Főoldal Blog Oldal: 299

Frankfurtban mutatkozik be a Volkswagen I.D. CROZZ koncepció

A Volkswagen folytatja az innovatív elektromos járművek új generációjának fejlesztését, ebbe enged bepillantást az I.D. CROZZ koncepcióautó továbbfejlesztett változata. A tanulmányt a jövő héten kezdődő, szeptember 14. és 24. között megrendezett Frankfurti Nemzetközi Autószalonon (IAA) mutatja be a márka.

Az áttervezett tanulmányautó a Moduláris Elektromos Platformra (MEB) épül és letisztult, erőteljes formavilág jellemzi. Az autó orrkialakítása illetve hátsó elemei különösen hasonlítanak a sorozatgyártású modell megjelenésére. A formaterv meghatározó eleme a széles motorházfedél és a nagyméretű kerékjáratokkal rendelkező első sárvédők illetve a kívülről fényes fekete színben pompázó tetőlemez. Napjaink jellegzetes SUV megjelenése az autó utasterében is folytatódik köszönhetően a tanulmány kompakt elektromos hajtásának és a padlólemezbe integrált lítium-ion akkumulátor csomagnak, amely így egy akadálymentes teret kínál utasainak. Az I.D. CROZZ tanulmányban helyet foglalók kényelméről a négy különálló és állítható ülés által biztosított nyitott térkoncepció gondoskodik.

[TESZT] Renault Master Energy 2.3 dCi 170 – minden belefér, túlzás nélkül

Eljött az ideje, hogy cégünk irodája tágasabb helyszínre költözzön – az időpontot augusztus végére irányoztuk be, a szeptemberi zökkenőmentes kezdés érdekében. Bár pár napra terveztünk, a procedúra természetesen elhúzódott – kétséges, mennyi ideig tartott volna, ha nincs kéznél a Renault Master 12.3 köbméteres furgonja. Teszteltünk, mindent bevetve, ami kellhet egy kishaszonjármű esetében.

Nincs is jobb apropó tehát, mint egy masszív költözés haszonjármű teszt kapcsán – főként, ha a pakolgatás velejárója az, hogy töméntelen mennyiségű kisebb és nagyobb bútort is fel kell pakolnia az embernek. Mindezt relatíve rövid idő leforgása alatt, mert ugyebár időből sosincs sok, vagy elegendő, főként egy ilyen történésnél.

Sok minden kapóra jött a pakolásnál, talán nem is véletlenül, de úgy időzítettük, hogy épp a Renault Master-e legyen kéznél a dolgok zökkenőmentes levezényléséhez (utána még jött más is, arról majd egy különálló tesztben számolunk be).

Az volt a cél, hogy minél tágasabb, minél jobban pakolható autónk legyen a költözéshez. Persze az sem ártott, ha felfelé is jól rakodható alternatíva áll rendelkezésre – nos, a Renault Master pontosan ilyennek ígérkezett.

Több, mint 6 méteres hossza máris sokat sejtetett: kitárva a hátsó, nagy szögben nyitható ajtókat máris felfedte magát az öblös raktér, végeláthatatlan hosszával lenyűgözött azonnal; mellé azért el is gondolkodtatott: „te jó ég, mennyi cuccot fog ez elnyelni, és mennyi idő, amíg egyáltalán telerakodjuk?” – aztán megnyugodtunk.

Nem meglepő: költözésre – ezen belül rakodásra tervezve

Bútorok jöttek, mentek, a helyükre kerültek, élükre állítva, párhuzamosan, merőlegesen, szinte mindenhogy. Ilyenkor azért meg lehet érteni az IKEA filozófiáját, miszerint a lapra szerelésnek megvan a maga varázsa és praktikuma – a közel 60 kilós szekrénykombinációk, kiszerelt ajtókkal és fiókokkal azért nem kerültek le könnyen az emeletről. Viszont két darab, 2.1 méter magas/hosszú verzió egymás mellé a Renault Master platójára olyan észrevétlenül befért, hogy szinte ugyanúgy kongott az ürességtől az egész, mint kiürített állapotban.

Mindent elnyel. Tényleg.

Ez jó, mehet még több: jöttek is a komódok, íróasztalok, apróbb kiegészítők. S persze a rengeteg plusz kiegészítő, dobozok, szatyrok, mindenféle földi jó tekintetében.
Lényeg a lényeg: nagyjából 3 fordulóval sikerült átköltöztetni mindent, beleértve a személyes bútorokat, tárgyakat, de még egy franciaágyat is. Nyilván érzékeltetni jó lenne, hogy körülbelül mennyi szállítandónk volt, de elégedjünk meg annyival, hogy rengeteg. Nem is lehet tudni, hány köbméter, vagyis de, mert három kör az nagyjából 40 körüli értéket jelent a Renault Master esetében.

Az autó leadásáig viszont nem sikerült mindent átköltöztetni, úgyhogy jött pluszban segítség, de ahogyan feljebb említettük, erről majd egy következő publikációban számolunk be.

Dupla turbóval, optimális üzemeltetési költségekkel

Nézzük a gyakorlati részletek után a technikai-műszaki lényeget! A Renault Master orrába egy 2.3 literes, közös nyomócsöves, soros hengerelrendezésű biturbó dízel erőforrás került, ami 170 lóerős maximális teljesítményre képes percenkénti 3500-as fordulatszámon. Mindehhez 300 Newtonméternyi forgatónyomaték kapcsolódik, mely viszonylag alacsony tartományban, már 1500 RPM-től rendelkezésre áll.

Ez nagyszerűen érződik is, amikor több száz kilogramm tömeg zsúfolódik az utaskabin mögött, finom kuplungjátékkal minden esetben kezelhető a manőverezés, betolatás.

A hajtáslánchoz rendelt hatgangos manuális váltó áttételezése is rendben van, közepesen hosszú fokozatok, és jól kiautózható tartományok jellemzik az egész karakterisztikát.

A Renault Master 2.3 dCi fogyasztása is kellemes meglepetést jelentett, ugyanis városi-elővárosi környezetben átlagosan 6.8-7.8 liter közti értékeket rögzítettünk. Mindezt átlagosan 5-600 kilogrammnyi teherrel alkalmanként a fedélzeten.

Ahhoz képest, hogy a Renault Master méretei igencsak combosak, nem okozott különösebb problémát a vezetése, még forgalmas, szűkebb belvárosi szakaszokon sem.

Figyelnünk kell arra, hogy a hosszú túlnyúlás miatt minden esetben jóval nagyobb íveket válasszunk kanyarodásnál, mint ahogy megszoktuk hagyományos személyautó vezetésénél, a kétoldali dupla tükrök hathatós segítséget nyújtanak ebben is.

2017 Renault Master Energy 2.3 dCi 170 specifikációk

Motor

Motortípus: soros elrendezésű négyhengeres duplaturbós dízelmotor

Lökettérfogat: 2299 cm³

Maximális teljesítmény: 170 LE @ 3500 ford./perc

Maximális forgatónyomaték: 380 Nm @ 1500 ford./perc

Erőátvitel: elsőkerékhajtás, hatfokozatú manuális kéziváltóval

Méretek, egyéb műszaki adatok

Hossz: 6198 mm

Szélesség: 2070 mm

Magasság: 2488 mm

Tengelytáv: 4332 mm

Első gumik mérete: 225/65 R16

Hátsó gumik mérete: 225/65 R16

Tömeg, üresen: 1930 kg

Terhelhetőség: 1569 kilogramm

Megengedett össztömeg: 3499 kg

Csomagtartó mérete: 12300 liter

Üzemanyagtartály mérete: 80 liter

Menetteljesítmények

Végsebesség: 165 km/h

Gyorsulás 0-ról 100-ra: 12.4 s (gyári), 11.3 s (saját mérés)

Fogyasztási adatok

Saját, mért eredmény (átlagos használattal)

Városi: 7.5 l/100 km

Országúti: 5.3 l/100 km

Vegyes: 7.5 l/00 km

Gyárilag mért eredmények

Városi: 7.7 l/100km

Országúti: 7.0 l/100km

Vegyes: 7.3 l/100km

CO2 kibocsátás: 189 g/km

Bővebb információ a Renault magyarországi képviseletének honlapján, IDE kattintva.

