Főoldal Blog Oldal: 393

[TESZT] Ford Mustang 2.3 EcoBoost Convertible – kis motorral is igazi muscle car

Létezik ugyebár a muscle car fogalom, és létezik a Ford Mustang, mint fogalom. Vagy inkább közelítsünk úgy, hogy a klasszikus izomautó-kategória stílusos és egyedüli megteremtője maga a Ford Mustang.

ford-mustang-2-3-convertible-teszt-autoaddikt-001

Több, mint fél évszázaddal ezelőtt még ismeretlen volt mindkettő, aztán a kék ovál gondot egyet, és egy olyan autót rittyentett Amerika közútjaira, amely mind megjelenésében, teljesítményében, és nem utolsó sorban árazásában felülmúlta az addigi elképzéseket. Tehát adott volt egy olyan, az ottani átlagember számára minden gond nélkül beszerezhető sportos utcai gépezet, amely lenyűgözte a kor beállítottságát, az igényeket viszont megnövelte. Egyébként az utóbbit más, akkoriban még virágzó(bb) autógyár felismerte az USA-ban, el is kezdődött a muscle car divathullám.

Korábban már teszteltük a Ford Mustang 5 literes V8 szívóaggregáttal felvértezett, klasszikus verzióját, most azonban ideje megvizsgálnunk a még inkább Európának tervezett, 2.3 literes 4 hengeres turbó benzinessel ellátott változatot, ráadásul convertible, azaz kabrió változatban.

Nem, nem kell fanyalogni. Rendben, értjük: a Ford Mustang igazán akkor Mustang, ha minimum ötezer köbcentis vényolccal áll az aszfaltra, de nem szabad figyelmen kívül hagynunk az EcoBoost 2.3-as variációját sem. Gondoljunk csak az ST 250 lovas verziójára, a blokk ugyanez, illetve alapjában véve az egész konstrukció hasonló alapokon szunnyad.

Kisebb motor, meggyőző teljesítmény

Viszont a Ford Mustang 2.3 EcoBoost Convertible 2.3 literese nem kevesebb, mint 317 lóerőt képes a hátsó kerekekre engedni, ami bár 114 lóerő mínuszt jelent az 5.0 verzióhoz képest, de hasonló menettulajdonságokat bír produkálni a hajtáslánc a visszafogottabb alternatívánál is.

ford-mustang-2-3-convertible-teszt-autoaddikt-003

Az 5.0 4.6 másodperccel tornászta fel magát 0-ról 100-ra, ez az érték kerek 6 másodpercet vett igénybe a 2.3-as miotorral szerelt modell esetében. Végeredményben nem sok az az 1.4 másodperc, gyakorlatban nem is nagyon érezhető, papírforma szerint látszik igazán az eltérés.

ford-mustang-2-3-convertible-teszt-autoaddikt-007Mindennel együtt a Ford Mustang 2.3 EcoBoost Convertible menetdinamikája szintén meggyőző volt a teszt során. Kit érdekel, ha nincs hörgő-bugyborékoló V8 hangzás, ha van pillanatok alatt lenyitható tető, vadító sárga szín? Komolyan, mintha Beverly Hills lankáin autóznánk, annyira magával ragadó a nagybetűs hangulat érzete. S ahogy jeleztük fentebb: a vezetési élmény lehengerlő, 432 Newtonméter forgatónyomaték ugrik elő a pillanat leforgása alatt, 3000-es percenkénti fordulatszámon érkezve, kitartva egészen az 5000 környéki tartományig, jól társítva a 6 gangos bolygóműves automataváltóval.

ford-mustang-2-3-convertible-teszt-autoaddikt-matei-bence-camera-kft-002

A hajtáslánc szerves részét képező sperr diferenciálmű önzáró mechanizmusának köszönhetően a teljesítmény nem szökik el, bár azért javallott az ESP aktiválása a tényleges stabilitás jegyében. Persze mindezt akkor, ha viszonylag sima rajtot szeretnénk álló helyzetből kivitelezni.

Gazdaságosabb, de azért az elánt is sikerül megtartani

Hiányzott ugyan a five-point-o felirat a tesztelt Ford Mustang 2.3 EcoBoost Convertible első sárvédőeleméről, bár van nyilvánvalóan a Mustang palettáján 5.0 V8 aggregáttal szerelt verzió is.ford-mustang-2-3-convertible-teszt-autoaddikt-005

Ugyanakkor sok mindent figyelembe lehet venni a 2.3 kapcsán – a teljesség igénye nélkül ilyen sarkalatos pont az üzemanyagfogyasztás. A V8-assal szerelt Mustang átlagosan 13 liter 95-ös üzemanyagot gurított le, a Ford Mustang 2.3 EcoBoost Convertible viszont megelégedett 8.4 literrel száz kilométerre átlagolva. Úgy 8.4, hogy folyamatos dinamikus haladásra késztettük az autót, sok kigyorsulással, intenzív kanyarvételezéssel, manuális váltogatással. Országúti környezetben 6.4, míg városi haladás mellett 12.9 liter lett rögzítve – ezek szintén nem rossz eredmények egyáltalán, főként, hogy milyen kategóriájú autóról szól a fáma.

ford-mustang-2-3-convertible-teszt-autoaddikt-matei-bence-camera-kft-004

Nagy általánosságban elmondható, hogy 5-8 literrel kér többet 100 kilométerre az 5 literes V8-assal szerelt Mustang.

ford-mustang-2-3-convertible-teszt-autoaddikt-009

Klasszikus USA fazon, nagyautós méretezés jellemzi a Ford Mustang 2.3 EcoBoost Convertible-t, hatalmas motorházfedélellel, sarkított fényszórótestekkel, hangsúlyos, vágtázó musztángot szimbolizáló logóval. Alapvetően a far kialakításánál is visszanyúltak a régmúlt, letűnt korok stílusvilágához, a hármas tagoltságú zárófény-burák, valamint a közrefogott Mustang-embléma jellemzően domborít, a sportosságot kihangsúlyozó diffúzoros optikai megvalósítás is a helyén van.

Anyagminőség

ford-mustang-2-3-convertible-teszt-autoaddikt-008Összeszerelés tekintetében a Ford Mustang 2.3 EcoBoost Convertible hozza azt a szintet, amit egy európai kabrió tekintetében elvárhatunk, a maga összes gyerekbetegségével: a hátsó ülőrészhez tartozó kis háromszög alakzatú ablak hajlamosságot mutatott arra, hogy nehézkesebben záródjon, mint a többi – elképzelhető, hogy ezt minimális szintű szervizeléssel ki lehet iktatni, mint problémát.

ford-mustang-2-3-convertible-teszt-autoaddikt-011

Egyébként a hardtop könnyedén nyitható-csukható, akár menet közben is. Utóbbi esetben mindig legyen mellettünk valaki, aki a procedúrát elvégzi, hiszen a nyitó-záró kallantyút el kell fordítani, majd úgy hátratolni erőből a fedelet.

ford-mustang-2-3-convertible-teszt-autoaddikt-010

Miután a tető lecsukáskor átesett a súlypontján, már szimplán süllyed be a hátsó ülés és a csomagtér közti, tárolásra kialakított helyre. Úgy, hogy a csomagtérből, ami egyébkénr 332 literes, nem vesz el nagyon semmit, leszámítva azt a két műanyag idomot, amit a csomagtérfedél felső sarkainál határolt csupaszon maradt részre kell pattintani (a tetőszerkezet bizonyos elemeinek eltakarására szolgál, lehajtott állapotnál).

ford-mustang-2-3-convertible-teszt-autoaddikt-matei-bence-camera-kft-008Az anyaghasználat minősége rendben van a Ford Mustang 2.3 EcoBoost Convertible esetében, természetesen bőrkárpit, jól hangolt illesztések, közepesen kemény műanyag felületek váltakozása jellemzik az enteriőrt. A fotelek kényelmesek messzemenően, kicsit az amerikai autózásból megismert puhasággal bírnak, de ez nem megy a hosszabb távú menetkomfort kárára; jó tartással, kicsit sportosra csiszolt formavilággal rendelkeznek. Természetesen a testre szabhatóságuk is kellemes, a kormányoszlop állítható magasságában és mélységében is.

ford-mustang-2-3-convertible-teszt-autoaddikt-012

A kezelőszervek könnyedén elérhetők, a nagy képátlós, jó betekintési szögű LCD érintésérzékeny ugyan, de van, hogy többször is rá kell koppintani arra a funkcióra, amit szeretnénk életre bírni. A sebességváltó karja is könnyedén jár, jól elérhető és kezelhető. A Ford Mustang 2.3 EcoBoost Convertible-ben fellelhető szegélyvarrások igényesek; az egész tálalás remekül ötvözi a 60-as évek Amerikáját a 21. századi megközelítésekkel.

