Főoldal Blog Oldal: 356

Véget ért az Audi lunar quattro holdjáró fejlesztése

Nyolc kilogrammot veszített a tömegéből, ugyanakkor megnyerte az Audi e-tron energiáját. Az Audi lunar quattro átfogó tesztjeit követően a holdjáró készen áll a létező legnehezebb terep, a Hold felfedezésére.

Ahogy a holdjármű kifejlesztése, úgy maga a küldetés is újabb mérföldkőhöz érkezett. A Part-Time Scientists német űrutazó csapat a berlini Audi Cityben jelentette be, hogy a Holdra vezető 385 000 kilométeres utat a tervek szerint 2017 végétől a Spaceflight Inc. vállalatnál előjegyzett hordozórakétával teszik meg. A „Part-Time Scientists” kutatócsoport küldetését a kezdetektől fogva technológiai partnerként és hírvivőként segítő Audi sikerrel népszerűsítette a programot, további jelentős partnereket megnyerve a projektnek.

Az Audi és a német kutatócsoport 2015 elején jelentette be együttműködését. Közös céljuk, hogy mindkét fél technológiai szakértelmét egyesítve egy olyan holdjárót alkossanak, amely a Google Lunar XPRIZE űrverseny keretében eljuthat a Holdra. Az Audi 16 szakemberből álló munkacsoportja a bejelentéstől kezdve támogatja a „Part-Time Scientists” munkáját, számos műszaki területen segítve őket szaktudásukkal, optimalizálva a járművet a Hold-küldetésre. Az Audi elsősorban a quattro összkerékhajtás, a könnyűszerkezetes építés, az e-tron elektromos hajtásrendszer és a formatervezés kapcsán szerzett tapasztalataival és technológiai tudásával segíti a berlini csapatot a személyzet nélküli holdjáró kifejlesztésében.

„Büszke vagyok rá, hogy a legfontosabb négykarikás géneket sikerült átörökítenünk a holdjárműbe is, hiszen a holdjáró az e-tron elektromos hajtásrendszerrel a fedélzetén a quattro összkerékhajtást használja, sofőr nélkül, felügyelt vezetés (piloted driving) üzemmódban közlekedik és intelligens anyaghasználat jellemzi” – jegyezte meg Michael Schöffmann, az Audi sebességváltó-fejlesztési részlegének vezetője és az Audi lunar quattro fejlesztésének koordinátora. „A Part-Time Scientists csapatával való együttműködés ugyanakkor számunkra is igen hasznos. Az Audi lunar quattro fejlesztésével technológiai szempontból teljesen új vizekre evezünk, és rengeteg tapasztalatot szerzünk azzal kapcsolatban, hogy járműalkatrészeink miként viselkednek extrém körülmények között.”

Az elmúlt néhány hónapban az Audi szakemberei a holdjármű intelligens összkerékhajtásának vonóerő-átadásán, a forgatónyomaték elosztásán illetve a nagy teljesítményű elektronikai elemek optimalizálásán dolgoztak, felhasználva a sofőr nélküli, felügyelt vezetés területén szerzett ismereteiket a fejlesztési folyamat során. Annak érdekében, hogy növeljék a jármű stabilitását és az érintkezési felületet, a mérnökök és formatervezők megnövelték mind a teljes holdjármű, mind a kerekek méretét. A jármű tömege ugyanakkor 38 kilogrammról 30 kilogrammra csökkent az optimális anyagösszetételnek és a 3D alumínium nyomtatás alkalmazásának köszönhetően. Fejlett teszteket – például az Audi napsütést szimuláló hőkamrájában – futtattak annak érdekében, hogy a Holdon uralkodó extrém körülményeket szimulálni tudják és így vizsgálják a holdjármű alkatrészeinek tartósságát.

A Holdon négy kamera segíti az Audi lunar quattro tájékozódását. Ezeket használja az egyes anyagvizsgálatokhoz, illetve ezek készítenek részletes háromdimenziós képeket és 360 fokos panorámafotókat. Érdekes motívum lesz a képeken az Apollo 17 küldetés holdjárója, amely még mindig a Taurus-Littrow völgyben áll. ALINA, a Part-Time Scientists kutatócsapat leszállóegysége az 1972-es landolási hely közelében éri el a holdfelszínt, fedélzetén két Audi lunar quattro járművel. A szonda a Holdhoz vezető utat egy Falcon 9-es típushoz hasonló hordozórakétán teszi meg, teljes szállítási kapacitása pedig 100 kilogramm. Így a két holdjármű mellett a „Part-Time Scientists” csapata más partnerek kutatási felszerelését is magával viszi a Holdra. Az elmúlt években számos partnert sikerült megnyerni a program számára, így a küldetés iránti kiemelkedő tudományos érdeklődése miatt csatlakozott az egyesült államokbeli Nemzeti Repülési és Űrhajózási Hivatal (NASA), az Európai Űrügynökség (ESA) és a Wikipedia is.

A „Part-Time Scientists” tervei szerint az indulásra legkorábban 2017 végén kerülne sor. Előtte átfogó stresszteszteknek kell alávetniük még a két Audi lunar quattro járművet és a leszállóegységet. Ennek érdekében az elkövetkezendő néhány hónapban – néhány finomhangolással együtt – a teljes küldetés szimulációját elvégzi a csapat a Közel-Keleten.

A Part-Time Scientists kutatócsapata 2008 végén alakult a berlini IT-tanácsadó Robert Böhme vezetésével. A csapatot jelenleg alkotó 35 mérnök nemzetközi űrszakértőkkel együttműködve három kontinensen dolgozik azon, hogy valósággá váljon ez a küldetés a Holdra. Céljuk továbbá a lehető legnagyobb tudás és ismeretanyag összegyűjtése, amely a technológiai fejlődést és a tudományos haladást szolgálja.

A Google Lunar XPRIZE űrverseny mintegy 30 millió dollárral dotálja az egész világról résztvevő mérnököket és vállalkozókat. A győztes csapatnak egy automatizált járművet kell a Holdra juttatnia és a járművel legalább fél kilométert kell megtennie a Hold felszínén, miközben nagyfelbontású képeket továbbít a Földre. Az eredetileg 30 induló csapatból mára összesen öt vezető alakulat maradt, aki versenyben van a küldetésért a Holdra. A Part-Time Scientists kutatócsoport az egyetlen csapat Németországból.

A Toyota vezetése testközelből felügyeli az elektromos autók fejlesztését

A hybrid, plug-in hybrid és hidrogén üzemanyagcellás technológiák vezető fejlesztőjeként ismert világelső autógyártó, a Toyota kinevezte az újonnan létrehozott, dedikáltan az elektromos autók fejlesztésével foglalkozó házon belüli vállalatának elnökét. A cég élére a Toyota világszintű elnöke, Akio Toyoda áll, aki 2009 óta vezeti a világ legnagyobb autógyártó vállalatát.

A vállalatot megalapító Kiichiro Toyoda unokája, a világ legnagyobb autógyártó vállalatát 2009 óta vezető Akio Toyoda irányítja majd a Toyota új, az elektromos járművek tervezéséért felelős részlegét Mitsuhisa Kato és Shigeki Terashi alelnökök segítségével. A vállalat ezzel is hangsúlyozza elkötelezettségét, hogy továbbfejlessze ezt a számára is egyre fontosabb technológiát.

“A részleg elnökének és alelnökeinek kinevezésével felgyorsítjuk az elektromos autók fejlesztés. Az elnök közvetlenül irányítja majd a részleg működését, így a lehető leggyorsabban születhetnek meg a fontos döntések” – fogalmaz a személyi változások kapcsán Kayo Doi, a Toyota szóvivője

A részleg egy új osztályt is magában foglal, amelynek feladata, hogy kidolgozza a Toyota stratégiáját az elektromos autók fejlesztésére és forgalmazására, hogy a vállalat lépést tarthasson az egyre szigorúbb globális károsanyag-kibocsátási előírásokkal. A Toyota emellett a legújabb generációs hybrid (benzin-elektromos) hajtású Prius főmérnökét is az EV-fejlesztések új feladatával bízta meg, kinevezve Koji Toyoshimát a részleg mérnökcsapatának vezetőjévé. Toyoshima a négyfős EV-stratégiai vezetőség munkájában is részt vesz; a stratégiai osztályhoz egyébként a vállalatcsoport beszállítói (a Denso Corp, az Aisin Seiki Co és a Toyota Industries Corp.) is delegálnak képviselőket.

A változás oka, hogy az USA, Kína és Európa piacain megfigyelhető trendek arra ösztönzik az autógyártókat, hogy egyre több elektromos hajtású modellt készítsenek, és hogy egyre hatékonyabban fejlesszék az alternatív energiaforrásokkal kapcsolatos stratégiájukat.
A Toyota továbbra is úgy gondolja, hogy hogy korlátozott hatótávolságuk és hosszadalmas feltöltésük miatt a jelenlegi elektromos autók inkább a rövid távú városi közlekedéshez ideálisak, nagy hatótávolságú hybrid modelljei ugyanakkor jelenleg a környezetbarát technológia és a praktikum tökéletes ötvözetét kínálják.

A vállalat emellett előrehaladott, látványos eredményeket ígérő fejlesztésekkel rendelkezik a hidrogén üzemanyagcellás járművek terén, amely a Toyota véleménye szerint a jövő valódi “zöld” meghajtási technológiája lehet: az immáron sorozatgyártott, és több európai országban forgalmazott, melléktermékként vizet kibocsátó Mirai mellett hamarosan érkeznek a Toyota hidrogén üzemanyagcellás buszai és teherautói is.

