Főoldal Blog Oldal: 175

A Lexus önvezető autója idén érkezik

Autonóm jármű piaci bevezetésére készül a Lexus. A típus képességei nem annyira a technológiai felkészültségen, sokkal inkább a jogi környezeten és a fejlesztők szemléletén múlnak.

A jelenlegi jogszabályokkal többségében összeegyeztethető, 2. szintű autonóm mobilitási képességekkel rendelkező járművet mutat be 2020-ban a Lexus. A technológia a későbbiekben magasabb szintre frissíthető, akár vezeték nélküli kapcsolaton keresztül, de a műszaki kihívásoknál jóval összetettebb kérdésről van szó.

A Lexus először 2017-ben vázolta az önálló közlekedésre képes járművekkel kapcsolatos fejlesztési stratégiáját. A márka tartja magát az LS+ tanulmányautó bemutatásakor meghirdetett ütemtervhez: amint Koji Sato, a Lexus elnöke az Automotive News Europe újságírójának adott interjújában kifejtette, az eredeti elképzelésekkel összhangban még az idén bemutatkozik a Lexus első olyan típusa, amelyet fejlett Highway Teammate vezetőtámogató technológiával szerelnek fel.

A Densóval közösen fejlesztett Highway Teammate rendszer alkalmas arra, hogy a vezető időben és térben korlátozott körülmények között (autópályán haladva) elvegye a kezét a kormányról. Szemét (azaz figyelmét) azonban folyamatosan a forgalmon és autóján kell tartania, készen arra, hogy bármikor beavatkozzon. A Lexus testvér-technológiája, az Urban Teammate fél évtizeddel később valósulhat meg; ez már városi környezetben is képes lesz hasonló funkciók támogatására.

A várakozások szerint a technológia automatikus sávváltásra, előzésre, illetve a forgalomhoz igazodó ritmusú haladásra lesz alkalmas, ám a Highway Teammate pontos funkcionalitása egyelőre még nem ismert. Ez egyrészt az adott piacon hatályos jogszabályoktól függ, másrészt viszont a Lexus tervei szerint mobil adatkapcsolaton keresztül (OTA) folyamatosan frissíthetők, bővíthetők lesznek a járművek képességei, árulta el Koji Sato.

Miközben néhány (jellemzően német) prémium autógyártó 3. szintű autonómiára alkalmas járművek bevezetését fontolgatja, az autóiparban egyre általánosabb és egyre erősebb az ellenállás ezzel a veszélyes kompromisszumot jelentő, köztes fázissal szemben. A 3. szinten a vezető átmenetileg leveheti a tekintetét az útról, azaz figyelhet másra, mint a forgalom, ugyanakkor szükség esetén képesnek kell lennie visszavenni a jármű irányítását. Ez Hajime Kumabe, a Toyota-csoport önjáró technológiájának fejlesztésében közreműködő Denso tokiói kutatás-fejlesztési központjának vezetője szerint túlságosan nagy kockázatot jelent. Műszakilag azonban nincs nagy különbség a 2. és 3. autonóm mobilitási szint között, árulta el Koji Sato.

Egészen más a helyzet a 4. szintű autonómiával, amely tartósan nem igényli az emberi odafigyelést: Hajime Kumabe szerint ez megvalósítható ugyan, de a folyamatokat felügyelő, döntéseket meghozó számítógépek (valamint ezek hűtőrendszereinek) működtetéséhez rengeteg energiára van szükség.

A technológia bevezetésének előfeltétele tehát a jóval nagyobb kapacitású akkumulátorok vagy még inkább az alternatív emissziómentes hajtástechnológiák elterjedése. Előbbire a szilárdtest-akkumulátorok, utóbbira a hidrogén üzemanyagcellás technológia fejlesztésével készül megoldást nyújtani a Toyota-csoport. Szintén járható út volna a jobb energiahatékonyságú rendszerek bevezetése, legyen szó a számítógépek terhelését csökkentő mesterséges intelligencia vagy az új generációs, takarékosabb félvezetők szélesebb körű alkalmazásáról.

Az előbbi téren a Toyota Research Institute (TRI) végez évek óta előremutató kutatásokat, az utóbbira pedig a Densóval közösen hozott létre kutató-fejlesztő intézetet a Toyota: az ötszáz szakembernek munkát adó létesítmény idén áprilisban kezdi meg működését.

A Lexus távlati céljahogy az autonóm mobilitási technológiákat ne csak csúcsmodelljein, hanem kínálatának összes tagján bevezesse. Ahogy Koji Sato fogalmazott: „A megnyugtató biztonság nem lehet egyetlen típus kiváltsága, az összes modellünkön elérhetőnek kell lennie. Ezért arra törekszünk, hogy a technológiát fokozatosan a márka teljes portfoliójára kiterjesszük.”

Fotók: Lexus

Magyarországon a DS 3 CROSSBACK E-TENSE

Az energetikai átállás elkötelezett híveként a DS Automobiles már 2015-ös megalakulásakor, majd rögtön ezután a Formula-E bajnokságon való indulásával is egyértelművé tette elhivatottságát az alternatív energiák használata terén. A villamosítás a DS Automobiles stratégiájának központi eleme.

„A villamosítás hatékony válasz a jelen kihívásaira. A villamos modellek sajátossága a fékezéskor történő energia-visszatermelés, amelynek köszönhetően energiahatékonyság szempontjából messze felülmúlják a belső égésű motorral rendelkező hagyományos járműveket. A legkisebb gyorsításkor is rendelkezésre álló nyomaték és a csendes működés jóvoltából egyedülálló vezetési élményt nyújtanak. Végül, de nem utolsósorban – a hagyományos járművekkel ellentétben – megfelelnek a városközpontokba való behajtás feltételeinek. Hogy ügyfeleink továbbra is szabadon mozoghassanak és ne kelljen lemondaniuk arról az örömről, amelyet egy DS vezetése nyújt, a DS 3 CROSSBACK E-TENSE modellel az élen létrehoztuk elektromos kínálatunkat” – mondta Yves Bonnefont.

A legújabb jogszabályokat is figyelembe a 100%-ban elektromos DS 3 CROSSBACK E-TENSE és a DS 7 CROSSBACK E-TENSE 4×4 (300 lóerős plug-in hibrid modell ZEV üzemmódban 58 km hatótávval) modellel valóra vált az ígéret és megszületett a márka elektromos modellcsaládja, melyet a DS TECHEETAH és Jean-Éric Vergne Formula-E győzelme is megerősített.

2020-ra minden autóipari konszernnek el kell érnie, hogy Európában forgalmazott gépjárművei 95%-ának átlag 95 g/km körül legyen a CO2-kibocsátása (a forgalmazott modellek tömegével arányos NEDC-adat). Minden tisztán elektromos vagy plug-in hibrid (PHEV) modell értékesítése, valamint a valós használati körülmények között mért CO2-kibocsátás csökkentését célzó újítások után ún. „szuperkredit” jár majd. Ha nem sikerül teljesíteni a kitűzött célt, gépjárművenként 95 euró/g/km bírságot kell fizetni. Latin-Amerikában, Kínában és más ázsiai országokban is hasonló törvények életbelépése várható.

