Főoldal Blog Oldal: 402

Évről évre egyre népszerűbb a Nagy Futam

Igazi, hamisítatlan ünnep a technikai sportok kedvelőinek a belvárosban A Nagy Futam elnevezésű rendezvény.

nagy-futam-2016-autoaddikt-2

Nem meglepően évről évre egyre népszerűbb esemény A Nagy Futam, az idén is több százezren voltak kíváncsiak a Budapest szívében megtartott eseményre, amelyen felvonult a hazai, valamint a nemzetközi autó- és motorsport krémje. 

Sőt, az Európa-bajnokságra készülő labdarúgó-válogatott, és az olimpiára hangoló magyar csapat néhány tagja is eljött – többek között Dzsudzsák Balázs, Juhász Roland, Torghelle Sándor, Feczesin Róbert, Nagy László, Gyurta Dániel, Benedek Tibor és Nagy Viktor – õk azonban természetesen csak az autogramosztásból vették ki a részüket, a „szakmázást” meghagyták a profiknak.

„Nagyon büszke vagyok rá, hogy már negyedik alkalommal ülhetek itt illusztris társaságban, az ilyen, kapun kívüli események is hozzájárulnak ahhoz, hogy hazánkban ennyire népszerûek a technikai sportok, s ezért tudtuk többek között újabb öt évre meghosszabbítani a Formula–1-es szerződésünket. Büszkék vagyunk a pálya új aszfaltjára, mint ahogy arra is, hogy harminc év után sikerült elérni, hogy a jövő héttõl egy új Volán-busz járat szállítja akár a Hungaroringre is az utasokat. Így már nem csupán a nagy események alatt közelíthető meg közösségi közlekedéssel a versenypályánk” – mondta Gyulay Zsolt, a Hungaroring Sport Zrt. elnök-vezérigazgatója.

Az esemény sztárvendége a korábbi Formula–1-es legenda, Gerhard Berger volt, aki egy klasszikus F1-es autóval, egy BRM-mel bemutatózott, majd pedig csatlakozott Karl Wendlingerhez és Patrick Friesacherhez, egy-egy Nascar-gép volánja mögött, s a libabõrt okozó motorhang mellett  a közönség nagy örömére rózsaszín, kék és fehér füstöt eregettek az autókból, hogy fokozzák a látványt.

„Mindig nagy élmény Budapestre jönni, már versenyzőként is szerettem. Akkoriban az volt a futam különlegessége, hogy elõször jöhettünk a vasfüggöny mögé, amikor pedig megérkeztünk, akkora szeretet és érdeklõdés fogadott minket, hogy az egyszerûen elképesztő. Attól a pillanattól fogva imádtam a magyar futamot, sok volt a szurkolóm is, igaz, talán többen ismertek a diszkóból, mint a pályáról. De a viccet félretéve, az említett élményeknek köszönhetõen, amikor hívtak, szívesen jöttem vissza, és nagyon élveztem az egész Nagy Futamot, jó volt látni, hogy milyen sokan eljöttek, és hogy mennyire szeretik itt az autósportot. A BRM is lenyûgözött, elképesztõ a hetvenes évek technikája, annyi baj volt csak, hogy ez egy viszonylag szűk autó, nem az én magasságomra tervezték. De azért csak belepréseltem magam valahogy” – viccelődött Gerhard Berger, aki egész nap vérbeli profi módjára autózott, és úgy is nyilatkozott.

Csakúgy, mint a DTM gyári pilótái, Miguel Molina (Audi), Lucas Auer (Mercedes) és Martin Tomczyk (BMW), akik megalapozták a német túraautó bajnokság szeptemberi visszatérését a Hungaroringre – aki látta őket autózni, annak biztosan megdobbant a szíve, s az biztosan vágyik majd rá, hogy versenykörülmények között is szurkolhasson nekik.

Michelisz Norbert autóját a gyári csapat már konténerbe tette, és elindította Marokkó felé, úgyhogy az utcai Hondájával bemutatózott, de a közönség így is nagyon szerette. „Minden pillanatát imádom a Nagy Futamnak, ez az idén sem volt másként. Jó érzés, hogy ennyi motorsport-szerető ember van Magyarországon, reméljük, hogy még sokszor jöhetünk a belvárosba, hogy minél közelebbről lássanak minket” – mondta Michelisz.

S hogy ehhez mit tett hozzá Baumgartner Zsolt, hazánk egyetlen Formula–1-es pilótája? Azt, hogy: „Az ilyen utcai rendezvények emberközelivé teszik az autósportot, s mivel a Nagy Futam ingyenes, ide bárki eljöhet és találkozhat a kedvenceivel. Ilyenkor az a legfontosabb, hogy lehetõleg maradandó élményt szerezzünk a nézőknek…” 

Sajnos az autós bemutató végén történt egy kisebb baleset: az egyik Ferrari a hátsó szárnyával hozzáért egy kordonhoz, amitől a kordon megütött öt nézőt. Hármat közülük biztonsági vizsgálatra kórházba szállítottak, de mindhárman csak könnyebb sérüléseket szenvedtek.

A Nagy Futam délutáni programjában a repülőgépek játszották a főszerepet, a műrepülő világbajnok Besenyei Péter alapozta meg a hangulatot (és bár az Air Race-en már nem indul, bizonyította, hogy tudása mit sem kopott), utána jött a Red Bull flottája, a Flying Bulls, majd pedig régi harci gépek, és egy Wizz Air utasszállító, ami mindig lélegzetelállító élmény a Duna fölött.

nagy-futam-2016-autoaddikt-1

A végére maradt a csattanó: Veres Zoltán műrepülő világbajnok két dél-afrikai társa, Jason Beamish és Larry Beamish társaságában Guinness-rekordot kísérelt meg. Korábban soha, senki sem repült még át kötelékben a Lánchíd alatt, most azonban ez is megtörtént. Igaz, mindenkiben megállt az ütő, amikor a kötelék bal oldalán lévõ gép (valószínűleg egy széllökés miatt) leért a vízre, a pilóta azonban elképesztõ lélekjelenlétrõl és rutinról tett tanúbizonyságot, amikor újra a levegőbe emelte.

