A General Tire tovább bővíti a Grabber X3 termékcsalád kínálatát. Az amerikai gyökerekkel rendelkező vállalat így már összesen 38 változatban kínálja a speciális off-road abroncsokat, melyek közül kilenc oldalfalán piros betűs felirat szerepel.
„A termékcsalád idén ősszel érkező legújabb tagjai között az LT 265/60 R 18 méret is megtalálható” – mondja Matthias Bartz, a General Tire EMEA régiójának üzletfejlesztési menedzsere. „Ez a méret a pick-up szegmens számos jelentős modelljéhez illik, például a Ford Rangerhez, a VW Amarokhoz, a Nissan Navarra NP 300-hoz és a Jeep Wrangler-hez. Az új termékeknek köszönhetően jelenleg az egyik legnagyobb terepjáró abroncs kínálattal rendelkezünk a piacon, és szinte bármilyen SUV-t off-road kompatibilissé tudunk tenni.”
A Grabber X3-mal az amerikai abroncsmárka egy SUV/terepjáró modellt fejlesztett ki, amely aszfalton és terepen egyaránt használható, azonban a hangsúly egyértelműen a terepen történő alkalmazásra került, 80/20 arányban az off-road javára. A General Tire fejlesztőmérnökei három fő technológiát fejlesztettek ki annak érdekében, hogy megfeleljenek a nagyigényű követelményeknek: az Extreme Mud (X Mud), amely maximális vontatóerőt biztosít mély sárban, az Extreme Dirt (X Dirt) kavicsos úton garantál kiváló haladást, az Extreme Rock (X Rock) pedig a köves talajjal is megbirkózik. A Grabber X3 15-20 colos felnik számára érhető el, emellett pedig az off-road specialista összes méretét 160 km/órás végsebességre hitelesítették.
Autóvásárláskor fontos szempont (vagy legalábbis annak kellene lennie) a márka megbízhatósága. Nem mindegy ugyanis, milyen költségek merülhetnek fel onnantól, hogy megtörtént az adásvétel.
Az interneten rengeteg információ érhető el erről, de általánosan elmondható, hogy a legtöbb sajnos szubjektív vélemény, ami gyakran nemhogy nem segít, de egyenesen problémát is okozhat.
Ezért ebben a cikkben mi egy objektív, számszerű adatokra épülő képet szeretnénk adni arról, hogy melyek a legmegbízhatóbb autók a használtautó piacon.
Mi alapján állítottuk össze a listát?
Ahhoz, hogy valóban objektív adatokat közöljünk, a lehető legnagyobb adatmennyiségből dolgoztunk. Kapóra jött, hogy a carVerticalban több, mint 50 millió járműről tárolunk adatokat, beleértve azokat a meghibásodási információkat, amelyeket a különböző európai országokból vagy Észak-Amerikában jelentettek. Innen már csak egy informatív arányszámot kellett kitalálnunk, ami hűen tükrözi az autómárkák megbízhatóságát.
A lista elkészítésekor a fő arányszám az egyes márkák meghibásodott autóinak és a márka összes elemzett autójának a százalékos aránya. Vagyis ha egy adott márkából 1000 autó került elemzésre, amiből 87 autó esetében volt meghibásodás, akkor ez az arányszám 8.7% ennél a gyártónál.
Fontos megjegyezni, hogy bár ez a lista objektív és elég nagy számokon alapul, nem ad 100%-os biztonságot egy autóvásárlás esetén, vagyis célszerű a konkét autót alaposan átnézni, szerelővel átnézetni, vásároljon autótörténeti jelentést.
Az arányszámon kívül felsoroljuk minden márka leggyakrabban előforduló hibáit is. Kellemes böngészést!
A legmegbízhatóbb autómárkák
KIA – az elemzett autók 23,47%-a hibásodott meg.
Ez a KIA már nem az a KIA, a dél-koreai autók már kinőtték gyermekbetegségeiket, és igencsak megbízható márkává váltak, mindezt tükrözi a használtautó-piac is, melynek egyik kedvelt márkájává vált. Tudtad, hogy a KIA Motors-t 1944-ben alapították, és világszerte több mint 500 különböző díjat kapott autóiért?
Gyakori meghibásodások:
általános elektromos kormányszervó hiba
a parkolófék hibája
meghibásodhat a DPF szűrő
2. Hyundai – az elemzett autók 26,36%-a hibásodott meg
Ahogy az előző gyártó, úgy a Hyundai is feltört a hírhedt autómárkák közül. A Hyundai jelentése „modernitás”, . A Hyundai volt az első autógyártó, amelyik 10 év / 100000 mérföldes garanciát kínált új autóihoz.
Gyakori meghibásodások:
az alváz hátsó részének korróziója
a parkolófék hibái következtében eltérő fékerő a kerekeken
gyakori szélvédő problémák
3. Volkswagen – az elemzett autók 27,77%-a hibásodott meg
A Volkswagen-t Adolf Hitler megbízására alapították 1937-ben, és a világ egyik legnagyobb autóipari munkáltatója több mint 600 ezer dolgozóval. 2015-ig a világ legtöbb autóját eladó márka volt, és napjainkra már több másik márkát is birtokol (többek között az Audi, Porsche, Bentley, Lamborghini, Bugatti márkákat).
Gyakori meghibásodások:
kettős tömegű lendkerék hiba
kézi váltó meghibásodás
problémák az ABS / ESP modullal
4. Nissan – az elemzett autók 27,79%-a hibásodott meg
A japán céget 1933-ban alapították, és 1934-ben vette meg a már 1914 óta működő Datsun-t, vagyis a márka már több mint 100 éves! A cég Japán 1970-es műhold fellövéséhez még rakétamotorokat is gyártott.
Gyakori meghibásodások:
differenciálmű hiba
gyakori szerkezeti korrózió az alváz középső szakaszán
meghibásodhat az automata sebességváltó hőcserélője
5. Mazda – az elemzett autók 29,89%-a hibásodott meg
A Mazda először egy háromkerekű platós járművet készített, ami nagyon sikeres volt 1931-es bemutatását követően. A márka a 2000-es években a Guinnes rekordok könyvébe is bekerült, ugyanis az MX-5 Miata a legnagyobb példányszámban eladott kétüléses sportautója lett.
