Főoldal Blog Oldal: 296

Íme, a frissített Mazda6

A Mazda zászlóshajójának, a Mazda6 frissítését a Mazda emberközpontú dizájn-filozófiájára alapozták, amely új hajtásláncot és kifinomultabb belső teret ígér.

A hajtáslánc-kínálatban megjelenik a 2.5 literes, henger-deaktiváló rendszerű SKYACTIV-G benzinmotor, amely akadálytalanul vált a négyhengeres és a kéthengeres üzem között azért, hogy ugyanolyan teljesítmény mellett tovább javuljon a reális fogyasztás. A turbófeltöltős SKYACTIV-2.5T motor, amely a Mazda CX-9 szabadidő-autóban mutatkozott be, a Mazda6-ba is bekerül az észak-amerikai piacon.

A stílust tekintve a tervezők a 2018-as Mazda6 esetében kívülről és belülről is a minőség-érzetét fokozták – a díjnyertes külső érettebb és megbízható nyugalmat áraszt. A felsőbb felszereltségi szintek olyan elemeket tartalmaznak, mint pl. a ’sen’ fabetét, melyet Japánban a tradicionális hangszerek, vagy a bútorok gyártásában használnak. Az összkép egyszerűen letisztult és méltóságteljes.

A 2018-as Mazda6-ban az i-ACTIVSENSE biztonságtechnológiai rendszerébe még több eszköz került, hogy segítsék a vezetőt a potenciális kockázatok csökkentésében, és minimalizálják a baleset vagy a sérülések lehetőségét, ugyanakkor nyugalmasabb és önbizalom-építő élmény legyen a vezetés. Az MRCC (Mazda Radar Cruise-Control, radaros sebességtartó) teljesen megállítja és újra mozgásba hozza a járművet, ha az elöl haladó autó félrehúzódott a Mazda elől. A 2018-as Mazda6-ban már a márka legújabb 360 fokos kamerája dolgozik.

A Mazda los angeles-i standjának része a márka legújabb tanulmányautója, a VISION COUPE, amely egy négyajtós dizájn-koncepció, melyet október végén mutattak be a Tokiói Autószalonon, egy Mazda RT24-P prototípus versenyautó, valamint egy MX-5 Halfie, melynek egyik fele a sorozatgyártású MX-5 ND-t, másik fele pedig a versenyautóvá átépített megfelelőt mutatja.

[TESZT] Citroёn SpaceTourer BlueHDi 150 – francia családi kényelem

Citroёn SpaceTourer, Toyota ProAce Verso, Peugeot Traveller. Három testvérmodell, amelyek alapjaiban ugyanazok szinte minden csavarra megegyezően, mégis merőben más tálalást, karakterisztikát és szellemiséget hordoznak. Egyértelműen a Citroёn SpaceTourer lett leginkább a komfortra, illetve a kényelemre kihegyezve.

Korábbi tesztünkben, még a nyár elején mutattuk be az Autóaddikt.hu olvasóinak a Toyota ProAce Verso-t. Utazgattunk vele jócskán, mi több, még egy esküvő kapcsán is bevetettük a családi egyterűt. Minden téren kitűnően teljesített, úgyhogy már akkor is úgy summáztuk, hogy belevaló céljármű, ráadásul mellőzi a sztereotip kisbuszos jellemzőket.

Most pedig nagyító alá helyeztük a Citroёn SpaceTourer-t, amely minden túlzás nélkül gyakorlatilag teljesen megegyezik a Toyota, illetve Peugeot testvérmodellekkel. Nyilvánvaló, hogy az orr-rész teljes mértékben átalakításra került, legalábbis, ami a hűtőmaszk rostélyát és a rácsozat vonalvezetését illeti; a lámpatestek ugyanazok, az átalakítás azért látszik. A Citroёn jelenlegi portfóliójára jellemzően a maszk dupla csíkja a féynszórók tokozásában folytatódik, konkrétan itt záródik le, ez kétségkívül eleve hozza az illusztris megjelenést, jól eltaláltan prezentálva az autó lényegiségét.

Gigantikus tengelytávval, optimálisan élhető beltérrel

Ha oldalról szemléljük a Citroёn SpaceTourer-t, egyértelműen látszik a hasonlóság a Peugeot Traveller-rel illetve a Toyota ProAce Verso-val. A tengelytáv hatalmas, 3275 milliméteres, ugyanakkor a kocsiszekrény kialakításának köszönhetően nem szökik égbe a magasság, mindössze 1950 milliméter. Utóbbival már nyugodtan elgondolkodhatunk azon, hogy garázsunkba befér-e az autó, átlag 2 méteres bejárattal sima ügy (nekünk passzolt gond nélkül), a 4956 milliméteres hossz sem jelenthet akadályt, ugyanis ez megegyezik egy középkategóriás, vagy egy felső-középkategóriás hagyományos személyautó paramétereivel.

 

Hátulról is tradicionális elemek köszönnek vissza, a csomagtérajtó felfelé nyílik, ez némi plusz teret igényel, ha visszatérünk a fentebbi garázs témához. Viszont szabadtéren, ha mondjuk a családi utazás során elered az eső, remek feature mindenképpen – ugyanakkor a tűző napsütés ellen is jól véd. Ha már keressük minden területen a praktikumot.

A Citroёn SpaceTourer belterére leginkább a kényelem szó a legjobb tömör körülírás. Persze az anyaghasználatra sincs panasz, minden érezhetően jó minőségű részletekkel operál, kezdve a kárpitozástól egészen a kezelőszervek, kiegészítők puha tapintásáig.

Igazán kisbuszos kényelmet ad: magas és kényelmes üléspozíciók

Kellemes üléspozíciót irányoztak be a tervezők a három márka által forgalmazott kisbuszok tervezésénél, így nem meglepő módon a Citroёn SpaceTourer is erre alapoz. A megfelelő beállítások után szinte egy szögből belátjuk a közvetlen környezetünket, a hátsó traktus kialakítása és hossza miatt itt is bevetésre kerültek a kiegészítő belső tükrök. Jó és hasznos ez, bár a tapasztaltabb sofőr ezek használatát mellőzve még inkább boldogul, de ez persze minden esetben más és más.

Visszaköszön az állandóan felmerülő probléma a Citroёn SpaceTourer esetében is: a nyitható oldalablakok hiánya.

Ezt már a Toyota ProAce Verso tesztünknél sem tudtuk igazán hová tenni, főként, hogy az évszakhoz képest jelentősen melegebb időjárásban sikerült leautóznunk az 1 hetet. Igaz, volt klíma, és korrekt keringetés, de mi van, ha ez netán elromlik egy hosszabb utazás során, és még egy kisgyerek is van velünk a fedélzeten? Télvíz idején nyilván más a helyzet e téren, akkor nem érezzük szükségességét annyira (bár akkor sem árt, ha tudunk kereszthuzatot kreálni néha-néha).

