Főoldal Blog Oldal: 108

Sanghaji Autószalon 2021: új Lexus ES

Az Európában és hazánkban 99%-ban öntöltő hibrid elektromos autókat értékesítő Lexus a Sanghaji Autószalonon mutatta be egyik legfontosabb hibrid zázlóshajója, a felsőkategóriás luxuslimuzing ES új generációját. A világ legzöldebb luxusautógyártója még magasabb szintre emelte a Lexus ES modellekre hagyományosan jellemző, kivételesen csendes működést és kiváló menetkomfortot,  a továbbfejlesztett felfüggesztésnek, fékpedálnak és az ES F SPORT modellekben elérhető adaptív felfüggesztésnek (AVS) köszönhetően pedig a vezetési élmény is még kellemesebb lett. A külső megjelenés és a belső formaterv változásai még stílusosabbá és eredetibbé teszik az autót, amelyben a kifinomult, innovatív technológiákat felsorakoztató aktív biztonsági rendszereket a legújabb Lexus Safety System+ fogja csokorba.

A Lexus lelepzelte az új ES-t, amely friss technológiákkal és a formater megújulásával erősíti még tovább a környezetbarát japán luxusautómárka pozícióját a felsővezetői limuzinok körében. Csendes futásával, elképesztő kényelmével és térkínálatával a Lexus ES már hosszú ideje lenyűgözi vezetőit és utasait. Az autó 1989-ben mutatkozott be, és azóta is a Lexus-paletta meghatározó modellje. Bevezetése óta összesen több mint 2,65 millió darab talált belőle gazdára a világ több mint 80 országában. A márka ‘Always On’ (Mindig Működésben) filozófiájának megfelelően – amely a Lexus formatervezőit és mérnökeit a termékek folyamatos fejlesztésére inspirálja – az új ES is sokat fejlődött a Kelet-Európában 2010-ben, Nyugat- és Közép-Európában pedig 2018-ban bemutatott elődmodellhez képest. Az autó a flottapiac és az üzleti szegmens fontos szereplője, most pedig itt a szedán megújult változata, ami a Lexus 4. generációs öntöltő hibrid hajtásláncával és a hozzá tartozó 3,5 literes V6-os benzinmotorral lesz kapható a nyugat- és közép-európai piacokon, illetve 2,5 és 2,0 literes benzines erőforrásokkal Kelet-Európában. Az új ES csendes működését és utazási komfortját még magasabb szintre emelték, ami minden vezetési helyzetben tetten érhető; nemcsak az autó általános kényelmében, hanem a gyorsítás, a fékezés és a kormányzás finom, közvetlen összhangjában is. A Lexus mérnökei a lehető leglineárisabb visszacsatolásra törekedtek, éreztetve, hogy a jármű pontosan követi a vezető szándékait. A fejlett Lexus technológiák segítségével tovább növelték a hátsó felfüggesztés bekötési pontjainak merevségét, így a szerkezet kiemelkedő menetstabilitást biztosít az olyan menethelyzetekben is, mint például a nagy sebességű sávváltás. Emellett az ES F SPORT kivitelben a csúcstechnológiás adaptív, szabályozható lengéscsillapítású felfüggesztés is megtalálható, amelyhez új állítóművet terveztek a kiemelkedő menetkomfort és a minden helyzetben pontos kormányzás érdekében. Emellett az új ES-ben innovatív biztonsági technológiák is működnek; ilyen például a továbbfejlesztett Lexus Safety System+ rendszer, amely a még biztonságosabb autózás élményét szolgálja. A Lexus ES megújulására az újonnan tervezett egyedi hűtőmaszk és a fényszórók, valamint a belső térben megjelenő új színek teszik fel a koronát.

Tökéletesített csendes működés és továbbfejlesztett menetteljesítmények

Tetsuya Aoki, a Lexus főmérnöke: “A célunk az volt, hogy tovább tökéletesítsük az ES minőségét, emellett pedig új értékeket is kínáljunk a vásárlóknak. Arra törekedtünk, hogy az autó egyenletesen is kiszámíthatóan viselkedjen, minden helyzetben precízen követve a vezető utasításait. Finomítottuk és modernizáltuk az ES elegáns stílusát. A fejlesztés során mindig igyekszünk túlteljesíteni a fogyasztói elvárásokat, ezért most is meghatároztuk, hogy az autó mely elemeit lehet még tovább tökéletesíteni. Így amikor valaki az új ES-t vezeti, reményeim szerint érzi és értékeli majd a fejlesztőcsapat munkáját.”

Nagy szilárdságú hátsó felfüggesztés bekötési pontok. A hátsó futómű bekötéseinek duplafalúvá alakításával a teljes rendszer torziós merevsége is jelentősen nőtt. Ennek hatására a korábbinál pontosabb az ívkövetés, és lineárisabbak a kormányzási reakciók is, így az autó jelentősen stabilabban viselkedik az olyan szituációkban, mint például a kettős sávváltás.

Még pontosabb fékszabályozás

A fékpedál taposófelületének megváltoztatásával megnövelték azt a felületet, amelyen a vezető lába a pedálhoz ér. Csökkentették a vibrációt, ezzel is javítva a stabilitás érzetét a fékpedál lenyomásakor. Az ES 300h Hybrid modellnél az elektronikusan szabályozott fékrendszer beállításainak finomításával javították a fékszabályozást, a benzinmotoros kiviteleknél pedig a főfékhenger és a fékrásegítő átalakításával csökkentették a pedál holtjátékát.

Új, lineáris elektromágnesekkel működő AVS

Az ES F SPORT modellben működő, szabályozható karakterisztikájú adaptív felfüggesztés (AVS) lengéscsillapítóinak elektromágneses állítóművében megnőttek az olajáteresztő furatok, így már kis elmozdulások esetén is megfelelő a csillapító erő (szélesebb a szabályozott csillapítási tartomány), ami kis sebességeknél is kimagasló komfortot és stabilabb, pontosabb ívmenetet eredményez. 

Sílus amely egyesíti a mondernitást és a még tovább finomított kezelhetőséget

Újratervezett hűtőmaszkjával és fényszóróival az új ES friss, modern látványt nyújt. A vevők valódi bőr és  szintetikus bőr kárpitot is választatnak, míg az F SPORT modellekhez pedig új kéttónusú üléseket kínál a Lexus. Emellett több utastéri berendezés – például az új érintőképernyős multimédia rendszer – használata is praktikusabbá és egyszerűbbé vált.

Új hűtőmaszk

Az autó megőrizte jellegzetes egyéniségét, ám a hűtőmaszk megújult: a kevesebb függőleges vonal és az L-alakú elemek együttese erősíti a vízszintes rajzolatot és a forma térhatását. 

Újratervezett fényszórók

Az egylencsés fényszórókkal szerelt modellekbe új kompakt egységek kerültek, a BladeScan® rendszerrel felszerelt adaptív távfényvezérlésű (AHS) változatokban pedig új, karcsú világítóegységek biztosítanak tökéletesebb fényelosztást és látványosabb megjelenést.

Újratervezett kerekek

Új mintázatú küllők és csiszolt felületek díszítik a 17 colos sportos keréktárcsákat. A 18 colos kiviteleken a csiszolt felületek és a fekete festés kontrasztja erősíti a luxus érzetét. A F SPORT 19 colos keréktárcsáinak fényes fekete festése a hűtőmaszk fényezésével harmonizál.

Új karosszériaszínek

A most először elérhető Platina ezüst fényezés erős fény-árnyék hatásai még jobban kihangsúlyozzák a karosszéria vonalait, a magas fényű Szükre pedig hatásosan ráerősít a fémes jellegre.

Modern multimédia rendszer

A Lexus emberközpontú megközelítését szem előtt tartva, és a jobb használhatóság érdekében az új, érintőképernyős kijelzőt közel öt fokkal megdöntötték, és a kijelző több mint 100 mm-rel közelebb is került a vezetőhöz.

Okostelefon integrálás és továbbfejlesztett Lexus Link app

A vezető szinkronizálni tudja okostelefonját az Apple CarPlay® vagy az Android Auto® rendszerekkel, a legújabb Lexus Link alkalmazás segítségével pedig távolról is lekérdezheti, hogy nyitva van-e az ajtó, vagy éppen égnek-e a lámpák; meg tudja határozni az ES helyét; parkolás után pedig a telefonos navigáció segít, hogy elsétáljon a célállomásra. Az alkalmazás vigyáz is az autóra: ha kell, működésbe hozza a figyelmeztető jelzéseket.

Kifinomult díszítő elemek

Az utastérben két új diófa betét, a Sumi Fekete Dió és a Sötétbarna Dió teremt modern, fényűző hangulatot.

Új belső színek

Az egyik új belső kárpit színárnyalat amely elérhető az új ES-ben, a Mogyoróbarna, míg az F SPORT most Fehér belső színnel érkezik, az ülőfelületek színe Fehér / Lángoló vörös, a háttámlák hátsó része azonban a még sportosabb hatás érdekében Fekete színű.

Innovatív bizontsági tecnológiákat csokorba fogó legújabb generációs Lexus Safety Systém+

Az új ES modellben a továbbfejlesztett Lexus Safety System+ működik. A rendszerben változatlanul a korábbi egylencsés kamerát és a milliméteres hullámhosszú radart használja, de olyan új funkciókat is kínál, mint például a vészhelyzeti kormányzási asszisztens, és továbbfejlesztették az elektronikák forgalmi sáv felismerő képességeit is. A digitális külső visszapillantó rendszer kameráit szintén modernebbre cserélték a mérnökök.

Lexus Safety System+

A kamera és a radar működése is finomabb lett: megnőtt a látószög, ezzel nagyobb területet látnak be, így még megbízhatóbb az ütközést megelőző biztonsági rendszer (PCS) működése, ami a kerékpárosokat nappali fénynél, a gyalogosokat pedig gyengébb fényviszonyok mellett is érzékeli. A két eszköz ráadásul támogatja a kereszteződés kanyarodási asszisztens működését is, amely érzékeli a szembejövő járműveket és az úttesten átkelő gyalogosokat. A rendszer fontos eleme a vészhelyzeti kormányzási asszisztens.