Gyakori meghibásodások:
a turbótöltő meghibásodása a Skyactiv D motorokban
az üzemanyag befecskendező tömítésének hibája dízelmotorokban
nagyon gyakori ABS szivattyú hiba
6. Audi – az elemzett autók 30,08%-a hibásodott meg
Érdekesség, hogy az Audi már több mint 75 éve végez törésteszteket, bár akkor még nem voltak bábuik, kameráik vagy ütközés szenzoraik. Egész egyszerűen legurítottak egy üres autót egy dombon. Egyébként a márka jele, a négy karika az Auto Union négy márkáját (Audi, DKW, Horch, Wanderer) szimbolizálja.
Gyakori meghibásodások:
a kuplung rendkívüli elhasználódása
a szervokormány hibája
a kézi váltó meghibásodása
7. Ford – az elemzett autók 32,18%-a hibásodott meg
A Ford a világ legnagyobb családi tulajdonú vállalata, és például Henry Ford volt az, aki először bevezette a gyártási sor koncepcióját.
Gyakori meghibásodások:
a kettős tömegű lendkerék és a kuplung hibája
szervokormány szivattyú hiba
CVT automata váltó hibája
8. Mercedes-Benz – az elemzett autók 32,36%-a hibásodott meg
A cég logója a levegőt, a földet és a vizet reprezentálja. Fontolgatták, hogy egy negyedik pont is legyen benne, ami az űrt képviseli, de végül elvetették. A cég járműit világszerte 30 országban gyártják.
Gyakori meghibásodások:
a fényszórók könnyen bepárásodnak
az üzemanyag befecskendező tömítésének hibája dízelmotorokban
a Sensotronic fékrendszer nagyon gyakori hibája
9. Toyota – az elemzett autók 33,79%-a hibásodott meg
Az eredetileg szövőszékek gyártására létrejött cég az 50-es években a csőd szélén állt, és gyakorlatilag a koreai háború mentette meg, amikor az USA több mint 5000 járművet rendelt a Toyotától.
Gyakori meghibásodások:
a hátsó felfüggesztés magasság-szenzorának hibája
klímaberendezés hiba
erős korrózió lehetséges
10. BMW – az elemzett autók 33,87%-a hibásodott meg
Az eredetileg Bayerische Flugzeugwerke (Bajor Repülőgyár) nevű cég 1917-ben váltott nevet Bayerische Motorenwerke-re, és csak a Versailles-i béke után kezdett autógyártásba.
Gyakori meghibásodások:
az ABS kerékszenzor meghibásodhat
különböző elektromos problémák
problémák a futómű beállítással
A legmegbízhatóbb autókat veszik leginkább?
Érdekes, hogy az autóeladási listák mennyire eltérnek a fenti megbízhatósági listától. Az alábbi lista mutatja az eladott példányszámok szerinti rangsort:
Mi lehet az eltérés oka? Presztízs, márkaszeretet, szubjektív vélemények, és számos további indokot sorolhatnánk fel. Megfigyelhető, hogy az első 5 helyezett tipikusan a márkák európai presztízsét tükrözi, tehát kijelenthető, hogy az autóiparban még mindig sokat számít a név, a marketing és a megszokások.
Megbízható-e a használtautók piaca?
Az alábbi táblázatban megmutatjuk a kilométeróra visszatekerések arányát márkánként. Érdekes tanulságok vonhatók le. Egyértelmű, hogy eladáskor a presztízsmárkáknál számít legtöbbet a futásteljesítmény, vagy legalábbis a visszaélő eladók szerint. Bár sokat elmondhat a kilométerállás, sokak szerint használt autóknál nem a futásteljesítmény, hanem az állapot vizsgálandó.
Összegzés
Rengeteg szempontot érdemes átgondolni, amikor használt autó vásárlását fontolgatod. A megbízhatóság fontos, de nem az egyetlen szempont, létezhet ugyanis egy kiváló autója egy kevésbé megbízható márkának, vagy éppen fordítva. Mielőtt elhamarkodott döntést hoznál, olvasd el cikkünket a használtautó vásárlás menetéről, vedd figyelembe a márka megbízhatóságát, a szerelői tapasztalatokat, és minden olyan megbízható információt, ami később százezreket, vagy akár millókat spórolhat meg neked az autód használata során.
A 2021-es modellévre komoly műszaki módosításokkal készül a Lexus RC F. A minden téren tovább finomított Fuji Speedway különkiadás mindössze hatvan példányban lesz elérhető.
Bevezetése óta a középkategóriás prémium sportkupék piacának egyik legizgalmasabb példánya a Lexus RC F. A 477 lóerős, ötliteres V8-as szívómotorja üdítő kivétel a turbófeltöltőkkel, kompresszorokkal erősített mezőnyben: a lassan feledésbe múló, lineáris gyorsítóképesség, a csúcsteljesítményhez tartozó magas (7100/perc) fordulatszám és a V8-as blokk vérpezsdítő hangja utánozhatatlan élményt nyújt.
Utánozhatatlan, de nem fokozhatatlan: a 2021-es modellévre egy sor átgondolt módosítással tették még élesebbé, még precízebbé a Lexus legsportosabb típusát. További tömegcsökkentés, a Brembótól származó karbon-kerámia fékek, titán kipufogórendszer, valamint szénszálas kompozitból készült aerodinamikai elemek teszik különlegessé az autót – sajnos nem alapkivitelben, hanem csak egy szűk, exkluzív kör részére.
Ezek az értékes módosítások ugyanis csupán a mindössze hatvan példányban gyártandó Lexus RC F Fuji Speedway Edition vásárlói számára elérhetők. A Lexus házi fejlesztőközpontjaként számon tartott, ikonikus versenypályáról elnevezett különkiadás az alapmotoros RC kupéhoz is kérhető, visszafogott Cloudburst Gray szürke színben vagy a Lexus kínálatában most először megjelenő Arctic Blast Satin árnyalatban rendelhető – mindkettővel látványos kontrasztot alkot a kupé (külön rendelhető) szénszálas motorházfedele és tetőlemeze.
Bár az autóiparban a hangzatos festéknevek mögött gyakran átlagos árnyalatok szerepelnek, az Arctic Blast Satin egészen más: a félig matt karosszériakivitel a selyemfényű karosszériaszínek ragyogó tónusát kombinálja a matt felületek kopásállóságával, így tulajdonosai bátran beállhatnak a gépi autómosóba ezzel a különleges szépségű autóval. A Fuji Speedway Edition utasterét Alcantara betétekkel díszített, élénk piros bőrülések, valamint piros karbon dekorelemek teszik különlegessé.
