Főoldal Blog Oldal: 91

A Toyota-csoport Európa legdinamikusabban növekvő autógyártója

Az év első nyolc hónapjának mérlege szerint ez Európai Unióban egyetlen autógyártó sincs, aki nagyobb arányban tudta volna növelni eladásait az előző év azonos időszakához képest, mint a Toyota Motor Company.

Ahogy januárban és februárban gyengélkedett az Európai Unió újautó-piaca, ugyanúgy jelentősen alulteljesítettek az autógyártók a nyár utolsó két hónapjában: júliusban 23,2%, augusztusban 19,1% volt az elmaradás 2020 azonos időszakához képest, derül ki az Európai Autógyártók Szövetsége (ACEA) által közzétett adatokból. A közbeeső négy hónapban (március-június) azonban szárnyaltak az eladások, így összességében 2021 első nyolc hónapját tekintve éves szinten 11,2%-os növekedést mutat a piac; az Európai Uniós országokban idén eddig 6,8 millió új személygépkocsi talált gazdára.

A legnagyobb autógyártók egy kivétellel növekedésről számolhattak be; egyetlen konszern sem tudta azonban a Toyota-csoportnál nagyobb mértékben emelni eladásait. A 26,1 százalékos növekedésnek köszönhetően a Toyota és Lexus márkákat tömörítő vállalat 6,4 százalékra növelte piaci részesedését az uniós piacokon, és ezzel megelőzte a Daimlert (Mercedes-Benz, Smart.)

2021.01-08.Piacrész 2021(%)Piacrész 2020(%)Eladott autó 2021 (db)Eladott autó 2020 (db)Változás (%)21/20
Volkswagen csoport26,526,21 804 7691 602 053+12,7
Stellantis22,321,61 515 8401 325 456+14,4
Renault csoport9,911,5673 500702 389-4,1
Hyundai csoport8,07,1546 847433 827+26,1
BMW csoport6,86,6462 802401 882+15,2
Toyota csoport6,45,7437 514346 911+26,1
Daimler5,46,0370 299368 100+0,6
Ford4,25,0282 897303 147-6,7
Volvo2,22,2152 567135 238+12,8
Nissan1,82,1119 539131 552-9,1
Mazda1,21,183 57868 377+22,2
Jaguar Land Rover csoport0,70,750 88841 656+22,2
Mitsubishi0,61,041 21361 394-32,9
Honda0,40,528 36532 720-13,3

Ami a márkák versenyét illeti, az idei remek szereplésnek köszönhetően a Toyota a tavalyi hetedik helyről a negyedikre lépett előre a rangsorban. A márka megelőzte a Mercedes-Benzt, a Škodát és a BMW-t is, és jelenleg mindössze 0,1 százalékpont választja el a dobogós helyezéstől. A Toyota 27,1 százalékos növekedését a tíz legnépszerűbb márka közül egy sem tudta megközelíteni.

Továbbra is a Toyota az egyetlen Európán kívüli márka a Top 10-ben. A prémium márkák mezőnyében a Lexus stabilan őrzi Top 10-es helyezését, a közeljövőben várható, új modellbevezetések – elsősorban a vadonatúj Lexus NX középkategóriás szabadidőjármű késő őszi érkezése – révén pedig akár további emelkedésbe is kezdhet a Lexus.

2021.01-08.Piacrész 2021(%)Piacrész 2020(%)Eladott autó 2021 (db)Eladott autó 2020 (db)Változás (%)21/20
Volkswagen11,811,7803 633716 983+12,1
Peugeot6,86,7460 027412 241+11,6
Renault6,27,6423 029467 537-9,5
Toyota6,15,3416 076327 323+27,1
BMW5,55,4376 389328 436+14,6
Škoda5,55,7375 789351 877+6,8
Mercedes-Benz5,15,8349 888357 877-2,2
Audi5,04,8336 991294 766+14,3
Fiat4,84,5325 184277 142+17,3
Citroën4,34,3292 966264 016+11,0

Fotók: Toyota, Lexus

Adatok: ACEA

Már közúti teszteken a Toyota szilárdtest-akkumulátoros autója

Az új, már közúton tesztelt technológia hatalmas előrelépést jelent majd a villanyautók hatótávolságában és töltési sebességében.

Bár a Toyotát a legtöbben a hibrid és a hidrogén üzemanyagcellás autók specialistájaként tartják számon, a japán autógyártó a tisztán elektromos hajtású járművek fejlesztését sem hanyagolja el. Már hivatalosan bejelentették, hogy 2025-ig összesen 15 villanyautójuk érkezik majd a piacra, elsőként a Subaruval közösen fejlesztett kompakt szabadidő-autó, amely a tavasszal bemutatott bZ4X tanulmányautó szériaváltozatának tekinthető. Abban még lítium-ion akkumulátor lesz, de a vállalat már gőzerővel dolgozik az akkumulátorok következő, szilárdtest-technológiájú változatán, amely nem csak energiasűrűségben és töltési sebességben jelent majd nagy előrelépést, hanem gyártási költségek tekintetében is.

Szeptember elején jelentették be, hogy 2030-ig összesen 13,6 milliárd dollárt, azaz körülbelül 4100 milliárd forintot fognak lítium-ion és szilárdtest-akkumulátorok fejlesztésre fordítani, ami nagyjából az ötöde Magyarország teljes éves költségvetésének.

