Főoldal Blog Oldal: 341

600 millió eurót fektet be a Ford a németországi Saarlouis üzem működésébe

A Ford 600 millió eurós beruházással fejleszti a németországi Saarlouis Összeszerelő Üzemet, előkészítve az új generációs Ford Focus gyártását.

“Ez a 600 millió eurós befektetés újra megerősíti elkötelezettségünket Németország felé, amit európai tevékenységeink központjának tekintünk” – nyilatkozta Jim Farley, a Ford Európáért, a Közel-Keletért és Afrikáért felelős elnök-vezérigazgatója, majd így folytatta: “Németországban több mint 25.000 munkatársunk dolgozik, vagyis több, mint bárhol másutt Európában.”

Ezután így zárta gondolatait Farley: “Hatalmas autó- és motorgyártó üzemeink működnek Saarlouisban és Kölnben; ez utóbbi városban folyik formatervező és mérnöki tevékenységünk is, és itteni munkatársaink a globális piacra fejlesztenek autókat. Emellett pedig ott van még az aacheni Ford Kutatási és Innovációs Központ, ahol a jövő technológiái születnek.”

A Ford a közelmúltban is számos fejlesztést végrehajtott már Saarlouisban, javítva az üzem költséghatékonyságát és termelékenységét. Mindez egybecseng a Német Üzemi Tanáccsal 2014 júniusában kötött megállapodással, amely azt is megerősítette, hogy Köln lesz az új generációs Fiesta egyetlen európai gyártási helyszíne. A Ford slágermodellje legújabb változatának sorozatgyártása még idén megkezdődik.

A saarlouisi befektetés legfőbb célja a legmodernebb gyártási eszközök, a logisztikai támogatás és az energiaellátási projektek meghonosítása. Kiemelt jelentőséggel bír a két új présrendszer üzembe állítása, amelyek melegsajtolással munkálják meg a nagy szilárdságú bóracél lemezeket. A technológia révén az acél közvetlenül karosszéria-alkatrészekké dolgozható fel, amelyek csökkentik az autók tömegét.

A hatékonyabb és környezettudatosabb energiaellátás kialakítása is a beruházás része. A STEAG New Energies vállalattal együttműködve a Ford öt új energiatermelő egységet állít munkába, amelyek 20 százalékkal alacsonyabb CO₂-kibocsátással látják el az üzemet elektromos árammal és fűtéssel.

“Kétség sem fér hozzá, hogy Németország nemcsak napjainkban képezi szerves részét a Ford globális üzletmenetének, hanem a jövőben is – amint azt e jelentős, 600 millió eurós beruházás is bizonyítja” – mondta Farley.

Az új Lexus LC augusztusban érkezik az európai márkakereskedésekbe

A már hivatalos megérkezése előtt elképesztő sikernek örvendő Lexus LC szupersportkupé 2017 augusztusában érkezik az európai (és így a hazai) a márkakereskedésekbe.

A világszerte az autózás szerelmeseinek szívét megdobogtató modell full hibrid hajtású változata, az LS 500h ráadásul több szempontból is új mércét állít: üzemanyag-fogyasztása mindössze 6,4 l/100, CO₂-kibocsátása pedig 145 g/km.

A vadonatúj Lexus LC szupersportkupé európai vásárlói idén augusztustól vehetik majd át az első autókat. A kupé fejlesztése során kiemelt cél volt, hogy az autó minél többet megőrizzen az LF-LC tanulmány eredeti stílusából, hűen tükrözve a radikális és jellegzetes Lexus-dizájn karakterét. Ugyanilyen fontos, hogy az új LC volt az első modell, amely a Lexus globális padlólemez – luxus platformra épült; ez a padlólemez alacsony tömegközéppontot és optimális súlyelosztást biztosít. Ez a megoldás nagyban hozzájárul az autó fordulékonyságához és stabilitásához, és olyan élvezetes menettulajdonságokat kínál, amit a vásárlók joggal várnak el egy presztízs-kupétól.

Mind a full hybrid változat, mind pedig a V8-as motorral szerelt LC esetében a Lexus fejlett hajtási technológiái gondoskodnak a hatékony teljesítményről. Az LC 500h üzemanyag-fogyasztása 6,4 l/100, CO₂-kibocsátása pedig 145 g/km, míg a 477 LE/351 kW teljesítményű, 5,0 literes V8-as motorral hajtott LC 500 esetében ugyanezek az értékek 11,5 l/100 km, illetve 263 g/km. A Lexus genfi standjának látogatói az új LC modell Launch Edition kivitelét is megcsodálhatták: ezt a korlátozott példányszámban gyártott modellt a luxuskupé európai bevezetése alkalmából készítette el a gyár.

A full hybrid LC 500h és a V8-as LC 500 Launch Edition változatainak jellegzetessége az F-White külső fényezés és a Szellő Kék utastér. Az autók 21 colos könnyűfém keréktárcsákon gördülnek, amelyek egyébként csak az exkluzív Sport és Sport+ felszereltségű LC modellek kínálatában szerepelnek.

A Toyota Yaris sikertörténete folytatódik

A Toyota 90 millió eurós fejlesztési programmal adott új lendületet népszerű modellje, a Yaris sikerének, frissebb stílussal és megújult felszereltségi szintekkel gazdagítva az autót, továbbfejlesztve irányíthatóságát és biztonságát, emellett pedig bevezetve egy új, rendkívül üzemanyag-takarékos 1,5 literes benzinmotort. A már eddig is rekordszintű eladásokat produkáló Yaris megújult változata így még az eddgiginél is nagyobb sikerekre számíthat.

A jelentős mértékben átdolgozott Yaris megjelenése új fejezetet nyit a Toyota kis ferdehátú modelljének sikertörténetében. Az autó már a harmadik generáció 2011-es bevezetése óta folyamatosan növeli piaci részesedését a nyugat-európai B-szegmensben, amit az is bizonyít, hogy a Yaris eladásai tavaly 6,5 százalékkal, több mint 208.000 darabra gyarapodtak. Ez a teljesítmény olyan stabil alapot teremt, amire támaszkodva tovább javíthatók a Yaris közismert értékei, s így sikeresen szólíthatók meg az újabb és egyre igényesebb vásárlói csoportok is. Dizájn, minőség, teljesítmény és biztonság – manapság ezek a legfőbb vásárlói elvárások, és ezzel párhuzamosan ezek lettek a Toyota fejlesztési programjának legfontosabb szempontjai is.

A hibrid hajtás továbbra is a modell egyedi értékesítési erőssége marad; a Yaris európai vásárlóinak több mint 40 százaléka választotta ezt a hajtásláncot. A Yaris hosszú múltra tekinthet vissza Európában, hiszen a modellt 2001 óta a Toyota Motor Manufacturing France vállalat Valenciennes üzemében gyártják. 2016-ban készült el a hárommilliomodik autó, és az itt összeszerelt Yarisokat nemcsak az európai piacokon értékesítik, hanem Afrikába, Észak-Amerikába és a Közel-Keletre is exportálják.

Globális projekt, európai irányítással

A Toyota komoly feladatokat osztott európai részlegeire az új Yaris kialakításakor, hogy az autó erősségei és minősége garantáltan megfeleljenek az itteni vásárlók elvárásainak. Érdemes megjegyezni, hogy ez az első alkalom, amikor az európai piacra szánt Yaris változásai a Japánban gyártott testvérmodellben, a Vitz-ben is megjelennek. A 90 millió eurós költségvetésű program sokkal átfogóbb volt, mint egy szokványos modellfrissítés, amin az életciklusuk derekán járó autók átesnek; ezt bizonyítja az is, hogy több mint 900 új alkatrész készült az autó dizájnjának, dinamikus teljesítményének és biztonságának tökéletesítéséhez. A Yaris külső megjelenését alaposan átformálta az új orr-rész és hátsó rész, amit a Toyota dél-franciaországi dizájnstúdiója, az ED² tervezett.

