AutóAddikt Autóteszt Mercedes-Benz Mercedes-Benz EQA 250 – a környezettudatos luxus belépő szintje

[TESZT] Mercedes-Benz EQA 250 – a környezettudatos luxus belépő szintje

Tökéletes kezdeményezést vitt végbe a Mercedes, amikor létrehozta az EQ-osztályt. A tisztán elektromos széria belépő modelljét, a GLA platformra épített EQA-t veséztük ki alaposan. Mercedes-Benz EQA 250.

A Mercedes mindig is értett ahhoz, hogyan kell egy autót a megfelelő célközönség számára tálalni, majd pillanatok alatt elnyerni tetszésüket, és értékesíteni nyomban az adott modellt. A Mercedes-Benz EQA 250 esetében sincs apelláta, borítékolt a sikere rögvest, ahogy az ilyen kategóriára fogékony vásárlóréteg megízleli az autó körítését, tálalását, s persze funkcionalitását.

GL osztály teljesen elektromosan. A belépő szint ez

GLA platformra épített koncepciót valósított meg a Mercedes a Mercedes-Benz EQA 250-nel. Ez azt jelenti, hogy nem különállóan terveztek egy teljesen szóló, egyedi kivitelt, hanem a már meglévő alapokra helyztek egy teljesen elektromos technológiát. Ez több helyen is megmutatkozik a Mercedes-Benz EQA 250-nál, elég például a motortérbe tekinteni, és máris látszik az a nagyjából még egy fél motornyi plusz hely, ami rendelkezésre áll.

Annak ellenére, hogy nincs dedikált platform az EQA-nak, majdnem minden remekül klappol az autónál. A formaterv hibátlan teljesen, a SUV-os tematika kívül-belül visszaköszön. A frontrész kialakítását a hangsúlyos, fényes felületű műanyag hűtőmaszk-modul határozza meg elsődlegesen, attraktív Mercedes-emblémával. A dizájnt úgy alakították ki, hogy a lámpabúrák egységet alkossanak a maszk vonalvezetésével, így tulajdonképp messzemenő komplexitást kapunk máris, ahogy a Mercedes-Benz EQA 250-et szemből vizsgáljuk. A lámpabúrák egyediek, kékes színárnyalatban játszó nappali menetfényt kaptak, valamint a multi LED-megoldást is alkalmazták a tervezők ugyanúgy, mint ahogyan azt magasabb osztályoknál is.

Rendkívül jól játszik a Mercedes-Benz EQA 250 a törésvonalakkal: ez az oldalvezetésben látszik leginkább. Nincs olyan szög, ahonnan ne lehetne újabb domborulatot, domború felületet felfedezni, ebből adódóan a fotózás sem volt egyszerű feladat, ugyanis a fénytörések folyamatosan átírták az adott beállást és plánt.

Mondhatni színjátszósnak is a Mercedes-Benz EQA 250 tesztautót. Lehet szürkésfehér, fehér, törtfehér, gyöngyházfehér – s mi még? A katalógusadatok alapján Polárfehér, 149-es Mercedes színkóddal, legyen, a lényeg, hogy gyönyörú árnyalat, must-have konfigurációs tétel.

SUV jelleg: kipipálva

Oldalnézetben ütközik ki leginkább a Mercedes-Benz EQA 250 kategóriája. Kellően masszív hasmagasság, ebből (is) adódóan remek üléspozíció a tökéletes kitekintés érdekében. Mindehhez robosztus kialakítást kapunk, műanyaggal megerősített sárvédő- és küszöbíveket, mindezt úgy, hogy meglegyen azért a hamisítatlan Mercedes-összhatás a stílusjegyeket tekintve. Tehát krómberakást dögivel kapunk, annak ellenére, hogy egy GLA, vagy A-osztály szintjén kell gondolkoznunk, az alapoknál természetesen.

Hátulnézetből is kitűnő látványt nyújt a Mercedes-Benz EQA 250: a leheletfinoman megrajzolt, és a kaszni felületéhez igazított, süllyesztett Mercedes embléma mindent visz, főként, hogy multifunkciós feladatokat lát el. Manuálisan nyitható segítségével a csomagtérajtó, valamint tolatásnál automatikusan felhajtja magát, felfedve a tolatókamerát. A lámpatestek jellegzetesen hozzák a Mercedes 2021-es forma- és dizájnvilágát, mindemellett krómberakást is kapunk a lökhárító párkány-felületén, ami egyébként karcolódás védelmet hívatott nyújtani, legalábbis a lökhárítóelemet illetően. Az más kérdés, hogy mennyire kényes a krómfelület, és mennyire áll ellen az igénybevételnek.

