Főoldal Blog Oldal: 106

Statikus bemutatón ismerkedtünk a teljesen elektromos Ford Mustang Mach-E

Kimondottan izgalmas olyan autót körbejárni, amely számos újítást és innovációt tartalmaz. Főként akkor érdekes a dolog, amikor egy, már meglévő kultikus modellt, trademarkot gondolnak tovább a fejlesztők.

A Ford Mustang Mach-E már tavaly beleégett a köztudatba, azonban az értékesítés, forgalmazás mostanában teljesedik ki Európában, így Magyarországon is. A Ford hazai képviselete statikus gyorsbemutatón leplezte le a ord Mustang Mach-E-t.

Helyileg a Ford szentendrei székhézának egyik előadójában lehetett körbejárni, megtapogatni a vadonatúj ord Mustang Mach-E modellt. Kívül és belül is vizsgálódhattunk, sőt, arra is lehetőségünk adódott, hogy csápos emelőre felrakva az alvázat, akkupakkok elhelyezkedését, valamint a felfüggesztéseket is megvizslassuk.

Külön figyelmet kapott a ord Mustang Mach-E enteriőrje is, amely túl azon, hogy kimagaslóan tágas kategóriáján belül, számtalan innovációs megoldást is tartalmaz.

Hamarosan menetpróbával összekötött sajtónap is kilátásban lehet, úgyhogy majd akkor jövünk a további konkrét részletekkel, illetve utána majd lesz a szokásos 1 hetes tesztperiódus is, amikor majd megszületik a hagyományos teszt-publikáció is.

Tehát a Ford legelső sorozatgyártású, teljesen új alapokról tervezett, kifejezetten elektromos hajtású, nulla károsanyag-kibocsátású modellje, a vadonatúj Mustang Mach-E 2021 harmadik negyedévében érkezik meg az magyar márkakereskedésekbe – fogalmaz a hivatalos sajtóközlemény.

A Mustang Mach-E immár a tisztán elektromos hajtású autóra vágyó vásárlók számára is megadhatja azt a szabadságot, teljesítményt és ikonikus karaktert, ami eddig a világ legkelendőbb sportkocsijának sajátja volt. Gázadásra lelkesen reagáló, energiahatékony, akkumulátoros hajtásláncával a Mustang-család legelső SUV-változata többféle kivitelben is megrendelhető: a hátsó kereket hajtó egymotoros verzió mellett a kínálatban egy két elektromotoros, összkerékhajtású variáns is szerepel, amelynek 3,7 másodperces gyorsulási értékemár a szupersportkocsik kategóriáját idézi.

normál és kibővített kapacitású akkumulátorok választéka tekintélyes hatótávolságot garantál: a WLTP-szabvány szerint tisztán elektromos hajtással mért2, két feltöltés közt akár 610 kilométeres hatótávval minden autós nyugodtan útnak indulhat.

A Mustang Mach-E bemutatásával a Ford új dimenziókat nyit meg a kifinomult kényelmi és vezetéssegítő technológiák terén. Az új generációs SYNC megtanulja a vezető szokásait, és ennek alapján időt spóroló javaslatokat tesz3. A Telefon-a-kulcsfunkció felismeri a tulajdonos okostelelefonját, és nyitja az ajtókat. Az Intelligens Hatótávolság technológia felhőalapú konnektivitást használ a még megtehető távolság pontos kiszámításához5. Mindemellett pedig rendelkezésre állnak a Ford legújabb vezetéssegítő, parkolássegítő és balesetmegelőző technológiái6, amelyek könnyed és stresszmentes autózást biztosítanak.

Minden Mustang Mach-E vezetőjének rendelkezésére áll három különleges (Suttogó, Élvezetes és Féktelen) üzemmód, amelyekkel pillanatnyi hangulatához igazíthatja a menetdinamikát és azt, hogyan hasson az autó az érzékeire. Ráadásul a kupés vonalvezetésű, ötüléses SUV a vezeték nélküli (over-the-air) frissítéseknek köszönhetően az idők során egyre jobbá és tökéletesebbé válik.

“A Mustang Mach-E az egyik legizgalmasabb autó, amit a Ford valaha bemutatott,” vélekedett Roelant de Waard, a Ford Európa marketingért, értékesítésért és szolgáltatásokért felelős alelnöke. “Ez a kifejezetten elektromos hajtásúra tervezett jármű nagyon új, mégis jellegzetesen Mustang, és élvonalbeli, 610 kilométeres hatótávolságával éppen a megfelelő pillanatban jelenik meg Európában.”

A Ford Team Edison úgy alakította ki a Mustang Mach-E platformját, hogy teljes egészében kiaknázható legyen általa a teljesítményt javító súlyelosztás és az elektromos hajtáslánc nyomatékleadása.

Mind a normál hatótávolságú 288 cellás, 68 kWh (valós) kapacitású, mind pedig a nagyobb hatótávolságot biztosító 376 cellás, 88 kWh (valós) kapacitású lítiumion akkumulátor a két tengely között, a padló alatt kapott helyet; ezzel még mélyebbre került az autó tömegközéppontja, tovább erősítve a sportos Mustang-menetdinamikát.

A nagy teljesítményű akkumulátorokat extrém alacsony, mínusz 40 Celsius fokos hőmérsékleten is tesztelték, és vízálló burkolattal látták el, ami egy baleset során elnyeli az ütközéskor ébredő erőhatásokat. Az akkumulátort fejlett aktív folyadékhűtés- és fűtés tartja olyan hőmérsékleten, ami ideális teljesítményt és feltöltési időt biztosít.

Az akkuban tárolt áram egy vadonatúj, olajhűtésű, hátulra beépített váltakozóáramú elektromotort táplál, ami a hátsó kerekeket hajtja; az összkerékhajtású modellekben ezt egy elölre beépített elektromotor is kiegészíti. A hátsó tengelyt hajtó állandó mágneses szinkronmotor mindössze 0,5 másodperc alatt éri el csúcsnyomatékát, vagyis hihetetlenül gyorsan reagál a vezető gázparancsára:

  • A hátsókerékhajtású Mustang Mach-E teljesítménye 269 LE a normál akkumulátorral és 294 LE a nagyobb kapacitású akkuval. A forgatónyomaték 430 Nm, és az autó 6,1 illetve 6,2 másodperc alatt gyorsul álló helyből 100 km/órára. 1
  • Az összkerékhajtású Mustang Mach-E teljesítménye 269 LE a normál akkumulátorral és 351 LE a nagyobb kapacitású akkuval. A forgatónyomaték 580 Nm, és az autó 5,1 illetve 5,6 másodperc alatt gyorsul álló helyből 100 km/órára. 1
  • Az alapáron összkerékhajtással és nagyobb kapacitású akkumulátorral kínált Mustang Mach-E First Editionteljesítménye 351 LE, forgatónyomatéka pedig 580 Nm, és az autó 5,1 másodperc alatt gyorsul álló helyből 100 km/órára. 
  • Az alapáron összkerékhajtással és nagyobb kapacitású akkumulátorral kínált Mustang Mach-E GT teljesítménye 487 LE, forgatónyomatéka pedig 860 Nm, és az autó 3,7 másodperc alatt gyorsul álló helyből 100 km/órára. 1

A választható összkerékhajtás egymástól függetlenül juttat vonóerőt az első és a hátsó kerekekre, így még jobb az autó gyorsulása és kezelhetősége – márpedig éppen ez egy Mustang lényege. A Ford mérnökei kifejezetten az európai kontinens keskenyebb, kanyargósabb útjaihoz és magasabb sebességhatáraihoz hangolták a lengéscsillapítókat, a rugókat, a stabilizátorokat, a kormányművet és a hajtásláncot.

