AutóAddikt Hírek Nissan: Amszterdam a világ elektromostaxi-fővárosa

Nissan: Amszterdam a világ elektromostaxi-fővárosa

A Taxi Electric, Connexxion és TCA több mint 170 Nissan LEAF és e-NV200 elektromos járművet üzemeltet a szállodai és repülőtéri utazóközönség, valamint vállalatok számára, továbbá a mozgásukban korlátozott személyek részére is.

nissan_amsterdam

A tömegközlekedésben használt elektromos járművek számának növekedése segíti a vállalatok költséghatékonyságát, valamint Amszterdam és Hollandia fenntarthatósági célkitűzéseinek megvalósítását és a légszennyezés csökkentését.

Hogyan kezdődött?

„2011-ben elindítottuk a Taxi Electric vállalatot, amely az első teljes mértékben elektromos flottával rendelkező taxivállalat Amszterdamban” – mondta a Taxi Electric társalapítója, Edvard Hendriksen. „Azért alapítottuk a vállalatot, mert jelentős hatással akartunk lenni a városra.”

Sikerrel jártak. A Taxi Electric kezdetben három LEAF modellből álló kínálata mára 22 autóból álló flottává nőtte ki magát. Hendriksen elmondta, hogy az elektromos járművekre vonatkozó helyi és állami támogatások – összesen 10 000 euró járművenként – és az alacsonyabb fenntartási, valamint villamosenergia-kiadások alacsonyabb kilométerenkénti költségeket jelentenek a hagyományos taxikkal összehasonlítva. „Mára bebizonyosodott, hogy jó volt a három évvel ezelőtti ötletünk, hiszen más vállalatok is látják az elektromos taxikban rejlő lehetőséget” – mondta Hendriksen.

A TCA most ötven e-NV200 modellel rendelkezik az 1300 taxiból álló flottája részeként. Richard van der Veen pénzügyi igazgató elmondása szerint a két hónapja üzemelő TCA elektromos járműprogram egyre nagyobb figyelmet kap, így több fuvart és profitot hoz a sofőröknek. „A fenntarthatóság fontos a TCA számára, és megpróbálunk olyan modelleket kidolgozni sofőrjeink számára, melyekkel fenntartható nyereségesség érhető el… Az elektromos és a zéró-emissziós járművek iránti kereslet még nagyon nagy növekedés előtt áll. Ezt tartjuk a jövő útjának” – mondta. A TCA egyik sofőrje, Atilla Selcuk szerint az ügyfelek is felfigyeltek a változásokra. „Az elektromos autók rendkívül kényelmesek és csendesek, ezért az utasok szeretik, és ezzel mi, sofőrök sem vagyunk másként. Az autó nagyon praktikus, hiszen négy embert, és nagyon sok csomagot el tudok vele szállítani. Ezen kívül meglehetősen könnyű a töltése is. Csak egy pillanat a töltő csatlakoztatása.” Selcuk elmondása szerint a jármű könnyen feltölthető a rövid szünetekben kb. 80 százalékra.

Hollandiában található a legsűrűbben kiépített töltőállomás-hálózat. A város minden hónapban 25 új töltőpontot állít fel; a cél pedig összesen 4000 db elérése 2018-ra. Mindez Amszterdam város 2025-ös emisszió-mentes célkitűzésének alapvető részét képezi.

A Connexxion – Európa legnagyobb tömegközlekedési vállalata – nemrég vásárolt 100 db e-NV200 járművet. „Ez a fenntarthatósági program nem csak a miénk. A kormányzattal és a helyi közösségekkel úgy látjuk, hogy a városok egyre inkább egy fenntarthatóbb modellre szeretnének áttérni, mi pedig egy aktív megközelítéssel több szerződést tudunk elnyerni” – mondta a Connexxion Vezérigazgatója, Bart Schmeink.  Mint minden jármű esetén, itt is a megtakarítások állnak a középpontban. A következő évben a Connexxion 200 000 liter dízelt takarít meg, és 417 tonnával csökkenti a széndioxid-kibocsátást, amelyek elmondása szerint fontos előnyök a flotta számára.

„A Nissan nem csak autókat gyárt, hanem stratégiai partner is, akivel együtt gondolkozhatunk hosszú távon a flottakezelésről a Connexxion vállalatban.”

Az ilyen típusú partnerségek teszik lehetővé Amszterdamnak és Hollandiának, hogy elérjék fenntarthatósági céljaikat, és csökkentsék a helyi légszennyezést – mondta Michiel Hartman. Ő már öt éve szorgalmazza az elektromosjármű-barát infrastruktúra bővítését a Holland Elektromos Közlekedési Szervezet elnökeként.

„Az elektromos jármű a legjobb megoldás a helyi légszennyezés ellen” – mondta Hartman. „Szükség van egy jó tervre a város intelligenssé és fenntarthatóvá tétele érdekében… Hollandia erőssége, hogy a helyi önkormányzatok és a központi kormányzat együttműködik az iparral, és ez az egyetlen lehetőség az elektromos járművek terén szükséges lépések megtételére. Az elektromos járművek szükségesek a fenntarthatósághoz, és emellett üzleti lehetőséget jelentenek, sőt élmény velük a közlekedés. Ezt pedig nagyon szeretjük.”