A BMW-nél mindig is értettek a tálaláshoz. Ami persze a külcsínt és a belbecset is remekül egybefogja, azok kettősségét kitűnően prezentálja. A BMW M440i xDrive Cabrio pontosan az, aminek látszik, és amiért választják a vásárlók. Teszt.
Tudjuk, hogy a 3-as széria M-variánsa a 4-es M, kiváltképp a kabrió megoldások terén a BMW-nél. Ugyanakkor némi kategória-béli különbség azért akad egy 3-as és egy 4-es széria közt, no meg a kupésítás a legfőbb indok, ha valaki a 4-es felé kacsintgat. Gondoljunk csak az M3-as Competition-re, ott négy ajtóval gazdálkodtunk, meg az egész kompaktabbnak hatott minden téren. Ráadásul az M3 megfelelője az M4, ami nem egyenlő egy M440i-vel.
Remélhetőleg nem zavartuk össze teljesen olvasóinkat, nem ez volt a cél. A BMW M440i xDrive Cabrio tehát egy lágyabb M-es kivitel, rettentően sportos tálalással, de inkább amolyan túraautós kivitelt kell vizionálni. S nem csak vízió, maga a valóság: a tesztelt M440i ténylegesen adja azt, ami elvárható manapság ebben a kategóriában.
Nem kell a szomszédba menni a masszív sportosság végett
Már a küllem is sportosságra csábít, hívogat. Bár szerintünk az újragondolt frontrész, konkrétan a gigantikus vesepár annyira nem megkapó (ízlés kérdése persze), viszont az is igaz, hogy a karakterisztikát, s magát a BMW sportos életérzését remekül kiemeli, hangsúlyozza. Az M-packet révén a beömlők, vonalvezetések is igencsak élcesek, maszkulin irányba viszik a küllemábrázolást; a morcosra húzott fényszórók pedig csak szilárdítják ezt a szellemiséget.
Leengedett tetővel az oldalnézet már-már a komplex homologíitás határait súrolja, mi több: építkezik is belőle rendesen. Letisztult felületekkel, szögegyenes övvonallal domborít a BMW M440i xDrive Cabrio, higy aztán az egységet apránként törje meg a képzeletbeli C-oszoptól kissé felfelé ívelő csomagtér-ív. Természetesen a hátsó lámpák rajza beletüremkedik az oldalvezetésbe, alaposan kihúzva a széleket, hogy aztán remekül beleolvadhasson a far kialakításába.
Bár a BMW nem kimondottan érzi úgy, hogy a bevált formavilághoz, formatervhez hozzá kellene nyúlni (ami nem is baj), mégis a BMW M440i xDrive Cabrio-nál érződik minden négyzetcentiméteren, hogy a formabontó alkotásforma jelen van any arányban. Az imént már említettük a frontrész sajátosságait – viszont a far is markánsan hozza az M-feelinget, a letisztultságot úgy, hogy meghagyja a tradíciókat is érvényesülni.
Prémiumérzet és tökéletesség
Minden konzervatív megközelítés vonatkozik a BMW M440i xDrive Cabrio enteriőrjére is. Az autó nem sportos, sokkal inkább elegáns, de ott van a GT-jelleg is például az ülések kialakításában. Bár nem kimondott kagylók, de a forma párhuzamos, tökéletesen tartanak oldal- és hosszirányban is, a testreszabhatóság fernséges, az ülő- és hátlapok közepes keménységűek. A kormánykerék fogása a mostani BMW-ktől megszokottan masszív, ergonomikus, a vajbőrbevonat kellemes a tenyérnek, és a kimagaslóan direkt, precíz és egyben a minden aprólékps részletre figyelő kormányzásnak is elmaradhatatlan kiegészítője.
Kissé a vezetőállás felé döntött központi infotainment-egységet kapott a BMW M440i xDrive Cabrio, ami szintén hagyományos, és egyben jól bevált recept alapján bír működni a mai napig. Az LCD mellett sok analóg gomb és kapcsoló segíti a sofőr ténykedését, a dizájn itt is jeles, a tesztautóban alkalmazott színkobók pedig zseniálisan emelik ki az autó belterének karakterét.
Nyilván a hátsó ülések alibiülések itt is – gondolnánk első blikkre. Pedig nem: kettő teljes értékű utazóautós férőhelyet kapunk, megfelelő hosszúságú és szélességű felületekkel. Még akkor sem kell különösebb kompromisszumot kötnünk, ha tetővel utazunk, nyilván a testalkat és testmagasság gátat szab egy bizonyos szinten; a nagyátlagot tekintve viszont teljesen élhető az egész elegy úgy, ahogy van.
A GT-jelleg erőteljes
A BMW M440i xDrive Cabrio origóját a sorhatos, közvetlen befecskendezéses turbómotor adja egyértelműen. 3000 köbcenti lökettérfogat a mai világban már etalonnak számít (sajnos), ráadásul semmilyen hibrid rásegítést sem kapott a hajtáslánc, ami szintén kivételessé teszi az autót. 5500-as percenkélnti fordulaton meg is érkezik a 374 lóerő, 6500-ig a görbe meg is marad egy szinten; a bődületes kereken 500 Newtonméteres forgatónyomaték pedig már 1850-től elrajtol, s eglészen 5000-ig jelen van. Tehát ha lepadlózzuk, szinte instant rendelkezésünkre áll a tolóerő, de olyan szinten, hogy nem is vesszük észre, hogy már a nyolcadik fokozatban járunk, és bőven autópályatempó-tartimányban autózunk. Természetesen a társított 8 fokozatú automata vajpuhén teszi a dolgát, észrevétlenek a fel- és visszaváltások. Azért ha sport pluszba kapcsolunk, jól jönnek a váltófülek a kormány mögött, így az autó viselkedése ténylegesen testreszabható. A visszaváltásokhoz, illetve a felváltásokhoz nem kell megvárni bizonyos RPM-tartományokat, szinte bármilyen fordulat mellett mehet a fokozatok kapcsolgatása.
Sajnos vagy nem sajnos: a BMW M440i xDrive Cabrio csak és kizárólag xDrive összkerékhajtással rendelhető. Ennek, valamint a felfüggesztés és a futómű atomszilárdságának köszönhetően a nullszázas gyorsítás szinte észrevétlen, a tesztjeink során mért 4.8 másodperces sprintet még lehajtott tető mellett sem igazán érzékeltük – maximum az óracsoprotra, vagy a mérőalkalmazásra tekintve.
Előnyös ugyanakkor az xDrive, mivel nincs az a sebességtartomány, és nincs az a kanyar, ami ne lehetne bevehető. Persze úgy, ha hozzáértő módon sikerül összepárosítanunk az adott szituációkat és helyzeteket. Így egész biztos, hogy sikerül maradéktalanul kiautóznunk a BMW M440i xDrive Cabrio-ban rejlő összes potenciált.
Fogyasztás, árazás
59 literes üzemanyagtankot épetítettek a BMW M440i xDrive Cabrio-ba, az álag 12.3 literes tesztfogyasztást tekintve nincs meg az 500 km range, legalábbis városi környezetben. Orszégúton azért le lehet vinni az értékeket úgy a felére – 6.7 literes átlaggal zártunk sportban, ECO-ban pontosan 1 literrel lett alacsonyabb az érték átlagolva.