Még több fotó: AutóAddikt Facebook oldal

A cikkhez tartozó fényképeket Canon technikával készítettük.
Szerkesztőségünk mobilinternet-hozzáférését a Telenor Magyarország biztosítja. Az Autóaddikt.hu Telenor Hello Data csomagot használ.
Együttműködő partnereink: Acer Hungary, ASUSDuplitec, Canon, Camera Kft., Telenor Magyarország
Utómunka hardver: Acer, ASUS

Euro NCAP: 5 csillagot kapott az új Opel Grandland X

Az új Opel Grandland X az Euro NCAP ma nyilvánosságra hozott törésteszt-eredményei között a maximálisan lehetséges öt csillaggal szerepel.

A stílusos, ugyanakkor rendkívül praktikus SUV mind a négy biztonsági kategóriában jó osztályzatot kapott – a felnőtt és gyermek utasok védelmére éppúgy, mint a gyalogosvédelemre és a biztonsági asszisztensekre.

Az Euro NCAP ezenkívül ellenőrizte a Grandland X kívánságra beépített automatikus vészfékezésének hatásosságát is, és a teszten remekül bevált a rendszer.
Ezen túlmenően is sokféle elsőosztályú asszisztens- és biztonsági rendszer közül választhat az Opel Grandland X vásárlója.

A fáradtság-felismerő például riasztja az autóst, ha elbágyadásra vagy figyelmetlenségre lehet következtetni a vezetési stílusából. Ilyenkor emlékezteti, hogy hosszabb úton tartson néha pihenőt. Az opcionális teljesen LED-es (AFL LED) fényszóró pedig anélkül biztosítja a lehető legjobb látást, hogy elvakítana másokat, nappallá varázsolja az éjszakát, és önműködően alkalmazkodik a menethelyzethez.ű

Az utazást a Grandland X fedélzetén az Opel OnStar könnyíti meg. A személyes online- és szolgáltatási asszisztens, amellett, hogy segít megtalálni az ellopott autót, és a lehető legjobb csatlakoztatást nyújtja a 4G/LTE WLAN-Hotspottal, szállodai szobafoglalásban vagy parkolóhely-keresésben is számítani lehet rá. Baleset után automatikusan jelentkezik be az „őrangyal”, és összeköti a jármű utasait személyes Opel OnStar-tanácsadójukkal, aki szükség esetén riasztja a mentőket.

Maximális, ötcsillagos EuroNCAP minősítést kapott a Jeep Compass

Az új Jeep Compass maximális, tehát ötcsillagos EuroNCAP minősítést ért el. Az ikonikus márka legmodernebb technológiáit felsorakoztató új modell minden kategóriában – felnőtt utasvédelem, gyermek utasvédelem, gyalogosvédelem és vezetőtámogató rendszerek – kedvező eredményt mutatott fel.

Az eredmény különösen annak fényében elismerésre méltó, hogy az már a 2017-es, minden eddiginél szigorúbb EuroNCAP normák szerint született. Ez is azt igazolja, hogy a Jeep Compass fejlesztése során meghatározó jelentőségű szempont volt a biztonság és a magas szintű védelem. Az új kompakt szabadidőjármű a márka legendás terepalkalmasságát felhasználóbarát megoldásokkal, valamint vezetőtámogató technológiák hiánytalan kínálatával társítja – mindezt karakteres, modern köntösben.

A Jeep Compass maximális, ötcsillagos minősítéséhez nagymértékben hozzájárult a ‘biztonsági utascella’ hatékonysága: a 65 százalékban nagy szakítószilárdságú acélból felépülő szerkezet rendkívüli torziós merevséget és fokozott utasvédelmet biztosít. Emellett több mint 70 aktív és passzív biztonsági rendszer áll rendelkezésre, új mércét állítva a Jeep kínálatában.

Az új Compass európai kínálatában olyan biztonsági rendszerek képezik az alapfelszerelés részét, mint a ráfutásos ütközésre figyelmeztető rendszer Forward Collision Warning-Plus rendszer vagy a sávelhagyásra figyelmeztető LaneSense Departure Warning-Plus rendszer, amely radar és kamera együttes alkalmazásával észleli az ütközés kockázatát, és hang- vagy fényjelzéssel, illetve érezhető figyelmeztetéssel segít elkerülni a balesetet. Sőt, bizonyos körülmények között ezek a rendszerek az elektromos szervokormány (EPS) működtetésével is képesek segíteni a vezető munkáját.

A Jeep Compass ezen túlmenően olyan további biztonsági megoldásokat is kínál – kiviteltől függően alap- vagy opciós felszerelésként –, amelyek kifejezetten az autópályán történő közlekedésben nyújtanak segítséget. Ilyen a távolságtartó tempomat, amely biztonságos követési távolságot tart, sőt, bizonyos körülmények között akár állóra is képes fékezni a járművet a vezető beavatkozása nélkül; vagy a holttérfigyelő rendszer (a parkolási csomag része), amely sávváltáskor segíti a vezetőt, a külső tükörben felvillanó piktogrammal és programozható hangjelzéssel tájékoztatva őt arról, hogy járművek helyezkednek el a holtterében. A Compass emellett a parkolást megkönnyítő rendszereket is kínál. Ilyen a hátsó keresztirányú forgalomfigyelő, amely akkor riasztja a külső tükörben felvillanó piktogrammal és programozható hangjelzéssel a parkolóból kitolató autó vezetőjét, ha mögötte járművek készülnek keresztben elhaladni.

Mindezen rendszerek jól egészítik ki az európai piacra szánt Compass modellcsalád ‘ötcsillagos’ biztonsági szériafelszerelését, amely többek között hat légzsákot (vezető- és utasoldali elülső, oldallégzsákok az első üléseken, függönylégzsákok mindkét üléssoron), valamint elektronikus borulásvédelemmel (ERM) kiegészített menetstabilizáló elektronikát (ESC) is tartalmaz.

Itt az Opel Insignia új csúcsmotorja, a BiTurbo dízel

Indul az Opel Insignia új csúcshajtóművének gyártása: a nyári szünet után futószalagon készül a kétliteres BiTurbo dízelmotor, amelyet a Country Tourer mellett hozzáigazítottak a márka zászlóshajójának többi változatához is.

Az Opel Grand Sport, a Sports Tourer és az új Country Tourer mellett még idén megrendelhető lesz az Insignia második nemzedéke az új erőforrással. A Country Tourer azokat szólítja meg, akik terepes küllemmel szeretnének egy stílusos, ugyanakkor praktikus kombit. Az új jövevény világpremiere a Frankfurti Autószalonon (IAA) lesz, szeptember 14-e és 24-e között.

Az újonnan konstruált kétliteres dízel teljesítményét soros, kétfokozatú turbófeltöltés dobja fel 154 kW/210 lóerőre, 4000/perces fordulatszámon. A bivalyerős gép nyomatéka 480 newtonméter, már 1500/percnél (hivatalos fogyasztási adatok: Grand Sport 2.0 BiTurbo az Új Európai Menetciklus szerint városban 8,7 l/100 km, országúton 5,7 l/100 km, kombináltan 6,9 l/100 km, kombinált CO2-emisszió 183 g/km). Az Insignia Grand Sport BiTurbo mindössze 7,9 másodperc alatt gyorsul nulláról százra, és 233 km/óra csúcssebességet ér el.