A Hyundai drukkerparkja szuper élményt nyújt az EB szurkolóinak

A 2016-os futball Európa-bajnokság hivatalos szponzoraként a Hyundai digitális rajongói parkkal kápráztatja el a szuperdrukkereket. A kifejezetten EB-fanoknak szóló játékban meccsjegyeket és izgalmas ajándékokat nyerhetnek azok, akik a legtöbb szavazatot kapják rajongói képükre.

hyundai-tucson-euro-2016-autoaddikt

A Hyundai egy aranyos kisfilmet alkotott, amelyben egy szenvedélyes focidrukker kisfiú szemszögéből mesélik el a rajongás valódi élményét. A videóban a kisfiú nagyon sok házimunkát vállal el, hogy meg tudja venni az EB-meccsre szóló jegyét, ám mire összegyűjti rá a pénzt, elfogynak a belépők. A szülei elviszik a Hyundai Fan Park-ba, ahol fantasztikus élmény várja; rengeteg rajongóval együtt szoríthat a kedvenc csapatának.

A szerencsések már a meccsekre szóló jegyekkel ülnek a zsebükben, de sajnos nem mindenki tud személyesen eljutni az EB helyszíneire. A Hyundai online Fan Park célja megadni az esélyt a legnagyobb focirajongóknak, hogy élőben követhessék kedvenc meccseiket a francia helyszíneken. Ezért semmi mást nem kell tenni, csak feltölteni egy képet a weboldalra, amely megmutatja, hogy ő a legnagyobb rajongó Európában – kattintás IDE.

https://youtu.be/bJ0yLPMpeFU

A legtöbb szavazatot elért kép készítőjét a Hyundai ajándékjegyekkel jutalmazza. Amennyiben a nyertes rendelkezik már jeggyel, egy exkluzív személyi sofőrt biztosítanak számára, aki a stílusos érkezésben és távozásban áll majd rendelkezésére.

A második izgalmas videó közvetlen az EB előtt várható, úgyhogy érdemes nyitott szemmel járni!

2001 óta több, mint 2.5 millió MINI készült Oxfordban

Tizenöt éves jubileumi ünnepséget tartott a brit kisautó-gyártó, a MINI Oxfordban: a hagyományokkal átitatott létesítményben napra pontosan tizenöt évvel ezelőtt, 2001. április 26-án készült el az első modernkori MINI modell, egy merőben új autóipari korszak első mérföldköveként.

mini-2001-15-ev-oxford-autoaddikt

Az első újkori MINI Cooper Chili Red fantázianévre keresztelt tűzpiros karosszéria-fényezést viselt, amelyet a tetőn és a visszapillantó-házakon hófehér árnyalat hozott kontrasztba. A prémium szegmens eredeti kisautójának újjászületésével a létesítmény és a brit gyártó életében egyaránt páratlan sikertörténet vette kezdetét: 2001 óta több mint 2,5 millió MINI modell látott napvilágot az oxfordi üzemben, a rendkívül népszerű kisautók pedig a világ több mint 110 országában találtak gazdára.

A MINI oxfordi létesítményét mind a mai napig a világ legkorszerűbb autóipari üzemei között tartják számon. A gyárban dolgozó munkatársak létszáma a kezdeti 2 400-ról az elmúlt tizenöt év során 4 500-ra nőtt, a gyártósorokon pedig naponta mintegy 1 000 MINI készül el, megállás nélkül, három műszakban. Az üzem egyik kivételes sajátossága a gyártósorok példátlanul magas fokú rugalmassága: az oxfordi gyárban jelenleg a MINI modellpalettájának négy karosszériaváltozata készül. Mindegyik autó az ügyfelek egyéniségének tökéletes tükörképeként ölt testet, az opcionális extrafelszereltségek, a karosszéria-fényezési lehetőségek, az utastéri kiegészítők és árnyalatok, valamint a kárpitváltozatok rendkívül széles palettájának köszönhetően. A sportos kisautók szimbólumai, a vadonatúj MINI John Cooper Works modellek ugyancsak „egyenesen Oxfordból” érkeznek. „Napi ezer darab, egyénre szabott prémium kisautó legyártása nem kis feladat, amelyet munkatársaink napról napra rendkívüli alázattal és kivételes szaktudással készítenek” – mondta Frank Bachmann, a MINI oxfordi létesítményének menedzsere.

Az oxfordi autógyártás története mindeközben már több mint egy teljes évszázadra tekint vissza. 1931-ben a brit létesítmény gyártósoráról már a Morris Oxford modell gurult le, amelyet különleges kialakítású hűtőrácsa miatt akkoriban csak „Bikaorr” fantázianéven emlegettek. A milliós értékesítési darabszámot az üzem történetében elsőként az 1948 és 1971 között gyártott Morris Minor négykerekű lépte át.

A klasszikus Mini születése évétől, 1959-től egészen 1968-ig készült Oxfordban, Morris Mini-Minor néven. A döntés, hogy az újkori MINI is már a kezdetektől itt készüljön, már 2000 tavaszán megszületett. Az üzem széleskörű, rekord sebességű modernizálási folyamata mindössze tizenhárom hónapig tartott, mire minden teljesen készen állt a kisautó szegmens újabb forradalmára. A brit kisautó-klasszikus modern újraértelmezésének megszületésével rendkívül látványosan indult a XXI. századi autógyártás. Az új MINI a termelés beindítása után nem sokkal átlépte az előre kitűzött értékesítési volument, a modellpaletta pedig egy második karosszéria-változattal gazdagodott: az első MINI Cabrio 2004 tavaszán gurult le az oxfordi üzem gyártósoráról.