Teljes értékkel

Akkor sem kell csüggedni, ha hátul óhajtunk utazni. Ide nyugodt szívvel becsusszanhat két átlagos, vagy kisebb alkatú felnőtt, a hosszú tengelytáv révén van elegendő láb- és térdtér itt, fejtér nyilván kipipálva, ha converible módban megy az autózás. Ugyanakkor felhajtott tetővel szűkös a helykínálat, de talán kicsivel bőségesebb, mint a Fastback változatnál.

ford-mustang-2-3-convertible-teszt-autoaddikt-matei-bence-camera-kft-001

No és milyen a menetkomfort lehajtott tetővel? Huzatos, hangos egy bizonyos sebességtartomány elérése után, de valószínűleg nem is létezik olyan cabriolet, ahol ne ez lenne az általános tézis. Jellemző módon 40-50 kilométer/órás tempóig élhető a Ford Mustang 2.3 EcoBoost Convertible kabrió módozatban, ekkor még kellemes, lágy szellő simogat, aztán kíméletlenül megkezdődik a szélorkán. Így van ez rendjén, autópályán felesleges nyitott tetővel furikázni.

ford-mustang-2-3-convertible-teszt-autoaddikt-004

2016 Ford Mustang 2.3 EcoBoost Convertible specifikációk

Motor

Motortípus: négyhengeres benzines turbómotor

Lökettérfogat: 2261 cm³

Maximális teljesítmény: 317 LE @ 5500 ford./perc

Maximális forgatónyomaték: 432 Nm @ 3000 ford./perc

Erőátvitel: hátsókerékhajtás, 6 fokozatú automataváltó

Méretek, egyéb műszaki adatok

Hossz: 4874 mm

Szélesség: 1916 mm

Magasság: 1394 mm

Tengelytáv: 2720 mm

Első gumik mérete: 255/40 R19

Hátsó gumik mérete: 255/40 R19

Tömeg, üresen: 1720 kg

Megengedett össztömeg: N/A kg

Csomagtartó mérete: 332 liter

Üzemanyagtartály mérete: 59 liter

Menetteljesítmények

Végsebesség: 234 km/h

Gyorsulás 0-ról 100-ra: 5.8 s (gyári), 6 s (saját mérés)

Fogyasztási adatok

Saját, mért eredmény (átlagos használattal)

Városi: 12.9 l/100 km

Országúti: 6.4 l/100 km

Vegyes: 8.4 l/100km

Gyárilag mért eredmények

Városi: 13.8 l/100km

Országúti: 7.2 l/100km

Vegyes: 9.8 l/100km

CO2 kibocsátás: 225 g/km

Még több információ a Ford magyarországi importőrének weboldalán található.

Még több fotó: Autóaddikt.hu Facebook oldal

A cikkhez tartozó fényképeket Canon EOS-1D X Mark II (fotókredit: Matei Bence / Camera Kft.), valamint Canon EOS 5D Mark II fényképezővel készítettük.

Az online (Instagram, Facebook, Twitter) és egyéb kommunikációhoz ASUS Zenfone okostelefonokat használunk.

Együttműködő partnereink: Acer, ASUS, Camera Kft., Canon, Gigabyte, EPSON, Sony PlayStation, Nintendo, G DATA, Konzolvilág

Utómunka hardver: ASUS, Acer, Gigabyte

Miről fog szólni a BMW Group Innovation Days 2016?

A BMW Group 2016-ban a BMW EfficientDynamics stratégia vadonatúj motorcsaládjának példás hatékonyságú tagjaival, a BMW eDrive hajtáslánc-technológia forradalmi megoldásaival és a BMW Connected világpremiert ünneplő mobilitási szolgáltatásaival emeli minden korábbinál magasabb szintre a vérpezsdítően dinamikus vezetés és a maximálisan környezetbarát utazás magával ragadó élményét.

bmw_i3_autoaddikt_007

A BMW ConnectedDrive innovatív szolgáltatásainak köszönhetően a BMW ügyfelei vezetés közben már hosszú évek óta minden korábbinál szorosabb kapcsolatot ápolhatnak autójukkal, az új BMW Connected piaci bevezetésével pedig a bajor gyártó most egy olyan teljes körű digitális koncepcióval rukkol elő, amely a hétköznapi életvitelhez alkalmazkodó szolgáltatásaival az autón kívül is egyszerűsíti és támogatja a személyes mobilitást. Az egyes európai piacokra már 2016 augusztusában megérkező digitális innovációcsomag az Open Mobility Cloud elnevezésű, rugalmas felhőalapú platformra épül, a BMW Connected operációs rendszeréhez így számtalan okos eszköz, például a felhasználó iPhone okostelefonja vagy Apple Watch okosórája is csatlakoztatható. A BMW Connected első verziója mindenekelőtt az utazás megkönnyítését és a BMW ügyfelének pontos célba érkezését helyezi a középpontba, miközben a széleskörű alkalmazásokat olyan digitális megoldások és szolgáltatások egészítik ki, amelyek a felhasználó napi rutinját folytonossá, útvonalait kényelmesebbé, előre egyeztetett találkozóit pedig hatékonyabbá teszik: a BMW Connected alkalmazásával a bajor gyártó ügyfele időben és stressz-mentesen érkezik meg a megbeszélt találkozókra.

„Az előttünk álló évek során a digitalizáció jelentős hatással lesz az emberek járműhasználati szokásaira: a digitális szolgáltatások még a legapróbb részletekben is áthatják majd a személyes mobilitásunkat, függetlenül attól, hogy az autóban ülünk vagy otthon vagyunk. Az autó egy okos eszközzé válik, amely intelligens kapcsolatrendszerével és a hozzá társított okos kiegészítőkkel a felhasználó személyes preferenciái szerint könnyíti meg a hétköznapi életvitelt és az egyéni mobilitást. A BMW Connected első verziójával az ehhez szükséges digitális alapokat kívánjuk lefektetni” – mondta Dieter May, a BMW Group digitális szolgáltatásokért és üzleti modellekért felelős részlegének alelnöke.

Folyamatos fejlesztésekkel a töretlen emisszió-csökkentésért: az EfficientDynamics motorcsalád új generációja

A legújabb EfficientDynamics motorcsalád bevezetésével a BMW Group mindegyik modellpalettáján rendkívül látványos fejlődést ért el a teljesítmény fokozása és az üzemanyag-fogyasztás, illetve a károsanyag-kibocsátás csökkentése közötti optimális egyensúly megalkotása terén. A vállalatcsoport most a három- és négyhengeres benzines, illetve dízelüzemű erőforrások új verzióiról is lerántja a leplet, amelyek a szigorú alapelvek szerinti fejlesztési folyamatok együttes, pozitív hatásának köszönhetően ismét mérceként szolgálnak az iparágban.

Az új erőforrások moduláris felépítési szisztémája következetes motortervezési elvek alkalmazását, közös elrendezést és számtalan azonos alkatrész használatát teszi lehetővé, akárcsak az előd erőforrások esetében. A hengerek számától és az égés fajtájáról egyaránt független motortervezési alapelv a hengerek soros elrendezésében, az alumínium forgattyúház szívó- és kipufogóoldalon is egyező kialakításában, a körülbelül 500 köbcentiméter hengerűrtartalmú égéstér-egységekben, valamint a vezérműláncok és a kiegészítő berendezések azonos pozicionálásában gyökerezik. A benzines és dízelüzemű erőforrások teljes palettája ráadásul BMW TwinPower Turbo technológiával dolgozik. A moduláris rendszer nem csupán motorhasználat közben fejti ki pozitív hatását, de a fejlesztési fázisok és a gyártási folyamatok során is jelentős környezetvédelmi, illetve gazdasági előnyökkel jár. A teljes motorcsaládot behálózó magas szintű egységesítésnek köszönhetően az erőforrások – a hengerek számától, a maximális teljesítménytől és az égés fajtájától függetlenül – kivétel nélkül eleget tesznek a BMW Group motor-hatékonysággal, teljesítmény-leadással és járáskultúrával szemben támasztott szigorú követelményeinek.

Az EfficientDynamics motorcsalád újabbnál újabb képviselőit mindig az üzemanyag-fogyasztás és a károsanyag-kibocsátás módszeres csökkenését szem előtt tartva fejlesztik tovább a mérnökök, miközben az egyre korszerűbb erőforrások egyre nagyobb teljesítményt is nyújtanak. A bajor gyártó tervezőmérnökei megannyi úttörő megoldás és innováció alkalmazásával emelik minden addiginál hatékonyabb szintre az újabb erőforrásokat, a látványos emisszió-csökkenés pedig nem csupán az EU-ciklus típus-specifikus tesztkörein, de a hétköznapi életben is megmutatkozik. Az emisszió módszeres csökkenését elősegítő intézkedések nem csupán a szén-dioxid, de az egyéb kipufogó-gázok kibocsátását is mérséklik.

Az EfficientDynamics motorcsalád új generációjának képviselőit mindezeken felül rendkívül sima járáskultúra, minden korábbinál alacsonyabb működési zaj és még kisebb önsúly jellemzi. Az új benzines és dízelüzemű erőforrások hosszirányban és keresztben is beépíthetők a motortérbe, ezáltal számos BMW és MINI modell meghajtásáról gondoskodnak.

Forradalmi akkumulátor-technológia, mint a BMW Group egyik központi újítása

Az elektromos meghajtású járművek jövőbeni vonzerejét és piaci népszerűségét az alkalmazott akkumulátor-technológia nagymértékben meghatározza majd. Az ügyfelek a nagyfeszültségű akkumulátorok teljesítmény-értékelésekor az elektromos meghajtással megtehető hatótávolságot, a részleges- és teljes töltési időt, a maximális teljesítmény-leadást, az egység megbízhatóságát és tartósságát, a rendszer üzembiztonságát és a fenntartási költségeket egyaránt figyelembe veszik.

