Főoldal Blog Oldal: 463

Az új Ford Mustang innovatív fejlesztésű térdlégzsákja

Az innovatív fejlesztésű térdlégzsáknak köszönhetően még több hely jut a legújabb Ford Mustang első utasának. A Ford az első olyan autógyár, amely a külön beépített térdlégzsákok helyett a kesztyűtartó fedelébe beépített, különleges műanyag légzsákot alkalmaz.

ford_mustang_2015_terdlegzsak_autoaddikt

A vállalat gőzerővel dolgozik a tömegcsökkentő technológia jövőbeli felhasználási módjain; a textil helyett műanyagot alkalmazó módszerhez eddig már 23 bejegyzett szabadalom fűződik.

A légzsákok világhódító útja harmincöt évvel ezelőtt kezdődött, s azóta tízezrek köszönhetik életüket e s.zerkezeteknek.* Manapság már nem születik úgy autó, hogy a tervezők ne vennék számításba a légzsákok beépítését is.

A vadonatúj Ford Mustang az első olyan jármű, amelynek kesztyűtartójában egy újfajta térdlégzsák is lapul. Mivel a zsákot nem a műszerfalba szerelték, az első utas továbbra is szabadon kinyújtóztathatja lábait. A többi légzsáktól eltérően ezt nem textilből, hanem egy innovatív technológiával előállított, hajlékony műanyagból készítik, s a kesztyűtartó ajtajának belső és külső rétege között helyezik el.

A mindössze 46 centiméter hosszú és 28 centiméter széles légzsák 65 százalékkal könnyebb, mint egy hagyományos térdlégzsák, mégis ugyanakkora védelmet nyújt. Ütközés esetén a kesztyűtartó ajtajában elhelyezett gázfejlesztő 20 milliszekundum alatt fújja fel a zsákot, ami az ajtó külső borításán áthatolva hatékony védelmet nyújt a lábak számára. A tömegcsökkenésnek köszönhetően javult az autó fogyasztása, az innovációhoz eddig már 23 bejegyzett szabadalom fűződik.

„Ez egy teljesen új koncepció. Visszaültünk a tervezőasztalhoz, és több száz prototípust fejlesztettünk ki, míg rá nem találtunk a tökéletes megoldásra” – mondta el Sean West, a Ford utasvédelemért felelős igazgatója. „Fáradozásainkat siker koronázta. Olyan szerkezetet alakítottunk ki, ami két különböző elem funkciójának egyesítésével teret, súlyt és alkatrészeket takarít meg. A műszerfalat pedig még előrébb toltuk, így az első utas is kényelmesebben elfér.”

„A kesztyűtartóba beépített légzsákunk teljesen új lehetőségeket nyit meg a fröccsöntött műanyag légzsákok piacán. Ez a térdlégzsák minden bizonnyal csak a kezdet” – tette még hozzá West.

A vadonatúj Ford Mustangban összesen nyolc légzsák óvja az utasok testi épségét, s az észak-amerikai hatóságok a legbiztonságosabb kategóriába sorolták az autót. Ötven éves története során a legendás amerikai modell most először kapható egész Európában, sőt a vásárlók mindjárt két változat (Fastback és Convertible) közül is választhatnak.

Megmutatjuk a BMW Concept M4 GTS tanulmányt

A BMW Concept M4 GTS tanulmánnyal a BMW M divízió ismételten visszatér a gyökereihez: az 1972-ben, eredetileg BMW Motorsport GmbH néven alapított részleg egykoron nem csupán óriási szenzációt keltett életre a legendás BMW M1 versenyautóval, de kifejlesztette a Forma-1 első, világbajnoki címet elnyerő turbófeltöltésű erőforrását is, majd megépítette a világ máig legsikeresebb verseny túraautóját – az E30 kódjelű BMW M3 modellt.

bmw_concept_m4_gts_autoaddikt

A BMW Concept M4 GTS tanulmánnyal a bajor gyártó a különleges BMW M3 modellekből álló előkelő hagyományt folytatja tovább: az innovatív tanulmány a hetedik rétegmodell az 1988-ban elkészített BMW M3 Evolution, az 1990-ben bemutatott BMW M3 Sport Evolution, az 1995-ös BMW M3 GT, majd a 2003-ban debütáló BMW M3 CSL, a 2010-es BMW M3 GTS és a 2011-ben megépített BMW M3 CRT után. A versenypályán kifejlesztett technológia, a megnövelt teljesítmény, a könnyűszerkezetes járműépítés iránti elkötelezettség és a kisszériában limitált kiadás együttese az egyes sorozatok maximálisan kihegyezett képviselőit keltette életre ezen modellek képében, amelyek időről időre a verhetetlen menetteljesítmény és az érzelmekkel átitatott, exkluzív vezetési élmény kettősét kínálták az ügyfeleknek.

„Miközben a BMW M4 Coupé a motorsportos gének és a kompromisszumoktól mentes hétköznapi használhatóság ideális kombinációjának megtestesítője, a BMW Concept M4 GTS tanulmány egy érzelemdús, erőtől duzzadó, kivételesen exkluzív modell hírnöke, amelyet mérnökeink úttörő technológiai megoldások alkalmazásával, a legapróbb részletekig a versenypályára összpontosítva fejlesztettek ki és alkottak meg” – fogalmazott a speciális modellről Frank van Meel, a BMW M divízió elnöke. „Kivételesen optimális versenyzői kvalitásai ellenére a modell teljes mértékben alkalmas a közúti közlekedésre is. Vérpezsdítő versenysport-technológia az utakra, a lehető legőszintébb módon” – tette hozzá.

A BMW Concept M4 GTS koncepcióautóban olyan újfajta járműtechnológiai megoldások is bemutatkoznak, amelyeket a BMW a közeljövőben más modelljeiben is sorozatgyártásba küld majd. Mint ilyen, a nagyteljesítményű koncepcióautó a kétkerekű versenysportok etalonjának számító MotoGP biztonsági autójának innovatív vízbefecskendező rendszerét is megörökölte, amely az aszfaltcsíkon jelentős teljesítmény- és forgatónyomaték-többlethez juttatja a BMW M4 MotoGP Safety Car modellt. Mi több, a BMW Concept M4 GTS tanulmány OLED-technológiás (organic light-emitting diodes – organikus fénykibocsátó diódák) hátsó fényszórókat is kapott, amely merőben új megvilágításba helyezi a sötétben a BMW erőtől duzzadó sportolóját.

A vadonatúj BMW Concept M4 GTS koncepcióautó Kaliforniában, az augusztus 15-16-án megrendezendő, különleges járműveket felvonultató Pebble Beach Concours d’Elegance hétvégi eseményen mutatkozik be először a nagyközönség előtt, az elmúlt évek megannyi díjnyertes sportautójának gyűrűjében.

A legapróbb részletekig optimalizálva

A BMW Concept M4 GTS tanulmány a BMW M4 Coupé teljesítmény-orientált műszaki alapjaira és érzelmekkel átitatott vonalvezetésére épül. A nagyteljesítményű sportmodell különleges karaktere, amelynek minden részletét versenyautós szempontok szerint fejlesztették ki a tervezőmérnökök, már első látásra megmutatkozik. A karbonból készült, manuálisan állítható első koptató és hátsó légterelő szárny egyaránt a koncepció tökéletes aerodinamikáját segíti elő, amelyekkel a BMW Concept M4 GTS tanulmány igény szerint közúti használatra és versenypályára hangolható. A szénszál-erősítésű műanyagból előállított motorháztető a könnyűszerkezetes járműépítés iránti szigorú elköteleződés újabb bizonyítéka, amelynek köszönhetően nem csak az autó saját tömege csökkent, de súlypontja is lejjebb került. A széles első légbeömlő eközben optimalizálja a koncepcióautó körüli légáramlatot és minimalizálja az első tengely emelkedését.

