Főoldal Blog Oldal: 277

Sportosabb stílussal, továbfejlesztett motorokkal, fejlettebb vezetéssegítő technológiákkal érkezik az új Ford Mustang

A Ford bemutatja az új Ford Mustang karcsúbb, gyorsabb és modernebb változatát, ami megújult külsővel, továbbfejlesztett hajtásláncokkal és futóművel, fejlettebb vezetősegítő rendszerekkel és még több személyre szabási lehetőséggel nyűgözi majd le a legendás modell európai rajongóit.

A Fastback és Convertible karosszériaváltozatban egyaránt megrendelhető, jellegzetes megjelenésű, erőteljes Mustang még kifinomultabb aerodinamikai megoldásokkal, LED világítástechnológiával, 11 látványos külső fényezéssel és új könnyűfém keréktárcsákkal nyár elején jelenik meg a hazai Ford márkakereskedésekben.

Az új Mustang továbbfejlesztett 5.0 V8 blokkja immár 450 lóerőt ad le az új 10 fokozatú automata sebességváltón keresztül, és 4,3 másodperc alatt gyorsítja 100 km/órás sebességre az autót. A hatfokozatú manuális sebességváltót a Ford új fordulatszám-szabályozó technológiája egészíti ki, ami rövid gázfröccsöt ad, amikor a vezető visszakapcsol, hozzáigazítva ezzel a motor fordulatszámát a kiválasztott sebességfokozathoz, hogy a váltás sima és zökkenőmentes legyen.

Az európai igényeknek megfelelő tuningnak köszönhetően a Mustang eddig is élvezetes vezetési élményét tovább fokozza a kifinomult MagneRide® futómű és a választható Üzemmódok választéka, amelyben az új, személyre szabható My Mode beállítás is megtalálható. Szintén újdonság az Aktív Szelepes Kipufogó, amelynek innovatív Jó Szomszéd üzemmódja jól jöhet kora reggel és késő éjjel.

A Mustang vezetőjének nyugodt autózását olyan technológiák támogatják, mint a Gyalogosészlelővel kiegészített Ütközésre Figyelmeztető Rendszer és a Sávtartó Asszisztens. A modern stílusban újragondolt kabin leginkább szembe ötlő újdonságai a lágy tapintású anyagok és a 12 colos, digitális műszeregység.

“Az európai vevők rajongása a Mustang iránt minden várakozásunkat felülmúlta: az automobilizmus egyik legnagyobb legendájából már több mint 33.000 darab fut a kontinens útjain,” mondta el Steven Armstrong, a Ford Motor Company csoportszintű alelnöke és az Európáért, a Közel-Keletért és Afrikáért felelős elnöke. „Nem sok olyan autót találni, ami ilyen tökéletesen ötvözi a hagyományt, a stílust és a teljesítményt. Az új Ford Mustang pedig mindezt még vonzóbb csomagolásban kínálja.”

Telivér Mustang

Az új Mustang karosszériája karcsúbb és atlétikusabb lett, ugyanakkor a tervezők ügyeltek arra, hogy megőrizzék az autó első pillantásra felismerhető karakterét, amely a gyártás több mint 50 éve során egyfajta védjeggyé vált. A beépített légbeömlő nyílásoknak köszönhetően a motorháztető laposabb lett; ez, és az áttervezett hűtőrács céltudatosabb, agresszívebb hatást kelt, miközben az autó aerodinamikáját is javítja.

A Ford mérnökei kiemelt figyelmet fordítottak az orr-rész aerodinamikájára: az itt elhelyezett, nagyobb légterelő megnövelt leszorító ereje érezhetően javítja az autó menetstabilitását. Az első kerékjárati ívek mögül hátrafelé nyújtózó küszöbidomok optimalizálják a Mustang alatti légáramlatokat, mintegy 3 százalékkal javítva az autó légellenállását.

A Mustang hatásos hátsó részét még mutatósabbá varázsolja az új lökhárító és diffúzor, nem beszélve az 5,0 literes V8-as változat négyszögletes kipufogó végeiről, amelyek erőt és teljesítményt sugallnak. Az új Mustang oldalnézetét egy új, opcionális csomagtartó-légterelő teszi még sportosabbá.

https://www.youtube.com/watch?v=-z3ukymMJvM

A fényszórók, a nappali menetfények, az irányjelzők és az ikonikus, hármas osztású hátsó lámpatestek immár a tiszta fényű és energiatakarékos LED technológiával működnek az európai kivitelekben, sőt a vásárlók LED ködfényszórót is rendelhetnek. A fényszórók áttervezett fészkeinek formájában a felső hűtőrács trapéz alakja ismétlődik.

A Mustang európai vásárlói most még több opció segítségével formálhatják autójukat a saját egyéniségükhöz. A kínálatban három új metálfényezés is megjelent: a Kona Blue, az Orange Fury és a Need for Green, amelyek fehér vagy fekete versenysávokkal is kiegészíthetők. A vevők új, 19 colos kovácsolt könnyűfém keréktárcsákat is rendelhetnek, amelyek mindegyike többféle – Nickel, Ebony Black és Polished Aluminium – felülettel választható.

Az új Mustang utastere kifejezetten prémium benyomást kelt. Az ajtóbetéteket lágy tapintású anyag borítja, a belső kilincsek alumíniumból készülnek, és a középkonzolt is új, kézzel varrott, kontrasztos színű öltésekkel díszített, lágy tapintású burkolat fedi. A műszeregyüttes keretéhez négy új alumíniumfelület közül választhatnak a vásárlók.

Az új motorindító gomb már ajtó kinyitásának pillanatától kezdve vörös fénnyel villog – egészen addig, amíg a vezető életre nem kelti a Mustang motorját. Az indítógomb harmincat villan percenként, ami pontosan megegyezik egy nyugodtan pihenő musztáng pulzusával.

A mindegyik Mustang-változathoz megrendelhető Carbon Sport utastéri csomagban Alcantara ajtó- és ülésbetétek találhatók, valamint karbonszálas műszerfalbetét és váltógomb. A bőrkárpitozású, fűthető és hűthető ülések és a fűthető kormánykerék immár szintén mindegyik változat extralistáján szerepel. A bőrborítású Recaro versenyülések most háromféle (Show Stopper Red, Midnight Blue és Ebony) árnyalatban készülhetnek.

Lenyűgöző teljesítmény

A lelkesítő erő és az élvezetes vezetési élmény már a modell 1964-es bemutatása óta bele van kódolva a Mustang génjeibe. Az új modell természetesen ezen a téren is jó néhány újdonságot felvonultat, hiszen megújult a hajtáslánc és felfüggesztés, és a Mustang vezetője még fejlettebb technológiák segítségére számíthat.

https://www.youtube.com/watch?v=rhdLEFkJnvM

A mérnökök tökéletesítették a Ford 5,0 literes V8-asát, hogy nagyobb teljesítményt adjon le, és minden eddiginél magasabb fordulatszámon működhessen. A blokk csúcsteljesítménye 450 lóerő, nyomatékcsúcsa pedig 529 Nm, amit a Ford új, kettős rendszerű (nagy nyomású közvetlen és alacsony nyomású port) üzemanyag-befecskendező rendszerével sikerült elérni, ami nemcsak a teljesítményt, hanem az alacsony fordulatszám-tartományban leadott forgatónyomatékot is növeli. A blokk a Ford 10 fokozatú automata sebességváltójához kapcsolódik; ezzel a hajtáslánccal az új Mustang üzemanyag-fogyasztása 12,1 l/100 km, CO₂-kibocsátása pedig 270 g/km.

Az új Mustang 290 lóerős és 440 Nm forgatónyomatékú 2,3 literes EcoBoost motorjának üzemanyag-fogyasztása 9,0 l/100 km, CO₂-kibocsátása pedig 199 g/km a hatfokozatú manuális sebességváltóval. A blokk sokkal közvetlenebbül reagál a gázparancsra, és a turbótöltő ideiglenes túltöltés funkciójának köszönhetően – ami minden felkapcsolás után extra vonóerőt ad – még lenyűgözőbb vezetési élményt nyújt.

A mindkét motorváltozathoz megrendelhető 10 fokozatú automata váltó elektronikus vezérlőrendszere optimális teljesítményt állít be az egyes Üzemmódokhoz, és minden helyzetben a megfelelő fokozatot kapcsolja, legyen szó akár kellemes suhanásról, akár gyorsulási versenyről. Természetesen a vezető bármikor átveheti az irányítást a kormánykerék mögé épített váltókarokkal.

“Köztudott dolog, hogy a fokozatváltással időt veszítünk,” magyarázta el Matthias Tonn, a Ford Európa Mustang-programjának főmérnöke. “A Mustang új 10 fokozatú sebességváltójával a motor a teljesítmény- és nyomatékcsúcson járhat felkapcsoláskor, így a gyorsítás lendületesebb és zökkenőmentesebb.”