Ráadásul a tulajdonos akkor is közel tudhatja magához autóját, ha történetesen nincsenek együtt: a Los Angeles-i MSTR manufaktúra ugyanis exkluzív karórát fejlesztett az autóhoz. Az automata szerkezetű kronográf ugyancsak az alapfelszerelés részét képezi; sötétszürke lünettája, piros öltésekkel varrott szíja, valamint az óralapon elhelyezett Fuji Speedway és F logók minden bennfentes számára egyértelművé teszik, hogy viselője egy különleges, kislétszámú klub tagja.
A 2021. modellévi Lexus RC F – a GT3 pályaversenyautója igen közeli, rendszámozható rokona – vásárlói akkor sem járnak rosszul, ha lemaradnak a hatvandarabos limitált szériáról: mostantól az alapfelszereléshez tartozik a holttérfelügyelet, a hátsó keresztirányú forgalomfigyelés és a fényre elsötétedő, fűthető külső visszapillantó tükrök – sőt, az alapmodell memóriás vezetőülése nem is rendelhető a Fuji Speedway Edition-höz. Módosították az utastéri felületkidolgozást, valamint a kormányagyat; emellett megjelent a digitális funkciók között az Android Auto okostelefon-integráció.
A speciális kiadás egyelőre csak az USA-ban kapható, de nem lennénk meglepődve, ha egyedi rendelés keretében pár darab Európa útjaira is eljutna.
A létesítmény történetének eddigi legnagyobb volumenű modernizálásával hamarosan beköszönt a tisztán elektromos mobilitás korszaka.
A BMW Group müncheni gyárában minden készen áll a tisztán elektromos meghajtású BMW i4 tömegtermelésének beindításához. A hat héten át tartó, intenzív átalakítási munkálatok után az üzem mintegy 5 000 munkatársa visszatért a gyártósorokhoz és ismét beindult az új autók sorozatgyártása.
„Sikeresen, az előzetes tervek szerint, komplikációk nélkül végeztünk a gyár átfogó átalakításával és modernizálásával” – nyilatkozta a müncheni létesítmény igazgatója, Robert Engelhorn. A BMW Group otthoni üzemében így hamarosan új korszak kezdődik: „Gyárunk mostantól egyazon gyártósoron képes előállítani a tisztán elektromos meghajtású BMW i4 modellt, a benzin- és dízelüzemű autókat, valamint a plug-in hibrid hajtáslánc-technológiával szerelt típusokat” – tette hozzá Robert Engelhorn.
„Kivételesen precíz tervezésre, összetett előkészületi munkafolyamatra, a megannyi, házon belüli és külsős partner között pedig tökéletes együttműködésre volt szükségünk ahhoz, hogy mindössze hat hét alatt képesek legyünk felkészíteni a BMW Group müncheni gyárát a jövő mobilitási koncepcióira” – fogalmazott a létesítmény igazgatója. A vállalatcsoport hozzávetőlegesen 200 millió eurót invesztált be az üzem átalakításába és modernizálásába, miután 2015 és 2018 között körülbelül 700 millió euró értékben építette ki itt a BMW 3-as sorozat tömegtermelési folyamatának innovatív karosszéria-összeszerelő munkafolyamatát és installált egy új, erőforrás-hatékony fényezőüzemet.
Az elmúlt hetekben az üzemátalakítást végző csapat egyik legnagyobb feladata a gyártócsarnok szűkös helykínálatának leküzdése volt, amely megnehezítette az egyes munkafolyamatok modernizálását és az új berendezések rendszerbe állítását. A korábban is használt rendszerek elmozdításával minimális installálási hely maradt szabadon, amelyen a szakemberek el tudták végezni az átalakítást. A munkálatokat minden esetben részletes digitális tervezés előzött meg, a virtuális valóság segítségével. „Ez a technológia tette lehetővé számunkra, hogy a lehető legjobban kihasználjuk az üzem korlátozott helykínálatát és hogy pontosan lássuk, melyik folyamatot hogyan kell átalakítanunk” – magyarázta Robert Engelhorn. A tervezőmérnökök a fejlesztések nagy részét a gyártósorokon dolgozó munkatársak iránymutatása mentén váltották valóra, hiszen ők a VR szemüvegeknek köszönhetően előre, digitális szimulációban kaptak képet leendő munkakörnyezetük kialakításáról és képességeiről, amelyeket kielemezve értékes visszajelzésekkel segítették a jobb ergonómia kialakítását és a munkafolyamatok optimalizálását.
A BMW Group müncheni gyárának karosszéria-összeszerelő részlege az intelligens, hatékony rendszerintegrálás ékes példájaként szolgál, hiszen a BMW i4 tömegtermelési fázisainak nagy részét a mérnökök tökéletesen integrálták a gyár már működő folyamataiba. A BMW i4 összeszerelése csupán a padlólemez és a hátsó kialakítás tekintetében tér el a gyárban alkalmazott eddigi módszerektől, a tisztán elektromos hajtáslánc és a nagyfeszültségű akkumulátor okán. A mintegy 550 kilogramm súlyú energiatároló egységet egy vadonatúj, teljesen automatizált összeszerelő rendszer erősíti be alulról a BMW i4 padlólemezébe, egy intelligens kamerarendszer segítségével. A gyártósoron érkező akkumulátorcsomag időzítése és végleges beszerelése is teljes egészében automatizált.
A BMW i4 érkezésére a mérnökök új, elektromosan vezérelt felső szállítószalagokat is installáltak a müncheni gyárba. „Ez volt a leginkább összetett modernizálási folyamat a létesítmény történetében” – emelte ki Robert Engelhorn.
Az egyre több vezetést támogató rendszer, biztonsági felszereltség és járműkapcsolati megoldás következtében az új autókba épített innovációk és technológiák gyártás közbeni tesztelése is egyre összetettebbé válik. A BMW Group müncheni gyára így egyre szélesebb körben alkalmaz digitális tömegtermelési és tesztelési rendszereket, hogy képes legyen eleget tenni ügyfelei minőséggel szemben támasztott, folyamatosan növekvő elvárásainak. A komplex logisztikai és gyártási folyamatokat ugyancsak számtalan digitális megoldás és intelligens rendszer segíti.