A 2019-ben piacra került, immár itthon is elérhető DS 3 CROSSBACK E-TENSE az első tisztán elektromos B kategóriás prémium SUV. A korábbi megoldásokkal ellentétben a DS 3 CROSSBACK E-TENSE olyan platformra épült, amelyik belső égésű motorral és villanymotor + akkumulátorral társítva is egyformán hatékony. Ez a konfiguráció új fejezetet nyit az autóiparban: elfelejthetjük a nem megfelelő platformra épített villanyautókat, ahol az akkumulátor beépítését a helykínálat vagy a csomagtartó sínyli meg, és a kezdetleges kivitelezés és spártai kényelem jellemezte tisztán elektromos járművektől is fényévek választanak el.

A DS 3 CROSSBACK E-TENSE a márka tudásának legjavát kamatoztatja, és a csúcstechnológiát kifinomultsággal ötvözi. A műszaki újdonságok mellett a DS 3 CROSSBACK E-TENSE rendkívül jól szigetelt utasteret, nagy sűrűségű habszivacsmagot tartalmazó üléseket, nemes anyagokat és fokozott kényelmet kínál. A finom részletek közé tartozik az exkluzív „Art Leather” nappabőr kárpit, mely OPERA belső kivitel esetén az óraszíj mintázatú üléseket borítja, valamint a látványos gyöngyszemöltéses díszvarrás és a „Clous de Paris” gillos minta. A RIVOLI inspirációhoz kavicsszürke szemcsés bőr, a DS PERFORMANCE LINE kivitelhez pedig Alcantara® kárpitok tartoznak, így a legapróbb részletekre is érzékeny ügyfelek személyre szabási igényeit is sikerül kielégíteni.

A hangszigetelés egy elektromos járműben még nagyobb szerephez jut, hiszen motorzaj és vibráció hiányában jobban előtérbe kerülnek a külső zajok. Ezek kiküszöbölésére a DS 3 CROSSBACK E-TENSE több megoldást is alkalmaz, ilyenek a vastagabb ajtólemezek és ablaküvegek, valamint a zajszűrős szélvédő. Mindennek köszönhetően a DS 3 CROSSBACK elektromos változatának hangszigetelés szempontjából a kategóriában nincs párja. Az utasok így maximálisan kiélvezhetik a DS LOUNGE hatást.

A kategóriában legnagyobb, 10” képernyő alatt gyémánt alakban helyezkednek el az érintésre működő vezérlők és a középső szellőzők. A képernyőről a legfontosabb kezelőszervek és a vezetéssegítő funkciók érhetők el. A hőszivattyú, az abroncsnyomás-érzékelő, a fékerőelosztóval párosult ABS, az ESP, a sávtartó asszisztens, a visszagurulás-gátló, a hátsó parkolóradar, az automata légkondicionáló rendszer és a bőrbevonatú kormány, akárcsak a nyolc légszák és a süllyesztett ajtókilincsek kiviteli szinttől függetlenül a szériafelszereltség részét képezik.

A magasabb kiviteli szintű változatokon valamennyi legújabb generációs technológiai innováció elérhető, úgymint a DS CONNECT BOX-szal kiegészülő DS CONNECT NAV, a DS MATRIX LED VISION intelligens fényszórók, illetve az ADML PROXIMITY funkció, amely a süllyesztett kilincsek kihajlásáról gondoskodik, amikor a kulccsal a gépjármű 1,5 méteres körzetén belül tartózkodunk. A DS 3 CROSSBACK elektromos változatának különleges ismertetőjegyei a selyemfényű krómmal bevont, antracitszürke DS Wings hűtőrács és az E-TENSE emblémák, de a hátsó lökhárító is egyedi. A modell kínálatában exkluzív 18’’ KYOTO könnyűfém keréktárcsák és egy új karosszériaárnyalat, a Cristal Pearl is szerepel.

Jól eltalált méreteinek köszönhetően a mindössze 4,12 m hosszú DS 3 CROSSBACK E-TENSE 5 teljes értékű ülőhelyet és 350 literes csomagtartót kínál.

A modellen háromféle vezetési üzemmód áll rendelkezésre: maximális hatótávolságot biztosító ECO, NORMÁL és extra nyomatékkal szolgáló SPORT. A vezető ráadásul kétféle energia-visszanyerési megoldás közül is választhat: a NORMÁL a belső égésű motorok viselkedését utánozza, a BRAKE pedig közel 1,3 m/s² lassulást produkál.

Az energia-visszanyerés terén szerzett Formula-E tapasztalatoknak köszönhetően, a hőszivattyú alkalmazásával, a hatékony fűtőrendszerrel és az akkumulátor optimális működési hőmérsékletének állandó biztosításával (hideg időben is) maximális – 320 km-es (WLTP) – hatótávolságot sikerült elérni (NEDC szerint mérve 430 km).

A 100%-ban elektromos meghajtású DS 3 CROSSBACK E-TENSE a prémium B-SUV kategóriában érdekelt valamennyi ügyfelet megszólítja. Becslések szerint Nyugat-Európában a B kategóriás járművel rendelkező vezetők napi átlag 40 km-t tesznek meg. Ez azt jelenti, hogy az esetek többségében elég hetente egyszer feltölteni az autót (az áprilisi gyártási hónaptól elérhető 11 kW-os fedélzeti töltővel otthoni csatlakozóról 5 órára van szükség a 100%-os töltésszint eléréséhez). Hosszabb utak alkalmával pedig a fedélzeti töltő segítségével 100 kW-os töltőoszlopról mindössze 30 perc alatt 80%-os akkumulátorkapacitás biztosítható, ami több mint 250 km WLTP szerinti hatótávolságnak felel meg (NEDC szerint közel 350 km). A DS 3 CROSSBACK elektromos változatához szériában két töltőkábel tartozik (egy 2-es és egy 3-as módú), így a jármű a piac bármilyen típusú csatlakozójával kompatibilis.

Speciális E-TENSE szolgáltatások

A vezetők dolgát megkönnyítendő, villamos meghajtással ellátott E-TENSE járműveihez speciális szolgáltatásokat kínál a DS Automobiles.

A My DS alkalmazásba 2020 áprilisától beépített E-TENSE „távvezérlővel” a DS 3 CROSSBACK E-TENSE gépkocsival kapcsolatos valamennyi fontos információ lekérdezhető, például az akkumulátor töltésszintje, a hatótávolság vagy a töltésből hátralévő idő. Egyszerűen bekapcsolható az utastér előfűtése/hűtése, így mindig kellemes hőmérsékletű beltér fogad bennünket. A késleltetett otthoni töltés funkcióval pedig kihasználhatjuk a kedvezményes tarifájú időszakokat. Az említett műveletek természetesen a DS 3 CROSSBACK E-TENSE képernyőjéről is elérhetők.

Az említett E-TENSE szolgáltatások az összes DS-tulajdonos számára elérhető– a DS Assistance és a DS Valet szolgáltatást is magában foglaló – „Only You, a DS-élmény” programot egészítik ki.

Dióhéjban

• A DS 3 CROSSBACK E-TENSE az első teljesen elektromos B kategóriás prémium SUV a piacon. A többféle meghajtással társítható platformra épült modell nem ismer kompromisszumot: ugyanaz a kifinomultság és élenjáró technológia jellemzi, mint a DS 3 CROSSBACK-et, ugyanakkor az elektromos technológia és az E-TENSE szolgáltatások előnyeivel is rendelkezik.

