Főoldal Blog Oldal: 286

Ford Focus RS taxi tűnt fel Norvégiában

Amíg tart a tanév, Evald Jåstad fia, Martin naponta kétszer is vérpezsdítő utazásra számíthat otthona és a 16 kilométerre lévő óvoda között – méghozzá egy nagy teljesítményű Ford Focus RS izomautóval, ami lélegzetelállító szépségű skandináv tájakon suhan vele végig.

Evald Jåstad taxisofőrnek minden egyes nap ez az első fuvarja a Ford Focus RS taxi volánja mögött.

Törzsutasai még becenevet is adtak az autónak, így a helyiek csak “Kék Villámként” emlegetik a 100 km/órás sebességre 4,7 másodperc alatt katapultáló taxit, aminek hírét világszerte messzire vitték már a norvégiai Odda mellett található híres Trolltunga sziklanyelvhez látogató turisták.

“Kevesen mondhatják el magukról, hogy nap mint nap megvalósíthatják az álmukat – de én e kevesek egyike vagyok” – mondja a 36 éves, kétgyermekes apa, aki alig 18 hónap leforgása alatt már 127.000 kilométert autózott Focus RS-ével. “Amikor a fiamat az oviba viszem, Martin mindig azt kiabálja a hátsó ülésről: ‘Bånn gass! Bånn gass! – vagyis hogy Nyomd a gázt, Nyomd a gázt!’

Íme, a Nissan 2017-es értékesítési eredményei

A Nissan bejelentette 2017-es értékesítési eredményeit a magyar piacra vonatkozóan. A gyártó jelentése szerint megőrizte 10. helyét a magyar újautó piacon.

 

2017-ben a crossover szegmensben a 3. legnépszerűbb márkának a Nissan bizonyult idehaza, a Suzuki és a Dacia mögött. Ezen előkelő hely eléréséhez nagymértékben hozzájárult a Qashqai, melyből a 2016-os évhez képest 44%-kal többet regisztráltak tavaly, összesen 1999 darabot. Ezen jelentős mértékű növekedésnek köszönhetően pedig a C-SUV szegmensben a Qashqai volt a 4. legnépszerűbb gépjármű itthon.

Emellett a Nissan jelentős növekedést tudhatott magáénak a kisautók piacán is. Micraból 180%-kal többet regisztráltak az elmúlt évben 2016-hoz képest, köszönhetően az 5. generáció átütő sikerének. Így pedig a Nissan Micra lett a 10. legnépszerűbb kisautó idehaza.

A Nissan az elektromos autók piacán is igazán nagy sikereket ért el tavaly. A Nissan LEAF lett a legnépszerűbb 100%-ban elektromos gépjármű Magyarországon 2017-ben. Köszönhetően annak, hogy 146%-kal nőtt a LEAF regisztrációk száma 2016-hoz képest, így pedig a modell 28%-os piaci részesedést ért el a tisztán elektromos autók piacán. Míg az e-NV200 a 4. legnépszerűbb elektromos gépjármű idehaza 9%-os piaci részesedésével. A márka teljes piaci részesedése az elektromos autók esetében 37% volt 2017-ben.

A Nissan nem csupán eladási számainak tekintetében ért el jelentős sikereket tavaly. A Nissan GT-R lett a Playboy Car Of the Year Superhero kategóriájának győztese. Illetve az xStorage technológiával és az Amsterdam Arena projekttel a Nissan elnyerte az Ozone Televízió, Magyarország egyetlen zöld tematikus tévécsatornájának Zöld-díját is a Nagyvállalatok kategóriájában.
A NISSAN EURÓPAI TEVÉKENYSÉGEIRŐL

A tengerentúli gyártóvállalatok közül a Nissan rendelkezik az egyik legátfogóbb európai jelenléttel. A helyi tervező, kutató-fejlesztő, gyártási, logisztikai, valamint értékesítő és marketing szervezeteiben több mint 17 000 alkalmazottat foglalkoztat. A tavalyi évben a Nissan egyesült-királysági, spanyolországi és oroszországi gyárai több mint 660 000 járművet állítottak elő, köztük díjnyertes crossovereket, haszongépjárműveket, valamint a Nissan LEAF-et, a világ legnépszerűbb elektromos autóját. A zéró emissziós közlekedést és a halálos kimenetelű közúti balesetek számának nullára csökkentését célul kitűző Nissan a közelmúltban bemutatta „Intelligens Mobilitás” jövőképét. Ez a „360 fokos látószögű”, átfogó koncepció határozza meg a Nissan termék- és technológiafejlesztéseinek irányát, és ezen alapulnak majd azok a meghatározó jelentőségű vállalati döntések is, melyek az autókban alkalmazott hajtásrendszereket, az autók használatát, valamint a jövő társadalmába való integrációját érintik. A Nissan jó úton jár afelé, hogy a legértékesebb ázsiai márkanév legyen Európában.

http://www.newsroom.nissan-europe.com

Terepen, sárban dagonyázva próbáltuk az új Dacia Dustert

Magyarországon is bemutatkozott a rég várt Dacia Duster. Bár kimondottan nem volt szép idő a menetpróba napján, mégis remek környezetet biztosított az autó tulajdonságainak kipécézéséhez a saras, fellazult talaj.

A Dacia hazai képviselete számos remek feladattal készült a Duster itthoni premierjére, úgyhogy kellőképp megismerhették és feszegethették a remek terepes képességekkel felvértezett Duster  határait.

A frankfurti autókiállításon még 2017 szeptemberében leleplezett, Új Dacia Duster teljesen új külső formákkal és gyökeresen áttervezett belsővel dicsekedhet. Alapvetően egy valódi SUV kényelmét és tereptulajdonságait ötvözi, hihetetlenül kedvező árral.

A Dacia ikonikus modelljét teljesen megújult külső formákkal láthatjuk viszont, amely kifejezetten rámenős és mokány külsőt kölcsönöz neki. Az Új Duster belső terét is áttervezték, hogy az utastér kényelmes és felhasználóbarát legyen. Az autóban egyértelműen érzékelhető a minőségi ugrás. Az új vezetéstámogató rendszerekkel és programokkal felszerelt ÚJ Duster egy valódi SUV – sokoldalú és komfortos, igazi élménnyé teszi a mindennapi vezetést.

Az Új Duster: vadonatúj formák

A teljesen megújult Duster kívül-belül merészebb megjelenésű lett. A külseje egészen új, több rajta a kiemelt vonalvezetésű részlet, amely még jellegzetesebbé teszi az autó erőteljes karakterét; a teljesen megújult Duster belseje pedig rendkívüli kényelmet nyújt.

Aprólékos, kiemelt figyelmet fordítottak a felszereltségekre és a felületekre, amely része a Dacia azon igyekezetének, hogy a lehető legnagyobb hangsúlyt fektesse az érzékelhető minőségre.

Erőteljesebb vonalak

Az Új Duster elülső dizájnját határozottabb jellem és erőteljesebb kiállás jellemzi. A hűtőrács egészen az autó elülső szélére helyezett fényszórókig ér, így az autó még szélesebbnek
tűnik. A modell új helyzetjelző lámpákkal büszkélkedhet, beleértve a három részre osztott, LED-es nappali
menetfényt is. A vízszintesebb kialakítású motorháztető tört vonalvezetése marcona, tagolt külsőt ad
az Új Dusternek.

Oldalnézetben még hangsúlyosabb a jármű SUV-jellege. Az Új Duster megemelt övvonala a határozottság és az erőteljes védettség benyomását adja. A szélvédő 100 mm-el előbbre került és kicsit meredekebben emelkedik, ettől az utastér tágasabbnak
tűnik. A SUV-okra jellemző új alumínium tetőcsomagtartó-rudak a szélvédő vonalában folytatódnak, dinamikusabb összképet adva. Az új, 17 colos kerekek még rámenősebb megjelenést kölcsönöznek az autónak.

