Főoldal Blog Oldal: 288

Folytatja szintetikus üzemanyagokkal kapcsolatos kutatásait az Audi

Az Audi lépésről lépésre szisztematikusan építi e-üzemanyag stratégiáját.

Az Ineratec GmbH. és az Energiedienst Holding AG partnerekkel közösen a vállalat egy új kísérleti létesítmény létrehozását tervezi, amely a svájci Aargau kantonban található Laufenburgban jönne létre az e-dízel gyártására. A szükséges energiát most először megújuló forrásból, vízenergia segítségével biztosítják. A tervezett létesítmény éves kapacitása eléri a közel 400 000 litert.

Több éve már, hogy az Audi kutatásokat folytat olyan klímabarát, szén-dioxid alapú üzemanyagok kapcsán, mint például az e-gas, az e-benzin vagy a szintetikusan előállított e-dízel üzemanyag. A vállalat most újabb lépést tett az e-dízel előállításának útján.

„Laufenburgban – köszönhetően egy új technológiának – képesek leszünk az e-dízel előállítását hatékonyan, kompakt egységekben kivitelezni, így még gazdaságosabbá válik ez a megoldás. A kísérleti létesítmény lehetőséget kínál a különböző szektorok társítására, mint például az energiaszektor különböző, áram, hő és mobilitás területén működő szereplőinek az összekapcsolására, továbbá lehetséges lesz a megújuló energia tárolása is” – nyilatkozta Reiner Mangold, az AUDI AG fenntartható termékfejlesztésért felelős vezetője.

Az Audi e-dízel képes arra, hogy a hagyományos belsőégésű motorokat szinte teljesen szén-dioxid semlegesen működtesse. Előállításához a vízierőművekből származó energiát alakítja szintetikus üzemanyaggá. Működése egy kémiai alapelvet követ: a vízierőműben helyben előállított zöld energia elektrolízis révén hidrogént és oxigént állít elő a vízből. A következő lépésben a hidrogén reakcióba lép a szén-dioxiddal egy új és igen kompakt mikroeljárási technológia révén. A szén-dioxid származhat a légkörből vagy biogén füstgázokból és ez jelenti – az Audi e-üzemanyagok esetében mindig – az egyetlen szénforrást, amelyből hosszú láncú szénhidrogének jönnek létre. A folyamat utolsó lépéseként ezeket különválasztják, így jön létre az Audi e-dízel illetve az ipar egyéb területein felhasználható viasz.

A tervek szerint az első liter e-dízel a következő évben készülhet el Laufenburgban. Az Audi és a projektben résztvevő partnerei, az Ineratec és az Energiedienst AG néhány héten belül nyújtja be a létesítmény építéséhez szükséges engedélykérést. Az építkezés várhatóan 2018. elején indul majd.

Ez a második partneri együttműködés, amelyben az Audi egy kísérleti Power-to-Liquid („elektromos energiából cseppfolyós energiahordozó”) alapelven működő létesítmény létrehozásában működik közre. Az Audi és a sunfire energia-technológiai vállalat már 2014. óta dolgozik együtt Drezdában. Itt a sunfire a fenti alapelvek mentén, de különböző technológiákat alkalmazva állítja elő az e-dízel üzemanyagot. A másik Audi e-üzemanyag projekthez kapcsolódóan önálló Power-to-Gas („elektromos energiából gáz”) üzem működik az észak-németországi Werlte községben, ahol az Audi e-gas – más néven szintetikus metán – készül az A3, A4 és A5 g-tron modellek számára. Az ingolstadti autógyártó szakértő partnerek bevonásával dolgozik az e-benzin előállításán is.

A fent említett modellek üzemanyag fogyasztása:

A3 Sportback g-tron – CNG-fogyasztás (kg/100 km): 3,5 – 3,3*; benzinfogyasztás, kombinált (l/100km) 5,4 – 5,1*; szén-dioxid-kibocsátás, kombinált (g/km) (CNG): 96 – 89*; szén-dioxid-kibocsátás, kombinált (g/km) (benzin): 126 – 117*

A4 Avant g-tron – CNG-fogyasztás (kg/100 km): 4,3 – 3,8*; benzinfogyasztás, kombinált (l/100km): 6,5 – 5,5*; szén-dioxid-kibocsátás, kombinált (g/km) (CNG): 117 – 102*; szén-dioxid-kibocsátás, kombinált (g/km) (benzin): 147 – 126*

A5 Sportback g-tron – CNG-fogyasztás (kg/100 km): 4,2 – 3,8*; benzinfogyasztás, kombinált (l/100km): 6,3 – 5,6*; szén-dioxid-kibocsátás, kombinált (g/km) (CNG): 114 – 102*; szén-dioxid-kibocsátás, kombinált (g/km) (benzin): 143 – 126*

*: Az üzemanyag-fogyasztásra és a széndioxid-kibocsátásra vonatkozó információk az alkalmazott gumiabroncsoktól illetve kerekektől függően változhatnak.

Dobó Kata és az új Ford Fiesta volt az idei Marie Claire Fashion Days középpontjában

Nincs kétség: abban a pillanatban ellopta a show-t az újgenerációs prémium kategóriás Ford Fiesta a Marie Claire Fashion Days-en, amint reflektorfényben ragyogva a vörös szőnyegre gördült.

A hírességekhez illő módon a Ford tradicionális autójának legújabb modellje olyan megjelenést villantott, amelyre az átlagon felüli jelző a legenyhébb kifejezés. Kategóriájának legfényesebb csillaga, Dobó Kata színésznő és a Merő kollekció társaságában ragyogta be a felejthetetlen estét.

Dobó Kata vörösréz színű ruhakölteménye nem csak a meleg őszi idő miatt volt pompás választás, hanem mert az egyedi darab tökéletes harmóniát alkotott a Ford Fiesta inspirálta kollekció többi darabjával is, amelyek a neves magyar tervező, Merő Péter keze munkáját dicsérik.

Nem csoda, hogy a kifinomult ízlésű fashionistákat azonnal elvarázsolta a kifutón főidőben debütáló elegáns kollekció. A siker borítékolható volt, mert a tervező, saját elmondása szerint is, nagy hangsúlyt fektetett a legújabb Ford Fiesta modellek és a természet inspirálta darabok megalkotására.

“Legújabb kollekcióm megalkotásánál a könnyed pasztell színvilág és a fémes elemek kombinációja lépett előtérbe, így az új Fiesta modellek különleges fényezési színpalettájával tökéletesen összhangba került. Ruháimmal mindig is a sikeres, lendületes nők elegáns utcai és protokolláris megjelenését erősítettem. Olyan városi nőknek szól, akik szeretik a nőies, egyedi, ugyanakkor nem hivalkodó, darabokat. Az új Fiesta dinamikus és izgalmas stílusvilága is ugyanezt képviseli számomra” – mondta Merő Péter a helyszínen.

