AutóAddikt Autóteszt Toyota Toyota Yaris Cross 1.5 Hybrid AWD-I – kisautó, egy kategóriával feljebb...

[TESZT] Toyota Yaris Cross 1.5 Hybrid AWD-I – kisautó, egy kategóriával feljebb sorolva

Biztosan sokan emlékeznek még olvasóink az ős-Yaris-ra, amely az akkori kisautó-kategória képviselője volt élénken. Mi is volt anno a kisautó? Például a B-Corsa. Vagy a II-es, III-as Polo. Nos, az idők szele megváltoztatta bőven a kategóriákat, jelenleg ott tartunk, hogy cikkünk főszereplője nagyjából kétszer, két és félszer akkora, mint az előd. Igaz, ez mini-SUV szegmens, ami megint más. Toyota Yaris Cross 1.5 Hybrid AWD-I teszt.

Az egész koncepció meggyőző annak ellenére, hogy minden második autó jelenleg SUV, mid-SUV, mini SUV, sport SUV, vagy hasonló. Sikerül eltévednünk derekasan az osztályozás útvesztőjében, annak ellenére, hogy próbáljuk követni mindig az aktuális trendeket. El kell fogadni, ez van. És ha elfogadjuk, még szeretni is tudjuk rendesen ezeket a kreatúrákat.

Úgyhogy a Toyota Yaris Cross 1.5 Hybrid AWD-I igencsak szerethető, ha elvonatkoztatunk néhány érthetetlen és idegesítő momentumtól. Kezdjük is ezekkel, aztán már csak a leginkább semleges dolgok jönnek majd.

Belekóstolva a részletekbe

Kezdjük az anyagminőséggel. Vagy inkább azzal az érzéssel, ami arra hajaz, hogy az autóba nem igazán pumpáltak anyagot. Az oldallemezek érzetre vékonyak, elasztikusak, két ujjal benyomhatók. Persze, a rugalmasság, töréstesztek, stressztűrés, ütközési energia-elnyelés. De akkor is, egy jelenleg több, mint 12 millióba (!) kerülő Yaris-nál, még ha Cross is, elvárható az, hogy némi minősérzetet azért produkáljon e téren is. A nyeklő-nyakló kilincsekről ne is beszéljünk, vagy a szintén elasztikus első műanyag homlokfal-idomról.

Még egy dolgot érdemes kiemelni, ami érthetetlen és logikátlan, mégpedig a méretezést és arányokat. Kívülről ténylegesen nagynak hat a Toyota Yaris Cross 1.5 Hybrid AWD-I, figyelembe véve a kategóriáját, a beltér pedig kimondottan kicsi. Na, ez meg is maradt a tényleges Yaris-szinten, hiszen minimális fej- és lábterek állnak rendelkezésre. Átlagos alkat, és 180 centiméter testmagasság mellett a vezetőülés optimális beállítása után szinte semmi lábteret nem kapunk hátul, bár valamennyi kompromisszumot lehet kötni az első üléstámlák hátoldali mélyítései végett, a térdek pont elférnek, de belérnek az ülésbe. A motortérnél – szintén az imént említett homlokfalat beleértve – indokolatlanul nagy holttér van, amit persze nevezhetünk ütközési-gyűrődési zónának is. Ez 30 centi pluszt biztosan jelent, ami mínusz az utastér számára.

Mondjuk a csomagtartó termetes pakolóhelyet nyújt, itt az érték-átlag magasabb, vagy legalábbis egyenértékű a szegmens többi szereplőjének felhozatalával. Tehát szűkösen bár, de elférünk felnőttlént ketten hátul, de legalább vihetünk az utazáshoz csomagot magunkkal rendesen.

Mi minden a minőség?

Hogy ne érje szó a ház elejét – no meg persze objektív szemlélettel közelítve – a beltér anyahasználata remek, minőségi anyagokból építkezik a Toyota Yaris Cross 1.5 Hybrid AWD-I. A műanyagok és a bőrözés is kellemes tapintásúak, a kárpitozás egyedi mintája meggyőző az üléseken, a kormánykerék megfelelően vaskos, az infotainment átlátható és relatíve könnyen is kezelhető.

Mivel a Toyota Yaris Cross 1.5 Hybrid AWD-I viszonylag magas építésű, a ki- és beszállás tökéletes, a kitekintés szintén optimális, az A, B és C oszlopok mind praktikus szempontok alapján lett kidolgozva.