A Ford a hatfokozatú manuális sebességváltót is továbbfejlesztette, hogy az immár strapabíróbb és gyorsabban kapcsoló egység a kéttárcsás tengelykapcsolóval és kettős tömegű lendkerékkel hatékonyabban kezelje az 5,0 literes V8-as blokk erejét. Ezt a sebességváltót a Ford új fordulatszám-szabályozó technológiája egészíti ki, ami a motor elektronikus vezérlésének segítségével rövid gázfröccsöt ad, amikor a vezető visszakapcsol, hozzáigazítva ezzel a motor fordulatszámát a kiválasztott sebességfokozathoz, hogy a váltás sima és zökkenőmentes legyen.

A maximális tapadásról és az egyenletes gyorsításról a Startvezérlés gondoskodik. Egy másik rendszer, az Elektronikus Startzár mind a V8-ashoz, mind pedig a 2,3 literes EcoBoost motorhoz alapáron jár. A Startzár lényege, hogy álló helyben lefékezi az első kerekeket, miközben a hajtott hátsó kerekek elpörögnek, hogy a gumik átmelegedjenek, s így tökéletesebben tapadjanak a rajt pillanatában.

A még lelkesítőbb vezetési élmény érdekében a Ford mérnökei tovább tökéletesítették a Mustang menetdinamikáját. Az új kalibrációjú lengéscsillapítók növelik a kanyarstabilitást, a hátsó futómű merevségét pedig egy keresztlengőkar-csatlakozás javítja, ami a kanyarokban mérsékeli a nem kívánatos kilengéseket, s ezzel csökkenti a karosszéria csavarodását. A vastagabb stabilizátorrudak szintén a jobb irányíthatóságot szolgálják, mivel kanyarodás közben hatásosabban kontrollálják a karosszéria oldaldőlését.

Az új, opcionális MagneRide® lengéscsillapítók villámgyorsan alkalmazkodnak az útviszonyok pillanatnyi változásaihoz. A lengéscsillapítót különleges hidraulikafolyadék tölti ki, s ha ezen a folyadékon áram halad át, a csillapítás mértéke azonnal megváltozik. A rendszert a kerekek mozgását ezredmásodpercenként mérő szenzorok vezérlik.

Az új Üzemmódok segítségével az autós a mindenkori vezetési körülményekhez igazíthatja az elektronikus stabilitásvezérlés, a gázpedál, az automata sebességváltó, a kormánymű és az Aktív Szelepes Kipufogó beállításait. A Normál, Sport, Versenypálya és Havas/Vizes út beállításokat a következő üzemmódok egészítik ki:

A Gyorsulási Verseny üzemmód, amely álló helyből maximális gyorsulást biztosít a hagyományos negyedmérföldes pályán
A My Mode beállítás, amelyben az autós a saját ízlése szerint hangolhatja a teljesítményt, a menetdinamikát, sőt még a kipufogóhangot is
Az új Aktív Szelepes Kipufogó technológia segítségével a vezetők immár a Mustang kipufogóhangjának erősségét is a hangulatukhoz vagy az autózás körülményeihez igazíthatják. Az innovatív Jó Szomszéd üzemmód az előre beprogramozott napszakokban erősen visszafogja a hangerőt, hogy a Mustang ne zavarja a szomszédok pihenését, miközben tulajdonosa kora reggel bemelegíti a legendás 5,0 literes V8-as blokkot.

Intelligens technológiák a biztonság és a kényelem szolgálatában

Az európai vásárlók számára kínált új Ford Mustang a vezetősegítő technológiák átfogó kínálatával érkezik, többek közt olyan megoldásokkal, mint a Gyalogosészlelővel kiegészített Ütközésre Figyelmeztető Rendszer, ami mérsékli a frontális ütközések és a gyalogosgázolások súlyosságát, sőt bizonyos esetekben teljesen meg is előzi az ilyen baleseteket.

A Mustangban most először jelenik meg az Adaptív Sebességtartó Automatika és a Követési Távolságra Figyelmeztető rendszer, ami segít a vezetőnek, hogy megfelelő távolságot tartson a Mustang előtt haladó jármű mögött; illetve a Sávtartó Asszisztens, amely kiegészítő kormányzási nyomatékkal tereli vissza az autót a megfelelő forgalmi sávba. E kifinomult technológiák ahhoz is hozzájárulnak majd, hogy a Mustang még kedvezőbb besorolást kapjon az Euro NCAP biztonsági vizsgálatán.

https://www.youtube.com/watch?v=1nivDyr7xPQ

A személyre szabható, teljesen digitális, 12 colos LCD műszeregység a Ford GT szupersportkocsihoz hasonlóan az éppen kiválasztott üzemmódnak megfelelően jeleníti meg az információkat. Az adott üzemmód szerint megjelenő műszerek színét a vezető választhatja ki hét árnyalat közül. A Ford tervezői az iparágban elsőként alkalmazták azt a megoldást, hogy az Elektronikus Startzár aktiválásakor egy videojátékra emlékeztető animáció fut le a 12 colos kijelzőn.

A Mustang tulajdonosai a SYNC 3 kommunikációs és fedélzeti szórakoztató rendszer szolgáltatásait is élvezhetik, amellyel a hangutasításokkal vagy a mobiltelefonokon megszokott mozdulatokkal is használható 8 colos központi érintőképernyőn keresztül kezelhetők a csatlakoztatott okostelefonok és az audio, a navigáció és a klímaberendezés. A rendszer kompatibilis az Apple CarPlay and Android Auto™ rendszerekkel.

A Mustang kínálatában most egy különleges változat, a Ford Mustang BULLITT is megjelenik, egyfajta tisztelgésként a Warner Bros. legendás „Bullitt”, magyarul „San Franciscoi zsaru” című filmje előtt, amelynek főszereplője, Steve McQueen egy Mustang GT-vel mutatta be minden idők egyik leghíresebb üldözési jelenetét. A Shadow Black vagy klasszikus Dark Highland Green fényezésekkel megrendelhető Mustang Bullitt modellt egy feltuningolt, 5,0 literes V8-as motor hajtja, aminek teljesítménye 464 LE, forgatónyomatéka pedig 526 Nm lesz.

„Semmi sem tükrözi jobban a Mustang szellemiségét és energiáit, mint a ‘Bullitt’ legendás üldözési jelenete” – vélekedett Steven Armstrong. „Feltuningolt teljesítményével és olyan új rendszereivel, mint a fordulatszám-szabályozás vagy a B&O PLAY audio, az új Mustang Bullitt ugyanolyan menő lesz, mint annak idején maga Steve McQueen volt.”

Új beruházás születőben az Opel szentgotthárdi gyárában

Az Opel Szentgotthárd új motorgyári projektet kap a PSA csoport ma bejelentett fejlesztési stratégiájának részeként. A hírt Budapesten közös sajtóértekezleten jelentette be Grzegorz Buchal a szentgotthárdi gyár igazgatója és Szijjártó Péter külgazdasági és külügyminiszter.

A döntés értelmében 2020 elejétől indul a korszerű szentgotthárdi Flex üzemben az 1.2 literes háromhengeres benzines turbómotorok gyártása. Már elkezdett dolgozni a project előkészítésén egy hatvanfős do:lgozói csapat, amelynek a fő feladata az új motorok gyártásának integrálása a Flex sorokon futó termelésbe. Ez azt jelenti, hogy 2020-ban, amikor az új benzinmotorok gyártása megindul, azzal párhuzamosan a mostani motorpaletta egységei is tovább készülnek a sorokon.

“A PSA csoport döntése alapján Szentgotthárdra kerülő új motorgyári project hosszú távra garantálja a gyár jövőjét, ami jó hír nekünk, a gyár dolgozóinak és jó hír a magyar gazdaságnak is. Büszkék vagyunk arra, hogy ezt elértük! Noha mindig is mondtuk, hogy az Opel Szentgotthárd Flex üzeme a legkorszerűbb technológiával van felszerelve, ez önmagában nem lett volna elég az új beruházás elnyeréséhez. Ehhez nekünk bizonyítanunk kellett a PSA csoporton belül, hogy a gyárunk versenyképes, hogy egy olyan környezetben, ahol csak a teljesítmény számít Szentgotthárd képes teljesíteni. Szeretném megköszönni mindezt munkatársaimnak, akik elkötelezett és kemény munkával az elmúlt hónapokban hozzájárultak ahhoz, hogy Szentgotthárd részévé vált a PSA hosszú távú gyártási stratégiájának” – emelte ki Grzegorz Buchal a sajtóértekezleten. Buchal végezetül megköszönte a magyar kormány és személy szerint Szijjártó Péter miniszter támogatását, amely szintén hozzájárult ahhoz, hogy a PSA csoport Magyarország mellett döntött.

Szijjártó Péter külgazdasági és külügyminiszter válaszában kihangsúlyozta: “Magyarország egyik legnagyobb versenyelőnye a magyar emberek szaktudása, ezért fontos, hogy az itt beruházók hosszú távon szavazzanak bizalmat Magyarország számára. Az Opel új tulajdonosait reményeink szerint hamar meg fogjuk tudni győzni arról, hogy helyes döntést hoztak, mikor stratégiai pozíciót szántak a szentgotthárdi üzemnek.”

Az Opel magyarországi gyára volt a rendszerváltás utáni első nagy nemzetközi autóipari beruházás, amelynek mind a mai napig szimbóluma az itthon gyártott első személyautó, az első Opel Astra. Az azóta eltelt több, mint negyed század alatt Szentgotthárd az Opel legfontosabb motorgyárává fejlődött és a ma bejelentett beruházással a gyár megőrizheti ezt a pozícióját.