A 2006 őszén bekövetkezett generációváltással párhuzamosan a MINI termelési folyamatai a brit kisautó-gyártó Oxfordból (karosszéria- és vázépítés, fényezés, illetve összeszerelés), Swindonból (présüzem) és Hams Hall-ból (erőforrás-termelés) álló gyártási háromszögébe költöztek át. A termelési háromszög folyamatos bővítése és modernizálása lehetővé tette, hogy a gyártási volumen fokozása mellett a MINI modellpalettája is újabb karosszéria-változatokkal bővüljön. Az ezredforduló óta a BMW Group több mint 1,75 milliárd angol fontot fektetett be Nagy-Britanniában működő gyártási hálózatába.

2007 őszén megkezdődött Oxfordban a megnövelt tengelytávú, nagyobb terhelési kapacitású és forradalmian innovatív ajtórendszerrel felszerelt új MINI gyártása: az új MINI Clubman nagyszerű értékesítési mutatókat produkált a hagyományos ajtókkal szerelt MINI Cooper és a nyitott tetős MINI Cabrio oldalán. A nyitott tetős kétajtós második modellgenerációja pontosan a márka 50. évfordulóján érkezett meg a piacra, 2011-ben pedig a MINI Coupé, majd egy évvel később a második nyitott tetős prémium kisautó, a MINI Roadster is csatlakozott a palettához.

Prémium szintű vezetési élményükkel a MINI modellpalettájának Oxfordban készülő tagjai minden korábbinál szélesebb célcsoportot varázsolnak el. A háromajtós MINI mellett napjainkban már a vadonatúj ötajtós MINI is a paletta nagy sikernek örvendő tagja. Akárcsak a vadonatúj MINI Clubman, amely immáron a prémium kompakt szegmens meghódítását tűzte ki célul maga elé. A hatajtós járműkülönlegességek ezúttal is Oxfordban látják meg a napvilágot – nem csupán elsőkerék-meghajtással, de mostantól intelligens ALL4 összkerékhajtással is.

A Toyota Mirai első példányai Lengyelországban lettek forgalomba helyezve

Az első hidrogénüzemű Toyota Mirai szedánokat Lengyelországban helyezték forgalomba. A két üzemanyagcellás Toyota az üzemanyagtöltés folyamatát és a mindennapi felhasználást vizsgáló, közúti tesztekben vett részt.

toyota-mirai-lengyelorszag-autoaddikt-006

Az ideiglenes rendszámokat az a Lengyel Közlekedési Intézet (ITS) bocsátotta ki, amely az európai HIT-2-Corridors projekt lengyelországi megvalósításáért felel. A projekt célja, hogy hidrogéntöltő állomások olyan, kellően sűrű hálózatát hozza létre Európában, amely lehetővé teszi, hogy a felhasználók üzemanyagcellás gépkocsijukkal keresztül autózhassanak a földrészen.

A két autó néhány napot töltött Lengyelországban. Mindkettő a Linde csoport által biztosított mobil hidrogéntöltő állomást használta. Lengyelországban két éven belül megvalósulnak az első, telepített hidrogéntöltő állomások, ezzel megnyitva az utat a Mirai helyi forgalmazása előtt.

toyota-mirai-lengyelorszag-autoaddikt-002

„Az autógyártók már megkezdték az új, üzemanyagcellás típusok piaci bevezetését. A hidrogéntöltő hálózat fejlesztése Európa-szerte, így Lengyelországban is szisztematikusan zajlik majd. A hidrogén folyosók megvalósítása a közlekedési intézet által megállapított ütemtervhez, valamint a hidrogén technológia teljes piaci bevezetésére vonatkozó előrejelzésekhez igazodva megy végbe” – mondta Mikolaj Krupinski, az intézet szóvivője.

toyota-mirai-lengyelorszag-autoaddikt-004

A Toyota Mirai nem most járt először Lengyelországban. Az úttörő modellel 2015 novemberében már megismerkedhetett a lengyel közönség. Néhány napos látogatása során a Mirai tiszteletét tette a varsói Flottapiaci Autókiállításon, majd részt vett a közlekedési intézet által szervezett, a hidrogén közlekedésben történő felhasználásáról szóló konferencián. A varsóiak a turisták körében is rendkívül népszerű Királyi Úton szervezett, egynapos bemutató alkalmával is találkozhattak az autóval. A Mirai idén, a Poznańi Autószalonra is ellátogatott.

toyota-mirai-lengyelorszag-autoaddikt-001

„A hidrogén üzemű Toyota Mirai sorozatgyártású modell, amely már most megvásárolható Japánban, az Egyesült Államokban, Nagy-Britanniában, Németországban és Dániában. Az idei évtől a Toyota Norvégiában, Svédországban és Hollandiában is megkezdi a típus forgalmazását. A márka 2020-ig összesen 30 ezer darab üzemanyagcellás gépkocsi értékesítését tervezi. A múlt héten két Mirai látogatott el Lengyelországba. Az autókat ideiglenes rendszámmal láttuk el, hiszen a lengyel közutakon kívántunk velük teszteket végrehajtani” – mondta Robert Mularczyk, a Toyota Motor Poland kommunikációs igazgatója.

toyota-mirai-lengyelorszag-autoaddikt-005

Az üzemanyagcellás Toyota Mirai nulla károsanyag-kibocsátás mellett üzemel. Működésének egyetlen mellékterméke a víz. Az autó jelentős mértékben hozzájárul a Toyota Környezetvédelmi Kihívás 2050 programban felvázolt célok megvalósításához. A 2015 októberében megfogalmazott tervek szerint a Toyota 2050-re 90 százalékkal kívánja csökkenteni flottaszintű CO2-kibocsátásának globális átlagát (a Toyota 2010-es gobális átlagához képest.)