A legújabb Fiesta modell több mint 20 000 variációt kínál az autó színeinek és belső terének tervezésénél, így mindenki saját személyiségére szabhatja kedvenc Fiestáját, amely valóban több mint egy autó: igazi, stílusos városi kiegészítő.

Az egyik legjelentősebb magyar divateseményen Dobó Kata Fiesta-nagykövet, megosztotta az új modellel kapcsolatos tapasztalatait.

“Már 8 éve Ford Fiestával járok, gyakorlatilag amióta jogosítványom van, ezt a típust vezetem. Nemcsak azért mert megbízható, hanem mert nagyon csinos és stílusos is. Imádom a színeit, a formáját, hogy csajos és stílusos is. Tudom, hogy egy autót nem hívhatunk fashion kiegészítőnek, de az új Fiesta amennyire csak lehetséges, betölti ezt a szerepet is, amellett, hogy minden extrával felszerelten elvisz bárhová. Örülök, hogy ezen az eseményen egyik kedvenc tervezőm Mérő Péter is csatlakozott a csapatunkhoz, mert az ő kollekciója ugyanezt a sokoldalúságot és időtlen eleganciát sugározza. Ezért is viselem előszeretettel kreációit, legutóbb például a Budapest Noir bemutatóján” – magyarázta Dobó Kata.

Még több fotó: AutóAddikt Facebook oldal

A cikkhez tartozó fényképeket Canon technikával készítettük.
Szerkesztőségünk mobilinternet-hozzáférését a Telenor Magyarország biztosítja. Az Autóaddikt.hu Telenor Hello Data csomagot használ.
Együttműködő partnereink: Acer Hungary, ASUSDuplitec, Canon, Camera Kft., Telenor Magyarország
Utómunka hardver: Acer, ASUS

A Toyota és az MS&AD Insurance Group az autóbiztosítások jövőjét vette célba

A Toyota és az MS&AD Insurance Group leányvállalata, az Aioi Nissay Dowa Insurance közösen dolgozták ki Japán első olyan autóbiztosítását, amely a vezetési szokásokat naplózó telematikai rendszeren alapul.

A terv lényege, hogy a vezetési adatokat gyűjtő telematikai technológiákkal felszerelt, kommunikáló Toyota-modellek tulajdonosai minden hónapban biztosítási kedvezményre számíthatnak – attól függően, mennyire biztonságosan vezetnek. A biztosítási díj összege az alapdíjból és használat alapján kalkulált díjkedvezményekből tevődik össze, és ez az utóbbi tétel akár a díj teljes összegének 80 százalékát is kiteheti. A vezetési szokások alapján adott kedvezmény mellett a biztosítás további szolgáltatásokat is kínál.

A környezetbarát hibrid modelljei mellett előrehaladott jármű automatizálási és robotikai fejlesztéseiről is ismert Toyota és az Aioi Nissay Dowa Insurance egyaránt arra törekszik, hogy hozzájáruljanak egy biztonságosabb közlekedési környezet megteremtéséhez, amihez kiváló eszköznek ígérkezik az egymással kommunikáló autók és a járművekből érkező big data adatfolyam felhasználására alapozott biztosítás.

A fejlesztés háttere és célkitűzései

A telematikai technológiák jelentős mértékben átformálják az autózás világát, hiszen a vezetési adatokra alapozva számos új termék és szolgáltatás láthat napvilágot. Különösen Európában és az USA-ban figyelhető meg, hogy egyre több autóbiztosítás kínál kedvezményeket a telematikai rendszerekből származó információk alapján, amelyekből kiderül, hogy az autós vezetési szokásai mennyire biztonságosak. A japán kormányzat is ösztönzi a telematikai technológiák használatán alapuló biztosítások bevezetését, ami a szakértők szerint csökkenti a közlekedési balesetek számát. Az Aioi Nissay Dowa Insurance vállalat úttörőnek számít Japánban a telematikára alapozott autóbiztosítások területén. A cég 2004-ben vezette be futásteljesítmény-alapú biztosítását, amihez a Toyota telematikai technológiáját használta fel. 2015 márciusában a biztosítótársaság felvásárolta a Box Innovation Group Limited vállalatot (a legnagyobb brit telematika-alapú biztosítót), és az újonnan szerzett know-how-t arra használta fel, hogy kifejlessze a legmodernebb telematikus biztosításokat és szolgáltatásokat.

A Lexus prémium márkát is jegyző Toyota három pillérre alapozza a kommunikáló autókkal kapcsolatos stratégiáját: minden autó bekapcsolása a kommunikációs hálózatba, új érték teremtése és üzleti forradalom; új mobilitási szolgáltatások megteremtése. Az adatátvitel céljából adatkommunikációs modulokkal (DCM) felszerelt kommunikáló autók fejlesztésével a Toyota új értékeket kínálhat a társadalom számára, ugyanakkor pedig elérheti végső célját, a halálos kimenetelű közlekedési balesetek teljes felszámolását. E célból fejlesztette ki a Toyota azokat a modern biztonsági technológiákat (Toyota Safety Sense és ICS), amelyekkel minél több modelljét felszereli, és amelyek előnyeit – márkakereskedői hálózatának tagjaival együtt – a lehető legszélesebb körben, közlekedésbiztonsági oktató programok révén ismerteti a nagyközönséggel.

„Az, hogy a Toyota és a Lexus indította el elsőként a telematikai rendszerek segítségével a vezetési szokásokat figyelembe vevő, és ezek révén kedvezményre jogosító autó biztosítást, több tényezőre vezethető vissza. Ezek közül említésre érdemesek a két márka által az aktív biztonsági rendszerek, a jármű-jármű és a jármű-infrastruktúra közötti kommunikáció, az önvezető autók és a mesterséges intelligencia területén végzett előrehaladott kutatási eredmények épp úgy, mint a tény, hogy a Toyota és a Lexus eddig több, mint 11 millió hibrid autót értékesített világszerte, többet, mint az összes többi autógyártó együttvéve. Az utóbbi fontossága e tekintetben elsőre talán meglepőnek tűnhet, ám nem szabad elfelejtenünk, hogy a hibrid autók által a sofőrök számára folyamatosan adott visszajelzések (például az energiaáramlási monitor révén) több tanulmány szerint is nagyban hozzájárulnak a vezetési kultúra javításához, és a biztonságosabb, nyugodtabb közlekedéshez. Éppen ezért számos országban már ma is kínálnak díjkedvezményeket a hibrid autók tulajdonosainak.” – avat be Varga Zsombor, a Toyota és Lexus márkák magyarországi kommunikációjáért felelős vezetője.