A cikkben szereplő BMW M440i xDrive Cabrio közel 28 millió forintos vételárral várja az érdeklődőit, míg a belépő modell áratása 24 millió forint környékén mozog.
Egyelőre csak Thaiföldön kapható a négyajtós Corolla Altis limitált szériás sportváltozata, amellyel a 24 órás nürburgringi versenyen elért sikereknek állít emléket a japán gyártó, azonban kedvező fogadtatás esetén szélesebb körben is forgalmazni fogják a modellt.
A 20,8 kilométer hosszú Nürburgring-Nordschleife már régóta kedvelt helye nem csak a motorsportok szerelmeseinek és a versenycsapatoknak, hanem az autógyártóknak is, ugyanis a sok helyen hepehupás aszfalt, a nagy átlagsebesség és szintkülönbségek, valamint az egyéb kihívások (például a betonnal kirakott, döntött Karussel visszafordító kanyarok) ideális tereppé teszik közúti típusok tesztelésére is.
A szakértők szerint egy kör a Nürburgring északi pályarészén akkora megterhelést ró az utcai autókra, mintha normál forgalomban 800 km-t tennének meg. És mivel az 1970 óta évente megrendezett 24 órás versenyen több mint 100 kört tesznek meg a versenygépek, egy-egy ilyen futam több mint 80 ezer közúti tesztkilométernek felel meg – egyetlen nap leforgása alatt. Nem véletlen tehát, hogy a Toyota 2007 óta állandó résztvevője az itteni megbízhatósági versenyeknek (gyakran álcázott prototípusokkal), ezeken csiszolták tökéletesre többek között a Lexus LFA és LC, valamint a Toyota GT 86, GR Supra technikáját, de versenyen kívül már a negyedik generációs, A80-as Supra teljes dinamikus fejlesztését is a „Zöld pokol”-ban végezték a 90-es évek elején.
Sok Toyota modellnek van tehát köze a legendás pályához, viszont a japán gyártó eddig még csak a Lexus LFA-ból jelentetett meg Nürburgring Edition különkiadást, amely mára a gyűjtők féltett kincsévé vált szerte a világon.
Nemrég azonban a négyajtós Corollából is elérhető lett egy különleges Nürburgring sportverzió, igaz, csak Thaiföldön. Ezzel a modellel az elmúlt két év sportsikereire szeretnék felhívni a figyelmet, a Toyota Gazoo Racing Thailand által benevezett Corolla Altis Sportok ugyanis 2020-ban és 2021-ben is megnyerték a Super Production 3-as kategóriát az ADAC Total 24h Nürburgring versenyen.
A most megjelent, limitált szériás Toyota Corolla Altis Nürburgring a normál kínálat részét képező Corolla Altis Sporton alapul, de agresszívebb lökhárítókat és hűtőmaszkot, nagyobb küszöbidomokat, hátsó szárnyat, és egy méretes diffúzort is kapott. Sőt, az első sárvédőkön egy-egy Nürburgring 24h logó is feltűnik, amiből mindenki számára egyértelmű lehet, hogy melyik versenyen állt helyt a kocsi versenyváltozata.
Bár a külső feltűnő lett, a műszaki tartalomhoz csak minimálisan nyúlt hozzá a Toyota: feszesebb és rövidebb ültetőrugókat építettek be, a gázreakciókat és a gyorsulást pedig utólagos chiptuninggal, egy kivehető Arto Power Box-szal javították a 140 lóerős 1,8-as benzinesnél. Ezen a motoron kívül a szintén 1,8 literes, 122 lóerős hibrid hajtással is párosítható a Nürburgring-sportcsomag, az erőátvitelről mindkét hajtás esetében fokozatmentes automatikus váltó gondoskodik, a nem hibridnél szekvenciális manuális váltási lehetőséggel és hét előre beprogramozott fokozattal (Super CVT-i 7).
A Toyota Corolla Altis Nürburgring hibrid verziójának alapára 939 ezer thai bát, ami 8,66 millió magyar forintnak felel meg, az erősebb benzinesért pedig 964 ezer bátot, azaz 8,9 millió forintot kérnek. Érdekesség, hogy Thaiföldön a Corolla Altisból létezik egy még jobban felszerelt (head up display, bőr sportülések, vezeték nélküli telefontöltő, optikai csomag stb.) GR Sport verzió is, amely 1.009.000 bátba, azaz 9,3 millió forintba kerül.
2021. november 2-áig, azaz még másfél hétig várja a pedagógusok jelentkezését a Hankook 4 millió forint összedíjazású oktatási pályázati programja. A vállalat idén megújult formában hirdette meg a Hankook Oktatási Pályázati Programot (HOPP) azzal a céllal, hogy járvány miatt hirtelen bevezetett digitális oktatás során kiemelkedően helyt álló pedagógusok munkáját elismerje. A Hankook a pályázat végén négy kategóriában hirdet majd nyertest, a pályázó pedagógusok mellett iskolájukat is díjazza.
A Hankook Oktatási Pályázati Programja olyan pedagógusok jelentkezését várja, akik ügyesen mozognak az online térben, kihasználják az internet nyújtotta lehetőségeket, és játékos, kreatív, eredeti megoldásokat alkalmaztak az online oktatás időszakában a 2020-2021-es tanév során. A program keretében eddig beérkezett színvonalas pályázatokból már látszik, hogy a tanárok – gyorsan alkalmazkodva az új körülményekhez – a digitális eszközök és programok széles választékát vetették be annak érdekében, hogy fenntartsák a diákok érdeklődését a szaktárgyak iránt.
A Hankook a legjobb pályázatokat mintegy 4 millió forint összdíjazással honorálja, és négy kategóriában hirdet majd nyertest: „Az év digitális oktatója” címmel díjazza az általános iskola alsó és felső tagozatos, valamint a középiskolai tanárokat, emellett internetes szavazás segítségével egy közönségdíjast is választ. A nyertes pályázatok esetében nemcsak a pedagógust, de az őt foglalkoztató oktatási intézményt is külön jutalmazza. A pályázatok elbírásában szakmai zsűri lesz a Hankook segítségére: Balatoni József „Jocó bácsi”, történelemtanár, a Felelős Szülők Iskolájának szakértője, író és influenszer, Dóczi Attila „Attis”, a Tanulom Magam YouTube csatorna influenszere és kommunikációs szakember, valamint Dr. Szűts Zoltán digitális pedagógia, média- és információs társadalomkutató, egyetemi docens.
A pályázatra a www.hankookpalyazat.hu weboldalon lehet nevezni a jelentkezési űrlap hiánytalan kitöltésével 2021. november 2-áig.
Kissé megfáradt állapotban érkezett a távirányítós indítókulcs projektautónkhoz, a 2006-os C Corsa-hoz.
Típusbetegség: a Corsa C-k (vagy akár Combo-k, de még a B Corsa-k esetében is) a kulcsba integrált rádióadó-egységhez tartozó gombok feladják a harcot előbb-utóbb. Főként, ha idősebb modellekről van szó; persze a mindennapos használat során adódó igénybevétel végett is elkerülhetetlen az anyagok elfáradása.
A kulcsház műanyag, maguk a gombok is azok. Így nem meglepő, hogy nem kifejezetten nagy a rugalmasságuk, ellenállóképességük, ezért törnek, repednek ezek a részegységek. Viszont amint megrepedezik, utána nem sokkal el is törik, majd a gombok oldaltartó fülei leválnak, s végül kipotyog a helyéről mindkét gomb.
