Ha meg lehetne alkotni az olyan tökéletesség mintaképét, amely alapvetően a sportautók és a túraautók közti leheletfinom összhangot képviseli, akkor egyértelmű, hogy a BMW 4 Coupé lenne az elsődleges választás. Egyfajta etalon ez, ami persze nem meglepő kijelentés, ha a márka többi modelljét vizsgáljuk. Teszten a BMW 440i Coupé.
Formaiság, letisztultság, konzervatív küllem? Unalomig ismételt jelzők ezek, nagyjából a BMW egész modellpalettájára ráaggathatók. Na jó, nem az egészre, mert ugye van ott azért 1-es és 2-es széria is, ott inkább az alacsonyabb árfekvés és a praktikum elsődleges. Bár a dizájn ott sem mellékes, de mégis az igazi gyönyörködtetés valahol a hármasnál indul.
Az ötös nagy, a hármas kicsi – jöjjön a köztes megoldás! Bár itt jön egy kis nüansz, ugyanis a BMW 4 alapjaiban a BMW 3 kupé verziójaként jött létre (nincs 2 ajtós BMW 3, az M3 is négyajtós). Ráadásul egyáltalán nem hátrány, ha némi sportos eleganciát óhajtunk csempészni az autónk szellemiségébe, de az pláne nem árt, ha az egész körítés gyönyörűen hozza a rugalmasságot, komfortot, kényelmet. Tehát van ilyen, csak keresni kell. S persze nem árt az sem, ha a prémiumkategóriát pedzegetjük.
Morcos, dimamizmust sugárzó orr-részt kapott a BMW 440i Coupé, lapított idomokkal, hatalmas légbeömlőkkel. Vagyis jelleggel, mert a szokottan alulra helyezett ködlámpafészkek inkább pszeudóhatást keltenek, de jól egészítik ki a tényleges lélegeztetőrészt, egyből az egyenként 9 lamellát számláló vesék alatt.
Ennyi, semmi több: a BMW 440i Coupé-nál máris elegendő mindez az üdvösséghez. Lelőjük a poént, de itt kikívánkozik – a színválasztás tökély, ha ezt az autót tervezzük megvásárolni, szigorúan ez az árnyalat az, ami elengedhetetlen. Lehet, személyeskedés ez, de kötve hisszük, hogy lenne bárki is, aki nem emellett a színkompozíció mellett voksolna. Ezért külön pirospont a BMW hazai importőrének, meg azért is, hogy minden esetben remekbeszabott konfigurációval érkeznek a bajor márka tesztautói szerkesztőségünkhöz.
Hamisítatlan sportkupé, felruházva minden földi jóval. A túrás jelleg is megvan
A kupé fazon nyilvánvalóan oldalnézetből a legütősebb és egyben a legegyértelműbb. Az elnyújtott, 4638 milliméteres hossz felsőközépkategóriás jelleget ad, azonban a kétajtós-csomagtartós kupé kivitel minden ilyen jellegű gondolatot azonnal elfeledtet.
Sima, lágy formavilág, sehol egy felesleges törésvonal vagy sziluett, az oldalirányú légbeömlők kihangsúlyozzák a sportos környezetet, meg persze azért csak megbúvik itt egy M jelzés is, utalva az M packett felszereltségre.
Hátrafelé csapott kupéfazonnal domborít a BMW 440i Coupé, B oszlop ugyan van, de az oldalajtók üvegezése keret nélküli. Az övvonalak szigorúan haladnak felfelé, kellemesen beleolvadva a C oszlopba, hagyva némi kitüremkedést a csomagtérnek, valamint a kissé oldalra beúszó hátsó zárófények buráinak. A 19-es papucsok pont eltaláltak méret tekintetében, ennyi kell is, különben máris veszítene a BMW 440i Coupé korrektül megrajzolt egyéniségéből.
Meglepetés akkor sem éri a szemlélőt, amikor a hátsó traktus kerül nagyító alá: a BMW 440i Coupé itt is hozza a klasszikus és összetéveszthetetlen tálalást, arról, hogy a felszereltség eltér a hétköznapitól, alapvetően a dupla kipufogóvégek árulkodnak, semmi egyéb. Ez így is van rendjén, a BMW mindig is értett ahhoz, hogy a jól bevált és megszokott dolgokat nem, vagy csak minimálisan kell változtatni, újítani.
Nehéz eldönteni, hogy sportautóba, vagy túraautóba ülünk be: a BMW 440i Coupé remekül ötvózi a két stílust. Jó, jó, az igazán sportos aspektus és tálalás eleve az „igazi” M, itt meg „csak” M Packett van. Recaro helyett kapunk ultrakényelmes foteleket, amelyeket pár mozdulattal vadítóan sportossá variálhatunk, növelve az öldaltartást és ezáltal a menetstabilitás-érzetet.
Minden a prémiumminőség jegyében fogant
Prémium anyagokból épül fel a BMW 440i Coupé utastere, a már megszokott praktikus kialakítással, tálalással. Analóg műszeregységeken a hangsúly, hála az égnek, a tradíció csak tradíció; csakúgy hagyomány, mint kissé a vezetőállás felé döntött középkonzol, sarkos vonalvezetés és élces kialakítás. Van tabletszerű infotainmentünk is, mai trend szerint a középkonzol folytatásaként a szélvédő irányába. Itt egyébként minden lényeges információ leközlésre kerül az autóról, a nyolcgangos automata joystickje mellett lévő fuinkció- és módválasztó tárcsával könnyedén lépdelhetünk a menüpontok közt.