Markáns formatervet kanyarítottak a Toyota Yaris Cross 1.5 Hybrid AWD-I-re, mely által teljesen megkülönböztethető a hagyományos értelemben vett Yaris-tól. Eleve az emelt hasmagasság, a műanyagozott sárvédőívek, az élces front- és hátlapi lámpák kifejezetten egyediek, a mellső levegő-beümlők pedig a sportos, vagány mivoltot erősítik. Külön tetszetős és egyedi megoldás a hátsó ajtók küszöbének Yaris Cross felirata, mely révén rögvest nem lesz kétségünk afelől, hogy miféle szerzettel is van dolgunk.

Full hybrid hajtás, 3 hengerrel

3 hengeres, 1490 köbcentiméter hengerűrtartalmú, többpontos befecskendezésű Atkinson-ciklusú hibrid erőforrás került a tesztben szereplú Toyota Yaris Cross 1.5 Hybrid AWD-I orrába. Maximum teljesítményként 115 lóerő rendszerteljesítményt jelöl meg a gyártó, míg a 120 Newtonméteres nyomatélcsúcs 3600-4800 RPM-en érkezik. Az erőátvitel fokozatmentes CVT váltón keresztül jut el hajtott kerekekig, ami esetünkben AWD 4×2 (váltakozó nyomaték-elosztással).

Ha sikerül elvonatkoztatni a kissé kávédarálós hangorkántól, amit produkál a Toyota Yaris Cross 1.5 Hybrid AWD-I intenzív gyorsításoknál, máris szerethető lesz az autó agilitása, rugalmassága és dinamizmusa végett. A gázreakciók közvetlenek, nincs késlekedés, meglódul a kaszni annak rendje s módja szerint, ha meg kell lódulnia. Városi közlekedésre kimondottan javallott, de a vegyes használatot is bírja kultiválni, amit elsősorban kitűnő fogyasztásával hálál meg.

Városi környezetben sem tudtuk az üzemanyag-fogyasztás értékét 6 liter fölé vinni, vegyes üzemben pedig 4.7 liter/100 kilométer végeredmény született. Tehát őszinte koncepció ez, arról szól, amiről szólnia kell, úgyhogy vegyes érzéseink ellemére kijelenthetjük, hogy a Toyota Yaris Cross 1.5 Hybrid AWD-I kellemesen élhető autó, és megalapozottan hordozza a Toyota márka iránti elvárások nagy részét.

12.2 millió forint a plafon

A Yaris Cross árazását tekintve a belépő szintet már 6.6 millióért hazavihetjük, ugyanakkor a full felextrázott, legmagasabb felszereltségért nem kevesebb, mint 12.2 milliót kell fizetni (2022. márciusi árlista alapján).

2022 Toyota Yaris Cross 1.5 Hybrid AWD-I specifikációk

Motor

Motortípus: soros háromhengeres Atkinson-ciklusú benzinmotor, full hybrid hajtáslánc

Lökettérfogat: 1373 cm³

Maximális teljesítmény: 115 LE @ N/A ford./perc

Maximális forgatónyomaték: 120 Nm @ 3600-4800 ford./perc

Erőátvitel:váltakozó nyomatékú összkerékhajtás, fokozatmentes CVT váltól

Méretek, egyéb műszaki adatok

Hossz: 4180 mm

Szélesség: 1765 mm

Magasság: 1595 mm

Tengelytáv: 2160 mm

Első gumik mérete: 215/55 R17

Hátsó gumik mérete: 215/55 R17

Tömeg, üresen: 1140 kg

Megengedett össztömeg: 1600 kg

Csomagtartó mérete: 397 liter, N/A literig bővíthető

Üzemanyagtartály mérete: 42 liter

Menetteljesítmények

Végsebesség: 170 km/h

Gyorsulás 0-ról 100-ra: 11.2 s (gyári), 12.4 s (saját mérés)

Fogyasztási adatok

Saját, mért eredmény (átlagos használattal)

Városi: 5.7 l/100 km

Országúti: 4.2-4.5 l/100 km

Vegyes: 4.7 l/100 km

Gyárilag mért eredmények

Városi: N/A l/100km

Országúti: N/A l/100km

Vegyes: 4.9-5.2 l/100km

CO2 kibocsátás: 112-117 g/km

Bővebb információ a Toyota magyarországi képviseletének honlapján, IDE kattintva.

Még több fotó: Autóaddikt.hu Facebook oldal

Fotó: Autóaddikt.hu

Együttműködő partnereink: HuaweiAcer Hungary

Utómunka hardver: Acer

Előző cikkIdén is a Magyar Állami Operaház stratégiai partnere a BMW Group Magyarország
Következő cikk[TESZT] BMW M340d xDrive Touring – az egyik legélhetőbb családi dízel sportkombi?