AutóAddikt Autóteszt Ford Ford Explorer 3.0l EcoBoost PHEV A10 AWD Platinum – made in...

[TESZT] Ford Explorer 3.0l EcoBoost PHEV A10 AWD Platinum – made in the USA

Amerikában gyártották – és ez az egyik nagy előnye az európai autókkal szemben. Feltéve, ha vevők vagyunk a már-már túlzó kényelemre, helykínálatra, és az ezzel járó pluszokra. Ford Explorer 3.0l EcoBoost PHEV A10 AWD Platinum teszt.

Európába az Explorer-ből alapvetően a full felszereltségű verziókat hozzák, ST-Line (sportosabb) és Platinum (elegánsabb) kivitelben. Szerkesztőségünknél utóbbi járt, és meg kell állapítanunk, hogy még nem felejtettek el teljes mértékben autót gyártani, legalábbis az USA-ban.

Ugyanis a Ford Explorer 3.0l EcoBoost PHEV A10 AWD Platinum úgy készülthetett a tervezőasztalon, hogy elsősorban a tényleges felhasználói igényeket vették figyelembe. Nincs tehát súlycsökkentés, nincs motor downsizing (tengerentúli viszonylatban azért van, nyilván), nincs anyagspórolás, nincs helyspórolás, és még sorolhatnánk.

Jófajta belépő

Az Explorer az USA-ban egy szinttel a belépőmodellek felett van (például Kuga), tehát nem számít extrém nagy autónak – arra ott az Expedition. Amolyan középkategória, legalábbis a paramétereket tekintve, ami persze itthon és Európában azért már inkább a felsőkategória; 5049 milliméteres hosszt, 2004 milliméteres szélességet és kisbuszos 1778 milliméteres magasságot kapunk. A 3025 milliméteres tengelytávról ne is beszéljünk. Ja, vagy a 2466 kilogramm önsúlyról.

Formavilág tekintetében egyszerre modern és korszerű, ugyanakkor visszanyúl a gyökerekhez a márka a Ford Explorer 3.0l EcoBoost PHEV A10 AWD Platinum esetében. Gömbölyded sziluettek jellemzik az orr sarkait és magukat a lámpatesteket, de a kockaforma valahogy mégis megmarad, légiesen, könnyeden, a 2020-as évek trendjének és elvárásainak megfelelően. A hatalmas hűtőmaszk krómszerű-jellegú tálalása remek, picit emlékeztet a brit hasonszőrű szegmens képviselőinek arculatára, de ez nem baj, jót tesz az Explorer-nek. Ugyanakkor a mai Ford-SUV szellemiség visszaköszön itt is, hasonlít kevéssé az Edge-hez, nem meglepő módon, hiszen az is az USA-ból érkezik ugyebár.

Nem, ez nem lehet más. Egy igazi, klasszikus, és őszinte SUV

Oldalnézetből tükröződik legjobban, hogy a Ford Explorer 3.0l EcoBoost PHEV A10 AWD Platinum egy original USA SUV. Így, nagybetűkkel részben. Az biztos, ha New York-ban kellene rohangálni autóval, ilyet választanánk, ott a belépőszint nagyjából az Escalade vagy – ha a márkánál akarunk maradni – az F150. Még akkor is, ha maga az Explorer nyilvánvalóan nem városi jármű, NYC-ben (is) mások a tendenciák. És miért ne? Fordulékony, az 5 méteres hossz ellenére befér mindenhová, és mivel hibrid valamennyire (plugin), még az üzemanyagfogyasztás is “városiasítható”, még akkor is, ha gallonban mérünk, és negyedannyi árral bír 1 literre lebontva a benzin ott, mint Európában.