Hátul a szélesebb farnak köszönhetően jobb az autó kiállása. Az Új Dustert mostantól a Daciára jellemző, négyzet alakú fényszórók díszítik, a hátsó lámpák az autó szélső sarkaira kerültek. A szélesebb elülső és hátulsó védőlemezek a modell offroad képességeire hívják fel a figyelmet

Teljesen átalakított utastér: pazar minőség és kényelem

Ergonómiailag javított vezetőülés: amint beülünk a teljesen megújult Duster belsejébe, figyelmünk azonnal az újragondolt vezetőülésre terelődik, amely immár még nagyobb kényelmet és vezetőbarát környezetet teremt a mindennapi autózáshoz.

A teljesen új műszerfal a SUV-oknál megszokott trendekhez igazodik. A középkonzolba épített MediaNav Evolution kijelzőt 74 mm-rel magasabbra helyezték, így az a vezető számára könnyebben áttekinthető és kezelhető (a piacon kaphatók közül a látási szög szempontjából ez a legmegfelelőbb). A műszerfal tetején elhelyezett három légbeömlő nyílás és az automata klíma három gombja összhangot teremtenek a műszerfalon. Az új középkonzolt még modernebbé és felhasználóbarátabbá tették zongorabillentyűkre emlékeztető vezérlőgombjai. A kézifék áthelyezésével az új középkonzol sokkal több szabad hellyel és még nagyobb tárolókapacitással büszkélkedhet, így tökéletes helye van a négykerék-meghajtást vezérlő kapcsolónak.
A vezetőoldal változatos felszereltsége optimális kényelmet biztosít. A kormánykerék magasságban (40 mm) és mélységben (50 mm) is szabályozható.

A vezetőülésnek van kartámlája, deréktájon is állítható, illetve az ülésmagasság 60 mm-es úton
szabályozható az eddigi 40 mm-rel szemben. Az ülőlap a jobb megtámasztás érdekében 20 mm-el hosszabb lett. Az új ülések jobb kiképzésűek, így kanyarodáskor oldalirányból is megtámasztják a testet, ráadásul a sűrűbb, tömöttebb habszivacsnak köszönhetően időtállóbbak és kényelmesebbek. A három, vessző alakú fejtámla betolható az ülésbe, így a vezető hátrafelé jobban kilát.

Gondosan megválasztott anyagok

Az Új Duster még kifinomultabb belső kialakításához a kiválasztott anyagok mellett a z igényes kivitelezésre is különös figyelmet fordítottak.

Már első pillantásra látszik, hogy az utastér minden tekintetben magasabb minőséget képvisel, mint korábban:

A műszerfal elegánsabb lett, finomabb felületek és matt kidolgozás jellemzi. Az ajtópanelekbe erős ajtónyitó kilincseket és párnázott, kényelmesebb tapintású könyöktámaszokat
építettek. A kényelmes és modern kárpitozás háromdimenziós szövéssel és hímzéssel készült. Az új, rövidebb sebességváltókar sportos, szaténfényű krómbetéteket kapott. Felszereltségi szinttől függően a kormánykerék különleges, finom felületképzésű is lehet, amely nem csak kiváló minőséget jelent, de megérinteni is kellemesebb. A belső kiképzés általános minősége egyaránt jelentős mértékben javult. Az utastér praktikus jellemzői megkönnyítik a mindennapos vezetést.

Az Új Duster rakodásra alkalmas területe 27,2 liter, beleértve az új az utasülés alatt elhelyezett, 2,8 liter űrtartalmú tárolótálcát is.
A jármű csomagtartójának űrtartalma a kalaptartó alatt a 2WD változat esetében 445 dm3 VDA (478 liter) és 411 dm3 VDA (467 liter) a 4WD változatnál. Ha a hátsó ülések támláját lehajtjuk, a csomagtartó legnagyobb kapacitása 1478 dm3 VDA (1623 liter) méretűre növelhető.

A fokozottabb hangszigetelés miatt csak feleannyira hangos az utastér

A hangszigetelésre is különösen nagy figyelmet fordítottak.
A külső zajok kizárására alkalmazott jobb minőségű hangszigetelő anyagoknak köszönhetően az utastér belsejébe feleannyi zaj szűrődik be. Az utastér hangszigetelése sokkal jobb lett, mert: – az eddigi 20 helyett 50 százalékra nőtt az itt és a motortérben található hangelnyelő felület – a jobb tömítések és lezárások miatt kisebb a zaj – a szélvédő 0,35 mm-rel vastagabb üvegből készül.
A merevebb orr-résznek köszönhetően kisebb a kültéri és a motorzaj, illetve kevesebb a vibráció.

Valódi SUV, amely autóúton és terepen egyaránt kényelmes

Az Új Duster számos új berendezést tartalmaz, amelyekkel úton és terepen egyaránt könnyebb a manőverezés
A teljesen megújult Duster továbbviszi azokat a terepjáró tulajdonságokat, amelyek az eredeti változatot is olyan népszerűvé tették. Méretei a következők:

4,34 m hosszú;

1,80 m széles;

nagy a hasmagassága (210 mm);

az első és a hátsó terepszög a négykerék-meghajtású változatban 30° illetve 33°, kétkerék meghajtás esetén pedig 34°;

áthaladási szög: 21°.

Nyugodt erő

Az Új Duster új elektromos szervokormánnyal rendelkezik. Ez a kormánykerék elfordításához szükséges erőt mintegy 35 százalékkal csökkenti, ami különösen parkolás esetén hasznos. A kormányzás egy olyan rendszeren keresztül történik, amely a rásegítés mértékét a sebességtől függően változtatja, hogy az autópályán jobb legyen az iránytartása. Sokkal jobb a kormány reakcióképessége is, különösen terepen való vezetés esetén.

Az autóban van egy több látószögű monitor is, amely négy kamera képét mutatja (egy elöl, egy-egy oldalt és egy hátul). A rendszer lehetővé teszi a vezető számára, hogy a jármű körül mindenhol lássa a környezetét, de parkoláskor is nagyon hasznos segítség. Hátramenetbe kapcsolva automatikusan bekapcsolódik.

A kamera kézzel hozható működésbe. A felhasználóbarát navigációs kijelző egyszerre csak egy kamera képét mutatja és automatikusan ki is kapcsol, ha a jármű sebessége túllépi a 20 km/órát. Az oldalsó kamerák a külső tükrökön helyezkednek el, így az elülső kerekekre közvetlenül rá lehet látni.

A lejtmeneti vezérlő lehetővé teszi a vezető számára az autó meredek lejtőkön történő ereszkedése közben az állandó sebesség tartását. A megfelelő stabilitás érdekében a vezérlő a jármű fékrendszerét szabályozza. Az emelkedőn elindulást segítő rendszer és a lejtmeneti vezérlő a hegyes-dombos vidéken könnyíti meg az utazást. Az offroad szerelmeseinek a 4X4 monitor még egy tájolót is tartalmaz, és valós időben értesíti a vezetőt, hogy milyen szögben áll a jármű. Az Új Duster kulcs nélkül is nyitható. Ez a rendszer automatikusan nyitja az összes ajtót, amint a vezető az autó közelébe megy, ugyanakkor eltávolodva tőle, messziről is bezárható. Az ajtózárak nyitásakor az autó irányjelzői villognak. Az irányjelzők akkor is villognak, amikor az ajtók zárnak, amihez egy hangjelzés is társul. A vezetőnek nem kell a kulcsát elővennie ahhoz, hogy az autó elinduljon, beindíthatja a motort az indítás és leállítás céljára szolgáló gombbal is. A MediaNav Evolution tartalmazza a Driving Eco2 rendszert is, amelyet a Renault csoport összes vállalata kipróbált és vizsgált, és amely most egy öko-tanácsadóval kiegészítve bíztatja a vezetőket a gazdaságosabb vezetésre.

