AutóAddikt Autóteszt Toyota Toyota Proace Verso 2.0 D-4D Family Active – akár egy esküvő...

[TESZT] Toyota Proace Verso 2.0 D-4D Family Active – akár egy esküvő tökéletes kiegészítője is lehet

Semmi cicoma, felesleges flanc, giccs, vagy oda nem illő körítés: így lehetne jellemezni a Toyota Proace Verso-t, ha egyetlen mondatban szeretnénk összefoglalni a PSA szerelemgyerekeként piacra dobott családi egyterűt, vagy ha jobban tetszik: kisbuszt. Teszteltük, sőt, még egy esküvőhöz is bevetettük csapatszállító járműként.

Citroen Spacetourer, Peugeot Traveller, Toyota Proace Verso. Így teljes a hármas, végeredményben mindhárom modell teljesen azonos, némi eltérés mindössze minimális részletekben mutatkozik csak. A hajtásláncok is azonosak. Vagy még jobban visszanyúlva a gyökerekhez: Citroen Jumpy, Peugeot Expert, Toyota Proace. A lényegiség itt keresendő, ezeknél az amúgy remek kishaszonjárműveknél, hiszen a tesztalany Toyota Proace Verso teljes mértékben ezekre az alapokra épül.

Formailag teljesen huszonegyedik századi a Toyota Proace Verso, ugyanis gömbölyített, kerekített vonalak, élces idomok jellemzik. A front maszkja jellegzetesen Toyotás, enyhe V-alakzatot formáló sziluett jelenik meg, középre húzott krómcsíkkal, eltéveszthetetlen Toyota emblémával, kissé morcos lámpatest-kialakításokkal. Az alsó részre hangsúlyos beömlőrostély került, a krómozást itt sem hagyták el, a ködlámpafészkeket pedig teljesen a sarkokra helyezték.

Már az orr részletein is látszik, hogy a Toyota próbált elmenni a Toyota Proace Verso esetében is a prémiumos vonal felé, már amennyire el lehet egy kishaszonjármű alapjaira építkező kisbusz esetében. Egyébként a japán gyártónak sikerül, sikerült eddig is, itt sincs másképp – persze azért akadnak hiányosságok, idegesítő mínuszok – ezek kapcsán majd lejjebb.

Hagyományos kisbusz fazon, igazi egyterű tulajdonságokkal karöltve

Oldalnézetben a legszembetűnőbb a 3275 milliméteres, hatalmas tengelytáv, ami érdekes módon nem gátolja komolyabban a fordulékonyságot.

Féltünk tőle, mint a tűztől, de nem okozott kellemetlenséget még parkolóházas beállásoknál sem. Egyedül arra kellett figyelni jobban, mint más kisbuszoknál, hogy a viszonylag távolra helyezett hátsó tengellyel ne vágjuk le az ívet, tehát javallott volt mindig rászámolni a kereszteződéseknél, vagy szűkebb utcákba való behajtásoknál.

Hátulról teljesen átlagos formát hoz a Toyota Proace Verso, egyetlen hatalmas felfelé nyíló ajtóval relatíve kényelmesen pakolható az átlagos befogadóképességű raktér (három üléssor esetén). Itt kényelmessé teszi a ki- és bepakolást a külön nyitható csomagtérajtó ablak, bár ha nincs rutinunk Proace Verso téren, sokáig bibelődhetünk a nyitógomb fellelésével (az ajtónyitó mellett keresendő, megsúgjuk).

Magas üléspozíció jellemzi a Toyota Proace Verso összes fotelját, ami rendkívül hasznos, főként a sofőr szempontjából. Ugyanis a kilátás nagyjából 360 fokban rendben is van, a vékonyabbra húzott A oszlopok is segítenek ebben hathatósan, az oldaltükrök nagyok, hátrafelé pedig domborútükrök segítik a kitekintést. Még akkor is remekbeszabottan hasznukat vehetjük, ha megtelítjük az enteriőrt, ülünk benne úgy hatodmagunkkal – pont ez a funkciója a tükröknek, pont ilyen esetekben kell a segítségük.