A vállalat emellett azonban kiemelt figyelmet szentel az elektromos autók fejlesztésének is, amiben nagy segítségére van a tény, hogy egyetlen autógyártó sem rendelkezik ezen a területen olyan kiterjedt tapasztalattal, mint a világ első hybrid autóját közel két évtizeddel ezelőtt bemutató Toyota. Ígéretes a Toyota által a múlt hónapban tett bejelentés is, mely szerint a következő néhány év során egy sor olyan autót alkot, amelyek 15 százalékkal nagyobb hatótávolságot és akkumulátor-élettartamot kínálnak majd, azóta pedig a vállalat háza tájáról az elektromos akkumulátorok élettartamát és hatótávját drasztikusan megnövelő potenciális áttörésről érkezett hír.

Folyamatos népszerűségnek örvend a Ford Magyarországon

Ha egymás mögé állítanánk a 15 ezer autót, akkor a kocsisor Budapest határától majdnem a Balatonig érne – márpedig idén a Ford várhatóan ennyi járművet ad el Magyarországon. A Ford ismét a legkedveltebb autómárka hazánkban – derül ki a forgalmazó sajtóközleményéből.

Ez már önmagában is látványos eredmény, de még érdekesebb megtudni, mi kell az ilyen siker eléréséhez.Persze a válasz kézenfekvőnek tűnik: jó autókat kell gyártani. Ennyire viszont nem egyszerű a dolog, bár kétségtelen, hogy az idei szárnyaláshoz a 13 vadonatúj vagy megújult modell bemutatása alatt sokat nyomott a latban.

Az év elején bemutatkozó új S-Max és Galaxy modelleknek mellett az új Ranger pick-up minden várakozást felülmúló kedvező fogadtatása épp úgy hozzájárult a sikerhez, mint a vadonatúj Transit család révén teljesen megújuló Ford haszongépjármű portfolió népszerűsége. A városi terepjáró kategóriában idén bemutatkozó 3 új Ford modellnek, a mini SUV EcoSport, a prémium kategóriás Edge és a legújabb generációjú Kuga terepjárónak is jutott szerep az idei skierekből. A lendület ráadásul tovább tart, hisz novemberben érkezett a Ford vadonatúj városi kisautója, a KA+ után idén a Ford prémium Vignale modellcsaládja olyan fantasztikus új modellekkel bővül, mint az Edge Vignale és Kuga Vignale.

Ügyfélélmény minden szinten

15 ezer vásárló meggyőzéséhez a friss modellpalettánál több kell. Egy ennyire erős mezőnyben minden tényező döntő lehet – a friss modellkínálattól kezdve a kedvező finanszírozási eszközökön és a profi szervizháttéren át egészen újszerű szervizajánlatokig. A Ford viszont mindebből nem csupán egy-egy elemre összpontosít, hanem minden elemet tudatosan összehangolva szerezte és tartja meg évek óta piacvezető helyét Magyarországon.

Hogy ez pontosan mit is jelent? 2016-os év végéig várhatóan 121 ezer új személyautót és kishaszonjárművet regisztrálnak majd Magyarországon, amiből a Ford mintegy 15 ezer darabbal, 12.4 százalékkal részesedik. Ebből 8500 körül alakul a Ford személyautók száma, és 6500 lesz a haszongépjárműveké, vagyis az összesített eredményt tekintve várhatóan ismét a Ford áll majd a 2016-os értékesítési verseny első helyén.

„A hazai sikereinket leginkább rendkívül erős és Európában is elismert márkakereskedői hálózatunknak köszönhetjük. Büszkék vagyunk arra, hogy a tavaly Budapesten megnyitott 3 prémium FordStore kereskedésünk mellé idén Debrecenben, Veszprémben és Győrben is megnyílt egy-egy a Ford legjavát reprezentáló FordStore szalon, ahol a Ford teljes személygépkocsi és haszongépjármű palettáját kínáljuk, beleértve a legendás és itthon is rendkívül népszerű Mustangot és a Ford Performance modelljeit.
Idén a személygépkocsik értékesítése nőtt a legnagyobb (23-24 százalékos) mértékben. A kishaszon-gépjárművek eladása is 20 százalékkal gyarapodott, amiből elsősorban a Ford profitált; büszkék vagyunk arra, hogy a márka magabiztosan vezet a magyar piacon, ahol majd minden harmadik eladott ilyen jármű Ford emblémát visel” – nyilatkozta Szamosi Viktor, a Ford Magyarország ügyvezető igazgatója.

„Ugyanakkor nemcsak a piac fejlődik, hanem a vásárlók köre is átalakulóban van. Örömteli változás, hogy a Ford személyautók vásárlóinak jó 40 százaléka már magánember, holott ez az arány tavaly még a 25 százalékot sem érte el. A magánvásárlók aránya mindig jó indikátora a vásárlási kedv és a vásárlóerő növekedésének, ami nemcsak a Ford vagy a többi márka, hanem az egész nemzetgazdaság számára kedvező hír” – tette hozzá Szamosi.
Flotta értékesítés terén a Ford hagyományosan jól szerepel, hisz ilyen rendkívül széles modellkínálattal, mely a személygépkocsiktól egészen a 3.5 tonna feletti haszonjárművekig kínál választási lehetőséget, kevés márka dicsekedhet ma Európában. A Ford másik komoly vonzereje – főleg haszongépjármű kategóriában – a DEKRA által tanúsított rendkívül alacsony egy kilométerre jutó költség mutatója, mely abszolút nyertessé teszi a flottamanagementtel foglalkozó cégek körében.

A legendás szervizhálózat

Nem titok, hogy az autó manapság sokkal többet jelent egy jól megtervezett közlekedési eszköznél; az autó egy komplett szolgáltatási csomag, és a vásárlás csupán az első fejezetet jelenti a használat élményében. Éppen ezért a kedvező vételár mellett érdemes számolni a későbbi szolgáltatások költségeivel és minőségével is – a Ford pedig kifejezetten erősnek számít ezen a téren.

A 49 tagú Ford márkaszerviz hálózat az egyik legerősebb ma Magyarországon. A márka pedig nem csak a hagyományos szervizszolgáltatások terén nyújt megbízható minőséget, hanem olyan népszerű szervizcsomagokat is bevezetett, mint a Fix ár program, ami előre rögzített, kiszámítható költségeket ígér a Fordok kötelező éves átvizsgálásához, így az ügyfeleket nem érheti váratlan meglepetés.

Az öt évnél fiatalabb autók tulajdonosainak a Ford Szervizcsomagot kínálja a márka. Ezzel az előre megvásárolható karbantartási csomaggal hosszú időre, az árváltozás kockázata nélkül biztosítható az időszakos szerviz. Az öt évnél idősebb Fordok gazdáinak kedvez a Ford Szerviz Garancia, ami újra meg újra aktiválható egy évenkénti átvizsgálás elvégzésével. A Ford Motorcraft szolgáltatásra, a gumiabroncs cseréjére, a gyors karbantartásokra és a műszaki vizsgákra egyébként már online, sőt a sok praktikus szolgáltatást kínáló Ford Mobil Alkalmazáson keresztül is lehet időpontot foglalni.

A Ford számára nagy előnyt jelent a versenyben, hogy az 50 éves múltú, 40 országban működő Ford Credit értékesen hozzá tud járulni a márka értékesítéséhez. Sok konkurensével ellentétben a Ford a válság hatására sem adta fel pénzügyi tevékenységét, vagyis a Ford Credit továbbra is maga finanszírozza a márkakereskedő járműbeszerzéseit, emellett pedig pénzügyi szolgáltatásokat kínál a vásárlók számára, beleértve a használt gépkocsik finanszírozását és a biztosításokat is.

A Hankook nyerte az Év Vállalati Önkéntes Programja Díjat

2016-ban a Hankook Tire Magyarország Kft. lett az Év Vállalati Önkéntes Program Díj nyertese. A rácalmási gyár negyedik éve futó Dolgozói Önkéntes Programja az Önkéntes Központ Alapítvány (ÖKA) által indított pályázaton nyert elismerést.

Az alkalmazottakat aktívan bevonó támogatási program keretein belül a vállalat a dolgozók által javasolt közhasznú szervezeteknek és közintézményeknek nyújt segítséget a rácalmási gyár tágabb környezetében. 2016-ban 30 önkéntes projekt valósult meg, mintegy 12 millió forint összértékben.

Az Önkéntes Központ Alapítvány (ÖKA) célja a magyarországi önkéntesek és az őket foglalkoztató szervezetek munkájának támogatása, illetve az önkéntesség kultúrájának terjesztése. A nem mindennapi erőfeszítések elismerésére az ÖKA idén már 8. alkalommal hirdette meg az Önkéntességért Díj pályázatot, melynek keretén belül 6 kategóriában volt lehetőség pályázni. A díjazás egyik alapvető célja, hogy sokak számára vonzóvá tegye ezt a tevékenységet, illetve a nyertesek bemutatásával az önkéntesség társadalmi megítélését kedvező irányba mozdítsa. A Hankook Tire Magyarország Kft. az Év Vállalati Önkéntes Programja kategóriában győzedelmeskedett Dolgozói Önkéntes Programjával.

A Hankook 2013-ban útjára indított kezdeményezésének célja, hogy a dolgozók önkéntes munkájukkal is hozzájáruljanak a helyi közösségek mindennapjaihoz, amihez a vállalat biztosítja az anyagi támogatást. A program keretein belül eddig összesen 85 projekt ötlet valósult meg, több mint 28 millió forint értékben. A kezdeményezés sikerét bizonyítja, hogy mind a kivitelezésre előterjesztett projektek száma, mind pedig a támogatási keret évről évre növekszik.