A BMW Concept M4 GTS tanulmány dinamikus és különleges énjét a Frozen Dark Grey Metallic nevű, sötétszürke-metál fényezés és az Acid Orange élénk narancssárga kiegészítők kontrasztja hangsúlyozza tovább. A narancssárga színből az első koptató mellett a 666 M típusjelű, kovácsolt és csiszolt könnyűfém keréktárcsák is kaptak. Az elöl 9,5Jx19 coll méretű, hátul 10,5Jx20 coll méretű felniken Michelin Sport Cup 2 gumiabroncsok feszülnek, elöl 265/35 R19, hátul 285/30 R20 méretben. Az eltérő méretű abroncsok lehetővé teszik, hogy a BMW Concept M4 GTS koncepció idő- és teljesítményveszteség nélkül juttassa az aszfaltra acélos teljesítményét.

Vízbefecskendezés: megnövelt teljesítmény és teljes terhelés esetén alacsonyabb üzemanyag-fogyasztás

A BMW Concept M4 GTS tanulmányt a mérnökök ugyanazzal az innovatív vízbefecskendező rendszerrel szerelték fel, amely a MotoGP biztonsági autójaként dolgozó BMW M4 MotoGP Safety Car modellt is jól érezhető teljesítmény- és forgatónyomaték-többlethez juttatja a versenypályán.

A BMW M divízió által kifejlesztett és bemutatott vízbefecskendező rendszerrel a mérnökök a víz elpárolgása során jelentkező hűtő- és oxigénfelszabadító hatást használják fel a teljesítmény fokozására és a gyújtás optimalizálására: a rendszer a szitáló vízpermetet a töltőlevegő gyűjtőkamrájába fecskendezi, a lényegesen hűvösebb levegő pedig az égéstérben is alacsonyabb hőmérsékletet eredményez. Amellett, hogy a vízpermet hűtő hatása csökkenti a motor kopogási hajlamát, a hidegebb levegő magasabb oxigéntartalma nagyobb töltőnyomást és gyorsabb gyújtáspontot biztosít a turbómotorban. A technológia ezáltal nagyobb teljesítményt és forgatónyomatékot garantál, miközben jelentősen csökkenti a teljesítmény-leadás szempontjából lényeges alkatrészek hőterhelését, így még biztosabbá teszi a rendszer működését és növeli a turbófeltöltésű erőforrás élettartamát. A BMW Concept M4 GTS tanulmány ezáltal egy közúti használatra is alkalmas modellben kínálja a versenypályák nagyteljesítményű technológiáját.

Az M TwinPower Turbo turbófeltöltésű technológiával dolgozó soros hathengeres benzinmotor erőtől duzzadó teljesítmény-potenciálja kivételesen kidolgozott hőelvezető rendszert igényel, az erőforrás és a kiegészítő rendszerek környezetében egyaránt. Annak érdekében, hogy a hűtőrendszer minden közlekedési helyzetben és vezetési szituációban biztosítani tudja a hajtáslánc optimális működési hőmérsékletét, a BMW M részleg tervezőmérnökei kiemelkedően innovatív és hatékony hűtőrendszert fejlesztettek ki a modellhez. A rendszer egy fő és több kisebb léghűtőből áll, utóbbiak a magas és alacsony hőmérsékletű hűtőköröket, illetve a váltó és a turbófeltöltő hűtését szolgálják. A turbófeltöltő hűtéséről közvetett úton egy különálló, elektromos vízpumpával kiegészített intercooler gondoskodik.

OLED-technológiás hátsó fényszórók páratlan világítási pontossággal

A BMW Concept M4 GTS koncepcióautó hátsó fényszórópárját innovatív OLED-technológiával szerelték. Az OLED (organic light-emitting diodes – organikus fénykibocsátó diódák) egy vadonatúj technológiájú fényforrás, amely teljes felületén hoz létre homogén megvilágítást – ellentétben a LED-technológiával, amely csupán egy adott ponton bocsátja ki a fényt. A fényforrás beépítési magassága mindössze 1,4 milliméter, azáltal pedig, hogy alkotóelemei egymástól függetlenül, külön-külön is aktiválhatók, a technológia a világítás-megalkotás teljesen új dimenzióját nyitja meg a tervezők előtt. Az OLED-technológia kivételes beépítési rugalmasságot biztosít, miközben páratlanul pontos megvilágítást tesz lehetővé, összetéveszthetetlen formában.

Az OLED-technológia a fénytervezés és a világítási koncepciók új korszakának hírnöke, amely új távlatokat nyit meg az egyes BMW modellek karakteres és egyedülálló kivilágítási megoldásai terén, nappali fényviszonyok közepette éppúgy, mint teljes sötétségben.

Gyalogosfigyelmeztető rendszer fejlesztésében vett részt a Nissan

A Nissan a márkától már megszokott innovatív módon vezető szerepet vállalt az Európai Bizottság elektromos járművekbe épített gyalogosfelismerő rendszerek fejlesztését kezdeményező eVADER projektjében, melynek célja egy úttörő technológiájú, hangjelzéses gyalogosfigyelmeztető rendszer kifejlesztése volt.

nissan_evader_ev_autoaddikt

A Nissan a konzorcium tíz másik tagjával együtt olyan technológiát dolgozott ki, mely a gyalogosfigyelmeztető rendszerek következő generációjaként hatásos, célozható hangjelzésekkel figyelmezteti a gyalogosokat, illetve a közlekedés többi veszélyeztetett résztvevőjét az elektromos jármű jelenlétére, a lehető legkisebb zajterhelés mellett.

Az elektromos járművek elterjedésével egyre több szó esik zajmentes működésük előnyeiről és hátrányairól, ami a figyelem középpontjába állítja a gyalogosfigyelmeztető rendszereket. Az elektromos járművek alacsony zajszintjét a legnagyobb előnyök között tarják számon, hiszen ez hozzájárul a zajszennyezés drasztikus csökkentéséhez.

A Nissan az elektromos járművek piacának vezető gyártójaként, illetve a gyalogosokat figyelmeztető hangjelző-rendszer (VSP – Approaching Vehicle Sound for Pedestrians) kifejlesztőjeként – ami minden elektromos járművében az alapfelszereltség része – kiemelt fontosságot tulajdonít e kutatási területnek.

Ahogy David Quinn, a Nissan eVADER projektvezetője fogalmazott: „A Nissan a lehető legnagyobb figyelmet fordítja a gyalogosvédelemre, ezért is szereltük fel minden eddigi elektromos meghajtású modellünket a baleset-megelőzést szolgáló gyalogosfigyelmeztető jelzőrendszerrel. Az elektromos járművek piacának vezető szereplőjeként szeretnénk az eddig felhalmozott tapasztalatainkat hasznosítani a jövőbeli fejlesztés alatt álló technológiák vizsgálatában. Célunk, hogy megtaláljuk a tökéletes egyensúlyt az autók észlelhetőségének biztosítása, illetve az alacsony zajterhelési szint megtartása között, hiszen éppen ez jelenti az elektromos járművek egyik legnagyobb előnyét.”

 A Nissan úttörő szerepet vállalt az elektromos járművek széleskörű elterjesztésében. 2010-ben a Nissan LEAF, az első sorozatgyártásban előállított, globális piacon elérhető elektromos jármű bemutatása forradalmasította az autózás világát. Ez a modell továbbra is minden idők legkeresettebb elektromos járműve.