Már régóta terjednek pletykák arról, hogy a vállalat jól halad a szilárdtest-akkumulátorok fejlesztésével, nemrég azonban egy közvetlen bizonyíték is ezt támasztotta alá, ugyanis Tokió utcáin egy elektromos hajtású Toyota prototípust filmeztek le mozgás közben.https://www.youtube.com/embed/syOegAKcL9A?modestbranding=0&html5=1&rel=0&autoplay=0&wmode=opaque&loop=0&controls=1&autohide=0&showinfo=0&theme=dark&color=red&enablejsapi=0

Kívülről a jármű a 2019-es Tokiói Autószalonon bemutatott, 4-es szintű önvezetéssel, mesterséges intelligenciával és digitális személyi asszisztenssel rendelkező Toyota LQ-ra hasonlít.

Azóta a tanulmányautó számos, Tokiói Olimpiával kapcsolatos Toyota reklámfilmben is feltűnt, de eddig még csak azt lehetett tudni róla, hogy valamiféle elektromos hajtással rendelkezik, a most lefilmezett változatáról azonban a „Powered By All-Solid-State Battery” felirat egyértelműen elárulta, hogy szilárdtest-akkumulátoros technológia biztosítja az autó mozgatását.

Először 2020-ban röppentek fel hírek arról, hogy a Toyota egy szilárdtest-akkumulátoros prototípus bemutatásán dolgozik, de idén, szeptember 7-én Maeda Masahiko technológiai főigazgató egy online sajtótájékoztatón hivatalosan be is jelentette, hogy a Toyota először tavaly júniusban építette meg a járművet, amelyet több hónapon át egy tesztpályán használt, hogy adatokat gyűjtsön róla. Tacsimoto Siró, a Toyota mobilitási kommunikációért felelős alelnöke nemrég pedig a The Drive-nak nyilatkozva elárulta, hogy “ezen adatok alapján folytattuk a fejlesztéseket, végül idén augusztusban megszereztük az engedélyeket a szilárdtest akkumulátorokkal felszerelt járműveink közúti tesztelésére.”

Ez izgalmas fejlemény, mivel a szilárdtest-akkumulátorok megjelenése a várakozások szerint hatalmas mérföldkövet jelent majd az elektromos hajtástechnológiák fejlődésében. Ha a jelenlegi akkumulátorokban használt folyékony elektrolitokat szilárd anyagra cserélik, akkor az akkumulátorok sokkal kevésbé lesznek gyúlékonyak, ennek köszönhetően a jelenleginél szélesebb hőmérséklet-ablakban tudnak majd működni. Ez pedig lehetővé teszi, hogy a lítium-ion akkumulátoroknál több energiát tudjanak leadni és sokkal gyorsabban töltődjenek, mivel jóval kisebb a hőveszteségük, ami a tűzveszély elsődleges okozója. Ezen kívül az energiasűrűségük is jobb, mint a ma használatos akkumulátoroké, ami könnyebb, nagyobb hatótávolságú járművek gyártására ad majd lehetőséget.

A technológia azonban eddig nehéz diónak bizonyult az autóipar számára, mert kiderült, hogy a robusztus, az autóipari felhasználás nehézségeivel megküzdeni képes szilárdtest-akkumulátorok kifejlesztése hatalmas kihívás. Az új akkumulátoroknak meghibásodás nélkül kell bírniuk az ismételt töltési és kisütési ciklusokat is, ha megbízható áramforrásnak akarják használni őket az elektromos járművekben, emellett – ahogy korábban a lítium-ionos elődeiknél – a gyártásuk nehézségeivel is meg kell küzdeni.

A jövőbeni elektromos járművekhez több száz gigawattóra akkumulátorkapacitásra lesz szükség a világon, ezért az autó- és akkumulátorgyártóknak még ki kell dolgozniuk, hogyan pontosan hogyan lehet nagyteljesítményű szilárdtest-akkumulátorokat előállítani tetemes mennyiségben, alacsony költségszint mellett.

A működő szilárdtest-akkumulátoros Toyota létezésének bizonyítéka azért nagy dolog, mert eddig szinte még egyetlen ilyen technológiájú elektromos autót sem láttunk önerőből gurulni. A Fisker például – amely korábban az elsők között jelentette be, hogy szilárdtest-akkumulátorok fejlesztésén dolgozik – idén már azt közölte, hogy az időközben felmerült technológia és anyagi nehézségek miatt teljesen lemond ez irányú terveiről.

Milyen, amikor egy Toyota GT 86 Lamborghini génekkel rendelkezik?

Egy torontói kereskedés egészen különleges GT 86-ot kínál eladásra. A modell egyértelmű Toyota génekkel rendelkezik, mégis le akarja tagadni származását.

Nehéz megérteni azt az embert, aki a képeken látható Toyota GT 86-ost átalakította. Valószínűleg ő is tisztában volt vele, hogy attól még senki sem fogja méregdrága Lamborghininek nézni az ismert formájú, elérhető árú japán kupéját, hogy a Toyota-emblémákat Lamborghini jelvényekre cseréli rajta, és, hogy az eredetileg fekete autót mustársárga-metál fóliával vonja be.

Persze ne legyünk igazságtalanok, mert a gyári kipufogót is alacsony ellenállású Invidia sportkipufogóra, a 17 colos gyári alufelniket 18 colos, fekete aftermarket darabokra cserélte, és beépített egy nagyteljesítményű Punch audiorendszer is, termetes mélyládával a csomagtartóban.

