Főoldal Blog Oldal: 506

[TESZT] Toyota RAV4 2.2 D-4D AWD Style – tradicionális értékek

Vitathatatlan: az ezredfordulót megelőző érában csúcsosodott a szabadidőautók és egyterű megoldások térhódítása, érezhető európai jelenléttel. Persze azt nem szabad elfelejteni, hogy a szegmens korszakalkotó megközelítései alapvetően az Amerikai Egyesült Államokból származnak, igaz, a negyvenes-ötvenes évekre tehetőek a születési dátumok – tulajdonképp onnan számítjuk a kategória születését.

toyota_rav4_2_2_d_4d_awd_2013_001

Most ebbe nem is megyünk bele részletesen, hiszen e témakör pedzegetése több más publikációt igényelne; elég az hozzá, hogy jelen autótesztünk tárgyaként az egyik legkultikusabb képviselőt, a Toyota RAV4-et fogjuk kivesézni.

Eddig négy generációt tudhat magáénak a típus, a legelső variáció 1994-től 2000-ig, azaz hat éven keresztül folytatta térhódítását. Akkoriban jelentősen felkavarta az állóvizet a Corolla alapjaira épített, néhol túlzó paraméterekkel bíró koncepció (kerékméretek például), ugyanakkor az eladási statisztikákat figyelembe véve már a debütálás utáni első évben jelentős sikereket könyvelhetett el az XA10 kódjelű városi terepes, mely három- és ötajtós kivitelben, kettő- és összkerékhajtással is kapható volt, jellemzően 2 literes, kezdetekben 120, majd később 127 lóerős négyhengeres benzinmotorokkal. A második széria 2000-től 2005-ig (XA20), majd a harmadik hasonlóan az első sorozathoz hat évet töltött a piacon, két ráncfelvarrással (XA30).

toyota_rav4_2_2_d_4d_awd_2013_004

A negyedik generációs Toyota RAV4 tavaly, azaz 2013-ban érkezett meg: a japán gyártó SUV-je minden kétséget kizáróan levetkőzte eddigi megítélését, ugyanis szinte már-már egy kategóriával feljebb rangsorolható elődjeinél. Szerkesztőségünknél 2.2 literes dízellel, bőr kivételével csúcsfelszereltséggel járt nálunk az autó – jöjjenek a részletek.

Követi a jelenlegi trendet

Arculat szempontjából a mára már mindenkinek ismerős jelleg köszön vissza a Toyota RAV4 külső, illetve belső megvalósítása kapcsán.

toyota_rav4_2_2_d_4d_awd_2013_002A design hagyományhűen követi a jelenleg bevett markáns, minimalista elemekkel operáló irányt, az orr rész lefelé ívelő hűtőmaszk-kiképzése, az első fényszórók tört ívei mind ezt támasztják alá. Az alsó beömlőrész matt műanyag burkolatot kapott, ez hasznos, hiszen számos, könnyebb terepen beszerezhető sérülés (kőfelverődés, karcok) véd, az egyhangúságot krómhatású díszcsík töri meg. A ködlámpafészkek szintén követik a profilt, természetesen nem eltúlzó jelenlétük észre sem vehető, olyannyira egységesen épül környezetébe. A sárvédőívek formaterve már szemből is jól kivehető, szinte külön egységet alkotva a kocsiszekrény négy pontján, szélesítve azt – ez jól látszik is gyakorlatban, a szélesség 1845 milliméter. Kell is ez nyilván, hiszen a masszív állóképességhez elengedhetetlen, főként, ha egyszerűbb terepről van szó. Több ízben hangsúlyoztuk már ezt, a cikkben ki is fogunk térni e témakörre is részletesen, hiszen a RAV4 hamisítatlanul offroad felhasználásra is alkalmas, módjával.