Az új termékek és szolgáltatások áttekintése

Az új biztosítási forma tervezetét a Toyota és a Aioi Nissay Dowa Insurance közösen dolgozta ki azzal a céllal, hogy valóra válhasson a biztonságosan közlekedő társadalom eszméje. A rendszer alapha, hogy a Toyota és Lexus kommunikáló autói automatikusan elküldik az autóval kapcsolatos adatokat a Toyota Smart Centerbe. Az Aioi Nissay Dowa Insurance e járműadatok alapján nyújtja az új szolgáltatást, amely kizárólag a Toyota és Lexus modelljeire vonatkozik.

Az autósok ezen felül az alábbi szolgáltatásokat is igénybe vehetik:

1. Vezetési jelentések: Tippek, amelyek minden út után átnézhetők
• A biztonságos vezetés pontozása, tippek: a rendszer minden egyes utazás végeztével egy ötpontos skálán értékeli sebesség, a gyorsítások és a fékezések adatait. A biztonságos vezetés kombinált pontszáma egy 100-as skálán jelenik meg.
• Térkép a vezetési jelentések alapján: a térkép segítségével az autósok azonosíthatják azokat az útszakaszokat és helyszíneket, ahol veszélyesen vezettek, és egyszerű tanácsokat kapnak a veszélyhelyzetek elkerülésére. Ez a szolgáltatás lehetővé teszi, hogy az autósok az út végeztével azonnal ellenőrizhessék, hogyan vezettek. Ez biztonságos autózásra ösztönzi őket.
• Járműinformáció (riasztások): a riasztások információt szolgáltatnak egyebek mellett az aktív biztonsági berendezések működéséről, a gumiabroncsok nyomásáról és az elektronikus kulcs töltöttségi szintjéről. Ez a szolgáltatás nemcsak biztonságos vezetésre ösztönöz, hanem arra is, hogy a felhasználó mindig biztonságos állapotban tartsa járművét.

2. Havonkénti jelentések: Részletes értékelés, aminek alapján az autós áttekintheti egész havi eredményeit
• A biztonságos vezetés pontozása, biztosítási díjak: a rendszer az egész hónapra vetített vezetési körülmények alapján egy ötpontos skálán értékeli sebesség, a gyorsítások és a fékezések adatait. A biztonságos vezetés kombinált pontszáma egy 100-as skálán jelenik meg. A biztosítási díj kiszámítása a biztonságos vezetésre kapott pontszám alapján történik.
• Tanácsok a biztonságos vezetéshez: az előző hónap vezetési adatai alapján az autós részletes visszajelzést kap. A visszajelzés kifejezetten az adott autós számára szól, és vezetési szokásaitól függ.

Honda Civic Type R: a legjobb teljesítményorientált autó?

A vadonatúj Honda Civic Type R hódította el az Év Női Autója verseny Legjobb teljesítményorientált autó címet. Ez igen komoly elismerés, a döntőbizottság soraiban ugyanis kizárólag a szebbik nem képviselői ültek.

Bár az új Civic Type R csak nemrég mutatkozott be, máris tucatnyi díjat zsebelt be. Júniusban az Auto Express olvasói szavazták meg a legjobb hot hatch-nek, a múlt hónapban pedig a Sport Auto választotta a legjobb import kompakt sportkocsinak.

A Civic Type R a vadonatúj ötajtós Civic alapjaira épül, és olyan kiemelkedő teljesítmény jellemzi, hogy a vezetési élményt illetően közúton és versenypályán is maga mögé utasítja a forró ferdehátúak kategóriájának többi szereplőjét. A többszörös díjnyertes 2.0 VTEC TURBO motor optimalizálásával 320 LE-re tornázták fel a csúcsteljesítményt, így a százas sprinthez mindössze 5,7 másodperc szükségeltetik, a végsebesség pedig eléri a 272 km/órát.

Az Év Női Autójáról döntő bizottságot húsz ország 25 autós-újságíró hölgye alkotta. A nevezési listán 420 autó szerepelt, ezek közül választották ki a hatvan legjobbat, mielőtt győztest hirdettek volna a különféle kategóriákban.

Az új autók több mint felét hölgyek vásárolják, igen fontos tehát, hogy miként vélekednek a különféle modellekről. Fantasztikus, hogy a Civic Type R a nők körében is rendkívül népszerű – osztotta meg gondolatait Philip Ross, a Honda Motor Europe alelnöke. – Az új Type R-t elképesztő teljesítmény jellemzi, ugyanakkor megmaradt végtelenül praktikus és sokoldalú ferdehátúnak, ami egyedülállóan magas használati értékre lehet büszke – fűzte hozzá.

Az új Civic Type R gyártása 2017 nyarán kezdődött meg a Honda swindoni üzemegységében (HUM), ahol az ötajtós Civic összeszerelését is végzik. Akárcsak az alapmodellt, a Type R-t is innen szállítják a nemzetközi piacokra, beleértve Európát, Japánt és az Egyesült Államokat is. Érdekesség, hogy az új Civic Type R az első Honda-emblémás Type R, amit hivatalosan forgalmaznak Észak-Amerikában.

Íme, a frissített Mazda6

A Mazda zászlóshajójának, a Mazda6 frissítését a Mazda emberközpontú dizájn-filozófiájára alapozták, amely új hajtásláncot és kifinomultabb belső teret ígér.

A hajtáslánc-kínálatban megjelenik a 2.5 literes, henger-deaktiváló rendszerű SKYACTIV-G benzinmotor, amely akadálytalanul vált a négyhengeres és a kéthengeres üzem között azért, hogy ugyanolyan teljesítmény mellett tovább javuljon a reális fogyasztás. A turbófeltöltős SKYACTIV-2.5T motor, amely a Mazda CX-9 szabadidő-autóban mutatkozott be, a Mazda6-ba is bekerül az észak-amerikai piacon.

A stílust tekintve a tervezők a 2018-as Mazda6 esetében kívülről és belülről is a minőség-érzetét fokozták – a díjnyertes külső érettebb és megbízható nyugalmat áraszt. A felsőbb felszereltségi szintek olyan elemeket tartalmaznak, mint pl. a ’sen’ fabetét, melyet Japánban a tradicionális hangszerek, vagy a bútorok gyártásában használnak. Az összkép egyszerűen letisztult és méltóságteljes.