Ennyi erőt intelligensen kell elosztani, ezért a csúcsmotor mindig a simán kapcsoló nyolcfokozatú automatához és a magas műszaki színvonalú, adaptív Torque Vectoring összkerékhajtáshoz kapcsolódik. A puszta teljesítményleadáson túlmenően az új,közös nyomócsöves dízelmotor tovább javítja a vezethetőséget (turbóerő minden élethelyzetben) és az autó viselkedését, a továbbra is kapható, nagyon népszerű, szimpla turbós kétliteres dízelhez képest (125 kW/170 LE; a fronthajtásos Grand Sport hivatalos NEFZ fogyasztása városban 6,7 l/100 km, országúton 4,3 l/100 km, kombináltan 5,2 l/100 km, CO2-emisszió 136 g/km).

Az újonnan kifejlesztett négyhengeres BiTurbo az Opel első motorja, amely már ma teljesíti a 2018 őszétől érvényes, szigorú Euro 6.2 emissziós normát. Fogyasztását a továbbra is törvényesen előírt NEFZ-adatok (Neuer Europäischer Fahrzyklus− Új Európai Menetciklus) közlik az ősztől érvényes Worldwide Harmonized Light-Duty Vehicles Test Procedure (WLTP – világszerte egységes könnyűjármű-tesztelés) szerint is. Az utóbbival megállapított értékek (Grand Sport 2.0 BiTurbo WLTP-gázolaj-fogyasztása városban 12,2 – 6,2 l/100 km[1], kombináltan 8,0 – 7,5 l/100 km, CO2 209 – 196 g/km) sokkal közelebb állnak a gyakorlathoz, mint az eddig alapul vett NEFZ (Grand Sport 2.0 BiTurbo NEFZ-gázolaj-fogyasztása városban 8,7 l/100 km, országúton 5,7 l/100 km, kombináltan 6,9 l/100 km, CO2-emisszió 183 g/km). Ráadásul a WLTP figyelembe veszi a különböző vezetési stílusokat, ezáltal mindenki jól megbecsülheti, hogy ténylegesen mennyit fog fogyasztani a kocsija.

Az új csúcsdízel – akárcsak a 125 kW/170 LE teljesítményű, egyszerű feltöltésű kétliteres dízelmotor – rendkívül hatásos, AdBlue-befecskendezéssel működő (SCR) kipufogógáz-kezelő rendszere nagyszerűen semlegesíti a nitrogénoxidokat (NOx): az ammóniáktartalmú (NH3) vizes karbamidoldat az SCR-katalizátorban reakcióba lép velük, és végül nem mérgező nitrogén, illetve víz keletkezik. A most már a motorhoz közel elhelyezett dízel-részecskeszűrő (DPF) hidegindítás után a lehető leggyorsabban felmelegszik, és alacsony kipufogógáz-hőmérséklet mellett (lassú autózás) is elég forró marad ahhoz, hogy megbízhatóan kiszűrje a koromrészecskéket, illetve magától regenerálódjon.

Soros kétfokozatú feltöltés

A hatékonyság és a vezetési élmény maximalizálása érdekében nem takarékoskodtak az Opel tervezői: az új dízelmotort sorba kapcsolt két turbó tölti fel. A beszívott levegőt az első nyomja elősűrítve a másodikba, amelyet az állítható vezetőlapátokon (Variable Turbinengeometrie – változó turbinageometria) átömlő kipufogógáz hajt. Ezáltal már alacsony fordulatszámon is nagy a nyomaték, majd felpörögve bőséges teljesítményt ad le a motor. A VTG csaknem párhuzamosan állítja be a lapátokat az áramlással, így csökken az ellennyomás, és vele együtt a fogyasztás. A nagymértékben sűrített és felforródodott levegő a töltőlevegő-hűtőn keresztül jut az égésterekbe, ahová akár tíz rész-dózisban fecskendezik be a gázolajat a hétfuratos porlasztók. A töltőnyomást, a fordulatszám és a terhelés függvényében, elektromos működtetéssel szabályozza a turbógeometria-állítómű és három megkerülő-szelep.

Az új motor tervezésének fő szempontjai a hatékonyság javítása, a teljesítmény és a nyomaték növelése, a sima járás és a csekély zajkeltés voltak. Ezeket figyelembe véve alkalmaztak kovácsolt főtengelyt, kiegyensúlyozó tengelyt, merevített lendkereket és kétrészes olajteknőt, amelyek minimumra csökkentik a dízelekre jellemző rezgéseket és rezonanciákat. Tovább mérsékli a fogyasztást az igény szerint, elektromosan bekapcsolódó vízpumpa. Az új BiTurbo dízel közös futószalagon készül az ismert kétliteres motorral, az Opel kaiserslauterni üzemében.

BiTurbo-dízellel kapható már az Astra, az Insignia, a Vivaro és a Movano
Már 2012-ben debütált az első Insignia-nemzedékben egy kétliteres BiTurbo-dízelmotor, 143 kW/195 LE teljesítménnyel és 400 newtonméter nyomatékmaximummal. Ezt aztán megkapta az Astra, a Cascada, a GTC és a Zafira Tourer is. Az Insignia újonnan konstruált, 154 kW/210 LE teljesítményű és 480 newtonméter nyomatékú erőforrása remekül illik az Opel jelenlegi dupla feltöltésű dízelmotorjainak sorába:

Az Astra – az európai Év Autója 2016 – szedán és Sports Tourer változata egyaránt kapható a különösen kompakt 1.6 BiTurbóval (118 kW/160 LE). A négyhengeres gép már 1500/percnél rendelkezésre bocsátja 350 newtonméternyi nyomatékmaximumát (hivatalos NEFZ fogyasztás: ötajtós városban 5,0 l/100 km, országúton 3,4 l/100 km, kombináltan 4,0 l/100 km, CO2-emisszió 106 g/km). Ezzel felszerelve a leggyorsabb dízel-Astra 8,9 másodperc alatt gyorsul nulláról százra, és 220 km/órát ér el.

Az Opel könnyű haszonjárműveit is dupla feltöltés segíti nagy teljesítményhez és kis fogyasztáshoz. A Vivaro kombi- és furgon-változatához is két nagyon hatékony BiTurbo közül lehet választani: mindkettő 1600 cm3-ből hoz ki 92 kW/125 lóerőt és  320 newtonmétert (hivatalos NEFZ fogyasztás Combi L1 városban 6,4 l/100 km, országúton 5,1 l/100 km, kombináltan 5,6 l/100 km, CO2-emisszió 145 g/km), illetve 107 kW/145 lóerőt és 340 newtonmétert (hivatalos NEFZ fogyasztás L1, városban 6,6 l/100 km, országúton 5,4 l/100 km, kombináltan 5,9 l/100 km, CO2-emisszió 152 g/km).
Ezeket is felülmúlja valamennyivel a nagy Opel Movano 2,3‑literes négyhengerese, szintén két változatban: adatai 107 kW/145 LE és 350 newtonméter (hivatalos NEFZ fogyasztás Combi1 városban 7,4 l/100 km, országúton 5,8 l/100 km, kombináltan 6,183 l/100 km, CO2-emisszió 165 g/km), valamint 125 kW/170 LE és ugyanúgy 350 newtonméter (hivatalos NEFZ fogyasztás zárt áruszállító L1 városban 7,4 l/100 km, országúton 5,8 l/100 km, kombináltan 6,3 l/100 km, CO2-emisszió 165 g/km).

ProPILOT rendszerrel érkezik a vadonatúj Nissan LEAF

A Nissan az elektromos hajtástechnológia legújabb innovációit a ProPilot rendszerrel ötvözve megalkotta a vadonatúj Nissan LEAF-et, minden idők legmodernebb tömeggyártású elektromos autóját.

A Nissan tehát bemutatta a vadonatúj Nissan LEAF-et, ami nemcsak a világ legmodernebb tömeggyártású elektromos autója, hanem a cég Intelligent Mobility jövőképének megtestesítője is.