Vészhelyzeti kormányzási asszisztens

Ha egy gyalogos nagyon közel bukkan fel, illetve belép a Lexus forgalmi sávjába, a vészhelyzeti kormányzási asszisztens (a vezető váratlan kormánymozdulatának érzékelése alapján) segíti a kormányzási manővert, miközben megőrzi a jármű stabilitását, és megakadályozza, hogy az ES elhagyja a forgalmi sávot. 

Sávkövető asszisztens

A sávkövető asszisztens (LTA) sávfelismerő funkciója – egy fejlett vezetéssegítő funkció, amely kormányzási beavatkozással is segít a forgalmi sáv középvonalának követésében – most még tovább fejlődött. A rendszer hatótávolságát mesterséges intelligencia alkalmazásával sikerült megnövelni, így a kormányzási asszisztencia még finomabb és folyamatosabb lett.

Dinamikus sebességtartó automatika

A követési távolságot automatikusan tartó, minden sebességtartományban működő dinamikus radarvezérlésű sebességtartó automatika funkciói a kanyarodási sebességet szabályozó funkcióval bővültek, amely a kanyar ívének megfelelően lassítja le az autót. 

BladeScan® AHS

A BladeScan® AHS egy továbbfejlesztett adaptív fényszórórendszer, amelyben tükörlemezkék pörögnek nagy sebességgel a LED fényforrások előtt, így világítva meg a jármű előtti útszakaszt. A tükrök forgási sebességének és a LED szegmensek be- és kikapcsolásának szinkronizálásával a rendszer precízen szabályozza a fénycsóva alakját. A BladeScan® AHS megnöveli az erős fénnyel megvilágított terület nagyságát, lehetővé téve, hogy a vezető hamarabb észlelje a gyalogosokat és az útjelzéseket – anélkül, hogy elvakítaná a szembejövő autók vezetőit. 

Digitális visszapillantó rendszer

A digitális visszapillantó rendszert – amelynek kamerája teljesebb képet nyújt a jármű mögötti területről, mint a hagyományos tükrök, különösen éjszaka vagy esőben – szintén továbbfejlesztették. Az interferencia-hatást csökkentő eljárás segíti a pontosabb képek megjelenítését akkor is, amikor napos és árnyékos részletek keverednek, emellett a LED-fény vibrálása is csökkent.

Az új ES európai értékesítése a Lexus ígérete szerint még az idei év második felében megkezdődik.

Mercedes-Benz EQB: elektromobilitás családi csomagban

Legyen szó családi kirándulásról vagy bútorszállításról, az új, akár hétüléses Mercedes-Benz EQB tökéletesen alkalmazkodik az igényekhez. A kompakt elektromos járművek kínálatának legjobban variálható tagjaként leghátsó üléssorában akár 1,65 méter magas személyeknek is kényelmes helyet kínál, miközben erőteljes és hatékony elektromos hajtásláncával páratlan rugalmasságot és kifinomultságot biztosít – helyi károsanyag-kibocsátás nélkül. A piaci bevezetés a sanghaji premiert követően Kínában kezdődik, de az új modell még az idei évben elérhető lesz Európában is.

A Mercedes-Benz Cars elektromos offenzívája ugyanolyan dinamikus, mint maguk a Mercedes-EQ járművek. Miközben az EQA még csak most érkezik meg az európai márkakereskedésekbe, az EQS premierjétől pedig még hangos a világsajtó, máris új modellt üdvözölhetünk a kínálatban. A Sanghajban bemutatkozó EQB vadonatúj, elektromos hajtású kompakt SUV modellként a Mercedes-EQ jövőbe mutató luxusát igazán karakteres módon közelíti meg.

„Az új EQB személyében egy olyan ikonikus elektromos SUV modellt hoztunk létre, amely a jövő technológiájával ötvözve őrzi meg karakteres vonalakkal határolt, hagyományos terepjáróink örökségét,” mondta Gorden Wagener, a Daimler Group vezető formatervezője.

A kínai premieren egy gazdagon felszerelt, 292 lóerős, AMG Line kivitelű csúcsmodellről hullott le a lepel. Európában viszont már a piaci bevezetés kezdetekor is elérhető lesz többféle hajtáslánc különböző teljesítményszinttel, első- és összkerékhajtással és akár 272 lóerő feletti teljesítménnyel. Az európai piacon 66,5 kWh-s nettó kapacitású akkumulátorra számíthatunk, amely a Daimler kamenzi (Németország) és jawori (Lengyelország) gyárában készül. Később egy különösen nagy hatótávú verzió is érkezik. Az európai EQB 350 4MATIC vegyes áramfogyasztása a WLTP normák szerint 19,2 kWh/100 kilométer, amellyel akár 478 kilométeres hatótávra is képes a modell.

Az idei évben a Mercedes-EQ komoly offenzívába kezdett: a kompakt EQA és EQB, valamint az EQS zászlóshajó mellé érkezik majd a szintén elektromos, felső-középkategóriás EQE. A jelenleg több, mint 20 modellből álló konnektoros hibridek kínálata is megújul, kezdetben a C-, és S-osztály plug-in hibrid variánsaival. Az elektromos és konnektoros hibrid modellek a Mercedes-Benz eladásainak összességében immár 13 százalékát teszik ki, miközben a 48 V-os rendszerrel felszerelt enyhe hibrid hajtásláncok egyre inkább meghódítják a termékpalettát.

Az xEV eladások dinamikus növekedésével a Mercedes-Benz Hungária Kft. is jelentős előrelépést tett 2020-ban. 960 teljesen elektromos és plug-in hibrid Mercedes-Benz személygépkocsit regisztráltak Magyarországon, így a márka teljes személygépkocsi eladásainak 21 százalékát kitevő xEV értékesítésekkel vezető szerepet szerzett a prémium szegmensben. A Mercedes-Benz regisztrálta az összes Magyarországon eladott xEV modellek 16 százalékát, ezzel a legnagyobb részesedést produkálva a teljes magyar személyautó piacon a teljesen elektromos és plug-in hibrid személyautók kategóriájában.

Kivételes helykínálat

Az új EQB hossza 4684 milliméter, szélessége 1834 milliméter, magassága pedig 1667 milliméter. Az EQA technológiájára épülő típus a GLB méreteit mondhatja magának. A hosszú tengelytávolság (2829 milliméter) különösen tágas és jól variálható belső teret biztosít, amelyben egy harmadik üléssor is helyet kaphat.

A belső méretek igen nagyvonalúak: az első sor 1035 milliméteres, a második pedig 979 milliméteres feltérrel büszkélkedhet. 87 milliméteres értékével az ötüléses kivitel térdhelye is kényelmes üléspozíciót biztosít. A csomagtér is kivételesen tágas: alaphelyzetben 495 vagy 465 (hét ülés esetén) literes, amelyet 1710 vagy 1620 literig lehet bővíteni. A második üléssor dőlésszögét már alapfelszerelésként több lépésben lehet állítani, opcionálisan pedig 140 milliméteres hosszirányú mozgathatóságot is kapunk. Ez lehetővé teszi a csomagtartó térfogatának 190 literes növelését.

Az opcionális harmadik üléssor két ülése kényelmes helyet nyújt, akár 1,65 méteres magasságig. A biztonsági felszereltség is magáért beszél: kihúzható fejtámlák, övfeszítők és överőhatárolók az összes külső ülésen és függönylégzsák, amely egészen a harmadik üléssorig elér. Összesen akár öt gyerekülés is elhelyezhető a modellben.

Az elektromos esztétika és a szögletes formák találkozása

Az EQB a Mercedes-EQ progresszív luxusának jegyében fogant formatervét szögletes formákkal és karakteres megjelenéssel ötvözi. Itt is feltűnik a Black panel hűtőrács a központi csillaggal, valamint a hátsó részen végigfutó fényív. A teljesen LED-es lámpák nappali menetfényét vízszintes fényszál köti össze, nappal és éjjel is karakteres megjelenést kölcsönözve a modellnek. A lámpák kék betétjei ugyancsak a Mercedes-EQ családhoz való tartozást sugározzák.

A funkcióközpontú utastér magas szögben álló szélvédővel kezdődik a jó helykihasználás érdekében. Az izmos vállak minden szögből meghatározó kiállást biztosítanak, ahogy a sarokokba tolt kerekek is. A modell exkluzív keréktárcsákkal is elérhető, akár két- vagy háromszínű kialakítással, 20 colos méretig.

A vezető előtt húzódó szélesvásznú képernyő egybeolvasztja a műszercsoportot és a központi rendszert, amelyen a Mercedes-Benz különösen modern és intuitív MBUX központi rendszere fut. A robusztus karaktert a belső tér különleges alumínium betétjei is kihangsúlyozzák. Felszereltségtől függően a látványos, hátulról megvilágított műszerfali betét vagy a légbeömlők, a járműkulcs és az ülések rozéarany színű kiegészítői kölcsönöznek hamisítatlan Mercedes-EQ életérzést a modellnek. A műszerek az elektromos hajtáshoz illeszkedő, egyedi megjelenésükkel ugyanezt a színsémát követik.

Az EQB légellenállási együtthatója mindössze 0,28, amelyhez 2,53 m2-es homlokfelület társul. Az aerodinamikát a felül zárt hűtőrendszer, az optimalizált lökhárítók, a szinte teljesen leburkolt alváz és az optimalizált Aero kerekek erősítik.