Hátulról szemlélve a Ford Explorer 3.0l EcoBoost PHEV A10 AWD Platinum-ot úgy tűnhet, hogy a dizájnerek kifogytak az ötletekből és a kreativitásból. Ugyanis a hátsó lámpabúrák kialakítása, rajzolata kissé alulmarad a globális Explorer-dizájntól, elüt tőle, és semlegesebb jóval, mint mondjuk a front-rész. Megszokható, és 2 nap után szerethető is, miután az ember túl van az első és második vizuális benyomásain. Dupla krómozott kipufogóvégek sejtetnek itt sportosságot, dinamizmust és lendületet: nem véletlenül, mert ezekből akad bőven, olyannyira, hogy néha azt éreztük, valamiféle hot hatch-ben ülünk, és nem egy két és fél tonnás monstrumban.

A beltér nem hivalkodó, de olyan szinten el lett találva minden tekintetben, hogy az csak na. Fotelek, ténylegesen, nem ülések, székek. Ezek tényleg karfás fotelek, viszont az ergonómiájuk tökéletes, puhák, de nem zavaróan. Mindezek mellett a testreszabhatóság igencsak tág, deréktámasz, gerinctámasz, combtámasz, minden (is) van a maximális utazókomfort eléréséhez. Akár rövidebb, akár hosszabb távra óhajtunk utazni a Ford Explorer 3.0l EcoBoost PHEV A10 AWD Platinum-mal.

Jó a műszeregységek elhelyezkedése, minden szemvonalban van, annak ellenére, hogy analóg kijelzőt nem találunk egyáltalán, minden LCD. Olyannyira, hogy a központi infotainment inkább egy függőlegesen bepattintott tabletre hajaz, ez nem túl szívderítő látvány, de minden gyártó sajnos ebbe az irányba tendál. Ez van, ez a legpénztárcahatékonyabb (ej, de szép szóösszetétel!) megoldás, és vitathatatlanul sokoldalú.

Minden (is) elfér benne

Tesztelt Ford Explorer 3.0l EcoBoost PHEV A10 AWD Platinum-unk 7 személyes volt, ennek megfelelően a vezetőállás mögött 2 üléssor állt rendelkezésre az utazáshoz. A középső sor bal és jobb szélső foteljei sínen mozgathatóak, míg a hátsó üléssor motorosan építhető fel a padlóburkolatból. A fentebb emlegetett több, mint 3 méteres tengelytávnak minden gyakorlati előnyét lehet élvezni akkor, ha csak 5 személyt szállítunk, de akkor is, ha 7 fő pattan be az Explorer-be.

Tény, hogy 5 fővel bődületes helykínálatot kapunk a Ford Explorer 3.0l EcoBoost PHEV A10 AWD Platinum-ban. Gigászi láb- és térdterek, teljes értékű három, szintén optiméálisan testre szabható üléssel, 1 köbméter környékén leledző csomagtérrel. De ez semmi, ha a középső sort is előrdöntjük, 2 személlyel akár 2.27 köbméternyi csomagot tudunk szállítani, könnyedén. Egyébként ha 7 fővel utazunk, úgy sem annyira vészes a helykínálat hátul: 0.33 köbméter.

Viszont ez a 330 literes csomagtér úgy áll rendelkezésre, hogy a harmadik sorban ülő hatodik és hetedik személy nagyjából kompromisszummentesen utazgathat. Persze vannak korlátozó tényezők, mint a szűkösebb térdtér, de mindezidáig ennyire tágas 7 személyest nem nagyon vezettünk, a Ford Explorer 3.0l EcoBoost PHEV A10 AWD Platinum rátesz egy lapáttal a kategóriában futó hétszemélyesek helykínálatára. Ez tényleg élhető.

Olyannyira élhető, hogy ha SUV-ban gondolkodnánk, és lenne megfelelő anyagi keret is egy ilyen Ford Explorer 3.0l EcoBoost PHEV A10 AWD Platinum-ra, nem teketóriáznánk, mennénk, és megvennénk instant. Nem számít semmi, csak az amerikai életérzés, ami lehet, hogy elhívatottságból hatványozva jön. Az ember örül, ha a mai kissé szürke és jellegtelen kínálatban (mert ugye van ilyen, elég szép arányban) szembe jön egy klasszikus kívánalmak alapján tervezett családi autó.