“A Mustang Mach-E kiegyensúlyozott és közvetlenül reagáló, tisztán elektromos hajtásláncát sikerült úgy kialakítanunk, hogy mindenütt képes legyen élvezetes vezetési élményt nyújtani, akár Norvégia kanyargós Trollstigen szerpentinjein, akár a szédítő sebességű német autópályákon vagy a dimbes-dombos brit vidéki utakon autóznak vele,” mondta Geert Van Noyen, a Ford Európa járműdinamikai részlegének igazgatója.

A villamos energiát jó hatásfokkal hasznosító hajtáslánccal a hátsókerékhajtású Mustang Mach-E a WLTP-szabvány szerint akár 610 kilométert képes megtenni, míg az összkerékhajtású és a First Edition változat hatótávolsága 540 km. 2

Az Intelligens Hatótávolság funkció az addigi vezetési szokások és az időjárás-előrejelzés alapján számolja ki a még megtehető utat, a felhőalapú konnektivitást is felhasználva annak felméréséhez, milyen energiafogyasztásra lehet számítani a következőkben. A többi, egymással kommunikáló Ford elektromos járműből érkező adatok alapján – amelynek tulajdonosai másokkal is megosztják az útinformációkat – még pontosabb lehet a becslés.5

A töltés gyors és kényelmes. A Ford egy opcionális Ford Connected Wallbox készüléket is kínál a Mustang Mach-E vásárlóinak, amivel otthon is gyorsan és kényelmesen végezhetik el a töltést. A 7,4, illetve 11 kWh-s kivitelben megvásárolható, falra szerelhető eszköz segítségével

a Mustang Mach-E akkumulátora körülbelül 8 óra alatt tölthető fel 10 százalékról 80 százalékra.7

A Mustang Mach-E alapfelszereltségének része még két további töltőkábel, amelyekkel út közben is bárhol megoldható a töltés. A 6 méter hosszú FordPublic Töltőkábel megfelel az Európában használatos szabványnak, így könnyen csatlakoztatható a váltakozóáramú töltőpontokhoz.A 6,7 méter hosszú Univerzális Otthoni Töltőkábel ugyanúgy csatlakoztatható az otthoni normál dugaljzatba, mint a 32 amperes, kék színű ipari aljzatokba; ez utóbbiakból még a Ford Connected Wallbox nélkül is gyorsan feltölthető az akkumulátor.

Az autó az egyenáramú gyorstöltőkkel is kompatibilis. A nagyobb kapacitású akkumulátorral felszerelt, hátsókerékhajtású Mustang Mach-E 119 kilométert képes megtenni, miután körülbelül 10 percre egy 150 kW-os IONITY gyorstöltőre csatlakoztatták.

Ugyancsak mintegy 10 percnyi gyorstöltéssel a nagyobb kapacitású akkumulátorral felszerelt, hátsókerékhajtású Mustang Mach-E, illetve a First Edition változat 107 kilométerre elegendő energiát tud felvenni. 9 Gyorstöltéssel a nagyobb kapacitású akkumulátorral felszerelt, első- és összkerékhajtású modellek akkumulátora körülbelül 45 alatt tölthető fel 10-ről 80 százalékra.9

A Mustang Mach-E mindegyik üzemmódjában rendelkezésre áll az egypedálos vezetés funkciója is, amivel nagyobb hatékonysággal nyerhető vissza az autó mozgási energiája. A gyorsítás és a lassítás a gázpedál lenyomásával vagy felengedésével vezérelhető, így még autentikusabbnak tűnik az elektromos autózás élménye. Közben persze a fékpedál is aktív marad arra az esetre, ha véletlenül erősebb fékhatásra lenne szükség.

A Mustang Mach-E modellben mutatkozik be az új generációs SYNC rendszer3, amin keresztül a vezető több mint 80 különböző beállítást módosíthat kedve szerint, az utastér belső hőmérsékletétől kezdve az üléshelyzeten át a környezeti hangulatvilágításig, így teljességgel személyre szabott utazási élményben lehet része. A rendszer gépi tanulási algoritmust alkalmazva képes az idő előre haladtával egyre jobban megérteni a vezetők szokásait, hogy pont a megfelelő időpontban élhessen a megfelelő navigációs és kommunikációs ötletekkel – így az autósnak nincs más dolga, mint a vezetésre összpontosítani.

A fejlett természetes hangfelismerés funkció tizenöt európai nyelven érti meg a természetes, hétköznapi beszédet, szóbeli utasításokkal vezérelve a szórakoztató és navigációs funkciókat, a beltéri környezetet vagy a telefonhívásokat. Hogy a kérdésekre és utasításokra a lehető legjobban reagálhasson, az új generációs SYNC rendszer a beépített intelligenciáját internetes keresések eredményeivel egészíti ki; az ehhez szükséges adatkapcsolatot az alapáron járó FordPass Connect modem biztosítja.

„Megszállottan dolgoztunk azon, hogy a Mustang Mach-E tulajdonosait a létező legszemélyesebb, legteljesebb mértékben összekapcsolt vezetési élményben részesítsük,” mondta Jan Schroll, a Ford Európa konnektivitásért felelős igazgatója. „Az új generációs SYNC a rendszer eddigi legintelligensebb változata, ráadásul minél tovább használja valaki az autóját, annál okosabbá válik. A rendszer ugyanis tudja, hogy mire (és mikor) van szüksége a vezetőnek. így az autósnak nincs más dolga, mint átadni magát a vezetés örömének.”

Az Apple CarPlay és az Android Auto rendszereket egyaránt ingyenesen előre telepítette a Ford, akárcsak a vezeték nélküli kapcsolódás lehetőségét.10 A 15,5 colos Full HD érintőképernyő letisztult kezelőfelületet jelenít meg, ami minimalista kialakításának köszönhetően rendezetten, könnyen értelmezhető módon tájékoztatja a vezetőt. Az okostelefonoknál megszokott, kétujjas parancsok (nagyítás, kicsinyítés, forgatás) itt is működnek; a képernyő alján elhelyezett, jellegzetes tárcsával pedig gyorsan és pontosan szabályozható a zenelejátszó vagy a konferenciahívás hangereje. A konnektivitást tovább javítja a SYNC AppLink, amely olyan támogatott alkalmazásokkal teremt minden eddiginél teljesebb integrációt a jármű és az okostelefon között, mint a what3words, a Waze vagy a Webex. És ha már szóba kerültek az okostelefonok: a vezeték nélküli töltőfelület is az alapfelszereltség része.

