AutóAddikt Autó-motorsport Készen állnak a Toyota hibrid versenygépei az idei szezonra

Készen állnak a Toyota hibrid versenygépei az idei szezonra

MEGOSZTÁS

A TOYOTA GAZOO Racing tovább tágítja a környezetbarát hibrid elektromos járművek adta lehetőségek határait: bár az idei szabályok megnehezítették a hibrid meghajtású versenygépek dolgát, a 2018-19-es FIA Hosszútávú Világbajnokság (WEC) versenysorozatában a Forma1-es hétvégékkel nem ütköző futamokon Fernando Alonsoval is kiegészülő versenycsapat a TS050 HYBRID versenyautó továbbfejlesztett változatával áll rajthoz.

A szezon első WEC-eseménye egy 30 órás prológ teszt lesz a Paul Ricard pályán, mely pénteken 10 órakor kezdődik és vasárnap 4-kor ér véget. A csapat csütörtökön, a prológ kezdete előtt mutatta be 2018-19-es autóját, amely a sikeres szezon előtti tesztelések során három alkalommal futott négy napos tesztet, összesen 21.000 kilométeres távon.

A világ legzöldebb és leginnovatívabb autógyártójának tartott Toyota 2018-as TS050 HYBRID versenygépei a nyolc fordulóból álló WEC szezonon vesznek részt. A csapat egyértelmű célja, hogy megfeleljen a Le Mans 24 órás verseny kihívásainak. Mike Conway, Kamui Kobayashi és José María López a 7. rajtszámú TS050 HYBRID-del száll versenybe, míg Sébastien Buemi és Kazuki Nakajima az újoncnak számító Fernando Alonsoval a 8. rajtszámú autóval versenyeznek.

Anthony Davidson továbbra is tartalék és fejlesztő pilótaként támogatja a csapatot. A TOYOTA GAZOO Racing ugyan az egyetlen, nagyobb autógyártót képviselő csapat az LMP1 kategóriában, de soha nem látott kihívással kell szembenéznie a környezetbarát hibrid elektromos technológia miatt. A TS050 HYBRID-eknek olyan LMP1 riválisokkal szemben kell harcolni a győzelemért, akik 69%-kal több üzemanyag-energiával rendelkeznek: az idei szezon új szabályai a hibrid technikát nem használó privát LMP1 csapatoknak körönként 210,9 MJ-t engedélyeznek Le Mans-ban. A TS050 HYBRID számára viszont csak 124,9 MJ engedélyezett, 8 MJ hibrid elektromos energiával kiegészítve.

Míg a TS050 HYBRID-ek számára az üzemanyag-átfolyás is 80 kg/órára korlátozott, addig a vetélytárs nem hibrid autóknál 110 kg/óra ez az érték, és ezen felül még önsúlyuk is kevesebb lehet 45 kg-mal. A TOYOTA GAZOO Racing örömmel és lelkesedéssel üdvözli a kihívást, aminek során bebizonyíthatja a hibrid elektromos hajtáslánc hatékonyságát és teljesítményét ilyen kemény körülmények közt. Ez része a Toyota missziójának, melynek köszönhetően még jobbak lesznek az utcai autók. E küldetés egyik csúcspontja az idén korábban bemutatott GR Super Sport Concept. Ez a versenypályán is tesztelt tanulmányautó a WEC projekt során fejlesztett technológiát használ, sok fődarabot átvéve a TS050 HYBRID-ből, mint például az 1000 lóerős hibrid elektromos hajtáslánc a szegénykeverékes motorral.
A TS050 HYBRID már korábban új mércét állított fel teljesítmény és hatékonyság szempontjából. Tavaly a valaha volt leggyorsabb köridőt érte el Le Mans-ban, és 35 %-kal kevesebb üzemanyagot használt, mint a 2012-es WEC bemutatkozás idején. A hajtáslánc területén végrehajtott fejlesztések nemcsak a versenyautó teljesítményében, hanem az utcai autó technológiában is előrelépést hoztak.