Anno a station wagon-ok, azaz az 5 méter feletti hodály kombik jelentették a family car-t az USA-ban, ma egyértelműen ezek a SUV-ok. Őszinte autó a Ford Explorer 3.0l EcoBoost PHEV A10 AWD Platinum, és ez a legjobb az egészben, azt a feelinget kapjuk, amit elvárunk és szeretnénk.

Ha kell, helyt áll hot hatchként is – a maga két és fél tonnájával

A Ford Explorer 3.0l EcoBoost PHEV A10 AWD Platinum családi mivolta mellett igencsak sportossá is alakítható, ha épp úgy kívánjuk. Eleve a hajtás sem hétköznapi, amerikai léptékekkel downsizingolt V6 elrendezésű, 3 literes turbótöltött benzinmotort kapott az autó, mellé pedig egy villany szinkronmotort, ami képes 30 kilométer körüli tisztán elektromos táv megtételére – ezért jár is neki a zöld rendszám. A hajtáslánc annak ellenére, hogy PHEV, tehát plugin hibrid, képes arra, hogy 0 elektromos range-nél is jelen legyen a benzinmotor működése mellett, és az indulásoknál segítsen megmozdítani a két és fél tonna feletti önsúlyt.

Valami ugyanakkor nem teljesen kerek a hajtásnál, mivel a tesztautó indulásnál általában vagy semennyire, vagy nagyon reagált a gázadásokra. Konkrétan: a gázreakciók olyannyira semlegesek, vagy közvetelenek voltak, hogy olyan megugrásokat bírt produkálni az autó, amilyet még nem nagyon tapasztaltunk. Orvosolni azzal tudtuk a problémát, hogy átálltunk egy újfajta vezetési stílusra-technikára, óvatosabban kezeltük a mozgatást álló helyzetből, és máris mehetett minden a hagyományos kerékvágásban.

Íme, az amerikai downsizing!

V6, 2956 köbcenti: ez egy alulméretezettebb amerikai PHEV hajtáslánc benzinmotorja. 350 lóerő tiszta benzines teljesítménnyel, mely forgatva, 5200 RPM-en érkezik. Már önmagában véve is figyelemreméltó teljesítmény, de ehhez még hozzájön a villanymotor által leadott kereken 100 lóerős plusz, így máris 450 lóerőre duzzad az összteljesítmény.

Ha nem EV, azaz tisztán elektromos módban autózunk, hanem hibridre állítjuk a hajtásprofilt, úgy gyorsításnál rendelkezésre áll mind a 450 lóerő, ami nem semmi, és az adatokat tekintve sem az: a gyári, 6.0 másodpreces 0-100 sprintet lepipáltuk, 5.6 másodperc kellett a Ford Explorer 3.0l EcoBoost PHEV A10 AWD Platinum-nak, hogy elérje a 100 kilométer/órát. Lenyűgöző.

Mindehhez kellemes V6-motorhang társul, nyersen, erőszakosan szűrődik be az utastérbe. Sport módozatban természetesen. Olyankor pedig el is várt történet ez, illetve a sztori szerves része. Megkeményedik a futómű, ami egyébként ECO-ban és Normal-ban rendkívül lágy, néha már sok is – egy masszívabb előzésnél a visszakormányzásnál erőteljes billegést produkál a kaszni és a felfüggesztés, de cserébe minden úthibát kisimít, ring, hajózunk, amerikai életérzés sokadjára.

