Főoldal Blog Oldal: 90

A Nissan orra

Egy új autó belső terének illata egy, a vezetési élményhez hozzájáruló, fontos tényező. A Nissan autókban érezhető ’új autó’ illat gondos fejlesztés eredménye az illatok tökéletes egyensúlyának biztosításához, ami érzelmi kötődést hoz létre a sofőr és a jármű között. A Nissan európai műszaki központjában tevékenykedő Peter Karl Eastland, illat értékelésért felelős vezető mérnök feladata az illatok meghatározásától a vadonatúj Nissan Qashqai prémium belső anyaghasználatának és azok köthető illatnak a teszteléséig terjed. 

Peter Karl Eastland – ’A Nissan orra

A Nissan európai műszaki központjában tevékenykedő Peter Karl Eastland pozíciójának meghatározása: Illatértékelő Vezető Mérnök. Ez a szerénynek tűnő elnevezés nem tükrözi vissza pontosan Peternek a Nissan európai járműveinek fejlesztésében játszó kulcsszerepét.

Amellett, hogy a Leicester Egyetemen szerezte meg mesterdiplomáját kriminalisztikai kémia szakon, Peter kiemelkedően éles és kifinomult szaglóérzékkel rendelkezik, melyet már fiatal korában felfedezett.

Peter az úgynevezett ’újautóillatért’ felelős, melyet mérnökök és műszaki szakemberek segítségével biztosít. Kiemelt fontosságú, hogy az első benyomás kellemes legyen, hiszen a Nissannál tisztában vannak vele, hogy az egyik kulcs érzelmi válasz, amit a vásárlók éreznek az új autójuk átvételekor az a büszkeség, amit többek között az újautóillatidéz elő.

Az utóbbi időben elsősorban a Nissan Qashqaion dolgozott, amely modell szeptemberben érkezett meg a magyar piacra. Kivételes figyelem irányult a Qashqai belső légkörének kialakítására. Fontos volt, hogy a színek, anyagok és a felhasználóbarát technológia már önmagában pozitív érzelmi választ váltson ki az utazókból az első találkozás és a későbbi vezetések során is. A részletekbemenő odafigyelés viszont Peter és kollégái fontos szerepében mutatkozik meg igazán, hiszen feladatuk, hogy a beltéri élményt semmilyen kellemetlen szag ne veszélyeztesse.

Az újautóillat nem csupán a gyártási folyamat következménye. Peter és kollégái olykor hónapokig illetve évekig dolgoznak egy új modell fejlesztésén a többi mérnök csapattal karöltve. Figyelmesen analizálják a különböző anyagok használatát, mint az ülés szövete, ragasztóanyagok, polimerek és biztosítják azt, hogy az anyagok egyetlen kombinációjából se származzon kellemetlen szag. „Célunk, hogy a legjobb érzetű élményt biztosítsuk a vásárlóknak. A preferenciák és ízlések folyamatos változását az autó illata is folyamatosan változik. Munkánk része, hogy megbizonyosodjunk róla: minden általunk használt anyag, illetve azok illat-kombinációja harmóniát alkot.” – nyilatkozza Peter.

Minden anyagot szubjektív és objektív tényezők alapján is vizsgálnak, való világból kiragadott helyzetekben, végig a mérnöki és gyártási funkciók során, mindeközben szem előtt tartva azt, hogy a különböző kémiai anyagok hőmérséklet hatására is változhatnak. Ha egy potenciális új anyag vagy kemikália negatív hatással van a beltér légkörére, akkor Peter és a kollégái alternatívákat keresnek annak érdekében, hogy biztosítsák az új autó illat szentségét. „Az anyagok kiválasztásában lévő szerepem kulcsfontosságú része, hogy a vásárlót a fókuszunk középpontjában tartsuk. A dizájn bármilyen nemű változtatása esetén az illat kérdése is szerepel a változtatás hatékonyságát értékelő folyamatban.” – mondja Peter.

Peter Európában betöltött szerepe nem egyedülálló. Vannak kollégái más Nissan műszaki központokban, akikkel együtt dolgozik, például Atsugiban, Japánban és Farmington Hillsben, az Egyesült Államokban. A globális Nissan illatértékelés sztenderd létezése, illetve ahhoz kötődően, a részletekre való odafigyelés iránti elkötelezettség az, ami biztosítja, hogy a Nissan termékkínálata a legmagasabb minőségi színvonalnak feleljen meg.

Hogyan és mikor fedezte fel Peter, hogy az orra más, mint a többieké? „Emlékszem, gyerekként játszottuk azt a játékot, amikor csupán illat alapján kell megkülönböztetni különböző ételeket, édességeket, italokat, chipseket. Képes voltam elkülöníteni a saját márkás terméket a vezető márka termékétől, még akkor is, ha az ízt ugyanolyannak szánták. Emlékszem, hogy nagyon válogatós voltam az egyes termékekkel kapcsolatban, és határozott elképzelésem volt arról, hogy mely márkákat részesítek előnyben” – magyarázza Peter.

Peter 2016-ban csatlakozott a Nissan Végzős Gyakornok Programhoz. Egyrészt magas fokú érdeklődés tanúsított autóipar irányába, másrészt viszont kivételes szaglószervi tehetséggel is rendelkezett. Mindezeknek köszönhetően magától értetődő volt, hogy elvállalja az Illatértékelő Vezető Mérnök szerepet. „Kémia tudásomat háttérként használva az anyagtudományban képes voltam a hozzáértésemet mérnöki szemszögből is gyarapítani. Az első gyakornoki munkám során polimerekkel dolgoztam, ami mai napig a kedvenc anyagom, így aztán jelenleg polimer mérnök szerepet is betöltök a szervezeten belül. A polimerekkel kapcsolatos mérnöki munka szintén egy olyan része ennek a feladatkörnek, amit nagyon élvezek” – vallja Peter.

Az anyagok dizájnja és azok tesztelése során valós életből vett használati helyzeteket vizsgálunk az autókon, hogy megértsük, hogyan viselkednek az anyagok ismétlődő, intenzív használat esetén. Nagyon élvezem ezt, mert magában foglalja a kriminalisztika azon alapelveit, amiket tanultam, ezeket pedig fel tudom használni, hogy jobban megértsem, mi történik az anyagokkal.

A szaglással kapcsolatos tehetségének és az anyagok viselkedését illető kriminalisztikai analízis iránti szenvedélyének kombinációja Petert egyfajta nyomozóvá teszi. Felfedi, hogy miben rejlik a probléma és a kollégáival karöltve dolgoznak azon, hogy megértsék, majd kijavítsák azt.

Ha nem dolgozik, Peter lelkes szakács, ilyenkor kulináris kreativitásra használja fel természetes szaglószervi adottságait. Peter ezen kívül snookerezik is egy helyi szövetségnél, megyei szinten.

Számomra a munkahelyi megelégedettség abból fakad, hogy kimagaslóan okos emberekkel dolgozom együtt, akik szakértők a saját területükön. A tudás ozmózisaként definiálnám ezt. Élvezem, ahogyan tanulok az itteni mérnököktől és műszaki szakemberektől, ahogy a legapróbb részleteken dolgozunk együtt. Gondoskodunk róla, hogy a következő új Nissan a büszkeség, a megelégedettség és az öröm érzését váltsa ki az autó tulajdonosokból, minden alkalommal, amikor vezethetik autóikat” – magyarázza Peter.

Hogyan terveztek a Ford dizájnerei olyan álcázó festést, ami segít elrejteni az új generációs Ranger formáit?

Álcázó matricák keszekusza mintázattal és örvénylő színekkel: az autógyárak sok energiát fektetnek abba, hogy megvédjék szupertitkos prototípusaikat a kíváncsi tekintetektől.

Ezeket a mintákat kifejezetten úgy tervezik, hogy összezavarják a szemet, így az ipari kémek nem tudják kilesni az autók igazán fontos, meghatározó formai megoldásait.

A Ford legújabb álcafestését a Bronco R Baja versenygép fényezése és a hegyvonulatok sziluettje ihlette. A tervezők több száz kék, fekete és fehér blokkból állították össze a pixeles mintázatot, ami összekuszálja a még fejlesztés alatt álló autó összképét. Bár a Ford nem próbálja titkolni, hogy ez itt az új Ranger (hiszen még a #NextGenRanger hashtag és több QR-kód is ott látható a karosszérián), de a márka egyelőre nem szeretné a maga teljességében megmutatni a jármű végleges formáját.

Az ausztráliai Melbourne-ben működő Ford Formatervezési Központ csapata által tervezett minta érdekessége, hogy olyan optikai csalódást kelt, ami miatt nappali fényben nagyon nehéz kivenni az egyes külső formai elemeket, éjszaka pedig tükröződő felületek rejtik el az autó formavilágát.

“Olyan álcázást rendeltek tőlünk, amivel tisztán látható, hogy ez itt az új Ranger, ugyanakkor mégsem látható jól az autó,” mesélte Leigh Cosentino, a Ford Ausztrália formatervezési igazgatója.

“Az ötletet az a mintázat adta, amit a Ford a Baja futam versenyautóin használt. Mivel magam is nagy motorsportrajongó vagyok, képtelen lennék figyelmen kívül hagyni egy ilyen gépet,” tette hozzá Lee Imrie, a Ford Ausztrália dizájnere, aki megalkotta ezt a sikeres mintát.

Leigh Cosentino szerint a feladat túlmutatott a fémlemezek domborulatainak egyszerű elrejtésén. “Olyan dinamikus és izgalmas dizájnt kerestünk, ami felkelti a figyelmet a #NextGenRanger iránt, ugyanakkor nem egy katonai terepmintának tűnik. Így végül egy olyan megoldást választottunk, ami alul sűrűbb, majd felfelé haladva szinte szétszóródik; ez vizuálisan izgalmas, és a mozgás érzetét kelti. Ez nem egy szokásos, statikus álcafestés.”

“Ezen a mintán nincsenek olyan vonalak, amelyek illeszkednének a karosszéria vonalvezetéséhez, így láthatatlanok maradnak az autó domborulatai, formái és ívei,” magyarázta el Lee Imrie. “Azt akartam elérni, hogy megzavarjam a tekintetet, és így ne lehessen egy-egy adott vonalra koncentrálni; a színfoltok pedig tovább erősítik ezt a hatást.”