A BMW i és a BMW iPerformance modellekben alkalmazott BMW eDrive hajtáslánc-technológia hatékonysága a nagyfeszültségű akkumulátor, az elektromos motor és az intelligens energiamenedzsment hármas egységére épül. A BMW Group már eme forradalmian innovatív hajtáslánc-technológia kezdeti fejlesztési fázisában úgy döntött, hogy a belsőégésű erőforrások megtervezésénél és gyártásánál is sikeresnek bizonyult vállalati stratégiát követi, nevezetesen hogy minden egyes alkatrészt házon belül, az egyes modellek típus-specifikus igényeihez hangoltan fejleszt ki és gyárt le. Ez az egyetlen módja annak, hogy a tervezőmérnökök maximálisan kihasználják az elektromos hajtásláncban rejlő potenciált és miközben a technológiával felvértezett összes modellpaletta üzemanyag-fogyasztási és károsanyag-kibocsátási értékét módszeresen csökkentik, a BMW modellekre jellemző sportos, nagyteljesítményű vezetési élmény szemernyit sem csorbul.

A BMW Group által kifejlesztett nagyfeszültségű akkumulátorok minden tekintetben megfelelnek a prémium színvonalú járművekkel szemben támasztott ügyfél-elvárásoknak. Maximális teljesítmény-leadásuk például rövid és hosszú utazások során is a vezető rendelkezésére áll, az elektromos meghajtással megtehető hatótávolság csökkenése pedig semmilyen hatással nincs a vezetési élményre. Ez az egyik legfőbb különbség a BMW Group akkumulátorai és más autógyártó vállalatok hasonló megoldásai között. A bajor gyártó nagyfeszültségű akkumulátorai ráadásul sokkal kevésbé hőmérséklet-érzékenyek, hiszen ezen egységek töltöttségét csupán az extrém alacsony külső hőmérséklet képes befolyásolni. A nagyfeszültségű akkumulátor maximális teljesítménye azonban még ilyen körülmények közepette is rendkívül hosszú ideig a bajor gyártó ügyfeleinek rendelkezésére áll. A BMW i és a BMW iPerformance modellekben alkalmazott nagyfeszültségű akkumulátorokat mindeközben rendkívül hosszú élettartamra tervezték a mérnökök, a BMW éppen ezért minden ilyen egységére nyolc év garanciát vállal.

A vállalatcsoport garantálja továbbá, hogy most és a jövőben is a lehető leghatékonyabb akkumulátor-technológiával szereli fel a BMW i divízió és a BMW iPerformance paletta modelljeit, minden körülmények közepette a BMW Group termékeit jellemző prémium színvonalat kínálva.

A BMW eDrive hajtáslánc-technológia fejlesztőközpontjáról

Az elektromos mobilitás terén felhalmozott több éves szakmai tapasztalatával, ultramodern gyártósoraival és speciálisan képzett dolgozóival a BMW Group Dingolfingban működő létesítménye a vállalatcsoport nemzetközi gyártási hálózatának elsőszámú eDrive hajtáslánc-technológiai fejlesztőközpontjának számít. Amióta a BMW i divízió első modelljei utcára gurultak, a forradalmi hajtáslánc-technológia nagyfeszültségű akkumulátorai, valamint az úttörő hajtáslánc és a futómű alkatrészei mind Dingolfingban látnak napvilágot. Ezt megelőzően a BMW 1-es Coupé műszaki alapjaira épített BMW Active E kísérleti modellsorozat, valamint a BMW 3-as ActiveHybrid, a BMW 5-ös ActiveHybrid és a BMW 7-es ActiveHybrid nagyfeszültségű akkumulátorai is itt készültek.

Most, hogy a BMW i3 kisautó és a BMW i8 plug-in hibrid sportautó után a plug-in hibrid hajtáslánccal szerelt BMW iPerformance modellek is szériaérett világpremierjüket ünneplik – amelyekhez a hátsó tengelynél elhelyezett elektromos motort és a nagyfeszültségű akkumulátorokat ugyancsak itt állítják elő –, Dingolfingban ismételten megemelték az eDrive hajtáslánc-technológia alkatrészeinek gyártási kapacitását. A BMW Group az elmúlt évek során több mint százmillió eurót fektetett be elektromos hajtáslánc-technológiáinak dingolfingi gyártásába, amellyel a világ egyik legkorszerűbb autóipari létesítményét állította fel és újabb munkahelyeket teremtett. Jóllehet, az elektromos motorok és a nagyfeszültségű akkumulátorok gyártása javarészt automatizált folyamat, a gyárban dolgozó, speciálisan képzett munkatársak száma mégis folyamatosan nő. A plug-in hibrid járművek alkatrészeit gyártó részlegen dolgozó jelenleg körülbelül száz munkatárshoz középtávon a tervek szerint további több mint száz szakember csatlakozik.

Vezetési élmény a jövőből: a BMW i divízió holisztikus megközelítése és a még hatékonyabb BMW i3 világpremierje

A BMW Group a jövő mobilitásának úttörője, aki megannyi technológiai innováció alkalmazásával, jövőbe mutató járműveivel, mobilitási szolgáltatásaival és gyártási folyamataival a XXI. századi újítások élvonalában kínálja a márka legendás vezetési élményét, miközben újraértelmezi a prémium színvonalú, hosszú távú fenntarthatóság fogalmát. Holisztikus megközelítésével a BMW i divízió az egyre súlyosabb környezetvédelmi kérdésekre és ökológiai problémákra is választ ad, a modernkori társadalom változásaival párhuzamosan a politikai és hatósági követelményeknek is megfelelve. A BMW i almárka kiváló példával szolgál arra, hogy a fejlesztési és gyártási folyamatok – legyen szó akár a járművekről, akár az egyes szolgáltatásokról – miként képesek a folyamatosan csökkenő természeti erőforrások mentén is működni, valamint hogy a termékek miként képesek felvenni a versenyt az egyre növekvő városiasodás okozta problémákkal és miként változtatják meg az emberek fenntarthatósági szemléletét. A zéró emissziójú mobilitás és a nagyteljesítményű vezetési élmény ötvözésével a BMW i modellek a személyes mobilitás új korszakába vezetik be a bajor gyártó ügyfeleit.

A BMW Group a BMW i divízió égisze alatt fejleszti ki, mutatja be és küldi utcára a jövő forradalmi mobilitási újításait, a nagyvárosi környezetbe tervezett, tisztán elektromos meghajtású BMW i3 kisautó és a BMW i8 plug-in hibrid sportautó pedig a hosszú távú fenntarthatóság és a prémium színvonalú vezetési élmény kettőse terén világszerte egyedülálló mércét állított fel. Mindkét modell a progresszív dizájn, a fejlett hajtáslánc-technológia, az intelligens könnyűszerkezetes járműtervezés, az innovatív járműkapcsolati megoldások, valamint az erőforrás-hatékony anyaghasználat és gyártási eljárásrend négy keréken kínált hírnöke, minden részletre kiterjedő termékkoncepciójának és kompromisszumoktól mentes fenntarthatósági szemléletének köszönhetően pedig a BMW i almárka a piaci debütálását követő két évben több nemzetközi elismerést, szakmai díjat és olvasói kitüntetést nyert el, mint bármelyik másik autógyártó vállalat az autógyártás történetében.

A BMW i divízió modellpalettájának hatékonyságát a házon belül fejlesztett járműtechnológiai megoldások, a típus-specifikus hajtáslánc-kialakítások és a BMW Group elektromos mobilitás terén felhalmozott több éves szakmai tapasztalata erősíti még tovább. 2016 nyarán ráadásul a BMW i3 még hatékonyabb változata is begurult a bajor gyártó márkakereskedéseibe, 94 amperóra tárolókapacitású és 33 kilowattóra energiateljesítményű akkumulátorral szerelve. Miközben az akkumulátor méretei nem változtak, az új technológia a legmodernebb autók menetteljesítményét vizsgáló EU-ciklus (NEDC – New European Driving Cycle) típus-specifikus mérésein egyetlen feltöltéssel mintegy 50 százalékkal nagyobb hatótávolság, vagyis 190 helyett 300 kilométer megtételére volt képes. Teljesen feltöltött akkumulátorral ez hétköznapi használat esetén, rossz időjárási körülmények közepette, működő légkondicionálóval vagy utastér-fűtéssel is minimum 200 kilométeres hatótávolságot jelent.

A tisztán elektromos meghajtású BMW i3 125 kW-os / 170 lóerős elektromos motorjának dinamikus menetteljesítménye mindeközben gyakorlatilag mit sem változott: a BMW i3 továbbra is 7,3 másodperc alatt gyorsul fel álló helyzetből 100 km/órás sebességre. Ezen kimagasló értékek birtokában a BMW i3 a legsportosabb és leghatékonyabb elektromos autó a prémium szegmensben, az EU-ciklus (NEDC) tesztkörének mérései szerint 100 kilométerenkénti mindössze 12,6 kilowattórás energiafogyasztással. A 60 amperórás akkumulátorral szerelt BMW i3, amely már közel két és fél éve a piacon van, eközben továbbra is a modellpaletta tagja. Sőt mi több, a hatótávolság-növelő Range Extender opció immáron mindkét akkumulátor-változathoz elérhető: miközben állandó szinten tartja az akkumulátor töltöttségét, a kéthengeres belsőégésű benzinmotor 150 kilométerrel toldja meg a BMW i3 REX modell hatótávolságát. A 94 amperórás, illetve a 60 amperórás BMW i3 átlagos üzemanyag-fogyasztása 100 kilométeren mindkét REX modell esetében 0,6 liter, miközben a kombinált energia-fogyasztás 11,3 kWh / 100 km (94 Ah), illetve 13,5 kWh / 100 km (60Ah), a kombinált károsanyag-kibocsátás pedig kilométerenkénti 12 (94 Ah), illetve 13 (60 Ah) gramm*.

