Főoldal Blog Oldal: 300

Frankfurti Autószalon 2017: a Škoda VISION E tanulmányautó európai premierje

A Škoda a szeptember 12-e és 24-e között megrendezésre kerülő Frankfurti Autószalonon mutatja be első, tisztán elektromos koncepcióautóját, a VISION E tanulmányt, amely már a 3-as szintű önvezetésre is képes.

A Shanghaiban debütált tanulmány formatervét még tovább fejlesztették a világpremier óta. A tanulmány újabb lépést tesz előre a digitális jövő felé vezető úton és úttörő megoldásokkal jelentkezik az összekapcsolhatóság terén. A legfeltűnőbb formatervezési megoldás a B oszlop elhagyása és az ellentétesen nyíló ajtók alkalmazása. A Škoda modellekre jellemző vonás a nagyvonalú térkínálat, a korszerű vezetéstámogató rendszerek sora illetve a számos Simply Clever megoldás is.

A VISION E tanulmány formaterve magán hordozza a Škoda új, elektromos járművekre megalkotott formanyelvének jellegzetes vonásait. Az ellentétesen nyíló ajtók és a négy egyenként kifordítható ülés igen feltűnő eleme a koncepció formavilágának. Az oldalsó visszapillantó tükör már a múlté, az autó körüli történéseket kamerák képein keresztül követhetjük a képernyőkön. A VISION E tanulmány tudatosa mellőzi a B oszlopot, ezzel is garantálva a még tágasabb belső térkínálatot. A Shanghaiban bemutatott koncepcióhoz képest a tanulmány orrkialakítását továbbfejlesztették, amely így még karakteresebb arculatot kölcsönöz az autónak.

A VISION E tanulmánnyal a Škoda óriásit lép előre a digitális jövő felé vezető úton. A vállalat történetének első tisztán elektromos hajtású, önvezető tanulmányautója az összekapcsolhatóság új szintjét képviseli.

A vezetőoldali kijelző mellett a műszerfal közepén található a központi érintőképernyős kijelző, amelynek segítségével a vezető és a mellette helyet foglaló utas a Škoda Connect minden lényeges funkcióját és szolgáltatását láthatja és vezérelheti. Emellett pedig minden utas saját képernyővel is rendelkezik. Az érintőképernyőkön keresztül számos kényelmi funkció, mint például a járműinformációk vagy a szórakoztató programok is vezérelhetők. Az okostelefonok indukciós töltését biztosító Phone Box az egyes ajtókba integrálva került kialakításra. Emellett a box segítségével lehetőség nyílik az utasok személyes beállításainak, adatainak és információinak az egyéni képernyőkre történő továbbítására.

Számos további megoldás jelzi, hogy a jövő már elkezdődött. Erre példa az infotainment rendszer, amely hang- illetve gesztusvezérléssel is működtethető. A szemmozgás vizsgálat (Eye Tracking) kamerák segítségével figyeli folyamatosan a vezetőt és vizsgálja fittségét és éberségét. A fáradtságérzékelő funkció (Driver Alert) figyelmezteti a vezetőt fáradtság esetén. A VISION E fedélzetén még egy digitális orvos is helyet kapott: a pulzusmérő automatikusan lelassítja a járművet, amennyiben a vezetőnél bármilyen egészségügyi probléma jelentkezik. Számos sorozatgyártású Škoda modellhez hasonlóan a VISION E utasai is állandó összeköttetésben lehetnek a Wi-Fi hotspotnak és az LTE modulnak köszönhetően.

A 4.668 mm hosszú, 1.924 mm széles és 1.591 mm magas Škoda VISION E tengelytávja 2.851 mm, mely magabiztos megjelenést ad az úton. A hosszú tengelytávnak és a rövid első és hátsó túlnyúlásoknak köszönhetően a formatervezők – a Škoda esetében megszokott módon – kiemelkedően nagyvonalú és kényelmes belső teret alakítottak ki. A Vision E igazán tágas térérzetét tovább erősíti az első és a hátsó részeken egyaránt hiányzó központi alagút.

Elektromos motorjai összesen 225 kW (306 LE) teljesítménnyel hajtják a tanulmányautó mind a négy kerekét. Az akár 500 kilométeres hatótáv és a 180 km/órás végsebesség igen figyelemreméltó adat, de a VISION E emellett még az önvezető autózás 3-as szintjét is teljesíti. Ennek megfelelően autópályán önállóan gyorsít, kormányoz, fékez és elkerüli az akadályokat. A Car Park robotpilóta önállóan megkeresi a szabad parkolóhelyet és önállóan beparkol. A VISION E induktívan tölthető.

A Škoda VISION E európai premierjét a Frankfurti Autószalonon tartja. A ŠKODA sajtótájékoztatója 2017. szeptember 12-én délben a 3-as pavilonban lesz.

Emoji kisfilm sorozattal kampányol a Ford a biztonságos vezetésért.

Július 17-én volt az Emoji Világnap, augusztus elején pedig elkezdték vetíteni a mozikban az Emoji-filmet, úgyhogy az idei nyarat látványosan felforrósították az apró elektronikus hangulatjelek.

A mozifilm egy emoji utazásáról szól, aki szeretne kitörni abból az érzelmi sémából, amit ő képvisel. Ez az utazás nem csupán a fizikai értelemben vett utat jelenti, egyet viszont biztosan nem kellene, hogy jelentsen: azt, amikor egy emoji egy autóvezető telefonjáról átkerül valaki más készülékére.

Egy 2016-os felmérés szerint a fiatal európai autóvezetők 22 százaléka vezetés közben is küld és fogad üzeneteket, köztük emojikat, ami újabb elem a zavaró tényezők hosszú sorában. Mindez magyarázatul szolgálhat arra, miért éppen a 18-24 éves korosztályból kerül ki a halálos közúti balesetek áldozatainak 15 százaléka, miközben ez a generáció csupán a teljes népesség 8 százalékát teszi ki.

Hogy felhívja a figyelmet erre a jelenségre, a Ford elkészítette saját animációs emoji-filmjeit, amelynek első darabja arról szól, mi történhet, ha valaki vezetés közben küld üzeneteket és emojikat. Bár az emojik jó fejek , a volán mögül küldözgetni őket egyáltalán nem menő.