Persze itt nem csupán a szemet elkápráztató mintázatról van szó. Bár Imrie azt mondta, hogy az ötlet a Bronco R versenyautótól származik, valójában maga az új generációs Ranger is erős ihletet adott a munkájához.

“45 fokban elforgatott négyzetekkel kezdtem a tervezést: szétszórtam őket a felületen, aztán megpróbáltam egy hegyvonulat ismétlődő sziluettjét kialakítani, ami hűen tükrözi az új generációs Ranger kalandra termett karakterét. Ha távolabbról szemléljük, tisztán látszik, hogy ez az autó szinte egy a természettel,” mondta Imrie.

A csapat két hónapot töltött a digitális hatású minta kidolgozásával és tesztelésével. Az álcázó matricát műanyag fóliára nyomtatták, és két rétegben vitték fel az autóra. Az egész autót lefedő, kék, fekete és fehér téglalapokkal díszített réteget ugyanúgy ragasztották fel, mint a szokásos autófóliákat. A második, fényvisszaverő réteget azonban – ami száz különálló tükröződő elemet tartalmaz – kézi munkával vitték fel a karosszériára. 

A matricázás még idén lekerül az új generációs Rangerről.

Mindeközben a Ford mérnökei külső tesztutakra viszik az autót, és aki megpillantja, az beszkennelheti a rajta látható QR-kódot, amivel feliratkozhat az új generációs Ranger hírlevelére.

Íme, a világ legelhivatottabb Lexus LFA-gyűjtője

A Lexus LFA mindössze ötszáz példányban készült, így a világ legritkább autói közé tartozik. Szerencsésnek mondhatja magát, akinek van egy a gyűjteményében – de vajon minek nevezzük azt a férfit, akinek két LFA is áll a garázsában?

Azokat, akiknek vér helyett benzin folyik az ereiben, nem könnyű lenyűgözni holmi átlagos luxusautó-gyűjteménnyel. Történetünk hőse, a 42 éves John azonban olyasvalamit hozott össze álomgarázsában, amitől a sokat tapasztalt rajongóknak is megremeg a térde. John neve kitalált (ki szeretné, ha irigyei ráismernének?), története viszont nagyon is valóságos. Lássuk tehát a gyűjteményt – készüljenek fel, időben és térben sokat fogunk utazni.

John a Fülöp-szigeteken él, hivatását tekintve pénzügyi termékekkel és részvényekkel kereskedik. Mint a legtöbb fiúgyermek, John is élt-halt az autókért, ám amikor eljött az idő, hogy megszerezze a jogosítványt, édesapja ráförmedt: az autóvezetés csak elterelné a figyelmét a tanulásról. Így előbb leérettségizett, és csak akkor tanult meg vezetni, amikor már biztosnak látszott, hogy megszerzi a diplomáját.

Amint végzett iskoláival, első dolga volt, hogy vegyen egy autót. Egy első generációs Lexus IS 200-assal kezdte, majd – mivel bevált a márka – 2003-ban egy vadonatúj Lexus GX 470-es luxusterepjáróra váltott. „Akkoriban még nem volt Lexus-képviselet a Fülöp-szigeteken, ezért külföldről kellett behozatnom az autót. De hogyan is állhattam volna ellen az IS kerek hátsó lámpáinak? Olyan volt, mint egy igazi sportkocsi – és én mindig is egy sportkocsira vágytam.” – emlékszik vissza John.

Ekkor még szó sem volt arról, hogy gyűjteni fogja az autókat. Rendszerint két-három kocsi állt a garázsában, időnként eladott egyet, és vett helyette egy újat. Idővel kezdte kiismerni magát a piacon, és egyre többször tűnt fel neki, ha valaki, valahol értékén alul próbált meg eladni egy autót. Innen már nem volt kiút: rohamos tempóban kezdett kialakulni egy gyűjteményszerű összeállítás. „Kezdetben a Porsche 911 volt az egyik kedvenc, most tizenöt vagy tizenhat példány áll a garázsomban. Az összes széria képviselteti magát nálam. Bármennyire imádom is azonban őket, ma már nem ezek a szerelmeim, csupán puszta közlekedési eszközök.” – árulja el John.

Régi ügyfélként 2010 végén Johnt is meghívták arra a szűk körű ünnepségre, ahol a Lexus helyi képviselete bemutatta a vadonatúj LFA szupersportkocsit. „Amikor a cég elnöke, Alfred Ty beült a kocsiba, és adott egy gázfröccsöt, azonnal tudtam, hogy akarom az autót. Volt azonban egy apró probléma: a hófehér LFA-t a Fülöp-szigetek központi Lexus-márkakereskedése saját magának, úgynevezett bemutatóautónak rendelte, és ezzel egyben ki is merítette az ország számára engedélyezett LFA-keretet – a Lexus, ha tudott volna, se adott volna el több autót a Fülöp-szigeteken.” A rendkívül korlátozott darabszámok miatt az egész világon hajtóvadászat indult a fellelhető példányok után. John tudta, hogy azonnal lépnie kell. „Általában, amikor az ember először kihajt az utcára egy vadonatúj autóval, az azonnal elveszíti az értékének a harmadát. Vannak azonban olyan ritka típusok, amelyek napról napra egyre értékesebbé válnak. Éreztem, hogy a Lexus LFA is ilyen lesz.” – emlékezik vissza a nagy kaland kezdetére John.

Végül egy közeli országban talált egy kereskedőt, aki hajlandó volt eladni neki egy autót. Melyikre gondolt, kérdezte a kereskedő, az alapváltozatra vagy a Nürburgring Edition-re? John fejében villámgyorsan pattogtak a számjegyek, majd kibökte: mindkettőre. „Bár ekkor már nem gyártották a kocsit, még mindig listaáron kínálták azt, ezért úgy voltam vele, most vagy soha. Tudtam, hogy a Yamahával közösen épített motorok öntőformáit összetörték, miután elkészült az ötszázadik példány, tudtam, hogy ebből a motorból soha többé nem készül még egy – és szerelmese voltam ennek a motorhangnak.

John nem hajlandó elárulni, pontosan mennyit fizetett a két autóért – azt mondja, nem ez a lényeg, hanem hogy most már sokkal többet érnek. Ez persze nem jelenti azt, hogy bebugyolálva óvná őket a széltől is: rendszeresen vezeti mindkét LFA-t. „Az alapváltozat egy versenypályán hangolt közúti sportautó, míg a Nürburgring Edition pont fordítva: egy utcára idomított, vérbeli versenyautó.” – avat be a két modell közötti nyilvánvaló különbségekbe John. Ennek megfelelően közúton és versenypályán egyaránt használja őket; az elmúlt közel tíz évben mindkettővel mintegy 11 ezer kilométert tett meg.

Bár gyűjteményében ma is több Lexus található, a mindennapokban mégis egy Toyotával jár John –igaz, nem hétköznapival. A Hiace Super Grandia Elite ugyanis az ázsiai piac legfényűzőbb luxusbusza. A rengeteg krómmal, kéttónusú fényezéssel, hatalmas keréktárcsákkal feltűnővé tett modell motorosan mozgatható tolóajtaja mögött különálló luxusfotelek várják az utasokat, steppelt bőrkárpitozással, motoros állítással, kényelmes karfákkal, fa asztalkákkal. A dinamikus haladásról 174 lóerős, 2,8 literes dízelmotor gondoskodik – ugyanannak a blokknak egy komfortra hangolt, hatfokozatú automata váltóhoz csatlakozó változata, amely ma már a Toyota Hilux európai kivitelét is hajtja.

És hogy hogyan tovább? „Már megvettem az összes autót, amire vágytam.” – ábrándítja ki John azokat, akik a gyűjtemény bővítésében, újabb szupersportautók beszerzésében reménykednek. Indokai meglehetősen racionálisak és megtámadhatatlanok. „Azokról, amiket megtartottam, tudom, hogy hosszú évekig megbízhatóak maradnak, és várhatóan egyre nő majd az értékük.” Ezeket az alapvető szempontokat első autós éveitől fogva szem előtt tartja. „Mindig is szerettem a Toyota-csoport autóit, mert megbízhatóak és jól tartják az értéküket. A Lexus pedig ugyanezt tudja, de az európai luxusautók kényelmével megtoldva.

Aki pedig ezek után azt gondolná, John csupán hideg számításból vásárolta meg a Lexus LFA-kat, nagyon téved: azóta megszületett kisfiának úgy választott nevet, hogy annak kezdőbetűi az LFA-t adják ki. Ennél elhivatottabb rajongást pedig nehéz elképzelni…

A Ferrari 250 GT TDF nyerte meg a Concorso d’Eleganza Villa d’Este 2021 Trofeo BMW Group kitüntetését

Ragyogó végkifejlet a világ elsőszámú, történelmi autókat felvonultató szépségversenyén. A szakmai zsűri üdvözli az 1956-ban gyártott hosszútávú versenyautót az idei felvonás abszolút győzteseként. A négy keréken guruló elegancia és az időtlen szépség háromnapos fesztiválján a klasszikus autók rajongóit páratlan felvonulások és lélegzetelállító járműbemutatók ejtették rabul.

A Trofeo BMW Group kitüntetés továbbra is olasz kézben marad: a Concorso d’Eleganza Villa d’Este 2021 abszolút győztese a Ferrari 250 GT TDF lett, miután a szakmai zsűri az 1956-ban készült és az egyesült államokbeli Brian Ross tulajdonában lévő hosszútávú versenyautót illette a megtisztelő „Best of Show” címmel. A világ elsőszámú és legexkluzívabb, történelmi autókat felvonultató szépségversenyének legfontosabb díját immár sorozatban hetedik alkalommal ítélték oda olasz gyártású autónak. A Comói-tó partján megrendezett háromnapos fesztivál vasárnap este a díjkiosztó gálával ért véget. A 2021-es felvonás ismét a négy keréken guruló elegancia és az időtlen szépség ünnepe volt.

A Ferrari 250 GT TDF az autóipar történelmének nyolc évtizedét felölelő ritka kincsek gondosan összeállított mezőnyében aratott diadalt. A sportautót már vasárnap délután megválasztották a „Big Band ’40s to Awesome ’80s: Five Decades of Endurance Racing” fantázianévvel illetett „E” kategória győztesének, amely a Tour de France iránti tisztelet jeléül viseli magán a “TDF” feliratot. Utóbbi egy francia utakon megrendezett autóverseny volt, amelyet 1956-ban egy Ferrari 250 GT nyert meg.