A 2018-as Mazda6-ban az i-ACTIVSENSE biztonságtechnológiai rendszerébe még több eszköz került, hogy segítsék a vezetőt a potenciális kockázatok csökkentésében, és minimalizálják a baleset vagy a sérülések lehetőségét, ugyanakkor nyugalmasabb és önbizalom-építő élmény legyen a vezetés. Az MRCC (Mazda Radar Cruise-Control, radaros sebességtartó) teljesen megállítja és újra mozgásba hozza a járművet, ha az elöl haladó autó félrehúzódott a Mazda elől. A 2018-as Mazda6-ban már a márka legújabb 360 fokos kamerája dolgozik.

A Mazda los angeles-i standjának része a márka legújabb tanulmányautója, a VISION COUPE, amely egy négyajtós dizájn-koncepció, melyet október végén mutattak be a Tokiói Autószalonon, egy Mazda RT24-P prototípus versenyautó, valamint egy MX-5 Halfie, melynek egyik fele a sorozatgyártású MX-5 ND-t, másik fele pedig a versenyautóvá átépített megfelelőt mutatja.

[TESZT] Citroёn SpaceTourer BlueHDi 150 – francia családi kényelem

Citroёn SpaceTourer, Toyota ProAce Verso, Peugeot Traveller. Három testvérmodell, amelyek alapjaiban ugyanazok szinte minden csavarra megegyezően, mégis merőben más tálalást, karakterisztikát és szellemiséget hordoznak. Egyértelműen a Citroёn SpaceTourer lett leginkább a komfortra, illetve a kényelemre kihegyezve.

Korábbi tesztünkben, még a nyár elején mutattuk be az Autóaddikt.hu olvasóinak a Toyota ProAce Verso-t. Utazgattunk vele jócskán, mi több, még egy esküvő kapcsán is bevetettük a családi egyterűt. Minden téren kitűnően teljesített, úgyhogy már akkor is úgy summáztuk, hogy belevaló céljármű, ráadásul mellőzi a sztereotip kisbuszos jellemzőket.

Most pedig nagyító alá helyeztük a Citroёn SpaceTourer-t, amely minden túlzás nélkül gyakorlatilag teljesen megegyezik a Toyota, illetve Peugeot testvérmodellekkel. Nyilvánvaló, hogy az orr-rész teljes mértékben átalakításra került, legalábbis, ami a hűtőmaszk rostélyát és a rácsozat vonalvezetését illeti; a lámpatestek ugyanazok, az átalakítás azért látszik. A Citroёn jelenlegi portfóliójára jellemzően a maszk dupla csíkja a féynszórók tokozásában folytatódik, konkrétan itt záródik le, ez kétségkívül eleve hozza az illusztris megjelenést, jól eltaláltan prezentálva az autó lényegiségét.

Gigantikus tengelytávval, optimálisan élhető beltérrel

Ha oldalról szemléljük a Citroёn SpaceTourer-t, egyértelműen látszik a hasonlóság a Peugeot Traveller-rel illetve a Toyota ProAce Verso-val. A tengelytáv hatalmas, 3275 milliméteres, ugyanakkor a kocsiszekrény kialakításának köszönhetően nem szökik égbe a magasság, mindössze 1950 milliméter. Utóbbival már nyugodtan elgondolkodhatunk azon, hogy garázsunkba befér-e az autó, átlag 2 méteres bejárattal sima ügy (nekünk passzolt gond nélkül), a 4956 milliméteres hossz sem jelenthet akadályt, ugyanis ez megegyezik egy középkategóriás, vagy egy felső-középkategóriás hagyományos személyautó paramétereivel.

 

Hátulról is tradicionális elemek köszönnek vissza, a csomagtérajtó felfelé nyílik, ez némi plusz teret igényel, ha visszatérünk a fentebbi garázs témához. Viszont szabadtéren, ha mondjuk a családi utazás során elered az eső, remek feature mindenképpen – ugyanakkor a tűző napsütés ellen is jól véd. Ha már keressük minden területen a praktikumot.

A Citroёn SpaceTourer belterére leginkább a kényelem szó a legjobb tömör körülírás. Persze az anyaghasználatra sincs panasz, minden érezhetően jó minőségű részletekkel operál, kezdve a kárpitozástól egészen a kezelőszervek, kiegészítők puha tapintásáig.

Igazán kisbuszos kényelmet ad: magas és kényelmes üléspozíciók

Kellemes üléspozíciót irányoztak be a tervezők a három márka által forgalmazott kisbuszok tervezésénél, így nem meglepő módon a Citroёn SpaceTourer is erre alapoz. A megfelelő beállítások után szinte egy szögből belátjuk a közvetlen környezetünket, a hátsó traktus kialakítása és hossza miatt itt is bevetésre kerültek a kiegészítő belső tükrök. Jó és hasznos ez, bár a tapasztaltabb sofőr ezek használatát mellőzve még inkább boldogul, de ez persze minden esetben más és más.

Visszaköszön az állandóan felmerülő probléma a Citroёn SpaceTourer esetében is: a nyitható oldalablakok hiánya.

Ezt már a Toyota ProAce Verso tesztünknél sem tudtuk igazán hová tenni, főként, hogy az évszakhoz képest jelentősen melegebb időjárásban sikerült leautóznunk az 1 hetet. Igaz, volt klíma, és korrekt keringetés, de mi van, ha ez netán elromlik egy hosszabb utazás során, és még egy kisgyerek is van velünk a fedélzeten? Télvíz idején nyilván más a helyzet e téren, akkor nem érezzük szükségességét annyira (bár akkor sem árt, ha tudunk kereszthuzatot kreálni néha-néha).

603 liter hasznos csomagtér áll rendelkezésünkre, ha a Citroёn SpaceTourer-t választjuk családi autónkként. Ez bőséges, viszont ha variálunk a hátsó ülésekkel, akár 2.7 köbméterig is feltornászhatjuk a rakfelületet, ami már kishaszonjárműs adat. Több más, hasonló paraméterekkel rendelkező kisbuszhoz képest a Citroёn SpaceTourer-nél volt a legegyszerűbb az ülések hajtogatása, átszervezése, ami külön pirosponttal illeti a gyártót.

Kitűnő nyomatékot és persze fogyasztást produkál a BlueHDi alapú hajtáslánc

2 literes, soros hengerelrendezésű turbódízel erőforrást kapott a tesztelt Citroёn SpaceTourer, maximálisan 150 lóerő teljesítménnyel (4000 RPM), 370 Newtonméteres csúcsnyomatékkal (2000 RPM). A gyárilag megállapított 1705 kilogrammos üres tömeghez – hozzászámítva a tesztjeink során velünk utazó 4 felnőtt utas, plusz csomagjaik súlyát – bőségesen elegendőnek bizonyult a BlueHDi-s hajtáslánc, közvetlen gázreakciókkal, optimális nyomatékgörbével megspékelve. A hatgangos manuális váltó áttételezése szintén tetszett, közepesen hosszú fokozatokkal, jól hangolt utazótartománnyal.