A hatékony vezetés élménye

Az EQB esetében a navigáció az alapfelszereltség része, a modell elektromos intelligenciája pedig hozzájárul ahhoz, hogy teljesen gondtalanul használhassuk az autót. Az ECO Assist például a navigáció, a táblafelismerő asszisztens és a jármű többi érzékelőjének adatai alapján segíti az optimális rekuperációt, tovább növelve a hatótávot. A navigáció folyamatosan szimulációkat végez, így határozza meg az úticélunk eléréshez szükséges töltési megállókat, ehhez pedig számos tényezőt, például a topográfiát és az időjárást is figyelembe veszi.

Szofisztikált töltési lehetőségek

Az EQB kényelmesen tölthető otthon vagy a nyilvános töltőállomásokon a fedélzeti töltő segítségével, akár 11 kW-tal is váltóáramról. Egyenáramú (DC) gyorstöltéssel pedig a töltés tempója jelentős mértékben fokozható: az akár 100 kW-os töltésnek köszönhetően mindössze 30 perc alatt feltölthető 10-ről 80 százalékra az akkumulátor.

A Mercedes me Charge jelenleg a világ legnagyobb töltési hálózatát fogja össze: 31 országban több mint 500.000 töltőállomásról vételezhetünk áramot, integrált fizetéssel és egyszerű számlázással áramot. Ráadásul a Mercedes-Benz garantálja, hogy a felhasznált energia megújuló áramforrásból kerül vissza a rendszerbe.

Biztonság mindenek felett

Az EQB biztonsági rendszerei kiváló támogatást és segítséget nyújtanak a vezető számára. Az Aktív sávtartó asszisztens és az Aktív fékasszisztens az alapfelszereltség részeként képes önálló fékezéssel elkerülni a balesetet, vagy csökkenteni annak súlyosságát. A rendszer álló autókat és úttesten átkelő gyalogosokat is felismer. A kibővített Vezetői Segédrendszerek Csomag többek között mentési sáv funkcióval és kiszállásra figyelmeztető funkcióval is rendelkezik.

Az EQB a passzív biztonság területén is igazi Mercedes-Benz modellként vizsgázik. A GLB robusztus struktúráját a mérnökök az EQB elektromos hajtásának megfelelően alakították át. Az akkumulátorok speciálisan préselt szekciókból álló vázon ülnek, amely az eddigi kereszttartók helyét vette át, fokozva a strukturális merevséget. Az akkumulátorvédő lemez pedig megakadályozza azt is, hogy éles tárgyak szúródjanak az energiatárolókba. Természetesen az EQB is megfelelt a márka átfogó törésteszt-programjának.

Az EQB gyártása

Az EQB gyártása a kínai piac számára a pekingi BBAC német-kínai közös vállalkozás keretében történik, a globális piacra viszont a Mercedes-Benz Cars kecskeméti gyára végzi a termelést. A gyártási előkészületek már előrehaladottak. 

Az EQB lesz az első magyar sorozatgyártású teljesen elektromos jármű, amely jól kiegészíti a konnektoros hibrid hajtásláncokkal felszerelt CLA és CLA Shooting Brake, illetve a néhány héttel ezelőtt indult konnektoros hibrid A-osztály gyártási portfólióját, amely a németországi Rastattban található gyár mellett hazánkban is készül. 

[TESZT] Ford Explorer 3.0l EcoBoost PHEV A10 AWD Platinum – made in the USA

Amerikában gyártották – és ez az egyik nagy előnye az európai autókkal szemben. Feltéve, ha vevők vagyunk a már-már túlzó kényelemre, helykínálatra, és az ezzel járó pluszokra. Ford Explorer 3.0l EcoBoost PHEV A10 AWD Platinum teszt.

Európába az Explorer-ből alapvetően a full felszereltségű verziókat hozzák, ST-Line (sportosabb) és Platinum (elegánsabb) kivitelben. Szerkesztőségünknél utóbbi járt, és meg kell állapítanunk, hogy még nem felejtettek el teljes mértékben autót gyártani, legalábbis az USA-ban.

Ugyanis a Ford Explorer 3.0l EcoBoost PHEV A10 AWD Platinum úgy készülthetett a tervezőasztalon, hogy elsősorban a tényleges felhasználói igényeket vették figyelembe. Nincs tehát súlycsökkentés, nincs motor downsizing (tengerentúli viszonylatban azért van, nyilván), nincs anyagspórolás, nincs helyspórolás, és még sorolhatnánk.

Jófajta belépő

Az Explorer az USA-ban egy szinttel a belépőmodellek felett van (például Kuga), tehát nem számít extrém nagy autónak – arra ott az Expedition. Amolyan középkategória, legalábbis a paramétereket tekintve, ami persze itthon és Európában azért már inkább a felsőkategória; 5049 milliméteres hosszt, 2004 milliméteres szélességet és kisbuszos 1778 milliméteres magasságot kapunk. A 3025 milliméteres tengelytávról ne is beszéljünk. Ja, vagy a 2466 kilogramm önsúlyról.

Formavilág tekintetében egyszerre modern és korszerű, ugyanakkor visszanyúl a gyökerekhez a márka a Ford Explorer 3.0l EcoBoost PHEV A10 AWD Platinum esetében. Gömbölyded sziluettek jellemzik az orr sarkait és magukat a lámpatesteket, de a kockaforma valahogy mégis megmarad, légiesen, könnyeden, a 2020-as évek trendjének és elvárásainak megfelelően. A hatalmas hűtőmaszk krómszerű-jellegú tálalása remek, picit emlékeztet a brit hasonszőrű szegmens képviselőinek arculatára, de ez nem baj, jót tesz az Explorer-nek. Ugyanakkor a mai Ford-SUV szellemiség visszaköszön itt is, hasonlít kevéssé az Edge-hez, nem meglepő módon, hiszen az is az USA-ból érkezik ugyebár.

Nem, ez nem lehet más. Egy igazi, klasszikus, és őszinte SUV

Oldalnézetből tükröződik legjobban, hogy a Ford Explorer 3.0l EcoBoost PHEV A10 AWD Platinum egy original USA SUV. Így, nagybetűkkel részben. Az biztos, ha New York-ban kellene rohangálni autóval, ilyet választanánk, ott a belépőszint nagyjából az Escalade vagy – ha a márkánál akarunk maradni – az F150. Még akkor is, ha maga az Explorer nyilvánvalóan nem városi jármű, NYC-ben (is) mások a tendenciák. És miért ne? Fordulékony, az 5 méteres hossz ellenére befér mindenhová, és mivel hibrid valamennyire (plugin), még az üzemanyagfogyasztás is “városiasítható”, még akkor is, ha gallonban mérünk, és negyedannyi árral bír 1 literre lebontva a benzin ott, mint Európában.

Hátulról szemlélve a Ford Explorer 3.0l EcoBoost PHEV A10 AWD Platinum-ot úgy tűnhet, hogy a dizájnerek kifogytak az ötletekből és a kreativitásból. Ugyanis a hátsó lámpabúrák kialakítása, rajzolata kissé alulmarad a globális Explorer-dizájntól, elüt tőle, és semlegesebb jóval, mint mondjuk a front-rész. Megszokható, és 2 nap után szerethető is, miután az ember túl van az első és második vizuális benyomásain. Dupla krómozott kipufogóvégek sejtetnek itt sportosságot, dinamizmust és lendületet: nem véletlenül, mert ezekből akad bőven, olyannyira, hogy néha azt éreztük, valamiféle hot hatch-ben ülünk, és nem egy két és fél tonnás monstrumban.

A beltér nem hivalkodó, de olyan szinten el lett találva minden tekintetben, hogy az csak na. Fotelek, ténylegesen, nem ülések, székek. Ezek tényleg karfás fotelek, viszont az ergonómiájuk tökéletes, puhák, de nem zavaróan. Mindezek mellett a testreszabhatóság igencsak tág, deréktámasz, gerinctámasz, combtámasz, minden (is) van a maximális utazókomfort eléréséhez. Akár rövidebb, akár hosszabb távra óhajtunk utazni a Ford Explorer 3.0l EcoBoost PHEV A10 AWD Platinum-mal.

Jó a műszeregységek elhelyezkedése, minden szemvonalban van, annak ellenére, hogy analóg kijelzőt nem találunk egyáltalán, minden LCD. Olyannyira, hogy a központi infotainment inkább egy függőlegesen bepattintott tabletre hajaz, ez nem túl szívderítő látvány, de minden gyártó sajnos ebbe az irányba tendál. Ez van, ez a legpénztárcahatékonyabb (ej, de szép szóösszetétel!) megoldás, és vitathatatlanul sokoldalú.

Minden (is) elfér benne

Tesztelt Ford Explorer 3.0l EcoBoost PHEV A10 AWD Platinum-unk 7 személyes volt, ennek megfelelően a vezetőállás mögött 2 üléssor állt rendelkezésre az utazáshoz. A középső sor bal és jobb szélső foteljei sínen mozgathatóak, míg a hátsó üléssor motorosan építhető fel a padlóburkolatból. A fentebb emlegetett több, mint 3 méteres tengelytávnak minden gyakorlati előnyét lehet élvezni akkor, ha csak 5 személyt szállítunk, de akkor is, ha 7 fő pattan be az Explorer-be.

Tény, hogy 5 fővel bődületes helykínálatot kapunk a Ford Explorer 3.0l EcoBoost PHEV A10 AWD Platinum-ban. Gigászi láb- és térdterek, teljes értékű három, szintén optiméálisan testre szabható üléssel, 1 köbméter környékén leledző csomagtérrel. De ez semmi, ha a középső sort is előrdöntjük, 2 személlyel akár 2.27 köbméternyi csomagot tudunk szállítani, könnyedén. Egyébként ha 7 fővel utazunk, úgy sem annyira vészes a helykínálat hátul: 0.33 köbméter.

Viszont ez a 330 literes csomagtér úgy áll rendelkezésre, hogy a harmadik sorban ülő hatodik és hetedik személy nagyjából kompromisszummentesen utazgathat. Persze vannak korlátozó tényezők, mint a szűkösebb térdtér, de mindezidáig ennyire tágas 7 személyest nem nagyon vezettünk, a Ford Explorer 3.0l EcoBoost PHEV A10 AWD Platinum rátesz egy lapáttal a kategóriában futó hétszemélyesek helykínálatára. Ez tényleg élhető.