A Concorso d’Eleganza Villa d’Este idei felvonásán kiállításon modell volt a Tour de France sorozatban rajthoz állított második Ferrari, amelyet az olasz márka gyártásba is küldött. Az autó már aznap, ahogy bejegyezték, egy másik hosszútávú versenyen, az olaszországi Mille Miglián is elindult. A következő években a 3.0 liter hengerűrtartalmú, tizenkét hengeres motorral hajtott kupé számos győzelmet aratott a legendás hegyi felfutókon. Tökéletesen felújított állapotának köszönhetően már csak elképzelni tudjuk, milyen kihívásokat élt túl ez az autó az elmúlt évtizedek megpróbáltatásai során.

A szakmai zsűri a háromnapos fesztivál fénypontjaként jelentette be a kategóriagyőzteseket és a különdíjasokat. A résztvevők a Concorso d’Eleganza Villa d’Este 2021 nyolc kategóriájába összesen mintegy ötven kiemelkedő klasszikus autót neveztek az autóipar történelmének különböző korszakaiból. A megjelent klasszikusok között az 1920-as években épült ritkaságok – amelyeket a funkcionális tulajdonságok mellett immár a karosszériaépítés esztétikai szempontjai is elkezdtek befolyásolni – és az 1990-es évek látványos hiperautói is feltűntek, egytől egyig makulátlan állapotban, történelmi jelentőségükön és saját történetükön keresztül közvetítve azt a magával ragadó és időtlen szépséget, amely a Concorso d’Eleganza Villa d’Este felvonásait a kezdetektől fogva meghatározza.

A Trofeo BMW Group kitüntetést, illetve a nyolc kategória elsőségét és különdíját elhódító autókülönlegességek listája:

Trofeo BMW Group

A szakmai zsűri által odaítélt „Best of Show” díj

  • Modell: Ferrari 250 GT TDF
  • Karosszéria-kialakítás: kupé
  • Tervező: Pinin Farina
  • Gyártási év: 1956
  • Tulajdonos: Brian Ross (Egyesült Államok)

A – Twentieth Century Style: From Horseless Carriage to Racy Roadster

Kategóriagyőztes

  • Modell: Lancia Astura Torpedo GS
  • Karosszéria-kialakítás: „Open Tourer”
  • Tervező: Viotti
  • Gyártási év: 1934
  • Tulajdonos: Anthony MacLean (Svájc)

Különdíjas

  • Modell: Alfa Romeo 6C 1750 GTC
  • Karosszéria-kialakítás: „Spider”
  • Tervező: Zagato
  • Gyártási év: 1931
  • Tulajdonos: Maria Cristina Trevisani (Olaszország)

B – The Art Deco Era: Space, Pace and Grace

Kategóriagyőztes

  • Modell: Delage D8-120 S
  • Karosszéria-kialakítás: kabrió
  • Tervező: De Villars
  • Gyártási év: 1938
  • Tulajdonos: Fritz Burkard (Svájc)

Különdíjas

  • Modell: Lancia Dilambda Serie I
  • Karosszéria-kialakítás: „Drop Head Coupé”
  • Tervező: Carlton Carriage
  • Gyártási év: 1930
  • Tulajdonos: Filippo Sole (Olaszország)

C – Showroom Showdown: Britain and Germany Battle for Luxury Supremacy

Kategóriagyőztes

  • Modell: Mercedes-Benz 300 SL Alloy
  • Karosszéria-kialakítás: „Coupé Gullwing”
  • Tervező: Mercedes-Benz
  • Gyártási év: 1955
  • Tulajdonos: David MacNeil (Egyesült Államok)

Különdíjas

  • Modell: Aston Martin DB5
  • Karosszéria-kialakítás: kabrió
  • Tervező: Touring Superleggera
  • Gyártási év: 1965
  • Tulajdonos: Ian Maxwell-Scott (Nagy-Britannia)

D – Granturismo all’Italiana: Finding the Perfect GT Formula

Kategóriagyőztes

  • Modell: FIAT 8V
  • Karosszéria-kialakítás: kupé
  • Tervező: Vignale
  • Gyártási év: 1953
  • Tulajdonos: Jan de Reu (Belgium)

Különdíjas

  • Modell: Alfa Romeo 6C 2500 Supergioiello
  • Karosszéria-kialakítás: kupé
  • Tervező: Ghia
  • Gyártási év: 1950
  • Tulajdonos: Jonathan & Wendy Segal (Egyesült Államok)

E – Big Band ‘40s to Awesome ‘80s: Five Decades of Endurance Racing

Kategóriagyőztes

  • Modell: Ferrari 250 GT TDF
  • Karosszéria-kialakítás: kupé
  • Tervező: Pinin Farina
  • Gyártási év: 1956
  • Tulajdonos: Brian Ross (Egyesült Államok)

Különdíjas

  • Modell: OSCA MT4 Siluro
  • Karosszéria-kialakítás: „Torpedo”
  • Tervező: OSCA
  • Gyártási év: 1949
  • Tulajdonos: Elad Shraga (Izrael)

F – A Passion for Perfection: Celebrating 90 Years of Pininfarina

Kategóriagyőztes

  • Modell: Ferrari 250 GT California SWB
  • Karosszéria-kialakítás: „Spyder”
  • Tervező: Pininfarina
  • Gyártási év: 1960
  • Tulajdonos: Destriero Collection (Monaco)

Különdíjas

  • Modell: Ferrari 275 GTB/4
  • Karosszéria-kialakítás: „Berlinetta”
  • Tervező: Pininfarina
  • Gyártási év: 1967
  • Tulajdonos: Andrea Recordati (Olaszország)

G – The Birth of the Supercar: Latin Performance Landmarks

Kategóriagyőztes

  • Modell: Lamborghini Countach LP 400 S Prototype Walter Wolf Special
  • Karosszéria-kialakítás: kupé
  • Tervező: Bertone
  • Gyártási év: 1978
  • Tulajdonos: Shinjiro Fukuda (Japán)

Különdíjas

  • Modell: Ferrari F40
  • Karosszéria-kialakítás: kupé
  • Tervező: Pininfarina
  • Gyártási év: 1989
  • Tulajdonos: Christiano Michelotto (Olaszország)

H – The Next Generation: Hypercars of the 1990s

Kategóriagyőztes

  • Modell: Isdera Commendatore 112i
  • Karosszéria-kialakítás: kupé
  • Tervező: Isdera
  • Gyártási év: 1993
  • Tulajdonos: Phillip Sarofim (Egyesült Államok)

Különdíjas

  • Modell: McLaren F1
  • Karosszéria-kialakítás: kupé
  • Tervező: McLaren
  • Gyártási év: 1995
  • Tulajdonos: Ahmad Gozal (Egyesült Arab Emírségek)

[TESZT] Toyota Corolla 1.5 TNGA sedan – 3 hengeres szívómotorral, párhuzam a hibriddel

Élcelődés, vagy valamiféle irónia a Toyota részéről, hogy a hibridjeivel párhuzamosan küldi csatasorba a formabontónak számító 1.5-ös sorhármas benzinmotoros Corollát? Aligha, de az biztos, hogy remek kis hajtásláncot ismerhettünk meg a Toyota Corolla 1.5 TNGA-ban a teszthét során.

Leginkább sztereotip megközelítés, hogy a Toyotákra alapvetően hibridként “kell” tekinteni, sietve azért meg lehet cáfolni ezt a tézist. Ugyebár önmagában a Toyota márka csak relatíve nemrég kezdett bele a hibridek fejlesztésébe mondhatni globálisan a márkén belül, s emellett nem szabad elfelejtenünk a klasszikus benzines szívómotorokat sem. 

Bár jelen tesztünk alanya, a Toyota Corolla 1.5 TNGA sedan benzines szívómotorral felszerelve érkezett, ezzel együtt több irányból kellemes meglepetést okozott. Nem titkoltan – elsősorban – a hajtáslánc tekintetében. Nyilvánvaló, hogy a korszerűtlenebb korai erőforrások magasabb fogyasztással, mai szemmel már kevésnek tűnő erőtartalékkal-teljesítménnyel bírtak, ám az akkori elvárásoknak bőven tudtak teljesíteni. 

Még mindig jól áll a Corollának a szedán-vonal

De mielőtt taglalni kezdenénk a Toyota Corolla 1.5 TNGA sedan motorizáltságához kapcsolódó részleteket, nézzük a szokásos felosztás szerint az autó lényegiségét – kezdve a kültérrel! A formák jól láthatóan a jelenlegi Toyota-tradíciókat és dizájnelemek megvalósítását követik, ezeknek megfelelően a frontrész kialakítása sportosra húzott fő elemekből áll. A fényszórók burkolatának vonalvezetése teljes mértékben beleépül a hűtőmaszk által előirányzott formavilág követelményeinek, úgy, egy kifejezetten hangsúlyos légbeömlő rostélyt fog közre; így kiváltképp a dinamizmust,

lendületet, ezek érzetét sugallja.

Úgy képes viszonylag, vagy inkább relatíve sportos maradni a Toyota Corolla 1.5 TNGA sedan, hogy közben nagy mértékben ügyel az elegancia megtartására is. Ezért egy Corolla – jelen esetben TS, azaz Touring Sports – akármilyen célra bevethető tulajdonképpen, kezdve a családi privát megoldásoktól egészen a business célú felhasználásig.

Kedveljük a szedán fazont – ki ne kedvelné? Főként, ha tényleg a konzervativizmus köszön vissza itt is, a lépcsőshátú jelző kifejezetten illik a Toyota Corolla 1.5 TNGA sedan aspektusához. Valamennyire nyilván megmarad a klasszikus értelemben vett szedán-hatás és annak precíz tálalása, pontosan azért, hogy a beirányzott praktikum és tág felhasználási lehetőség meg tudjon maradni gyakorlatban is. Tehát nem csak vizuálisan, optikailag teszi oda magát az új Toyota Corolla 1.5 TNGA sedan, hanem gyakorlati kényelem és felhasználhatóság terén is.