A Mirai a világ legelső hidrogén üzemanyagcellás limuzinja, amelynek megalkotása során a Toyota a hidrogén üzemanyagcella technológia kutatása és fejlesztése során szerzett, két évtizedes tapasztalatait éppúgy felhasználta, mint a hybrid hajtáslánc-technológiák terén elért globális vezető szakértelmét. A Mirai a fedélzetén üzemelő üzemanyagcella-köteg segítségével, hidrogénből állít elő elektromos áramot. A folyamat egyetlen mellékterméke a víz. A jármű egy tankolással a benzines járművekhez mérhető távolságot, mintegy 500 kilométert képes megtenni, maga az üzemanyag-feltöltés pedig csupán 3 percet vesz igénybe. 2016-ban a Toyota Mirai-t választották meg az Év Globális Zöld Autójának.

toyota-mirai-lengyelorszag-autoaddikt-003

Takarékosabb, nyomatékosabb, erősebb és tisztább az új Ford EcoBlue dízelmotor

A Ford bemutatta az első Ford EcoBlue dízelmotort, amely kifinomult technológiákkal és innovatív tervezéssel optimalizálja az üzemanyag-fogyasztást, és csökkenti a CO₂- és NOX-kibocsátást.

ford-ecoblue-motor-2016-autoaddikt

A Ford díjnyertes EcoBoost benzinmotorjainak élvonalbeli teljesítményére és technológiáira alapozva született meg a Ford EcoBlue dízelmotor-család; ezek a 100-240 lóerős erőforrások hajtják majd a vállalat jövőbeli személyautóit és haszongépjárműveit.

Az új Transit és Transit Custom haszongépjárművekben bemutatkozó négyhengeres, 2,0 literes Ford EcoBlue egység az üzemanyag-takarékosság, a teljesítmény és a kifinomult működés páratlan kombinációját kínálja.

Az új erőforrás érezhetően javítja az autók vezethetőségét, hiszen a most kifutó, azonos teljesítményű 2.2 TDCi blokkhoz képest 20 százalékkal nagyobb forgatónyomatékot ad le 1.250 1/perc fordulatszámon, így a haszongépjárművek vezetői sokkal könnyebben kezelhetik majd a mindennapos közlekedési helyzeteket, például az araszoló forgalomban való lassú haladást vagy a lassan mozgó járművek előzését. Az új motor emellett egy személyautó kifinomult működését kínálja a haszongépjármű-szegmensben, hiszen alapjárati zajkibocsátása 50 százalékkal alacsonyabb.

“A kisebb, takarékosabb, ugyanakkor meglepően erős Ford EcoBoost új mércét állított a benzinmotorok világában. Ugyanez a cél vezérelt minket, amikor kifejlesztettük az új Ford EcoBlue dízelmotor-családot” – mondta el Jim Farley, a Ford Európa elnök-vezérigazgatója. “Ez az új erőforrás több mint 10 százalékkal javítja az üzemanyag-fogyasztást és a CO₂-kibocsátást a Transitban, amely így – a legkelendőbb európai haszongépjármű-család tagjaként – további előnyöket kínál a vásárlók számára.”

A vadonatúj motor felépítése kisebb belső súrlódást és tisztább égést biztosít. A kipufogógázok kifinomult utánkezelésének köszönhetően az ultra-alacsony károsanyag-kibocsátás megfelel a 2016 szeptemberében életbe lépő, szigorúbb Euro VI szabvány előírásainak, amely az Euro V szabványban megengedett szinthez képest 55 százalékkal alacsonyabb NOx-kibocsátást irányoz elő

A motor gázcseréjét olyan innovatív megoldások tökéletesítik, mint a Fordnál első ízben alkalmazott tükrözött beömlőnyílással kiegészített integrált szívórendszer, a magas hőmérsékleti tartományokra tervezett rakétahajtóművek anyagából készített, kis tehetetlenségű turbótöltő, valamint a vadonatúj, nagy nyomású üzemanyag-befecskendezési rendszer, amely gyorsabb, csendesebb és precízebb üzemanyag-ellátást biztosít.

A Ford angol és német tervezőcsapatai által kifejlesztett vadonatúj, 2,0 literes Ford EcoBlue motor először 105, 130 és 170 lóerős kivitelekben készül a haszongépjárművek számára. A 200 lóerőnél nagyobb teljesítmény leadására is képes blokk – további új EcoBlue erőforrásokkal együtt – később a Ford személyautónak kínálatában is megjelenik, s a választékban egy 1.5 literes egység is szerepel majd.

Csekély súrlódás, kifinomult égés

A mérnökök teljesen tiszta lappal kezdtek hozzá a vadonatúj 2,0 literes Ford EcoBlue motor tervezéséhez, innovatív megoldásokkal csökkentve a szerkezet súrlódását, amelyekkel 13 százalékos fogyasztáscsökkenést sikerült elérniük:

  • A 10 mm-rel eltolt hajtókarok minimumra csökkentik a dugattyú oldalirányú terhelését, mérsékelve ezzel a kisméretű, vasból készült blokk hengerfalán keletkező súrlódó erőhatásokat
  • Kisebb átmérőjű főtengelycsapágyak
  • Olajfürdős kialakítás a vezérműtengely és az olajpumpa szíjhajtásához
  • Optimalizált szelepvezérlés és vadonatúj, egyetlen darabból készített vezérműtengely-modul

A Ford első ízben alkalmazott tükrözött beömlőnyílással kiegészített integrált szívórendszert, amely precízen vezérli a hengerekbe irányuló levegőáramlást: az egyes és kettes számú hengerekbe az óramutató járásával megegyező irányban, a hármas és négyes számú hengerekben pedig ezzel ellentétes irányban forgatva meg a légáramot.

Ez a szimmetrikus elrendezés egységes üzemanyag-levegő keveredést biztosít mind a négy égéstérben, így a mérnökök jobban kontrollálhatták az üzemanyag égését. Az égési folyamat finomhangolása során a számítógépes szakértők egyedül a szelepemelés és szelepvezérlés beállításánál több mint 1400 olyan tényezőt vizsgáltak meg, amelyek befolyásolhatják a működés hatékonyságát.

“Első tükrözött beömlőnyílásunknak és az optimalizált égéstér-kialakításnak köszönhetően az üzemanyagból sokkal hatékonyabban nyerhetjük ki az energiát, mint bármelyik eddigi dízelmotorunkban,” nyilatkozta Dr. Werner Willems, a Ford égésrendszerekkel foglalkozó részlegének műszaki szakértője.