Külső formaterv

A B-szegmens vásárlói gyakran a dizájn alapján döntenek, ezért a Toyota európai dizájn-központja, az ED² arra összpontosított, hogy az új Yaris aktívabb és dinamikusabb hangulatot keltsen, ugyanakkor még kifinomultabbnak tűnjön. Ennek érdekében újratervezték az autó első és hátsó részét, amelyeknek határozottabb formái minőséget sugallnak, a hangsúlyosabb vízszintes vonalak pedig az autó szélesebb kiállására és alacsonyabb tömegközéppontjára irányítják a figyelmet. Így született meg az a dinamikus, érzelmeket ébresztő forma, amely még határozottabban tükrözi a márka Keen Look és Under Priority dizájn-alapelveinek értékeit. Az orr-rész átalakításának egyik fontos eleme az új első lökhárító; ez az elem egyfajta “katamarán” formát alkot, mivel nagyméretű, széles felületei látványosan ívelnek át az új fényszók és a szélesebb, trapéz alakú hűtőrács között. Az eredmény egy jóval erőteljesebb háromdimenziós hatás, és az autó szélesebb, határozottabb kiállása. A középen látható Toyota-embléma körülötti terület letisztultabb és egyszerűbb lett, ami tovább erősíti a dizájn dinamikáját.

A Yaris határozottabb külső megjelenéséhez a hűtőrács kialakítása is hozzájárul: a Bi-tone modellváltozaton ez az elem méhsejt-mintás rácsozatot kap, a többi kivitelen pedig “lépcsőzetesen” elrendezett, vízszintes lécek díszítik. A légbeömlők két oldalán látható beépítet ködfényszórókból kifutó függőleges horony lágyan ível, párhuzamosan a lökhárító külső élével; ezt a részt a magasabb felszereltségű változatokon fényes, krómszínű díszléc emeli ki, ami a Mid kivitelekhez opcióként rendelhető.

Az új fényszórók még inkább kihangsúlyozzák a Keen Look dizájn erősségeit, és új, jellegzetes fénystruktúrájuk magabiztosságot és egyéniséget sugall. A LED nappali menetfénnyel is felszerelt modelleken a fényvezető elemek villás keretbe foglalják a központi lámpatestet, majd egyetlen közös vonallá olvadnak össze; ez a vonal aztán túlnyúlik a vetítőlencsés fényszórón, és egy krómozott elemben folytatódik, ami a Toyota-emblémáig fut ki. Ez a megoldás a gazdagabb felszereltségű változatokon látható, míg a Mid és Mid+ kiviteleken a villás mintát egy keskeny króm díszléc alkotja.
Az új Yaris oldalnézetének egyik fontos dizájn-eleme a karosszéria elejétől a végéig futó karaktervonal, ami érzékletesen kihangsúlyozza az autó dinamizmusát. Az új csomagtérajtó és hátsó lámpatest olyan vizuális hatást kelt, ami hosszabbnak mutatja az autót, és feszesen zárja le a sziluettet. Az ajtók védőelemei is megújultak, sportosabb külsővel ruházva fel a Yarist, és szinte észrevétlenül vezetve el a tekintetet az új hátsó lámpatesthez.

Az új Yarishoz megrendelhető keréktárcsák kínálata három darabbal gyarapodott: egy 15 colos, ezüstszínű dísztárcsával a Mid modellhez; egy 15 colos, sokküllős könnyűfém keréktárcsával a Mid+ modellekhez; valamint egy új 16 colos, csiszolt felületű keréktárcsával a Chic hibrid modellváltozathoz.

Az autó hátsó részének átformálásával még inkább sikerült kihangsúlyozni a Yaris kifinomultságát. A látvány központi eleme az új csomagtérajtó, ami a megújult hátsó lámpatestekkel együtt szélesebbnek mutatja a járművet; annál is inkább, mert a lámpák a hátsó sárvédőkből kiindulva benyúlnak az ajtóba. Felszereltségi szinttől függően a LED féklámpák és a hátsó világítás is kiegészülhet fényvezető elemekkel, megerősítve ezzel a Yaris prémium minőségét, és a fényszórókhoz hasonlóan a hátsó lámpatestek is jellegzetes, jól felismerhető fényekkel keretezik az autó sziluettjét.

Az új orrkialakítás koncepcióját megismételve hátul is megjelenik a “katamarán” motívum. Az új formájú lökhárító tökéletesen harmonizál a csomagtérajtó íveivel, azt sugallva, hogy az autó tömegközéppontja mélyen húzódik. A dizájn szembeötlő minőségét a rendszámtábla körüli rész áttervezése is kihangsúlyozza, nem beszélve a lökhárító alsó részének fekete dekorációs elemeiről, amit fényvisszaverők kereteznek, és sűrűn futó vízszintes vonalminta díszít.

A Yaris fényezéseinek kínálatában két új árnyalat (a Hidro Kék és a Tokió Vörös) is megjelenik, így a vásárlók immár 10 különféle fényezés közül választhatnak.

Utastér

A Yaris utasterének átalakításakor a tervezők arra törekedtek, hogy friss és modern hatást keltsenek; ezt új kárpitok, színek és dekorációs elemek alkalmazásával érték el, valamint azzal, hogy felfrissítették az autó műszereit és kezelőszerveit, amivel kiváló ergonómiát és HMI (ember-gép interfész) teljesítményt teremtettek. A vezető előtti műszeregység új, “kettős” elrendezésében két analóg műszer kapott helyet, köztük pedig egy 4,2 colos színes TFT multiinformációs kijelző látható; ez a megoldás a Mid kiviteltől kezdve alapfelszereltség. A háromküllős kormánykerék kapcsolóival kiválaszthatók és kezelhetők a különféle információk és járműadatok; egyébként a fekete zongoralakk fényezésű betétek révén (Mid vagy magasabb felszereltségű modellek) maga a kormánykerék is megújult. A még kifinomultabb hatás kedvéért a műszeregységet új, krómszínű keret szegélyezi.

Az utastérben egyéb változások is felfedezhetők, például az új, légcsavar-stílusú szellőzőnyílások, a hűvös hatású, kék műszer-megvilágítás, a még simábban működő multimédia-képernyő és középkonzoli kezelőszervek; sőt maguk a gombok is újak, letisztultabbak és könnyebben kezelhetők.

A Yaris immár még több különböző utastéri kialakítást kínál. Az új, jól összehangolt kárpit- és színválaszték tökéletesen harmonizál a kabin dizájnjával. A belépő szinten a szürke műszerfalbetéthez fekete szövetkárpitozás társul, amit fekete tyúklábminta díszít az ülőlap és a háttámla középső részén. Az új Mid változatban a szövetet fekete/sötétszürke színátmenet díszíti, a műszerfalbetétek és az ajtók felső részének kárpitozása pedig tónusos sötétszürke; a lágy tapintású burkolaton az állatvilágból vett minták látható. A Mid+ modellek kárpitozása ugyanilyen, de itt a műszerfalbetétek és az ajtókárpitok feketék. Az új Yaris Bi-tone kiviteleihez minden külső fényezés-kombinációhoz tartozik egy hozzáillő belső kialakítás: a kék-feketéhez kék, a vörös-feketéhez burgundi vörös, a bronz-feketéhez meleg árnyalatú szürke, fehér-feketéhez pedig fekete. Ezek a színek megjelennek a műszerfalbetéten és az ajtókárpitokon, az üléstámlák betétein, valamint az üléstámlák és az ülőlapok végein is.