toyota_rav4_2_2_d_4d_awd_2013_003Magas felszereltséghez 18 colos keréktárcsák dukálnak, a tesztautón pontosan ez a méret volt megtalálható. Az 1660 milliméteres magassághoz tökéletes választás ez a méret, s a jelenlegi, negyedik generációját taposó RAV4 esetében nem érezhetünk már semmiféle holdkompos arculatot, mint annak idején az ősmodell esetében. Ez így is van rendjén, hiszen változnak a trendek, átalakul az ízlés, no meg a technikai megvalósítások is új köntöst kapnak. Jól látható, hogy a futómű jelenléte illeszkedik a szélsőségesebb környezeti tényezőkhöz is, hiszen az emelt hasmagasság elengedhetetlen feltétele a jó teljesítésnek. A kocsiszekrény alsó felületeire műanyag kavicsfelverődés elleni védelem került, konkrétan a műanyag burkolat jelen van az autó teljes egészén, szolidan követve a kialakítás részleteit. Arra is ügyeltek a tervezők, hogy a látvány összhatását ne csúfítsa el felesleges sallangokkal a kemény műanyag, a küszöbnél például enyhe törésvonalat kapott a design, párhuzamosan követve az oldalajtók felületén látható apró részleteket. Az oldalablakok felülete megfelelő, a hátsó csapott ívet kapott, egészen a C oszlopig, mely utóbbi rendkívül vékonyra sikerült, elősegítve ezzel a korrekt vezethetőséget is.

Ha elölről nem gondoljuk markánsnak, a hátsó rész elemzésénél mindenképp

A far figyelemfelkeltő, igazán Toyota ismérveket vonultat fel.

toyota_rav4_2_2_d_4d_awd_2013_009

A hátsó lámpabúrák formavilága nem téveszthető össze még a hasonszőrű optikai hatással próbálkozó egyéb konkurenciáknál alkalmazottal sem, közvetlenül az ötödik, hátsó ajtó üvegezése alá kerültek; a tolatófény és ködlámparész a csomagtérajtó felületére kerültek, osztottan. Középen, szintén az üvegfelület alatt helyezkedik el hangsúlyosan a Toyota logó, alatta a rendszámtábla helyének kiképzése, illetve a nagyjából negyed részig felhúzott, a már több ízben elemzett matt műanyag védőelem látható a lökhárítón. Formai, toyotás, ravnégyes. Hamisítatlanul.

Funkcionalitás, egység, komfort

Mint minden jelenlegi Toyota modell esetében, a RAV4-nél is a letisztultság, arányos minimalizmus jellemzi a kategóriájában legtágasabb enteriőrt.

toyota_rav4_2_2_d_4d_awd_2013_012

A kezelőszervekből ténylegesen olyanok kerültek csak beépítésre, amelyeknek konkrét funkciója van, szükséges a vezetéshez, autózáshoz. Fontos szempont, hogy ergonómiailag megfelelő legyen minden egység alkalmazása, így például a kormánykerék fogása, funkcionalitása is messzemenően kielégíti az igényeket, csakúgy, mint a bőrrel bevont középkonzolon fellelhető infotainment rendszer érintőképernyője. Utóbbi segítségével figyelemmel kísérhetjük az autó szinte teljes viselkedését, okostelefonnal pedig nagyszerűen összehangolható – jó dolog ez, ha mondjuk navigációs feladatokat szeretnénk végezni. A mobileszközzel egyszerű az összekapcsolódás, a kompatibilitás szintén nagyszerű (iOS, Android kompatibilitás, sebes felismerés).

toyota_rav4_2_2_d_4d_awd_2013_014

Az ülések felületének kialakítása szintén az ergonómia jegyében készült, az ülő- és hátlapok is egységesen jól eltalált méretűek, masszívan fogják az utast minden irányból. A felület nem csúszós, a fűtés remekbeszabott, az állítható illetve kihúzható könyöklő pedig mindkét elöl ülő utasnak biztosítja a komfortérzetet. A hatsebességes manuális kéziváltó karja szintén kézre eső, nem lötyögős, a fokozatok határozottan kapcsolhatók.