Az eVADER projekt egyik vezető résztvevőjeként a Nissan az elektromos járművek fejlesztése során szerzett szakértelmére alapozva sikeresen integrálta egységes rendszerré a Nissan és a konzorcium más tagjai által kifejlesztett technológiákat a bemutató modellben, biztosítva, hogy a hangjelzések tisztán hallhatók legyenek, miközben a lehető legkevésbé növelik a zajszintet.

A rendszer által generált hangjelzéseknek, pontosan irányítva kell elérniük a megfelelő gyalogosokat, ugyanakkor úgy kell működniük, hogy az a lehető legkevésbé legyen zavaró. A szirénaszerű hangjelzések alkalmazását már a fejlesztés kezdeti stádiumában elvetették, mivel ezek zavaróak, hangosak, és bizonyos esetekben felkavaróan hatnak a közlekedés többi résztvevőjére.

A rendszer végleges formájában egy szélvédőbe épített kamerára alapul, amely képes felismerni a gyalogosokat, kerékpárosokat és más úthasználókat. Egy-egy úthasználó észlelésekor a rendszer hat hangszórója célzott hangsugárral figyelmeztet az elektromos jármű közelségére. Az így kibocsátott hang akár 5 decibellel halkabb egy normál benzin- vagy dízelmotor zajszintjénél.

A gyakorlati tesztekhez a rendszert egy Nissan LEAF-be építették be, és a már kész figyelmeztető-jelzőrendszert is ezen az autón mutatták be 2014 decemberében, Barcelonában, ahol a látássérültek képviselői is elismeréssel nyilatkoztak az új technológiáról.

A projekt során végzett kutatások, illetve az elért eredmények felbecsülhetetlen értéket képviselnek a későbbi, hasonló irányú fejlesztések alapjainak megteremtésével, és valószínűleg beépülnek majd az EU gyalogosvédelmi jelzőrendszereket szabályozó rendelkezései közé is.

FIA Cross Country Világkupa 2015: a MINI ALL4 Racing csapata nyerte a hazai futamot

A Nasser Al-Attiyah (katari) és Mathieu Baumel (francia) alkotta versenyzőpáros 2015. augusztus 13-16. között, a Magyarországon megrendezett Hungarian Baja 2015 versenyen mindvégig bizonyította rátermettségét: miután a duó az augusztus 14-én, pénteken megrendezett speciális időmérő szakaszon a mezőny leggyorsabb versenyidejét autózta ki a MINI ALL4 Racing versenyautóból, az első helyről vághatott neki a két fő futamból álló versenyhétvége első jelentősebb megmérettetésének augusztus 15-én, szombaton.

mini_cooper_sd_5_ajtos_006

Normál versenykörülmények között a pilóták nem szeretnek az élről rajtolni, mert úgy nem igazán tudják felmérni a mezőny versenytempóját. Magyarországon ugyanakkor határozottan előnyt jelentett a pole pozíció megszerzése, a száraz, forró időben ugyanis az autók a futam nagy részében sűrű porfelhőt hagytak maguk után, ami jelentősen megnehezítette a sofőrök dolgát. Miközben az élen autózó Al-Attiyah végig tisztán látta maga előtt az utat, versenytársai a felvert porfelhőn keresztül voltak kénytelenek követni őt.

A kényelmesen navigálható száraz-, illetve a néhol ugratókkal és vízátfolyásokkal tarkított erdős szakaszok közepette a valósággal szárnyaló MINI ALL4 Racing egyik hátsó féktárcsája ismeretlen okok miatt egyszer csak kettétört, amely lassításra kényszerítette a katari pilótát. Az Al-Attiyah – Baumel versenyzőpáros ennek ellenére is bebiztosította a második szakasz futamgyőzelmét.

A tapasztal katari pilóta óvatosabb vezetéssel vágott neki az augusztus 16-án, vasárnap megrendezett utolsó futamnak. Jóllehet, a duó a vasárnapi szakasz dobogójának második fokára állhatott fel, összetettben mégis megszerezték a versenyhétvége első helyét, 14 perc 38 másodperces előnnyel. Mindezt annak ellenére, hogy a párost 3 perces időbüntetéssel is sújtották.

„Nagyon jó futamon vagyunk túl, amely után az FIA Rali Világkupa élére álltunk az összetettben. Gyorsan túlléptünk a szombati fékproblémán: néhány órára rá már be is bizonyítottuk, hogy mi és a MINI ALL4 Racing mire is vagyunk képesek. Vasárnap már jóval óvatosabban vezettem és nem mentem bele kockázatos szituációkba. A pálya sem volt könnyű, ráadásul roppant forróságot kellett kibírnunk” – összegezte a magyarországi versenyhétvégét Nasser Al-Attiyah.

A katari pilóta duplán ünnepelhetett vasárnap este, azon túl ugyanis, hogy a tavalyi Hungarian Baja futamgyőzelme után idén is az abszolút dobogó legfelső fokára állhatott fel navigátorával, az idei volt Al-Attiyah harmadik Hungarian Baja-győzelme, amely abszolút rekordnak számít az FIA Cross Country Rali Világkupa történetében.

E hétvégi győzelmével a MINI a Rali Világkupa összetett pontversenyének első két helyére lépett elő: Nasser Al-Attiyah jelenleg 180 ponttal vezeti a tabellát, míg az orosz Vladimir Vasilyev 171 ponttal a második. A 2015-ös FIA Cross Country Rali Világkupa következő futamának Lengyelország ad otthont, augusztus 27-30. között.

Az FIA Cross Country Rali Világkupa 2015-ös versenyszezonja

  • Február 20-22.: Oroszország (Baja Russia)
  • Március 27. – április 2.: Egyesült Arab Emírségek (Abu Dhabi Desert Challenge)
  • Április 18-24.: Katar (Sealine Cross-Country Rally Qatar)
  • Május 10-17.: Egyiptom (Pharaons Rally)
  • Június 25-28.: Olaszország (Italian Baja)
  • Július 24-26.: Spanyolország (Baja Aragón)
  • Augusztus 13-16.: Magyarország (Hungarian Baja)
  • Augusztus 27-30.: Lengyelország (Baja Poland)
  • Október 3-9.: Marokkó (Rallye du Maroc)
  • Október 22-24.: Portugália (Baja Portalegre 500)

A 2015-ös Range Rover Sport Goodyear abroncsokon fut

A Goodyear bejelentése szerint a 2015-es Range Rover Sport modellt a Jaguar Land Roverrel való többéves együttműködés egyik eredményeként Goodyear Eagle F1 Asymmetric SUV abroncsokkal szerelik fel.

range_rover_sport_2015_goodyear_autoaddikt

Az Eagle F1 Asymmetric SUV abroncskészlet tökéletesen illeszkedik a jármű közúti dinamikájához és lendületes kezelhetőségéhez. Az abroncsokkal felszerelt jármű kanyarodás közben kiválóan irányítható, mert a nyomás egyenletes eloszlásának köszönhetően nagy sebességgel történő kanyarodáskor az úttal érintkező felület maximalizálva van. Az abroncs jobb irányíthatóságot biztosít nedves utakon elődjéhez képest, hála aszimmetrikus mintázatának, amely növeli az útfelülettel érintkező felületet, továbbá könnyedén elvezeti a vizet, megakadályozva ezzel a vízen felúszás kialakulását. Végül, a futófelület mintázatának köszönhetően csökken a zajszint, így biztosítva a jármű luxus belső teréhez illő csendesebb, kényelmesebb vezetését.

„Az Eagle F1 Asymmetric SUV abroncs kiválóan párosítható a legújabb Range Rover Sport minden terepen magas teljesítményével. Sok éve dolgozunk már együtt a Jaguar Land Roverrel, és több jármű abroncskészletét is kifejlesztettük, így például a Range Rover Evoque vagy a Land Rover Discovery Sport abroncsait. Büszkék vagyunk a 2014-es Range Rover Sporthoz gyártott abroncsokra” – mondta Hans Vrijsen, a Goodyear EMEA marketing igazgatója.