Nyilván emlékszünk, hogy az Auris bevezetése előtt létezett csak a Corollából szedán és 5 ajtós, majd az Auris lett tulajdonképpen az 5 ajtós Corolla, egy darabig a szedán Corolla még futott párhuzamosan. Majd jött az Auris kombi, a Touring Sports kivitel is, hogy teljes legyen a paletta.

Van igény ilyesmire? Persze!

Hátulról nézve a Toyota Corolla 1.5 TNGA sedan-t ismét megjelennek a hamisítatlan Toyota-dizájnjegyek, hordozva a márkaarculat sajátosságait. Tökéletes harmónia a vonalvezetésben, stimmelő arányok, sehol egy eltúlzott felület, rajzolat: ma, 2020-ban ilyennek kell lennie egy tipikus szedánnak. Legalábbis ebben a kategóriában, amit a tesztautó is képvisel.

Megszokhattuk már a Toyota esetében, hogy az enteriőrben felhasznált anyagok javarészt minőségiek, tartósak. Még akkor is, ha fapadosabb a felszereltség; az arany középút szinte mindig garantált. A Toyota Corolla 1.5 TNGA sedan tesztautó esetében is egy közepes felszereltségről lehet számot adni, szövetkárpittal, manuális váltóval és egyebekkel.

Az ülések elöl jól tartanak, az ülőlapok és hátlapok is megfelelő méretezésűek, a sofőr és utasa – amennyiben átlagos testalkattal bír – kényelmesen elfér. Nyilván nem kell fotelekre számítani, de a komfortfaktor kellemes, az ülőfelületek tömítettsége közepesen kemény. 

Hátul hasonló a helyzet: térérzet rendben, a térdeknek és vállaknak jut bőségesen hely, még akkor is, ha hárman foglalnak helyet itt, ebben a traktusban. Fejtér tekintetében lehet érezni némi kompromisszumkötési relevanciát, de ez elhanyagolható. A ki- és beszállás pedig szintén könnyed, pontosan olyan, amit elvárhatunk és megszokhattunk ennél a típusnál. Vagy konkrétan az ezt a modellt megelőző Auris esetében.

Majdnem olyan, mint a kombi. Pakolhatóság terén például

471 literes csomagterével a Toyota Corolla 1.5 TNGA sedan igazán meggyőző pakolhatóság tekintetében is. Főként, hogy kívülről vizsgálva egyáltalán nem az az első gondolatunk, hogy brutálisan nagy csomagteret hordoz az autó, nem is lenne értelmezhető a kecses formavilág és vonalvezetés mellett. A rakfelület tehát tágas és praktikus, mindehhez hozzátartozik a számtalan rekesz, tárolórész a csomagtér területén is.

Sorhármas szívó benzines aggregát került a Toyota Corolla 1.5 TNGA sedan orrába. Az egység 132 lóerőt tud, mindezt 6200-tól adja le. A csúcsnyomaték 159 Newtonméter, amely viszont 4200 RPM-től rendelkezésre áll, meg is tartja magát, és remek erőtartalékot biztosít az utazásnál. Persze ne számítsunk kirobbanó erődemonstrációra, a Toyota Corolla 1.6 VVT-i sedan pontosan annyira van dinamikusra hangolva a menettulajdonságokat illetően, amennyire kell. A gázreakciók közvetlenek, az 1.6 literes 4 hengeres motor hajlamos ugyan a hajlamos a fulladásra, viszont remekül építi a görbéket intenzívebb terhelésnél.

Irány a Balaton, így, az ősz derekán

A tesztelt Toyota Corolla 1.5 TNGA sedan bevetettük egy kisebb országjáró túrára is, 4 fővel, sok csomaggal. Elsősorban a menetkomfortra, a ténylegesen “nagyautós” utazás-tulajdonságokra voltunk kíváncsiak.

A Balaton irányába autózva egészen Balatonfüredig jutottunk – javarészt autópályán vizsgálva az autó tulajdonságait. Egyértelműen ebben a közegben jobban érzi magát a hajtáslánc, mint mondjuk egy városi-elővárosi szegmensben, de ez teljes mértékben megbocsátható az autónak; a fogyasztás ennek tekintetében átlagosan 6.1-6.6 liter közt mozgott 100 kilométerre leátlagolva. Az agilitás is rendben volt: nyilván az 1.6 literes szívó nem annyira rugalmas, sportos, mint mondjuk egy hasonszőrű turbós, viszont bőségesen elegendő erőtartalékot kaptunk négy személlyel a fedélzeten, csomagokkal – tehát jelentős terheléssel. A motor fulladékonyságra való hajlama azért néha erőteljesen érződött, kellett némi ráhangolódás, hogy megszokjuk a késleltetett reakciókat, a néha gondolkozó hajtást, a relatíve magasan fogó kuplung viselkedését.

S mivel utazásra hangoltuk a teszthetet a Toyota Corolla 1.5 TNGA sedan esetében, ezért talán a legfontosabb volt az utas komfort, a menetkényelem kivesézése. A hátsó traktusban helyet foglalók egyszer sem panaszkodtak például arra, hogy szűkek lennének a fej- és lábterek, remekül érezték magukat, sőt, kifejezetten élvezték, hogy rendkívül optimális az autó hangszigetelése. Nagyjából 200 kilométer folyamatos autózás után sem érezték magukat fáradtnak, levertnek – annak ellenére, hogy a bágyadt, borongós időjárás tökéletes alapot nyújtott (volna) mindehhez.

Fogyasztás tekintében változatos eredmény született. A Toyota Corolla 1.5 TNGA városi környezetben volt, hogy elkért 6.6 liter 95-öst is az átlagérték szerint, ugyanakkor országúton elegendő volt esetenként (legalacsonyabb érték) 5.2 liter is folyamatos haladással. 

2021 Toyota Corolla 1.5 TNGA sedan specifikációk

Motor

Motortípus: soros elrendezésű háromhengeres szívó benzinmotor

Lökettérfogat: 1490 cm³

Maximális teljesítmény: 125 LE @ 6600 ford./perc

Maximális forgatónyomaték: 153 Nm @ 4800-5000 ford./perc

Erőátvitel: fronthajtás, 6 sebességes manuális kéziváltóval

Méretek, egyéb műszaki adatok

Hossz: 4630 mm

Szélesség: 1780 mm

Magasság: 1435 mm

Tengelytáv: 2700 mm

Első gumik mérete: 205/55 R16

Hátsó gumik mérete: 205/55 R16

Tömeg, üresen: 1390 kg

Megengedett össztömeg: 1820 kg

Csomagtartó mérete: 471 liter

Üzemanyagtartály mérete: 50 liter

Menetteljesítmények

Végsebesség: 190 km/h

Gyorsulás 0-ról 100-ra: 12.1 s (gyári), 11.7 s (saját mérés)

Fogyasztási adatok

Saját, mért eredmény (átlagos használattal)

Városi: 7.5 l/100 km

Országúti: 5.2l/100 km

Vegyes: 6.6 l/100 km

Gyárilag mért eredmények

Városi: 6.1 l/100km

Országúti: 5.7 l/100km

Vegyes:5.8 l/100km

CO2 kibocsátás: 139 g/km

Bővebb információ a Toyota magyarországi képviseletének honlapján, IDE kattintva.

Még több fotó: Autóaddikt.hu Facebook oldal

Fotó: Autóaddikt.hu

Együttműködő partnereink: Acer Hungary

Utómunka hardver: Acer

A szabadság megtestesítője az új Toyota RAV4 Adventure

A Toyota az új RAV4 Adventure modellváltozattal fokozza tovább a RAV4 SUV képességeit. Az új orrkialakítás, az első és oldalsó toldatok és az új higanyszürke tetőszín marcona stílust kölcsönöz az autónak. Az alapfelszereltség része a hibrid hajtáslánc intelligens összkerékhajtási rendszerrel (AWD-i). A RAV4 ADVENTURE a teljes RAV4 kínálathoz elérhető frissítéseket tartalmaz, beleértve a LED projektoros fényszórókat, az új, jellegzetes grafikát kapott nappali menetfényeket, a fokozott komfortot az utastérben és a továbbfejlesztett kényelmi opciókat.

A Toyota a RAV4 ADVENTURE modellváltozat bemutatásával szélesíti még tovább a RAV4 valódi SUV kiállásából származó előnyöket. Az új kivitel a már meglévő palettához csatlakozik, és a „juss el bárhová” mottó szellemét erősítve biztosít marcona megjelenést, felkészítve az autót a természet meghódítására. Ezzel az új verzióval új vásárlókat kíván megszólítani a Toyota, akik olyan autót szeretnének, amivel kiélhetik a szabadság iránti vágyukat az aszfaltot elhagyva, de közben szeretnék kihasználni a Toyota hibrid technológiájában rejlő hatékonyságot és teljesítményt is. A RAV4 ADVENTURE nem hagy kétséget szándékai felől a sokkal funkcionálisabb orrkialakításával. Az új megjelenés a teljesen fekete hűtőráccsal sokkal nagyobb hatást gyakorol a szemlélőkre, míg a Toyota embléma még nagyobb hangsúlyt kapott azzal, hogy a hűtőrács tetejéről annak közepére került a dupla vízszintes keresztlécre.

A jármű tekintélyt parancsoló megjelenését és SUV képességeit a ködlámpák fekete keretbe helyezésével és a világos, ezüstszínű alsó védőelemekkel hangsúlyozták ki még jobban. A hatást a szélesebb kerékjárati ívek és az új, 19 colos, mattszürke könnyűfém keréktárcsák teszik teljessé. Hátul is ezüstszínű védőelemekkel találkozhatunk, és a RAV4 ADVENTURE egyedi kéttónusú fényezéssel is elérhető lesz. Utóbbi az Olívazöld árnyalatot kombinálja a higanyszürke tetővel, A-oszlopokkal és hátsó légterelővel, ezzel emléket állítva a Toyota klasszikus, világos színű tetővel rendelkező FJ40 Land Cruiser modelljének. Az utastérben egyedi kárpitozást kaptak az ülések: a sima tapintású, fekete szintetikus bőrt narancssárga kontrasztvarrással tették még látványosabbá, a háttámlán és az ülőlapon található dombormintákról már nem is beszélve.