Sajnos csak a kulcsház csere oldhatja meg a problémát, külön a gombok cseréje bonyolultabb, és valószínűleg drágább, időigényesebb mutatvány. Persze a legegyszerűbb az, hogy rendelünk egy gyári kulcsot, viszont nagyon súlyos árat jelent ez. Mivel a szóban forgó 2006-os Corsa C nem lesz oldtimer terveink szerint – vagy ha az is lenne, ahhoz még kell neki jó 16 év – így egy utángyártott, gyári minőségi kulcsház mellett voksoltunk.
Mindössze 15 percet vett igénybe a javítás művelete a Kulcslyuknál, ami figyelemre méltó: teljesen megújult kulcsot kaptunk kézhez, új elemmel, instant működéssel. Külön érdekesség, hogy az autó elekltronikáját nem kellett feltanítani a kulcshoz, nem kellett párosítani sem – elsőre nyitott és zárt a rendszer.
A népszerű pickup 2022-es modellévű, japán belpiacos csúcsverziója nem a motorjában, hanem inkább a megjelenésében és vezethetőségében nyújt többet, mint olcsóbb testvérei.
Nem ez az első alkalom, hogy a Toyota GR Sport kivitelű Hiluxszal rukkol elő. 2018-ban, az első ráncfelvarrás után, Brazíliában mutatkozott be egy GR Sport limitált széria, majd idén augusztusban a thai piacon is debütált egy hasonló verzió, de már a második ráncfelvarráskor bevezetett, 204 lóerőre és 500 Nm-re felhúzott 2,4 literes dízelmotorral, amely – hatfokozatú automatikus váltóval párosítva – mindössze 10,7 másodperc alatt gyorsítja fel 0-100 km/h-ra a robusztus pickupot. Ugyan a most bevezetett, japán piacra fejlesztett Hilux GR Sportba a gyengébb, 150 lóerős dízelt szerelik, ezt leszámítva azonban semmiben sem marad el a korábbi verziótól.
A karosszéria színére fényezett, 45 mm-es sárvédő-szélesítésekkel a Hilux szélessége már eléri az 1,9 métert, ami tekintélyt parancsoló érték, de az optikai csomag fontos része még az áttervezett hűtőmaszk is, amelynek kerete krómezüst helyett szintén a karosszéria színében pompázik. Közepén az ismert Toyota embléma helyett a márkajelzés betűvel kiírt változatát viseli büszkén a platós haszonjármű, hasonlóan az új Land Cruiser 300 GR Sporthoz. A 18 colos, fekete könnyűfém felnikhez jól passzolnak a szintén fekete oldalsó fellépők és a fekete hátsó lökhárító, a sportos hangulatot még a piros első féknyergek és az elöl-hátul megjelenő GR Sport logók is fokozzák.
Bár a Hilux Revo GR Sport fejtámlával egybeépített üléseit a japán belpiacos verzió nem kapta meg, a jó oldaltartású, bőrrel borított, elektromos állítású sportüléseket a vállrészüknél piros hasított bőr betétekkel dobta fel a Toyota, és a fejtámlákba itt is belehímezte a GR Sport logót. Az ismert piros-fekete embléma egyébként még a műszerfali kijelzőn, a vastag karimájú, perforált bőrrel borított, 12 óránál piros betéttel ellátott kormánykeréken, a slusszkulcson és az indítógombon is megjelenik.
Fém pedálok és kormány mögötti váltófülek, piros cérnás öltések, valamint az analóg órák GR-specifikus számlapjai és piros mutatói teszik teljessé az ízlésesen összeállított belső tuningot.
A Thaiföldön elérhető, 23 mm-rel ültetett, kiskerekű, hátsókerék-meghajtású, aszfaltra optimalizált futóművet Japánban nem lehet megrendelni a Hiluxhoz, de az új GR Sport feszesebb rugói és lengéscsillapítói, valamint áthangolt kormányzása így is biztosítják az átlagosnál sportosabb vezetési élményt.
A hajtáslánchoz ezúttal nem nyúlt a Gazoo Racing részleg, de ez nem is meglepetés, mert a GR Sport változatoknál nem szoktak, csak a telivér GR modelleknél, amelyek a Toyota-kínálat legerősebb és legdinamikusabb modelljei.
Japánban a GR Sport csomaggal szerelt Hilux 11 százalékkal kerül többe, mint az alapjául szolgáló, szerényebb felszereltségű Z-csomagos verzió. Egyelőre más piacokon még nem kínálják a GR Sport kivitelt, de nagy meglepetés lenne, ha például Ausztráliába nem vinné el a Toyota, mivel ott évről évre a Hilux bizonyul a legnagyobb darabszámban fogyó autónak, és az ausztrálok amúgy is odavannak az erősnek látszó autókért.
A Marvel moziuniverzum újabb alkotásában jutott szerephez a Lexus. A novemberben érkező ’Örökkévalók’ előzetesében az egyik címszereplő, Kingo a márka legújabb, legerősebb típusával igyekszik társai segítségére, ám akad egy kis probléma…
Amikor 2018-ban a Lexus először mutatkozott Marvel szuperhőssel az oldalán (pontosabban a tetején, ha felidézzük a ’Fekete Párduc’ című film ikonikussá vált üldözéses jelenetét), nem csak a közönséget, de a PR-szakmát is lenyűgözte. Az ősi kultúrájukat jövőbe mutató technológiai felkészültségükkel egyensúlyban tartó, egyszerre természetközeli és metropolita wakandai nép vezetője keresve sem választhatott volna magának hitelesebb autómárkát a Lexusnál, amely hasonló értékek mentén szólítja meg jellemzően tehetős, művelt, felvilágosult fogyasztókból álló ügyfélkörét szerte a világban.
A Lexus most visszatér a Marvel moziuniverzumba, és ahogy három éve, ezúttal sem egy átlagos szuperhős társaként láthatjuk. A pakisztáni származású Kumail Nanjiani által alakított Kingo egy szuperképességekkel rendelkező, halhatatlan lény, akit társaival, az Örökkévalókkal együtt az emberi faj felügyeletével bíztak meg még a történelem előtti időkben. Noha Kingo emberfeletti erőkkel bír, nem mentes az emberi gyarlóságoktól: magával ragadta őt a hírnév varázsa, és a történet szerint bollywoodi színészként éli emberi életét. Excentrikus igényessége autóválasztásában is megnyilvánul: a film előzeteseivel egy időben bemutatott reklámfilmben egy Lexus IS 500 F Sport Performance sportszedánnal igyekszik társaihoz, hogy együtt akadályozzák meg a világ pusztulását.
https://www.youtube.com/watch?v=7i4EeyCpc50
A csúcskivitelű Lexus IS ideális munkába járós autó egy szuperhős számára: 5,0 literes, 479 lóerős szívómotorjával kevesebb mint 5 másodperc alatt gyorsul 100 km/órára, áthangolt futóműve és kisebb rugózatlan tömege kezessé és pontosan irányíthatóvá teszi. Aki azonban autóval merészkedik egy modern metropoliszba, annak akkor is problémát jelent a parkolás, ha történetesen isteni teremtmény… No, de ne lőjük le a slusszpoént: a reklámfilmből minden kiderül.https://www.youtube.com/embed/7i4EeyCpc50?modestbranding=0&html5=1&rel=0&autoplay=0&wmode=opaque&loop=0&controls=1&autohide=0&showinfo=0&theme=dark&color=red&enablejsapi=0
A ’Parkolóhely’ című reklámfilmet azok a Russo-fivérek rendezték, akiknek a Marvel moziuniverzum négy filmjét (Amerika kapitány: A tél katonája; Amerika kapitány: Polgárháború; Bosszúállók: Végtelen háború; Bosszúállók: Végjáték) is köszönhetjük. Nem csoda, hogy a kétperces szpotban számos húsvéti tojást – azaz az MCU-filmeket jól ismerő bennfentesek számára felismerhető, apró részletet – rejtettek el az alkotók; akinek van kedve és türelme, nézze végig alaposan a reklámot, hátha felfedez egyet-egyet ezek közül. Az ’Örökkévalók’ november ötödikén debütál, a legfőbb négykerekű szerepekben többek között a Lexus LS zászlóshajó, valamint a vadonatúj, második generációs Lexus NX középkategóriás szabadidőjármű is feltűnik majd.