toyota_rav4_2_2_d_4d_awd_2013_013

A 2660 milliméteres tengelytávnak köszönhetően egyértelmű, hogy a 2013-as Toyota RAV4 hátsó ülései is alátámasztják a kellemes menetkomfortot. Legalábbis, ami a lábteret illeti, ugyanis közel 300 milliméter áll rendelkezésre, ha az első üléspároson átlagos testalkatú utazók foglalnak helyet. A fejtér már követel ugyan némi kompromisszumot, a teljes hátsó belmagasság 950 milliméter, úgyhogy a 190 centiméter feletti delikvensek minden bizonnyal kevésbé élvezik majd az utazást itt – nekik lehet megoldás, ha kissé előrébb csúsznak az egyébként széltében rendben lévő, 1420 milliméter szélességű, némileg kemény felületű üléssoron.

Túl a másfél köbméteren. Lehajtott ülésekkel szinte bármit szállíthatunk

toyota_rav4_2_2_d_4d_awd_2013_015Fontos tényező egy SUV esetében, hogy milyen méretekkel bír a csomagtér. Nos, ez a Toyota RAV4 esetében nem lehet támadható pont, ugyanis alaphelyzetben 547 literes a rakodófelület, könnyen megközelíthető, tágra tárható csomagtérajtóval, jó pakolhatósággal. Amennyiben nem lenne elegendő mindez, és mondjuk két személlyel közlekedünk mindössze, úgy a 60:40 arányban dönthető hátsó üléssor mozgatása lehet az ideális megoldás. Így ugyanis máris 1746 liter kapacitást kapunk.

Innováció – mindent a menetbiztonságért és kényelemért!

Premium felszereltségéhez mérten a tesztautó rendelkezett szinte minden olyan kiegészítővel, ami jelenleg rendelhető. Tempomat, Smart Key intelligens kulcs- és indítórendszer, kétzónás klímaberendezés is része volt az elérhető opcióknak, továbbá számos, a menetbiztonságot megtartó és elősegítő rendszer is alkalmazásra került.

toyota_rav4_2_2_d_4d_awd_2013_015A sávelhagyásra figyelmeztető rendszer (LDA) igen pontosan tette a dolgát, előzéseknél nem kezdett vakriasztásba, csak a ténylegesen helytálló esetekben jelzett. BSM (holttérfigyelő), AHB (automatikus távolsági fény), DAC (lejtmenet asszisztens), HAC (hegymenet asszisztens), VSC (járműstabilitás vezérlő) is megtalálható volt az autóban, míg a további biztonságról 7 SRS légzsák, továbbá ISOFIX gyermekülés-rögzítési pontok gondoskodtak.

Csúcsdízel, 150 lóerővel és 340 Newtonméter forgatónyomatékkal

2.2 literes, D-4D vezérlésű, soros 4 hengeres dízel erőforrás mozgatta a teszten lévő Toyota RAV4-et. Kellő forgatónyomatékkal, hiszen a 340 Newtonméter elegendőnek bizonyult az 1605 kilogramm száraz tömegű karosszéria lendületes mozgatásához – mindezt 2000-es percenkénti fordulatszámon, a kedvező lélegeztetésnek köszönhetően egészen 2700-ig, széles skálán.

toyota_rav4_2_2_d_4d_awd_2013_011

A motor csúcsteljesítménye 150 lóerőben lett meghatározva, ez 3600-as percenkénti fordulatszámon áll rendelkezésre. A hatsebességes manuális váltó áttételezése tökéletesen hangolt az autó karakterisztikájához, a forgatónyomaték tartalékai leginkább a második-harmadik fokozatban használhatóak ki, minimális késlekedés, turbólyuk hatás nélkül. Ennek megfelelően a felváltások már megejthetők 2000 környékén, akár lejjebb is, nyomatékveszteség sebességtől függően 1500 környékén érzékelhető.

toyota_rav4_2_2_d_4d_awd_2013_006

Városi használattal 6.2 literes átlagot (!) mértünk, ami ebben a kategóriában perfekt, nem beszélve az országúti, folyamatos 90 kilométer/órás haladásnál mért 4.7 literes átlagról. A városi értékhez képest minimális növekedés érzékelhető, a RAV4 képességeit könnyű, vagy kevésbé közepes nehézségű terepviszonyok közt vizsgáljuk, ugyanis 100 kilométerre e helyzetben is csak 6.7 liter fogyasztást konstatáltunk.