Ez az egyik fontos üzenete a Ford Driving Skills for Life (DSFL) programnak is, amely a fiatal autóvezetők képzését szolgálja világszerte. A gyakorlati oktatás része a veszély felismerése, a jármű kezelése, a sebesség és távolság megválasztása, sőt a résztvevők azt is megtapasztalhatják, milyen veszélyt rejt az ittas vagy kábítószeres vezetés, vagy éppen a szelfizés a volán mögött.

A Ford Driving Skill for Life programot idén első alkalommal Budapesten, a Pólus Center parkolójában szeptember 17-18-án rendezik. A fél napos ingyenes képzések keretében várják a fiatal, friss jogosítvánnyal igen, de rutinnal nem rendelkező sofőrök jelentkezését a https://www.drivingskillsforlife.hu/schedule weboldalon.

Végleges: a Toyota saját sportmárkát alapít

Megbízható sajtóértesülések szerint már e hónapban, szeptemberben bemutatkozik a Toyota új, sportos almárkája.

A Yaris GRMN csak a kezdet? Nagyon úgy tűnik: a világ legrangosabb autóipari szaklapja, az Automotive News arról számolt be, hogy a Toyota heteken belül útjára indítja saját sportrészlegét, amely a tömeggyártású modellek dinamikusabb, nagyobb teljesítményű változatait hivatott fejleszteni.

A Lexus F divíziójának megfelelő részleg elnevezéséről és felépítéséről egyelőre még nincs hír, ahogy arról sem, hogy ki adhatná a hátteret. Szóba kerülhet a Yaris GRMN sportmodellt is fejlesztő, a Toyota WRC és WEC programjait is támogató Gazoo Racing, a Japánban és az Egyesült Államokban aktív TRD (Toyota Racing Development) házon belüli tuningműhely vagy a Toyota ügyfél-versenyprogramjait támogató Toyota Motorsport GmbH is, de nem kizárt egy vadonatúj szervezet felállítása sem, bár erre valamivel kisebb az esély.

Jelöltekből tehát nincs hiány, ahogy előzményekből sem: a 2000-es évek elején a Toyota Yaris T-Sport és a Toyota Corolla T-Sport révén a márka aktívan és sikeresen képviseltette magát az Európában oly népszerű „hot hatch” szegmensben. A Yaris TS első generációja 2001-től négy éven át volt a piacon, 1.5 literes, változó szelepvezérlésű szívómotorja 105 lóerős volt. A második generációs modell alapjaira épülő utódja (2007-2009) már 133 lóerővel gazdálkodott. Ez ugyanúgy 1.8 literes motort kapott, mint a Corolla T-Sport, ám utóbbi más konstrukció volt, változó szelepemeléssel: szívó kivitelében 189, kompresszorral 217 lóerőt adott le.

A Toyota sportautó-palettája jelenleg a 210 lóerőnél is erősebb Yaris GRMN városi sportautóból, valamint a 200 lóerős, boxermotoros GT86 sportkupéból áll. Hamarosan érkezik azonban a rég várt Supra kupé, a márka új sportos zászlóshajója is.

Új Volvo XC40: magabiztos szabadidőjármű a nagyvárosi élethez

A Volvo Cars az új Volvo XC40 bemutatásával idén ősszel új mércét állít a biztonság és a felhasználói élmény terén a kisméretű szabadidőjárművek osztályában – áll a márka legfrissebb sajtóközleményében.

Az XC40-est úgy tervezték meg, hogy választ adjon a modern nagyvárosi életben felmerülő kihívásokra; hogy pihentetőbbé, élvezetesebbé tegye a mindennapi ingázást azokkal a díjnyertes biztonsági, kapcsolódási és infotainment technológiákkal, amelyek eredetileg a Volvo új 90-es és 60-as modellsorozataiban mutatkoztak be, és mostantól ebben a méretosztályban is elérhetők.

„Az XC40 a Volvo első modellje ebben a gyorsan fejlődő piaci szegmensben, és mint ilyen, egyértelműen arra született, hogy napjaink zsúfolt, gyors tempójú nagyvárosi közegeiben boldoguljon. A Volvo biztonság terén elért, hagyományos elsőségére építve az új XC40 a létező legmagasabb biztonsági színvonalat nyújtja, könnyen kezelhető kezelőfelülettel és praktikus kapcsolódási szolgáltatásokkal egyetemben.” – mondta Håkan Samuelsson elnök-vezérigazgató.

Az új XC40 az első olyan Volvo, amely a vállalat új kompakt moduláris platformjára (Compact Modular Architecture, CMA) épül. Fedélzetén számos olyan, úttörő technológiával találkozhatunk, amelyek eredetileg a Volvo nagyobb, méretezhető padlólemezére (Scalable Product Architecture, SPA) épülő 90-es és 60-as sorozatokban mutatkoztak be.

A Volvo által nyújtott biztonsági szolgáltatások és ügyfélélmény hátterében az Élet körforgása (Circle of Life) filozófia áll: ennek lényege a színvonal és a technológiák folyamatos fejlesztése az ügyfelektől kapott visszajelzések és a valós életből nyert adatok alapján.

Az XC40 olyan biztonsági és vezetőtámogató funkciókat kínál, mint a Volvo félautonóm rendszere, a legújabb generációs City Safety, az útelhagyást megakadályozó biztonsági rendszer, az automatikus fékvezérléssel kombinált kitolatást segítő rendszer, vagy a 360 fokos kamera, ami segíti a manőverezést a szűk helyeken. Ezek a rendszerek és számos egyéb műszaki megoldás teszi az új XC40-est a kisméretű prémium szabadidőjárművek kategóriájának egyik leggazdagabban felszerelt képviselőjévé.