A teljes mértékben elektromos, és műszaki megoldásaiban egyedülálló szintet képviselő vadonatúj LEAF a Nissan első európai modellje, mely már képes az önvezetés legalapvetőbb funkcióira is, emellett olyan innovatív technológiákkal érkezik, mint a zökkenőmentes haladást és fékezést kínáló e-Pedal rendszer.
Az új modell messzebbre megy, mint elődei: egyetlen feltöltéssel már 378 km* távolságot tud megtenni, emellett megújult, letisztultabb külső és belső formáival egy új generációt szólít meg.

Az új LEAF európai értékesítése 2018. januárjában kezdődik meg.

Hiroto Saikawa, a Nissan elnök-vezérigazgatója elmondta: „A vadonatúj Nissan LEAF mindenki számára felvillanyozó technológiai megoldásokkal érkezik. Ez a modell cégünk Intelligent Mobility jövőképének megtestesítője, és egyben jövőnk igazi szimbóluma is.”
A Nissan Intelligent Mobility koncepció az autózás jövőjének újragondolását célzó terveket foglalja össze, melyek kifejezett célja, hogy az autók egyszerű közlekedési eszközöknél többet jelenthessenek. A koncepciót lényegében az határozza meg, hogy autóinkat hogyan vezetjük, milyen energiával hajtjuk, illetve hogyan integráljuk a társadalomba.
A vadonatúj Nissan LEAF-fel a vállalat Intelligent Mobility koncepciója a gyakorlatban, az utakon is megmutatkozik, benne az önvezetés korai fejlesztési fázisát képviselő ProPilot-tal, a modern, teljesen elektromos hajtáslánccal, és azzal az egyedülálló képességgel, hogy akár az autó is elláthatja árammal azt az épületet, melyre rácsatlakoztatják.”

Nissan Intelligens Meghajtás: az e-hajtáslánc

A LEAF-ben is megtalálható a Nissan Intelligens Meghajtás technológia legfontosabb eleme az úgynevezett e-hajtáslánc, ami a megszokottnál jobb energiahatékonyságot, valamint magasabb motornyomatékot és teljesítményt biztosít, mely összességében dinamikusabb viselkedést eredményez. Az új hajtásrendszert csúcstechnológiás lítium-ion akkumulátorcsomag egészíti ki, mely nagyobb teljesítményt és egyben nagyobb energiatároló kapacitást is nyújt.

A megnövelt energiahatékonyság mellett az új e-hajtáslánc 110 kW-os teljesítménye lenyűgöző egyenes vonalú gyorsulást garantál. A csúcsnyomaték 320 Nm-re nőtt, tovább javítva ezzel a gyorsulást.

A vadonatúj LEAF egyetlen feltöltéssel megtehető (NEDC mérési ciklus szerinti) hatótávolsága 378 km-re nőtt. Akik ennél is tovább mennének a vadonatúj LEAF-fel, azoknak a Nissan jövő évvégén egy még nagyobb teljesítményű változatot is kínál majd felárért. A nagyobb teljesítményű modell nagyobb hatótávolsága a vásárlók lehetőségeit is kibővíti, hogy az autóhasználati szokásaikhoz legmegfelelőbb változat mellett dönthessenek.

Nissan Intelligens Vezetés: még nagyobb vezetési élményt, fokozott biztonságot és a stressz csökkentését segítő technológiák

A vadonatúj LEAF a Nissan legújabb intelligens vezetéstámogató technológiáiból hármat is kínál. Ezek közül elsőként a ProPILOT önvezető technológia említhető.  Ezzel a technológiával az egysávos, autópályás vezetés egyszerűbbé, stresszmentesebbé és pihentetőbbé válhat.

A második a ProPILOT Park, mely a parkolásról alkotott fogalmainkat írja majd át. Aktiválását követően ez a rendszer átveszi a kormány, a gyorsítás-fékezés és az előre-hátramenet kezelését, és könnyedén irányítja az autót a parkolóhelyre.  Ennek a segítséggel pedig mindenki nyugodtabban és pontosabban parkolhat majd.

A harmadik az e-Pedal, egy forradalmi technológia, mely teljesen átalakítja a vezetés élményét. Ennek segítségével az autó vezetője mindössze a gyorsítópedált használva gyorsíthat, lassíthat vagy akár meg is állíthatja az autót. A pedál teljes felengedésekor automatikusan működésbe lép a regeneratív fékezés és a mechanikus fékek, így az autó fokozatosan megáll. Az e-Pedal képes akár meredek lejtőn is teljesen megállítani az autót a pedál következő lenyomásáig. Az e-Pedal villámgyors reakciói pedig az izgalmakat kereső sofőröknek is garantálják az élményeket, ha szabad az út! A hirtelen fékezést igénylő szituációkban továbbra is a fékpedált kell használni.

Nissan Intelligens Integráció: az akkumulátortechnológia és a városi infrastruktúra összekapcsasolá

A Nissan elektromos járművekkel kapcsolatos, úttörőnek számító elképzelései nem érnek véget az új LEAF hajtásrendszerénél. Az autó akkumulátorai mobil energiaforrásként is használhatóak.

A rendszer lehetővé teszi, hogy a Nissan elektromos autók tulajdonosai aktív szereplőként csatlakozhassanak az elektromos hálózatra, amivel akár egy új bevételi forrásra is szert tehetnek. A V2G („járműből a hálózatra”) technológia része a kétirányú töltés, amivel a leparkolt elektromos autók teljes mértékben integrálhatóak az elektromos hálózatba. Ez egyben a nem programozható, megújuló energiaforrások fogadását is megkönnyíti a hálózatban, ami elősegíti a megújuló energiaforrások szélesebb körű használatát, illetve az árak további csökkenését. Ha a V2G technológia elterjed, a Nissan elektromos járművek tulajdonosai az energiapiac aktív résztvevőivé válhatnak, mely alapvetően megváltoztathatja életüket.

A mainál fenntarthatóbb társadalmi berendezkedés érdekében napról-napra egyre jobb döntéseket kell hozni. Az xStorage energiatároló rendszer az iparág legjobbjainak kollektív tudására építve a hatékonyabb és fenntarthatóbb otthoni energiafelhasználást célozza meg. Az xStorage Home az alacsonyabb díjszabású időszakokban töltődik fel, és az így eltárolt energia felhasználásának szabályozásával tulajdonosának is segít spórolni, miközben a teljes energiaellátó-rendszer működését is javítja. Az xStorage egyetlen egységben kínálja az otthoni energiagazdálkodás és -tárolás szabályozásához szükséges összes hardver- és szoftvereszközt. Hálózati szolgáltatások: az xStorage Home az elektromos hálózatról is tölthető, és abba vissza is tud táplálni áramot, elősegítve, hogy a hálózatok bírjanak a megújuló energiaforrások további terjedéséhez szükséges rugalmassággal.

A vadonatúj LEAF vevői emellett az új kezelőfelület előnyeit is élvezhetik az autóhoz tartozó okostelefonos alkalmazással, aminek segítségével nyomon követhetik autójuk töltöttségi állapotát, megtalálhatják a legközelebbi töltőpontot, és igény szerint előmelegíthetik vagy -hűthetik autójukat, mielőtt beülnének.

Külső formaterv: letisztult körvonalak „tech” megjelenéssel

A vadonatúj LEAF formaterve a Nissan jövőcentrikus látásmódját tükrözi. A formatervet a 2015-ös Tokiói Autószalonon bemutatott IDS koncepcióautó ihlette.

Az autó elejét a Nissan jellegzetes V alakú hűtőrácsa határozza meg, felidézve a modell közös örökségét a Nissan olyan slágermodelljeivel, mint az X-Trail, vagy Európa nagy kedvence, a Qashqai. A hűtőrács kék színe, ami mostantól a Nissan elektromos autóinak közös formai jellemzője lesz, egyúttal azonban el is különíti a modellt. A lebegő hatású tető stílust és dinamizmust kölcsönöz az autónak. A letisztult formájú LED fényszórók pedig a Nissan jellegzetes bumerángformáját mutatják.