A müncheni létesítmény átalakításának középpontjában elsősorban az állt, hogy a mérnökök tökéletesen integrálják az üzem már működő rendszereibe a hamarosan érkező BMW i4 tömegtermelési folyamatait. A gyár ugyanakkor már az új BMW M3 sorozatgyártására is készen áll: a prémium középkategória etalon sportautója szintén Münchenben lát majd napvilágot. Az 1922-ben rendszerbe állított létesítmény mostantól egészen széles modellpaletta előállítására képes, a BMW 3-as limuzin és a BMW 3-as Touring belsőégésű erőforrással, illetve plug-in hibrid hajtáslánc-technológiával szerelt modellváltozataitól kezdve, az új BMW M3 sportlimuzinon át, egészen a BMW i4 tisztán elektromos meghajtású Gran Coupé modellig.
A BMW Group otthoni gyárának magával ragadó termelési rugalmassága és munkatársainak kimagasló szaktudása párját ritkítja az iparágban.
Egyre nagyobb az idézőjeles kavarodás az egységesített márkák és típusok közt az autóiparban. Kétség kívül az egyik legnagyobb globális gyártó a PSA – Peugeot, Citroen, DS, Opel – így nem meglepő, ha az új, 2020-as Toyota Proace City Verso 1.2 modellhez is ők kölcsönözték az alapokat. Meg mindent. Ugyanis a Proace City Verso Peugeot Rifter vagy épp Opel Combo, átemblémázva. 1.2 literes, háromhengeres benzinmotorral teszteltük.
Nyilván egetrengetően divatos formavilágot ne várjunk egy kishaszonjármű-alapokra épített egyterűtől. Klasszikus dobozforma ez, téglalap-jelleggel, nélkülözve mindenféle sallagot. Az orr-rész jellegzetesen hozza a Toyota stílusvilágát, sportosabb, mint a Rifter. Toyotás szimplán, és pont; a fényszórók ívelése beleolvad a hűtőrácsba, a magasra húzott lökhárító-idomvonal pedig egyértelmű robosztusságot kölcsönöz az autónak. Süllyesztett ködlámpafészkeivel válik igazán sportossá a Toyota Proace City Verso 1.2, máris készen van a meggyőző körítés a frontrészt tekintve.
Hosszú tengelytávos változatban érkezett szerkesztőségünkhöz a Toyota Proace City Verso 1.2-es: 4753 milliméter hosszával tekintélyes méretet hordoz. A tengelytáv egyébként 3050 milliméter, így bőséges hely marad a három sornyi ülésnek a beltérben. A küllem oldalnézetben hozza ki magából alapvetően a kishaszonjárműves jelleget, kiugró orr-résszel, hosszú, egyenes tetőívvel, vágott hátsó felülettel. Az oldalablakoj tagoltak a Toyota Proace City Verso 1.2-nél, mindkét oldalon tolóajtóval, nagy üvegfelületekkel a maximális panoráma-érzet érdekében.
Hátulnézetben tradicionális stílus- és formavilág köszön vissza a Toyota Proace City Verso 1.2 esetében. Az oldal-élekre kanyarított hosszanti helyzetjelző lámpaburák tetszetősek, bennük a LED kialakítást mutató mintázattal, felfelé keskenyedő kiképzéssel. Itt is nagy az üvegfelület, mely nyitható is külön. A tesztautó hátsó ajtaja egy egységként volt nyitható, ami nem túl szerencsés egy szűk pakolóházban, viszont ha random eleredne az eső, és pont pakolnunk kell a csomagtérbe, csomagtérből, könnyedén aláállhatunk és nem fogunk teljes mértékben elázni.
Lehet pakolni, 7 személlyel azért már visszafogottan
Alaphangon 209 literes csomagtér áll rendelkezésre a Toyota Proace City Verso 1.2-ben. Ez nem valami sok, viszont teljes értékű hétüléses családi mobillal közlekedhetünk – a kompromisszum legyen a csomagok mennyiségének leredukálása. Egyébként az utastér tele van különféle rekeszekkel, fiókokkal, zsebekkel – örökségként a leginkább szembetűnő megoldás a teherautós (legyen elbagatelizálva szimplán Kamaz) pakolórekeszek a vezetőállás felett, ide mehet a menetlevél meg a csomagolt tízórai.
Félretéve a viccet: ezek praktikus kieglszítői a Toyota Proace City Verso 1.2-nek, főként, ha családdal utazunk. Mint említettük feljebb, teljes értékű üléseket találunk az autóban, amelyeken ténylegesen elfér 1-1 felnőtt. Az ülések túl kényelmesnek nem mondhatók, itt sajnos egyből visszaköszön a haszonjármű-jelleg. Az oldaltartásuk jó, viszont a háttámlákat nehezen lehetséges testre szabni, a deréktámasz hiánya pedig itt tényleges hiányt jelent.
Tesztünk alkalmával folytattuk a mostanában leginkább a Toyota modelljeire kihegyezett hosszabb-rövidebb távú kirándulássorozatunkat. Pár hete egy 2 literes C-HR modellel mentünk ki Németországba, meg vissza, most azonban a Balatont céloztuk be, kettő alkalommal. Konkrétan Balatonföldvárra mentünk az M7-esen szögegyenesen háztól házig, vizsgálva, hogyan teljesít a hajtáslánc, a felfüggesztés, s persze maga az utaskabin komfort téren.
Vezetési élmény
Vezetni jó a Toyota Proace City Verso 1.2–t, mivel magasabban ülünk az átlagnál, a kilátás 360 fokban remek. Jó az A és C oszlopok vékonysága, a B kicsit vaskosabb, de pont holttérbe is esik, ha a tükröket használjuk. Maximum tolatásnál nehézkesebb miatta a szituáció.
Kényelem tekintetében már kifejtettük alapállásunkat, viszont a hely fejedelmi ténylegesen. A magasított fejtér hihetetlen szabadságérzetet hordoz, míg a térd- és lábterek is gigásziak. Válltér is van, rengeteg, a hátsó középső üléssoron utazó 3 utasunk elégedetten szállt ki Földváron.
Lágyabb a futómű egyértelműen, mint a kisteherautó-verzió esetében. Tehát mondhatni, hogy a Toyota Proace City Verso 1.2 könnyedén birkózik meg az úthibákkal, nyilván nem lesz soha személyautós a jellege, de teljes mértékben élhető a helyzet. Menetzaj értelemszerűen van, az is a futóműből, 130-nál még teljesen megfelelő és elviselhető.
Mire elegendő három henger és ezerkétszáz köbcenti?