A magyarországi ipari háttérnek köszönhetően is az Opel ma Magyarország legkedveltebb autómárkája, a hazai utakon Opelekből fut a legtöbb, számuk mára meghaladta a félmilliót. Ehhez az kellett, hogy hivatalos magyarországi jelenléte, 1991 óta az Opel minden évben az eladási listák éllovasai között volt, ami tavaly év végéig 426 ezer eladott gépkocsit jelentett.

Toyota: a hazai városok levegőjének tisztaságáért a vállalati flottafelhasználók tehetnek a legtöbbet

Közismert tény, hogy Magyarország egyike az EU azon 9 tagállamának, amelyek a leginkább elmaradtak a légminőség javítását célzó intézkedések megvalósítása terén – áll a Toyota sajtóközleményében.

A levegő szennyezettsége természetesen több tényezőre vezethető vissza, de kétségtelenül meghatározó szerepe van az alakulásában az adott ország aktív autóparkjának (az üvegházhatású gázok világszintű kibocsátásának 23%-át a közlekedési szektor adja). A tudatos környezetvédelmi és légminőségi stratégia (amelynek hazai meglétére már vannak egyértelműen pozitív jelek) és a szabályozások szigorítása elengedhetetlen, ám ha a leginkább pozitív példának számító Skandinávia példáját tekintjük, láthatjuk, hogy a valódi áttörés és a hosszútávú siker kulcsát az autókat használó magán és vállalati ügyfelek gondolkodásának átformálásában kell keresnünk. E tekintetben pedig a magyarországi újautó piac sajátosságainak ismeretében egyértelműen kijelenthető: ma a vállalati flottafelhasználók tehetnek a legtöbbet a hazai városok levegőkének tisztaságáért.

Január végén érkezett a hír, hogy az Európai Bizottság jogi lépéseket helyezett kilátásba Csehországgal, az Egyesült Királysággal, Franciaországgal, Németországgal, Olaszországgal, Romániával, Spanyolországgal, Szlovákiával és nem utolsó sorban Magyarországgal szemben, amennyiben nem mutatják be, hogyan kívánják orvosolni a légszennyezettségi határértékek túllépése miatti kialakult, súlyos egészségügyi kockázatokat jelentő helyzetet, miután második szakaszba lépett az említett országokkal szemben a magas légszennyezettség miatt korábban megindított kötelezettségszegési eljárás. A jogalkotók által elvégzendő feladatok és a helyi önkormányzatok hatáskörébe tartozó szabályozások (amelyek keretében például Párizs, Madrid, Athén, Düsseldort, Stuttgart után és Budapesten is felmerült a súlyosan környezetszennyező dízel autók behajtásának jövőbeni korlátozása) mellett érdemes azt is megvizsgálni, mit tehetnek a hazai légszennyezettségi adatok javításáért a civil szféra szereplői, azaz az autókat vásárló magán és vállalati ügyfelek.

Az elmúlt időszakban számos tanulmány, legutóbb a mértékadó JATO Dynamics március elején publikált elemzése mutatott rá arra, hogy jelenleg és középtávon (bizonyos szegmensekben pedig hosszútávon is) a leginkább élhető, környezetbarát megoldást a külső töltést nem igénylő, a fékezési energiát elektromos energiává alakító, és így a városi közlekedés során akár 50-70%-ban tisztán elektromos üzemben, károsanyag kibocsátás mentesen közlekedő hibrid autók jelentik. Annak ellenére, hogy az eredetileg a világ legzöldebb és leginnovatívabb autógyártójának tekintett Toyota által világhódító útjára indított környezetbarát hibrid elektromos technológia immár két évtizedes múltra tekinthet vissza, a 14,1 éves átlagéletkorú, 3,5 milliós darabszámot közelítő magyarországi autópark kevesebb, mint 1%-át teszik ki a hibrid autók.

Ez természetesen több tényezőre vezethető vissza, köztük arra, hogy a piac legszélesebb, Magyarországon 16 modellből álló (világszinten 35 modell) hibrid elektromos modellportfólióját ma is a Toyota és prémium márkája, a Lexus kínálja, míg a többi autógyártó csak az utóbbi időben kezdett megjelenni néhány, de szerencsére mára egyre több, nem ritkán a Toyota korábbi generációs hibrid technológiáján alapuló hibrid modellel. Kezdetben a hibrid modellek elterjedésének gátat szabott magasabb áruk is, mára azonban egy hibrid elektromos autó ára nagyságrendileg megegyezik egy kategóriájának megfelelő dízel árával, miközben annál sokkal alacsonyabb üzemben tartási költségeket kínál. További hátráltató tényező volt emellett – különösen a flottaértékesítések által dominált magyar piacon – hogy a vállalati flottavásárlások meghatározó részét hosszú éveken át a – mára már tudjuk, hogy a városi légszennyezettségi adatokat milyen drasztikus irányba befolyásoló – dízel beszerzések tették ki. Az európai és a magyarországi újautó piacot azonban alapjaiban rázta meg és rendezte át a dízelbotrány, amely hosszútávra is kiható folyamatokat indított el az autóiparban és az autóvásárlási tendenciákban egyaránt, amelynek egyik leglátványosabb eredménye, hogy a vállalati flották európai szinten és idehaza is tömegével fordulnak el a dízel hajtástól és teszik le a voksukat a környezetbarát hibrid elektromos hajtás mellett.
Míg európai szinten tavaly 7,9%-al, 43,8%-ra csökkent a dízel eladások aránya, addig hazánkban 34,4%-ról 28,8%-ra csökkent a dízel arány az újautó eladások tekintetében. Ez elsőre jól hangzik, ám mindeközben az EuroSTAT adatai szerint 2012 és 2016 között 31 százalékkal nőtt hazánkban a forgalomba helyezett dízelüzemű autók száma (miközben a teljes magyarországi járműállomány csupán 9 százalékkal nőtt), ami arra enged következtetni, hogy a magyarországi autóállomány valamivel több, mint egynegyedét (27,8%) képviselő dízelek zömét nem az új gyártású, kedvezőbb emissziós besorolású modellek, hanem a külföldről, másodkézből megvásárolt, vélhetően Euro4 besorolású vagy annál is elavultabb dízelek teszik ki. Miközben ráadásul Európában üdvözlendő módon folyamatosan és drasztikusan csökkennek az új dízel értékesítések, ami számos egészségkárosító anyag (nitrogén-oxidok, koromrészecskék) kibocsátásának örvendetes mérséklésével járt, a kontinensen eladott új autók áltagos CO2 kibocsátása 10 éve először növekedett! Ennek oka, hogy a dízel meghajtás visszaesésével ugyan az alternatív hajtásláncok is előtérbe kerültek (tavaly Európában 5%-os, hazánban 3,75%-os volt a részarányuk az újautó eladásokban) különös tekintettel részben vagy teljesen elektromos meghajtásokra, mint a hibrid elektromos (HEV), a hálózatról tölthető hibrid elektromos (PHEV), az akkumulátoros elektromos (BEV) és a hidrogén üzemanyagcellás elektromos (FCEV) meghajtás, darabszámban a legnagyobb növekedést mégis a benzines meghajtás könyvelhette el. Európai szinten és itthon is 3%-al növekedett a részesedésük az újautó eladásokban, ami így Európában 50%-on, Magyarországon 67,5%-on áll. Márpedig a 2017-es adatok szerint az Európában értékesített új autókra vetítve a dízelek átlagos CO2-kibocsátása 117,9 g/km, míg a benzinüzeműeké 123,4 g/km volt, azaz, jóllehet a dízel autók károsabbak az egészségre, mint a benzinesek, CO2-kibocsátásuk ugyanakkor az alacsonyabb fogyasztás miatt alacsonyabb (ettől persze a koromrészecskék és nitrogén-oxidok tekintetében sokkal kártékonyabbak).

Nem elég, ha elhagyjuk a dízeleket, a hibridek meghatározó szerepére van szükség
A fentiek ismeretében egyértelmű a képlet: ha csupán annyi történik, hogy a világ többi kontinenséhez hasonlóan Európa is hátat fordít a dízelnek, de helyét nem az alternatív meghajtások, hanem a benzines autók veszik át, cseberből vederbe kerülünk. Az alternatív hajtások közül pedig a jelenleg még nehézkes, az alacsony hatótávot hosszú töltési idővel súlyosbító akkumulátoros elektromos hajtás kevéssé praktikus volta miatt (amelyet még a hazánkban nekik járó zöld rendszám sem tud megváltoztatni) jelenleg a hibrid elektromos hajtás az egyetlen, ami valóban élhető megoldást jelent, és nagy volumenben képes a piacot megváltoztatni (és ennek nyomán a levegő tisztaságát kedvező irányba befolyásolni).