• A 100 kW-os, 260 Nm nyomatékot leadó motorral és 50 kWh-s akkumulátorral felszerelt DS 3 CROSSBACK E-TENSE otthoni fali csatlakozóról 5 óra alatt töltődik fel teljesen. 100 kW-os gyorstöltő esetén már 30 perc alatt 80%-os töltésszint érhető el. A jármű hatótávolsága a WLTP szabvány szerint 320 km (NEDC szerint 430 km), de természetesen függ a körülményektől és a vezetési stílustól.

• OPERA inspiráció választása esetén a DS 3 CROSSBACK E-TENSE „Art Leather” nappabőr kárpittal bevont, nagy sűrűségű habszivacsmagot tartalmazó üléseket kínál. A kiváló akusztikai kialakítás kivételes zajkomfortot és hangszigetelést biztosít. További előnyökkel szolgálnak az olyan új felszerelések, mint a DS DRIVE ASSIST második szintű autonóm vezetési rendszer, az új generációs DS MATRIX LED VISION lámpák vagy a süllyesztett ajtókilincsek, melyek az ADML PROXIMITY rendszer jóvoltából már a vezető közeledtére kihajlanak.

A BMW iNEXT a sorozatgyártás előtti legforróbb szakaszokon tesztel

A BMW Group új technológiai zászlóshajója homokkal, szárazsággal és hőséggel egyaránt megküzd a dél-afrikai sivatagban.

A sorozatgyártás beindítása felé vezető úton a BMW iNEXT a legszélsőségesebb időjárási körülmények közepette igazolja rátermettségét. Az Északi sarkkör dermesztően hideg megpróbáltatásai után a müncheni központú vállalatcsoport új technológiai zászlóshajója most Dél-Afrikában tesztel, ahol nem csupán az extrém hőség, a tűző napsugarak és a fullasztó por, de a járatlan utak homokja, murvája és durva kavicsai is kihívás elé állítják. A BMW iNEXT szó szerint a sorozatgyártás előtti legforróbb szakaszokat teljesíti, amelyeken a tervezőmérnökök a hajtásláncot, a futómű-technológiát, a tisztán elektromos meghajtás alkatrészeit, a karosszériát, az utasteret, a vezetést támogató rendszereket és a digitális járműtechnológiai megoldásokat is tökéletesítik, a biztonságos működés mellett abszolút tartósságukat és megbízhatóságukat is bizonyítva ezzel.

Az úgynevezett hőségteszt egy végtelenül összetett és átfogó tesztprogram szerves része, amely a BMW iNEXTelőszériás példányainak könyörtelen vallatásával az évtizedeken át tartó, teljes életciklusra készíti fel a bajor prémiumgyártó új technológiai zászlóshajóját. A sorozatgyártás beindítása felé vezető úton a BMW Group mindegyik modellsorozatát megméreti a dél-franciaországi Miramas tesztpályáján, a Nürburging Nordschleife asztaltcsíkján, a svédországi Arjeplog sarkvidéki tesztközpontjában és az extrém hőséget garantáló sivatagokban is.

Jégmezők, versenypályák és sivatagok: az összetett előszériás tesztek a vezetés több évtizedes élményét garantálják

Legyen szó akár extrém nagy sebességről, napokon át tartó belvárosi dugókról, dermesztő hidegről vagy tikkasztó hőségről, jégmezőkről, versenypályákról vagy sivatagokról, a tömegtermelés beindítása előtt a BMW Group tervezőmérnökei minden olyan elképzelhető szituációban széleskörűen tesztelik az újabb és újabb modelleket, amelyekkel a bajor prémiumgyártó ügyfelei az elkövetkező évtizedekben találkozhatnak. A tapasztalt szakemberek és a hatékony fedélzeti technológiák folyamatosan figyelik az újdonságok egy-egy szélsőséges körülményre adott reakcióit, amelyek következtében a sorozatgyártás beindítása után még a legextrémebb vezetési szituációk és időjárási körülmények közepette sem csorbul a vezetés élménye. A BMW iNEXT tömegtermelése 2021-ben veszi kezdetét a BMW Group dingolfingi gyárában. A technológiai zászlóshajóként érkező újdonság a legmodernebb Sports Activity Vehicle (SAV) karosszéria képében váltja valóra a BMW Group „Strategy NUMBER ONE > NEXT” vállalati stratégiája által meghatározott jövőt, az intelligens szolgáltatás-paletta innovációira épülő, nagymértékben automatizált, hálózatba kapcsolt, tisztán elektromos meghajtású személyes mobilitás legfejlettebb formáját. A BMW eDrive hajtáslánc-technológia ötödik generációjával felvértezve a BMW iNEXT a sportosság, a hatékonyság és a károsanyag-kibocsátás nélkül megtehető tisztán elektromos hatótávolság terén is új mércét állít, miközben a modell futómű-technológiája és vezetést támogató rendszerei a teljes mértékben automatizált járművezetés felé vezető következő lépéseket is előrevetítik. Az innovatív járművezérlő- és digitalizált megoldások eközben a BMW iNEXT jövőbe mutató karakterét erősítik.

A BMW iNEXT a sivatagi hőség, a tűző napsugarak és a fullasztó por próbáit is kiállja

Dél-Afrika sivatagos vidékei ideális körülményeket teremtenek a mérnököknek ahhoz, hogy a BMW iNEXT összes hajtáslánc- és futómű-technológiai alkatrészét extrém módon teszteljék és finomhangolják. A homokdűnék és a murvás ösvények végeláthatatlan váltakozása eközben az intelligens összkerékhajtás elemeit teszi próbára. A BMW iNEXT nagyfeszültségű akkumulátorának integrált hűtőrendszerén még az okostelefon-akkumulátorokat is pillanatok alatt működésképtelenné tevő, rekkenő hőség sem tud kifogni, ráadásul a sivatagi időjárásban az utastér hőpumpa-technológiával dolgozó légkondicionáló berendezése, a motorvezérlő elektronika és az összes fedélzeti elektronika is több évtizedes tartósságról és megbízhatóságról tesz tanúbizonyságot.

Az átfogó hőségteszt részeként a mérnökök hosszú órákra a sivatag tűző napjára állítják a BMW iNEXTelőszériás példányait, és miközben a fedélzeti elektromos berendezések kifogástalan működését tesztelik, az utastérben használt anyagokat és az összeszerelési minőséget is alaposan górcső alá veszik, hiszen a BMW Group még a legextrémebb hőtágulás és a legszélsőségesebb hőingadozás közepette sem engedélyez nyikorgó vagy recsegő zajokat modelljei utasterében. A Kalahári sivatag homoktengere ezt követően az ajtók, a motorháztető és az illesztési hézagok tökéletes porállóságát is igazolja: a több ezer kilométeren át tartó, járatlan utakon keresztülvezető tesztprogram során a BMW iNEXT temérdek mennyiségű port és homokot kavar fel, az utastérbe azonban egyetlen szem sem tud beszűrődni.

Íme, az új Ford Transit fejlett parkolási technológiája

Egy Mondeo kombinál több egy méterrel hosszabb áruszállítóval beállni a parkolóhelyre egy zsúfolt városi utcán igazi rémálom. Ráadásul elég egy koccanás, és a vállalkozásnak máris pénzébe kerül a javítás és az emiatt kieső üzemidő – nem beszélve a megemelkedő biztosítási költségekről.