603 liter hasznos csomagtér áll rendelkezésünkre, ha a Citroёn SpaceTourer-t választjuk családi autónkként. Ez bőséges, viszont ha variálunk a hátsó ülésekkel, akár 2.7 köbméterig is feltornászhatjuk a rakfelületet, ami már kishaszonjárműs adat. Több más, hasonló paraméterekkel rendelkező kisbuszhoz képest a Citroёn SpaceTourer-nél volt a legegyszerűbb az ülések hajtogatása, átszervezése, ami külön pirosponttal illeti a gyártót.

Kitűnő nyomatékot és persze fogyasztást produkál a BlueHDi alapú hajtáslánc

2 literes, soros hengerelrendezésű turbódízel erőforrást kapott a tesztelt Citroёn SpaceTourer, maximálisan 150 lóerő teljesítménnyel (4000 RPM), 370 Newtonméteres csúcsnyomatékkal (2000 RPM). A gyárilag megállapított 1705 kilogrammos üres tömeghez – hozzászámítva a tesztjeink során velünk utazó 4 felnőtt utas, plusz csomagjaik súlyát – bőségesen elegendőnek bizonyult a BlueHDi-s hajtáslánc, közvetlen gázreakciókkal, optimális nyomatékgörbével megspékelve. A hatgangos manuális váltó áttételezése szintén tetszett, közepesen hosszú fokozatokkal, jól hangolt utazótartománnyal.

Utóbbinak köszönhetően a fogyasztás sem tudott elszállni az egekbe: városi környezetben 6.8 litert, országúton pedig 4.8 litert sikerült átlagolnunk 100 kilométerre. Autópályán is mértünk fogyasztást, itt 2450-es percenkénti fordulatszámon, 130 kilométer/óránál 6.2 literes átlag jött ki közel 100 kilométer folyamatos autózás után.

2016 Citroёn SpaceTourer BlueHDi 150 specifikációk

Motor

Motortípus: négyhengeres turbótöltött dízelmotor

Lökettérfogat: 1997 cm³

Maximális teljesítmény: 150 LE @ 4000 ford./perc

Maximális forgatónyomaték: 370 Nm @ 2000 ford./perc

Erőátvitel: elsőkerékhajtás, hatfokozatú manuális kéziváltóval

Méretek, egyéb műszaki adatok

Hossz: 4959 mm

Szélesség: 1920 mm

Magasság: 1935 mm

Tengelytáv: 3275 mm

Első gumik mérete: 225/65 R17

Hátsó gumik mérete: 225/65 R17

Tömeg, üresen: 1644 kg

Megengedett össztömeg: 2685 kg

Csomagtartó mérete: 603 liter (8 üléssel)

Üzemanyagtartály mérete: 70 liter

Menetteljesítmények

Végsebesség: 170 km/h

Gyorsulás 0-ról 100-ra: 11.0 s (gyári), 10.2 s (saját mérés)

Fogyasztási adatok

Saját, mért eredmény (átlagos használattal)

Városi: 6.8 l/100 km

Országúti: 4.8 l/100 km

Vegyes: 6.6 l/00 km

Gyárilag mért eredmények

Városi: 5.3 l/100km

Országúti: 5.3 l/100km

Vegyes: 5.6 l/100km

CO2 kibocsátás: 129 g/km

Bővebb információ a Citroёn magyarországi képviseletének honlapján, IDE kattintva.

Még több fotó: AutóAddikt Facebook oldal

A cikkhez tartozó fényképeket Canon technikával készítettük.
Szerkesztőségünk mobilinternet-hozzáférését a Telenor Magyarország biztosítja. Az Autóaddikt.hu Telenor Hello Data csomagot használ.
Együttműködő partnereink: Acer Hungary, ASUSDuplitec, Canon, Camera Kft., Telenor Magyarország
Utómunka hardver: Acer, ASUS

Arany kormánykerék díjat kapott az Audi Q5

Az Audi Q5 nyerte el a 2017-es Arany kormánykerék (Das Goldene Lenkrad) díját a Nagy SUV-modellek kategóriájában. A jelölteket korábban az Auto Bild szakmai magazin, húsz európai testvérmagazinja, valamint a Bild am Sonntag lap olvasói választották ki a 2017-es év autós újdonságai közül, a győztesekről pedig szakértőkből álló nemzetközi zsűri döntött. Az Audi Q5 díját kedd este Peter Mertens, az AUDI AG igazgatótanácsának a műszaki fejlesztés területéért felelős tagja vette át Berlinben.

Idén öt kategóriában összesen 42 modell indult az „Arany kormánykerék” („Das Goldene Lenkrad”) mezőnyében, amelyek közül az Európa-méretű olvasói szavazás eredményeképpen végül húsz jutott a döntőbe, hogy megmérettessen a szakértők előtt.

Az autóversenyzőkből, mérnökökből, formatervezőkből, connectivity-specialistákból, sokat vezető autósokból, kritikusokból és nem utolsósorban az Auto Bild összes európai testvérlapjának főszerkesztőiből álló zsűri tesztelte alaposan a döntő résztvevőit, majd döntött az áhított trófeákról. Az Audi Q5 hét vetélytársával szemben győzedelmeskedett aNagy SUV-modellek kategóriában.

„A zsűri által képviselt magasfokú szakmai kompetencia és széles vélemény-keresztmetszet, illetve e díj európai méretű jelentősége avatja oly értékessé ezt a kitüntetést szakmánkban. Az Audi Q5 által elhódított 2017-es ’Arany kormánykerék’ jól mutatja, hogy méltó utódot sikerült alkotnunk e SUV-modellsorozat nagysikerű első nemzedékének. Nagy büszkeséggel tölt el minket ez az elismerés” – hangsúlyozta Peter Mertens a berlini Axel-Springer-Haus díjátadó rendezvényén.

Az Audi Q5 az év elején érkezett a piacra. Az Audi „topsellerének” második generációja több tekintetben is mércéül szolgálhat a prémium SUV-modellek B-szegmensében. A vetélytársak körében a legalacsonyabb légellenállási együttható (cw), a következetes könnyűszerkezetes építés, valamint a korszerű motorok éppúgy hozzájárulnak az új Q5 magasfokú gazdaságosságához, mint az új, ultra-technikával készülő quattro összkerékhajtás. Az új Audi Q5 mindemellett új vezetői segédrendszerek széles palettáját, korszerű infotainment- és connectivity-felszereltséget, valamint csillapítás-szabályozással kiegészített légrugózást is kínál.

Sokadjára is tudott bizonyítani a Ford Mustang: a Balaton környékén élményautóztunk

Bár jövőre érkezik a megnövelt teljesítményű, egyben megújuló Ford Mustang, úgy tűnik, még mindig tart az amerikaiak legendás muscle car-jának a térhódítása. Egyben persze a népszerűsége is, ami töretlen, és nagyon valószínű, hogy ez már az idők végezetéig így is marad.

