AutóAddikt Autóteszt Nissan Nissan X-Trail 1.6 dCi 130 XTronic 2WD Tekna teszt

Nissan X-Trail 1.6 dCi 130 XTronic 2WD Tekna teszt

Tudjuk, ha valaki a manapság kifejezetten népszerű crossover-szegmensből választ autót, alapvetően kettő fő okból teszi: az egyik megfontolás a tágas, jól kiaknázható szabadidőautós jelleg, valamint a családi kirándulások talán kompromisszumoktól mentes lefolytatása végett. Nos, az új Nissan X-Trail pontosan ilyen lehet, remekül beleillhet a képbe, főként, ha a testvérmodell Qasquai-t már kinőttük netán, illetve ha 7 személlyel számolunk egy (hosszabb) utazás során.

nissan_x_trail_1_6_dci_xtronic_001

Az Autóaddikt.hu-nál az 5 személyes, ám felár ellenében 7 személyesre bővíthető kapacitással bíró Nissan X-Trail tesztautó járt, szinte mindennel megpakolva, amit az opciók engednek. Korábban, még a tavalyi, 2014-es év folyamán két napos bemutatón próbáltuk a megújult Nissan X-Trail minden tulajdonságát éles terepen; konkrétan a Mátra lankái szolgáltak kiváló helyszínül az összes nóvumnak, mely máig is szerves része a Nissan modellportfóliójának. Az akkor debütáló Pulsar, a facelfites Juke, néhány Qashqai, egy teljesen elektromos hajtású e-NV200 furgon, valamint jelenlegi autótesztünk tárgya is, az újdonság erejével ható Nissan X-Trail is előzetes górcsővétel alá került.

Hajaz a kor követelményeinek való megfelelésre

Újabban nagyon értenek a Nissan-nál a formaiság és dizájn elegyítéséhez, bár hozzá kell tenni, hogy a korábbi modell-felhozatalt tekintve mindig is voltak saját korának megfelelő, igen jól sikerült megközelítések – nem beszélve ugyebár a Skyline vonalról, vagy a most párhuzamosan futó GT-R irányról.

nissan_x_trail_1_6_dci_xtronic_004

Elég az hozzá, hogy a Nissan tervezőmérnökei úgy gondolták, legyen egy stabil, bevált arculat, ami mondjuk a crossover szegmensbe beleillik, egy meghatározó rajzolattal bíró kocsiszekrény; e szellemiségnek hódolva született meg a második generációs Qashqai. Mellé, nagyjából rá egy évre jött máris az X-Trail – s lám, beváltak az akkori találgatások: erőteljes párhuzam és hasonlóság fedezhető fel két modell közt.

nissan_x_trail_1_6_dci_xtronic_002Az orr rész hangsúlyos hűtőmaszkot kapott, középen a kiemelt krómberakás, benne a Nissan embléma pompázik, ezt fogják közre a kissé ejtett alsó vonalvezetésű, LED menetfényes lámpatestek. Japán szokás szerint egyébként a külcsín hajlik a minimalista elképzelések tükrözése felé, ez igaz a frontra is, hiszen a lökhárító felülete sem bővelkedik felesleges pluszokban, a két, szolidan süllyesztett jobb- és baloldali ködlámpafészek kialakításában merül ki a megvalósítás. Morcos, ám sportosságot és dinamizmust sugalló megjelenés rendben, pontosan úgy, ahogyan az a Nissan nagykönyvében meg van írva.

Strapabíró igénybevétel? Akár a családdal karöltve

Bár nem terepjáró, mégis operál az új Nissan X-Trail minden olyan külső stílusjeggyel, amellyel a „nagyok”. Emelt hasmagasság, műanyag, jól ellenálló és strapabíró védőcsík az egész karosszérián az alsó traktusban, viszont a 19 col átmérőjű, igen illusztris kerekek már egy más kategóriát kell, hogy idézzenek. Mivel a tesztelt Nissan X-Trail elsőkerék-meghajtással rendelkezett, nem volt módunk gyenge, vagy közepesebb terepre vinni az autót, de nem is bántuk, hiszen a 225/55 R19-es gumik nem igazán kultiválták volna nyilván a nagyobb huppanókat, esetleges kőzúzalék jelenlétét.

nissan_x_trail_1_6_dci_xtronic_0031710 milliméteres magasságával, 4640 milliméter hosszával és 1820 milliméter szélességével amolyan nagyautós érzete van a kuncsaftnak, midőn a szalonban körbejárja az új Nissan X-Trail-t. Ráadásul kellemes lehet annak tekintetében megvizsgálni az autót, hogy az idén 15 éve piacon lévő modell megannyi külsőt s belsőt érintő változáson ment keresztül: jót tett az újraértelmezés kétségtelenül.