Az új Ford Transitban fejlett technológiák segítenek csökkenteni a parkolás stresszét, és elkerülni a kisebb-nagyobb, de mindenképpen költséges sérüléseket.

Az Aktív Parkolóasszisztens segítségével a Transit vezetője megtalálhatja a megfelelő méretű parkolóhelyet, ahová az autó automatikus kormányzással be is áll, miközben sofőrje csak a gáz- és fékpedált kezeli. A rendszer ugyanúgy használható a merőleges parkoláshoz, mint a járdaszegéllyel párhuzamos beálláshoz; ez utóbbi esetben elég, ha a parkolóhely mindössze 0,8 méterrel hosszabb, mint maga az autó.

A Transit további technológiái közt szerepel még a Kiállássegítő rendszer, a Keresztirányú Forgalomfigyelő, az Oldalérzékelő rendszer*, illetve a széles látószögű első és hátsó kamerák; ezek a megoldások nagyon hasznosak, amikor a Transittal ki kell állni egy parkolóhelyről, vagy zsúfolt városi környezetben kell manőverezni.

Fejlett Transit technológiák

A legújabb Transit és Transit Custom modellekhez megrendelhető Aktív Pakolóasszisztenstechnológia összesen 12 ultrahangos érzékelővel működik. A rendszer még akkor is képes leparkolni az autót, ha a többi jármű miatt nem látszik a járdaszegély, sőt lejtőn is használható.

Az Aktív Parkolóasszisztens része a Kiállássegítő rendszer, ami automatikus kormányzással vezeti ki a járművet a parkolóhelyről, miközben a vezető csak a féket és a gázt adagolja.

Keresztirányú Forgalomfigyelő a parkolóhelyről történő kitolatás közben figyelmezteti a vezetőt, ha az autó nyomvonalát egy másik jármű vagy kerékpár keresztezheti.

Mindezt az Oldalérzékelő rendszer egészíti ki, ami kis sebességű manőverezés közben hang- és fényjelzéssel figyelmezteti a vezetőt az autó oldalánál feltűnő, közeli akadályokra.

széles látószögű első és hátsó kamera segít a közeledő járművek, gyalogosok vagy kerékpárosok észlelésében, amikor a Transit egy átláthatatlan kereszteződéshez ér, illetve szűk parkolóhelyről vagy kocsibeállóról hajt ki.

A magasan elhelyezett tolatókamera jobb képet ad hátramenetben, különösen akkor, amikor az autó nyitott ajtókkal tolat.

Segít még eredményesebbé tenni a vállalkozás működését

A Ford 2019-ben mutatta be az elektromos hajtásláncokat és modern konnektivitási technológiákat is kínáló Transit és Transit Connect modelleket, amelyeket kifejezetten arra terveztek, hogy a mai megváltozott körülmények közt is hatékonyan segítsék tulajdonosaik eredményes üzletmenetét.

A Ford Transit Custom 1 tonnás áruszállító szintén megkapta a Ford legújabb EcoBlue és EcoBlue Hybrid hajtásait, emellett pedig olyan technológiákat is, mint a FordPass Connect fedélzeti modem, aminek révén az üzemben tartók maximálisan kiaknázhatják a jármű hatékonyságát.

Az elektromos hajtásokat kínáló Transit Custom Hybrid modellcsalád (benne a Transit Custom Plug-In Hybrid és EcoBlue Hybrid modellekkel) elnyerte a 2020-as Év Haszongépjárműve címet.

Tavaly a Ford az elmúlt 25 év legjobb haszongépjármű-értékesítési eredményét érte el, és 2019-ben a Ford immár ötödik éve volt Európa első számú haszongépjármű-márkája.

Nem elég a Lexus UX gyári kivitelben? Akkor építsük át!

Egy amerikai tuning-folyóirat szerkesztői érdekes kísérletbe fogtak: kizárólag a tartozékpiacon szabadon elérhető kiegészítőkből válogatva akarták megépíteni álmaik városi crossoverét. Az eredmény jobbra sikerült, mint gondolták. 

Super Street magazin nyomtatott vagy digitális oldalait lapozgatva szebbnél szebb, izgalmasnál izgalmasabb építésekkel találkozhatunk. Rendszerint egyedi gyártású alkatrészek felhasználásával, rengeteg utánajárás, tervezés és frusztráció nyomán születnek újjá a gyakran tizenéves, szebb időket megélt modellek. Ők viszont a piac egyik legfrissebb ajánlatát szerették volna a maguk képére formálni, méghozzá kizárólag katalógusból összeválogatott tartozékokból.

A szerkesztőség tartósteszt-parkjából végül a Lexus UX-et választották ki erre a projektre, és a változatosság kedvéért letértek az ültetés, szélesítés és motortuning felé vezető, igen gyakran járt ösvényről (korábban több Toyota és Lexus crossoverből is építettek már kvázi sportautót), és inkább felfelé szerettek volna terjeszkedni – minél egyszerűbben, átláthatóbban, mégis látványosan.

A feladatokat három pontban határozták meg: megemelni a futóművet, kiválasztani a műfajjal harmonizáló optikai kiegészítőket, majd végül praktikus tartozékokkal felszerelni az autót – méghozzá úgy, hogy azzal ne csorbítsák elsődleges szerepkörét, azaz a városi és elővárosi ingázást, illetve a rövidebb utazásokat.

Ezért tehát nem kőkemény offroad futóművet szereltek az autó alá: megtartották a gyári rugóstagokat, de hosszabb rugókat szereltek be. Elöl 25, hátul 30 mm-rel nőtt meg a szabad hasmagasság, ami szerénynek hangzik ugyan, de a gyakorlatban tekintélyt parancsolónak bizonyult. Ami a módosítás praktikus oldalát illeti, az emelt padlónak még városban is hasznát látja az ember, ugyanakkor országúton sem válik tőle billegőssé a jármű…
…kivéve persze, ha kisebb keréktárcsákat és ballonos terepabroncsokat szerel fel az ember. A Super Street stábja azonban nem tudott ellenállni a csábításnak, és 17×7 colos beadlock keréktárcsákat, valamint a gyárinál keskenyebb, de agresszív mintázatú, 225/65 R17 méretű 4×4 abroncsokat tettek az autóra. Ezek pont elfértek anélkül, hogy módosítani kellett volna a kerékíveket – ez nem csak a költségek és a gyors megvalósítás szempontjából fontos, de azt is lehetővé teszi, hogy később nyom nélkül visszaalakíthassák gyári állapotára az autót.

Miután az első két feladatkör szerencsésen és frappánsan megoldották, a projekt harmadik fázisa bizonyult a legnagyobb kihívásnak. Az UX ugyanis túlságosan új modell még a piacon, így viszonylag szűk a hozzá kínált tartozékok és kiegészítők választéka. Szerencsére a legnagyobb alkatrészpiaci gyártók kínálatában találtak olyan, univerzális csomagtartó keretet, gallytörő rácsot és kartervédő lemezt, amelyek módosítás nélkül vagy minimális átalakítás után tökéletesen illeszkedtek az UX-re.

