Főoldal Blog Oldal: 266

Most hétvégén a Toyota Yaris WRC Korzikán villanthat

A 2018-as Rally Világbajnokság negyedik fordulójában Korzika kanyargós aszfaltútjain száguldanak majd végig a TOYOTA GAZOO Racing World Rally Team pilótái. Főszerepben a Yaris WRC.

A klasszikusnak számító Tour de Corse az évad első olyan versenye, ami mindvégig aszfalton fut, de Jari-Matti Latvala, Ott Tänak és Esapekka Lappi magabiztosan ülnek volán mögé, hiszen a Toyota Yaris WRC már Monte-Carlo lefagyott útjain is fényesen bizonyított, kettős győzelmet szerezve a csapatnak.

A WRC franciaországi fordulójának számító Tour de Corse arról híres, hogy keskeny és szeszélyesen kanyargó hegyi útjait egyik oldalt sziklák, másik oldalt pedig veszélyes meredélyek szegélyezik. Ám ez a futam nemcsak a pilótákat, hanem a gumikat is erősen megterheli, hiszen az aszfalt meglehetősen érdes, a szakaszok pedig hosszúak. A mezőny bázisa a sziget keleti oldalán fekvő Bastia repülőtér lesz; innen indul pénteken a rally két szakasszal, amelyek egyike, a La Porta-Valle di Rostino 49,03 kilométer hosszú. A szombati három, összesen 136,9 kilométer hosszúságú szakasz helyszíne az északi partvidék, az utolsó napon pedig a sziget nyugati részén, Ajaccio környékén mérkőznek majd meg egymással a versenyzők. Az 55,17 kilométeres Vero-Sarrola-Carcopino tesztszakaszt a 16,25 kilométer hosszú Pénitencier de Coti-Chiavari Power Stage követi.

“Úgy érzem, jól fogunk szerepelni Korzikán. Az autónk egyszer már elég jónak bizonyult aszfalton, és jó néhány eredményes teszten is túl vagyunk már. Tesztpilótánk, Juho Hänninen sokat dolgozott a futómű beállításain, és sikerült is javítania az autó teljesítményén, úgyhogy azt hiszem, Jari-Matti, Ott és Esapekka elégedett lesz a géppel. A csapat összes tagja remekül felkészült, és szerintem mindenki nagyot autózik majd” – fogalmaz Tommi Mäkinen, a Toyota Gazoo Racing rally csapatának csapatfőnöke.

“Jó emlékeket őrzök Korzikáról, ahol 2015-ben győzelmet arattam. Szeretem az aszfaltot. Amúgy nem véletlenül hívják ezt a futamot a Tízezer Kanyar Rallyjának: ha az ember egy 100 méternél hosszabb egyenest talál, akkor valószínűleg eltévesztette a szigetet! A kanyarokat nem igazán lehet levágni, és az útburkolaton alig akad kavicsos rész, úgyhogy nagyon élvezetes itt autózni. A futamot megelőző tesztünk nagyon, de nagyon eredményes volt, és kifejezetten bízom az autóban. Korzikán mindegyik csapat gyors lesz, de remélem, hogy így is összejön nekünk a dobogós helyezés!” – teszi hozzá Jari-Matti Latvala, a 7. rajtszámú autó pilótája.

“Eddig mindenféle úton jók voltunk ebben a szezonban, és a csapat nagyon keményen dolgozott azon, hogy ez így legyen. Most itt az ideje, hogy visszaszerezzünk pár pontot a vetélytársainktól. Tavaly elég jól szerepeltem Korzikán, most pedig komoly eredményt szeretnék elérni. A Monte-Carlo Rallyn meglehetősen sajátságosak voltak a körülmények, így ott nehéz volt nagyot dobni, de most a Korzikát megelőző tesztek nagyon biztatóan sikerültek. Szerintem jó irányba indultunk el, és úgy érzem, hogy remek az autó teljesítménye” – véli Ott Tänak, a 8. rajtszámú autó pilótája.

“Más kategóriákban korábban is versenyeztem már párszor Korzikán, úgyhogy elmondhatom: ez egy egészen egyedi futam. Kanyar kanyar után, és alig vannak egyenesek, ahol szusszanhatnánk egy kicsit. Az is szokatlan, hogy a verseny viszonylag kevés, de hosszú szakaszokból áll. Most állok először rajthoz Korzikán egy WRC-géppel, de magabiztos vagyok, mert Monte-Carlóban is jó tempót diktáltunk. Az is bizakodóvá tesz, hogy jók az autó beállításai, ráadásul mindezt nedves és száraz pályákon is leteszteltük, szóval minden körülményre felkészültünk” – árulja el Esapekka Lappi, a 9. rajtszámú autó pilótája.

Mi történt tavaly?

A Toyota Yaris WRC majdnem dobogós helyet szerzett, amikor tavaly bemutatkozott Korzikán; Jari-Matti Latvala összetettben a negyedik lett, és a hajrában hatalmasat autózott. Ő lett a Power Stage győztese, és végül csupán 0,1 másodperccel maradt le a harmadik helyezett mögött.

15 éves jubileumát ünnepli a Volkswagen Touran

15 évvel ezelőtt, azaz 2003. márciusában indult a Volkswagen Touran hódító útjára.

Az azóta eltelt 15 év alatt három generáció született a modellből, amely egyike a legkeresettebb egyterűeknek, szegmensében pedig piacvezető Európában. Az elmúlt 15 évben közel 2,3 millió újautó-vásárló döntött a Touran öt- illetve hétüléses változata mellett. Napjainkban a Touran sokoldalú variálhatóságával, családbarát karakterével és innovatív rendszereivel hódít. Utóbbiak közül is kiemelkednek a vezetői segédrendszer elemei illetve az infotainment rendszer.

2003-as piaci bevezetése után a Touran 2006. novemberében átfogó frissítésen esett át, amely során megkapta az első félautomata asszisztens rendszert (Park Assist). 2010-re a kompakt egyterű kiszállításai elérték az 1,13 millió darabot, a Volkswagen pedig az új márkaarculathoz igazította a Touran megjelenését és frissítette műszaki megoldásait.

Már 1,9 millió vásárló döntött a Touran mellett, amikor a Volkswagen egy teljesen új generációval állt elő, amelyet 2015. februárjában mutatta be először a nagyközönségnek. Ez volt az első alkalom, hogy a Touran az MQB (Moduláris Keresztmotoros Platform) alkalmazásával készült. A 130 milliméterrel hosszabb és akár 62 kilogrammal könnyebb modell a legkorszerűbb segédrendszerek és összekapcsolhatósági megoldások egész sorát vonultatta fel. Szerepelt köztük a Car-Net Cam Connect kamerarendszer is, amely a szülőknek segít szemmel tartani a hátsó sorokban helyet foglaló gyerekeket egy kamera és az infotainment rendszer kijelzője segítségével. Emellett a Touran további okos megoldásokat is kínál, mint amilyen az elektronikus hangfelerősítés rendszere. Ezzel lehetővé válik, hogy az első üléssorban mikrofon segítségével felvett üzenet a beépített hangszórók segítségével a hátsó üléssorokhoz is eljusson. Így a három üléssor sem lesz akadály, hogy mindenki megkapja a kívánt üzenet.

A jelenlegi generáció kategóriájának egyik legtágasabb csomagterével büszkélkedhet, amely öt utas mellett is akár 834 literes pakolható teret kínál. Az Isofix rögzítési pontokkal szerelt hátsó ülések és a 3 zónás automata klímaberendezés (Climatronic, a Highline felszereltségnél az alapfelszereltség része) szintén figyelemreméltó ajánlat a szegmensben. A Touran így napjaink egyik legideálisabb választása és korának egyik legátgondoltabb családi autója.

Plakátművészet szálló porral: a Nissan új kampánya a légszennyezésre hívja fel a figyelmet

 

A Nissan legújabb plakátkampánya 26 egyedi felületen mutatja be Budapesten a forgalmas csomópontok körül keletkezett szálló por mennyiségét, aminek levegőbe jutásáért jelentős részben a robbanómotoros autók felelősek.

A valódi szálló por felhasználásával készült látványos citylight poszterek nemcsak a környezetszennyezés problémájára, de arra is felhívják a figyelmet, hogy mindez milyen káros hatással van az emberi szervezetre: ha mindannyian 100% elektromos Nissan LEAF-re cserélnénk autónkat – mely kibocsátásmentesen üzemel -, csak hazánkban évente annyi szálló porral kevesebb kerülne a levegőbe a közúti közlekedésnek köszönhetően, amivel megközelítőleg 1000 ember idő előtti halálát előzhetnénk meg.

A Nissan kampánya arra hívja fel a figyelmet, hogy robbanómotoros autók légszennyezése egyre égetőbb problémává válik. Azzal tisztában vagyunk, hogy a hagyományos autók kipufogója szén-dioxidot és szén-monoxidot bocsájt ki, azt azonban a legtöbben nem tudják, hogy ezek mellett nitrogén-oxidok, allergiát okozó platinafémek, más nehézfémek, valamint jelentős mennyiségű szálló por kerül a levegőbe, elsősorban a dízel autók miatt.