A mozgási energia újrafelhasználása kulcsfontosságú a fejlődés szempontjából. A fékezés során keletkező mozgási energiát mindkét tengelyen erős motor/generátor egységek gyűjtik össze és alakítják át elektromos energiává. Ezt gyorsításkor tudják felhasználni, növelve a teljesítményt és csökkentve a fogyasztást. Ez ugyanaz az elv, aminek segítségével a Toyota világszinten vezető szerepet szerzett a hibrid elektromos járművek területén, melyekből eddig több mint 12 milliót adott el. A gyár nemcsak a technológiát, hanem a munkatársait is fejleszti, ezért tudásuk elmélyítése érdekében a Higashi-Fuji Műszaki Központ utcai autókat fejlesztő mérnökei is tagjai lesznek a csapatnak. Az 1000 lóerős hibrid elektromos hajtásláncot a megbízhatóság érdekében módosították, de az autó többi része nagyobbrészt ugyanolyan, mint a 2017-es szezonban sorozatban három győzelmet arató kocsié.

A szigorú homologizációs szabályok keretei közt apró, de hatékony módosításokat hajtottak végre az aerodinamikát befolyásoló elemeken, és a 2018-as autóban elsőként egy Gentex hátsó kamera is helyet kapott, melynek képe a műszerfalon elhelyezett képernyőn látható. A tavalyi szezon leggyorsabb autóját magáénak tudó TOYOTA GAZOO Racing célja a kiszámíthatatlan és nehéz verseny hírében álló Le Mans 24 órás győzelem és a WEC bajnoki címének elnyerése. Ez a kihívásokkal teli szezon a belgiumi Spa-Francorchamps versenypályán kezdődik május 5-én, és nyolc versennyel később, 2019. június 15-16-án végződik Le Mans-ban.

“Az egész csapat nagyon keményen dolgozott azért, hogy felkészülten vágjunk neki a szezonnak, az autó pedig gyors és megbízható legyen. Köszönöm a Higashi-Fujiban és Kölnben működő GAZOO Racing Company műszaki központok megfeszített munkáját. Célom természetesen az, hogy Le Mans-ban a dobogó tetején álljunk, és megnyerjük a WEC bajnokságot. A projektünk azonban nemcsak a díjak megnyerésére irányul, hanem arra is, hogy támogassuk a TOYOTA világszintű törekvéseit a jobb autók építésének érdekében. A verseny hibrid projektet 2006-ban indítottuk be, és akkoriban sokat tanultunk az utcai autóktól. Utána elkezdtük saját versenycélú elektromos hibrid technológiánkat fejleszteni, és abból is sokat tanultunk. A következő lépcsőfok az lesz, hogy az itt megszerzett tudást visszaadjuk az utcai autók fejlesztőinek. Különösen büszkék vagyunk arra, hogy a WEC-ben végzett munkánk hogyan segíti a jövőbeni TOYOTA utcai autók megszületését. Ez most legjobban a GR Super Sports tanulmányautó kapcsán látható. A mi küldetésünk az, hogy a versenypályán sikeresek legyünk, és hogy jobb technológiát adjunk a jövő utcai autóihoz. A hosszútávú versenyek tökéletes környezetet nyújtanak ehhez” – fogalmaz Hisatake Murata, a csapat elnöke.

“Mindannyian izgatottan várjuk a következő szezont, ami több szempontból is izgalmas lesz. Két Le Mans egy szezonban tényleg különleges, és reményeink szerint Fernando Alonso bevonásával hozzájárulunk a WEC bajnokság erősödéséhez. Az idei évben a szabályok változásai soha nem látott kihívások elé állítottak bennünket. 2012 óta bebizonyítottuk, hogy a hibrid elektromos hajtásláncunk teljesítményben és hatékonyságban is rendkívüli előnyökkel bír. Most viszont még hatékonyabbnak kell lennünk, hogy legyőzzük LMP1-es riválisainkat, akiknek versenyzését jóval több energia, több üzemanyag-átfolyás és kevesebb önsúly segíti. Szeretjük az ilyen kihívásokat, mert arra ösztönöznek, hogy még jobb autókat építsünk. De ne felejtsük: veszíteni nem szeretünk, így a célunk világos: győzelem Le Mans-ban ás a WEC bajnoki cím” – teszi hozzá Rob Leupen, a csapat igazgatója.