„Az európai top 20-as márkák közül a Toyota volt a legtisztább, melynek kibocsátási átlaga 2,7 g/km-rel csökkent, és 101,2 g/km-es értéket mutat. Ennek oka a Toyota-hibridek iránti növekvő keresletben keresendő, melyek a márka által eladott járművek felét jelentik. A Toyota forgalomba helyezések maradéka 42%-ban benzines és 7,5%-ban dízel autók közt oszlik meg. A hibridek használata és a hajtási rendszerek aránya a Toyotánál abba az irányba enged következtetni, hogy rövidtávon a hibridek lehetnek a dízelek legjobb alternatívái. Ezeknek alacsonyabb az átlagos CO2-kibocsátásuk, miközben a plusz nyomatékot előállító elektromotorok a belső égésű motorral kombinálva olyan kombinációt alkotnak, ami kielégíti vásárlói igényeket, és árban is elfogadható.” – fogalmaz a fent említett JATO tanulmány.

A jó hír, hogy mindössze négy év leforgása alatt nyolcszorosára nőttek a magyarországi környezetbarát hibrid elektromos értékesítések: a 2014-ben még 538 darab, 2017 végére pedig már 4167 új hibrid elektromos autó talált gazdára hazánkban. Ez még ugyan mindig csupán a teljes magyarországi újautó piac 3,3%-át teszi ki, a tendencia ugyanakkor mindenképpen bizakodásra ad okot: a környezetbarát hibrid autók eladásai négy évvel ezelőtt még csupán a hazai újautó értékesítések 0,7%-át jelentették. A tavalyi évben a magyarországi környezetbarát hibrid eladások 82,4%-át egyébiránt két japán márka, a világ technológiát jegyző, fejlesztésében ma is élen járó Toyota (65,8%), és prémium márkája, a Lexus (16,6%) jegyezte. A Toyota és Lexus ráadásul 2018-ra Magyarországon 5150 hibrid elektromos autó értékesítésével számol. Akkor tűnik ki igazán milyen brutális darabszám ez, ha tudjuk, hogy 2000 és 2018 között a két márka összesen 9226 új hibrid elektromos autót adott el hazánkban: az első 5000 környezetbarát hibrid új Toyota és Lexus értékesítéséhez Magyarországon 16 év kellett, míg az idén a két márka által eladni tervezett több, mint 5000 darabos mennyiség egyetlen év alatt 50%-al növeli majd az idehaza újonnan eladott, és körülbelül 20%-al növeli az összes a hazai utakon futó hibrid autó számát. A Toyota és a Lexus ugyanakkor az elmúlt évek sorozatos rekord értékesítései ellenére sem tudja egyedül megváltoztatni a hazai autópark összetételét, és bár a versenytársak szintén folyamatosan mutatják be új hibrid modelljeiket, az érdemi változáshoz a keresleti oldal attitűdjének tudatos változására is szükség lesz.

A vállalati flottákon a világ szeme

A magyarországi újautó értékesítéseket hagyományosan – a válságot követő 1-2 évben különösen, azóta a piac magához térésével lassan csökkenő mértékben, de még mindig meghatározóan – a vállalati flottafelhasználók részére történő értékesítések dominálják: a tavalyi évben a Magyarországon eladott új autók 63,8%-át vették meg vállalati ügyfelek (a személyautók esetében 59,3%, a haszongépjárművek tekintetében 90,4%). Fontos megjegyezni, hogy a környezetbarát hibrid elektromos technológia jelenleg a személyautók tekintetében jelenti az ideális alternatívát, a haszongépjárművek és az offroad autók tekintetében ma még a legújabb generációs dízelek képviselik a legjobb megoldást, de néhány éven belül ezen a területen is a hibridek előretörése várható.

„A piac zöldülése tekintetében nem csupán piaci súlyuk miatt nyílik hatalmas lehetőség a vállalati felhasználók számára – és egyben hárul rájuk rendkívüli felelősség. Az egy vagy néhány autót használó kis- és középméretű vállalkozásoktól az akár több ezer autó felett diszponáló nagyvállalatokra egyaránt jellemző, hogy a magánvásárlóknál gyakrabban (3-5 évente) cserélnek autót, így következetes és tudatos preferenciájuk az egyébiránt alacsonyabb üzemben tartási költségeket is kínáló alternatív meghajtások, jelenleg elsősorban a környezetbarát hibrid elektromos meghajtás irányába akcelerátor hatással bírhat az autópark tisztulására, hiszen eladott hibrid autóik (amelyek helyett ismért hibridet vásárolnak) a hazai használtautó piacon találnak gazdára. A több autót üzemeltető vállalati felhasználók esetében ráadásul egyetlen döntéshozó környezettudatos preferenciája, vagy a vállalati hitvallás ide vonatkozó része, divatos szóval élve a ’company policy’ ezirányú elköteleződése többszörös hatással lehet a piacra, mint egy-egy magánvásárlóé” – mutat rá Varga Zsombor, a környezetbarát hibrid modelljeik sikere révén a hazai flottapiacon is szárnyaló Toyota és Lexus márkák magyarországi kommunikációjáért felelős vezetője.

„Hihetetlenül fontos szimbolikus jelzést küldenek a piacnak (és egyben kézzelfogható módon hozzájárulnak az autópark zöldüléséhez) a Kíma Csoport EV100 elnevezésű globális kezdeményezéséhez hasonló megmozdulások, amelynek keretében meghatározó globális vállalatok kötelezték el magukat arra, hogy 2020-ra vállalati flottáik 25%-a, 2025-re 50%-a, 2030-ra pedig 100%-a hibrid elektromos, hálózatról tölthető hibrid elektromos (plug-in hibrid), akkumulátoros elektromos és hidrogén üzemanyagcellás elektromos járművekből álljon. Egy ilyen önmagán túlmutató, a vállalati kommunikációban is pozitívan használható kezdeményezésnek hazai szinten is volna létjogosultsága, akár dedikáltan a kis- és közepes méretű vállalatokat megcélozva” – teszi hozzá a szakember.

„Gondoljunk csak bele: ha a hazánkban éves szinten ma közel 70.000 darabos, de piac élénkülésének köszönhetően folyamatosan növekvő vállalati flották részére történő személyautó értékesítésnek csupán 50%-át hibrid elektromos autók tennék ki, az önmagában azt jelentené, hogy egy évtized alatt a 3,5 milliós hazai aktív autópark 10%-át környezetbarát hibrid autók tennék ki. Persze ha hasonló arányt lehetne elérni a ma éves 50.000 darabos magánvásárlók részére történő személyautó értékesítéseknél, akkor 10 év alatt közel 17%-ra lehetne növelni a hibridek arányát a magyarországi autóállományban. Ha a környezettudatos hozzáállás a használtautó import során is visszaköszönne, és az évi 150.000 darabos használtautó import felét szintén hibridek tennék ki, akkor a városban akár 50-70%-ban tisztán elektromos üzemben, károsanyagkibocsátás mentesen közlekedő autók aránya a hazai autóállományban egy évtized alatt közelíteni a 40%-ot. Utóbbi természetesen már kicsit utópisztikusan hangzik, különösen, ha tudjuk, hogy ma valamivel kevesebb, mint 1% a hibrid elektromos autók aránya a magyarországi aktív autóparkban. Az 50%-os hibrid részesedés a hazai személyautó flottaértékesítésekben (vagy épp idővel a magánvásárlók részére történő értékesítésben, akik egyébiránt a flottáknál korábban nyitottak a hibrid elektromos hajtás felé) azonban néhány éven belül egyáltalán nem irreális (a Toyota személyautók 33,7%-ban már hibrid változatban találnak gazdára Magyarországon, a Lexus esetén pedig ez az arány 97%, a két márkára súlyozottan átlagolva 39%)” – hívja fel a figyelmet a kommunikációs vezető.

„Ennek elősegítésére három dologra van szükség. Ezek közül az első, hogy a személyautó flotta (és magánvásárlói) beszerzések tekintetében a dízel hajtást egyszer s mindenkorra el kell felejteni: amint a Fleeteurope elemzése igazolja, erre van is tendencia, 2012 és 2016 között 55%-ról 44%-ra esett a magyarországi flotta beszerzésekben a dízel arány (személyautó és használtautó együtt, a személyautókat külön vizsgálva még drasztikusabb a vissazesés), ami azóta még meredekebb zuhanórepülést vett. Ezzel azonban nem szabad megelégedni, a dízelek helyét az egyébként sokkal alacsonyabb fenntartási költségeket kínáló hibrid elektromos autóknak, és nem a benzineseknek kell átvennie, ami már ma is zajlik, egyre gyorsuló ütemben. A második, hogy a piac legszélesebb hibrid modellportfólióját kínáló Toyota és Lexus mellett új hibrid modellek révén a versenytársaknak is szerepet kell vállalniuk a technológia népszerűsítéséből, hogy sikerrel ki lehessen elégíteni a növekvő igényeket. A harmadik dolog, ami még tovább gyorsíthatná az átmenetet, az azt támogató jogszabályi háttér volna, legyen szó akár a hibrid elektromos autók vásárlását, használatát támogató bármilyen könnyítésről, vagy épp a piac megvédéséről a dízel autók nyugat-európai városokból történő kitiltását követően várható dömpingáron érkező környezetszennyező használt dízelektől. Ezen felül jól jöhet a piaci szereplők támogatása is: számos nyugat-európai országban például a hibrid autókra – az azokat használók vezetési szokásait vizsgáló tanulmányok eredményeképp – kedvezőbb kondíciókat kínálnak a biztosítótársaságok” – véli Varga Zsombor.