A JCDecaux a Nissan megbízásából 26 egyedi reklámtáblát helyezett ki Budapesten. Az alapvetően fehér plakátokat annyi szálló porral permetezték be, amely – az átlagos évi forgalom alapján – egy nap alatt a személygépkocsikból a levegőbe jut az adott csomópontok körüli 100 m sugarú körben. Az 51 g, amely a Kassai téri 32-es busz megállójában álló plakátra került, talán nem tűnik olyan ijesztőnek, a Boráros téri 4-6-os villamosmegállóba kihelyezett reklámtáblára azonban 263 g, míg a Corvin-negyednél, ugyanezen villamosok megállójában álló plakátra 190 g szálló por került. A plakátok a felhasznált por mennyiségétől függően a világosszürkétől kezdve a majdnem feketéig a szürke szinte minden árnyalatában pompáznak, a feliratokon pedig azt láthatjuk, mennyivel kevesebb szálló por kerülne a levegőbe naponta, ha mindannyian elektromos autóra váltanánk.

A Nissan és az ACG Reklámügynökség a kampány előkészítése során szorosan együttműködött a Levegő Munkacsoport munkatársaival, akik megdöbbentő adatokról számoltak be a levegő állapotával kapcsolatban.

„Budapesten, különösen a belső részeken a szálló por – és különösen a nitrogén-dioxid – túlnyomó részét a közúti közlekedésnek köszönhetjük. Az Európai Környezetvédelmi Ügynökség 2014-ben kiadott kutatása szerint 2012-ben 30 000 tonna volt a pm2,5 finompor-kibocsátás Budapesten, amelyből 2700 tonna jutott a közlekedésre – ez az érték pedig az elmúlt években az autók számával együtt tovább növekedett. A légszennyezés súlyos keringési-, szív- és érrendszeri megbetegedéseket, asztmát, valamint rákot okozhat, és hazánkban mintegy 1000 fő idő előtti elhalálozásáért tehető felelőssé évente” – mondta Lenkei Péter, a Levegő Munkacsoport környezeti tanácsadója.

A Nissan LEAF és a hozzá hasonló 100% elektromos modellek használatával – amelyeknek ráadásul jóval alacsonyabb is a fenntartási költségük, mint hagyományos társaiké – tehát nagymértékben hozzájárulhatunk környezetünk terhelés

[TESZT] Suzuki Vitara 1.6 GL+ 2WD – igazán piacbarát megoldások

Mivel elérte modellciklusa becsült felét a jelenlegi Suzuki Vitara, ezért időszerűvé vált a kisebb-nagyobb külső és belső módosításokat hozó facelift. Erről már több ízben hírt adtunk az Autóaddikt.hu hasábjain, így e témában nem is fecséreljük a sorokat; jelen tesztünkben egy igazán piacbarát megközelítésű modellt mutatunk be olvasóinknak. Suzuki Vitara 1.6 GL+, elsőkerékhajtással. Teszt.

Nem tudni még, mikor érkezhet az új Grand Vitara, ha érkezik egyáltalán (nincsenek kósza hírek a témában egyelőre). A jelenlegi ciklusát taposó Vitara még mindig a kompaktabb, kisebb verzió, ebből kifolyólag remekül a kezünk alá dolgozik.

Sikere az egyszerűségben rejlik, emellett rendkívül innovatív a tálalás

Sallangoktól mentes az új Suzuki Vitara formaterve, ugyanakkor szigorúan ügyeltek a dizájnerek arra, hogy ténylegesen olyan megközelítésbe helyezzék a sokak által (joggal) felmagasztalt Suzuki Vitara mellé társított igényeket, hogy azok ténylegesen teljesítsék majd a statisztikákat. Köznyelven szólva tehát látszott, hogy meg kell újítani, modernizálni kell a megjelenést, fiatalítani kell a külsőt, belsőt egyaránt. Elvégre a 20-40 éves korcsoport a beirányzott alapvonal (persze nyilván nem kötelező jelleggel), nekik pedig kell a dinamizmus, üdeség.

Félkörben ívelt frontrészt kapunk az új Suzuki Vitara esetében, felfelé húzott vonalvezetésű fényszóró tokozással, markáns, alapvetően a kaszni színére fújt hűtőmaszk idommal, hangsúlyos Suzuki logóval. A légbeömlők alá kanyarított kiegészítő elem mutatós, követi a formaiságot, közepére ügyesen illeszkedik a rendszámtáblahely kialakítása, valamint a kétoldali nappali menetfény LED páros is illusztris látványt, összhangot képvisel.

Mivel terepjáró jelleget kapott az új, 2015-ös Suzuki Vitara, ezért nem meglepő az emelt hasmagasság, valamint az offroad koncepciót követő műanyag szegélyezés a sárvédőíveken, valamint a küszöbvonal alatt, egészen az első (itt megszakad az egység a hűtőmaszkoknál), valamint a hátsó traktusban egyaránt.

Hozza az elvárt, márkán belüli tradíciókat

Tulajdonképp az új Suzuki Vitara oldalvezetése nyomokban emlékeztet a korábbi Grand Vitara esetére, értelemszerűen rövidebb tengelytávú tálalással (2500 milliméter). Az oldalablakok arányaiban termetesre húzottak, az övvonal a C oszlop irányába emelkedik, míg az ajtókon jellegzetes, fénytöréssel operáló sziluett fedezhető fel, mely egyenesen a hátsó kerékjárati ív felé mutat, egyfajta sikkességet adva az autó megjelenésének.

17 colos alumíniumfelniket kapott a szerkesztőségünkhöz érkezett Suzuki Vitara tesztautó, növelve a sportosságot, vagy inkább azt mutatva: az újdonság belevaló szabadidőautó is lehet egyben. Persze az, nincs apelláta, igaz, személy szerint biztosan az összkerekes verziót választanám. De sebaj, hamarosan érkezik abból is, majd összegzünk ismét a teszthét után.

Hátsó fertály tekintetében aztán végérvényesen eldől, hogy szorosak a rokoni szálak házon belül – jelen esetben a Suzuki SX4 S-CROSS modellre gondolunk; a hátsó zárófények burái hasonló formát kaptak, mint az imént említett delikvens esetében, míg a terepes jelleget jelentősen hangsúlyozza a magasra húzott műanyagozás vonalvezetése, alul egy megbúvó ködlámpával egyetemben.

Kompakt, helytakarékos

Minden kertelés nélkül: az új Suzuki Vitara kicsinek számít, kategóriájában is. 4175 milliméteres hossz, 1775 milliméter szélesség, 1610 milliméteres magasság – jó, jó, nem egy Jimny, de nem is egy – maradjunk ismét a márkánál – Grand Vitara stílszerűen, vagy egy korábban forgalmazott, leginkább az USA-nak szánt XL7.

A pakolhatóságért az alaphangon 375 literes csomagtér felel, itt akad bővíthetőségre is lehetőség, konkrétan 710 literig lehet gondolkodni, ha a vártnál több csomaggal kelnénk útra. Annak rendje és módja szerint természetesen rendelkezésre áll számos rekesz, rakodóhely-kialakítás, melyek jól kiaknázhatók például egy családi kirándulás esetében.

Érdekes, hogy számottevő újdonsággal nem találkozhatunk az enteriőrben, legalábbis ami a formatervet, környezetet illeti. Ez abból a szempontból rendben is lenne, hogy követni kell szorosan a jelenlegi – esetünkben Suzuki – modellportfólió egységét, de az viszont hiányérzetre adhat okot, hogy nagyjából olyan, mintha bármelyik másik márkán belüli modellbe huppantunk volna – akár egy, a cikkben többször is felemlegetett SX4 S-CROSS ülésébe.

Mindent a vezethetőségért és a praktikumért!

Jól átlátható, igazán tradicionális műszerfal-kialakítást kapunk a Suzuki Vitara-ban, ismerős kezelőegységek és részelemek köszönnek vissza, masszív, stabil fogást nyújtó kormánykerékkel, optimálisan elérhető és használatba fogható kezelőszervekkel (kormányon is), jól elérhető és kezelhető váltókarral. Az anyaghasználat minősége jó, illesztési hibákkal és fals, menet közbeni zörgésekkel nem találkoztunk – mindez arra engedett következtetni, hogy egységes az összeszerelés minősége, nem hagy kívánnivalót maga után.

Újításnak számít a központi infotainment kijelzője, mely érintésérzékeny, és a legtöbb hasznos infót remekül közvetíti az autóról, valamint a kényelmi funckiók nagy részét elérhetjük innen is. Hamarosan jelentkezünk az összkerekes Suzuki Vitara tesztjével, majd ott részletesebben kifejtjük a vezetést segítő, valamint a menetbiztonságot nagyban növelő-kiegészítő fedélzeti funkciók hatékonyságának mikéntjét.

Kényelmes ülő- és hátpadokkal bír az új Suzuki Vitara, az ülések tehát átlagos komfortérzetet adnak, vagy tán valamivel többet is annál; hosszabb távon levezetett útaszakaszok után sem érezhető zsibbadás, kellemetlen derékfájás, egyéb – mondjuk ez a korral jár(na) amúgy is. A tesztelésre kihozott modell kárpitozása is remekbeszabott volt, láthatóan és érezhetően ellenáll a kisebb-közepesebb igénybevételnek, ami szintén fontos egy szabadidőautó esetében.