Minden körülmény közt az optimális vezethetőség jegyében

A cikkben szereplő RAV4 állandó összkerékhajtást (AWD) kapott. Ez azt jelenti, hogy a hajtáslánc folyamtos felügyelet alatt áll az IDDS-nek, azaz az integrált menetdinamikai rendszernek köszönhetően. Így minden közlekedési helyzetben a legoptimálisabb erő- és nyomatékelosztást kapják a hajtott kerekek. A nagy sebességű interaktív vezérlőrendszer szenzorai folytatólagosan figyelik a külső behatásokat, továbbá a sofőr vezetési stílusát is.

toyota_rav4_2_2_d_4d_awd_2013_007

Viszonylag magas építése ellenére a Toyota RAV4 kifinomultan irányítható, még kritikusabb szituációkban is. Tesztünk során élesben bizonyított több ízben is a feljebb említett IDDS, ugyanis nem tudtunk olyan sebességet produkálni élesebb kanyarvételezéssel, mely helyzetben az elektronika ne tudta volna korrigálni az alul- illetve felülkormányozottságra utaló jeleket. Némi, minimális jellegű csúszás ugyan érezhető volt egyes esetekben (leginkább alulkormányozottság), de itt is szinte azonnal közbeavatkozott a rendszer. Az egyébként remekül alkalmazkodó, közepes keménységű szervokormány is része a beépített menetdinamikai rendszernek, jótékony hatással a vezetésre: megcsúszás esetén azonnal kiegészítő kormányzási nyomaték érkezik, mely segítségével könnyebben íven tartható az autó.

Konklúzió és árazás

Nem véletlenül a Toyota az a gyártó, mely eladásai kapcsán globális piacvezető: elsősorban olyan minőségi terméket kereső vásárlók érdekei kerülnek előtérbe, akik leginkább a hosszú szavatosságot, a megbízhatóságot és kvalitást keresik. Mindezek mellé a sokoldalúságra sem lehet panasz, hiszen a Toyota palettája igen sokszínű, tehát a szelektálás szinte mindenki számára nyitott utat jelent. A RAV4 pedig negyedik generációjára érte el mindazt, amit az eddigi szériák esetlegesen nélkülöztek; így ténylegesen teljes értékű szabadidőautót birtokolhat az, aki megvásárlása mellett dönt. Hosszútávra.

toyota_rav4_2_2_d_4d_awd_2013_005

Végül pedig nézzük az árazást: a cikkben szereplő, egyéb feláras extrákat is tartalmazó Toyota RAV4 2.2 D-4D Stlye jelenleg 9 140 000 forintba kerül, Active csomagban 8 150 000, Premium felszereltséggel 10 420 000 forint ellenérték leszurkolásával vihető haza a kereskedésekből. A belépő szintet a 2 literes Valvematic 151 lóerős benzinessel, 6 sebességes manuális váltóval szerelt verzió jelenti, ebben az esetben 6 990 000 forint a végösszeg, Active felszereltséggel.

2013 Toyota RAV4 2.2 D-4D AWD specifikációk

Motor

Motortípus: négyhengeres turbótöltött benzinmotor

Lökettérfogat: 1598 cm³

Maximális teljesítmény: 200 LE @ 6000 ford./perc

Maximális forgatónyomaték: 275 Nm @ 1700 ford./perc

Erőátvitel: összkerékhajtás, 6 fokozatú manuális kéziváltóval

Méretek, egyéb műszaki adatok

Hossz: 4570 mm

Szélesség: 1845 mm

Magasság: 1660 mm

Tengelytáv: 2660 mm

Első gumik mérete: 235/55 R18

Hátsó gumik mérete: 235/55 R18

Tömeg, üresen: 1605 kg

Megengedett össztömeg: 2220 kg

Csomagtartó mérete: 547 liter, bővíthető 1746 literig

Üzemanyagtartály mérete: 60 liter

Menetteljesítmények

Végsebesség: 190 km/h

Gyorsulás 0-ról 100-ra: 9.6 s (gyári), 9.8 s (saját mérés)