Olyannyira élhető, hogy ha SUV-ban gondolkodnánk, és lenne megfelelő anyagi keret is egy ilyen Ford Explorer 3.0l EcoBoost PHEV A10 AWD Platinum-ra, nem teketóriáznánk, mennénk, és megvennénk instant. Nem számít semmi, csak az amerikai életérzés, ami lehet, hogy elhívatottságból hatványozva jön. Az ember örül, ha a mai kissé szürke és jellegtelen kínálatban (mert ugye van ilyen, elég szép arányban) szembe jön egy klasszikus kívánalmak alapján tervezett családi autó.

Anno a station wagon-ok, azaz az 5 méter feletti hodály kombik jelentették a family car-t az USA-ban, ma egyértelműen ezek a SUV-ok. Őszinte autó a Ford Explorer 3.0l EcoBoost PHEV A10 AWD Platinum, és ez a legjobb az egészben, azt a feelinget kapjuk, amit elvárunk és szeretnénk.

Ha kell, helyt áll hot hatchként is – a maga két és fél tonnájával

A Ford Explorer 3.0l EcoBoost PHEV A10 AWD Platinum családi mivolta mellett igencsak sportossá is alakítható, ha épp úgy kívánjuk. Eleve a hajtás sem hétköznapi, amerikai léptékekkel downsizingolt V6 elrendezésű, 3 literes turbótöltött benzinmotort kapott az autó, mellé pedig egy villany szinkronmotort, ami képes 30 kilométer körüli tisztán elektromos táv megtételére – ezért jár is neki a zöld rendszám. A hajtáslánc annak ellenére, hogy PHEV, tehát plugin hibrid, képes arra, hogy 0 elektromos range-nél is jelen legyen a benzinmotor működése mellett, és az indulásoknál segítsen megmozdítani a két és fél tonna feletti önsúlyt.

Valami ugyanakkor nem teljesen kerek a hajtásnál, mivel a tesztautó indulásnál általában vagy semennyire, vagy nagyon reagált a gázadásokra. Konkrétan: a gázreakciók olyannyira semlegesek, vagy közvetelenek voltak, hogy olyan megugrásokat bírt produkálni az autó, amilyet még nem nagyon tapasztaltunk. Orvosolni azzal tudtuk a problémát, hogy átálltunk egy újfajta vezetési stílusra-technikára, óvatosabban kezeltük a mozgatást álló helyzetből, és máris mehetett minden a hagyományos kerékvágásban.

Íme, az amerikai downsizing!

V6, 2956 köbcenti: ez egy alulméretezettebb amerikai PHEV hajtáslánc benzinmotorja. 350 lóerő tiszta benzines teljesítménnyel, mely forgatva, 5200 RPM-en érkezik. Már önmagában véve is figyelemreméltó teljesítmény, de ehhez még hozzájön a villanymotor által leadott kereken 100 lóerős plusz, így máris 450 lóerőre duzzad az összteljesítmény.

Ha nem EV, azaz tisztán elektromos módban autózunk, hanem hibridre állítjuk a hajtásprofilt, úgy gyorsításnál rendelkezésre áll mind a 450 lóerő, ami nem semmi, és az adatokat tekintve sem az: a gyári, 6.0 másodpreces 0-100 sprintet lepipáltuk, 5.6 másodperc kellett a Ford Explorer 3.0l EcoBoost PHEV A10 AWD Platinum-nak, hogy elérje a 100 kilométer/órát. Lenyűgöző.

Mindehhez kellemes V6-motorhang társul, nyersen, erőszakosan szűrődik be az utastérbe. Sport módozatban természetesen. Olyankor pedig el is várt történet ez, illetve a sztori szerves része. Megkeményedik a futómű, ami egyébként ECO-ban és Normal-ban rendkívül lágy, néha már sok is – egy masszívabb előzésnél a visszakormányzásnál erőteljes billegést produkál a kaszni és a felfüggesztés, de cserébe minden úthibát kisimít, ring, hajózunk, amerikai életérzés sokadjára.

Vadásztuk a kanyarokat is jócskán

Visszatérve a sportosabb aspektushoz: a futómű jelentősen felkeményedik – ahogy írtuk is feljebb – a Sport mód kiválasztásával. A gázreakciók még élénkebbek és direktebbek lesznek, a kanyarstabilitást is kimaxolja. Az autó változó geometriájú összkerékhajtással rendelkezik, ami azt jelenti, hogy mindig arra a tengelyre/kerékre küld több nyomatékot (vagy vesz el), amelyik a legjobb menettulajdonságok elérése érdekében, tapadás, és biztonságtechnikai szempontok alapján a legszükségesebb. Ez lehet egyetlen hajtott kerék, de lehet mind a négy egy időben.

S ami ténylegesen megdöbbentő, az a Ford Explorer 3.0l EcoBoost PHEV A10 AWD Platinum üzemanyagfogyasztási rátája. Tesztjeink során a fogyasztást nem sikerült 15 literig elvinni, 9.7-13.1 liter/100 kilométer értékek születtek vegyes használattal. Teljesen feltöltött akkumulátorral a tiszta elektromos, nagyjából 30 kilométernek köszönhetően rövidebb távokon 0 liter/100 kilométer a fogyasztás EV-ben, de ha hibridként járunk, úgy – amíg tart az akkumulátor töltöttsége – akár 5-6 literrel is megoldhatjuk a közlekedést.

Olcsóbb az USA-ban

Európában, így Magyarországon is a Ford Explorer 3.0l EcoBoost PHEV A10 AWD Platinum jóval drágább, mint az USA-ban, köszönhetően a különböző felmerülő plusz költségeknek (szállítás, vám, egyéb járulékok). Így a tesztben szereplő autó induló ára 26.2 millió forint, amely bőséges extralistát ad hozzá, a konkrét tesztmodell 26.4 millió forint.

2021 Ford Explorer 3.0l EcoBoost PHEV A10 AWD Platinum specifikációk

Motor

Motortípus: V-elrendezésű hathengeres benzinmotor turbóval + elektromos motor

Lökettérfogat: 2956 cm³

Maximális teljesítmény: 350 LE @ 5200 ford./perc (benzinmotor) + 100 LE (elektromos motor), összesen: 457 LE rendszerteljesítmény

Maximális forgatónyomaték: 825 Nm @ N/A ford./perc

Erőátvitel: összkerékhajtás, 10 sebességes automata váltóval

Méretek, egyéb műszaki adatok

Hossz: 5049 mm

Szélesség: 2004 mm

Magasság: 1778 mm

Tengelytáv: 3025 mm

Első gumik mérete: 255/55 R20

Hátsó gumik mérete: 525/55 R20

Tömeg, üresen: 2466 kg

Megengedett össztömeg: 3159 kg

Csomagtartó mérete: 330-2274 liter

Üzemanyagtartály mérete: 68 liter

Menetteljesítmények

Végsebesség: 250 km/h

Gyorsulás 0-ról 100-ra: 6.0 s (gyári), 5.6 s (saját mérés)

Fogyasztási adatok

Saját, mért eredmény (átlagos használattal)

Városi: 6.9-14.4 l/100 km

Országúti: 5.2-6.2 l/100 km

Vegyes: 9.7-13.1 l/100 km

Gyárilag mért eredmények

Városi: N/A l/100 km

Országúti: N/A l/100 km

Vegyes: 3.1 l/100 km

CO2 kibocsátás: 71 g/km

Bővebb információ a Ford magyarországi képviseletének honlapján, IDE kattintva.

Még több fotó: Autóaddikt.huFacebook oldal

Fotó: Autóaddikt.hu

Együttműködő partnereink: HuaweiAcer Hungary

Utómunka hardver: Acer

2021 Nissan LEAF 40 kWh gyorstalpaló: evolúció, hajtáslánc, akkumulátor, és persze a hatótáv

Kezdjük az elején egy gyors kronológiai áttekintéssel.

A Nissan LEAF 2010-ben jelent meg (ZE0), innentől kezdték forgalmazni az Egyesült Államokban és Japánban is. A LEAF volt az első olyan tisztán elektromos meghajtású autó, amelyet nagy tételben gyártottak. Magyarországon 2013 tavaszától kezdték forgalmazni (gyártottuk is a teszteket folyamatosan) addigra már világszinten 54 ezer példány volt forgalomban. 2014 decemberére ez az érték majd’ megháromszorozódott, az akkor futó LEAF modellek száma meghaladta a 150 ezret a világon.

Az Autóaddikt.hu-nál folyamatosan teszten lévő, 2. generációs (ZE1) 2021-es Nissan LEAF 40 kWh – ahogyan a többi, más kapacitású akkumulátorral szerelt modell is – 150 lóerős elektromos szinkronmotorral lett szerelve. Csakúgy, mint a futómű, a felfüggesztés, valamint maga a hajtás is jelentős frissítésen és változtatáson esett át a 2010-től 2017-ig piacon lévő első szériához képest – ott a teljesítmény 110 lóerő volt, melyhez 280 Newtonméter forgatónyomaték társult.

Korábban a belépő szintet a 24 kWh-s lítium-ion akkumulátor jelentette, mely emlékeink szerint sem biztosított egetrengető hatótávot az autónak, (2010-2015), majd az első facelift után már 30 kWh-s növelt hatótávval rendelkezett az autó. Így már nem volt ritka az sem, hogy 200 kilométer körül teljesített range-ben a LEAF, igaz, ehhez verőfényes napsütés, száraz idő, és legalább 25 fokos külső hőmérséklet kellett (fogyasztók lekapcsolva – fűtés például, de a klíma is hasonlóan negatív hatással volt a hatótávra).