Hátul, ahogy a nagykönyvben meg vagyon írva, kettő átlagos méretű felnőtt utas szállítható kényelmesen viszonylag, itt a fejtér C oszlop irányába való csökkenése miatt akadhatnak kompromisszumok. A lábtér viszont nagynak is mondható, itt sokat segít az első ülések süllyesztett háttámla-kialakítása.

Amolyan japánosan pattogós rugózásra számítottunk az új, 2015-ös Suzuki Grand Vitara tesztelésénél, ám meglepődésünkre itt sokat javult a helyzet az elődökéhez képest. Az elöl MacPherson, hátul csatolt lengőkaros felfüggesztések jól csillapítanak, lágyan egyenlítik az úthibákat, kanyarokban enyhe dőlést érezhetünk 4 személlyel – ez viszont már a viszonylag magasra húzott tetővonal folyománya is. A menettulajdonságok optimalizálásához hozzájárul az ALLGRIP rendszer, mely négy üzemmódban szabadítja a rá a nyomatékot a hajtott kerekre. Az Auto üzemmód normál útviszonyok közt ajánlott, itt a hajtáslánc teljesen automatikusan működik, valamint optimalizálódik az üzemanyag-fogyasztás. Sport módban az autó stabilitása növekszik, így a hirtelen kanyarvételezés is masszívabb, míg a Snow állás havas, különösen poros utakon segít a Suzuki Vitara tapadásának optimális kialakításában. A Lock pedig lehetővé teszi, hogy a jármű magabiztosan induljon el sárban, hóban, vagy homokos felületeken.

Gazdaságos üzemeltetés felsőfokon?

120 lóerőt teljesített az új Suzuki Vitara szívó benzinmotorja, mindezt 6000-es percenkénti fordulatszámon, míg a nyomatékcsúcs 156 Newtonméter, 4000 RPM-en. A régi recept szerint közvetlen gázreakciókkal, visszafogottabb menetdinamikával, ám briliáns üzemanyag-fogyasztással örvendeztette stábunkat az autó (városi körülmények közt 6.0, országúton 4.6 literrel 100 kilométerre átlagolva), valamint könnyed, játékos vezethetősége ismét lenyűgöző szintekre emelte a márkát.

2018 Suzuki Vitara 1.6 GL+ specifikációk

Motor

Motortípus: négyhengeres szívó benzinmotor

Lökettérfogat: 1586 cm³

Maximális teljesítmény: 120 LE @ 6000 ford./perc

Maximális forgatónyomaték: 156 Nm @ 4400 ford./perc

Erőátvitel: elsőkerékhajtás, ötfokozatú manuális kéziváltóval

Méretek, egyéb műszaki adatok

Hossz: 4175 mm

Szélesség: 1775 mm

Magasság: 1610 mm

Tengelytáv: 2500 mm

Első gumik mérete: 215/55 R17

Hátsó gumik mérete: 215/55 R17

Tömeg, üresen: 1075 kg

Megengedett össztömeg: 1730 kg

Csomagtartó mérete: 375 liter, bővíthető 710 literig

Üzemanyagtartály mérete: 47 liter

Menetteljesítmények

Végsebesség: 180 km/h

Gyorsulás 0-ról 100-ra: 11.5 s (gyári), 10.9 s (saját mérés)

Fogyasztási adatok

Saját, mért eredmény (átlagos használattal)

Városi: 6.0 l/100 km

Országúti: 4.6 l/100 km

Vegyes: 5.2 l/100 km

Gyárilag mért eredmények

Városi: 6.3 l/100km

Országúti: 4.8 l/100km

Vegyes: 5.3 l/100km

CO2 kibocsátás: 123 g/km

Bővebb információ a Suzuki hazai honlapján, IDE kattintva.

Még több fotó: AutóAddikt Facebook oldal

A cikkhez tartozó fényképeket Canon technikával készítettük. Fotó: Matei Bence / Camera Kft.
Szerkesztőségünk mobilinternet-hozzáférését a Telenor Magyarország biztosítja. Az Autóaddikt.hu Telenor Hello Data csomagot használ.
Együttműködő partnereink: Acer Hungary, ASUSDuplitec, Canon, Camera Kft., Telenor Magyarország
Utómunka hardver: Acer, ASUS

New York-i Autószalon 2018: az Audi A8 nyerte el a 2018-as World Luxury Car elismerést

Az Audi A8 2018-ban a Világ Luxusautója (World Luxury Car 2018), amivel a négykarikás márka zászlóshajója ismét igazolta, hogy „A haladás technikájának” megtestesítője. A díjátadóra szerdán a New York-i Autószalon (New York Auto Show) keretében került sor.

24 országból összesen 82 zsűritag értékelte az érzelmekben gazdag vonzerő mellett a bennülők kényelmét és biztonságát, illetve a környezetvédelmi szempontokat, a menetteljesítményeket, a piaci relevanciát és az ár/érték-arányt. A végső szavazáson az Audi A8 végül két vetélytársával szemben győzedelmeskedett, a márka immár kilencedik „World Car Awards” diadalát aratva.

„E díj nagy elismerés számunkra és csúcsmodellünk számára egyaránt” – emelte ki Peter Mertens, AUDI AG igazgatótanácsának a műszaki fejlesztés területéért felelős tagja. „Az új Audi A8 a teljes szakma egyik fő innovációs motorja, amely újszerű, érintéses kezelési rendszerével, következetes és széleskörű elektronizálásával, illetve a magas fokon automatizált vezetés műszaki feltételeivel még magasabbra emeli a mércét az autógyártásban.”

Igényes anyagválasztása és már-már manufaktúra-szintű kidolgozása mellett olyan különlegességek jellemzik, mint az Audi lézervilágításával kiegészített HD Matrix LED fényszórók, a dinamikus összkerékkormányzás vagy éppen a talpmasszázs-funkciót is tartalmazó hátsó nyugágyülés-csomag.

Audi-győzelmek – „World Car Awards”

2005 Audi A6 World Car of the Year
2007 Audi RS 4 World Performance Car
Audi TT World Car Design of the Year
2008 Audi R8 World Performance Car
Audi R8 World Car Design of the Year
2010 Audi R8 V10 World Performance Car
2014 Audi A3 World Car of the Year
2016 Audi R8 World Performance Car
2018 Audi A8 World Luxury Car

A Toyota szerint Magyarországon a vállalati flottáké az élvonal, ha zöld autózásról van szó

A tavaly Magyarországon gazdára talált 4795, részben vagy teljesen elektromos (hibrid elektromos, hálózatról tölthető hibrid elektromos és akkumulátoros elektromos) autó 61,6 százalékát vállalati ügyfelek vásárolták, ami az összesített vállalati flottabeszerzések 3,4 százalékát tette ki – áll a Toyota felmérésében.

Az idén február végéig hazánkban értékesített akkumulátoros elektromos és hibrid elektromos autók 61,4 százalékát vitték el a vállalati flották, amelyek összesített beszerzéseiben ugyanakkor az elektromos és hibrid elektromos autók aránya 3,5 százalékra nőtt. A tendencia tehát egyértelműen pozitív, van azonban egy terület, ahol még mindig égető szükség volna az előrelépésre: az állami tulajdonú vállalatok egy részénél ugyan igen, az államigazgatási szervek, közintézmények és szolgálatok részéről azonban sem tavaly, sem az idei év első negyedévében nem történt hibrid elektromos vagy akkumulátoros elektromos személyautók beszerzése. Nem csupán a közszféra beszerzései által jelentett volumen, de annak üzenet értéke miatt is fontos volna, hogy ezen a területen is megkezdődjön az elektromos és hibrid elektromos átállás.

Meglehetősen pozitív tendencia, hogy a magyarországi flottapiacon a környezetszennyező, és az amúgy is kritikus magyarországi légszennyezettségi adatokat kedvezőtlen irányba befolyásoló dízel autók beszerzése folyamatosan csökken (tavaly egész évre vetítve 57,4 százalék volt, míg idén február végéig már csak 49,7 százalékot tett ki). Ezzel párhozamosan a környezetbarát, részben vagy teljesen elektromos autók (különös tekintettel a külső töltést nem igénylő, a városi közlekedés során akár 50-70 százalékban tisztán elektromos üzemben, károsanyagkibocsátás mentesen közlekedő hibrid elektromos autókra) értékesítése folyamatosan növekszik, a tavalyi 3,4 százalék helyett idén február végéig már 3,5 százalékot tett ki a flottabeszerzésekből.