Míg az első ülések fejedelmiek (persze testalkattól nagyban függ a tényleges kényelemfaktor), a hátsó rész korlátozott fejtér és lábtér tekintetében. A BMW 440i Coupé négyszemélyes, nem véletlenül. Legoptimálisabban kettő, az átlagosabbnál vékonyabb testalkatú és alacsonyabb felnőtt, vagy két gyerek utaztatható igazán kényelmesen. Ki- és beszállásnál lehet érezni leginkább a kupéformából adódó szűkösséget – ez az autó pontosan erről szól.
Akad dinamika, nem is kevés
Soros elrendezéssel hat henger, 2998 köbcenti hengerűrtartalom, jól hangolt turbótöltés: a BMW 440i Coupé tesztautó kategóriájában a legcombosabb, 326 lóerős benzinessel érkezett.
A maximális teljesítmény 5500-as percenkénti fordulaton áll a sofőr és az utasok rendelkezésére, csúcsnyomatékként 450 Newtonmétert adott meg a gyártó, amely már alacsony tartományban, 1380 RPM-től érhető el.
Tökélyre hangoltan épült fel a BMW 440i Coupé nyomatékgörbéje, a hajtáslánchoz csatolt 8 sebességes újfent észrevétlenül tette dolgát. Legyen szó visszafogott, belvárosi vezetésről, vagy épp egy szerpentinen való szlalomozásról, az egész összkép remek, annak ellenére, hogy a tesztelt BMW 440i Coupé hátsókerékhajtást kapott. Tehát a stabilitást és biztonságérzetet növelő xDrive összkerékhajtás most nem volt konfigurálva ehhez a modellhez.
Így visszakaphattuk azt a hamisítatlan hátsókerekes BMW-feelinget, amelyet anno utoljára talán a jó öreg 321 lóerőt produkáló E36-os M3-asunkban éreztünk, hozzátéve, hogy azért ott jóval nyersebb és neveletlenebb volt a viselkedés, mint egy újkori BMW-nél.
Atomstabil útfekvés, direkt kormányzás jellemezte a BMW 440i Coupé-t, azt az érzést keltve, hogy nem nagyon lehet kihozni a sodrából még szélsőségesebb helyzetekben sem.
Az elektronika azért sok esetben közbeszólt, ténykedett, ami kell is, hiszen ettől (is) borítékolható egyértelműen a vezetés élménye a márka szlogenjét felemlegetve.
A teljesítményhez képest visszafogott a fogyasztás
Érdekes módon a fogyasztás sem szökött egekbe a BMW 440i Coupé tesztelés során. Kimaxolt sportprofilban, finoman szólva intenzív gázpedálkezeléssel sem léptük meg a 15 literes felső határt, 12.2 liter/100 kilométer átlaggal zártunk 62 kilométer megtétele után. Spórolós profilban, nagyon óvatos vezetéssel városi környezetben 7.3, országúton 5.0 literes átlagot rögzítettünk 100 kilométerre, ami kimondottan tetszetős végeredménynek számít.
2017 BMW 440i Coupé specifikációk
Motor
Motortípus: soros elrendezésű hathengeres turbótöltött benzinmotor
Lökettérfogat: 2998 cm³
Maximális teljesítmény: 326 LE @ 5500 ford./perc
Maximális forgatónyomaték: 450 Nm @ 1380 ford./perc
Erőátvitel: hátsókerékhajtás, nyolcfokozatú automataváltóval
Méretek, egyéb műszaki adatok
Hossz: 4638 mm
Szélesség: 1825 mm
Magasság: 1374 mm
Tengelytáv: 2810 mm
Első gumik mérete: 225/40 R19
Hátsó gumik mérete: 225/40 R19
Tömeg, üresen: 1560 kg
Megengedett össztömeg: 2040 kilogram
Csomagtartó mérete: 445 liter
Üzemanyagtartály mérete: 60 liter
Menetteljesítmények
Végsebesség: 250 km/h
Gyorsulás 0-ról 100-ra: 5.0 s (gyári), 4.7 s (saját mérés)
Fogyasztási adatok
Saját, mért eredmény (átlagos használattal)
Városi: 7.3-12.2 l/100 km
Országúti: 5.0 l/100 km
Vegyes: 6.8 l/00 km
Gyárilag mért eredmények
Városi: 9.1 l/100km
Országúti: 5.5 l/100km
Vegyes: 9.9 l/100km
CO2 kibocsátás: 159 g/km
Bővebb információ a BMW magyarországi képviseletének honlapján, IDE kattintva.
Még több fotó: AutóAddikt Facebook oldal
A cikkhez tartozó fényképeket Canon technikával készítettük. Szerkesztőségünk mobilinternet-hozzáférését a Telenor Magyarország biztosítja. Az Autóaddikt.hu Telenor Hello Data csomagot használ. Együttműködő partnereink: Acer Hungary, ASUS, Duplitec, Canon, Camera Kft., Telenor Magyarország Utómunka hardver: Acer, ASUS