„A modern nagyvárosi élet összetett feladatok elé állítja nem csak az autóvezetőket, de a gyalogosokat, kerékpárosokat és a közlekedés egyéb résztvevőit is. Az új XC40 a vezető kognitív terhelését hivatott mérsékelni. A Volvo biztonsági és vezetőtámogató rendszerei aktívan azonosítják és semlegesítik a potenciálisan veszélyes helyzeteket, és ezzel pihentetőbbé, egyszersmind élvezetesebbé teszik a nagyvárosi vezetést” – mondta Malin Ekholm, a Volvo Cars biztonsági központjának alelnöke.

Minden egyes új Volvo modell fejlesztésekor a létező legfejlettebb biztonsági és vezetőtámogató rendszerek jelentik a kiindulási alapot. Az XC40 ugyanakkor ezek mellett a nagyon testvérei által kínál, kiemelkedő színvonalú biztonsági és infotainment funkciókból is profitálnak.

„Magabiztos, könnyen kezelhető, praktikus és kényelmes felhasználói élményt kínálunk a mindennapokban, amely a Volvo piacvezető biztonsági kompetenciájára, valós tapasztalatokra és kutatásokra épül. Az XC40 azon generáció autója, akik teljes körű kapcsolódási szolgáltatásokat várnak el. Az összes kijelzőt és képernyőt úgy optimalizáltuk, hogy azokat biztonságosan, könnyen és hatékonyan lehessen kezelni, hozzájárulva az aktív városi vezetés élményéhez.” – mondta Ödgärd Andersson, a Volvo Cars járműszoftver- és elektronikai fejlesztésekért felelős alelnöke.

„A nagyobb XC60 és XC90 szabadidőjárművek mintájára az XC40 fedélzetén is megtalálható a Volvo csatlakoztatott Sensus infotainment rendszere, középpontjában a jól ismert, álló tájolású érintőképernyővel. A könnyen és ösztönösen kezelhető Sensus felület a legkülönfélébb funkciókhoz és szolgáltatásokhoz biztosít hozzáférést” – zárta gondolatait Ödgärd Andersson.

Megmutatjuk Magyarország első Lexus tulajdonosát

Nem titok: valósággal rabul ejti vevőit a Lexus. Egy magyar ügyfél, István például több mint negyed százada nem tud szabadulni a márka bűvköréből.

Manapság egy harmadik generációs, azaz 2008-ban bemutatott Lexus RX nem okoz csődületet az utcán. Sokat futott (ez ennél a típusnál nem feltétlenül negatívum) példányait 5-5,5 millió forint körüli összegért vásárolhatjuk meg. Pedig mekkora szenzáció volt megjelenésekor: rekord alacsony alaktényező, aktív kanyarstabilizátorok, akár radaros, távolságtartós tempomat mindig éber ráfutásvédelemmel, amit ma persze már egy alacsonyabb kategóriás modellben is megkaphatunk. Hogy most mégis írunk róla, egy dolognak köszönhető: ilyen RX-szel jár az a honfitársunk, aki 1991 óta nem vesz más autót, csak Lexust.

De hogyan jutott bő negyed századdal ezelőtt Lexushoz? Németországból, és jóval olcsóbban, mintha a konkurens német luxusautók közül választott volna. Pedig a döntésében nem is az ár játszotta a legfontosabb szerepet, hanem egy műszaki beállítottságú barát tanácsa, majd a személyes találkozás a német konkurenseknél jóval modernebb autóval. Akkoriban a Lexus kínálata egyetlen modellből, az 1989-ben megjelent LS szedánból állt. Az 1991-ben Németországban vásárolt LS épp egy első gyártási évből származó, tehát 1989-es, két év alatt 90 ezer kilométert futott példány volt – könnyen lehet tehát, hogy a márka első magyarországi vásárlója a legelső gyártású Lexusok egyikét kaparintotta meg. Korábban is volt prémiumautója, német gyártótól, ám kifinomultságával, higgadtságával lenyűgözte őt a Lexus. Első hosszabb útjára még ma, számos újabb Lexus modell-lel megtett több mint egymillió kilométer levezetése után is boldogan, meghatározó élményként emlékezik vissza.

Az első LS más okból is emlékezetes maradt. Nem azért, mert a 4.0 literes, V8-as motor 250 lóerejével és 353 Nm nyomatékával 250 km/h-s végsebességre és 8,5 másodperces 0-100 km/h gyorsulásra volt képes, hanem mert utasvédelmi képességeit élesben volt kénytelen bizonyítani. Egy tavaszi, franciaországi utazásnál jégre futottak vele az autópályán, többszöri megpördülés után a Lexus totálkárosan végezte, de a négytagú család sértetlenül szállt ki belőle. A biztosító által fizetett pénzből pedig egy fiatalabb LS 400-at vásároltak, azt ugyanis már a baleset előtt eldöntötték, hogy az LS-t csakis egy újabb LS válthatja. Ez így ment a továbbiakban is: LS-ből összesen négy példány fordult meg Istvánnál, aki eleinte a klasszikus rend szerint, azaz jellemzően háromévente cserélte autóit.

A hármas szám máshol is visszaköszön. A márka – azon túl, hogy olyan általános benyomást tett az ügyfélre, hogy innentől más szóba sem jöhet, olcsóbb autóból is csak Toyota van a családban – három mély élményt hagyott Istvánban: az első LS után a három további nyilván mindig előrelépés volt, ám mégis meghatározóbbnak bizonyult, amikor a fiatal használtautóként vásárolt LS-eket és az első GS 300-ast egy vadonatúj GS 300 követte. Utóbbit követte az első hibrid Lexus, egy RX 400h. Ettől csupán tízévesen, több mint 300 ezer kilométerrel, még mindig hibátlan állapotban vált meg István, aki állítja: a mai napig ez volt mind közül a kedvenc autója. Nem mintha a mai napig is használt RX450h rossz volna – ezt egyébként az LS-ekben még gyerekként utazó, azóta autóvásárló korba cseperedett fia vette újonnan –, de a 400h érzelmileg közelebb áll Bán úrhoz.

