Főoldal Blog Oldal: 172

Opel: Szentgotthárdon megkezdődött a PSA csoport PureTech háromhengeres turbo benzinmotorjának a sorozatgyártása

Szentgotthárdon ünnepélyes keretek között megkezdődött a PSA csoport PureTech háromhengeres turbo benzinmotorjának a sorozatgyártása. A PSA csoport központjából Yann Vincent gyártásért felelős alelnök indította el az új motorok gyártását a francia nagykövet, Pascale Adriani és a gyár dolgozóinak a jelenlétében.

A szentgotthárdi gyártás megindításával tovább szaporodott azon PSA gyárak sora, amelyek a globális igények kielégítését segítik. A PureTech motorcsaládot eddig Franciaországban (Douvrin, Temery), Lengyelországban (Tychy), Kínában (Xiangiang), Marokkóban (Kenitra) és Indiában (Hosur) gyártották.

Eddig már ötmilliónál is több készült ebből a motorból

A szentgotthárdi új kapacitás beindítása összhangban van a növekvő piaci igényekkel, amelyek jelentős részben abból erednek, hogy az új Opel/Vauxhall modellek PSA platformokra és technológiákra épülnek. Ez a rendkívül hatékony motorcsalád hozzájárul a CO2 kibocsájtás csökkentéséhez, az előző generációhoz képest a PureTech benzinmotorok fogyasztása 4%-al csökkent.

Az Opel Szentgotthárd üzemét – amely több, mint 27 éves múltra tekint vissza – 38 millió euros beruházással átalakították az új motorok gyártásához. Az átalakítást túlnyomó részt a gyár saját embereivel és erőforrásaival oldották meg, ráadásul úgy, hogy közben folyt a korábbi motorvariánsok gyártása is. Az átalakítások után az üzem képes az új PureTech benzinmotorokkal párhuzamosan folytatni a korábbi  erőforrások gyártását is ameddig erre igény van.

„Ennek az új korszerű motornak a gyártásával Szentgotthárd fontos szereplőjévé válik a PSA csoport gyártó infrastruktúrájának, amely a cég mind az öt autómárkáját hivatott ellátni. Szentgotthárd meghatározó szereplője a magyar autóipar történetének és a 27 évre visszatekintő motorgyártásnak nagy szerepe volt az Opel kimagasló piaci pozíciójának elérésében. A gyár zökkenőmentes átalakítása és modernizálása az itteni kollégáknak, csapatoknak köszönhető. Ami ma itt történik, az jó hír a PSA Csoportnak, vásárlóinknak és saját dolgozóinknak is, azt bizonyítja, hogy Szentgotthárdnak fenntartható jövője van” – mondta Yann Vincent, a PSA Csoport gyártásért felelős alelnöke.

„A PureTech motorok gyártásának megkezdésével új fejezetet nyitunk a szentgotthárdi gyár életében.  Bizakodóan nézünk az új feladatok elé. Büszkék vagyunk arra, hogy hozzájárulhatunk a korszerű 1.2-es benzines turbo motorok gyártásával az az alacsony károsanyag kibocsájtási célok eléréséhez” – jelentette ki az új motorgyár beindításakor Grzegorz Buchal gyárigazgató.

Szentgotthárd neve összeforrt az újkori magyar autóipar és a magyarországi autógyártás elindításával. 1992-ben az akkor még General Motors Hungary néven futó üzemben elkészült az első magyar autó, egy Opel Astra és megkezdődött a motorgyártás is, ami ma egy új fejezetéhez érkezett. Az Opel Szentgotthárdnak az új tulajdonos, a PSA Csoport égisze alatt is fontos szerep jut, a motorgyár folytatja több, mint 27 éves hagyományait.

Brüsszeli Autószalon 2020: bemutatkozik a vadonatúj Opel Insignia GSi

Az új Opel Insignia a Brüsszeli Autószalonon (január 9-19.) ünnepli világpremierjét, és várhatóan már februártól megrendelhető. Brüsszelben látható először a Grand Sport limuzin és a Sports Tourer kombi mellett a sportos GSi karakteres dizájnja, az összetéveszthetetlen függőleges, „kardfogú” frontnyílásokkal és a dinamikus köténnyel.

A sportos sztár, az Opel Insignia GSi új, 169 kW/230 LE teljesítményű motorját új, kilencfokozatú automata váltó, elektrohidraulikus fékerő-rásegítő, mechatronikus FlexRide-futómű és Torque Vectoring nyomatékérzékelős Twinster összkerékhajtás egészíti ki. Az ötajtós NEDC1-fogyasztása városban 8,9 l/100 km, országúton 5,8 l/100 km, kombináltan 6,9 l/100 km, 161 g/km CO2 / WLTP2-fogyasztás kombináltan 8,5-8,3 l/100 km, 198-193 g/km CO2).

Akár 18 százalékkal csökkent az új Opel Insignia fogyasztása

A rüsselsheimi zászlóshajó GSi, a Grand Sport és a Sports Tourer is teljesen új fejlesztésű, extra hatékony benzin- és dízelmotorokkal jön ki. Ráadásul új, kis súrlódású váltómű csökkenti a fogyasztást, illetve emeli a menetkényelmet. A vevő tetszése szerint választhat hatfokozatú manuális sebességváltó, különösen takarékos fokozatmentes erőátvitel, valamint nyolc- és kilencfokozatú automata között. Kiegészítésképpen teljes felületű aktív hűtőlamellák – Aero-Shutter – teszik áramvonalasabbá az új Insignia frontját. Az elődmodellhez képest 18 százalékot elérő mértékben ment lejjebb a NEDC szerint mért fogyasztás, a kombinált CO2-emisszió pedig 100 gramm per kilométerrel (NEDC szerint). Ezáltal kategóriája leghatékonyabb és legtakarékosabb modelljei közé tartozik az új Insignia.

Finom változtatásokkal tökéletesítették az Opel dizájnerei az autó belsejét is. A példásan ergonomikus, AGR-tanúsítványú (Aktion Gesunder Rücken e.V. – Egészséges Hát Munkacsoport) aktív ülések és sok komfortfunkció mellett különféle szövetdekorációk és bőrhuzatok kaphatók. A mindenekelőtt a komfortot és a klasszikus megjelenést értékelőknek az Elegance és az Ultimate felszereltségi kivitel felel meg tökéletesen, a sportos beállítottságúak pedig az új Insignia GS Line és GSi volánjánál érezhetik magukat legjobban.

Mindehhez modern biztonsági- és asszisztensrendszerek járulnak, amelyek közül kimagaslik az új, adaptív IntelliLux LED® Pixel világítás, összesen 168, tehát oldalanként 84 LED-elemmel! Ezek az eddiginél is gyorsabban és precízebben reagálnak, mindig a lehető legjobb látást biztosítják, anélkül, hogy elvakítanának szembejövőket vagy előrébb haladókat.

„Büszkék vagyunk új zászlóshajónkra! Az Insignia fantasztikusan néz ki, a kategóriájában élenjáró műszaki megoldásokat kínál, amilyen az IntelliLux LED®Pixel világítás, a takarékos benzin- és dízelmotor-választék, az adaptív FlexRide-futómű és a kiváló wellness-ülőgarnitúra. Ismét a GSi a család csúcsmodellje, amely olyan precízen viselkedik az úton, mint egy vérbeli sportkocsi “, jelentette ki az Opel főnöke, Michael Lohscheller.

Maximális örömautózás bármilyen úton

Az új Opel Insignia GSi azok sportszere, akik az igazán különlegest becsülik. A gombnyomással aktiválható, sportos hangolású összkerékhajtás, Torque Vectoring megoldással, egyedülálló a szegmensben. A 4×4-es hajtás két tengelykapcsolóval helyettesíti a hátsó híd szokásos differenciálját, és bármilyen menethelyzetben tökéletesen viszi át az erőt az útra. Ezzel a technikával élénkebben fordul rá a kanyarokra az új Opel Insignia GSi, kiváló oldalvezetéssel nyújt maximális stabilitást és példás útfogást. A még aktívabb vezetési élmény érdekében a kormánykerék alatti billentyűkkel is működtethető az új kilencfokozatú automata. Aki pedig egyenletes vonalvezetésű úton, például autópályán extra hatékonyan utazna, egyszerűen kikapcsolhatja az összkerékhajtást, miáltal csak az első kerekek hajtanak, a lehető legtakarékosabban.