A vadonatúj akkumulátor-innováció elkészülésével és a REX változat palettán tartásával a világ legsikeresebb prémium elektromos kisautójának elérhető modellváltozatai világszerte kettőről négy modellre nőttek, miközben a 94 amperórás akkumulátorral szerelt BMW i3 megjelenésével párhuzamosan a BMW i divízió vadonatúj, még intenzívebb járműtöltési megoldásokat és új felszereltségi opciókat is elérhetővé tett ügyfelei számára. A BMW i speciális járműfrissítési programjának részeként ráadásul a BMW i3 korábbi tulajdonosai is újabbra cseréltethetik elektromos kisautójuk akkumulátorát – a BMW i3 moduláris felépítésének és rugalmas járműtervezési megoldásainak köszönhetően.

Két világ legjobbjai: a BMW iPerformance modellek

A XXI. század beköszöntével a hosszú távon fenntartható, innovatív járműtechnológiai megoldások kerültek az autóipari fejlesztések középpontjába. A BMW Group idejekorán felismerte az elkerülhetetlen változtatások fontosságát és már 2000-ben kifejlesztette az üzemanyag-fogyasztás és a károsanyag-kibocsátás csökkentésére hivatott EfficientDynamics stratégia alapját. A stratégia alapelvei azóta a BMW Group mindegyik modellpalettáját áthatják, a folyamatos fejlesztések pedig egyre átfogóbb és egyre hatékonyabb eredményekhez vezetnek. Az egyre hatékonyabb belsőégésű erőforrások, a zéró emissziójú mobilitást kínáló BMW eDrive hajtáslánc-technológia, a BMW EfficientLightweight stratégia, az optimalizált aerodinamikai tulajdonságok és az intelligens energia-menedzsment együttese ráadásul nem csupán alacsonyabb széndioxid-kibocsátást, de minden korábbinál magasabb szintű vezetési élményt is ígér.

A bajor gyártó az EfficientDynamics stratégia rendkívül széleskörű alapelveit a BMW i divízió termékei és szolgáltatásai kifejlesztésekor alkalmazza a legmélyrehatóbb módon. A hosszú távú fenntarthatóság és az átfogó hatékonyság szerint megtervezett járműstruktúra, a BMW eDrive hajtáslánc-technológia és az intelligens könnyűszerkezetes járműépítés új, szénszál-erősítésű műanyagot (CFRP) széles körben alkalmazó megoldásai a BMW i3 kisautó és a BMW i8 plug-in hibrid sportautó progresszív képében öltenek testet, a természeti erőforrásokat pedig az újrahasznosított anyagok kollektív használata, valamint a megújuló erőforrások és az energia-visszanyerő rendszerek gyártási alkalmazása óvja. Azon túl, hogy példaértékűen alacsony a BMW i modellek teljes életciklusa során termelt és a környezetbe juttatott káros anyagok mértéke, az EfficientDynamics stratégia holisztikus megközelítése messze túlmutat a négykerekű termékeken. A BMW ConnectedDrive típus-specifikus szolgáltatásait például a tisztán elektromos mobilitás elősegítését szem előtt tartva alkották meg a tervezők, a 360° ELECTRIC portfólió termékei és szolgáltatásai kényelmes és környezetbarát töltési opciókat kínálnak, a BMW i úttörő mobilitási szolgáltatásai pedig minden szituációban a BMW ügyfelének személyes preferenciáit helyezik előtérbe.

A BMW i modellek kifejlesztése során felhalmozott szakmai tapasztalatokat a bajor gyártó tervezőmérnökei a BMW modellpalettájának képviselőinél is kamatoztatják. Kiváló példa erre a vadonatúj BMW 7-es sorozat, amelynek Carbon Core karosszériavázát a BMW i modelleknél első ízben alkalmazott szénszál-erősítésű műanyagból, illetve acélból és alumíniumból tervezték meg, a BMW modelltörténetében először. A bajor gyártó zászlóshajója ráadásul BMW Laserlight lézerfény-technológiás fényszóróval is felszerelhető, amely ugyancsak a BMW i8 plug-in hibrid sportautóban ünnepelte autóipari világpremierjét.

A BMW i divízió széleskörű járműtechnológiai öröksége azonban leginkább a plug-in hibrid hajtáslánccal szerelt BMW iPerformance modelleknél érhető tetten. 2016 nyarától a bajor gyártó már nem kevesebb, mint négy kategóriában kínál ügyfeleinek plug-in hibrid hajtáslánccal szerelt BMW modellt, amelyek a BMW eDrive hajtáslánc-technológia innovációinak köszönhetően nem csupán minden korábbinál átfogóbb elektromos hatékonyságot és zéró emissziójú mobilitást, de a letaglózó, azonnali teljesítmény-leadás okán vérpezsdítő, hibrid-specifikus vezetési élményt is kínálnak. A BMW plug-in hibrid modellpalettája egyedülálló a prémium szegmensben és jelenleg a következő hat modellt kínálja: BMW X5 xDrive40e iPerformance, BMW 330e iPerformance limuzin, BMW 225xe iPerformance Active Tourer, BMW 740e iPerformance, BMW 740Le iPerformance, BMW 740Le xDrive iPerformance.

Az új BMW 3-as Gran Turismo

A BMW 3-as Gran Turismo, amely a kupék eleganciáját a limuzinok nyújtotta tágas térkínálattal és a kombik bőséges csomagtér-kapacitásával egyesíti, az elmúlt három év során a középkategória meghatározó képviselőjévé érett. A modell elsőszámú piaca Kína, Németország és az Egyesült Államok, a 3-as GT vásárlóinak döntő többsége pedig e modellel lépett be első ízben a bajor gyártó ügyfeleinek családjába. Az új BMW 3-as Gran Turismo-t szemmel láthatóan sportosabb ruhába csomagolták a tervezők, amelyhez nagymértékben hozzájárulnak az immáron alapfelszereltségként kínált LED-technológiás fényszórók és a LED-es ködlámpák is. 4 824 milliméteres karosszéria-hosszával a BMW 3-as Gran Turismo közel 200 milliméterrel hosszabb, mint a BMW 3-as sorozat többi tagja és mint ilyen, már-már luxus kategóriájú utasteret kínál.

Az ajtók mögött ízléses króm- és fabetétek fogadják a BMW ügyfeleit, a prémium minőségű anyaghasználatot pedig vadonatúj színminták és bőrözési opciók emelik minden korábbinál magasabb szintre. A tökéletes kilátás érdekében a tervezők 59 milliméterrel megemelték az első üléspozíciót, a 110 milliméterrel megnövelt, s így immáron 2 920 milliméter hosszúra nyújtott tengelytávolságnak köszönhetően pedig a hátsó üléssor helykínálata a luxuslimuzinok hasonló értékével vetekszik. A hatalmas csomagtér alapesetben 520 literes, amely egészen 1 600 literig bővíthető.

A BMW 3-as GT motorpalettáján sorakozó erőforrások egytől egyig kimagaslóan sportos menetdinamikával, sportautós agilitással és példaértékű hatékonysággal ruházzák fel a középkategória egyik legnépszerűbb képviselőjét. A három vadonatúj benzinmotor teljesítménye 135 kW-tól / 184 lóerőtől 240 kW-ig / 326 lóerőig terjed, az öt dízelüzemű erőforrás pedig a 110 kW / 150 lóerő és 230 kW / 313 lóerő közötti teljesítmény-tartományt fedi le – a klasszikus hátsókerék-meghajtással vagy a BMW xDrive intelligens összkerékhajtással, akár manuális, akár Steptronic automataváltóval társítva (átlagos üzemanyag-fogyasztás: 4,3-7,7 liter / 100 km; kombinált károsanyag-kibocsátás: 112-75 gramm / km)**. A négy- és hathengeres benzinmotorok, valamint a négyhengeres dízelüzemű erőforrások egytől egyig a vadonatúj fejlesztésű, moduláris felépítésű BMW EfficientDynamics motorcsalád tagjai, amelyeket a legkorszerűbb BMW TwinPower Turbo technológiával szerelték fel. Az elődmodell erőforrásaihoz képest a vadonatúj motorok átlagosan 14 százalékkal kevesebb üzemanyagot égetnek el 100 kilométeren.

A BMW 320i Gran Turismo, a BMW 318d Gran Turismo és a BMW 320d Gran Turismo modelleket alapesetben hatsebességes manuális váltóval kínálja ügyfeleinek a bajor gyártó, opcionális extrafelszereltségként azonban mindhárom 3-as GT a nyolcsebességes Steptronic automataváltóval is felszerelhető. A többi motorváltozathoz az alapfelszereltség részeként jár a Steptronic automataváltó. A benzinmotorral hajtott BMW 3-as Gran Turismo modellek, valamint a dízelüzemű BMW 320d Gran Turismo és BMW 330d Gran Turismo opcionális extrafelszereltségként a BMW xDrive intelligens összkerékhajtással is felszerelhető. A BMW 335d xDrive Gran Turismo esetében az összkerékhajtású hajtáslánc-technológia az alapfelszereltség része. Mindent összevetve, az új BMW 3-as Gran Turismo modellpalettáján tizennyolc eltérő motor – váltó – hajtáslánc konfiguráció áll a vezetés szerelmeseinek rendelkezésére.