És hogy miért ez a nagy szerelem a márka irányába? Egyetlen szóval megválaszolható a kérdés: megbízhatóság. 25 év, nyolc Lexus modell és több mint egymillió kilométer levezetése után a hibalista feltűnően rövid. A jelenleg használt RX 450h-val mindössze egyetlen érdemi probléma adódott: az elektromos mozgatású csomagtérajtó teleszkópjait kellett cserélni. Az RX 400h esetében a csomagtérajtó zsanérjánál a hegesztés megfáradása miatt kezdett szivárogni a víz; mindkettő gyorsan orvosolható volt. Út közbeni hiba az eddig használt nyolc Lexus közül mindössze egynél jelentkezett: az RX400h-n egyszer két darab gyújtótrafót kellett cserélni. Érdekes, hogy a motor rángatásával jelentkező probléma éppen Németországban jött elő, és még a helyi Lexus-műhelyben sem jöttek rá a hiba okára. Az autót tréleren hozták haza, ezután a monori márkaszerviz tíz perc alatt azonosította a problémát. Ezeken kívül azonban csak a kötelező olaj- és szűrőcserék, valamint nagy ritkán a fékek cseréi adódtak a használt modelleknél.

Több mint egymillió Lexusos kilométer, nyolc autó, mindössze két kisebb problémával – ez tehát a mérlege hazánk első Lexus-tulajdonosának, aki nemcsak élő példája a Lexus mindennél jobb vevőelégedettségi és márkahűség-mutatóinak, de azt személyesen megtapasztalta, hogy mi ennek az oka. A nyolc Lexus közé ugyanis egyszer, egyetlen egyszer beékelődött egy kikacsintás. Az utolsó Lexus LS után vadonatúj Lexusra nem volt pénz, jó minőségű használt pedig éppen nem volt elérhető, így István kényszerűségből más márkát választott.

Utólag már tudja, hogy az eredetileg spórolósabbnak szánt választás végül a legnagyobb árbukást hozta: csak egy évig bírta ugyanis hibamentesen az autó, és ezután rendszertelenül, de mindig adódott kisebb-nagyobb probléma vele.

De a Lexus nemcsak megbízhatóságával és komfortjával, hanem hajtásláncával is rabul ejtette a legelső hazai Lexus-tulajdonost. A két hibrid RX után a hagyományos hajtáslánc már nem alternatíva többé. Míg az első RX-nél főként annak dinamizmusa volt letaglózó, a következő generációs modellnél az nyűgözte le, hogy akár 40 km/h-s tempóig villanyüzemre kapcsolható, hogy városban némán megy, és hogy higgadtan vezetve még autópályán is 8 liter körül marad az étvágya. Mindez szinte felfoghatatlan egy közel 4,8 méteres, 299 lóerős összteljesítményű szabadidőjárműtől, amely impozáns méretei ellenére mégsem hat mozgó gardróbszekrénynek. 1991-ben pontosan ez fogta őt meg a Lexusban: először ennél a márkánál tapasztalta meg, hogy egy luxusautó is lehet viszonylag kecses és könnyed. Igaz, közel harminc éve ez még mást jelentett, mint ma.

Megújult a Nissan 370Z: íme, a részletek

A 2018-as modellévre megújult 370Z érkezése új fejezetet jelent a Nissan sportautók sikertörténetében.

A fejlesztések modern, új megjelenéssel ruházzák fel a kupé klasszikus formáját. Újdonságot jelentenek a fekete ajtókilincsek és a hátsó lökhárító betétje. A korábban csak a Nismo kivitelhez elérhető sötétre színezett fényszórók és hátsó lámpatestek immár az alapfelszereltség részei is.

Mindegyik 2018-as modell jellegzetes 19 hüvelyes könnyűfém keréktárcsákkal van szerelve (kivéve a NISMO felszereltséget), és mostantól a lenyűgöző Metál Piros karosszériaszín is választható.

A Nissan a neves tuninggyártóval, az EXEDY®-vel együttműködve egy nagy teljesítményű tengelykapcsolót épített a 2018-as 370Z kézi sebességváltóval szerelt változataiba. A visszaváltáshoz kisebb pedálerőre van szükség, így pedig még kényelmesebbé és precízebbé vált a váltás.

Opcionális extraként választható a NissanConnect prémium infotainment rendszere, melyhez héthüvelykes érintőképernyő, navigációs rendszer, DVD-lejátszó és tolatókamera is tartozik.

A 2018-as Nissan 370Z minden olyan tulajdonságát megőrizte, mely megalapozta népszerűségét a sportautók szerelmesei között. Az autó meghajtásáról egy 328 lóerős, 3,7 literes, V6-os motor gondoskodik, amely egy hatfokozatú kézi, vagy egy hétfokozatú automata sebességváltón keresztül hajtja a hátsó kerekeket. A 370Z roadster és a 370Z NISMO modellek – a 2018-as modellév újításai nélkül – továbbra is elérhetőek maradnak.

Az optimális súlyelosztás és kifinomult felfüggesztés kombinációja egyedülálló futásminőséget és dinamikus vezethetőséget nyújt a vezető számára. A 370Z továbbra is az egyetlen modell a kategóriájában, amelyben megtalálható a világ első, teljesen szinkronizált fel- és lekapcsolást biztosító fordulatszám-szinkronizáló rendszere, a Syncro Rev Control, mely a kézi sebességváltó esetén érhető el.

A Nissan Z autók sikertörténete 1969-ben – csaknem 50 éve – kezdődött, ekkor jelent meg a Fairlady Z / Datsun 240Z. Azóta öt generáció született, melyek hűek maradtak alapértékeihez: nagy teljesítmény, időtálló formaterv és megfizethető ár.

Mindegyik modell – a 280ZX és a 300ZX, majd az újjászületést hozó 350Z és az aktuális 370Z – azonnal felismerhető a jellegzetes hosszúra nyúlt motorháztetejéről és rövid hátsó túlnyúlásáról.
A klasszikus Z belső terét mindegyik modell esetében az egyszerű háromküllős kormánykerék és a három csőműszer tette jellegzetessé.

Ryan Gains, a Nissan Europe C szegmensért és sportautókért felelős vezető marketing menedzsere elmondta: „Az elmúlt csaknem fél évszázad során a Nissan Z modellek kultikus státuszra tettek szert a sportautók – teljesítményt és minőséget nagyra becsülő – rajongói között. A 2018-as Nissan 370Z hű marad ehhez az örökséghez, és új szintet képvisel a klasszikus formaterv és a menetdinamika terén is.”