A Ford hazai importőre gondolt egyet, és összeverbuvált a hazai szaksajtó jeles képviselői közül néhányat, hogy egy kellemes, kétnapos túra keretein belül (újra) átélhessék a Ford Mustang adta élményfaktort.

Ráadásul az indulásnál máris kiderült, hogy az összesen 4 darab Mustang mindegyike a klasszikus V8 5 literessel lett felszerelve, a 2.3-as EcoBoost-nak most nyoma sem volt. Mint kiderült – bár nyílt titok – idehaza is leginkább a V8 a menő, nem hiába; a Mustang ténylegesen akkor Mustang, ha akad némi kraft. Márpedig itt akad, nem is kevés, 421 lóerő, ami irdatlan erődemonstrációra képes. Aki szívesen elmerülne a Mustang részleteiben, annak kettő tesztet is tudunk ajánlani, az egyiket ide kattintva, a másikat ide kattintva lehet elolvasni.

Rövid eligazítás után nekifutottunk a programnak, első állomásunk Dégen lett kijelölve. Az itiner úgy lett kialakítva, hogy a leautózott szakaszok közt legyen lehetőleg mindenféle jelleggel felruházott rész – kezdtük autóúton (M0), folytattuk autópályán (M7), majd következtek a hagyományos országutak, majd szűkebb mellékutak jöttek.

Dégen akadt némi pihenő, a helyi Festetics kastély kertjében sorakoztak fel a Ford Mustangok, egymás mellett, szépen, párhuzamosan. Fotótémának ideális volt a helyszínválasztás, illetve elkönyvelhettük, hogy a Mustang igazán remek útitárs egy masszív kiruccanás lebonyolításához.

Dég után bejártunk egy híres raliútvonalat. Először azt hittük, hogy kissé sáros-poros úton vezet majd a térkép, de nem, helyette keskeny, ám végig jó minőségben lebetonozott irányt kaptunk. Itt volt feladat is a meghívottaknak.

Innen indultunk át Viszre, itt is egy lokál kastélyt látogattunk meg (Chateau Visz), a csapat itt egy meglepetésvendéggel, az olimpiai bajnok Kiss Gergellyel találkozott, aki nem mellesleg a Ford Mustang magyarországi márkanagykövete.

Gergő számtalan érdekes sztorival szórakoztatta az egybegyűlteket, így az amúgy is különleges ebéd még inkább fűszerezett hangulatot kapott.

Viszről Kéthelyre vitt az útvonalterv, ám közben ismét megálltunk, mégpedig a második közös feladat elvégzéséhez. Ez a klasszikus 1/100 volt, a Ford komplett tesztpályával készült itt is.

Mivel relatíve hamar sötétedik már, ezért időnk sem maradt sok ezután, becéloztuk a Kristunus Borbirtokot.

Mi is lehetne az egyik remek elfoglaltsága egy Ford Mustang-tulajnak, ha nem borkóstolásra menni másodmagával? Tény, hogy ebbe a környezetbe is remekbeszabottan illik bele a Ford Mustang, s kiválóan mutatott a modern, letisztult épületkomplexum parkolójában.

Külön elismerés illette ismét a SpeedWorld instruktorait, akik kellő profizmussal és kommunikatív megközelítéssel segítettek abban, hogy a Ford Mustang konvoj mindig a lehető legbiztonságosabb körülmények közt haladjon a több száz kilométeres élményautózás során. Egyébként nem először vesznek részt a Ford menetpróbáin, bemutatóin, reméljük, ez még sokáig így is marad.

A második, befejező nap végén viszont már szabadfoglalkozás várta a csapatot: ébredés után ki-ki a maga útvonalán indulhatott vissza Budapestre. Megannyi élménnyel, megannyi újdonsággal, tapasztalattal – a Ford Mustang egyike azon kevés élményautóknak, amelyek folyamatos megújulással képesek szórakoztatni, s persze elkápráztatni.

Még több fotó: AutóAddikt Facebook oldal

A cikkhez tartozó fényképeket Canon technikával készítettük.
Szerkesztőségünk mobilinternet-hozzáférését a Telenor Magyarország biztosítja. Az Autóaddikt.hu Telenor Hello Data csomagot használ.
Együttműködő partnereink: Acer Hungary, ASUSDuplitec, Canon, Camera Kft., Telenor Magyarország
Utómunka hardver: Acer, ASUS

[TESZT] BMW 440i Coupé – túrázni, sportosan és elegánsan

Ha meg lehetne alkotni az olyan tökéletesség mintaképét, amely alapvetően a sportautók és a túraautók közti leheletfinom összhangot képviseli, akkor egyértelmű, hogy a BMW 4 Coupé lenne az elsődleges választás. Egyfajta etalon ez, ami persze nem meglepő kijelentés, ha a márka többi modelljét vizsgáljuk. Teszten a BMW 440i Coupé.

Formaiság, letisztultság, konzervatív küllem? Unalomig ismételt jelzők ezek, nagyjából a BMW egész modellpalettájára ráaggathatók. Na jó, nem az egészre, mert ugye van ott azért 1-es és 2-es széria is, ott inkább az alacsonyabb árfekvés és a praktikum elsődleges. Bár a dizájn ott sem mellékes, de mégis az igazi gyönyörködtetés valahol a hármasnál indul.

Az ötös nagy, a hármas kicsi – jöjjön a köztes megoldás! Bár itt jön egy kis nüansz, ugyanis a BMW 4 alapjaiban a BMW 3 kupé verziójaként jött létre (nincs 2 ajtós BMW 3, az M3 is négyajtós). Ráadásul egyáltalán nem hátrány, ha némi sportos eleganciát óhajtunk csempészni az autónk szellemiségébe, de az pláne nem árt, ha az egész körítés gyönyörűen hozza a rugalmasságot, komfortot, kényelmet. Tehát van ilyen, csak keresni kell. S persze nem árt az sem, ha a prémiumkategóriát pedzegetjük.

Morcos, dimamizmust sugárzó orr-részt kapott a BMW 440i Coupé, lapított idomokkal, hatalmas légbeömlőkkel. Vagyis jelleggel, mert a szokottan alulra helyezett ködlámpafészkek inkább pszeudóhatást keltenek, de jól egészítik ki a tényleges lélegeztetőrészt, egyből az egyenként 9 lamellát számláló vesék alatt.

Ennyi, semmi több: a BMW 440i Coupé-nál máris elegendő mindez az üdvösséghez. Lelőjük a poént, de itt kikívánkozik – a színválasztás tökély, ha ezt az autót tervezzük megvásárolni, szigorúan ez az árnyalat az, ami elengedhetetlen. Lehet, személyeskedés ez, de kötve hisszük, hogy lenne bárki is, aki nem emellett a színkompozíció mellett voksolna. Ezért külön pirospont a BMW hazai importőrének, meg azért is, hogy minden esetben remekbeszabott konfigurációval érkeznek a bajor márka tesztautói szerkesztőségünkhöz.