Az új generációs SYNC azzal is megkönnyíti az autózást, hogy online navigációt kínál.3 A valós idejű, illetve prediktív forgalmi információkat a TomTom biztosítja, míg a fedélzeti és felhőalapú útvonaltervezésről gondoskodó Garmin minden helyzetben a lehető leghatékonyabb útvonalat választja az autósok úti céljához. 11 Az utazások előre megtervezhetők, és az útvonalak a FordPass alkalmazás12 segítségével továbbíthatók az autónak. Az új generációs SYNC arról is tájékoztatja a vezetőt, hogy utazása során hol és mikor tudja feltölteni járművét, illetve valós idejű tájékoztatást nyújt a szabad töltőállomásokról és a töltési árakról.

A Mustang Mach-E modellben mutatkozik be a beszállást és az indítást megkönnyítő ‘Telefon-a-kulcs’ technológia is. A Bluetooth használatával a jármű azonosítja a közeledő tulajdonos okostelefonját, kinyitja az ajtózárakat, és lehetővé teszi, hogy az autós elinduljon a járművel, miközben egy pillanatra sem kell elővennie zsebéből vagy táskájából a telefonját.

Ha a készülék akkumulátora lemerülne, az autó nyitásához egy backup-kód írható be a B-oszlopon található billentyűzeten, és egy másik kód a központi érintőképernyőn az indításhoz és a vezetéshez. Ha többen is használják az autót, a Mustang Mach-E mindegyikük telefonját vagy kulcsát felismeri, és mire beülnek az autóba, a rendszer máris élesíti saját, személyes beállításaikat. Ugyancsak az autósok kényelmét szolgálja a kézhasználat nélkül nyitható csomagtérajtó is: ha a vezető mindkét keze tele van, elég meglendítenie a lábát a hátsó lökhárító alatt, és a csomagtér máris feltárul.

A választható üzemmódok segítségével az autósok bármikor a pillanatnyi hangulatukhoz igazíthatják a vezetés élményét. A Suttogó, Aktív és Féktelen beállításokat úgy programozták a Ford mérnökei, hogy a vezető tökéletesen átélhesse velük az utazás legszebb pillanatait.

Az Aktív üzemmód remek egyensúlyt teremt az elektromos hajtás csendessége és a Mustang élvezetes, izgalmas teljesítménye közt, így tökéletes választás a mindennapos autózáshoz. A kabint lágy kék hangulatfény világítja meg, miközben a dinamikus műszeregység az EcoMode működését mutatja a lehető legjobb energiahatékonyság eléréséhez.

Ha a vezető igazi borzongásra vágyik, kiválaszthatja a Féktelen üzemmódot. Ez felszabadítja az autóban szunnyadó fenevadat: a kormányzás közvetlenebb lesz, a gázreakciók gyorsabbá válnak, és lassításkor még a visszakapcsolások érzete is megvan. A felpörgetett teljesítményhez jól illik az utastérben generált motorhang, a sportos narancssárga belső világítás, és a kijelzőn megjelenő dinamikus vonalak, amelyek hűen tükrözik a gyorsulást és a húzós kanyarban ébredő oldalirányú erőket.

A könnyebb kormányzást, a finomabb gázreakciót és a legcsendesebb haladást aktiváló Suttogó beállítás a Mustang Mach-E legkiegyensúlyozottabb üzemmódja. Ezt a nyugalmat még teljesebbé teszi a Fék Tapadásvezérlés6, ami optimális tapadást biztosít a vizes vagy csúszós utakon, még több terhet levéve ezzel a vezető válláról.

“A Mustang Mach-E lehetővé teszi, hogy a vezetés élménye tényleg személyre szabható legyen, és hogy a vezető pontosan azt kapja az autójától, amit a pillanatnyi hangulata alapján elvár. Így az autó olyan társsá válik, ami azonnal reagál az ember igényeire” – mondta Matthias Tonn, a Mustang Mach-E európai programjának főmérnöke. “Az egyes üzemmódok közti váltások finomak, de az összhatás pontosan akkor formálódik át valami egészen mássá, amikor a vezető akarja.”

Az autóhoz a vezetéssegítő technológiák széles kínálata áll rendelkezésre, amelyek még kellemesebbé teszik a Mustang Mach-E használatát, hogy az autós teljes egészében kiélvezhesse az utazást. 

  • A Stop & Go rendszerrel és Sávközép funkciókkal kiegészített Intelligens Adaptív Sebességtartó Automatikabiztosítja, hogy Mustang Mach-E kényelmes és biztonságos követési távolságot tartson, miközben mindvégig a forgalmi sáv közepén tartja az autót. A rendszer az araszoló forgalomban akár állóra is fékezi az autót, majd automatikusan újra elindítja.
  • Az Aktív Parkolóasszisztens 2.0segítségével az autó teljesen automatikusan, egyetlen gombnyomásra beáll a párhuzamos vagy merőleges parkolóhelyekre.
  • Az Automatikus Vészfékezéssel kiegészített Ütközésre Figyelmeztető rendszerfelismeri a gyalogosokat és kerékpárosokat az autó előtt – sőt azokat is, akik keresztezhetik a jármű nyomvonalát –, és ha ütközésveszély esetén a vezető nem reagál a figyelmeztető jelzésre, a rendszer automatikusan fékez.
  • A Holttérfigyelővel kiegészített Sávtartó rendszer érzékeli a Mustang Mach-E holtterében, hátulról megjelenő járműveket, és ellenkormányzással figyelmezteti a vezetőt a veszélyre, ha ilyenkor szeretne sávot váltani.

A Mustang Mach-E elnyújtott, erőteljes motorháza, klasszikus sziluettje, agresszív fényszórói és jellegzetes, háromosztatú hátsó lámpái már első pillantásra egyértelműen elárulják, hogy ez az autó egy Mustang.

Az új elektromos hajtásnak és a padló alá beépített akkumulátoroknak köszönhető a SUV-arányokkal megalkotott, öt felnőtt ember számára kényelmes helyet kínáló Mustang Mach-E kabinjában rengeteg tér jut a barátoknak, a gyerekeknek és a csomagoknak.

Alaphelyzetben 402 liternyi csomagtér áll rendelkezésre, ami a hátsó üléssor ledöntésével 1420 literre bővíthető; mindezt egy első csomagtartó egészíti ki, hiszen a gépháztető alatt nincs belsőégésű motor. Ez a 81 literes tárolórekesz folyóvízzel is kimosható, így ideális a vizes vagy sáros sportruházat, a túrabakancsok vagy a szörfruhák szállítására.

Bármerre tekintünk az utastérben, mindenütt formás, modern dizájn-megoldásokat és intelligens funkciókat találunk. Az autóhoz rendelhető prémium B&O hangrendszer hangszórói észrevétlenül olvadnak bele a műszerfalba, végignyúlva a szellőzőnyílások fölött, mint egy sound bar – ez a megoldás egyébként elnyerte az iF DESIGN AWARD 2020 díját. 1Mindemellett a tradicionális Mustang-formák is visszaköszönnek, amire jó példa a dupla árnyékolós műszeregység.