Belső kialakítás: prémium minőség, tiszta, csendes érzésvilág

A vadonatúj LEAF alapjaitól újratervezett utastere ízléses, visszafogott látványt és érzetet nyújt. Ez a jobb minőségű anyagok használatának, az összességében magasabb színvonalú kidolgozottságnak és összeszerelési minőségnek köszönhető, ami a vezetőülésben tapasztalható élményt összhangba hozza az autó kifinomultabb természetével.

A sofőr és utasai is azonnal értékelni fogják az ülések, a műszerfal és a kormánykerék élénk kék színű varrásait, valamint az új 7 hüvelykes, színes TFT kijelzőt. A kijelző menürendszerét módosították annak érdekében, hogy átláthatóbbak legyenek az olyan alapvető funkciók, mint az Aktív Biztonsági Pajzs technológia különböző elemei, a töltöttségi állapot és a pillanatnyi teljesítmény kijelzői, illetve a hangrendszer és a navigáció használata. Egyes piacokon az Apple CarPlay, illetve az Android Auto információs és szórakoztató szolgáltatások is elérhetőek lesznek a navigációs rendszerrel felszerelt autókban.

A vadonatúj LEAF az első generációs modellt váltja majd le, ami a világ legnagyobb számban eladott elektromos autójaként vált ismertté. Több mint 280 ezren választották a LEAF-et a modell forgalmazásának 2010-es kezdete óta.

Lexus: a turbómotorral felszerelt szedánok átkeresztelve

Végleges: megszűnik a Lexus IS 200t és a GS 200t. Nem kell megijedni, csak névleg, a továbbiakban a lökettérfogat helyett a teljesítmény áll az új típusjelzés fókuszában.

A Lexus 2014 tavaszán, az akkor vadonatúj NX szabadidőjárműnél vezette be új fejlesztésű, kétliteres turbómotorját. A márka első feltöltött motorja kétoldali változó szelepvezérlésével, 238 lóerős teljesítményével és 350 Nm forgatónyomatékával egy háromliteres szívómotor képességeit nyújtotta, jóval kedvezőbb károsanyag-kibocsátás és üzemanyag-fogyasztás mellett.

A 200t jelzésű motor – különböző teljesítményszinteken – azóta számos további modellben is megjelent: piactól függően az IS és GS szedánokban, valamint az RX szabadidőjárműben is elérhető. A turbótechnológia ezzel a Lexus kínálatának szerves részévé, természetes alkotóelemévé vált, így immár felesleges külön címkével utalni rá. Éppen ezért a 2018-as modellévtől a Lexus több piacon is GS300, illetve IS300 néven forgalmazza az eddig 200t-ként ismert felső-, illetve középkategóriás szedánjait, követve a 2018-as modellévi NX szériában már korábban bejelentett módosítást.

Ezzel a Lexus hagyományos belső égésű motorcsaládjára is kiterjeszti azt a logikus és célszerű gyakorlatot, hogy a típusjelzés nem a motor lökettérfogatára, hanem teljesítményére utal. Ez az elv évek óta érvényesült a hibrid modellek elnevezésében: a CT200h belső égésű komponense egy 1.8 literes benzinmotor, az IS300h és GS300h szedánokat 2.5 literes négyhengeres hajtja, a több modellcsaládban is fellelhető 450h jelzés pedig – ahogy az új generációs LC és LS modellek 500h típusneve is – egy 3.5 literes, V6-os benzinmotorra épülő hibridet jelez.

Az új nómenklatúra bevezetése nem egyidejűleg történik világszerte. A márka európai konfigurátora például cikkünk írásakor még 200t néven ismeri a kérdéses modelleket, az illusztrációkon a GS-nél azonban már 300-as típusjelzés szerepel.

További érdekesség, hogy az észak-amerikai piacon már eddig is létezett egy IS300, ez azonban egy 3.5 literes, hathengeres, 260 lóerős, összkerékhajtású típus, az azonos motorral szerelt, de 311 lóerős IS350 szelídebb kivitele. Míg azonban az új, turbómotoros IS300 hátsókerékhajtású, a V6-os modell kizárólag összkerékhajtással érhető el, típusjelzése IS300 AWD.

Elkészült a Ford 2017-es fenntarthatósági jelentése

A Ford Motor Company közzétette immár tizennyolcadik fenntarthatósági jelentését – és ezzel együtt egy rövidfilmet is – amiben részletesen ismerteti a környezetvédelem terén elért eredményeit és azon elkötelezettségét, hogy továbbra is aktívan dolgozzon a fenntarthatóság megteremtésén.

A Ford 2000 óta rendszeresen közreadja Fenntarthatósági Jelentését, hogy nyilvánosan követhető legyen, mit tesz a vállalat a klímaváltozás és a levegő minőségének romlása ellen, és hogyan alakítja üzleti tevékenységeit, hogy azok szélesebb körben is hatással legyenek a társadalomra – a vízkészletek megóvásától kezdve a beszállítók képzéséig és oktatásáig.

“Tisztában vagyunk vele, hogy a klímaváltozás valós és komoly fenyegetést jelent, és továbbra is együttműködünk a világ vezetőivel, hogy támogassuk az üvegházhatású gázok kibocsátásának mérséklését” – nyilatkozta Bill Ford ügyvezető elnök. “Emellett arra is lehetőségünk nyílik, hogy elősegítsük a környezettudatosabb világ kialakulását, olyan intelligens járműveket kínálva és intelligens megoldásokat dolgozva a társadalom számára, mint például az autómegosztás, az új közlekedési módok vagy a dinamikus ingajáratok.”

A Ford évek óta számos ismert szervezettel működik együtt, hogy növelje a vállalat átláthatóságát, és egyre értékesebbé formálja környezetvédelmi kezdeményezéseit. Jó példa erre, hogy júniusban – az első autógyártóként – csatlakozott az Üzleti Szövetség a Víz és az Éghajlat Védelmében nevű szervezet “Növeljük a vízbiztonságot!” című kezdeményezéséhez.

Az Üzleti Szövetség a Víz és az Éghajlat Védelmében szervezet az ENSZ Globális Megállapodás, a Széndioxid Közzétételi Projekt, a SUEZ és az Üzleti Világtanács a Fenntartható Fejlődésért közös kezdeményezése, amely akcióterveket fogalmaz meg a vállaltok számára, hogy bizonyíthassák elkötelezettségüket a felelős vízfelhasználás terén.
A Stockholmi Nemzetközi Víz Intézet Augusztus 27. és szeptember 1. között rendezte meg a Víz Világhetét, aminek témája: “víz és szennyvíz – csökkentés és újrahasznosítás”. Az évente megrendezett Víz Világhét a globális vízproblémák legfontosabb fóruma.

“Nap mint nap azon dolgozunk, hogy hasznára legyünk vásárlóinknak, a közösségeknek és a bolygónak,” fogalmazott Kim Pittel, a Ford fenntarthatósági, környezetvédelemi és biztonsági fejlesztésekért felelős csoportszintű alelnöke. „Integrált fenntarthatósági szemléletünk jegyében nemcsak vállalatunknál, hanem beszállítói láncinkban is meghonosítjuk a leghatékonyabb módszereket, hogy jobbá tehessük az emberek életét.”