Nagyobb teljesítményű hibrid hajtáslánc

A Yaris változatlanul egyedülálló ajánlatnak számít a B-szegmensben, ahol nemcsak hibrid hajtáslánc-opciót kínál az ügyfeleknek, hanem a Toyota világelső technológiáinak köszönhető kifinomult, pihentető, ösztönös vezethetőséget is – és mindezt kiváló üzemanyag-fogyasztás és a kategória legkedvezőbb károsanyag-kibocsátása (akár 75 g/km CO₂-emisszió) mellett. Az új Yaris kifejlesztése során a Toyota mérnökei a felhasználók visszajelzései alapján határozták meg, mely pontokon kell módosítaniuk a terméket ahhoz, hogy még csendesebb, még komfortosabb utazási élményt kínálhassanak, kedvezőbb vezethetőséggel és pontosabb irányíthatósággal.
A Toyota olyan intelligens adatgyűjtő technológiát vezet be, aminek segítségével az európai értékesítők bemutathatják az ügyfeleknek a hibrid technológia működését, illetve annak kézzel fogható előnyeit. A Driveco dobozt már jelenleg is hét európai országban alkalmazzák hibrid modellek – többek között a Yaris Hybrid – fedélzetén; a technológia hamarosan további kilenc típusban is megjelenik. Az automatikus menetnaplózó rendszer adatokat gyűjt a tesztvezetések során, rögzítve azok hosszát, időtartamát és az átlagsebességet, valamint azt, hogy a hajtáslánc az út hány százalékát tette meg tisztán elektromos (EV) üzemben, azaz üzemanyag-fogyasztás és károsanyag-kibocsátás nélkül. Az így összegyűjtött információ egy alkalmazás segítségével okostelefonra vagy tabletre is letölthető és megtekinthető. Az adatok összevethetők korábbi statisztikákkal, illetve más sofőrök által elért eredményekkel. A Driveco a mai napig 900 Yaris Hybrid és több mint félmillió kilométernyi, a legkülönfélébb környezetekben – a nagyvárostól a hegyi utakig – megtett tesztút adatait rögzítette. Az így nyert adatok összesítéséből kiderül, hogy a járművek az üzemidő több mint 54 százalékában tisztán elektromos üzemben haladtak, ami 5,0 l/100 km valós tesztfogyasztást tett lehetővé. Habár a Toyota hibridek eleve közismerten csendesek, az új Yaris fejlesztése során a mérnökök mindenre kiterjedő vizsgálattal határozták meg, hol lehetne tovább javítani a modell zaj- és rezgésszintjét, különös tekintettel a gyorsítás közben a hajtáslánc felől az utastérbe beszűrődő zajokra. Ennek eredményeként átfogó megoldásokat vezettek be, beleértve a módosított szerkezetű motorrögzítések, a nagyobb motorelmozdulás-gátló, valamint az új első hajtótengelyek és segédvázkeret, valamint a módosított légszűrőház alkalmazását. Ezeken túlmenően a kipufogórendszer új segéd-hangtompítót kapott.

Az új kialakítású motorrögzítésnek köszönhetően az új Yaris Hybrid az eddiginél is kényelmesebb utazást kínál, mivel egyenetlen útfelületen haladva a motor kilendülései kevésbé rázzák meg a karosszériát. A lengéscsillapítók csillapítási erejét, illetve a szelep kialakítását is megváltoztatták, így a felhasználók azonos vezethetőség mellett kedvezőbb rugózási komfortnak örvendhetnek.

Az elektromos szervokormány működési súrlódása is csökkent, így a szerkezet finomabban reagál a vezető kormányparancsaira. Ami az ívmeneti iránytartást illeti, a jármű kormányreakciói közvetlenebbül követik a vezető kormánymozdulatait.

Új 1,5 literes benzinmotor

Az új Yarisban debütál a Toyota új 1,5 literes, négyhengeres benzinmotorja, amely a jelenlegi 1,33 literes erőforrást váltja. Az új motort már a jövőben hatályba lépő Euro 6c károsanyag-kibocsátási norma és a valós körülmények közötti emisszió (RDE) homologizációs rendszer követelményeit szem előtt tartva fejlesztették ki. Az új motort a Toyota Motor Industries Poland gyártja. Az ESTEC (Economy with Superior Thermal Efficient Combustion – takarékosság kiemelkedő termikus hatásfokú égés révén) motorcsaládba tartozó erőforrás olyan új műszaki megoldásokat alkalmaz, amelyek jobb teljesítményt, élvezetesebb vezethetőséget, ugyanakkor akár 12 százalékkal* kedvezőbb üzemanyag-fogyasztást eredményeznek a jelenlegi NEDC ciklus szerint. Az új Yarisban az 1496 köbcentiméteres szívómotor legnagyobb teljesítménye 111 DIN LE / 82 kW, maximális forgatónyomatéka 136 Nm 4400/perc fordulatszámon.

A motor robbanékonysága városban és országúton egyaránt kényelmes vezethetőséget ígér. Az 1,33 literes motorhoz képest álló helyzetből 0,8 másodperccel fürgébben gyorsul 100 km/órára (11,8 helyett 11,0 s), míg ötödik fokozatban mért rugalmassága (80-120 km/óra) több mint egy másodperccel kedvezőbb: 18,8 helyett 17,6 másodperc. A Toyota hibrid hajtáslánc-technológiák terén szerzett, világelső tapasztalata igen értékesnek bizonyult az új Euro 6c károsanyag-kibocsátási norma és az RDE homologizációs ciklus követelményeinek teljesítése szempontjából: erről tanúskodik az új motor 38,5 százalékos, azaz a világ abszolút élvonalába tartozó termikus hatásfoka. Ezt olyan megoldások alkalmazásával érték el, mint a nagy, 13,5:1 sűrítési viszony, a hűtött kipufogógáz-visszavezetés (EGR), vagy a változó szelepvezérlési rendszer kiterjesztése, ami lehetővé tette az átállást az Otto- és az Atkinson-ciklus között, így az erőforrás minden menethelyzetben optimális hatásfokon üzemelhet. A nagyobb sűrítési viszony az égéstér kialakításának, valamint az új dugattyúk használatának köszönhető, amelyek homogén levegő-üzemanyag keveréket és gyors égést tesznek lehetővé. A hűtött kipufogógáz visszavezetés csökkenti az égési hőmérsékletet, és mérsékli a motor kopogási hajlamát. Ezen felül a visszavezetett inert gázok mennyisége kis és közepes terhelés mellett lehetővé teszi a szivattyúzási veszteségek csökkentését, ami szintén javítja a motor általános üzemi hatásfokát.

Az új változó szívószelep vezérlési rendszer (VVT-iE**) alkalmazása lehetővé teszi, hogy a motor a másodperc törtrésze alatt átváltson az Otto-ciklusból az Atkinson-ciklusba, illetve vissza. Az elektronikusan vezérelt rendszer késlelteti a szívószelep zárását, ezzel csökkenti a sűrítési ütemet, és tovább mérsékli a szivattyúzási veszteségeket (Atkinson-ciklus), ugyanakkor késlekedés nélkül képes visszatérni az Otto-ciklusba, ahol nagy terhelésen kedvezőbb teljesítményre képes. A kipufogóoldali vezérműtengely fázisváltását hidraulikusan szabályozza a rendszer.

A mérnökök arra is megoldást kerestek, hogy tartós autópálya-sebesség mellett csökkentsék az üzemanyag-fogyasztást; így jutottak el (a Toyotánál első ízben) a vízhűtésű leömlőhöz. A gázhőmérséklet mérséklése révén így a keverék dúsítása nélkül is csökkenthető az égési hőmérséklet autópálya-sebességnél. Ez mérsékli az üzemanyag-fogyasztást és a károsanyag-kibocsátást. A Toyota ESTEC motorcsalád egyéb tagjaihoz hasonlóan az 1,5 literes egységben is a súrlódási veszteségek mérséklését eredményező, legújabb fejlesztések működnek.