Az i-re közismerten robusztus, vízálló, elpusztíthatatlan csomagtartó dobozokkal, valamint egy hűtődobozzal tették fel a pontot: ezek úgy illeszkedtek a tetőcsomagtartóra, mintha kifejezetten oda gyártották volna őket, és látványos, hiteles ellenpontjául szolgáltak a bütykös abroncsoknak.

Az átépítést ugyan Észak-Amerikában követték el, ezért a felhasznált kiegészítők többsége helyi specialisták polcairól került le. Ugyanakkor az öreg kontinens is hozzájárult a projekthez, a hosszabb rugókat egy európai, pontosabban német műhely szállította.
Ez jelképes jelentőséggel bír: semmi akadálya nincs ugyanis annak, hogy akár Magyarországon is elkészüljön egy hasonlóan igényes, teljes egészében szabadon megvásárolható tartozékokra épülő Lexus UX.

AlkatrészGyártóModell
   
RugókH&R SpezialfedernGmbH Adventure Raising
KeréktárcsákRAYS JapanTeam Daytona M9
AbroncsokYokohamaGeolandar M/T G003
TetőcsomagtartóArmordilloVX
Gallytörőrács és kartervédőArmordilloAR
Dobozok és hűtőtáskákPelicanAir Case, Elite Cooler

A Goodyear a Pure ETCR hivatalos abroncsszállítója és alapító partnere

A Goodyear hivatalos abroncsszállítóként speciális abroncsot fejleszt ki, a Pure ETCR, azaz az első, csak elektromos autókat felvonultató, számos világmárka részvételével megrendezett túraautó-bajnokság indulói számára. A vállalat egy termékben egyesíti a vállalat legmodernebb elektromos autókra készült abroncsait és az új, ultranagy teljesítményű Eagle F1 SuperSport termékcsalád abroncsai esetében alkalmazott innovatív technológiákat. Az abroncsok végleges műszaki adatait tavasszal hozzák nyilvánosságra az első Pure ETCR futam előtt.

Az extrém terhelésre tervezett abroncsnál egy már bevált, versenycélra fejlesztett szerkezeti kialakítást alkalmaznak, azonban olyan futófelülettel, amelynek révén a Pure ETCR versenyzők száraz és nedves pályán egyaránt használhatják gumijukat. A megoldás előnye, hogy csökken az egy-egy versenyhez szükséges abroncsok száma, vagyis teljesül a Goodyear és a Pure ETCR közös célkitűzése: fenntartható megoldásokat biztosítanak a jövő motorsport versenyeihez és a mindennapi közlekedéshez.

Ahogyan azt Mike Rytokoski, a Goodyear Europe alelnöke és marketingvezetője megfogalmazta: „A Goodyear élen jár az elektromos autók abroncsainak fejlesztésében. Az európai autóipar számára előállított első szerelésű abroncsaink fele elektromos és hibrid járművekre készül. Komoly tapasztalatokkal vágunk bele az ETCR-be, hiszen már számos abroncsot fejlesztettünk elektromos autókhoz. A nagy teljesítményű elektromos járművek teljesen más követelményeket támasztanak, mint benzines vagy dízelmotoros társaik: nehezebbek, nyomatékuk pedig nagyobb, ráadásul azonnal rendelkezésre áll. A Goodyear a hatótávolság és hatékonyság növelése érdekében kifejlesztette azt az abroncsot, amely képes mindezzel megbirkózni, ráadásul kiváló tapadást, húzóerőt biztosít és a gördülési ellenállása is alacsony.”

A Pure ETCR bajnokság szervezője a 2020-as WTCR – FIA túraautó-világkupát is lebonyolító Eurosport Events (a Goodyear lesz 2020-ban ez utóbbi hivatalos abroncsbeszállítója is). A bajnokságon nagy teljesítményű szériaautók indulnak, amelyek a világ számos gyártóját képviselik.

A bajnokság rendhagyó módon zajlik: az autók több rövid szakaszon versenyeznek egymással egészen a döntőig, ami az abroncsoktól azonnal fokozott teljesítményt követel. A Goodyear ezért arra koncentrál, hogy abroncsai megfelelő gyorsasággal érjék el a szükséges hőmérsékletet, és bírják a fokozott igénybevételt az egész verseny során. Mindez azt jelenti, hogy a versenyzők gyakorlatilag az indulás pillanatában maximális teljesítményre kapcsolhatnak.

François Ribeiro, az Eurosport Events elnöke és a Pure ETCR népszerűsítője elégedettségének adott hangot: „Nagy örömmel üdvözöljük a Goodyeart a Pure ETCR alapító partnerei között! A Goodyear komoly versenytapasztalattal rendelkezik, minden terméke kiválóan teljesít, és a vállalat élen jár az innovációban is. Úgy gondolom, megtaláltuk a tökéletes partnert az új, modern elektromos autók első komoly bajnokságához. Ez a lehetőség, amelytől komoly sikereket várunk kiválóan kiegészíti a Goodyearrel a WTCR-szériában kialakított együttműködést. A Goodyear speciálisan a Pure ETCR-re fejlesztett, minden időjárási körülmények között kiváló teljesítményt nyújtó abroncsaiból kevesebbre van szükség, így fenntarthatósági célkitűzéseink is maximálisan teljesülnek. Biztosak vagyunk benne, hogy a vállalat első osztályú partnerünk lesz a Pure ETCR műszaki és marketingfeladatainak elvégzésében, a bajnokság pedig remek helyszínt biztosít a versenyek világába visszatérő Goodyear #backtoracing kampányának.”

2020 májusában valami igazán különlegeset villant a Toyota

Megbízható források szerint már májusban bemutatkozhat a Toyota új crossovere, amelyben az elmúlt évek egyik legötletesebb tanulmányautója kel életre.

A Toyota 2017-ben mutatta be a TJ Cruiser koncepciót: egy minden porcikájában eredeti, semmihez sem fogható, fiatalos és szerethető, ugyanakkor rendkívül praktikus és ötletes, többcélú járművet. Az egyik legnagyobb japán autós weblap, a bestcarweb.jp úgy tudja, a Toyota gyártásba veszi a modellt, és már májusban leleplezheti a szériaérett verziót. A Toyota már tavaly nyáron sem cáfolta a típus sorozatgyártására vonatkozó értesüléseket, ám az akkor beharangozott, 2019 végi premier elmaradt.

A szériaverzió a hírek szerint megőrzi alapvető formavilágát, ám egyes részletek eltérhetnek, a belsőt pedig – legnagyobb sajnálatunkra – teljesen átdolgozták. Megmaradnak az arányok és a szögletes vonalvezetés, de a bohókás lámpák és a kerek kilincsek mellett az oldalsó tolóajtók is a normalizálás áldozatául eshetnek. Ez utóbbiak megmenekülésére egyébként van még esély: Japánban, ahol a TJ Cruiser első körben forgalomba kerül, divatosak a szabadidőjárművek stíluselemeit a buszlimuzinok megoldásaival elegyítő járművek. A karcálló fényezésről ellenben le kell mondanunk, ahogy vélhetően a teljesen síkba dönthető ülésrendszert is tradicionálisabb bútorzat váltja fel. Cserébe kétféle üléselrendezést kapunk: lesz kétsoros, ötszemélyes, illetve háromsoros, hétüléses kivitel is. Az ülőlapok alatt tárolórekeszekre, a háttámlák hátoldalán rögzítő fülekre számítunk, minden ülést lehajtva akár három méter hosszú tárgyakat is elhelyezhetünk majd az utastérben.