Négyszáz BMW i3 egészíti ki Koppenhága tömegközlekedését

Miután a DriveNow autómegosztó szolgáltatás németországi, nagy-britanniai és egyesült államokbeli járműflottáiban sikeresen debütáltak a tisztán elektromos meghajtású BMW i3 modellek, a bajor gyártó 2015. szeptember 3-án további négyszáz BMW i3-at állít nemzetközi flottája szolgálatába, ezúttal Koppenhágában.

bmw_i3_koppenhaga_autoaddikt

Az elektromos kisautókból álló közlekedési hálózat első ízben jelenik meg Dánia fővárosában, ahol a tömegközlekedési eszközökkel összehangolva emeli majd a nagyvárosi mobilitás színvonalát. A BMW i almárka világszerte hatalmas népszerűségnek örvendő prémium modellje, a jövő járműtechnológiai megoldásaival felvértezett BMW i3 a nagyvárosokban élő emberek személyes mobilitását hivatott elősegíteni, minden szempontból környezetbarát, hatékony módon.

A BMW i úttörő lehetőségeket lát az elektromos autók közösségi megosztásában, hiszen a környezetbarát járművek kényelmes, közvetlen és pénztárcabarát közelsége jelentős lépés az elektromos mobilitás tömeges elterjedése felé vezető úton. Mi több, az elektromos modellek közösségi megosztásával nem csupán a forgalomban résztvevő járművek száma, de a nagyvárosok légszennyezettsége is csökken, ami jobb életminőséghez vezet.

A tömegközlekedési szolgáltatásokat nyújtó British Arriva PLC vállalatcsoport dániai leányvállalata, az Arriva Dánia 50 százalékos részesedéssel a legnagyobb busztársaság Koppenhágában.

A BMW i3 az elektromos autók közösségi megosztásának tökéletes főszereplője: azon túl, hogy meghajtásáról teljesen elektromos, ezáltal százszázalékosan környezetbarát hajtáslánc gondoskodik, ez a világ első négykerekűje, amelyet több lehetőségből építkező útvonaltervező funkcióval láttak el. Mint ilyen, a BMW i3 navigációs rendszere útvonaltervezéskor nem csupán az autó lehetőségeit, de a városban működő összes tömegközlekedési eszközt is figyelembe veszi, az aktuális menetrend szerint.

„Koppenhágába már most megérkezett a jövő mobilitása, amely személyre szabott, globálisan összehangolt, csendes és környezetbarát. Boldogok vagyunk, hogy Dánia fővárosába is elhozhattuk a BMW i3 kvalitásait és vele a jövő mobilitási koncepcióját” – mondta Dr. Bernhard Blättel, a BMW Group mobilitási szolgáltatásokkal foglalkozó részlegének vezetője. „Nem a versenyszellem hajt minket, sokkal inkább, hogy sikeresen együtt tudjunk működni a tömegközlekedési vállalatokkal, egy ügyfélközpontú, hosszú távon fenntartható, hatékony nagyvárosi mobilitási koncepciót kínálva” – tette hozzá az Arriva tömegközlekedési szolgáltatóval megkötött együttműködés kapcsán.

„Roppantul büszkék és nagyon boldogok vagyunk, amiért erős üzleti partnereinkkel tető alá hozhattuk eme innovatív mobilitási megoldást Koppenhágában. Biztos vagyok benne, hogy az emberek meglátják a DriveNow autómegosztó szolgáltatásban rejlő egyedülálló lehetőségeket és élvezni fogják a teljesen környezetbarát közlekedést. Az elektromos autók közösségi megosztása meghozza az elektromos járművek globális áttörését” – fogalmazott Nikolaj Wendelboe, az Arriva Dánia vezérigazgatója.

Frankfurtban mutatkozik be az új KIA Sportage

A vadonatúj KIA Sportage szeptember 15-én, a Frankfurti Autószalonon mutatkozik be először a nagyközönség előtt.

kia_sportage_2015_autoaddikt_003

Az új modellel a márka sikersorozata immár negyedik generációjába lép. A vadonatúj Sportage erős, agilis és ezt formáival is hangsúlyozza: a feszes vonalak a látványos vizuális elemekkel együtt dinamikus megjelenést alkotnak.

kia_sportage_2015_autoaddikt_002

Az utastér is új, stílusa egyszerű, letisztult és modern, anyagai különleges minőségűek, így túlzás nélkül állítható, hogy a mai modellsorban az új Sportage-é a KIA legkifinomultabb beltere.

kia_sportage_2015_autoaddikt_001

Az újdonság tervezési folyamatát a KIA frankfurti fejlesztőközpontjából irányították, a Sportage már a márka jövőbeni arculatát vetíti előre.

[TESZT] Suzuki Inazuma 250F – városba és kiránduláshoz egyaránt

Sokan keresnek olyan motorkerékpárt, amely valamilyen szinten (vagy épp teljesen) túlmutat a beskatulyázott városi robogós megközelítéseken. Nem mindig fontos persze, hogy a teljesítmény, vagy épp a hozzá köthető hengerűrtartalom szökjön az egekbe – fontos, hogy meglegyen az a szükséges plusz, többlet, amely kihangsúlyozza egyéniségünket.

suzuki_inazuma_250f_teszt_2015_techaddikt_001

Eme egyéniség jelen esetben inkább a sportos mivolt felé hajlik. Nem titok ez, ugyanis ha jobban és behatóban megszemléljük tesztünk főszereplőjét, a Suzuki Inazuma 250F modellt, máris látjuk, hogy nem holmi pártíz köbcentis járműről szól a fáma.

Mindezek fényében nagy valószínűséggel a meglepetés erejével hathat, ha kiderül, hogy a Suzuki Inazuma 250F 250 köbcentiméteres erőforrással bír. Persze ha a típusjelzést nézzük, ott nyilván rálelünk rögtön a számadatra, de ha csak úgy, félvállról véve nem túl részletekbe menően jegyezzük meg egy beszélgetés alkalmával a kategóriára irányuló kulcsszavakat, biztosan nem fognak hinni nekünk első blikkre.

Olyan, mint a nagyobbik testvér

Teljesen burkolt idomzatot kapunk a Suzuki Inazuma 250F esetében, kifejezetten áramvonalas küllemmel – mindez alapvetően a szélcsatornás fejlesztések végeredményeként jött létre. A Suzuki tervezőmérnökei sokat javítottak a menetkomforton, így értelemszerűen nőtt  a hőelvezetés, valamint a szélvédelem is. Ahogyan már feljebb is említettük: tényleges párhuzam látszik a nagymotor-kategória felé kacsintgatva, ráadásul a következő generációs GSX-R vonásait is megtalálhatjuk a burkolaton, illetve magán az egész Suzuki Inazuma 250F-formaterven.

suzuki_inazuma_250f_teszt_2015_techaddikt_006

Megkérdőjelezhetetlen a Suzuki Inazuma 250F kezelhetőségének és kényelmének mikéntje, ez a nyeregbe pattanás után máris érződik: a főbb kezelőszervek, mint például a sebességváltó, a fék, a kuplung karok mind oda vannak pozícionálva, ahol elsőre keresnénk azokat.

suzuki_inazuma_250f_teszt_2015_techaddikt_002

A Suzuki Inazuma 250F az első és a hátsó tengelyeken is tárcsafékekkel lett felszerelve, ráadásként az első fékkar állítható mellé. A fékerő kissé gyengének tűnik, azonban jól, kifinomultan szabályozható, mely gyakorlatban optimális kiegészítője a biztonságos és stabil közlekedésnek.

