AutóAddikt Autóteszt BMW BMW i3 REX – kiterjesztett hatótávval az igazi?

[TESZT] BMW i3 REX – kiterjesztett hatótávval az igazi?

Korábban már több ízben foglalkoztunk a BMW i3 modellel. Teszteltük, kiveséztük, próbáltuk, majd jött a (kifejezetten optimista) konklúzió. Közben befutott szerkesztőségünkhöz a BMW i3 REX, a hatótávnövelt verzió, mely alapvetően sokkal élhetőbb variánst takar.

bmw-i3-rex-teszt-autoaddikt-001

Tudjuk régóta, hogy a BMW igen eredményesen alakít innováció terén, az egyik legfontosabb ilyen irányvonaluk az i sorozat. A BMW i3 REX ismét élő példája annak, hogy miként lehet megtenni akár 300 kilométert úgy, hogy közben az átlagolt károsanyag-kibocsátás mindösszesen 12-13 gramm CO2 legyen 100 kilométerre.

REX, azaz Range Extender – hatótáv-kibővítő. Minden egyes olyan BMW i3 modell kapja ezt a kiegészítő feliratot, melyben leledzik a tisztán elektromos hajtás mellett egy 647 cm3 hengerűrtartalmú, soros, 2 hengeres benzinmotor. Nem titkolt cél a hatékonyság, valamint a hosszabb távok leküzdése.

Tesztünk során bebizonyosodott, hogy a BMW i3 REX ténylegesen megbirkózik azzal az összesen 300 kilométer körüli hatótávolsággal, amelyet a kijelző adatai ígérnek teljesen feltöltve, induláskor. Külön kell választanunk a villany- és benzinüzemet, alaphangon a tisztán elektromos hajtás mozgatja az autót, majd 75 százalékos akkumulátor töltöttségi szintnél eldönthetjük, hogy igénybe vesszük-e a rásegítést. Ami tulajdonképpen nem is rásegítés, inkább szinten tartás, hiszen a BMW i3 REX 650 köbcentis 2 hengeres, márkán belüli nagyrobogótól örökölt benzinese egy generátort táplál, ami folyamatos utántöltést biztosít az akkumulátornak.

Megtankolva, feltöltve

bmw-i3-rex-teszt-autoaddikt-002Napos, száraz időben futottunk neki az éles próbának, úgy gondoltuk, Budapest és vonzáskörzete lesz ideális a gyakorlati adatok összegyűjtésének. Annak rendje s módja szerint maximum akkutöltöttséggel, teletankkal (úgy 3 liter) vágtunk neki a becélzott 300 kilométeres távnak. Klímát, egyéb elektromos berendezést nem használtunk, pontosan azért, hogy leredukáljuk az energiafelhasználást. Ügyeltünk azonban arra, hogy mindenféle útviszonyt behívjunk a tesztbe, tehát irányoztunk meredek, kevésbé meredek, illetve teljesen sima útszakaszokat is. Hogy teljes legyen az összkép, kivittük autópálya-szakaszra is, megvizsgálva, hogy néz ki a BMW i3 REX produkciója 100 kilométer/óra felett.

bmw-i3-rex-teszt-autoaddikt-003

 

Látványos range-csökkenést nem tapasztaltunk úgy 80 kilométer megtételéig, átlagosan 3 kilométerenként számolt vissza egyet a fedélzeti információs egység. Amikor az Istenhegyi útra felkanyarodtunk (töltést nem beirányozva), a megtehető távolság 41 kilométert apadt, amíg a Normafáig felértünk – tesztnapunk nagyjából felénél jártunk már, a tiszta elektromos hátralévő táv 47 kilométert mutatott. Lefelé viszont a hatékony fékenergia-visszanyerés révén (sok motorfékezés) visszakaptunk 16 kilométert írd és mondd, úgyhogy jöhetett is a gyorsabb szakaszok egyike.

bmw-i3-rex-teszt-autoaddikt-005Budaörs felé, az M1-M7 kivezetőt irányoztuk be, fokozatosan terheltük a rendszert, komótosan elérve a 100 kilométer/órás sebességet, majd a korlátozás feloldása után megfutottuk a 130 kilométer/órát is. Nyilván a BMW i3 REX esetében nem a dinamizmussal van probléma, a 0-ról 100-ra sprintet villámgyorsan megfutja – inkább a hatótáv-csökkenés jön képbe ismét, mint minden egyéb tisztán elektromos hajtású modellnél.