Alapfelszerelés a Toyota Safety Sense

A Toyota mind jobb autók építését célzó erőfeszítéseinek kulcsfontosságú eleme a biztonság fejlesztése; ez biztosítja, hogy a fejlett technológiák előnyeit nem csupán a felső kategóriás, gazdagon felszerelt modellek tulajdonosai élvezhetik, hanem a márka minden vásárlója. E szemléletéhez híven a Toyota minden új Yaris modellhez alapfelszerelésként kínálja a Toyota Safety Sense rendszert. Így a modellcsalád minden egyes tagja rendlelkezik azokkal a rendszerekkel, amelyek megelőzhetik a balesetek bekövetkeztét, vagy ha erre nincs mód, mérsékelhetik azok következményeit. A csomag tartalma: autonóm vészfékrendszerrel kiegészített ütközés előtti biztonsági rendszer, automatikus távfény, sávelhagyásra figyelmeztető rendszer, valamint (az Entry felszereltségi szint felett) jelzőtábla-felismerő rendszer. Az ütközés előtti biztonsági rendszer elöl elhelyezett lézeres érzékelővel pásztázza az utat, figyelmezteti a vezetőt a fenyegető ütközésre, és felkészíti a fékeket, hogy a rendszer a pedál lenyomásakor haladéktalanul vészfékezést tudjon végrehajtani. Ha a vezető nem reagál a figyelmeztetésre, a berendezés az autonóm vészfékrendszer aktiválásával lelassítja az autót, ezzel mérsékelve az ütközés súlyosságát.

Az automatikus távolsági világítás észleli a szembejövő járművek fényszóróját, illetve az előttünk azonos irányban haladó járművek hátsó helyzetjelzőjét, és automatikusan úgy vált át a távolsági és tompított világítás között, hogy ne vakítsa el a másik autó vezetőjét, miközben a lehető legintenzívebb megvilágítással biztosít optimális éjszakai látási viszonyokat. A sávelhagyásra figyelmeztető rendszer a sávfelfestéseket figyeli, és segít elkerülni a forgalmi sáv elhagyásából adódó baleseteket. Amint a Yaris az irányjelző használata nélkül készül átlépni a sáv határait, a rendszer vizuális riasztással és hangjelzéssel figyelmezteti a vezetőt.

A jelzőtábla-felismerő rendszer folyamatosan tájékoztatja a vezetőt a legfontosabb figyelmeztető és korlátozó jelzésekről, még akkor is, ha egy közúti jelzőtábla véletlenül elkerülte az autós figyelmét. A rendszer felismeri a sebességkorlátozásokat vagy az előzni tilos jelzést, és megjeleníti azokat a vezető előtti műszeregységben elhelyezett, színes TFT multiinformációs kijelzőn. Amennyiben a vezető túllépi a sebességkorlátozást, fény és hangjelzés figyelmezteti őt erre. A fedélzeten utazók maximális védelmét överőhatárolóval és előfeszítővel szerelt hátsó biztonsági övek szolgálják. A fejtámaszok kialakítása jobban óv az ostorcsapás jellegű nyaksérülésektől, és a mérnökök a függönylégzsákok formáját is módosították. A gyermekülések beszerelését az Isofix rögzítő rendszer és a felcímkézés módosításával tették egyszerűbbé.

Hogyan készül egy sebességváltó a SEAT-nál?

A SEAT Componentes üzemét választotta a Volkswagen Csoport az új MQ281 sebességváltó gyártására, a világszerte használt alkatrész így az El Prat de Llobregatban található termelési helyszínen készül majd.

– 27 másodpercenként egy újabb sebességváltó: minden huszonhetedik másodpercben egy új sebességváltó hagyja el a SEAT Componentes gyártósorát, amely a Volkswagen Csoport ötsebességes kéziváltójának gyártási idejét vizsgálva az első helyet jelenti a spanyol üzemnek. A teljes idő egészen pontosan 1 óra és 41 perc.
– Több, mint 13,5 millió sebességváltó: a SEAT Componentes több, mint 13,5 millió darab MQ200 típusú sebességváltót gyártott. Ezek 29, a Volkswagen Csoporthoz tartozó modellben teljesítenek szolgálatot és világszerte exportálják őket. 2016-ban összesen 661 277 darab készült, az idei évre még ennél is valamivel többet várnak.
– Olvasztás 700 °C fokon: a sebességváltók gyártásához évente 15 000 tonna alumínium olvasztására van szükség, amely mennyiség 220 utasszállító repülőgép gyártásához szükséges. Az ingot bekerül a közel 700 °C fokos olvasztókemencébe, majd különböző fröccsöntő gépek gondoskodnak az olvadt alumínium – mindössze 20 másodperc alatt történő – megszilárdításáról.
– 18 millió alkotórész évente: minden sebességváltó 174 részből áll. A SEAT Componentes által helyben legyártott elemek száma évente több, mint 18 millió darab, amelyben benne vannak többek között a tengelyek, a fogaskerekek és az időzítő szerkezetek is.
– 250 000 kilométeres élettartam: az üzemben készülő elemek tartósságát hőkezeléssel biztosítják és akár 14 órát is tölthetnek a 900 °C fokos hőmérsékleten. Ez a folyamat megsokszorozza a sebességváltó élettartamát, amelyet így átlagosan 250 000

kilométerre becsülnek. A váltó teljes élettartama alatt átlagosan 500 000 sebességváltást teljesítenek vele.
– Egy újrahasznosító folyamat: a SEAT Componentes üzemében a felhasznált alumínium 95 százaléka újrahasznosítható, csakúgy, mint a gyártási folyamat során felhasznált olajak és egyéb fogyóeszközök többsége.
– Gépek a gyártási folyamatban: a sebességváltó gyártási folyamatában több, mint 500 gép és robot vesz részt.

Genfben felsorakozott az egész Ford Performance termékcsalád, az új Fiesta ST-vel együtt

A Ford a 2017-es Genfi Autószalonon állította ki a Ford Performance modellcsalád eddigi legizgalmasabb és legátfogóbb kínálatát, aminek mostantól a ma bemutatkozó, új generációs Ford Fiesta ST is tagja.

A teljesítmény és a takarékos működés páratlan kombinációját kínáló vadonatúj, 200 lóerős, háromhengeres, 1,5 literes EcoBoost motorral hajtott új generációs Fiesta ST fejlesztését ugyanaz az innovatív szemléletű Ford Performance csapat végezte, amely a Ford GT-t is tervezte; Genfben egyébként látható lesz az ultranagy teljesítményű szupersportkocsi új, Ford GT ’66 Heritage Edition kivitele is, amit most először csodálhatnak meg élőben az európai autórajongók.

A Ford nagy teljesítményű modelljeinek európai kínálatában szerepel még a Focus ST benzin- és dízelmotoros kivitele, a híres Focus RS és a legendás Ford Mustang is. A Ford izomautónak eladása további 14 százalékkal nőtt januárban (a tavalyi év azonos időszakához képest), a teljes 2016-os évben pedig 60 százalékos forgalomnövekedést könyvelhettek el, ami azért is hatalmas eredmény, mert a termékcsalád értékesítése 2015-ben is 62 százalékkal gyarapodott.

Magyarországon 2016-ban rekord mennyiségű, 151 új Mustang talált gazdára, 29,5 százalékos paicrészesedésel toronymagasan vezetve a sportautó kategóriát.