A Ford bemutatja a vadonatúj Tourneo Connect többcélú járművet, ami új szintre emeli a modellcsalád stílusát, helykínálatát és sokoldalúságát.
Komfortos és rendkívül rugalmasan alakítható utasterével, hétüléses kialakításával és kétféle tengelytávolságával a vadonatúj Tourneo ideális megoldás azok számára, akik pörgősen élik az életüket. Ez az autó minden feladathoz tökéletesen hozzáigazítható, legyen szó akár a kempingfelszerelés vagy a sporteszközök szállításáról, akár egy kisvállalkozás fuvarozási feladatainak ellátásáról.
Az intelligens kialakítású kabinban a legújabb digitális cockpit-technológiák működnek, a kifinomult vezetéssegítő rendszerek átfogó kínálata pedig segít, hogy a vadonatúj Tourneo Connect vezetése kellemes és egyszerű legyen. Az új funkciók mérséklik a stresszt; jó példa erre a Pro Trailer Backup Asszisztens, ami megkönnyíti az utánfutóval tolatást.
A Tourneo Connectben most először jelenik meg az összkerékhajtási rendszer és egy új automata sebességváltó is, amelyek a benzinmotoros változatokhoz rendelhetők meg. És ha már szóba kerültek az erőforrások: az új benzin- és dízelmotorok kibővített kínálata várhatóan kategóriaelső fogyasztási adatokat kínál majd.1
“A vadonatúj Tourneo Connect az első az izgalmas, új generációs Tourneo modellek sorában. Friss dizájnjával, hét ülésével és új összkerékhajtásával, valamint konnektivitási képességeivel igazán nyerő kombinációt jelent vásárlóink számára,” vélekedett Hans Schep, a Ford Pro európai vezérigazgatója. “Már eddig is birtokában voltunk mindannak, amit a vásárlók nagyra értékelnek, most pedig új szintre emeltük mindezt, megalkotva egy új Tourneo Connect modellt, amely minden kihívásra készen áll, legyen az kemény munka vagy kellemes időtöltés.”
Rugalmasan alakítható, praktikus kabin
A praktikum és a kényelem jegyében a vadonatúj Tourneo Connect mind a rövidebb tengelytávolságú L1 kivitelben, mind a hosszabb L2 változatban hét ülést kínál. Használaton kívül a második és harmadik üléssor előredönthető, összehajtható vagy kiemelhető, így tágas tér alakítható ki a munka- vagy sporteszközök elhelyezéséhez. Az első utasülés síkba döntésével akár 3 méter hosszú tárgyak (kajakok, lapra szerelt bútorok vagy faanyagok) is biztonságosan szállíthatók az autóval.2
Az új belső teret sikerült még kényelmesebbé alakítani, méghozzá anélkül, hogy csorbát szenvedett volna a Tourneo Connect vásárlói számára annyira fontos praktikum. A jármű mindkét oldalán tolóajtók vannak, így a gyerekek és az idősebb emberek is könnyen ki- és beszállhatnak az olyan helyeken, ahol a hagyományos ajtók nem nyithatók ki teljesen. Az utasok kényelmét rengeteg pohártartó, tárolórekesz és töltőcsatlakozó szolgálja, és mindenki kellemesen utazhat a panoráma üvegtetővel tágassá varázsolt, kétzónás klímával felszerelt kabinban, amihez tartozékként strapabíró, könnyen tisztítható gumiszőnyeg is rendelhető.
A Trend, Titanium és Active modellekben speciális ülések találhatók, amelyek jobb megtámasztást biztosítanak a lábnak, és négy irányban elektromosan állítható gerinctámaszuk kiváló ergonómiáját az Egészségesebb Hátakért kampányt szervező legnevesebb gerinc-specialista intézet, az Aktion Gesunder Rücken e.V. (AGR) minősítő pecsétje igazolja.
A második és harmadik üléssor eltávolításával a Tourneo Connect csomagtere 3,1 m3-re növelhető az L2 kivitelekben és 2,6 m3-re az L1 változatokban. A hosszabb és terjedelmesebb tárgyak szállítását igencsak megkönnyíti, hogy a csomagtér maximális hosszúsága az első ülésektől mérve 2265 mm, a második üléssor mögött 1452 mm, a harmadik sor mögött pedig 629 mm az L2 modellben (L1: 1,913 mm, 1100 mm és 317 mm). 2
A gondosan megválasztott anyagoknak és burkolatoknak köszönhetően a Tourneo Connect kabinja komfortos, prémium hangulatú, és mindegyik modellváltozatban egyedi; az Active kivitel utasterét például stílusos kék mintázat és kontrasztos varrás díszíti.
Egyedi külső megjelenés
A vadonatúj Tourneo Connect látványosan testesíti meg a Ford legújabb személyautónak merész és kifejező formanyelvét. Az orr-rész karakterét erőteljes, sportos vonalak határozzák meg, de mindegyik változatnak megvan a maga sajátossága.
A Ford terepjárós hangulatú SUV-sorozata, az Active hatásosan keveri a kemény stílust és a prémium részleteket. Az egyedi tervezésű, 17 colos könnyűfém keréktárcsák kéttónusú (sötét és csiszolt fém) felülete vizuálisan szerves egységet alkot a méhsejtmintás hűtőráccsal, a fémhatású kartervédővel és a sárvédők, a küszöbök és a lökhárítók védőelemeivel. Az Active változat vásárlói tízféle élénk fényezés közül választhatnak, köztük a Tourneo Connect Active kínálatában most bemutatkozó Boundless Blue árnyalatot.
