AutóAddikt Hírek Sikeres első féléven van túl a Toyota és a Lexus Magyarországon

Sikeres első féléven van túl a Toyota és a Lexus Magyarországon

A Toyota és prémium márkája, a Lexus növekedése hazánkban is nagyságrendekkel megelőzte versenytársait az első félévben.

Január és június között mindössze 13.5 százalékkal bővülő magyarországi személyautó- és haszongépjármű piacon a Toyota 57.1 százalékkal, míg a Lexus 139.6 százalékkal növelte értékesítéseit, úgy, hogy a hazai TOP20-ban egyetlen gyártó sem tudott a Toyotáéhoz hasonló növekedést felmutatni.

Miközben a környezetbarát hibrid modelljei sikerének köszönhetően hónapról hónapra értékesítési rekordokat döntögető világelső Toyota a hazai piac bővülésének üteménél négyszer gyorsabban, 57.1 százalékkal növelte értékesítéseit, addig a márkák magyarországi rangsorában előtte álló négy gyártó közül három lassabban növekedett, mint a piac, azaz piaci részesedést veszített az első félévben. A 2 százalékpontos részesedés növekedéssel 7.3 százalékos piaci részesedést elérő 4656 új autó értékesítésével ötödik helyen álló, szédületesen dinamikus növekedést produkáló Toyota egyébiránt a valós hazai értékesítéseket figyelembe (az adatokat megtisztítva a re-exporttól) 8,2%-os piaci részesedéssel már most a negyedik helyen áll hazánkban. Modelljeinek legendás megbízhatósága és alacsony üzemben tartási költségei, illetve a hibrid meghajtás rohamosan növekvő népszerűsége révén egyébiránt a japán márka a flottapiacon folyamatosan és intenzíven teret nyer: az első félévben elért 78%-os flottapiaci növekedést a flottapiac TOP15 szereplője közül egyetlen márka sem tudta még csupán megközelíteni sem. A Toyota ennek köszönhetően értékesítéseiben az első félévben sikerrel növelte 52.9 százalékkal a flottaeladások arányát a tavaly ugyanebben az időszakban elért 46.7 százalékról.

Mindezzel egy időben a Toyota luxus márkája, a prémium szegmens legszélesebb hibrid modellportfóliója révén a luxusautók piacát újrafogalmazó Lexus is egészen elképesztő sikereket könyvelhet el hazánkban: az első félévben Magyarországon elért 139.6 százalékos növekedés révén a márka hatszor gyorsabban növelte értékesítéseit, mint a 22.2 százalékkal bővülő prémium piac. A január és június között 321 új autó értékesítésével a hazai prémium piacon ötödik helyen álló Lexus ezzel úgy ért el 2,6 százalékpontos növekedéssel 5.1 százalékos prémium piaci részesedést, hogy az előtte álló négy versenytársából három közben piaci részesedést veszített. Mindehhez a Toyotához hasonlóan a Lexus esetében is hozzájárultak a flottapiaci sikerek: a japán prémium márka az első félévben 129.9 százalékkal növelte flottaeladásait, nagyságrendekkel nagyobb flottapiaci növekedést produkálva, mint a TOP5-ben szereplő versenytársai.

A két márka látványos flottapiaci előretörésére kétségkívül jó hatással volt a dízel vásárlások egyre gyorsuló ütemű visszaszorulása, amelynek legnagyobb nyertesei a környezetbarát, városi használat során akár 60-70%-ban elektromos üzemmódban működő, külön hálózati töltést nem igénylő, emellett pedig elképesztően alacsony üzembentartási költségeket kínáló hibrid modellek lehetnek. E tekintetben pedig a hibrid technológiát jegyző, annak fejlesztésében valamennyi versenytársukkal szemben évtizedes előnyt élvező Toyota és Lexus verhetetlennek tűnik: a drasztikusan növekvő (három év alatt megnégyszereződő) hazai hibrid értékesítések mintegy négyötödét ez a két márka jegyzi. Mindez persze nem meglepő, ha tudjuk, hogy a Toyota esetében már ma gyakorlatilag minden harmadik Magyarországon eladott autó hibrid (egyes modellek, így a C-HR vagy a RAV4 esetében akár négyből három), míg a Lexus esetén a hibrid eladások megközelítik a 100 százalékot. A teljes piac tekintetében az első félévben a Toyota és a Lexus közös piaci részesedése így elérte a 7,8%-ot, a re-export nélküli, valós hazai piacon pedig a 8.8% százalékot azaz minden tizenegyedik hazai újautó vásárló a világelső japán gyártó valamelyik modelljét választotta.