SEAT Ateca homokból – meggyőző installáció a barcelonai repülőtéren

2016 nyarának egyik fénypontja kétségkívül a barcelonai El Prat repülőtéren elkészített SEAT Ateca installáció.

seat-ateca-homok-barcelona-2016-autoaddikt

Sergi Ramírez homokszobrász 26 tonna homokból készítette el az autó mását. A vásárlók között széles körben sikert aratott első SEAT SUV, a kategóriájában a leginnovatívabbnak tartott SEAT, most egészen október végéig megtekinthető az 1-es terminál csarnokban ahol naponta 100 ezer utas fordul meg.

A valódi és a homokból készült SEAT Ateca egymás mellett áll majd a „Created in Barcelona” dobogón, ahol az érdeklődők megtekinthetik az így készült videót és az audio-vizuális bemutatót is.

„Az installáció által szeretnénk megmutatni a barcelonai design és művészeti hagyományokat” – mondta a SEAT nemzetközi marketing kommuniciójáért felelős Susanne Franz, majd hozzátette: „A barcelonai repülőtér egyike Európa 10 legforgalmasabb légikikötőjének, így a hely ideális a SEAT Ateca bemutatására valamint a márka kapcsolatát és a város kapcsolatának bemutatására.”

Sergi Remírez közel 30 éve készít homokszobrokat. Több díjnyertes alkotással büszkélkedhet, első helyezett lett a Kanári-szigeteken megrendezett kiállítás sorozaton, Kínában 2. helyezést ért el a nemzetközi homokszobor fesztiválon illetve 3. helyezést szerzett egy dániai fesztiválon.

A SEAT az egyetlen vállalat Spanyolországban, amely teljes körűen képes gépkocsik tervezésére, fejlesztésére, gyártására és piaci értékesítésére. A Volkswagen Csoport tagjaként működő multinacionális vállalat központja Martorellben (Barcelona) található, járműveinek több mint 80 százalékát exportálja, és 75 országban van jelen. A SEAT árbevétele 2015-ben megközelítette a 8,3 milliárd eurót, amely eddigi történelmének legjobb eredménye, 2007 óta pedig először lépte át világszerte a 400 000 jármű értékesítését.

A SEAT Csoport több mint 14 000 szakembert alkalmaz három gyártóközpontjában – Barcelona, El Prat de Llobregat és Martorell, ahol a rendkívül sikeres Ibiza és Leon készül. Emellett a vállalat az Alhambra típust Portugáliában, a Mii típust Szlovákiában, míg a Toledo típust Csehországban gyártja.
A multinacionális vállalat műszaki központjában (Technical Centre) közel 1000 mérnök dolgozik azon, hogy a K+F területén Spanyolország első számú ipari beruházója, innovációs tevékenységének hajtómotorja legyen. A környezetvédelem iránti elkötelezettségével összhangban a SEAT a fenntarthatóságra alapozza tevékenységét, nevezetesen a CO2-kibocsátás csökkentésére és az energiahatékonyság javítására. A SEAT modellkínálatában már megtalálhatók a legújabb konnektivitási technológiák, és jelenleg részt vesz a vállalat globális digitalizálási folyamatában, hogy elősegítse a jövő mobilitását.

Színesebb és dizájnosabb lett az új Volkswagen e-up!

Kifejezetten karakteresebb vonalai mellett az új, teljesen elektromos hajtású Volkswagen e-up! kiemelkedő funkcionalitású okostelefon-csatlakoztatással kiegészített, még gazdagabb alapfelszereltséget, valamint további extrafelszereléseket kínál a fokozott kényelem szolgálatában.

volkswagen-e-up-2017-autoaddikt

Mindjárt első pillantásra számos újdonság fedezhető fel a legkisebb Volkswagen megjelenésén, lökhárítóitól hátsó diffúzorelemén és külső visszapillantó tükrei beépített irányjelzőkkel kialakított házain át, egészen a LED-technikájú nappali menetfénnyel szerelt fényszórókig és az új tervezésű hátsó lámpatestekig – az e-up! megújult külsővel érkezik.

A korszerű Citystromer hajtásáról a kompakt méretű elektromos motor gondoskodik, amelynek teljesítménye 60 kilowatt, azaz 82 lóerő, maximális forgatónyomatéka pedig 210 newtonméter. Az e-up! álló helyzetből 13 másodperc alatt gyorsít fel 100 kilométer/óra tempóra, végsebessége pedig 130 kilométer/óra. Az autó padlószerkezetébe integrált lítiumion-akkumulátor energiatároló képessége 18,7 kWh, amellyel a csupán 1139 kilogramm tömegű e-up! az út jellege, a vezetési stílus és a terhelés függvényében akár 160 kilométer hatótávot is kínálhat. Elektromosáram-fogyasztása mindössze 11,7 kWh/100 km, amivel – valóságos gazdaságossági világbajnokként – átlagosan mintegy 650 Ft-ból tehet meg 100 kilométert (51,18 Forint/kWh áramdíj mellett).

A Volkswagen e-up! alapfelszereltségében az eddigiekhez hasonlóan Climatronic klímaberendezés, fűthető első szélvédő, bőrbevonatú kormánykerék és városi vészfékfunkció is szerepel, amit most esőérzékelő, környezetvilágítás (Coming home/Leaving home), a mobiltelefon-kihangosítót is tartalmazó composition phone rádió, illetve a maps + more dock okostelefon-integráció egészít ki. Utóbbi technikával elegendő a mobilkészüléket csupán a középkonzol megfelelő adapterébe helyezni, a Bluetooth-kapcsolat segítségével az e-up! rendszeréhez csatlakoztatni és az okostelefon a Volkswagen App segítségével máris navigációs funkciót is kínáló infotainment-rendszerré, illetve fedélzeti számítógéppé lép elő. Az extrafelszerelések széles kínálata – egyebek mellett tolatókamerával, multifunkciós kormánykerékkel, és új külső színekkel – tág teret kínál az egyéni kialakítási lehetőségek számára.  Az új e-up! augusztus végétől rendelhető a hazai Volkswagen márkakereskedésekben is.

Versenykamionok, sportkocsik a belvárosban – Kamion Európa-bajnokság, egyéb rendezvények augusztusban

25 év elteltével tavaly, azaz 2015-ben tért vissza Magyarországra a Kamion Európa-bajnokság, mely újra óriási sikert aratott.

tankpool-24-kiss-norbert-asus-mercedes-autoaddikt

A szervezőket ez arra inspirálta, hogy 2016-ban még érdekesebb, még színesebb programokkal kedveskedjenek a több tízezer rajongónak, nézőnek. Ennek egyik eleme, hogy a Kamion Eb és Fesztivál mellett, két másik nemzetközi versenysorozat – Blancpain GT Series és Swift Cup Europe – futamaira is sor kerül augusztus 27-28-án a Hungaroringen, melynek résztvevőivel a verseny előtt Budapesten is lehet találkozni.

Most először érkezik Magyarországra a Blancpain GT Series, mely olyan szupersportkocsik versenye, amik utcai kivitelben is ritkaságnak számítanak, versenyautóként pedig egyenesen kuriózumok. A sorozat magyarországi látogatása alkalmából augusztus 27-28. között a Kamion EB és Fesztiválon versenykörülmények között láthatják az érdeklődők a BlancPain GT Series csodajárgányait a mogyoródi pályán, azonban aki addig sem szeretne várni, már hamarabb is találkozhat a szupersportkocsikkal. Még a versenyhétvége előtt ugyanis láthatóak lesznek Budapesten ezek a luxusautók, – Aston Martin-ok, Audi R8-ak, Bentley-k, Corvette-ek, Lamborghini-k, McLaren-ek, Nissan GTR-ek, stb. – de nem csak egy sima kiállítás formájában! Látott már Bentley-t, Lamborghini-t, és McLaren-t? És ezeket egyszerre, egyetlen helyen, azonos időben? Talán Monte Carlo-ban, de azok „csak” utcai kivitelek voltak. Budapesten viszont valódi sportkocsikat láthatnak, hiszen ezekkel nem sétakocsikáznak, hanem versenyeznek – tehát sportolnak – is a pilótáik!

A Truck Race Promotion hosszas egyeztetéseket követően engedélyt kapott arra, hogy az augusztus 27-28-i versenyhétvége résztvevői közül a versenykamionok és a Blancpain GT versenyautók augusztus 25-e délutánján saját kerekeiken gördüljenek be a Hungaroringről Budapestre. Az M3-as autópályán, a Kacsóh Pongrác úton, a Kós Károly sétányon és a Hősök terén keresztül az 56-osok terén felállított parkolóig saját kerekeiken, saját motorjuk segítségével, egy igazán különleges, látványos és hangzását tekintve sem mindennapi konvojban fognak eljutni!

Több ezer lóerő vonul végig Budapesten 2016. augusztus 25-én, és ennek mindenki ingyenesen a részese lehet, aki kilátogat az M3-as autópálya bevezető szakasza feletti felüljárókra, a Városligetbe vagy az 56-osok terére.

A látványos csaták előtt közúti, vagy annál is lassabb tempóval, de a hangjukat teljes mértékben élvezve egészen közelről láthatók, hallhatók lesznek a szuperspotkocsik, illetve az 5000 Nm leadásra is képes, 40-ről 160 km/h-ra 5 másodperc alatt gyorsuló versenykamionok is! Akinek az ereiben akár csak egyetlen csepp benzin vagy gázolaj is folyik, vagy emlékszik a Convoy című filmre, annak nem csak a Hungaroringen, hanem augusztus 25-én a Városliget környékén is ott a helye!

