AutóAddikt Autóteszt BMW BMW M3 Competition 2021 – 510 lőerő nyersség és őszinteség

[TESZT] BMW M3 Competition 2021 – 510 lőerő nyersség és őszinteség

Eszeveszetten gyors. Piszkosul gyors. Őszinte viselkedés. Nyers erő. Kell még több jelző? Napestig sorolhatnánk. A 2021-es BMW M3 Competition szupersportautós képességekkel rendelkezik, viszont a vezetéséhez nagyon nagy tapasztalat és rutin kell. És ezt teljesen komolyan kell venni. Teszt.

Mindig izgalommal tölti el az autós újságírót, amikor egy adott importőr belengeti, hogy limitált ideig hozzáférhetők a PR flottában vendég-tesztautók. Ezek általában egy-egy roadshow keretein belül járják a világot, és rövid intervallumokban Magyarországon is elérhetők a szakmédia számára. A BMW hazai importőre különösen kellemes csemegékkel tud szolgálni ilyen helyzetekben, s így volt ez most is: megízlelhettük a vadonatúj BMW M3 Competition lényegiségét.

Nem volt véltetlen, hogy az importőr előre kikötötte: tilos az autót pályára vinni, értelemszerűen tilos versenyezni vele, illetve tiltott a dritelés is. Hát igen, az első autóban eltöltött pillanatok után már gyakorlatban is érthető volt minden kitétel – a BMW M3 Competition egyszerűen csábít, a jobb lábat vonzza a gázpedál, az adrenalinszint pedig az indítás után azonnal az egekbe szökik. Pedig még el sem indultunk.

Tökéletes tálalás és körítés, BMW M-módra

Mielőtt kivesézzük a menettulajdonságokat, a BMW M3 Competition viselkedését, szokás szerint kezdjük a hagyományos cikktematika szerint a küllemmel. A BMW-nél – hála az égnek – még mindig nagyon értenek ahhoz, hogy egy sportmodellt hogy kell tálalni, úgy, hogy az ne az M-pakett feelinget hozza (csak), hanem ténylegesen különbözzön.

Az új M3 Competition tehát kilóg a sorból, az új (aktuális) márkaarculatnak megfelelő hatalmas vesékkel, az M-szériára jellemző hangsúlyos front oldali beömlőkkel – amelyek nem viccből vannak ott; a morcosra húzott fényszóró-kialakításokkal, valamint a szoknyák alsó karbonberakásával. Karbonbetét egyébként több helyen is található a BMW M3 Competition-ön, egyebek mellett a tetőpanel, valamint a hátsó légterelő tekintetében.

A BMW M3 Competition gépházfedele is egyedi, kapott több besüllyesztést, bár az egy-egy légbeömlőt el tudtunk volna még viselni ott is, de ez a legkevesebb. A BMW embléma a süllyesztett hosszívbe lett integrálva, így talán kicsit hangsúlyosabb is, mint az átlagabb modelleknél, viszont a vezetőoldai vesén máris árulkodik egy M3 Competition felirat. Igen, ez mutatja máris a szemlélődőnek, hogy nem holmi alap M3-ról van szó, csekély négyszáz feletti lóerővel, de nem ám. Persze idézőjelben, nyilván. Ez itt kérem írd és mondd 510 lóerő, egy 3-as BMW-ben, egy utcai, forgalomba helyezhető autóban.

Persze manapság repkednek a lóerők, 300 felett már szinte átlagos a felső kategóriánál, de lóerő és lőerő közt azért akadnak különbségek. Mindenesetre a BMW M3 Competition tervezésénél mindent tudtak jól a helyén kezelni, így a teljesítményt is – de térjünk vissza a külsőhöz, folytassuk az oldalnézettel.

