Főoldal Blog Oldal: 499

Euro NCAP Advanced díj a MINI-nek

Példaértékkel bíró biztonság a nagyvárosi forgalomban: az új MINI vezetést támogató rendszere elnyerte a Euro NCAP Advanced díjat.

mini_biztonsag_euro_ncap_advanced_2

Az új MINI nem csupán a vérpezsdítő vezetési élmény, de az aktív biztonság tekintetében is élen jár a prémium kisautó szegmensben. A legendás brit kisautó eme előkelő pozícióját most az új autókat tüzetesen átvizsgáló és világszerte elismert biztonsági teszteket végző független intézet, a Euro NCAP is megerősítette, különös tekintettel az új vezetést támogató rendszerre. A MINI az automata fékező funkcióval (City Braking function) ellátott, gyalogosokra figyelmeztető biztonsági berendezésével (Pedestrian Warning system) elnyerte a legfejlettebb autóipari technológiákat elismerő idei Euro NCAP Advanced díjat. Az innovatív rendszer az új háromajtós és az új ötajtós MINI-hez egyaránt elérhető vezetést támogató opció (Driving Assistant option) része, amelyet a független biztonsági szakértők előremutató innovációként értékeltek a nagyvárosi balesetek kockázatainak csökkentése terén.

A Euro NCAP Advanced díjat 2010 óta, évente adják át: az európai kormányok, autóklubok és biztosítók támogatását élvező neves elismerés az aktív biztonság és az utasvédelem területén mutatott kiemelkedő fejlesztéseket díjazza. A kitüntetés különösen azokra az új rendszerekre összpontosít, amelyek utat mutatnak a járműfejlesztés területén és messze túlmutatnak az Európa-szerte elismert Euro NCAP töréstesztjeinek követelményein.

mini_biztonsag_euro_ncap_advanced_1

A MINI harmadik generációjának piaci debütálásakor mutatta be az automata fékező funkcióval ellátott, gyalogosokra figyelmeztető biztonsági berendezést, amely az új MINI-hez elérhető számos különleges felszerelés egyike. Az új háromajtós és az új ötajtós MINI összes modellváltozatához elérhető vezetést támogató opció az aktív sebességtartó automatikát, a távolsági fényszóró asszisztenst, az útjelzéseket és táblákat felismerő berendezést, valamint az automata fékező funkcióval ellátott, ütközésre figyelmeztető rendszert egyesíti. Az innovatív felszereltség eme funkcionális sokfélesége teszi a vezetést támogató opciót különösen vonzóvá, hiszen jelentős mértékben növeli a MINI vezetésének kényelmét és biztonságát.

Az automata fékező funkcióval ellátott, gyalogosokra figyelmeztető biztonsági berendezés, amely elnyerte a Euro NCAP díját, 10 és 60 km/órás sebességtartomány között működik. A rendszer szüntelenül elemzi az első szélvédő mögé, a belső visszapillantó konzoljába épített kamera képét és figyelmezteti a sofőrt balesetveszély esetén. A sofőr első körben egy vizuális jelzést kap a rendszertől egy, a műszerfalon felvillanó szimbólum képében, amit második körben már egy hangjelzéssel járó figyelmeztetés követ. Mindeközben a berendezés közepesen erős fékezéssel, magától megkezdi a jármű lassítását, amely manőver már önmagában is jelentősen csökkenti az ütközésveszély kockázatát. A rendszer fékező beavatkozását a sofőr félreérthetetlen jelzésekkel érzékeli, közbeavatkozásával pedig nagymértékben hozzájárul a baleset megelőzéséhez.

A független méréseket végző Euro NCAP széleskörű vizsgálatnak vetette alá az új MINI automata fékező funkcióval ellátott, gyalogosokra figyelmeztető biztonsági berendezését az intézet teszt laboratóriumában, a vizsgálatok pedig egyértelműen igazolták a rendszer hatékonyságát, amely alapján az intézet a 2014-es Euro NCAP Advanced díjjal ismerte el az új MINI biztonsági funkciójának működőképességét és úttörő innovációját.

A Nissan köszönetét fejezi ki a Leaf-tulajdonosknak

A Nissan bejelentette, hogy a CarWings telemetriai rendszerben regisztrált, 100%-ban elektromos Nissan LEAF modellek tulajdonosai világszerte már összesen egymilliárd kilométert tettek meg autóikkal, ami több mint 180 millió kilogramm CO₂ kibocsátásától kímélte meg a légkört.

nissan_leaf_koszonetnyilvanitas

Ez a fantasztikus mérföldkő az elmúlt csaknem négy év eredménye, hiszen a LEAF, a világ első, nagy sorozatban gyártott, teljesen elektromos autója, mely 2010-ben lépett piacra. A LEAF jelenleg minden idők legnagyobb darabszámban értékesített elektromos járműve. A világszerte eladott több mint 147 000 LEAF-ből 31 000 darab Európában talált gazdára.

A LEAF-ben használt innovatív CarWings telemetriai rendszernek köszönhetően a Nissan a modell bevezetése óta pontos nyilvántartást vezet a CarWings-ben regisztrált LEAF-ek futásteljesítményéről. A Nissan egy online számlálón jegyzi a kilométereket, és számos népszerűsítő videofilm készítésével aktívan vonja be a tulajdonosokat is a számlálásba.