340 literes csomagtérrel rendelkezik a Mercedes-Benz EQA 250, ami az átlagosnál kisebb ebben a szegmensben. A pakolhatóság jó, és a visszafogott méretezés ellenére sok minden bepakolható ide, figyelembe véve azt, hogy a hátsó ülések előrehajtásával akár 1320 literesre is növelhető a rendelkezésre álló hely.

Mint minden esetben, a Mercedes-Benz EQA 250-nél is pazar belteret kapunk. Igaz, a 16 millió forintos induló árhoz képest majd’ 10 millió forint extrát kapott a tesztautó. úgyhogy nem csoda az, hogy mindenféle földi jóval találkoztunk instant az enteriőrben.

Ügyeltek arra is, hogy meglegyen a belevaló futurisztikus megjelenés az arculathoz igazítva

Először is: a dizájn. El lett találva, de nagyon, a léc magasra téve, de ez is megszokott a Mercedestől. A 209-es katalógusszámú Neva szürke bőrkárpit kék CYBER CUT mintázattal például zseniális, az összhang remek a cockpit színárnyalatával, annak kialakításával. Eleve az ülésformák is kifejezőek és különlegesek, de ez sem megy semminek a rovására – ergonómia, kényelem: jeles, kategórián belül persze.

Mindent kiválóan közvetítő infotainmentet, s persze óracsoportot kapunk a Mercedes-Benz EQA 250-ben. Minden digitális e téren, OLED LCD kijelzőpanelek látják el feladatukat, szám szerint kettő – ebből a középkonzol érintésérzékeny kapacitív, de a könyöktámasz elé épített touchpaddel is működtethető. Itt a Mercedes-től megszokott váltókar-szerű könyöktámaszt is megkapjuk hozzá, ami kényelmes használatot biztosít teljesen. Ettől függetlenül a központi infotainmenten megjelenő adatfolyam kitükrözhető a központi kijelzőre, az óracsoportok alá (vagy helyett – adott szotuációtól függ), és a kormánykerék keresztküllőire integrált multifunkciós paneleken található érintésérzékeny gombokkal lapozható, irányítható.

Nem minden digitális persze a Mercedes-Benz EQA 250-nél, ugyanis a klímavezérlést ellátó funkciógombok még az analóg korszakot idézik; ha vészvillogózni akarunk, azt is ilyen formában érjük el. A hangrendszer hangerőszabályozója is hagyományos jellegű, egyedi kialakítást kapott, és jól illik a dizájnvilágba.

Kellemetlen viszont, hogy nem találtunk az autóban USB 2.0/3.0 aljzatot, csak USB Type-C megoldást, abból máris kettőt. Ez nem annyira jó, hiszen jelenleg a legelterjedtebb szabvány még egyelőre a 2.0 vagy 3.0 (csatolófelület szempontjából teljesen mindegy), így korlátozott a vezetékes kapcsolódás lehetősége. Igaz, hogy a mai pendrive-ok többségében már multi csatolófelülettel készülnek, tehát hordozzák a 2.0/3.0-át, illetve a Type-C dugót is, úgyhogy ebből kifolyólag van remény.

A telefon, mobileszköz tükrözés sem ment túl szimplán. Tesztjeink során iOS platformot választottunk, a szinkronizálás relatíve egyszerűen ment Bluetooth-on keresztül (ehhez nem volt feltétel az elsődleges kábeles összeköttetés). Viszont ahhoz, hogy mondjuk ki tudjunk tükrözni egy adott alkalmazást, kell MB app is, így már a Waze, és sok egyéb napi szinten használt felület elérhetővé válik gond nélkül.

Elektromos utazóautó

Kellemes utazni a Mercedes-Benz EQA 250-ben. A felfüggesztés remek, jól simítja az úthibákat, közepesen kemény. Az ülések kényelmesek, nagyon kényelmesek, oldal- és hosszirányban is optimálisan tartanak, üdítő az utazás klímával és anélkül is. A hátsó traktus lábterei nagyok, az első ülések háttámla-kialakításai is a kényelmet szolgálják e téren, hathatósan.