Az új üzemanyag-fúvókák akár hat befecskendezést is képesek elvégezni egyetlen égési ciklus során; az egyes befecskendezések ideje kevesebb mint 250 mikroszekundum (0,00025 másodperc), és ezalatt 0,8 mg gázolajat juttatnak az égéstérbe, ami körülbelül egy cukorkristály tömegének felel meg. Ez a csekély mennyiség nyolc, egyenként 120 mikron átmérőjű (vagyis körülbelül az emberi hajszál vastagságával megegyező), kúp alakú lyukon át jut az égéskamrába.

A jellemzően a prémium személyautókban alkalmazott, az elektromosság hatására alakváltozással reagáló kristályokkal működő piezoelektromos technológia kiválóan alkalmas az üzemanyag mennyiségének szabályozására, ezért a Ford ezt a technológiát használta fel az üzemanyag-befecskendező egységben. Az új befecskendezők kevesebb zajjal működnek; az üzemanyag-szivattyú energiavesztesége minimális; az Auto-Start-Stop rendszer gyorsabban és kevésbé észrevehetően működik; a maximális üzemanyag-takarékosság érdekében a rendszer valós időben változtatja a kalibrációt.

Fejlett turbótöltés

A mérnökök kifejezetten úgy tervezték meg a vadonatúj, kompakt turbótöltőt, hogy alacsonyabb motorfordulatszám mellett is több levegőt szállítson, mint a most kifutó 2.2 TDCi blokk hasonló rendszere, így a motor a teljes fordulatszám-tartományban erőlködés nélkül, fürgén reagál a gázparancsra, és már 1.250 1/perc fordulatszámon is 340 Nm forgatónyomatékot ad le.

A legmodernebb aerodinamikai elvek alapján tervezett turbinakerék átmérője közel 10 százalékkal csökkent. A kerék olyan könnyűfémből készült, amit extrém hőmérsékleteken, például rakétahajtóművekben használnak. A repülőgépiparban használatos alumíniumból készült kompresszorkerék átmérője ugyancsak 15 százalékkal csökkent. Ezek a méretcsökkenések mérséklik a tehetetlenséget, így gyorsabban épül fel a teljesítmény; a kerék fordulatszáma elérheti a 240.000 1/perc értéket is, ami javítja az alacsony fordulatszám mellett leadott forgatónyomatékot.

“A vásárlók visszajelzéseit elemezve kitűnt: egyre több vezető számára fontos, hogy a dízelmotoros autók képesek legyenek ‘kúszni’, amikor a kuplung felengedése után a motor alapjáraton működik – éppen ezért volt minden eddiginél lényegesebb az alapjárati nyomaték-leadás” – mondta el Paul Turner, a Ford Európa motortechnikai részlegének vezetője.

A kompresszorkerekeket öntés helyett egyetlen tömbből marják ki, így a gyártási tűrés 2-3 mikron közti értékre javult (ami körülbelül egy baktérium méretének felel meg), ezzel együtt pedig tartósabb, kevesebb zajjal és rezgéssel működő szerkezetet eredményez. Az új turbótöltő működtető egységében a korábbi csigakerekes megoldást fogaskerekes szerkezet váltotta fel, ami a felére, azaz 110 ezredmásodpercre (egy emberi szempillantás felére) csökkentette a reakcióidőt.

A Ford első, szabványosított szelektív katalitikus redukciós rendszere is segít abban, hogy az új motor magabiztosan teljesítse a jövőbeli európai károsanyag-kibocsátási előírásokat. A maximális hatékonyság és az üzemi hőmérséklet alatt is kiváló teljesítmény érdekében a rendszer a motorblokk hátsó részén kapott helyet. A kipufogógáz-visszavezető cső egybeépült a hengerfejjel, így a motor kialakítása még kompaktabb, a gázhűtés pedig optimálisabb lett.

Még finomabb működés

A 2 literes Ford EcoBoost motor a Ford első dízel haszongépjármű-erőforrása, amely személyautós szintű zaj-, vibráció- és nyersesség (NVH) értékeket kínál, jelentős mértékben javítva a vezető komfortérzetét.

Az új motor alapjáraton feleakkora zajkibocsátással működik, mint a 2.2 TDCi blokk. Különleges tervezésének köszönhetően a zajcsökkentésre optimalizált hengerfej és motorblokk, valamint a merevebb létraváz és olajteknő érzéketlen a motor belsejében zajló folyamatokra, a nem sík felületekkel illeszkedő részegységek szoros tömítései pedig elnyelik a motorzajt.

“Egy motor alapfelépítménye úgy működik, mint erősítő; akárcsak egy harang, ami felerősíti a belső mozgás zajait. Ezért aztán egy olyan harangot próbáltunk kifejleszteni, ami nem szól túl jól” – mondta Dominic Evans, a Ford Európa NVH-specialistája. “A motor minden jelentős zajforrását úgy terveztük meg, hogy csendesebben és simábban működjön – és sikerült megalkotnunk a Ford eddigi legkifinomultabb haszongépjármű-dízelmotorját.”

A hengerfej habosított anyagú hangszigetelő burkolata és a hangelnyelő anyagból készült első burkolat tovább mérsékli a kabinba beszivárgó motorzajt, így a vezető munkakörnyezete még csendesebbé válik. Az NVH-értékek javítását célzó további megoldások:

  • A fogaskerekek fogazásának mikron (0,001 mm) szintű elemzésével tökéletesebbé vált a fogak csatlakozása; ezáltal simább a működés, és kevesebb a magas frekvenciájú hang
  • Az optimalizált olajpumpa szabálytalan terelőlapátjai megtörik a szerkezet zajának frekvenciáját, így az kevésbé érzékelhető az emberi fül számára
  • A modern üzemanyag-befecskendezőkben integrált piezo-köteg, zajlágyító szoftver és optimalizált előbefecskendezés működik

Strapabíró haszongépjárművek

Az új 2 literes Ford EcoBlue motor is megfelel a Ford szigorú, haszongépjárművekre vonatkozó tartóssági elvárásainak, amelyek a világ minden piacán azonosak, legyen szó akár Európáról, az USA-ról vagy Kínáról. A motor teljesítményét 5,5 millió kilométernek megfelelő tesztüzemben vizsgálták; ebben 400.000 kilométernyi közúti teszt is szerepelt, amit valódi haszongépjármű-felhasználók teljesítettek, emellett pedig átfogó laboratóriumi elemzés és kíméletlen próbák a Ford tesztpályáin, valamint CAE-értékelés a fejlesztés minden egyes fázisában.