Fogyasztási adatok

Saját, mért eredmény (átlagos használattal)

Városi: 6.2 l/100 km

Országúti: 4.7 l/100 km

Vegyes: 5.1 l/100km

Gyárilag mért eredmények

Városi: 6.7 l/100km

Országúti: 5.0 l/100km

Vegyes: 5.6 l/100km

CO2 kibocsátás: 147 g/km

Bővebb információ a Toyota hazai honlapján, IDE kattintva.

Még több fotó: Napimagazin Facebook oldal

A cikkhez tartozó fényképeket Canon EOS 5D Mark II fényképezővel készítettük.
Együttműködő partnereink: Acer Hungary, Sony, MSIKingston Technology, Livekodok.com, Canon, Camera Kft.
Utómunka hardver: Acer, MSI

[TESZT] Kia Carens 1.7 CRDi – üde színfolt az egyterűek középmezőnyében

Az ezredfordulón, konkrétan 1999-ben debütált a dél-koreai konszern egyterű megoldása Carens néven, csendben meghúzódva a nagyobb márkák és típusok árnyékában. Mára negyedik generációjához ért az alapvetően közepes családokat becélzó, kedvező ár-érték arányú alternatívaként választható MPV, melynek nyilvánvalóan édeskevés köze van az előző szériákhoz.

kia_carens_17_crdi_001

Minőségben és kivitelezésben mindenképp, hiszen már több Kia tesztünkből is egyértelműen kiderülhetett: az autógyártó remekebbnél remekebb koncepciókkal lép, lépett színre – tulajdonképpen az autóval történő első találkozásunkkor, már rögvest az elején érződött, bizonyára ez a megújult Carens esetében sem lesz másképp. A dolgok elébe vágva: igazándiból permanens negatívumot nem is tapasztaltunk, de nézzük az átfogó részleteket!

kia_carens_17_crdi_002

Közösen a Hyundai márkával a Kia tavaly nem kevesebb, mint 6.6 millió gépkocsit értékesített világszerte, köszönhetően a folyamatosan jelen lévő masszív modelloffenzívának. Alapvetően a számos új modellbevezetés mellett kiemelt hangsúlyt fektet a gyártó a már meglévő típusok állandó megújítására, számtalan innovációs eszközt alkalmazva. Nos, az új Kia Carens pontosan ilyen, az pedig már csak hab volt a tortán, hogy pontosan azzal a hajtáslánccal járt szerkesztőségünkben, mellyel már elöljáróban is szemezgettünk.

Hozott anyagból lehet válogatni ugyanakkor a Kia Carens esetében, ugyanis az Európában rendelkezésre álló négyfajta hajtáslánc ismerős lehet a márkán belüli többi modellből. Kettő benzines és gázolajos szerepel a palettán, mi a csúcsverziós, 135 lóerős 1.7 literes turbótöltött verziót próbáltuk; mindezekről majd az utolsó bekezdésekben, a megszokott séma szerint.

Le sem tagadhatná: a Kia-stílusjegyek mindenütt jelen vannak

kia_carens_17_crdi_004Alaphangon is lendületes, sportos és dinamikus megjelenést kapott az új, negyedik szériás Kia Carens: a jelenlegi modellpalettára jellemző dizájnelemek jelentős része esetünkben is fellelhető, a hatalmas, orr részt jelentősen meghatározó, középen szűk ívekkel megrajzolt hűtőmaszk, továbbá a méretes, LED menetfénnyel felvértezett lámpaburák elengedhetetlen meghatározói a márka jelen arculatának, hordozva ugyan némi krómberakást a beömlő esetében (utalva ezzel a szegmens kicsit prémiumos Kia-s áthallására). Mindkét oldalon figyelemfelkeltő jelenlétet kaptak a ködlámpafészkek, kis eltolással a mellső sárvédőívek irányába, ezek a részelemek remek kiegészítői az alsó spoileren hosszában végigfutó kiegészítő, nyújtott méhkaptármintát felvonultató légbeömlőnek.