Két fővel is ajánlott. Igaz, nem több száz kilométeres túrákhoz

Teljes értékű, osztatlan üléssel vértezték fel a Suzuki Inazuma 250F-et, ez akár kettő fő részére is komfortos utazással kecsegtet. Legyen szó akár városi manőverezésről, reggeli-esti ingázásról (rövidebb távolságok), vagy akár hosszabbra nyújtott hétvégi kirándulásról.

suzuki_inazuma_250f_teszt_2015_techaddikt_005A túrázás kitűnő kiegészítője lesz egyértelműen a jó hangolású futómű, amely rossz minőségű aszfalton is kellőképp magabiztos viselkedést hoz, sőt, két személy esetén sem érezhető romlás az irányíthatóság minőségében. Az első futómű viszont nem állítható, ellenben a hátsó központi teleszkóp keménysége már igen. Utóbbi személyre szabását a hátsó ülés alatti, jól hozzáférhető helyen végezhetjük el, könnyedén. Egyébként a Suzuki Inazuma 250F a női vásárlói réteget is megcélozza, hiszen 780 milliméteres ülésmagassága elegendő lehet ahhoz, hogy egy alacsonyabb testalkattal rendelkező delikvens lába is biztonságosan földet tudjon érni.

suzuki_inazuma_250f_teszt_2015_techaddikt_007Műszerezettség tekintetében kellőképp felszerelt a Suzuki Inazuma 250F, ennek egyik számunkta leginkább tetsző részlete a mutatós fordulatszámmérő egyértelműen. Persze ne gondoljuk, hogy minden az analóg irányra korlátozódik, hiszen a sebesség kijelzése mind LCD alapú, csakúgy, mint a napi számláló (kilométer és megtett út kettős számlálója), illetve az öt szegmenses üzemanyagszint visszajelző is. S mondhatjuk, a Suzuki Inazuma 250F Pazar felszereltsége az műszerek opcióit nézve teljesedik ki, ugyanis az üres fokozat visszajelző LED-je mellett digitális fokozatkijelző és felkapcsolási figyelmeztetés is megtalálható a felhozatalban. Üröm az örömben a műszerfalat körülvevő rezgéscsillapító szivacs jelenléte, ennek látványa kissé kellemetlen, viszont megszokható.

Kéthengeres vízhűtéses blokk: elegendő a 24 lóerő, bár az önsúly viszonylag magas

250 köbcentiméter összlökettérfogatú, 2 hengeres, folyadékhűtéses blokkal érkezik a Suzuki Inazuma 250F, 24 lóerős maximális teljesítménnyel 8500-as percenkénti fordulatszámon. Két kipufogója kellően visszafogott hangzást nyújt, mely elsősorban szomszédaink örömére szolgálnak, ezzel együtt megmarad a motor kellemes duruzsolása is.

suzuki_inazuma_250f_teszt_2015_techaddikt_008

A Suzuki Inazuma 250F menetkész, 189 kilogrammos tömegét leginkább akkor érezzük, amikor arrébb kell tolnunk, viszont az alacsony súlypontnak köszönhetően a szűkebb (elsősorban városi, szűk utcákban eszközölt) manőverek is könnyedén kivitelezhetőek.

suzuki_inazuma_250f_teszt_2015_techaddikt_004

Dinamikus gyorsulást tapasztaltunk tesztjeink során, ami azért nagyszerű, mert a Suzuki Inazuma 250F önsúlya viszonylag magas. Aranyszabály jelen esetben is, hogy a nyomatékcsúcs magasabb fordulatszám tartományokban érkezik, egyenletes teljesítmény leadással párosítva. A tesztelt motorkerékpár egyik legkitűnőbb pontja a vajpuha kuplung, bár a sebességfokozatok szűk áttételezése ront némiképp az összképen, gyors fel- és visszaváltásokra lehet szükség helyzettől függően. Viszont nagy előny, hogy akár hatodik fokozatba kapcsolva is elmegy a Suzuki Inazuma 250F 50 kilométer/óra sebességgel.

Autópályatempóval is

suzuki_inazuma_250f_teszt_2015_techaddikt_009Akár autópályán is megtalálhatjuk számításainkat a Suzuki Inazuma 250F modellel, mivel a végsebesség meghaladja a 130 kilométer/órát, ezért a tényleges autópályatempó gyönyörűen tartható – igaz, kisebb vibrációk ilyenkor már fellépnek. Ideális utazósebességnek azonban inkább a 100-110 kilométer/órát jelölnénk meg, tapasztalataink ezt mutatják. Így látható jól, hogy országúton a leginkább optimális közlekedni a motorral, főként, ha hosszabb távolságokban gondolkodunk.

suzuki_inazuma_250f_teszt_2015_techaddikt_014

Mindent összevetve: a Suzuki Inazuma 250F jó ugródeszka lehet kezdő, vagy épp újrakezdő motorosoknak, ingázóknak. Alapjában véve illik rá a nagyon jó, minőségi jelző, s nem utolsó sorban alacsony fogyasztásával is vonzhatja a vásárlóközönséget kedvező ára mellett.

suzuki_inazuma_250f_teszt_2015_techaddikt_001

Árazás

A cikkben szereplő Suzuki Inazuma 250F motorkerékpár 1 489 000 forintos árcédulát kapott.

Suzuki Inazuma 250F specifikációk

ERŐFORRÁS   

Motorkonstrukció: folyadékhűtésű, négyütemű, soros kéthengeres, SOHC-vezérlésű

Összlökettérfogat: 248 cm3

Furat x löket: 53.5 mm x 55.2 mm

Sűrítési arány: 11.5:1

Teljesítmény: 24 LE (18 kW)/8500 f./perc

Forgatónyomaték: 22 Nm/6500 f./perc

ÜZEMANYAG-ELLÁTÓ RENDSZER  

Keverékképzés: elektronikus üzemanyag-befecskendező

Üzemanyagtartály kapacitása: 13.3 liter

ELEKTROMOS RENDSZER      

Indítórendszer: elektronikus önindító

ERŐÁTVITEL

Tengelykapcsoló: olajfürdős, többtárcsás

Váltófokozatok száma: hatfokozatú

Szekunderhajtás: lánchajtás

VÁZ

Váz típusa: keresztmerevítőkkel ellátott bölcsőváz

Méretek: 2140 x 790 x 1255 mm

Tengelytáv: 1430 mm

Villaszög: 26°

Utánfutás: 105 mm

Ülésmagasság: 780 mm

Szabad hasmagasság: 165 mm

Saját tömeg: 187 kg

FELFÜGGESZTÉS   

Elöl: olajcsillapítású, hagyományos felépítésű első teleszkóp, tekercsrugóval

Hátul: központi rugóstag

KERÉKABRONCS     

Elöl: háromküllős, présöntött, alumínium

Hátul: háromküllős, présöntött, alumínium

Gumiabroncs mérete elöl: 110/80-17M/C

Gumiabroncs mérete hátul: 140/70-17M/C

FÉKRENDSZER  

Elöl: szimpla tárcsafék kétdugattyús Nissin féknyereggel

Hátul: szimpla tárcsafék, egydugattyús féknyereggel

Blokkolásgátló: nem rendelhető

Plusz információk: a Suzuki magyar képviseletének honlapján.

Még több fotó: AutóAddikt Facebook oldal

A cikkhez tartozó fényképeket Canon EOS 5D Mark II fényképezővel készítettük.