A mérnökök a kenési rendszer minden elemét (beleértve az olaj specifikációját, az olajteknő és szűrő méretezését, a hengerfurat deformációjának mérettűrését és a dugattyúgyűrű kialakítását) úgy alakították ki, hogy az az olaj élettartamának növelését szolgálja, amellett pedig karbantartást nem igénylő elemeket terveztek (vezérműszíj, vezérműtengely-modul, vízpumpa).

“A 2 literes EcoBlue motor fejlesztése során a legteljesebb mértékben figyelembe vettük a világ különböző részein élő felhasználók visszajelzéseit” – mondta el Turner. “A motor rugalmas kialakítása még azt is lehetővé teszi, hogy ugyanazt a blokkot elsőkerékhajtáshoz vagy összkerékhajtáshoz használjuk, a körültekintő tervezésnek és a kifinomult technológiáknak köszönhetően pedig ez az erőforrás hosszú időn át megfelel majd a jövőbeli üzemanyag-fogyasztási és károsanyag-kibocsátási előírásoknak.”

Idei első győzelmét szerezte a Hyundai Motorsport Argentínában

A Hyundai Motorsport a 2016-os rali világbajnokság negyedik versenyén, az Argentin-rali lélegzetelállítóan izgalmas utolsó napján megszerezte második FIA WRC győzelmét.

hyundai-motorsport-argentin-rali-2016-autoaddikt

A mindvégig a leggyorsabbak között autózó Hayden Paddon és John Kennard szenzációsan teljesítettek a Power Stage-en, így végül megelőzték a keményen küzdő Sébastien Ogier-t, és 14,3 másodperces előnnyel összesített első helyen zárták a hétvégét.

Az eredmény nem csupán Hayden Paddon legelső WRC győzelme, de az új generációs i20 WRC-nek is az első diadala, amelyet mindössze negyedik bevetésén ért el a Hyundai Motorsport új versenyautója. Ezzel a győzelemmel folytatódik a csapat sikeres szezonnyitása, hiszen immár harmadszor állhattak dobogóra, és ezzel megerősítették a Hyundai Motorsport második helyét a konstruktőri világbajnokságban.

„El sem tudom hinni! Tényleg nem gondoltam, hogy képesek leszünk végig tartani a lépést. Az egész a Power Stage-en dőlt el, itt mindent beleadtunk. Igazán különleges érzés volt az El Condoron ilyen csodálatos teljesítményt nyújtani. Sokat dolgoztunk azon a szakaszon, mivel korábban a szűk, kanyargós szakaszok nem igazán tartoztak az erősségeim közé. Most viszont széthajtottuk az autót. Egyelőre fel sem tudom teljesen fogni, ami történt. Fantasztikus eredmény ez a számomra, és persze John és az egész csapat számára is. Elképesztően sokat dolgoztunk az új generációs i20 WRC-vel. Az első tesztektől fogva tisztában voltan azzal, hogy ezzel az autóval esélyünk nyílhat a győzelemre, csak arra nem számítottam, hogy ez ilyen hamar bekövetkezik” – mondta Hayden Paddon.

A hétvégi győzelemmel a Hyundai Motorsport folytatja lenyűgöző menetelését a 2016-os rali világbajnoki évadának kezdetén, miután Monte Carlóban és Svédországban dobogós helyen végzett, Mexikóban pedig negyedikként zárta a versenyt a csapat. A csapat a 2014-es Német rali óta most először nyert versenyt; a délutáni Power Stage-en nyújtott teljesítmény ismét rávilágított arra, hogy az új generációs i20 WRC képességei alapján egyenrangúként veszi fel a versenyt ellenfeleivel. „Ezt a versenyhétvégét soha nem feledjük el! Hayden pályafutása legkiválóbb teljesítményét nyújtva érte el az utóbbi idők egyik legizgalmasabb WRC győzelmét. A Power Stage-en nyújtott eltökéltsége lenyűgöző volt, ahogy a tempó is, amit diktált; ő és John megérdemelték a győzelmet. Fantasztikus dolog ez a Hyundai Motorsport minden munkatársa számára. Most másodszor nyertünk a WRC-ben, és először az új generációs i20 WRC-vel, ráadásul ilyen korán, az évad negyedik versenyén. Nagyon sokat dolgoztunk az új autón, különleges ajándék, hogy erőfeszítéseinket ilyen fényes siker koronázta. Most együtt ünnepel az összes pilóta, és a csapat minden egyes tagja. Az öröm pillanataiban is tisztában vagyunk azonban azzal, hogy rengeteg munka vár még ránk, így folytatjuk az új generációs i20 WRC fejlesztését. Most a Portugál rali következik a sorban, ahol új kihívások várnak ránk.” – mondta Michel Nandan csapatfőnök.

Az FIA rali világbajnokság ötödik versenyére, a Portugál ralira május 19.-22. között kerül sor; a Hyundai Motorsport itt töretlen lendülettel kívánja folytatni az új generációs i20 WRC sikerszériáját.

WTCC: Björk és Ekblom, a Volvo Polestar Cyan Racing pilótái az első ötben végeztek

A Volvo Polestar Cyan Racing pilótái, Fredrik Ekblom és Thed Björk a vizes, nehéz körülmények ellenére sikeresen birkóztak meg a Hungaroring aszfaltjával, és kétszer is a legjobb öt között végeztek az FIA túraautó világbajnokság hétvégi versenyén.

volvo-polestar-cyan-racing-wtcc-hungaroring-2016-autoaddikt

„Büszke vagyok arra, hogy egy, számunkra teljesen ismeretlen pályán, ráadásul vizes aszfalton érhettem el eddigi legjobb eredményemet. Már csak azért is nagyszerű, hogy az első öt között tudtam végezni, mert gyakorlatilag egyáltalán nem ismerjük még az új autót” – mondta Ekblom, aki az első futamot a negyedik helyen zárta.