Caravan Salon 2017: a Volkswagen Haszonjárművek a kempingautók minden kategóriában megjelenik

Az idei düsseldorfi Caravan Salon 2017 augusztus 26-a és szeptember 3-a között sorra kerülő eseményén tartja a Volkswagen Haszonjárművek az új California XXL Concept, a California nagy testvérének világpremierjét.

A standon láthatóak lesznek még a Caddy Beach, valamint a klasszikus California Beach, Coast és Ocean felszereltségű változatok is. Az idei düsseldorfi szalonon a nemzetközi kempingautó szektor legnagyobb éves rendezvényére kerül sor, ahol a Transporter hatodik nemzedékén alapuló klasszikus California minden változatát bemutatják a Volkswagen Haszonjárművek standján.

A Beach változat kézzel felhajtható tetővel, és opcionálisan dupla vagy tripla hátsó ülés-ágy változatban jelenik meg. Az alumíniumból készült, fa bevonatú szekrénnyel is rendelkező California Coast egy kényelmes kempingautó változat a mindennapi használathoz szükséges kiváló tulajdonságokkal. A kínálat csúcspontját az Ocean változat jelenti, amely a California modellek közül a legátfogóbb alapfelszereltséggel dicsekedhet: beépített konyhával, kiegészítő fűtéssel, Climatronic klímaberendezéssel, dupla falú ablaküveggel. A felhajtható tető elektromos hidraulikával működik, a felhajtható tetőrészbe és a hátsó ajtóba beépített, szabályozható fényerejű LED lámpák pedig teljesen új, hangulatos jelleget kölcsönöznek. Minden California modell alapfelszerelésként rendelkezik beépített redőnnyel és forgatható első ülésekkel, hogy azokat az autó belseje felé fordítva hangulatos “szalon” legyen kialakítható. A tolóajtajában lévő visszatolható kempingasztallal és a hátsó ajtóban elhelyezett, összecsukható székekkel a felhasználó mindig készen áll arra, hogy új kirándulásokra induljon.

Teljesen új a California XXL Concept, amely az új Crafteren alapszik, és amely az egyik legkorszerűbb, kényelmesen és biztonságosan vezethető jármű, hatékony motorokkal és számos vezetői segédrendszerrel. Panoráma tetejével, az ágyat is tartalmazó megnövelt hátsó terével, a gyermekágy számára külön fülkével, összkerékhajtással, légrugózással és az újragondolt belső térrel ez a tanulmányautó megmutatja, hogy a California nagyobbik testvére hogyan fog kinézni a jövőben.

Ötvenezren választották eddig az Opel Crossland X-et

Belül nagyon tágas és különlegesen variálható, kívül vagány és kompakt, mutatós kétszínű fényezéssel és laza SUV-megjelenéssel – nem csoda, hogy Európa-szerte máris több mint ötvenezer vevőt győzött meg az új Opel Crossland X.

Március óta rendelhető meg, és az első példányok néhány hete futottak be a márkakereskedőkhöz.

„Nagyon örülünk az élénk érdeklődésnek az új Opel Crossland X iránt. Igazán jól néz ki, rendkívül praktikus, és kompakt külső méretek között kínál nagyvonalú utasteret“ –  jelentette ki az Opel értékesítési vezetője, Peter Küspert. „A csúcsszintű innovációk és kivitelek megrendelési számai azt mutatják, hogy az emberek értékelik filozófiánkat, miszerint széles vevőkörnek teszünk elérhetővé jövőbemutató technikát.“

Nemcsak az ügyfelek lelkesednek, a média is ünnepli a sokoldalú autót. Stílusával éppúgy meggyőzte a Crossland X az újságírókat, mint gyakorlatiasságával és tágas férőhelyével. Az új típus eddig öt ország hat összehasonlító tesztjében szerezte meg az első helyet. Németországban az Auto Bild (augusztus 11.), az auto motor und sport (augusztus 17.) és az Auto Zeitung (augusztus 22.) értékelése szerint húzott el a vetélytársaktól, Hollandiában az Auto Week (augusztus 9.) hozta ki győztesnek, Olaszországban az Automoto (augusztus 7.), Lengyelországban pedig az Auto Swiat.

Tolatókamera és parkolóasszisztens könnyíti meg a manőverezést

A Crossland X vevőinek kereken fele rendelte meg a tolatókamerát vagy a panoráma-tolatókamerát, amely 180 fokra növeli a hátsó látószöget. Ahogy érthető is egy vérbeli városi autó esetében, a vásárlók negyven százaléka ikszelte be a Parkpilot rendszert, első és hátsó parkolóradarral. Csaknem minden negyedik választotta a legújabb generációjú automatikus parkolóasszisztenst, amely felismeri az alkalmas üres helyet, és önállóan be-, majd kikormányozza a járművet. A vezetőre mindkét esetben csak a pedálok és a sebességváltó kezelése marad.

Közkedvelt a LED-fényszóró és az AGR-ülés

Az új Crossland X megrendelési adatai jól érzékeltetik az Opel csúcstechnikájú világításának és üléseinek elismertségét is. Az autók közel ötödébe építik be az innovatív teljesen LED-es fényszórót, amely sötétben a lehető legjobb látást garantálja. A Gesunder Rücken e.V. (AGR – Egészséges Hát Munkacsoport­) bizonyítványával ellátott és többszörösen kitüntetett ergonomikus vezető- és utasülést e kategóriában egyedül a Crossland X kínál.

A Crossland X ötvenezer vásárlója közül legtöbben a nívós INNOVATION felszereltség mellett döntöttek, és szinte valamennyi autó kétszínű fényezéssel vonja magára a tekintetet: a tetőhöz külön szín választható, attraktív kontrasztot képezve a karosszéria többi részével.