Aztán 2017-től megjelent az új, 40 kWh-s akkupakk, amely egyidőben érkezett a ZE1 második generációs LEAF modellel. Ilyen lítium-ion akkumulátor került a 2021-es modellévű, tartósan tesztelendő LEAF-ünkbe is. Ennek az egységnek a hivatalosan bejegyzett NEDC szerinti range-e 378 kilométer, az EPA szerinti pedig 241. Eddigi tapasztalataink szerint a valós hatótáv olyan 280 kilométer lehet, de az elkövetkezendő hetekben több nagyobb túrával is ellenőrizzük, és beszámolunk a fejleményekről.

Eddig a LEAF-et Type2 csatlakozón töltöttük, de tervezzük a CHAdeMO szabvány próbáját is a lehetőségek szerint.

S hogy teljes legyen a kép: a jelenlegi, 2. generációs Nissan LEAF a 40 kWh-s akkumulátor mellett 62 kWh-s akkumulátorral is rendelhető (2019-től van gyártásban), így a hatótáv EPA szerinti értéke 364 kilométer (erről a modellről hamarosan közzéteszünk szintén egy mindenre kiterjedő teszt cikket). A 62 kWh-s LEAF 217 lóerőt mozgósít, a null-százas sprintet 8.5 másodperc alatt teljesíti.

Együttműködő partnereink: Nissan Magyarország, Nissan Solymár-Szalay Kft., Huawei, HTC, Acer

A Kia EV6 már Magyarországon is előrendelhető

A különleges menetteljesítményű, 800V-os ultragyors töltésre is alkalmas, tisztán elektromos hajtású újdonság mindössze 50.000 forinttal előregisztrálható, elállás esetén az összeg teljes egészében visszajár.

Az érdeklődők a kia.com/elso50 oldalon regisztrálhatnak. Az előregisztrációt követően a kiválasztott Kia márkakereskedő rövid időn belül felveszi a kapcsolatot az érdeklődővel.

Az EV6 kétféle akkumulátorcsomaggal (58.0 kWh és 77.4 kWh), és hátsó- valamint összkerékhajtással, többféle teljesítménnyel és felszereltséggel választható. A vásárlók online, három dimenzióban is megnézhetik az általuk konfigurált autót – a nagyteljesítményű GT és a hosszú hatótávú GT-line kivitelekben virtuális valóság alapú szolgáltatások is elérhetőek lesznek.

Won-Jeong (Jason) Jeong, a Kia Europe elnöke elmondta: “Arra számítunk, hogy a Kia első, eredendően elektromos hajtásra tervezett modellje különösen népszerű lesz az európai piacokon. Az EV6 igazi, kompromisszumok nélküli villanyautó, hosszú hatótávval, ultragyors töltési képességgel és tágas, kényelmes utastérrel. A korai előfoglalás lehetőségének bevezetésével fő célunk, hogy segítsük vásárlóinkat elektromos autózással kapcsolatos terveik kialakításában és azok megvalósításában.”

Az előregisztrálók az elsők között jutnak hozzá minden, az autóval kapcsolatos friss információhoz, illetve elsőként ők köthetnek szerződést, így a Magyarországra elsőként érkező autók tulajdonosai is az előregisztrálók közül kerülnek majd ki.

Hátsó felirat és embléma króm polírozása: tovább szépül az 1997-es Mercedes-Benz S420 W140!

Vagy inkább csak lefurjuk az újabb kötelező köröket. Persze nem túlzás, hogy a W140-es folyamatosan szépül, frissül, újul, meg minden, ami csak lehetséges annak érdekében, hogy teljesen gyári legyen a küllem, meg maga az állapot is.

Most a krómok tisztítását, fényesítését folytattuk, ezúttal a hátsó S420 felirattal, valamint a Mercedes-emblémával. Mivel kimondottan vékonyak a fényesítendő felületek, ezért fültisztító pálcikát használtunk, a hagyományosan klasszikust, tudják, olyan vattás-végűt.

Úkfent a Turtle Wax All Metal Polish folyadékát használtuk a procedúrához. A pasztát a fentebb már említett őálcikákkal vittük fel, óvatosan, úgy, hogy a tisztító-fényesítőszer minden egyes kis szegleten ki tudja fejteni hatását. Az S420 betűk belső oldalait is óvatosan lekentük, csakúgy, mint a Mercedes-csillag összes apró részét.

Úgy 20 perc száradás után jöhetett a fényesítés. Természetesen tiszta, száraz mikroszálas kendőt használtunk megint, így ténylegesen elkerülhető (volt) a foltos, maszatos végeredmény.

Következő cikkünkben a W140-es összes többi krómcsíkja is terítékre kerül (oldalsók, az ajtók környékén). Így befejezzük a króm polírozást, aztán jöhet majd a beltér rendbetétele.

Együttműködő partnerek: Classic Vehicle HungaryVictor’s CustomsZöld AutószervizMerciBolt.huHankook Tire MagyarországULOLoctite (Henkel Adhesives)Olajshop.hu

Fotó: Autóaddikt

Utómunka: Acer

Bemutatkozott a Mercedes-Benz EQS, a luxuskategória első elektromos autója

Világelső innovációk páratlan atmoszférában. A vadonatúj EQS a csillagos márka elektromos flottájának zászlóshajójaként a karbonsemlegesség felé vezető út egyik fontos mérföldkövét jelenti. A legmagasabb elvárásokat is túlszárnyaló modell új padlólemezre épül, amely kivételes helykihasználást és hatékonyságot biztosít. Mesterséges intelligencia és kivételes anyaghasználat teszi ünneppivé az utazást, amelyet akár 770 kilométeren át is élvezhetünk egyetlen feltöltéssel1.

Az EQS nem csak a Mercedes-EQ legelső teljesen elektromos prémium limuzinja, de egyben a világ első luxuslimuzin villanyautója is. Ezt a kivételes státuszt azonnal szemlélteti a modell formaterve, amely a funkció és az aerodinamika páratlan egyensúlyát vegyíti az innovatív esztétikával. Az érzéki letisztultság jegyében fogant modell nagyvonalúan kialakított felületekkel és szinte illesztésmentes ívekkel nyit a jövő felé, nem csak önmaga, hanem egy teljesen új modellcsalád számára. Bár az EQS sok tekintetben rokonságban van az S-osztállyal, valójában egy teljesen új, kimondottan elektromos

járművek számára tervezett platformra épül. Erre az új architektúrára épül a későbbiekben bemutatkozó EQE, valamint az EQS és az EQE SUV változata is.

A sportosan alacsony felépítés kupészerű sziluettel ruházza fel a modellt. Az előretolt A-oszlop és a vele harmóniában ívelő C-oszlop hatalmas utasteret fog közre, amelynek határozott céltudatosságát a rövid túlnyúlások fokozzák. A teljes hosszúság 5216 milliméter, amelyhez 1926 milliméteres szélesség és 1512 milliméteres magasság társul. A tekintélyes méretek dacára a modell fordulékonysága kivételes: a hátsótengely-kormányzás opciójának köszönhetően a fordulókör mindössze 10,9 méter. Nem csak a belső tér, de a csomagtartó mérete is óriási: alaphelyzetben 610 literes tér található hátul.

Az alaphelyzetben 19, opcionálisan pedig akár 22 colos kerekek tovább fokozzák az EQS sportosan elegáns megjelenését. Az innovatív, nagyfelbontású DIGITAL LIGHT funkcióval is felszerelhető fényszórókat különleges fényív köti össze, amely a Black Panel fekete hűtőráccsal kiegészülve egészen egyedi megjelenést biztosít az EQS számára. Ráadásul az AMG Line vagy az Electric Art külső csomagban a hűtőrácson található csillag is különleges, háromdimenziós megjelenésben tündököl, felidézve az 1911-ben bejegyzett Daimler-Motorengesellschaft anyavállalat eredeti logóját.

A különleges forma szinte minden eleme a funkciót is szolgálja: így például az övvonalnál található külső visszapillantó tükrök, amelyek éppen úgy csökkentik a légellenállást és a zajszintet, mint a karosszéria síkjába süllyedő kilincsek. A motorháztető csak a szervizben, karbantartás (pl. belső légszűrő cseréje) okán nyitható, az ablakmosó-folyadékot a bal oldalon, egy speciális szervizajtón át lehet betölteni.

Különleges élmény, amely szinte minden érzékszervünkkel átélhető

Látás, hallás, szaglás, érzékelés: az új EQS sokoldalúan szólítja meg érzékszerveinket.

Vizuális észlelés: az emberi szemben több mint 100 millió pálcika és csap gondoskodik a látásról. Ezeken keresztül észlelhetjük, mennyire ígéretes az EQS előretolt utasfülkéje, és mennyire látványos a kupészerűen ívelő hátsó rész. A különleges kialakítás már első pillantásra megkülönbözteti a modellt a belső égésű motorral felszerelt járművektől, amelyet az első Black Panel és a hátsó megvilágítás kialakítása még inkább kiemel.

A belső tér kialakítása során is teljesen új utakon járhattak a fejlesztők. Ezt a szabadságot testesíti meg az MBUX Hyperscreen – az EQS egyik különlegessége. A konkáv képernyő a műszerfal teljes egészére kiterjedve nyújt olyan látványos és részletes megjelenést, amelytől garantáltan egy új világban érezzük magunkat. A képernyő felett egy különösen lapos légbeömlőív húzódik, amely az MBUX Hyperscreen hullámszerű formáit felvéve igazán avantgárd hangulattal ruházza fel a belső teret. Az ajtók nyugodt, letisztult kialakítása a modern életterek megnyugtató tágasságát sugározza. Az egyediségről a modern és a hagyományos anyagok, valamint a színek is gondoskodnak – a digitális csúcstechnikát pedig a kiterjesztett valóság funkciókkal rendelkező Head-up-Display is szemlélteti.