Az első évben 12 projekt realizálódott, 2015-ben ez a szám megduplázódott, idén pedig már 30 javaslat valósult meg a Hankook és a dolgozók segítségével, közel 12 millió forint értékben. Az akció Dunaújvároson kívül 9 környékbeli települést – Baracsot, Igart, Kulcsot, Nagyvenyimet, Szalkszentmártont, Dunaegyházát, Sárbogárdot, Perkátát, Szabadszállást – és több mint 52 ezer embert érint közvetetten. Az előző évekhez hasonlóan idén is – Budapest kivételével – az összes olyan településen elvégzendő munkával lehetett pályázni, ahonnan a gumigyártó vállalat ingyenes buszjáratokat üzemeltet dolgozói számára. Ez Fejér, Bács-Kiskun, Tolna és Pest megye immár több mint 50 települését foglalja magába. Míg 2013-ban 70 munkavállaló vett részt az önkéntes munkákban, addig idén már több mint 140 fő jelentkezett. A népszerűség oka, hogy maguk a munkavállalók szabhatják meg a támogatás irányát, így személyes érintettségük révén saját lakókörnyezetük szebbé-jobbá tételéhez járulhatnak hozzá. Az idei projektek is számos területre kiterjednek a bölcsődék, óvodák és iskolák külső-belső megszépítésétől az önkéntes tűzoltóság parkolójának felújításáig.

„Nagy örömmel tölt el minket, hogy megnyertük az Önkéntes Központ Alapítvány díját, hiszen vállalatunk különösen fontosnak tartja a társadalmi felelősségvállalást, illetve az ilyen és ehhez hasonló önkéntes projekteket. Ilyen módon mi is hozzájárulhatunk nem csak környezetünk szebbé tételéhez, de a közösség összekovácsolásához is” – mondta el Lee Sang IL, a Hankook Tire Magyarország Kft. ügyvezető igazgatója.

Adaptív futómű a Lexus GS F-nek és RC F-nek

Immáron alapfelszereltség a vezető által is kapcsolható adaptív futómű (AVS) a Lexus GS F és RC F modellekben: az AVS nagymértékben javítja a rugózási kényelmet, miközben jobb kanyarstabilitást biztosít. A teljes AVS-csomag hét lengéscsillapító-vezérlési programot tartalmaz, és többek közt a karosszéria bólintását és ágaskodását is képes megakadályozni. A GS F kínálatában emellett új, szürke karosszériaszín, az RC F kínálatában pedig új fekete fényezés jelenik meg.

A Lexus az adaptív futómű (AVS) legújabb, a vezető által is vezérelhető változatával javította tovább a prémium GS F sportszedán és az RC F sportkupé menetstabilitását és rugózási kényelmét. Az AVS rendszer az útfelület minőségétől és a vezető elvárásaitól függően elektronikusan ellenőrzi és szabályozza a jármű mind a négy kerekénél a lengéscsillapítás erősségét. A számos érzékelővel, köztük a gyorsulást, perdületet és a sebességet mérő szenzorokkal működő Lexus AVS rendszert arra tervezték, hogy javítsa a jármű rugózási kényelmét és menetstabilitását (különösen a rossz minőségű útfelületeken), emellett pedig jobb kanyarstabilitást teremtsen. Az AVS legújabb változata a korábbi 9 helyett immár 30 fokozatban képes szabályozni a lengéscsillapítás erősségét, és szükség esetén automatikusan választja ki azt a beállítást, ami az adott útfelületen a legprecízebb futóművezérlést biztosítja.

Kanyarodás közben a rendszer a kormányelfordulást, a perdületi rátát és a jármű mozgását figyelembe véve növeli a lengéscsillapítók keménységét, így az autó jobban kézben tartható, a karosszéria pedig kevésbé dől meg, ugyanakkor a rugózás lágy és kényelmes marad. Rossz minőségű útfelületeken a rendszer csökkenti a csillapítás erősségét, elnyelve a komfortérzetet rontó rezgéseket.

A teljes AVS-csomag hét lengéscsillapító-vezérlési programot tartalmaz, és többek közt a karosszéria bólintását és ágaskodását is képes megakadályozni. Az AVS ideálisan egészíti ki a jármű átfogó biztonsági rendszerét, mivel erős fékezéskor vagy hirtelen gyorsításkor megakadályozza a kocsitest nagymérvű, váratlan lengéseit.

A Lexus azzal egészítette ki az AVS által kínált tökéletesebb futóművezérlést, hogy a rendszer működését összekapcsolta az integrált járműdinamikai vezérlőrendszer (VDIM) biztonsági technológiával és az üzemmódválasztó kapcsolóval. Az üzemmódválasztó ECO, NORMAL és SPORT S beállításaiban az AVS alaphangolása a rugózási komfortot helyezi előtérbe, miközben a vezető stílusától és az útfelület állapotától függően a jobb menetstabilitásról is gondoskodik.

SPORT S+ beállításban a rendszer a jobb menetstabilitás szempontjai szerint szabályozza a lengéscsillapítás erejét. Ezzel párhuzamosan a SPORT S+ üzemmód kiválasztásakor a rendszer automatikusan Sport üzemmódba kapcsolja a hajtáslánc, az elektromos szervokormány és a VDIM beállításait. A mérnökök mindkét F Line modellben úgy módosították a műszeregység kijelzőjét, hogy azon megjelenjen az AVS rendszer pillanatnyi beállítása.

 

A Lexus GS F és RC F modellekben ugyanaz a prémium hajtáslánc működik: az 5 literes V8-as szívómotor 351 kW/477 LE teljesítményét egy nyolcfokozatú Sports Direct Shift sebességváltó továbbítja a kerekekhez. A GS F és RC F új, fejlettebb futóműve mellett a Lexus két új fényezést is bevezet: GS F kínálatában egy új, szürke karosszériaszín, az RC F kínálatában pedig új fekete árnyalat jelenik meg. Az RC F új, hét dupla küllős könnyűfém keréktárcsát is kapott.

A 2017-es év is sok Toyota és Lexus újdonságot hordoz majd

Az idei évben 6 új Toyota és 2 új Lexus modellt bemutató autógyártó jövőre sem ül majd a babérjain. Miközben már év első felében érkezik a vadonatúj Toyota GT86 és a zöld rendszám feltételeinek is eleget tevő új Prius Plug-in Hybrid, valamint a legújabb Lexus IS és a lenyűgöző Lexus LC, a 2017-es modellévben a Toyota jelenleg futó modelljei is számos izgalmas újítást kapnak.

Évente izgalmas frissességet ad a Toyota modelljei számára a modellév koncepció. Ezek a fejlesztések elsősorban az autók megjelenésének fokozásával, illetve új felszerelések révén növelik a vásárlók elégedettségét. A 2017-es frissítés az új, Tokió Vörös színre és az új mintázatú könnyűfém keréktárcsákra épül a Toyota Európában tervezett és gyártott modelljei – a Yaris, az Auris, a Verso és az Avensis – esetében.

Yaris

A franciaországi Valenciennes-ben gyártott Yaris az elmúlt 5 évben megerősítette jelenlétét a B-szegmensben, míg 2011-ben 144 ezer darabot rendeltek belőle, 2016 első kilenc hónapjában már 160 ezret. A folyamatosan növekvő eladások jelentős részben a Yaris Hybrid változatnak köszönhetők.

Ez a kivitel teszi ki az összeurópai eladások több mint 40%-át; és az aránya tovább emelkedik. 2017-ben akár a teljes autó az új Tokió Vörös színben pompázhat, de ezt kéttónusú rendelés esetén a tetőt, az A-oszlopokat, a külső visszapillantó tükröket, a motorháztetőt és az első sárvédők tetejét borító metálfekete szín is kiegészítheti.

Auris

2016-ban az ötajtós ferdehátú és a Touring Sports Auris modellek értékesítése 7%-kal emelkedett, megközelítve ezzel a 125 ezer darabot, aminek 60%-a hibrid hajtású, ezzel megerősítve a modell piacvezető pozícióját Európában a hibrid autók között. Nem csak az új külső színnel bővül a 2017-es Auris modellek választéka, hanem új, polírozott felületű, 17 colos könnyűfém keréktárcsákkal és fekete Alcatara borítású sportos ülésekkel is.

Mostantól minden ötajtós és Sports Tourer Auris alapfelszereltsége a Toyota Safety Sense rendszer. Ez a biztonsági csomag fokozza az aktív biztonságot és a vezető számára nyújtott segítséget is új szintre emeli az ütközésmegelőző (PSC), a sávelhagyásra figyelmeztető (LDA), az automatikus távfénykapcsoló (AHB) és a táblafelismerő (RSA) rendszerek révén.

Verso

A Toyota Verso továbbra is rendkívül népszerű résztvevője a C-MPV szegmensnek, 2002-es bemutatása óta több mint 730 ezer darab kelt el belőle. A mai MPV vásárlók fokozottan változó igényeihez igazítva a Verso ötvözi a Toyota legendás minőségét, tartósságát és megbízhatóságát a kiváló ár-érték aránnyal. Kompakt külső méretei ellenére kivételesen tágas utas- és csomagteret kínál, ami az egyik legnagyobb üléstávolsággal társul a kategóriájában, és a Toyota Easy Flat ülésrendszerének köszönhetően egy igazán többcélú autó változatosságát is nyújtja.