A 2018-as Techno Classica kiállításon idézi fel jeles jubileumok emlékét a BMW Group

A Münchenben székelő BMW vállalatcsoport történelmi visszatekintésének középpontjában a legendás BMW M1 negyven évvel ezelőtti világpremierje és a nagyméretű bajor kupék korszakának fél évszázaddal ezelőtti beköszöntése áll. Az idén március 21-e és 25-e között nyitva álló esseni expó 14-es csarnokában a BMW Group Classic az ikonikus négykerekűek korhű környezetével és látványos bemutatókkal várja a látogatókat.

A 2018-as Techno Classica kiállítás számtalan jeles évfordulónak ad otthont Essenben. A világ legnépszerűbb klasszikusautó-expója idén kereken harmincadik alkalommal szolgál a klasszikus autók iránt rajongó nemzetközi szcéna találkozási pontjaként. 2018. március 21-25. között egy sor legendás modell ünnepli jubileumi születésnapját az esseni vásárcsarnokban, ahol a BMW Group Classic a BMW M1 negyven évvel ezelőtti világpremierjét is feleleveníti. Az időtlen formanyelvbe oltott középmotoros sportautó 1978-as bemutatóját mind a mai napig a vállalatcsoport modelltörténetének egyik legfényesebb mérföldköveként tartják számon. Tíz évvel korábban a BMW 2800 CS modellel megkezdődött a nagyméretű bajor kupék korszaka, amelyet éppúgy a közutakon és a zárt versenypályákon átélt sikerek jártak át, mint a BMW M1 esetében.

BMW M1: az olasz formanyelv és a bajor hajtáslánc mesteri kompozíciója

A középmotoros sportautó nem csupán sikereiben egyezett meg a bajor prémiumgyártó nagyméretű kupéival, de a kerekekre álmodott szépség és az abszolút sportosság kivételes összhangjában is. A BMW M1 karosszériája az olasz formatervező, Giorgio Giugiaro munkáját dicsérte, mindössze 1,14 méteres magassággal. A mesterművet ezzel ellentétben egy soros hathengeres bajor szív hajtotta, amely a versenypályákon aratott diadalok mellett a közutakon nyújtott vezetési élményről vált legendássá.

A BMW M1 sorozatgyártásban kínált változata 204 kW / 277 lóerő maximális teljesítményre volt képes, miközben több mint 260 km/órás végsebességével az akkori leggyorsabb német sportautóként érkezett meg az utakra. 1979-ben és 1980-ban a Forma-1 európai fordulói előtt kifejezetten a BMW M1 versenypályára edzett változatainak rendeztek betétfutamokat, amelyeken a Forma-1 leggyorsabb pilótái ültek be a 490 lóerős gépek volánja mögé. A versenyszabályzatok függvényében alkalmazott turbófeltöltő azonban 850 és 950 lóerő közé is fel tudta tornázni a sportautó maximális teljesítményét.

Fél évszázada kezdődött a nagyméretű BMW kupék korszaka

A BMW merőben új formanyelvét dupla első fényszóró-pár, egy-egy oldalsó légkivezető nyílás és hosszan elnyújtott motorháztető jellemezte. A látványos vonalvezetés a bajor prémiumgyártó nagyméretű kupé modelljein kiváltképp hatásos stílusban öltött testet, a vékony tetőív és a B-oszlop hiánya egy csapásra osztatlan népszerűséget hozott a sorozatnak. A motorháztető alatt dolgozó, soros hathengeres benzinmotor maximális teljesítményét a kezdeti 170 lóerőről később 206 lóerőre emelték, amely méltó menetdinamikával ruházta fel a legnagyobb bajor kupékat. A paletta csúcsán a könnyűszerkezetes BMW 3.0 CSL tündökölt, amelyet a mérnökök kifejezetten a motorsport követelményei szerint fejlesztettek ki. A kétajtós sportautó típusjelzése a „kupé”, a „sport” és a „könnyűszerkezetes” szavak német megfelelőinek egymás mögé írt monogramjait viselte („Coupe”, „Sport”, „Leichtbau”). A legendás típusjelölés az 1970-es években a túraautó-bajnokságok számos fordulóját megnyerte, 1979-ig összesen hat Európa-bajnoki címet hódított el. Az utolsó bajnoki címet négy évvel a modell gyártásának leállítása után zsebelte be.

1968: úttörő elképzelés a paletta csúcsán

Miként a nagyméretű kupék, úgy a tekintélyes BMW limuzinok is 1968-ban ünnepelték világpremierjüket, eme úttörő elképzelés pedig még fél évszázaddal később is a bajor prémiumgyártó arculatának egyik meghatározó kulcspontja. Az első BMW limuzin négy évvel a halhatatlan legendává nyilvánított „Barokk Angyal”, a BMW 502 leköszönése után mutatkozott be, vadonatúj stílusban. A markáns vonalvezetés, a modern felszereltség és az erőteljes sorhatos benzinmotor egysége az elegancia, a kényelem és a sportosság olyan előkelő kombinációját kínálta fel, amely napjainkban is a BMW modellek egyik legfőbb ismérveként szolgál. A luxus szegmensben megnyitott új fejezet a BMW 2500 és a BMW 2800 modellpárossal vette kezdetét, a későbbiekben pedig újabb erőforrások, hosszított tengelytávolságú karosszériaváltozatok és exkluzív felszereltségi tételek színesítették a portfóliót. 1975-ben a BMW 3.3 Li vette át a zászlóshajó szerepét a palettán, innovatív üzemanyag-befecskendező rendszerrel és 200 lóerő maximális teljesítménnyel.

A Monte Carlo Ralin aratott háromszoros győzelem alapjait a Mini Cooper S fektette le

A 2018-as Techno Classica kiállításon a MINI a legapróbb sportautó-legenda megszületésének időpontját eleveníti fel. A Mini Cooper S ötvenöt esztendővel ezelőtt érkezett meg az utakra, ahol sportos ambícióival egy csapásra meghódította a vezetés szerelmeseit és a rali rajongóit. A klasszikus Mini legsportosabb változata 75 lóerő maximális teljesítményre volt képes, amely a sorozatgyártásban kínált alapmodell hatékonyságának több mint kétszeresének felelt meg. Az erőtől duzzadó apróság az épített utakon túl is kimagasló motorsport-sikereknek örvendett, amelyeknek abszolút tetőpontja a Monte Carlo Ralin aratott 1964-es, 1965-ös és 1967-es diadal volt.

Időtlen klasszikusok korhű környezetben

A 2018-as Techno Classica kiállítás idejére a BMW Group Classic ismét az esseni expó 14-es csarnokába költözik be, amelyet a tekintélyes vásárcsarnok keleti bejáratánál találnak meg a látogatók. A jeles évfordulókat ünneplő kincsek mellett a Münchenben székelő vállalatcsoport az elmúlt száz esztendő különböző korszakainak négy- és kétkerekű ritkaságait is elhozza Essenbe, a változatos történelmi visszatekintést mindezen felül huszonegy BMW és Mini klub járműparkja garantálja.

Idén összesen harminckét legendás gépkocsi és motorkerékpár gurul fel a BMW esseni standjára, ahol a korhű környezetről a BMW Group Classic nagyméretű poszterei és látványos bemutatói gondoskodnak.

A Toyota és az Avis okosautókkal működik együtt

Hosszan tartó partneri viszonyt alakít ki a világ leginnovatívabb autógyártójának tartott, a Lexus prémium márkát is jegyző Toyota és a világ egyik vezető autókölcsönzője és mobilitási szolgáltatója a Toyota-tulajdonú Mobility Services Platform (MSPF) internetes kapcsolatát használó járművek területén: az Avis Budget Group 10.000 darab, internetes kapcsolattal rendelkező Toyotával bővíti a flottáját Észak-Amerikában.

A Toyota Connected North America, a világ legzöldebb és leginnovatívabb autógyártójának tartott, környezetbarát hibrid modelljeiről, és az azokban található jövőbemutató technológiákról ismert Toyota globális technológiai üzletága bejelentette, hogy hosszan tartó partneri viszonyt alakít ki az Avis Budget csoporttal. Utóbbi vállalat, a világ egyik vezető szolgáltatójaként a mobilitási megoldások területén 10.000 darab Toyotával bővíti az Avis Car Rental autókölcsönző egyre növekvő, netkapcsolattal rendelkező bérautóflottáját. Az Avis Budget csoport a Toyota tulajdonát képező Mobility Services Platformot (MSPF, mobil szolgáltatások platform) használja fel arra, hogy üzemeltetési és flottaszempontból is hatékonyabbá váljon, miközben még kiegyenlítettebb bérlői élményt tud nyújtani a felhasználóknak.

„A Toyota Connected North America vállalatnál hasznosítjuk az adatokkal foglalkozó tudomány eredményeit, és olyan mobilitási szolgáltatásokat teremtünk, melyek új értékeket hoznak létre az üzleti partnerek és a felhasználók számára is” – árulja el Zack Hicks, a Toyota Connected North America ügyvezetője és elnöke. „A Toyota mobil szolgáltatási platformja még fejlettebb kapcsolatot és láthatóságot tesz lehetővé az Avis Budget csoport flottájában, miközben az utazók számára ellenőrizhetőbb és kényelmesebb bérlési élményt nyújt.”