Az egyes kivitelek különbözőségét egy sor részletmegoldás hangsúlyozza ki, hogy a kiválasztott autó a lehető legjobban passzoljon vásárlója életstílusához:
Sport: látványos sávok a motorháztetőn, dinamikusabb formavilágú első lökhárító, 17 colos, sötét árnyalatúra fényezett könnyűfém keréktárcsák
Titanium: selyemfényű krómbetétek, sötétített üvegezés, 16 colos könnyűfém keréktárcsák
Trend: csillogó feketére fényezett keret a hűtőrács körül, stílusos dísztárcsák
Összegzés: az utazás pillanatnyi információi
Klasszikus: egy hagyományos sebességmérő és fordulatszámmérő szimulációja
Navigáció: térkép és információ a megfelelő útirányhoz
Vezetéssegítő: a jármű aktív vezetéssegítő rendszereinek pillanatnyi működése
A világítás, az ablakok és az ajtók helyzete
A jármű zárása és nyitása
A jármű helymeghatározása és parkolási helyzete, beleértve a pontos címet és a parkolás kezdete óta eltelt időt
Átlagos üzemanyag-fogyasztás
A jármű műszaki állapota a proaktív karbantartás érdekében és a váratlan állásidők elkerülésére
Ütközésre Figyelmeztető rendszer automatikus vészfékezéssel és ráfutásos ütközésre figyelmeztető jelzéssel 7
Sávtartó rendszer 7
Vezetőfigyelmeztető rendszer 7
Sebességtartó Automatika 7
Állítható Sebességkorlátozó rendszer 7
Hegymeneti Elindulássegítő 7
Első-hátsó parkolássegítő szenzorok 7
Vadonatúj digitális cockpit-technológiák
Mindegyik Tourneo Connect műszerfalán egy nagyméretű, felhasználóbarát érintőképernyő található, amelyen a vezető egy ujjmozdulattal kezelheti a jármű legfontosabb rendszereit. Alapáron egy 8,25 colos képernyő jár, de a vásárlók mindegyik kivitelhez rendelhetik a 10 colos kijelzőt is (ez alapáras a jobbkormányos Titanium, Sport és Active változatokban)3. Az érintőképernyőn keresztül vezérelhető a navigáció, az audiorendszer és a klímaberendezés, míg a többi funkció, például a telefonos kapcsolat, a járműinformáció és az audio-beállítások almenükben érhetők el, hogy ne zavarják a vezetést.
A vevők egy fejlett digitális műszeregységet is rendelhetnek a hagyományos műszerek helyett; ez alapáras a Sport modellekben, és opcionális a Titanium és Active változatokban. A digitális műszeregység 10,25 colos kijelzője a központi infotainment rendszerrel összehangoltan még több információt és beállítási lehetőséget biztosít a vezető számára. A könnyebb leolvashatóság kedvéért a figyelmeztetések, a sebességkorlátozások és a pillanatnyilag használt sebességfokozatok a kijelző felső peremén jelennek meg, és a képernyő többi része több módon is konfigurálható:
A 10 colos érintőképernyővel felszerelt járművekben az utasok a FordPass Connect modem segítségével folyamatosan kapcsolatot tarthatnak a külvilággal4. A külön rendelhető Online Navigáció5 felhőalapú adatok alapján folyamatosan frissíti a közlekedési információkat, és alternatív útvonalakat ajánl; jelzi a közeli benzinkutakat, az árakkal és a nyitvatartási idővel együtt; online frissíti a térképeket; jelzi a parkolási lehetőségek elérhetőségét, távolságát és díjszabását.
A Tourneo Connect tulajdonosai a FordPass vagy a FordPass Pro okostelefonos alkalmazások segítségével a távolból is sok információhoz hozzáférhetnek6. Telefonjuk használatával az autósok láthatják és kezelhetik a következőket:
A vezetéssegítő rendszerek új dimenziója
A Tourneo Connectben 19 vezetéssegítő rendszer varázsolja kényelmesebbé, pihentetőbbé és biztonságosabbá az utazást. A bőséges alapfelszereltségben a következők szerepelnek:
Az autóhoz Adaptív Sebességtartó Automatika, 7Jelzőtábla Felismerés, 7Holttérfigyelő 7 és Keresztirányú Forgalomfigyelő 7 is rendelhető.
A vadonatúj Tourneo Connectben emellett új vezetéssegítő technológa-csomagok is megjelennek. A Parkolás Csomagban megtalálható az Aktív Parkolóasszisztens a Kiállássegítő rendszerrel7, ami automatikusan felméri a párhuzamos vagy merőleges parkolóhelyeket, majd egy gombnyomásra beállítja oda vagy kikormányozza onnan az autót, miközben a vezető kezeli a gázt, a féket és a sebességváltót.
A Vontatássegítő Csomagban mutatkozik be az új Pro Trailer Backup Asszisztens7, amivel elkerülhető vagy mérsékelhető, hogy tolatás közben az utánfutó ‘bebicskázzon’. A rendszer segítségével még a tapasztalatlan autósok is magabiztosan manőverezhetnek, miközben a jármű és a vontatmány kanyarodását nem a kormánykerékkel, hanem a külső tükör állítógombjával szabályozzák. Mindeközben a Tourneo Connect tolatókamerája és szenzorai érzékelik a vontatmány körvonalait, és a kijelzőn megjelenő kormányzási segédvonalak még inkább megkönnyítik a tolatást.
A PowerShift automata sebességváltós Tourneo Connect modellekhez Sávközép funkcióval kiegészített Intelligens Sebességtartó Automatika7 is rendelhető, ami önállóan kezeli a gázt, a féket és a kormányt, ugyanolyan hatásosan mérsékelve a vezetés stresszét a nyílt úton, mint az araszoló városi forgalomban.
A Tourneo Connect alapfelszereltségének része a helytakarékos és egyszerűen kezelhető elektromos kézifék is. A rendszer Automatikus Megtartás7 funkciót is kínál, így könnyebb elindulni az autóval egy emelkedőn.
A Sport kivitelekben alapáras az Adaptív Fényszórórendszer, ami intelligensen felismeri, hogy az autó éppen egy autópályán, városi forgalomban, vidéki úton vagy kereszteződésben halad, és ennek megfelelően úgy állítja be a fénypászma szélességét és erejét, hogy a többi közlekedő elvakítása nélkül a lehető legjobb látási viszonyokat biztosítsa. Az Automatikus Távfény, illetve a LED első és hátsó világítás szintén széria.
A fejlett vezetéssegítő technológiák mellett a vadonatúj Tourneo Connect olyan komfortjavító funkciókkal is felszerelhető, mint például a Quickclear szélvédőfűtés, az esőérzékelő ablaktörlő és a külső tükrök fűtése.
A kategória legtakarékosabbja
A benzin- és dízelmotorok átfogó kínálatával az új Tourneo Connect várhatóan a kategória legtakarékosabb modellje lesz; az autó legalacsonyabb tervezett üzemanyag-fogyasztása 4,9 l/100 km, CO₂-kibocsátása pedig 127 g/km. 1
A négyhengeres turbómotorok sorában megtalálható az 1,5 literes EcoBoost blokk 114 lóerővel és 220 Nm forgatónyomatékkal1, illetve két EcoBlue dízel (122 LE és 320 Nm, illetve 112 LE és 280 Nm1). A minden változatban alapáras Auto Start-Stop technológia tovább csökkenti az üzemanyag-fogyasztást. Mindegyik dízelmotorban innovatív ‘kettős adagolás’ működik, ami AdBlue adalék befecskendezésével mérsékli a nitrogénoxid-kibocsátást. A dízelek hidrogénezett növényi olaj (HVO) és gázból folyadékká alakított (GTL) üzemanyagokkal is működhetnek.
Az összes modellváltozat simán kapcsoló hatfokozatú manuális sebességváltót kap alapfelszerelésként. A hétfokozatú PowerShift kettős tengelykapcsolós automata sebességváltó gyors és zökkenőmentes váltásokat kínál – a kézi váltókat idéző teljesítménnyel és az automaták kényelmével. Ha az autós közvetlenebb vezetési élményre vágyik, használhatja a kormány mögötti váltófüleket és a Sport üzemmódot is.