Az online- és egyéb kommunikációnkhoz ASUS ZenFone 2 okostelefont használunk

Együttműködő partnereink: Acer Hungary, ASUSGigabyte, SonyEpson, Kaspersky Lab, Canon, Camera Kft., Nike

Utómunka hardver: Acer, ASUS, Gigabyte

[TESZT] MINI Cooper D – játék vele az élet

Korábbi írásunkban néhány hónappal ezelőtt már mutattunk be olvasóinknak gázolajos aggregáttal szerelt MINI-t. Igaz, akkor a kicsit formabontóbbat, konkrétan az 5 ajtóval felvértezett verziót vettük górcső alá. Sokakban nyilván felmerülhetett a kérdés: a MINI tulajdonképp ezek szerint már nem is annyira aprócska, mint ahogyan azt klasszikus értelmében megszokhattuk?

mini_cooper_d_205_teszt_autoaddikt_001

Megnyugtatunk mindenkit, hogy a MINI Cooper SD (mert ugyebár erről a modellről szólt írásunk) teljes egészében hozta a MINI által előirányzott, összetéveszthetetlen feelinget mind külső, mind pedig enteriőr tekintetében. Úgy, hogy közben azért megpróbált némiképp eltérni a megszokottól.

Nos, a MINI Cooper D esetében azonban gyártónak sikerült teljes egészében visszanyúlni a gyökerekhez, úgy, hogy a huszonegyedik század jelenléte és mivolta tökélyre csiszoltan tükröződik az autó minden egyes porcikáját tekintve. Persze ebben az esetben nem releváns a hajtáslánc (egyébként pedig annál inkább, ezt majd lejjebb részletezzük), úgyhogy nézzük át elsőként, mivel domborít a MINI Cooper D a külalakot tekintve.

Történt újítás, nem is kis mértékben

Elsőként az újragondolt és egyben megújult első lámpatestek tűnnek szembe, teljesen grafikájú lámpatestekkel és betétekkel. Ez a megközelítés érettebb külsőt kölcsönöz a MINI Cooper-nek, de azért jól ügyelve mellette arra, hogy a márka által képviselt bohókás mentalitás kiválóan tükrözze a megfelelő életérzést, minden túlzás nélkül.

mini_cooper_d_205_teszt_autoaddikt_003Bár alaphangon halogén alapúak a fényszórók, a MINI Cooper D-hez választható a full LED alapú lámpapáros is. S annak érdekében, hogy a tálalás ténylegesen összetéveszthetetlen legyen, jelen vannak az ikonikus krómgyűrűk is foglalatként, ellipszis alakzatot formázva, úgy, hogy az irányjelző a nappali menetfény alsó harmadába került elhelyezésre. Mindezt nyilvánvalóan azért, hogy az új, 2015-ös MINI Cooper még inkább feltűnőbb lehessen. Meg kell mondjuk, sikerült is.

mini_cooper_d_205_teszt_autoaddikt_004Ha mindez kevés lenne, vegyük szemügyre a MINI Cooper D hűtőmaszkját, azon belül is a három vízszintes matt króm elemet, melyek harmonikusan illeszkednek a rácsozatot körbehatároló ezüst ívbe, szintén hamisítatlan MINI jelleget hordozva. Stílusos, igaz? Mindehhez már csak hab a tortán a szélesre húzott és lefelé nyitott alsó légbeömlő elem, itt szintén feltűnnek a krómozott részletek, sportos és dinamikus látványt kölcsönözve a MINI Cooper D-nek.

Nem véletlenül taglaltuk ennyire részletesen a MINI Cooper D orr-részeit, ugyanis tévedhetetlenül a márka leginkább jellegzetes része ez, a legfőbb ismérv. Ugyanakkor természetesen az egész formaterv eredeti, de azért tradicionális, hiszen az oldalnézet is magáért beszél: a tekintélyes tengelytávolság, a C oszlop irányába felfelé húzó övvonal, az arányaiban nagy üvegfelületek, a keret nélküli oldalajtó-üvegezések mind visszahoznak némi retró érzetet a korábbiak révén.

mini_cooper_d_205_teszt_autoaddikt_002

Magasra ívelő sárvédő vonalakkal figyelmeztet a MINI Cooper D arra, hogy itt bizony méretes kerekek kaptak helyet; 205/45 R17 méretezésű gumiabroncsokkal (ez pontosan ugyanaz a méret, mint a MINI Cooper SD tesztautó esetében is). A tengelytáv sem elhanyagolható, 2495 milliméter, míg a teljes hossz 3821 milliméteres, így látható, hogy az első és a hátsó tengelyek a kocsiszekrény két végén kaptak helyet – hagyományosan.

Hátul legalább annyira egyedi, mint elöl. Vagy inkább a front-rész a kultikus?

Hátul hasonlóan a front részhez, a lámpák, azaz a zárófények tokozása jelenti a leginkább újat. A dizájn hasonló, mint a mellső buráknál, a krómkeret itt is megtalálható, ráadásul a mintázat is hasonló alakzatot ölt, mint elöl.

mini_cooper_d_205_teszt_autoaddikt_023A kipufogóvég krómozott, ismét bal oldalra került, a 211 literes, egyébként jól pakolható korlátozottan, és 680 literig bővíthető csomagtér ajtaja hangsúlyos krómcsíkot kapott középre az elmaradhatatlan MINI márkajelzéssel, valamint jobb oldalra biggyesztett Cooper D felirattal, hogy teljes legyen az összkép. A hátsó ködlámpa kialakítása az új modellekhez hűen középre került a lökhárító aljára, itt is megvan a krómozott keretvonal, hiszen a MINI Cooper D elemeiben prémiummodell, s ezt hangsúlyozni kell. Úgy, hogy ne tűnjön töménynek és tolakodónak, de bizton állíthatjuk: jól el lett találva az arany középút.

Megmutatjuk, milyen összefüggést lehet felfedezni a MINI és a LEGO között

Most pedig – rendhagyó módon – tennénk némi kitérőt, kapcsolódóan. A Napimagazin.hu-n párhuzamosan futó LEGO MINI Cooper bemutató tesztünket meglovagolva állítottuk egymás mellé a két autót, „ilyen volt – ilyen lett” módon (ráadásul a tesztelt MINI Cooper D rendszáma még a NEW szót is hordozta), pont azért, hogy meg tudjuk mutatni olvasóinknak, hogy szinte mit sem változott a koncepció az elmúlt évtizedekben.

mini_cooper_d_205_lego_teszt_autoaddikt_027

Ráadásul külön nagy piros pont a LEGO-nak, hogy sikerült a maximumra járatni az élethűséget 10242-es számú termékük kapcsán, ami – mint ismeretes – nem túl egyszerű feladat, ha tényleges kifinomultságról van szó.

mini_cooper_d_205_lego_teszt_autoaddikt_024

Tehát a LEGO kockák által összeállított egységet minden esetben letisztulttá kell tenni, úgy, hogy ne látszódjon a kirakott – jelen esetben autó – négyzetmilliméterein az, hogy hogyan és miből épül fel szerkezetileg. Ennek kapcsán a LEGO tervezőmérnökei maradandóan és egyben gyönyörűen tudták kivitelezni a sima, leburkolt felületeket a LEGO MINI Cooper MK VII kapcsán (tető, motortér-fedél, oldalak, sárvédők), de az utaskabin kialakítása is olyan, mintha egy utolsó részletéig optimálisan kidolgozott modellautót vizslatnánk.

mini_cooper_d_205_lego_teszt_autoaddikt_006

Az ülések felületein felfedezhetőek az autentikus mintázatok, láthatóak a műszerek, egyenként jól kivehetően, de a jobb oldali kormánykerék, a sebességváltó és a kézifék karja is tökéletesen a helyükön vannak. Nem beszélve a szintén nyitható oldalajtók belső kárpitozásáról, az oldaltükrökről, továbbá a lehajtható csomagtér fedele mögött elrejtett pótkerékről és piknik-felszerelésről.

mini_cooper_d_205_lego_teszt_autoaddikt_026

Ráadásként nagy szerencsénk volt, mivel sikerült egy olyan MINI tesztautót szereznünk, amely színösszeállításban is megegyezett a LEGO MINI Cooper-rel. Ugyanaz a zöld árnyalat, fehér csíkozás a motorháztetőn, fehér visszapillantók, fehér tető. Fokozhatatlan, mondhatnánk, s hát még mikor egymás mellé állítottuk a két autót – le és felmenők találkozása, teljesen más kategóriákban és évtized-eltolásokkal.