Jól bevált motorcsalád

Az Új Dustert továbbra is elfogadható árú motorok változataival látták el. Ezeket a cégcsoport más járműveinél már sikerrel kipróbáltak.

Az SCe 115 (2WD és 4WD egyaránt) valamint a TCe 125 (szintén 2WD és 4WD is) benzines motorok kézi váltóval szereltek. A dCi 90 (2WD változat) és a dCi 110 (2WD valamint 4WD) dízelmotorok szintén kézi váltóval működnek, bár a dCi 110-s motor (2WD változat) EDC automata váltóval is rendelhető.

Fokozott biztonság

A teljesen megújult Dusterben rengeteg olyan felszerelés van,
amely segít az utasok védelmében. Az autó megerősített vázzal rendelkezik:

  • az új karosszéria sínjei és lemezei 0,2 mm-rel vastagabbak, és jobb mechanikai tulajdonságokat
    biztosítanak;
  • új merevítés (A-oszlop, padló alatti gerendák).
    Ezen kívül még az alábbi új biztonsági felszerelések találhatók rajta (piacfüggő):
  • új üléskeret;
  • új és nagyobb, vastagabb fejtámasz az elülső üléseken, amelyek hátulról érkező ütések esetén jobb
    védelmet biztosítanak;
  • új függönylégzsákok;
  • pirotechnikai előfeszítők, erőhatárolókkal az első és hátsó üléseken;
  • a gyerekülés Isofix csatlakozója a hátsó oldalülésen új i-Size megoldással. Az i-Size gyerekülésre
    erősített támasztóláb egészen a padlóig ér le (ahol a megerősített padló alatti gerendák vannak), és így
    fokozottabb védelmet nyújt a gyerekeknek;
  • új hátsó biztonságiöv-figyelmeztető (SBR) jelzi a hátul be nem kapcsolt biztonsági övek számát és helyét,
    és hangjelzést ad, ha vezetés közben valamelyik övet kikapcsolják;
  • új lökhárító- és új motorháztető kialakítás, hogy a gyalogosgázolás esetén az energia hamarabb
    elnyelődjön;
  • új, 8 százalékkal nagyobb felületű oldalsó visszapillantó tükrök növelik a vezető látóterét.

A teljesen megújult Duster a minél nagyobb biztonság érdekében számos vezetéstámogató rendszert is kínál.

A holttér-figyelmeztető négy ultrahangos érzékelőből áll, amelyek a jármű két oldalán, elöl és hátul találhatók. Ezek három-négy méteres távolságból észlelik, ha egy jármű közeledik hátulról vagy oldalról. A külső visszapillantó tükörben egy figyelmeztető fényjelzés gyullad ki ha bármilyen veszélyt észlel a rendszer. Ha az irányjelző be van kapcsolva, amikor a vezető holtterében jármű észlelése történik, a hátsó visszapillantó tükörben is megjelenik a figyelmeztető fényjelzés. A rendszer 30 km/h és 140 km/h közötti sebességek mellett üzemképes.

A sebességkorlátozó rendszer révén a vezető előre meghatározott sebességgel haladhat anélkül, hogy állandóan a kilométerórát kellene néznie, és így könnyebben be tudja tartani a kiválasztott sebességkorlátot. A rendszer 30 km/h sebességtől működik.

Az Új Duster automatikus fényszóróval is fel van szerelve a még nyugodtabb vezetés érdekében.

Még több fotó: AutóAddikt Facebook oldal

 Fotó: Canon / Matei Bence/Camera Kft.
Szerkesztőségünk mobilinternet-hozzáférését a Telenor Magyarország biztosítja. Az Autóaddikt.hu Telenor Hello Data csomagot használ.
Együttműködő partnereink: Acer Hungary, ASUSDuplitec, Canon, Camera Kft., Telenor Magyarország
Utómunka hardver: Acer, ASUS

Mindenre gyógyír lehet egy Ford Focus RS?

Felejtsük el a románcot, a fine dining vacsorákat vagy a kellemes otthoni tévézést – egy új kutatás szerint ugyanis érzékeink felpörgetésére és az érzelmi feltöltődre az egyik legjobb módszer az, ha minden nap beülünk egy sportkocsi volánja mögé.

A tanulmány készítői a “pörgős pillanatokat”, vagyis a közérzetünk alakulásában fontos szerepet játszó érzelmi csúcspontokat mérték önkéntesek bevonásával, miközben azok kedvenc focicsapatuknak drukkoltak, végigizgulták a Trónok Harca legújabb epizódját, szerelmükkel csókolóztak, vagy éppen intenzív salsa-leckét vettek. A vizsgálatból az derült ki, hogy csupán a hullámvasutazás leghúzósabb pillanatai múlták felül azt az intenzív örömöt, amit az okoz, ha valaki nap mint nap egy sportkocsival autózik.

A Ford idegtudósokkal és dizájnerekkel együttműködve keltette életre a tanulmány megállapításait, megalkotva a különleges Ford Performance Buzz Car-t, vagyis egy egyedi kialakítású Ford Focus RS-t, amelynek mesterséges intelligenciája és a vezető testére szerelt érzékelői révén valós időben jeleníthetők meg az autó pillanatnyi érzései, méghozzá a jármű külsején.

“Lehet, hogy egy hullámvasút magával ragadó élményeket nyújt, de aligha alkalmas rá, hogy ezzel járjunk munkába nap mint nap” – mondta Dr. Harry Witchel, a filozófia doktora és az averbális kommunikáció szakértője. “Ebből a tanulmányból kiderül, hogy egy izomautó mennyivel többet nyújt annál, mint hogy elvisz minket A-ból B-be. Egy nagy teljesítményű autó a közérzetünk javításában is fontos szerepet játszhat.”

Miután az önkéntesek beültek egy Ford Focus RS, Egy Focus ST vagy egy Mustang volánja mögé, még a hétköznapi forgalomban is átlagosan 2,1 alkalommal éltek meg “pörgős pillanatokat”. Ezzel szemben a hullámvasutazás 3 ilyen pillanatot hozott, egy vásárolgatás 1,7-et, a Trónok Harca vagy egy focimeccs 1,5-öt, nem is beszélve a salsatánc, a fine dining étterem vagy egy szenvedélyes csók értékeiről, amelyek egyáltalán nem okoztak intenzív pörgést.

A kutatáshoz a Ford és a Designworks közösen építettek át egy Focus RS modellt Buzz Car kísérleti járművé.

A Buzz Car ötletének kidolgozása, az autó megtervezése és a szoftver kifejlesztése mintegy 1400 munkaórát vett igénybe, A vezető által átélt összes “pörgős pillanatot” egy, az empatikus technológiákra szakosodott Sensum cég által fejlesztett “érzelmi AI” rendszer elemzi, majd animációt alkot belőlük, amelyeket az autóba beépített közel 200.000 darab LED-dióda továbbít a külvilág felé. A Buzz Car további jellemzői:

Nagy teljesítményű Zotac VR GO játék PC

110 x 500 lumen fényerősségű LED fényvezető elemek
82 kijelző panel, amelyek 188,416 darab, egyenként vezérelhető LED-ből állnak

Látni a vezető érzéseit

A Ford németországi Kutatási és Innovációs Központjában már vizsgálják egy ideje, hogyan érthetnék meg jobban a járművek az autósok érzelmeit. Az EU által elindított ADAS&ME projekt keretében a Ford szakértői azt kutatják, hogy a jármű fedélzeti rendszerei hogyan figyelhetnének az emberi érzésekre, például a stressz szintjére, a zavaró hatásokra vagy a fáradásra, hogy javaslatokat tegyenek vagy figyelmeztetést küldjenek, vagy vészhelyzetben akár át is vegyék az irányítást az autóstól.