Lassan húsz éve tart a Toyota hybrid sikertörténete

Jövőre lesz két évtizede annak, hogy a Toyota 1997-ben bemutatta a Priust, a világ első hybrid autóját, és a forradalmi technológia révén alapvetően változatta meg az autóipari fejlesztések irányát, és a képet, ahogyan a környezetbarát autókra tekintünk.

toyota-hybrid-logo-autoaddikt

Az azóta eltelt közel két évtizedben a világ legnagyobb autógyártója mintegy 9.250.000 hybrid modellt értékesített, és mára világszerte több, mint harminc modellben kínálja a jövőbemutató technológiát. Az azóta továbbfejlesztett, az elektromos meghajtást és hagyományos benzinmotort kombináló innovatív, minden korábbinál hatékonyabb meghajtási lánc különösen a városi felhasználás során csökkenti drasztikusan az autó fogyasztását és károsanyag-kibocsátását. Jóllehet, felismerve a technológiában rejlő egyedi lehetőségeket a vállalat több versenytársa is bemutatta saját (vagy épp a Toyotáéra épülő) hybrid megoldását, a Toyota továbbra is a világ vezető hybrid gyártója maradt, ami nem kis mértékben járul hozzá ahhoz, hogy a japán márka évek óta nem csupán a világ legnépszerűbb, de egyben legértékesebb autómárkája is.

A Toyota által kifejlesztett, korát megelőző technológia közel két évtizede, 1997-ben indult világhódító útjára. Jellemző adat, hogy az első évben még csupán mindössze 332 darab hybrid Toyota talált gazdára (a vállalat éves világszintű értékesítésének 0,01%-a), 1998-ban pedig már 17.656 vásárló (0,34%) szavazott bizalmat a forradalmi műszaki újításnak. A következő években lassan, de folyamatosan nőtt a hybrid modellek értékesítése, 2007-ben már mintegy 430.000 (4,52%), 2010-ben pedig már 690.000 (8,07%) hybrid autót adott el a Toyota. Az igazi áttörés 2012-ben következett be, amikor előző évi hybrid eladásait megduplázva 1,2 millióra (12,3%) növelte a környezetbarát technológiával szerelt modelljeinek értékesítését a vállalat, az idei év pedig újabb robbanásszerű növekedést ígér: már most 709.000 hybrid jármű eladásával a japán gyártó értékesítéseinek 14,2%-át teszik ki a hybrid modellek.

A Toyota prémium márkája, a világelső prémium hybrid gyártóként is aposztrofált Lexus egyébiránt már a kezdetektől jelentős mértékben kiveszi a részét a technológia szélesebb körben történő elterjesztéséből. A luxuskategóriájú járművek vásárlói ugyanis jellemzően az átlagosnál fogékonyabbak a környezetbarát megoldásokra, ennek köszönhető, hogy a vállalat által eddig összesen értékesített 9.250.000 hybrid autóból 1.036.606 darab (12,6%) Lexus volt.

lexus-rx-2-hybrid-autoaddikt

„A Toyota célul tűzte ki, hogy 2020-ra világszintű értékesítéseit tekintve elérje az 50%-ot a hybrid meghajtású modellek részaránya. Mindez akkor kerül különös megvilágításba, ha kézzelfogható adatokkal ábrázoljuk, hogy ennek révén milyen mértékben csökkentheti környezeti lábnyomát a világ legnagyobb autógyártója. Az eddig értékesített 9,25 millió hybrid autó révén számításaink szerint világszerte 250 millió hektoliter üzemanyagot sikerült megtakarítanunk, ami nagyságrendileg az Egyesült Államok, a világ legnagyobb olajkitermelőjének mintegy két heti kitermelésének felel meg. Hasonlóképp több, mint 67 millió tonnányi széndioxiddal csökkentettük a világ károsanyag-kibocsátását, ami az Empire State Building súlyának mintegy 183-szorosa” – avat be Varga Zsombor, a Toyota és Lexus márkák hazai kommunikációért felelős vezetője.

toyota-rav4-hybrid-autoaddikt

„A Toyota a világ legnagyobb autógyártójaként, vezető innovátorként és az iparági trendek meghatározójaként komolyan veszi felelősségét a környezetbarát megoldások mind szélesebb körű elterjesztésének tekintetében. Mostani, mintegy éves 10 milliós éves világszintű értékesítésünket alapul véve könnyen kiszámítható, hogy az évente eladni tervezett 5 millió hybrid autó révén néhány év alatt megsokszorozhatjuk a károsanyag-kibocsátás, és a meg nem újuló energiaforrások felhasználásának csökkentése terén tett erőfeszítéseinket. Éppen ezért üdvözöljük azt, hogy más autógyártók is követnek bennünket a hybrid technológia megismertetésében és népszerűsítésében, ami egyben a folyamatosan szigorodó kibocsátási normák teljesítésének záloga is. Miközben a hybrid technológia a jelen kihívásaira jelent azonnali és hatékony megoldást, a hidrogén meghajtású, üzemanyagcellás technológiák terén tett előremutató fejlesztéseink, és első e meghajtási láncot használó sorozatgyártott modellünk, a Mirai a jövő alternatív technológiája lehet” – mutat rá a szakember.

toyota-varga-zsombor-autoaddikt

Varga Zsombor egyébiránt bizakodó a hybrid meghajtás a környezetvédelem szempontjából áttörést jelentő széleskörű elterjedése tekintetében. Mint elmondta, mára az eddig eladott 9,25 millió hybrid Toyota és Lexus több, mint fele, 4,75 millió darab Japánon kívül talált gazdára. Ez egyértelműen azt mutatja, hogy az Amerikában már hosszú évek óta rendkívül népszerű technológia Európában is rohamosan növekvő elfogadottságnak örvend.

toyota-c-hr-hybrid-autoaddikt

Ennek további elősegítéséhez a szakember fontosnak tartja a technológia hazai vásárlókhoz történő közelebb hozását, megismertetését, és a magasabb árral és szervizelési költségekkel kapcsolatos téves prekoncepciók tapasztalati úton történő lebontását. Az mindenesetre fényesen jelzi, hogy a márka e tekintetben is jó úton jár, hogy az idei év egyik slágermodelljét, a tavalyi év azonos időszakához képest mintegy 38,4%-al nagyobb darabszámban elkelt vadonatúj RAV4-et a hazai vásárlók 68%-a hybrid meghajtással rendelte, és hasonló eredményeket várnak az Toyota ősszel érkező nagy újdonságától, az SUV kupé C-HR-től is.

A Toyota GT86 akár versenyautóként is bizonyíthat augusztus végén

A háromszoros Európa-bajnok Luca Rossetti egy Toyota GT86 CS-R3 volánja mögött visszatér a szériához a hónap végén megrendezésre kerülő Barum Cseh Rally Zlin futamon, mint a Toyota Motorsport GmbH (TMG) csapat tagja.

toyota-gt86-versenyauto-autoaddikt

A cseh futamon a TMG saját fejlesztésű CS-R3-as modelljével lép az események középpontjába, amelynek alapja a Toyota GT86 sportautó. A TMG elsődleges célja ezzel, hogy minden kétséget kizáróan megerősítse azt a teljesítményt és eredményességet, amelyet a vállalat jelenlegi együttműködő partnerei korábban már bizonyítottak a német és az olasz bajnokságokban. Háromszoros (2008, 2010 és 2011) Európa-bajnokként Luca és navigátora Eleonora Mori jelentős mértékben növeli azt a beállításokkal kapcsolatos tapasztalati tőkét, ami a 2015 végén homologizált hátsókerék-hajtású CS-R3 számára szükséges az aszfaltozott burkolatú pályákon.

Az olasz pilóta és navigátora az augusztus 26-án pénteken kezdődő Barum Cseh Rally Zlin előtt egy rövid privát teszt keretében kap ízelítőt a CS-R3 képességeiből. Nem sokkal ezután a két napig tartó verseny egy speciális szakasszal (SSS) kezdődik. A Barum Cseh Rally Zlin a nyolcadik futam lesz a FIA Európai Rally Bajnokságában (ERC). A CS-R3 az ERC3 kategóriában fog indulni, itt olyan versenyautók állhatnak rajtvonalhoz, amik a Nemzetközi Autósport Szövetség (FIA) R3 és R2 előírásainak teljes mértékben megfelelnek.

“Már nagyon kíváncsiak vagyunk, hogy Luca mire lesz képes a CS-R3-rel. Úgy gondolom Ő az ideális versenyző erre a futamra mert nagyon jól ismeri az ERC (European Rally Championship) teljes mezőnyét és mindenkinél jobban tudja és érti, hogy mi kell a sikerhez, és mi tehet egy autót versenyképessé. A CS-R3 még mindig egy új versenyautónak számít a mezőnyben, ennek fényében folyamatosan monitorozzuk és optimalizáljuk a különböző beállításokat, az eredmények kiértékelése után pedig hasznos tanácsokkal látjuk el jelenlegi partnereinket annak érdekében, hogy az autóban rejlő teljesítmény potenciált maximálisan kiaknázhassák. Eddigi eredményeink és tapasztalataink nagyon biztatóak, Luca bemutatkozása a csehországi futamon pedig egy újabb lépés ebben a folyamatban. Az ERC3 egy nagyon kompetitív kategória, így különösen izgalmas lesz látni, hogy mire leszünk képesek” – fogalmaz Nico Ehlert, a TMG vezető mérnöke.