Az Opel Insignia GSi a legendás Nürburgring Nordschleifén kapta meg végső csiszolását. A különösen dinamikusra hangolt futóműnek extrém magas szintű az útfogása. Tovább tökéletesítették a négydugattyús, vörösre fényezett, harapósan fogó Brembo fékeket és a már eleve direkt kormányzást. Új, elektrohidraulikus fékerő-rásegítő fokozza a fékhatást és javítja a pedálérzést. Ráadásul csökkent a fékezés zajkeltése – ami főképp araszoló forgalomban emeli a komfort szintjét. Az Insignia GSi-ben széria a mechatronikus FlexRide-futómű, amely a pillanat töredéke alatt adaptálja a lengéscsillapítást és a kormányzást, ezenkívül megváltoztatja a gázpedál jelleggörbéjét, illetve a szériában beépített kilencfokozatú automata kapcsolási pontjait. A vezető választhat a Standard, Tour, Sport és – a GSi exkluzivitása – Competition (verseny) menetmód között. Vegytiszta menetdinamika és vezetési élmény!

Új motor- és váltómű-generáció, dinamika, kis fogyasztással

Az új Insigniával csökkentette a komplexitást az Opel, ugyanakkor bővítve a vevők választási lehetőségét. Míg az elődmodellben még három motorcsaládból alkalmaztak benzin- és dízelmotorokat, most valamennyi három- és négyhengeres egy teljesen új generáció tagja. Az alapmotorok az 1,4 literes benzines (107 kW/145 LE, a fogyasztási adatokat lásd a táblázatban) és az 1,5-ös dízel (90 kW/122 LE). E háromhengeresek akár 50 kilogrammal könnyebbek az előző nemzedék összehasonlítható motorjainál, és használatosak az új Astrában is. Fölöttük helyezkednek el az Insignia kétliteres négyhengeresei; a dízel (az év folyamán később lesz elérhető) és a benzines, amelynek teljesítménye 147 kW/200 LE, illetve a GSi-ben 169 kW/230 LE. PS. A kétféle kétliteres benzines ráadásul az Opel első hengerlekapcsolásos motorjai. Amikor kicsi a terhelés, a változó vezértengely-vezérlés kiiktat két hengert, jelentősen csökkentve a fogyasztást – dinamika, ésszerűen!

A motorház légáramlását a modern, teljes felületű aktív Aero-Shutter hűtőzsalu szabályozza, hozzájárulva a fogyasztás csökkentéséhez és a mindennapi használat hatékonyságához. Intelligens vezérlés kombinálja a termikus, elektromos és áramlási paramétereket, automatikusan nyitva és zárva a lamellákat. Vannak az Aero-Shutternek termikus előnyei is: leállítás után lassabban hűl ki a motor, hidegindítás után pedig gyorsabban melegszik be. Ez főképp télen hat előnyösen a fogyasztásra és a komfortra, mert nemcsak a motor melegszik fel hamarabb, hanem a váltómű és a fűtés is.

Új generációs benzines és dízel turbómotorok

Limuzin1.4T2.0TGSi 2.0T1.5D 
Teljesítmény
(kW/LE, fordulatszám)
107/145
5000
147/200
4500
169/230
5000
90/122
3250
Max. nyomaték
(Nm, fordulatszám)
2361500-3500350
1500-4000
350
1500-4000
3001750-2500
Kipufogási normaEuro 6dEuro 6dEuro 6dEuro 6d
Erőátvitel6-fokozatú váltómű9-fokozatú
automata
9-fokozatú automata6-fokozatú váltómű
Ideiglenes fogyasztási adatok NEDC1 szerint (l/100 km)
   6,2-6,14,6-4,35,2-5,0120-1158,75,1-4,86,4-6,2149-1448,95,86,91614,8-4,63,5-3,34,0-3,8105-100
Ideiglenes kombinált fogyasztási adatok WLTP2 szerint
  6,2-5,8144-1357,6-7,3176-1718,5-8,3198-1934,9-4,6130-121
Sports Tourer1.4T2.0TGSi 2.0T1.5D 
Teljesítmény
(kW/LE, fordulatszám)
107/145
5000
147/200
4500
169/230 
5000
90/122
3250
Max. nyomaték
(Nm, fordulatszám)
2361500-3500350
1500-4000
350
1500-4000
3001750-2500
Kipufogási normaEuro 6dEuro 6dEuro 6dEuro 6d
Erőátvitel6-fokozatú váltómű9-fokozatú automata9-fokozatú automata6-fokozatú váltómű
Ideiglenes fogyasztási adatok NEDC1 szerint (l/100 km)
   6,2-6,14,7-4,45,3-5,0122-1178,75,2-4,96,5-6,3151-1468,95,97,01634,9-4,83,7-3,54,2-4,0111-105
Ideiglenes kombinált fogyasztási adatok WLTP2 szerint 
  7,7-7,4147-13811,4-11,3179-17512,2-12,0205-1996,2-6,0135-127

IntelliLux LED Pixel világítás: precízió 168 LED-elemmel

A szó legjobb értelmében fénypont az új Opel Insignia ezentúl kizárólag LED-es világítása. A skála az Insigniához először kínált extra kis energiafogyasztású LED-fényszórótól az új, adaptív IntelliLux LED® Pixel világításig terjed. Az Insigniában eddig 32 LED-elem érdeme volt a lehető legjobb látás sötétben, de mostantól már 168 darab, tehát oldalanként 84 borítja fényárba az utat. A volumengyártóknál ez a szegmens csúcsa!

A távfény kévéje észrevétlenül igazodik ezredmásodpercek alatt. A folyamatosan reagáló LED-ek nagy számának köszönhetően folyamatos a fénysugár alkalmazkodása. Még pontosabban „világítja körül” a szembejövőket, és precízebb a fény szegélyvonala. Szélesebb lett a bevilágított terület, úgyhogy a „kivágott” részen kívül semmi sem marad sötétségben. Szóval az új fényszóró gyorsabban, precízebben és finomabban reagál a mindenkori közlekedési helyzetre.

További plusz az új IntelliLux LED®-generáció autópálya-világítása. Balkanyarban még jobban elfordul balra a fénykéve, így a vezető messzebbről látja meg például a jelzőtáblákat. Jobbkanyarban pedig erősebben fordul jobbra a fénysugár, nehogy vakítsa a szembejövőket. A további funkciók a kanyar- és rossz időjárási világítástól a városi és országúti fényen át a beparkolási világításig terjednek.

Előrelátó csatlakoztatás, asszisztensrendszerek teljes kínálata

Zászlóshajóhoz illően az új Opel Insignia felvonultatja az asszisztens- és infotainment-rendszerek teljes kínálatát. A hátrapillantást új, digitális tolatókamera javítja. A parkolóhelyről kiállást az ehhez kapható tolatóasszisztens segíti. Van még figyelmeztetés frontális ütközésveszélyre, automatikus vészfékezéssel és gyalogosfelismeréssel, sáv- és nyomtartó asszisztens, holttér-figyelő, adaptív sebességszabályozó vészfékezéssel, jelzőtábla-felismerés, automatikus parkolóasszisztens és vetített kijelzés.

Az Apple CarPlay- és Android Auto-kompatibilis infotainment-rendszerek portfóliójának tartalma a Multimedia Radio, a Multimedia Navi és a Multimedia Navi Pro, különféle csatlakoztatott navigációs szolgáltatásokkal. Kompatibilis okostelefonokat menet közben, drót nélkül tölti fel a Wireless Charging. Az opcionális E-Call funkcióval vészhelyzetben pillantok alatt érhető el egyetlen gombnyomással a segítség, sőt a légzsákok vagy övfeszítők működésekor automatikusan megy ki a hívás.


[1] A közölt CO2-emissziós és fogyasztási adatok ideiglenesek, azokat az előírt WLTP (Worldwide harmonized Light vehicles Test Procedure) mérési eljárással állapítottuk meg (EU-szabályozás 2017/948), és az adatokat visszaszámítottuk NEDC-re, hogy biztosítsuk az összehasonlíthatóságot más járművekkel (VO (EG) Nr. 715/2007, VO (EU) Nr. 2017/1151 és VO (EU) Nr. 2017/1153).

[2] Az itt közölt fogyasztási- és CO2-emissziós adatokat a 2018. szeptember 1.-től előírt WLTP (Worldwide harmonized Light vehicles Test Procedure – világszerte egységes könnyűjármű tesztelési eljárás) mérési módszerrel, a VO (EG) Nr. 715/2007 és VO (EU) Nr. 2017/1151 szerint állapítottuk meg. Az adatok kiegészítésképp következnek az NEDC szerinti fogyasztási- és CO2-emissziós adatok után, és azokkal nem összetévesztendők. A reálisabb mérési feltételek következtében a WLTP szerint mért fogyasztási- és CO2-emissziós adatok sok esetben nagyobbak az NEFZ szerint mérteknél.

A Toyota 2020-as Dakar címvédéséért keményen küzd

2019-ben a motorsport tevékenységének aranykorát élő Toyota mindent vitt: megnyerte a legendás Dakart, a Hosszútávú Világbajnokságot (WEC), az ikonikus Le Mans 24 órás versenyt és a Rally Világbajnokságon (WRC) is egyéni világbajnoki címet ünnepelhetett. Egy ilyen sikersorozat után talán minden korábbinál nagyobb kihívás a címek megvédése.