“A Ford szemléletének lényege, hogy elérhető áron kínálunk nagy teljesítményt” – nyilatkozta Jim Farley, a Ford Európa elnök-vezérigazgatója. “Legyen szó akár a Ford GT aktív aerodinamikájáról, akár az új generációs Fiesta ST üzemmódjairól, a Ford Performance modelljei rengeteg olyan innovatív megoldást hordoznak, amelyek versenyautóink vezetésének izgalmát a közúti modellekben is meghonosítják.”

A Ford Performance egyfajta innovációs laboratóriumként és tesztelési területként szolgál a különleges, nagy teljesítményű járművek, alkatrészek és tartozékok, valamint az egyedi vásárlói élmény megalkotásához. Itt születnek meg azok az innovációk, amelyek később a Ford teljes termékkínálatában megjelennek, tovább javítva az autók technológiáit, aerodinamikáját, tömegét, elektronikáját, teljesítményét és üzemanyag-fogyasztását.

Újgenerációs Fiesta ST

A Fiesta ST új generációja lesz az első Ford Performance modell, amit háromhengeres motor hajt, és az első Fiesta ST, amely többféle választható üzemmódot is kínál.
A Ford vadonatúj, 1,5 literes EcoBoost benzinmotorjának 200 lóerős teljesítménye és 290 Nm forgatónyomatéka 6,7 másodperc alatt gyorsítja 100 km/órás sebességre az autót. Ezt a dinamikát olyan innovációkkal sikerült elérni, mint a szívócső-befecskendezés és a közvetlen üzemanyag-befecskendezés új kombinációja, a kifinomult turbótöltés, valamint az új hengerlekapcsolásos technológia, ami látványosan csökkenti az erős és vehemens motor CO₂-kibocsátását.

Az új üzemmódok Normál, Sport és Versenypálya beállítások szerint módosítják a motor, a kormánymű és a stabilitásvezérlés működését, sőt még az Elektronikus Hangzásjavítást és az aktív kipufogószelepet is a kiválasztott üzemmódhoz igazítják, hogy a háromhengeres motor sportos hangszínének felerősítésével az autós még teljesebb vezetési élményt kapjon.

“Az új generációs Fiesta ST hű maradt ahhoz a filozófiánkhoz, hogy a Ford Performance futóművei és hajtásláncai minden tekintetben a legmodernebb technológiákkal működjenek” – nyilatkozta Joe Bakaj, a Ford Európa termékfejlesztési alelnöke. “A választható üzemmódok és a vadonatúj EcoBoost motor párosa remek harmóniát teremt a teljesítmény és az üzemanyag-fogyasztás között, és hihetetlen sokoldalúsággal ruházza fel az új Fiesta ST-t.”

A 2018 elejétől három- és ötajtós változatban megjelenő, új generációs Fiesta ST személyre szabását minden eddiginél több utastér-kivitel, opció és technológia szolgálja.

Ford GT országúti modellek és versenyautók

A Ford GT Genfben egy korlátozott darabszámú Ford GT ’66 Heritage Edition festéssel jelenik meg. Az autó karosszériáját a Ford 1966-os Le Mans-i győzelmének emlékére fényes vagy matt kivitelben egyaránt választható Shadow Black fényezés, ezüstszínű sávok és jól látható karbonszál-felületek díszítik; a motorháztetőn és az ajtón Frozen White #2 grafikák láthatók; a 20 colos alumínium keréktárcsák egyetlen darabból, kovácsolással készültek, felületüket selyemfényű, arany árnyalatú lakkozás fedi, a kerékrögzítő csavarok pedig feketék.

Minden Ford GT szupersportkocsiban ultramodern, 10 colos digitális műszerkijelző látható. A személyre szabható képernyőn megjelenő szöveges és grafikus információk a lehető legkevésbé vonják el a vezető figyelmét, és az öt üzemmód (Normal, Vizes út, Sport, Versenypálya, V-Max) bármelyikének kiválasztásával automatikusan átrendeződnek, kiemelve az adott beállításnak megfelelő adatokat.

A SAE mérése szerint az amerikai specifikációjú Ford GT 3,5 literes V6-os EcoBoost motorjának teljesítménye 647 lóerő, forgatónyomatéka pedig 746 Nm. Az autó végsebessége 347 km/óra, így a Ford GT a márka leggyorsabb közúti modellje, amely valaha is versenypályára lépett. A közúti változat karbonszálas felépítménye és aktív aerodinamikája hűen tükrözi a 2016-os Le Mans-győztes Ford Chip Ganassi Racing Ford GT teljesítményét, ami szintén látható Genfben.

Tavaly a Ford történelmi győzelmet aratott Le Mans-ban, ahol a Ford GT versenygép nyert az LM GTE Pro géposztályban (éppen 50 évvel az 1966-os hármas befutó után), és a márka nemrégiben jelentette be, hogy június 17-18-án négy Ford GT áll majd rajthoz a Le Mans 24 órás futamon.

A Ford és a LEGO Csoport együttműködésével most LEGO-kockákból is életre kelnek a 2016-os Ford GT és az 1966-os Ford GT40 versenyautók, méghozzá a LEGO Speed Champions exkluzív modellsorozatának részeként.

Nagy teljesítményű modellek izgalmas kínálata

A Ford tavaly 43.800 nagy teljesítményű autót (Ford Mustangot, Focus RS-t, benzin- és dízelmotoros Focus ST-t és Fiesta ST-t) értékesített Európában. A Genfben most bemutatott két új, egyedi stílusú és prémium felszereltségű, különleges Ford Mustang-változat immár az európai vásárlók számára is elérhető.

A Ford Mustang Black Shadow Edition 421 lóerős, 5,0 literes V8-as motorjához hatfokozatú manuális vagy automata sebességváltó kapcsolódhat. A négyféle – Platinum White, Triple Yellow, Race Red és Grabber Blue – fényezést fekete póni-embléma egészíti ki a GT hűtőrácson, és az autó külső megjelenését exkluzív, 19 colos, Y-küllőzésű könnyűfém keréktárcsák, valamint a motorháztetőn végigfutó és a kerékjáratok alsó részét összekötő fekete sávok teszik teljessé, és persze az első sárvédőket díszítő fekete emblémák, amelyek azt jelzik, hogy a gépházban az 5,0 literes blokk dorombol.

A Mustang hőskorát felidéző, Grabber Blue színűre fényezett Ford Mustang Blue Edition tetején és motorházán fekete sávok futnak végig, és a látványt 19 colos, sokküllős fekete könnyűfém keréktárcsák teszik teljessé. Az autó vásárlói akár a 421 lóerős, 5,0 literes V8-as blokkal, akár a takarékosabb 317 lóerős, 2,3 literes EcoBoost motorral megrendelhetik autójukat, és választhatnak a hatfokozatú manuális és automata váltók közt.

“Az új Mustang már eddig is látványosan kitűnt az európai utak forgatagából, és az új Ford Mustang Black Shadow Edition és Blue Edition változatok után még többen megfordulnak majd” – vélekedett Roelant de Waard, a Ford Európa marketingért, értékesítésért és szolgáltatásokért felelős alelnöke. „A különleges Mustang-változatok mindig is fontos szerepet játszottak a modell több mint 50 éves történetében, és ezentúl az európai vásárlók is részesülhetnek ennek szépségeiből.”

Mindkét modellváltozat felszereltségében szerepel a 8 colos érintőképernyővel kiegészített SYNC 3 rendszer, amelyen elég megnyomni egy gombot, majd kimondani, hogy „kellene egy kávé”, „tankolni kellene”, „kellene egy parkolóhely” – és a berendezés máris kávézót, benzinkutat vagy parkolót keres, sőt akár vasúti pályaudvart, repteret és szállodát is.
A közkedvelt Ford Focus RS ötajtós izomautó különlegessége a 350 lóerős, 2,3 literes EcoBoost benzinmotor, a Ford Performance Összkerékhajtás és a választható üzemmódok, amelyek közt az iparágban elsőként kínált Drift Üzemmód is szerepel.
A Ford Focus ST vásárlói választhatnak a 250 lóerős EcoBoost benzinmotor és a 185 lóerős TDCi dízel között, és autójukat ötajtós ferdehátú, illetve kombi karosszériával is megrendelhetik.