Hamisítatlan sportkupé, felruházva minden földi jóval. A túrás jelleg is megvan

A kupé fazon nyilvánvalóan oldalnézetből a legütősebb és egyben a legegyértelműbb. Az elnyújtott, 4638 milliméteres hossz felsőközépkategóriás jelleget ad, azonban a kétajtós-csomagtartós kupé kivitel minden ilyen jellegű gondolatot azonnal elfeledtet.

Sima, lágy formavilág, sehol egy felesleges törésvonal vagy sziluett, az oldalirányú légbeömlők kihangsúlyozzák a sportos környezetet, meg persze azért csak megbúvik itt egy M jelzés is, utalva az M packett felszereltségre.

Hátrafelé csapott kupéfazonnal domborít a BMW 440i Coupé, B oszlop ugyan van, de az oldalajtók üvegezése keret nélküli. Az övvonalak szigorúan haladnak felfelé, kellemesen beleolvadva a C oszlopba, hagyva némi kitüremkedést a csomagtérnek, valamint a kissé oldalra beúszó hátsó zárófények buráinak. A 19-es papucsok pont eltaláltak méret tekintetében, ennyi kell is, különben máris veszítene a BMW 440i Coupé korrektül megrajzolt egyéniségéből.

Meglepetés akkor sem éri a szemlélőt, amikor a hátsó traktus kerül nagyító alá: a BMW 440i Coupé itt is hozza a klasszikus és összetéveszthetetlen tálalást, arról, hogy a felszereltség eltér a hétköznapitól, alapvetően a dupla kipufogóvégek árulkodnak, semmi egyéb. Ez így is van rendjén, a BMW mindig is értett ahhoz, hogy a jól bevált és megszokott dolgokat nem, vagy csak minimálisan kell változtatni, újítani.

Nehéz eldönteni, hogy sportautóba, vagy túraautóba ülünk be: a BMW 440i Coupé remekül ötvózi a két stílust. Jó, jó, az igazán sportos aspektus és tálalás eleve az „igazi” M, itt meg „csak” M Packett van. Recaro helyett kapunk ultrakényelmes foteleket, amelyeket pár mozdulattal vadítóan sportossá variálhatunk, növelve az öldaltartást és ezáltal a menetstabilitás-érzetet.

Minden a prémiumminőség jegyében fogant

Prémium anyagokból épül fel a BMW 440i Coupé utastere, a már megszokott praktikus kialakítással, tálalással. Analóg műszeregységeken a hangsúly, hála az égnek, a tradíció csak tradíció; csakúgy hagyomány, mint kissé a vezetőállás felé döntött középkonzol, sarkos vonalvezetés és élces kialakítás. Van tabletszerű infotainmentünk is, mai trend szerint a középkonzol folytatásaként a szélvédő irányába. Itt egyébként minden lényeges információ leközlésre kerül az autóról, a nyolcgangos automata joystickje mellett lévő fuinkció- és módválasztó tárcsával könnyedén lépdelhetünk a menüpontok közt.

Míg az első ülések fejedelmiek (persze testalkattól nagyban függ a tényleges kényelemfaktor), a hátsó rész korlátozott fejtér és lábtér tekintetében. A BMW 440i Coupé négyszemélyes, nem véletlenül. Legoptimálisabban kettő, az átlagosabbnál vékonyabb testalkatú és alacsonyabb felnőtt, vagy két gyerek utaztatható igazán kényelmesen. Ki- és beszállásnál lehet érezni leginkább a kupéformából adódó szűkösséget – ez az autó pontosan erről szól.

Akad dinamika, nem is kevés

Soros elrendezéssel hat henger, 2998 köbcenti hengerűrtartalom, jól hangolt turbótöltés: a BMW 440i Coupé tesztautó kategóriájában a legcombosabb, 326 lóerős benzinessel érkezett.

A maximális teljesítmény 5500-as percenkénti fordulaton áll a sofőr és az utasok rendelkezésére, csúcsnyomatékként 450 Newtonmétert adott meg a gyártó, amely már alacsony tartományban, 1380 RPM-től érhető el.

Tökélyre hangoltan épült fel a BMW 440i Coupé nyomatékgörbéje, a hajtáslánchoz csatolt 8 sebességes újfent észrevétlenül tette dolgát. Legyen szó visszafogott, belvárosi vezetésről, vagy épp egy szerpentinen való szlalomozásról, az egész összkép remek, annak ellenére, hogy a tesztelt BMW 440i Coupé hátsókerékhajtást kapott. Tehát a stabilitást és biztonságérzetet növelő xDrive összkerékhajtás most nem volt konfigurálva ehhez a modellhez.

Így visszakaphattuk azt a hamisítatlan hátsókerekes BMW-feelinget, amelyet anno utoljára talán a jó öreg 321 lóerőt produkáló E36-os M3-asunkban éreztünk, hozzátéve, hogy azért ott jóval nyersebb és neveletlenebb volt a viselkedés, mint egy újkori BMW-nél.

Atomstabil útfekvés, direkt kormányzás jellemezte a BMW 440i Coupé-t, azt az érzést keltve, hogy nem nagyon lehet kihozni a sodrából még szélsőségesebb helyzetekben sem.

Az elektronika azért sok esetben közbeszólt, ténykedett, ami kell is, hiszen ettől (is) borítékolható egyértelműen a vezetés élménye a márka szlogenjét felemlegetve.

A teljesítményhez képest visszafogott a fogyasztás

Érdekes módon a fogyasztás sem szökött egekbe a BMW 440i Coupé tesztelés során. Kimaxolt sportprofilban, finoman szólva intenzív gázpedálkezeléssel sem léptük meg a 15 literes felső határt, 12.2 liter/100 kilométer átlaggal zártunk 62 kilométer megtétele után. Spórolós profilban, nagyon óvatos vezetéssel városi környezetben 7.3, országúton 5.0 literes átlagot rögzítettünk 100 kilométerre, ami kimondottan tetszetős végeredménynek számít.