Az eddig legnagyobb számban értékesített SEAT Leon

A SEAT Leon harmadik nemzedéke jelentősen meghaladta mindkét korábbi változat értékesítési rekordjait. 2012 végétől a mai napig, tehát kevesebb mint öt év alatt, a SEAT a Leonból 682.567 darabot értékesített. Ez a cég történetében a legnagyobb mennyiségben értékesített kompakt gépkocsi, mely az 1999-ben és 2000-ben bevezetett modellek kiváló eredményeit folytatja, így a SEAT a Leon három generációjából összesen 1.893.279 egységet adott el.

A bevezetése óta eltelt 18 esztendő során a SEAT Leon lett a márka egyik zászlóshajója, és nagyon komoly eredményeket hozott. A Leon jelenlegi nemzedéke által elért eredményesség ösztönözte a vállalat utóbbi években megvalósított átalakulását, és jelentősen hozzájárult a SEAT értékesítési mutatóinak 2013 utáni komoly emelkedésében. Ez a folyamat szerepet játszott abban is, hogy a cég működési eredménye a korábbi veszélyzónából kikerülve már “fekete számokat” mutat. A Leon ma már az Ibizával és az Atecával együtt a SEAT működésének egyik alap-pillérét jelenti.

A SEAT értékesítésért és marketingért felelős alelnöke, Wayne Griffiths szerint “a harmadik generációs Leon fordulópontot jelentett a SEAT életében, és a vállalat átalakulásának egyik fő hajtóerejévé vált. Ez a legnagyobb mennyiségben értékesített modellünk, és lehetővé tette számunkra, nagy ugrást hajtsunk végre flotta üzletágunkban is, amit elsősorban a sikeres kombi változatnak köszönhetünk, és amely első alkalommal a Leon ezen nemzedéke esetében került be a kínálatba. A Leon CUPRA, minden idők legnagyobb teljesítményű SEAT-ja pedig ma már a márka lényegét jeleníti meg, és lehetővé tette a még sportosabb, még érzelemdúsabb gépkocsit kereső ügyfelek elérését is.”

A SEAT Leon első nemzedékét 1999-ben Giorgetto Giugiaro formatervező alkotta meg, és ebből 2005-ig összesen 534.797 darab került a vásárlókhoz. A Leon második generációja Walter de Silva formatervező keze munkáját dicséri, és 2005-ben a Barcelonai Autószalonon mutatták be. Nyolc év alatt ebből a Leon változatból összesen 675.915 darabot adtak el.

A SEAT kompakt autójának harmadik nemzedéket jelentő Leon értékesítése 2012-ben vette kezdetét, formatervét Alejandro Mesonero-Romano alkotta meg. Ez volt az első Leon, amelynél új karosszéria stíluselemeket vezettek be a háromajtós verzióval, és amely még jelentősebb formai megjelenést kapott az ST, azaz a kombi- és az X-Perience változatokkal. Fontossági sorrendben a SEAT legjelentősebb piacai Németország, Spanyolország és az Egyesült Királyság, az értékesített harmadik generációs modellek 30,7 %-át a családi változatok teszik ki. A Leon, és különösen annak ST karosszéria változata stratégiai fontosságú lett a flottaértékesítésben, hiszen a harmadik Leon változat bevezetése óta a SEAT flotta értékesítései több, mint 90 %-kal emelkedtek.

A SEAT idén az év elején vezette be a Leon megújított változatát, és ma már az Ibizával és az Aronával együtt a Leon is részét képezi a SEAT mindeddig legnagyobb méretű termék offenzívájának. A modell kínálat kiszélesítése és minőségének javítása fellendítették a SEAT értékesítést, amely az idén eddig 13 %-kal növekedést mutatott.

A Lexus kezdeményezéséhez élvonalbeli formatervezők és építészek csatlakoztak

A Lexus immáron nem egyszerűen autógyártóként, sokkal inkább globális luxus életstílus-márkaként határozza meg magát, amely az elmúlt években számos izgalmas projektet tudhat maga mögött a divat, a mozi vagy épp a dizájn világában.

Utóbbi területen a japán márka talán legismertebb kezdeményezése az immár hatodik évében járó a Lexus Design Award: a rangos verseny célja, hogy új tehetségeket fedezzen fel, és egyengesse útjukat, amelyhez idén is a nemzetközi dizájnvilág elismert szereplőit sikerült megnyerni zsűritagnak.

A környezetbarát hibrid modelljeiről, az autóinak a kézműves kivitelezés és a luxus legmagasabb szintjét képviselő prémium kidolgozottságáról, letisztult, futurisztikus formavezetéséről, és az azokban bemutatkozó forradalmi, jövőbemutató technológiákról ismert Lexus már évek óta több, mint egy egyszerű luxusautó gyártó.

A társadalmi felelősségvállalás, így a kultúra támogatása mellett a közélet, a divat és a dizájn világának számos területén szerepet vállaló japán márka egyértelműen a jövő egyik meghatározó luxus életstílus márkájának szerepére tör. A dizájn területén is vezetőnek számító Lexus közzétette a Lexus Design Award 2018 zsűritagjainak és mentorainak listáját. Az esemény ambiciózus, kreatív tehetségek ezreit vonzza a föld minden tájáról, akik világjobbító szándékuknak úgy adnak hangot, hogy új formai ötletek által lehelnek életet általánosan használt kifejezésekbe.

A kreatív dizájn szakma élvonalából álló zsűri tizenkét döntőst választ ki, akik a Lexus Design Award 2018 milánói rendezvényén mutathatják be koncepciójukat. A döntősök közül négyet mentorként a világ egy-egy vezető formatervezője vagy építésze vesz szárnyai alá, s adja át neki tapasztalatait. A négy döntős pénzbeli támogatást (akár 3 millió japán jent, azaz kb. 25 000 dollárt) is kap tervei megvalósításához. A Lexus Design Award 2018 versenyre július 24. és október 8. között lehet nevezni. A 12 döntős nevét 2018. januárjában jelentik be, míg a fődíj nyertesét a Milánói Dizájn Hét során, 2018. április 16-án hirdetik ki.