Paul Willcox, a Nissan európai elnöke a következőket mondta: „Eredetileg azt a célt tűztük ki, hogy az innovatív CarWings rendszerben regisztrált Nissan LEAF-tulajdonosok 2015 januárjára érjék el az egymilliárd kilométeres teljes megtett távolságot, és rendkívül nagy örömmel jelentjük be, hogy ehhez a mérföldkőhöz a vártnál korábban sikerült eljutni. Szeretnénk köszönetet mondani minden Nissan LEAF-tulajdonosnak, hogy a világon elsőként hozzásegítettek minket ehhez a sikerhez.”

„A Nissan LEAF a világ első, nagy sorozatban gyártott elektromos családi autója, és a teljes Nissan modellcsaládon belül a legmagasabb tulajdonosi elégedettségi pontszámmal rendelkezik.Ez a mérföldkőnek számító össztávolság jól mutatja, hogy ügyfeleink szorgalmasan gyűjtik a kilométereket, és aktívan kihasználják a csendes, emissziómentes autózás előnyeit.”

 Ez a különleges eredmény jól tükrözi a LEAF sikerét, és a vállalat folyamatos vezető szerepét az elektromos járművek piacán. A Nissan szeretné továbbra is megőrizni vezető helyét ezen a területen, ezért bemutatta második 100%-ban elektromos járművét, a zéró-emissziós e-NV200 kompakt városi furgont.

Téli tesztpályát létesít Finnországban a Goodyear Dunlop

A Goodyear Dunlop bejelentette az új téli abroncsokat tesztelő létesítménye, az Arctic Center megnyitását a finnországi Ivalóban.

goodyear_dunlop_teli_tesztpalya

Az új létesítmény az Északi-sarkkörtől 300 km-re északra, Finnország északkeleti részén, Ivalo közelében található. A pálya Európa egyik vezető téli abroncsokat tesztelő központja, és a mai naptól a Goodyear Dunlop kizárólagos használatába került. A központ egy völgyben helyezkedik el, ami olyan mikroklímát biztosít, amely különösképpen alkalmas a téli abroncsok tesztelésére havas és jeges körülmények között novembertől április elejéig.

A tesztpályát hivatalosan Jean-Pierre Jeusette, a Goodyear Innovációs Központjának vezérigazgatója, Laurent Colantonio, a Globális Abroncsteljesítmény-előrejelzés igazgatója, és a cég skandináviai részlegét képviselő Ludvig Nauckhoff helyi vezérigazgató nyitotta meg. A központot a finnországi székhelyű Action Parktól bérlik, és a Goodyearnek az előrelátható jövőben kizárólagos hozzáférése lesz a pályához.

Az Arctic Center infrastruktúrája különféle hó- és jégtesztre alkalmas útfelületet és pályát, illetve modern IT infrastruktúrával rendelkező irodákat tartalmaz, valamint számos szerelőműhely is rendelkezésre áll a tesztjárművek karbantartásához és a tesztelendő abroncsok előkészítéséhez. A területet egy kerítés védi az abroncsprototípusok, valamint az új, innovatív téliabroncs-technológia tesztelésének biztonsága és a bizalmasság biztosítása érdekében.

„Nagy izgalommal várjuk az Arctic Center megnyitását. Az a lehetőség, hogy ideális jég- és hóviszonyok között dolgozhatunk, kincset ér. A hóval kapcsolatos tudnivalókat nem lehet irodai körülmények között tanulmányozni, sem tesztelni, mivel terepen szerzett tapasztalatra van szükség, ez a feltétele annak, hogy a legmodernebb abroncstechnológiát alkalmazzunk” – magyarázza Jean-Pierre Jeusette, a Goodyear Innovációs Központjának vezérigazgatója.

A finnországi létesítményen kívül a Goodyear Dunlop a téli abroncsait francia, luxemburgi, svájci és új-zélandi pályákon is teszteli. A központok földrajzi elhelyezkedése lehetővé teszi a folyamatos, egész éves tesztelést, amelyet nagyon eltérő hóviszonyok között végeznek. Az Arctic Center tovább fogja növelni ezeket a tesztelési lehetőségeket, és megerősíti a cég kiváló minőség melletti elkötelezettségét a téli abroncsok tesztelését illetően, és az elvárásokat meghaladó, minőségi téli abroncsokat vezet be a piacra.

A létesítményt nemrégiben arra használták, hogy az új UltraGrip 9 téli abroncsot teszteljék, amelyet a Goodyear ez év szeptemberében dobott a piacra. Az abroncs elismert hóval kapcsolatos tulajdonságait részben az Ivalo Arctic Centerben tesztelték és fejlesztették tovább.

Laurent Colantonio, a Globális Abroncsteljesítmény-előrejelzés igazgatója elégedett a megegyezéssel. „Az Arctic Center infrastruktúrája és az ott szerzett, téli abroncsok tesztelésével kapcsolatos tapasztalat tovább fogja fokozni a Goodyear Dunlop képességét és kapacitását mind a lakossági, mind a teherautó-abroncsok téli változatainak tesztelésében. A jövőben képesek leszünk testreszabott hó- és jéglétesítményt alkalmazni az új téliabroncs-termékek és -koncepciók fejlesztésének támogatásához.”