Az első a megmérettetések sorában a 2020-as Dakar, amelyre a tavalyi címvédő mellett a Toyota nevezte a kétszeres Forma1 és egyszeres WEC világbajnok Fernando Alonso-t is. Az alábbi összeállítás az idei Dakar első öt napjának Toyotás eseményeit foglalja össze, amelynek végén a tavalyi címvédő,  Toyota Hilux-al versenyző Nasser-Mathieu páros a második helyen áll, 5 perc 59 másodperces hátránnyal az első helyen álló Carlos Sainz – Lucas Cruz páros mögött.

A japán autógyártó versenyistállója, a TOYOTA GAZOO Racing az utolsó pillanatig komolyan készült a szaúd-arábiai Jeddah városából január 5-én rajtoló 2020-as Dakar Rallyra, amelynek idei 12 szakaszát kizárólag szaúd-arábiai terepen rendezik egy féltávon beiktatott pihenőnappal. A Toyota csapat és a legénységek az év utolsó napjait a dél-afrikai központból átszállított négy Toyota Hilux versenyautó összeszerelésével töltötték, majd a bemelegítés következett a Jeddah-tól délre fekvő sivatagban. A bemelegítés célja az volt, hogy ellenőrizzék a négy jármű működését, valamint hogy módosítsanak a futómű-beállításokon, hogy azok a lehető legjobban vegyék a rally rajtjánál várható anomáliákat. A TOYOTA GAZOO Racing arra törekszik, hogy egyre jobb autókat készítsen, s ennek jegyében a Hilux legújabb változatán számos fejlesztést végeztek a 2019-es Dakar Rallyra. Az idén 42. alkalommal, most éppen a Szaúd-Arábiai Királyság területén megrendezett 2020-as Dakar Rallyra történő felkészülés során a csapat a futómű-beállításokra fordított kiemelt figyelmet a Marokkói Rallyt megelőző egyhetes tesztelés alatt. 2019-ben a futómű mellett a Hilux összes más alrendszerét is továbbfejlesztették, illetve sor került több új alkatrész kipróbálására is, amiket a 2020-as Dakar Rallyn használ először a csapat. 

A Csapat

A TOYOTA GAZOO Racing csapatát a Dakar Rally-címvédésre készülő, illetve impozáns eredménylistáját tovább gazdagítani akaró Nasser-Mathieu páros vezeti. A 2009-es Dakar Rally-győztes Giniel de Villiers navigátora Alex Haro, akivel igyekeznek megismételni a 2019-es Marokkói Rallyn győzelmet hozó szereplést. Bernhard ten Brinke és társa, Tom Coulsol szintén jó eredményt tűztek ki célként. Mellettük a TOYOTA GAZOO Racing izgalmas csapatkeretében láthatjuk az újonc Fernando Alonsót (a kétszeres Le Mans-győztest, a FIA Hosszútávú világbajnoki cím birtokosát, kétszeres Forma1 világbajnokot, illetve a 24 órás Daytona futam győztesét) navigátorával, Marc Comával, aki hatszoros FIM enduró világbajnok, de ötször győzött már a Dakar Rallyn is a motorkerékpárosok mezőnyében.

Az első nap (január 5.)

A TOYOTA GAZOO Racing mind a négy legénysége sikeresen teljesítette a 2020-as Dakar Rally eseménydús nyitószakaszát Szaúd-Arábiában. A versenyzők Jeddahból Al Wajh irányába észak felé haladtak a Vörös-tenger partján. Az összesen 752 kilométeres útvonalon volt egy 319 kilométeres speciál szakasz is, amit a részvevők a változatos terepviszonyok miatt „mini-Dakarként” emlegetnek. Ez a nap igencsak emlékezetes marad a TOYOTA GAZOO Racing számára, a Toyota Hiluxok ugyanis összesen 11 alkalommal kaptak defektet, de az egész mezőnyre érvényes, hogy a defektek kulcsszerepet játszottak a helyezések tekintetében. Nasser Al-Attiyah és navigátora, Mathieu Baumel jól rajtoltak ugyan, sőt a szakasz elején ők diktálták a tempót, ám a szakasz vége felé három gyors egymásutánban bekövetkezett defekt miatt sajnos időt veszítettek. Ők így a negyedik helyen zárták a napot, 5 perc 33 másodperccel az élen állók mögött. Giniel de Villiers és navigátora, Alex Haro négyszer kaptak defektet egy nap alatt, az utolsó ezek közül szivárgás volt, ami miatt meg kellett állniuk és egy kézipumpával felfújni az abroncsot. Ők a 14. helyen zárták a napot, 23 perc 16 másodperc hátrányban az élen álló versenyzőpároshoz képest. Bernhard ten Brinke és navigátora, Tom Colsoul a két defekt ellenére – amiből a második egy kilométerrel a speciál szakasz vége előtt történt – viszonylag problémamentesen teljesítette az első szakaszt, így a négy TOYOTA GAZOO Racing legénység közül a második legjobb időt érték el. Összesítésben az ötödik helyen állnak, 6 perc 30 másodperccel az első helyezett mögött. Fernando Alonso élete első Dakar Rally szakaszán tizedikként rajtolt navigátorával, Marc Comával. Ennek a duónak is két defekttel kellett megküzdenie, és további időveszteséget okozott a nehézkes navigálás. Ők összesítésben a 11. helyen értek célba, 15 perc 27 másodperccel elmaradva a legjobb időtől. 

A második nap (január 6.)

Giniel de Villiers és Alex Haro, a TOYOTA GAZOO RACING csapattagjai győztek a 2020-as Dakar Rally második szakaszán: a nehéz kezdés után végül 3 perc 57 másodperces előnnyel sikerült elsőként célba érniük az Al Wajh-Neom szakaszon. A páros a Toyota Hiluxszal egyetlen defekt nélkül teljesítette a rendkívül kockázatos, kemény talajon kijelölt nehéz útvonalat. Giniel és Alex tizennegyedikként rajtolt az első napon elért, csalódást jelentő helyezést követően. Most viszont a  szakasz teljes hosszán hibátlanul mentek, így a nap végére összetettben már a hatodik helyen álltak – 12 perc 4 másodperccel az első helyezett mögött –, ezzel pedig ismét versenybe kerültek a Dakar-győzelemért. Bár a Dakar Rally címvédőinek, Nasser Al-Attiyahnak és Matthieu Baumelnek nehéz napja volt a három defekt miatt, sikerült az ötödik legjobb idővel célba érniük, amivel összetettben feljöttek a harmadik helyre, alig 6 perc 7 másodperccel lemaradva az élen álló egység mögött. Bernhard ten Brinke és Tom Colsoul sem úszták meg a napot defekt nélkül: nekik négy jutott ezen a szakaszon. Mivel a célvonaltól alig 20 kilométerre fogytak ki a pótkerekekből, csapattársuk, Giniel állt meg, hogy kölcsönadjon nekik egyet, amivel aztán sikerült befejezniük a versenyt. Mindazonáltal a defektek összesen 26 perc 5 mp időveszteséget okoztak a legénységnek, ami összetettben a 10. helyet jelenti számukra, 21 perc 23 másodperces hátrányban az élen álló egységhez képest. A Dakar-újonc Fernando Alonso és navigátora, Marc Coma jól kezdték a második napot, az első ellenőrzőponton a harmadik legjobb időt regisztrálták, sőt a szakasz feléig benne voltak az első tízben. Ám sajnos autójuk futóműve súlyosan megrongálódott, amikor az előttük haladók által felvert porban belehajtottak egy gödörbe. Bár a Hilux javításával eltöltött idő miatt Fernando és Marc 2 óra 34 perc 38 másodperces hátrányba került az élen haladókhoz képest, végül sikerült eljutniuk a célig. Bár összetettben így 48. helyre kerültek, a páros továbbra is jó hangulatban folytatta a kalandos Dakar Rallyt.

A harmadik nap (január 7.)