A küszöbdíszlécekre pedig felkerült a RAV4 ADVENTURE típusjelzés. A RAV4 ADVENTURE-t a Toyota negyedik generációs hibrid technológiája hajtja, amely az alapfelszereltség részeként intelligens összkerékhajtási rendszert is kapott, amit egy kisebb elektromotor biztosít a hátsó tengelyen. A hatékony, ugyanakkor erős hibrid hajtáslánc elektromotorok és egy 2,5 literes, négyhengeres benzinmotor – amely a világ egyik legjobb termikus hatásfokával rendelkező erőforrása – kombinációjából nyeri 222 lóerejét. Az AWD-i rendszer emellett 1650 kilogrammos fékezett utánfutó vontatását teszi lehetővé. 

Az újdonságon olyan friss elemek is megjelentek, melyek később a teljes RAV4 palettához elérhetőek lesznek. Ilyenek az új, projektoros LED fényszórók és a LED-es ködlámpák, de az új, 10 küllős könnyűfém keréktárcsa is ide tartozik, amely a hibrid és a benzines változatokhoz egyaránt elérhető lesz, a Mid felszereltség esetén fényes ezüst színben, míg a Style modellváltozatnál fényes feketében. Az utastérben a komfortszint és a kényelem fokozásán van a hangsúly: LED világítás, elektromos ülésállítás az első utas számára, kivilágított ablakkezelő gombok és a mobiltelefonok menet közbeni töltése érdekében új, C-típusú USB csatlakozók teszik teljessé a képet.  Ezeknek a változtatásoknak a célja, hogy megőrizzék a világ legkelendőbb SUV modelljének töretlen sikerét. 1994-ben az eredeti RAV4 új piacot teremtett: a személyautós kezelhetőséggel rendelkező szabadidős SUV járművekét. Ez pedig olyan áttörés volt, amely azóta több mint kétmillió eladott autót jelentett. Az újító szellem pedig azóta is elkíséri a modellt, amely kategóriájában először kínált hibrid hajtásláncot, napjainkban pedig a legkelendőbb elektrifikált SUV a piacon. 

Az új Toyota RAV4 ADVENTURE és a frissített RAV4 modellek európai kiszállítása 2022 első negyedében kezdődik meg.

Az összes Alfa Romeo Giulia GTA gazdára talált, mind az 500 darab

A Giulia GTA immár hivatalosan is gyűjtői autónak számít. Az idén májusban bemutatott modell mind az ötszáz, sorszámozott példánya gazdára talált, méghozzá világszerte – Kínától Japánon át Ausztráliáig -, így a projekt valódi nemzetközi sikertörténet.

A hamisítatlan szenvedélyből táplálkozó, erőteljes érzelmi töltetű projekt egy olyan modellt hozott létre, amely nem csak a márka rajongói, hanem általában a sportautók kedvelői számára is különleges izgalmakat tartogat. Amikor az Alfa Romeo úgy döntött, hogy a márka 110. születésnapja alkalmából egy különleges, múltidéző modellel kedveskedik rajongóinak, kézenfekvő lehetőségként merült fel az 1965-ös Giulia GTA, mint a márka történetének egyik legikonikusabb, legsikeresebb típusa.

Az 1965-ös Giulia GTA által ihletett projekt

Az Autodelta Racing Team Baloccóban fejlesztette ki az 1965-ös GTA-t: mérnökeik túlórázva építettek az eleve ikonikus modellből egy hamisítatlan versenyautót. A mai Giulia GTA-t létrehozó csapat szintén nem mindennapi körülmények között dolgozott a projekten, amelynek keretében az Alfa Romeo dicsőséges történelmének egyik emlékezetes fejezetét kívánták ismét életre kelteni.

A mérnökök és a szerelők pontosan ugyanazon a helyen valósították meg a „Szörny” kódnevű projektet, ahol az 1965-ös Giulia napvilágot látott. Ennek tiszteletére a GTA is megkapta az eredeti Autodelta emblémát. Az 1965-ös Giulia GTA mindössze 500 példányban készült: ennyire volt ugyanis szükség ahhoz, hogy versenycélokra homologizálhassák az autót; ugyanennyi példányt rendelhettek most meg az exkluzív szériából a márka leghűségesebb rajongói.

A hasonlóságoknak ezzel nincs vége: azok a projekt műszaki részleteiben is visszaköszönnek. Ami a tömegcsökkentést illeti, mindkét autó esetében egyedi megoldásokhoz folyamodtak a mérnökcsapatok: különleges kilincseket, ablakokat és keréktárcsákat alkalmaztak. Az utóbbiak az 1965-ös GTA esetében magnézium ötvözetből készültek, míg a modern utód egyedi kialakítással és (a közúti szedánok körében teljességgel egyedülálló módon) a Forma-1 stílusát idéző, egyetlen központi rögzítőcsavarral büszkélkedhet. Külön említést érdemelnek a karosszéria építésénél felhasznált könnyű anyagok (Peraluman 25 ötvözet az 1965-ös GTA, karbon kompozit a modern utód esetében.) Szintén fontos kapcsolódási pont a két típus között a kiegészítő légbevezető rendszerek kialakítása. Az aerodinamika még gyermekcipőben járt 1965-ben, míg a modern GTA esetében a fél évszázados motorsport-hagyományokkal rendelkező Sauber Engineering-et kérték fel együttműködésre: az istálló aktívan részt vett a modell aerodinamikai elemeinek kialakításában, majd a prototípusok és a végső idomok elkészítésében, amihez Európa egyik legmodernebb szélcsatornáját is az Alfa Romeo rendelkezésére bocsátotta.

A két modell közötti végső kapcsolódási pont, hogy mindkét esetben neves autóversenyzők is hozzájárultak az autók megvalósulásához. Teodoro Zeccoli és Andrea de Adamich éppen a Giulia GTA-val érték el legnagyobb sikereiket, míg az Alfa Romeo Racing ORLEN F1 pilótái, Antonio Giovinazzi és Kimi Räikkönen aktív szerepet vállaltak a modell éles tesztelésében, amely során értékes visszajelzésekkel segítették a fejlesztők munkáját, elsősorban az aerodinamikai elemek teljesítményére és a vezethetőségre vonatkozóan.

A projekt során a jelen minden lehetséges ponton kapcsolódott a múlthoz, így biztosítva, hogy megmaradjon az Alfa Romeo modellekre mindig is jellemző fontos érték: a funkcionális szépség. És ami ezt létrehozza: a forma és a funkció egyedi párosításában gyökerező, semmihez sem fogható formatervezés. Az autó stílusa egy pillanaton átívelő szépségideálhoz kell, hogy igazodjon, ki kell, hogy állja az idők próbáját, miközben az aerodinamikai és mechanikus hatásfok terén maradéktalanul funkcionálisnak kell maradnia. Ez az alapelv messzemenőkig megvalósul az új Giulia GTA-ban.

Már javában készül a 2022-es Dakarra a Toyota

Az idei Hosszútávú Világbajnokságot és a Rally Világbajnokságot is toronymagasan vezető, a Dakart pedig  történetében először 2019-ben megnyerő, azóta pedig két ezüstérmet szerző TOYOTA GAZOO Racing négy versenyzőpárossal vág majd neki a következő Dakar Rallynak, amely Szaúd-Arábiából rajtol majd 2022. január 2-án.

Ahogyan 2021-ben, a csapatot ezúttal is Nasser Al-Attiyah és navigátora, Mathieu Baumel vezeti majd, de természetesen a Giniel de Villiers – Dennis Murphy páros is küzd majd a győzelemért, és a második Dakarjukra visszatérő Henk Lategant és Brett Cummingsot, illetve az ezúttal Danie Stassen navigálásában bízó Shameer Variawát is érdemes figyelemmel követni. A csapat a vadonatúj Toyota GR DKR Hilux T1+ versenyautót is a soraiban tudhatja majd, amelyet a T1 kategória frissített szabályaihoz igazítottak. A prototípust, amely egyelőre nyers szénszál-karosszériát visel, folyamatosan tesztelik, hogy a még idén esedékes hivatalos bemutatóra tökéletes legyen.

A 2021-es Dakar tapasztalataira építve a csapat ezúttal is különböző területek specialistáival dolgozik együtt, mint Nasser és Giniel; Henket pedig tovább erősítik, mint a sportág feltörekvő, friss erejét. Shameer célja a tavalyi 21. összetett helyezésének javítása lesz. Miután a 2021-es versenykiírásban második helyen értek célba, a 2019-ben győztes párost alkotó Nasser (Katar) és Mathieu (Franciaország) az Andalúz Rally és a Baja Spain Aragon versenyek megnyerésével hangolódtak a következő Dakarra. Az FIA Tereprally Világkupát sorozatban háromszor elhódító duó természetesen a 2022-es Dakar Rally megnyerését tűzte ki célul. A Dél-Afrikából származó Giniel és Dennis sikerrel vettek részt a Dél-Afrikai Tereprally Sorozatban (SACCS), amely szintén kiváló alkalmat biztosított a Toyota Dakar Hilux folyamatos tesztelésére. Három verseny után vezették a bajnokságot, amely összesen nyolc viadalból áll. A 2021-es Dakaron a harmadik és a negyedik szakaszokon versenyképes időket autózó, de az ötödik szakaszon elszenvedett baleset miatt a viadalt feladni kényszerülő, szintén dél-afrikai páros, Henk és Brett szeretnék megmutatni, hogy van helyük a tapasztalt pilótákat felvonultató csapatban. Henk debütálása a Dakaron nemzetközi érdeklődést váltott ki, és úgy tűnik, hogy a fiatal, Johannesburgból származó versenyző – aki egyébként többször is felülhetett már az SACCS trónjára – sokat tudott profitálni ebből a tapasztalatból. Végül, de nem utolsó sorban az ugyancsak Dél-Afrikából származó Shameer és Danie teszik teljessé a négy autóval induló csapatot. Shameer, aki több dél-afrikai bajnokságot is meg tudott már nyerni, be tudta fejezni az első Dakar Rallyját 2021-ben, és ezúttal Danie segít majd neki a navigálásban. Danie számára ez lesz az első Dakar, de az SACCS sorozatban már szerepelt Shameer oldalán, így nem okoz majd gondot a közös munka kettejüknek.