A lakótelepi stílus a sötétített hátsó lámpákkal, a műanyag szemöldököt viselő fényszórókkal, és a gördeszka-ugratónak is beillő, utólag vásárolt hátsó szárnnyal válik teljessé. Szerencsére a belső tér nagyjából megúszta az átalakításokat, csak a használat nyomai láthatóak rajta, a kocsi ugyanis már 60 ezer kilométert futott.

Tuningmentes a kétliteres, szívó boxermotor is, amely – amerikai kivitel lévén – 205 lóerőt és 211 Nm-t képes a hátsó kerekekre küldeni. Aki felnyitja a géptetőt, annak azonnal szemet szúrhat a pirosra festett motor, viszont csak egyetlen nem gyári alkatrészt láthat, az akkumulátorhoz csatlakoztatott kábelt, amely valószínűleg a mélynyomót látja el árammal.

26.500 kanadai dollárt, azaz 6,35 millió forintot kérnek a tulajdonos által csak Toyoghini-nek nevezett autóért, a kereskedő a hirdetés leírásában őszintén bevallja, hogy a portékája valójában nem Lamborghini, mintha nem lenne bárki számára egyértelmű ez a tény…

Rendőrautónak állt a vadonatúj Toyota Land Cruiser 300

Nem kellett sokáig várni arra, hogy a Toyota ikonikus terepjárójának új generációja fényhidat kapjon: a Land Cruiser 300 két példánya mostantól a világ legextravagánsabb rendőrségi flottájában szolgál és véd.

Mára világszerte fogalommá vált a dubaji rendőrség. Nem különösen hatékony nyomozati módszereik, speciális egyenruhájuk vagy a fegyveres erők nemzetközi sportversenyein elért páratlan sikereik irányította rájuk a reflektorfényt, hanem lenyűgöző járműflottájuk.

Az Aston Martintól a Rolls-Royce-ig, a Bugattitól a Paganiig, a Ferraritól a McLarenig tucatszámra járják több százmilliós értékű járművek az Egyesült Arab Emírségek utcáit (még repülő motorkerékpárjuk is van!). A luxus- és szupersportkocsikat nem bűnüldöző feladatokra osztják be: küldetésük, hogy megkerülhetetlen beszédtémaként személyes kapcsolatot teremtsenek a rendőrség és a lakosság, illetve a turisták között.

Ebben a több tucat autócsodából álló rangos flottában megállja a helyét a dubaji rendőrség legfrissebb beszerzése is. A vadonatúj Toyota Land Cruiser 300 impozáns méreteivel, lenyűgöző technológiájával és megkérdőjelezhetetlen terepképességeivel azonnal magára vonja a figyelmet, és akkor még nem szóltunk arról a hét évtizedes hagyatékról, amely a világ egyik legrégebben gyártott modellszériájává teszi a Land Cruisert.

Az új generációs modell, amelyről idén júniusban rántották le a leplet, minden idők legtökéletesebb Land Cruisere lett. A Toyota új generációs jármű architektúrájának (TNGA) a kifejezetten alvázas járművekhez kifejlesztett változatát alkalmazva a modern személyautók digitális tudását, környezeti kompatibilitását, vezethetőségét és biztonságát ötvözi az old school terepjárók elpusztíthatatlanságával és terepalkalmasságával.

A Toyota Land Cruiser 300 kétségtelenül az év egyik legfontosabb autópiaci újdonsága, amely presztízsével, impozáns megjelenésével és tudásával egyaránt kiérdemli a helyet a dubaji álomflottában. Mégis azt reméljük, a Land Cruiser nem turistalátványosságként dolgozik majd a Közel-Keleten, hanem a rendőrök valódi munkára fogják.

A leköszönő Land Cruiser 200-asnak nem volt párja a sivatagban, az utód pedig mechanikus rendszereiben, elektronikus segédberendezéseiben és nem utolsósorban a 3,5 literes V6-os turbómotor teljesítményében (415 LE, 650 Nm) egyaránt messze felülmúlja a legendás előd képességeit. Hamarosan egyébként egészen speciális rendőrségi feladatokra is alkalmassá válhat a Land Cruiser: a Toyota egyik legfontosabb piacán, Dél-Afrikában már megkezdték a modell páncélozott változatának fejlesztését.

Hogyan célszerű a megfelelő gumiabroncsot kiválasztanunk?

Hamarosan itt az igazi őszi szezon, nem beszélve a fagyosan közelítő télről. Ez az időszak jelenti az autósok számára az éves szintű, tavasz utáni második évszakos gumiabroncs-váltást. Sajnos ugyanakkor a tendencia azt mutatja, hogy tízből két autós még november végén is az évszakos nyári gumiabroncsot használja. 

Ez nem helyes – épp ezért összefoglaljuk több pontban az optimális gumiabroncs-használat előnyeit, és segítünk abban is, hogy az autótulajdonosknak egyszerűbb legyen a megfelelő gumiabroncs kiválasztása.

Számít az éves megtett kilométerszám

Az egyik legfontosabb szempont a gumiabroncs kiválasztásánál az, hogy gépkocsinkkal mekkora távolságokat szeretnénk megtenni egy-egy adott év során. Ha konkrétan nyilván nem, de legalább nagyvonalakban, arányaiban számítsuk ki előre, és ennek megfelelően válasszuk ki a megfelelő összetételű, mintázatú és minőségű abroncsot. Nyilván úgy, hogy megfelelő legyen az adott évszakok igényeihez is.