Ismét használt sütőolaj-gyűjtési kampányt indít a MOL

270 tonna összegyűjtött használt sütőolaj, 178 résztvevő töltőállomás országszerte, 320 tonna bio-üzemanyag és több ezer liter megmentett élővíz.

mol_logo

Ezzel lehetne összefoglalni a fenntartható fejlődés iránt évek óta elkötelezett MOL használt sütőolaj-gyűjtő kezdeményezését, amit december 1-jén, az ünnepi a nagy sütés-főzés idejére való tekintettel újra meghirdetett a vállalat. A január 15-ig tartó akció során a MOL-kutakon leadott étolajért cserébe a környezettudatos lakosok nemcsak egy újrahasznosított műanyagból készült, praktikus gyűjtőedényt kapnak ajándékba, de a www.boldogolaj.hu oldalon egy nyereményjátékban is részt vehetnek.

Az energiapiac meghatározó szereplőjeként a MOL évek óta elkötelezett a fenntartható vállalati működés iránt. Az iparágon belül számos kiemelkedő lépést tett a fenntarthatóság jegyében, így az EVOX és Alycol szélvédőmosó- és hűtőfolyadék termékcsalád két éve újrahasznosított műanyagból készült PET palackokba csomagolva érhető el. Sőt a MOL és a Pannon Egyetem közös találmánya, a gumibitumen az útépítést is megváltoztathatja, hiszen a gumibitumenből készült utak a hagyományosnál legalább 50%-kal tartósabbak, ráadásul újrahasznosított gumiabroncsok felhasználásával készülnek.

Az egyik legkárosabb háztartási hulladék begyűjtésére szintén a MOL hívta fel a figyelmet, és egyúttal olyan  környezetbarát megoldást nyújt, amellyel lehetővé teszi, hogy a lakosság egyszerűen, egy töltőállomásra elsétálva leadhassa az olajat. A MOL 2011 májusában indította el, és országszerte 100 benzinkútján helyezett el tárolótartályokat a használt sütőolaj környezetbarát begyűjtésére. A program kezdete óta eltelt három és fél évben mintegy 270 tonna használt sütőolajat hoztak el a MOL-kutakra a környezettudatos lakosok. Jelenleg már 178 kúton lehet leadni a sütéshez használt zsiradékot, amit a MOL tisztítás és feldolgozás után, bioüzemanyag összetevőként használ fel.

A MOL felelős társadalmi szereplőként minél több embert szeretne bevonni programjába, és a környezettudatos gondolkodást értékes nyereményekkel jutalmazza. Így aki december 1. és január 15. között valamelyik MOL-kúton leadja az otthon feleslegessé vált sütőolajat, egy újrahasznosított műanyagból készült, praktikus gyűjtőedényt kap, amelybe kényelmesen, csöpögés mentesen tudja beönteni, tárolni és a kútra szállítani a használt sütőolajat. Sőt egy egyedi kóddal ellátott kupont is kap, amellyel a www.boldogolaj.hu weboldalon regisztrálva egy sorsoláson vehet részt. Számos nyereményt, köztük KIKA ajándékutalványokat és Philips multifunkciós főzőkészülékeket is nyerhetnek. Fődíjként pedig az ország egyik legismertebb gasztrobloggere, Fördős Zé látogat el a szerencsés nyerteshez, hogy közösen készítsék el a vasárnapi ebédet, lenyűgözve a család apraja-nagyját.

Az akcióban részt vevő kutak részletes listája ITT érhető el. További részletek:kérjük  www.boldogolaj.hu.

 

Ford Mustang: az év autója az Esquire szerint

A Ford Mustang „a bolygó egyik legbarátságosabb nagy teljesítményű autója”, olvasható a közleményben, ami arról tudósít, hogy a 2015-ös Ford Mustang GT nyerte el az „Év Esquire-autója” címet.

ford_mustang

Az amerikai Esquire magazin díjával azokat az autókat tüntetik ki, amelyek nemcsak izgalmasak és stílusosak, hanem könnyen elérhetők, megfizethetők, ráadásul remek vezetési élményt kínálnak. A Ford Mustang GT-re mindez igaz, s ahogy az Esquire fogalmaz: „ott rejlik benne egy utcai harcos féktelensége, egy lenyűgöző utastér káprázata, és a sürgető vágy, hogy az ember felszaggassa vele az aszfaltot.” A Ford Mustang GT a hatodik autó, amit az „Év Esquire-autójának” választottak; a nyertes autókat az Esquire magazin decemberi számában mutatja be a szerkesztőség. A 2014-es Esquire-díjakról a www.esquire.com honlapon olvashatunk további részleteket.

Több, mint ezer pályázat az idei Lexus Dizájn Versenyre

2014. november 24-én a tokiói INTERSECT BY LEXUS-ban gyűltek össze a 2015-ös Lexus Dizájn Verseny bírái és mentorai, hogy kiértékeljék a 72 országból érkezett 1.171 pályázatot.

lexus_design_award

A Lexus Dizájn Versenyt 2013-ban indították útjára azzal a céllal, hogy a világ fiatal formatervezőit különféle problémák megoldására ösztönözzék. Különleges mentorprogramjának köszönhetően – amely lehetővé teszi, hogy a résztvevők elkészíthessék innovatív ötleteik működő prototípusát – a megmérettetést világszerte nagy érdeklődés övezi.