“A korábbi évekkel ellentétben a 2018-as fejlesztések kisebb mértékűek. A hajtáslánc megbízhatóságának fokozása mellett javítottunk a hűtésen, és a 2017-es homologizáció keretein belül fejlesztettük a karosszériát is. Teljesítmény tekintetében az autónk már az elmúlt négy évben is elég gyors és megbízható volt ahhoz, hogy három alkalommal képes legyen megszerezni a győzelmet Le Mans-ban. Azonban mind a három alkalommal lecsúsztunk a győzelemről, és ez ellen tenni kell valamit. Le Mans-ban a versenykörülményeinek 30-40 százaléka befolyásolhatatlan; ez a szép és ez a szörnyű is ebben a versenyben. Úgyhogy jelentős mértékben változtattunk az előkészületeinken, és olyan dolgokra koncentrálunk, amelyek nem szokványosak. Mindig van hova fejlődni a céljaink elérése érdekében” – avat be Pascal Vasselon, műszaki igazgató

“Jó érzéssel kezdem a szezont. Kihívásokkal teli lesz, de remélem, jó sok futamot megnyerünk. Remélem és hiszem, hogy megvan a megfelelő eszközünk és csapatunk a győzelemhez. A végső cél persze a Le Mans-i győzelem, de a fájdalmas tapasztalatokból tudjuk, hogy milyen kemény ez a verseny, a 24 óra tényleg nehéz. A tervezők az autó minden milliméterével foglalkoztak annak érdekében, hogy a lehető legkönnyebb, leggyorsabb és legmegbízhatóbb legyen. A szerelők, a mérnökök és a pilóták pedig arra készültek fel, hogy miképpen kell eljárni a váratlan események során. A cél a jó köridő és a megbízhatóság. Bizakodva indulok a szezonnak, de még hosszú út áll előttünk” – árulja el Mike Conway, a 7-es rajtszámú TS050 HYBRID versenygép pilótája.

“Tavaly óta fejlődött a kocsink: tudjuk, mire képes, bízunk a teljesítményében és a megbízhatóságában. A múltból sokat tanultunk, tudjuk, mit kell tennünk adott esetben, és ez segít az önbizalmunk növelésében. Meg kell nyernünk Le Mans-t és a bajnokságot is. Az LMP1-ben a Toyota az egyetlen nagy autógyártó, így nem is lehet más a célunk. Júniusban ugyanúgy fogunk harcolni Le Mans-ban, mint a vetélytársaink, úgyhogy sokat készülünk erre a különleges versenyre, ami semmivel sem hasonlítható össze. Úgy gondolom, hogy készen állunk, és várom már ezt az érdekes és remélhetőleg sikeres szezont” – teszi hozzá Kamui Kobayashi, a 7-es rajtszámú TS050 HYBRID versenygép pilótája.

“Nagyszerűen érzem magam a szezon előtt. Mint minden friss kezdet, ez is nagyon izgalmas, új elvárásokkal, új célokkal. Az én céljaim egybevágnak a csapat céljaival, habár tudjuk, hogy ez az év más lesz. Keményen dolgoztunk, és a fő célunk Le Mans. Reméljük, idén jól érkezünk, és meglesz a győzelem. Le Mans nagyon különleges. Nyilván én új vagyok a hosszú távú versenyzésben, de tavaly már szereztem némi tapasztalatot, és az nagyon izgalmas volt. A TS050 HYBRID elképesztő autó. Az utóbbi hónapokat sok munkával töltöttük, hogy megpróbáljuk még jobbá tenni” – meséli José María López, a , a 7-es rajtszámú TS050 HYBRID versenygép pilótája.