A gumiabroncsok összetétele, néhány jellemző fajtája

Mivel a gépjármű abroncsainak fő célja az, hogy a megfelelő tapadást és komfortot biztosítsák, ezért kifinomult anyag-összétetellel (karkasz kábel textillel, vagy üvegszállal, vastag, fejlett összetételű gumiréteg) rendelkeznek. A gumik futófelület-mintázata is meghatározó lehet, a szimmetrikus, egyirányú mintázattal rendelkezők például ideálisabb vízelvezetést tesznek lehetővé, ezek elsősorban úgynevezett „esőgumik”. Azonban a szintén szimmetrikus, viszont nem egyirányú mintázattal rendelkező verziók a sokoldalúbbak, univerzálisabbak. Míg az aszimmetrikus, nem egyirányú mintázattal rendelkező variációk jobb tapadást, stablitást eredményeznek elsősorban csúszós útfelületeken, addig a szimmetrikus, egyirányú verziók inkább az esős, vizes útburkolatokat részesítik előnyben.

Évszak szerint válasszunk mindenképpen

A fenti bekezdésből kiderült, hogy az összetétel és a mintázat a legmeghatározóbb feltételei annak, hogy a leginkább optimális gumiabroncsot választhassuk. Ahhoz, hogy könnyű legyen a választás, a gumiabroncsok évszak szerint vásárolhatók meg – nyári, illetve téli gumiabroncs-kategóriákban. A nyári abroncsok maximális tapadást garantálnak hosszú élettartammal, az összetételük kemény, ellenálló. A téli gumiabroncsok mintázata eleve összetettebb, mint a nyári változatoké, puhább anyagösszetétellel rendelkeznek, és nem fagynak meg extrém alacsony hőmérsékleten sem. Ugyanakkor egyre elterjedtebb alternatívát jelent az úgynevezett négyévszakos gumiabroncs, amely a téli-nyári gumik előnyeit mind hordozza, és az eddigi szakmai tapasztalatot, tudást mindegyikbe remekül integrálják.

Sok függ attól, hogyan használjuk az autót

Persze a legfontosabb kritérium az, hogy gépkocsinkkal mekkora távolságot teszünk meg egy-egy adott periódusban – erre utaltunk cikkünk elején. Természetesen az is fontos, hogy a kocsi terhelt, tehát bruttó súlya mekkora, hány személyt szállítunk, milyen időközönként vesszük elő az autót. Aranyszabály: ha éves szinten 10 ezer kilométer felett autózunk, úgy érdemes téli és nyári gumigarnitúrát tartanunk, az időszakos cseréket elvégeznünk. Viszont ha az éves futásteljesítmény 10 ezer kilométer alatt marad, akkor mindenképp az univerzális 4 évszakos gumiabroncsok jelenthetik a leginkább élhető megoldást.

Mennyi ideig használhatunk egy adott gumiabroncsot?

Egy jó minőségű gumiabroncs átlagos élettartama 40-50 ezer kilométeres futásteljesítményt jelent. Nem mindegy az élettartam tekintetében, hogyan ápoljuk, tartjuk karban az abroncsokat. Fontos, hogy szakszervizben végeztessük el az esetleges gumiabroncs cseréket, főként abban az esetben, ha nem rendelkezünk kellően professzionális eszközökkel ehhez. Ildomos minden hónapban legalább két alkalommal ellenőrizni a gumiabroncsok nyomását, és betartani a gyári értéket. Ha az autó esetlegesen hosszabb ideig állna a garázsban, érdemes a gyárilag előírt guminyomás értékénél 1-2 tized bar-ral többet fújni a kerekekbe. A gumik nyomását minden esetben hideg gumiabroncsokon kell elvégezni, tehát semmi esetre sem akkor, amikor használat után leállítjuk az autót. Ezen ellenőrzések során nem árt az sem, ha megvizsgáljuk a gumiabroncsok mintázatát, hogy nem tapadt-e beléjük bármiféle idegen test, mint például kis kavics, fadarab, és a többi. 

Mikor jött el az ideje annak, hogy kicseréljük a gumiabroncsot?

Nyilván akkor leginkább, amikor már látható jelei mutatkoznak az amortizációnak, konkrétan a kopásnak. Az átlagos 40-50 ezer kilométeres futásteljesítmény természetesen látható jegyeket hordoz, a mintázat mélysége szinte eltűnik addigra. A minimális mélység 1.6 milliméter, de semmi esetre sem érdemes megvárni, hogy ennyire lecsökkenjen ez az érték. Mindezeken felül a gumiabroncsok oldalfalán keletkező és látható repedések egyértelműen az elöregedést jelzik, ilyen esetekben szintén a csere lehet a legjobb megoldás.

Információ forrásai

https://gumik.autoalkatreszonline24.hu/
https://hirnok.hu/hogyan-valasszunk-gumiabroncsot/

Suzuki: megváltozik a viselkedésünk vezetés közben

Éretlennek tartjuk a hazai közlekedési kultúrát, legtöbb esetben a többi sofőr agressziójával, felelőtlenségével, stresszes hozzáállásával magyarázzuk a balesetek nagy számát. Ugyanakkor sokkal megengedőbbek vagyunk magunkkal szemben, el sem tudjuk képzelni, hogy saját hibánkból történik egy baleset, miközben saját bevallásunk szerint is egyéni mérlegelés alapján tartjuk be a kötelező közlekedési szabályokat.