Utóbbinak köszönhetően a fogyasztás sem tudott elszállni az egekbe: városi környezetben 6.8 litert, országúton pedig 4.8 litert sikerült átlagolnunk 100 kilométerre. Autópályán is mértünk fogyasztást, itt 2450-es percenkénti fordulatszámon, 130 kilométer/óránál 6.2 literes átlag jött ki közel 100 kilométer folyamatos autózás után.

2016 Citroёn SpaceTourer BlueHDi 150 specifikációk

Motor

Motortípus: négyhengeres turbótöltött dízelmotor

Lökettérfogat: 1997 cm³

Maximális teljesítmény: 150 LE @ 4000 ford./perc

Maximális forgatónyomaték: 370 Nm @ 2000 ford./perc

Erőátvitel: elsőkerékhajtás, hatfokozatú manuális kéziváltóval

Méretek, egyéb műszaki adatok

Hossz: 4959 mm

Szélesség: 1920 mm

Magasság: 1935 mm

Tengelytáv: 3275 mm

Első gumik mérete: 225/65 R17

Hátsó gumik mérete: 225/65 R17

Tömeg, üresen: 1644 kg

Megengedett össztömeg: 2685 kg

Csomagtartó mérete: 603 liter (8 üléssel)

Üzemanyagtartály mérete: 70 liter

Menetteljesítmények

Végsebesség: 170 km/h

Gyorsulás 0-ról 100-ra: 11.0 s (gyári), 10.2 s (saját mérés)

Fogyasztási adatok

Saját, mért eredmény (átlagos használattal)

Városi: 6.8 l/100 km

Országúti: 4.8 l/100 km

Vegyes: 6.6 l/00 km

Gyárilag mért eredmények

Városi: 5.3 l/100km

Országúti: 5.3 l/100km

Vegyes: 5.6 l/100km

CO2 kibocsátás: 129 g/km

Bővebb információ a Citroёn magyarországi képviseletének honlapján, IDE kattintva.

Még több fotó: AutóAddikt Facebook oldal

A cikkhez tartozó fényképeket Canon technikával készítettük.
Szerkesztőségünk mobilinternet-hozzáférését a Telenor Magyarország biztosítja. Az Autóaddikt.hu Telenor Hello Data csomagot használ.
Együttműködő partnereink: Acer Hungary, ASUSDuplitec, Canon, Camera Kft., Telenor Magyarország
Utómunka hardver: Acer, ASUS

Arany kormánykerék díjat kapott az Audi Q5

Az Audi Q5 nyerte el a 2017-es Arany kormánykerék (Das Goldene Lenkrad) díját a Nagy SUV-modellek kategóriájában. A jelölteket korábban az Auto Bild szakmai magazin, húsz európai testvérmagazinja, valamint a Bild am Sonntag lap olvasói választották ki a 2017-es év autós újdonságai közül, a győztesekről pedig szakértőkből álló nemzetközi zsűri döntött. Az Audi Q5 díját kedd este Peter Mertens, az AUDI AG igazgatótanácsának a műszaki fejlesztés területéért felelős tagja vette át Berlinben.

Idén öt kategóriában összesen 42 modell indult az „Arany kormánykerék” („Das Goldene Lenkrad”) mezőnyében, amelyek közül az Európa-méretű olvasói szavazás eredményeképpen végül húsz jutott a döntőbe, hogy megmérettessen a szakértők előtt.

Az autóversenyzőkből, mérnökökből, formatervezőkből, connectivity-specialistákból, sokat vezető autósokból, kritikusokból és nem utolsósorban az Auto Bild összes európai testvérlapjának főszerkesztőiből álló zsűri tesztelte alaposan a döntő résztvevőit, majd döntött az áhított trófeákról. Az Audi Q5 hét vetélytársával szemben győzedelmeskedett aNagy SUV-modellek kategóriában.

„A zsűri által képviselt magasfokú szakmai kompetencia és széles vélemény-keresztmetszet, illetve e díj európai méretű jelentősége avatja oly értékessé ezt a kitüntetést szakmánkban. Az Audi Q5 által elhódított 2017-es ’Arany kormánykerék’ jól mutatja, hogy méltó utódot sikerült alkotnunk e SUV-modellsorozat nagysikerű első nemzedékének. Nagy büszkeséggel tölt el minket ez az elismerés” – hangsúlyozta Peter Mertens a berlini Axel-Springer-Haus díjátadó rendezvényén.

Az Audi Q5 az év elején érkezett a piacra. Az Audi „topsellerének” második generációja több tekintetben is mércéül szolgálhat a prémium SUV-modellek B-szegmensében. A vetélytársak körében a legalacsonyabb légellenállási együttható (cw), a következetes könnyűszerkezetes építés, valamint a korszerű motorok éppúgy hozzájárulnak az új Q5 magasfokú gazdaságosságához, mint az új, ultra-technikával készülő quattro összkerékhajtás. Az új Audi Q5 mindemellett új vezetői segédrendszerek széles palettáját, korszerű infotainment- és connectivity-felszereltséget, valamint csillapítás-szabályozással kiegészített légrugózást is kínál.

Sokadjára is tudott bizonyítani a Ford Mustang: a Balaton környékén élményautóztunk

Bár jövőre érkezik a megnövelt teljesítményű, egyben megújuló Ford Mustang, úgy tűnik, még mindig tart az amerikaiak legendás muscle car-jának a térhódítása. Egyben persze a népszerűsége is, ami töretlen, és nagyon valószínű, hogy ez már az idők végezetéig így is marad.

A Ford hazai importőre gondolt egyet, és összeverbuvált a hazai szaksajtó jeles képviselői közül néhányat, hogy egy kellemes, kétnapos túra keretein belül (újra) átélhessék a Ford Mustang adta élményfaktort.

Ráadásul az indulásnál máris kiderült, hogy az összesen 4 darab Mustang mindegyike a klasszikus V8 5 literessel lett felszerelve, a 2.3-as EcoBoost-nak most nyoma sem volt. Mint kiderült – bár nyílt titok – idehaza is leginkább a V8 a menő, nem hiába; a Mustang ténylegesen akkor Mustang, ha akad némi kraft. Márpedig itt akad, nem is kevés, 421 lóerő, ami irdatlan erődemonstrációra képes. Aki szívesen elmerülne a Mustang részleteiben, annak kettő tesztet is tudunk ajánlani, az egyiket ide kattintva, a másikat ide kattintva lehet elolvasni.

Rövid eligazítás után nekifutottunk a programnak, első állomásunk Dégen lett kijelölve. Az itiner úgy lett kialakítva, hogy a leautózott szakaszok közt legyen lehetőleg mindenféle jelleggel felruházott rész – kezdtük autóúton (M0), folytattuk autópályán (M7), majd következtek a hagyományos országutak, majd szűkebb mellékutak jöttek.