A Ford gazdag motorsport-hagyományai

A versenyzés régi hagyománynak számít a Fordnál, hiszen 116 évvel ezelőtt Henry Ford a Sweeptakes futamon 999-es versenyautójával legyőzte Amerika legnagyobb autóversenyzőjét, Alexander Wintont.

Genfben a Ford több mint öt évtizednyi motorsport-történelmet idéz fel, kiállítva a Ford Heritage Collection néhány igazán izgalmas járművet.

Az 1966-os Ford GT40 Mk2 versenygép replikája; az eredeti, 7,0 literes, V8-as autót Bruce McLaren és Chris Amon vitte győzelemre az 1966-os Le Mans 24 órás futamon
Az 1970-es, Londontól Mexikóig tartó Rally Világkupát megnyerő Ford Escort Mk1 replikája, amit egy körülbelül 200 lóerős, 1,8 literes Ford Cosworth BDA motorral építettek újra, s amivel az autó eredeti személyzete, Hannu Mikkola és navigátora, Gunnar Palm elsőként ért célba a legendás 1970-es futam emlékére szervezett 1995-ös versenyen

A Ford Escort World Rally Championship Group A rallyautó 1992-es Ford Escort RS Cosworth közúti változata 230 lóerős, 2,0 literes turbómotorral és négykerékhajtással
A Ford idén ünnepli a Ford Cosworth DFV V8 versenyblokk bevezetésének 50. évfordulóját. A legendás motor 15 év alatt 155 futamgyőzelmet és 12 egyéni bajnoki címet szerzett a Formula 1-ben, és kétszer aratott győzelmet a Le Mans 24 órás futamon – többek közt az 1975-ös Mirage GR8 versenyautóban, ami szintén látható Genfben.
Könnyű kompakt és erős; a teljes egészében alumíniumból készült, hengerenként négyszelepes és hengersoronként két vezérműtengelyes, 3,0 literes blokkot arra tervezték, hogy a versenyautók karosszériájának szerves része legyen.

A Ford Cosworth DFV motor születéséhez vezető újító szellem a Ford EcoBoost erőforrásainak fejlesztését is áthatotta, legyen szó akár a vadonatúj, 1,5 literes, háromhengeres EcoBoost blokkról, akár a kettős turbótöltésű, 3,5 literes V6-os EcoBoost erőforrásról, amely 2016-ban győzelemre vitte a Ford GT-t Le Mans-ban.

“A motorsport mindig is erős inspirációként szolgált a Ford újításaihoz” – mondta Dave Pericak, a Ford Performance globális igazgatója. „Napjainkban a Ford Performance csapat dolga, hogy olyan autókat fejlesszen ki, mint a Ford GT versenygép vagy éppen az új generációs Fiesta ST. E csapat összehangolt munkája azonban nemcsak a kivételes autók megalkotásáról szól, hiszen ezek révén minden vásárlónk számára elérhetővé válnak a teljesítményt növelő megoldások.”

LEGO innovációk egyedülálló tálalásban, a BMW Motorrad közreműködésével

A BMW R 1200 GS Adventure makett piaci bemutatkozása után, a rendkívül sikeres első együttműködés megkoronázásaként a BMW Motorrad és a LEGO Technic elhatározta, hogy egy alternatív, kettő az egyben kiadást is készít a motorkerékpár-makett alapjaira.

Így született meg az összeszerelhető LEGO Technic Hover Ride dizájntanulmány, amely jóformán a BMW Motorrad motorkerékpár-makett egyes alkatrészeinek újragondolása.

„Nagyszerű munka és kihívást jelentő feladat volt a BMW R 1200 GS Adventure motorkerékpár-makettből egy jövőbe vizionált járművet alkotni. A Hover Ride jármű-koncepció nem csupán a BMW Motorrad génjeit, boxermotorját és a GS motorkerékpárok jellegzetes sziluettjét, de a LEGO Technic hamisítatlan stílusjegyeit is megörökölte” – mondta Alexander Buckan, a BMW Motorrad járműtervező részlegének vezetője.

Sőt mi több, a BMW Motorrad és a LEGO Technic egyedülálló Hover Ride jármű-koncepciója a BMW Münchenben tanuló tervezőmérnök-gyakornokainak köszönhetően teljes életnagyságban is napvilágot látott. A bajor prémiumgyártó különféle részlegeinél tanuló gyakornokokat egyesítő BMW Junior Company másod-, harmad- és negyedéves hallgatói közösen készítették el a BMW R 1200 GS Adventure műszaki alapjaira megálmodott, teljes életnagyságú LEGO Technic Hover Ride tanulmányt, amelyhez számos alkatrészt, így például az első keréktárcsából kialakított propellert egyedileg kellett megtervezniük és legyártaniuk. „Hihetetlenül inspiráló volt a gyakornok kollégákkal együtt dolgozni, mindannyian rengeteget tanultak ebből a projektből” – fogalmazott Markus Kollmannsperger, a BMW Junior Company szakoktatója.

A BMW Junior Company életnagyságú jármű-koncepcióját számos művészeti rendezvényen, a BMW Group Münchenben található kutató- és innovációs központjában, valamint a BMW Weltben is kiállítják majd.

Így szól a Hover Ride jármű-koncepció előzménye:

2017. január 1-jén vadonatúj makettel bővült a LEGO Technic kollekciója: a BMW Motorrad elsőszámú motorkerékpárjának élethű mása a rajongók szobájába is megérkezett. A LEGO Technic és a BMW Motorrad tervezőrészlege közösen dolgozta ki a 603 apró alkatrészből álló BMW R 1200 GS Adventure motorkerékpár-makettet, amely a modernkori művészet exkluzív darabjaként, a LEGO Technic kollekció első motorkerékpárjaként készült el.

A makett minden részletében megegyezik az eredeti BMW R 1200 GS Adventure motorkerékpárral. A számos egyedi alkatrész között a rajongókat a BMW Telelever első felfüggesztés, a kardánhajtás és a kéthengeres BMW Motorrad boxermotor kiváltképp lenyűgözi majd, a makett gurítása közben ugyanis ezek az alkatrészek az életnagyságú változathoz hasonlóan mozognak. A makett kormánya ugyancsak mozgatható, a szélterelő állítható, a fekete keréktárcsákon pedig terep gumiabroncsok feszülnek. Megannyi apró részletének köszönhetően a LEGO Technic motorkerékpár-makettje nem csupán felettébb élethű, de kiváló szórakozás és kreatív gondolkodást igénylő hobbikellék is.

„A LEGO Technic motorkerékpár-makettje kiválóan visszaadja a BMW R 1200 GS Adventure motorkerékpár arányait. Rendkívül izgalmas volt látni, ahogy a LEGO® tervezői valóra váltották legsikeresebb modellünk kicsinyített mását. A LEGO Technic és a BMW Motorrad első munkája nagyon szoros és kreatív együttműködést hozott létre, amely messze túlmutat a megszokott licencszerződéseken” – tette hozzá Alexander Buckan.

A BMW R 1200 GS Adventure motorkerékpár-makett 18 centiméter magas, 33 centiméter hosszú és 10 centiméter széles, összeszerelését pedig a LEGO intelligens okostelefon-alkalmazása segíti, amely háromdimenziós instrukciókkal mutatja a következő lépést. A BMW Motorrad rajongóira ráadásul egy különleges meglepetés is vár a motorkerékpár-makett dobozában, az idén negyvenedik születésnapját ünneplő LEGO Technic ugyanis a kerek évforduló alkalmából a BMW R 1200 GS Adventure mindegyik dobozában elrejtett egy exkluzív LEGO Technic darabkát.