kia_carens_17_crdi_005Nem titkoltan a c’eed arculatát követi a Carens 2013-as megközelítése, tulajdonképpen minden részletén érezhető a deja vu, komolytalan megfogalmazásban leginkább olyan, mint egy nagyra nőtt kombi az imént emlegetett típusból. Ez persze nem elementáris probléma, hiszen figyelembe véve a jelenlegi autógyártásra jellemző normatívákat – bizony az esetek többségében hasonló jelenséget tapasztalhatunk a legtöbb márkánál. Elég az hozzá, hogy az új Kia Carens 4545 milliméteres hosszával optimális paramétereket mutat kategóriájában, ez az érték pontosan ugyanakkora, mint a harmadik, 2006 és 2012 közt gyártott széria esetében. A termetes front lámpatestek jelentősen átnyúlnak egészen az első sárvédők íve fölé, míg az oldalvonulatra leginkább a fénytöréssel játszó ívelések jellemzőek, alul, a küszöb felett, illetve az oldalablakokkal némileg párhuzamban. A 16 colos alumínium keréktárcsák mérete megfelelő vizualitás szempontjából, bár a vaskos kocsiszekrény méreteiből adódóan elnyelik a látványt, a kiemelt szerep ezért nem a kerekeken lesz; mindenképp növeli a pozitív összhatást. A krómozott részelemek alkalmazása itt is folytatódik, az A oszlop egyterűkre jellemző háromszögétől egészen a csapott, felfelé haladó C oszlop textúrájáig.

kia_carens_17_crdi_003

Jellegzetességekben a far esetében sincsen hiány, az opciós LED-del is rendelhető lámpák tokozása jól passzol a hátsó felület formavilágához: itt is leginkább a háromnegyedes, feles ívek jellemzőek, lefelé haladva szigorú sarkításokkal, levágott élekkel. A nagy és tágra nyitható ötödik ajtó 492 literes, könnyedén pakolható csomagteret rejt, a rakfelület egészen 1650 literig bővíthető a három részre osztott hátsó ülések variálásával.

Hozza a kategóriáján belüli elvárásokat, például az utaskabin esetében is

Nem győzzük elégszer hangsúlyozni, hogy egy MPV esetében az elsődleges szempontok egyike a variálhatóság, a beltér kényelme és praktikuma. Úgy tűnik, mindezekből nagy arányban találunk is az új Kia Carens esetében, bár a hatodik-hetedik ülés hiánya szembetűnő volt. Mindegy, kárpótlásként az előző bekezdésben már körbejárt csomagtér azért jelen volt, persze ez is sokat nyom a latba kétségkívül.

kia_carens_17_crdi_006

Az utastér kialakításánál jó minőségű anyagokat alkalmaztak, igaz, sok helyen még mindig találkozhat a szemlélődő kemény, kopogós felületekkel. A kormánykerék fogása szintén jó, az átmérő és maga a méret jól el lett találva. A kormánykerék számos kezelőegységet tartalmaz, ezek többnyire kellemesen el is érhetők vezetés közben (minimális megszokást azért igényel), a hosszanti keresztpánttal párhuzamos telepítések viszont már csak odafigyeléssel adjusztálhatóak, ez elvonhatja a figyelmet a vezetésről. Persze minden megszokás kérdése, nyilvánvaló, hogy hosszabb távon korrektebbül elsajátítható használata.

kia_carens_17_crdi_007Jól pozícionált, erőteljesen tartó, megfelelő hát- és ülőlappal felvértezett első ülések kerültek a Carens-be, a testreszabhatóság tökéletes, a kaszniból szinte minden irányba kompromisszumoktól mentes a kitekintés – köszöhetően a vékonyra húzott B és C oszlopoknak. A középkonzol, illetve a vezetőt körbevevő kezelőelemek mind kézre esnek, a hatfokozatú manuális kéziváltó karjának hossza megfelelő, a gomb fogása viszont érdes jellegű műanyag bevonatot kapott.