Dégen akadt némi pihenő, a helyi Festetics kastély kertjében sorakoztak fel a Ford Mustangok, egymás mellett, szépen, párhuzamosan. Fotótémának ideális volt a helyszínválasztás, illetve elkönyvelhettük, hogy a Mustang igazán remek útitárs egy masszív kiruccanás lebonyolításához.

Dég után bejártunk egy híres raliútvonalat. Először azt hittük, hogy kissé sáros-poros úton vezet majd a térkép, de nem, helyette keskeny, ám végig jó minőségben lebetonozott irányt kaptunk. Itt volt feladat is a meghívottaknak.

Innen indultunk át Viszre, itt is egy lokál kastélyt látogattunk meg (Chateau Visz), a csapat itt egy meglepetésvendéggel, az olimpiai bajnok Kiss Gergellyel találkozott, aki nem mellesleg a Ford Mustang magyarországi márkanagykövete.

Gergő számtalan érdekes sztorival szórakoztatta az egybegyűlteket, így az amúgy is különleges ebéd még inkább fűszerezett hangulatot kapott.

Viszről Kéthelyre vitt az útvonalterv, ám közben ismét megálltunk, mégpedig a második közös feladat elvégzéséhez. Ez a klasszikus 1/100 volt, a Ford komplett tesztpályával készült itt is.

Mivel relatíve hamar sötétedik már, ezért időnk sem maradt sok ezután, becéloztuk a Kristunus Borbirtokot.

Mi is lehetne az egyik remek elfoglaltsága egy Ford Mustang-tulajnak, ha nem borkóstolásra menni másodmagával? Tény, hogy ebbe a környezetbe is remekbeszabottan illik bele a Ford Mustang, s kiválóan mutatott a modern, letisztult épületkomplexum parkolójában.

Külön elismerés illette ismét a SpeedWorld instruktorait, akik kellő profizmussal és kommunikatív megközelítéssel segítettek abban, hogy a Ford Mustang konvoj mindig a lehető legbiztonságosabb körülmények közt haladjon a több száz kilométeres élményautózás során. Egyébként nem először vesznek részt a Ford menetpróbáin, bemutatóin, reméljük, ez még sokáig így is marad.

A második, befejező nap végén viszont már szabadfoglalkozás várta a csapatot: ébredés után ki-ki a maga útvonalán indulhatott vissza Budapestre. Megannyi élménnyel, megannyi újdonsággal, tapasztalattal – a Ford Mustang egyike azon kevés élményautóknak, amelyek folyamatos megújulással képesek szórakoztatni, s persze elkápráztatni.

Még több fotó: AutóAddikt Facebook oldal

A cikkhez tartozó fényképeket Canon technikával készítettük.
Szerkesztőségünk mobilinternet-hozzáférését a Telenor Magyarország biztosítja. Az Autóaddikt.hu Telenor Hello Data csomagot használ.
Együttműködő partnereink: Acer Hungary, ASUSDuplitec, Canon, Camera Kft., Telenor Magyarország
Utómunka hardver: Acer, ASUS

[TESZT] BMW 440i Coupé – túrázni, sportosan és elegánsan

Ha meg lehetne alkotni az olyan tökéletesség mintaképét, amely alapvetően a sportautók és a túraautók közti leheletfinom összhangot képviseli, akkor egyértelmű, hogy a BMW 4 Coupé lenne az elsődleges választás. Egyfajta etalon ez, ami persze nem meglepő kijelentés, ha a márka többi modelljét vizsgáljuk. Teszten a BMW 440i Coupé.

Formaiság, letisztultság, konzervatív küllem? Unalomig ismételt jelzők ezek, nagyjából a BMW egész modellpalettájára ráaggathatók. Na jó, nem az egészre, mert ugye van ott azért 1-es és 2-es széria is, ott inkább az alacsonyabb árfekvés és a praktikum elsődleges. Bár a dizájn ott sem mellékes, de mégis az igazi gyönyörködtetés valahol a hármasnál indul.

Az ötös nagy, a hármas kicsi – jöjjön a köztes megoldás! Bár itt jön egy kis nüansz, ugyanis a BMW 4 alapjaiban a BMW 3 kupé verziójaként jött létre (nincs 2 ajtós BMW 3, az M3 is négyajtós). Ráadásul egyáltalán nem hátrány, ha némi sportos eleganciát óhajtunk csempészni az autónk szellemiségébe, de az pláne nem árt, ha az egész körítés gyönyörűen hozza a rugalmasságot, komfortot, kényelmet. Tehát van ilyen, csak keresni kell. S persze nem árt az sem, ha a prémiumkategóriát pedzegetjük.

Morcos, dimamizmust sugárzó orr-részt kapott a BMW 440i Coupé, lapított idomokkal, hatalmas légbeömlőkkel. Vagyis jelleggel, mert a szokottan alulra helyezett ködlámpafészkek inkább pszeudóhatást keltenek, de jól egészítik ki a tényleges lélegeztetőrészt, egyből az egyenként 9 lamellát számláló vesék alatt.

Ennyi, semmi több: a BMW 440i Coupé-nál máris elegendő mindez az üdvösséghez. Lelőjük a poént, de itt kikívánkozik – a színválasztás tökély, ha ezt az autót tervezzük megvásárolni, szigorúan ez az árnyalat az, ami elengedhetetlen. Lehet, személyeskedés ez, de kötve hisszük, hogy lenne bárki is, aki nem emellett a színkompozíció mellett voksolna. Ezért külön pirospont a BMW hazai importőrének, meg azért is, hogy minden esetben remekbeszabott konfigurációval érkeznek a bajor márka tesztautói szerkesztőségünkhöz.

Hamisítatlan sportkupé, felruházva minden földi jóval. A túrás jelleg is megvan

A kupé fazon nyilvánvalóan oldalnézetből a legütősebb és egyben a legegyértelműbb. Az elnyújtott, 4638 milliméteres hossz felsőközépkategóriás jelleget ad, azonban a kétajtós-csomagtartós kupé kivitel minden ilyen jellegű gondolatot azonnal elfeledtet.

Sima, lágy formavilág, sehol egy felesleges törésvonal vagy sziluett, az oldalirányú légbeömlők kihangsúlyozzák a sportos környezetet, meg persze azért csak megbúvik itt egy M jelzés is, utalva az M packett felszereltségre.