Az elmúlt időszakban ugyanis számos tanulmány, legutóbb a mértékadó JATO Dynamics március elején publikált elemzése mutatott rá arra, hogy jelenleg és középtávon (bizonyos szegmensekben pedig hosszútávon is) a leginkább élhető, környezetbarát megoldást a külső töltést nem igénylő, hibrid elektromos autók jelentik, ezt pedig a magyarországi flották beszerzései is igazolják. Nem szabad persze azt sem elfelejteni, hogy az offroad és haszongépjárművek esetén a hibrid elektromos, akkumulátoros elektromos és hidrogén üzemanyagcellás elektromos áttörés néhány évig még várat magára, ezen a területen jelenleg a legjobb megoldást jelenleg még továbbra is a legújabb generációs dízelek jelentik. A hibrid elektromos technológiát jegyző és annak fejlesztésében élenjáró, emellett a szilárdtest akkumulátorok révén az akkumulátoros elektromos hajtást is néhány éven belül forradalmasító Toyota például 2025-re ígéri, hogy valamennyi modellje, így offroad autói és haszongépjárművei is elérhetőek lesznek valamilyen részben vagy teljesen elektromos hajtással, legkésőbb akkorra tehát ezen a területen is számolhatunk az elektromos technológiák térnyerésével.

Tavaly a magyarországi flottapiac 20,7 százalékát tették ki a haszongépjárművek, ennek 97,6%-a dízel meghajtású volt, míg idén február végéig a flottaeladások 21 százalékát képviselték a haszongépjárművek, 96,2 százalékos dízel aránnyal. Modellek hiányában (néhány elektromos hajtású, de mindössze pár darabos, jelképes értékesítést produkáló kishaszongépjárművet leszámítva) a haszongépjármű fronton ezért nem várható áttörés, a személyautók tekintetében azonban annál inkább. Beszédes, hogy ha a flottaértékesítésekben elért elektromos és hibrid elektromos arányt csak a személyautókra vetítve vizsgáljuk, az a tavalyi évben 4,2 százalék, idén február végével pedig 4,4 százalék volt. Egyelőre ugyan lassú, de folyamatos tehát a növekedés, potenciál pedig volna bőven, személyautók tekintetében ugyanis nem szab gátat a zöld hajtásra történő átállásra a modellkínálat szűkössége: jelenleg hazánkban 89 részben vagy teljesen elektromos autó van forgalomban, amiből 45 db külső töltést nem igénylő full hibrid elektromos (HEV), 30 db egy addicionális, külsőleg tölthető akkumulátor révén további tisztán elektromos kilométerek megtételére alkalmas plug-in hibrid elektromos (PHEV) és 14 db akkumulátoros elektromos (EV) modell.

Az átállás felgyorsításhoz tudatos döntésre és elkötelezettségre van szükség
Hihetetlenül fontos szimbolikus jelzést küldenek a piacnak (és egyben kézzelfogható módon hozzájárulnak az autópark zöldüléséhez) például a Klíma Csoport EV100 elnevezésű globális kezdeményezéséhez hasonló megmozdulások, amelynek keretében meghatározó globális vállalatok kötelezték el magukat arra, hogy 2020-ra vállalati flottáik 25%-a, 2025-re 50%-a, 2030-ra pedig 100%-a hibrid elektromos, hálózatról tölthető hibrid elektromos (plug-in hibrid), akkumulátoros elektromos és hidrogén üzemanyagcellás elektromos járművekből álljon. Ezen multinacionális vállalatok elkötelezettsége magyarországi leányvállalataik révén nyilvánvalóan a hazai újautó piac zöld átállását is felgyorsítja majd, egy ilyen önmagán túlmutató, a vállalati kommunikációban is pozitívan használható kezdeményezésnek ugyanakkor akár hazai szinten is volna létjogosultsága, dedikáltan a kis- és közepes méretű vállalatokat megcélozva. Amint a széles modellkínálatból kitetszik, személyautók esetén már ma is lehetséges egy-egy vállalati flotta teljes átállása a hibrid technológiára, és ahogyan a Klíma Csoport célkitűzéseiből is látható, a technológia haszongépjárművekre történő, közeljövőben várható kiterjesztésével a vegyes, vagy kizárólag haszongépjárművekből álló vállalati flották esetén is belátható közelségbe került a 100%-osan környezetbarát üzem.

Mely márkák autóit választják ma a környezetbarát átállást megkezdő vállalati flották?
A tavalyi évben a hazai flottapiacon értékesítésre került akkumulátoros elektromos és hibrid elektromos autók 56,2 százalékát a Toyota, 18,8 százalékát pedig prémium márkája, a Lexus jegyezte, ez a két márka képviselte tehát a zöld flotta autó beszerzések 75%-át. 2017-ben Magyarországon a legnépszerűbb környezetbarát flotta autónak a Toyota RAV4 bizonyult (a teljes flottapiac hibrid és elektromos eladásainak 17,9 százalékát ez a modell vitte), ezt követte a Toyota C-HR (10,7 százalék), a Toyota Auris (9,1 százalék), a Lexus NX (6 százalék), és Lexus RX (5,7 százalék).

Idén február végéig a flottapiac hibrid elektromos és akkumulátoros elektromos értékesítéseinek 48,9 százalékát vitte a Toyota, és 10,5 százalékát jegyezte a Lexus. A növekvő tortából is már a versenytársak is nagyobb szeletet hasítottak ki, de a két japán márka így is az év első két hónapjában a vállalatok által beszerzett zöld autók 59,4 százalékát vitte. A TOP5 zöld flottaautót számba vevő listára továbbra is csupán a Toyota és a Lexus modelljei tudtak felkerülni, igaz a sorrend némiképp változott: idén az első helyet a Toyota C-HR viszi (a teljes flottapiac hibrid és elektromos eladásainak 20,7 százalék-ával), amelyet holtversenyben követ a Toyota Auris és a Toyota RAV4 (11,8 – 11,8 százalék), a Lexus NX (4,7 százalék) és a Toyota Yaris (4,3 százalék).

Abban, hogy a Toyota és a Lexus ennyire dominálni tudja a környezetbarát autók értékesítéseit, azon túl, hogy a két márka tekint vissza a legnagyobb múltra a hibrid elektromos technológia területén, kétségkívül szerepe van annak is, hogy ők kínálják a piac legszélesebb, minden szegmensre kiterjedő hibrid portfólióját.

A közszféra környezettudatos beszerzései szintén nagy lendületet adhatnának a környezetbarát hibrid piac bővülésének

A magyarországi flottabeszerzések esetében még ma is számottevő részt képviselnek az államigazhatási szervek, közintézmények és szolgálatok, vagy épp az állami tulajdonú vállalatok beszerzései. Ennek köszönhetően nem csupán a környezetbarát hibrid autók további térnyerését támogató jogi környezet kialakítása, de a közszféra beszerzései során a hibrid elektromos technológia preferálása is nagyban előmozdítaná a hazai újautópiac, és ezáltal a teljes magyarországi autóállomány zöldülését. Jelenleg ugyanis néhány állami tulajdonú vállalatot leszámítva a közszféra egyáltalán nem képviselteti magát a környezetbarát hibrid elektromos autók piacának keresleti oldalán.

„Amennyiben a magyar flottapiac számottevő részét képviselő közszféra beszerzéseiben a hibrid elektromos technológia preferenciája a tudatos stratégia részévé válna, az önmagában is hatalmas lépést jelentene a piac zöldülése tekintetében, kommunikációs súlyánál fogva pedig követendő például szolgálhatna a vállalati szektor számára is” – véli Varga Zsombor, a Toyota és Lexus márkák magyarországi kommunikációjért felelős vezetője.

„Ha megnézzük a közszféra 2017 évi, vagy idei első negyedéves beszerzéseit, azt láthatjuk, hogy valamennyi ezek keretében megvásárolt modellnek volna hibrid elektromos alternatívája – a legtöbb esetben nem is egy. Annak ismeretében, hogy ma egy hibrid autó beszerzési ára nagyságrendileg egy vele azonos kategóriájú és felszereltségű dízel autóénak felel meg, semmi nem indokolja, hogy a személyautók tekintetében az államigazgatási szervek, közintézmények és szolgálatok, valamint az állami tulajdonú vállalatok ne álljanak át 100%-ban hibrid elektromos hajtású modellekre. A ma Magyarországon forgalomban lévő, 21 gyártó által kínált 89 részben vagy teljesen elektromos hajtású autó bőséges választási lehetőséget és korrekt versenyfeltételeket kínál bármilyen környezettudatos beszerzéshez” – mutat rá Varga Zsombor

„Az mindenesetre bíztató, hogy míg tavaly a flottapiac teljes éves akkumulátoros elektromos és hibrid elektromos beszerzése 2913 darabot tett ki, idén ez már február végével elérte az 599 darabot, ami, hasonló dinamikát feltételezve az év hátralévő részében a teljes évre vetítve elérheti a 3600 darabot csupán a versenyszféra beszerzései révén. Amennyiben ehhez hozzájárulnának a közszféra környezettudatos beszerzése, nagy lépést tehetnénk előre a hazai autópiac zöldülése tekintetében” – teszi hozzá a szakember.

New York-i Autószalon 2018: új Hyundai Tucson

A 2018-as New York-i Nemzetközi Autószalonon a Hyundai az új Hyundai Tucson újragondolt változatának világpremierjét ünnepli.