1199 köbcentiméteres, 3 hengeres soros turbós benzinmotor került a Toyota Proace City Verso 1.2 orrába. Nem elírás, tényleg 1.2-es, három hengerrel. Mindez 110 lóerő leadására képes, 5500-as percenkénti fordulatszámon. A maximum forgatónyomaték érték 205 Newtonméter, papírforma szerint 1750 RPM-nél már elkezdi leadni a hajtás – nos, ezt nem tapasztaltuk. Inkább pörgetve, 2000 felett jön meg a kraft, a relatíve kraft, ami aztán el is fogy szép csendben apró tartományon belül. A hajtáslánchoz adott 6 sebességes manuális kéziváltó áttételezése valahogy úgy lett kialakítva, hogy a nem túl izmos kismotorhoz jól passzoljon – teszi is a dolgát, az egyes és kettes fokozatok rövidek annak rendje s módja szerint, aztán hármastól már elkezd tágulni a spektrum. Viszont ez azt eredményezi, hogy fordulaton kell tartani folyamatosan a rendszert, mivel könnyedén fullad, hajlamos rá. Ugyanúgy, ahogy meg-meg torpan néha, amikor kifogy a szufla, ilyenkor intenzív visszaváltogatás veszi kezdetét.
Mint például az érdi emelkedőnél, 5 fővel, csomagokkal. Mivel nem volt túl nagy az alap lendületünk, ezért háromig vissza is váltottunk hirtelen, hogy ne legyen probléma – lehet, ha nagyobb a svung, meg sem érzi a Toyota Proace City Verso 1.2 hajtáslánca. Így viszont megérezte.
Tanulság: ha már ilyen alulméretezett motort raknak egy vaskos, nagyautónak kategorizált modellbe, akkor bizony nyomni kell neki, pörgetni kell megállás nélkül. Kiváltképp, ha hét fővel megyünk kirándulásra netán, akkor meg aztán pláne.
A pörgetésnek viszont ára van. Ez azt jelenti, hogy a fogyasztás nem alakul túl barátságosan, hiszen csodák nincsenek. Hiába a downsizing, ha ott az 1600 kilós önsúly, vagy ami még rémísztőbb, a 2240 kilós teljes terhelhetőség. Tesztjeink során a Toyota Proace City Verso 1.2 városi környezetben háromnegyedes terheléssel (körülbelül 1.8-1.9 tonna összsúly) 9.4-10.4 litert kért 95-ösből, míg autópályán is viszonylag magas értékeket produkált a kis köbcenti miatt (7.9-8.4 liter/100 kilométer átlag). 90 kilométer/órás tempónál visszafogottabb lett a viselkedés, így 5.4-5.8 literrel beérte a Toyota Proace City Verso 1.2.
Árazás
Tesztelt Toyota Proace City Verso 1.2 modellünk 8.6 millió forintos listaáron vihető haza, az alap belépőszintű verzió 5.6 millióról indul.
Az Egyesült Királyság legnépszerűbb heti autós magazinja, az Auto Express. A magazin közzétette éves nyáriabroncs-tesztjének eredményeit, melynek győztese idén a Goodyear lett.
A teszt a világon a legnagyobb számban eladott abroncsméretre, a 205/55R16 termék típusra összpontosít. Tíz különböző abroncsmárkát vetettek össze a szakértők a legfontosabb jellemzők, köztük a nedves és száraz utakon tapasztalható kezelhetőség, a fékezés, a vízen felúszás, a zajszint, a gördülési ellenállás és az ár terén.
Az új Goodyear EfficientGrip Performance 2 abroncs a teszten végig jól teljesítve szerezte meg az első helyet. Az Auto Express által felkért és teszteket elvégző szakember Kim Adams így nyilatkozott: „A most bemutatkozó EfficientGrip Performance 2 győzött. Az abroncs sikeresen megőrzi teljesítményét nedves utakon hatékonyan kínálva egyensúlyt a száraz tapadás és a lenyűgöző üzemanyag-gazdaságosság között.”
Az abroncs a Wet Braking és a Dry Stability Plus technológiákat ötvözi, így nem meglepő, hogy az első helyen végzett a száraz úton tapasztalható kezelhetőség terén az Auto Express tesztjén.
A teljesítmény ezen területeit Adams így értékelte: „Nedves úton is jó érzés volt a kormány mögött ülni: az első kerekek megőrizték erejüket a hátsó kerekek feletti irányítás elveszítése nélkül. A száraz pályára váltva a legújabb EfficientGrip igazán elemébe jött. Jól fordult a kanyarokban, és a többi abroncsnál nagyobb hajtóerők mellett állt ellen a kisodródásnak. Legtöbb vetélytársához képest tapadását is később veszítette el.”
Az igen elismert teszten az abroncs a gördülési ellenállás és a zajszint tekintetében is győzelmet aratott.
Mike Rytokoski, a Goodyear Europe marketingvezetője az eredmény kapcsán megjegyezte: „Rendkívüli öröm számunkra, hogy az új EfficientGrip Performance 2 az első helyen végzett ezen a fontos abroncsteszten. Egyrészt bizonyítottuk, hogy abroncsunk jól teljesít az Auto Express vizsgálati kritériumokat illetően, másrészt tudjuk, hogy új termékünk egyik legnagyobb előnyét potenciális futásteljesítménye adja.” A szakember kifejtette, hogy a Mileage Plus technológiának köszönhetően futásteljesítménye 50%-kal nagyobb elődjéhez viszonyítva, illetve 20%-kal jobb a második helyen álló vetélytársához, a Michelinhez képest – amint azt a TÜV SÜD független vizsgáló szervezet igazolta. „E termékünk rendre dobogós helyezéseket szerez az abroncsteszteken szerte Európában, az Auto Express tesztjén aratott győzelme pedig újabb trófeával gazdagítja eme gyűjteményt” – összegezte a Goodyear szakembere.
Amint azt az eladási darabszámok is igazolják, az akár rövid, akár hosszú kivitelben is hétüléses változatban is elérhető vadonatúj Toyota Proace City Verso egyértelműen a nagycsaládos autóvásárlási program egyik nagy favoritja. A kifejezetten élvezetes vezetési élményt kínáló slágermodell utastere nem csupán meglepően tágas és kényelmes, de elképesztően sokrétűen variálható is. A családok számára a megszokottnál is fontosabb kiemelt szintű biztonságról az aktív vezetéstámogató technológiák és biztonsági rendszerek egyedülállóan széles tárháza gondoskodik, megbízhatóságára pedig az egyedülálló 3+2 éves, vagy 250.000 kilométeres garancia szolgál biztosítékul.