“Azon gondolkodunk, hogyan lehetne az autóvezetés egy élvezetes, érzelemgazdag élmény” – magyarázta el Dr. Marcel Mathissen, a Ford Európa kutató tudósa. “A vezető mindenkori állapotát célzó kutatások révén a Ford és partnerei elérhetik, hogy az autózás biztonságosabb – és ami ugyanilyen fontos – egészségesebb tevékenységgé váljon.”

Tekintélyes MINI-eredmények a 2018-as Dakar Ralin

Január 20-án véget ért a 2018-as Dakar Rali, amely negyvenéves fennállása legnehezebb versenykörülményeit tartogatta az indulóknak: a rajthoz guruló 92 versenyautó közül mindössze 43 tudta leküzdeni a 14 etap összesen több mint 9 000 kilométeres versenytávját. Az argentin Córdoba városában a MINI hét csapatából négy érkezett be a célba, ráadásul mindegyik a legjobb húsz között.

„Rendkívül nehéz verseny volt az idei. A korai kiesések és kizárások együttesen megmutatták, hogy mennyire kemény tud lenni a Dakar, Sven Quandt és az X-raid istálló azonban ismét kimagasló eltökéltségről, fantasztikus csapategységről és a MINI rendületlen magabiztosságáról tett tanúbizonyságot. Mindenki, aki célba ért Córdobában, maximális tiszteletet és elismerést érdemel, Carlos Sainz-nak pedig külön gratulálok a győzelemhez. Kuba Przygonski és Tom Colsoul idei legjobb MINI-eredménye és abszolút ötödik helyezése ugyancsak hatalmas gratulációt érdemel, büszkék vagyunk a páros kimagasló teljesítményére! Izgatottan várjuk a 2019-es Dakar Ralit, amelyen ismét versenybe szállunk” – nyilatkozta Sebastian Mackensen, a MINI márka elnöke.

„Nagyon vegyes Dakaron vagyunk túl. Sajnos idejekorán vétettünk néhány versenyzői hibát, amely értékes helyezésekbe került, technikai oldalról azonban végig minden a legnagyobb rendben volt” – mondta el Sven Quandt, a MINI elsőszámú motorsport-partnerének számító X-raid istálló igazgatója. „Az új MINI John Cooper Works Buggy lélegzetelállító teljesítményre képes és mindenféle meghibásodás nélkül abszolválta a versenyt. Minden jel arra mutat, hogy képében megtaláltuk a MINI tökéletes fegyverét a jövőre nézve. A MINI John Cooper Works Rally szintén kiválóan teljesített, Joan „Nani” Roma felborulásáig fantasztikus pozícióban autóztunk vele. Biztonsági szempontból azt kell mondanom, hogy kiváló autókat építettünk: felborultunk és megakadtunk párszor, azonban egyik csapattagunk sem sérült meg. Kuba Przygonski az elejétől kezdve hihetetlen tempót autózott, az abszolút ötödik hely rendkívül jó eredmény. Végig az élbolyban maradt, ő és Tom Colsoul hiba nélkül vitték végig a pályát. Így kell ezt csinálni” – tette hozzá Sven Quandt.

A brit prémiumgyártó idei legjobb Dakar-eredményét a 312-es rajtszámú MINI John Cooper Works Rally versenyautóval induló lengyel-belga duó szerezte meg, amely a versenytársakat ért folyamatos balszerencse láttán kellőképpen óvatos üzemmódban, minimális kockázatok mellett teljesítette a tizennégy etap versenytávjait. „Boldogok vagyunk, hogy sikerült célba érnünk. Rendkívül nehéz és megerőltető verseny volt. Egytől egyig kiváló csapatok, hatalmas Dakar-tapasztalattal rendelkező pilóták végeztek előttünk, így kiváltképp büszkék vagyunk az ötödik helyre. Jómagam az egyik legfiatalabb versenyző vagyok az első tízben, így ha még több tapasztalatom lesz, még gyorsabb tudok majd lenni. Tommal mindvégig nagyon jó hangulatban autóztunk, az autó pedig még a tavalyinál is kiválóbb volt. Alacsonyabb az önsúly, jobb a rugózás és még strapabíróbbak a gumik” – mondta Jakub „Kuba” Przygonski.

A második legeredményesebb MINI-duó a Boris Garafulic és Filipe Palmeiro alkotta páros lett, amely az összetett tabella abszolút tizenharmadik helyére hozta be a 317-es rajtszámmal induló MINI John Cooper Works Rally versenyautót. Tizenkilencedik lett a finn Mikko Hirvonen és navigátora, a német Andreas Schulz, akik először teljesítették a teljes versenytávot a MINI John Cooper Works Buggy versenyautóval, és ezzel Dakar-történelmet írtak. „Elképesztő élmény volt, noha nem sikerült hoznunk az elvárásainkat. Egyértelmű, hogy az idei volt minden idők legkeményebb Dakarja, még ha nincs is nagy tapasztalatom e téren. Mindig is ilyennek képzeltem a Dakart, és annak ellenére, hogy rendkívül kemény két héten vagyunk túl, minden percét élveztem. Elszomorító, hogy a csapat megfeszített munkája ellenére nem tudtuk hozni az elvárásainkat, de összességében azért boldogok vagyunk, mert egy nagyon erős, megbízható és hibátlanul működő versenyautót építettünk” – fogalmazott a 305-ös rajtszámmal versenyző raliprofesszor.

Mikko Hirvonen és Andreas Schulz mögött érkezett célba a harmadik MINI John Cooper Works Rally versenyautót vezető Orlando Terranova, akinek honfitársa, az ugyancsak argentin Bernardo Graue volt segítségére. A 307-es rajtszámú versenyautó duója kissé elégedetlen a végeredménnyel, az elkövetkező időszakot így a tapasztalatok részletes kielemzésének szentelik, hogy jövőre még jobb eredményre legyenek képesek. „Nagyon nehéz két héten vagyunk túl. Folyamatosan navigációs problémákkal küzdöttünk, de amikor rátaláltunk a jó irányra, rendkívüli tempót tudtunk autózni. Nem volt egy jó Dakar, a versenyautó azonban fantasztikus: a gázreakció, a futómű és a gumiabroncsok jobbak, mint valaha” – mondta Orlando Terranova.

Bryce Menzies és Peter Mortensen rögtön a második etapon kénytelen volt feladni a versenyt, miután a 310-es rajtszámú MINI John Cooper Works Buggy egy balszerencsés szituációt követően összetört. Joan „Nani” Roma és Alex Haro a harmadik etapon borult óriásit a 302-es rajtszámú MINI John Cooper Works Rally-val, amelyet követően a spanyol pilótát megfigyelésre kórházba szállították. A versenyző sérülések nélkül megúszta a balesetet, a Dakar Ralit azonban nem tudták folytatni. A rajthoz álló harmadik, 314-es rajtszámú MINI John Cooper Works Buggy versenyautót a hetedik etapban zárták ki a versenyből, Yazeed Al-Rajhi és Timo Gottschalk párosával.

Elhunyt Ernst A. Hofmann, a szentgotthárdi Opel gyár létrehozója és első vezérigazgatója

Életének nyolcvannyolcadik évében bochumi otthonában elhunyt Ernst A. Hofmann, a szentgotthárdi Opel gyár létrehozója és első vezérigazgatója.

Hofmann 1930-ban a németországi Bochumban született, mérnöki diplomájával a bochumi Opel gyárban helyezkedett el és sok szakmai állomás után hatvan éves korában bízták meg élete legnagyobb és legfontosabb feladatával: létrehozni az Opel első kelet-európai termelő üzemét, a szentgotthárdi autó- és motorgyárat.