2017 BMW 440i Coupé specifikációk

Motor

Motortípus: soros elrendezésű hathengeres turbótöltött benzinmotor

Lökettérfogat: 2998 cm³

Maximális teljesítmény: 326 LE @ 5500 ford./perc

Maximális forgatónyomaték: 450 Nm @ 1380 ford./perc

Erőátvitel: hátsókerékhajtás, nyolcfokozatú automataváltóval

Méretek, egyéb műszaki adatok

Hossz: 4638 mm

Szélesség: 1825 mm

Magasság: 1374 mm

Tengelytáv: 2810 mm

Első gumik mérete: 225/40 R19

Hátsó gumik mérete: 225/40 R19

Tömeg, üresen: 1560 kg

Megengedett össztömeg: 2040 kilogram

Csomagtartó mérete: 445 liter

Üzemanyagtartály mérete: 60 liter

Menetteljesítmények

Végsebesség: 250 km/h

Gyorsulás 0-ról 100-ra: 5.0 s (gyári), 4.7 s (saját mérés)

Fogyasztási adatok

Saját, mért eredmény (átlagos használattal)

Városi: 7.3-12.2 l/100 km

Országúti: 5.0 l/100 km

Vegyes: 6.8 l/00 km

Gyárilag mért eredmények

Városi: 9.1 l/100km

Országúti: 5.5 l/100km

Vegyes: 9.9 l/100km

CO2 kibocsátás: 159 g/km

Bővebb információ a BMW magyarországi képviseletének honlapján, IDE kattintva.

Még több fotó: AutóAddikt Facebook oldal

A cikkhez tartozó fényképeket Canon technikával készítettük.
Szerkesztőségünk mobilinternet-hozzáférését a Telenor Magyarország biztosítja. Az Autóaddikt.hu Telenor Hello Data csomagot használ.
Együttműködő partnereink: Acer Hungary, ASUSDuplitec, Canon, Camera Kft., Telenor Magyarország
Utómunka hardver: Acer, ASUS

Mutatjuk, mire kell ügyelnünk autónk téli felkészítésekor

A téli hónapok közeledtével érdemes autónkat megfelelően felkészíteni a hidegebb időjárási körülményekre, hogy ne érjen bennünket meglepetés csúszósabb útviszonyok között vagy fagypont alatti hőmérséklet esetén.

A Duna Autó 18 márkaszervizében évente több mint 6000 autót készítenek fel a téli szezonra, ezért a vállalat tapasztalt szakembereinek segítségével összeállítottuk azokat a legfontosabb teendőket, amiket az autó téli felkészítésénél semmiképpen sem szabad kihagyni.

Nézzük, melyek ezek:

A gumiabroncsok lecserélése

Az elsődleges feladat minden autós számára a téligumi-csere. Amint a napi átlaghőmérséklet 7° alá süllyed, elérkezik az idő a nyári gumik lecserélésére, ugyanis 7° alatt már kevésbé rugalmasak, nem biztosítják a megfelelő tapadást az utakon. A téli gumikat március végéig ajánlott az autón hagyni.

Folyadékszintek, fagyáspont ellenőrzése

Ezek közül a legegyszerűbben a szélvédőmosó télire cserélése oldható meg. Ám nem elég a fagyálló ablakmosó folyadékot beleönteni rendszerbe, ügyeljünk arra, hogy az egész rendszert átmossuk vele, nehogy a nyári folyadék belefagyjon a csövekbe, mert így a télinek esélye sem lesz eljutni a szélvédőig. A hűtőfolyadék fagyáspontjának ellenőrzése után, esetenként elegendő csak utántölteni a hiányzó mennyiséget, lecserélése kétévente javasolt. A megfelelő fagyálló hűtőfolyadék növeli a hűtési rendszer élettartamát, védelmet nyújt a korrózióval szemben. A hűtőfolyadék és a fékfolyadék rendszeres cseréjét mindenképpen érdemes szervizben elvégeztetni, mivel a csere elmulasztása beláthatatlan kockázatokat rejthet magában.

A fényszórók beállítása

Mivel télen sokkal többet közlekedünk sötétben elengedhetetlen, hogy a látási viszonyok sötétedés után és csapadékos, ködös időben is optimálisak legyenek. Az izzók fényereje a használat során csökken, a szennyeződések pedig tovább ronthatják a világítóberendezések fényét. Az izzók cseréje és karbantartása mellett, ügyeljen a tisztaságukra is, hogy megfelelő távolságot világítsanak be.

A helyesen beállított fényszórók – amit a szervizben pár pillanat alatt ellenőrizni tudnak – növelik a vezetési biztonságot a téli, változatos időjárási viszonyok között is.

Az ablaktörlő lapátok állapotának kontrollja

Ahhoz hogy megfelelően kilássunk az autóból, elengedhetetlenek a jól működő ablaktörlő lapátok. A téli időszakban ezeket sokkal intenzívebben használjuk, ezért ne felejtsük el a téli felkészítés során ellenőrizni működőképességüket. Amennyiben hiányosságot tapasztalunk, ne habozzunk újra cserélni, hiszen a biztonságos vezetés alapfeltétele a megfelelő látási viszonyok biztosítása.

Fűtési rendszer, pollenszűrő állapotának ellenőrzése

A szélvédőnek nem csak kívül, hanem belül is tisztának kell lennie. Télen gyakrabban párásodik be a gépjármű szélvédője, melynek leghatékonyabb ellenszere a megfelelően karbantartott fűtési rendszer. Egy eltömődött pollenszűrő elzárhatja a friss levegő útját, így a fűtés rendszer nem képes a hatékony páramentesítésre.

Ne feledkezzünk meg az akkumulátorról sem

Mivel télen az akkumulátor nagyobb igénybevételnek van kitéve, könnyebben cserbenhagyhatja az autósokat. Ezért érdemes az autó téli felkészítése során ellenőriztetni az állapotát és a töltöttségi szintjét, és ha szükséges újra cserélni, mert így elkerülhetjük, hogy váratlan probléma merüljön fel az utazás során. A régebbi autómodelleknél javasolt a gyújtási rendszer és a gyertyák ellenőrzése is. Sőt, az sem árt, ha mindenre felkészülten, indítókábelt is tartunk az autóban.

Néhány dolog, amire még szükség lehet

Készítsük be a hókaparót, seprűt, hóláncot, valamint jégoldót a szélvédőre, zárra! Néhány plédet is tarthatunk az autóban az utasok kényelmére vagy hosszabb vesztegeléssel járó vészhelyzet esetére.

„Annak ellenére, hogy vannak olyan feladatok, amiket az autótulajdonosok saját kezűleg is meg tudnak oldani, én azt gondolom, hogy mindenképpen érdemes szakszervizben elvégeztetni a téli felkészítést, hiszen ott – az egyes márkák által előírt ellenőrzési lista szerint – teljes körűen átvizsgálják az autót. Ne felejtsük el, hogy saját és a közlekedés többi résztvevőjének biztonságáról van szó, és ez a költség az emberéletekhez képest elenyésző. Az autó téli felkészítését semmiképp se ajánlatos az utolsó utáni pillanatra hagyni, hiszen a fagy és a hó egyik napról a másikra megérkezhet, és a szervizidőpontok ebben az időszakban igencsak telítettek” – hívta fel a figyelmet Simon Péter, a Duna Autó Zrt. műszaki igazgatója.