Minőségi enteriőr, a legapróbb részletekre is odafigyeltek

Kanyarodjunk vissza a MINI Cooper D tesztjéhez, folytassuk az utastér elemzésével. Érdekes, hogy a belső méretek most talán annyira nem tűntek szűkösnek, mint a korábban bemutatott MINI Cooper SD esetében, lehet, hogy megszoktuk, sőt, valószínű, mivel az SD-nek gyakorlatilag tágabb érzetet kell nyújtania.

mini_cooper_d_205_teszt_autoaddikt_011

Jól látszik, hogy a MINI Cooper D az utaskabin szempontjából is a funkcionalitásra és esztétikumra helyezte a fő hangsúlyt, a kitűnő fogású kormánykerék mögött elhelyezkedő kilométeróra és fordulatszámmérő mind optimálisan lettek kialakítva a sofőr látóteréhez alkalmazkodva, pontosan úgy, mint az összes vezetéssel kapcsolatos visszajelző. Korábban a MINI-k középkonzola volt maga a kilométeróra, itt jelenleg az infotainment található, nagy LCD alapú kijelzővel a középpontban, rendkívül jó információ-közvetítéssel.

mini_cooper_d_205_teszt_autoaddikt_013Lejjebb haladva a MINI Cooper D központi kapcsoló csoportjába futunk, hagyományosan kezdve a klíma és keringetés állításával, alatta pedig a tolatóradar, a Start/Stop automatika, az indítás és leállítás kallantyúi találhatóak. Jellegzetes MINI elemek ezek is, kicsit pilótafülkés összhatással.

Minőség és anyaghasználat tekintetében is jól pozícionált a MINI Cooper D, az illesztések rendben vannak, a felületek tapintása lágy, az alkalmazott műanyagok sem zörgősek, zavaróak. Az ülések kárpitozása szintén visszaemel a korábbi MINI-érzetből, fellelhetőek azok a kockás motívumok, melyek kapcsán említést tettünk feljebb, a LEGO változat taglalásánál.

mini_cooper_d_205_teszt_autoaddikt_019A MINI Cooper D ülései jól formázottak, testre szabhatóak (combtámasz például az elsőknél), viszonylag hosszú távon állíthatóak, megfelelő szélességű és hosszúságú ülő, valamint hátlapokkal. Hátulra a bejutás körülményesebb, bár az első székeket ütközésig előretolva áthidalható a probléma, viszont hosszabb távú utazások már némi kompromisszumkötést igényelnek a hátsó traktusban. Térd és lábterek tekintetében átlagos kategóriáján belül a MINI Cooper D, viszont a fejtér az ejtett tetővonalnak is köszönhetően korlátozottnak érezhető 180 centiméteres testmagasság környékén is.

3 hengeres dízelmotorjával jelenleg szinte verhetetlen

Minden kétséget kizáróan a MINI Cooper D legfontosabb részlete a szupermodern, új fejlesztésű 1.5 literes, mindössze 3 hengeres TwinPower turbótöltött dízelmotor. A tesztek megkezdése előtt elhatároztuk, hogy megpróbálunk elvonatkoztatni a downsizing minden egyes elemétől – jöjjön, aminek jönnie kell alapon keltettük életre az erőforrást.

mini_cooper_d_205_teszt_autoaddikt_022

Nincs nyoma kiegyensúlyozatlanságnak, kifinomult üresjárati működés viszont annál inkább van jelen, alsó fordulatszám-tartományban is élénknek mondható gázreakciókkal. Igaz, indulásoknál figyelni kell arra, hogy ne fulladjunk le, főként, ha Green fokozatba állítottuk a hajtásláncot, majd 1700-as percenkénti fordulatszám környékén érezhetően megérkezik az elvárt erőtartalék, és a 270 Newtonméter csúcs-forgatónyomaték az aszfaltra szabadul.

mini_cooper_d_205_teszt_autoaddikt_017

A vágta úgy 4000 környékén ér véget, a sebességfokozatok hosszúak, érezhetően az üzemanyag-fogyasztás optimalizálására lettek finomhangolva. Sok esetben éreztük úgy, hogy legalább ötödikben van a váltó, de nem, harmadikban, vagy jobb esetben negyedikben találtuk a kart; hatodik fokozatban épphogy teljesíti a 90 kilométer/órát, 1000 RPM felett némileg.

mini_cooper_d_205_teszt_autoaddikt_018

Látható tehát, hogy a MINI Cooper D a hatékonyságra lett kihegyezve, nem véletlenül kapta meg az A besorolást a DAT Deutsche Automobil Treuhand GmbH által jóváhagyva. A fogyasztás ennek megfelelően már-már hihetetlen határokat döntögetett, városi-vegyes használattal 4.2 liter/100 kilométer jött ki átlagolva (ez 1 tizeddel alul is múlja az autó brosúrájában is szereplő értéket), míg országúti körülmények közt, egyenes szakaszokon sikerült 2.9 liter/100 kilométeres átlagot is elérnünk. A vegyes átlag 3.4 liter lett 100 kilométerre.

Árazás: 5 és fél millió környékén indul a belépőszint

A MINI Cooper 5 620 000 forintos, míg a MINI Cooper D 6 184 000 forintos vételártól érhető el a márkakereskedésekben.

mini_cooper_d_205_teszt_autoaddikt_005

2015 MINI Cooper D specifikációk

Motor

Motortípus: soros elrendezésű 3 hengeres turbótöltött dízelmotor

Lökettérfogat: 1496 cm³

Maximális teljesítmény: 116 LE @ 4000 ford./perc

Maximális forgatónyomaték: 270 Nm @ 1750 ford./perc

Erőátvitel: elsőkerékhajtás, 6 fokozatú kéziváltóval

Méretek, egyéb műszaki adatok

Hossz: 3723 mm

Szélesség: 1683 mm

Magasság: 1407 mm

Tengelytáv: 2495 mm

Első gumik mérete: 205/45 R17

Hátsó gumik mérete: 205/45 R17

Tömeg, üresen: 1210 kg

Megengedett össztömeg: 1615 kg

Csomagtartó mérete: 211 liter, 680 literig bővíthető

Üzemanyagtartály mérete: 44 liter

Menetteljesítmények

Végsebesség: 205 km/h

Gyorsulás 0-ról 100-ra: 9.2 s (gyári), 9.4 s (saját mérés)

Fogyasztási adatok

Saját, mért eredmény (átlagos használattal)

Városi: 4.2 l/100 km

Országúti: 2.9 l/100 km

Vegyes: 3.4 l/100km

Gyárilag mért eredmények

Városi: 4.3 l/100km

Országúti: 3.1 l/100km

Vegyes: 3.5 l/100km

CO2 kibocsátás: 92 g/km

Bővebb információ a MINI hazai importőrének honlapján, IDE kattintva.