Variálhatósága egyik erőssége, lehet 5+2 személyesen is rendelni

Minden kétséget kizáróan sokak számára vonzó lehet a Kia Carens-ben alkalmazott hátsó üléssor, mely három részben alakítható. Így végeredményben a hátul helyet foglaló három átlagos testalkatú felnőtt utazó egy-egy különálló ülőalkalmatosságot kap, így teljes értékű komfort áll rendelkezésre – igaz, az ülőlapok felülete az átlagnál kicsit keskenyebb, pontosan annyira, amennyit az 1805 milliméteres szélesség megenged. Tehát mondjuk két-háromgyerekes családoknak ideális lehet helykihasználtság és kényelem szempontjából is.

kia_carens_17_crdi_008

Sarkalatos pontot jelent a kategórián belül a fejtér mérete. Tesztautónk esetében ismét remek értékekről számolhatunk be, ugyanis kellően tágas és szellős megközelítést kapott a Kia Carens hátsó szekciója, nem beszélve az első ülések megfelelő beállításával létrehozható gigantikus térd- és lábtérről is.

kia_carens_17_crdi_014

S ha pakolhatóság, akkor egyértelműen praktikum: számos kisebb és nagyobb zseb, rekesz lelhető fel a Carens-ben, utastéren belül, és kívül is: utóbbi a csomagtérbe opcionálisan rendelhető tároló, több cellára felosztva, a tényleges mélységből minimális mennyiséget vesz csak el, nagyszerű kiegészítője az utazásoknak, vagy akár a hétköznapoknak is.

Kell-e 136 lóerő? Nem árt, ha van, mellé érkezik 300 Nm nyomaték is

Mint ahogyan a bevezető részekben is említettük, Magyarországon négy motorvariánst kínálnak az autóhoz, két benzines és két dízel alternatívával. A tesztre fogott Carens-be 1.7 literes, 1685 köbcentiméter lökettérfogatú öngyulladós erőforrás került, az erősebbik, 135 lóerős kivitelben (létezik szintén 1.7 literes dízel 115 lóerővel és 267 Newtonméter nyomatékcsúccsal is). A maximális teljesítmény 4000-es percenkénti fordulatszámnál érkezik, míg a kerek 300 Newtonméteres nyomaték viszonylag alacsony, 2000-es percenkénti fordulatszámon már rendelkezésre áll.

kia_carens_17_crdi_012

A hajtáslánc jól eltalált, bár a papír szerinti 300 Newtonméter jelenléte nem érezhető annyira, mint elvárnánk, a motor hajlamos a bizonytalankodásra, a hirtelen kuplungkezeléseket nem kezeli kifejezetten jól, fulladásra hajlamos többnyire. Gyorsításánál elemében a második kapcsolt fokozat kiautózhatóságának nagyjából 75 százalékánál lesz, míg a harmadik széles tartományban aknázható ki, itt rejtett erőtartalékok is előjönnek az áttételezés precízre hangolásának köszönhetően. Nulláról százra saját eredményeink alapján 9.8 másodperc kellett a Kia Carens-nek, ez túlmutat a gyárilag megállapított 10.5 másodperces értéken. A fogyasztás elvárásaink szerint pozitívan alakult, ugyanis városban, öt személlyel és csomagokkal 6.1, ugyanebben a felállásban országúton, 90 kilométer/órás átlagsebességgel 4.4 liter/100 kilométerre jött ki a végérték. Ezek a számadatok ugyan megelőzik a gyárilag megállapított normákat, viszont vegyük figyelembe a nagy terhelés tényét – így máris igencsak impozáns lesz az összegzés.