A Toyota járművek fokozott előnyöket biztosítanak majd az Avis ügyfelei számára. Ennek kulcsa a Toyota-tulajdonú MSPF, ez a fejlett szoftvereket és netkapcsolatú szolgáltatásokat tartalmazó alkalmazás, amely a mobilitási vállalkozásokat támogatja. A platform telematikus adat-interfésze, az API (application programming interface) lehetővé teszi a felhasználók számára, hogy az Avis mobil applikáció segítségével valós idejű adatokat kapjanak egy virtuális műszeren keresztül a futásteljesítményről, az üzemanyag-fogyasztásról, illetve a jármű tartózkodási helyéről. A telematika interfészének köszönhetően a netkapcsolatú szolgáltatások lehetővé teszi majd, hogy javuljon a flottamenedzsment és az informatikai lehetőségek, valamint hogy rövidüljenek a bejelentkezési és kijelentkezési idők a bérlés folyamán.

A Toyota MSPF rendszerét már egy sor üzleti és tesztprogram támogatására használták. Ilyen például az autómegosztó (car sharing) szolgáltatás, a használat-alapú járműbiztosítás és a flottamenedzsment. A Servco Pacific Inc., a Toyota járművek disztribútora Hawaii-n például éppen most indít egy honolului központú autómegosztó vállalkozást, melyhez a Toyota Connected North America által fejlesztett applikációt használják. Ez a vezető azonosítását és hitelesítését, valamint a fizetést és a flottamenedzsmentet végzi. A San Francisco-i Getaround szintén autómegosztással foglalkozó cég, ők arra használják az MSPF netkapcsolatú technológiáját, hogy az ügyfelek könnyen és biztonságosan találjanak és használhassanak Toyota bérautót egy Smart Key Box (SKB) segítségével, ami lehetővé teszi a kocsi nyitását, zárását és indítását egy okostelefon segítségével.

Kiváló értékállóságot hordoznak a Toyota hibridjei

Az autóipari értéktartás nemzetközi szakértője felmérte a hibrid járművek várható értékvesztését. Megdöbbentő értékeket találtak: Toyota-elemzés következik.

Az autóipari kockázatelemzéssel és értékbecsléssel foglalkozó nemzetközi szervezet, a CAP HPI a piaci igényekre reagálva külön felmérésekben foglalkozott a részlegesen és teljesen elektromos járművek értéktartásával.

Ami a vásárlást követő első évben várható értékvesztést illeti, kiemelkedően jó értékekre számíthatunk minden hibridtől, de mindenekelőtt a Toyota és a Lexus modelljeitől. Ennek okairól nem tesz említést a Nagy-Britanniában elvégzett felmérés, hiszen az csupán a tényekkel foglalkozik, de minden bizonnyal a fejlett technológia és a megbízható hírnév együttes hatásának köszönhető, hogy a használtpiaci árak alig mutatnak visszaesést az újkori költségekhez képest.

Egy éves használat, illetve 16 ezer kilométeres futásteljesítmény után a következő átlagos értékvesztést mutatták ki:

Modell (évjárat) Átlagos értéktartás (%)
Toyota C-HR (2016–) 84,5
Lexus NX (2014-2017) 79,5
Toyota Prius+ (2015–) 78,6
Suzuki Ignis (2017–) 78,3
Toyota RAV4 (2015–) 77,4
Kia Niro (2016–) 77,2
Toyota Prius (2015–) 76,6
Kia Niro (2016-2017) 74,8
Lexus IS (2016–) 74,4
Hyundai IONIQ (2016–) 74,1

„A hibrid modellek eladásai folyamatosan emelkedtek az elmúlt években, összességükben azonban még mindig viszonylag ritkának tekinthetők a piacon a hagyományos üzemanyag-típusokhoz viszonyítva” – értelmezte a kutatás eredményeit Chris Plumb, a CAP HPI szerkesztője. „A hálózatról tölthető, részben vagy teljesen elektromos járművek előfordulása pedig ma még elhanyagolható a flottapiacon. Összességében a használtautó piacon a kereslet messze meghaladja a kínálatot.”

A világ 85 országában tevékenykedő Solera csoporthoz tartozó CAP HPI egy másik felméréséből ennél is megdöbbentőbb adatok derültek ki: ha valaki egyéves korában vásárol Angliában részben vagy teljesen elektromos gépkocsit, egy évvel később akár érezhető haszonnal tudja eladni azt – azaz az autó második éve során nem csökken, hanem nő annak használtpiaci értéke!

A jelenség a tisztán elektromos járművek esetében érezhető a legmarkánsabban, ugyanakkor a szervezet két olyan hibrid járművet is talált, amelyek 24 hónaposan többet érnek, mint 12 hónaposan:

Modell (évjárat) Átlagos értéktartás (%)
Peugeot Ion 108,6%
Opel (Vauxhall) Ampera 105,3%
Nissan Leaf 104,0%
Toyota Yaris Hybrid 102,6%
Lexus GS 300h/450h 100,7%

A CAP HPI szervezet piaci szegmenstől és üzemanyagtól független értéktartási rangsoraiban egyébként is visszatérő szereplők a Toyota és a Lexus típusai. A március elején közzétett legfrissebb, 13 legcsekélyebb értékvesztésű modellt tartalmazó, nem rangsorolt listájukon* a Toyota C-HR és a Lexus IS 300h modellek is szerepeltek.
Mark Bulmer szerkesztő szerint a „divatos Toyota C-HR hiteles átmenetet képez a szabadidőjárművek és a kupék között, dizájnja abszolút elnyerte a vásárlók tetszését. A hibrid és a benzines verziók egyaránt népszerűnek bizonyultak. Habár a szegmensben nagyon kemény a verseny, az autó bizonyította rátermettségét, és máris a hibrid piac egyik vezető szereplőjévé lépett elő.” Ami a Lexus sportszedánját illeti: „Sok okunk van szeretni az IS 300h-t. Az üzemanyag-fogyasztás és a károsanyag-kibocsátás elképesztően alacsony, a formaterv és a belső tér kialakítása szerethető. Ráadásként ott van a márka közmondásosan legendás megbízhatósága.”

* A listán szereplő modellek ABC-sorrendben:
Audi A1, Dacia Duster 1.6, Dacia Sandero Stepway, Ford Focus RS, Ford KA plus, Honda Civic, Lexus IS 300h, Mercedes Benz CLA Coupé, Peugeot 3008 1.2 Puretech, Porsche Macan, Suzuki Ignis 1.2 Dualjet, Toyota C-HR, Volkswagen California.

88. Genfi Autószalon: összefoglaljuk a Honda márkát érintő újdonságokat

Tucatnyi újdonsággal készült Genfi Autószalonra a Honda – amely március 8. és 18. között került megrendezésre.

Többek között porondra lépett a világ legkelendőbb szabadidő-autójaként számon tartott CR-V legújabb generációja, és a jövőbe mutató Sports EV Concept is.

Vadonatúj CR-V

A Genfi Autószalonon ünnepelte európai premierjét a Honda CR-V legújabb generációja. A modell ezentúl hibrid hajtáslánccal is elérhető lesz az öreg kontinensen, nem mellesleg minőségét, megjelenését, belső kialakítását és kifinomultságát illetően is nagyot lépett előre a kifutó nemzedékhez viszonyítva.

Mesterhármas – a Honda elektromos tanulmányautói

A 2017-es frankfurti világpremiert követően Genfben is nagyközönség elé gurult az Urban EV Concept. Ez a koncepció újabb bizonyíték, hogy a Honda hamarosan betör az elektromos autók európai piacára, sorozatgyártású változata a tervek szerint jövőre érkezik a márkakereskedésekbe.

A tavaly októberi Tokiói Motor Show-t követően Genfben is színre lépett a Sports EV Concept. Szemet gyönyörködtető formavilágával és alacsony súlypontjával a jövőbeni elektromos sportkocsikat vetíti elénk.

A trió harmadik tagja nem más, mint a mesterséges intelligenciára épülő, autonóm közlekedésre is képes NeuV. A különlegességet a 2017-es CES-en már megcsodálhatták az amerikai vásárlók, most pedig az európai közönség is szemügyre vehette.

Motorsport-ünneplés Honda módra

Az elektromos járművek mellett két- és négykerekű versenygépeket is bemutatott a márka. Ilyen volt a vadonatúj Civic Type R TCR, amivel a FIA WTCR 2018-as futamain indul a Honda, és számos egyéb aszfaltszaggató is, közöttük olyan ínyencségekkel, mint az NSX GT3 vagy a MotoGP-világbajnok RC213V versenymotor. Mindemellett a World Superbike sorozatban és a Dakar Rallyn induló Hondákat is közszemlére állították.