Habár az előző, szlovákiai versenyhétvégére visszavezethető problémák miatt Björk és csapata kénytelen volt motort cserélni, amivel a teszteléstől vonták el az értékes időt, a versenyző kemény küzdelemmel lépést tartott csapattársával, Ekblommal, és annak eddigi legjobb eredményét megismételve a második futam végén negyedikként haladt át a célvonalon.

A négyszeres STCC bajnok a verseny után azonnal rohant a repülőtérre, hogy minél hamarabb együtt lehessen mindenórás párjával. A baba azóta meg is született, a kisfiú és az anyukája egészségesek.

„Csodálatos volt a verseny! Pénteken ki kellett hagynom a tesztet, az első futamban a legutolsó helyről rajtoltam, és aztán egy rendkívül csúszós pályán kellett vívnom az ellenfelekkel. Rendkívül elégedett vagyok, hogy a hétvégét egy ilyen dobogó-közeli eredménnyel koronázhattam meg. Most azonban irány haza, hiszen apa leszek” – mondta Björk.

Az FIA WTCC magyarországi futamaival mindössze négy hét alatt három versenyhétvégén vett részt a Polestar Cyan Racing, amely két fontos mérföldkövet is ünnepelhetett: Björk az időmérők során bejutott a harmadik tesztkörbe (Q3), illetve mindkét pilóta az első öt között tudott végezni a versenyeken.

„A hétvégi esős időjárásnál aligha tudtunk volna rosszabbat elképzelni magunknak. Az, hogy a csapat ilyen körülmények között is képes volt jól teljesíteni, rendkívül inspirálóan hat ránk. Most jön Marrákes szűk utcai pályája, amely teljesen más lesz, mint az eddigi három hétvége. Igazán izgalmas kihívásnak ígérkezik” – mondta Alexander Murdzevski Schedvin, a Polestar motorsport- igazgatója.

Már Szombathelyen is beszerezhetők a Suzuki motoros termékei

A Suzuki motoros termékeit is forgalmazza az eddig csak gépjárműeladással foglalkozó szombathelyi Suzuki Castrum. Ez a második Suzuki motoros márkakereskedés, ami idén nyílt.

suzuki-castrum-szombathely-autoaddikt

Magyarország legnyugatibb szegletében is feldübörögtek a Suzuki motorkerékpárjai a szombathelyi Suzuki Castrum avatóünnepségén és az azt követő teszthétvégén. Az ünnepélyes megnyitón Hubay Gábor, a Castrum Ferreum Kft. tulajdonosa és Krisztián Róbert, a Magyar Suzuki Zrt. operatív igazgatója vágta át a szalagot.

„A Suzuki tavaly 269 motorkerékpárt értékesített Magyarországon, ami 68 százalékos növekedés a megelőző évhez képest. Az értékesítési sikerben nagy szerepet játszanak márkakereskedéseink; biztosak vagyunk benne, hogy a Suzuki Castrum esetében is így lesz, és az eladások a Nyugat-Dunántúl régióban is megugranak” – mondta Krisztián Róbert.

„Nagy utat tettünk meg 1990-es cégalapításunk óta több tevékenységi körben is, de ügyfeleink igényeinek legmagasabb szintű kiszolgálása volt mindig is az elsődleges célunk” – mondta Hubay Gábor, akinek a profilbővítés megszokott dolog. Cége, a Vasvár római kori nevét viselő Castrum Ferreum mérnökirodaként kezdte, és az irodaszer- és üzemanyag-kereskedelmen keresztül jutott el előbb az autó-, majd most a motorértékesítésig. Hubay szerint sikerük egyik záloga, hogy munkatársai szeme előtt nap mint nap egy Henry Ford-idézet lebeg: „A szolgáltatás fontosabb, mint a nyereség; a nyereség nem cél, hanem a szolgáltatás eredménye.”

A szalagátvágást követően a Suzuki operatív igazgatója sok sikert kívánt a kereskedőnek, és átadta neki a Suzuki-kereskedések elmaradhatatlan kabalafiguráját, a vevőket szerencsehozó bal mancsával invitáló, pénzbőséget hozó porcelánmacskát.

A nyitóünnepség részeként Magyarországon először láthatták a résztvevők a Suzuki visszatérő univerzális csupasz motormodelljét, a könnyed, nyomatékos, középméretű új SV650-et, sőt kuriózumként Koller László basszusgitáros a SV650-es reklámjának gitárszólóját is eljátszotta a megnyitón.

Az érdeklődők a péntek délutántól szombat estig tartó teszthétvége keretében olyan legendás és új modelleket próbálhattak ki, mint a csillogó, luxuskivitelű Burgman 650 Executive vagy a végtelenül kényelmes V-Strom 1000. Mivel a Suzuki Castrum autószalon is egyben, lehetőség nyílt a turbómotoros Vitara S tesztvezetésére is.

A Suzuki Castrum a második motorkerékpárokat forgalmazó márkakereskedés, ami idén nyílt. A Nyugat-Dunántúl régióban immár kettő, országszerte pedig 12 szalon várja a Suzuki motorok, robogók és quadok szerelmeseit.

Mazda MX-5: 1 milliót gyártottak 1989 óta

A Mazda bejelentést tett, miszerint nem kevesebb, mint 27 évvel a legendás MX-5 roadster gyártásának 1989. áprilisi kezdete után 2016. április 22-én a gyár elérte az egymillió darabos gyártási számot.

mazda-mx-5-1-millio-autoaddikt

Az első generációtól a mai, negyedik generációig azért voltunk képesek elérni ezt az eredményt, mert hihetetlen erős világszerte rajongóink támogatása” – mondta a Mazda Motor Corporation elnök-vezérigazgatója, Masamichi Kogai. „A Mazdát 96 éve alapították, és ahogy közeledünk centenáriumi évünk felé, egyre több örömet kínálunk e modell vezetésével, mely márkaikonunkká vált. A Mazdának az a legfontosabb célja, hogy különleges kapcsolatot alakítson ki vásárlóival, és vevőink újra és újra a mi márkánkat válasszák.