A 2017-es Verso üléseit a középső felszereltségi szinten egy új, kiváló minőségű kárpit fedi vörös cérnával és fekete domborításokkal, amik harmonizálnak az autó Tokió Vörös fényezésével. Elérhető továbbá egy új, 17 colos, polírozott felületű könnyűfém keréktárcsa garnitúra is.

Avensis

2015-ös bevezetése óta az új Toyota Avensis – képességeinek köszönhetően – megszilárdította hírnevét a szegmensben. Mint erős és megnyerő piaci szereplő a modellt Európában tervezték és Európában is készül az európai ügyfelek számára.

Tekintélyes, dinamikus stílust, tapintható minőséget nyújt kívül és belül, köszönhetően a rendkívül merev karosszériának és a pontos kormányzásnak, ami kiváló vezetési élményben valósul meg. A többi felfrissült modellel együtt a 2017-es Avensis is elérhető az új Tokió Vörös külső színben és az új tervezésű, 18 colos, polírozott könnyűfém keréktárcsákkal. A 2017-es modellévű autók decembertől érhetők el Európa-szerte a márkakereskedésekben.

Megmutatjuk, milyen lesz az új Opel Insignia

Felmegy a függöny az új Opel Insignia Grand Sport előtt. Az Opel zászlóshajójának következő nemzedéke első pillantásra elárulja, hogy méltán viseli a nevét. Már az Insignia első generációja – 2009 Év Autója – is rendkívül sikeres volt, 900 ezer eladott példánnyal, most pedig jön a teljesen új felépítésű Insignia Grand Sport.

Tengelytávja 92 milliméterrel nőtt, miáltal tágasabb lett az utastér, különösen hátul. A megváltozott arányok ugyanakkor atletikusabbnak mutatják, és erősítik megjelenésének hatását: egy igazi csúcsmodell! Nyúlánkabb és mélyebb lett; karcsú, kupészerű körvonala egy prémiumautó kiállását adja neki – beleértve a kiváló cW = 0,26-os légellenállási alaktényezőt. Szintén karcsú és könnyed műszerfal öleli körül a vezetőt, aki három centiméterrel mélyebben ül az eddiginél, ezáltal összehasonlíthatatlanul direkt a kapcsolata az autóval.

Ám nem csupán látszat, hogy sportosabb az Insignia Grand Sport – tényleg az! Akárcsak az Opel Astra tervezésekor, fejlesztőmérnökeinek elsőrangú prioritás volt a hatékonyság. Sikert is arattak, hiszen optimális elrendezéssel és könnyű anyagokkal 175 kilogrammot elérő súlyt takarítottak meg az elődmodellhez képest – ami a menettulajdonságok és az élénkség javára válik. Teljes mértékben érvényesülnek olyan csúcstechnikájú részletei, mint a nyomatékvektoros összkerékhajtás – a kategória legigényesebb rendszere – vagy az új nyolcfokozatú automata.

Ezekhez járul számos kiváló műszaki megoldás, amelyek még biztonságosabbá, lazábbá és komfortosabbá teszik az autózást az Insignia Grand Sporttal. Az Astra sokat magasztalt adaptív LED-mátrix világítórendszerét a következő generációs IntelliLux LED® mátrixvilágítás váltotta fel, amely gyorsabb, precízebb és erősebb is: a távfény kévéje 400 méterre hatol el. Tovább fokozza a komfortot a kormányzást automatikusan korrigáló aktív sávtartó asszisztens, az új vetített kijelzés, a 360 fokos kamera, a páratlan, AGR-minősítésű prémiumülés, a fűthető első és hátsó ülés, vagy a fűthető szélvédő. Nem hiányzik a csúcs-infotainment és csatlakoztathatóság sem, a legújabb generációs IntelliLinkkel és az Opel OnStarral. Gondoltak az olyan közlekedők biztonságára is, akik nem az új Insignia Grand Sportban ülnek: az Insignia Grand Sport az első Opel a gyalogosok védelmét jelentősen javító aktív alumínium-motorháztetővel, amely ütközéskor ezredmásodpercek alatt felemelkedik, hogy messzebb kerüljön a kemény motorblokktól.

„Megint nagyot dobott az Opel az Insignia Grand Sporttal. Új zászlóshajónk eggyel magasabb szintre emeli sikeres testvére, az Astra sokat dicsért erényeit. Kategóriájában egyetlen kocsi sem egyesít magában ennyi modern technikát. Könnyű, élénk és összehasonlíthatatlan vezetési élményt nyújt. Rendkívülien ötvözött eleganciája és atletikus megjelenése elhalványít magasabb kategóriájú járműveket is. Az új Insignia nagystílű autó, Grand Sport a szó legjobb értelmében“ – mondta az Opel Group elnök-vezérigazgatója, Dr. Karl-Thomas Neumann.

A Monza Concept inspirálta a designt

Nem hiába szolgált mintaként az új Insignia Grand Sport karosszériájának külső és belső tervezéséhez a nagy figyelmet keltett Monza Concept tanulmány – mégpedig a szó szoros értelmében. A koncepciójármű végig szem előtt volt a fejlesztés alatt a designstúdióban, elvégre az volt a cél, hogy hozzá hasonlóan értéksugárzó, karcsú és atletikus legyen az Opel következő zászlóshajója.

Meg is lehet nézni az eredményt: az Insignia Grand Sport épp oly könnyed, mint amilyen könnyű. Annak ellenére, hogy minimális mértékben hosszabb (4897 milliméter) az elődjénél, egyedül a nyers karosszériája kerek 60 kilogrammot adott le; az autó egészének súlya pedig 175 kilót elérően kisebb. Miközben a teljesen új architektúrában 92 milliméternyit nőtt a tengelytáv, jócskán csökkent az első és hátsó túlnyúlás, viszont 11 milliméterrel megnőtt a nyomtáv.

Ezek az arányok jól illenének nagyobb kategóriák hátsókerék-hajtású modelljeihez. A lendületes tetőív 29 milliméterrel laposabb lett, atlétikusan elegánssá téve az Insignia Grand Sportot – sziluettje mint egy kupéé.

A prominens hűtőmaszk és a Monza Concept inspirálta fényszórók optikailag szélesre húzzák szét az autó frontját. A maszk mélyebben helyezkedik el az eddiginél, jelezve a biztos stabilitást, míg az Insignia Grand Sport nyúlánk sziluettjére az ablak és a kupészerű tetővonal közötti hangsúlyos krómlécek hívják fel a figyelmet.

A karakteres Opel-sarló az ajtók alsó részén viszont már a far felé irányítja a tekintetet. Emellett olyan áramvonalas az új Insignia Grand Sport, amilyennek látszik: példamutató 0,26 az alaktényezője, ezzel osztályának aerodinamikailag legjobb modelljei közé számít. A far letisztult vonalai, az autó kettős szárny motívumát mutató karcsú LED-es hátsó lámpákkal együtt, szintén szélessé és komoly megjelenésűvé teszik az autót. Ugyanakkor az átformált központi fénydiódás féklámpa hátulról is megadja az Insignia Grand Sportnak azt a csúcstechnikájú látványt, amely a prémiumszegmens autóira jellemző.

„Minőségi hatást és magas színvonalat közvetít az új Insignia Grand Sport – arányaiban és legkisebb részleteiben is“ – mondta Mark Adams, a Design Europe alelnöke. „Folytonos vonalak, finoman kidolgozott felületek és precíz élek emelik ki a lenyűgöző designt. A ténylegesnél hosszabbnak, alacsonyabbnak és szélesebbnek látszik az autó – és nagyon értékesnek. Valamennyi designjellemzője technikai érzéket és kimagasló precizitást sugall. Az új Insignia prémiumhatást sugároz.“

Belül is érezhető a legapróbb részletek iránti figyelem. A vízszintes tagolású, ezért karcsú és széles hatású műszerfal követi az Opel design filozófiáját, és egyszerre adja az elegáns könnyedség és a nagyság érzetét. Különösen a hátsó utasok profitálnak az új designból és az arányok optimalizálásából. A hosszabb tengelytávnak és az új elrendezésnek köszönhetően 32 milliméterrel szélesebb a hely csípőmagasságban, a váll- és térdhely 25-tel nőtt, a fejmagasság nyolccal. Meg lehet nézni a 490 – 1450 liter befogadóképességű csomagtartót is.

A pilótaülésben az eddiginél három centiméterrel mélyebben ül a vezető, így jobban együtt van az Insignia Grand Sporttal, sportosabb, intenzívebb és direktebb az érzés. Valósággal körülöleli a középkonzol, úgyhogy magasabb kategóriájú kocsiban érezheti magát. Tiszta vonalak, kellemes felületek és a csúcsminőségű anyagok míves kidolgozása járulnak hozzá a kellemes közérzethez és az eleganciához.

A részletek iránti szeretettel alakították ki a műszereket és az infotainment-felületeket is. Az IntelliLink keret nélküli érintőképernyője értékhordozó és technikai hatású. Az egyszerű, áttekinthető kezelés szellemében sok funkció férhető hozzá róla. Gyorsan és ösztönösen talál rá az ember ujja a három gombsorra: a felső az infotainment fő funkcióié, a középső a klímaberendezést vezérli, az alsó a vezetőtámogató rendszereket. A világos elrendezés jóvoltából nem kell a vezetőnek és utasainak az érintőképernyő menüiben keresgélniük.