A nagycsaládosok részére egyedülálló ajánlatot jelent a 2,5 millió forintos állami támogatással megvásárolható Proace City Verso, hiszen a Toyota neve egyet jelent a családi autók legfontosabb értékeivel: a hihetetlenül praktikus és kényelmes belső kialakítással, a megnyugtató biztonsággal és a gondtalan használattal. Ez a kívül kompakt, belül tágas autó könnyedén boldogul a keskeny városi utcákon és a szűk parkolóhelyeken is, miközben hét utasa teljes kényelemben utazhat. Az új Toyota PROACE CITY Verso kétféle karosszériával kapható: az egyik a 4,4 méter hosszú, 5 vagy 7 üléses Standard kivitel, a másik pedig a 4,7 méter hosszú, 5 vagy 7 üléses Long változat. Az ülések nagyon kényelmesek, és sok hely van közöttük, hogy könnyű legyen a ki- és beszállás. A belső tér egyszerűen átalakítható, és az autó használati értékét az akár 1,5 tonnás vontató képesség is fokozza.
Gazdaságos üzemeltetés, széles motorválaszték és teljesítmény-skála
A Proace City Verso kedvező üzemeltetési költségeiről többek között a kategória legalacsonyabb üzemanyag-fogyasztását és CO2-kibocsátását biztosító hajtásláncok gondoskodnak. A kínálatban az 1.2 Turbo benzinmotor két változata is szerepel: a 110 lóerős blokkhoz manuális, a 130 lóerőshöz nyolcfokozatú automata sebességváltó tartozik. Az 1.5 D-4D dízelmotor 100 és 130 lóerős kiviteléhez manuális váltó jár, de a 130 lóerős motor vásárlói automata sebességváltót is kérhetnek. A benzines egységek legalacsonyabb üzemanyag-fogyasztása 5,4 l/100 km, legalacsonyabb CO2-kibocsátása pedig 123 g/km, a dízelek esetében pedig ugyanez az érték 4,0 l/100 km, illetve 108 g/km. Az automata váltó különösen vonzó lehet azon vásárlók számára, akik az idő java részében városi forgalomban vezetnek. A kedvező üzemeltetési költségekhez hozzájárul a hosszú szerviz intervallum is: az időszakos átvizsgálás 40.000 kilométerenként/két évente esedékes a dízel modelleknél és 25.000 kilométerenként/két évente a benzines változatoknál, ami sokat elárul a szerkezetek megbízhatóságáról. A vadonatúj Proace City Verso tulajdonosai 3+2 éves, vagy egyedülálló, 250.000 kilométeres teljes körű garanciacsomagra számíthatnak az autó értéktartása pedig várhatóan nagyon jó lesz, ahogy az a PROACE közepes méretű haszongépjárműnél is megfigyelhető.
Fejlett biztonsági rendszerek
A vadonatúj Toyota Proace City Verso a legmodernebb aktív biztonsági és vezetősegítő rendszereket kínálja, amelyek figyelmeztetik a vezetőt az ütközésveszélyre, és azonnal, automatikusan közbelépnek, hogy segítsenek megelőzni a balesetet, vagy mérsékelni az ütközés súlyosságát. A Toyota jónéhány olyan rendszert is kínál, amit egyetlen vetélytársa sem. A Toyota Safety Sense aktív biztonsági csomag extra támogatást nyújt az autósnak, így az új Toyota PROACE CITY Verso még élvezetesebben vezethető. A jármű figyelmeztet a veszélyhelyzetekre, sőt ha kell, önállóan is reagál, hogy enyhítse egy ütközés súlyosságát. Ezek között olyan technológiák kaptak helyet, mint az Ütközést Megelőző Biztonsági Rendszer, a Közlekedési Tábla Felismerés, a Sávtartó Asszisztens, a Fáradtságra Figyelmeztető Rendszer, az Aktív Sebességtartó Automatika és az Automatikus Távfény-vezérlés. Mindegyik felszereltségi szinten alapáras az eCall rendszer, ami egy súlyos baleset után automatikusan kapcsolatba lép a vészhelyzeti segélyszolgálatokkal. A biztonságos és könnyű manőverezést az opcionálisan rendelhető tolatókamera is segíti: a rendszer 180 fokban, illetve dinamikus felülnézeti képen mutatja meg az autó környezetét, sőt statikus képen még 180 foknál szélesebb látómezőt is kínál. A holttérfigyelő a display audiorendszer kijelzőjén figyelmezteti a vezetőt, ha egy jármű belép a Proace City Verso holtterébe. Igazi különlegesség a kategóriában a head-up kijelző is: a színes rendszer közvetlenül a vezető látóterébe, a szélvédőre vetíti ki a legfontosabb információkat, többek közt a sebességkorlátozásokat, a pillanatnyi sebességet és a biztonsági figyelmeztetéseket. A Proace City Verso intelligens aktív látómező-kiterjesztése már a vezetéssegítő rendszerek új, magasabb szintjét képviseli. Két, kifejezetten erre szolgáló kamerájával és a tetőburkolathoz rögzített, 5 colos képernyőjével ez a berendezés tiszta, valós idejű képet ad a mögöttes forgalomról és az autó körüli területről – mintha csak a vezető átlátna a karosszéria fémlemezein. Menet közben vagy álló helyzetben a vezető a távoli visszapillantó nézetet használhatja, tolatáskor pedig a közeli visszapillantó nézet is a rendelkezésére áll. A képmező átkapcsolható az utasoldali holttérre is, így a vezető magabiztosan manőverezhet, észrevéve az olyan kerékpárosokat és esetleges akadályokat is, amelyek egyébként kiesnének a látómezejéből. Azoknak, akik rendszeresen vezetnek rosszabb útviszonyok közt, például építési területeken, nagy segítséget jelent a Toyota Traction Select. A rendszer hozzáigazítja a jármű menetteljesítményét a különböző útviszonyokhoz: a vezető a váltókar mellet található forgókapcsolóval választhat a Normál, Hó, Homok és Terep beállítások közt, ahogy a pillanatnyi helyzet éppen kívánja. Ugyancsak az utasok biztonságát szolgálja az abroncsnyomás-ellenőrzés és a szürkületérzékelő is.