A vásárlók most először rendelhetik meg a Tourneo Connect modellt összkerékhajtással, ami javítja a jármű tapadását a laza vagy csúszós útfelületeken. A rendszer a pillanatnyi körülmények és útviszonyok alapján automatikusan osztja el a kerekek között a vonóerőt, így a vezető mindig magabiztosan autózhat.
Az összkerékhajtás a 2,0 literes, 122 lóerős, EcoBlue dízelmotorral, hatfokozatú manuális sebességváltóval szerelt változatokhoz kérhető, és a szerkezet nem csökkenti a kabin térkínálatát és a rakodófelület magasságát. Gyári kiegészítőként alsó motorvédő lemez is rendelhető azok számára, akik gyakran autóznak rossz minőségű utakon.
# # #
1 Az üzemanyag/energiafogyasztási, CO₂-kibocsátási és az elektromos üzemmódban megtehető hatótávolság adatait az Európai Unió 715/2007/EC számú szabványa által előírt technikai kívánalmak és műszaki adatok alapján, illetve a legfrissebb 2017/1151 direktíva alapján regisztrálták. Az alkalmazott, szabványos tesztelési eljárások lehetővé teszik a különböző járműfajták és gyártmányok összehasonlítását. Az üzemanyag-fogyasztás és a CO₂-kibocsátás hivatalos adatait az értékesítés megkezdéséhez közelebbi időpontban teszi közzé a Ford.
Hajtáslánc
Várható CO₂-kibocsátás (g/km) (WLTP)
Várható üzemanyag-fogyasztás (l/100 km) (WLTP)
1.5 EcoBoost
114 LE, manuális
144 – 167
6,3 – 7,4
114 LE, automata
150 – 170
6,6 – 7,5
2.0 EcoBlue
102 LE, manuális
126 – 145
4,8 – 5,5
122 LE, manuális
126 – 143
4,8 – 5,5
122 LE, automata
134 – 151
5,1 – 5,8
122 LE, manuális, összkerékhajtás
139 – 159
5,3 – 6,1
2 A rakodótér befogadó képességét behatárolja a rakomány súlya és elosztása. A maximális teherbírás a tartozékoktól és a járműkonfigurációtól függ. A konkrét járműre vonatkozó adatok az ajtóoszlopon található címkén szerepelnek
3 Ne vezessen zavaró körülmények hatása alatt. Ha lehetséges, használja a rendszerek hangvezérlését; vezetés közben ne használjon kézben tartott készülékeket. Bizonyos funkciók zárolva lehetnek, amíg az autó sebességváltója menetfokozatba van kapcsolva. Nem minden funkció kompatibilis az összes telefonkészülékkel.
4 A bizonyos okostelefon-platformokkal kompatibilis FordPass alkalmazás letölthető. Az üzenet- és adatforgalomért a szolgáltató díjat számíthat fel. A távolból vezérelhető funkciókhoz szükség van a FordPass Connectre, a FordPass alkalmazásra és a kiegészítő hálózatba kapcsolt szolgáltatásra (részletek a FordPass Felhasználói feltételeiben). A hálózatba kapcsolt szolgáltatások feltétele a Vodafone mobilhálózati elérhetősége. A technológia/mobilhálózatok/járműképességek fejlődése korlátozhatja a rendszerek funkcióit, és megakadályozhatja a hálózatba kapcsolt szolgáltatások működését. A hálózatba kapcsolt szolgáltatásokhoz WiFi hotspot szükséges.
5 A hálózatba kapcsolt szolgáltatások feltétele a kompatibilis mobilhálózat elérhetősége. A technológia/mobilhálózatok/járműképességek fejlődése korlátozhatja a rendszerek funkcióit, és megakadályozhatja a hálózatba kapcsolt szolgáltatások működését.
6 A bizonyos okostelefon-platformokkal kompatibilis FordPass Pro alkalmazás letölthető. Az üzenet- és adatforgalomért a szolgáltató díjat számíthat fel.
7 A vezetéssegítő technológiák kiegészítő feladatot látnak el, és nem helyettesítik a vezető figyelmét, döntését és irányítását, és a biztonságos autózást. Részletek a Felhasználói Kézikönyvben.
A Volvo Cars és a 3.1 Phillip Lim egyaránt elkötelezett híve a fenntarthatóságnak, valamint a bioalapú, illetve újrahasznosított forrásokból gyártott anyagoknak. A két vállalat most olyan új, prémium divatkiegészítőt tervezett közösen, amely A Volvo járművek utasterében felhasznált anyagokból készült.
A felelősségteljes divat egyik vezető úttörője, a világszerte ismert és elismert 3.1 Phillip Lim divatmárka a Volvo Cars autógyártóval együttműködve valósította meg a mindkét vállalat szívügyének számító projektet, amelynek keretében környezettudatos utazók számára terveztek és készítettek limitált példányszámban hétvégi utazótáskát.
A 3.1 Phillip Lim előszeretettel tolja mind kijjebb az alternatív forrásból származó anyagok felhasználásának határait, az algából készített, szénsemleges ruhától kezdve az újrahasznosítással magasabb szintre emelt anyagokig, hogy könnyed, természetes stílust sugárzó, tudatos szemléletet tükröző luxustárgyaival forradalmasítsa a modern divatipart.
A dizájner utazótáska a Volvo járművek belső terében használatos, új fenntartható anyagból: a Nordicóból készült. A különleges anyag alkalmazásának apropója, hogy a Volvo Cars korábbi bejelentésének értelmében az új C40 Recharge modellel kezdődően minden új tisztán elektromos Volvo modell teljes mértékben bőrmentes lesz. Ez is jól példázza a Volvo Cars azon törekvését, hogy kiváló minőségű, fenntartható alternatívákat keressen számos, az autóipariban jelenleg használatos anyag kiváltására.
A Volvo Cars által létrehozott Nordico olyan új, kiváló minőségű, innovatív anyag, amely a márka új generációs, tisztán elektromos típusain fog debütálni. Az újrahasznosított műanyagokból (pl. PET-palackok) készített szövetszálakból, svédországi és finnországi fenntartható erdőkből származó bioanyagokból, valamint a borászatban használt dugókból visszanyert parafából készülő Nordico új mércét állít a prémium autóipari utastér-tervezés számára.
A hétvégi utazásokra ideális táskát a skandináv formatervezés esszenciája ihlette, használatát diszkrét zseb, kettős fül és egy márkajelzéssel ellátott kistáska teszi praktikussá.
A környezettudatos táska másik ihletadó forrása a „luxtainability”, azaz a prémium fenntarthatóság trendje, amelyről a Volvo Cars és a The Future Laboratory által készített, a jövő anyagait feltérképező „A tudatos formatervezés felemelkedése” (The Rise of Conscious Design) című jelentés is beszámolt. Ezt az egyre szélesebb körben érvényesülő trendet a dizájn világának azon igénye hívta életre, hogy fenntartható anyagokat használjanak, anélkül, hogy kompromisszumot kellene kötniük a minőség terén.
A táska exkluzív szériában, korlátozott példányszámban készül, ezért nem megvásárolható. Az érdeklődők kizárólag a nemzeti piacokon szervezett marketing programokon: versenyeken vagy jótékonysági árveréseken keresztül, illetve ajándékként juthatnak ahhoz hozzá.