“A CS-R3 egy kivételesen jól irányítható és izgalmas autónak tűnik. A hátsókerék-hajtásnak köszönhetően pedig kifejezetten látványosan vezethető, ezért biztos vagyok benne, a rajongók élvezettel fogják nyomon követni az autó minden mozdulatát a futam során. Köszönöm a TMG-nek ezt a lehetőséget, már alig várom, hogy együtt dolgozhassunk, és remélem, hogy a verseny során végig az ERC3 kategória élén tudunk maradni. Biztos vagyok benne, hogy az autó képes lesz egy figyelemreméltó eredmény elérésére” – teszi hozzá Luca Rossetti.

A TMG versenyprogramja során helyi forgalmazókkal dolgozik együtt különböző területeken, így a lehető legjobb támogatást nyújtva a CS-R3 ügyfelek számára. A Luck Co. Ltd. a közelmúltban kizárólagos engedélyt kapott a versenyutó értékesítésre, melyhez teljeskörű alkatrész támogatás kapcsolódik. A Luck Co. Ltd együttműködő partnere a Gassner Motorsport (Ausztria, Horvátország, Cseh Köztársaság, Németország és Szlovénia) és a RallyPrep (Egyesült Királyság és Írország), mint a CS-R3 versenyautó forgalmazói és teljeskörű alkatrész szállítói.

Kiss Gergely a Hungaroringen feszegette a Ford Mustang teljesítményének korlátait

Főként adrenalin, benzingőz, égett gumi és feltépett aszfalt szerepelt a programban, melyben Kiss Gergely vízilabdázó és a Ford Mustang kapta a főszerepet. No és persze a Hungaroring.

kiss-gergely-ford-mustang-hungaroring-2

Kiss Gergelyt ugyan mindenki mosolygósnak ismeri – ám ilyen szélesen vigyorogni még kevesen látták. Talán azért, mert nem voltak velünk a Hungaroringen, amikor a háromszoros olimpiai bajnok végre megvalósíthatta gyermekkori álmát, és kedvenc autójával rajthoz állhatott a versenypályán.

Erről a kedvencről két dolgot érdemes tudni. Az egyik, hogy a híres sportoló a Ford Mustang hivatalos nagyköveteként már három hónapja ezzel a fekete-arany fényezésű sportkupéval jár, a másik pedig, hogy az autó gépházában egy nyolchengeres motor dorombol. Persze a dorombolás csak addig tartott, amíg Gergely a padlóig nem taposta a gázt, és életre nem keltette az 5,0 literes motorban szunnyadó 421 lóerőt.

„Tudtam én, hogy gyors lesz, de ez a bődületes erő még engem is meglepett” – mesélte Gergely lelkendezve az első kör utáni szünetben. „Azt hittem, hogy ismerem már az autót, csakhogy a Mustang most egy másik oldaláról mutatkozott be, mintha csak megérezte volna, hogy szabad a pálya. Elmondhatatlanul élvezetes volt vele kigyorsítani az egyenesekben, és lenyűgöző volt a magabiztossága a kanyarokban!” – tette hozzá.

Nincs miért csodálkozni azon, hogy olimpikonunkat ennyire lenyűgözte a sportkupé újonnan megismert természete, hiszen eddig csak a mindennapi forgalomban használta a szerencseszámával, az aranyszínű hetessel díszített autót. Gergely egyébként gyerekkorától rajong a Ford Mustangért, ám csak most értette meg igazán, miért is vált világszerte legendává ez a modell.

„Olyan, mintha két autóm lenne egyszerre. A mindennapokban a Mustang egy tökéletesen használható, gyönyörű autó, amivel edzésre járok és a családomat szállítom, de itt a Hungaroringen egy született bajnok, aki fölényesen uralja a pályát!”

Jellegzetesen Mustang

A Ford Mustang letisztult vonalvezetésű kupé változata hűen tükrözi az autó lényegét, megőrizve a legfontosabb formai elemeket, amelyekről az európai rajongók ma is tévedhetetlenül felismerik a klasszikus Mustangot: a nyújtott, látványosan formázott motorházat és a rövid hátsó részt, amit a dizájnerek most modern megközelítéssel alakítottak ki.

A vadonatúj Ford Mustang legfontosabb formai elemei:

  • Alacsony tetővonal és széles kiállás
  • Karcsú profil, erősen döntött szélvédővel és hátsó ablakkal
  • Háromdimenziós hatású, hármas oszlopot formázó hátsó lámpatest
  • A legendás modell jellegzetes, cápaharapást idéző orrkiképzése – új értelmezésben

A Választható Üzemmódok segítségével a Ford Mustang vezetője mindig pillanatnyi hangulatához és az adott útviszonyokhoz igazíthatja autója teljesítményét. Kanyargós szerpentin, vagy versenypálya? Elég egyetlen mozdulat, és a Normal, Sport+, Track (versenypálya) és Snow/Wet (havas/vizes) beállítások máris áthangolják az elektronikus menetstabilizáló vezérlését, a gázreakciókat és a kormánymű áttételezését.

Minden idők legfejlettebb technológiájú Mustangja új, független első-hátsó felfüggesztést kapott, s az autó lenyűgöző vezetési élményt kínál. A vadonatúj Ford Mustang modern technológiáinak sorában a fejlett SYNC 2 fedélzeti csatlakozási rendszer is szerepel, aminek segítségével az autós hangvezérléssel kezelheti az audio, a navigáció, a klímaberendezés és a csatlakoztatott mobiltelefonok funkcióit.

Kiss Gergely Mustangját a Ford jól ismert, több mint 421 lóerős és 530 Nm forgatónyomatékú, 5,0 literes V8-asa hajtja, mely mellé az autó vadonatúj első és hátsó futóművet kapott. Elöl egy új segédkeret növeli a szerkezet merevségét – miközben csökkenti a tömeget –, stabil alapot teremtve a magabiztosabb úttartáshoz, a precízebb kormányreakciókhoz és a komfortosabb rugózáshoz.

kiss-gergely-ford-mustang-hungaroring-1

Az új, két gömbcsuklós felfüggesztésű MacPherson első rugóstagos rendszerhez nagyméretű, erős fékrendszer csatlakozik. A 19 colos könnyűfém keréktárcsák mögött nagy teljesítményű fékek lapulnak.

A vadonatúj, független hátsó felfüggesztés integral link rendszerű. A mérnökök a nagy teljesítmény figyelembe vételével alakították ki a szerkezet geometriáját, rugóit, lengéscsillapítóit és bekötési pontjait, különös tekintettel az európai úthálózat jellegére és arra, hogy a kontinensen nagyobb sebességgel halad a forgalom. Az új, alumínium csuklószerkezet csökkenti a rugózatlan tömeget, javítva ezzel a rugózási komfortot és az úttartást.

Toyota GT86 Shooting Brake koncepció Ausztráliából, egyéni megközelítésben

A Toyota Ausztrália kigondolta a Toyota számára rendkívüli sikereket hozó, és jövő év elején megújuló GT86 sportkupé drámaian újszerű Shooting Brake tanulmányautó-változatát: prototípust a vállalat ausztrál termékdizájn-csapata álmodta meg és fejlesztette ki, maga az autó pedig Japánban készült kézi munkával a globális sportkocsi-részleg irányítása alatt.

toyota-gt-86-shooting-brake-2017-autoaddikt-1

A néhány évvel ezelőtt bemutatott Toyota GT86 új ügyfeleket szólított meg a márka számára, az izgalmas formavilág és lenyűgöző teljesítmény kombinációjának eredményeként pedig a vállalat meglévő ügyfelei is új szemmel tekintenek a márkára. A jövőbemutató, érzelmileg is megérintő dizájn visszaköszön az ősszel a márkakereskedésekbe érkező kategóriateremtő SUV kupéban, a C-HR-ben épp úgy, mint a modell év végére/jövő év elejére várható új generációjában.

A Toyota Ausztrália tervezői ugyanakkor megrajzolták a modell egyedi változatát is: ahogyan a márka helyi marketing-managere, Brad Cramb elmondja, a különleges shooting brake elnevezés arra a lenyűgöző dizájn-ötletre utal, amely tágasabb hátsó fejteret és nagyobb csomagtartót biztosít, egyedi hangulattal ruházva fel a négyüléses sportkocsit.

“A Toyota GT86 tökéletesen alkalmas egy olyan koncepció kialakítására, amely sokoldalúsága révén még vonzóbbá varázsolhatja a modellt, ugyanakkor megőrzi karcsú, kupés vonalvezetését és élvezetes menettulajdonságait” – véli Mr Cramb. “A Shooting Brake alapkoncepciója remek választás lehet az aktív életvitelű párok, vagy éppen a második autót választó családok számára, akik valami mást, valami különlegeset keresnek. Ez az autó ugyanúgy alkalmas egy hétvégi kiruccanásra, mint egy élvezetes körre a versenypályán – vagyis olyan jármű, amit racionális és érzelmi alapon egyaránt kiválaszthat az ember.”

A sportkupét a praktikusabb hátsó résszel bemutató Shooting Brake tanulmányt Tetsuya Tada, a Toyota GT86 globális főmérnöke mutatta be Sydneyben a világ autós szaksajtójának képviselői előtt. Tada-san elmondta, hogy amikor 2014 novemberében Ausztráliába látogatott, megmutatták neki az autó 1:4 arányú agyagmodelljét, ő pedig azonnal beleszeretett a projektbe.

“Teljes meglepetésként ért és nagyon-nagyon tetszett, ezért megszerveztem, hogy ’takumi’ prototípus-készítő mestereink az ausztrál dizájn alapján kézi munkával készítsék el a Shooting Brake tanulmány. A tanulmányautó egy teljesen működőképes, tökéletesen vezethető jármű, amelynek menettulajdonságait a Toyota próbapályáin teszteltük. A GT86 remek súlyelosztása és közvetlen kormányzása révén az autó ugyanolyan magával ragadó vezetési élményt kínál, mint az eredeti kupé, sőt az autósok által olyannyira kedvelt szűk kanyarokban még kicsit semlegesebben is viselkedik” – meséli Tada-san.