A TOYOTA GAZOO Racing olyan versenyeken indulva kovácsolja össze az embereket és az autókat a világ minden táján, mint az FIA Rally Világbajnokság (WRC), az FIA Hosszútávú Világbajnokság (WEC), a Nürburgring 24 órás vagy éppen a Dakar Rally. A motorsport világában a pilótáknak és az autóknak olyan körülményekkel kell megbirkózniuk, amelyeket lehetetlen lenne egy átlagos tesztpályán vagy a közutakon reprodukálni. Ezek a stresszes helyzetek segítenek feltárni a járművek rejtett hibáit. A küldetésünk az, hogy ilyen extrém körülmények között is megbízható autókat építsünk. E célból bővítjük a tesztelés és hibázás során lépésről lépésre megszerzett tudásunkat és technológiánkat, hogy olyan sorozatgyártású autókat fejleszthessünk, melyek precízen képesek végrehajtani a vezető parancsait, miközben vezetésük élményszámba megy. A TOYOTA GAZOO Racing továbbra is világszerte szembenéz majd a kihívásokkal, hogy ezeknek köszönhetően összekovácsolhassuk az embereket és az autókat, így még jobb járműveket készítve, melyek minden alkalommal izgalommal és a vezetés iránti vágyakozással töltik el pilótájukat.

2022-re a csapat kifejlesztette a Toyota Dakar Hilux új változatát, amely a legújabb szabályokat veszi alapul. Az új Toyota GR DKR Hilux T1+ versenyautóban még mindig megtalálhatók a már versenykörülmények között is bizonyított, 2018-ban bemutatott, majd 2019-ben győztes Hilux egyes elemei, de természetesen rengeteg ponton új megoldásokat alkalmaztak a mérnökök. Ilyen például a nagyobb gumikkal érkező kerekek, amelyek a korábbi 32 colos helyett immár 37 colos abroncsokkal rendelkeznek – ezzel együtt pedig a futófelület is 245 milliméterről 320 milliméterre nőtt. A lengéscsillapító tartománya is növekedett: a korábbi 280 milliméterrel szemben az új versenyautó esetében 350 milliméteres adattal találkozhatunk.

A motortérben 3,5 literes ikerturbós V6-os benzinmotor rejtőzik, amely az ikonikus Toyota Land Cruiser vadonatúj, 300-as jelölésű generációjának GR-S verziójában mutatkozott be. A sorozatgyártású modellben ez az erőforrás 415 lóerőt (305 kW) kínál 5.200-as fordulatszámon, míg a csúcsnyomaték 650 Nm, amely már 2.000-es fordulattól elérhető. Persze a versenyre kiélezett változat ennél jóval magasabb számokat tud felmutatni.

Miközben a TOYOTA GAZOO Racing WEC és WRC csapatai mérföldköveket jelentő győzelmeket aratnak a saját kategóriáikban, minden tekintet az új Toyota Hiluxra szegeződik majd, amikor 2021 év vége felé bemutatkozik a nagyközönségnek. Míg a WEC csapat aszfalton vitézkedik, a WRC csapat pedig a rally világát uralja, a tereprally csapatot a szakág legikonikusabb versenyén, a Dakar Rallyn tartják számon az esélyesek között.

A 2022-es Dakar is teljes egészében Szaúd-Arábia sivatagos területein zajlik majd, de ezúttal az óramutató járásával ellentétes irányban. A verseny január 2-án indul majd az északi Ha’il városából, majd déli irányban egészen az Üres Negyedig viszi a versenyzőket. A pihenőnap január 8-án lesz Szaúd-Arábia fővárosában, Rijádban, mielőtt továbbindulnak a versenyzők délnyugat felé, hogy január 14-én beérkezzenek a célba, Dzsidda városában.

A verseny egy előfutammal kezdődik majd, amely eldönti az első szakasz rajtsorrendjét. Két hurokszakaszt is tartalmaz majd az útvonal, de a részleteket egyelőre nem tették közzé a szervezők. Végül, de nem utolsó sorban a hagyományos maratoni szakaszon a versenyzők a főtáborból elindulva egy műszaki támogatást nélkülöző táborhelyre érkeznek majd, ahonnan másnap a verseny keretein belül visszatérnek a főtáborba a technikai csapataikhoz. Ez a viadal egyik legnagyobb kihívást tartogató része, amely gyakran komoly hatással van a végeredményre.

A 2022-es Dakar végleges útvonalát még nem tették közzé, de a terepkörülmények várhatóan nagyon hasonlók lesznek a 2020-as és 2021-es versenyeken tapasztaltakhoz. 

Glyn Hall csapatvezető

 „Nagy örömmel mutatjuk be a tavalyi évvel közel azonos csapatunkat. Nasserrel és Giniellel az élen törünk a győzelemre, Henk pedig további tapasztalatokat gyűjthet, tehát nagyon várjuk a 2022-es Dakar Rallyt. Az új GR DKR Hilux T1+ versenyautónk fejlesztése jól halad, és biztosak vagyunk benne, hogy ennek köszönhetően új szinten szállhatunk harcba januárban.”

Nasser Al-Attiyah

„Boldog vagyok, hogy a TOYOTA GAZOO Racing csapatával térhetek vissza a 2022-es Dakarra. 2019-ben közösen nyertük meg a versenyt, most pedig egy új fegyver készül számunkra. Izgatott vagyok a kilátásaink miatt, különösképpen az új GR DKR Hilux T1+ okán, amely egyértelműen gyorsabb és versenyképesebb lesz az elődjénél.”

Giniel de Villiers

 „A Dakar az egyik legkeményebb megmérettetés a világon, de tökéletesen passzol az új Hilux versenyautónkhoz. Az új kerekek, a szélesebb tartományban mozgó lengéscsillapítók és különösen a Land Cruiser benzinmotorjának beépítése mindenképpen nagy előnyt jelent majd számunkra a versenyen. Az erőforrás nagyon közvetlen és lehetővé teszi, hogy az autó teljes potenciálját kihasználjuk. Szaúd-Arábia bizonyította, hogy jó házigazdája a viadalnak, és ugyanilyen pozitív tapasztalatokra számítunk 2022-ben is.”

Henk Lategan

 „Az első tapasztalataim a 2021-es Dakaron elképesztőek voltak, de sajnos a fejlődésünknek véget vetett egy baleset az ötödik szakaszon. Ennek ellenére bízom benne, hogy megvan a tempónk az élmezőnyben való szerepléshez, az új turbós benzines versenyautónk pedig garancia arra, hogy izgalmas csatát vívunk majd.”

Shameer Variawa

„A 2021-es verseny karrierem egyik csúcspontja volt, de már akkor is láttam lehetőséget a tempó fokozására. Remélhetőleg a 2022-es Dakar a tavalyihoz hasonló módon pozitív lehetőségekkel kecsegtet majd, így hasznosíthatom az időközben megszerzett tapasztalatot.”

Mathieu Baumel

„A Dakar Rally lenyűgöző kihívás, és már alig várom, hogy visszatérhessek Szaúd-Arábiába és Nasserral közösen ismét a győzelemért harcolhassunk. Az új autó nagyon ígéretes, és ha az első tesztekből indulunk ki, akkor a friss benzinmotor, a lengéscsillapítók szélesebb tartománya és a nagyobb gumiabroncsok megadhatják azt a pluszt teljesítmény, irányíthatóság és defektvédelem terén, amely korábban hiányzott.”

Dennis Murphy

 „Számomra a Giniellel való versenyzés rendkívül kifizetődő volt az SACCS sorozatban. Ezúttal pedig a Dakaron navigálhatom majd, ráadásul mindezt az új GR DKR Hilux T1+ fedélzetén. Az új versenygép sok szempontból hoz izgalmakat, de a gumiabroncsok átmérőjének növekedése és lengéscsillapítók szélesebb tartománya nem csak a sebességet, hanem a biztonságot is fokozza.”

Brett Cummings

„A navigálás a T1+ versenyautóban valamivel könnyebbnek ígérkezik, különösképp a digitális itinernek köszönhetően, amely a műszerfalra van felszerelve. A Hilux korábbi verziójában a kemény fékezések és dinamikus gyorsítások igazi kihívássá tették az itiner leolvasását. Ezt a problémát is enyhíteni tudják a nagyobb gumiabroncsok és a lengéscsillapítók szélesebb tartománya.” 

Danie Stassen

 „Versenybe szállni a Dakaron igazi álom volt számomra. Most megkaptam a lehetőséget, hogy Shameer oldalán részt vegyek a világ legkeményebb versenyén, és már alig várom, hogy elrajtoljunk. A dél-afrikai bajnokságban közösen versenyeztünk, így jól ismerjük már egymást. A Dakar azonban egy jóval nagyobb kihívás lesz, mint eddig bármilyen verseny, amin közösen vettünk részt.”

Nasser Al-Attiyah (quatari), pilóta

Karrierje csúcspontjai: Dakar Rally győztes (2011, 2015, 2019),FIA World Cup for Cross Country Rallies győztes (2008, 2015, 2016, 2017)

Mathieu Baumel (francia), navigátor

Karrierje csúcspontjai: Dakar Rally győztes (2015, 2019), FIA World Cup for Cross Country Rallies győztes (2015, 2016, 2017)

Giniel de Villiers (dél-afrikai), pilóta

Karrierje csúcspontjai: Dakar Rally győztes (2009), Marokkó Rally győztes (2003, 2006, 2007, 2019)

Dennis Murphy (dél-afrikai), navigátor

Karrierje csúcspontjai: South African Cross-Country navigátor bajnok (2013, 2014, 2015, 2018)

Henk Lategan (dél-afrikai), pilóta

Karrierje csúcspontjai: South African Cross-Country bajnok (2019, 2020)

Brett Cummings (dél-afrikai), navigátor

Karrierje csúcspontjai: South African Cross-Country navigátor bajnok (2019, 2020), 3. helyezés Malle Motóban, Dakar 2014

Shameer Variwa (dél-afrikai), pilóta

Karrierje csúcspontjai: South African Off-Road bajnok (2000)

Danie Stassen (dél-afrikai), navigátor

Karrierje csúcspontjai: South African Cross-Country navigátor bajnok 2012, 2013, 2015, 2016)

Vezető szerepet vállal a Ford az amerikai elektromos autózás bevezetésében új mega-üzemével és akkumulátorgyáraival

A Ford Motor Company bejelentette, hogy amerikai vásárlói hamarosan az elektromos hajtású járművek új kínálatából választhatnak; ezt szolgálja a vállalat két új, hatalmas, környezetbarát és fejlett technológiájú létesítménye Tennessee és Kentucky államokban, ahol az elektromos F-sorozatú pickupok új generációja készül majd, illetve olyan akkumulátorok, amelyek a jövőbeli elektromos Ford és Lincoln modellek hajtására szolgálnak.