Élvezet vezetni ezzel a hajtóművel

Küllemének megfelelő sportossággal megy az Insignia Grand Sport. Már a jövő évi bevezetésekor turbómotorok és új generációs sebességváltók széles palettáját kínálja. Teljesen új a programban a minimális súrlódású, csúcs-hatékonyságú nyolcfokozatú automata. Nagyon komfortosan kapcsol, egyelőre kizárólag összkerékhajtással kapható. Az új, nyomatékvektoros, intelligens összkerékhajtás kategóriájának egyik legkiforrottabb rendszere, és teljesen új, szuper-modern, öt lengőkaros hátsó futóművel társul. Két elektromos működtetésű lamellás tengelykapcsoló helyettesíti a differenciált, és viszi át precízen, egyedileg az erőt a két hátsó kerékre – függetlenül az útminőségtől, nedvességtől, hótól vagy jégtől. Kanyarban például nagyobb forgatónyomaték jut a hátsó-külső kerékre, miáltal nagyon pontosan fordul rá az ívre az Insignia Grand Sport, és csökken az alulkormányzottsági hajlam. A rendszer a másodperc töredéke alatt reagál a gázadásra, úgyhogy stabilabb az autó, könnyebb irányítani.

A helyzetnek megfelelő, optimális menettulajdonságok alapja a továbbfejlesztett FlexRide-futómű. Ez felügyeli a lengéscsillapítást, a kormányzást, a gázpedál jellegdiagramját és (automatikus váltómű esetén) a kapcsolási pontokat – önállóan, vagy a vezető által választható Standard, Sport és Tour módnak megfelelően. Egyes módokban direktebb a kormány és a gázvétel, illetve korábban vagy később avatkozik be az elektronikus menetszabályzó. Az adaptív futómű lelke az új központi „Drive Mode Control“ szoftver, amely folyamatosan kiértékeli az érzékelők jeleit s a beállításokat, illetve felismeri az egyéni vezetési stílust.

Csúcskategóriájú asszisztensrendszerek

Nemcsak korszerű futóművével kelt mély benyomást az új Insignia Grand Sport, hanem modern asszisztens- és komfortjellemzőivel is. A szegmens egyetlen más modellje sem kínálja intelligens technikák ilyen széles választékát, mint az Opel csúcsmodellje.
A szó szoros értelmében fénypont az innovatív, díjazott, adaptív IntelliLux LED® mátrix-világítás második nemzedéke. Immár 32, sorba rendezett fénydióda – kétszer annyi, mint az Astrában – kapott helyet az Insignia alacsony fényszóróházaiban. Ezt a LED-technika gyors fejlődése az az Opel mérnökeinek találékonysága tette lehetővé. A nagyobb számú LED-del precízebben alkalmazkodnak a világítási funkciók a mindenkori forgalmi helyzethez, gyorsabbak és folyamatosabbak lettek az átmenetek az egyes módok között. Javult a fényeloszlás minősége, a fényintenzitás és a reakciósebesség. Fordulókban az innovatív, aktív kanyarfény javítja a látást: a kormánykerék elfordításától függően nő a belső mátrixelemek fényintenzitása, így jobban világítják ki a választott nyomvonalat, míg a külső ív elhalványul. Ehhez járul a tompított fény moduljába integrált, speciális LED-távfény, amely 400 méterre hosszabbítja meg a fénykévét. Ez a megoldás megfizethetőbb a lézeralapú távfénynél, ugyanakkor gyakorlatiasabb is, hiszen sokkal gyakrabban kapcsol be, és javítja a látást a távfény.

További vezetőtámogató újdonságok:

·        Vetített kijelzés mutat információkat a sebességről, jelzőtáblákról, a navigálásról a szélvédőn, a vezető közvetlen látóterében, aki így mindig az úton tarthatja a tekintetét,
·        360 fokos kamera, négy egyedi kamerából áll a jármű oldalain és végein, madártávlatból mutat mindent teljes körben, megkönnyíti a parkolási manőverezést,
·        adaptív sebességszabályozó (ACC, Adaptive Cruise Control) méri a távközt az elöl haladótól, és ehhez igazítja a sebességet. Hirtelen távolságcsökkenésekor vészfékez,
·        a kormányzást aktívan korrigáló sávtartó asszisztens nemcsak figyelmeztet a kijelzőn a véletlen sávelhagyásra, hanem finom kormánylökésekkel ellene is hat,
·        kitolatási riasztás figyelmeztet a hátsó lökhárítók érzékelőivel a közeledő objektumokra, 20 méteres távolságig és jobbra-balra 90 fokban – nagyon praktikus, ha korlátozott látással kell kijönni a járdára merőleges parkolóhelyről.

Csúcsszinten a komfort és a szórakoztatás

Komfort dolgában is magasra teszi a mércét az Insignia Grand Sport. Mint eddig is, az Opel egyike a kevés gyártónak, akik az Egészséges Hát Munkacsoport (AGR) által minősített üléseket kínálnak, sőt tesznek széles körben elérhetővé. Sokféle beállítási lehetőség mellett az új Insignia prémium-ergonómiájú első ülései egyedülálló kombinációban nyújtják az elektromosan állítható ülésszegélyt, masszázs-, memória- és szellőzőfunkcióval együtt. Fokozott komfortnak örvendhetnek a hátul utazók is: a szélső ülések éppúgy fűthetők, mint a két első. Hideg téli napokon a szintén fűthető szélvédő biztosítja gyorsan az akadálytalan látást. A gyors be- és kiszállást pedig a valamennyi felszereltségi kivitelhez alapból járó kulcsnélküli „Open Start“ zár- és motorindító rendszer szolgálja.

Szórakoztatásról és csatlakozásról – az Opelre jellemzően – az Apple CarPlay és Android Auto rendszerekkel kompatibilis, legújabb generációjú IntelliLink gondoskodik. Nemcsak integrálja az okostelefont az autó szórakoztató-tájékoztató berendezésébe, hanem kábel nélkül tölti is. Rendelkezésre áll az iránymutató Opel OnStar online- és szolgáltatási asszisztens számos lehetősége, az automatikus baleseti segélyhívástól az autólopás utáni segítségig. Ráadásul 4G LTE WLAN-Hotspot kapcsolja össze valamennyi utas mobil készülékét az internettel.

Az Opel új zászlóshajójának hivatalos világpremierje 2017 márciusában lesz, a Genfi Autószalonon.

Szinte az egész Dacia termékpaletta megújul

A Párizsi autószalonon a Dacia 4 emblematikus modelljének megújulását jelentette be: Sandero, Sandero Stepway, Logan és Logan MCV.

dacia_sandero_stepway_1_5_dci_autoaddikt_008

Még modernebb formák, egyedi fényjegyek, megújult belső hangulat, több rakodótér, friss felszereltségek és mindezt a már jól ismert verhetetlen árfekvésben. Ezekhez az újdonságokhoz zárkózik hamarosan fel a Dokker, a Dokker Van és a Lodgy azért, hogy a modellcsalád minden tagja egyformán vonzó lehessen.

A motorok- és váltók választéka is kibővült a Sandero és Logan modellcsaládon. Most először a Dacia megkapja az SCe 75-ös blokkot, amely még takarékosabb, még modernebb lett.

Ami a Dustert illeti, EDC duplakuplungos automata váltóval is rendelhető lesz.

Bemutatkozik az új Dacia Sandero, Sandero Stepway, Logan és Logan MCV, felkészülnek a Dokker, Dokker Van és Lodgy

2016 vége a Dacia választékának megújításáról szól. Az új külső és belső az Új Sandero, Sandero Stepway, Logan és Logan MCV esetében még modernebbé teszi a palettát, a Dokker, a Dokker Van és a Lodgy pedig szintén egy rakás újdonsággal frissülnek fel. Mindezek együtt a teszik Dacia terméksorát még vonzóbbá, a már jól ismert kiváló árakon.

Robusztusabb külső

Az Új Sandero, Sandero Stepway, Logan és Logan MCV orr-része teljesen megújult.
A modellek egyedi fényjegyeket kapnak, elöl és hátul1, ez még modernebbé és még dinamikusabbá teszi a megjelenésüket. A mostantól LED-es nappali menetfények formája is a legmodernebb autókat idézi, és elöl négyszög formát alkotva jelenítik meg a Dacia új fény-világát. Az autó orr-része érzetre kiszélesedik, a modellek robusztusabb érzést keltenek.

Az Új Sandero, Sandero Stepway és Logan esetén a hátsó fények hasonló szellemben fogantak újjá. Az első lökhárítók, a krómozott légbeömlők és fényszórókeretek izmosabb autót varázsolnak elénk.

Az Új Sandero Stepway esetén a formavilág a Duster tipikus jegyeiből építkezik. A lökhárító fekete tónusai harmonikus elegyet alkotnak a lámpatestek krómozott négyzetes formáival. A megemelt hasmagasság, az első-hátsó szaténfényű alvázvédők és a hosszanti tetőrudak sportos légkört teremtenek az autó körül. Hátul a kipufogócsonk is krómozott.

A márka teljes dísztárcsa- és alufelni választéka felfrissül. A Stepway modelleken a Flexwheel kerekek elegáns kompromisszumot jelentenek a dísztárcsa és a könnyűfém felni között.

Modern, kiegyensúlyozott belső tartalom

A belső térben a Dacia magasabbra helyezi a lécet, hiszen szaténfényű króm elemek jelentek meg a műszerfalon, a kormányon, a légbeömlőkön, a műszerek keretein, az ajtókilincseken és a sebességváltón.
A márka logója büszke tartozéka az új, négyküllős kormánynak, amely közepén kapott helyet immár a duda is. A magasabb felszereltségi szinteken a kormány úgynevezett Soft Feel bevonatot kapott, amely amellett, hogy kifejezetten ellenálló, még finomabb a tapintása.