Hazánkban 2020. év végén megközelítőleg 4 millió[1] személygépjármű vett részt a közúti közlekedésben, és ahogy nő az autók mennyisége, úgy emelkedik a közúti balesetek száma is. Egyre több panasz hangzik el autósok, motorosok, kerékpárosok és gyalogosok szájából egyaránt, hogy veszélyes a hazai közlekedés, amelyben legfőbb kockázatként az emberi tényezőket emeljük ki. A Magyar Suzuki és az Ipsos reprezentatív kutatásából[2] kiderül, hogy a magyarok 84%-a éretlennek tartja a hazai közlekedési kultúrát, 21%-a pedig nagyon rossznak, amit leginkább a szabályok nem megfelelő betartásával, a közlekedők türelmetlenségével és figyelmetlenségével indokolnak. A Magyar Suzuki kutatásában részt vevők 75%-a szerint a közlekedés során elengedhetetlen a szabályok maradéktalan betartása, mindazonáltal 73%-úgy véli, sok baleset a KRESZ figyelmen kívül hagyása miatt következik be. Mindez arra enged következtetni, hogy a felelős gondolkodás és viselkedés között rejlik bizonyos fokú ellentmondás.

A szabályok csak a lehetséges büntetések miatt léteznek?

A magyar és európai kutatási eredmények [3]egyaránt alátámasztják, hogy a KRESZ szabályaira sokan csak irányadóként tekintenek. Az európai autóvezetők 52%-a azért sérti meg a közlekedés szabályait, mert azokat nem mindig érzi koherensnek vagy az adott helyzethez megfelelőnek. 29%-uk véli úgy, hogy bizonyos szabályok csak azért vannak, hogy büntetéseket, bírságokat szabhassanak ki miattuk. 22%-uk annyira ébernek tartja magát, hogy nem kell betartaniuk bizonyos szabályokat. 10%-uk úgy gondolja, mindenkinek a saját szabadsága eldönteni, betartja-e a KRESZ előírásait. 9%-uk pedig saját tapasztaltságával indokolta a szabályszegéseket. Talán mindezek ismeretében nem véletlen, hogy az Európai Bizottság kutatásai szerint a balesetek 90%-át emberi hiba okozza. [4] Az ORFK 2020-as statisztikáiból pedig az derült ki, hogy a személysérüléses közúti balesetek kétharmadáért a személygépkocsivezetők tehetőek felelőssé.[5]

Megváltozik a viselkedünk vezetés közben?

Mégis, mintha nem látnánk ebben sem objektíven, hiszen az európai megkérdezettek 66%-a gondolja úgy, hogy valószínűtlen, hogy az ő viselkedése miatt történhet baleset és csak 34% tekinti elképzelhetőnek, hogy ő lehet a hibás. Mindeközben a megkérdezettek 76%-a figyelmesnek, 58%-uk nyugodtnak, 28% pedig udvariasnak vallotta magát vezetés közben. A többség úgy vélte, és ebben a magyar sofőrök véleménye is megegyezett, hogy a többi sofőr felelőtlen (46%), stresszes (32%), agresszív (27%) vagy éppen veszélyes (26%), ha beül a kormány mögé. A közlekedés azonban, legyen szó bármelyik formájáról, a felkészültség mellett igényli az alkalmazkodóképességet, az egészséges önbizalmat, a kipihentséget és a higgadt lelkiállapotot. Gyakran saját felelőtlenségünk miatt mi magunk rontunk a reakcióidőnkön és éberségünkön.

Már gyermekkorban szükséges a szabályok ismertetése

Az emberi tényezők mellett fontos a közlekedési szabályok intézményesített és minél korábbi oktatása. Fontos, hogy az autógyártók is szerepet vállaljanak a lakosság edukálásában, véli a Magyar Suzuki Zrt. kommunikációs vezetője, Bonnár-Csonka Zsuzsanna. „A biztonság a közlekedésben és a mindennapi életben egyaránt a felelős magatartáson alapul, éppen ezért ennek fontosságára is szeretnénk felhívni a figyelmet. Tavaly például egy hibrid Suzuki Vitara személyautót ajánlottunk fel a Magyar Vöröskereszt esztergomi szervezete számára, az autóhasználatért cserébe a Magyar Vöröskereszt is jelentős vállalást tett: Esztergom minden középiskolájában a KRESZ vizsgához elengedhetetlen elsősegély oktatást tartanak a 11. évfolyamos diákok számára, térítésmentesen. Így még több diák kerül közelebb ahhoz, hogy mielőbb sikeres KRESZ vizsgát tehessen és megfelelő háttértudással rendelkezzen a biztonságos közlekedéshez. Úgy gondoljuk ugyanis, hogy a felelős közlekedés írott és íratlan szabályainak megismerését nem lehet elég korán elkezdeni.”

Elvira Schachermeier a Ford európai kommunikációs alelnöki posztján

A Ford bejelentette, hogy Elvira Schachermeiert nevezték ki a Ford Európa kommunikációs alelnökévé.