Fernando Alonso és Marc Coma eddigi legjobb Dakar Rally szereplésükkel negyedikként értek célba az 504 kilométeres 3. szakasz végén, így ők lettek a legjobban teljesítő GAZOO Racing legénység. A páros problémamentesen autózott a Toyota Hiluxszal, alig 6 perc 14 másodperccel elmaradva a legjobb időtől, ezzel pedig összetettben feljöttek a 32. helyre. Hátrányuk az élen álló egységhez képest 2 óra 40 perc 24 másodperc volt. Fernando és Marc számára jól jött a csapattársakra, Nasser Al-Attiyahra és Mathieu Baumelre kiszabott háromperces büntetés, akik addig a második leggyorsabbnak számítottak, de végül ötödikként végeztek. A legénység kiegyensúlyozott teljesítményt nyújtott ezen a szakaszon, a büntetést követően alig 6 perc 31 másodperccel voltak lassúbbak a szakaszgyőztesnél. Eltekintve egyetlen defekttől, a páros remekül kihasználta rajtpozícióját, hogy versenyben maradjon az összetett győzelemért, így feljöttek a második helyre, 7 perc 55 mp hátrányban az élen álló egységhez képest. Giniel de Villiers és navigátora, Alex Haro előző napi szakaszgyőzelmüket követően kénytelenek voltak elsőként indulni ezen a napon. A páros a lehetőségekhez képest az ismeretlen terepen is hatalmas tempót diktálva teljesítette a 3. szakaszt, ami az első helyezetthez képest 16 perc 21 másodperccel gyengébb időeredményt jelentett. Ezzel az összetettben visszaestek a hetedik helyre, hátrányuk 23 perc 42 mp az első helyezetthez képest. Bernhard ten Brinke és navigátora, Tom Colsoul a harmadik napon elszenvedett két defekt miatt 16 perc 43 másodperccel végzett a szakaszgyőztes mögött. Mindazonáltal az előttük lassabban haladók által felvert por ellenére a páros végig egyenletesen autózott, tovább javítva összetett helyezésén, feljőve a nyolcadik helyre állnak, 33 perc 23 másodperccel az élen álló egység mögött.

A negyedik nap (január 8.)

A tavalyi Dakar Rally győztes Nasser Al-Attiyah és navigátora, Mathieu Baumel sikeresen teljesítette az embert próbáló 453 kilométeres 4. szakaszt Neomtól Al Uláig. Idejük alig 2 perc 26 másodperccel maradt el a győztestől. A páros ezen a napon ötödikként rajtolt, és végig jó tempóban autózott. Annak ellenére, hogy az előző szakaszon kiszabott háromperces büntetést követően rajtoltak el, Nasser és Mathieu alig 3 perc 3 másodpercre csökkentette hátrányát az összetettben élen álló egységhez képest. Mindhárom másik TOYOTA GAZOO Racing legénység több defektet is elszenvedett, volt akinek pótkereke sem maradt. Bernhard ten Brinke és navigátora, Tom Colsoul a hetedik helyen értek célba a Hiluxukkal úgy, hogy a jobb hátsó kerék helyén csak a keréktárcsa volt meg. Csapattársaik, Giniel de Villiers és Alex Haro ennél 19 másodperccel jobb időt teljesítve őrizték meg nyolcadik helyüket az összetettben. A súlyos megfázással küzdő Bernhard számára a sebességváltó okozott komoly fejfájást. Végül sikerült annyira rendbehozniuk az autót, hogy az első helyezett mögött 18 perc 35 másodperccel érjenek célba. Eltekintve a három újabb defekttől, Giniel és Alex viszonylag gond nélkül teljesítette a távot, és az első helyezettől 18 perc 16 másodperccel elmaradva, hatodikként futottak be. Ezzel sikerült megőrizniük hetedik helyüket az összettben, 34 perc 40 másodperccel az élen álló autó mögött. Fernando Alonso és Marc Coma több defektet is kapott, így kénytelenek voltak abroncskímélő üzemmódba váltani, miután elhasználták utolsó pótkereküket is. Ezt a szakaszt a 13. helyen fejezték be, 26 perc 21 másodperccel a győztes mögött, amivel a duó összetettben feljött a 20. helyre, három órás hátránnyal az első helyezetthez képest.

Az ötödik nap (január 9.)

A 2020-as Dakar Rally mezőnye Al Ulától északnyugatra tartott tovább majd Ha’il városa felé az 564 kilométeres 5. szakaszon, amiből 353 kilométert tett ki a speciál szakasz. A legénységek hatalmas sziklák és homokdombok között autóztak. Azt az eredményekből már most tudni, hogy Nasser Al-Attiyah és navigátora, Mathieu Baumel sikeresen teljesítette az újabb embert próbáló szakaszt, összetettben továbbra is a második helyen állnak, hátrányuk 5 perc 59 másodperc az élen állótól. Giniel de Villiers és navigátora, Alex Haro összetettben továbbra is őrzik a hetedik helyet, 46 perc 26 másodperccel lemaradva az első helytől. Megőrizte pozícióját és továbbra is a nyolcadik helyen áll Bernhard ten Brinke és navigátora, Tom Colsoul is, 1 óra négy perc 54 másodperccel lemaradva az első helyen állótól. Két helyet lépett ugyanakkor előre Fernando Alonso és navigátora, Marc Coma, akik az ötödik nap végére a tizennyolcadik helyen állnak, lemaradásuk az első helyen álló idejétől ugyanakkor továbbra is tetemes: 22 óra 18 perc 3 másodperc. Ezek tehát az eredmények az ötödik nap végén, a nap eseményeinek  részletes összefoglalója azonban leghamarabb holnapra várható. Glyn Hall, csapatfőnök ugyanakkor bizakodó: „A jó hír az, hogy a kapott tájékoztatás alapján mostantól több lesz a homokos útszakasz, úgyhogy remélem, nem lesz több defekt, kihasználhatjuk a homokos terepre alkalmas abroncsokat. Ezek valamivel puhább anyagból vannak, és jobb tapadást is biztosítanak. Ha valóban így lesz, pilótáink egy kicsit fellélegezhetnek, hiszen ha pótkerék nélkül maradnak és így versenyeznek tovább, az nagy stresszt jelent számukra.”

Mi jön még?

A hatodik napon ismét változik a táj, hiszen újra a homok dominál a 477 kilométeres szakaszon, aminek a végén jól megérdemelt pihenő várja a csapatokat Rijádban. Itt a javítások elvégzésére is lehetőség nyílik. A pihenőnapot követő első szakasz egyben a leghosszabb is lesz január 12-én. A versenyzőknek Rijádból Wadi Al Dawasirba kell eljutniuk, ami 546 kilométeres távot jelent igen változatos terepen, így a navigátorokra nagy felelősség hárul majd a homokdűnék között. A nyolcadik napon ismét egy 477 kilométeres hurok következik Wadi Al Dawasirból indulva, ahol az autók hegyeken, kanyonokon és fekete sziklákkal tarkított fehér homokon át haladnak. Újabb, kemény és egyenetlen talajon megtett 410 kilométer után érkezik meg a mezőny Haradhba. Innentől már a Rub’ al Khali – vagyis az Üres Vidék – várja a versenyzőket, ami egy 650 000 négyzetkilométeres sivatag. A Shubaytah városánál véget érő, tizedik szakasz maratoni, 534 kilométeres távja maximálisan próbára teszi majd a versenyzők állóképességét. Az utolsó előtti, tizenegyedik szakaszon a mezőny ismét Rijád felé indul. A legénységek az ország legszebb homokdűnéin átkelve 379 kilométert tesznek meg egy Haradh nevű faluig. A Qiddiyaba vezető utolsó, 374 kilométeres szakaszon nem lesz könnyű dolguk a navigátoroknak – egészen a január 17-re tervezett célba érésig.

2205 darabos értékesítést ért el 2019-ben a Volvo Autó Hungária

A Volvo Autó Hungária 2019-ben új értékesítési rekordot ért el: 25 éves hazai működése alatt eladási eredménye először haladta meg a kétezer darabot, és meg sem állt a 2205 értékesített autóig. Az eladások 2018-hoz képest 21 százalékkal nőttek. Az értékesítés szempontjából ez már a 6. egymást követő növekedési év. 2018-ban a vállalat 1815 autót adott el.

Az elmúlt években elért eredmények azt mutatják, hogy kiemelkedő érdeklődés van a számos nemzetközi díjat is nyert XC családra. Tavaly a teljes Volvo értékesítés 63%-a a három XC modellünk, az XC40, az XC60 és az XC90 modellünk között oszlott meg.

Hazánkban 2019-ben a legnépszerűbb Volvo modell az új XC60-as volt, amiből 580 darabot helyeztünk forgalomba, ezzel az autó a prémium D-SUV szegmens első helyén végzett.
Ezt követte az XC40-es típus 465 darab autóval, ami szintén az első helyet jelenti a premium C-SUV szegmensben! A tavaly megújult XC90 pedig a márka 3. legnépszerűbb modellje lett, a premium E-SUV szegmensben pedig a 2. helyen zárt.

Az XC modellek mellett a tavaly első teljes évében értékesített V60 típust kell kiemelnünk, amely 239 darabos eredménnyel zárta az évet, a Cross Country változatából 44 darab talált gazdára, míg a szedán testvéréből, a tavasszal bevezetett S60-ból a töredék év alatt is 115 darabot értékesítettünk.

2019-ben a plug-in hybrid változatok népszerűsége folytatódott: a teljes értékesítésben (azokban a modellekben, ahol elérhető volt ilyen motorváltozat) részarányuk elérte a 18%-ot. Kiemelendő az XC90 modellünk, ahol minden 3. eladott autó ebbe a kategóriába tartozott.

A Volvo magyarországi hálózata 13 márkakereskedésből áll. 12 kereskedés már az új modern skandináv formanyelv szerinti arculatot képviseli, a fennmaradó 1 szalon ez irányú fejlesztése pedig 2020. első felében befejeződik.