Elsőként szerepelt nemzetközi autókiállításon a Jazz X-Road

A seregszemle egyik legjobban várt újdonsága, kétséget kizáróan, a Honda Jazz X-Road. A terepes megjelenésű modell a nemrégiben bemutatott Jazz 1.5 i-VTEC Dynamic szomszédságában fogadta az érdeklődőket. Tekintélyt parancsoló megjelenését egyebek mellett a fekete, műanyagból készülő kerékjáratiív-borításoknak és küszöbszoknyáknak, az ezüstre fényezett első-hátsó koptatóknak, valamint a 16”-os, könnyűfém felniknek köszönheti. A speciális kivitel mozgatását 1,3 literes, 103 LE-s, benzines motorra bízták a Honda mérnökei, az erőátvitelről hagyományos kéziváltó vagy extraként rendelhető CVT (Continuously Variable Transmission – folyamatosan változó áttételű automatikus váltó) gondoskodhat.

Toyota Sports 800, a márka első versenyautója

A Toyota GAZOO Racing mérnökei hét évtized után rátaláltak arra a Toyota Sports 800-asra, amely annak idején megnyerte a legelső Suzuka 500-as futamot – és ha már ott volt, fel is újították.

Amikor véget ért a második világháború, az ipar világszerte szűkében volt autómérnököknek, hiszen fél évtizeden át fegyvereket, repülőgépeket, harckocsikat terveztettek velük. Nem csoda, hogy amikor a Toyota a civil gyártás újraindításán gondolkodott, egy repülőmérnököt, Haszegava Tacuót szerződtette konstruktőrnek. Tacuo-szan pedig korábbi hivatásából adódóan mestere volt az aerodinamikának – még egy különlegesen hatékony szárnyprofilt is szabadalmaztatott, ami az olyan későbbi projektek során is jelentőséget nyert, mint a Corolla, a Celica vagy a Carina (mindegyikben kulcsfontosságú szerep jutott neki), ám egyetlen autóban sem érvényesült olyan látványosan és magával ragadóan, mint a Sports 800 kupéban.

A Toyota Sports 800 formáját egy kísérleti szélcsatornában tökéletesítették – ez akkoriban forradalmi jelentőségű újításnak számított az autóiparban. A parányi modell nemcsak áramvonalas volt, de rendkívül könnyű is, köszönhetően a szintén ritkaságszámba menő alumínium szerkezetnek (eleinte még az ülésváz is könnyűfémből készült); a kéthengeres, léghűtéses motor 45 lóereje szédítő 155 km/h-ra gyorsította az 580 kilós (!) 800-ast.

Nem véletlen, hogy amikor bemutatkozása után egy évvel, 1966-ban először megrendezték a Suzuka 500-as hosszú távú versenyt, a Toyota ezt az autót nevezte az olyan Góliátok ellenében, mint a Lotus Elan, Fairlady 1600 vagy Prince Skyline GT. A kétszer akkora motorral szerelt ellenfelekkel szemben papíron semmi esélye sem volt az apró kocsinak, ám amint azok egymás után álltak ki tankolni, a megingathatatlanul köröző Sports 800 maga mögött hagyta őket. Amikor Hoszoja Sihomi pilóta elsőként haladt át a célvonalon, a szervezők csalással vádolták a Toyota csapatát. Amikor azonban megvizsgálták az autót, nem hogy extra benzintartályt nem találtak, hanem kiderült, hogy az engedélyezett üzemanyag-mennyiségnek csupán a kétharmadát használta el a kocsi…

A Toyota Sports 800 világsiker lehetett volna, ám késői rokonához, a 2000GT-hez hasonlóan rövid ideig, csekély példányszámban és kizárólag japán belpiacra gyártották. A 3131 eredeti darabból mára csak mutatóban maradt; eseményszámba megy minden egyes felbukkanó példány. A történetünkben szereplő, elhagyatottan pusztuló autó azonban a többinél is különlegesebb volt: az alvázszámot ellenőrizve kiderült, hogy a Suzukában kettős győzelmet arató duó egyik tagjáról van szó! A felújítás innentől becsületbeli ügynek számított a Toyota GAZOO Racing számára, már csak azért is, mert a versenyautó a külsőségektől eltekintve alapvetően különbözött az utcai modelltől.
Kezdetét vette a Toyota Sports 800 GR Concept projekt. A karosszéria nagyobbik része menthetetlen volt; ezt a hivatalos japán márkaklub lelkes tagjait bevonva, korabeli elemek felhasználásával újjáépítették. A futómű rekonstrukciója során áthangolták a lengéscsillapítókat, hiszen nem díszjárművet, hanem valódi korhű veterán versenyautót akartak építeni, és bár a futómű geometriája ma is kiválónak, különösen kiegyensúlyozottnak számít, a csillapítással nem voltak megelégedve a projekt felelősei.
Amikor a Toyota GAZOO Racing elkészült a nagy művel, a japán autós szaksajtó legkiválóbb tagjait kérték fel vélemény alkotásra. A veterán újságírók szó szerint imádták a Sports 800-ast, amely közvetlenségében, könnyed vezethetőségében fiatalságuk legjobb sportautóit idézte, ugyanakkor rendelkezett a modern Toyoták precizitásával és masszív minőségérzetével.

A Toyota Sports 800 GR Concept a márka sportos modellcsaládjának kétségtelenül a legkülönlegesebb, ám nem feltétlenül a legpraktikusabb tagja. Japánban jelenleg kilenc modell – Noah, Voxy, Harrier, Mark X, Prius Alpha és PHV, GT86, Aqua és Vitz – viseli a GR Sport nevet. A Vitzből egy még sportosabb kivitel, a Vitz GR is készült – ennél is tüzesebb az Európában kapható Yaris GRMN sportverzió. A modelleket a látványos optikai és funkcionális alkatrészeken kívül megerősített vázszerkezet és egyedi hangolású futómű jellemzi.

[TESZT] Nissan Micra 1.5 dCi Acenta – kicsiben ugyanolyan?

Nem is olyan kicsi az új Nissan Micra, mint ahogyan azt első nekifutásra gondolnánk. Azok az idők már rég elmúltak, amikor aprócska, kissé gömbölyded fazonnal hódított a japán gyártó belépőszintű modellje. Megnéztük, hogyan alakít a Nissan Micra 1.5 dCi. Teszt.

Van némi áthallás egyéb házon belüli modellek közt. Mire is gondolunk pontosan? Elég tüzetesebben vizsgálódni mondjuk a Pulsar környékén, de elnyúlhatunk egészen a Qashqai-ig, vagy akár az X-Trail-ig is. Ezzel persze semmi baj nincsen, hiszen korunk elvárása, hogy egy-egy portfólió stílusjegyei legyenek párhuzamosak, összetéveszthetetlenek, jól beazonosíthatóak. A Nissan Micra 1.5 dCi esetében tehát attól biztosan nem kell félnünk, hogy összetévesztjük nagyobb testvéreivel.

Tökléletesen illeszkedik a jelenlegi Nissan-modellpalettához

Azaz mégis, hiszen az új Nissan Micra 1.5 dCi nagy, kifejezetten. Ugyanakkor azért megtartotta a koncepció kisautós jellegét is, viszont ha a tükörben feltűnik mögöttünk, nem biztos, hogy nem a Pulsar-ra fogunk rögvest asszociálni. A hűtőmaszk kialakítása markáns, a frontprofil morcosra húzott fényszóró-sziluettjei inkább maszkulin hatást keltenek, így teljes mértékben uniszexnek jellemezhető a Nissan Micra 1.5 dCi; a ködlámpafészkek aprók, az alsó traktust erősítik. Számtalan törésvonal látható az orr-résznél, de nem csak arrafelé: az egész karosszériára jellemző a kontrasztos élek használata, úgy, hogy közben a gömbölyded jelleg megmaradt.

Oldalnézetből akár háromajtósnak is tűnhet a Nissan Micra 1.5 dCi, hiszen a hátsó harmadik-negyedik ajtó nyitása rejtett kilinccsel történik. Ez a C oszlophoz közel eső oldalívekre került, így téve még jellegzetesebbé a formatervet és a vonalvezetést.

Remek, modern egységesség

Remekül alkalmazta a Nissan Micra 1.5 dCi esetében is a gyártó a jól bevált látványvilágot a far kigondolásánál is: sarkokra helyezett zárófény-burák, melyek merész ívelést és oldalzárásokat kaptak dominálnak itt. A csomagtérajtót passzentosan fogja közre az egység, s természetesen itt is találunk merész megoldásokat – megsúgjuk: az illesztések rajzolatánál keresendők ezek a részletek.

Relatíve öblös csomagtérrel rendelkezik az új Nissan Micra 1.5 dCi, kereken 300 liter áll az utazók rendelkezésére. A méretezés bőívthető a hátsó osztott üléshátlapok előredöntésével, így nyerhető némi plusz tér.

Minden megvolt a Nissan Micra 1.5 dCi tesztautó enteriőrjében, ami alaphekyzetben, hétköznapi értelemben szükséges lehet. Az Acenta felszereltség bőségesen elegendő lehet véleményünk szerint akkor, ha nincsenek kimondottan prémium- és luxus szintre hajazó elvárásaink.

Kellemes anyaghasználat, strapabíró felületek

Jó minőségű anyaghasználat, közepesen kemény műanyagok tették ki a Nissan Micra 1.5 dCi belterének lényegiségét, jó fogású, és kellemes tapintású kormánykerékkel (az alsó ív egyenesített a könnyedebb be- és kiszállás érdekében), kézre eső váltókarral, optimális távolságra helyezett középkonzollal és kellemesen átlátható műszeregységgel.