A Ford az autóipar eddigi legnagyobb, egyidejű befektetésére készül partnerével, az SK Innovation vállalattal: 11,4 milliárd dollárt invesztálnak a két mega-üzembe, 11.000 új munkahelyet létesítve, fellendítve a helyi közösségek életszínvonalát, és Amerika legnagyobb autóipari munkaadójává téve ezzel a Fordot. 

A Tennessee állambeli Stantonban 6,5 milliárd dolláros befektetéssel felépülő vadonatúj, Blue Oval City nevű létesítmény mintegy 6000 új munkahelyet jelent majd, de ugyanilyen fontos, hogy az üzem-komplexumban teljesen újraértelmezik az autók és az akkumulátorok gyártásának módját.

A Blue Oval City egy vertikálisan integrált ökoszisztémaként működik a Ford szervezetében, kialakítva az elektromos F-sorozatú járművek széles választékát, és magában foglalva a BlueOvalSK akkumulátorgyárat, a legfontosabb beszállítókat és az újrahasznosító infrastruktúrát. A Ford új Tennessee állambeli összeszerelő üzemét úgy tervezték, hogy karbonsemlegesen működjön, és hulladék-kibocsátása is nulla legyen.

Kentucky középső részén a Ford egy akkumulátorgyártó komplexumot épít az SK Innovation vállalattal közösen; ez lesz a 5,8 milliárd dolláros BlueOvalSK akkumulátor-üzem, ahol 5000 ember dolgozik majd. Az üzemegység két akkumulátorgyártó létesítménye látja majd el a Ford észak-amerikai üzemeit helyben készülő akkukkal, amelyek az új generációs elektromos Ford és Lincoln modellekbe kerülnek.

„Történelmi átalakulásnak lehetünk most tanúi; egy olyan pillanatnak, amikor a Ford jelöli ki az utat Amerika számára az elektromos járművekre való áttéréshez, és egyúttal megnyitja a tiszta, karbonsemleges gyártás új korszakát,” nyilatkozta Bill Ford, a Ford ügyvezető elnöke. „Ezzel a beruházással és újító szemléletünkkel megvalósíthatjuk azt, ami egykor teljes ellentmondásnak tűnt: megvédjük bolygónkat, ugyanakkor pedig remek elektromos autókat építünk, amelyeket az amerikaiak szeretni fognak, és mindezzel nagyban hozzájárulunk nemzetünk felemelkedéséhez.”

A mostani hírt még aktuálisabbá teszi az a tény, hogy kifejezetten erős a kereslet a vadonatúj Ford F-150 Lightning pickup, az E-Transit és a Mustang Mach-E iránt, illetve hogy a Ford nemrégiben bejelentette: kibővíti a Dearbornban működő Ford Rouge Elektromos Jármű Központ gyártási kapacitását, amivel új munkahelyeket teremt Michigan államban.

„Elérkezett az idő, hogy eddigi legnagyobb beruházásunk révén segítsünk jobb jövőt teremteni Amerika számára,” mondta el Jim Farley, a Ford elnök-vezérigazgatója. „Mostantól arra törekszünk, hogy az eddigi szűkebb vásárlókör helyett immár nagy tömegek számára kínáljunk elektromos járműveket. Az a fontos, hogy jó munkahelyeket teremtsünk az amerikai családok számára, a Ford pedig ultrahatékony, karbonsemleges gyártási rendszerű, dinamikusan növekvő vállalkozás legyen, ami a közösségek, a márkakereskedők és a részvényesek számára egyaránt értéket teremt.”

A Ford 7 milliárd dolláros invesztíciója az eddigi legnagyobb, egyidejű befektetés az amerikai autóipar történetében. A vállalat 2025-ig több mint 30 milliárd dollárt fektet az elektromos járművekbe, és az ennek részeként végrehajtott mostani beruházás megalapozza a vállalat hosszú távú célját, hogy megteremtse a fenntartható amerikai termelő-ökoszisztémát, felgyorsítva a karbonsemlegesség elérése irányuló törekvését, amit a Párizsi Éghajlatvédelmi Egyezménynek megfelelő, tudományosan meghatározott célok támasztanak alá. Összességében a Ford arra készül, hogy 2030-ra a tisztán elektromos hajtású modellek teszik majd ki globális járműgyártási volumenének 40-50 százalékát.

„Büszkék vagyunk rá, hogy együttműködhetünk a Forddal, amikor a márka új fejezetet nyit az autógyártás történetében” nyilatkozta Dongseob Jee, az SK Innovation akkumulátor üzletágának elnöke. „Izgalmas dolog, hogy közösen tesszük meg ezt a döntő lépést, és megvalósíthatjuk elképzelésünket a tisztább bolygóról. Közös vállalkozásunk, a BlueOvalSK hűen testesíti meg ezt a szemléletet. Bízunk benne, hogy értékteremtésünk, tapasztalataink és élvonalbeli szakértelmünk segítségével új szintre emelhetjük kölcsönös bizalmon alapuló együttműködésünket. ”

A vadonatúj Ford Blue Oval City

A Ford újragondolt mindent, ami az elektromos járművek (és akkumulátoraik) tervezésével, gyártásával és újrahasznosításával kapcsolatos, és egy teljesen új elektromosautó-gyártó ökoszisztémát alkotott.

A Blue Oval City az egyik legnagyobb autógyártó komplexum lesz az Egyesült államok történelmében. Az egy évszázaddal ezelőtti, legendás Rouge üzemhez hasonlóan Blue Oval City is új korszakot nyit majd az amerikai ipari kultúrában.

A közel 15 négyzetkilométeres területen fekvő létesítményen működnek majd a jármű-összeszerelő és akkumulátor-gyártó üzemek, emellett pedig a komplexum egy beszállítói parkot is magában foglal, így egy vertikálisan integrált ökoszisztéma alakul ki, ami nemcsak rendkívül költséghatékonyan, hanem minimális széndioxid-kibocsátással működik. Az összeszerelő üzem felhőalapú technológiáinak köszönhetően folyamatosan tökéletesíthető a minőség és a termelékenység. A mega-létesítményt úgy tervezték meg, hogy a lehető legtöbb fenntartható megoldással üzemeljen, kiaknázva a helyi megújuló energiaforrásokban, például a geotermikus-, nap- és szélenergiában rejlő lehetőségeket.

„Nyugat-Tennessee államban minden rendelkezésre áll ahhoz, hogy a Ford Motor Company és az SK Innovation közreműködésével megvalósulhasson a legújabb nagy amerikai sikertörténet,” vélekedett Bill Lee, Tennessee kormányzója. „Történelmi pillanat ez az itt élők számára, amikor mi jelölhetjük ki az autóipar és a fejlett gyártás felé vezető utat.”

A körülbelül 6000 új munkahelyet teremtő Blue Oval City értékes műszaki innovációs forrást jelent majd a következő generációs, elektromos hajtású F-sorozatú pickupok építéséhez, ez pedig lehetővé teszi a Ford számára, hogy új vásárlókat érjen el az elektromos haszonjárművek széles választékával.

„A Blue Oval City összeszerelő üzemében meghonosítjuk a Ford globális gyártási szakértelmét és legmodernebb technológiáit, hogy költséghatékony és kifogástalan minőségű járműveket kínálhassunk vásárlóinknak,” mondta el Kumar Galhotra, a Ford amerikai és nemzetközi piacokért felelős részlegének elnöke. „Ez lehetővé teszi majd a Ford számára, hogy élre törjön abban a versenyben, amely a megbízható, megfizethető és modern elektromos járműveket gyártásáért folyik.”

Nagyobb összeszerelő üzem, kisebb környezeti terhelés

Méretei ellenére a Blue Oval Cityben működő összeszerelő üzem a lehető legkisebb terhet rója majd környezetére, sőt még pozitív hatásokat is kelt. Az üzem tervezői arra törekedtek, hogy a létesítmény a biomimikri segítségével regenerálja közvetlen környezetét. A Ford azt tűzte ki célul, hogy az összeszerelő üzem már a gyártás 2025-ös kezdetétől teljesen karbonsemleges legyen.

A komplexumnak saját szennyvízkezelő üzeme lesz, hogy az újrahasznosító rendszerek alkalmazásával az összeszerelési folyamatok során egyáltalán ne kelljen édesvizet felhasználni. A hulladékmentesítési folyamatok során az anyagok és a gyártási hulladékok egy helyszíni anyaggyűjtő központba kerülnek, ahol a szétválogatás után újrahasznosítják vagy feldolgozzák azokat az üzemben vagy a komplexumon kívüli létesítményekben.

A Ford együttműködik a Redwood Materials nevű ismert akkumulátorgyártó vállalattal, hogy az elektromos járművek fenntarthatóbbá és megfizethetőbbé váljanak az amerikaiak számára azáltal, hogy a két cég lokalizálja a beszállítói láncot, újrahasznosítási lehetőségeket teremt az életciklusuk végére ért járművek számára, valamint fokozza a lítiumion újrahasznosítási arányát. A Ford úgy véli, hogy az akkumulátorok újrahasznosítása az elektromos hajtás jövőjének egyik záloga, ráadásul jelentős gazdasági előnyökkel is járhat, és segíthet megoldást találni az elhasználódott akkuk problémájára.

A BlueOvalSK akkumulátor-üzem

A Ford elektromos forradalmának másik sarokköve az 5,8 milliárd dolláros befektetéssel megvalósuló, a Kentucky állambeli Glendale városban 6 négyzetkilométeres területen felépülő, 5000 új munkahelyet teremtő BlueOvalSK akkumulátorgyártó üzem, ahol a tervek szerint 2025-ben kezdődik meg a termelés.

A két tervezett létesítmény egyenként 43 gigawattórányi kapacitást, vagyis együttesen 86 gigawattórát képes előállítani. Az itt készülő, amerikai gyártmányú akkumulátorok hajtják majd az új generációs Ford és Lincoln EV-modelleket.