Még a fixen beépített panoráma üvegtető is rejt egy apró titkot: az tető speciális infra-szűrő bevonata nyáron hűvösebben, télen pedig melegebben tartja az utasteret. Emellett az üvegben egy belső szűrőréteg is található, ami az UV-sugárzás ellen biztosít védelmet.

A Mustang Mach-E tulajdonosa már a legelső pillanattól úgy érezheti, hogy autója kifejezetten az övé, hiszen az új Jármű Távbeállítás funkció segítségével még átvétel előtt konfigurálhatja vadonatúj járművét. Ehhez egyszerűen csak létre kell hoznia egy személyes profilt, ahol elmentheti kedvenc beállításait és a gyakran felkeresett helyszíneket – például a munkahelyét vagy a szupermarketet –, sőt a biztonság kedvéért a közeli töltőállomásokat is.

Online vagy a FordPass alkalmazáson12 keresztül is elvégezhető számos olyan személyes beállítás, mint például a mindennapos munkába indulás időpontja, a kabin hőmérséklete vagy az akkumulátor töltési szintje, sőt a Mustang Mach-E választható üzemmódjai is személyre szabhatók.

A személyes profilt az informatikai felhő tárolja, így amikor a vásárló megkapja a kulcsokat és először kapcsolja össze okostelefonját az autójával, minden beállítás betöltődik a járműbe – így nem kell bajlódnia az új adatok megadásával, hanem már indulhat is. 

“Tökéletesen kiaknázzuk a konnektivitásban rejlő előnyöket. Vásárlóink még új autójuk átvétele előtt elvégezhetik saját beállításaikat. A FordPass segítségével a távolból is beprogramozhatják legfontosabb célállomásaikat, kiválaszthatják az általuk preferált üzemmódot és sok mást is” – tette hozzá de Waard.

A vezeték nélküli, más néven ‘over-the-air’ frissítések révén az autó folyamatosan tökéletesedik, még akkor is, ha tulajdonosa éppen otthon üldögél – vagyis nem kell arra várni, hogy a programfrissítés megtörténjen.

Számos frissítést két percen belül aktivál a rendszer, némelyik pedig gyakorlatilag láthatatlan marad a tulajdonos számára, aki azt is megválaszthatja, hogy mikor menjen végbe a frissítés: akár úgy is beprogramozhatja a rendszert, hogy az update akkor történjen meg, amikor egyébként nem használná a gépkocsit – például az éjszaka közepén. A Mach-E szinte minden számítógépes modulja vezeték nélkül frissíthető, vagyis a Ford olyan teljesítménynövelő és teljesen új funkciókat is képes telepíteni, amelyek még nem is léteztek, amikor a tulajdonos megvásárolta az autót.

A Mustang Mach-E tulajdonosai az iparág élvonalába tartozó hálózatára támaszkodhatnak, ami Európa-szerte akadálytalan hozzáférést biztosít a feltöltő pontokhoz.

Azok a vásárlók, akik idén és 2021-ben rendelik meg a Mustang Mach-E modellt, öt éven át ingyenes hozzáférést5élvezhetnek a FordPass Töltőhálózathoz – Európa egyik legnagyobb nyilvános töltőpont-hálózatához –, ami mára több mint 155.000 töltőállomást ölel fel Európában.

A NewMotion céggel kialakított együttműködésnek köszönhetően a FordPass alkalmazással a Ford ügyfelei már 21 országban egyszerűen, ugyanazzal az ügyfélfiókkal kezdeményezhetik és fizethetik ki a feltöltést, miután az alkalmazással megtalálták a legközelebbi töltőállomást.

Emellett a Mach-E vásárlói egy éves ingyenes hozzáférést5 kapnak az IONITY gyorstöltő-hálózathoz is, amely most alakult meg 300 feltöltő ponttal, és a tervek szerint az év végéig 400 állomást számlál majd. A Ford az IONITY konzorciumnak is alapító tagja és részvényese; a társulás célja, hogy gyorstöltő állomásokat létesítsen a legfontosabb európai helyszíneken és az autópályák mentén.

[TESZT] Ford Puma ST X – méregzöld méregzsák

Csakis zöldben, ST-zöldben a Ford Puma ST-t. Ugyanis az ST-zöld létező fogalom, egy létező jelző. Bár az RS is volt zöldben. amolyan almazöldben anno, akkor, amikor még a Volvo-féle 5 hengeres 305 lovas benzinmotor hajtotta. Azóta elég sokat változott a világ, manapság egy ST kategóriás – jelen esetünkben Puma – sorhármas, de azért 200 lóerős. Teszteltük.

Alapjaiban véve a küllem jól határozza meg a Ford Puma ST X lényegiségét, a szalagcímben/felvezetésben említett színárnyalat egyszerre utalhat a sportos agilitásra, valamint még egy fontos tényezőre: a környezettudatosságra. Mert bármilyen furcsa, a Ford Puma ST X környezettudatos szemlélettel készült, annak ellenére, hogy piszok jól domborít gyakorlatban. Nagyjából minden téren.

A küllem magáért beszél, teljesen uniszex, mindkét nem számára teljesen emészthető. Nincs az, hogy ez egy kisautó, nincs az, hogy feminim maga a jelenség; minden egybe lett gyúrva a Ford Puma ST X-ben ahhoz, hogy univerzálisan legyen közkedvelt. És az is, hiszen az eladások e területén a Fordnak optimálisak, annak ellenére, hogy nem kevés szkeptikusság övezte az autó korai dizájnterveinek bemutatását szakmai berkekben.

Némi áthallással, de rettentően sportosan

Legyen sportos a küllem? Hajazzon a Cayenne-re vagy a Cayman-ra az orr-dizájn? Miért is ne, bár inkább ne hasonlítgassunk, a Ford Puma ST X egyedi, és utánozhatatlan. Nincsen ugyanis a globális termékpalettán még egy ennyire pajkos, játékos, arcra derűt csaló mini SUV, mint ez: a hatalmas “szemek” tökélyre hangoltan fogják körbe a hangsúlyos hűtőmaszkot, majd az alsó részen lévő légbeömlőkkel nem komplikált számára harmonikus egységet alkotni. Utóbbiak matt fényezéssel, mert úgy sokkal illusztrisabb, sportosságot sugallóbb.

Jól látszik az ültetés is oldalról: az alapszintű Pumák magasabbak, érzetre is, vezetésnél pedig teljesen egyértelművé válik eme opció haszna gyakorlatban. Mindez oldalnézetből jön ki a legjobban, mint ahogyan az a furcsa kettősség is, amely egyszerre jelent hatchback és SUV jelleget. Az ajtók alsó traktusára rajzolt fénytörés-vonalak optikailag jól szélesítik a kasznit, csakúgy, mint a sárvédőívek hangsúlyossága.