Sokoldalúság és praktikum
A Proace City Versoban számos praktikus tárolóhely kapott helyet: ilyen az ülések és a padló alatt kialakított rakodórekesz, akárcsak a csomagtérben kétféle helyzetben is rögzíthető polc. Az elem teherbírása 25 kg, így a törékenyebb tárgyak a rakománytól elkülönítve szállíthatók. A csomagtér akkor is könnyen hozzáférhető, ha az autó szűk helyen parkol, mivel a csomagtérajtó ablaka külön is nyílik. A tágas térérzetet (nem véletlenül lett az autó szlogenje a ’Tágítsd ki a teret’ mondat) tovább fokozhatjuk ha panorámatetővel kérjük az autónkat, további kényelmi funkcióként pedig elérhetőek a a LED olvasólámpák, a kabin hangulatvilágítása, vagy épp a repülőgépekéhez hasonló, fej fölötti tárolórekeszek. A második üléssor egy 60:40 arányban osztható üléspadból vagy három különálló ülésből is állhat, és mindegyik üléshez tartozik Isofix gyerekülés-rögzítési rendszer, ami egyedülálló opció a kategóriában. A második sor ülései és az első utasülés síkba dönthetők, a harmadik sor két ülése pedig kivehető, így ha kell, az autó maximális méretű rakodóteret kínál.
Konnektivitás és infotainment
Egyedinek számít a kategóriában az új Toyota Prorace City Verso konnektivitási és infotainment csomagja is, amivel az autós menet közben is kapcsolatban maradhat a külvilággal. Az audiorendszer és az okostelefonok funkciói egyszerűen, központosítva vezérelhetők a nyolc colos érintőképernyőről, és a telefonok az Apple CarPlay és az Android Auto rendszereken keresztül könnyedén integrálhatók. A csomag Bluetooth és USB/Aux csatlakozást is kínál. A rendszer magasabb szintű változata már 3D grafikájú navigációt és hangvezérlést is tartalmaz, valamint olyan hasznos online szolgáltatásokat, mint az útvonaltervezés, az időjárás-előrejelzés, a parkolási és tankolási információk, vagy éppen a TomTom Traffic forgalmi információi. A vásárlók vezeték nélküli telefontöltőt is rendelhetnek, ami szintén egyedi ajánlatnak számít a kategóriában
Kibővített vezetőtámogató arzenállal és egy limitált példányszámú, exkluzív különkiadással köszönti a következő modellévet a Lexus középkategóriás kupéja.
A Lexus RC az egyik legsokoldalúbb modell a prémium sportkupék szegmensében: motorválasztéka a különösen tiszta üzemű, mindössze 5,0 l/100 km átlagfogyasztású, mértékadó 300h öntöltő hibridtől a zabolátlanul sportos, 477 lóerős V8-assal szerelt RC F-ig terjed. Noha a típus jövőre már nyolcadik évébe lép, még bőven vannak rejtett tartalékai, amint azt a 2021-es modellévre hozott újítások is mutatják.
Az RC az élen járt a Lexus azon törekvésében, hogy a vezetőtámogató technológiákat minél szélesebb körben elérhetővé téve demokratizálja a biztonságot. Ennek égisze alatt már eddig is teljes körű aktív védvonalat mutathatott fel a modell, a Lexus Safety System+ csomagba tartozó gyalogosfelismerő ütközésmegelőző rendszerrel, az aktív kormányrásegítést alkalmazó, sávelhagyásra figyelmeztető rendszerrel, az adaptív sebességtartó automatával és az automata távolságifény-vezérléssel.
Mostantól pedig a keresztirányú forgalmat is figyelő holttérfelügyeleti rendszer, valamint a fűthető, fényre elsötétedő külső visszapillantó tükrök kerültek a modell alapfelszereltségébe. Utóbbi megakadályozza, hogy a hátulról érkezők elvakítsák az autó vezetőjét, míg a holttérfigyelő technológia sávváltáskor, illetve tolatáskor segít megelőzni a koccanásokat vagy súlyos baleseteket.
A Lexus RC 2021-es újításai azonban nem kizárólag a racionalitásról szólnak: egy másik fejlesztéssel az ügyfelek szívét veszi célba a gyártó. A márkatársakhoz hasonlóan ezúttal az RC kupé családjában is elérhetővé válik az exkluzív Black Line kivitel.
A mindössze 350 példányban készülő limitált széria drámai megjelenéséről a vakító fehér vagy mélyszürke fényezés gondoskodik, amelyekkel ezüst öltésekkel varrott fekete belső kárpitozás alkot hatásos kontrasztot. A kormánykereket és néhány kulcsfontosságú felületet kőrisfával borították, a Black Line nevéhez méltóan sötét kipufogóvégek, valamint fekete krómozású, 19 colos keréktárcsák egészítik ki az összképet.
A Black Line széria alapfelszereltségként kínálja továbbá az RC kupé egyéb kivitelein opcióként elérhető, háromlencsés LED-es fényszórót, továbbá azt a (kézipoggyászból és kisbőröndből álló) kétdarabos luxus táskaszettet, amelyet a Zero Halliburton luxusmárka tervezett és gyárt, kizárólag a Lexus számára.
A korlátozott kiadású Lexus RC kupénak mindössze két hiányossága van. Az egyik, hogy sem hibrid, sem RC F sportváltozatban nem kapható (bár az alapkivitelnél dinamikusabb F Sport kivitel adja az alapját), a Black Line széria kizárólag a kétliteres turbómotorral szerelt RC 300, illetve a 3.5 literes, V6-os erőforrást összkerékhajtással társító RC 350 hajtáslánc-variánsokhoz elérhető.
A másik, hogy egyelőre csak Észak-Amerikában forgalmazzák. A korábbi hasonló, limitált szériák esetében rövid időn belül minden jelentős piacon, így Európában is elérhetővé váltak az ajánlatok (ha nem is mindig ugyanazon a néven, mint a tengerentúlon), így joggal reménykedhetünk benne, hogy előbb vagy utóbb nálunk is felbukkan a Lexus RC Black Line csomag.
Mindössze néhány módosításra van szükség ahhoz, hogy egy homologizált raliautóból ütőképes drift-versenyautó szülessen. Az, hogy ezek vajon ésszerű módosítások-e, egy elhivatott versenyző számára mellékes kérdés.
A már Magyarországon is rendelhető Toyota GR Yaris sokkal közelebb áll a versenyautókhoz, mint a közúti sportautókhoz. A márka rali-homologizációs modellje különleges vezérlésű összkerékhajtással, háromhengeres turbómotorral, végletekig csökkentett tömeggel és természetesen kézi sebességváltóval kényezteti azokat, akik nem közlekedési, hanem örömszerző eszközként tekintenek az automobilra.