A Lexus nagy várakozással mutatta be a 2018-as verseny bírálóbizottságának új tagját, Shigeru Bant. Shigerut, aki híres arról, hogy zseniálisan használja a könnyű, nem megszokott, illetve környezetbarát anyagokat – egészen pontosan a papírt és a bambuszt – az építészetben lépésváltóként tartják számon. Akik idén is visszatérnek, hogy a 2018-as versenyen részt vegyenek az ítélethozatalban, egytől egyig a világ élvonalába tartozó újítók. Paola Antonelli a Museum of Modern Art (MoMA) kurátora. Birgit Lohmann a designboom főszerkesztője, aki számos olasz építésznél és formatervező mesternél dolgozott formatervezőként és termékfejlesztőként. Alice Rawsthorn rovatvezetőként tevékenykedik az International New York Times-nál, illetve frieze magazinnál. Yoshihiro Sawa, a Lexus International elnöke autóipari karrierjét a gyártás és dizájn területén kezdte.

A prototípusok versenye négy döntősének, aki rendkívül izgalmas területek úttörő, jól ismert alkotóival dolgozik majd együtt, a tapasztalás legközvetlenebb élményében lesz része. Korunk egyik legismertebb japán építésze, Sou Fujimoto futurisztikus szerkezeteit természeti és építészeti elemek összedolgozásával alkotja meg. Andrea Trimarchi és Simone Farresin, az olasz formatervező páros alapította meg az amszterdami székhelyű Studio Formafantasmát. Munkáikat olyan múzeumok mutatták be mint a New York-i MoMA, valamint a londoni Victoria and Albert, ők maguk pedig Európa különböző egyetemein és intézményeiben oktatnak formatervezést. Lindsey Adelman kortárs világítástervező, aki ágakra emlékeztető gyertyatartóival vált híressé, jelenleg Los Angeles-i és New York-i stúdiójában formatervezők, üvegművészek és mesteremberek csapatát vezeti. Jessica Walsh, New York-i dizájner és art director neves dizájnversenyeken nyert díjakat, illetve a Forbes Magazin beválogatta a „a jövő 30 év alatti kreatív 30 tervezője” közé.

Nézzük a zsűritagokat:

SHIGERU BAN /ÉPÍTÉSZ

1957-ben született Tokióban. Diplomáját a Cooper Union-on szerezte. 1982-ben az Arata Isozaki & Associates-nél kezdett dolgozni. 1985-ben megalapította a Shigeru Ban Architects céget. 1995-ben az Egyesült Nemzetek Menekültügyi Főbiztosságának (UNHCR) lett tanácsadója. Ugyanabban az évben katasztrófakár-enyhítési céllal létrehozta a Voluntary Architects’ Network nevű civil szervezetet (VAN). Kiemelt munkái a Nicolas G. Hayek Center, a Centre Pompidou-Metz, valamint az Oita Prefecture Art Museum. Számos elismerésben részesült, többek között elnyerte a Francia Építészeti Akadémia aranymedálját (2004), az Arnold W. Brunner építészeti emlékdíjat (2005), az AIJ fődíját (2009), a Müncheni Műszaki Egyetem díszdoktori címét (2009), a Francia Művészetek és Bölcsészettudományok Rend tiszti fokozatát (2010), az Auguste Perret díjat (2011), a japán Kulturális Ügyekért Felelős Minisztérium művészeti díját (2012), a Francia Művészetek és Bölcsészettudományok Rend parancsnoki fokozatát (2014), valamint JIA nagydíjat (2016). 2001. és 2008. között professzorként dolgozott a Keio Egyetemen, 2010-ben vendégprofesszorként a Harward Egyetem GSD karán és a Cornell Egyetemen, jelenleg pedig 2011 óta a Kyoto University of Art and Design-on tevékenykedik professzorként, illetve 2015 óta vendégprofesszorként a Keio Universityn. 2014-ben elnyerte a Pritzker-díjat.

PAOLA ANTONELLI / A MOMA SZENIOR KURÁTORA

Paola Antonelli a Museum of Modern Art Architecture & Design részlegének szenior kurátora, valamint a MoMA kutatás és fejlesztés részlegének alapító igazgatója. Életcélja, hogy széles körben megértesse és elismertesse a dizájn világunkra gyakorolt, pozitív hatásait. Munkája során a formatervezés és mindennapi tapasztalásaink kapcsolatát vizsgálja, nagy figyelmet szentelve azoknak a tárgyaknak és tevékenységeknek, amelyek gyakran elkerülik a figyelmünket. Elkötelezetten kutatja a dizájn, az építészet, a művészet, a tudomány és a technológia találkozásának lehetőségeit. Számos bemutatón vett részt kurátorként, könyveket írt, valamint világszerte előadásokat tartott. Tanulmányait a Los Angeles-i Kaliforniai Egyetemen, illetve Harward Egyetem GSD karán folytatta, továbbá részt vett a School of Visual Arts in New York MFA programjaiban. Jelenleg a ’111 ruhadarab, amely megváltoztatta a világot’ témájú kiállításon dolgozik. Két új, szerkesztés alatt álló könyve a Design Bites, amely ételeket, mint dizájn-példákat mutat be a világ minden tájáról, illetve egy saját esszégyűjtemény a kortárs dizájn különböző területeiről.

BIRGIT LOHMANN / A DESIGNBOOM FŐSZERKESZTŐJE

Birgit Lohmann Hamburgban született, Firenzében tanult ipari formatervezést, majd 1987-ben Milánóba költözött, és azóta is ott él és dolgozik. Több olasz építésznek és vezető formatervezőnek dolgozott dizájnerként és termékfejlesztési menedzserként. Az igazságügyi minisztériumnál és több nemzetközi aukciós háznál dizájntörténészi feladatokat látott el. Kutatóként és oktatóként számos ipari formatervezési szemináriumot vezetett neves egyetemeken. 1999-ben többedmagával megalapította a designboom magazint, ahol jelenleg főszerkesztőként, oktatási programvezetőként a nemzetközi kiállítások kurátoraként dolgozik.