„Köszönjük, hogy a Ford Motor Company és az SK Innovation választása Kentucky államra esett,” nyilatkozta Andy Beshear, Kentucky kormányzója. „Ez a legnagyobb, egyösszegű beruházás államunk történetében, és ez a projekt vezető szerepet biztosít számunkra az autóipar holnapjában; átformálja gazdasági életünket, jobbá teszi Kentuckyt, és generációkon át rengeteg lehetőséget biztosít családjaink számára. Eljött a mi időnk. A jövő elkezdődött. ”

Technikusi képzések Texasban és az USA-ban

A Ford a következő öt évben összesen 525 millió dollárt (ezen belül egyedül Texas államban 90 millió dollárt) invesztál abba, hogy átalakítsa az amerikai autószerelők oktatását. A program célja a szakemberek jelenlegi és következő generációinak képzése, hogy tudásukkal és ismereteikkel megfelelő műszaki hátteret biztosítsanak a hálózatba kapcsolt elektromos Ford modellek egyre bővülő kínálatához.

Bemutatkozott a vadonatúj Nissan Townstar kishaszonjármű

A Nissan lerántja a leplet a vadonatúj Townstarról, a következő generációs kompakt kishaszongépjárműről. A hagyományos üzemanyaggal működő opciókon kívül a teljesen elektromos hajtáslánccal is rendelhető új kishaszongépjármű-kínálat célja a jövő üzleti tevékenységeinek támogatása és az elektromosítás irányába való előrelépés.

A teljesen új Townstarral a Nissan technológiailag az eddigi legsokoldalúbb kishaszongépjárművet kínálja, ami több, mint 20 technológiát jelent a kompakt furgont illetően, mely által egy versenyképes ajánlattal áll elő a szegmensben.

2014-ben lett bevezetve a piacra a Nissan e-NV200 és jelenleg ebből a modellből fut a legtöbb a magyar utakon az elektromos kishaszongépjármű szegmensben. Ráadásul az ügyfélelégedettség is nagyon magasnak mondható többi kis városi szállítóhoz képest. Az elmúlt 7 év tapasztalatai alapján a vadonatúj Townstar az ügyfél-visszajelzésekkel összhangban lett továbbfejlesztve. Kifinomult 44 kWó kapacitású akkumulátorával, fejlett technológiájával és alacsony fenntartási költségeivel az elektromos Townstar egy hatékony, fenntartható mobilitási megoldást kínál.

Két hatékony hajtáslánc megoldással, ergonomikus dizájnjával és egyedi technológiáival a teljesen új Townstar sokoldalúan felszerelt, hogy igazodni tudjon a vásárlók folyamatosan változó igényeihez” – nyilatkozta Emmanuelle Serazin, A Nissan Europe Kishaszongépjármű és Flotta-értékesítésért Felelős Igazgatója.

A szigorúbb kibocsátási normákat, városi behajtási korlátokat és az azonnali kiszállítás iránti folyamatosan növekvő igényt tekintve, a kis- és nagyvállalkozásoknak egyaránt hatékony és fenntartható megoldást kell találniuk versenyképességük megőrzése és működésük optimalizálása érdekében.” – folytatta Emmanuelle.

Megbízható opciók és hatékony hajtáslánc

A városi környezetben optimális hatékonyság és sokoldalúság érdekében a vadonatúj Townstar két hajtáslánc opcióval lesz elérhető, furgon és kombi verziókban. 

A kifinomult benzinmotor opció egy 1.3 literes egységgel lesz elérhető, mely teljesen megfelel a legújabb Euro 6D kibocsátási normáknak és 130 lóereje, valamint 240 Nm maximális nyomatéka által egyszerre kínál hatékonyságot és erőt.

Másrészt a teljesen elektromos, vadonatúj Townstar 44 kWó kapacitású akkumulátorral és fejlett technológiával lesz felszerelve. Egy optimalizált kiszerelésben kombinálja majd az intelligens energiamenedzsmentet és a hatékony akkumulátor hűtést. Az új furgon váltja az e-NV200 választékot, 245 Nm nyomatékot és 285 km* hatótávolságot kínál majd.

Élvonalbeli biztonság és infotainment technológiák

A vadonatúj Townstar több, mint 20 új technológiai tulajdonságot sorakoztat fel a Nissan kompakt kishaszongépjármű kínálatában, mely a mindennapi feladatok ellátására lett tervezve.

A biztonsági technológiák és vezetéstámogató rendszerek széles kínálatát vonultatja fel a Townstar: oldalszél asszisztens,vontatási asszisztens, intelligens vészfék asszisztens, ami tartalmazza a gyalogos és kerékpáros felismerés funkciókat, kereszteződés asszisztens (kereszteződésben kanyarodás során ütközésre figyelmeztető rendszer) valamint intelligens tempomat. 

A Nissan először integrálja az 360 fokos parkoló kamera rendszert a kompakt furgon szegmensbe, mely segítségével a felhasználók bizonyára sok üzemeltetési költséget tudnak megtakarítani. Négy kamera segítségével a rendszer 360 fokos képet alkot az autót körülvevő környezetről, mely teljes nyugalmat biztosít a sofőrök számára a parkolás folyamata során.

A teljesen elektromos, vadonatúj Townstar vásárlói az innovatív ProPILOT vezetéstámogató rendszer előnyeit is élvezni fogják. Ez a funkció lehetővé teszi, hogy az autó automatikusan a teljes megállástól felgyorsítson úgy, hogy közben kövesse az előtte haladó járművet, miközben a sáv közepén tartja a önmagát kisebb kanyarok esetén. Ennek a funkciónak köszönhetően a vezető nyugodtabban, stresszmentesebben tud vezetni. 

Továbbá kényelmes online kapcsolódási funkciók lesznek elérhetőek, olyanok, mint az E-Call, Apple CarPlay, Android Auto és a vezeték nélküli telefontöltés, a teljesen elektromos változattal pedig elérhető lesz a kifinomult Connected Services okostelefon applikáció is, távoli hűtés-fűtés, töltéssel – többek között.

Ezek az online kapcsolódási szolgáltatások egy 8 colos érintőképernyőn lesznek elérhetőek, mely a teljesen elektromos verzióban összeköttetésben van a vezetőoldali 10 colos kormány mögötti központi kijelzővel.

Fejlett bel- és kültéri dizájn

A Renault-Nissan-Mitsubishi csoportosulás CMF-C platformjára építve a teljesen új Townstar a minőség és funkcionalitás jegyében jött létre. Az első európai modell lesz, amire felkerül az új Nissan logó, valamint a Townstar részese a Nissan NEXT átalakulási tervének, ami a vállalat globális működésének fenntartható növekedését és profitabilitását tűzte ki célul.

A vadonatúj Townstar furgon változata kifejezetten a KKV-k igényeire lett szabva, akik sokoldalúságot, kényelmet, tágas rakteret keresnek olyan vezetéstámogató rendszerekkel kiegészülve, amelyek nemcsak kényelmesebbé teszik a vezetést, de biztonságosabbá és költséghatékonyabbá is egyben. 

A vadonatúj Townstar kombi verziója a családokat fogja támogatni hatalmas, okos, akár 775 literes rakodóterével. Az újragondolt ülésektől és ajtókárpittól kezdve a modern középkonzolig és műszerfalborításig a teljesen új Townstar beltere személyautó komforttal üdvözli a vásárlókat.

A teljesen elektromos vadonatúj Townstar az Ariya esztétikai jellemzőit hordozza magán, mint a LED fényszórók, az aerodinamikus első pajzs, különleges japán Kumiko mintával és egy új V-motion dizájn nappali fényszóróval.

Hasonlóképpen, a teljesen új Townstar benzines verziója is kiemelkedik éles, dinamikus kinézetével hűtőrácsának köszönhetően. Úgynevezett ’légfüggönyöket’ is tartalmazni fog, melyek optimalizálják a légáramlást az első lökhárító és kerekek körül, csökkentve a légellenállást és az üzemanyagfogyasztást.

Adaptív üzleti megoldás

Változatos felszereltségi csomagjaival a vadonatúj Townstar furgon egy megbízható, kényelmes és hatékony üzleti közlekedési partner.

3.9 m3 rakodótérrel és nyitható válaszfallal az új kompakt furgon két EUR raklapot is képes könnyedén szállítani akár 800 kilogrammig, míg az erőteljes hajtáslánc 1500 kilogramm vontatási kapacitást kínál, mely egyedi üzleti helyzetekre szabható. 

A csomagtér két nagy, oldalsó tolóajtót is magában foglal, mely megkönnyíti a pakolást, valamint egy 60/40 megosztású kétszárnyú hátsó ajtót, mely a 180 fokos nyitást is lehetővé tesz, illetve alternatívaként elérhető a hátsó felfelé nyíló csomagtér ajtó is. Az utastérben a Townstar számos okos tárolási megoldás segítségéve könnyíti meg a mindennapokat.

Iparágvezető 5 év garancia

A Nissan újra megerősíti elkötelezettségét a minőség és a bizalom mellett, hiszen a Nissan kishaszongépjármű tulajdonosai az iparágvezető, összeurópai 5 év vagy 160.000 km garancia feltételeit élvezik, ami elektromos változat esetében a 8 éves, 160.000 kilométeres akkumulátor garanciával egészül ki.

Emellett a magyarországi importőr Zen szerviz szolgáltatás a Nissan modellek mellé, amiről az elkövetkező hetekben még lesz dedikált hír.

Townstar EV műszaki tulajdonságok*
Akkumulátor kapacitás (Felhasználható)44 kWó
Max. teljesítmény90kW (122LE)
Max. nyomaték245Nm
Hatótáv becslésAkár 285 km (megerősítésre vár)
Töltőtípus AC11 kW standard vagy 22 kW választható
Töltőtípus DC75 DC CCS csatlakozóval
Töltési idő DC0-ról 80%-ig 42 perc
Akkumulátor hűtésIgen (alapfelszereltstég 22kW-os AC töltővel, választható opció 11kW-os töltővel)

* Minden mutató Nissan által mért adatok. A pontos végleges mutatók és paraméterek a homologizáció folyamata után lesznek elérhetőek. 

LEGFRISSEBB

Stephen King Christine-je Los Angelesben várja rajongóit

0
A Petersen Automotive Museum falai között telnek Christine, a legendás 1958-as évjáratú Plymouth Fury dolgos hétköznapjai. Teljes cikk: New York Online https://www.newyorkonline.hu/christine-az-1958-as-plymouth-fury-la-ben-pihen/

TESZTJEINK