Minden Mercedes-Benz EQA 250-ben alkalmazott anyag hordozza a prémiumminőséget, fogásra, tapintásra azonnal érződik. A kormánykerék vastag, masszív, élvezet megérinteni; a funkciógombok, kezelőegységek elérhető távolságon belül vannak, és optimálisan használhatók.

Tetszett, hogy még egy futurisztikusabb vonalat követő EQ-osztályos Mercedesnél is megtartanak márkatradíciókat. Ilyen például a nagyjából minden funkciót ellátó bal oldali bajuszkapcsoló (irányjelző, ablaktörlő, stb.), valamint a bal kéz felé eső oldalon a menetfény kapcsolótárcsája, vagy épp a rögzítőfék gombja. Persze itt nem pedális megoldással, de azt modellezve: pedál lenyomás helyett a gombot nyomjuk le rögzítésnél, a kiengedéshez pedig meghúzzuk a gomb alsó részét, mint ahogyan utóbbit a pedálos korszaknál megszokhattuk.Mindezeket projektautónk, az 1997-es évjáratú W140-es kódjelű S420 Mercedes kapcsán is jó volt megtapasztalni, aztán párhuzamot vonni.

Teljesítmény és hatótáv

A Mercedes-Benz EQA 250 hajtásának középpontjában egy állandó mágneses szinkronmotor kapott helyet, Az egységet 66.5 kWh-s lítium-ion akkumulátorpakk táplálja, amely az utaskabin alatt, a padlólemezben kapott helyet. A hajtáslánc gazdaságosságát és optimalizáltságát hőszivattyús menedzsment-rendszer biztosítja, amely szériafelszereltségként a 250-ben, a 300-ban, illetve a 350-ben is megtalálható. Ennek lényege, hogy rendszer által leadott-termelt hőt visszaforgatja több helyre, például a klímába, így a hűtés-fűtés nem vesz el plusz akkumulátorkapacitást. Így a hatékonyság – és maga a hatótáv is nő.

Így már érthető, hogy a 66.5 kWh-s akkumulátorkapacitás miért elegendő akár 426 kilométer hatótávolságra. Tesztjeink során az átlagos energiafelhasználásunk 12.5-21.5 kWh között mozgott környezettől függően, így átlag 400 kilométer tényleges, gyakorlati megtétele teljes mértékben reális volt.

2020 Mercedes-Benz E 300 s 4MATIC specifikációk

Motor

Motortípus: elektromos szinkronmotor

Lökettérfogat: N/A cm³

Maximális teljesítmény: 190 LE @ N/A ford./perc

Maximális forgatónyomaték: 375 Nm @ N/A ford./perc

Erőátvitel: fronthajtás, fokozatmentes irányváltóval

Méretek, egyéb műszaki adatok

Hossz: 4463 mm

Szélesség: 1834 mm

Magasság: 1620 mm

Tengelytáv: 2729 mm

Első gumik mérete: 235/55/R18

Hátsó gumik mérete: 235/55/R18

Tömeg, üresen: 2040 kg

Megengedett össztömeg: 2470 kg

Csomagtartó mérete: 340 liter

Üzemanyagtartály mérete: N/A liter

Menetteljesítmények

Végsebesség: 160 km/h

Gyorsulás 0-ról 100-ra: 8.9 s (gyári), 8.6 s (saját mérés)

Fogyasztási adatok

Saját, mért eredmény (átlagos használattal)

Városi: 12.5-21.5 kW/100 km, N/A l/100 km

Országúti: 12.5-21.5 kW/100 km, 4.8 l/100 km

Vegyes: 12.5-21.5 kW/100 km, 4.8 l/100 km

Gyárilag mért eredmények

Városi: N/A l/100km

Országúti: N/A l/100km

Vegyes: N/A l/100km

CO2 kibocsátás: N/A g/km

Bővebb információ a Mercedes-Benz magyarországi képviseletének honlapján, IDE kattintva.

Még több fotó: Autóaddikt.hu Facebook oldal

Fotó: Autóaddikt.hu

Együttműködő partnereink: Huawei, Acer Hungary

Utómunka hardver: Acer

HIRDETÉS
ÉRTÉKELÉS
Forma, dizájn
93 %
Kialakítás
91 %
Komfort
92 %
Teljesítmény
90 %
Anyagminőség
92 %
Ár-érték arány
90 %
Előző cikkJames May úgy vette meg az új Toyota Mirait, hogy soha nem látta élőben
Következő cikkMár tesztelik a Toyota hibrid rali versenyautóját