A Lexus Dizájn Verseny mindig egy adott téma köré épül fel, ami töprengésre és új ötletek kiötlésére készteti a tervezőket. A 2015-ös verseny témája az “Érzékek”. Az érzékelés nélkülözhetetlen része az életnek, hiszen ennek révén alkotunk képet a világról. A széles skálán értelmezhető téma felöleli a látást, a hallást, a tapintást, a szaglást és az ízlelést, így igen tág teret enged a fantáziának.

A verseny bírái arra kérik a fiatal dizájnereket, hogy újszerű megközelítéssel tekintsenek az öt érzékre. Az elbírálás szempontjai között szerepel a téma minél mélyebb megértése és egyedi értelmezése, valamint a javasolt dizájnkoncepció eredetisége. Maga a téma különösen fontos a Lexus számára, hiszen az autózás élménye is az érzékelésen alapul: a jármű stílusának látványán, a finoman hangolt motor hangján, vagy éppen a luxuskivitelű bőrkárpit tapintásán.

A Lexus Dizájn Verseny tizenkét döntőse lehetőséget kap arra, hogy a formatervezés legismertebb szakemberei és a téma iránt érdeklődő nagyközönség előtt is bemutathassák munkáikat. A verseny eredményhirdetése 2015 elején várható, a döntősök alkotásai a 2015-ös Milánói Dizájn Héten is láthatók lesznek.

A győztesek közül négy pályázó – vagyis kétszer annyi, mint tavaly – világszerte elismert formatervezők segítségével készítheti el prototípusát. Idén a mentorok között szerepel Arthur Huang építész/mérnök, Robin Hunicke játéktervező, a Neri & Hu építész-dizájner páros, valamint Max Lamb formatervező. A fiatal dizájnerek és mentoraik 2015 januárja és márciusa között intenzív műhelymunka keretében fejlesztik majd ki a prototípusokat, amelyek megvalósítására a vállalat egyenként 2,5 millió jenes (körülbelül: 5,2 millió forint) támogatással járul hozzá.

A négy prototípus készítője a 2015-ös Milánói Dizájn Héten a Lexus standján mutatja be a formatervét, amelyek közül egyet nagydíjjal jutalmaznak.

A zsűri tagjai Paola Antonelli kurátor, Aric Chen kurátor, Toyo Ito építész, Birgit Lohmann, a designboom főszerkesztője, Alice Rawsthorn dizájnkommentátor, valamint Tokuo Fukuichi, a Lexus International elnöke.

Megérkezett a Snowkhana 3

Nagy valószínűséggel kezdjük úgy érezni, hogy végre összeállt kedvenc 2014-es videóink listája – és erre tessék: felbukkan a Mental Block!

snowkhana_3_autok

Az animált drift-sztár újra feltűnt a YouTube csatornán, méghozzá immár a harmadik Snowkhana-videóban! A Gymkhana sztárja, Ken Block által ihletett figura ismét egy autómodell kormánya mögött látható, amint némiképp feldúlja a környéket.

Vattából készült kipufogógáz-felhők, ötletszerűen feltűnő figurák a Csillagok Háborújából és a főszerepben Mr. Mikulás… A Snowkhana 1 és a Snowkhana 2 után így ITT A SNOWKHANA 3!

Ez lesz idén a kedvenc videód! És ki tudja? Ha videolistádon már szerepelnek a magasra rugdosó és spárgázó belgák, az ölelésre vágyó hóemberek és a fagyban dübörgő zuhanóbombázók, akkor ennek a videónak egy része akár még ismerősnek is tűnhet majd… Az előző két verzió nagy sikerére való tekintettel a Ford az idei Karácsony közeledtével bemutatja a sorozatban harmadik, Ken Block filmjei által inspirált vicces Snowkhana videóját. Jóllehet nézettségben egyelőre nem közelítik meg a Ken Block neve által fémjelzett Gymhkana videókat, az elmúlt két évben a Ford által Karácsony környékén kiadott vicces Snowkhana videók nagy népszerűségnek örvenenek a közösségi csatornákon, így mi sem volt természetesebb, mint hogy az alkotók idén is előrukkoljanak egy új változattal. A mactchboxok és a játékdoboz egyéb lakói által életre keltett videóval kapcsolatban a Ford néhény érdekességet is megosztott:

  • egy csomó játékfigura a rendező unokahúgaitól származik… ami lassan már egyfajta karácsonyi hagyománnyá válik
  • a Mikulás az egyetlen figura, aki mindhárom részben feltűnik (na meg a rénszarvas)
  • a forgatás öt estét vett igénybe, és napi öt-hat órán át tartott
  • a forgatás során nagyjából 7 hóspray és fél csomag vatta fogyott el
  • a driftpálya épületei üres üdítőitalos dobozokból, a hegycsúcsok purhabból készültek

És hogy mely videókból merített ötleteket a rendező? Íme:

Dove real beauty sketches

Iced Pool FAIL

BMW Drift mob

Epic Split

Hitchcock ninja cat

Coca Cola Christmas Truck

Spider Dog

Gymkhana 7

Kia Soul 1.6 CRDi EX teszt

2008-ban mutatkozott be a nagyközönségnek a Kia Soul: az elsődleges koncepció nem titkoltan az volt, hogy a dél-koreai gyártó valami olyasféle, alapjaiban formabontó koncepcióval rukkoljon elő, amilyen még nem volt – legalábbis a Kia berkein belül.

kia_soul_1_6_crdi_autoaddikt_001

Így aztán a Kia USA-béli (Irvine, Kalifornia)teamjének 2005 óta oszlopos tagja, Mike Torpey fejéből kipattant ötlet alapján született meg a Kia Soul alapötlete.

