AutóAddikt Autóteszt Mini MINI Cooper D – játék vele az élet

[TESZT] MINI Cooper D – játék vele az élet

Korábbi írásunkban néhány hónappal ezelőtt már mutattunk be olvasóinknak gázolajos aggregáttal szerelt MINI-t. Igaz, akkor a kicsit formabontóbbat, konkrétan az 5 ajtóval felvértezett verziót vettük górcső alá. Sokakban nyilván felmerülhetett a kérdés: a MINI tulajdonképp ezek szerint már nem is annyira aprócska, mint ahogyan azt klasszikus értelmében megszokhattuk?

mini_cooper_d_205_teszt_autoaddikt_001

Megnyugtatunk mindenkit, hogy a MINI Cooper SD (mert ugyebár erről a modellről szólt írásunk) teljes egészében hozta a MINI által előirányzott, összetéveszthetetlen feelinget mind külső, mind pedig enteriőr tekintetében. Úgy, hogy közben azért megpróbált némiképp eltérni a megszokottól.

Nos, a MINI Cooper D esetében azonban gyártónak sikerült teljes egészében visszanyúlni a gyökerekhez, úgy, hogy a huszonegyedik század jelenléte és mivolta tökélyre csiszoltan tükröződik az autó minden egyes porcikáját tekintve. Persze ebben az esetben nem releváns a hajtáslánc (egyébként pedig annál inkább, ezt majd lejjebb részletezzük), úgyhogy nézzük át elsőként, mivel domborít a MINI Cooper D a külalakot tekintve.

Történt újítás, nem is kis mértékben

Elsőként az újragondolt és egyben megújult első lámpatestek tűnnek szembe, teljesen grafikájú lámpatestekkel és betétekkel. Ez a megközelítés érettebb külsőt kölcsönöz a MINI Cooper-nek, de azért jól ügyelve mellette arra, hogy a márka által képviselt bohókás mentalitás kiválóan tükrözze a megfelelő életérzést, minden túlzás nélkül.

mini_cooper_d_205_teszt_autoaddikt_003Bár alaphangon halogén alapúak a fényszórók, a MINI Cooper D-hez választható a full LED alapú lámpapáros is. S annak érdekében, hogy a tálalás ténylegesen összetéveszthetetlen legyen, jelen vannak az ikonikus krómgyűrűk is foglalatként, ellipszis alakzatot formázva, úgy, hogy az irányjelző a nappali menetfény alsó harmadába került elhelyezésre. Mindezt nyilvánvalóan azért, hogy az új, 2015-ös MINI Cooper még inkább feltűnőbb lehessen. Meg kell mondjuk, sikerült is.

mini_cooper_d_205_teszt_autoaddikt_004Ha mindez kevés lenne, vegyük szemügyre a MINI Cooper D hűtőmaszkját, azon belül is a három vízszintes matt króm elemet, melyek harmonikusan illeszkednek a rácsozatot körbehatároló ezüst ívbe, szintén hamisítatlan MINI jelleget hordozva. Stílusos, igaz? Mindehhez már csak hab a tortán a szélesre húzott és lefelé nyitott alsó légbeömlő elem, itt szintén feltűnnek a krómozott részletek, sportos és dinamikus látványt kölcsönözve a MINI Cooper D-nek.

Nem véletlenül taglaltuk ennyire részletesen a MINI Cooper D orr-részeit, ugyanis tévedhetetlenül a márka leginkább jellegzetes része ez, a legfőbb ismérv. Ugyanakkor természetesen az egész formaterv eredeti, de azért tradicionális, hiszen az oldalnézet is magáért beszél: a tekintélyes tengelytávolság, a C oszlop irányába felfelé húzó övvonal, az arányaiban nagy üvegfelületek, a keret nélküli oldalajtó-üvegezések mind visszahoznak némi retró érzetet a korábbiak révén.

mini_cooper_d_205_teszt_autoaddikt_002

Magasra ívelő sárvédő vonalakkal figyelmeztet a MINI Cooper D arra, hogy itt bizony méretes kerekek kaptak helyet; 205/45 R17 méretezésű gumiabroncsokkal (ez pontosan ugyanaz a méret, mint a MINI Cooper SD tesztautó esetében is). A tengelytáv sem elhanyagolható, 2495 milliméter, míg a teljes hossz 3821 milliméteres, így látható, hogy az első és a hátsó tengelyek a kocsiszekrény két végén kaptak helyet – hagyományosan.