Közepesen kemény tömésű ülő- és hátlapokat kapott a Nissan Micra 1.5 dCi, ennek folyományaként párszáz kilométer megtétele sem lehet különösebb akadály kényelem tekintetében. Hátul a helyzet hasonló, a különbség viszont érezhető: visszafogottabb lábtér és fejtér áll itt rendelkezésre. Ha az elöl ülők termetesebbek, s ezáltal az üléseket jobban kitolják hátrafelé, bizony kell némi kompromisszumot kötnie az itt helyet foglaló utasoknak.

Meglepetés nem érhet

Nem kell különösképp ecsetelnünk a klasszikus 1.5 dCi gázolajos pozitív tulajdonságait, több ízben megtettük már (más márkák modelljeinél is, ugyebár).

Esetünkben a Nissan Micra 1.5 dCi aggregátja 90 lóerőt ad le 4500-as percenkénti fordulatszámon, míg a csúcsnyomaték (220 Newtonméter) szintén 4500-nál érkezik. Már az adatokból si jól látható, hogy igencsak nyomatékgazdag a hajtáslánc, ennek megfefelően minden dinamikusabb gyorsításnál jól érződik a Nissan Micra 1.5 dCi rugalmassága.

Némi apró megotrpanás akad alacsonyabb fordulatszámon, de ez megszokás kérdése; a fokozatokat és a hozzájuk tartozó sebességtartományokat minden esetben célszerű úgy megválasztani, hogy az a motor pillanatnyi karakterisztikájához jól illeszkedjen.

Egyértelműen a Nissan Micra 1.5 dCi legelső helyen fogyasztás terén remekelt. Városi közegben változatos szituációkban (sok dugó, araszolás, közepes tempó, elővárosi szakaszok) mindössze 4.2 liter/100 kilométerre sikerült “feltornászni” az átlagot. Országúton, átlag 80-90 kilométer/órás tempónál 3.4 literes értéket kaptunk tankolásnál. Igencsak meggyőző, nemdebár?

2017 Nissan Micra 1.5 dCi specifikációk

Motor

Motortípus: háromhengeres turbótöltött benzinmotor

Lökettérfogat: 1461 cm³

Maximális teljesítmény: 90 LE @ 4500 ford./perc

Maximális forgatónyomaték: 220 Nm @ 4500 ford./perc

Erőátvitel: elsőkerékhajtás, ötfokozatú manuális kéziváltóval

Méretek, egyéb műszaki adatok

Hossz: 3999 mm

Szélesség: 1743 mm

Magasság: 1455 mm

Tengelytáv: 2525 mm

Első gumik mérete: 195/55 R16

Hátsó gumik mérete: 195/55 R16

Tömeg, üresen: 1146 kg

Megengedett össztömeg: N/A kg

Csomagtartó mérete: 300 liter

Üzemanyagtartály mérete: 41 liter

Menetteljesítmények

Végsebesség: 175 km/h

Gyorsulás 0-ról 100-ra: 11.9 s (gyári), 11.4 s (saját mérés)

Fogyasztási adatok

Saját, mért eredmény (átlagos használattal)

Városi: 4.2 l/100 km

Országúti: 3.4 l/100 km

Vegyes: 4.0 l/00 km

Gyárilag mért eredmények

Városi: 4.3 l/100km

Országúti: 3.6 l/100km

Vegyes: 3.8 l/100km

CO2 kibocsátás: 101 g/km

Bővebb információ a Nissan magyarországi képviseletének honlapján, IDE kattintva.

Még több fotó: AutóAddikt Facebook oldal

A cikkhez tartozó fényképeket Canon technikával készítettük.
Szerkesztőségünk mobilinternet-hozzáférését a Telenor Magyarország biztosítja. Az Autóaddikt.hu Telenor Hello Data csomagot használ.
Együttműködő partnereink: Acer Hungary, ASUSDuplitec, Canon, Camera Kft., Telenor Magyarország
Utómunka hardver: Acer, ASUS

88. Genfi Autószalon: Mazda Vision Coupe

A Mazda Vision Coupe alapmotívuma a lendületes vonalvezetésű, négyajtós kupé. Ismét egy 88. Genfi Autószalonhoz kapcsolódó híranyag.

Arányai a klasszikus kupék aranymetszést követő formatervéhez igazodnak, az utasfülkét hátratolták. Az autó sziluettje erőteljes előre lendülő mozgást sugall, ami nagyteljesítményű sportautóra enged következtetni.

A Vision Coupe szakít a KODO formaterv korábbi alkalmazásaiban hangsúlyozott, ritmikus mozgás megjelenítésével. Ehelyett egy olyan, egyszerű formát alkalmaz, amely a szükségtelen elemektől megszabadulva a ‘kevesebb több’ elvét követi.

Egy erőteljes tengely fut végig az első emblémától egészen a hátsó típusjelzésig; ez a tengely megjelenésében és érzésre egyaránt a rugalmas, hajlékony acélt idézi. Az autó minden mozdulata e felé a tengely felé irányul, megteremtve azt az ‘egy lendülettel megrajzolt’ formát, amely végtelenül egyszerű, mégis a sebesség érzetét kelti.

A négyajtós kupé alapkoncepciójából kiindulva a Mazda rengeteg időt és energiát szánt a karosszéria kialakítására, különös tekintettel a felületén megcsillanó fény ideális lefutására.

A fény művészete: a vitalitás új kifejezési formája

Az autó karosszériáját élettel megtölteni: ez a KODO – A mozgás lelke dizájn alapvető küldetése. A vitalitás azonban különböző módokon juttatható kifejezésre.

Egy természeti jelenség szépségének a fény semmihez sem fogható, folyton változó mintázatán keresztül való megjelenítése olyan esztétikai jellemző, amely kizárólag a japán alkotóművészetre jellemző. Valódi dráma kel életre a fény és az árnyék folytonosan változó táncából; a japánok különösen fogékonyak ezekre a finom átalakulásokra.

A fény-árnyék interakció és az ‘üres tér szépségének’ fogalma egyaránt megjelenik a tanulmány oldalnézetében. A felületen megcsillanó fény játéka a jármű mozgásával együtt, lineárisan változik, és ezzel egy valódi élőlény képzetét kelti.

A karosszéria vállának kiemelt felülete erőteljesen, éles határokkal jelenik meg, ami nagy testi erőről tanúskodik, míg az autó felületén húzódó, üres felületeken lágyabb, elegáns fényrajzolatok futnak végig. A kétféle eltérő fény-árnyék játék kombinációja kelti valóban életre a Mazda VISION COUPÉ-t. A magasan képzett kézműves mesterek két évnyi munkájával tökéletesre csiszolt, szépséges formaterven táncoló fény műalkotássá nemesíti a karosszériát.

Belső formaterv – A ‘ma’ koncepcióján alapuló, térbeli harmónia
A belső tér kialakításánál a ‘ma’ néven ismert, hagyományos japán építészeti elvet, a tér általi hangulatteremtés gyakorlatát alkalmaztuk. Az olyan részletek között, mint a műszerfal, az ajtópanel vagy a középkonzol tudatosan helyet hagytunk, ami a ‘ma’ elvének megvalósításával lehetővé teszi a szabad légáramlást. Ez az autó mozgásával azonos irányba áramló, szabad tér benyomását ébreszti, finoman körbe fonva az utasokat, anélkül, hogy korlátozná mozgásterüket.
Mostanában hatalmas képernyők uralják az autók belső terét. Habár az autót irányító személyt jelentős mennyiségű információval kell ellátni, ezek a képernyők könnyen akadállyá válhatnak, amelyek gátolják a kilátást. A tanulmányautóban alkalmazott, átlátszó kijelzőt házon belül fejlesztette ki a Mazda. A felület kizárólag akkor működik kijelzőként, ha arra szükség van, így szavatolva a vezető tökéletes kilátását.

Jinba Ittai – Autó és vezetője egy

A Mazdánál azt vallják, hogy az autó és vezetője között olyan kapcsolatnak kell lennie, mint a ló és lovasa között. Ez a Jinba Ittai koncepció, a Mazda autótervezési folyamatait meghatározó alapgondolat. Erre a koncepcióra támaszkodva olyan új kezelési módokat térképeztünk fel, amelyek révén a lehető leginkább lecsökkenthető a vezető és a jármű közötti távolság, így a pilóta ösztönösen, mintegy saját testrészeként irányíthatja a gépkocsit.
A Mazda Vision Coupe esetében a vezetői környezet szimmetrikus. A kormánykerék középen található, minden egyéb balra, illetve jobbra, így a vezető mindenkor érzékelheti az autó középtengelyét. A Jinba Ittai ösztönösségének elve a kezelőszerveknél is megjelenik, a vezető a középkonzol finom megérintésével hívhatja elő az információkat. Ez és egyéb kezelőszervek olyan egyedülálló ember-gép interfészt teremtenek, amely ösztönös kapcsolatot teremt a vezető és az autó között.

LEGFRISSEBB

Visszatérhet a Škoda 110 R kupé

0
A Škoda dizájnerei ismételten visszanyúltak a múlt egy ikonikus modelljéhez, és modern formában álmodták újjá a legendás 110 R faros kupét. Az eredeti típus...

TESZTJEINK