A sportautó varázslatos hangulata Daigo Saito japán autóversenyzőt is megérintette, és mivel az idén negyven éves sportember az elmúlt 16 évben kizárólag Toyotákkal és Lexusokkal versenyzett, ösztönös és leküzdhetetlen reakcióként választotta a GR Yarist következő versenyautójának alapjául.
Van azonban egy apró probléma: Saito-szan driftversenyző, márpedig ott nem sok babér terem az összkerékhajtásnak, az 1.6 literes motorból pedig bajosan lehetne gyors tempóban előcsalogatni a sportághoz nélkülözhetetlen brutálisan nagy és nyers teljesítményt. Hősünk azonban hajthatatlan volt a választását illetően, így kizárásos alapon a radikális átalakítás mellett döntött.
A Yarisból hátsókerék-hajtású autót farag, a motort pedig a világ egyik legjobban tuningolható erőforrására, a Toyota soros hathengeres 2JZ blokkjára cseréli. A negyedik generációs Suprából ismert, háromliteres motor a tervek szerint 1000 lóerős lesz – a 2JZ mércéjével mérve ez viszonylag „szerény” érték, ami arra utal, hogy Saito-szan többre becsüli a kezes, hosszú élettartamú motorokat a zabolátlan tűzhányóknál. Tekintve, hogy a világon elsőként szerzett két jelentős globális bajnokságban is bajnoki címet (D1 Grand Prix, 2008 és Formula Drift, 2012), elhihetjük neki, hogy ez a helyes út.
A csapat még nagyon az elején tart az átépítésnek, ám arra volt idejük, hogy egy harmadik, igen fontos szemponttal, a leendő versenyautó megjelenésével is foglalkozzanak. Megrendelték tehát az extrém szélesítések specialistájától, a japán Pandem műhelytől a GR Yarishoz frissen kifejlesztett Widebody készletet. A kiegészítő karosszériaelemek, a hatalmas hátsó szárny, valamint az első aerodinamikai idom túlzás nélkül félelmetessé teszik az apró versenyautót, amely rövid tengelytávjával aligha lesz a világ legkönnyebben irányítható driftautója – ám, hogy pont ezért az egyik legszórakoztatóbb szereplője lesz a sportágnak, az biztosra vehető.
Nem Daigo Saitónak jutott egyébként először az eszébe az az ötlet, hogy alapvetően elsőkerék-hajtású Toyotából építsen hátsókerék-hajtású, 1000 lóerős drift-versenyautót. Az amerikai Stephan Papadakis tavaly mutatta be azt az új generációs Corolla alapjaira épült őrületet, amelyet kifejezetten Fredric Aasbø többszörös driftbajnok részére épített. Hogy a hajtást hátra vihesse, keresztbe fordította a modell eredeti, 2.5 literes 2AR-FE blokkját. Ezt követően egyedi száraz karteres kenési rendszert tervezett az erőforráshoz, majd egy Borg Warner turbófeltöltő és egy megfelelően méretezett kéjgáz-befecskendező rendszer segítségével csalogatta elő belőle a négy számjegyű teljesítményértéket.
A Kelley Blue Book augusztus végén összesítette a 2020-as modellévre kiosztott díjakat, elismeréseket és elsőségeket. A Toyota minden más márkánál többször bizonyult a legjobbnak, míg a Lexus a prémium márkák között aratott sikert.
Az észak-amerikai Kelley Blue Book 1926-os alapítása óta az autópiac egyik meghatározó fogyasztótájékoztató szervezetévé vált. A hagyományos mérőszámok (legjobb ár-érték arány, legjobb értéktartás stb.) mellett a fogyasztói szokásokhoz és igényekhez igazodva folyamatosan új mátrixokat dolgoznak ki (a hosszú távú tulajdonlás teljes költségétől kezdve a technológiai tartalmakon át a márkaarculatig), hogy a lehető legteljesebb, legalaposabb tájékoztatásban részesíthessék az új vagy használt autó vásárlásában gondolkodó ügyfeleket.
A szervezet csak idén fél tucat különböző főkategóriában számtalan autót és márkát részesített elismerésben. Habár decemberig még sok idő van hátra, az autóipar (és a vásárlóközönség) mostantól már a 2021-es modellévre koncentrál, így ideje volt összesíteni, melyek voltak az idei év legtöbbször kitüntetett márkái és típusai.
A tízes listában dominálnak az ázsiai gyártók: négy japán és két koreai márka szerepel a legjobbak között. A fennmaradó négy helyen három észak-amerikai brand osztozik egy európaival. Mindössze két prémium márka került be a Top 10-be.
A rangsor élén a Toyota áll, nem kevesebb mint 23 elsőséggel. Ezt leginkább sokoldalúságának és műszaki kiválóságának köszönheti. A gyártmányok megbízhatósága és tartóssága legendás, a belső terek logikusak és könnyen használhatók, a rugózás jellemzően komfortos, az ár/érték arány pedig a legjobbak közé tartozik.
Ráadásul gyakorlatilag nincs olyan ügyfélkör, amelyet meg ne szólítana a márka: robusztus pickupok, sokoldalú szabadidőjárművek, kivételesen takarékos hibrid modellek és remekbe szabott szedánok csábítják a vevőket, kedvező ötéves üzemben tartási költségekkel és irigylésre méltó értéktartással kombinálva.
A Lexus az abszolút rangsorban a hetedik, a prémium márkák között pedig az első helyen végzett az aranyérem-gyűjtésben: gyakorlatilag minden egyes típusa győzni tudott valamilyen megmérettetésben. Különösen a szabadidőjárművek brillíroztak, és ami a prémium márkáknál igazán meglepő, a Lexus kiegyensúlyozottan erős teljesítményt nyújtott az értéktartás és az üzemben tartási költségek terén.
A Kelley Blue Book 2020. modellévben legtöbbször kitüntetett márkáinak listája:
1. Toyota 2. Subaru 3. Honda 4. Hyundai 5. Chevrolet 6. Ford 7. Lexus (a prémium kategória legjobbja) 8. Kia 9. Jeep 10. Porsche
Helyi társvállalat bevonása nélkül hozza létre első kínai elektromosjármű-gyártó üzemét a Toyota-csoport. A 100 százalékban saját tulajdonú létesítményben már 2027-ben beindulhat a termelés.
Külföldi beruházók...