Még több fotó: AutóAddikt Facebook oldal

A cikkhez tartozó fényképeket Canon EOS 5D Mark II fényképezővel készítettük.
Az online- és egyéb kommunikációnkhoz ASUS ZenFone 2 okostelefont használunk.
Együttműködő partnereink: Acer Hungary, ASUSGigabyte, SonyEpson, Kaspersky Lab, Canon, Camera Kft., NikeUtómunka hardver: Acer, ASUS, Gigabyte

Üzemanyag-hatékony járműveké a jövő a Goodyear Dunlop Tires Europe felmérése szerint

Az európai ezredfordulós generáció környezetbarát jövőt szeretne kialakítani, és ennek elősegítése érdekében a fenntartható járművek által nyújtott előnyök érvényesülését szeretné látni.

zold_mobilitas_goodyear_autoaddikt

A Goodyear Dunlop Tires Europe (GDTE) és a ThinkYoung kutatócsapat legújabb közös felmérésének eredményei alapján a válaszadók legtöbbje (59,3%) úgy gondolja, hogy a következő 10 évben a gépjárműipar számára a legnagyobb erőpróbát a fenntartható gépkocsik létrehozása fogja jelenteni, melynek során a környezetbarát technológiákra kell összpontosítani.

A közlekedéshez és a mobilitáshoz kapcsolódó fejlesztések elengedhetetlenül fontosak ahhoz, hogy lépést lehessen tartani a társadalom gyorsan változó igényeivel. Ez késztette a Goodyeart arra, hogy belevágjon e téma kutatásába. A „ThinkGoodMobility” kutatómunka 12 ország több mint 2500 (18-30 éves) egyetemi hallgatójára terjedt ki, hangot adva pontosan azoknak a tudományos, technológiai, mérnöki, művészeti és tervezési tanulmányokat folytató egyetemistáknak, akik a mobilitás jövőjének formálói lesznek 2025-ben. Azt a célkitűzést szem előtt tartava, hogy biztosítsuk a haladást e generáció számára, és elősegítsük a jövőbeni mobilitásában rejlő lehetőségeik kiaknázását, a „ThinkGoodMobility” felmérés átfogó betekintést nyújt abba, hogy miket tekint ez a korosztály a legnagyobb kihívásoknak, és milyen fejlesztési igények merülnek fel ehhez kapcsolódóan a mobilitás terén.

Üzemanyag-hatékony járművek a fenntarthatóságot érintő törekvések középpontjában

Látva a népesség megállíthatatlan növekedését és a közúti közlekedés ebből fakadó bővülését, a gépjárműipart és a közlekedési rendszereket érintő, 2025-ig előrevetíthető fenntarthatósági törekvésekre vonatkozó kérdés kapcsán a fiataloknak majdnem a fele (49%) úgy véli, hogy többek között az üzemanyag-hatékony járművekre kell összpontosítani.

Az így vélekedők sokkal többen vannak, mint az a 27%-nyi kisebbség, amely a tömegközlekedési beruházásokat jelöli meg kiemelt célként. Ez azt jelzi, hogy az európai fiatalok elvárásokat fogalmaznak meg a közlekedési rendszerek átfogó fenntarthatóságával szemben, ugyanakkor nem akarják, hogy a választási lehetőségeik és a mozgásszabadságuk jelenlegi szintje bármennyire is korlátozódjon a jövőben. Valójában a válaszadók 85%-a úgy gondolja, hogy 10 év múlva saját autóját fogja vezetni.

Az elkövetkező évtized fenntarthatósági törekvéseinek további prioritásaikén a következőket jelölték még meg: a hatékony járművek által alkalmazott intelligens technológiák fejlesztése (24,1%), a járműveken keresztül megvalósított intelligens közlekedésirányítás (17,1%), valamint a környezetbarát és adaptív abroncsok (18,1%).

Ezek mind olyan jövőbe mutató tényezők, amelyek hozzájárulnak a járművek hatékonyabbá tételéhez. A kifejezetten abroncsokat érintő kérdések tekintetében a válaszadók körében a második legnépszerűbb igény a rendkívüli mértékű üzemanyag-hatékonyság (32,9%).

„Az európai fiatalok nem akarják, hogy a jövőbeni generációk szemében egy egyhelyben toporgó korosztályként tűnjenek fel” – mondja Jean-Pierre Jeusette, a Goodyear luxemburgi Innovációs Központjának igazgatója. „A környezetvédelemmel kapcsolatos igények 2025-höz közeledve egész biztosan még hangsúlyosabbak lesznek, és a fiatalok a gépjárműipartól és az abroncsgyártóktól fogják elvárni, hogy vezető szerepet vállaljanak a károsanyag-kibocsátás miatt jelentkező kihívás orvoslásában. A Goodyear folyamatosan befektetéseket eszközöl, hogy kielégítse a jelenlegi és a jövőbeni vevői és fogyasztói igényeket. Ezért fordultunk ehhez a generációhoz azzal a kéréssel, hogy a tagjai osszák meg velünk a fenntartható mobilitással kapcsolatos, 2025-ig előrevetített jövőképüket. A gépjárműiparral karöltve az abroncsgyártók számára is az jelenti a hajtóerőt, hogy olyan üzemanyag-takarékos abroncsokat tudjanak előállítani, amelyek csökkentik a CO2 kibocsátást, és elősegítik, hogy a fogyasztók alacsonyabb költségen juthassanak a termékekhez.”

Igény van az üzemanyag-hatékony megoldásokat elősegítő szabályozásra és ösztönző intézkedésekre

Az ezredfordulós nemzedék számára annyira fontos a fenntarthatóság, és e generáció tagjai annyira szeretnék, hogy az elkövetkező tíz évben az ennek érdekében kialakítandó fejlesztéseken keresztül még alacsonyabb lehessen a járművek üzemanyag-fogyasztása, hogy egyértelművé tették az elvárásukat, mely szerint olyan szabályozást kell kialakítani, amely elősegít e célkitűzésük megvalósítását. A kérdésre, hogy milyen előírások döntő fontosságúak a 2025-re kialakítandó közlekedési környezet szempontjából, a legnépszerűbb választ a CO2 kibocsátással kapcsolatos rendelkezések (44,6%) jelentették, illetve második helyen szerepeltek a tömegközlekedést ösztönző előírások (34.2%). A válaszadók 35,7%-a az üzemanyag-hatékony járművek gyártását ösztönző előírásokat is kiemelten fontosnak tartotta, ugyanakkor a hallgatók körében az üzemanyagok szabványosítását érintő rendelkezésekre vonatkozó válasz is népszerűnek bizonyult (27,9%).

„A fiatalokban jobban tudatosodik, hogy a döntéseik milyen hatást fejtenek ki, ezért minél hamarabbi intézkedéseket várnak, hogy olyan termékek és szolgáltatások valósulhassanak meg, amelyek biztosítani tudják a jövőbeni mobilitás fenntarthatóságának lépésről lépésre történő megvalósítását” – tette hozzá Jeusette úr. „Miközben a tágabb érelemben vett iparágtól elvárják, hogy vezető szerepet töltsön be, pontosan tudják azt is, hogy az ösztönző és szabályozó intézkedéseken keresztül szükség van a kormányzati szintű beavatkozásokra is. Mindez lendületet fog adni a megoldások megvalósításának, és még több üzemanyag-hatékony gépkocsi, illetve gumiabroncs gyártását fogja eredményezni. Egy, az európai abroncscímkékkel kapcsolatosan bevezetett szabályozás például az iparág szereplőit egy kisebb módosításra kényszerítette, még innovatívabb, illetve fejlettebb technológiájú abroncsok előállítására ösztönözve őket.”

LEGFRISSEBB

Egyetlen Land Cruiser sem látott annyi kalandot, mint a Krokodilvadász HJ47-ese

0
Augusztus végén Ausztráliában elárvereztek egy 43 éves Troopyt, azaz egy „csapatszállító” kivitelű Toyota Land Cruiser J40-est. Egy ilyen autó önmagában is érdekes ajánlat volna,...

TESZTJEINK