Hátrafelé csapott kupéfazonnal domborít a BMW 440i Coupé, B oszlop ugyan van, de az oldalajtók üvegezése keret nélküli. Az övvonalak szigorúan haladnak felfelé, kellemesen beleolvadva a C oszlopba, hagyva némi kitüremkedést a csomagtérnek, valamint a kissé oldalra beúszó hátsó zárófények buráinak. A 19-es papucsok pont eltaláltak méret tekintetében, ennyi kell is, különben máris veszítene a BMW 440i Coupé korrektül megrajzolt egyéniségéből.

Meglepetés akkor sem éri a szemlélőt, amikor a hátsó traktus kerül nagyító alá: a BMW 440i Coupé itt is hozza a klasszikus és összetéveszthetetlen tálalást, arról, hogy a felszereltség eltér a hétköznapitól, alapvetően a dupla kipufogóvégek árulkodnak, semmi egyéb. Ez így is van rendjén, a BMW mindig is értett ahhoz, hogy a jól bevált és megszokott dolgokat nem, vagy csak minimálisan kell változtatni, újítani.

Nehéz eldönteni, hogy sportautóba, vagy túraautóba ülünk be: a BMW 440i Coupé remekül ötvózi a két stílust. Jó, jó, az igazán sportos aspektus és tálalás eleve az „igazi” M, itt meg „csak” M Packett van. Recaro helyett kapunk ultrakényelmes foteleket, amelyeket pár mozdulattal vadítóan sportossá variálhatunk, növelve az öldaltartást és ezáltal a menetstabilitás-érzetet.

Minden a prémiumminőség jegyében fogant

Prémium anyagokból épül fel a BMW 440i Coupé utastere, a már megszokott praktikus kialakítással, tálalással. Analóg műszeregységeken a hangsúly, hála az égnek, a tradíció csak tradíció; csakúgy hagyomány, mint kissé a vezetőállás felé döntött középkonzol, sarkos vonalvezetés és élces kialakítás. Van tabletszerű infotainmentünk is, mai trend szerint a középkonzol folytatásaként a szélvédő irányába. Itt egyébként minden lényeges információ leközlésre kerül az autóról, a nyolcgangos automata joystickje mellett lévő fuinkció- és módválasztó tárcsával könnyedén lépdelhetünk a menüpontok közt.

Míg az első ülések fejedelmiek (persze testalkattól nagyban függ a tényleges kényelemfaktor), a hátsó rész korlátozott fejtér és lábtér tekintetében. A BMW 440i Coupé négyszemélyes, nem véletlenül. Legoptimálisabban kettő, az átlagosabbnál vékonyabb testalkatú és alacsonyabb felnőtt, vagy két gyerek utaztatható igazán kényelmesen. Ki- és beszállásnál lehet érezni leginkább a kupéformából adódó szűkösséget – ez az autó pontosan erről szól.

Akad dinamika, nem is kevés

Soros elrendezéssel hat henger, 2998 köbcenti hengerűrtartalom, jól hangolt turbótöltés: a BMW 440i Coupé tesztautó kategóriájában a legcombosabb, 326 lóerős benzinessel érkezett.

A maximális teljesítmény 5500-as percenkénti fordulaton áll a sofőr és az utasok rendelkezésére, csúcsnyomatékként 450 Newtonmétert adott meg a gyártó, amely már alacsony tartományban, 1380 RPM-től érhető el.

Tökélyre hangoltan épült fel a BMW 440i Coupé nyomatékgörbéje, a hajtáslánchoz csatolt 8 sebességes újfent észrevétlenül tette dolgát. Legyen szó visszafogott, belvárosi vezetésről, vagy épp egy szerpentinen való szlalomozásról, az egész összkép remek, annak ellenére, hogy a tesztelt BMW 440i Coupé hátsókerékhajtást kapott. Tehát a stabilitást és biztonságérzetet növelő xDrive összkerékhajtás most nem volt konfigurálva ehhez a modellhez.

Így visszakaphattuk azt a hamisítatlan hátsókerekes BMW-feelinget, amelyet anno utoljára talán a jó öreg 321 lóerőt produkáló E36-os M3-asunkban éreztünk, hozzátéve, hogy azért ott jóval nyersebb és neveletlenebb volt a viselkedés, mint egy újkori BMW-nél.

Atomstabil útfekvés, direkt kormányzás jellemezte a BMW 440i Coupé-t, azt az érzést keltve, hogy nem nagyon lehet kihozni a sodrából még szélsőségesebb helyzetekben sem.

Az elektronika azért sok esetben közbeszólt, ténykedett, ami kell is, hiszen ettől (is) borítékolható egyértelműen a vezetés élménye a márka szlogenjét felemlegetve.

A teljesítményhez képest visszafogott a fogyasztás

Érdekes módon a fogyasztás sem szökött egekbe a BMW 440i Coupé tesztelés során. Kimaxolt sportprofilban, finoman szólva intenzív gázpedálkezeléssel sem léptük meg a 15 literes felső határt, 12.2 liter/100 kilométer átlaggal zártunk 62 kilométer megtétele után. Spórolós profilban, nagyon óvatos vezetéssel városi környezetben 7.3, országúton 5.0 literes átlagot rögzítettünk 100 kilométerre, ami kimondottan tetszetős végeredménynek számít.

2017 BMW 440i Coupé specifikációk

Motor

Motortípus: soros elrendezésű hathengeres turbótöltött benzinmotor

Lökettérfogat: 2998 cm³

Maximális teljesítmény: 326 LE @ 5500 ford./perc

Maximális forgatónyomaték: 450 Nm @ 1380 ford./perc

Erőátvitel: hátsókerékhajtás, nyolcfokozatú automataváltóval

Méretek, egyéb műszaki adatok

Hossz: 4638 mm

Szélesség: 1825 mm

Magasság: 1374 mm

Tengelytáv: 2810 mm

Első gumik mérete: 225/40 R19

Hátsó gumik mérete: 225/40 R19

Tömeg, üresen: 1560 kg

Megengedett össztömeg: 2040 kilogram

Csomagtartó mérete: 445 liter

Üzemanyagtartály mérete: 60 liter

Menetteljesítmények

Végsebesség: 250 km/h

Gyorsulás 0-ról 100-ra: 5.0 s (gyári), 4.7 s (saját mérés)

Fogyasztási adatok

Saját, mért eredmény (átlagos használattal)

Városi: 7.3-12.2 l/100 km

Országúti: 5.0 l/100 km

Vegyes: 6.8 l/00 km

Gyárilag mért eredmények

Városi: 9.1 l/100km

Országúti: 5.5 l/100km

Vegyes: 9.9 l/100km

CO2 kibocsátás: 159 g/km

Bővebb információ a BMW magyarországi képviseletének honlapján, IDE kattintva.