Azért, hogy a Mazda kifejezze köszönetét az MX-5 rajongói és tulajdonosai felé, az egy milliomodik modell különböző rendezvényeken vesz részt; május 3-án a hirosimai Virág Fesztiválon vonul fel. A mérföldkövet képviselő darabbal június 26-án találkozhatnak az érdeklődők a Goodwood Festival of Speed eseményén, Angliában, ahonnan a turné európai része folytatódik majd.

Az MX-5 a Mazda autóépítési filozófiájának szimbóluma, fáradhatatlan törekvés az autózás örömének fokozására. 1989-es megjelenése óta a modell folyamatosan kínálja a könnyűépítésű sportautók vezetésének élményét, s gyűjti rajongóit korra, nemre, származásra, kultúrára tekintet nélkül. Az MX-5 érdemeit idáig több mint 250 díjjal ismerték el világszerte. A tavaly megjelent 4. generációs modell trófeák garmadáját érdemelte ki, köztük a 2016-os Világ Év Autója és Autódizájnja díjat, a 2016-os Év Autója díjat Angliában, és a 2015/16-os Év Autója lett Japánban. Élő legenda, mellyel 2000 óta a Guinness Rekordok Könyvébe is bekerül, mint a legnagyobb darabszámban eladott kétüléses sportautó.

Idén 24. alkalommal lett a Škoda az IIHF főszponzora

A Škoda cseh belpiaca kifejezetten jégkorong-nagyhatalom. A cseh autógyártó 25 évvel ezelőtt vált a Volkswagen Csoport tagjává, és idén 24. alkalommal lett az IIHF Jégkorong-világbajnokság hivatalos főszponzora.

skoda-iihf-jegkorong-autoaddikt

1992-ben a Škoda az utolsó világbajnoki forduló prágai és pozsonyi járműszolgáltatójaként kezdte a támogatást. 1993 óta a márka hivatalos főszponzorként folyamatosan jelen volt minden IIHF Jégkorong-világbajnokságon.

A Škoda már az első, május 6-i mérkőzés előtt bemelegített az IIHF Jégkorong-világbajnokságra, látványos eseményekkel szórakoztatva a hokirajongókat. Ezek egyike április elején a szentpétervári jégkorongstadion újranyitási ünnepsége volt, amit a Škoda AUTO Russia támogatott. A Jubileumi Sportpalota Jégcsarnoka (Yubileyny Sports Palace Ice Arena) a VB két helyszínének egyike lesz, amely az átfogó felújítás után már új fényben ragyog. A megnyitó ünnepségen Oroszország és Norvégia nemzeti válogatottjai jó tempójú, barátságos mérkőzést játszottak egymással. A Škoda itt is közel volt a tűzhöz, hiszen az orosz importőr 2010 óta az orosz nemzeti jégkorong-válogatott hivatalos partnere.

Újabb pezsgő esemény volt Oroszországban, hogy a Škoda AUTO meghívta a „cool” sportág minden rajongóját egy nagy világbajnoki partira Szentpétervár szívébe. A hosszú járműparádén a cseh gyártó modelljei vonultak végig a Nyevszkij sugárúton – Oroszország egyik leghíresebb útján – át a Palota térre. A Škoda járművek mellett sok kiemelkedő jégkorongos személyiség is megjelent, többek között Alexander Judin, a 2002-es világbajnokság ezüstérmese, és Vladiszlav Kamenyev, Oroszország junior nemzeti válogatottjának kapitánya. A metropolisz lakói és a jéghokirajongók tömegei mindenütt éljenezték a parádét, ezzel téve teljessé a felejthetetlen eseményt. Mikor a menet végül megérkezett a szentpétervári Palota térre, a sportemberek és járművek felvonulását egy flash mobbal, egy mexikói hullámmal üdvözölték. A rendezvény végén a 2016-os IIHF Jégkorong-világbajnokságig tartó visszaszámolás jegyében sok ezer fehér léggömböt engedtek fel Szentpétervár egére.

Az idei IIHF Jégkorong-világbajnokságon összesen 16 csapat küzd meg a címért. A május 6-i nyitómeccsen a Cseh Köztársaság és az orosz házigazda válogatottja mérkőznek meg egymással a moszkvai Jégpalotában. Az IIHF világbajnokság találkozóit ezen a helyszínen, és a szentpétervári Jubileumi Sportpalotában fogják megtartani.

Jéghoki, kerékpározás és az Olimpia: a Škoda nagy hangsúlyt fektet a sportok támogatására. A Škoda hagyományosan sok sportágban érintett, amelyek közül a jégkorong, a kerékpározás és a motorsport jelentik a cég szponzori stratégiájának legfontosabb pilléreit. A Škoda 1992 óta az IIHF Jégkorong-világbajnokság partnere. A 2015-ös csehországi IIHF világbajnokság idején Škoda logók díszítették a cseh, a szlovák és az amerikai nemzeti válogatottak mezét és sisakját. Továbbá, a Škoda a Jégkorong Bajnokok Ligáját (CHL) is hivatalos szponzorként támogatja, valamint több jégkorongcsapat partnere is. A márka 2012 óta aktívan részt vesz a jelen és a jövő sztárjainak támogatásában. A Škoda Junior Jégkorong Kupa lehetőséget kínál a tehetséges fiataloknak, hogy megmutassák képességeiket.

LEGFRISSEBB

Új kihívó a spanyol autópiacon – bemutatkozott az Ebro, amely a...

0
Spanyolország autóiparát évtizedek óta a SEAT és a Cupra neve fémjelzi, ám most Barcelonában egy új márka, az Ebro jelent meg a színen, amely...

TESZTJEINK