Bécsi Autókiállítás 2020: bemutatkozik a Honda e és a Civic Sport Line

2020. január 16-19 között kerül megrendezésre a 2020. évi Bécsi Autókiállítás, a Messecentrum területén, ahol a nagyközönség, többek között, találkozhat a Honda első elektromos, városi autójával a Honda e-vel valamint a vadonatúj Civic Sport Line-nal.

2017-ben jelentette be a Honda az Electric Vision névre keresztelt termékfejlesztési stratégiát, melynek része volt, hogy 2025-re minden Európában eladott új Honda gépkocsi képes lesz elektromos üzemmódban (is) közlekedni. A japán gyártó elkötelezettségéről tanúskodik, hogy a fenti határidőt tavaly októberben 3 évvel korábbra hozta, így a tervek szerint az álom 2022-re valósággá válik. Ennek első lépése volt 2019-ben a Honda e leleplezése, majd az új hibrid Jazz bemutatója. Az új „e: Technology” márkanév a csoport összes villamosított termékét azonos globális néven ötvözi.

A Honda városi elektromos autójának nagy teljesítményű villanymotorja 136 vagy 154 lóerőt* ad le, s forgatónyomatéka is lenyűgöző, nem kevesebb, mint 315 Nm. A 35,5 kWh-s akkumulátorcsomag a kategória egyik legkisebbje, így a mindennapos ingázásra tervezett Honda e kifejezetten kis tömeggel büszkélkedhet. A hatótávolsága elérheti a 220 km-t, ami bőven elég a hétköznapokra, és hihetetlenül rövid idő alatt menetkésszé tehető – a villámtöltővel 30 perc alatt 80%-ra tölthető az akkumulátorcsomag. A vezetési élmény közvetlen, sportos és szórakoztató, amiért a hátsó kerekeket meghajtó erős villanymotor a felelős. A menetteljesítményről sokat elárul, hogy állórajtnál sem szükségeltetik több, mint 8 másodperc a 100 km/h-s tempó eléréséhez.

Hogy az új Honda Civic Sport Line 1.0 VTEC TURBO minden szempontból elsőrangú legyen, az utasteret új, kellemesebb tapintású felületek ölelik körbe, melyek szofisztikált, prémium benyomást keltenek. Mindemellett a Civic továbbra is kategóriaelső a variálhatóságot illetően, s az ergonómiára sem lehet panasz, tudniillik a leggazdagabban felszerelt átiratot elektromosan állítható vezetőüléssel varázsolták még kényelmesebbé.

Az ösztönösen kezelhető, mobilkommunikációra is képes szórakoztatóelektronikai és információs rendszer Apple CarPlay®, valamint Android Auto kapcsolat kiépítésére is alkalmas, s feltétlenül említést érdemel, hogy – a vásárlói visszajelzésekre reagálva – hagyományos gombot kapott a hifi és a klíma, így még könnyebben kezelhető az autó menet közben.

A hatfokozatú kézi és CVT-váltóval rendelhető Civic motorjai továbbra is roppant hatékonyak és erősek. Az 1,0 literes VTEC Turbo egység 126 LE-vel és 200 Nm-rel járul hozzá a gyors és élvezetes autózásokhoz, CO2-kibocsátása és üzemanyag-fogyasztása mégis megdöbbentően alacsony: 107 – 110 g/km , illetve 4,7 – 4,8 l/100 km.

A motorkerékpár rajongói sem maradhatnak új, bemutatkozó modell nélkül a Honda standján, így CBR1000RR-R Fireblade először kerül kiállításra Közép-Európában. A „Versenyzésre született” mottó alatt a Honda új Fireblade fejezetet nyit, 1000 cm3-s, soros, négyhengeres erőforrása teljesen új, és számos olyan műszaki megoldást sorakoztat fel, amelyet a a HRC MotoGP-programjának keretein belül fejlesztett Csúcsteljesítménye 160 kW, azaz 217,6 LE 14 500 f./percnél, míg – 12 500 f./percnél jelentkező – legnagyobb forgatónyomatéka 113 Nm.

Természetesen az új kívül-belül átalakult CRF1100L Africa Twin Adventure Sports nem hiányozhat. Elődeit messze túlszárnyalva, kényelmes, nagy hatótávú, a legváltozatosabb terepeken is helytálló kalandmotorként folytatja pályafutását, méghozzá 5 kg-mal kisebb tömeggel, és nagyobb, nyomatékosabb, erősebb, Euro 5-ös erőforrással. Olyan kifinomult vezetéssegítő rendszerek könnyítik meg az irányítását, mint a hattengelyes inerciaérzékelőhöz társított kipörgésgátló, a kanyar-ABS vagy az első és hátsó kerék elemelkedését meggátoló elektronika, nem beszélve a dőlésérzékelővel ellátott DCT erőátvitelről. Szintén fontos újítás, hogy a Showa vadonatúj EERA™ (Electronically Equipped Ride Adjustment) felfüggesztése is elérhető a típushoz, sőt impozáns felszereltségébe beletartozik az Apple CarPlay® alkalmazással és Bluetooth®-kapcsolattal megspékelt, színes, 6,5”-os, érintőképernyős műszeregység, a dupla LED-fényszóró, a nappali menetfény (DRL), a sebességrögzítő, a fűthető markolat, a 12V-os aljzat és a LED-es Kanyarvilágítás (Cornering Lights).

Új ügyvezetővel indítja 2020-at Magyarországon a Ford, a márka ismét sikeres évet könyvelhet el itthon

A 2019-es esztendőben az új személy- és kishaszongépjármű eladások 15.5 százalékkal növekedtek Magyarországon, és túlszárnyalták a 184 ezres összdarabszámot.

A kiváló iparági eredményekhez a Ford személy, és kishaszonjármű modelljei kimagasló mértékben járultak hozzá. A Ford 2019-ben 18 százalékos eladásnövekedésével húzta fel a piac eredményeit. A márka a második helyen zárt az összesített eladásokat tekintve 23327 eladott személy- és haszongépjárművel. 

A személyautó szegmensben a Ford megőrizte második helyét 15728 darab regisztrált személyautóval megtartva 10 százalékos piaci részesedését a szegmensben köszönhetően annak, hogy a 2018 bevezetett 10 új vagy teljesen megújult modell mellett 2019-ben is számos új modellt mutattak be Magyarországon.

A hazai legnagyobb szegmens, a piac 37,6 százalékát kitevő SUV kategória előkelő 2. helyén a Ford áll mely szegmensben a kifutó Kuga az Ecosporttal és nagy méretű Edge modellekkel kiegészülve 5344 darabbal 9 százalékot tudhat magáénak.

Az felső-közép kategóriában versenyző Mondeo is szép sikereket könyvelhetett el tavaly, majd 13 százalékkal növelve értékesítését elsősorban a várva várt Mondeo Hybrid kombi változatának köszönhetően.

2019 tartogatott meglepetéseket a Focus modelleknél is, a népszerű modellből 2838 darab talált gazdára és megérkezett a Focus crossover Active és a csúcsmodell, a 280 lőerős Focus ST is. 

A tavalyi év második féléve érezhető fellendülést hozott az úgynevezett MPV szegmensben is, részben a Nagycsaládos 7 üléses progarmnak köszönhetően. A szegmensben az értékesítés 64 százalékkal nőtt és összesen 1425 Ford S-Max, Galaxy, Tourneo Connect és C-Max talált gazdára. 

A 7 üléses kampány legnépszerűbb modellje a Fordnál a S-Max és a Tourneo Custom kisbuszlett, az előbbi 109 százalékkal, (322 db) utóbbi 119 százalékkal 1720 darabbal szárnyalva túl a 2018-as értékesítési darabszámokat.

A Ford a kishaszonjármű szegmensben 7599 eladott kishaszongépjárművel lett piacvezető, amely a kishaszonjármű piac 29 százalékát jelenti, tehát elmondható, hogy tavaly közel minden harmadik újonnan forgalomba helyezett haszonjármű Ford volt. 2019-ben a Ford a pick-up szegmensben ismét domináns első helyett szerzett 2653 darabbal, közel 45 százalékos piaci részesedéssel. A szegmensben egyedülálló újdonsága a májusban bemutatott Ford Ranger Raptor Performance Pick-up, mely terepképességét ultra-erős alváz, egyedi futómű és gumiabroncs, 213 lóerős, 500 Nm forgatónyomatékú EcoBlue motor, 10 fokozatú automata sebességváltó, valamint Terepvezérlési Rendszer javítja. 2778 darab Ford Transit és 1084 Transit Custom eladásával a Ford vezeti az ún. kishaszonjármű (Small CV) szegmenset is.

A Ford a mai sajtótájékoztatóján bejelentette, hogy 2020 januárjától új ügyvezető igazgató veszi át Ford Magyarország irányítását Szamosi Viktortól, aki az un. Ford Európai Direkt piacok (CEE Régió) operatív igazgatójaként folytatja pályáját.