Hátul legalább annyira egyedi, mint elöl. Vagy inkább a front-rész a kultikus?

Hátul hasonlóan a front részhez, a lámpák, azaz a zárófények tokozása jelenti a leginkább újat. A dizájn hasonló, mint a mellső buráknál, a krómkeret itt is megtalálható, ráadásul a mintázat is hasonló alakzatot ölt, mint elöl.

mini_cooper_d_205_teszt_autoaddikt_023A kipufogóvég krómozott, ismét bal oldalra került, a 211 literes, egyébként jól pakolható korlátozottan, és 680 literig bővíthető csomagtér ajtaja hangsúlyos krómcsíkot kapott középre az elmaradhatatlan MINI márkajelzéssel, valamint jobb oldalra biggyesztett Cooper D felirattal, hogy teljes legyen az összkép. A hátsó ködlámpa kialakítása az új modellekhez hűen középre került a lökhárító aljára, itt is megvan a krómozott keretvonal, hiszen a MINI Cooper D elemeiben prémiummodell, s ezt hangsúlyozni kell. Úgy, hogy ne tűnjön töménynek és tolakodónak, de bizton állíthatjuk: jól el lett találva az arany középút.

Megmutatjuk, milyen összefüggést lehet felfedezni a MINI és a LEGO között

Most pedig – rendhagyó módon – tennénk némi kitérőt, kapcsolódóan. A Napimagazin.hu-n párhuzamosan futó LEGO MINI Cooper bemutató tesztünket meglovagolva állítottuk egymás mellé a két autót, „ilyen volt – ilyen lett” módon (ráadásul a tesztelt MINI Cooper D rendszáma még a NEW szót is hordozta), pont azért, hogy meg tudjuk mutatni olvasóinknak, hogy szinte mit sem változott a koncepció az elmúlt évtizedekben.

mini_cooper_d_205_lego_teszt_autoaddikt_027

Ráadásul külön nagy piros pont a LEGO-nak, hogy sikerült a maximumra járatni az élethűséget 10242-es számú termékük kapcsán, ami – mint ismeretes – nem túl egyszerű feladat, ha tényleges kifinomultságról van szó.

mini_cooper_d_205_lego_teszt_autoaddikt_024

Tehát a LEGO kockák által összeállított egységet minden esetben letisztulttá kell tenni, úgy, hogy ne látszódjon a kirakott – jelen esetben autó – négyzetmilliméterein az, hogy hogyan és miből épül fel szerkezetileg. Ennek kapcsán a LEGO tervezőmérnökei maradandóan és egyben gyönyörűen tudták kivitelezni a sima, leburkolt felületeket a LEGO MINI Cooper MK VII kapcsán (tető, motortér-fedél, oldalak, sárvédők), de az utaskabin kialakítása is olyan, mintha egy utolsó részletéig optimálisan kidolgozott modellautót vizslatnánk.

mini_cooper_d_205_lego_teszt_autoaddikt_006

Az ülések felületein felfedezhetőek az autentikus mintázatok, láthatóak a műszerek, egyenként jól kivehetően, de a jobb oldali kormánykerék, a sebességváltó és a kézifék karja is tökéletesen a helyükön vannak. Nem beszélve a szintén nyitható oldalajtók belső kárpitozásáról, az oldaltükrökről, továbbá a lehajtható csomagtér fedele mögött elrejtett pótkerékről és piknik-felszerelésről.

mini_cooper_d_205_lego_teszt_autoaddikt_026

Ráadásként nagy szerencsénk volt, mivel sikerült egy olyan MINI tesztautót szereznünk, amely színösszeállításban is megegyezett a LEGO MINI Cooper-rel. Ugyanaz a zöld árnyalat, fehér csíkozás a motorháztetőn, fehér visszapillantók, fehér tető. Fokozhatatlan, mondhatnánk, s hát még mikor egymás mellé állítottuk a két autót – le és felmenők találkozása, teljesen más kategóriákban és évtized-eltolásokkal.