Motorikusan három lehetőséggel számolnak a japán szakírók: a Toyota szabványos 1.8 literes hibrid hajtáslánca mellett szóba jöhet az újgenerációs RAV4 2.5 literes benzinmotorra épülő hibrid hajtáslánca is, méghozzá a nagyobb szabadidőjárműben alkalmazott, innovatív elektromos összkerékhajtással együtt. Ez nem okozhat gondot, hiszen a TJ Cruiser szériaverziója ugyanarra a TNGA moduláris padlólemezre épül majd, mint a világ legnépszerűbb szabadidőjárműve. A harmadik erőforrás egy kétliteres szívó benzinmotor, CVT váltóval társítva.

Ez utóbbi szükségtelenné teszi a mechanikus sebességváltó kar használatát, ami szabad kezet ad a tervezőknek a műszerfal kialakításában. A tanulmányautó gumiszalagos kesztyűtartójának nincs sok létjogosultsága a sorozatgyártásban, ahogy az utastér egész szélességében húzódó, digitális műszeregységnek is csak akkor van értelme, ha az utas előtti szakaszon testre szabott információk jeleníthetők meg – a tanulmányautóról annak idején közölt képek egyébként erre engednek következtetni. 2020-ban mégis kedvezőbb fogadtatása volna egy nagyméretű érintőképernyőnek, legalább a Toyota exportpiacain.

Pont ez egyébként a TJ Cruiser sorozatgyártásával kapcsolatos, legfontosabb kérdés: Európában ugyanis a C-HR-nél érezhetően kisebb crossover modell bevezetését tervezi a Toyota, márpedig a jópofa terepdoboz épp csak rövidebb annál, magassága és főleg tengelytávja pedig még nagyobb is, mint a C-HR-é. A TNGA padlólemez alakíthatósága azonban váratlan megoldást kínál erre a lehetőségre: rövidebb tengelytávval és arányosan kurtább karosszériával ugyanis a mini-SUV szerepét is betölthetné az autó – a szögletes formavilág egyébként is sokkal engedékenyebb az ilyen jellegű aránymódosításokkal szemben, mint egy áramvonalasan megformált karosszéria.

90. Genfi Autószalon, 2020: BMW Concept i4 tanulmányautó

A tisztán elektromos meghajtású BMW Gran Coupé előfutára 2020. március 3-án, a 90. Genfi Nemzetközi Autószalonon ünnepli világpremierjét.

A BMW Group a 90. Genfi Nemzetközi Autószalonon mutatja be a nagyközönségnek első tisztán elektromos meghajtású Gran Coupé modellje előfutárát. 2020. március 3-án a BMW Concept i4 tanulmányautó a vezetés élményének új korszakát hozza el a jelenbe, a BMW által fémjelzett menetdinamika, az egyszerre modern és sportos formanyelv, illetve a négyajtós Gran Coupé karosszéria tágasságának és funkcionalitásának páratlan egységét ígérve. Mindezt károsanyag-kibocsátás nélkül.

„A BMW Concept i4 tanulmányautó az elektromos mobilitást a BMW portfóliójának középpontjába emeli” – nyilatkozta Adrian van Hooydonk, a BMW Group vezető formatervezője. „A modell formanyelve egyszerre dinamikus, letisztult és elegáns. Röviden: a tökéletes BMW, zéró emisszióval” – tette hozzá.

Újabb dupla dobogós győzelemet könyvelhet el a Toyota a FIA Hosszútávú Világbajnokság austini futamán

A TOYOTA GAZOO Racing két autója is dobogós helyen végzett a hatórás Lone Star Le Mans futamon, a texasi Austinban, ami a 2019-2020. évi FIA Hosszútávú Világbajnokság (WEC) ötödik fordulója volt.

A futamon Sébastien Buemi, Kazuki Nakajima és Brendon Hartley 8. rajtszámú TS050 HYBRID-je a második helyet szerezte meg 51,524 másodperccel lemaradva a futamgyőztes Rebellion autó mögött, ezzel tovább csökkentve hátrányát a világbajnoki mezőnyben élen álló csapattársaikhoz képest. Mike Conway, Kamui Kobayashi és José María López a 7. rajtszámú TS050 HYBRID-del maximális sikerhendikeppel indult, ezért nem volt reális esélyük megszorítani LMP1-es riválisaikat, de kiegyensúlyozott teljesítményükkel végül a harmadik helyen értek célba, megőrizve ötpontos előnyüket a világbajnoki mezőny élén.

Az izgalmas texasi verseny után a TOYOTA GAZOO Racing továbbra is magabiztos, 33 pontos előnnyel rendelkezik a csapatok versenyében  a Rebellion Racinghez képest, de hátra van még három futam az idényből, így még semmi nem dőlt el. A verseny borús időben és erős szélben rajtolt. José a második helyről indult a 7-es autóval, míg Sébastien a harmadikról a 8-assal. Röviddel a start után, már az első körben helyet cseréltek az eltérő sikerhendikepek okán. Sébastien mindent megtett, hogy lépést tartson az 1-es számú Rebellion autóval, amelyik pole pozícióból indulva biztonságos előnyre tett szert. Amikor 90 perc után Sébastien beállt a bokszutcába, hogy átadja az autót Brendonnak, a második helyen haladó 8-as autó nagyjából fél perccel maradt le az élen haladó egység mögött, míg a harmadik helyezett 7-es gép hátránya 40 másodperccel volt nagyobb ennél. Ekkor adta át José a kormányt Mike-nak. Az erősen kezdő Brendonnak sikerült felvennie az élen haladó autó tempóját, majd a bokszutcában elvégzett gyors munkának köszönhetően 20 másodpercre mérsékelte a hátrányt, így továbbra is nyomás alatt tudta tartani riválisát. A tankolást követően a korábban három austini futamon is diadalmaskodó Brendon továbbra is erős köridőket ment, és versenyben maradt a győzelemért. Nem sokkal a táv fele után, a következő pilótacsere során Kazuki vette át a 8-as autót, és folytatta az üldözést, míg a harmadik helyen álló 7-esbe Kamui ült be. Közben a verseny képe nem sokat változott. A jelentős sikerhendikeppel küzdő 8. rajtszámú TS050 HYBRID-nek nem volt igazán alkalma felzárkózni az élen haladó autó mögé, de Kazuki mindent megtett azért, hogy minimalizálja az időhátrányt Brendon 75 perces utolsó szakasza előtt. Nem sokkal ezután, az utolsó szakaszra Kamui is átadta az immár egykörös hátránnyal versenyző 7-es autót Josénak. Brendon a második helyen ért célba – ez azonos a TOYOTA legjobb korábbi eredményével a Circuit of the Americas pályán –, míg José két körrel lemaradva a harmadik helyen végzett. A két TS050 HYBRID az USA-ban várja meg az idény következő fordulóját, ami az 1000 mérföldes Sebring futam lesz Floridában, március 20-án. Ezt követően a WEC visszatér Európába a legendás Spa, illetve Le Mans futamokra.