Könnyen felismerhető, Nissan stílusjegyeket hordozó fart láthatunk, ha hátulról vizslatjuk az új Nissan X-Trail modellt, a Qashqai párhuzam itt is kelleti magát, persze visszafogottan, a nem túl szakavatott, vagy szakbarbár szemek talán el is siklanak efelett. A C oszlop szélére helyezett arányos helyzetjelzők jól illeszkednek az összképbe, a rendszámtáblahely kialakítása és mélyesztése tulajdonképp fedi az egész csomagtérajtó felületét. Prémiumhatás is van, a rendszám feletti krómberakás ismét visszakanyarít a szolid, ám mégis elegáns mivolt képletéhez.

Praktikum: van. Kihasználhatóság: van.

nissan_x_trail_1_6_dci_xtronic_009Unalomig ismételt tézis, de alapszabály – egy család által birtokba vett crossover igenis rendelkezzen tágas, bő csomagtérrel, rekeszekkel, fiókokkal, egyszóval minden olyan funkcióval, amely ideálissá teszi a hosszabb-rövidebb túrák lefolytatásához. Az új Nissan X-Trail e téren sem kell, hogy szégyenkezzen, ugyanis az alapból 550 literes csomagtér-kapacitás a legtöbb, még akár szélsőséges helyzetet is hívatott kielégíteni, igaz, ha beapplikáljuk a plusz 2 fő szállítására hívatott dupla ülést, akkor már szűkössé válik a rakodótér. Viszont ha csak 2 fővel közlekednénk, az osztott, 60:40 arányú hátsó ülőpadok döntésével közel 2 köbméter is kinyerhető (1982 liter), ami már igen tekintélyes adat.

nissan_x_trail_1_6_dci_xtronic_008

Ugyanakkor kötve hisszük, hogy az a bősz Nissan X-Trail tulajdonos, aki Tekna, tehát maximum felszereltséggel állítja garázsba újdonsült autóját, rögvest szállításban fog gondolkodni – arra ott az NV200, vagy az e-NV200. Miért is ne? Maradjon csak a család kiváltsága, hogy az X-Trail-ben utazhat!

Jó minőségű anyagokból építkezik a beltér

Ha már lúd, legyen kövér – mondhatnánk, ahogy az enteriőrbe pillantunk. Mint említettük, a Tekna felszereltség tartozott a tesztre fogott Nissan X-Trail-hez, mely kiválóan illett is az autó karakterisztikájához. A kevésbé műbőr hatású, igényesen kidolgozott első és hátsó utasülések például rögtön vonzzák a tekintetet, az anyaghasználat kvalitása nem kifogásolható, összességében a rendezettség jellemző, felesleges sallangok alkalmazása kizárva.

nissan_x_trail_1_6_dci_xtronic_010

Lényegre tör tehát minden, így a központi műszeregység is, melynek tájolása tökélyre hangolva illeszkedik szinte bármilyen testalkattal bíró sofőr igényeihez, ugyanis a vezetőállás remekül szabható testre, úgy, hogy az ülés felső végpozíciója is optimális, fejterünk marad bőven. A kormánykerék kialakítása a már jól megszokott Nissan arculattal bír, három küllővel, ebből a két, alapállásban vízszintes megkapta a már elmaradhatatlan hüvelykujjal állítgatható kapcsolókat. A műszerek nem tükröződnek be még erős ellenfényben sem, a középre helyezett infotainment kijelzője szintén jól olvasható, az installált navigációs- és egyéb információs szoftverek jól funkcionálnak menet közben, az átkapcsolgatások, profilváltások is könnyedén elsajátíthatók.

nissan_x_trail_1_6_dci_xtronic_011Minden átlátható tehát, ami ugyebár nélkülözhetetlen kelléke, kiegészítője a gondtalan és biztonságos autózásnak. Könyöktámaszon pihentetett karral is kiválóan kezelhető volt a tesztmodell fokozatmentes CVT automatájának karja, már amennyi közbenjárást igényelt – a hajtáslánc viselkedéséről majd lejjebb ejtünk szót.

Három utazó akadálymentesen kiélvezheti a Nissan X-Trail kényelmét a hátsó üléseken, fej- és térdtér van dögivel, a válltér is elfogadhatónak tűnt. igaz, a keményebbre hangolt futómű olykor pattogósan, nyersen közvetítette a kisebb úthibákat is.

nissan_x_trail_1_6_dci_xtronic_012

A tömör jelleg viszont meghozza gyümölcsét kétségtelen, amikor erőteljesebb, élesebb kanyarokba fordulunk az autóval, némi alulkormányozottsággal, de stabilan és fixen lehet kihozni az elöl MacPherson, hátul többlengőkaros felfüggesztésre épített, 1595 kilogramm gyári száraz tömegű kocsiszekrényt.