Hivatalosan 1990. február elsejével lett az akkor még nem is létező gyár vezérigazgatója, első irodája a Bécs melletti, osztrák Opel gyárban volt. Eleinte onnan intézték az akkor még zömmel adminisztratív előkészületeket, hiszen a gyár létrehozását hivatalosan csak az év őszén jelentette be a cég. Hofmann rövidesen egy Szentgotthárdhoz közeli osztrák faluban telepedett le, onnan járt át naponta az akkor még nem teljesen zökkenőmentes határon Szentgotthárdra, ahol személyesen felügyelte, irányította, ellenőrizte az építkezés minden lépését, majd a gyártósorok beszerelését, beüzemelését. Hihetetlen büszkeséggel állt 1992. március 13-án Antall József miniszterelnök oldalán, amikor az első magyar személyautó, az első Opel Astra elkészült. Pár hónappal később már működött a mai napig is létező motorgyár, októberben pedig Göncz Árpád köztársasági elnökkel együtt avatták föl a szentgotthárdi gyárat.

Ernst A. Hofmann a magyar autóipar megteremtésében játszott úttörő szerepéért 1994. június elsején a Parlamentben Göncz Árpádtól vehette át a Magyar Köztársasági Érdemrend Középkeresztje kitüntetést és még ugyanebben az évben díszdoktori címmel ismerte el munkásságát a Budapesti Közgazdaságtudományi Egyetem (a mai Corvinus). Ernst A. Hofmann nyugdíjba vonulásáig,1995 áprilisáig volt a szentgotthárdi Opel gyár igazgatója.

Dános András, az Opel  így emlékezik Hofmann úrról:

Az amerikai anyacég tegeződős világában ő mindig megmaradt Herr Hofmann-nak. Ha valaki úgy szólt volna hozzá, hogy Ernst, talán meg sem hallja, nekünk kollégáknak mindvégig megmaradt Hofmann Úrnak – később és szigorúan egymás közt csak úgy becéztük: Hofi.

Sarkos, szigorú, a gyárak világán kívül szinte semmivel sem foglalkozó mérnök emberként érkezett Magyarországra. A gyárban az idő nagyobbik részét a termelő sorok között töltötte, mindent látni, tudni, ellenőrizni akart és – a nyelvi nehézségek ellenére – nagyon érdekelte az ott dolgozók véleménye. Ez volt az ő világa közel 40 évig, de 60 évesen egy olyan helyzetbe csöppent bele, ami merőben más volt. Hofmannak kivételes szerep jutott a gyárfalakon kívül, minden szándéka ellenére lett közszereplő, aki politikusokkal, helyi közösségek vezetőivel és a médiával találkozott igen sűrűn. A nyugdíj előtti “jutalomjáték”, az, hogy egy addig egyedülálló magyarországi autóipari vállalkozás megteremtésének lehetett az atyja, reflektorfénybe helyzte őt.

Hofmann Úr először bizalmatlan volt, nem értette, nem is igazán érdekelte, hogy mi ez az új helyzet. De rendkívül büszke volt arra, ami Szentgotthárdon a kezei alatt született és ez fokozatosan átlendítette a tartózkodásán, hiszen úgy beszélhetett mindenkinek a gyárról, mint szülő a kedvenc gyermekéről. És eljött a nagy nap, 1992. március 13, péntek, az első Opel Astra ünnepélyes megszületése, amely körül a cég európai első embere, Bob Eaton és Antall József miniszterelnök “bábáskodott”. Hofmann, a szikár és szigorú német úgy állt ott, hogy a meghatottságot és a számára eddig ismeretlen örömteli izgalmat leplezni sem tudta – nem is akarta.

Öt évet dolgozott Magyarországon. Lassacskán engedte közel magához legközelebbi kollégáit is, de az évek múltával ez a kollegiális kapcsolat amolyan atyáskodó bizalmi viszonnyá vált. Ő volt természetesen a Főnök, bármit akartunk is Ő mondta ki a végső szót. Ha jöttünk valami kéréssel, a leggyakoribb első reakciója az volt: no way – azaz: szó sem lehet róla. Az idő múlásával a no way jelentése megváltozott. Leggyakrabban már a bajusza alatt megjelenő mosoly jelezte: no halljuk mit akartok, győzzetek meg, azután majd meglátjuk.

Amikor büszkén, pályafutása csúcsán 65 évesen elment nyugdíjba, valamennyiünknek hiányzott. És Neki mennyire hiányozhatott a szentgotthárdi nyüzsgés, a gyár zaja és szaga, az ottani kollégák és – bizony – a nyilvánosság is. Visszatért szülővárosába Bochumba, ahol hetvenedik születésnapján még többen meglátogattuk és együtt ünnepeltük Hofmann Úr hetvenedik születésnapját.

Azután eltelt 12 év, 2012-ben húszéves lett az első Opel Astra és mi hívtuk Hofmann urat Szentgotthárdra közös ünneplésre. És jött, ott volt velünk, soványan, kissé már rozogán, de boldogan. Megsimogatta az első Astrát, beszélgetett a régi kollégákkal, egy kis időre reflektorfénybe került megint, örült – majdnem úgy, mint azon a húsz évvel korábbi március 13-án, amikor róla, neki is szólt az ünneplés.

Hofmann Úr most végleg elment. Bochumi otthonában érte a halál 88 évesen. “Hofmann Úr, no way!” – mondhatnánk, de végül is 88 évesen elmenni rendjén való. Köszönjük, amit – a legtágabb értelemben – értünk tett, amit maga után ránk hagyott. Göncz Papa és Hofi most talán lejattol valahol egy égi kocsmában és elbeszélgetnek a magyarországi közös emlékekről… Van miről!!!

50 éves a Toyota Hilux, brutális jubileumi modellel ünnepel a márka

Az off-road autózás területén etalonnak számító Toyota különleges kivitellel ünnepli a világ legnépszerűbb pick-upja, a legendás Hilux 50. évfordulóját.

Az egyedi külső és belső dizájn-megoldásokkal révén azonnal felismerhető Hilux Invincible 50 talán kiválóan megfelel az egyre gyakoribb úgynevezett kettős célú felhasználásra, ahol egy pick-upnak országúti, már-már városi autóként és a legkeményebb terepen is meg kell állnia a helyét.

Az új Toyota Hilux ‘Invincible 50 Chrome Edition’ változat a legendás Toyota pickup születésének 50. évfordulóját ünnepli: a Hilux első generációja 1968. március 21-én mutatkozott be Japánban, majd egy évvel később az európai piacokon is megjelent. A Hilux mára a Toyota egyik legsikeresebb autójává vált, és több mint 18 millió darabos értékesítési eredményével ez a világ legnépszerűbb pickupja. A Hiluxot jelenleg hat országban is gyártják, és a világ 180 országában és régiójában kapható.
Az elmúlt 50 évben a megkérdőjelezhetetlen minőség, elnyűhetetlen tartósság és legendás megbízhatóság hármasáról híressé vált, megállíthatatlan Hilux újra meg újra bizonyította legyőzhetetlenségét, meghódítva az Északi-sarkot, Izland vulkánjait és az Antarktiszt, közben pedig dobogós helyezéseket szerzet a Dakar Rally poklában, ahol épp most is épp előkelő helyen versenyez.