Nem gond vele egy esküvő lebonyolítása sem

Ahogy írtuk feljebb, egy esküvő is belefért még a Toyota Proace Verso teszthetébe. Külön örültünk ennek, mert kíváncsiak voltunk, hogy egy igazi éles bevetésen hogyan muzsikál a japánok személyszállítója. Jelentjük büszkén: tökéletesen. A menyasszony abroncsos esküvői szettje gyönyörűen elfért a középső üléssornál, a síneken előre és hátra mozgatható modulok állításával pillanatok alatt megtaláltuk azt az optimális pozíciót, amelyre szükség volt. Úgy, hogy a vőlegény is nagyszerűen el tudott helyezkedni a viszonylag rövid útra, Kozármislenytől a pécsi dómig.

Ki- és beszállás tekintetében sem adódott probléma, a menyasszonyi ruhaköltemény sem gyűrődött vagy deformálódott, mindössze az autóba történő fellépésre, és a kiszállásnál a lelépésre kellett koncentrálni.

Mivel a Toyota Verso építése nem túl magas, de nem is túl alacsony (küszöbszint), itt átlagos módon lehetett megoldani a procedúrát. Elég az hozzá, hogy a kényelem adott volt végig, melyhez az ülések tömöttsége (közepesen kemény), valamint az ülő- és hátlapok optimális méretezése is nagy mértékben hozzájárult.

Miután lezajlott az esküvő, pár napra rá még beiktattunk egy hosszabb távra tervezett családi kirándulást. Volt gyerkőc is csapatban, összesen 7 fővel vágtunk neki a strandolásnak. Itt viszont előjött a legnagyobb hiányosság mikéntje, a hiányzó nyitható hátsó ablakok.

Ugyanis ilyet ne is keressünk a Toyota Proace Verso-ban, nincs. Van szellőztetés, keringetés 3 zónában, de természetes levegőztetés semmi. Nyilván több, mint a semmi, ha van klimatizálás, sőt, fülledt melegben nyilván hatásos is tud lenni, de mi történik akkor, ha a velünk utazó gyerek (vagy akár felnőtt) hosszabb távon már érzékenyebben reagál a légkondicionáló működésére?

Maximum félreállás az úton, és ennyi. Vagy lehúzott ablakokkal közlekedés, ami még jó megoldás is lehet 60-70 kilométer/órás tempóig, aztán már igencsak kellemetlenné válhat a zajszint, s maga a huzat.

Kényelem szinten egyébként nincs kivetnivaló, a hétfős társaság remekül utazott, az oda-vissza 200 kilométeres táv meg sem kottyant nekik-nekünk, és alapjában véve ez a fontos. Hiszen a Toyota Proace Verso igazi csapatszállító, családi mindenes, reméljük, a facelift elhozza majd az oldalablakok meglétét.

Jól hangolt PSA kétliteres gázolajos: kellően dinamikus a karakterisztika

2 literes, 150 lóerős (@4000 RPM) PSA dízelegység dolgozott a Toyota Proace Verso tesztautóban. A motor maximális forgatónyomatékát, 370 Newtonmétert kereken 2000-es percenkénti fordulatszámon adta le, ami elegendőnek is bizonyult az 1644 kilogramm önsúlyú kocsiszekrény mozhatásához. Teljes terhelésnek 2685 kilogrammot adott meg a gyártó, a 7 személy nyilván nem nyomott összesen 1 tonnát, de azért megvolt a súlyhányad – ennek ismét örültünk, mert így nyíltabban tudtuk vizsgálni a Toyota Proace Verso menetteljesítményét, úttartását, stabilitását és agilitását.