Hihetetlen jól néz ki hátulról is a Ford Puma ST X, ugyanis az orr- illetve az oldalfelületeken megkezdett formaiság itt is remekbeszabottan köszön vissza. Mindenféle felesleges sallang és túlzás nélkül, hajazva a letisztult minimalista irányvonalra – két termetes lámpatest, homológ középső felület gigászi Puma-felirattal (ez az aktuális Ford stílusjegyek egyik domináns verziója ugyebár), diffúzor, valamint markáns kipufogóvég.

Sebességimádó családoknak (is)

Máris az látszik, hogy a Ford Puma ST X lehet egyszerre családi, vagy inkább családcentrikus autó, de lehet sportautó is a kihegyezetebb fajtából. Legyen hot hatch, mert ez a mostanság használt szakkifejezés, s persze az is tényleg, mert minden olyan tulajdonsággal bír, mint amilyennek a Ford ST paletta-képviselőinek lennie kell.

S ez még csak a külcsín, de milyen a belbecs? Az enteriőr hordozza a jelenkori Ford, és azon belül is az ST tulajdonségokat. Nem, középre helyezett cockpit kiegészítő analógok nincsenek – bár az inkább RS-jellemző (volt), van helyette élére álított tablet infotainment, ami minden autó nélkülözhetetlen kelléke jelenleg. A Ford Puma ST X-nek jól is áll, csakúgy, mint az alsó körívében kiegyenesített masszív fogású kormánykerék, a fémhatású műanyagberakásos váltógomb, vagy épp a sportpedálok.

Recaro, de nem fapad

Méltóan ahhoz, hogy a Ford Puma ST X egy hot hatch sportautó, természetesen az üléseket a Recaro jegyzi, hímzett feliratokkal, a fejtámla alatti részen pedig virít az ST logó. A háttámlák meglepő módon most annyira nem keskenyek, viszont kimagaslóan jól tartanak, csakúgy, mint az ülőlapok – nincs csúszkálás, csak masszív odaszegezés.

Hátul értelemszerűen az ülések lágyabbak az elsőkénél a Ford Puma ST X-nél, a férőhelyek átlagosak. Itt két közepes testalkatú felnőtt kényelmesen elutazgathat, s még a fej- és vállterek sem okoznak csalódást. a hely relatíve nagy és bőséges.

Imádjuk a Puma modellek csomagtartó kialakítását! Nyilvánvaló, hogy a Ford Puma ST X csomagtere is ugyanolyan, mint a basic modelleké, tehát 456 literes, viszont a padlót felhajtva egy hatalmas rekeszt kapunk még, ahová temérdek szállítandó dolgot még besuvaszthatunk. Praktikusság felsőfokon, kategóriájának leginnovatívabb megoldása ez.

Bődületes háromhengeres

Háromhengeres, 1497 köbcentis aggregát került a Ford Puma ST X orrába, mely kerek 200 lóerőt képes produkálni 6000-es RPM-en, hozzá combos 320 Newtonméter forgatónyomatékkal. A nyomatékgörbe 1600-nál indít, és 4000-ig kőkeményen épít felfelé, de utána sem fogy el a szufla vészesen. A hatgangos manuális váltó áttételezése rövid az első három fokozatnál főleg, a motor karakterisztikájához kitűnően lett hangolva.

Gázreakciók tekintetében is elemében a sorhármas egyötös, turbólyuk teljesítményleadásnál minimális, és 6700-nál kénytelen leszabályozni a rendszer. Viszont olyat tol ez a kicsi motor, hogy elképesztő, 4000 felett forgatva pedig egy pillanatra sem érezzük, hogy a váltások közt elfogyna az erő. Mondjuk mindehhez kissé kávédarálós a hangorkánnak nem nevezehető hatás, de hát ez van, ez a downsizing egyik velejárója ebben a kategóriában. Mindezek tekintetében kipufogóhang nem nagyon van, legalábbis olyan, mint amilyet egy ilyen jellegű, karakterű autótól elvárnánk. Viszont cserébe sziklaszilárd futóművet és felfüggesztést kapunk, amely gyakorlatilag bármilyen nehézségű kanyarból kihozza az autót.

Viszonylag alacsony fogyasztást produkélt a tesztelt Ford Puma ST X, városi használat mellett átlagosan 7.9-8.1, országúton pedig 4.8-5.1 literes értéket rögzítettünk.

Mennyiért?

Nem mérik olcsón a Ford Puma ST X-et: a belépő ár 11.5 millió forint, a tesztautó pedig 12.8 millió forintba kerül.

2021 Ford Puma ST X specifikációk

Motor

Motortípus: soros elrendezésű 3 hengeres turbómotor

Lökettérfogat: 1497 cm³

Maximális teljesítmény: 200 LE @ 6000 ford./perc

Maximális forgatónyomaték: 320 Nm @ 1600-4000 ford./perc

Erőátvitel: fronthajtás, 6 sebességes manuális kéziváltó

Méretek, egyéb műszaki adatok

Hossz: 4226 mm

Szélesség: 1805 mm

Magasság: 1533 mm

Tengelytáv: 2588 mm

Első gumik mérete: 225/40 R19

Hátsó gumik mérete: 225/40 R19

Tömeg, üresen: 1358 kg

Megengedett össztömeg: 1815 kg

Csomagtartó mérete: 456 liter, 1216 literig bővíthető

Üzemanyagtartály mérete: 42 liter

Menetteljesítmények

Végsebesség: 220 km/h

Gyorsulás 0-ról 100-ra: 6.7 s (gyári), 6.5 s (saját mérés)

Fogyasztási adatok

Saját, mért eredmény (átlagos használattal)

Városi: 7.2 l/100 km

Országúti: 4.4 l/100 km

Vegyes: 6.8 l/100 km

Gyárilag mért eredmények

Városi: N/A l/100 km

Országúti: N/A l/100 km

Vegyes: 6.8 l/100 km

CO2 kibocsátás: 155 g/km

Bővebb információ a Ford magyarországi képviseletének honlapján, IDE kattintva.

Még több fotó: Autóaddikt.huFacebook oldal

Fotó: Autóaddikt.hu

Együttműködő partnereink: HuaweiAcer Hungary

Utómunka hardver: Acer

Mercedes-Benz CLS: meghatározó stílussal, felfokozott érzelmekkel

A Mercedes-Benz CLS a modellfrissítést követően még dinamikusabb megjelenésű, mint elődje. Az új hűtőmaszk és első lökhárító párosa még erőteljesebben fejezi ki a négyajtós kupé lendületességét. A belső tér az új kárpitokkal és díszítő elemekkel, valamint az új generációs kormánykerekekkel válik még vonzóbbá. Az átfogó átalakuláson átesett kupé alapára bruttó 28.273.000 forint regisztrációs adóval.

A megújult Mercedes-Benz CLS 220 d alapára bruttó 28.273.000 forint regisztrációs adóval – ez jelenti a beszállót a négyajtós kupé világába. A kínálat másik végét a Mercedes-AMG CLS 53 4MATIC+ képviseli: a különösen dinamikus csúcsmodell bruttó 38.840.000 forinttól érhető el, szintén regisztrációs adóval. A megújult CLS már rendelhető, az első modellek pedig júliusban érkeznek meg a márkakereskedésekbe.