Tada-san szerint a Toyota szerette volna felmérni, hogyan reagálnak az emberek az új ötletre, ám leszögezte, hogy az autó kifejezetten házon belüli tanulmánynak készült, és a vállalat nem tervezi a gyártását: “Bár soha nem mondjuk azt, hogy soha, és bár boldog lennék, ha ez az autó gyártásba kerülne, a helyzet az, hogy ez bizony egy tanulmány, amely arra szolgál, hogy bemutassa, micsoda szenvedély él a Toyotában az élvezetesen vezethető autók iránt.”

toyota-gt-86-shooting-brake-2017-autoaddikt-2

A Toyota Ausztrália formatervezési igazgatója, Nicolas Hogios szívesen mesél azokról a lelkes vitákról, amiket az ausztrál dizájnerek folytattak a GT86 átformálásáról, míg végül sikerült átalakítaniuk az autó hátsó részét és tetejét.

“Olyanok voltunk, mint a gyerekek a cukorkásboltban: folyton azon törtük a fejünket, mit változtathatnánk még az autón. Ám ahogy egy gondos szülő megálljt parancsol az édesség habzsolásának, úgy végül mi is tudatos döntést hoztunk, és csak a legszükségesebb dolgokat formáltuk át, a lehető legtöbbet megőrizve a GT86 eredeti megjelenéséből” – mondja.

“A sziluett továbbra is sportos, feszes és energikus maradt, ugyanakkor sokkal praktikusabb lett, hiszen a tetőn immár könnyen szállíthatók szörfdeszkák, bicajok vagy tetődobozok egy hétvégi kiránduláshoz; nem beszélve arról, hogy az új csomagtérajtó nagyobb nyílást tár fel, így könnyebbé válik a pakolás. Ezzel sikerült még vonzóbbá varázsolnunk a kupét, miközben tudatosan megőriztük az immár ikonná vált GT86 letisztult stílusát” – teszi hozzá Hogios.

Balesetmegelőző programot indított a Ford – ismerje meg Felfújható Fatert!

A Ford kutatásai szerint a fiatalok halálának elsődleges oka világszerte az autóbaleset, nyáron pedig a 18-24 éves korosztály sokkal nagyobb veszélyben van az utakon, mint az év bármely más szakaszában.

safe-driving-program-ford-felfujhato-fater-autoaddikt

Európában a 18-24 éves korosztály a teljes lakosság 8 százalékát teszi ki – ám a közúti balesetek halálos áldozatai között már 15 százalék az arányuk. Nyáron még rosszabb a helyzet: ekkor 21 százalékosra növekszik ez az arány.

A statisztikában tapasztalható emelkedés mögött egyértelműen a meggondolatlan kockázatvállalás áll, aminek eredményeképpen 2004 és 2013 között 62.000 fiatal autós vesztette életét autóbalesetben az Európai Unióban. Az Európai Közlekedésbiztonsági Megfigyelőközpont jelentése szerint a fiatalok által okozott balesetek leggyakoribb oka, hogy nem figyelnek eléggé az útra, nehezebben viselik a stresszt, alkohol vagy tiltott szerek hatása alatt vezetnek, és számtalan zavaró tényező tereli el a figyelmüket.

A Ford 6500 európai fiatal bevonásával készített el egy felmérést, hogy jobban megértse a rájuk leselkedő veszélyeket. Ebből az derült ki, hogy a megkérdezettek 57 százaléka lépte már túl a megengedett sebességhatárt, 43 százalék váltott már szöveges üzeneteket vezetés közben, 36 százalékuk telefonált vagy instant üzeneteket küldött, 13 százalékuk vezetett már ittasan, és 11 százalékuk nézett már mobiltelefonján videókat vagy TV-műsorokat a volán mögött ülve.

A Ford többek között ezért is hívta életre a Driving Skills for Life (DSFL) programot, amely ingyenes oktatást kínál a fiatal autóvezetők számára. A programban 2016 végéig 13 európai ország több mint 20.000 autósa tökéletesítheti majd vezetési tudását, Magyarországon pedig 2017-ebn tervezik a bevezetését.

“A nyár remek alkalom arra, hogy az ember átélje az autózás nyújtotta szabadságot, amit a mai fiatalok ugyanúgy élveznek, mint az előző generációk. Csakhogy túl sok fiatal autós leli halálát olyan autóbalesetekben, amelyek oka a gyakorlatlanság és a rossz döntések kombinációja” – mondta el Jim Graham, a Ford DSFL managere.

A fiatal autósok 57 százaléka elismerte, hogy sokkal óvatosabban vezetnek, ha szüleik vagy nagyszüleik is ott ülnek az autóban, 41 százalékuk pedig úgy vélte, hogy több kockázatot vállalnak, amikor a barátaikkal autóznak. A Ford erre a helyzetre figyelmeztet új, vicces videójával, amelynek egyik főszereplője a Felfújható Fater. Ez a képzeletbeli termék egy felfúvódó bábu, ami akkor aktiválódik, amikor a fiatal autós könnyelműen viselkedik; emellett a figura a DSFL honlapon megtalálható online vezetési akadémiára is felhívja a figyelmet. Az alábbi videóban minden részlet megtalálható:

A nyári utazások célja gyakran egy kirándulás, egy fesztivál vagy egy strand. A felmérés szerint nyáron a fiatalok 68 százaléka sokkal lazábban vezet, és 54 százalékuk figyelmét könnyen elvonja egy csinos gyalogos.

A felmérésből az is kiderült, hogy a megkérdezettek 45 százaléka már megpróbált több barátot betuszkolni az autóba, mint ahányan szabályosan elférnének az utastérben, 25 százalékuk beült már valaki mellé, akiről tudta, hogy ivott, 24 százalékuk pedig vezetett már drog hatása alatt; e válaszok különösen azok közt voltak gyakoriak, akik rendszeresen járnak fesztiválokra. Általánosságban elmondható, hogy a megkérdezettek 41 százaléka szerint néha szívesen vállal kockázatot vezetés közben, holott 26 százalékuk szenvedett már valamilyen balesetet, 20 százalékuk pedig ült már olyan autóban, amit megállított a rendőrség.

93 százaléknak meggyőződése, hogy jól vezet – ugyanakkor 54 százalék elismeri, hogy nem mindig olyan körültekintő, ahogyan az vezetés közben szükséges lenne.

A fiatalokat érintő halálos balesetek áldozatainak többsége férfi, és a Ford felmérése megerősítette, hogy ők valóban hajlamosabbak a könnyelmű kockázatvállalásra. A fiatal férfiak figyelmét háromszor nagyobb valószínűséggel tereli el egy vonzó gyalogos látványa, mint a fiatal nőkét; 25 százalékukat már megállította a rendőr, szemben a fiatal nők 16 százalékával; emellett pedig hajlamosabbak a gyorshajtásra, a vezetés közbeni telefonálásra és az ittas vezetésre.

A felmérés Franciaországban, Németországban, Olaszországban, Spanyolországban és az Egyesült Királyságban készült, és mint kiderült, a franciák közül ültek már a legtöbben olyan autóban, amit megállított a rendőrség. A németek tartanak a legkevésbé egy autóbalesettől, és ők a leghajlamosabbak a gyorshajtásra is – ahogyan ők szenvedik el a legtöbb balesetet is. Az olaszok a leginkább hajlamosak telefonálgatni vezetés közben, és a spanyolok vezetnek a legkönnyelműbben olyankor, amikor a barátaikat fuvarozzák. A britek kifejezetten hajlamosak megbámulni egy vonzó gyalogost, így náluk a leggyakoribbak az ebből eredő balesetek.

A Ford DSFL program 13 évvel ezelőtt indult útjára az USA-ban, ma pedig már Belgiumban, Dániában, Finnországban, Franciaországban, Németországban, Olaszországban, Hollandiában, Lengyelországban, Romániában, Oroszországban, Spanyolországban, Törökországban és az Egyesült Királyságban is folynak gyakorlati képzések. A tréningeken a fiatal autóvezetők megtanulják a veszélyhelyzetek felismerését, a jármű kezelését, valamint a helyes sebesség és követési távolság megválasztását. A program megismerteti a fiatalokkal az ittas, illetve kábítószeres állapotban történő vezetés veszélyeit, emellett pedig a közösségi média használatának zavaró hatásait, például a vezetés közbeni szelfizés problémáit is bemutatja – miután a Ford egy korábbi, 2014-es felméréséből kiderült, hogy minden negyedik fiatal autós készített már szelfit vezetés közben.

“Életbe vágóan fontos megtalálnunk a legjobb módszert arra, hogy ezeket a nagyon fontos üzeneteket eljuttassuk a fiatalokhoz, és hogy a lehető legtöbb autós számára biztosítsuk annak lehetőségét, hogy tökéletesítse vezetési tapasztalatát a DSFL képzésein” – vélekedett Graham.

LEGFRISSEBB

Újragondolja az elektromos autók töltését a Mercedes-Benz

0
A Mercedes-Benz új lendületet ad az elektromos kishaszongépjárművek piacának Közép-Európában: a vállalat az E.ON-nal kötött megállapodás keretében minden eddiginél személyre szabottabb és egyszerűbb e-mobilitás...

Visszatért a Ferrari Testarossa

TESZTJEINK