Szabó Attila személyében az új ügyvezető igazgató a magyar mellett a cseh piacért is felelős regionális ügyvezető lesz. Szabó Attila korábban a Ford román leányvállalatát vezette sikeresen, ezt megelőzően a Ford szentendrei székhelyű európai árazási központjának managere volt, ahol a Szentendrén működő regionális irodában európai árszabási managerként a szervezet egyik legnagyobb létszámú, Európa összes piacát kiszolgáló árazási csapatát irányította.

“Örömmel várom ezt az új kihívást, és hogy végre ismét a magyar piacon kamatoztathassam az évek során megszerzett tapasztalataimat. Idén kihívásokkal teli év előtt állunk, december 26-án indított új kommunikációs kampányunk, a Bring On Tomorrow pedig megmutatja, mit hoz a jövő.

Ez a kampány egyértelműen jelzi, hogy milyen izgalmas időket élünk, és hogy a Ford is nagy változások előtt áll. Ezen átalakulás részeként 2020-ban egy vadonatúj termékcsaládot mutatunk be, amelyben 14elektromos technológiájú modell szerepel. Az emberek és autóik, valamint a körülöttük lévő világ összekapcsolása ennek kulcsfontosságú részét képezi” – jelentette ki Szabó Attila, a Ford Magyarország új ügyvezető igazgatója. 

A sajtótájékoztatón az is elhangzott, hogy A Ford idén is folytatja hosszú távú társadalmi célú programjait a jelenlegi és jövőbeli vásárlóinak mind tökéletesebb kiszolgálása érdekében. 

2017-ben indult Magyarországon a Ford világszerte nagy sikerű, fiatalokat célzó Ford Driving Skills for Life programja, melynek keretében az első évek sikerei után újabb 540 friss jogosítvánnyal rendelkező fiatalt tanítottak a Ford vezetésbiztonsági szakemberei a biztonságos vezetésre, és a vezetés közben adódó vészhelyzetek elkerülésére. A Ford DSFL kurzusain az elmúlt 3 évben már több, mint 1500 fiatal vett részt. A program idén is folytatódik újabb fiatalokat tanítva a sokszor életmentő ismeretekre, és külön hagsúlyt helyezve ahibrid autózás sajátosságaira.

A szintén 2017-ben elindított országos Ford Karrierprogram keretében, – mely az autószerelő szakma presztízsét hivatott visszaállítani, és a jól képzett, és motivált szerelő utánpótlást biztosítani – a Ford országszerte 10 autószerelő szakmunkásképző intézménnyel működik együtt. A program keretében a Ford tavaly 6 középiskolának adományozott oktatási célra szánt személyautó modelleket, mellyel a Ford Karrierprogramban résztvevő szakiskolákat támogatja. Az iskoláknak átadott Fordokon gyakorolva a legmodernebb technológiák szerelését sajátíthatják el a tanulók. A modellek olyan újdonságokkal felszerelve érkeznek, mint az új automata váltó, tolatókamerák és parkolóradarok, holttérfigyelő rendszer, sávtartó automatika, táblafelismerő és navigációs rendszer vagy a start-stop rendszer. A program a jövőben a hibrid motorok karbantartásának oktatásával is kiegészül.

A Ford az modellek terén is tartogat idénre meglepetéseket. A 2020-ban bemutatkozó vadonatúj termékcsaládban 16 elektromos technológiájú modell szerepel. A személyautó piacra januárban érkezik a vadonatúj Puma, mely a Ford sportos és atlétikus, új városi terepjárója. Az autó csábító stílusa új fejezetet nyit a Ford emberközpontú formatervezési filozófiájában. A leleményes, rugalmasan alakítható hátsó tárolási megoldások a kategória legjobb, kompromisszumoktól mentes csomagtér-kapacitását ígérik; a Puma olyan innovációkat rejt, amelyek a vásárlók igényeit követik. A Ford Puma üzemanyag-takarékosságát, teljesítményét és élvezetes vezethetőségét még magasabb szintre emeli a fejlett Ford EcoBoost Hybrid 48 voltos technológia.

Május körül érkezik majd a vadonatúj Kuga, mely a Ford eddigi legszélesebb elektromos hajtási palettáját kínálja, hiszen az autó egyaránt megrendelhető mild-, plug-in- és fullhybrid hajtáslánccal. A Kuga Plug-In Hybrid több mint 50 km-t képes megtenni tisztán elektromos üzemmódban, és legalacsonyabb üzemanyag-fogyasztása várhatóan 1,2 l/100 km, CO₂-kibocsátása pedig 29 g/km lesz.

Az év közepétől vátható az eddig csak a tengerentúlon kapható Explorer legújabb változata is. A vadonatúj, hétüléses Ford Explorer Plug-In Hybrid SUV várhatóan júniustól lesz kapható Magyarországon. A 3,0 literes EcoBoost benzinmotort, elektromotort és akkumulátort kombináló elektromos hajtáslánc teljesítménye 450 LE, forgatónyomatéka 840 Nm, tisztán elektromos hatótávolsága pedig 40 km.

Az európai piacon vadonatújnak számító jármű rugalmasságát, sokoldalúságát és kifinomultságát még magasabb szintre emeli a 10 fokozatú automata sebességváltó, az Intelligens Összkerékhajtás és a különféle üzemmódokban használható Terepválasztó rendszer.

Idén már itthon is rendelhető lesz a tavaly év végén bemutatkozó Ford Mustang Mach-E, az a teljesen elektromos új Ford SUV is, melyhez az ihletet a legendás Mustang adta.

A haszongépjármű piacon ugyancsak izgalmas év várható a Fordnál, hisz érkezik városi áru- és személyszállításban a megújuló Tranzit modellek mellett a környezetbarát Transit Custom PHEV segít mely megkapta az Év Haszonjárműve díjat a nemzetközi IVOTY zsűritől. 

Január végén érkező, a szegmensben első ilyen modellként megjelenő Transit Custom Plug-In Hybrid áruszállítóaz NEDC ciklusban mérve 56 kilométernyi nulla károsanyag-kibocsátású autózást tesz lehetővé, illetve 500 kilométeres hatótávolságot kínál az 1,0 literes EcoBoost benzinmotor használatával. A Transit Custom Plug-In Hybrid 1.130 kg hasznos teherbírást és 6.0 m3 rakodóteret kínál. AZ ugyancsaknemzetközi díjat, az IPUA zsűri által odaítélt Év Pick-Upja díjat bezsebelő Ford Ranger megújult 2.0 biturbo motorral szerelt változata ugyancsak januártól jelenik meg a magyar márkakereskedésekben.

Nanorészecskék, hipermodern fényezési eljárás, űrtechnológiás hőszabályozás: mostantól bárki hozzáférhet a Toyota szellemi termékeihez

A világ egyik leginnovatívabb vállalataként a Toyota különleges projektbe fogott: autóipari szabadalmait százszámra nyitja meg olyan, potenciális partnerek előtt, akikkel együttműködve szélesebb körben is kamatoztatni remélik a fejlesztésekben rejlő lehetőségeket.

Legyen szó környezetbarát bútorviaszról, víztisztító rendszerekről, hosszú élettartamú, nagyteljesítményű elektronikus berendezésekről vagy látványos divatcikkekről, a közeljövőben váratlan területeken találkozhatunk a Toyota autóipari fejlesztéseivel. Az iparágakon átívelő együttműködést az autógyártó frissen útjára indított programja teszi lehetővé, amely négy speciális szakterületen teszi elérhetővé a Toyota szellemi termékeit a hozzá hasonlóan innovatív kutatási és fejlesztési partnerek számára.

Kevés vállalat létezik a világon, amely több ipari szabadalmat jegyeztetne be a Toyotánál. A cég a 2019-es Patent 300 lista tanúsága szerint az észak-amerikai vállalatok szabadalmi rangsorában az abszolút hatodik helyen áll, az autógyártók között pedig messze az élen végzett. A vállalat globális szabadalmainak száma már az évtized elején meghaladta a negyedmilliót, a cég észak-amerikai részlegei óránként (!) több mint egymillió dollárt fordítanak kutatási és fejlesztési célra. A szabadalmak túlnyomórészt a cég autóipari tevékenységeihez kapcsolódnak, ám ez nem jelenti azt, hogy ne lehetne azokat más területeken is hasznosítani, továbbfejleszteni.

Ebből kiindulva hozta létre a vállalat a Toyota IP Solutions programot, amely a cég szellemi termékeinek licensz alapú felhasználását teszi lehetővé érdekelt partnerek számára. Első körben négy olyan témakörben várja a potenciális együttműködőket, amelyeknek az élet számos területén van létjogosultsága.