Az első generáció egészen tavalyig, azaz 2013-ig volt gyártásban, majd a márka vezetői úgy látták jónak, hogy egy jelentős facelifttel megfejelve újuljon meg a kompakt MPV jellegű kisautó. Ami persze nem is olyan kicsi, hiszen jóval túlmutatnak a paraméterek a szegmensen belül megszokottól, épp ezért nem is véletlen az egyterű jelleg definiálása az előző sorokban.

Ideje volt a váltásnak

Még az év első felében mutatta be a Kia magyarországi képviselete a kívül és belül is jelentősen megújult Kia Soul-t, az eseményhez remekül illő, vízparti környezetben. Nézzük közelebbről az autó mérvadó tulajdonságait, részleteit legfrissebb autótesztünkben.

kia_soul_1_6_crdi_autoaddikt_002

Nyilvánvalóan formabontó, minden elemében – legtöbbünk számára ezt jelentheti önmaga a Kia Soul, mint fogalom. Nem túlzás ezt állítani, ugyanis a leginkább Japánban és a távol-keleti régiókban népszerű kocka fazon stílusosan megadja a Soul alaphangulatát, mókássá és szerethetőnek is teszi egyben már első blikkre is; a hatalmasra rajzolt frontrész hűtőmaszkja, az elhúzott ívelést kapott mellső lámpatestek mind vidámságot és dinamizmust sugallnak. Érdekes egyébként, hogy hiába a már-már túlzó homlokfelület, a Kia Soul CW értéke remek, s ez a fogyasztás alakulásából is kitűnt már az első kilométerek megtétele után.

kia_soul_1_6_crdi_autoaddikt_004

Méreteit tekintve a Kia Soul egyértelműen a kompakt kategóriát célozza, 4140 milliméter hossza inkább rövidnek mondható, viszont az 1831 milliméteres szélesség kicsit több, mint ahogyan azt megszokhattuk a szegmensen belül. Ugyanakkor az 1605 milliméteres magasság máris arra enged következtetni, hogy a felfelé növelt beltér ténylegesen tágas helyet biztosít a benn ülőknek, ami valójában igaz is gyakorlatban, kiváltképp, ha a hátsó fejtér optimális mivoltáról szól a fáma.

Formaiság, egyediség

Magassága dominál az oldal perspektívából szemlélve is: ez nem baj, sőt – a Kia Soul elsődleges külcsín-centrikus tulajdonsága a formavilág. A kihangsúlyozott szélvédővonal jól érzékelhetően magasabbra lett húzva, mint a C oszlop mögötti hátsó, ötödik ajtó vonulata, az EX felszereltséghez társított kettős színkombináció remekbeszabottan emeli ki a tető már-már gyermeki ártatlanságot megszemélyesítő külalakját, remekül harmonizálva a C oszlopra applikált helyzetjelzők sziluettjével.

kia_soul_1_6_crdi_autoaddikt_014

Melyek egyébként szigorúan LED alapúak (akárcsak a fényszórók nappali menetfény-csíkjai is), ezek kivételes – már ha fokozható még – hangulategyüttest varázsolnak a Kia Soul alá és mögé, főként az éjszakai órákban érkező különlegességként. Jó tehát, ha egy ilyen jármű mögött vezetünk, kellemes a szemnek.

Igényes lett a beltér: sok kritika érte az elődöt

Sajnos sok irányból érkeztek ellenérzések az első generációs Kia Soul-nál, amint a beltérről esett szó. Nos, a 2014-es modellben sikerült szinte minden olyan elementáris problémát kiküszöbölni, amely egyértelműen a silány minőség felé ívelt: bár a néhol alkalmazott kopogós műanyagok megmaradtak, a lakkozott jellegű felületek még mindig hajlamosak a karcolódásra, de már korántsem annyira, mint annakelőtte. A kormánykerék tapintása szintén jó anyagminőséget sejtet, ergonómiailag sem rossz, de azért még van hová fejlődni.

kia_soul_1_6_crdi_autoaddikt_007

A keresztküllőkre integrált kezelőegységek kellemesen érhetők el, rövid idő elegendő az opciók elsajátításához, de ez így van a középkonzoli részletek esetében is. Az infotainment a mai elvárások szerint hozza formáját, a megfelelően nagyra tervezett érintőkijelző minden alapvető és fontos információt közvetít, a funkciók is elegendőek ahhoz, hogy komfortos utazást eszközöljünk, akár hosszabb távra is. Ehhez mindenképp kiemelt társként kell tekintenünk az ülésekre, azok kialakítására. Bár az első fotelek nem tartalmaztak comb- és deréktámaszt a tesztelt modellben, ezzel együtt kijelenthető, hogy megfelelő hosszúságú ülőlapjaik, kellően tartó és egyben szélesre méretezett hátlapjaik garantálják az úti komfortot. Persze nyilvánvaló, hogy több ezer kilométeres utazásokhoz nem javallott, pontosan ugyanúgy, ahogyan szinte egyetlen autó sem, de az egyértelmű, hogy a közeli országokba tervezett kirándulásokhoz nagy