Hallható észlelés: az emberi fül a hanghullámokat észleli, az EQS esetében ez megnyugtató csendet és az interaktív, érzelmes hangélményt jelent. A Mercedes hangszakértői teljesen új hangokkal gondoskodtak arról, hogy az elektromos meghajtásra való paradigmaváltás hallható is legyen. Az EQS gyárilag a Silver Waves és a Vivid Flux hangzásvilággal kínál modern élményt, amit a központi kijelzőről személyre szabhatunk. Már a járműhöz való közeledést és a beszállást is akusztikai üdvözléssel kíséri az autó, búcsúzásul pedig különleges Aura hangokat hallhatunk. De nem csak ez, hanem az ENERGIZING COMFORT új programjai is megnyugtató melegséget közvetítenek, akár az erdők, akár a tengerek, vagy éppen egy nyári zápor hangját halljuk. A felemelő élményt különleges megvilágítással és képi hatásokkal fokozza a jármű. Emellett a zenehallgatást megkönnyíti az MBUX Online Music szolgáltatása, amely integrált hozzáférést biztosít a legnagyobb zenei streaming szolgáltatók tartalmaihoz.

Az illatok bűvöletében: lélegzéskor folyamatosan illatanyagokat juttatunk szervezetünkbe. Rögtön két rendszer is egymástól függetlenül továbbítja a szaglás adatait az agynak: az orrnyálkahártya receptorai és a háromosztatú ideg végződései. A kellemetlen szagoktól az EQS HEPA-szűrővel (High Efficiency Particulate Air) tisztítja meg a külső levegőt, és egyúttal különösen hatékonyan eltávolítja a finomport, a kisméretű részecskéket és a polleneket. A speciális szűrőben körülbelül 600 gramm aktív szén gondoskodik a megfelelő szűrésről; az aktív elnyelőfelület körülbelül 150 focipályányi.

A megfelelő illatokról pedig az AIR-BALANCE csomag részeként elérhető aktív illatosítás gondoskodhat. Az elektromos zászlóshajó számára új illatot komponáltak: a No.6 MOOD zöld jegyeiben a füge frissességét fedezhetjük fel.

Haptikus észlelés: a bőr az ember legnagyobb érzékszerve. Segítségével érzékeljük a hideget és a meleget, a puhaságot és a keménységet vagy akár a szárazságot és a nedvességet. Az EQS belső terében pedig rengeteg kellemes észlelés érhet minket: kiterjedt bőrfelületek művészi varrással vagy dinamikus perforációval, a hasított bőr és a neoprén elegyére emlékeztető NEOTEX modern struktúrája, a nyíltpórusú, valódi fabetétek vagy a 3D-s optikás alumínium.

Az MBUX Hyperscreen központi és utas oldali érintőképernyője haptikus visszajelzést nyújt, amely a mechanikus kapcsolók érzetét kelti. Ráadásul, ha erősebben nyomunk a képernyőre, azzal másféle parancsot adhatunk ki, még könnyebbé téve egyes funkciók elérését.

Nem csak az ujjaink, de a teljes testünk érezheti az EQS összesen tízféle masszázsprogramjának különlegességét: a vibrációs motorokkal rendelkező ülésbe épített megoldás a lávaköves masszázs érzetét nyújtva az ülésfűtéssel közösen lendül munkába.

Gyors tanulás mesterséges intelligenciával

Az EQS nem csak az érzékekhez szól, hanem önmaga is érzékelni képes, méghozzá számos tekintetben. A zászlóshajóban akár 350 érzékelő gondoskodik a megfelelő észlelésről, legyen szó távolságokról, sebességről, gyorsulásról, fényviszonyokról, csapadékról és hőmérsékletről, vagy akár az ülések foglaltságáról.

A rendszer az érkező információkat villámgyorsan feldolgozza és döntéseket hoz. Képességeit az új tapasztalásokkal a mesterséges intelligencia révén gyarapítja, a tanulóképesség pedig fokozza a felhasználói élményt. Néhány példa:

Mercedes-Benz Venu® okosórát vagy egy kompatibilis Garmin® kiegészítőt használ, a rendszer figyelembe veszi a személyes stressz-szintet és az alvásminőséget is. 

Az új világcsúcstartó

Akár 0,20-es légellenállási együtthatójával[1] az EQS új mércét állít fel a sorozatgyártású autók között. Ez pedig hangszigetelés tekintetében is a világ egyik legjobbjává teszi. Mindez számos apró fejlesztés eredménye, amelyek együtt legalább annyira forradalmi eredményt adnak, mint maga az autó, amely jól kihasználja a különleges aerodinamika előnyeit.

Az EQS homlokfelülete 2,51 m2, amely a kivételes légellenállási együtthatóval számolva 0,5 m2-es effektív légellenállásnak felel meg – ez szintén az egyik legjobb érték a világon. Ráadásul a különböző felszereltségű autók közötti szórás elenyésző, így az ügyfeleknek nem kell nagy áldozatot hozniuk akkor sem, ha látványban a nagyobb, akár 22 colos keréktárcsákat részesítik előnyben.

A kiváló aerodinamika nem csak a hatótávra, de a zajszintre is pozitív hatással van. A széria Akusztika komfort csomag számos kiegészítő szigeteléssel fokozza a csendességet. A szél- és más külső behatások zaját még tovább csökkenthetik az opcionálisan elérhető, többrétegű, akusztikus oldalüvegek. Az opcionális panorámatető speciális tömítésekkel és szélterelőkkel biztosítja a csendes közlekedést.

Egy igazi úriember

Opcionálisan az ajtók nyitásával sem kell már fáradoznunk. Az automatikus komfort ajtók esetében a kilincsek kiemelkednek, amint a vezető elkezdi megközelíteni az autót. Ha 

körülbelül másfél méteres távolságba ér, a vezető oldali ajtó automatikusan kinyílik. Az MBUX használatával a vezető ugyanígy ki tudja nyitni a hátsó ajtókat is, majd azok egyetlen gombnyomással kényelmesen be is csukhatók. Az esetleges akadályokat a parkolóérzékelők észlelik, a rendszer pedig a holttérfigyelővel összedolgozva fokozza a nyitási biztonságot.

Egyetlen kábel sem nyúlik ilyen messzire – a hajtásláncok

München-Berlin, vagy éppen a tengerpart Budapestről megállás nélkül? Ami eddig a dízelüzemű gépjárművek kiváltsága volt, az EQS akár 770 kilométeres (WLTP) hatótávjának köszönhetően immár elektromosan is valóra válik.

Minden EQS modell hajtásáról egy hátul található elektromotor gondoskodik, az összkerékhajtású 4MATIC változatok esetén pedig az első tengelyt egy másik elektromotor hajtja. A moduláris hajtáslánci koncepció kivételesen széles lehetőségeket kínál: már a piaci bevezetéskor elérhető lesz egy 333 és egy 524 lóerős verzió, az akár 762 lóerős csúcsverzió pedig jelenleg fejlesztés alatt áll. Az optimális kihasználást kivételesen hatásos hűtőrendszer segíti.

Az EQS széles körűen állítható menetprogramjai tökéletesen alkalmazkodnak a vezető elvárásaihoz, így a vitorlázás mellett akár egypedálos vezetésre is lehetőség van – az összkerékhajtású kivitelek akár 290 kW-os rekuperációra is képesek, amely 0,3 m/s2-es lassítást jelenthet. Az ECO Assist pedig segít kivételesen hatékonyan kihasználni ezt a tulajdonságot: például a távolban várakozó járműveket észlelve, időben megkezdi a lassítás folyamatát, csökkentve az üzemi fék használatát.

A 4MATIC összkerékhajtási rendszer a két tengelyen található elektromotorok összehangolásával intelligensen és folyamatosan változtatja a tengelyek közötti erőeloszlást. A rendszer percenként 10.000 alkalommal ellenőrzi a kerekek megfelelő tapadását – ez olyan reakciókészséget biztosít, amelyre hagyományos mechanikus összkerékhajtás nem képes.

Kivételes megbízhatóság

Az EQS útja ötmillió tesztkilométeren át vezetett a sorozatgyártásig. A skandináv térség kemény teleitől kezdve a tesztpályák aszfaltján át a közutak és városok dzsungeléig mindenhol kiállta a próbát, beleértve a nagysebességű Nardò tesztpálya kihívását és Dél-Afrika forróságát.

A fejlesztés során a mérnökök különösen nagy figyelmet szenteltek az elektromos hajtásláncnak és az akkumulátoroknak, amelyek maguk is több millió tesztkilométert tettek meg a stuttgarti és naberni fejlesztő központokban.

Moduláris, hatékony és innovatív: az EQS akkumulátorai

Az EQS lítium-ion akkumulátorai kivételes skálázhatóságukkal sokszínű kínálatot biztosítanak, miközben a házon belül fejlesztett vezérlőrendszer vezeték nélküli (OTA) frissítést is lehetővé tesz, az életciklusa során még tovább fejlesztve a modellt.

Az EQS új generációs akkumulátorai sokkal nagyobb energiasűrűséggel rendelkeznek, mint az eddigi EQ-modellek megoldásai. A legnagyobb akkumulátor nettó 107,8 kWh-s kapacitása körülbelül 26 százalékkal nagyobb, mint az EQC akkumulátoráé. A tartósságot pedig 70 százalékos kapacitásra vonatkozó 10 év vagy 250.000 kilométeres garancia szavatolja.

A hajtásrendszertől függően 10- vagy 12-cellás modulokba rendezett akkumulátorok 90 vagy 107,8 kWh-s felhasználható kapacitást kínálnak. Optimalizált kialakításuk 10 százalék alá csökkenti a létrehozásukhoz szükséges kobalt mennyiségét, későbbi újrahasznosításuk pedig a Mercedes-Benz átfogó stratégiájának részét képezi. Az EQS akkumulátorai a németországi hedelfingeni gyárban készülnek, 2022-től karbonsemleges eljárással.