Az új Hyundai Tucson a Hyundai legjobb eladásokkal büszkélkedő gépjárműve Európában, 2015-ös piaci bevezetése óta. Európai tervezésével a Hyundai új kompakt SUV-ja megújult, szembetűnő formatervvel, átalakított hajtáslánc kínálattal és fejlettebb technológiai és kényelmi funkciókkal lép a piacra, a modern fogyasztói igények kielégítése érdekében.

“Az új Tucson friss, a legújabb Hyundai modelljeinkkel harmonizáló külső megjelenést kapott, valamint a vezetési és tulajdonosi élményt számos fejlesztéssel gazdagítja” – mondta Andreas-Christoph Hofmann, a Hyundai Motor Europe marketingért és termékfejlesztésért felelős alelnöke. „Ezzel a jelentős frissítéssel várakozásaink szerint az új Tucson továbbra is rendkívül vonzó marad vásárlóink számára, akik révén ez rendszeresen a legkeresettebb modellünk.”

Az európai vásárlók szeretik és megbíznak benne

Európai tervezésével és gyártásával a Tucson megfelel a legmagasabb minőségi szabványoknak, hogy teljesítse az európai vásárlók elvárásait és folytassa sikertörténetét a régióban. A szembetűnő külső formatervet a kaszkádos hűtőrács, az átdolgozott, új, full LED fényszórók, valamint a megemelt első lökhárító, a motorvédő lemez és egy teljesen új könnyűfém felni alkotja. A felszereltség része még az új hátsó lámpa, valamint az újratervezett hátsó lökhárító és kipufogó is. A kivételesen tágas belső tér, a rendkívül ergonomikus belső kialakítás és a korszerű hajtásláncok széles skálájának kombinációja révén az új Tucson fokozott hatékonysággal és vezetési dinamikával győzi meg a vásárlókat.

Átalakított hajtásláncok a jobb teljesítményért

Az új Tucson hajtását két dízel és két benzinmotor biztosítja. Mindegyiket átalakították a méret, valamint a CO2-kibocsátás további csökkentése érdekében. Ezenkívül az új Tucson lesz az első Hyundai, amely egy enyhén hibrid 48 V-os hajtáslánccal is elérhető lesz 2018 közepétől.

A legerősebb hajtáslánc a 2.0 literes dízelmotor, 137 kW/186 lóerő teljesítménnyel. Ez a nagy teljesítményű motor négykerék-meghajtással érkezik és 6-fokozatú kézi sebességváltóval (6MT) vagy opcióként az új fejlesztésű 8-fokozatú automata sebességváltóval (8AT) rendelhető. Alternatívaként a vásárlók két különböző teljesítményű, új fejlesztésű dízelmotor közül választhatnak: az alapváltozat 85 kW/115 lóerős, az erősebb változat 98 kW/133 lóerős. Mindkét motor 6-fokozatú kézi sebességváltóval és elsőkerék-meghajtással kapható. A nagyobb teljesítményű változatokhoz a Hyundai egy 7-fokozatú duplakuplungos sebességváltót (7DCT) kínál, választható első- vagy négykerék-meghajtással. A Hyundai új, saját fejlesztésű 7DCT erőátviteli rendszere csúcstechnikájú sebességváltó. Automata sebességváltóhoz képest csökkenti az üzemanyag fogyasztást és a CO2 kibocsátást, javítja a teljesítményt, mindezt a magas szintű sebességváltási minőség fenntartása mellett.

A vásárlói szükségletek kielégítése érdekében az új Tucson két benzinmotorral is elérhető. Az 1.6 literes GDI 6-fokozatú kézi sebességváltóval, elsőkerék-meghajtással és 97 kW/132 lóerő teljesítménnyel rendelkezik. Erő és teljesítmény szempontjából az akár 130 kW/177 lóerő leadására képes 1.6 literes T-GDI motor szintén kiváló választás. 6-fokozatú kézi- vagy 7DCT (7-fokozatú duplakuplungos) sebességváltó is párosítható hozzá, első- vagy négykerék-meghajtással. Az új Tucson teljes motor palettája teljesíti az új Euro 6c károsanyag kibocsátási előírásokat, melynek eredményeként hatékonyabb az üzemanyag felhasználás, minimalizálva az erőátviteli rendszer súrlódásból adódó veszteségeit.

Kényelmes vezetés mindenkinek

Legújabb infotainment funkciói révén az új Hyundai Tucson megfelel a modern vásárlók kapcsolódással szemben támasztott igényeinek. Választhatnak a kategóriájában vezető, komfortot és kényelmet szolgáló opciókból, amelyek magukban foglalják a prémium Krell hangrendszert, a vezeték nélküli telefontöltést (QI szabvány) és egy 7”-os információs képernyőt, amely támogatja az Apple CarPlay, Android Auto és Bluetooth kapcsolódást. Az A-ból B-be történő hatékony és kényelmes eljutáshoz a gépkocsi felszerelhető 8”-os navigációs rendszerrel is, amely 3D-s térképeket és hét éves ingyenes előfizetést nyújt a Live Services alkalmazásra, frissített, valós idejű információkkal. Az alapfelszereltség részét képező USB aljzat további lehetőség kínál a vásárló mobil eszközeinek az új Tucson-nal történő összekapcsolására. Egy másik, az alapfelszereltség részét képező tartozék a hátsó USB aljzat, amely további lehetőséget nyújt a különböző készülékek utazás közbeni újratöltésére.

A legújabb, aktív biztonsági technológiák

A legújabb, az új Tucson-ban elérhető Hyundai SmartSense aktív biztonsági- és vezetéstámogató funkciók megfelelnek a legmagasabb szintű európai biztonsági előírásoknak: Elülső ütközésre figyelmeztető rendszer, gyalogosfelismerő móddal (FCA), Aktív sávtartó rendszer (LKA), Vezető éberségének csökkenésére figyelmeztető rendszer, Intelligens sebességkorlátozásra figyelmeztető rendszer (ISLW). A biztonsági csomag továbbá magában foglalja még a Hyundai Surround View Monitor (SVM) rendszert is, amely kamerák segítségével 360°-os látóteret biztosít hátramenetben. Ezen kívül a bi-LED fényszórók, a Távolsági fényszóró asszisztens (HBA) és az esőérzékelős ablaktörlők mindenkor kiemelt láthatóságról gondoskodnak. Az első radarérzékelők használatával a Tucson adaptív sebességtartó automatikája (ASCC) automatikus gyorsítással és fékezéssel állandó sebességet és távolságot tart az előtte haladó gépjárműhöz képest, a hatékony és biztonságos utazás érdekében.

Nincs jövője a dízeleknek a Toyota szerint, nem is gyártanak többet

A Toyota felhívja a figyelmet: a dízelbotrányt követően a környezetszennyező és a levegő minőségét (amely tekintetében egyébiránt Magyarország nem áll jól, egyike lévén azon 9 EU tagállamnak, amelyek leginkább elmaradtak a javítását célzó intézkedések megvalósítása terén) súlyosan kedvezőtlen irányba befolyásoló dízel autók iránti kereslet sosem látott mélyrepülést mutat, mind európai, mind hazai szinten.

Van néhány autógyártó, amely elébe ment ezeknek a trendeknek, és már azelőtt megkezdte a dízel hajtás szanálását, mielőtt erről széleskörű párbeszéd indult, és tendenciává vált volna. Ilyen a Toyota prémium márkája, a Lexus, amely hosszú évek óta nem kínál dízel meghajtású modelleket, és nem utolsó sorban a világ vezető prémium hibrid márkájaként valamennyi modelljéhez kínál környezetbarát hibrid elektromos hajtást (autóit 97%-ban ezzel a hajtással vásárolják). A környezetbarát hibrid elektromos technológia élharcosaként ismert Toyota március elején, a világ vezető autógyártói közül elsőként, a 2018-as Genfi Autószalonon jelentette be, hogy a jövőben nem kínál többé dízel személyautókat.

A világ legzöldebb és leginnovatívabb autógyártójának tartott Toyota bejelentése akkor is történelmi lépésnek tekinthető, ha tudjuk, hogy a vállalat már hosszú évek óta tudatosan dolgozik a dízel hajtás visszaszorításán és a környezetbarát, a városi forgalomban akár 50-70%-ban tisztán elektromos üzemű, károsanyagkibocsátás mentes közlekedést lehetővé tevő hibrid elektromos hajtás népszerűsítésén, és az európai értékesítéseinek kevesebb, mint 10%-át kitevő dízelek már most is zömében a haszongépjármű ás offroad modellek közül kerültek ki.
A technológiát jegyző, és annak fejlesztésében ma is élenjáró (és nem mellesleg ezzel az elektromos autók forradalmát is lehetővé tévő) Toyota 21, prémium márkája, a Lexus 14 évvel ezelőtt tette le a voksát a környezetbarát hibrid elektromos hajtás mellett. A két márka eddig világszerte közel, 12 millió hibrid elektromos autót értékesített (csak tavaly több, mint 1,5 milliót, az idei év első két hónapjában pedig már mintegy 250 ezret), ami többszöröse az összes többi autógyártó összesített alternatív hajtású járműeladásainak. A piac legszélesebb hibrid elektromos modellportfólióját kínáló Toyota és Lexus (világszerte 35, Európában és így Magyarországon 16 modell) azt is bejelentette, hogy 2025-re már egyetlen olyan autót sem kínál majd, amely ne volna elérhető valamilyen elektromos (hibrid elektromos, hálózatról tölthető hibrid elektromos, akkumulátoros elektromos vagy hidrogén üzemanyagcellás elektromos) hajtással. Ez már csak azért is fontos, mert jelenleg a haszongépjármű és az offroad szegmensben még mindig a legújabb generációs dízelek kínálják a legjobb megoldást, legkésőbb hét évben belül ugyanakkor a jelek szerint ez is változhat.