Viszonylag bő kézzel osztott teljesítmény: elegendő arra, amire kell

130 lóerős, 1.6 literes gázolajos egység mozgatta a Nissan X-Trail-t. A dízelmotor maximális teljesítményét kereken 4000-es percenkénti fordulatszámon éri el, míg a jó értéknek számító 320 Newtonméteres csúcsnyomaték 1750-nél áll rendelkezésre.

nissan_x_trail_1_6_dci_xtronic_015

Ahhoz képest, hogy az 1.6-os dízelnek több, mint másfél tonna üres tömeget kell mozgatnia, kifejezetten dinamikusnak és ereje teljében lévő aggregátnak tűnt a motor, a hajtásláncba iktatott X-Tronic elnevezésú fokozatmentes CVT automataváltó pedig nagyszerűen tevékenykedett. A fel- és visszaváltások szinte észrevétlenül zajlottak, erőteljesebb motorhangot, illetve magasabb fordulatszám-tartományban történő felváltásokat közepes gyorsításoknál csak hideg motornál tapasztaltunk. Csakúgy, mint rezonanciát is, 90 fok alatt kevéssel már ez a jelenség is megszűnt teljesen.

nissan_x_trail_1_6_dci_xtronic_014Hirtelen gázadásokra is jól reagált az új Nissan X-Trail X-Tronic CVT-je, bár 1500-ig nyomatékszegénynek tűnt a viselkedés, majd e felett, hűen a technikai specifikációkban foglaltakhoz, érezhetően megugrott az erőnlét, és hozzávetőlegesen 2400 RPM-ig tartott a szufla.

Városi közlekedésnél jó szolgálatot tehet egy kifinomult Start/Stop rendszer, ez a Nissan X-Trail esetében is tapasztalható volt. 0 fok külső hőmérséklet környékén nem, viszon +2-től felfelé életre is kelt a szisztéma, bizonytalankodást nem tapasztaltunk, kigurulásnál sem állt le az alapjárat (motorfék), kizárólag a fékezés befejeztével, bő 1 másodperc késleltetéssel.

Költséghatékonyság

nissan_x_trail_1_6_dci_xtronic_013Az üzemanyag-fogyasztásra fentebb írtak nyilván pozitív hatással voltak, hiszen városi környezetben sem emelkedett a képzeletbeli mutató 6 liter/100 kilométer fölé, 5.9-nél stagnált, többszöri nullázás után is. Országúton közlekedve, 80-90 kilométer/órás sebességgel, két fővel szintén megkapó értékek születtek, 4.1-4.6 liter/100 kilométeres átlagot rögzítettünk. Autópályán, alaphangon 120, néha 130 kilométer/óránál 2300-2550 percenkénti fordulatszámon átlagosan 6.5-6.9 liter gázolajat kért a Nissan X-Trail 1.6 literes dízele.

A cikkben szereplő Nissan X-Trail modell, Tekna felszereltséggel alapáron 10 590 000 forintba kerül, az X-Tronic CVT 400 ezer forintos felárat jelent. Egyébként jelenleg az X-Trail egyetlen dízellel, a 130 lovas 1.6-ossal érhető el a kereskedésekben, a belépő szintű Visia 7 490 000 bruttó listaáron választható.

nissan_x_trail_1_6_dci_xtronic_005

2014 Nissan X-Trail 1.6 dCi 130 XTronic 2WD specifikációk

Motor

Motortípus: négyhengeres turbótöltött dízelmotor

Lökettérfogat: 1598 cm³

Maximális teljesítmény: 130 LE @ 4000 ford./perc

Maximális forgatónyomaték: 320 Nm @ 1750 ford./perc

Erőátvitel: elsőkerékhajtás, fokozatmentes CVT automata kéziváltóval

Méretek, egyéb műszaki adatok

Hossz: 4640 mm

Szélesség: 1820 mm

Magasság: 1710 mm

Tengelytáv: 2705 mm

Első gumik mérete: 225/55 R19

Hátsó gumik mérete: 225/55 R19

Tömeg, üresen: 1595 kg

Megengedett össztömeg: 2040 kg

Csomagtartó mérete: 550 liter, 1982 literig bővíthető

Üzemanyagtartály mérete: 60 liter

Menetteljesítmények

Végsebesség: 180 km/h

Gyorsulás 0-ról 100-ra: 11.4 s (gyári), 11.0 s (saját mérés)

Fogyasztási adatok

Saját, mért eredmény (átlagos használattal)

Városi: 5.9 l/100 km

Országúti: 4.3 l/100 km

Vegyes: 5.5 l/100 km

Gyárilag mért eredmények

Városi: 5.8 l/100km

Országúti: 4.7 l/100km

Vegyes: 5.1 l/100km

CO2 kibocsátás: 135 g/km

Bővebb információ a Nissan hazai honlapján, IDE kattintva.

Még több fotó: AutóAddikt Facebook oldal

A cikkhez tartozó fényképeket Canon EOS 5D Mark II fényképezővel készítettük.
Együttműködő partnereink: Acer Hungary, ASUS, Sony,  Canon, Camera Kft.
Utómunka hardver: Acer, ASUS