Plusz néhány jó tanács a biztonságos téli vezetéshez a Duna Autótól:

1. Indulás előtt – saját és a közlekedés többi résztvevőjének biztonsága érdekében – mindig tisztítsuk le az autót! Még üzemanyagot is spórolhat.
2. A motor üresjáratban történő „bemelegítése” többet árt, mint használ
3. Vezessünk egyenletesen, kerüljük a hirtelen fékezést!
4. Fokozottan figyeljünk az útviszonyokra: jeges foltok, kitaposott vályúk, csúszós latyak, stb.
5. Legyünk körültekintők, ügyeljünk jobban a követési távolságra!

Toyota C-HR R-Tuned: minden idők leggyorsabb szabadidőjárműve

A Toyota megépítette minden idők leggyorsabb városi szabadidő járművét.
A Toyota CH-R már eddig is fenekestül forgatta fel a crossoverek piacát, most pedig új bravúrra készül – igaz, ehhez minden porcikájában át kellett alakulnia.

Fantasztikus, rendszerint csak tanulmányautókon látható formai megoldások, hipertakarékos hibrid hajtáslánc és rock-sztároknak kijáró piaci népszerűség: egyetlen mondatban így foglalható össze annak a CH-R crossover modellnek a lényege, amellyel a Toyota megerősítette a világ legnagyobb és leginnovatívabb autógyártói között elfoglalt pozícióját.

Nincs persze az a tökéletes termék, amit ne lehetne még jobbá tenni – ha nem is minden szempontból, egy-egy jellemzőjében feltétlenül. A Las Vegasban megrendezett SEMA kiállításon, a világ legnagyobb és legfontosabb tartozék- és tuningpiaci szakmai rendezvényén kiállított Toyota C-HR R-Tuned egy vadonatúj, gyakorlatilag nem is létező piaci szegmensbe, a szupersport-szabadidőjárművek osztályába vezeti be a modellt.

Az Európában 1.2 literes turbómotorral vagy 1.8 literes hibrid hajtáslánccal, Észak-Amerikában 2.0 literes szívómotorral szerelt városi crossover ezúttal egy negyedik erőforrást, egy 2.4 literes, négyhengeres benzinmotort kapott.

A rettenetes méretű Garrett turbófeltöltővel szerelt blokk felfoghatatlan 600 lóerőt küld az első kerekekre.

Ezek a beépített részlegesen önzáró differenciálműnek köszönhetően minden logikát nélkülöző módon nemcsak megbirkóznak az iszonyatos teljesítménnyel, de szuper-sportkocsikat megszégyenítő menetdinamikát tesznek lehetővé: az autó minden idők ötödik legjobb köridejét futotta a kaliforniai Willow Springs International Raceway versenypályán.

A pontos köridő 01:25:22 századmásodperc ez pedig azt jelenti, hogy a Toyota C-HR R-Tuned a világ leggyorsabb szabadidőjárműve.

https://www.youtube.com/watch?v=JSUa0vDAQxQ

Az átépítés során a gyári autó brutális motortuningot, gigantikus Brembo versenyfékeket, egy felettébb harcias megjelenést és 130 kilogramm leszorítóerőt biztosító aerodinamikai csomagot, valamint 18 colos keréktárcsákra szerelt, fél-slick Toyo Proxes RR versenyabroncsokat kapott.

A Toyota hivatalosan is megerősítette, hogy a fejlesztés több mint másfél éven át tartott, az autó prototípusai rendszeres vendégek voltak a versenypályán.

https://www.youtube.com/watch?v=qE_r-fh5p6w

A SEMA kiállítás egyik legmeghökkentőbb sztárjának utastere is méltó a crossover átalakult funkciójához: a hátsó üléseket kiszerelték, a felületeket szénszálas panellel fedték le.

Felesleges azonban a modell használati értékén töprengenünk, a C-HR R-Tuned sajnos minden bizonnyal megmarad egyedi, bár teljességgel feledhetetlen példánynak.

Az új BMW X2 virtuális élményekkel indul világkörüli turnéjára

A BMW legkisebb terepkupéjának 2018 márciusi piaci debütálása előtt a modellt népszerűsítő bevezetőkampány számos országba ellátogat – a BMW és a Microsoft forradalmi együttműködésének köszönhetően egyedülálló valóságélményt kínálva.

Az új BMW X2 nemzetközi bevezető kampányának részeként a bajor prémiumgyártó és a Microsoft a vezetés élményét az újdonság „Be the one who dares” mottójához hűen egyedülálló, csúcstechnológiás valóságélménnyé varázsolja. A Microsoft HoloLens forradalmi VR-technológiának köszönhetően a kézzelfogható valóság és az elképzelt digitális tartalom egészen egyedi összefonódása kel életre – a BMW közreműködésével az iparágban először.

A BMW X2 Holo Experience valóságélmény a nemzetközi kampány keretein belül minden érdeklődőnek megadja a lehetőséget arra, hogy vadonatúj szemszögből, a kiterjesztett valóság interaktív módján ismerje meg az új BMW X2 modellt. A kézzelfogható valóság és az elképzelt digitális tartalom összefonódásaként izgalmas kihívások és kreatív elemek váltják egymást, az élményvadászat közben így az érdeklődőknek például egy labirintusból kell kivezetniük az új BMW X2-t, miközben a karosszéria színét a márciustól elérhető fényezési paletta bármelyik árnyalatára lecserélhetik. A BMW X2 Holo Experience valóságélmény új alapokra helyezi a nemzetközi modellbevezető kampányok lényegét, miközben a virtuális ismerkedés az érdeklődő és az új BMW X2 közös hologramos „szelfijével” zárul, amely bármelyik közösségimédia-felületen publikálható. Leendő ügyfeleink ráadásul ezt követően egy exkluzív tesztvezetésen testközelből is megismerkedhetnek az új modellel.

„A BMW X2-vel egy viszonylag új célcsoportot célzunk meg: azokat a fiatalokat, akik már a digitális kor szülöttei, és mint ilyen, a kommunikáció egészen egyedi, kortárs élményét keresik. A BMW X2 Holo Experience valóságélmény megadja ezt a kívánt technológiai varázslatot, amellyel szórakoztató módon nyithatunk leendő ügyeleink felé” – mondta Uwe Dreher, a BMW nemzetközi márkakommunikációs vezetője.

„A kézzelfogható valóság és az elképzelt digitális tartalom összefonódása lehetővé teszi a cégek számára, hogy a termékdigitalizáció területén új szintre lépjenek. A BMW X2 Holo Experience valóságélmény kiváló példaként szolgál arra, hogy a kreatív vállalatok miként kelthetik digitálisan életre egyes termékeiket, soha nem látott módon” – tette hozzá Michael Zawrel, a Microsoft Németország HoloLens technológiáért és összefonódó valóságért felelős termékmenedzsere.