Hisatake Murata (a csapat elnöke)

„Gratulálok a Rebellionnak a győzelemhez. Hibátlan futamunk volt, a csapatban mindenki jó munkát végzett, és maximális teljesítményt nyújtott. Sajnos a győztest így sem tudtuk megszorítani, de mindent megtettünk, hogy mérsékeljük a lemaradást, így még jól állunk a világbajnoki esélyeket tekintve. Köszönet mindenkinek, aki nekünk szurkolt Texasban. Örömmel várjuk, hogy ismét ilyen fogadtatásban legyen részünk a következő hónapban, a Sebring futamon. Célunk, hogy ott ismét a dobogó legfelső fokára állhassunk.”

Mike Conway (7. rajtszámú TS050 HYBRID)

„Nehéz futam volt, az egész szakasz során küzdenem kellett a jó köridőkért, gyakorlatilag önmagunkkal versenyeztünk. A futam elején még reménykedtem, mert José nem volt leszakadva annyira a 8-as autóról, később azonban egyre nagyobb lett a hátrányunk. Nem tehetünk mást, tovább harcolunk az elérhető legjobb eredményekért a bajnoki cím megszerzése érdekében. Még mindig mi állunk az első helyen, ez azért nyújt némi vigaszt.”

Kamui Kobayashi (7. rajtszámú TS050 HYBRID)

„Jól éreztem magam ma, élveztem a vezetést. A csapat remek munkát végzett egész héten, mindenki jól teljesített, nagyszerűen sikerültek a kiállások. Ám tekintettel a sikerhendikepre nem remélhettünk a harmadiknál jobb helyezést. Frusztráló érzés ez, hisz hiába tettünk meg mindent, nem volt sok esélyünk. Gratulálunk a Rebellionnak, akik nagyon jól versenyeztek és egyszer sem hibáztak.”

José María López (7. rajtszámú TS050 HYBRID)

„Nem volt könnyű úgy rajtolni ezen a hétvégén, hogy papíron a miénk volt a leglassúbb LMP1 autó, de igyekeztünk a lehető legtöbb pontot megszerezni. Mindig győzni akarunk, de most a harmadik hely volt a legtöbb, amit elérhettünk. Mindazonáltal voltak pozitívumok is ebben a futamban: nagyon jól éreztem magam az autóban, voltak jól sikerült köreink, így elégedett vagyok a teljesítményemmel. Ráadásul még mindig mi állunk az élen a világbajnoki mezőnyben.”

Sébastien Buemi (8. rajtszámú TS050 HYBRID)

 „Mindent megtettünk, amit lehetett, gratulálunk a Rebellionnak a győzelemhez. Most egyszerűen nem voltunk elég gyorsak ahhoz, hogy behozzuk őket. Sajnos ez egy magányos futam volt az autónk számára, mert a 7-es a nagyobb sikerhendikep miatt nem tudott lépést tartani velünk. Magányosan teljesítettük ezt a futamot, ami egy kicsit furcsa érzés volt.”

Kazuki Nakajima (8. rajtszámú TS050 HYBRID)

„Nehéz futam volt ez számunkra, bár nem voltunk túlságosan lemaradva a Rebellionhoz képest, ők viszont elég gyorsak voltak a győzelemhez. Gratulálunk nekik, hisz remekeltek, egyszer sem hibáztak. Nem gondolom, hogy pusztán a sebességet nézve lett volna esélyünk a győzelemre, ezért csapatként arra koncentráltunk, hogy a legjobb teljesítményt hozzuk ki magunkból, és csapatként jól szerepeljünk.”

Brendon Hartley (8. rajtszámú TS050 HYBRID)

„Sikeresnek érzem a mai napot, hisz egyik pilótánk se hibázott, sőt, voltak jó szakaszaink, és jól sikerült kiállásaink. Tudtuk, hogy mire lett volna szükség ahhoz, hogy legyen valamennyi esélyünk a győzelemre, de a Rebellion hibátlanul versenyzett. Nagyon jól mentek, és egyértelműen gyorsabbak voltak nálunk. Élveztem a vezetést, a forgalmat, az autó fantasztikusan jól feküdt ezen a pályán, csak azt sajnálom, hogy nem sikerült szorossá tenni a versenyt.”

 Lone Star Le Mans eredmények
1.#1 Rebellion (Senna/Menezes/Nato)189 kör
2.#8 TOYOTA GAZOO Racing+51,524 mp
3.#7 TOYOTA GAZOO Racing+2 kör
4.#22 United Autosports (Hanson/Albuquerque/Di Resta)+7 kör
5.#37 Jackie Chan (Tung/Aubry/Stevens)+7 kör
6.#38 JOTA (Gonzalez/Da Costa/Davidson)+8 kör

Az elegancia erejével érkezik a DS 9

A DS 7 CROSSBACK és a DS 3 CROSSBACK bemutatása után egy elegáns limuzin koronázza meg a fiatal francia prémiummárka kínálatát. A DS 9-cel a DS márka megmutatja tudását, stílusát, kifinomultságát és technológiáját. A  márka a DS 9 globális forgalmazására készül.

A lendületes vonalú DS 9 megtestesíti a hagyományok, a szaktudás és a csúcstechnológia tökéletes elegyét. A DS 9 arra invitál, hogy ismét felfedezzük a francia autógyártás legjavát.

A nyújtott sziluett eleganciája

A 4,93 m hosszú és 1,85 m széles DS 9 nagy, 690 mm átmérőjű kerekeken gördül, méretei impozánsabbak, mint kategóriatársaié. A modell az EMP2 padlólemez módosított verzióját használja, amely minden eddiginél nagyobb tengelytávolságot kínál. Ez nagyrészt a hátsó utastér méreteiben mutatkozik meg.  A DS 9 finom vonalú, lejtős tetővonala a fastback modelleket idézi.

A klasszikus lépcsőshátú karosszérián visszaköszönnek a DS Automobiles stílusjegyei, mint a DS WINGS és a parametrikus tervezésű, 3D hatású hűtőrács. A motorháztetőn a « Clous de Paris » mintázatú gilosált díszcsik most először jelenik meg gaz utastéren kívül is.

Visszakacsintva az 1955-ös DS-re, a DS 9 is fényforrásokat visel a tető két szélén. A legendás modell egyik fontos stílusjegye új formában mutatkozik meg, helyet adva az oldalsó helyzetjelzőknek, amelyek mozgás közben is felismerhetővé teszik az elhaladó DS 9-et.

Az autó eleganciáját fokozzák a karosszéria színére fényezett, rejtett kilincsek és a fekete fényezésű tető is.

A tiszta, lendületes vonalakkal megrajzolt hátsó traktus kontrasztos elemei a pikkely-szerűen mintázott, 3D hatású lámpatestek, amelyeknek fémdíszei a 30-as évek francia luxusautóinak dizájnelemeit idézik.

E-TENSE : la hibrid hajtás ereje és kényelme, akár 360 LE-vel

A DS 9 elsőként egy E-TENSE tölthető hibrid hajtáslánccal lesz elérhető, amely egy benzines turbómotorból, valamint egy elektromos motorból áll. A kumulált teljesítmény 225 LE, a DS 9 zéró emisszió üzemmódban 40-50 km-t tud megtenni (WLTP), köszönhetően a 11,9 kWh kapacitású akkumulátornak.