kia_soul_1_6_crdi_autoaddikt_010
Mivel a hátsó traktus is kifejezetten tágas, ezért a jól bevált és egyben unalomig ismételt séma szerint predesztináljuk két átlagos testalkatú felnőttre a kapacitást. Így még elfogadható a kényelem, azért megspékelhetjük egy 8 éves forma gyerekkel is a felhozatalt, mondjuk középre gondolva, a két utas közé – kivitelezhető gyakorlatban is, szinte kompromisszumok nélkül az elvárás. A tesztelt Kia Soul-ban alkalmazott üléskárpitozás pedig kifejezetten előnyös az erőteljesebb igénybevétel kapcsán, a pár ezer kilométert futott autónál nem tapasztaltunk szakadást, vagy épp kopásra, bolyhosodásra való hajlamot.

Lehetne nagyobb, de nem jelent konkrét hátrányt

kia_soul_1_6_crdi_autoaddikt_005Alaphangon kicsi a csomagtér, ezt sajnos nem lehet, és nem is kell szépíteni: 354 liter kapacitással bír. Ez egyébként még átlagosnak is mondható, mondjuk egy kategóriával visszafelé rangsorolva, itt viszont nem hiába említettük az MPV jelleget – hiányérzetünk lehet. A csomagtér padlózata alatt rekeszek is kialakításra kerültek, ide nagyszerűen rendszerezhetjük apróbb holmijainkat, minden olyan jellegű, utazáshoz nélkülözhetetlen (?) tárgyat, amit valami miatt nem pakolunk el a táskák mélyére. A rakfelület egyébként 1367 literig, azaz majdnem 1.5 köbméterig bővíthető a 60:40 arányban osztott hátsó üléspad előrehajtásával.

Profiljához egyértelműen a dízel illik. Ezért is kapható jelenleg csak ezzel az egységgel

1.6 literes, soros 4 hengeres turbódízel dolgozott a tesztelésre befogott Kia Soul motorházteteje alatt, 128 mozgósítható lóerővel (@4000 RPM), 260 Newtonméter (@1900 RPM) forgatónyomatékkal. Bár a 128 lóerő kecsegtetőnek is tűnhet első pillantásra, a viszonylag testes, 1383 kilogramm száraz súly máris befolyásoló tényezőként hathat – és hat is.

kia_soul_1_6_crdi_autoaddikt_013

A gázolajos aggregát hidegen, az üzemi hőmérséklet eléréséig hangos, kopogós, nyomatéktartalék szinte nincs is, majd 90 fok felé haladva halkabb és bársonyosabb lesz a tónus, és némileg energikusabbnak is hat a hajtáslánc viselkedése. A viszonylag alacsony fordulatszámon érkező nyomatékküszöb ellenére fulladékony a Kia Soul 1.6 literes CRDi-je, emelkedőn indulásnál, vagy álló helyzetből történő intenzívebb kigyorsításnál ügyelnünk kell erre. A mellékelt hatfokozatú manuális kéziváltó jelenléte nagy ajándék, a motor karakterisztikájának megfelelően jól eltalált az áttételezés, az ötödik és hatodik fokozat nagyszerű utazóprofilt ad a felhasználónak.

kia_soul_1_6_crdi_autoaddikt_006Nem teljesíti sajnos a Kia Soul sem a gyárilag megadott fogyasztási értékeket – a városi 6.1 liter/100 kilométer helyett a tesztautó máris 6.9 litert produkált, míg az országúti 4.4 liter/100 kilométer helyett kereken 5 liter jött ki. Az autópályázás most kimaradt, számításaink szerint 6-6.5 liter az optimális ilyen átlagok mellett, így a hatótáv viszont csökken, figyelembe véve az üzemanyagtank 54 literes kapacitását.

Vezethetőség szempontjából semlegesnek mondható a Kia Soul, bár a kormányzás direkt, de néhol túlzottan is annak érződött a próbahét során. A kormányoszlop mélységében is állítható, ez növeli a felhasználói élményt, az első ülések (vezetőoldali) tág határok közt mozgatható, emelhető illetve süllyeszthető. A kilátás rendkívül jó, a magas üléspozíciónak és a vékonyra rajzolt A és B oszlopoknak, valamint a nagy oldaltükör-felületeknek köszönhetően. A rugózás viszont kemény, főként a hátul utazóknak okozhat néhány kellemetlen percet, amikor is kátyús, hepehupás útszakaszokon kell végighajtani az autóval.

kia_soul_1_6_crdi_autoaddikt_012

Nézzük a Kia Soul árazását. Jelenleg az autó kizárólag egyetlen 1.6 literes GDI benzinmotorral (132 lóerő) és 1.6 literes CRDI dízelmotorral (128 lóerő) szerelten kapható, LX, illetve EX felszereltségi csomagokban. A belépő szintű benzines LX aktuális listaára 3 899 000 forint, míg a szintén LX pakkos dízel 5 444 000 forintért kelleti magát a kereskedésekben. Ha az EX felszereltségi szint lenne szimpatikusabb, úgy a benzines 4 629 000, míg a dízel 5 529 000 forintba kerül.