Schachermeier elődje ezen a poszton Susan Krusel volt, aki október 1-től nyugdíjba vonul sikeres, 20 éven átívelő karrierje után, amiből az utolsó három évben a Ford Európa kommunikációs vezetőjeként dolgozott.

A tapasztalt kommunikációs szakembernek számító Schachermeier – aki Európában és Észak-Amerikában egyaránt bizonyított már – december 1-én csatlakozik a Ford csapatához. 16 évet töltött legutóbbi munkahelyén, a Visa vállalatnál, ahol a globális pénzügyi szolgáltató európai régiójának kommunikációs vezetője volt.

A Ford Európa szervezetében az lesz a feladata, hogy tovább erősítse a márka hírnevét, és a régióban ő irányítsa az összes belső és külső kommunikációs kezdeményezést. Ennek részeként olyan kommunikációs terveket dolgoz majd ki, amelyek a közelmúltban elvégzett munkára épülve előkészítik az utat egy fenntarthatóan nyereséges üzletmenet kialakításához Európában.

A Németországban született Schachermeier Kölnben végzi majd a munkáját, ahol közvetlen felettese a Ford Európa elnöke, Stuart Rowley lesz, illetve a Dearbornban dolgozó Mark Truby, a Ford kommunikációs vezetője.

“Elvira egy közismert és nagy tiszteletben álló kommunikációs vezető, hatalmas globális tapasztalattal,” nyilatkozta Truby. “Felbecsülhetetlen értékű segítséget jelent majd számunkra, miközben a Ford+ terv megvalósításán dolgozunk, amelynek lényege, hogy remek termékeket és hálózatba kapcsolt élményeket kínálunk vásárlóinknak, miközben fenntarthatóan nyereséges üzletmenetet alakítunk ki Európában.”

“Ugyanakkor nagyon hálásak vagyunk Susannak a pályafutása során elvégzett munkájáért és hozzájárulásáért a Ford sikereihez – különösen legutóbbi feladatkörében, ahol európai átalakításainkhoz nyújtott nélkülözhetetlen segítséget –, és kellemes nyugdíjas éveket kívánunk neki.”

Schachermeier legutóbbi feladata a Visa európai kommunikációs stratégiájának kidolgozása volt, emellett stratégiai tanácsadóként dolgozott a vállalat felsővezetői csapatában. A cégnél ő irányította az összes külső és belső kommunikációs folyamatot, kiemelt figyelmet fordítva a digitális szolgáltatásokra és technológiákra, beleértve a vállalati- márka-, termék- és marketing-kampányokat, az ügyfélkommunikációt és az ezzel kapcsolatos rendezvényeket, az alkalmazottak felé irányuló kommunikációt és az elnöki kommunikációt is.

2005-ban lépett be a Visához, ahol számos különböző kommunikációs vezetői beosztásban dolgozott, 2005 októberétől az Egyesült Államokban, 2017 januárjától pedig Európában.

Schachermeier a San Francisco Állami Egyetemen diplomázott rádiós és televíziós kommunikációs szakon. Jelenleg a németországi Osnabrückben él; házas, és három felnőtt gyermeke van.

Bemutatkozott az új Toyota Tundra

Bemutatta új generációs pickup-családjának legelső tagját a Toyota. A Tundra megjelenésében a kor divatjához igazodik, műszaki tartalmát tekintve viszont fényévekkel jár mindenki előtt.

Amikor a Toyota lerántotta a leplet a Land Cruiser 300-asról, és a vadonatúj TNGA-F platformot elsőként alkalmazó modellként mutatta be az ikonikus terepjáró friss generációját, sokan szisszentek fel fájdalmasan.

A Toyota ugyanis ekkor már hosszú idők óta folytatott gerillakampányt a közösségi médiákban, egy-egy részletfotóval, érdekes adattal készítve elő egy másik típusa: az ugyanezt a technológiai alapot alkalmazó Tundra felső kategóriás pickup világpremierjét.

A Land Cruiser presztízse azonban megkövetelte, hogy elsőként léphessen a nyilvánosság elé. Most viszont, hogy túl vannak a kötelező udvariassági körökön, semmi nem állt a Toyota Tundra útjába.

Sőt: ahogy az emberi kapcsolatokban gyakran kiderül, hogy az jár jobban, aki vár, a Tundra is profitált a késleltetésből, hiszen a Land Cruiser helyett ő kapott elsőként hibrid hajtásláncot. Az i-Force Max erőforrás 443 lóerőt és 790 Nm forgatónyomatékot ad le.

A villanymotor a 3,5 literes V6-os turbómotor és a tízfokozatú automata sebességváltó között helyezkedik el; ez az egy elektromos komponens felel a motor beindításáért, a tisztán elektromos közlekedésért, a hibrid (benzin-elektromos) hajtásért, valamint a fékenergia-visszanyerésért.

Maga a belső égésű komponens egyébként önmagában is rendelhető a Toyota Tundrához , ez esetben 395 lóerővel és 649 Nm forgatónyomatékkal számolhatunk. Ugyanez a V35A-FTS blokk dolgozik egyébként a Toyota Land Cruiser 300 orrában, így immár biztosak lehetünk benne, hogy a nagy presztízsű terepjáró bármikor megkaphatja az ügyfelek által oly régen vágyott hibrid hajtásláncot.

A Toyota az öntöltő hibrid rendszereinél bevált, 288 voltos nikkel metál-hidrid akkumulátort alkalmazta, amely elfért a hátsó üléssor alatt.