A választékban található modellek új kárpitokat kínálnak, amelyek egyesítik a kényelmet és a modernséget. Az Új Sandero Stepway 3D szövésű kárpitot kapott, igényes hímzéssel, így az anyag érzésre még „mélyebb” és „tartalmasabb” lett. Ennek köszönhető, hogy a kárpit mintázata még hangsúlyozottan láthatóbb és tapinthatóbb.

Több szolgáltatás, több kényelem

A mindennapokban mutatkozik meg a Dacia igazi ereje. Olyan vezetéstámogató rendszereket vonultat fel a márka a modellekben, mint pl. az opciós tolatókamera, vagy az alap felszereltségi szinttől széria emelkedőn elindulást segítő rendszer. Az ablakemelők kezelőgombjai az ajtókönyöklőkbe kerültek, a vezetőoldalon impulzív lett az elektromos ablak. Végül pedig az Arctic felszereltségi szinten egy felhajtható könyöktámaszt kapott a vezetőülés, így a kényelem mellett könnyebb elérni a kezelőszerveket.

Számos rakodótér bővíti az egyébként is tágas utasteret, így még praktikusabbá válhat az autó: mobiltelefon zseb az utasülés oldalán, aprópénz-tartó a középkonzolon, palacktartó a középkonzol hátsó részén. Szintén újdonság az Arcit verziókon már hűtött kesztyűtartó, illetve a 12V-os csatlakozó hátul, hogy az utasok is tölthessék menet közben a mobileszközöket.

Új Dokker, Dokker Van és Lodgy – 2017

Azért, hogy a megújulás a teljes választékra kiterjedjen, a Dacia egyes elemeket az Új Dokkerre, Dokker Van-re és Lodgyra is kiterjeszt.

A három modell króm hűtőrácsot kap1, így még robusztusabb érzést keltenek. A Flexwheel kerekek a Stepway verziókon jelennek meg, a választék többi tagján pedig a 16”-os ALTICA alufelni érhetők el opcióként. Az Új Lodgy csomagtérajtaja króm betétet kap.

A belső térben a magasabb felszereltségekből már jól ismert elemek fogadják a beülőket: szaténfényű króm díszítés a kormányon, a középkonzolon és a légbeömlőkön, impulzív elektromos ablakemelő a vezető oldalán. A műszerfal az eddigi kéttónusú színvilág helyett sötét karbon-színű lett. Új, még modernebb kárpitozás is elérhető, az új Lodgy és Dokker Stepway modellek esetén a Sandero Stepwayből már ismert 3D szövésű anyag borítja az üléseket. További újdonság, hogy az Új Lodgy és Új Dokker első ülésének támláin kis repülőgép-asztalka található, az első utasüléshez pedig kis rakodó-háló jár.
A manőverezés megkönnyítésére az Új Dokker és Új Dokker Van tolatókamerával is felszerelhető.

1.2 Az SCe 75: még gazdaságosabb erőforrás

A Dacia a Csoport első olyan márkája, amelyben Európában megjelenik a vadonatúj SCe 75 benzines szívómotor. Ez a 3 hengeres, 1 literes blokk 73LE-t és 97Nm nyomatékot kínál, és a választék belépő szintű erőforrása lesz. Az eddigi 1.2 16V 73LE motorhoz képest (amelyet felvált), akár 10% fogyasztás- és CO2 kibocsátás-csökkenés1 érhető el.
Köszönhető ez a súlycsökkentésnek (alumíniumból készül, így 20 kg-al könnyebb) és további modern technológiáknak, mint pléldául:

– változó térfogatú olajpumpa,
– DLC (Diamond Like Carbon) bevonatú szelepemelők,
– grafit bevonatú hengerpalást.

A VVT dupla szelepvezérlés is rengeteget dob a vezetés élvezetén.
Az SCe 75 minden, a Renault-Nissan Alliance által támasztott követelménynek megfelel, így ez egy modern, gazdaságos és kedvező árú motor – vagyis tökéletesen passzol a Dacia értékeihez. A motor gyártása és forgalmazása 2016 végén kezdődik.

Az SCe 75 belépő motor mellett a Dacia további erőforrásokat és váltókat is kínál:
– Benzines: TCe 90, TCe 90 LPG, Stop & Start rendszerrel, valamint ugyanez a motor az Easy-R félautomata váltóval
– Dízel: dCi 75, dCi 90 – mindkettő Stop & Start rendszerrel

1.3 Duster EDC: duplakuplungos automata váltó, még élvezetesebb vezetés

12 év leforgása alatt az európai autópiacon az automata váltók aránya a 6%-ról 12%-ra nőtt. A megnövekedett igénynek megfelelően az EDC (Efficient Dual Clutch) váltó igazi alternatívát jelent a Dacia vásárlóközönségnek is. A Dusteren ez a váltó a dCi 110 4×2 S&S motorral társítva lesz elérhető.

Az EDC duplakuplungos és 6 sebességes kivitelben kerül a Dacia modellekbe és a már jól ismert módon az automata váltók kényelmét kínálja a manuális váltók fogyasztási és CO2 kibocsátási értékei mellett.

Az EDC váltó két kuplungot tartalmaz, az egyik a páratlan sebességekhez van rendelve, (1-3-5), a másik pedig a páros fokozatokkal dolgozik (2-4-6). A sebességváltás elektronikusan működik, és a vezérlés a vezetés paramétereitől függően számolja ki a következő fokozatot. A váltás során az egyik kuplung nyitva van, miközben a másik – ami a következő fokozatot kapcsolja – zárva, így a váltásközök nagyon gyorsak, folyamatosak és energiaveszteség nélküliek.
A rendszer arról is gondoskodik, hogy az adott sebességhez a legmagasabb fokozatot társítsa, így figyelve a fogyasztásra és a károsanyag-kibocsátásra. Az EDC váltó ezeken túl kiemelkedően reaktív, valamint tartalmazza az emelkedőn elindulást segítő rendszert is.

Új értékesítési rekord

2016 októberének végével a Dacia több mint 477 967 darab autót adott el világszerte, ami 6%-os növekedést jelent. Európában 0,1 százalékpontos növekedést könyvelhetett el a márka (2,4%), az Eurázsiai térségben 0,2 százalékpontot (8,2%), a Maghreb Észak-Afrikai régióban pedig 0,8 pontot nyert (18,5%).
A márka 44 országban van jelen, ebből 27-ben piacrész, vagy értékesítés tekintetében rekordot döntött.

– Európában a márka 346 882 darabot értékesített, ez új rekord (+11,1%), a Sandero a 3. a Duster pedig a 2. helyen áll a szegmensében a magánvásárlók között1.
– Franciaországban a márka 94 055 autót adott el, ez 11,5%-os növekedést jelent. A Dacia megdöntötte saját rekordját, 92 727 darabos retail értékesítéssel. A Sandero 15,6%-ot nőtt, és így a francia piac 3. szereplője lett, emellett ez a magánszemélyeknek legnagyobb darabszámban eladott modell is.
– Európa egyéb országaiban a Dacia 10,9%-ot tudott nőni (252 827 darab). Olaszországban a márka újabb rekordot állított be 45 065 eladott autóval, ez 15,1%-os növekedés. Spanyolországban és Lengyelországban több rekordot is sikerült beállítani, 45 669 és 15 781 eladott darabbal.
– Marokkó: a Dacia 33 801 darabot értékesített, ez 16,4%-os növekedés. A márka továbbra is a személyautó- és kishaszonjármű szegmens vezetője, 26%-os piacrésszel.
– Törökország: 34 840 darab, 4,8%-os piacrész-növekedés.
– Romániában a márka 31 316 eladott darabbal (3,5%-os emelkedés) piacvezető.

44 országban jelenlévő márkaként a választék legújabb fejlesztései mindenképp a Dacia újabb sikereinek zálogát jelenthetik. Több, mint 10 éve a Dacia márka töretlenül ragaszkodik az elveihez: vonzó termék verhetetlen ár/érték arányban.

Hatékony gyártás, a Dacia sikerének egyik kulcsa

Pitestiben (Románia), Tangerben és Casablancában (Marokkó) valamint Oránban (Algéria) születnek az új Dacia modellek. Az ügyfelek egyre fokozódó igényeinek csak úgy tud megfelelni a márka, ha minden üzemegység 3 műszakban, folyamatosan termel. A Dacia egyik alapelve az, hogy amennyire csak lehet, a célpiacokhoz közel tartsa a termelést, így a különböző igények kielégítése gyorsabb és hatékonyabb lehet.

Pitesti az első üzemegység, amely a Dacia sikersztoriját írni kezdte a Logan 2004-es bevezetésével. Ma a Duster és jelenleg még a Logan MCV készül itt. Az üzem egész ipari komplexummá nőtte ki magát, helyet kapott itt karosszéria-összeszerelő részleg, mechanikus szerelősorok, központi logisztika és egy öntöde is. A piaci igények elég magasak, így a pitesti-i üzem folyamatosan teljes kapacitással üzemel.

2012-ben a Dacia folyamatos piaci sikereinek folyományaként a márka Tangerben is üzemet létesített. Itt készül az Új Lodgy, Dokker, Dokker Van, valamint az Új Sandero, a Sandero Stepway és 2017-től majd az Új Logan MCV is.
A tangeri üzem a „zéró emisszió” elvét követve épült fel, köszönhetően a megújuló erőforrások tudatos használatának. A hőenergiát a helyszínen termelik meg, az elektromos áramot pedig megújuló forrásokból termelve vásárolják. Az autógyártás történetében ez az első ilyen jellegű létesítmény. A Tangerben található gyár másik speciális tulajdonsága az, hogy nem bocsát ki ipari szennyvizet a természetbe. A kommunális szennyvíz alapos biológiai kezelés után kerül kiürítésre.