Csak úgy termeli a kilométereket

Törökbálint határát elérve lekanyarodtunk az M0 autóútra, majd mellékutakon folytattuk a BMW i3 REX-tesztkört.

bmw-i3-rex-teszt-autoaddikt-008

Ekkora már közelített az az 5 százalékos töltöttségi szint, amikor automatikusan bekapcsol a társított benzinmotor; a folyamat meg is történt, észrevétlen duruzsolás kezdődött, és az elektromos hatótáv kitartott egy szinten, apró, pár kilométeres növekedéssel.

bmw-i3-rex-teszt-autoaddikt-009

Mivel a BMW i3 REX központi kijelzőjén folyamatosan, egymástól elkülönítve jól láthatóan figyelemmel kísérhető végig a villany- illetve benzines hajtáshoz szükséges kapacitás hátralévő értéke, most jól megfigyelhetővé vált az üzemanyagszint csökkenése, párhuzamosan a hatótávval.

bmw-i3-rex-teszt-autoaddikt-011

Végezetül, amikor visszaértünk Vecsésre, még mindig volt tarsolyunkban 48 kilométer. Összevetve a BMW i3 REX-szel 271 kilométer sikerült megtennünk egyhuzamban, ehhez hozzáadjuk még a nyers 48 kilométeres értéket: 319 kilométer kapunk, ami véleményünk szerint gyakorlatban elérheti a 330-340 kilométeres távot is.

bmw-i3-rex-teszt-autoaddikt-012

Persze sok minden függ vezetési stílusunktól: ha kiiktatjuk az ECO PRO profilt, eleve a kisebb rendelkezésre álló hatótáv mellett pillanatok leforgása alatt megkurtíthatjuk a tartalékokat – igaz, sportkompaktokat megszégyenítő gyorsulással és nyomatékgörbével egyetemben.

bmw-i3-rex-teszt-autoaddikt-006

2016 BMW i3 REX specifikációk

Motor

Motortípus: 360 V DC szinkronmotor, folyadékhűtéssel, plusz benzinmotor, 2 hengerrel

Lökettérfogat: 650 cm³ (benzinmotor)

Maximális teljesítmény: 170 LE @ 4800 ford./perc

Maximális forgatónyomaték: 250 Nm @ 0-4800 ford./perc

Erőátvitel: hátsókerékhajtás, 1 fokozatú irányváltóval

Méretek, egyéb műszaki adatok

Hossz: 3999 mm

Szélesség: 1775 mm

Magasság: 1578 mm

Tengelytáv: 2570 mm

Első gumik mérete: 155/70 R19

Hátsó gumik mérete: 155/70 R19

Tömeg, üresen: 1195 kg

Megengedett össztömeg: 1620 kg

Csomagtartó mérete: 260 liter, 1100 literig bővíthető

Üzemanyagtartály mérete: 9 liter

Menetteljesítmények

Végsebesség: 150 km/h

Gyorsulás 0-ról 100-ra: 7.9 s (gyári), 7.7 s (saját mérés)

Fogyasztási adatok

Saját, mért eredmény (átlagos használattal)

Vegyes: 0 l/100km, REX: 0.9 liter/óra

Gyárilag mért eredmények

Városi: 6.6 l/100km

Országúti: 5.1 l/100km

Vegyes: 0.6 l/100km

CO2 kibocsátás: 152 g/km

Még több információ a BMW magyarországi importőrének weboldalán található.

Még több fotó: Autóaddikt.hu Facebook oldal

A cikkhez tartozó fényképeket Canon EOS 5D Mark II fényképezővel készítettük.

Az online (Instagram, Facebook, Twitter) és egyéb kommunikációhoz ASUS Zenfone okostelefonokat használunk.

Együttműködő partnereink: Acer, ASUS, Camera Kft., Canon, Gigabyte, EPSON, Sony PlayStation, Nintendo, G DATA, Konzolvilág

Utómunka hardver: ASUS, Acer, Gigabyte

HIRDETÉS
ÉRTÉKELÉS
Forma, design
98 %
Komfort
88 %
Kezelhetőség
95 %
Biztonság
90 %
Költségek
88 %
Előző cikkBerlinben vezényelték le a Škoda Kodiak világpremierjét
Következő cikkLexus LC 500 a 2017-es Super GT versenysorozatra