A hajtáslánc többféle üzemmódban használható: Sport és Sport+ állásban álló helyzetből a villanymotor lövi ki a nagy pickupot, ám 29 km/óra sebesség fölött bekapcsol, és úgy is marad a benzinmotor.

Ha pedig nehéz terhet szeretnénk szállítani, vagy vontatnánk (a Tundra legnagyobb hasznos terhelhetősége 860 kg, vontatni pedig akár 5,3 tonnát képes – mindkét érték jelentősen kedvezőbb az előző generációénál), az első pillanattól fogva a hajtáslánc mindkét erőforrását munkára fogja a vezérlés.

A modern TNGA-F platform nem csak a nagyfeszültségű elektromos hajtáslánc bevezetését tette lehetővé, hanem egy sor olyan modern, digitális szolgáltatásét is, amelyek eddig csak a Toyota új generációs személyautóinál voltak elérhetők.
Az átlagos felhasználót alighanem a 14 colos érintőképernyővel szerelt, vezeték nélküli szoftverfrissítéssel naprakészen tartható, okostelefon-szinkronizációt, hangvezérlést, online kapcsolódást és fedélzeti wifi hotspotot is kínáló, vadonatúj generációs hifivel kombinált infotainment rendszer, valamint a 12,3 colos digitális műszeregység fogja lenyűgözni.

Valójában sokkal fontosabb, hogy a Tundra minden kivitele alapfelszerelésként kínálja a Toyota Safety Sense 2.5 biztonsági csomagot, amelyben adaptív tempomat, veszélyhelyzetben nem csak fékező, de automatikusan el is kormányozó ütközésmegelőző rendszer, gyalogos- és kerékpáros-felismerő szenzorok és még számos további értékes életmentő megoldás található.

Mivel a Tundrával gyakran vontatnak terebélyes utánfutókat, az elektronikus segédrendszerek a vontatmány csatlakoztatását és manőverezését is megkönnyítő funkciókat is kínálnak, a panoráma kamerától kezdve az utánfutót is figyelembe vevő holttér-felügyeletig.

Miközben a robusztus szerkezet és a tartósság érdekében a mérnökök megőrizték a létravázat , a futómű egy sportautónak is becsületére válna. Elöl kettős keresztlengőkaros konstrukciót találunk, míg hátul frissen tervezett, igényes többlengőkaros hátsó felfüggesztést alkalmaztak. Ez azonban csak a kezdet: a Tundra történetében először akár légrugózással és adaptív lengéscsillapítással is rendelhető. Az előbbi választhatóan, illetve sebességtől függően három különböző hasmagasságot tesz lehetővé, míg az utóbbi az első és hátsó lengéscsillapító folyamatosan szabályozásával gondoskodik a helyzethez optimalizált kényelemről, illetve stabilitásról.

Egy harmadik, sőt, negyedik futómű-opció is rendelkezésre áll. Az egyik a TRD Pro csomag része, amely kifejezetten offroad körülményekre optimalizált felfüggesztést, egyedi abroncsokat, fenékvédő lemezeket, speciális hajtáslánc-vezérlő üzemmódot, valamint számos optikai kiegészítőt tartalmaz.

A Toyota gyári tuningszakértői régóta készítenek terepverziókat a márka haszonjárműveihez, ám most először fordul elő, hogy a TRD Pro variánst a világpremierrel együtt mutatják be. A negyedik variáns igazán meglepő kombináció: a TRD Sport csomag részeként ültetett sportfutómű is kérhető az autóhoz.

Apropó, dizájn: a  Toyota ugyanazt a filozófiát követte platós zászlóshajója tervezésekor, amihez a Land Cruiser 300 esetében is folyamodott. Hiába vadonatúj ugyanis szerkezetileg minden porcikájában a modell, ránézésre akár egyszerű modellfrissítésnek is vélhetnénk a frissen bemutatott Tundrát. A modern szolgáltatások azonban azonnal elárulják, hogy ennél többről van szó: fűthető és hűthető ülések, panoráma napfénytető, fűthető kormánykerék, árnyékoló rolók és hasonló komfortszolgáltatások kényeztetik a vezetőt és utasait.

A végére maradt a pickup lényege: a plató. Ez a választott felépítménytől (dupla vagy extra fülkés) függően háromféle hosszban (168, 198 vagy 247 cm) rendelhető, szerkezetét tekintve pedig legalább olyan újszerű, mint részleteiben. A Toyota alumíniummal erősített kompozitból készítette el a rakteret, ami könnyűvé és ellenállóvá teszi azt. A hátfal nyitását pedig nem csak a teleszkópos csillapítás könnyíti meg, hanem az elektronikus reteszelés is, amely ráadásul a távirányítóról is működtethető: elég egy gombnyomás, és máris megkezdheti a rakodást a Tundra gazdája.

Íme, az új Ford Mustang Mach-E rendőrautó

Az új Ford Mustang Mach-E már eddig is sok ezer vásárló és rajongó képzeletét ragadta meg, most pedig egy új ügyfélkör is feltűnt a Fordnál: az Egyesült Királyság rendőrsége.

A brit rendőrök komoly érdeklődéssel fogadták a Ford tisztán elektromos SUV-modelljét: eddig már hét kapitányság is tesztelte az új típust, illetve arra kérték a Fordot, hogy készítsen egy kifejezetten rendőrautónak épített Mach-E tanulmányt.