Számos autógyártó visszafordítaná az idő kerekét

Jóllehet az hibrid elektromos és akkumulátoros elektromos autók ma slágertémának számítanak, és számos autógyártó tesz ezekkel kapcsolatos hangzatos bejelentéseket, néhányan közülük mindeközben mintha igyekeznének visszafordítani az idő kerekét, és kínálatuk és eladásaik túlnyomó részét még mindig a dízel autók teszik ki. Részben talán nekik is szól a Toyota és a Lexus üzenete: el kell felejteni a dízel személyautókat, nem egy évtizeden, vagy akár néhány éven belül, hanem most, azonnal.
A dízelekkel szemben a hibrid elektromos autók mellett egyébiránt számos érv szól, ezek egyike az alacsonyabb az üzemben tartási költség: egy hibrid autó ötször kevesebb alkatrészt tartalmaz, mint egy dízel, és hiányoznak belőle az olyan rendszerint költséges javítási számlákat eredményező alkatrészek, mint a könnyen kopó turbófeltöltő, a kettős tömegű lendkerék, a karbantartást igénylő részecskeszűrő, az NOx szűrő, a kényes kuplung, és a nagynyomású üzemanyagellátó rendszer, miközben még a fékrendszer is jóval mérsékeltebb kopásnak van kitéve mint egy dízel esetében. Legalább ilyen fontos a nagyszámú felmérés, legutóbb épp a mértékadó CAP-HPI tanulmánya szerinti nagyságrendekkel jobb értéktartás (a hibridekre jellemző magasabb maradványérték, amely jelenleg még a korábbinál is kiszámíthatatlanabb lesz a dízelek esetén a technológia számos európai nagyvárosból tervezett kitiltása okán) vagy épp a jellemzően sokkal előnyösebb (nagyobb életkor és/vagy futásteljesítmény esetén érvényes) garanciális feltételek.

Ha mindez nem volna elegendő, a Carly felmérése kimutatta, hogy a dízel autók esetében tapasztalhatóak a legnagyobb eltérések a gyári és valódi fogyasztási (és ezzel összefüggésben a károsanyag-kibocsátási) adatok között: az különbség a három legnépszerűbb európai méretosztályban, a városi autók, az alsó-középkategóriás modellek és a szabadidőjárművek körében a legmarkánsabb, előbbieknél átlagosan 55% volt a többletfogyasztás mértéke, a másik két kategóriában 45%-al voltak torkosabbak a dízel modellek a katalógusértéknél. Igazi megoldást jelenleg csak a hibridek nyújtanak erre az ellentmondásra: a Consumer Reports legutóbbi felméréséből kiderült, hogy a piac tíz legtakarékosabb hibrid modellje átlagosan mindössze 5,32%-al fogyaszt többet az ígértnél (a Toyota Prius Plug-in Hybrid a mérések szerint speciel 1,7%-al kevesebbet fogyaszt mint a gyári adat).

A légszennyezettséget nem szabad félvállról venni

A károsanyag-kibocsátás sokáig a szén-dioxid kibocsátással volt egyenlő a fejekben (ezért került a tényleg kisebb CO2 kibocsátású dízel technológia előnybe a benzines meghajtással szemben Európa számos országában), időközben azonban kiderült, hogy más káros anyagok is a levegőbe kerülnek az autózás során: az úgynevezett NOx gázok (nitrogén-oxid és nitrogén-dioxid) valamint az SOx, a PM10/PM2,5 és az aeroszol (a köznyelvben „szállópor”) pedig halmozottan károsak az egészségre, nagyobb koncentrációban szmogot alkotnak, savas esőt eredményeznek és növelik a levegőbe jutó finom részecskék arányát és a talajközeli ózon kialakulásának valószínűségét. A Magyarország történetének legnagyobb egészségvédelmi és szűrőprogramja során (amelyet egyébiránt jellemző módon 74 szakmai szervezet mellett az együttesen a magyarországi környezetbarát hibrid elektromos értékesítések 82%-át jegyző Toyota és Lexus is támogat) nyolc év alatt 1500 helyszínen elvégzett több, mint 6 millió vizsgálat eredményeképp tudjuk, hogy a vizsgált populáció 24%-a, azaz gyakorlatilag egynegyede szenved valamilyen légúti betegség vagy allergia tüneteitől, ami önmagában is súlyos kockázatokat rejt és drasztikus életminőség romlást eredményez, a szövődmények pedig gyakorlatilag beláthatatlanok. Egy február végén megjelent amerikai kutatás eredményei szerint egyértelmű összefüggés mutatható ki a visszafordíthatatlan idegsejt-elhalással járó amiotrófiás laterálszklerózis (ALS – a betegség amelyben a nemrégiben elhunyt Stephen Hawking is szenvedett) előfordulása és a dízelmotorok kipufogógázainak belélegzése között. A bostoni Harvard Egyetem közegészség-tudományi tanszékének kutatói több mint 1600 felnőtt pácienst megvizsgálva úgy találták, hogy azon férfiak körében, akik 5-10 éven át jelentős mértékben ki voltak téve dízelmotorok kipufogógázainak, legalább 20 százalékkal gyakoribb volt az ALS kialakulásának a kockázata. Egy korábbi, a dániai ALS páciensek megbetegedését megelőző életkörülményeit vizsgáló kutatás arra a következtetése jutott, hogy azon férfiak között, akik a diagnosztizálást megelőző tíz éven át bármilyen mértékben ki voltak téve dízel kipufogógázoknak, 20 százalékkal nőtt a betegség kockázata. Amennyiben a kitettség mértéke elérte az 50 százalékot, a kockázati arány még nagyobb: 45 százalékkal nőtt!

Dízel személyautót nem, hibridet igen

A fentiekből talán egyértelműen kiviláglik, dízel személyautót (legyen szó akár új, akár használt autóról) vásárolni ma már nem számít felelős döntésnek. Egyes elemzők természetesen azzal érvelnek, hogy érthető, hogy a technológiába sokat fektetett autógyártók igyekeznek elérni beruházásaik megtérülését, és utána átállni a környezetbarát alternatív hajtásokra (amelyekkel kapcsolatos jövőbeli terveikről már ma intenzíven kommunikálnak, miközben kínálatuk zömében még ma, és az elkövetkező néhány évben is dízelekből áll majd). Felmerül ugyanakkor a kérdés: ugyanilyen toleránsak lennénk például egy gyógyszergyártóval is, ha, miután kiderült, hogy új vakcinája az egészségre káros, tovább értékesítené, egészen addig, míg meg nem térülnek a kifejlesztésére fordított tetemes költségek? Vélhetően egyértelmű a válasz.

„Legyen szó akár a magánvásárlókról, akár a vállalati flottabeszerzésekről, akár az államigazgatási szervek, közintézmények és szolgálatok autóbeszerzéseiről, aki ma dízel személyautót vásárol, nem csupán rövidlátásról, de meglehetős felelőtlenségről is tesz tanúbizonyságot: közös felelősségünk és erkölcsi kötelességünk a levegő tisztaságának, és ennek révén embertársaink egészségének (és saját egészségünk) megőrzése, és az, hogy milyen állapotban adjuk át a következő generációknak azt a Földet, amit megőrzésre kaptunk. Mindez természetesen az alapvető értékrenden túl gazdasági érvekkel is alátámasztható: nehezen kalkulálható az a társadalomra rótt teher, amit a rossz légminőség okozta betegségek kezelésének költsége jelent, ha pedig csupán az egyéni racionalitás mozgatna valakit, mára, a dízel technológia számos európai nagyvárosból tervezett teljes vagy részleges kitiltása okán épp ilyen problémás a most vásárolt dízel autók eladáskor várható maradványértéke, azaz a várható fokozott értékvesztés anyagi kockázata” – mutat rá Varga Zsombor, a Toyota és Lexus márkák magyarországi kommunikációért felelős vezetője.