kia_carens_17_crdi_010Menettulajdonságok tekintetében nincs kivetnivaló, hiszen az elöl MacPherson, hátul multilink felfüggesztések remekül tartják kordában az autót, nyomokban ugyan érzékelhető keményebb profilú pattogás szélsőségesebb úthibák és göröngyök esetében, de az összhatás inkább lágyabb, kifinomultabb, mintsem nyers és kiforratlan. Erőteljesebben vett kanyarokban tolja az orrát, érzékelhető alulkormányozottság, illetve a viszonylag magas, 1610 milliméteres kaszni hajlamos intenzív fordulóknál dőlésre is úgy, hogy közepes behatással érezhető az utastérben.

Kedvező ár-érték arány, sok-sok év garancia

Megjelenése, sportosra hangolt dizájnja és gazdaságos üzemeltethetősége mellett a Kia Carens népszerűsége minden bizonnyal a rugalmas árazásnak is köszönhető. A belépő szintet az 1.6 literes, 135 lóerős GDI benzinessel hajtott, LX felszereltségű modell jelenti, itt 4 749 000 forint akciós ellenértéket kell a pénztárban hagynunk vásárlásnál. Ugyanez EX megközelítésben 5 249 000 forintot jelent, szintén akciósan, 500 ezer forint differenciával. Autótesztünk főszereplője 1.7 literes CRDI turbótöltött dízelmotorral, 136 lóerővel EX csomagban 5 949 000 forint akciósan, 500 ezer forint mínusszal pedig az LX opciós verzió szerezhető be. Mindezek mellé betársul a Kia-tól megszokott bő garanciatartam, ami jelen állás szerint 7 év vagy 150 000 kilométer teljes körű garancia, illetve 12 év átrozsdásodás elleni garancia, LX és EX felszereltségeknél egyaránt.

kia_carens_17_crdi_015

2013 Kia Carens 1.7 CRDi EX specifikációk

Motor

Motortípus: négyhengeres turbótöltött dízelmotor

Lökettérfogat: 1685 ccm

Maximális teljesítmény: 136 LE @ 4000 ford./perc

Maximális forgatónyomaték: 330 Nm @ 2000 ford./perc

Erőátvitel: elsőkerékhajtás, 6 fokozatú manuális kéziváltó

Méretek, egyéb műszaki adatok

Hossz: 4525 mm

Szélesség: 1805 mm

Magasság: 1610 mm

Tengelytáv: 2750 mm

Első gumik mérete: 205/55 R16

Hátsó gumik mérete: 205/55 R16

Tömeg, üresen: 1492 kg

Terhelhetőség: 760 kg

Csomagtartó mérete: 492 liter, bővíthető 1650 literig

Üzemanyagtartály mérete: 58 liter

Menetteljesítmények

Végsebesség: 191 km/h

Gyorsulás 0-ról 100-ra:10.4 s (saját, mért eredmény: 9.8 s)

Fogyasztási adatok

Saját, mért eredmény (átlagos használattal)

Városi: 6.1 l/100 km

Országúti: 4.4 l/100 km

Vegyes: 5.1 l/100km

Gyárilag mért eredmények

Városi: 5.7 l/100km

Országúti: 4.3 l/100km

Vegyes: 4.8 l/100km

CO2 kibocsátás: 127 g/km

Bővebb információ a hazai importőr honlapján, IDE kattitva.

Még több fotó: Napimagazin Facebook oldal

A cikkhez tartozó fényképeket Canon EOS 5D Mark II fényképezővel készítettük.
Együttműködő partnereink: Acer Hungary, Sony, MSIKingston Technology, Livekodok.com, Canon, Camera Kft.
Utómunka hardver: Acer, MSI

LEGFRISSEBB

Megújult külsővel és új színben folytatja a Toyota Yaris a rali...

0
Új fejezethez érkezett a Toyota GR Yaris Rally1 a rali világbajnokságon, hiszen a japán gyártó szakított a megszokott piros-fehér-fekete színkombinációval, és a szezon közepén...

TESZTJEINK