A legfontosabb felszerelések áttekintése:

  • A Widescreen Cockpit esetében a központi kijelző és a műszercsoport közös egységben foglal helyet. A központi kijelző intuitív módon, érintéssel is vezérelhető.
  • Az MBUX Augmented Reality kiterjesztett valóság funkciója a grafikus navigációt a közlekedés előrejelzésekkel együtt, élőképként vetíti ki a központi kijelzőre.
  • A karosszéria megemelésére és lesüllyesztésére is képes önszintezőt a különösen gyorsan reagáló többkamrás AIR BODY CONTROL légrugózás opcióként elérhető.
  • A Vezetői Segédrendszerek PLUS csomag többek között a DISTRONIC aktív távolságtartó asszisztenst, az aktív kormányzás asszisztenst, az aktív fékasszisztenst, a kitérést biztosító kormányzás asszisztens, az aktív sávtartó asszisztenst, az aktív holttérfigyelő asszisztenst, az aktív Stop-and-Go asszisztenst, a PRE-SAFE® PLUS rendszert és az oldalsó PRE-SAFE® impulzust tartalmazza.
  • Két új díszítőelem kérhető a műszerfalra és a középkonzolra egyaránt: a nyíltpórusú barna diófa és a magasfényű szürke fabetét. 
  • Az ENERGIZING csomag akár ötféle különböző ENERGIZING komfort programot, valamint az ENERGIZING COACH funkciót foglalja magában. 
  • Az ENERGIZING Plus csomag akár hatféle ENERGIZING komfort programot kínál az ENERGIZING COACH funkció mellett. Továbbá magában foglalja az első multikontúr üléseket, az első ülések klimatizálását (fűtés és szellőztetés), a Hőkomfort csomagot, az AIR-BALANCE csomagot és az Ambiente megvilágítást.
  • Az AMG Night csomag II megrendelése esetén a Mercedes-AMG CLS 53 4MATIC+ hűtőrácsa, hátsó Mercedes csillaga és modellfelirata fekete krómozást kap. A csomag az AMG Night csomaggal együtt érhető el.
  • Az AMG DYNAMIC PLUS csomag számos külső és belső kiegészítővel fokozza a Mercedes-AMG CLS 53 4MATIC+ dinamikus kvalitásait. A Drift móddal rendelkező „RACE” vezetési üzemmódban különösen sportos, versenypályás menetteljesítményeket tapasztalhatunk meg.

A dízel modellek áttekintése:

  CLS 220 dCLS 300 d 4MATICCLS 400 d 4MATIC
MotorMotorszámOM 654OM 654 MOM 656
HengerekElrendezés /hengerszámS4S4S6
Lökettérfogatcm³1.9501.9932.925
TeljesítménykW/lóerő143/194195/265243/330
hozzá tartozó fordulatszám1/min3.8004.2003.600-4.200
Kiegészítő ISG teljesítménykW/ lóerő15/20
Maximális forgatónyomatékNm400550700
hozzá tartozó fordulatszám1/min1.600-2.8001.800-2.2001.200-3.200
Kiegészítő ISG nyomaték 200
Vegyes üzemanyag-fogyasztás (NEDC)l/100 km4,8-5,15,5-5,86,2-6,5
Vegyes CO2-kibocsátás (NEDC)g/km128-135144-153163-172
Vegyes üzemanyag-fogyasztás (WLTP)l/100 km5,5-6,45,8-6,66,7-7,4
Vegyes CO2-kibocsátás (WLTP)g/km143-167153-178175-194
Gyorsulás 0-100 km/hs7,56,45,2
Végsebességkm/h237250250
Alapárforint   

A benzines modellek áttekintése:

  CLS 350CLS 450 4MATICCLS 53 4MATIC+
MotorMotorszámM 264M 256M 256
HengerekElrendezés /hengerszámS4S6S6
Lökettérfogatcm³1.9912.9992.999
TeljesítménykW/ lóerő220/299270/367320/435
hozzá tartozó fordulatszám1/min5.800-6.1005.500-6.1005.500-6.100
Kiegészítő ISG teljesítménykW/ lóerő16/2216/22
Maximális forgatónyomatékNm400500520
hozzá tartozó fordulatszám1/min3.000-4.0001.600-4.0001.800-5.800
Kiegészítő ISG nyomaték 250250
Vegyes üzemanyag-fogyasztás (NEDC)l/100 km7,0-7,38,1-8,58,7-9,0
Vegyes CO2-kibocsátás (NEDC)g/km161-168185-195199-206
Vegyes üzemanyag-fogyasztás (WLTP)l/100 km7,5-8,68,3-9,29,2-9,6
Vegyes CO2-kibocsátás (WLTP)g/km171-196189-209209-219
Gyorsulás 0-100 km/hs6,14,84,5
Végsebességkm/h250250250[1]
Alapárforint   

[1] Elektronisch abgeregelt, mit AMG Driver’s Package 270 km/h

Matchbox Germany 2021: 2/12 1990 VW Transporter Crew Car, 9/12 1969 BMW 2002

Idén, 2021-ben a Matchbox tematikus kollekciókkal is erőrukkolt, egyebek mellett Németország és Nagy-Britannia tekintetében. Most a Matchbox Germany 2021 kollekció két jeles darabját mutatjuk be az Autóaddikt.hu olvasóinak.

2/12 1990 VW Transporter Crew Car

Nem hiányozhat egyetlen gyűjteményből sem az 1990 VW Transporter Crew Car. Ez egy csapatszállító kisteherautó, rövidített platóval, 112-es segélyhívószámmal és az autentikus német láthatósági csíkkal az oldalakon.

A modellt a Matchbox 2016-ban dobta piacra, majd 2017-től több színösszeállításban is beszerezhető. 2021-ben pedig a Matchbox Germany 2021 kollekciót gazdagítja.

9/12 1969 BMW 2002

Igazi oldtimer klasszikus a 69-es évjáratú BMW 2002, melyet Matchbox formában 2019-ben dobtak piacra.

Az MB1173 kódjelű modell több színben érhető el, szerkesztőségünkhöz a klasszikus kék árnyalatú fényezéssel felvértezett darab érkezett.

Együttműködő partnerek: Mattel, Acer

2023-ban a Ford új kishaszonjárművet gyárt Krajovában, a következő évben pedig már egy tisztán elektromos hajtású változat is készül

A Ford megerősítette, hogy 300 millió dolláros beruházással készíti fel a romániai Krajova üzemet egy új kishaszonjármű 2023-as gyártására. A modell kínálatában a 2024-ben bemutatkozó, tisztán elektromos hajtású változat is szerepel, ami az első olyan sorozatgyártású, tisztán elektromos hajtású autó lesz, ami Romániában készül.

“A Krajova üzem működése nagyban hozzájárul a Ford világszintű versenyképességéhez és rugalmasságához. Az, hogy az új kishaszonjármű Romániában készül majd, jól példázza eredményes együttműködésünket a helyi beszállítókkal és az itteni közösséggel, ami a Ford Krajova csapatának érdeme” – nyilatkozta Stuart Rowley, a Ford Európa elnöke.