Dinamika szempontjából nincs szégyenkezés, méréseink szerint 2 fővel a fedélzeten 10.2 másodperc kellett a nulla-százas sprinthez. Könnyed és azonnali gázreakciók, minimális turbólyuk 1700-2000 közt, jól hangolt sebességfokozatok jellemzik a Toyota Proace Verso-t, úgyhogy alapvetően minden közlekedési körülmény közt optimálisan vezethető.

7 személlyel is remek az úttartás, erősebben ívelő kanyaroknál is megtartja a nyomvonalat, minimális alulkormányozottsággal – feltéve, ha ügyelünk a súlyelosztásra. A kaszni 1890 milliméteres magassága révén mondható, hogy az autó magas építésű, ennek megfelelően imbolygás és dőlés is tapasztalható intenzív kanyarvételezéssel, az elöl MacPherson, hátul spirálrugós-lengőkaros felfüggesztés pedig masszívan tart.

Fogyasztás tekintetében a Toyota Proace Verso viszonylag jól brillírozott, a gyári adatokat viszont nem igazán sikerült teljesítenünk: városban 7.2, országúton 5.1, autópályán 8.6 litert rögzítettünk 100 kilométeres átlagra, vegyesben pedig 7.1 literrel zártuk a teszthetet, 892 kilométer megtétele után.

Árazás

Tesztelt Toyota Proace Verso kisbuszunk közepes kasznimérettel, Family Active felszereltséggel 10 707 500 forintos bruttó listaáron vásárolható meg a kereskedésekben, az induló ár 8 107 500 forintról indul (közepes kaszni, 1.6 D-4D 115 LE, 6 sebességes manuális váltó, S&S, Shuttle Live csomag).

2016 Toyota Proace Verso 2.0 D-4D specifikációk

Motor

Motortípus: négyhengeres turbótöltött dízelmotor

Lökettérfogat: 1997 cm³

Maximális teljesítmény: 150 LE @ 4000 ford./perc

Maximális forgatónyomaték: 370 Nm @ 2000 ford./perc

Erőátvitel: elsőkerékhajtás, hatfokozatú manuális kéziváltóval

Méretek, egyéb műszaki adatok

Hossz: 4959 mm

Szélesség: 1920 mm

Magasság: 1935 mm

Tengelytáv: 3275 mm

Első gumik mérete: 225/65 R17

Hátsó gumik mérete: 225/65 R17

Tömeg, üresen: 1644 kg

Megengedett össztömeg: 2685 kg

Csomagtartó mérete: 603 liter (8 üléssel)

Üzemanyagtartály mérete: 70 liter

Menetteljesítmények

Végsebesség: 170 km/h

Gyorsulás 0-ról 100-ra: 11.0 s (gyári), 10.2 s (saját mérés)

Fogyasztási adatok

Saját, mért eredmény (átlagos használattal)

Városi: 7.2 l/100 km

Országúti: 5.1 l/100 km

Vegyes: 7.1 l/00 km

Gyárilag mért eredmények

Városi: 5.3 l/100km

Országúti: 5.3 l/100km

Vegyes: 5.6 l/100km

CO2 kibocsátás: 129 g/km

Bővebb információ a Toyota magyarországi képviseletének honlapján, IDE kattintva.

Még több fotó: AutóAddikt Facebook oldal

A cikkhez tartozó fényképeket Canon technikával készítettük.
Szerkesztőségünk mobilinternet-hozzáférését a Telenor Magyarország biztosítja. Az Autóaddikt.hu Telenor Hello Data csomagot használ.
Együttműködő partnereink: Acer Hungary, ASUSDuplitec, Canon, Camera Kft., Telenor Magyarország
Utómunka hardver: Acer, ASUS
HIRDETÉS
ÉRTÉKELÉS
Forma, design
88 %
Komfort
80 %
Kezelhetőség, teljesítmény
89 %
Anyagminőség
89 %
Biztonság
90 %
Ár-érték arány
84 %
Előző cikkFord GT és Mustang GT4 is szerepelt a Goodwood Fesztivál forgatagában
Következő cikkUltramodern központot létesített a Toyota Amerikában