Genfben gurult nagyközönség elé a vadonatúj Honda Civic Type R

A 2017-es Genfi Autószalonon lehullt a lepel a vadonatúj Honda Civic Type R-ről. Bemutatóját különösen nagy érdeklődés övezte, hiszen a Honda – nagy teljesítményű sportkocsik fejlesztése során szerzett – temérdek tapasztalatát összegzi, és igazán átütő menetdinamikát ígér a sebesség megszállottjainak.

Alapjain a vadonatúj ötajtós Civickel osztozik, de olyan kiemelkedő teljesítmény jellemzi, hogy a vezetési élményt illetően közúton és versenypályán is maga mögé utasítja a forró ferdehátúak kategóriájának többi szereplőjét.

A 2.0 VTEC TURBO erőforrást és a hatfokozatú erőátvitelt is továbbfejlesztették

A többszörös díjnyertes 2.0 VTEC TURBO motor optimalizálásával a csúcsteljesítményt 320 lóerőre, a legnagyobb forgatónyomatékot pedig 400 Nm-re növelték a Honda mérnökei.

Emellett – a motorvezérlés átprogramozásának köszönhetően – gyorsabbak lettek a gázreakciók és még könnyebben vezethetővé vált az autó, nem mellesleg úgynevezett fordulatszám-igazító elektronikát kapott a váltó, ami a visszaváltások előtt ideális fordulatra pörgeti az erőforrást.

Merevebb karosszéria, módosított futómű

Az új Type R könnyebb, merevebb kocsitestet kapott, mint elődje, kiváló tulajdonságait többek között az új ragasztási technikáknak köszönheti. Felmenőjéhez mérten a torziós merevség 38 százalékkal javult.

Újragondolták a Macpherson rendszerű első futómű geometriáját is, így csökkent a hajtási befolyás és még sportosabb érzetet nyújt a Civic Type R. Hátul vadonatúj, független, több – kiemelkedő merevségű – lengőkarból összeállított konstrukció jutott szerephez, ezáltal még fordulékonyabbá, egyszersmind stabilabbá vált a típus.

Továbbfejlesztett üzemmódok

A Sport és a pályaorientált +R üzemmód mellett immáron Comfort fokozatot is választhat a Civic Type R vezetője. A rendszer az adaptív lengéscsillapítók működését, a kormányellenállást, a váltó kapcsolási érzetét és a gázreakciókat is szabályozza.

Kifinomult aerodinamikai megoldások a – nagy sebességnél oly’ fontos – stabilitás érdekében

A vadonatúj Type R még összetettebb és kifinomultabb aerodinamikai csomaggal büszkélkedhet, mint a kifutó generáció. Padlólemez-borítása még egyenletesebb, első légterelője és hátsó szárnya még hatékonyabb lett, a tető hátsó éle pedig ideálissá teszi a légörvényeket.

Az erőteljes, agresszív megjelenésű karosszéria felhajtó- és leszorítóerő tökéletes egyensúlyát nyújtja, biztos útfekvést garantálva minden helyzetben, igazán nagy sebességnél is.

Európai gyártás – a Civic Type R-t az öreg kontinensről exportálják a nemzetközi piacokra

Az új Civic Type R gyártása 2017 nyarán kezdődik a Honda swindoni üzemegységében (HUM), ami az alap-Civic összeszerelését is végzi.

Innen exportálják a modell a nemzetközi piacokra, beleértve Európát, Japánt és az Egyesült Államokat is. Érdekesség, hogy az új Civic Type R lesz az első Honda-emblémás Type R, amit hivatalosan forgalmaznak Észak-Amerikában.

Ford Focus RS RX fejlesztés, videosorozatban

A Ford Performance, az M-Sport és a Hoonigan Racing Division tagjait összefogó tehetséges csapat kevesebb mint kilenc hónap alatt tervezte meg és készítette el a Ford Focus RS RX versenygépeket.

Az igencsak szűköd határidő betartásában komoly segítséget jelentett, hogy a Ford Performance fejlett eszközei és tapasztalt mérnökei is a csapat rendelkezésére álltak.

A Ford Performance 2016 januárjában jelentette be, hogy a Hoonigan Racing Division gyári támogatású csapatként indul a FIA Rallycross Világbajnokságon, s ezzel egy időben a Ford Focus RS RX versenyautót is bemutatta. A Ford mérnökei is aktívan közreműködtek a jármű egyes részeinek, nevezetesen a sárvédők, a futómű, a hajtás és a vezetőállás optimalizálásában.

Légterelők: Több mint 100 tesztet végeztek el a CFD (Computational Fluid Dynamics) szoftverrel, amíg kialakult a Focus RS RX légterelőinek végső formája.

Felfüggesztés: A Ford Performance egy K & C próbapadon tesztelte a Ford Focus RS RX felfüggesztését. A sorozatgyártású autók vizsgálatához is használatos berendezés olyan adatokat szolgáltat a mérnököknek, amelyek alapján eldönthető, mit kell még változtatni a terveken.

Hajtás: A Sadev és a Ford Performance egy különleges eljárás, a Végeselem Analízis (FEA) segítségével elkészítette a kardántengely lehetséges terhelési pontjainak hőtérképét, meghatározva a tervezés irányát, és lényegesen könnyítve a kardántengelyen , sokkal jobb gyorsítást érve el.

Cockpit: A Ford Performance, az M-Sport és a Hoonigan Racing Division több évtizedes versenytapasztalatának köszönhetően mind Ken Block, mind pedig Andreas Bakkerud személyre szabott vezetőállást kapott.

A pilóták egyéni adottságaihoz igazított cockpit segít a váltási idők rövidítésében és a sebesség növelésében.

87. Genfi Nemzetközi Autószalon: Honda NeuV tanulmányautó

Genfben találkozhat először (hamarosan végéhez ér az esemény, úgyhogy nem árt sietni) a nagyközönség a Honda NeuV tanulmányautóval, ami nem más, mint egy elektromos, automatikus irányítású jármű, melynek legfőbb érdekessége a mesterséges intelligencia által vezérelt „érző erőforrás”, ami képes tanulni a pilótától.

A NeuV (ejtsd: nyúví) neve a New Electric Urban Vehicle, azaz új, elektromos, városi jármű kifejezésből ered, és az a gondolat hívta életre, hogy a magánszemélyek által birtokolt járműveket élettartamuk 96 százalékában nem használják.

Az innovatív, önvezető modell komoly anyagi haszonnal kecsegteti a leendő vásárlókat, ugyanis azokban az időszakokban, amikor a tulajdonosnak nincs rá szüksége, utasokat szállít! Amellett, hogy „taxizik”, képes áramot termelni és „feltölteni” az elektromos hálózatba, így tényleg teljesen új üzleti modellt alakíthatnak ki a vásárlók.

A mesterséges intelligenciának köszönhetően a NeuV okos és segítőkész személyi asszisztensként is képes helyt állni, „érző motorja” felismeri, hogy a vezető döntéseit milyen érzelmek vezérlik. Később – a tanultakat felhasználva – a vezérlőegység is döntéseket hoz, illetve ajánlásokat tesz a vezető számára.

A NeuV érintőképernyőjét a vezető és az utas is elérheti, illetve kezelheti, kihasználva az egyszerű, kényelmes felhasználói környezet előnyeit. A sok üvegfelület és a meredeken alábukó övvonal fokozza az átláthatóságot, ezáltal segíti a manőverezést, míg a – hagyományos ajtók helyett alkalmazott – hátracsúszó oldalpanel a használhatóságot emeli új szintre.