„Gyakorlatilag minden modellünk kiválóan teljesített az idei év első félévében, a legdinamikusabb növekedést ugyanakkor a dízel értékesítések a piacon általánosan tapasztalható fokozatos visszaszorulásával azon modelljeink produkálták, amelyekhez elérhető a környezetbarát és rendkívül alacsony üzemben tartási költségeket kínáló hibrid technológia. Ezek közül is a Toyota esetében kiemelésre érdemesek a rendkívül magas hibrid aránnyal vásárolt RAV4 és vadonatúj C-HR SUV modelljeink, utóbbi egymaga a tavalyi év azonos időszakához viszonyított növekedésünk egyharmadát adta. Hasonló sikereket könyvelhetett el a Lexus esetében az NX és RX SUV, amelyek együtt márka első féléves eladásainak mintegy 80%-át tették ki” – fogalmaz László Richárd, a Toyota Central Europe Magyarországért felelős országigazgatója.

„Mindez összhangban van az SUV szegmens és a környezetbarát hibrid technológia látványos világszintű és európai térnyerésével, amelynek a Toyota és a Lexus egyértelmű éllovasa. Annak köszönhetően, hogy márkáink a piac legszélesebb hibrid portfólióját kínálják, és a hazai hibrid értékesítések mintegy négyötödét teszi ki, az idei év első félévben 2,5 óránként értékesítettünk egy környezetbarát hibrid modellt Magyarországon. Mindehhez természetesen nagyban hozzájárul az is, hogy a magánvásárlók mellett immáron flottaügyfeleink is a hibrid modelleket tekintik a legjobb választásnak” – teszi hozzá László Richárd.

„Vélhetően nem kis mértékben a hibrid modelljeink kínálta előnyök azok, amelyek okán a svájci székhelyű ICERTIAS intézet magyarországi felmérése szerint a magyarországi vásárlók a ’Családi gépkocsik’ körében a Toyotát tartják a legjobb ár/érték arányt kínáló autómárkának. Erre reflektálva teljes személyautó portfóliónkra vonatkozóan egyedi ’Best Buy’ ajánlatokkal várjuk ügyfeleinket márkakereskedéseinkben” – avat be Réthelyi Nándor, a magyarországi értékesítési és hálózatfejlesztési vezetője.

„Ez természetesen az értékesítései eredményekben is megmutatkozik: a Toyota esetében a Yaris és a Verso az idei év első hat hónapját tekintve szegmensének első helyén áll, a Hilux éppen csak lecsúszva az első helyről a második helyen végzett, de szegmensének dobogós helyén zárta az első félévet a RAV4, a C-HR és az Auris-Corolla páros is, hasonlóan a Lexus két sikermodelljéhez, az NX-hez és RX-hez” – teszi hozzá Réthelyi Nándor.

Az első félévben a legnépszerűbb Toyota modelleknek Magyarországon egyébiránt az áprilistól megújult, hibrid hajtással is elérhető Yaris (a Toyota hazai értékesítéseinek 19,6%-a), a tavaly óta hibrid változatban is rendelhető, és azóta minden korábbinál népszerűbb RAV4 (14,7%), a hazai pickup szegmens eladásainak több, mint egyharmadát kitevő Hilux (13,4%), a flottapiacot a hibrid meghajtás révén újrarajzoló Auris (12,3%), az évek óta a világ legnépszerűbb autójának bizonyuló Corolla (11,1%), a szintén hibrid meghajtással hódító vadonatúj C-HR (10,6%), és az egyterű szegmens nagy favoritja, ott második helyen álló Verso (9,1%) bizonyultak. A Lexus esetében továbbra is a már a tavalyi év slágerének számító NX (a Lexus hazai értékesítéseinek 49%-a) és RX (32%) SUV modellek vitték a prímet, de az idén megújult IS (8%) és a GS luxus szedán is jól teljesített.