Még több fotó: AutóAddikt Facebook oldal

A cikkhez tartozó fényképeket Canon technikával készítettük.
Szerkesztőségünk mobilinternet-hozzáférését a Telenor Magyarország biztosítja. Az Autóaddikt.hu Telenor Hello Data csomagot használ.
Együttműködő partnereink: Acer Hungary, ASUSDuplitec, Canon, Camera Kft., Telenor Magyarország
Utómunka hardver: Acer, ASUS

Mutatjuk, mire kell ügyelnünk autónk téli felkészítésekor

A téli hónapok közeledtével érdemes autónkat megfelelően felkészíteni a hidegebb időjárási körülményekre, hogy ne érjen bennünket meglepetés csúszósabb útviszonyok között vagy fagypont alatti hőmérséklet esetén.

A Duna Autó 18 márkaszervizében évente több mint 6000 autót készítenek fel a téli szezonra, ezért a vállalat tapasztalt szakembereinek segítségével összeállítottuk azokat a legfontosabb teendőket, amiket az autó téli felkészítésénél semmiképpen sem szabad kihagyni.

Nézzük, melyek ezek:

A gumiabroncsok lecserélése

Az elsődleges feladat minden autós számára a téligumi-csere. Amint a napi átlaghőmérséklet 7° alá süllyed, elérkezik az idő a nyári gumik lecserélésére, ugyanis 7° alatt már kevésbé rugalmasak, nem biztosítják a megfelelő tapadást az utakon. A téli gumikat március végéig ajánlott az autón hagyni.

Folyadékszintek, fagyáspont ellenőrzése

Ezek közül a legegyszerűbben a szélvédőmosó télire cserélése oldható meg. Ám nem elég a fagyálló ablakmosó folyadékot beleönteni rendszerbe, ügyeljünk arra, hogy az egész rendszert átmossuk vele, nehogy a nyári folyadék belefagyjon a csövekbe, mert így a télinek esélye sem lesz eljutni a szélvédőig. A hűtőfolyadék fagyáspontjának ellenőrzése után, esetenként elegendő csak utántölteni a hiányzó mennyiséget, lecserélése kétévente javasolt. A megfelelő fagyálló hűtőfolyadék növeli a hűtési rendszer élettartamát, védelmet nyújt a korrózióval szemben. A hűtőfolyadék és a fékfolyadék rendszeres cseréjét mindenképpen érdemes szervizben elvégeztetni, mivel a csere elmulasztása beláthatatlan kockázatokat rejthet magában.

A fényszórók beállítása

Mivel télen sokkal többet közlekedünk sötétben elengedhetetlen, hogy a látási viszonyok sötétedés után és csapadékos, ködös időben is optimálisak legyenek. Az izzók fényereje a használat során csökken, a szennyeződések pedig tovább ronthatják a világítóberendezések fényét. Az izzók cseréje és karbantartása mellett, ügyeljen a tisztaságukra is, hogy megfelelő távolságot világítsanak be.

A helyesen beállított fényszórók – amit a szervizben pár pillanat alatt ellenőrizni tudnak – növelik a vezetési biztonságot a téli, változatos időjárási viszonyok között is.

Az ablaktörlő lapátok állapotának kontrollja

Ahhoz hogy megfelelően kilássunk az autóból, elengedhetetlenek a jól működő ablaktörlő lapátok. A téli időszakban ezeket sokkal intenzívebben használjuk, ezért ne felejtsük el a téli felkészítés során ellenőrizni működőképességüket. Amennyiben hiányosságot tapasztalunk, ne habozzunk újra cserélni, hiszen a biztonságos vezetés alapfeltétele a megfelelő látási viszonyok biztosítása.

Fűtési rendszer, pollenszűrő állapotának ellenőrzése

A szélvédőnek nem csak kívül, hanem belül is tisztának kell lennie. Télen gyakrabban párásodik be a gépjármű szélvédője, melynek leghatékonyabb ellenszere a megfelelően karbantartott fűtési rendszer. Egy eltömődött pollenszűrő elzárhatja a friss levegő útját, így a fűtés rendszer nem képes a hatékony páramentesítésre.

Ne feledkezzünk meg az akkumulátorról sem

Mivel télen az akkumulátor nagyobb igénybevételnek van kitéve, könnyebben cserbenhagyhatja az autósokat. Ezért érdemes az autó téli felkészítése során ellenőriztetni az állapotát és a töltöttségi szintjét, és ha szükséges újra cserélni, mert így elkerülhetjük, hogy váratlan probléma merüljön fel az utazás során. A régebbi autómodelleknél javasolt a gyújtási rendszer és a gyertyák ellenőrzése is. Sőt, az sem árt, ha mindenre felkészülten, indítókábelt is tartunk az autóban.

Néhány dolog, amire még szükség lehet

Készítsük be a hókaparót, seprűt, hóláncot, valamint jégoldót a szélvédőre, zárra! Néhány plédet is tarthatunk az autóban az utasok kényelmére vagy hosszabb vesztegeléssel járó vészhelyzet esetére.

„Annak ellenére, hogy vannak olyan feladatok, amiket az autótulajdonosok saját kezűleg is meg tudnak oldani, én azt gondolom, hogy mindenképpen érdemes szakszervizben elvégeztetni a téli felkészítést, hiszen ott – az egyes márkák által előírt ellenőrzési lista szerint – teljes körűen átvizsgálják az autót. Ne felejtsük el, hogy saját és a közlekedés többi résztvevőjének biztonságáról van szó, és ez a költség az emberéletekhez képest elenyésző. Az autó téli felkészítését semmiképp se ajánlatos az utolsó utáni pillanatra hagyni, hiszen a fagy és a hó egyik napról a másikra megérkezhet, és a szervizidőpontok ebben az időszakban igencsak telítettek” – hívta fel a figyelmet Simon Péter, a Duna Autó Zrt. műszaki igazgatója.

Plusz néhány jó tanács a biztonságos téli vezetéshez a Duna Autótól:

1. Indulás előtt – saját és a közlekedés többi résztvevőjének biztonsága érdekében – mindig tisztítsuk le az autót! Még üzemanyagot is spórolhat.
2. A motor üresjáratban történő „bemelegítése” többet árt, mint használ
3. Vezessünk egyenletesen, kerüljük a hirtelen fékezést!
4. Fokozottan figyeljünk az útviszonyokra: jeges foltok, kitaposott vályúk, csúszós latyak, stb.
5. Legyünk körültekintők, ügyeljünk jobban a követési távolságra!

LEGFRISSEBB

Gyönyörűen fel lett újítva egy legendás Peugeot 203 pick-up

0
Kevés olyan autó akad, amely úgy testesíti meg a francia eleganciát, a technikai előrelátást és a funkcionalitást, mint a Peugeot 203. A népes modellcsalád...

TESZTJEINK