A Csoport másik ipari üzeme, a SOMACA, Casablancában található: itt készül az észak-afrikai igények kielégítésére az Új Logan, Sandero és Sandero Stepway.

A legújabb felavatott egység Oranban, Algériában van, ezt 2 éve helyezte üzembe a Csoport, és 2016 óta itt készül az Új Sandero Stepway a helyi piacra.

A közösség ereje

2004 óta a Dacia folyamatosan fejlődik és elfoglalta az őt megillető helyet az autók piacán. Ma a márka 7 modellt gyárt 4 üzemben, 44 országban forgalmazza azokat és eddig több mint 4 millió eladott darabbal büszkélkedhet világszerte. A Dacia a különböző közösségi felületein 3,3 millió rajongóval rendelkezik. Olyan aktív közösség ez, amely a márka sikereihez hihetetlenül aktívan járul hozzá.

Dacia, a márka, amely megosztásra termett

Manapság a vonzó termékpaletta nem elég a sikerhez, kell hozzá az aktív közösség ereje is. 11 évvel ezelőtt, a Logan bevezetésekor jött létre a Dacia piknik intézménye, akkor még spontán kezdeményezésre. Azóta a nyolcadik ilyen rendezvényt tartották meg Franciaországban, amelyen több mint 11 000 tulajdonos vett részt. Dániában több mint 3 000, Németországban több mint 5 500 résztvevőt látott vendégül a márka.
Azon túl, hogy a rendezvényeken szórakoztató családi programok egész sokasága várja a Dacia közösség tagjait, lehetőség nyílik eszmecserére és közös ötletelésre is a márka képviselőivel, valamint nagyköveteivel.

Franciaországban a Système Dacia platform segítségével tartja a márka a kapcsolatot a jelenlegi és jövőbeli ügyfeleivel. Ez a webes alapú szolgáltatás lehetővé teszi a véleménycserét, sőt, egyes tulajdonosok tesztvezetési lehetőséget is kínálnak az érdeklődőknek. Egy egyszerű kattintással lehet kapcsolatba kerülni a Dacia közösség tagjaival, akik közül sokan nagyon szívesen mutatják meg az autójukat és válaszolnak a kérdésekre.

A Dacia és a Drivy együttműködése újabb távlatokat nyit a márka ismertségének növelésében. A Drivy a francia piac egyik meghatározó szereplője, amely a magánszemélyek közötti autókölcsönzés területén tevékenykedik. Emellett a Dacia Jeunes program segítségével a márka a 18-29 éves korosztályhoz is tud szólni, hozzásegítve őket ahhoz, hogy könnyebben juthassanak életük első autójához. Különleges akcióik nagy sikernek örvendenek, pl.: 1€ biztosítás az első évben, ingyenes autópálya matrica, karbantartási hozzájárulás…

Meglepő technológiák rejlenek az autonóm járművek jövőjében

Most, hogy az autonóm technológiák a közlekedés új fejleményeit és funkcióit hozzák magukkal, elkerülhetetlenül felmerül számos fontos kérdés. Például: Mi készteti majd a vezetőket arra, hogy megbízzanak járműveikben?

nissan-autonom-jarmuvek

Hogyan fognak a járművek kommunikálni a vezetőkkel, és hogyan fogják figyelmeztetni a vezetőket az úton jelenlévő más járművekre? És milyen lépéseket tesznek majd a járművek, miután beazonosítottak tárgyakat, közlekedési táblákat és egyéb olyan közúti jelzéseket, mint például a festett sávelválasztók?

Ahogy azt Tetsuya Iijima (Nissan) is elmondta egy korábbi interjú alkalmával, az önvezető autózás jövőjének kulcsa a társadalmi elfogadás.

Takashi Sunda, a Nissan önvezető technológiák fejlesztéséért felelős részlegének ügyvezető-helyettese és mérnöki csapata már megfogalmazták a válaszokat ezekre és más hasonló kérdésekre, mialatt olyan technológiákat dolgoztak ki, amelyek lehetővé teszik a vezetők és a járművek közötti kommunikációt.

A mindenütt jelenlévő személyre szabott okos készülékek világában már most naponta több tucatszor kommunikálunk az ilyen jellegű technológiákkal:  az okostelefonok érintőképernyőin, a számítógépeken, és még az otthoni kávéfőzők használata során is.

Már most kulcsfontosságúak ezek a technológiák az autókban is, ahol kritikus szerepük van a műszerfalon, a navigációs érintőképernyőkön és a parkolósegítő funkciók esetén.

Sunda csapata olyan új technológiákon dolgozik, amelyek célja a jobb kommunikáció kialakítása és a bizalom megalapozása a vezetők és a jármű között.

A dolgot nehezíti, hogy a kutatóknak olyan különbségeket is figyelembe kell venniük, mint a nem, az életkor, a tapasztalat, a terepviszonyok, a kultúra — és még az országonként eltérő közlekedési szabályokra is gondolniuk kell.

„A vezetési stílusok országonként nagyon különbözőek. Franciaországban a motorosok gyakran átvágnak az autópályákon, Japánban és Angliában pedig pont ellentétes oldalon vezetnek”  – mondta Sunda.

„Sok mindenre gondolni kell egyéni szinten és kulturális szempontból is. A vezetés rendkívül személyes és egyedi dolog. Ezért nagyon fontos a lehető legtöbb nézőpontot figyelembe venni” – tette hozzá.

„A különbségek megértése és figyelembe vétele nagyon sokat segít” – folytatta Sunda. „Innen elindulni viszont nehéz, ezért a kérdés inkább a következő: Hogyan tudjuk megtenni azt az univerzális lépést, ami megalapozza a bizalmat?”

A megfelelő egyensúly megtalálása

Sunda szerint az átláthatóság jelenti a megoldást.

Az önvezetési technológiák fejlődésével azonban a vezetők és járműveik közti kommunikációs felületeknek is fejlődniük kell.

Ahogy a járművek egyre több információt gyűjtenek be az új AD funkciók támogatására, a rendszereknek fel kell ismerniük számos szituációt, és azokra reagálniuk is kell.

Ráadásul a technológiának arra is képesnek kell lennie, hogy az információkat gyorsan és könnyen érthetően kommunikálja a vezetőnek.

„Azt szeretnénk, hogy még azok számára se legyen idegen az AD technológia, akik életükben először használják” – mondta. „Fontos, hogy minden egyszerű legyen.”

A vezetőknek tudniuk kell majd, hogy a jármű milyen információkat gyűjt be, és még azt is, hogy hogyan használja a jármű ezeket az adatokat annak érdekében, hogy biztonságos és kényelmes utazást biztosítson.

Gondoljunk el egy olyan helyzetet például, hogy épp sávot váltunk, amikor a mellettünk lévő sávban megjelenik egy másik autó. Hogyan fogja időben jelezni a jármű az információkat az érkező autóról, és hogyan fog reagálni a helyzetre?

Vagy gondoljunk egy városi utcasarokra, ahol egy gyalogos hirtelen lelép a járdáról és átvág az utca másik oldalára. Mit jelezzen nekünk az autó? Ilyen helyzetekben a vezetőknek információkra van szükségük, de nem zavaróan sokra.

„Kényes egyensúly áll fenn a jármű vezérlése alatt begyűjtött és a megosztott információk között” – mondta Sunda.

Az önvezető technológia egyértelműen meg fogja változtatni a vezetők és járműveik közötti kapcsolatot, de ez egy olyan kihívás, aminek megoldása pont Sundának való feladat.

Mielőtt 16 évvel ezelőtt a Nissan csapatához csatlakozott, Sunda repülőgépek és pilóták kommunikációs felületeinek fejlesztésén dolgozott. A repülőgépek esetén azonban előnyt jelentett, hogy a képzett pilóták nem csak értettek a repülő vezetéséhez, hanem véleményükkel a kommunikációs felületek kialakításában is tudtak segíteni.

Az AD projekt esetén Sunda és csapata saját vezetési tapasztalataikra is építenek.

Sunda gyorsan hozzátette azonban, hogy saját vezetési tapasztalata nem feltétlenül tükrözi más vezetők tapasztalatait. Viszont ha sikerül mindezt megoldaniuk, a csapat munkája lehetőséget teremthet a vezetés jövőjének átformálására. Sunda szerint ahogy egyre több autonóm funkció lesz elérhető, a vezetők és járműveik közti interakciók forradalmi átalakulásának lehetünk majd szemtanúi.

„A változás már el is kezdődött” – mondta. „Átalakítjuk a vezetők és járműveik közti kapcsolatot  —  illetve a vezetés élményének egészét.”