Maga az autó kétüléses, csomagtartójában pedig egy Kick ‘n Go névre keresztelt, elektromos roller bújik meg, amellyel az „utolsó kilométer” tehető meg. Ennek tervezőit a Honda hetvenes években gyártott, azonos néven forgalmazott rollerje inspirálta, amelyet lábbal hajthattak a felhasználók. Az újkori változatban már cserélhető akkumulátorok szolgáltatják az energiát, töltésük a NeuV csomagtartójában kialakított elektromos aljzattal is megoldható. A Kick ’n Go jól mutatja, hogy a Honda mérnökei – a vásárlók életét megkönnyítendő- a mobilitás minden formáját vizsgálják.

A NeuV mellett még egy rendkívül különleges koncepcióval rukkolt elő a Honda a Las Vegasban megrendezett, 2017-es nemzetközi elektronikai szakkiállításon, a CES-en (Consumer Electronics Show-n). A Cooperative Mobility Ecosystem, azaz együttműködésen alapuló, gazdaságos mobilitási rendszer olyan fejlesztéseket fog össze, mint a mesterséges intelligencia, a robotika és a big data, legfőbb célja pedig, hogy javítsa a vásárlók életminőségét, valamint helyváltoztatáshoz fűződő élményét. Persze a márka mérnökei nem állnak meg itt, hamarosan egyéb területeken, többek között motorkerékpárokban és szerszámgépekben is megjelennek a Honda fejlett, elektromos hajtásláncai.

A Honda termékei és technológiái környezetvédelem, biztonság és felhasználói élmény terén is a maximumot nyújtják, nem mellesleg igazodnak a márka által közvetített értékekhez. A cég fejlesztései napjainkban főként az önvezető járművekre, a kommunikációs rendszerekre és az alacsony szénhidrogén-felhasználású mobilitásra irányulnak, Mindemellett a Honda már fejlett autonóm rendszereit teszteli Japánban és Észak-Amerikában – ha minden a tervek szerint alakul, 2020-ban már megjelenhetnek a márka önvezető járművei az Egyesült Államok autópályáin. Nagy hangsúlyt kapnak a környezetvédelmi és baleset-megelőzési fejlesztések is, hogy olyan társadalom alakulhasson ki, ahol élvezetesen és szabadon közlekedhetnek, s boldog életet élhetnek az emberek.

NeuV és az érző motor

A cocoro SB Corp. által fejlesztett „érző motor” nem más, mint különféle mesterséges intelligenciához kapcsolódó berendezések halmaza, ami saját érzésekkel ruházza fel a járművet, illetve műszaki alapjait.

Intelligens abroncs: íme, a Goodyear Intelligrip Urban koncepció

A 2017-es Genfi Nemzetközi Autószalonon a Goodyear bemutatta, hogy nézhetne ki a (nem is olyan távoli) jövő gumiabroncsa. Az IntelliGrip Urban koncepcióabroncsot a városi környezetben közlekedő jövő generációs önvezető elektromos telekocsi járművekhez tervezték.

Az igény szerinti közlekedés (vagy telekocsi) mint a taxi, az autóbérlés vagy a vezetés alternatívája már nem csak az Y-generáció kiváltsága. A telekocsi szolgáltatást az teszi minden korosztály számára vonzóvá, hogy azonnal, helyben elérhető és a fizetési lehetőségek is rugalmasak és kedvezőek. Nem csoda hát, hogy népszerűsége gyorsan növekszik. A városi élet elterjedésének tendenciája ideális környezetet teremt az ilyen új közlekedési módozatok térhódításához.

„Az IntelliGrip Urban koncepcióabroncs megalkotásakor a jövő városi autóira koncentráltunk, így azok műszaki jellemzői az üzemidő és az energiahatékonyság maximalizálását célozzák. Ez kulcsfontosságú a mobilitást mint szolgáltatást nyújtó szolgáltatók számára, hogy még több mobilitást kínáljanak ügyfeleiknek” – mondta Jean-Claude Kihn, a Goodyear EMEA elnöke.

A továbbfejlesztett Sensor-in-Tire technológiával felszerelt Goodyear IntelliGrip Urban gumiabroncsot úgy tervezték, hogy kompatibilis legyen az önvezető járművek vezérlőrendszerével és növelje az utasok biztonságát. A koncepcióabroncs érzékeli az időjárási és útviszonyokat. Miután begyűjti ezeket a kritikus fontosságú adatokat, közvetlenül a jármű számítógépes rendszere felé továbbítja azokat, így a jármű optimalizálhatja a sebességet, a fékezést, a kezelhetőséget és a stabilitást.

Az önvezető flották eljövendő generációja komplex környezetben működik együtt a többi járművel, gyalogossal, valamint a dolgok internetét alkotó valamennyi elemtől érkező adatokkal. A Goodyear IntelliGrip Urban és az ahhoz hasonló gumiabroncsok döntő szerepet játszhatnak majd ebben a gyorsan fejlődő ökoszisztémában.

Ezenkívül a gumiabroncs magas és keskeny („Tall & Narrow”) kialakítása is a flottakezelők kényelmét szolgálja, mivel a gördülési ellenállás csökkentése révén nő az elektromos gépjárműflották energiahatékonysága és hatótávolsága városi környezetben. Az IntelliGrip Urban gumiabroncsokban alkalmazott érzékelő-technológia azt is lehetővé teszi az üzemeltetők számára, hogy precízen beazonosíthassák és megoldhassák a gumiabroncsokkal kapcsolatos problémákat, még mielőtt azok felmerülnének.

Az IntelliGrip Urban segítségével valós időben figyelhetők a flottához tartozó járművek és gumiabroncsok, ami az alábbi jellemzőkkel párosítva versenyelőnyhöz juttatja és nyereségesebbé teszi a vállalatokat:

A Sensor-in-Tire technológia révén az önvezető autók jobban érzékelhetik az útviszonyokat, így nő az utasok biztonsága és nyugalma. A gumiabroncs és a jármű közötti felhőalapú információcseréből a teljes flotta profitálhat.

A proaktív karbantartás lehetővé teszi a flottakezelők számára, hogy pontosan beazonosíthassák és megoldhassák a gumiabroncsokkal kapcsolatos és egyéb lehetséges biztonsági problémákat, még mielőtt azok felmerülnének. Egyszerű és felhasználóbarát megoldás a gumiabroncsok teljesítményének maximalizálására és a proaktív karbantartás beütemezésére, mellyel csökkenthetők az üzemeltetési költségek és növelhető a flotta üzemideje, hatékonysága és fenntarthatósága.

A magas és keskeny kialakítás révén csökken a gumiabroncs gördülési ellenállása, ezáltal nő az elektromos gépjárműflották energiahatékonysága és hatótávolsága városi környezetben. A koncepcióabroncs alakja az aquaplaning elleni védelmet is szolgálja, így a Goodyear tervezői csökkenthették a gumiabroncson található mélyedések számát. Ezáltal nő a futásteljesítmény és csökken a zajkibocsátás.

A különleges kialakítású futófelület téli és nyári időjárási viszonyok között is ideális tapadást biztosít városi környezetben, így maximalizálva a flották üzemidejét és optimalizálva hatékonyságukat.

LEGFRISSEBB

Újragondolja az elektromos autók töltését a Mercedes-Benz

0
A Mercedes-Benz új lendületet ad az elektromos kishaszongépjárművek piacának Közép-Európában: a vállalat az E.ON-nal kötött megállapodás keretében minden eddiginél személyre szabottabb és egyszerűbb e-mobilitás...

Visszatért a Ferrari Testarossa

TESZTJEINK