“Nagyon jól érzem magam, és alig várom, hogy megint versenyezhessek. Le Mans a szezon legnagyobb versenye, és nagyon sok különböző megközelítésén dolgoztunk, úgyhogy remélhetőleg mindenre készen állunk. 2013-ban, életem második Le Mans versenyén már a dobogón állhattam, és azt gondoltam, talán nem is olyan nehéz győzni. Aztán az elmúlt évek nagyon kemények voltak, és megtanultam, hogy Le Mans-ban nagyon nehéz győzni. A WEC is izgalmas lesz idén, tíz résztvevővel az LMP1 kategóriában. Nem tudjuk, hogy a többi csapat mire képes teljesítmény szempontjából, úgyhogy magunkra koncentrálunk. Egy célunk lehet csak: a győzelem. Nagyon várom már ezt a kihívást” – avat be Sébastien Buemi, a 8-as rajtszámú TS050 HYBRID versenygép pilótája.

“Mindig izgalmas dolog ezt a hibrid LMP1-es autót vezetni. A hibridről valami szelíd és gazdaságos dolog ugrik be az embernek, de a TS050 HYBRID izgalmas és nagyon erős. A Le Mans a csapat és a TOYOTA számára is nagyon fontos cél már hosszú ideje. Tudjuk, hogy jó esélyünk van győzni, de korábban már megtapasztaltuk, hogy drámai dolgok történhetnek ezen a versenyen. Az előkészületekre kell koncentrálnunk, mert a Le Mans legfőbb kihívása, hogy a versenyt műszaki vagy emberi hiba nélkül fejezzük be. Ez nagyon kemény kihívás, aminek eddig sok alkalommal nem tudtunk megfelelni, úgyhogy most ez a legfontosabb” – meséli Kazuki Nakajima, a 8-as rajtszámú TS050 HYBRID versenygép pilótája.

“A világ legjobb pályáin – mint például a Le Mans-i – versenyezni olyan egy csúcs csapattal, mint a Toyota, igazi megtiszteltetés és egy álom valóra válása számomra. A kocsi lenyűgöző, nagyon különleges. Az a műszaki tartalom, ami az LMP1-es autókban megbújik, néhány éve még elképzelhetetlen volt. A csapat Le Mans-ban és a WEC-n szerzett tapasztalata alapján a teljesítmény rendben lesz. Szerintem jó csapatban vagyok jó helyen. Nagyon izgatott vagyok, alig várom júniust, de tudom, hogy a nagy esemény előtt még tesztelnem kell, szimulátorozni és persze részt venni a Spa-i versenyen, hiszen Le Mans-t tisztelettel kell megközelíteni. Fitt leszek, felkészült és tettre kész” – fogalmaz lelkesen a kétszeres Forma1 világbajnok Fernando Alonso, a 8-as rajtszámú TS050 HYBRID versenygép pilótája.

TS050 HYBRID műszaki adatok

Karosszéria Szénszálas kompozit
Váltó Keresztben, hat szekvenciális fokozattal
Hajtótengelyek Állandó sebességű tripod csuklós hajtótengelyek
Tengelykapcs. Több tárcsás
Differenciál Mechanikus zárható differenciál
Futómű Elöl-hátul független, kettős keresztlengőkarok, nyomórudas rendszer
Rugók Torziós rudak
Stabilizátorok Elöl és hátul
Kormányzás Hidraulikus rásegítéssel
Fékek Akebono mono-block könnyűfém ötvözet féknyergek, hűtött karbon tárcsák
Felnik RAYS magnézium ötvözet, 13 x 18 col
Gumik Michelin radiál (31/71-18)
Hosszúság 4650 mm
Szélesség 1900 mm
Magasság 1050 mm
Üzemanyag k. 35,2 kg
Motor V6 közvetlen befecskendezéses ikerturbó
Hengerűrtart. 2,4 liter
Teljesítmény 368 kW / 500 LE
Üzemanyag Benzin
Szelepek 4
Hibrid telj. 368 kW / 500 LE (első és hátsó hajtás együtt)
Akkumulátor Nagy teljesítményű TOYOTA lítium-ion akkumulátor
Első motor AISIN AW
Hátsó motor DENSO
Inverter DENSO