A villanymotort az automata, 8 fokozatú sebességváltóba integrálták. Maximális teljesítménye 80 kW (110 LE) és 320 Nm. Induláskor, intenzív gyorsításkor, vagy zéró emisszió üzemmódban lép működésbe, utóbbi esetben 135 km/h-ig használható. Az elektromos üzemmód minden induláskor aktív. A hibrid üzemmód automatikusan hangolja össze a motorok működését, 100% elektromos, 100% benzines, vagy egyszerre mindkettő, ha a helyzet úgy kívánja. Az utasok számára az átmenetek nem érezhetők. A Sport E-TENSE üzemmód maximálisan kiaknázza mind a benzin-, mind a villanymotor teljesítményét, valamint sportosabb beállítást alkalmaz a gázpedál, a kormány, a sebességváltó és a vezérelt felfüggesztés tekintetében

A DS 9 energia-visszatápláló rendszere azonnal működésbe lép, ha lassítunk, vagy fékezünk, a felszabaduló energiával töltve az akkumulátort. Ráadásként az E-Save funkcióval tartalékolhatunk is energiát az akkumulátorban, így az út egy részét mindenképpen zéró emisszió módban tehetjük meg, például akkor, ha tudjuk, hogy be kell hajtanunk egy városközpontba. A 7,4 kW-os fedélzeti töltővel az akkumulátort másfél óra alatt feltölthetjük a szériában kínált kábel segítségével.

E-TENSE hibrid és benzinmotor

A kínálat nemsokára két újabb motorváltozattal bővül : egy 250 LE-s, megnövelt hatótávolságú E-TENSE-szel, valamint egy 360 LE-s intelligens összkerékhajtású E-TENSE csúcsváltozattal. 

Egy 225 LE-s benzinmotor szintén elérhető lesz. Az összes változatba 8 fokozatú, automata sebességváltó kerül.

DS LOUNGE : a francia luxus az utazás szolgálatában

És ha a hátsó ülések végre ugyanolyan kényelmesek lennének, mint az elsők ? A DS LOUNGE-dzsal a DS Automobiles csúcskomforttal kényezteti a hátul utazókat is.

Hosszú, 2,90 m tengelytávjának köszönhetően a DS 9 hatalmas hátsó lábteret kínál. Az ülések fűthetők, masszázsfunkcióval rendelkeznek és szellőztethetők, ami a kategóriában egyedülálló. 

DS ACTIVE SCAN SUSPENSION

A DS ACTIVE SCAN SUSPENSION vezérelt felfüggesztés kamerája folyamatosan vizsgálja az útfelületet. A jeladók, a gyorsulásmérők és a futómű érzékelői minden mozgást rögzítenek és továbbítják a számítógépnek, amely külön-külön fejti ki hatását a kerekekre. A fokozott biztonság mellett maximális kényelemben utazhatunk. A XXI. század DS felfüggesztése a nagylimuzinok kényelmét ötvözi a GT-k dinamizmusával.

Még több technológia

DS DRIVE ASSIST

Úgy segíteni a vezetőt, hogy az bármikor vissza vehesse az irányítást: ezt kínálja a DS DRIVE ASSIST. Innen már csak egy lépés az önvezető autó. Az autó sebességét az előtte haladó járműhöz igazító (adaptív sebességszabályozó) rendszerrel ellátott innovatív berendezés a vezető választásának és vezetési szokásainak megfelelően, pontosan pozícionálja az autót a forgalmi sávban. A rendszer, melyet 180 km/h sebességig lehet használni (az egyes országok jogszabályi előírásaitól függően), a vezető helyett vezérli a gépkocsi sebességét és iránytartását. A közlekedési dugóban vagy autópályán rendkívül hasznos rendszer biztonságot és nyugalmat biztosít az DS 9 volánjánál ülve. 

DS PARK PILOT

A vezetést segítő új technológiának köszönhetően az autó magától parkol be két gépkocsi közé, vagy áll be a járdaszegélyre merőlegesen, anélkül, hogy a vezetőnek meg kellene fognia a kormányt, vagy kezelnie kellene a pedálokat. A DS PARK PILOT egyszerűen, a parkolóhely mellett, illetve előtt elhaladva észleli az autó méretének megfelelő helyet. A rendszer 30 km/h sebességig működik. Ilyenkor a vezető a gépkocsi érintőképernyőjén jelzi, hogy a járdaszegélyre merőlegesen, vagy két gépkocsi közé szeretne beparkolni. Már csak egy teendője van: megnyomni a Park gombot, és várni, hogy megtörténjen a csoda!

DS NIGHT VISION

A vezetőnek optimális látási viszonyokat biztosító DS NIGHT VISION jobban beláthatóvá teszi az utat. A hűtőrácsba beépített infra kamera 100 m távolságig érzékeli az úttesten a gyalogosokat és állatokat. A vezető a digitális műszercsoport kijelzőjén tudja megjeleníteni a gépkocsi környezetét, ahol a veszélyek sárgával, vagy pirossal bekeretezve láthatók, a veszélyesség függvényében. Az így kapott figyelmeztetésre a vezető időben tud reagálni.          

DS DRIVER ATTENTION MONITORING

A DS 9 modellen rendelkezésre álló technológia segítségével ma már kimutatható a vezető éberségének csökkenése. A DS DRIVER ATTENTION MONITORING a kormány felett elhelyezett infra kamerán keresztül három jelre figyel: a szemekre a fáradtság miatt (pislogás), az arcra (a tekintet iránya) és a fejmozgásokra a figyelmetlenség miatt, valamint az autó iránytartására a sávelválasztó vonalakhoz viszonyítva (az iránytól való eltérések, elkormányzások).

Amint a DS DRIVER ATTENTION MONITORING valamilyen rendellenességet észlel a három tényező egyike tekintetében – nem egyenletes, imbolygó mozgás vagy pislogás, melyek a vezető fáradtságát jelzik –, automatikusan kibocsát egy hangjelzést, és egy figyelmeztető üzenet jelenik meg a középső képernyőn. A rendszer nappal és éjszaka egyaránt működik.

DS ACTIVE LED VISION

A DS ACTIVE LED VISION modulok, ahogy a nevük is utal rá, egy fő LED-fényszóróból és három forgatható LED modulból állnak. Ez utóbbiak, a kormányállás szögétől és a gépkocsi sebességétől függően balról jobbra, vagy jobbról balra fordulnak el, valamint a dőlésszögüket is tudják változtatni. Ennek megfelelően nő vagy csökken a bevilágított útszakasz hossza. A fénynyaláb szélesebb vagy irányítottabb, hogy jobban vagy kevésbé világítsa meg az út széleit. A DS ACTIVE LED VISION modulok nem csak szépek, hanem egyben nagyon nagy teljesítményűek is. Éjszakai vezetésnél, az általuk kibocsátott fénynyaláb szélessége és a bevilágított útszakasz hossza az útviszonyokhoz és a gépkocsi sebességéhez igazodik. A kifinomultság és a technológia társításának jó példája.

A Franciaországban tervezett és Kínában gyártott DS 9 összeszerelése 2020 második felében kezdődik meg. 

LEGFRISSEBB

Suzuki Vision e-Sky: elérhető villanyautó a hétköznapokra

0
Az elektromos autók legnagyobb kihívása: az ár Bár az elektromos autók piacán egyre több modell jelenik meg, a legtöbb még mindig túl drága az átlagos...

TESZTJEINK