A Fenntarthatósági Jelentés legfontosabb pontjai

A 2016-17-es Ford Fenntarthatósági Jelentés kiemeli a legfontosabb környezetvédelmi eredményeket és az autógyár folyamatos munkáját a klímaváltozással elleni küzdelemben:

Tudatos vízfelhasználás

A Ford meggyőződése, hogy a tiszta vízhez való hozzáférés alapvető emberi jog, ezért úgy döntött, hogy csatlakozik az Üzleti Szövetség a Víz és az Éghajlat Védelmében nevű szervezet “Növeljük a vízbiztonságot!” című kezdeményezéséhez, aminek révén a vállalat segíthet a vízzel kapcsolatos problémák elemzésében, a közös stratégiák megvalósításában, és mind a saját tevékenységeiben, mind pedig értékláncában csökkentheti azokat a hatásokat, amelyek a vízpazarláshoz vezetnek. 2000 óta a Ford 61 százalékkal mérsékelte vízfelhasználását, azzal a célkitűzéssel, hogy teljesen kiiktatja az ivóvíz használatát a gyártási folyamatokból. A Ford beszállítói, akik önkéntesen csatlakoztak az Együttműködés a Tisztább Környezetért programhoz, arra törekednek, hogy a következő öt év során mintegy 2 milliárd liter vizet takarítsanak meg; ennyi víz elegendő 837 olimpiai méretű úszómedence megtöltéséhez.

A Ford angliai Dagenham Dízel Központjában készülő 2,0 literes Ford EcoBlue dízelmotor modern gyártósorán több mint 50 százalékkal csökkent az egy motorra eső víz- és energiafogyasztás. A Ford összes gyártólétesítménye közül itt az egyik legcsekélyebb az egy motorra eső vízfelhasználás: 2015-ben az üzem 17,5 millió litert takarított meg, ami hét olimpiai méretű úszómedence megtöltéséhez lenne elég.

Fenntartható forrásból származó anyagok

A Ford tovább bővítette a fenntartható forrásból származó anyagok körét: a Jose Cuervo márkával együttműködve kifejlesztett egy agave-alapú, az autókban is felhasználható, fenntartható műanyagot, így az eddig hulladékként kezelt agaverostok is kiválóan újrahasznosíthatók. Közel 300 autóalkatrész készül megújuló forrásból származó alapanyagokból, például szójababból, pamutból, fából, lenből, jutából és természetes gumiból.

Fenntartható gyártási folyamatok

A Ford folyamatosan arra törekszik, hogy csökkentse a gyártással kapcsolatos hulladékképződést, ezért három üzemében is meghonosította az alumínium teljes reciklálási rendszerét. A Dearborn Présüzemben, a Kentucky Teherautógyárban és a Buffalo Présüzemben a Ford rendszere havonta 9000 tonna alumíniumot dolgoz fel, ami több mint 37.000 darab F-sorozatú haszongépjármű karosszériájához elegendő.

A Ford európai gyáraiban bevezetett fenntarthatósági kezdeményezések egyike volt az a 600 millió dolláros befektetéssel kiépített áram- és hőtermelő rendszer, ami nagyban csökkentette a Saarlouis összeszerelő üzem CO₂-kibocsátását. A STEAG New Energies vállalat együttműködésével 2017 elején munkába állított öt generátor rugalmasan, a gyár mindenkori szükségleteihez igazodva látja el árammal a létesítményt.

A 10 évre szóló együttműködés várhatóan sok előnnyel jár majd, például évi 28.168 tonna CO₂-megtakarítással, ami körülbelül 20.000 autó éves CO₂-kibocsátásának felel meg. A rendszer annyi elektromos áramot termel, ami mintegy 31.000 német háztartás éves energiaigényét fedezné.

Fenntartható beszállítói lánc

A vállalat környezeti terhelésének csökkentése mellett a Ford a beszállító lánc környezetvédelmi lábnyomát is csökkenti; erre szolgál az Együttműködés a Tisztább Környezetért program, amelyben ma már 40 ország több mint 40 beszállítója vesz részt. Ez a szám 2015-ben még csak 25 volt. Az Együttműködés a Tisztább Környezetért program eredetileg a víz- és energiaforrások megőrzéséről szólt, ma már azonban része a legjobb módszerek meghonosítása is a hulladék- és CO₂-kibocsátás, valamint a légszennyezés csökkentésére. Ennek eredményeképpen a következő öt év során mintegy 500.000 tonnával csökkenhet a globális széndioxid-kibocsátás.

A hulladék mennyiségének csökkentése

A Ford világszerte 82 létesítményére (49 gyártóüzemre és 33 nem termelő létesítményre) terjesztette ki nulla hulladékkibocsátás programját, aminek eredményeképpen ezek a létesítmények abszolút nem termelnek olyan hulladékot, amit külső telepeken kell elhelyezni.

A Ford összes európai gyártóüzeme megszerezte a nulla hulladékkibocsátási minősítést. A Ford romániai Krajova gyára volt az utolsó európai gyártási központ, amely tavaly nullára csökkentette a külső telepeken elhelyezett hulladék mennyiségét; korábban ez még évente 6000 tonnát tett ki. Az elmúlt öt évben a vállalat 65 százalékkal csökkentette az egy jármű gyártása során keletkező hulladék mennyiségét; 2015-ben ez a csökkenés 54 százalék volt.

A jelentés részletesen, éves bontásban közli azokat az eredményeket és célkitűzéseket, amelyek a vállalat tevékenységeivel kapcsolatosak a biztonság és az üzemanyag-takarékosság, a gyártással járó széndioxid-kibocsátás, a globális elektromosautó-stratégia és egyebek terén.

Felelős üzleti szemlélet

A Ford – egyedüli autógyártóként – már zsinórban nyolcadik éve szerepel az Ethisphere Intézet listáján, amely a világ legetikusabb vállalatait összesíti.

A Ford célja, hogy Európában javítsa a levegőminőséget, s e törekvés részeként ösztönzi a régi, magasabb emissziójú modellek lecserélését. A vállalat nemrégiben jelentette be németországi programját, aminek keretében az Euro 3 vagy annál rosszabb emissziós besorolású, 2006 előtt forgalomba állított autók tulajdonosai 8000 euróig terjedő támogatást kapnak, ha még idén egy új Fordot rendelnek.

Az Egyesült Királyságban egy új Ford személygépkocsi vagy haszongépjármű vásárlásakor 7000 fontig terjedő támogatásra számíthatnak azok a vevők, akik a legújabb generációs, Euro 6 besorolású benzin- vagy dízelmotoros modellre cserélik 2009. december 31. előtt forgalomba állított, Euro 5-nél alacsonyabb besorolású járművüket. A ma kapható Ford-modellek a vállalat eddigi legtisztább üzemű autói. A többszörös díjnyertes 1.0 EcoBoost benzinmotorral hajtott vadonatúj Fiesta CO₂-kibocsátási mindössze 97 g/km.
A Ford idén jelentette be, hogy 2020-ig 4,5 milliárd dollárt fektet az elektromos hajtású járművekbe, 13 új globális modellt mutatva a következő öt év során. Az új járművek közt szerepel majd egy Európában és a világ más régióiban egyaránt forgalmazott vadonatúj, tisztán elektromos hajtású SUV is, amelynek tervezett hatótávolsága legalább 480 kilométer.

A Ford egy több millió font költségvetésű projektet is beindít Londonban a város levegőminőségének javítására, 20 darab plug-in hibrid (PHEV) hajtású Transitot állítva forgalomba a helyi szállítóvállalatoknál, hogy kiderüljön, milyen mértékben járulhatnak hozzá az ilyen járművek a levegő tisztaságához.

Németországban a Ford egy új közös vállalkozásba kezdett a Deutsche Post DHL Csoporttal és a StreetScooter vállalattal, hogy 2018 végéig több mint 2500 tisztán elektromos hajtású haszongépjárművet gyártsanak, s ezáltal a társulás Európa legnagyobb e-van gyártójává váljon.

A Ford büszke a fenntarthatóság terén az elmúlt két évtizedben elért eredményeire, de tisztában van azzal, hogy még sokkal több tennivaló vár rá.