Szedán kihegyezve

Echte szedán fazont hoz a BMW M3 Competition oldalsziluettje, olyan fazon ez, ami sosem fog kimenni a divatból. Lehet prioritással kezelni a közízlést kiszolgáló SUV, vagy hatchback kialakításokat, de a szedán az szedán, még ha sokak szerint túlontúl konzervatív a megközelítés. A BMW-nél a szedánok is sportosak, mint ahogyan maga a márkaarculat is az volt mindig; ennek megfelelően egy négyajtós utcai versenygép a legínycsiklandóbb tálalást jelenti. Már csak azért is, mert a maga nemében és műfajában praktikus: simán elfér benne a család, elöl apa és anya, hátul a két gyerek, és ennyi. Indulhat a családi kiruccanás, csak apára azért figyelni kell, nehogy túl dinamikus legyen az a gázfröccs, az M módválasztó pedig maradjon sztenderd beállításokon.

20-as felnijeivel rendkívül mutatós a BMW M3 Competition, pláne, hogy az ultrakemény, egyébként adaptív futómű alaphelyzetben is szép, ültetett képet nyújt. A sárvédőív-kiszélesítések pedig még a laikus szem számára is sejtetik: ez nem egy sufnituner boyracer által, a Lidl-ből és/vagy AliExpress-ről összekukázott műanyag optika, de nem ám.

Hátulnézetből két alapdolog tűnik fel elsőként: a feljebb már emlegetett karbonszálas légterelő a csomagtérfedélen, illetve a dupla kipufógóvégek diffúzorral karöltve. Ráadásul (végre) nem alibiből, hanem a gyakorlati hasznuk miatt – teljesítmény, hang. Mindkettőt rendkívül jól támogatják.

Ebben igazi versenyülések vannak

Mindössze a többpontos biztonsági öv hiányzik csak akkor, amikor a BMW M3 Competition vezetőülésébe bemászunk. Ide tényleg csak mászni lehet, amolyan mutatvány jelleggel – nem árt, ha hajlékonyak vagyunk derékban, hátban és csípőben. Ugyanis az autó első ülései hamisítatlan versenyülések, irdatlan oldaltartó idomokkal, középtartóval, sámli-keménységgel, maximális merevséggel. Ja, és a hátsó burkolat is karbon, ezt kifelejtettük a felsorolásból.

Teljes mértékben informatív a központi kijelző, amely természetesen LCD alapú. Módválasztástól függően alakul át a megjelenítés, Sport profiltól felfele piros kerettel, RPM-centrikusan mutat. Természetesen a középkonzol infotainmentjén mindenféle plusz adat megjeleníthető, például az aktuális forgatónyomaték, a sofőrre ható G-erők, az olajhőmérséklet és olajnyomás, meg minden egyéb, ami mondjuk pályázáshoz kellhet.

Rendkívül jó fogású, vastag és masszív kormánykereket kapott a BMW M3 Competition. A jó ergonómia egyébként BMW-s védjegy, nincs és nem is volt nagyon olyan modell a mainstreamből tőlük, amelynél ne lenne kimagasló élmény a vezetés, érzetre. Ennél az autónál nyilván kiemelten fontos, hogy az egyébként villámgyors és precíz kormányzás minden részlete kifinomult maradhasson, ne legyen hiba semmiben. A kormányküllőkre egyébként kettő, bal és jobb oldali M gombot is terveztek a még könnyebb profil- és módváltás végett.

Hátul két átlagos testalkatú felnőtt elutazgathat, de a kemény felfüggesztés ebben a traktusban sokkal inkább kiadja karakterét, mint elöl a masszív székekben. Ezzel együtt – ahogyan már szóltunk is róla – akár utazóautónak is jó a BMW M3 Competition, például egy német autópályán, korlátozás nélküli szakaszon. Na, ott igazán, persze.

Észbontó a teljesítmény. De tényleg az

2993 köbcentis, sorhatos duplaturbós benzinmotor került a BMW M3 Competition orrába. Az egység nem kevesebb, mint 510 lóerőt küld a hátsó kerekekre, 650 Newtonméter csúcsnyomatékkal. A maximális teljesítmény 6250 RPM-nél érkezik, míg a tekintélyes nyomaték pedig már 2750 RPM-től rendelkezésre áll, és a görbe szögegyenesen emelkedik 5500 környékéig. A hajtáslánchoz egy 8 sebességes automataváltó kapcsolódik, rendkívül kifinomult, a BMW-től megszokott működéssel.