Minőségi enteriőr, a legapróbb részletekre is odafigyeltek

Kanyarodjunk vissza a MINI Cooper D tesztjéhez, folytassuk az utastér elemzésével. Érdekes, hogy a belső méretek most talán annyira nem tűntek szűkösnek, mint a korábban bemutatott MINI Cooper SD esetében, lehet, hogy megszoktuk, sőt, valószínű, mivel az SD-nek gyakorlatilag tágabb érzetet kell nyújtania.

mini_cooper_d_205_teszt_autoaddikt_011

Jól látszik, hogy a MINI Cooper D az utaskabin szempontjából is a funkcionalitásra és esztétikumra helyezte a fő hangsúlyt, a kitűnő fogású kormánykerék mögött elhelyezkedő kilométeróra és fordulatszámmérő mind optimálisan lettek kialakítva a sofőr látóteréhez alkalmazkodva, pontosan úgy, mint az összes vezetéssel kapcsolatos visszajelző. Korábban a MINI-k középkonzola volt maga a kilométeróra, itt jelenleg az infotainment található, nagy LCD alapú kijelzővel a középpontban, rendkívül jó információ-közvetítéssel.

mini_cooper_d_205_teszt_autoaddikt_013Lejjebb haladva a MINI Cooper D központi kapcsoló csoportjába futunk, hagyományosan kezdve a klíma és keringetés állításával, alatta pedig a tolatóradar, a Start/Stop automatika, az indítás és leállítás kallantyúi találhatóak. Jellegzetes MINI elemek ezek is, kicsit pilótafülkés összhatással.

Minőség és anyaghasználat tekintetében is jól pozícionált a MINI Cooper D, az illesztések rendben vannak, a felületek tapintása lágy, az alkalmazott műanyagok sem zörgősek, zavaróak. Az ülések kárpitozása szintén visszaemel a korábbi MINI-érzetből, fellelhetőek azok a kockás motívumok, melyek kapcsán említést tettünk feljebb, a LEGO változat taglalásánál.

mini_cooper_d_205_teszt_autoaddikt_019A MINI Cooper D ülései jól formázottak, testre szabhatóak (combtámasz például az elsőknél), viszonylag hosszú távon állíthatóak, megfelelő szélességű és hosszúságú ülő, valamint hátlapokkal. Hátulra a bejutás körülményesebb, bár az első székeket ütközésig előretolva áthidalható a probléma, viszont hosszabb távú utazások már némi kompromisszumkötést igényelnek a hátsó traktusban. Térd és lábterek tekintetében átlagos kategóriáján belül a MINI Cooper D, viszont a fejtér az ejtett tetővonalnak is köszönhetően korlátozottnak érezhető 180 centiméteres testmagasság környékén is.

3 hengeres dízelmotorjával jelenleg szinte verhetetlen

Minden kétséget kizáróan a MINI Cooper D legfontosabb részlete a szupermodern, új fejlesztésű 1.5 literes, mindössze 3 hengeres TwinPower turbótöltött dízelmotor. A tesztek megkezdése előtt elhatároztuk, hogy megpróbálunk elvonatkoztatni a downsizing minden egyes elemétől – jöjjön, aminek jönnie kell alapon keltettük életre az erőforrást.