A Ford tovább küzd a győzelemért Mexikóvárosban, cél a Hosszútávú Világbajnokság első helyezése

A nyári pihenő véget ért, és a FIA Hosszútávú Világbajnokság csapatai készen állnak, hogy a szezon hátralevő részére újra felpörgessék a motorokat.
A második szakasz Mexikóban kezdődik ezen a hétvégén, majd az USA-ban, Japánban, Kínában és Bahreinben folytatódik, és a Ford Chip Ganassi Racing felkészült rá, hogy keményen küzdjön a bajnoki címért.

A Mexikó 6 órás futam tavaly nem bizonyult túlságosan eredményesnek a Ford Chip Ganassi Racing számára, de a csapatfőnök, George Howard-Chappell most bizakodva tekint az előttük álló kihívásra. Mivel a 67. rajtszámú Ford GT legénysége vezeti az egyéni tabellát, a Ford pedig – a Ferrarival azonos pontszámmal – a második helyen áll a gyártók bajnokságában, nagyon fontos, hogy a csapat minden versenyen a lehető legtöbb pontot gyűjtse be.

“Reméljük, idén több szerencsénk lesz Mexikóban, mint tavaly” – mondta Howard-Chappell. “A 2017-ben használt Michelin abroncsaink jobban illenek ehhez a pályához, ráadásul a Nürburgringi futam óta rengeteget dolgoztunk néhány változtatáson, így minden okunk megvan arra, hogy jó eredményre számítsunk.”

A Mexikói 6 órás verseny a 4,483 km hosszú Autodromo Hermanos Rodriguez pályán zajlik Mexikóvárosban, a világ egyik legnagyobb metropoliszában. A pálya több mint 2000 méter magasan fekszik a tengerszint fölött, ami extra kihívást jelent a csapatok számára, hiszen a ritka levegőben csökken a motorok teljesítménye. Ráadásul ahogy a 67-es Ford GT pilótája, Harry Tincknell elmagyarázta, a nagy magasság a versenyzők számára is kemény próbatételt jelent:

“Mivel ritkább a levegő, a tüdő kevesebb oxigént vesz fel, így minden mozgás nehezebb, akár futni, lépcsőzni vagy éppen vezetni akar az ember. Normális esetben az autóban 150-165 a pulzusunk két órán át, ami körülbelül egy lendületes kocogásnak felel meg – és már ez is érezhető.”

“Emellett a motorok is gyengébbek itt; még a turbós erőforrások is, ami azért van, mert a versenysorozatban bevezették a szívó/turbómotorokra vonatkozó Balance of Performance teljesítménykorlátozást. Éppen ezért meg kell próbálnunk nagyobb sebességgel végighajtani a kanyarokban, mert nem lesz elég erő az autóban, hogy dinamikusan kilőjön a kanyar után.”

Tavaly a 67. számú autó remek helyen, néha másodikként haladt a mezőnyben, végül azonban ötödikként ért célba. A 66. rajtszámú Ford GT jól rajtolt ugyan, de egy versenytársa miatt megpördült, később pedig egy mechanikai hiba miatt hosszabb időre a boxutcába kényszerült, így Olivier Pla (FRA) és Stefan Mücke (GER) visszacsúszott a hetedik helyre.

“A tavalyi futam nem volt túl szerencsés a számunkra, de bízunk benne, hogy idén jobban sikerülnek a dolgok” – nyilatkozta Pla. “Nürburgring után csináltunk pár hasznos tesztet Angliában, és szerintem mindent megtettünk azért, hogy esélyünk lehessen egy olyan pályán is, ami nem igazán fekszik nekünk. Ahogy mindig, most is teljes erőbedobással küzdünk majd, hogy a lehető legtöbb pontot szerezzük meg.”

Az események szeptember 1-én, pénteken, helyi idő szerint 17:15 órakor kezdenek majd felpörögni Mexikóban (szeptember 2., szombat 00:15 a közép-európai idő szerint), amikor az autók megkezdik az első szabadedzést. A Mexikó 6 órás futam szeptember 3-án, vasárnap, helyi idő szerint 12:00 órakor (közép-európai idő szerint 09:00 órakor) rajtol el.

[TESZT] Toyota Prius 1.8 Plug-in Hybrid e-CVT Executive – az igazán élhető megoldás

Számos variációja létezik a hibrideknek, netán a tisztán elektromos hajtással rendelkező alternatíváknak. A Toyota mindig is élen járt a hibrid technológiákban, úttörő szerepet betöltve – most azonban valami monumentálisat sikerült alkotniuk az újragondolt konnektoros hibrid változattal. 2017-es modellévű Toyota Prius Plug-in Hybrid teszt.

Talán mindig vannak fenntartások az emberben, amikor hibridet vezet, tesztel. Folyamatosan érkeznek azok a belső hangok, melyek azt sugallják: nem, egész biztos nem fog klappolni valami. Ugyan, nem lesz itt pár literes fogyasztás, ugyan, a színtiszta elektromos EV üzemmód alig fog kitartani pár kilométert. Pláne, ha plug-in hibridről szól a fáma.

Lehet, több volt a kezdetekben a negatív tapasztalat, mint a pozitív. Ezt persze nagy általánosságben kell értenünk, hiszen az egész elektromos, vagy hibrid autózás – legyünk őszinték – gyerekcipőben jár, járt.

Eddig. Tényként is ki lehet jelenteni, s a konkurenciának nagyon össze kell szednie magát, ugyanis a Toyota Prius Plug-in Hybrid esetében a léc irdatlan magasra került. Még házon belül is, de bízzunk benne, hogy a jelenlegi kialakítás, valamint a hajtáslánc megmarad e szinten. S ha még hozzászámítjuk, hogy lesz korszerűsítés, ilyen, meg olyan facelift, frissítés, akkor minden bizonnyal elérheti minden túlzás nélkül a tökéletes szintet is.

A jövő megérkezett

Futurisztikus formavilág jellemzi a Toyota Prius Plug-in Hybrid-et, ezt persze már konstatálhattuk a korábbi, hagyományos, 2016-os Prius esetében is. Bár más japán gyártóknál korábban érkeztek a mindenfelől gömbölyített formák, idomok, vonalak – végre a Toyota is ráérzett erre a remekbeszabott koncepcióra. Ha már a jövőt képviseljük vezető világmárkaként, tegyük azt hathatósan, s persze stílusoan, nem igaz?

 

Nincs olyan részlet az új Toyota Prius Plug-in Hybrid-en, ami ne vonzaná a tekintetet. Túlzás nélkül. A négy tagból álló projektoros fényszórómodulpáros morcosan feszül a hűtőmaszk két oldalán, a hangsúlyos, kék árnyalattal futtatott hibrid Toyota logó mindent elárul a hajtásról. Több beömlőnyílással, teljesen a szélekre húzott irányjelző-csíkokkal, melléjük integrált ködlámpafészkekkel félreismerhetetlenül virít a forgalomban a Prius Plug-in Hybrid, csodálkozó tekintetekből az utcasarkokon pedig nincsen hiány.

Oldalnézetből is meggyőző a Toyota Prius Plug-in Hybrid, bár a 15 colos kerekek aprónak tűnnek (azok is) a kaszni méreteihez képest. Nyilván a légellenállás és a súlycsökkentés folyománya itt is szerepet játszott – pontosan úgy, ahogyan az a karosszéria kialakításának minden egyes porcikáján észrevehető. No de annyi baj legyen, így is illusztris a küllem, az imént említett aerodinamikai követelményeknek megfelelően az oldalajtók kialakítása sok-sok törésvonalat hordoz. Amolyan techdamo ez, nincs apelláta. Így kell a jelenlegi legkedvezőbb cw-értéket elérni, ellenvetés nélkül. Pont.

Minden részlet stimmel

A far szintén rendhagyónak jellemezhető a Toyota Prius Plug-in Hybrid esetében. Eleve a csomagtérajtó üvegezése középen süllyesztett, ez egészen a hátsó légterelő szárnyig tart (ebben az elemben is van egy kisebb árok-sziluett). A helyzetjelzők burái egybefolynak a légterelővel, különösen kifejező egységet alkotva, melyhez jól passzolnak az oldalakra húzott index- és hátsó ködlámpaaljzatok. Feliratok tekintetében sincs hiány, van természetesen Prius jelzés, de kapunk PHV, illetve Plug-in Hybrid táblácskákat is.