A Microsoft HoloLens VR-technológiára épülő BMW X2 Holo Experience valóságélmény az elkövetkező hónapokban a világ számos BMW márkakerekedésében átélhető lesz, nem csupán exkluzív paravánok mögött, de a BMW X2 saját kiállítótermében is. Az élményt a látogatók a BMW berlini és müncheni márkakereskedéseiben, az Automag München márkakereskedésben és a BMW zürichi kiállítótermében máris átélhetik.

A BMW X2 Holo Experience valóságélmény tökéletesen illik az új BMW X2 „Be the one who dares” mottójához, amely 2017 októbere és 2018 márciusa között végigkíséri a BMW X modellcsalád legújabb, feltűnően karakteres tagjának nemzetközi modellbevezető kampányát.

Az új BMW X2 (átlagos üzemanyag-fogyasztás: 4,5 – 6,3 liter / 100 km; kombinált károsanyag-kibocsátás: 118 – 144 gramm / km)* eközben sokkalta több, mint egy újabb BMW X modell: minden részletében egyedi formanyelvével és sportos adottságaival nem csupán a kompakt méretű terepkupék szegmensében, de a BMW X modellcsaládon belül is hamisítatlanul egyedi szerepet tölt be. Az új BMW X2 a korban és lélekben fiatal célcsoport prémium igényeinek kielégítésére hivatott. Azon ügyfeleinkére, akik a metropoliszok forgatagában és az érintetlen természetben szerzik élményeiket, értékként kezelik a kirívó különlegességeket és hajszolják a vezetés élményét – egy pillanatra sem mondva le a digitális kapcsolatokról és a funkcionalitásról.

Megannyi mélyreható piackutatás eredményeként a BMW célcsoportokra szabott, speciális tartalmakkal szólítja meg rajongóit és ügyfeleit. Az új BMW X2 célközönségének mindennapi élete a digitális világban teljesedik ki, filmek, zenék, játékok, közösségi oldalak és innovatív technológiák képében, amelyben a BMW X2 Holo Experience valóságélmény új aspektust vált valóra – maximálisan célcsoportra szabott tartalommal.
Miközben a „Be the one who dares” mottó alatt futó nemzetközi kampány egyre több platformon eléri célközönségét, a bajor prémiumgyártó az elkövetkező hónapokban az új BMW X2 világkörüli turnéjának újabb elemeiről is lerántja a leplet.

Megnyerte első nemzetközi díját az új Nissan LEAF

Az új Nissan LEAF kapta a CES éves Díjátadó ünnepségén a legnagyobb elismerést az Amerikai Fogyasztói Technológiai Szövetség (CTA) döntése alapján.

A 2018-as Legjobb Innováció díj győzteseinek bejelentésével, a technológiai iparág szakemberei előtt, a vadonatúj zéró emissziós Nissan LEAF megnyerte első nagy nemzetközi díját. Természetesen a Nissan még ennél is többet szeretne elérni a jövőben.
A Nissan vezető befektetéseinek megerősítéseként, az új 100%-ban elektromos Nissan LEAF a következő kitüntetéseket nyerte el a ProPilot és e-Pedal technológiákkal:
CES Legjobb Innovációi díj nyertese az Intelligens Járművek és Önvezető Technológiák kategóriájában

CES kitüntetés a Technológia egy jobb életért kategóriában

Minden évben, az Amerikai Fogyasztói Technológiai Szövetség (CTA) bejelenti a CES Legjobb Innovációi díj győzteseit a januári Las Vegas-i CES rendezvényre való felkészülés részeként. A Nissan és a Szövetség különleges helyet biztosít az új Nissan LEAF-nek a 2018-as rendezvényen.

„Ilyen korán ez egy óriási és fontos elismerés az új Nissan LEAF-nek”, mondta el Daniele Schillaci a kibocsátásmentes járművek és akkumulátor üzletág globális marketingért és értékesítésekért felelős alelnöke.

„Ez a díj olyan termékeket és technológiákat tüntet ki, amelyek az emberek és a Föld javát szolgálják, emiatt is fontos, hogy az új Nissan LEAF nyert. Ez több, mint egy autó. A Nissan Intelligent Mobilty jövőképének megtestesítője, melynek célja, hogy az emberek egy jobb világban éljenek.”

Az új Nissan LEAF több embernek hozza el a mindennapokban is hasznos innovációkat és technológiákat, mint bármely másik elektromos jármű. Ez az autó nem csak innovációin keresztül, hanem az által is segít jobb hellyé tenni a világot, hogy sok ember számára elérhető.  További tulajdonságai, mint a V2H (járműből a lakásba) és a V2G (járműből a hálózatba) rendszerek által segíti a tulajdonosokat abban, hogy kevesebbet pazaroljanak, és többet tölthessenek vissza a rendszerbe.

Az új Nissan LEAF értékesítése már megkezdődött Japánban és a következő két hónapban megérkezik az amerikai és kanadai kereskedésekbe is.

Nyugat Európában a gyártás 2017. decemberében kezdődik és februártól lehet majd megvásárolni.

Ford: az Argo AI véleménye az önvezető autók fejlesztéséről, a DARPA után 10 évvel

Tíz évvel ezelőtt, 2007-ben a DARPA verseny volt az, ami nem hivatalosan megadta a kezdő lökést napjaink önvezető autós kutatásainak, ráirányítva a figyelmet arra, hogy az automatizált vezetéshez sokkal komolyabb számítógépes kapacitásra és fejlettebb algoritmusokra lesz szükség.

Ezekre a fejlesztésekre szakosodott a Google és az Über korábbi vezetői által alapított Argo AI vállalat, amelynek működésébe a Ford a következő öt év során egymilliárd dollárt fektet be.

Nem holnap ülünk önvezető autóba

Az Argo AI csapatának tagjai már több mint egy évtizede szakértőnek számítanak a robotika és az önvezető technológiák fejlesztésében; tudásuk értékes segítséget jelent abban, hogy a Ford széles tömegek számára tegye elérhetővé az önvezető autókat. Ám a nemzetközi hírű szakemberek véleménye szerint ez biztosan nem holnap fog megtörténni, mert még rengeteg technikai kérdés vár megoldásra.

Alig néhány hónap telt el az Argo AI alapításának első évfordulója után, és a közel 200 főt számláló csapat máris tesztautókkal járja Pittsburgh és Délkelet-Michigan útjait. Meggyőződésük, hogy a valós körülmények közt folytatott tesztek mindennél fontosabbak, hiszen a mesterséges intelligenciát csakis így készíthetik fel azokra váratlan, véletlenszerű helyzetekre, amit a járművek, kerékpárosok és gyalogosok kiszámíthatatlan feltűnése és mozgása jelent. Ez a dinamikusan változó környezet pontosan igazolja az Argo AI feltételezését, hogy lehetetlen egyetlen megoldással, technológiával vagy algoritmussal megoldani az önvezető autók problémáját.