Az új Hilux ‘Invincible 50 Chrome Edition’ annak figyelembe vételével született, hogy egyre nagyobb a kettős célra használható autók iránti kereslet. Az új változat tovább erősíti a modell hírnevét, hiszen keménységét és értékeit olyan egyedi tartozékok fokozzák, amelyek nemcsak azonnal felismerhetővé teszik e különleges modellváltozatot, hanem tökéletesen illenek akár az üzleti, akár a szabadidős felhasználáshoz. Az autó megjelenését kifejezetten egyedivé teszik a krómozott bukócsövek és fellépők, az ugyancsak krómozott gallytörő rács és kartervédő lemez, valamint a fekete színű kerékjárat-szélesítések, amelyek csiszolt felületű, 18 colos könnyűfém keréktárcsákat ölelnek körül. Az első ajtókat “Invincible 50” embléma díszíti. A plató fényezését műanyag bélés óvja, és az utastéri küszöbdíszlécek is műanyagból készültek.

https://www.youtube.com/watch?v=H3i3pGTvils

A Hiluxot egy Stop/Start funkcióval is kiegészített 2.4 D-4D dízelmotor hajtja, amely rendkívül csekély fogyasztás mellett is magas forgatónyomatékot ad le az alacsony és a közepes fordulatszám-tartományokban. A 2,4 literes D-4D blokk teljesítménye 110 kW/150 DIN LE 3.400 1/perc fordulatszámon, forgatónyomatéka pedig 400 Nm 1.600-2.000 1/perc fordulatszám között; a motor átlagos üzemanyag-fogyasztása 6,8 l/100 km, CO₂-kibocsátása pedig mindössze 178 g/km. A Hilux kiválóan megfelel a szabadidős, üzleti és kettős célú felhasználás elvárásainak, amit az értékesítési adatok is hűen tükröznek: tavaly 41.044 darab kelt el az autóból Európában, és ez az eredmény még a 2007-ben felállított 40.104 darabos értékesítési rekordot is túlszárnyalja.

A Volvo XC60 az USA legnépszerűbb szabadidőjárműve

A vadonatúj Volvo XC60 prémium középkategóriás szabadidőjárművet választották meg a 2018. év észak-amerikai szabadidőjárművének.

Az XC60 a második Volvo, amely ebben a kitüntetésben részesült, miután 2016-ban az XC90 nyerte el a ‘North American Utility of the Year’ címet.

“Az észak-amerikai piac létfontosságú márkánk folytonos növekedése szempontjából” – mondta Håkan Samuelsson, a Volvo Cars elnök-vezérigazgatója. “Büszkén vesszük át ezt a nagy becsben tartott elismerést. Az XC60 és XC90 modelleink észak-amerikai sikere is arra ösztönöz bennünket, hogy megerősítsük jelenlétünket a piacon. Ugyanezen szándékunkról tanúskodik a több milliárd dolláros beruházási értéket képviselő új, Dél-Karolina állambeli gyártóüzemünk építése is.”

A 2018. Év Észak-Amerikai Autója, Szabadidőjárműve és Pickupja (NACTOY) díjátadón elért siker nem az első idei elismerés az XC60 számára: a modellt januárban 2017 legjobb általános biztonsági teljesítményt nyújtó modelljévé koronázta az Euro NCAP, amelynek 2017-es tesztjein nem kevesebb, mint harminc márka hetven, eltérő méretosztályokba besorolt típusánál ért el magasabb pontszámot a Volvo középkategóriás szabadidőjárműve.

“Stabil a pozíciónk ebben a kulcsfontosságú piaci szegmensben, ahol az előző generációs XC60-ból több mint egy millió példány talált gazdára” – mondta Samuelsson. “Az új XC60 legfrissebb kitüntetése jól érzékelteti, hogy vállalatunk minden erejével fenn kívánja tartani a prémium szabadidőjármű szegmensekben kivívott sikerét.”

A széles körű elismerés nem utolsósorban annak köszönhető, hogy az új XC60 a Volvo legszebb hagyományaihoz méltóan olyan technológiákkal büszkélkedhet, amelyek a ma megvásárolható legbiztonságosabb gépkocsik közé emelik. Az úttörő City Safety rendszert új Steer Assist (kormányerő-rásegítés) funkcióval egészítettük ki. Az Frontális ütközést elkerülő, aktív kormányzás (Oncoming Lane Mitigation) névre keresztelt új biztonsági rendszer segít elkerülni a szemből történő ütközést, míg a Volvo holttérfigyelő rendszere (BLIS) mérsékli a sávváltás során felmerülő ütközési kockázatot.

A Volvo fejlett vezetőtámogató rendszere, a megfelelően felfestett útszakaszokon 130 km/óráig a kormányzásban, gyorsításban és lassításban közreműködő Pilot Assist opcióként rendelhető az új XC60 szabadidőjárműhöz.

“A Volvo XC60 a biztonsági és vezetőtámogatórendszerek terén magasabbra emeli a mércét a kompakt szabadidőjárművek körében, méghozzá hamisítatlan skandináv dizájnnal párosítva” – mondta said Mark Phelan, a NACTOY elnöke.

Az új XC60 szabadidőjármű is megrendelhető a Volvo díjnyertes T8 Twin Engine hálózatról tölthető benzin-elektromos hibrid hajtásláncával. A kínálat csúcsát megtestesítő plug-in hibrid legnagyobb rendszerteljesítménye 407 LE, álló helyzetből 5,3 mp alatt gyorsul 100 km/órára.

A motorválasztékban megtalálhatók még a 190 lóerős D4, illetve a PowerPulse technológiát alkalmazó, 235 lóerős D5 dízelmotorok. Ami a benzinmotorokat illet, a T5 erőforrás 254 lóerős, míg a turbófeltöltővel és kompresszorral egyaránt felszerelt T6 teljesítménye 320 LE, maximális forgatónyomatéka 400 Nm.

Toyota Avalon, a márka új zászlóshajója

Ultramodern padlólemezre épül, technológiájában és stíluselemeiben pedig a prémium középkategóriához igazodik a Toyota új zászlóshajója, az ötméteres Avalon.

Az Avalon 1994 óta áll a Toyota modellkínálatának csúcsán. Az Európában nem forgalmazott típus annak idején előzmények nélkül, a japán belpiaci Crown szedánnak megfelelő, de elsőkerékhajtású modellként került forgalomba. Megjelenése jól érzékeltette azt a privilegizált pozíciót, amit a kilencvenes évekre a Toyota exportpiacain elért; az Artúr-mondakörből kölcsönzött nevű szedán mindig is egyfajta átmenetet képezett a Toyota és prémium márkája, a Lexus között.

Ennek szellemében az új, ötödik generációs modell olyan technológiákat és funkciókat vonultat fel, amelyekre még nem volt példa a Toyota történetében. Ilyen például a szériakivitelben kínált Apple CarPlay integráció, a dinamikus irányjelző, a valódi Yamaha fa, illetve alumínium dekorelemek vagy a motorhang-erősítés. Szintén első ízben kínál Toyota modell adaptív felfüggesztést.

A fejlesztések hátterében a Camry szedánnal bevezetett új TNGA padlólemez alkalmazása áll. A modern, méretezhető platform nemcsak a modell sportos arányaiért felel – az Avalon hosszabb (4978 mm), alacsonyabb (1435 mm) és szélesebb (1849 mm) elődjénél, rövidebb túlnyúlásokkal és nagyobb (2870 mm) tengelytávval -, de az új lemezformálási technológia révén olyan, eddig megvalósíthatatlan, plasztikus részletekkel is gazdagítja a tekintélyes méretű autót, mint amire az ajtókilincseknél vagy a küszöbvonalnál láthatunk példát. A feszesebb vonalak, valamint a teljesen burkolt padlólemez révén elődjénél is kedvezőbb, 0,27-es közegellenállási együtthatóval büszkélkedhet a limuzin.
A LED-es fényszórók ugyancsak a Toyota fejlesztéseinek abszolút élvonalát képviselik. A tompított és távolsági világítás mellett kanyarkövető funkciót és futófényes irányjelzőt tartalmaznak; a fényszóróház különleges, lézeres megmunkálásnak köszönheti aprólékos mintázatát.