Mi akkor a megoldás? Az elmúlt időszakban számos tanulmány, legutóbb a mértékadó JATO Dynamics március elején publikált elemzése mutatott rá arra, hogy jelenleg és középtávon (bizonyos szegmensekben pedig hosszútávon is) a leginkább élhető, környezetbarát megoldást a külső töltést nem igénylő, hibrid elektromos autók jelentik. A haszongépjárművek és az offroad autók területén ugyan néhány évet még várnunk kell hibrid elektromos, akkumulátoros elektromos és hidrogén üzemanyagcellás elektromos meghajtású modellek áttörésére, az elsődleges problémát azonban nem is ők jelentik: ezeket jellemzően nem a városi közlekedés során használják, ahol a szállópor koncentrátum kritikus és egészségkárosító méreteket ölthet. Ettől függetlenül fontos lépés lesz az áttörés ezen a területen is, és persze nem szabad elfeledkeznünk a számos város tömegközlekedésének elengedhetetlen részét képező buszokról sem: itt egyébként a zöld technológiákban verhetetlen Toyota már kínál (egyelőre még csupán Japánban forgalmazott) megoldást, Sora elnevezésű, hidrogén üzemanyagcellás elektromos, melléktermékként csupán tiszta vizet kibocsátó busza révén. A fő kérdést ugyanakkor ma a városi fogalom meghatározó részét kitevő személyautók jelentik. Reális e ma azt elvárni, hogy minden személyautót vásárló magánügyfél vagy vállalati flottafelhasználó hibrid elektromos autót válasszon?

„Küszöbén állunk annak, hogy magánvásárlóként ’ciki’, de legalábbis népszerűtlen, vállalati flottafelhasználóként pedig kifejezetten negatív, a vállalati és márkaimázst kedvezőtlen irányba befolyásoló döntés legyen a dízel személyautók vásárlása, nem véletlenül zuhan drasztikusan ezek értékesítése Európa-szerte. A benzines személyautók vásárlása egy fokkal talán jobb alternatíva, ám semmi nem indokolja, hogy ne mindenki az öntöltő, praktikusan használható, a városi közlekedésben akár 50-70%-ban tisztán elektromos, károsanyagkibocsátás mentes közlekedést lehetővé tevő a hibrid elektromos személyautók mellett tegye le a voksát. Jelenleg hazánkban 89 részben vagy teljesen elektromos autó van forgalomban, amiből 45 db külső töltést nem igénylő full hibrid elektromos (HEV), 30 db egy addicionális, külsőleg tölthető akkumulátor révén további tisztán elektromos kilométerek megtételére alkalmas plug-in hibrid elektromos (PHEV) és 14 db akkumulátoros elektromos (EV) modell. A 75 valóban élhetően és praktikusan használható hibrid (45 HEV és 30 PHEV) modellből 48-at kínálnak prémium márkák, 27-et pedig tömegmárkák, így bőven tud az igényeinek megfelelő járművet választani, aki a mindennapokban használható környezetbarát személyautót szeretne. Az, hogy a magyarországi környezetbarát hibrid elektromos eladások 82,4%-át mégis két márka, a Toyota és a Lexus jegyzi, a 16 modellre kiterjedő, minden személyautó szegmenst lefedő kínálatunk mellett a zöld meghajtás iránti elkötelezettségünknek köszönhető: mára minden harmadik Toyota és csaknem minden Lexus (97%) hibrid változatban talál gazdára. Mindazonáltal, semminek nem örülnénk jobban, mint ha hibrid eladásaink növekedése mellett csökkenne hibrid piaci részesedésünk: ez ugyanis azt jelentené, hogy versenytársaink növelik környezetbarát hibrid modelljeik számát és ezirányú értékesítési és kommunikációs aktivitásukat, ami a teljes hibrid piac növekedését, és a teljes magyarországi újautó piac zöldülését vonná magával” – avat be Varga Zsombor

Magyarország lehet az egyik leggyorsabban zöldülő autópiac Európában?

Varga Zsombor arra is rámutat, hogy a tény, hogy a dízel meghajtású autók számoseurópai nagyvárosból tervezett kitiltása (Párizs, Madrid, Athén, Düsseldort, Stuttgart, stb.) nyomán, türelmi idővel ugyan, de Budapest is mérlegeli a dízel üzemű járművek behajtásának korlátozását, a vállalati flották pedig idehaza is tömegével fordulnak el a dízel hajtástól és teszik le a voksukat a környezetbarát hibrid elektromos hajtás mellett, optimizmusra ad okot. Míg európai szinten tavaly 7,9%-al, 43,8%-ra csökkent a dízel eladások aránya, addig hazánkban 34,4%-ról 28,8%-ra csökkent a dízel arány az újautó eladások tekintetében. Mindeközben mindössze négy év leforgása alatt nyolcszorosára nőttek a magyarországi környezetbarát hibrid elektromos értékesítések: a 2014-ben még 538 darab, 2017 végére pedig már 4167 új hibrid elektromos autó talált gazdára hazánkban. Ez még ugyan mindig csupán a teljes magyarországi újautó piac 3,3%-át teszi ki, a tendencia ugyanakkor mindenképpen pozitív: a környezetbarát hibrid autók eladásai négy évvel ezelőtt még csupán a hazai újautó értékesítések 0,7%-át jelentették. 2000 és 2017 között Magyarországon összesen 10 537 új hibrid autó talált gazdára, amelyből 9226-ot a Toyota (6545 db) és a Lexus (2681 db) jegyzett: ez azt jelenti, hogy a két márka együttesen az összes többi versenytárs összesített hibrid értékesítésénél (1311 db) hétszer több hibrid elektromos autót értékesített az elmúlt 17 évben. A valós hazai aktív hibrid autópark a használtautóimportnak köszönhetően természetesen ennek többszöröse, ám az így a 14,1 év átlagéletkorú, és a 3,5 milliós darabszámot közelítő teljes hazai autópark tekintetében még így is alacsony 1% körüli részarányt képviselnek a környezetbarát hibridek. Éppen ezért tartja fontosnak a már most is a hibrid elektromos értékesítések élharcosának számító Toyota és Lexus, hogy értékesítéseikben még tovább növeljék a hibrid modellek arányát. Az első 5000 környezetbarát hibrid új Toyota és Lexus értékesítéséhez Magyarországon 16 év kellett, mára viszont már csak az idei évben 5150 új hibrid értékesítésével számolnak, egyetlen év alatt 50%-al növelve az idehaza újonnan eladott, és körülbelül 20%-al növelve az összes a hazai utakon futó hibrid autó számát.

Amennyiben a magyarországi vásárlói preferencia valóban tovább tolódik a hibrid elektromos modellek irányába, ezt pedig a többi autógyártó is időben lereagálja, Magyarország lehet az egyik leggyorsabban zöldülő újautó piac Európában.

Újabb rangos elismerést szerzett a Toyota

A globális ipari és szolgáltató vállalatok teljesítményét elemző J. D. Power számtalan szempont szerint évente több alkalommal minősíti az új, fiatal és használt járműveket, valamint azok gyártóit. Március végén összegezték az előző év eredményeit, és különdíjban részesítették azokat, akik egész évben megbízhatóan és kiszámíthatóan jól teljesítettek – áll a Toyota sajtóközleményében.

Kezdeti minőség, járműmegbízhatóság, ügyfélelégedettség és- megtartási képesség, gyártási és szolgáltatási minőség – hosszasan sorolhatnánk mindazon dimenziókat, amelyek mentén a J. D. Power a globális autóipar szereplőinek teljesítményét méri, hol szubjektív, hol objektív mércék szerint. Azok a márkák, amelyek egy-egy J. D. Power-felmérés élén végeznek, megbízhatóan a műfaj legjobbjainak számítanak, akik pedig meg is tudják tartani a kiváló minősítést, azok hosszú távon is érdemesek az ügyfelek, a vásárlók bizalmára.

A J. D. Power azonban ennél tovább ment és most először összegezte egész éves kutatásainak eredményét, és hét területen osztott ki újabb díjakat azoknak, akik az elmúlt 12 hónapban a legtöbb elismerésben részesültek. A hét különdíjon öt autógyártó osztozott; közülük egyedüliként a Toyota két aranyéremmel távozott a bankettről.
A járművek megbízhatósági versenyében a Toyota minden más márkánál több: hét darab aranyérmet szerzett tavaly a VSD (Vehicle Dependability Study) felméréseken. A vásárlást követő három év alatt tapasztalt meghibásodások jellege és előfordulása alapján saját kategóriájukban nincs stabilabban teljesítő modell a Toyota Avalon, Camry és Prius szedánoknál, az FJ Cruiser és Venza szabadidőjárműveknél, a Prius V (Európában Prius+) és Sienna buszlimuzinoknál.

A J. D. Power szakemberei további kategóriákban – Kezdeti Minőség Felmérés (IQS), Autóipari Teljesítmény, Kivitelezés és Ergonómia (APEAL), Ügyfélszolgálat (CSI) és Értékesítési Élmény (SSS) – is hirdetett győzteseket, amikor azonban az volt a kérdés, hogy melyik autógyártó diadalmaskodott a legtöbbször mindezen felméréseken összességében, újfent a Toyota bizonyult győztesnek.

A járműmegbízhatóság terén tíz aranyérem (a fent felsorolt hét Toyota modell, valamint a Lexus ES, GS és RX); hét díj a kezdeti minőség elismeréseként (a Toyota Avalon, Camry, Corolla és Yaris személygépkocsik, valamint a Toyota Highlander és Sequoia szabadidőjárművek, illetve a Toyota Tundra pickup) volt a Toyota-csoport mérlege, míg a Lexus egy további díjat is elnyert, mint a legkiválóbb ügyfélszolgálati élményt biztosító márka.