A többirányú szerkezeti színek terén végzett kutatások nyomán létrehozható anyagok különlegessége, hogy a rájuk eső fény csaknem száz százalékát visszaverik, ami különösen mély, ragyogó színeket eredményez. Az ilyen anyagokat nemcsak a karosszéria fényezésénél, hanem a divatiparban, a kiegészítők és sportfelszerelések gyártásánál, de akár a háztartási festékanyagok fejlesztésénél is felhasználhatják.

Egy másik kijelölt terület a bioaktív tisztítószereké: a vegyszerek helyett enzimekkel dolgozó anyagokat eredetileg szélvédők tisztán tartására, bogártetemek eltávolítására fejlesztették ki, de tökéletesen alkalmasak védőbevonatok képzésére is. Ennél is szélesebb felhasználási kört ígér a nanoanyag-gyártás: a Toyota által kidolgozott módszerekkel gyakorlatilag bármilyen anyagból költséghatékonyan és rugalmasan készíthetők nagy tisztaságú nanorészecskék, amelyek aztán mágnesektől kezdve orvosi műszereken át kistömegű szerkezeti anyagok fejlesztéséig felhasználhatók.

A negyedik, felszabadított szabadalmi terület az elektronikai hőszabályozás: a nagyteljesítményű elektronikus rendszerek hűtésére szolgáló megoldások nélkül elképzelhetetlen volna a fejlődés nem csupán a szórakoztató elektronika terén, de a bányászatban, az űrkutatásban és az adatgazdálkodásban is.

A Toyota IP Solutions program a jövőben folyamatosan bővíti a külső felek számára elérhető szabadalmi területek körét. A Toyota nem először osztja meg a világgal műszaki tudását: nem egészen egy éve közel 24 ezer, hibrid hajtástechnológiához kapcsolódó szabadalmi bejegyzését szabadított fel, és tette elérhetővé más autógyártók számára, hogy felgyorsítsa a mobilitás környezetvédelmi szempontból elodázhatatlan villamosítási folyamatát.

Az első elektromos Peugeot háborúban született

A Peugeot első villanyautóját nem környezetvédelmi megfontolások hívták életre, és méreteit sem megalapozott közlekedésdinamikai kutatásoknak köszönhette. A történelem viharában mégis egy igen érdekes és szerethető jármű született.

Az e-208 bemutatásakor sokszor elhangzott a sajtóban: megérkezett a Peugeot első tisztán elektromos kisautója. Ez igaz is, ha arra gondolunk, hogy az új generációs 208 helykínálatát, biztonsági és multimédiás szolgáltatásait, valamint progresszív formanyelvét emissziómentes hajtáslánccal társító, nagy szériában készülő típus teljes értékű gépkocsi, amely a legcsekélyebb kompromisszumot sem követeli használat közben, beleértve a szigorú WLTP norma szerint mérve is nagyvonalú, 340 kilométeres hatótávolságot. Ugyanakkor az is tény, hogy jóval korábban volt már villanyautója a Peugeot-nak – nem is akármilyen.

A VLV (Voiturette Légère de Ville, azaz könnyű városi gépkocsi) története csaknem 100 évvel ezelőtt, még az 1920-as években kezdődött, amikor a Peugeot mérnökei előrehaladott kísérleteket folytattak az elektromos hajtáslánc bevezetése terén. A technológia akkoriban egyáltalán nem számított forradalminak, hiszen még az évszázad elején is a villanyautók adták az automobilizmus elitjét. A belső égésű motortechnológia rohamos fejlődésével azonban a kor műszaki színvonalán nem tudtak lépést tartani. A márka első, valóban sorozatgyártású típusába, a Peugeot 201-be kísérleti jelleggel beépített villanymotor például 25 km/óra átlagsebességre volt képes felgyorsítani az 1929 és 1937 között gyártott szedánt, miközben benzinmotorral akár 80 km/órával is vígan robogott ugyanaz a könnyű négyajtós.

Ekkoriban nem igazán volt tehát légjogosultsága az elektromos hajtásnak, a negyvenes évekre azonban minden megváltozott. A világháború kitörésekor a Peugeot erősebb motorokkal szerelte fel a kor legmodernebb típusait, a 202-est és a 204-est. Egyes példányok összkerékhajtást is kaptak, a felszereltségi listán pedig megjelentek az olyan tételek, mint a légvédelmi fényszóró vagy a géppuska-állvány. Újra belendült a húszas évek végén felfüggesztett haszonjármű-gyártás, a 402 erősebb, 60 lóerős motorral szerelt alvázára épített MK5-össel egyrészt a mentőautók iránti azonnali igényt elégítették ki, másrészt már a háború utáni békeévekre készültek… 

A béke helyett azonban a német megszállás következett, az pedig a gazdaság más területei mellett az autóipart is súlyosan érintette. A háborús gépezet az üzemanyagra, az acélra és a gumira is rátette a kezét, a Peugeot-nak tehát sürgősen alternatív megoldást kellett keresnie. Automobilra szükség volt, de olyanra, amely minimális mennyiségű nyersanyagból építhető meg, és minél kevesebb üzemanyagot fogyaszt. Ekkor jöttek kapóra a bő évtizeddel korábbi fejlesztések: elővették a korábbi villanymotort, és egy parányi, légiesen könnyű karosszériát fejlesztettek köré.

A vékony acéllemezből sajtolt, önhordó karosszériát mindössze két rudazat merevítette – ezt a forradalmi megoldást leginkább az tette lehetővé, hogy az egész jármű alig volt 350 kilogramm. Ennek a felét tette ki az a négy darab 12 voltos akkumulátor, amelyeket az orrban helyeztek el. A 48V-os, 82 amperórás akkucsomaggal akár 80 kilométert meg lehetett tenni egyetlen feltöltéssel; a 3,5 lóerős villanymotorral 35 km/óra sebességre gyorsíthatott a kétszemélyes apróság vezetője. Ezzel alig volt lassabb, mint a vele azonos hosszúságú (2,7 méter) és tömegű (350 kg), 1905 és 1916 között gyártott Peugeot Bébé.

A VLV szériaverziója 1941 márciusában mutatkozott be. A közönség józan lelkesedéssel fogadta a hátsókerék-hajtású járművet, amellyel „kényelmesen közlekedhetünk a városban és külvárosokban. Ebben a környezetben elegendő a sebesség: a Peugeot elektromos automobiljával olyan gyorsan haladhatunk, mint egy gyakorlott kerékpáros, ugyanakkor a legkisebb fáradsággal sem jár használata.” A folyamatos nyersanyaghiány miatt a tervezett sorozatgyártás soha nem indult be zökkenőmentesen, a kereslet azonban nagy volt a 2,67 méter hosszú, 1,21 méter széles apróság iránt. Elsősorban a francia postaszolgálat használta, de orvosok és ügyvédek is előszeretettel közlekedtek az elöl és hátul egyaránt keresztben elhelyezett laprugókon rugózó járművön – ők alighanem az olyan finomságokat is nagyra tudták értékelni, mint a hajó alakú hátsó rész vagy az elegáns vonalvezetésű vászontető. Bár első pillantásra úgy tűnhet, az autócska háromkerekű, valójában hátul is két keréken gurult; a nyomtáv azonbanmindössze 25 centiméteres volt! Az ettől kissé billegős VLV vezetése gyerekjátéknak tűnt: mivel sebességváltója nem volt (irányváltója igen), csak a gázpedált kellett nyomnia a sofőrnek – lehetőleg félig, mert a padlógázas gyorsítást csak emelkedők leküzdésére ajánlotta a gyár.

Két év alatt mindössze 377 darab készült az autóból, azután utolérte a megszállás végzete: felső utasításra leállt a gyártása. Bár technikája és konstrukciója a kényszerhelyzet ellenére modernnek számított, a kisméretű jármű a háború után már nem volt fontos, így gyártását soha nem indították újra. Akár feledésbe is merülhetett volna, ám 2009-ben a Peugeot egy fontos tanulmányautója: a BB1 felidézte szellemét. A mindössze 2,5 méter hosszú, 1,6 méter széles elektromos koncepciójármű legalább olyan bravúros konstrukció volt, mint ihletadó elődje: a parányi karosszériában négy utasnak találtak helyet a tervezők, és még így is maradt 160 liternyi hely a csomagoknak.

A BB1 két villanymotorja összesen 20 lóerőt fejtett ki, a két hátsó ülés alatt elhelyezett, modern lítium-ion akkumulátorokkal pedig akár 120 kilométert képest volt egy huzamban megtenni. Habár a csomagtér ajtajának felső széléig húzódó szélvédő radikális ötletét nem vette át a BB1-től, a most piacra lépő e-208 méltó utódja lesz elektromos előfutárainak.