kia_soul_1_6_crdi_autoaddikt_003

2014 Kia Soul 1.6 CRDi specifikációk

Motor

Motortípus: négyhengeres turbótöltött dízelmotor

Lökettérfogat: 1582 cm3

Maximális teljesítmény: 128 LE @ 4000 ford./perc

Maximális forgatónyomaték: 260 Nm @ 1900 ford./perc

Erőátvitel: elsőkerékhajtás, hatsebességes manuális váltó

Méretek, egyéb műszaki adatok

Hossz: 4140 mm

Szélesség: 1831 mm

Magasság: 1605 mm

Tengelytáv: 2570 mm

Első gumik mérete: 185/55 R16

Hátsó gumik mérete: 185/55 R16

Tömeg, üresen: 1383 kg

Terhelhetőség, össztömeg: 537 kg, 1410 kg

Csomagtartó mérete: 354 liter, bővíthető 1367 literig

Üzemanyagtartály mérete: 54 liter

Menetteljesítmények

Végsebesség: 180 km/h

Gyorsulás 0-ról 100-ra: 11.2 s (saját, mért eredmény: 10.8 s)

Fogyasztási adatok

Saját, mért eredmény (átlagos használattal)

Városi: 6.9 l/100 km

Országúti: 5.0 l/100 km

Vegyes: 6.2 l/100km

Gyárilag mért eredmények

Városi: 6.1 l/100km

Országúti: 4.4 l/100km

Vegyes: 5.0 l/100km

CO2 kibocsátás: 132 g/km

Még több információ a Kia magyarországi képviseletének honlapján olvasható.

Még több fotó: AutóAddikt Facebook oldal

A cikkhez tartozó fényképeket Canon EOS 5D Mark II fényképezővel készítettük.
Együttműködő partnereink: Acer Hungary, Sony, MSIKingston TechnologyCanon, Camera Kft.
Utómunka hardver: Acer, MSI

Az Opel KARL 2015 nyarán érkezik

Apró, viszont tágas, jól néz ki, mégis ésszerű – egy ilyen autót várhatnak a vásárlók belépőszinten az Opeltől 2015 nyarán.

opel_karl_001

 

A cégalapító fia előtt tisztelgő neve egyszerű, mégis energikus: Opel KARL. A 3,68 méteres ötajtós kisautóban öten utazhatnak kényelmesen, mégis kevesebbe kerül tízezer eurónál. Ráadásul olyan biztonsági-, komfort- és infotainment-felszerelésekkel lehet megrendelni, amelyek vetélytárs nélkül állnak e kategóriában. A KARL hajtását legújabb generációs, modern, egyliteres, háromhengeres benzinmotorra bízták. A KARL, az ADAM és a Corsa hármasa 2015-től a legerősebbé teszi az Opel mini- és kisautó portfólióját – egyben a piac legfiatalabbjává is.

”Rövid, poénos, karakteres – a KARL név olyan, mint maga az autó! Az Opel új belépő-modellje egy felnőtt kocsi, amely egyszerre szól a szívhez és az értelemhez,” magyarázza az Opel Csoport elnök-vezérigazgatója, Dr. Karl-Thomas Neumann. “A KARL jellegzetesen opeles erényei a csendes, egyliteres, háromhengeres motorral kezdődnek, és korántsem érnek véget a díjnyertes IntelliLink infotainment rendszerrel. Remek autó az ártudatos vásárlónak, aki komforttal és modern technikával ötvözné a mindennapi célszerűséget.”

Karakteres vonalak

A KARL arcán a márkaemblémát tartó dinamikus krómléc mosolyog szélesen. Oldalról három precízen megrajzolt, éles vonal teszi karakteressé. Az ajtókon megjelenő pengemotívum az Opel designfilozófiáját tükrözi, az ajtókon végigfutó két fényvonal kiemeli a dinamikus és minőségi jelleget. Nagy fényszórók és hátsó lámpák járulnak hozzá a ragyogó küllemhez, és mutatnak részletekbe menő gondosságot.

Ellenállhatatlan technika és felszereltség

Ami azonban a legfontosabb: nemcsak jól néz ki az Opel KARL, hanem belső értékeivel is hódít. Gépteteje alatt az Opel legújabb hajtóműtechnikája rejtőzik: az 55 kW/75 LE teljesítményű, modern, egyliteres, háromhengeres, finom járású és kis fogyasztású 1.0 ECOTEC benzinmotor, amelyet külön a KARL részére fejlesztettek ki. Simán kapcsolható ötfokozatú sebességváltó tartozik hozzá. Kategóriájának csúcsát képviseli a kivételesen biztonságos és komfortos futómű és kormányzás is.

 

Mindezzel összhangban olyan az Opel KARL biztonsági- és komfort-felszerelése, amilyet senki sem várna ebben az árkategóriában – megfizethető árért ad modern technikát az Opel!  A kipörgésgátlós ESP, az elektronikus fékerő-elosztással ellátott ABS és az elinduláskor a visszagurulást megakadályozó asszisztens mellett a KARL ellátható például sávelhagyás-figyelmeztetővel, amely frontkamerával figyeli az utat, és hangjelzéssel illetve a műszerfalon villogó ikonnal figyelmezteti az autóst, ha figyelmetlenül váltana forgalmi sávot.

opel_karl_002

A KARL technikai arzenáljába tartozik még a kormányzás erőszükségletét gombnyomásra csökkentő City mód is, amelyet már megszerettek az ADAM és a Corsa használói. A Parkolási asszisztens hangjelzést ad, ha tolatás közben akadályhoz közeledik az autó, így nem kell félni, hogy nekimegyünk valaminek. A sebességhatárolós sebességszabályozó segít betartani a limitet, ami különösen előnyös 30 km/órás lakóövezetekben, vagy bonyolult városi forgalomban. A ködfényszóró rossz időjárási viszonyok között ér sokat, míg a kanyarodási fény funkció sötét utcakereszteződésekben teszi biztonságossá a vezetést.