Gyors feltöltés, akár zöld árammal

A Mercedes me Charge ügyfelei 2021-től kezdődően zöld energiával autózhatnak: garantáltan megújuló forrásból származó áram lép annak helyére, amelyet az ügyfelek járművükkel a Mercedes me Charge hálózatán keresztül vételeznek. További előny az IONITY Unlimited: az EQS minden európai vásárlója egy éven keresztül ingyenesen használhatja a gyorstöltőállomás hálózatát, amely a többi Mercedes me Charge töltőponttal együtt összesen több mint 200.000 nyilvános töltőhelyet jelent.

A Plug & Charge funkció megkönnyíti a töltőállomások használatát is: elég csak kompatibilis készülékhez csatlakoztatni az EQS-t, az engedélyezés és a töltés azonnal megkezdődik. A fizetés automatikusan a Mercedes me Charge rendszerén keresztül történik, amely átlátható és jól kalkulálható elszámolást biztosít. Az egyes megállók optimális beiktatását pedig az elektromos intelligenciával felvértezett navigáció is segíti, amely számos tényezőt figyelembe vesz a megfelelő útvonal kialakításához. Sőt, a jövőbe is tekint, így például az úti célnál az érkezési időpontban várható hőmérsékletet, a töltőpont tervezett használati idején annak várható foglaltságát és a jellemző forgalmi viszonyokat is figyelembe veszi.

A megoldás pedig a jármű többi funkciójával együtt vezeték nélküli (OTA) frissítéssel folyamatosan aktualizálható, így az EQS a teljes életciklusa során a technológia aktuális csúcsát képviseli majd.

A piaci bevezetéskor mindkét modellváltozat a nagyobb, 107,8 kWh-s akkumulátor-csomaggal lesz elérhető. A 400 V-os architektúra akár 200 kW-os töltésre is lehetőséget biztosít, amivel az akkumulátor csupán 31 perc alatt tölthető 10-ről 80 százalékra – vagyis 5 perc alatt akár 100 kilométer hatótávot is vételezhetünk.

Bevezetés két modellel

Az EQS forgalmazásának megkezdésekor két modell lesz elérhető, egyaránt a nagyobb, 107,8 kWh-s akkumulátorral. Az EQS 450+ maximális teljesítménye 333 lóerő, legnagyobb nyomatéka pedig 568 Nm. A luxuslimuzin álló helyzetből csupán 6,2 másodperc alatt gyorsul 100 km/h-ra, végsebességét pedig elektronika limitálja 210 km/h-ban.

Az összkerékhajtású EQS 580 4MATIC vezetője 524 lóerőnek és 855 Nm nyomatéknak parancsol, ami különösen dinamikus menetteljesítményeket tesz lehetővé. A 0-100-as gyorsulás csupán 4,3 másodpercig tart.

Kivételes kényelem meggyőző dinamikával – a futómű

Az EQS négylengőkaros első és többlengőkaros hátsó futóműve szoros rokonságban áll az S-osztály megoldásával. Az AIRMATIC légrugózás ADS+ folyamatosan változó lengéscsillapítással szériafelszerelés, éppúgy, mint a hátsó kerekek akár 4,5 fokos elfordítására képes hátsótengely-kormányzás.

A két rendszer kivételesen, sokoldalú menetkényelmet és dinamikát biztosít. A légrugózás például Comfort menetprogramban 120 km/h felett 10, 160 km/h felett pedig 20 mm-rel csökkenti a szabad magasságot, ezáltal mérsékelve a légellenállást. Ugyanakkor szükség esetén 40 km/h-s sebesség alatt 25 mm-t emelhetünk a karosszérián.

A hátsótengely-kormányzás alaphelyzetben 4,5, opcionálisan pedig 10 fokkal képes a hátsó kerekek elmozdítására, így már alaphelyzetben is 11,9, felár ellenében pedig 10,9 méteres fordulókört garantál. Mivel utóbbi megoldás nem tartalmaz műszaki módosítást, így utólagosan, OTA frissítéssel is aktiválható.

Úton az önvezetés felé

A hálózatba kötött, különösen fejlett asszisztens rendszerek megkönnyítik az EQS vezetőjének a dolgát, miközben nagymértékben fokozzák az aktív biztonságot. A bizonyos országokban várhatóan 2022 első felétől elérhető DRIVE PILOT rendszer mindezt egy lépéssel még tovább viszi.

A DRIVE PILOT képes lesz kimagasló fokú automatizált vezetésre 60 km/h-s sebességig bizonyos autópálya-szakaszokon nagy forgalom, vagy torlódás esetén, elsőként Németországban. Mindez leveszi a terhet a vezető válláról, aki így az érvényben lévőszabályokat figyelembe véve más tevékenységet (pl. e-mailek olvasása) is folytathat.

Az INTELLIGENT PARK PILOT parkolási rendszer révén az EQS már felkészült a 4-es fokú automatizált parkolásra (Automated Valet Parking). A megfelelő opcionális felszereltség és szolgáltatás megléte esetén az új EQS képes teljesen automatikusan, a vezető közreműködése nélkül beparkolni AVP infrastruktúrával rendelkező parkolóházakba, majd később igény szerint automatikusan ki is parkol onnan.

Műszaki adatok[2]

  EQS 450+EQS 580 4MATIC
Hajtáslánc HátsókerékhajtásÖsszkerékhajtás
ElektromotorokModell Elektromos szinkronmotor(ok) (PSM)
Max. rendszerteljesítmény[3] lóerő/kW333/245524/385 
Max. forgatónyomatékNm568855
Gyorsulás 0-100 km/hs6.24.3
Végsebesség[4]km/h210210
Használható akkumulátor-kapacitás (WLTP)kWh107,8107,8
RendszerfeszültségVolt396396
Max. energia-rekuperáció[5]kW186290
Fedélzeti töltő (széria/opció)kW11/2211/22
Töltési idő[6] wallboxon vagy nyilvános töltőállomáson (AC töltés, 11/22 kW)óra10/510/5
Töltési idő[7] gyorstöltéssel (DC)perc3131
Max. DC töltési kapacitáskW200200
DC töltés 15 perc alatt[8] (WLTP)km Akár 300Akár 280
Vegyes üzemanyag-fogyasztás (WLTP)kWh/100 km15,7-20,417,4-21,8
CO2-kibocsátás (WLTP)g/km00
Vegyes üzemanyag-fogyasztás (NEDC)kWh/100 km16,0-19,116,9-20,0
CO2-kibocsátás (NEDC)g/km00
Gépjármű 
Hosszúság/szélesség/magasság mm5216/1926/1512
Nyomtáv elöl/hátulmm1667/1682
Fordulókör (hátsótengely-kormányzással 4.5°/10°)m11.9/10.9
Csomagtér térfogata, VDAL610-1770
Menetkész tömeg[9]kg24802585
Terhelhetőségkg465-545475-550
Megengedett össztömegkg2945-30253060-3135
Minimális légellenállási együttható 0.20[10]0.209

[1] Cd érték, SPORT menetprogramban, 19 colos AMG keréktárcsával

[2] Előzetes adatok.

[3] A rendszerteljesítmény nem az egyedi teljesítményértékek egyszerű összeadásából származik.

[4] Elektronikusan korlátozott.

[5] Optimális feltételek mellett.

[6] 10-100 százalékos teljes töltés (AC csatlakozás legalább 11/22 kW-tal, fázisonként 16/32 A-rel)

[7] 10-80 százalékos töltés egyenáramú (DC) gyorstöltéssel, 400 V-os táplálással, legalább 500 A-rel

[8] DC töltőállomáson 500 A-rel a WLTP alapján

[9] Az Európai Közösség irányelvei alapján

[10] 19 colos AMG keréktárcsa esetén SPORT menetprogramban

Itt az új, 2021-es MINI John Cooper Works: extrém vezetési élményt ígér a gyártó

Letisztult formanyelvével, széleskörű alapfelszereltségével, új operációs rendszerével és vonzó opciós tételeivel a prémium kisautó-szegmens etalon sportolója minden korábbinál kirobbanóbb formában van.

Versenypályás adottságait a hosszú egyenesek, hamisítatlan menetdinamikáját pedig a szűk kanyarok éltetik: a MINI John Cooper Works (átlagos üzemanyag-fogyasztás a NEDC tesztkörének mérései szerint: 6,9 – 7,1 liter / 100 km; átlagos üzemanyag-fogyasztás a WLTP mérései szerint: 6,8 – 7,1 liter / 100 km; kombinált károsanyag-kibocsátás a NEDC tesztkörének mérései szerint: 158 – 163 gramm / km; kombinált károsanyag-kibocsátás a WLTP mérései szerint: 155 – 161 gramm / km) volánja mögött minden egyes kilométer vérpezsdítő élmény – nem csupán a zárt versenypályákon, de az épített utakon is. A prémium kisautó-szegmens etalon sportolójának lélegzetelállító kvalitásai ráadásul a legújabb modellfrissítéssel most még tovább erősödnek. Új stílusjegyeivel és széleskörű alapfelszereltségével a MINI John Cooper Works minden korábbinál kirobbanóbb formában van, miközben új operációs rendszere és vonzó extrafelszereltségi tételei az extrém vezetési élmény személyre szabott formáját váltják valóra.

A MINI John Cooper Works, amelynek mindig is a letaglózó menetteljesítmény állt a középpontjában, mostantól még inkább előtérbe helyezi a brit prémiumgyártó által fémjelzett, egyszerre letisztult és összetéveszthetetlenül egyedi stílusjegyeket. A frontrészt a LED-technológiás, kör alakú első fényszóró-pár és a mélyebbre húzott, vörös színű keresztmerevítővel ellátott, hatszögletű hűtőrács uralja. Az első lökhárítóban megnövelt légbeömlők gondoskodnak arról, hogy a hajtáslánc és a fékrendszer alkatrészeit még extrém sportos vezetési szituációkban is megfelelő mennyiségű levegő hűtse, miközben a tervezők újragondolták az első kerékjárati ívekbe épített, típus-specifikus oldalsó irányjelző-paneleket és a modell körüli légáramlat optimalizálása érdekében jellegzetes diffúzorral ellátott hátsó lökhárítót is.