Remek gyorsulást produkál nulláról százra a BMW M3 Competition. Méréshez nem árt segítségül hívni a kiváló rajtautomatikát is, így nagy a valószínűsége, hogy elforgó hátsók nélkül sikerül teljesíteni az egyébként 3.9 másodperces hivatalos gyári etapot. Mi is így tettünk, mármint bekapcsolt rajtautomatikával mértük ki a végeredményt, ami esetünkben 1 tized másodperccel még jobb is lett az előirányzott értéknél, 3.8 másodpercet sikerült rögzítenünk.

Mivel a BMW M3 Competition hátsókerék-meghajtású, ezért (is) a vezetése nagy rutint igényel. Mármint nem amiatt elsősorban, hogy hátsókerekes, mert egy Lada ezerkettes is az, hanem az eszeveszett, nyers teljesítményleadás kapcsán, ami a hátsó kerekekre tud szabadulni. Az autóban nincs ECO vagy komfort opció menet közben, csak és kizárólag egy M-módválasztó, amellyel lehet egy általános profilt kapcsolni, vezetéssegédekkel, automatikákkal. Így viszonylag átlagos sportautós a viselkedés, de az érdekes az, hogy még így is meg lehet táncoltatni a kocsi fenekét egy hirtelenebb gázadásra.

Lehet válogatni a profilok közül: lehet azért visszafogottabban is vezetni

Egyébként a gázreakciók alapmódban viszonylagos késleltetéssel érkeznek, tehát nagy kilövésekre így nem hajazhatunk. Ez a módozat tulajdonképp az átlag komfortfokozat, úgy, hogy nem nyúlunk bele a váltásokba a kormányfülekkel, csak megyünk, de azért dinamikusabban.

Sport módban viszont észrevehetően megváltozik a BMW M3 Competition karakterisztikája. A gázreakciók már sokkal közvetettebbek, az elektronikák nagy része kikapcsol, de az ESP és az ABS azért bele-bele szól a mutatványokba. A kipufogók hangja is itt jön meg, a visszaváltásoknál 5000 környékén szintíszta bugyborékolást, durrogást és pattogást bír produkálni. Itt érdemes már manuálisan fel- és visszaváltani, az élmény hatalmas, és 2000 RPM felett olyan erőtartalékok szabadulnak fel, hogy az bődületes ebben a kategóriában.

Track módban viszont megszűnik minden vezetéstámogató funkció. Olyan ez, mint anno, a kilencvenes években – tiszta, őszinte, puritán sportautó. Rögvest jött a déja vu, személyes tapasztalatok alapján, összehasonlítva egy E36-os M3-mal. 286 lóerős volt saját, de létezett belőle 321 lovas is – na, azok teljesítményéhez hasonlítható a BMW M3 Competition akkor, amikor teljes mértékben adja önmagát. Anno az E36-nál volt ugyanez: gyorsításnál – már ha nem állt keresztbe az úton – az autó orra megemelkedett, és visítva-hörögve adta a sofőr tudtára a motor, hogy nem bír a zabolázatlan lovakkal. No meg a hátsókerékhajtás adta tolás-érzet utánozhatatlan, egyetlen első- vagy összkerekes hajtáslánc sem tud hasonlót. Ez alapvető.

Tisztelni kell ezt az erőt

Nem igazán lehet amúgy kordában tartani a BMW M3 Competition-t, még akkor sem, ha a vezetéssegítő automatikák be vannak kapcsolva. Gyorsításnál folyamatosan jelen van az imbolygás, billegés, olyan, mintha egyszerűen nem akarna engedelmeskedni, mindig többet, erőteljesebbet, keményebbet akar. Ellentmond mindennek, ami realisztikus, ki akarja szabadítani az erőfelesleget. És pont ez a csodálatos benne, az imádnivaló. Maximális respekt a BMW-nek, hogy 2021-ben még hajlandóak és képesek ennyire igazi, őszinte és nyers sportautót gyártani a kategóriában. Hiába, a BMW M mindig is erről szólt.