Vadásztuk a kanyarokat is jócskán

Visszatérve a sportosabb aspektushoz: a futómű jelentősen felkeményedik – ahogy írtuk is feljebb – a Sport mód kiválasztásával. A gázreakciók még élénkebbek és direktebbek lesznek, a kanyarstabilitást is kimaxolja. Az autó változó geometriájú összkerékhajtással rendelkezik, ami azt jelenti, hogy mindig arra a tengelyre/kerékre küld több nyomatékot (vagy vesz el), amelyik a legjobb menettulajdonságok elérése érdekében, tapadás, és biztonságtechnikai szempontok alapján a legszükségesebb. Ez lehet egyetlen hajtott kerék, de lehet mind a négy egy időben.

S ami ténylegesen megdöbbentő, az a Ford Explorer 3.0l EcoBoost PHEV A10 AWD Platinum üzemanyagfogyasztási rátája. Tesztjeink során a fogyasztást nem sikerült 15 literig elvinni, 9.7-13.1 liter/100 kilométer értékek születtek vegyes használattal. Teljesen feltöltött akkumulátorral a tiszta elektromos, nagyjából 30 kilométernek köszönhetően rövidebb távokon 0 liter/100 kilométer a fogyasztás EV-ben, de ha hibridként járunk, úgy – amíg tart az akkumulátor töltöttsége – akár 5-6 literrel is megoldhatjuk a közlekedést.

Olcsóbb az USA-ban

Európában, így Magyarországon is a Ford Explorer 3.0l EcoBoost PHEV A10 AWD Platinum jóval drágább, mint az USA-ban, köszönhetően a különböző felmerülő plusz költségeknek (szállítás, vám, egyéb járulékok). Így a tesztben szereplő autó induló ára 26.2 millió forint, amely bőséges extralistát ad hozzá, a konkrét tesztmodell 26.4 millió forint.

2021 Ford Explorer 3.0l EcoBoost PHEV A10 AWD Platinum specifikációk

Motor

Motortípus: V-elrendezésű hathengeres benzinmotor turbóval + elektromos motor

Lökettérfogat: 2956 cm³

Maximális teljesítmény: 350 LE @ 5200 ford./perc (benzinmotor) + 100 LE (elektromos motor), összesen: 457 LE rendszerteljesítmény

Maximális forgatónyomaték: 825 Nm @ N/A ford./perc

Erőátvitel: összkerékhajtás, 10 sebességes automata váltóval

Méretek, egyéb műszaki adatok

Hossz: 5049 mm

Szélesség: 2004 mm

Magasság: 1778 mm

Tengelytáv: 3025 mm

Első gumik mérete: 255/55 R20

Hátsó gumik mérete: 525/55 R20

Tömeg, üresen: 2466 kg

Megengedett össztömeg: 3159 kg

Csomagtartó mérete: 330-2274 liter

Üzemanyagtartály mérete: 68 liter

Menetteljesítmények

Végsebesség: 250 km/h

Gyorsulás 0-ról 100-ra: 6.0 s (gyári), 5.6 s (saját mérés)

Fogyasztási adatok

Saját, mért eredmény (átlagos használattal)

Városi: 6.9-14.4 l/100 km

Országúti: 5.2-6.2 l/100 km

Vegyes: 9.7-13.1 l/100 km

Gyárilag mért eredmények

Városi: N/A l/100 km

Országúti: N/A l/100 km

Vegyes: 3.1 l/100 km

CO2 kibocsátás: 71 g/km

Bővebb információ a Ford magyarországi képviseletének honlapján, IDE kattintva.

Még több fotó: Autóaddikt.huFacebook oldal

Fotó: Autóaddikt.hu

Együttműködő partnereink: HuaweiAcer Hungary

Utómunka hardver: Acer

HIRDETÉS
ÉRTÉKELÉS
Forma, dizájn
93 %
Kialakítás
95 %
Komfort
96 %
Teljesítmény
96 %
Anyagminőség
92 %
Ár-érték arány
91 %
Előző cikk2021 Nissan LEAF 40 kWh gyorstalpaló: evolúció, hajtáslánc, akkumulátor, és persze a hatótáv
Következő cikkMercedes-Benz EQB: elektromobilitás családi csomagban