“A tisztán elektromos modellváltozat 2024-es gyártásával Krajova lesz a harmadik európai üzemünk, ahol ilyen járművek születnek. Nemrégiben nagy összegeket invesztáltunk a Ford Kölni Villamosítási Központba és a Ford Otosan törökországi Kocaeli gyárába, most pedig újra egyértelmű jelét adjuk annak, hogy haszongépjárműveink vásárlóit egyre gyorsuló iramban szeretnénk átvezetni egy nulla károsanyag-kibocsátású Európába.”

Februárban a Ford bejelentette, hogy 2024-re teljes haszongépjármű-palettáján elérhetővé teszi a nulla károsanyag-kibocsátású hajtásláncokat, és hogy 2030-ra a Ford haszongépjárművek kétharmadát várhatóan már tisztán elektromos vagy plug-in hibrid hajtással rendelik meg a vevők.

Az új kishaszonjármű kínálatában a Ford legmodernebb benzin- és dízelmotorjai is szerepelnek majd, köztük fejlett dízel erőforrások a nagy-britanniai Dagenham Motorgyárból és sebességváltók a szintén brit Ford Halewood Transmissions Limited vállalattól.

Ford Krajova: világszínvonal

A Ford a mostani összeggel együtt eddig közel 2 milliárd dollárt fektetett be romániai tevékenységeibe a Krajova üzem 2008-as megvásárlása óta.

Az elmúlt években a gyárat nagy mértékben modernizálták, munkába állítva több mint 600 robotot, ami tovább javította a karosszériaüzem, a présüzem, a fényező részleg, a kárpitozó üzem és a futómű részleg hatékonyságát és minőségét. A világszínvonalú autó- és motorgyár mintegy 6000 ember számára biztosít munkalehetőséget.

A Krajova üzemben 2019 októberében készült először elektromos hajtású autó (a Ford Puma mild hibrid), és a mai bejelentés egy újabb mérföldkövet jelez, hiszen itt gyártanak majd először Romániában tisztán elektromos hajtású járművet. A Puma mellett Krajovában készítik még a Ford EcoSport kisméretű SUV-t és a többszörösen díjnyertes 1,0 literes EcoBoost motort is.

“Új beruházásunk Krajova jövőbe azt a reményünket is jelzi, hogy a román kormány biztosítja majd a legfontosabb fejlesztéseket a versenyképes gyártási környezet támogatásához az itteni régióban, beleértve a közlekedési infrastruktúra nagyon fontos korszerűsítését,” mondta el Rowley.

Az új jármű gyártásának kezdetéről és az autó részletesebb termékjellemzőiről a bevezetés dátumához közelebbi időpontban tesz majd közzé további információkat a Ford.

Hivatalos: cégnevet változtatott a Kia

A márka átalakulási terveinek és globális perspektívaváltásának megfelelően, a fenntartható mobilitási szolgáltatóvá való átalakulás jegyében a Kia Motors Hungary is megváltoztatta hivatalos cégnevét.

Azzal, hogy a név Kia Motors Hungary-ről Kia Hungary-re változik, a cég határozottan kifejezi a vállalat tavaly bemutatott hosszútávú átalakulási tervében (a Plan S-ben) foglaltak iránti elkötelezettségét. A cél, hogy a márka világszinten is vezető szerepet töltsön be mint fenntartható mobilitási szolgáltató. Ennek a folyamatnak fontos része az új, villamosított hajtású és tisztán akkumulátoros-elektromos modellek bemutatása éppúgy, mint új mobilitási módok és szolgáltatások bevezetése, és a speciális, úgynevezett „feladatra tervezett” járművek piacra vitele. Mindezek mellett a Kia folyamatosan alakítja egyre tisztábbá és fenntarthatóbbá gyártási, termelési folyamatait, jelentős részben tiszta energia felhasználásával és az újrahasznosítási arány növelésével.

A Kia az akkumulátoros elektromos járművek népszerűsítésére törekszik világszerte: 2026-ig összesen hét ilyen, eleve tisztán elektromos hajtásra tervezett új modell bevezetése a cél. A több szegmensben érkező friss modellek sorában éppúgy lesznek személyautók és szabadidős modellek, mint egyterűek, valamennyi közös jellemzője az iparági élvonalba tartozó technológia, a hosszú hatótáv és a gyors tölthetőség. Az alapot minden esetben a márka globális elektromos padlólemeze, az E-GMP adja. Az átalakulás izgalmas folyamata az új EV6 crossover márciusi bemutatásával már el is kezdődött.

A cégnév megváltoztatása is e folyamat fontos része, a cél, hogy a márka minél többekhez jusson el, és minél többek érdeklődését keltse fel.

Eladó Dieter Bohlen egykori W140-es Mercedes-Benz CL 600 kupéja

A mobile.de-n bukkantunk rá az egykori Modern Talking frontemberének, Dieter Bohlen-nek 1994-es évjáratú Mercedes-Benz CL 600 kupéjára. Az autót csekély 29900 eurós áron kínálják.

A 6 literes V12 motorral szerelt kupébálna presztízsét nyilván nagyban feldobja az, hogy Bohlen volt az első tulaj, még a kilencvenes évek közepén. Ha az adatok ténylegesen hitelesek, az autóban jelenleg mindössze 128 ezer kilométer van, ami egyébként hihető, hiszen a fotók alapján egy rendkívül megkínélt állapotú 140-es kupéről (CL) van szó.

Az S600 balesetmentes, s ahogy a felvezetésben említettük, összesen – Bohlen-nel együtt – 2 tulaja volt eddig. Ez már a 394 lovas (az első szériás 600-asok még 408 lőerőt tudtak, aztán a környezetvédelmi normák és szabályozások miatt lenyisszantottak 14 lóerőt a teljesítményből, így pár grammal csökkent a CO2-kibocsátás is nyilván).

Valamilyen hirtelen ötlettől vezérelve az autóra ráerőltettek egy AMG packettet, lehet, ezt nem kellett volna, ugyanis így már nem annyira autentikus az S600 kupé, és nagyon valószínű az is, hogy anno Dieter Bohlen-nél még az eredeti gyári színekben tündökölt az autó.

Persze az látszik, hogy a CL600-as temérdek extrával lett felszerelve, legalábbis olyanokkal, amelyek az első facelift előtt elérhetőek voltak.

Értelemszerűen még PTS (parkolássegéd), valamint GPS navigáció nem volt még az autóban, viszont sibeda, automata klíma, elektromos tükrök, sofclose és még sok egyéb opció díszíti az extralistát.

S arra, hogy kissé custom-made az autó, más jel is utal: az extrák felsorolásánál helyt kapott még egy Lorinser-csomag is – óracsoport (?) és kipufogó.