Az Egyesült Királyság rendfenntartói jó ideje keresnek egy zöldebb megoldást a jelenleg használt járműveik helyett; nem véletlen, hogy a londoni rendőrség már alaposan kipróbálta és kielemezte a normál kialakítású Mustang Mach-E változatot. A Ford most elkészített egy rendőrautó-prototípust, az új 999 kódnevű típust, amit a londoniak mellett Sussex, Surrey, Dél-Wales, Dyfed Powys, Devon és Cornwall kapitányságai, illetve a skót rendőrök is tesztelhetnek.

A tanulmányautó a Mustang Mach-E Standard Range AWD (összkerékhajtású) kivitelre épül, de a Ford azt tervezi, hogy később egy hátsókerékhajtású változatot is készít, és mindkét verzióba a nagyobb kapacitású akkumulátort építi be. Ez az akku nemcsak az autó hatótávolságot növeli meg, hanem a rendőrségi feladatokhoz szükséges plusz képességeket is biztosítja.

Az azonnali és erőteljes gyorsulás (3,7 másodperc 100 km/órára) hatásos eszköz lesz a bűnözők elleni küzdelemben, miközben a tisztán elektromos hajtású Mach-E az egyik legtakarékosabb és leginkább környezetbarát autó lehet a rendőrségi flottákban. A Mustang Mach-E elnyerte a legalacsonyabb fogyasztású elektromos autónak járó Guinness díjat, hiszen egyetlen feltöltéssel 610 kilométert tud megtenni.

A Ford mérnökei számára izgalmas feladatot jelentett, hogy a hatótávolság csökkentése nélkül oldják meg a tanulmányautó fényhídjának, szirénájának és hi-tech berendezéseinek áramellátását.

„A jármű hatótávolsága nem szenved csorbát emiatt, mert a fényhíd nem a meghajtó akkumulátorból, hanem a 12 voltos akkuból kap energiát,” magyarázta el Terry Adams, a Ford of Britain and Ireland értékesítési igazgatója. „A jövőbeli fejlesztések során már arra is ügyelnünk kell, hogy nagyobb kapacitású akkumulátort szereljünk az autóba a kiegészítő felszerelések működtetéséhez.”

Az eredeti Mach-E átalakítását a Ford régi, megbízható partnere, az essexi Safeguard SVP végezte, amely a megkülönböztető jelzések beépítésére szakosodott.

A tanulmányautóba beszerelt kiegészítők között számos egyedi elem és konzol található, amelyekkel a jármű minimális módosítása mellett is stabilan rögzíthetők a speciális feladatokat szolgáló berendezések. Minden világítótest LED-es, mert ezek nagyon kevés energiát fogyasztanak, mérsékelve a 12 voltos akku terhelését.

A 999-es modell külső fényezése különleges festékanyagokkal készült, amelyek biztosítják, hogy az autó éjjel-nappal jól látható legyen.

A Ford és a Safeguard SVP egy másik tanulmányautót is készített : a Transit öttonnás, módosított ’Páncélozott Személyszállító’ kivitelét, amivel a rendőrségi egységek még hatékonyabban teljesíthetik különleges bevetéseiket.

2006 Opel Corsa C 1.2 Twinport: biztosítéktábla tisztítása, karbantartása

Mivel nagy valószínűséggel projektautónk, a 2006-os C Corsa még egyszer sem kapott biztosítéktábla karbantartást, nekiláttunk, és elvégeztük a feladatot.

Az Opel Corsa C 1.2 Twinport biztosítéktáblája a motortérben, a vezető oldalán helyezkedik el egy műanyag, lenyitható fedelű dobozban. Több fajta, több méretű és többféle erősségű biztosíték található itt, és ezeknek sem árt – ahogyan minden elektromos kiegészítőnek, alkatrésznek – a rendszeres karbantartás.

Mi most karbantartás címen szimplán kiszereltük az összes biztosítékot, majd az aljzatokba WD40-et fújtunk, hogy az impregnálás, kenés megtörténjen. Továbbá a vezetőfelületek is így optimálisabb értintkezést kaptak és bíztosítanak, ami elengedhetetlen ahhoz, hogy az elktromos rendszer ezen része is fennakadásm, hibák nélkül tudjon működni.

A sorrendre, valamint a megfelelő erősségű biztosítékokra természetesen rendkívüli módon oda kell figyelni a visszahelyezésnél, hiszen nem vétetlen egyetlen esetben sem a dedikált Amper-érték. Legjobb módszer arra, hogy biztosan a megfelelő helyre rakjuk vissza az adott biztosítékot, az, ha egy komplett fotót készítünk a ki- illetve szétszerelés előtt a panelről.

Együttműködő partnerek: Zöld AutószervizHankook Tire MagyarországLoctite (Henkel Adhesives)Olajshop.hu

Fotó: Autóaddikt

Utómunka: Acer

LEGFRISSEBB

Stephen King Christine-je Los Angelesben várja rajongóit

0
A Petersen Automotive Museum falai között telnek Christine, a legendás 1958-as évjáratú Plymouth Fury dolgos hétköznapjai. Teljes cikk: New York Online https://www.newyorkonline.hu/christine-az-1958-as-plymouth-fury-la-ben-pihen/

TESZTJEINK