Peugeot VLV műszaki adatok

Gyártó                                      S.A. des Automobiles Peugeot

Modellnév                                 VLV

Gyártás éve                                1941-42

Darabszám                                 377

Hosszúság                                 2670 mm

Szélesség                                   1210 mm

Tömeg                                      348 kg

Ülések száma                             2

Erőforrás                                   48V villanymotor 

Teljesítmény                              3,5 LE

Sebességváltó                             –

Elektromos házat                        48V

Karosszéria                                acél

Vázszerkezet                               acél

Rugózás e/h                               laprugó

Fékek                                       mechanikus, kábeles

Kerékméret                                270 x 90 

Végsebesség                               30 km/óra

2019-ben rekordeladásokat produkált a Volvo Cars

2019-ben SUV modelljeinek sikere vezette a Volvo Cars-t rekordeladásokhoz immáron a 6. egymást követő évben, és haladta meg először a 700 ezres darabszámot.

A Volvo Cars már a 6. egymást követő évben haladja meg az előző év eladásait, de 2019-ben először történt meg a vállalat 93 éves fennállása alatt, hogy az értékesítés áttörte a 700 ezres darabszámot. 2019-ben a Volvo 705 452 új Volvo modellt adott el, ez 9,8%-os növekedést jelent az előző évhez képest, és ez a növekedés mind a 3 régióban (Amerika, Ázsia, EMEA) teljesült.

Az új értékesítési rekord mögött elsősorban a Volvo Cars számos nemzetközi díjjal jutalmazott SUV modelljei iránti erős fogyasztói kereslet áll, de az elektrifikált modellek iránt is óriási az érdeklődés, a 2019-ben eladott 45 933 plug-in hybrid modell 22,9%-kal haladta meg a 2018-as számokat, és 100%-kal a 2017-es statisztikákat.

„Nagyon büszke vagyok arra, hogy fennállásunk alatt először adtunk el 700 ezernél több autót, és emellett mind a három régiónkban erősíteni tudtuk piaci helyzetünket” nyilatkozta Håkan Samuelsson, a Volvo Cars elnök-vezérigazgatója. „Célunk, hogy 2020-ban folytassuk ezt a pozitív trendet, amiben támaszkodhatunk az idén már számos országban megjelenő teljesen elektromos modellünkre is.” 

Illusztrálandó az eladási rekord értékét, a vállalat már november végére meghaladta 2018. teljes éves eladási számait, a december pedig a vállalat eddigi legerősebb hónapja lett 74 239 értékesített autóval. 

Kína 154 961 darab új Volvót értékesített 2019-ben, ez 18,7%-os növekedést jelent, ami a piac legtöbb szereplőjéhez képest magasabb érték. Ez minden idők eddigi legjobb eredményét eredményezte Kínában, és egyben a legmagasabb számot, amit a Volvo egy országban elért eddig. 

Az Egyesült Államokban 108 234 új Volvo talált gazdára, ezzel a 100 000-es határt először haladta meg az ország 2007 óta. Ez 10,1%-kal magasabb a tavalyi eredménynél. 

Az európai régióból ki kell emelnünk Németországot, ahol különösen erős volt a növekedés, és a  vállalat történetében először érték el az 50 000-es eladást, de Nagy-Britannia is rekordeladással büszkélkedhet, amivel először haladta meg a 1990-es eredményeit.

Ha a teljes világot nézzük, számos ország dicsekedhet még rekordeladásokkal, ide tartozik Ausztria, Belgium, Brazília, Csehország, Dél-Korea, Lengyelország, Magyarország és Portugália. 

A modelleket vizsgálva a legnépszeűbb Volvo modell továbbra is az XC60, melyet az XC40 és az XC90 követ, de a 60-as és 90-es széria többi modellje is hozzájárult főleg Európa és Kína növekedéséhez.

2020-ban vezeti be a Volvo Car a Recharge családot, amely a Volvo teljesen elektrifikált és a plug-in hybrid változatait fogja össze. 

A Recharge vonal újabb lökést adhat az értékesítés növekedésének. A Volvo célja, hogy 2020-ban az eladások 20%-a már Recharge változat lesz. 

Minden modellünknek van Recharge változata, az XC40-es modelltől kezdve a 60-a szérián át az XC90 terepjáróig. Volvo Cars az egyetlen gyártó, ami minden modelljéhez ajánl plug-in hybrid változatot, és hamarosan – 2020-ban már 9 országban – megjelenik az XC40 Recharge változat, a Volvo első teljesen elektromos modellje is.

A részletes statisztika a következő:

 December  Január-December  
 20182019Változás20182019Change
Európa29 46934 22416,1%317 838340 6057,2%
Kína11 86816 90842,5%130 593154 96118,7%
Ameria8 82612 36040%98 263108 23410,1%
Egyéb9 99410 7477,5%95 559101 6526,4%
Összes60 15774 23923,4%642 253705 4529,8%

2019-ben a legkeresettebb Volvo modell, az XC60 eladása elérte a 204 965-ös számot (2018: 187 339), a másik helyre az XC40 került 139 847 darabbal (2018: 75 828), míg a harmadik legnépszerűbb modellünk az XC90 volt 100 729 darabbal (2018: 94 182).

Lexus: ikerturbós V8 versenymotort fejleszt a Gazoo Racing

A Gazoo Racing vadonatúj ikerturbós V8-as versenymotort fejleszt a Nürburgringi 24 órás futamra. Az erőforrás hamarosan egyes utcai Lexus modellekben is megjelenhet.

Már két éven belül megjelenhet a Lexus és a Toyota csúcsmodelljeiben az az új fejlesztésű ikerturbós V8-as benzinmotor, amely a gyár versenyistállója, a Gazoo Racing hivatalos bejelentése szerint már az idei Nürburgringi 24 órás futamon átesik a tűzkeresztségen.

Először 2013-ban merült fel egy turbós, nyolchengeres Lexus sportmotor gondolata – mármint a sajtóban. Akkor a Yamahával együttműködésben kifejlesztett 5.0 V8-as feltöltése látszott járható útnak, az évek során azonban új fordulatot vett a történet: egyre többen jutottak arra a következtetésre, hogy egy kisebb lökettérfogatú, de annál nagyobb teljesítményű erőforrás léphet a legendás szívómotor örökébe. Sokan azt is tudni vélik, hogy a Lexus 200t típusaiban szolgálatot teljesítő, kétliteres motor adja majd ennek az új sportmotornak az alapját: az elképzelések szerint két ilyen (jelen formájában 245 lóerős) négyhengerest 90 fokban összeillesztve alakítanák ki a fejlesztés alatt álló V8-ast. Az új erőforrás teljesítménye becslések szerint 600 lóerő körül várható.

Versenyverzióban szinte bizonyos, hogy a tartósság érdekében ennél gyengébb lesz a motor: a Nürburgringi 24 óráson induló Lexus LC versenyautó esetében a nyers teljesítmény hiányát fokozott szilárdságú, csökkentett tömegű karosszériával, továbbfejlesztett aerodinamikai elemekkel, valamint minden részletében tökéletesített futóművel (könnyebb és merevebb komponensek, csekély tehetetlenségű lengéscsillapítók, átprogramozott fékvezérlés) ellensúlyozzák. A versenyautóban egyelőre nem részletezett, fejlett vezetőtámogató rendszerek is dolgoznak majd – kérdés, hogy ezek (ahogy a mechanikus fejlesztések) is megjelennek-e azokban az utcai modellekben, amelyek a várakozások szerint megkaphatják a motort.

Eredetileg úgy sejtettük, hogy a motor a tervezett – és várhatóan két év múlva színre lépő – Lexus LC F kiváltsága lesz, a Gazoo Racing sajtóközleménye azonban több típusról beszél. Felmerülhet egy nagyteljesítményű sport-szabadidőjármű gondolata, amely akár a Lamborghini Urus-szal is felveheti a versenyt: ehhez az LF-1 Limitless tanulmány jelölhette ki az irányt. Az olasz szuper-SUV orrában ugyancsak egy 4.0 literes V8-as motor dolgozik, 650 lóerővel, ami nagyságrendileg prognosztizálja a Lexus új turbómotorjának a teljesítményét.

Van azonban egy harmadik potenciális befogadója is az erőforrásnak: a Toyota Supra. Az óév utolsó napjaiban jelent meg a világhálón egy kémvideó, amelyen a japán SuperGT bajnokságban idén induló Toyota GR Supra GT300 prototípusa látható és hallható. Míg a GT500-as versenyautóban egy kétliteres, négyhengeres turbómotor gondoskodik az előírásoknak megfelelő, 670 lóerő körüli teljesítményről, kisebb társában egyértelműen egy V8-as dübörög. Ez lehet annak az 5.4 literes motornak a módosított változata, amit az RC F GT3 versenyautó is használ.

LEGFRISSEBB

Fogadás a magyar válogatottra: így növeld a nyerési esélyeid Mostbeten 

0
 A magyar labdarúgó-válogatott teljesítménye az elmúlt években újra felkeltette a sportfogadók figyelmét. Akár szenvedélyes szurkolóként, akár gyakorlott fogadóként követi valaki a nemzeti csapat szereplését,...

TESZTJEINK