Forrás/fotók: mobile.de

Túl az első 500 kilométeren: Nissan LEAF-tartóstesztünk első milestone-ja

Mindig ildomos valamihez – mondjuk egy számhoz – kötni az első nagy mérföldkövet. Nissan LEAF 40 kWh-tartóstesztünk első ilyen milestone-ja az 500 kilométeres megtett távolság.

Mondhatjuk, sokfelé autóztunk a LEAF-fel, és az elmúlt napok leforgása alatt máris számos tapasztalattal, s persze élménnyel gazdagodtunk. Ha olvasóink esetleg nem követték volna eddig a 40 kWh-s akkupakkal szerelt Nissan LEAF kalandjait az Autóaddikt.hu-nál, a Techaddikt.hu-nál, illetve a Napimagazin.hu-nál (pluszban még hamarosan a Szépségnapló.hu-n is), akkor érdemes az ebben a mondatban elterülő linkekre kattintani, és utólag visszaolvasni azokat.

Bízunk benne, hogy a cikkekből tényleges infót tudnak meríteni mindazok, akik Nissan LEAF vásárlásán törik a fejüket, vagy azok is, akiket csak pusztán, mint high-tech jelenség érdeli a LEAF.

Cikksorozatunkat az elkövetkezendő hetekben is folytatjuk természetesen, mindig kerítve valami olyan érdekes témakört, amely valamelyik felületünkön remekül helytáll. A témák kimeríthetetlenek, a napi helyzetszituációk pedig adják magukat – kiváltképp, ha elektromos autózásról, és konkrétan egy Nissan LEAF-ről van szó.

Együttműködő partnereink: Nissan Magyarország, Nissan Solymár-Szalay Kft., Huawei, HTC, Acer

Kia épülethálók új élete

Lépten-nyomon épülethálókkal találkozunk a városban, melyek forgalmas csomópontokban és utcákon, óriási felületen hirdetik a Kia modelleket és az aktuális akciókat.

A Kia látványos módon zöldül, évről évre egyre több alternatív hajtású modellt kínál környezettudatos ügyfeleinek, ezzel is csökkentve a szén-dioxid kibocsátást.

Kreatív ötlettől vezérelve, és a környezetvédelmet szem előtt tartva a Kia két épülethálója új életre kelt: a 10,711,2 méteres, és a 14,210,2 méteres, azaz az összesen 264,68 négyzetméternyi műanyag a lebontása után sem szennyezi a környezetét, hiszen nem az enyészeté lett, hanem újrahasznosítás keretében kényelmes és praktikus táskák készültek belőlük.

A 264,68 négyzetméter műanyagból 300 darab táska készült.

A zöldülés keretében a Kia Hungary Kft. vállalati gépjárművei is lecserélődtek: a korábbi benzines és dízel modellek helyett ettől az évtől a munkatársak plug-in hybrid Kia modellekkel róják az utakat, ezáltal is csökkentve a CO2-kibocsátást.

A Mazda MX-81 születése és megújulása – 80 év olasz hatás a márka dizájnjára

Már elérhető Európa-szerte a Mazda új dokumentumfilmje, Az Idő Alakja a Youtube-on angol felirattal. A 13 perces dokumentumfilm – melyet a Mazda Italia megbízásából a Lungta Film készített – az első Mazda koncepció autó, a futurisztikus MX-81 történetét meséli el, 40 évvel annak Tokió Autószalonon történő leleplezése után.

A kisméretű, ék-alakú kupét Marc Dechamps tervezte a torinói Bertone-stúdió számára. Az MX-81 volt az első koncepció autó, melynek nevét az MX előtaggal látták el (Mazda eXperimental, tehát kísérleti modell) – s a márkánál azóta ez a rövidítés mindig a legkülönlegesebb autókat jelöli, melyek szembe mennek a konvenciókkal, új értéket hoznak létre, piaci kategóriától függetlenül.

A legtöbb prototípust bezúzzák, miután kiállították, de 2019-ben Nobuhiro Yamamoto – aki a bolygódugattyús motor és az MX-5 programmenedzsere volt 40 éven keresztül – felfedezte az MX-81-et a hirosimai Mazda-központ egyik raktárában. A koncepcióautót Olaszországba szállították, ahol a torinói SuperStile stúdió teljes körűen restaurálta, felújította Flavio Gallizio vezetésével. A helyreállítást a Milánói Dóm előtt készült, híres MX-81 fotók reprodukálásával ünnepelték meg.

Ennek apropóján készült el a dokumentumfilm is, mely az MX-81 keletkezését mutatja be, valamint a kialakuló kapcsolatot az olasz dizájn és a japán mérnöki kivitelezés között; ezáltal derül fény egy olyan együttműködésre, amely az MX-81 születése előtt 20 évvel, egész véletlenül kezdődött.

Olasz dizájn és japán technológia

1960-ban Hideyuki Miyakawa, egy fiatal autóipari újságíró Olaszországba utazott, hogy találkozzon Giorgetto Giugiaro-val – aki akkoriban a Bertone-dizájnstúdiót vezette – a Torinói Autószalonon. Ekkor találkozott későbbi feleségével is, Marisa Bassano-val, egy japán-olasz tolmáccsal, aki szenvedélyesen szerette az autókat. 1961-ben Marisa látogatást tett a Mazda hirosimai gyárában, ennek köszönhetően Miyakawa találkozott Tsunei Matsuda-val, a Mazda akkori elnök-vezérigazgatójával, és a két férfi beszélgetni kezdett a formaterv fontosságáról a japán autóiparban.

Hideyuki és Marisa közvetítőként dolgoztak a legendás olasz dizájnstúdiók (Bertone, Ghia, Pininfarina) és a japán autógyártók között. Ennek eredménye lett a Mazda és a Bertone által közösen fejlesztett, Giugiaro által rajzolt Mazda Familia és Luce, s ez folytatódott akkor is, mikor Giugiaro a Ghia-nak kezdett dolgozni – így készült az MX-81, 1981-ben.

40 éves az MX-jelölés

Az MX-jelölést több mint tucatszor használták azóta egy sor Mazda-fejlesztés esetében, koncepció- és versenyautókra egyaránt. 2010-ben Ikuo Maeda, a Mazda globális dizájn-vezetője (Matasaburo Maeda fia. Apja a Mazda vezető-tervezőjeként dolgozott az olaszokkal a Luce modell időszakában) kapta a feladatot, hogy átfogó, mindenre kiterjedő és egységes formanyelvet rajzoljon a Mazdának. Ikuo Maedának fejében még megvolt a korábbi, olasz-japán együttműködések emléke, és egy nagyon sikeres, megkülönböztető dizájnt alkotott, mely az MX-30-on, a Mazda első, teljesen elektromos autóján is észrevehető; 60 év olasz hatás a Mazda dizájnra.

LEGFRISSEBB

[TESZT] Kia Niro 1.6 GDI PHEV Platinum – nagyon élhető, mindennapi...

0
A Kia Niro 1.6 GDI PHEV Platinum újraértelmezi a hétköznapi autózás fogalmát: ötvözi a környezettudatos technológiát a mindennapi használat praktikumaival, mindezt úgy, hogy közben...

TESZTJEINK