[TESZT] BMW X3 xDrive20d – maga mögé utasítja a mezőnyt

Több X-szériás BMW is szerepelt már az Autóaddikt.hu autóteszt rovatában, ám az X3 eddig még nem tette tiszteletét hasábjainkon. Nem sokkal az X2 hazai bemutatója után érkezett a BMW X3 xDrive20d tesztautó, természetesen neki is láttunk kivesézésnek.

 

Biztosan emlékszünk még arra az érára, amikor a BMW X palettája úgymond gyerekcipőben járt. Akkoriban indult be a SUV-ok népszerűsége, bár még az újdonság erejével hatott maga a szegmens megközelítése; emészteni kellett az USA-ból beszivárgó stílusirányzat téhódítását. A BMW kihozta az X5-öt, ami meghatározó eleme lett a mindenkori SUV-szegmensnek, a mai napig erre a modellre asszociálunk elsőként, ha szóba kerül a kategória.

Érdekes, hogy anno az X5 igazán nagyautós élményt nyújtott. Ahogyan ma is így van, hiszen az akkori X5 ma sem számít kicsinek, viszont ha azt nézzük, hogy a 2018-as modellévű X3 szinte ugyanolyan paraméterekkel bír, mint a korai X5, bizony elámulunk. Hihetetlen, de így van: az X3 túlnőtt kategóriáján, legalábbis a régebbi elvárásokat és trendeket figyelembe véve.

Ez lenne a elgélhetőbb az X szériából?

Elöljáróban megjegyezzük: véleményünk szerint az X3-vonal jelenleg a legélhetőbb, legpraktikusabb X sorozatú BMW, a maga területén persze. Értjük ezalatt azt, hogy nem túl kicsi, nem túl nagy, pont ideális pozícionálás. Sokaknak már az X5 is hodály, nem beszélve az X6-ról, ami meg pláne (az X6 formaterve viszont sok mindent maga alá gyűr, ez sem kétséges).

Hatalmas veséket kapott az BMW X3 xDrive20d, itt még a klasszikus formavilág köszön vissza e téren – a közelmúltban bemutatott X2-nél ez a séma kissé átalakult, a modellarculat előnyére válva. A lámpatestek kialakítása is a szokásos, legalábbis a 4-es osztályig: háromnegyedes körcikkely nappali menetfényeket kapott a BMW X3 xDrive20d, alattuk jobb- és baloldali LED csíkokkal, illusztris légbeömlőfészkekkel, viszonylag mélyre húzott spoilerekkel.

Oldalnézetből jönnek a klasszikus formák igazán: így kell kinéznie egy SUV-nek, még akkor is, ha kicsit mára átértelmezést nyert a kategória. Hosszú motorháztető-vonal, majd’ ugyanolyan hosszú tetőív (legalábbis szemmértékre), majd hirtelen csapott kialakítás a farnál. Mindez belefér 4708 milliméter hosszba, ami máris sejteti a kompaktságot annak ellenére, hogy a BMW X3 xDrive20d igazán nagyautós jelleggel domborít.

Mindig találni hasonlóságot, egyezést korábbi vonalakon. Hiába, BMW – és hű a hagyományokhoz

Talán ismét a korai X5-re emlékeztet a BMW X3 xDrive20d a hátsó küllem, azzal együtt, hogy a záró menetfények burái a mai, összetéveszthetetlen BMW arculatot követik teljesen. A csomagtérajtó alaphangon 550 literes rakfelületet rejt, ami nagyszerű érték, ez akár 1600 literig is kitolható az osztott hátsó üléssor előrehajtásával.

A BMW-től (s persze a tökély konfigurálás mikéntjétől) megszokott prémium belső fogadta stábunkat a BMW X3 xDrive20d tesztautó esetében is. Kifinomult, minden részletre kiterjedő megoldásegyüttes, precíz varrások a bőrkárpiton, lágy és selymes tapintású felületek.

Hamisítatlan prémiumérzet ez, hozzá hasonlót nagyon ritkán érezni még szegmensen belül is. Aki még csak nem is elhívatott a BMW márka irányába, az is jó ismeri ezt az érzést, ráadásul ha az alcsonyabb felszereltség területén kutakodunk, hasonlóan jók a benyomások.

Remek fogású kormánykerék, tradicionálisan kitűnő áttekinthetőség a műszeregységek tekintetében, kézre eső kezelőszervek, mindezek mellé pedig csúcstechnológiát felvonultató biztonsági asszisztensek sokasága teszi kitűnővé a BMW X3 xDrive20d modellt.

Az ülések elöl jól hangolhatók, remekbeszabottan állíthatók az utasok testalkatához a legmegfelelőbb pozícióba. Az ülő- és hátlapok ideálisak, előbbi kellő hosszal bír (volt combtámasz is természetesen a tesztautóban), utóbbi pedig megfelelő szélességet nyújt tagbaszakadtabb felhasználóknak is.

Kényelem mesterfokon

Hátul fejedelmi kényelem fogadja az utazókat a BMW X3 xDrive20d-ben, ez alapvetően kettő dolognak köszönhető: a 2864 milliméteres tengelytávnak, valamint az 1676 milliméteres magasságnak/az enteriőr optimalizált kialakításának. Ebből adódóan a fejterek mindenhol kielégítőek, a ki- és beszállás teljes mértékben zökkenőmentes. Egyedül a kocsiszekrény magas építésére kell odafigyelni, meg kell szokni, hogy kicsit magasabbra kell lépnünk beszállásnál. Az ajtók nyitása sem okozhat gondot, ugyanis az átlagosnál jóval szélesebbre tárhatók, kifejezetten ez hátul jelent nagy segítséget.

1995 köbcentiméter lökettérfogattal, sornégyes kialakítással kialakított túrbódízel erőforrás került a tesztelt BMW X3 xDrive20d-be. A 20d egyik személyes kedvencünk a BMW palettáján, mivel agilitása, takarékossága szinte páratlan a jelenlegi felhozatalból. A maximális teljesítmány 190 lóerő 4000-es percenkénti fordulatszámon, a csúcsnyomaték 400 Newtonméter, 1750-től. Az xDrive állandó összkerékhajtásnak köszönhetően a BMW X3 xDrive20d kimagasló stabilitást mutatott a legkülönbözőbb útviszonyok közt, terepes képességei sem utolsók (persze visszafogottabb környezetben).

A hajtáslánchoz társított 8 sebességes automataváltó még mindig lenyűgözően pontos, a fel- és visszaváltások észrevétlenül történnek, mindig úgy alkalmazkodva pillanatnyi vezetési stílusunkhoz, ahogyan leginkább szeretnénk.

Gazdaságos fenntartással domborít a 20d

AHogyan említettük feljebb, a hatékony 20d motor dinamikája, rugalmassága mellett csekély fogyasztási mutatókkal bír: városi-elővárosi autózással 6.1 literes átlagott rögzítettünk 100 kilométerre, míg országúti környezetben sikerült 4.6 literes értéket produkálnunk.

 

2018 BMW X3 xDrive20d specifikációk

Motor

Motortípus: soros elrendezésű négyhengeres turbótöltött dízelmotor

Lökettérfogat: 1995 cm³

Maximális teljesítmény: 190 LE @ 4000 ford./perc

Maximális forgatónyomaték: 400 Nm @ 1750 ford./perc

Erőátvitel: összkerékhajtás, nyolcfokozatú automataváltóval

Méretek, egyéb műszaki adatok

Hossz: 4708 mm

Szélesség: 1891 mm

Magasság: 1676 mm

Tengelytáv: 2864 mm

Első gumik mérete: 245/45 R18

Hátsó gumik mérete: 245/45 R18

Tömeg, üresen: 1700 kg

Megengedett össztömeg: 2530 kg

Csomagtartó mérete: 550 liter, 1600 literre bővíthető

Üzemanyagtartály mérete: 67 liter

Menetteljesítmények

Végsebesség: 210 km/h

Gyorsulás 0-ról 100-ra: 8.1 s (gyári), 8.2 s (saját mérés)

Fogyasztási adatok

Saját, mért eredmény (átlagos használattal)

Városi: 6.1 l/100 km

Országúti: 4.6 l/100 km

Vegyes: 5.5 l/00 km

Gyárilag mért eredmények

Városi: 5.7 l/100km

Országúti: 5.0 l/100km

Vegyes: 5.2 l/100km

CO2 kibocsátás: 138 g/km

Bővebb információ a BMW magyarországi képviseletének honlapján, IDE kattintva.

Még több fotó: AutóAddikt Facebook oldal

A cikkhez tartozó fényképeket Canon technikával készítettük.
Szerkesztőségünk mobilinternet-hozzáférését a Telenor Magyarország biztosítja. Az Autóaddikt.hu Telenor Hello Data csomagot használ.
Együttműködő partnereink: Acer Hungary, ASUSDuplitec, Canon, Camera Kft., Telenor Magyarország
Utómunka hardver: Acer, ASUS

LEGFRISSEBB

Maserati MSG Racing: pontok helyett kihagyott lehetőségek Berlinben

0
A Maserati MSG Racing számára kihívásokkal teli második futamot hozott a berlini Formula E hétvége. Bár a csapat stratégiája ígéretes volt, az energia-menedzsment központú...

TESZTJEINK