Íme, a BMW 5-ös BMW M Performance kiegészítői

A típus-specifikus kiegészítők lendületesebb menetteljesítménnyel és exkluzív kisugárzással ruházzák fel a felső-középkategória legsportosabb és leginnovatívabb modelljét. Itt az új BMW 5 széria M Performance csomagja.

bmw-5-m-performance-autoaddikt-3

 

Az új BMW 5-ös limuzin a vezetés élményének és kényelmének szimbóluma, amely a modernkori mobilitás minden kihívásán felülkerekedik. A felső-középkategória legdinamikusabb és leginnovatívabb üzleti limuzinja 2017 februárjában érkezik meg az utakra. Néhány héttel később a paletta BMW M Performance modellje, a BMW M550i xDrive is bemutatkozik, amellyel párhuzamosan elérhetővé válnak azon BMW M Performance kiegészítők is, amelyeket az ügyfelek az új BMW 5-ös limuzin bármelyik modellváltozatához megvásárolhatnak. Az utólagosan felszerelhető kiegészítőket a BMW M GmbH kifejezetten az új BMW 5-ös limuzin adottságai szerint fejlesztette ki. A hajtáslánc, a futómű, az aerodinamika és az utastér terén elérhető extrafelszereltségi opciók nem csupán az új 5-ös BMW dinamikus kisugárzását, de rugalmasságát és sportos hangulatát is fokozzák.

Az új BMW 5-ös limuzin piaci bevezetésétől azonnal elérhető BMW 540i (átlagos üzemanyag-fogyasztás: 6,5–6,9 liter/100 km; kombinált károsanyag-kibocsátás: 149 – 159 gramm / km)* és BMW 540i xDrive (átlagos üzemanyag-fogyasztás: 6,9 – 7,4 liter / 100 km; kombinált károsanyag-kibocsátás: 159 – 169 gramm / km)* modellpáros számára a BMW M Performance teljesítménynövelő csomag is megrendelhető, amely plusz 15 kW-tal / 20 lóerővel és 50 Nm nyomaték-többlettel 265 kW-ra / 360 lóerőre, illetve 500 Nm-re növeli a soros hathengeres benzinmotor maximális teljesítményét és csúcsnyomatékát. A teljesítménynövelő opció anélkül fokozza a hajtáslánc gázreakcióját, gyorsulási képességét és tolóerejét, hogy az bármiféle hatással lenne a modell üzemanyag-fogyasztására és károsanyag-kibocsátására. A többlet-teljesítménynek a csomag részeként erőteljes hangorkánt kínáló sport kipufogórendszer ad hangot. A BMW M Performance sport kipufogórendszerhez krómozott és szénszálból készült kipufogóvégek is elérhetők.

bmw-5-m-performance-autoaddikt-2

A BMW 540i, BMW 540i xDrive, BMW 530i (átlagos üzemanyag-fogyasztás: 5,5–5,9 liter/100 km; kombinált károsanyag-kibocsátás: 126–136 gramm/km) és BMW 530i xDrive (átlagos üzemanyag-fogyasztás: 6,0–6,4 liter/100 km; kombinált károsanyag-kibocsátás: 137 – 147 gramm/km) modellekhez a BMW M Performance sport kipufogórendszer különálló opcióként is elérhető. Az erőteljes hangzás mellett a rozsdamentes acélból készült sport kipufogórendszer a modell lendületes vonalvezetésének látványos lezárásaként is szolgál, a kör vagy trapéz alakú kipufogóvégek ugyanis motorváltozattól függően krómozott vagy szénszálból készült kivitelben is elérhetők.

Az új BMW 5-ös limuzin dízelmotorral hajtott változataihoz a bajor gyártó olyan BMW M Performance sport kipufogórendszert kínál, amely dízelmotorra épülő hajtáslánchoz tervezett Active Sound rendszerrel gondoskodik a sportos hangzásról. Az ugyancsak rozsdamentes acélból készült csövezést ez esetben is kör vagy trapéz alakú kipufogóvégek zárják, amelyeket az ügyfelek motorváltozattól függően krómozott vagy szénszálból készült kivitelben is megrendelhetnek. A trapéz alakú kipufogóvég az új BMW 5-ös limuzin mindegyik motorváltozatához különálló opcióként is elérhető.

2017 nyarától a BMW 530d (átlagos üzemanyag-fogyasztás: 4,5–4,9 liter/100 km; kombinált károsanyag-kibocsátás: 118–128 gramm/km) és a BMW 530d xDrive (átlagos üzemanyag-fogyasztás: 5,0–5,4 liter/100 km; kombinált károsanyag-kibocsátás: 132 – 142 gramm / km)* modellpároshoz is elérhetővé válik a BMW M Performance teljesítménynövelő csomag, amely plusz 20 kW-tal/27 lóerővel és 30 Nm nyomaték-többlettel 215 kW-ra/292 lóerőre, illetve 650 Nm-re növeli a soros hathengeres dízelmotor maximális teljesítményét és csúcsnyomatékát. A többlet-teljesítménynek köszönhetően a két modell intenzívebb gyorsulásra és rugalmasabb menetdinamikára képes, miközben a megnövekedett teljesítmény sem az üzemanyag-fogyasztásra, sem pedig a károsanyag-kibocsátásra nincs hatással.

A lendületes menetteljesítményhez és a precíz vezethetőséghez azonban nem csupán sportos teljesítmény-leadásra, de megerősített fékrendszerre is szükség van. A BMW M Performance sport fékrendszer a kivételesen intenzív hőterhelésnek is ellenáll, miközben még a legdinamikusabb vezetési szituációkban is mindvégig kiszámítható, pontosan adagolható és állandó erejű lassulást garantál. A BMW M Performance sport fékrendszer az első kerekek mögött kikönnyített, lyuggatott, belső szellőzésű féktárcsákat és alumíniumból készült négydugattyús féknyergeket, a hátsó tengelyen pedig egydugattyús úszónyergeket kínál. A BMW M Performance sport fékrendszer a vörösre fényezett féknyergekről azonnal felismerhető.

bmw-5-m-performance-autoaddikt-1

Az új BMW 5-ös limuzinhoz elérhető széleskörű BMW M Performance termékpalettán mindezeken felül sport futómű is megtalálható, amelynek a 20 coll méretű, duplaküllő-dizájnú BMW M Performance könnyűfém keréktárcsák is részei. A súlycsökkentett, kovácsolt keréktárcsák teljes Orbit Grey aszfaltszürke és kéttónusú árnyalatban is megrendelhetők. Utóbbi esetben matt fekete és felcsiszolt küllőpárok váltogatják egymást. A kéttónusú keréktárcsák egy különleges előállítási procedúra során nyerik el végső fényüket: a matt feketére fényezett tárcsa minden második küllőpárjáról és a tárcsa pereméről lézerrel marják le a festéket, így az alumínium felület ismét láthatóvá válik. A BMW M Performance könnyűfém keréktárcsákon elöl 245/35 R20 méretű, míg hátul 275/30 R20 méretű gumiabroncsok feszülnek.

A BMW M Performance alkatrészek típus-specifikus karosszéria-kiegészítőit úgy tervezték meg, hogy azok tökéletesen passzoljanak az új BMW 5-ös limuzin kialakításához és még tovább csökkentsék a modell egyébként is páratlanul alacsony légellenállását. A BMW M Performance karosszéria-kiegészítőket gyárilag felhelyezett extraként, az M Sport felszereltségi csomag opciójaként érhetik el az ügyfelek, míg az M aerodinamikai kiegészítők utólagosan is felszerelhető tételek. A palettán megtalálható többek között az első koptató, a hátsó diffúzor és a légterelő szárny is, amelyek kivétel nélkül szénszálból készültek. A látványos karosszéria-kiegészítő opciók sorát díszítik a feketére fényezett küszöbtoldatok is, amelyek szénszálból is kérhetők. Külön kérésre a BMW a hátsó légterelő szárnyat, a hátsó diffúzort és a küszöbtoldatokat poliuretánból is elkészítheti, a BMW M Performance alkatrészek típus-specifikus karosszéria-kiegészítői azonban alapesetben ultrakönnyű szénszálból, aprólékos részletességgel készülnek.

A BMW M Performance alkatrészek típus-specifikus karosszéria-kiegészítői azon túl, hogy fokozzák a jármű sportos megjelenését, a lendületes menetteljesítményt is javítják. A palettára a szénszálból készült BMW M Performance külső visszapillantó-házak, a feketére fényezett BMW M Performance hűtőrács, a fékrendszer hűtőlevegőjének ugyancsak feketére fényezett BMW M Performance beömlő- és kivezető betétjei, az M Performance feliratot viselő küszöbmatricák és a BMW M Performance oldalsó csíkok is felkerültek.
Az utastér motorsport-hangulatáról vörös 12-órás varrással és ezüstszürke keresztöltéssel ellátott, Alcantara-borítású BMW M Performance sportkormány gondoskodik, amely a nyolcsebességes Steptronic sport automataváltó esetében alumíniumból készült váltófüleket is kap. A BMW M Performance sportkormány várhatóan 2017 nyarától lesz elérhető az új BMW 5-ös limuzinhoz.

A BMW M Performance alkatrészek széleskörű palettája az eredeti BMW tartozékok része. A termékeket a bajor gyártó ügyfelei a BMW márkakereskedői hálózatán keresztül, a BMW hivatalos szervizpartnereinél és a vállalatcsoport értékesítési leányvállalatai által egyaránt elérhetik. A BMW M Performance alkatrészek egytől egyig megfelelnek a BMW Group anyaghasználattal, illetve tervezési- és kivitelezési minőséggel szemben támasztott prémium színvonalú, kompromisszumot nem ismerő követelményeinek. A gyárilag felhelyezett BMW M Performance alkatrészek mellett az utólagosan felszerelt kiegészítők sem befolyásolják az adott modell garanciális feltételeit.

LEGFRISSEBB

Mégsem búcsúzik az Audi a hagyományos motoroktól

0
Az Audi módosította korábbi stratégiáját, és továbbra is kínálni fog belső égésű motorral szerelt modelleket, válaszul a piaci igényekre. Az Audi három évvel ezelőtt még...

TESZTJEINK