Az utastérben – felszereltségi szinttől függően – a Yamaha zongoragyárból származó, valódi fabetétek vagy alumínium dekoráció díszíti a műszerfalat, a könyöklőt és a középkonzolt, a steppelt, kontrasztosan varrott, perforált üléskárpitok szintén újdonságnak számítanak a márkánál. Az igényes kidolgozást ergonómiailag optimalizált környezet, kategóriaelső hátsó üléssori férőhely és olyan funkcionális kiegészítők jellemzik, mint a hátul is megtalálható szellőzőrostélyok, ülésfűtés vagy USB töltőaljzatok.

A helykínálatot és a megjelenést egyaránt javítja az ultra vékony első középkonzol, amelyen egyedülálló módon rejtett, kihúzható panelen kaptak helyet az okostelefonok töltésére szolgáló funkciók. A vezető előtt kombinált digitális és analóg műszeregység helyezkedik el, fölötte akár 10 colos, színes head-up kijelző található. A multimédiás rendszerek kínálata szintén prémium járműveket idéz. Az online szolgáltatásokat is felvonultató Entune rendszerhez 9 colos érintőképernyő, akár 14 hangszórós, 1200 wattos audiorendszer és az Amazon digitális asszisztense, az autóiparban első ízben integrált, hangvezérelt Alexa tartozik.

A modern hajtáslánc-technológiák terén a Toyota mindig is az abszolút élvonalat képviselte, és ez most sincs másképp: a TNGA padlólemez adta lehetőségeket kihasználva a 3.5 V6 benzinmotor mellett a Camryből ismerős 2.5 literes, négyhengeres benzinmotorral szerelt full hybrid hajtással is megrendelhető a modell. Utóbbi olyan ultramodern technológiákat vonultat fel, mint a villanymotorral működtetett változó szelepvezérlés, a D-4S kettős befecskendezési rendszer vagy a különösen nagy, 14:1 sűrítési viszony. A hibrid hajtás vezérlését, az akkumulátorok elhelyezését is optimalizálták, a fokozatmentes automata erőátvitel egyes felszereltségi szinteken hat szimulált fokozatban kézzel is “kapcsolható.”

Ez utóbbi különösen akkor nyer létjogosultságot, ha kiaknázzuk az olyan sportos fejlesztésekben rejlő potenciált, mint a 650 (!) fokozatban szabályozható, 20 ezredmásodperc alatt váltani képes lengéscsillapítás vagy az újonnan kifejlesztett, dinamikus geometriájú multilink hátsó felfüggesztés. Az eredendően zajtalan, a stratégiai pontokon külön hangszigeteléssel ellátott, digitális zajcsillapítással is felvértezett utastérben alaphelyzetben néma csend uralkodik, de a szívászaj, valamint a motorhang digitális erősítése (a rendszer nem szintetikus hangokat generál, hanem a természeteseket teszi hangsúlyosabbá) révén kívánságra a menetdinamikához illő, valódi sportautós élményben részesülhetnek az utasok.

A pontot az i-re a Toyota Safety Sense P biztonsági csomag teszi fel: minden autó tíz légzsákkal, valamint az autóiparban jelenleg létező összes vezetőtámogató funkcióval felszerelkezve kerül forgalomba.

[TESZT] Suzuki Vitara 1.6 GLX AWD – hóban, fagyban

Nagy nap volt, amikor Esztergomban elkezdődött hivatalosan is a megújult Suzuki Vitara gyártása. Azóta több ízben tesztre fogtuk a modellt, most 1.6 literes szívó benzinessel, összkerékhajtással és GLX felszereltséggel érkezett szerkesztőségünkhöz.

Már az elején sietve hozzá kell tennünk, hogy a jelenleg futó Suzuki Vitara nem egyenlő a korábbi, mára már talán régiesnek tűnő Suzuki Grand Vitara-val, tehát tesztünk szóban forgó modellje a kompaktabb, kisebb verzió – az még a jövő zenéje, hogy mikor érkezik meg az újragondolt Grand Vitara, vélhetőleg nem kell sokat várnunk.

Mindent úgy raktak össze, ahogy kell: legyen fiatalos, praktikus és modern

Sallangoktól mentes az új Suzuki Vitara formaterve, ugyanakkor szigorúan ügyeltek a dizájnerek arra, hogy ténylegesen olyan megközelítésbe helyezzék a sokak által (joggal) felmagasztalt Suzuki Vitara mellé társított igényeket, hogy azok ténylegesen teljesítsék majd a statisztikákat. Köznyelven szólva tehát látszott, hogy meg kell újítani, modernizálni kell a megjelenést, fiatalítani kell a külsőt, belsőt egyaránt. Elvégre a 20-40 éves korcsoport a beirányzott alapvonal (persze nyilván nem kötelező jelleggel), nekik pedig kell a dinamizmus, üdeség.

Félkörben ívelt frontrészt kapunk az új Suzuki Vitara esetében, felfelé húzott vonalvezetésű fényszóró tokozással, markáns, alapvetően a kaszni színére fújt hűtőmaszk idommal, hangsúlyos Suzuki logóval. A légbeömlők alá kanyarított kiegészítő elem mutatós, követi a formaiságot, közepére ügyesen illeszkedik a rendszámtáblahely kialakítása, valamint a kétoldali nappali menetfény LED páros is illusztris látványt, összhangot képvisel.

Mivel terepjáró jelleget kapott az új, 2015-ös Suzuki Vitara, ezért nem meglepő az emelt hasmagasság, valamint az offroad koncepciót követő műanyag szegélyezés a sárvédőíveken, valamint a küszöbvonal alatt, egészen az első (itt megszakad az egység a hűtőmaszkoknál), valamint a hátsó traktusban egyaránt.

Néhány ponton teljesen ugyanaz, mint mondjuk egy Swift. A műszerfal részleteiben kereshetjük például a megoldást

Tulajdonképp az új Suzuki Vitara oldalvezetése nyomokban emlékeztet a korábbi Grand Vitara esetére, értelemszerűen rövidebb tengelytávú tálalással (2500 milliméter). Az oldalablakok arányaiban termetesre húzottak, az övvonal a C oszlop irányába emelkedik, míg az ajtókon jellegzetes, fénytöréssel operáló sziluett fedezhető fel, mely egyenesen a hátsó kerékjárati ív felé mutat, egyfajta sikkességet adva az autó megjelenésének.

17 colos alumíniumfelniket kapott a szerkesztőségünkhöz érkezett Suzuki Vitara tesztautó, növelve a sportosságot, vagy inkább azt mutatva: az újdonság belevaló szabadidőautó is lehet egyben. Persze az, nincs apelláta, igaz, személy szerint biztosan az összkerekes verziót választanám. De sebaj, hamarosan érkezik abból is, majd összegzünk ismét a teszthét után.

Hátsó fertály tekintetében aztán végérvényesen eldől, hogy szorosak a rokoni szálak házon belül – jelen esetben a Suzuki SX4 S-CROSS modellre gondolunk; a hátsó zárófények burái hasonló formát kaptak, mint az imént említett delikvens esetében, míg a terepes jelleget jelentősen hangsúlyozza a magasra húzott műanyagozás vonalvezetése, alul egy megbúvó ködlámpával egyetemben.

Kompakt városi 5 ajtós?

Minden kertelés nélkül: az új Suzuki Vitara kicsinek számít, kategóriájában is. 4175 milliméteres hossz, 1775 milliméter szélesség, 1610 milliméteres magasság – jó, jó, nem egy Jimny, de nem is egy – maradjunk ismét a márkánál – Grand Vitara stílszerűen, vagy egy korábban forgalmazott, leginkább az USA-nak szánt XL7.

A pakolhatóságért az alaphangon 375 literes csomagtér felel, itt akad bővíthetőségre is lehetőség, konkrétan 710 literig lehet gondolkodni, ha a vártnál több csomaggal kelnénk útra. Annak rendje és módja szerint természetesen rendelkezésre áll számos rekesz, rakodóhely-kialakítás, melyek jól kiaknázhatók például egy családi kirándulás esetében.