Talán a Toyota Prius Plug-in Hybrid leggyengébb pontja a csomagtér mérete. Itt valamit nagyon elszámolhattak a tervezők, ugyanis mindössze 191 liter áll rendelkezésre. Mindez a terjedelmes méretű akkumulátornak köszönhető, amelyet pont itt tudtak csak elhelyezni – vélhetően a soron következő típusfrissítésnél már sikerül kiküszöbölni ezt a szélsőséges problémát. Apróbb csomagok azért elférnek a fedélzeten, de egy több tagú családdal kivitelezett túra bizony már kompromisszumokat követel e téren.

Letisztultság és környezettudatosság az utastérben is

Kompenzál viszont az utastér, amely bár átlagos nagyságú, mégis effektíve tág férőhelyet biztosít az utazóknak. A korábbi hibridekből, tisztán elektromos autókból jól ismert fapados kialakítás a múlté, érezhetően nem spórolt a kivitelezés e téren sem, az anyaghasználat is meggyőző. Az első ülések ülő- és hátlapjai átlagos méretezésűek, jól tartanak, a fix combtámaszok is elegendőnek bizonyultak átlagos testalkathoz társítva.
A Toyota Prius Plug-in Hybrid kezelőelemei eltérnek az átlagtól, annak rendje s módja szerint.

A váltókar joystick inkább, a középkonzol alsó ívelt részére helyezték, kezelése pofonegyszerű, a rendszer reakcióideje is gyors. Kézifék nincs, lábbal működésbe hozható rögzítőfék van, tradicionálisan a bal oldalra helyezve az USA-szellemiségnek (is) megfelelően.

Központi kijelzőként egy teljesen digitális, LCD alapú panelt kapunk, amelyen az összes lehetséges információ megjelenítésre kerül és kiolvasható; kezdve a pillanatnyi sebességtől egészen a hajtáslánc hatékonyságáig, annak összes lényeges működési részletéig.

Láthatjuk például, hogy az épp aktuális haladásnál a hajtás melyik része dolgozik, akár több is párhuzamosan – értelemszerűen az a legoptimálisabb, ha az akkumulátor felől érkezik a kerekekre a tápláló energia. Tisztán EV módban meglepően sokat lehet autózni az új Toyota Prius Plug-in Hybrid-del, a gyári adatok szerint 50 kilométer egy töltéssel, mi 70 körüli értéket hoztunk össze.

Opcionálisan rendelhetünk hozzá napelemet

Ebben persze nagy segítséget nyújt a tetőbe épített napelem panel (900 ezer forintos felár), amely nem csak a fogyasztók áramellátását pótolja ki, hanem az akkumulátor töltöttségébe is besegít folyamatosan. Ezzel 5-10 kilométer plusz range érhető el, ami nem elhanyagolandó – ráadásul, ha ügyesen vezetünk, ez is kitolható 20 kilométerig akár méréseink szerint, ennyi sikerült. Lehet, akár magasabb értékek is kivitelezhetők – nyilván ezt is nagyban befolyásolja vezetési stílusunk.

A Toyota Prius Plug-in Hybrid egyébként gyorsan és hatékonyan tölthető fel konnektorról, ehhez úgy 3 órára van szükség. Így a töltöttség ténylegesen 100 százalékon van, és máris folytathatjuk utunkat EV-ben, minimális üzemanyagot égetve.

Hibridhajtás a maximumra járatva

4 hengeres, soros elrendezésű DOHC vezérlést kapott VVTi benzinmotor dolgozik a ToyotaPrius Plug-in Hybrid orrában, 1788 köbcentiméter hengerűrtartalommal. Az egység önmagában 98 lóerőt mozgósít 5200-as percenkénti fordulatszámon. Ehhez kapcsolódik az 53 lóerős, 600 Volt legnagyobb feszültségen működő állandó mágneses szinkron elektromotor, 163 Newtonméternyi nyomatékot produkálva. A teljes rendszerteljesítmény 122 LE, mindez 90 RPM-en.

Az új Toyota Prius Plug-in Hybrid lítium-ion akkumulátort kapott, 351.5 Voltos feszültséggel, 25 Ah-val. A méretezés – ahogyan szó volt már róla – nagy, emiatt a csomagtér kapacitása jelentősen redukálva lett.

 

e-CVT fokozatmentes automata került a Toyota Prius Plug-in Hybrid-be, a hajtás az első kerekekre küldi nyomatékot, de természetesen a fékenergia-visszatáplálás is szerepet játszik a töltöttség tekintetében.

Az Atkinson-ciklusú benzines a korábbi megközelítésekhez képest klasszissokkal javult, legalábbis érzésre mindenképp ezt lehet summázni: közvetlenebb gázreakciókkal, több nyomatéktartalékkal, sokkal agilisabb dinamikával sikerül mozgásba hozni a kocsiszekrényt, akár négy utassal is a fedélzeten. Mindehhez persze aszkéta étvágy társul, amely nálunk vegyes felhasználással (sok országút, autóút, város, s persze pálya) 2.2 literes átlagot eredményezett 100 kilométerre lebontva.

2017 Toyota Prius 1.8 Plug-in Hybrid e-CVT specifikációk

Motor

Motortípus: soros elrendezésű négyhengeres VVTi benzinmotor

Lökettérfogat: 1798 cm³

Maximális teljesítmény: 98 LE @ 5200 ford./perc

Elektromotor: állandó mágneses szinkronmotor

Maximális teljesítmény: 53 LE

Legnagyobb feszültség: 600 V

Maximális forgatónyomaték: 163 Nm

Teljes hibrid rendszer kombinált teljesítménye: 122 LE

Erőátvitel: elsőkerékhajtás, fokozatmentes e-CVT váltóva

Méretek, egyéb műszaki adatok

Hossz: 4645 mm

Szélesség: 1760 mm

Magasság: 1470 mm

Tengelytáv: 2700 mm

Első gumik mérete: 195/65 R15

Hátsó gumik mérete: 195/65 R15

Tömeg, üresen: 1255 kg

Megengedett össztömeg: 1805 kg

Csomagtartó mérete: 191 liter, 359 literig bővíthető

Üzemanyagtartály mérete: 40 liter

Menetteljesítmények

Végsebesség: 162 km/h

Gyorsulás 0-ról 100-ra: 11.1 s (gyári), 10.8 s (saját mérés)

Fogyasztási adatok

Saját, mért eredmény (átlagos használattal)

Városi: 2.2 l/100 km

Országúti: 2.2 l/100 km

Vegyes: 2.2 l/00 km

Gyárilag mért eredmények

Városi: 1.0 l/100km

Országúti: 1.0 l/100km

Vegyes: 1.0 l/100km

CO2 kibocsátás: 22 g/km

Bővebb információ a Toyota magyarországi képviseletének honlapján, IDE kattintva.

Még több fotó: AutóAddikt Facebook oldal

A cikkhez tartozó fényképeket Canon technikával készítettük.
Szerkesztőségünk mobilinternet-hozzáférését a Telenor Magyarország biztosítja. Az Autóaddikt.hu Telenor Hello Data csomagot használ.
Együttműködő partnereink: Acer Hungary, ASUSDuplitec, Canon, Camera Kft., Telenor Magyarország
Utómunka hardver: Acer, ASUS

LEGFRISSEBB

A Chery Super Hybrid új, környezetbarát közlekedési élményt nyújt

0
A Biológiai Sokféleség Nemzetközi Napja után a világ továbbra is a természeti értékek megőrzésére irányítja figyelmét. A zöld mobilitás elkötelezett támogatójaként a Chery bemutatta...

TESZTJEINK