„A fenntarthatóság elve a kezdetektől fogva meghatározza a 3.1 márka működését. Tevékenységünk minden szintjén a fenntartható egyensúly megvalósítására törekszünk” – mondta Phillip Lim, a 3.1 Phillip Lim márka társalapítója és kreatív igazgatója. „Márkánk hitvallása: gyárts kevesebbet, jelents többet. Amikor belefogtunk a Volvóval közös fenntarthatósági projektbe, a két márka értékrendje azonnal és teljes mértékben találkozott egymással. Meggyőződésem, hogy együtt fenntartható megoldásokat, új anyagokat találhatunk, miközben nem mondunk le a luxus legmagasabb szintű megtestesüléséről: a kiemelkedő dizájnról.”
„Pontosan látjuk, hogy hova kell eljutnunk a jövőben. Az első lépés az, hogy fenntartható, természetes és újrahasznosított anyagokat alkalmazunk” – mondta Robin Page, a Volvo Cars vezető formatervezője. „A 3.1 Phillip Lim márkával folytatott együttműködésünk, amelynek keretében a jövő anyagait felhasználva hozunk létre egy táskát, megerősítette azon meggyőződésünket, hogy a tágabb értelemben vett formatervező ipart az anyaghasználat, az anyagválasztás újraértékelésére kell biztatnunk. Legyen szó a kifutón megjelenő kollekciókról vagy az autók belső teréről, közös felelősségünk, hogy fenntartható alternatív anyagokat találjunk.”
A WRC-ben az elmúlt években sikert sikerre halmozó Toyota a Rally Világbajnokság 2022-es szezonnal induló új, környezetbarát autókkal fémjelzett korszakában az élre tör. Elfyn Evans és Kalle Rovanperä szerződésüket megújítva a 2022-es Rally Világbajnokság minden futamán részt vesznek majd a Toyota vadonatúj hibrid hajtású rally versenyautójával, miközben a többszörös világbajnok Sébastien Ogier néhány futamon ugyancsak rajthoz áll majd, de visszavonul a teljes munkaidős versenyzéstől. A győztes formulát Esapekka Lappi egészíti ki, aki a csapathoz visszatérve Ogierrel osztozik egy autón a szezonban.
A TOYOTA GAZOO Racing a vadonatúj 2022-es technológiai szabályozásoknak megfelelve a fejlesztések kritikus fázisába lépett, ugyanakkor már biztos, hogy négy olyan pilótára számíthat, akik korábban már számos versenyt megnyertek a csapat számára és már több alkalommal segítették bajnoki címhez. Evans 2020 elején érkezett a csapatba és csakhamar a bajnokság élvonalában köszönhettük őt, miután a Svéd és a Török Rallyt is győzelemmel zárta – végül másodikként végezte az évet Ogier mögött egy olyan összecsapásban, amelyet csak a legutolsó futam döntött el. Az idei évben a Portugál és a Finn Rally megnyerése fűződik a nevéhez, melynek köszönhetően a 32-éves walesi és navigátora, Scott Martin továbbra is versenyben vannak az abszolút győztes címéért, két fordulóval az idei bajnokság vége előtt. Rovanperä kiválóan alkalmazkodott az új kihívásokhoz, miután a tavalyi évben feljebb lépett a csapattal a ralizás élvonalába. A 21-éves finn és navigátora, Jonne Halttunen nemrég a WRC történelmének legfiatalabb győztese lett, miután megnyerték az Észt Rallyt, amelyet egy lengyűgöző diadal követett a görögországi Acropolis Rallyn. Ezzel a pilóta megerősítette, hogy a műfaj egyik legígéretesebb versenykarrierje áll előtte. Ogier 2020-ban már a hetedik alkalommal lett világbajnok, elsőként a Toyota Yaris WRC volánja mögött. 2021-ben ismét teljes mértékben a WRC-nek dedikálta karrierjét, a 37-éves francia pilóta pedig jelenleg 24 ponttal vezeti a ranglistát, két fordulóval a bajnokság vége előtt. Monte Carlo, Horvátország, Szardínia és Kenya után ezúttal Spanyolországban bizonyíthat. A jövőben a rali mellett másra is szeretne időt szánni, így Ogier kisebb szerepet vállal a megmérettetésben. Hogy pontosan melyik versenyeken ül be a volán mögé, arra a későbbiekben derül majd fény. Julien Ingrassia, aki Ogiert navigátorként segítette minden győzelméhez, 2021 végével befejezi kifejezetten sikeres karrierjét. Az ő helyét Benjamin Veillas veszi át, aki különböző tesztek keretében már éveken át együtt dolgozott Ogierrel.
Lappi a 2017-es nyitószezonban volt csapattag, és már a negyedik megmérettetésén emlékezetes győzelmet aratott a Finn Rallyn. 2018-ban három pódiummal segítette a Toyotát a gyártók bajnokságának megnyerésében, mielőtt új kihívásokat keresett magának. Navigátorával, Joanne Fermmel együtt a 30-éves pilóta a múlt héten ült vissza a Toyota Yaris WRC kormánya mögé, a finnországi magán nevezést pedig negyedik pozícióban fejezte be – az új WRC korszakot pedig a csapat állandó tagjaként kezdi meg.
Jari-Matti Latvala (csapatfőnök)
„Nagyon boldog vagyok, hogy a 2022-es évet is ilyen erős pilótákkal kezdhetjük meg. A WRC izgalmas, új korát Elfyn és Kalle jóvoltából olyan ismerős szereplőkkel kezdhetjük meg, akik esélyesek a bajnoki címre. Elfyn kiegyensúlyozott teljesítményéről híres, így mindig értékes pontokkal szolgál a gyártók bajnokságához is, de emellett a Finn Rallyn aratott győzelmével bebizonyította azt is, hogy a leggyorsabbak között van, akivel számolni kell a bajnokság szempontjából. Kallétól is számos emlékezetes győzelmet láttunk az idei évben. Folyamatosan fejlődik, és ahogy egyre több tapasztalatot gyűjt, a bajnokságban is egyre inkább labdába rúg. Seb egy nagyszerű bajnok, aki különösen értékes lesz a jövő évben, még akkor is, ha nem hajt a pilóták bajnoki címére. Végül pedig örömömre szolgál, hogy Esapekka visszatér a csapathoz. Korábban már bizonyította győzelmi potenciálját, azóta pedig csak még tovább fejlődött. Tele van motivációval, képességeit pedig már szemléltette a múlt héten. Azt hiszem, ő a tökéletes pilóta, aki Seb helyére ülhet, és nem csak a csapat, hanem saját maga számára is értékes pontokat tud majd szállítani.”
Elfyn Evans
„Nagyon örülök, hogy továbbra is a TOYOTA GAZOO Racing csapatban versenyezhetek. Az elmúlt két évben is nagyon jól éreztem magam itt, az pedig különösen jó érzéssel töltött el, hogy a Finn Rallyn a csapat otthoni versenyét nyerhettem meg. Jövőre új fázis következik új szabályokkal, én pedig már alig várom, hogy a csapattal együtt a legjobbat hozzuk ki a fejlesztés alatt álló Rally1 autóból. A cél a lehető legjobb eredmény elérése. Azelőtt azonban még az idei évet is szem előtt tartjuk és igyekszünk minden tőlünk telhetőt megtenni, hogy a csapat számára is elhozzuk a gyártók trófeáját.”