ALICE RAWSTHORN / DIZÁJN SZAKÍRÓ

Alice Rawsthorn díjnyertes dizájnkritikus, aki már több mint egy évtizede ír dizájnról a New York Times olvasóinak. Legújabb könyve, a ’Hello World: Where Design Meets Life’ a dizájn hatását vizsgálja múltbéli, jelenbéli és jövőbeli életünkre. Következő könyve, az A Field Guide to Design, 2018 tavaszán jelenik meg, és napjaink formatervezését méri fel. Olyan nemzetközi eseményeken tartott előadásokat a formatervezésről, mint a TED, vagy a Davosi Világgazdasági Fórum éves rendezvénye. A Londonban élő Alice a Chisenhale Galéria és a Michael Clark Company modern tánccsoport kurátori testületének tagja, valamint a Whitechapel Galéria kurátora. A formatervezés és a művészetek terén tett szolgálataiért a Brit Birodalom Rendjének tagjai közé választották.

YOSHIHIRO SAWA / A LEXUS INTERNATIONAL ELNÖKE

Yoshihiro Sawa a Kiotói Műszaki Egyetemen szerzett mérnöki és formatervezői diplomát. 1980 óta a Toyota Motor Corporation munkatársa, ahol több, a formatervezéshez kötődő munkakörben, például a tervezési részleg globális formatervezésért felelős vezetőjeként is dolgozott. 2017 áprilisában nevezték ki a Lexus International elnökévé.

Íme, a mentorok:

FORMAFANTASMA / DESIGNER

Andrea Trimarchi és Simone Farresin az amszterdami székhelyű olasz páros maga a Studio Formafantasma. Koherens műveiket kísérletező anyaghasználat és olyan problémafelvetések jellemzik mint a helyi kultúrák és a hagyomány közötti kapcsolat, a fenntarthatóság kritikai megközelítése, valamint a tárgyak jelentősége kulturális csatornaként. Munkáikat számos nemzetközi porondon nyílt alkalmuk megmutatni. A Formafantasma formaterveit olyan múzeumok vásárolták meg állandó gyűjteményükhöz mint a New York-i MoMA, a londoni Victoria and Albert, a New York-i Metropolitan Museum, a Chicago Art Institute, a tilburgi Textiel Museum, a Stedelijk Museum’s-Hertogenbosch, a MUDAC Lausanne, az Észak-Karolinai Mint Museum of Craft and Design, valamint a bécsi MAK. Andrea és Simone rendszeresen tart előadásokat, illetve vezet workshopokat különböző egyetemeken és intézményekben. Jelenleg az Eindhoveni Dizájn Akadémia ‘Well Being’ és ‘Contextual Design’ szakán tanítanak, illetve ők vezetik Siracusában a MADE Design Bachelor programját.

SOU FUJIMOTO / ÉPÍTÉSZ

Sou Fujimoto Hokkaidón született 1971-ben. A Tokiói Egyetem építész szakán szerzett diplomát építészmérnökként, majd létrehozta a Sou Fujimoto Architectsin 2000-et. 2016-ban Pershing épületével első díjat nyert a Réinventer Paris nevű francia versenyen. Mindez annak a sikersorozatnak a folytatása volt, amely 2014-ben a Paris-Saclay’s Ecole Polytechnique Invited International Competition versenyen a New Learning Center épületével, illetve az International Competition for the Second Folly of Montpellierin versennyel kezdődött. 2013-ban a legfiatalabb építészként vehetett részt a londoni Serpentine Gallery Pavilion tervezésében. Leglényegesebb munkái többek közt a “Serpentine Gallery Pavilion 2013” (2013), “House NA” (2011), “Musashino Art University Museum & Library” (2010), “Final Wooden House” (2008), “House N” (2008).

LINDSEY ADELMAN / DESIGNER

Lindsey Adelman már évtizedekkel saját nevét viselő stúdiójának megalapítása előtt is formatervező volt, még ha erről senki más nem is tudott. Először úgy tűnt, hogy csupán egy önmagát kereső, kíváncsi gyermek, aki szüntelenül, ráadásul minden különösebb ambíció nélkül építményeket alkot New York külvárosában lévő házuk udvarának végében. Később a Kenyon College-nak lett angol szakos hallgatója, majd csatlakozott a The Smithsonian Institutione szerkesztői stábjához. Ekkor váratlan találkozása az ipari formatervezéssel – azaz egy ipari habból készült sültkrumplival – egészen a RISD-ig repítette, így lett a gyerekkori szenvedélyből élethivatás. Jelenleg New Yorkban és Los Angelesben működő stúdiójában érzelmekkel átitatott, fizikailag átalakuló berendezéseket készít fénymanipulációs technikával. Ezek a tárgyak gyakran öntudatlanul saját történetüket és értelmüket teremtik meg, és színt, textúrát, mélységet adnak a körülöttük lévő világnak.

JESSICA WALSH / GRAFIKUS TERVEZŐ

Jessica Walsh dizájner és art director a New-York-i székhelyű Sagmeister & Walsh dizájncégnél dolgozik partnerként. Világszerte kreatív konferenciákon és egyetemeken ad elő formatervezés témában, illetve a New York-i School of Visual Arts-ban tanít. Munkái többek között olyan neves dizájnversenyeken nyertek díjakat mint a Type Director’s Club, az Art Director’s Club, az SPD, a Print, New York Festivals, a D&AD, a TDC Tokyo, illetve a Graphis. A Forbes Magazin beválogatta a „a jövő 30 év alatti 30 kreatív tervezője”, az Ad Age pedig a „10 legjobb vizuális kreatívja” közé. Munkái számos könyvben és kiadványban megtalálhatók. Ügyfelei közé tartozik a Museum of Modern Art, a Jewish Museum, Jay-Z, a Snapchat, a Barneys, a The New York Times, a Levis és az Adobe. „40 Days of Dating” című blogját és könyvét, amely több mint 10 millió olvasóval büszkélkedhet, a jelenleg Warner Brothers viszi filmre.

LEGFRISSEBB

A Chery Super Hybrid új, környezetbarát közlekedési élményt nyújt

0
A Biológiai Sokféleség Nemzetközi Napja után a világ továbbra is a természeti értékek megőrzésére irányítja figyelmét. A zöld mobilitás elkötelezett támogatójaként a Chery bemutatta...

TESZTJEINK