mini_cooper_d_205_teszt_autoaddikt_022

Nincs nyoma kiegyensúlyozatlanságnak, kifinomult üresjárati működés viszont annál inkább van jelen, alsó fordulatszám-tartományban is élénknek mondható gázreakciókkal. Igaz, indulásoknál figyelni kell arra, hogy ne fulladjunk le, főként, ha Green fokozatba állítottuk a hajtásláncot, majd 1700-as percenkénti fordulatszám környékén érezhetően megérkezik az elvárt erőtartalék, és a 270 Newtonméter csúcs-forgatónyomaték az aszfaltra szabadul.

mini_cooper_d_205_teszt_autoaddikt_017

A vágta úgy 4000 környékén ér véget, a sebességfokozatok hosszúak, érezhetően az üzemanyag-fogyasztás optimalizálására lettek finomhangolva. Sok esetben éreztük úgy, hogy legalább ötödikben van a váltó, de nem, harmadikban, vagy jobb esetben negyedikben találtuk a kart; hatodik fokozatban épphogy teljesíti a 90 kilométer/órát, 1000 RPM felett némileg.

mini_cooper_d_205_teszt_autoaddikt_018

Látható tehát, hogy a MINI Cooper D a hatékonyságra lett kihegyezve, nem véletlenül kapta meg az A besorolást a DAT Deutsche Automobil Treuhand GmbH által jóváhagyva. A fogyasztás ennek megfelelően már-már hihetetlen határokat döntögetett, városi-vegyes használattal 4.2 liter/100 kilométer jött ki átlagolva (ez 1 tizeddel alul is múlja az autó brosúrájában is szereplő értéket), míg országúti körülmények közt, egyenes szakaszokon sikerült 2.9 liter/100 kilométeres átlagot is elérnünk. A vegyes átlag 3.4 liter lett 100 kilométerre.

Árazás: 5 és fél millió környékén indul a belépőszint

A MINI Cooper 5 620 000 forintos, míg a MINI Cooper D 6 184 000 forintos vételártól érhető el a márkakereskedésekben.

mini_cooper_d_205_teszt_autoaddikt_005

2015 MINI Cooper D specifikációk

Motor

Motortípus: soros elrendezésű 3 hengeres turbótöltött dízelmotor

Lökettérfogat: 1496 cm³

Maximális teljesítmény: 116 LE @ 4000 ford./perc

Maximális forgatónyomaték: 270 Nm @ 1750 ford./perc

Erőátvitel: elsőkerékhajtás, 6 fokozatú kéziváltóval

Méretek, egyéb műszaki adatok

Hossz: 3723 mm

Szélesség: 1683 mm

Magasság: 1407 mm

Tengelytáv: 2495 mm

Első gumik mérete: 205/45 R17

Hátsó gumik mérete: 205/45 R17

Tömeg, üresen: 1210 kg

Megengedett össztömeg: 1615 kg

Csomagtartó mérete: 211 liter, 680 literig bővíthető

Üzemanyagtartály mérete: 44 liter

Menetteljesítmények

Végsebesség: 205 km/h

Gyorsulás 0-ról 100-ra: 9.2 s (gyári), 9.4 s (saját mérés)

Fogyasztási adatok

Saját, mért eredmény (átlagos használattal)

Városi: 4.2 l/100 km

Országúti: 2.9 l/100 km

Vegyes: 3.4 l/100km

Gyárilag mért eredmények

Városi: 4.3 l/100km

Országúti: 3.1 l/100km

Vegyes: 3.5 l/100km

CO2 kibocsátás: 92 g/km

Bővebb információ a MINI hazai importőrének honlapján, IDE kattintva.

Még több fotó: AutóAddikt Facebook oldal

A cikkhez tartozó fényképeket Canon EOS 5D Mark II fényképezővel készítettük.
Az online- és egyéb kommunikációnkhoz ASUS ZenFone 2 okostelefont használunk.
Együttműködő partnereink: Acer Hungary, ASUSGigabyte, SonyEpson, Kaspersky Lab, Canon, Camera Kft., NikeUtómunka hardver: Acer, ASUS, Gigabyte