Kalle Rovanperä
„Boldog vagyok, hogy maradhatunk a TOYOTA GAZOO Racing csapatánál. Az első két évem nagyon jó volt. Sokat tanultam, ehhez pedig minden lehetőséget megadott a csapat; a saját tempómban autózhattam, nagy nyomás nélkül. Jövőre a teljesen új autóval komoly változás elé nézünk, ami fokozott kihívást jelent a teljes csapat számára. Ilyenkor különösen jól jön, hogy összeszokott csapattal fejleszthetjük az új autót, akik a pilóták ötleteit is meghallgatják az építés során. Rengeteg munkát teszünk mindebbe és már alig várom, hogy a lehető legtöbb segítséget hozzátehessem én is.”
Sébastien Ogier
„Már nagyon várom, hogy az idei évben több időt töltsek a családommal, de azért boldog vagyok, hogy a TOYOTA GAZOO Racing csapatát gyarapíthatom és néhány versenyen beülhetek a volán mögé jövőre is. Nagyon hálás vagyok azért a lehetőségért, hogy jövőre részmunkaidőben is csinálhatom azt, amit annyira szeretek. Még nem konkretizáltuk, mely futamokon veszek majd részt, de bárhogy is lesz, a lehető legtöbbet megteszek azért, hogy a csapat jól szerepeljen a gyártók bajnokságában, illetve igyekszem sokat segítnei majd az új autó fejlesztésében is. Izgatottan várom, hogy az új autógeneráció milyen lendületet ad a sportnak és tudom, hogy a csapat nagyon nagy erőfeszítéseket tesz bele az újdonságba.”
Esapekka Lappi
„Hatalmas érzés visszatérni a TOYOTA GAZOO Racing kötelékébe. Olyan, mintha csak hazatérnék. Nagyszerű emlékeim vannak a múltból velük és alig várom, hogy tovább dolgozhassak azokkal az emberekkel, akikkel a sikeres Finn Rallyt teljesítettük. Amint beültem a Yaris WRC-be, már tudtam, hogy ez az autó nekem született. Persze jövőre új versenyautónk lesz és ugyan még nem vezettem, valószínűleg az új szabályozások miatt nagyon más lesz, mint az idei. Ugyanakkor érdekes lesz az izgalmas jövő részesének lenni.”
TOYOTA GAZOO Racing WRC 2022-es pilóták és navigátorok
Pilóta/navigátor
Elfyn Evans/Scott Martin
Kalle Rovanpera/Jonne Halttunen
Sebastien Ogier/ Benjamin VeillasEsapekka Lappi/Janne Ferm
Miután idén májusban minden korábbinál nagyobb távolságot tett meg egyetlen feltöltéssel, most teli tartályával még messzebbre jutott, és ezzel beautózta magát a Guinness Világrekordok Könyvébe a Toyota Mirai.
Fél éven belül kétszer is új világrekordot állított fel a Toyota Mirai második generációs hidrogén üzemanyagcellás szedán. Miután a típus egy példánya május végén Franciaország közútjain 1003 kilométert tett meg hidrogéntartályainak egyszeri feltöltésével, augusztus végén ismét útnak indult az autó, ezúttal Dél-Kaliforniában, hogy aztán csak 1360 kilométerrel később álljon ki tankolni. Ez utóbbi hatótávolsági rekordkísérletet a Guinness Rekordok Könyvének munkatársai is dokumentálták, majd október elején hivatalosan is bejelentették, hogy a Toyota Mirai minden más hidrogén üzemanyagcellás személyautónál nagyobb távolságot tett meg egyetlen feltöltéssel.
Mindkét rekordot teljesen szériaállapotú autókkal érték el, különlegesnek csak a sofőrök felkészültsége volt mondható, ám arra fokozottan ügyeltek, hogy a normál forgalomban elfogadható vezetési technikákat alkalmazzanak. Ezekhez semmi másra nincs szükség, mint józan észre és némi önfegyelemre: a frissen közzétett Guinness Világrekord megvalósításában közreműködő pilóták, Wayne Gerdes és Bob Winger a heves gyorsítás, illetve lassítás elkerülését, a viszonylag alacsony menetsebesség megválasztását, valamint az energiaigényes fogyasztók (pl. klímaberendezés) használatának mellőzését javasolják.
A Toyota Mirai ebben egyébként segíteni is tud vezetőjének: kapcsolható ÖKO üzemmódja többek között a légkondicionáló optimalizált működtetésével csökkenti az energiafogyasztást, míg a Predictive Efficient Drive funkció képes megtanulni a gyakran bejárt útvonalakat, és az adottságok ismeretében úgy tölti fel, illetve süti ki akkumulátorát, hogy a hidrogén üzemanyagcellának a lehető legkevesebb munkát kelljen végezni a szakaszon. Szintén nem mindegy, hogy milyen időjárási körülmények között autózunk: a kaliforniai rekorddöntés idején ideális tartományban, 18-28°C között mozgott a hőmérséklet. Emellett természetesen fontos a megfelelő műszaki állapot fenntartása: a rendszeres karbantartás, a helyes kerékösszetartás, illetve abroncsnyomás beállítása, valamint a jármű össztömegét növelő ballaszt (pl. felesleges csomagok) eltávolítása.
Átlagos sofőröktől, akik párás téli vagy forró nyári napon ülnek autóba, és nem érnek rá megfontoltan haladni, mert iskolába, munkahelyre kell sietniük, persze nem várható el ez a fajta tudatos közlekedés. A Toyota Mirai azonban átlagos használat mellett is világelső hatótávolságot kínál: az optimálisan kialakított és elhelyezett üzemanyag-tartályokba tölthető, összesen 5,6 kilogrammnyi hidrogén akár 650 kilométerre is elegendő. A kiürült tartályok aztán mindössze 5 perc alatt újratölthetők a 700 bar üzemi nyomással működő, szabványos töltőállomásokon. Noha ezekből a töltőállomásokból ma még kevés áll a nagyközönség rendelkezésére ahhoz, hogy széles körben elterjedhessenek a hidrogén üzemanyagcellás járművek, a fejlődés letagadhatatlan: a kaliforniai rekordkísérlet során – amely egyébként két nap alatt zajlott – összesen tizenkét hidrogéntöltő állomás mellett haladt el a Toyota Mirai.
A hidrogén üzemanyagcellás technológia a fedélzeten tárolt hidrogén és a légköri oxigén kölcsönhatásából állítja elő a jármű villanymotorjának meghajtására szolgáló elektromos energiát. A folyamat egyetlen mellékterméke a víz, így fenntartható forrásból származó hidrogén felhasználásával minden más alternatív hajtási módozatnál tisztábban közlekedhetünk. A Toyota Mirai Guinness Rekord-kísérlete során megtett távolságon egy hasonló teljesítményű (182 LE, 300 Nm), de belső égésű motorral szerelt modell akár 295 kilogrammnyi széndioxidot bocsátott volna ki.
A Petersen Automotive Museum falai között telnek Christine, a legendás 1958-as évjáratú Plymouth Fury dolgos hétköznapjai.
Teljes cikk: New York Online
https://www.newyorkonline.hu/christine-az-1958-as-plymouth-fury-la-ben-pihen/