Hosszasan lehetne még folytatni az Opel KARL lehetséges komfort-, biztonsági és asszisztencia-felszereléseit. Csupán kiragadott példa az első ülések opcionális fűtése, a szintén fűthető bőrbevonatú kormánykerékkel együtt, amelyek telente barátságosan meleg fészekké varázsolják az autót. A nyarat viszont a szintén opcióként kapható napfénytető teszi élvezetesebbé.

Praktikus és egyben barátságos is

A kis Opel KARL nemcsak egy teljesen felnőtt autó, ami a komfortot és a biztonságot illeti; tágas utastere és a pilótára fókuszáló vezetőhelye a tér, a minőség és a részletekbe menő figyelem olyan érzését adja, amely csak jóval drágább kocsikban fordult elő. A KARL utasait a díjnyertes Opel IntelliLink infotainment rendszer kapcsolja össze a külvilággal – tökéletesen integrálja az Apple iOS és Android okostelefonokat az autóba. A modern kapcsolódáson túlmenően célszerű is a KARL, tágassága meghazudtolja kompakt méreteit. Az Opel jövő nyáron érkező legkisebb modellje tízféle fényezéssel és 14-16 colos kerekek változatos designjával lesz elérhető.

Számos díjat zsebelt be a Citroën a FIA évzáróján

December 5-én Katarban tartották a FIA évzáró gálaestjét, amelyen a szövetség különböző szakágainak hivatalos eredményhirdetése volt a fő programpont.

citroen_racing_fia_wtcc

A túraautó világbajnokság pódiumát a Citroën pilótái – sorrendben José María López, Yvan Muller és Sébastien Loeb – „bérelték ki”, a konstruktőri címet pedig a Citroën Racing csapata nyerte.

A Citroën Total Abu Dhabi WRT a rali világbajnokság konstruktőri versenyének második helyén végzett. A Nemzetközi Automobil Szövetség díjátadója minden évben a versenyszezon hivatalos lezárását jelenti. A gálarendezvényt egy különleges gokartverseny előzi meg, amelyen a különböző szakágak és a FIA tisztségviselői mérkőznek meg egymással.

José María López ezt a versenyt is komolyan vette: Esteban Ocon (az F3 idei Európa-bajnoka) és Daniel Ricciardo mögött a harmadik helyen ért célba.

Pénteken este López – immár csapattársai, Yvan Muller és Sébastien Loeb – társaságában pattant fel a túraautó világbajnokság dobogójára, míg Yves Matton, a Citroën Racing csapatfőnöke a konstruktőri verseny győztesének járó trófeát vehette át, miután a csapat a szezon 23 futamából 17-et megnyert.

A rali világbajnokságban Kris Meeke és Mads Østberg nyolc dobogós helyezése a csapatverseny második helyére juttatta a Citroën Total Abu Dhabi World Rally Teamet, a Junior WRC és a WRC-3 pódiumjára pedig Stéphane Lefebvre, Alastair Fisher és Martin Koci állhattak fel. A fiatal francia pilóta idei teljesítményével kiérdemelte, hogy jövőre a WRC-2-ben versenyezhessen egy DS 3 R5 volánjánál.

A Citroën dicsőséglistáját gazdagítja Petter Solberg is, aki DS 3 Supercarral nyerte meg idén a ralikrossz világbajnokságot – és így a történelem első olyan autóversenyzője lett, aki két szakágban is győzni tudott (2003-ban rali világbajnok volt).

Yves Matton, a Citroën Racing igazgatója így nyilatkozott: „Ma este a világ autósportjának színe-java összegyűlt itt, és így látjuk csak igazán, milyen intenzív éven vagyunk túl. A Citroën Racing versenyzői és dolgozói két világbajnoki sorozatot csináltak végig az idén, 25 versenyrendezvényen kellett bizonyítaniuk a világ minden táján. A célunk természetesen az, hogy 2015-ben Pechitóval, Yvannal és Sebbel megvédjük címeinket a WTCC-ben, valamint hogy tovább folytassuk a jó szereplést a raliban. Kris és Mads a második szezont versenyzi majd végig velünk, így egyre magasabb célokat tűzhetünk ki magunknak. Szeretnénk jövőre az egyéni verseny dobogóján látni őket. Stéphane Lefebvre-rel pedig a távolabbi jövőre, az utánpótlás-nevelésre is gondolunk.”

LEGFRISSEBB

Kína csúcstechnológiája és az önvezető autók szerepe a jövő alakulásában

0
Az elmúlt években Magyarország az európai high-tech beruházások egyik központjává vált, különösen a kínai cégek aktivitásának köszönhetően. 2023-ban például az Európába érkező kínai befektetések...

TESZTJEINK