Sajnos arra vonatkozóan, hogy mennyi lehet a BMW M3 Competition tényleges végsebessége, nem tudtunk adatot gyűjteni korlátozásmentes autópályaszakaszok, vagy épp repülőtéri aszfaltcsík hiánya végett. Találtunk viszont német autópályás top speed videót, melyben hozzávetőlegesen 300 kilométer/órát sikerült menni az autóval egyenesebb, üresebb szakaszon. Az nem egyértelmű a videóban, hogy leszabályozás miatt volt “csak” 300 km/h, viszont ami érdekes, hogy hetedik fokozatban futotta meg az autó ezt a sebességet. Ugyanakkor a váltó nyolcgangos.

Élhető fenntartás?

Ahhoz képest, hogy mekkora teljesítményt ad le a BMW M3 Competition, nem volt eltúlzott a fogyasztás. Az autó 59 literes tankkapacitással több száz kilomélteres range-re volt/lett volna képes, persze úgy, ha finomabban kezeli az ember. Viszont mi – ahogyan feszegettük az autó képességeit, határait – 14.9 literes átlaggal zártuk a tesztet, ami az 510 lóerős teljesítményt, a 3.7 másodperces gyorsulást figyelembe véve igen méltányos adat.

A cikkben bemutatott BMW M3 Competition árcéduláján kezdő-belépő árként 30 millió forintos összeg szerepel, amely változik felszereltségtől-opcióktól függően.

2021 BMW M3 Competition specifikációk

Motor

Motortípus: soros elrendezésű 6 hengeres benzimotor, 2 turbóval

Lökettérfogat: 2993 cm³

Maximális teljesítmény: 510 LE @ 6250 ford./perc

Maximális forgatónyomaték: 650 Nm @ 2750-5500 ford./perc

Erőátvitel: hátsókerékhajtás, 8 sebességes automataváltó

Méretek, egyéb műszaki adatok

Hossz: 4794 mm

Szélesség: 1903 mm

Magasság: 1437 mm

Tengelytáv: 2857 mm

Első gumik mérete: 275/40 ZR18 (103Y) XL

Hátsó gumik mérete: 285/35 ZR19 (103Y) XL

Tömeg, üresen: 1358 kg

Megengedett össztömeg: 1815 kg

Csomagtartó mérete: 456 liter, 1216 literig bővíthető

Üzemanyagtartály mérete: 59 liter

Menetteljesítmények

Végsebesség: 250 km/h (gyári adat)

Gyorsulás 0-ról 100-ra: 3.9 s (gyári), 3.8 s (saját mérés)

Fogyasztási adatok

Saját, mért eredmény (átlagos használattal)

Városi: 9.2 l/100 km

Országúti: 5.1-7.2 l/100 km

Vegyes: 14.9 l/100 km

Gyárilag mért eredmények

Városi: N/A l/100 km

Országúti: N/A l/100 km

Vegyes: 10-10.2 l/100 km

CO2 kibocsátás: 228-234 g/km

Bővebb információ a BMW magyarországi képviseletének honlapján, IDE kattintva.

Még több fotó: Autóaddikt.huFacebook oldal

Fotó: Autóaddikt.hu

Együttműködő partnereink: HuaweiAcer Hungary

Utómunka hardver: Acer

HIRDETÉS
ÉRTÉKELÉS
Forma, dizájn
95 %
Kialakítás
96 %
Komfort
85 %
Teljesítmény
100 %
Anyagminőség
95 %
Ár-érték arány
96 %
Előző cikkTCR versenyautó épül a Toyota Corollából
Következő cikkHamarosan kiderül, miben hasonlít és miben különbözik egy W140-es és egy W223-as Mercedes