A végtelenül sportos stílusjegyek a MINI John Cooper Works rendkívüli adottságait nyomatékosítják. A modellt egy MINI TwinPower Turbo technológiával dolgozó, 2.0 liter hengerűrtartalmú, soros négyhengeres benzinmotor hajtja, amelyet a brit prémiumgyártó motorsport-specifikus John Cooper Works részlege fejlesztett tovább. A maximális teljesítmény így 170 kW / 231 lóerő és 320 Nm csúcs forgatónyomaték, amelyekkel a MINI John Cooper Works 6,3 másodperc alatt gyorsul fel álló helyzetből 100 km/órás sebességre az alapfelszereltség részeként kínált hatfokozatú manuális váltóval.

Az opcionális extrafelszereltség részeként megrendelhető, nyolcfokozatú Steptronic Sport automataváltóval ez az érték 6,1 szekundumra csökken.

A legextrémebb versenypályás manőverek méltó megszólaltatásáról sport kipufogórendszer gondoskodik, a hátsó lökhárító közepén kivezetett két darab, egyenként 85 milliméter átmérőjű, rozsdamentes acélból készült végződésével. Utóbbi a MINI John Cooper Works széleskörű alapfelszereltségének része, ahogyan a Brembo oldalán kifejlesztett, típus-specifikus sport fékrendszer is. Az alapfelszereltségként 17” méretű MINI John Cooper Works könnyűfém keréktárcsákat az első tengely végein belső szellőzésű féktárcsák és négydugattyús, MINI John Cooper Works logóval ellátott, vörös féknyergek lassítják. Az opcionális extrafelszereltség részeként a modellhez 18” méretű könnyűfém keréktárcsák is megrendelhetők, köztük az új, kéttónusú MINI John Cooper Works Circuit Spoke felnikkel.

A MINI John Cooper Works agilis vezethetőségéhez a típus-specifikus sport futómű is nagymértékben hozzájárul, nem csupán a zárt versenypályák gyors egymást követő ráfordítóiban, de a nagyvárosi forgatagokban is. A modellhez az opcionális extrafelszereltség részeként immár az adaptív futómű új verziója is megrendelhető, amely folyamatosan alkalmazkodó lengéscsillapítóival a sportosság és a menetkomfort végtelenül optimális egyensúlyát teremti meg. A lengéscsillapítókban egy kiegészítő szelep gondoskodik arról, hogy pontosan ellensúlyozza az adott kerék megtapadásával hirtelen fellépő nyomást, ezzel pedig még a legkisebb útegyenetlenségeken is harmonikus vezetési élményt kínál.

Az adaptív futómű folyamatosan alkalmazkodó lengéscsillapítói 50-100 ezredmásodperc között képesek a nyomáshoz állítani az ellensúlyozás mértékét, miközben mindegyik kerék végig aktív kapcsolatban van az úttal. A MINI John Cooper Works modellben az adaptív futómű új verziója a korábbiaknál több mint 10 százalékkal erősebb kilengés-ellensúlyozásra képes.

Az adaptív futómű a MINI John Cooper Works felszereltségi csomag része, amely az alapfelszereltség alternatívájaként többek között Piano Black magasfényű karosszéria-kiegészítőket és utastéri dekorbetéteket, a MINI John Cooper Works sportüléseken Carbon Black árnyalatú bőrözést és prémium megjelenésű karosszériafényezési opciókat is tartogat. Utóbbi palettáról a Chili Red, a kizárólag a MINI John Cooper Works élsportolóhoz elérhető Rebel Green, az új Island Blue metál és a Rooftop Grey metál árnyalatok közül választhatnak a brit prémiummárka ügyfelei.

Az újonnan összeállított felszereltségi csomagok a MINI minden ügyfelének felkínálják a lehetőséget arra, hogy célzottan, saját preferenciáik szerint állítsák össze a MINI John Cooper Works modell kényelmi, járműkapcsolati és vezetést támogató funkcióit. Az opciók sorát kormányfűtés, a Driving Assistant csomag sávelhagyásra figyelmeztető rendszere (Lane Departure Warning) és az aktív tempomat (Active Cruise Control) Stop & Go funkciója színesíti. A MINI John Cooper Works alapfelszereltségének mostantól a hátsó szenzorokkal dolgozó parkolássegítő rendszer (PDC – Park Distance Control) is része.

A prémium kisautó-szegmens etalon sportolója újratervezett műszerfalat is kapott, középpontjában már alapfelszereltségként egy 8,8” képernyő-átmérőjű, fekete keretbe foglalt, érintés-érzékeny központi kijelzővel. Utóbbi új operációs rendszert futtat, amelynek modern grafikai megoldásai minden korábbinál intuitívabbá teszik a járműfunkciók, audioprogramok, alkalmazások, illetve navigációs és kommunikációs lehetőségek kiválasztását és vezérlését. A modell operációs rendszerében most először válnak elérhetővé az élő ikonstílusok, amelyek között a MINI ügyfelei az érintőképernyőn végzett lapozó mozgással váltogathatnak.

Újdonság továbbá a központi kijelző és a kormány mögé opcionális extrafelszereltség részeként megrendelhető műszerfali kijelző megjelenítési stílusának kétféle üzemmódja. „Lounge” üzemmódban a megjelenített tartalmak türkiz és halványkék árnyalatban világítanak, míg „Sport” módban a vörös és antracit színek dominálnak. A MINI John Cooper Works modell alapfelszereltségébe tartozó MINI Vezetési Üzemmódok (MDM – MINI Driving Modes) esetén a kijelzők színe a kiválasztott vezetési üzemmódhoz igazodik. SPORT vezetési üzemmódban a kijelzők sportos megjelenítési stílusa egyszerre aktiválódik a gázpedál és a kormánymű, valamint – opcionálisan – a lengéscsillapítók és az automataváltó sportos karakterisztikájával, amely átfogó vezetési élményt hív életre, hiszen az extrém vezetési élmény így egyszerre látható és érezhető.

Próba 22 kilowattal: túl van első töltésén a 2021-es Nissan LEAF 40 kWh

Egyébként túlzás töltésnek nevezni azt a nagyjából 25 perces intervallumot, amennyit eltöltöttünk az adott METRO áruházban. Alapvetően arra voltunk kíváncsiak, hogy klappol-e minden hpsszú távú tesztautónk, a Nissan LEAF 40 kWh töltésével.

Az autóhoz kétféle Type2 kábelt kaptunk a Nissan Solymártól, egy 230V-os konnektoros, valamint egy nyilvános töltőoszlopokhoz használatos verziót. Most első körben a nyilvános vonalat erőltettük, és meglátogattunk egy, az igazolt vásárlóknak teljesen ingyenesen igénybe vehető METRO 22 kW-s töltőpontot.

Itt a töltés nincs túlbonyolítva, bár korábban egy másik autóval, másik alkalommal volt némi bonyodalom a töltés befejeztével, ugyanis nem oldott ki a csatlakozó, és nem tudtuk kihúzni a kábelt sem az oszlop, sem pedig az autó aljzatából. Végül sikerült, de nem volt egyszerű (és rövid) folyamat.

Most hála az égnek nem történt ilyesmi, minden ment, mint a karikacsapás. A LEAF-nél a töltést szimplán egy nyitással kezdjük, szabaddá téve a töltőcsatlakozót az autó orrában, az embléma alatt – ez a beltérből irányítható. Utána csatlakoztatjuk a kábelt mindkét oldalon, és máris megy a töltés. Nincs regisztráció, nincs applikációs jóváhagyás, nincs gombnyomkodás sem.

A töltés végeztével mindössze annyi a teendő, hogy a LEAF-ben bontjuk a kapcsolatot az oszloppal, majd a kábelt lecsatlakoztatjuk mindkét irányból.

Ugye, milyen szimpla? A 22 kW-s tötltőnek köszönhetően nagyjából 25 perc alatt sikerült plusz 15 km range-et beletolni az akkumulátorba.

Együttműködő partnereink: Nissan Magyarország, Nissan Solymár-Szalay Kft., Huawei, Acer

Apple Carplay a 2021-es Nissan LEAF 40 kWh infotainment rendszerében

Első átfogóbb menetpróbánk zajlott ma, ami úgy értendő, hogy mélységeiben jobban elmerültünk az Autóaddikt.hu-tartósteszten nálunk lévő 2021-es modellévű Nissan LEAF 40 kWh infotaiment rendszerébe.

Párosítottunk, első körben Apple iOS platformmal. A LEAF multimédiás rendszere támogatja az Apple Carplay-t, teljes eszköztükrözéssel. Ennek megfelelően használatba is vettük a létező összes okosfunkciót.

Amúőgy nem megleő módon teszteltük is ezt az opciót a Nissan LEAF-en, mert nem másodlagos szempont az, hogy például menet közben kéznél legyenek az olyan fontosabb útiappok, mint például a Waze. Ha meg zenét hallgatnánk menet közben, és már könyökünkön jön ki a rádióadók monoton zenei kínálata, akkor egyértelmű, hogy a Spotify a legjobb választás.

Tapasztalatainkról bővebben a Techaddikt.hu-n lehet elolvasni kapcsolódó cikkünket.

Tovább a Techaddiktra Nissan LEAF 40 kWh infotainment/Apple Carplay teszt olvasása végett

Együttműködő partnereink: Nissan Magyarország, Nissan Solymár-Szalay Kft., Huawei, Acer

LEGFRISSEBB

[TESZT] Kia Niro 1.6 GDI PHEV Platinum – nagyon élhető, mindennapi...

0
A Kia Niro 1.6 GDI PHEV Platinum újraértelmezi a hétköznapi autózás fogalmát: ötvözi a környezettudatos technológiát a mindennapi használat praktikumaival, mindezt úgy, hogy közben...

TESZTJEINK