Hihetetlenül sok adat

Jó példa erre a szenzorok területe, ami még hosszú fejlődési folyamat előtt áll. Az Argo AI jelenleg LiDAR szenzorokat használ, amelyek még rossz fényviszonyok közt is megfelelően működve, háromdimenziós képet alkotnak az autó környezetéről, viszont színeket és textúrákat nem képesek visszaadni, ezért ehhez külön kamerákra van szükség. A kamerák azonban nem látnak jól, ha kevés a fény, és a fókuszálással és felbontással is akadhatnak gondok bizonyos helyzetekben. Ezzel szemben egy radar – még a rossz felbontás ellenére is – viszonylag nagy távolságból érzékeli a többi közlekedő sebességét.

Ezért van tehát olyan sok szenzor a kísérleti önvezető autókban, hiszen az egyes rendszerek gyengeségeit más rendszerek képességeivel kell kipótolni. Ez viszont oda vezet, hogy az adatokat feldolgozó számítógép hihetetlenül sok bejövő információt kap, amelyeket szinte lehetetlen egyetlen képben egyesíteni – nem beszélve arról, hogy egy ilyen rendszernek megbízhatónak és olcsónak kell lennie, ha tömeggyártású autókban akarják alkalmazni. Az Argo AI jelenleg azon dolgozik, hogy ötletes innovációkkal oldja meg ezt a problémát.

Ha elkészül az eszköz, amivel az önvezető autó ’látja a világot’, vagyis mindent felismer a környezetében, akkor a következő feladat az lesz, hogy a jármű képes legyen eldönteni, mit tesz majd az azonosított objektum a következő pillanatokban. Egy autó elindulhat, megállhat, kanyarodhat, egy kerékpár váratlanul átsorolhat egy másik sávba, ám ezzel szemben egy, az úton heverő törmelékkupac olyan statikus akadályt jelent, amit ki kell kerülni. Erre a helyzetfelismerésre, a több milliónyi pixelnyi információ megszűrésére és értelmezésére szolgál a mesterséges intelligencia és a gépi tanulás.
Ennek fejlesztése részben a több milliónyi tesztkilométer során begyűjtött adatokon alapul; ezzel tanítható meg egy algoritmus arra, hogy még a zajos vagy hibás adathalmazok alapján is biztonságosan azonosítsa a többi közlekedőt. A kezdeti eredmények igazán lenyűgözőek, ám mint tudjuk, az ördög mindig a részletekben bújik meg.

Okos döntést hozni

Amikor ma autót vezetünk, szinte észre sem vesszük, hogy folyamatosan azt próbáljuk megjósolni, mi történhet körülöttünk a következő másodpercekben: egy gyalogos lelép a járdáról, vagy egy autó nem adja meg az elsőbbséget. Az igazán jó vezetők már eleve úgy választják meg a sebességet, hogy azonnal reagálhassanak az ilyen váratlan helyzetekre – és az önjáró autóknak is szükségük lesz erre a képességre, amikor a zsúfolt nagyvárosi utakon közlekednek majd. Tudniuk kell, hogy egy teherautó számára nagyobb mozgásteret kell hagyni, vagy hogy változtatni kell a sebességen, ha nem akarnak egy másik jármű holtterében haladni. Ugyanakkor a lassan araszoló csúcsforgalomban fel kell ismerniük, hogy ilyenkor szükségszerűen csökken az autók közti távolság, és hogy egyértelműen, határozottan kell jelezniük a szándékaikat, hogy arra a többi közlekedő helyesen reagálhasson. És ha már itt tartunk: mindennél fontosabb, hogy a mesterséges intelligencia soha ne tanulja meg a rossz példákat, mert akkor helytelenül – azaz veszélyesen – fog cselekedni a kritikus helyzetekben.

Éppen ezért nagyon átgondoltan kell felhasználni a tesztautókkal szerzett, valós körülmények közt gyűjtött adatokat. Az Argo AI olyan eszközökön dolgozik, amelyek ebből az adathalmazból kiválasztják azokat az útszakaszokat, amelyek a gépi tanulás számára követendő példaként szolgálhatnak egy-egy adott helyzetben, majd pedig tesztelik a jármű reakcióit. Ez azonban nagyon hosszú és bonyolult folyamat. Az Argo AI meggyőződése, hogy az önvezető autók megjelenése még sokáig várat magára, és nagy tévedés néhány hónapon vagy éven belül olyan járműveket képzelni az utakra, amelyek teljesen önállóan közlekednek.

Ugyanakkor az Argo azzal is tisztában van, hogy a keményen dolgozó, a megoldásokra koncentráló csapatok egészen rendkívüli problémákat is képesek megoldani. Az Argo AI munkatársai gyakorlatiasan kezelik az önjáró autók kérdését, tudva, hogy nem létezik az ’ezüst golyó’, amelynek kilövésével egy csapásra meg lehet nyerni a csatát. Éppen ezért hosszan tartó munkára rendezkedtek be, és próbálják kerülni a szenzációhajhász bejelentéseket, hogy végül olyan eredménnyel állhassanak elő, ami milliók számára változtatja majd meg a közlekedés fogalmát.
* A Ford Motor Company a következő öt év során 1 milliárd dollárt ruház be a mesterséges intelligenciára szakosodott Argo AI vállalatba; az együttműködés célja egy virtuális autóvezető rendszer kifejlesztése a Ford 2021-ben érkező önvezető autójához. A Ford többségi részvénytulajdonos lesz az Argo AI vállalatban, az Argo AI igazgatótanácsában öten foglalnak helyet: Raj Nair a Ford Motor Company termékfejlesztésért felelős ügyvezető alelnöke, John Casesa, a Ford csoportszintű globális stratégiai alelnöke, Bryan Salesky az Argo vezérigazgatója, Peter Rander ügyvezető igazgató és egy független igazgató.

Az Argo AI vállalatba történő 1 milliárd dolláros befektetés öt év alatt valósul meg, összhangban a Ford Investor Day 2016 szeptemberi rendezvényén meghirdetett, az önvezető autók fejlesztését célzó tőkebefektetéssel.

Az Argo AI tevékenységének központjában kezdetben a Ford önvezető autóinak kifejlesztése és gyártása áll majd. A jövőben az Argo AI más, az önvezetésben érdekelt vállalatok és szektorok számára is értékesíti majd e technológia licenszét.

LEGFRISSEBB

Egyetlen Land Cruiser sem látott annyi kalandot, mint a Krokodilvadász HJ47-ese

0
Augusztus végén Ausztráliában elárvereztek egy 43 éves Troopyt, azaz egy „csapatszállító” kivitelű Toyota Land Cruiser J40-est. Egy ilyen autó önmagában is érdekes ajánlat volna,...

TESZTJEINK