Érdekes, hogy számottevő újdonsággal nem találkozhatunk az enteriőrben, legalábbis ami a formatervet, környezetet illeti. Ez abból a szempontból rendben is lenne, hogy követni kell szorosan a jelenlegi – esetünkben Suzuki – modellportfólió egységét, de az viszont hiányérzetre adhat okot, hogy nagyjából olyan, mintha bármelyik másik márkán belüli modellbe huppantunk volna – akár egy, a cikkben többször is felemlegetett SX4 S-CROSS ülésébe.

Minden a régi, de új is

Jól átlátható, igazán tradicionális műszerfal-kialakítást kapunk a Suzuki Vitara-ban, ismerős kezelőegységek és részelemek köszönnek vissza, masszív, stabil fogást nyújtó kormánykerékkel, optimálisan elérhető és használatba fogható kezelőszervekkel (kormányon is), jól elérhető és kezelhető váltókarral. Az anyaghasználat minősége jó, illesztési hibákkal és fals, menet közbeni zörgésekkel nem találkoztunk – mindez arra engedett következtetni, hogy egységes az összeszerelés minősége, nem hagy kívánnivalót maga után, legalábbis így, hozzávetőlegesen 4000 kilométer megtétele után (ennyit futott az autó a leadásig).

Újításnak számít a központi infotainment kijelzője, mely érintésérzékeny, és a legtöbb hasznos infót remekül közvetíti az autóról, valamint a kényelmi funckiók nagy részét elérhetjük innen is. Hamarosan jelentkezünk az összkerekes Suzuki Vitara tesztjével, majd ott részletesebben kifejtjük a vezetést segítő, valamint a menetbiztonságot nagyban növelő-kiegészítő fedélzeti funkciók hatékonyságának mikéntjét.

Kényelmes ülő- és hátpadokkal bír az új Suzuki Vitara, az ülések tehát átlagos komfortérzetet adnak, vagy tán valamivel többet is annál; hosszabb távon levezetett útaszakaszok után sem érezhető zsibbadás, kellemetlen derékfájás, egyéb – mondjuk ez a korral jár(na) amúgy is. A tesztelésre kihozott modell kárpitozása is remekbeszabott volt, láthatóan és érezhetően ellenáll a kisebb-közepesebb igénybevételnek, ami szintén fontos egy szabadidőautó esetében.

Hátul, ahogy a nagykönyvben meg vagyon írva, kettő átlagos méretű felnőtt utas szállítható kényelmesen viszonylag, itt a fejtér C oszlop irányába való csökkenése miatt akadhatnak kompromisszumok. A lábtér viszont nagynak is mondható, itt sokat segít az első ülések süllyesztett háttámla-kialakítása.

Amolyan japánosan pattogós rugózásra számítottunk az új, 2015-ös Suzuki Grand Vitara tesztelésénél, ám meglepődésünkre itt sokat javult a helyzet az elődökéhez képest. Az elöl MacPherson, hátul csatolt lengőkaros felfüggesztések jól csillapítanak, lágyan egyenlítik az úthibákat, kanyarokban enyhe dőlést érezhetünk 4 személlyel – ez viszont már a viszonylag magasra húzott tetővonal folyománya is. A menettulajdonságok optimalizálásához hozzájárul az AllGrip rendszer, mely négy üzemmódban szabadítja a rá a nyomatékot a hajtott kerekre. Az Auto üzemmód normál útviszonyok közt ajánlott, itt a hajtáslánc teljesen automatikusan működik, valamint optimalizálódik az üzemanyag-fogyasztás. Sport módban az autó stabilitása növekszik, így a hirtelen kanyarvételezés is masszívabb, míg a Snow állás havas, különösen poros utakon segít a Suzuki Vitara tapadásának optimális kialakításában.

A Lock pedig lehetővé teszi, hogy a jármű magabiztosan induljon el sárban, hóban, vagy homokos felületeken.

Motor, és az a visszafogott, klasszikus fogyasztás

120 lóerőt teljesített az új Suzuki Vitara szívó benzinmotorja, mindezt 6000-es percenkénti fordulatszámon, míg a nyomatékcsúcs 156 Newtonméter, 4000 RPM-en. A régi recept szerint közvetlen gázreakciókkal, visszafogottabb menetdinamikával, ám briliáns üzemanyag-fogyasztással örvendeztette stábunkat az autó (városi körülmények közt 6.0, országúton 4.6 literrel 100 kilométerre átlagolva), valamint könnyed, játékos vezethetősége ismét lenyűgöző szintekre emelte a márkát.

Az AllGrip 4×4 hajtás ismét remekül bizonyított. Anno a Driving Campben sikerült az akkor új SX4 S-Cross modelleket kiélezni szélsőséges helyzetekben (rántópad, műgyanta, stb.), most a Vitara remekül bizonyíthatta stabilitását és állandó összkerékhajtásának rátermettségét élesben. Volt hóesés, igen meredek emelkedő, s hozzá kommersz téli gumik – olyan helyszín viszont nem akadt így, tévíz idején, ahol kudarcot vallott volna az autó a használat során. Az AllGrip alapvetően olyan alternatív 4×4 hajtás, amely legfőképp az autó biztonságos vezethetőségét és stabilitását szolgálja, de azért könnyedebb terepen sem fog zavarba jönni, ha épp azt választanánk úticélunk alternatívájaként.

2017 Suzuki Vitara 1.6 GLX AWD specifikációk

Motor

Motortípus: négyhengeres szívó benzinmotor

Lökettérfogat: 1586 cm³

Maximális teljesítmény: 120 LE @ 6000 ford./perc

Maximális forgatónyomaték: 156 Nm @ 4400 ford./perc

Erőátvitel: összkerékhajtás, ötfokozatú manuális kéziváltóval

Méretek, egyéb műszaki adatok

Hossz: 4175 mm

Szélesség: 1775 mm

Magasság: 1610 mm

Tengelytáv: 2500 mm

Első gumik mérete: 215/55 R17

Hátsó gumik mérete: 215/55 R17

Tömeg, üresen: 1075 kg

Megengedett össztömeg: 1730 kg

Csomagtartó mérete: 375 liter, bővíthető 710 literig

Üzemanyagtartály mérete: 47 liter

Menetteljesítmények

Végsebesség: 180 km/h

Gyorsulás 0-ról 100-ra: 11.5 s (gyári), 10.9 s (saját mérés)

Fogyasztási adatok

Saját, mért eredmény (átlagos használattal)

Városi: 6.0 l/100 km

Országúti: 4.6 l/100 km

Vegyes: 5.2 l/100 km

Gyárilag mért eredmények

Városi: 6.3 l/100km

Országúti: 4.8 l/100km

Vegyes: 5.3 l/100km

CO2 kibocsátás: 123 g/km

Bővebb információ a Suzuki hazai honlapján, IDE kattintva.

Még több fotó: AutóAddikt Facebook oldal

 Fotó: Apple iPhone X
Szerkesztőségünk mobilinternet-hozzáférését a Telenor Magyarország biztosítja. Az Autóaddikt.hu Telenor Hello Data csomagot használ.
Együttműködő partnereink: Acer Hungary, ASUSDuplitec, Canon, Camera Kft., Telenor Magyarország
Utómunka hardver: Acer, ASUS

LEGFRISSEBB

Komoly kihívó érkezik a RAM középméretű pickupjának személyében

0
A Stellantis vezérigazgatója, Antonio Filosa egy párizsi konferencián bejelentette, hogy a RAM 2027-ben egy vadonatúj középméretű pickupot dob piacra. Ez a lépés azt jelenti,...

TESZTJEINK