A Castle Combe versenypályán megrendezett Rally Day évről évre ralirajongók tömegeit vonzza egész Nagy-Britanniából. Idén a bájos Costwolds hegyek közötti attrakciókat meg akarta tapasztalni Jari-Matti Latvala, a WRC Toyota csapat sztárja is. A finn pilótának a szervezők valami különlegessel készültek – a ralilegenda Toyota Celica GT-Four ST185 tesztelésével.
A Toyota Celica GT-Four ST185 a márka történetének legtöbbször díjazott raliautója. Ennek köszönhetően szerzett a Toyota egymás után két konstruktőri világbajnoki címet (1993, 1994) és három egyéni világbajnoki címet (1992, 1993, 1994).
A Celica tesztvezetésére várva Latvala hangsúlyozta: „Nagyon izgatott vagyok, hogy kipróbálhatom azt az autót, amelyről Juha Kankkunen azt mondta, ez volt a legjobb autó, amivel valaha versenyzett. Arra számítok, hogy a Celica nagyon erősnek és a kanyarokban némiképp alulkormányzottnak bizonyul majd.”
A Toyota legendáinak gyűjteménye
Latvalának Finnországban, a garázsában egész sportautó-kollekciója van. Megtalálható benne a Corolla AE86, amellyel a TOYOTA GAZOO Racing csapat jelenlegi pilótája a karrierjét kezdte, valamint egy másik klasszikus, az 1999-es Corolla WRC. Ennek a kormánya mögött indult Jari-Matti a finn bajnokságban és a WRC néhány fordulójában, amikor a gyári versenyzői állásért küzdött. Ugyanakkor a Celica GT-Four ST165-öst, vagyis az ST185 elődjét, történelmi versenyeken való induláshoz használja.
A Celica GT-Four ST185 kipróbálása után Latvala az autó tulajdonosával, az egykori ralipilótával, Nicky Gristtel beszélgetett. „Csodálatos volt! A motor erős és dinamikus volt, az autót pedig rendkívül könnyen lehetett irányítani. Összehasonlítva az ST165-ösömmel, érezni lehetett, hogy a motor a turbónak köszönhetően sokkal erősebb és nyomatékosabb lett. Az ST185 persze nemcsak erősebb, de gyorsabban is reagál. Nagyon könnyen kézben tartható driftelés közben. Irigylem Nickyt, hogy sikerült megvennie ezt az autót” – osztotta meg benyomásait Latvala.
A Walesi Rali mindössze két hét múlva kezdődik
A Rally Day-en Jari-Matti Latvalát úgy kezelték, mint egy rock-sztárt. Szívesen adott autogramokat a TOYOTA GAZOO Racing reklámtárgyaira és plakátjaira. A rajongók gyakran kérdezték a Walesi Ralin való indulásról, amelyre október 26-29. között kerül sor. Latvala kétszer is megnyerte a WRC-bajnokság walesi fordulóját, 2011-ben és 2012-ben. A futam a Toyota sikereinek arénája is volt – 1990-ben Carlos Sainz Walesben egy Celica GT-Four ST165 volánja mögött érte el itt az első helyet. A győzelem hozzájárult ahhoz, hogy a spanyol pilóta megszerezze a bajnoki címet.
„Amióta a Toyota visszatért a rali-világbajnokságba, egyre több rajongó jön oda hozzám. Egyesek közülük korábban nem érdeklődtek a rali iránt, de a Toyota újbóli megjelenésére tekintettel kezdtek felbukkanni a futamokon. Remélem, hogy a márka brit szurkolói közül sokan eljutnak majd a speciális szakaszokra a walesi erdőkben, és a szervizpontra Deeside-ba” – hangsúlyozta Latvala a Rally Day során.
A Toyota a WRC-ben
A Toyota ralitörténelme három évtizednyi rendszeres WRC-szereplést jelent – a bajnokság első évadától, vagyis 1973-tól kezdve egészen 1999-ig, amikor a márka megszerezte harmadik konstruktőri világbajnoki címét. Legnagyobb sikereihez olyan legendás modellek járultak hozzá, mint a Celica Turbo 4WD vagy a Celica GT-Four három generációja és a Corolla WRC, valamint olyan kiemelkedő pilóták, mint Carlos Sainz, Didier Auriol és Juha Kankkunen.
2017-ben a Toyota új autóval tért vissza a bajnokságba: a Yaris WRC-vel. Volánja mögött Jari-Matti Latvala megnyerte a svéd ralit, Esapekka Lappi pedig a finn ralit. A Toyota csapat első jelentős sikere ebben a szezonban a Monte-Carlo rali volt, amelyen Latvala a második helyezést érte el.




![[TESZT] Ford Puma Gen-E – a kompakt városi crossover jövője](https://www.autoaddikt.hu/kepek/ford-puma-gen-e-teszt-autoaddikt-34-180x135.jpg)
![[TESZT] Citroën C3 1.2 Turbo 100 MAX – francia kényelem, remek ár-érték aránnyal](https://www.autoaddikt.hu/kepek/citroen-c3-1-2-turbo-100-you-teszt-autoaddikt-1-180x135.jpg)
![[TESZT] Ford Mustang Fastback Dark Horse 5.0 V8 – klasszikusan markáns és nyers izomerő](https://www.autoaddikt.hu/kepek/ford-mustang-dark.horse-5-0-v8-fastback-2024-teszt-autoaddikt-25-180x135.jpg)
![[TESZT] Lexus NX 350h – pontosan ilyen a prémium középkategória](https://www.autoaddikt.hu/kepek/lexus-nx-350h-teszt-autoaddikt-26-180x135.jpg)
![TESZT] Kia Sportage 1.6 GDI PHEV Platinum – amikor remek megjelenéshez remek gyakorlati használati jellemzők társulnak](https://www.autoaddikt.hu/kepek/kia-sportage-1-6-gdi-phev-platinum-teszt-autoaddikt-1-180x135.jpg)






























![[TESZT] Ford Puma Gen-E – a kompakt városi crossover jövője](https://www.autoaddikt.hu/kepek/ford-puma-gen-e-teszt-autoaddikt-34-100x75.jpg)



![[TESZT] Citroën C3 1.2 Turbo 100 MAX – francia kényelem, remek ár-érték aránnyal](https://www.autoaddikt.hu/kepek/citroen-c3-1-2-turbo-100-you-teszt-autoaddikt-1-100x75.jpg)
![[TESZT] Ford Mustang Fastback Dark Horse 5.0 V8 – klasszikusan markáns és nyers izomerő](https://www.autoaddikt.hu/kepek/ford-mustang-dark.horse-5-0-v8-fastback-2024-teszt-autoaddikt-25-100x75.jpg)
![[TESZT] Lexus NX 350h – pontosan ilyen a prémium középkategória](https://www.autoaddikt.hu/kepek/lexus-nx-350h-teszt-autoaddikt-26-100x75.jpg)
![TESZT] Kia Sportage 1.6 GDI PHEV Platinum – amikor remek megjelenéshez remek gyakorlati használati jellemzők társulnak](https://www.autoaddikt.hu/kepek/kia-sportage-1-6-gdi-phev-platinum-teszt-autoaddikt-1-100x75.jpg)


