Főoldal Blog Oldal: 399

Különleges, limitált szériával ünnepli a BMW az M3-as harmincadik születésnapját

A vezetés élményét éltető sportautó-legenda megszületésének kerek jubileumán egy ötszáz darabos 30 Years M3 különkiadást gurít le a gyártósorról a BMW M divíziója.

bmw-m3-jubileum-30-ev-2016-autoaddikt-4

Három évtizeddel ezelőtt, 1986 nyarán az akkoriban még BMW Motorsport GmbH néven alkotó BMW M divízió a mára legendává érett BMW M3 első modellgenerációjának (E30) világpremierjével valósággal forradalmasította a sportos középkategória szegmensét, hiszen addig egyik másik autógyártó sem épített be versenypályára edzett motorsport-technológiát tömegtermelés szerint gyártott modellsorozatába: a BMW M GmbH által kezelésbe vett BMW 3-as sorozat az autóipar első olyan nagyteljesítményű, a hétköznapokban mégis kompromisszumok nélkül használható sportautójaként nyitott új fejezetet a bajor gyártó és a teljes járműgyártás történetében, amelyre a konkurens márkák mind a mai napig mérceként tekintenek.

Miközben a BMW M divízió az autóipari klasszikus immáron sorozatban ötödik modellgenerációját finomhangolja és tökéletesíti, a BMW M3 az elmúlt harminc év során mit sem vesztett eredeti karakteréből, hiszen minden bizonnyal egyik másik autógyártó sem ötvözi olyan részletekbe menően a teljes körű hétköznapi funkcionalitást és a színtiszta versenysport-géneket, mint a BMW M GmbH érzelmekben gazdag, ikonikus négykerekűje, a szívverést felgyorsító menetdinamikát és a vezetés letaglózó élményét éltető sportautó-legenda harmincadik születésnapját pedig a bajor gyártó idén nyáron egy BMW M3 „30 Years M3” névre keresztelt, ötszáz darabos limitált szériával teszi hasonlóan emlékezetessé.

A BMW M3 30 Years M3 különkiadás az eredeti BMW M3 (E30) legendás Macao Blue mélykék-metál fényezését ölti fel

A BMW M3 első modellgenerációja (E30) előtti főhajtásként a BMW M3 „30 Years M3” névre keresztelt jubileumi limitált széria mindegyik képviselője a Macao Blue mélykék-metál árnyalatú exkluzív fényezésben gurul le a BMW M divízió gyártósoráról. A különleges árnyalat a harminc évvel ezelőtt megszületett BMW M3 (E30) fényezés-palettáján mutatkozott be elsőként, a 200 lóerősre edzett sportautó extra felszereltségi opciójaként.

A BMW M3 „30 Years M3” limitált szériát a tervezőmérnökök a típus-specifikus Competition Package teljesítménynövelő csomaggal felszerelt vadonatúj BMW M3 (F30) műszaki alapjaira álmodták meg, amely a 14 kW/19 lóerő többlettel 331 kW / 450 lóerő maximális teljesítményűre erősített soros hathengeres benzinmotor mellett a teljesítmény-növekedéssel párhuzamosra hangolt adaptív M futóművet, új spirálrugókat, lengéscsillapítókat és stabilizátorokat, módosított jelleggörbe szerint dolgozó COMFORT, SPORT és SPORT+ vezetési üzemmódokat, a hátsó tengelyen optimalizált aktív M differenciálművet, valamint némileg átprogramozott menetstabilizáló rendszert (DSC – Dynamic Stability Control) kínál. A BMW M3 30 Years M3 különkiadás 100 kilométerre vetített átlagos üzemanyag-fogyasztása 8.3 – 8.8 liter, kilométerenkénti kombinált károsanyag-kibocsátása pedig mindössze 194–204 gramm.

A születésnapi limitált széria mindegyik képviselőjét a Competition Package teljesítménynövelő csomag 666 M kódjelű, csillagküllő-dizájnú könnyűfém keréktárcsáival szereli fel a bajor gyártó, a 20 collos felniken pedig elöl 265/30 R20, míg hátul 285/30 R20 méretű gumiabroncsok feszülnek.

A Competition Package teljesítménynövelő csomag módosításai együttesen érezhetően keményebb menetdinamikával ruházzák fel a BMW M3 (F30) sportlimuzint, amely elsősorban a még tovább javított gyorsulási értékekben érhető tetten: a BMW M3 „30 Years M3” limitált széria az opcionális extrafelszereltségként elérhető hétsebességes M duplakuplungos automataváltóval mindössze 4.0 másodperc alatt sprintel fel álló helyzetből 100 km/órás sebességre, amely érték 0.1 másodperccel gyorsulja le a sorozatgyártású BMW M3 (F30) hasonló értékét. A különkiadás az alapfelszereltség részeként kínált hatsebességes manuális váltóval is 0.1 másodperccel jobb 0-100-as gyorsulási értéket produkál, mint szériában gyártott társai.

A BMW M3 „30 Years M3” limitált széria ötszáz képviselőjét a Competition Package teljesítménynövelő csomag látványos karosszéria-kiegészítő opcióin túl a BMW Individual Magasfényű Shadow Line külső felszereltségi csomag tételei teszik ellenállhatatlanul egyedivé, az M sport kipufogórendszer fekete króm dupla ikervégződéseivel, amelyek a jellegzetes, mélyről jövő hangorkánnal társulva még intenzívebbé emelik a vezetés lélegzetelállító élményét. A különkiadás első sárvédőit egy exkluzív kialakítású BMW M kopoltyú is színesíti, amelyen a 30 Years M3 logó olvasható.

bmw-m3-jubileum-30-ev-2016-autoaddikt-3

A sportos hangulatú, tökéletesen használható utastér exkluzív kiegészítői kivételesen magas színvonalú atmoszférát teremtenek

A BMW M3 „30 Years M3” különkiadás modelljeit a Competition Package teljesítménynövelő csomagnak köszönhetően ülési anatómia szerint megtervezett M sportülésekkel is felszereli a gyártó, az exkluzív ülések pedig dinamikus vezetés közben tökéletes tartást, míg hosszú távon kiváló utazási komfortot nyújtanak. Az utastér sportos hangulatát a biztonsági övek elegánsan szőtt BMW M motívumai fokozzák.

A vezetőt és az első utast eközben 30 Years M3 logóval ellátott első küszöblécek emlékeztetik a BMW M divízió sportautó-legendájának egyedülálló történetére. A műszerfal szénszálas dekorbetétjét a limitált széria sorszámozott, például 30 Years M3 1/500 feliratú plakettje díszíti, amely a mindössze félezer darabban elkészülő különkiadás exkluzivitását hirdeti. A 30 Years M3 feliratot az első ülések fejtámláiba is belevarrják az alkotók.

A jubileumi limitált széria egyszerre sportos és kifinomult járműkarakterét az ajtók mögött exkluzív Merino bőrkárpitozás nyomatékosítja, amelyet látványos kontraszt-varrással feldobott, fekete és fjord-kék (Black/Fjord Blue) vagy fekete és ezüst (Black / Silverstone) színkombinációban kérhetnek a bajor gyártó ügyfelei.

A születésnapi BMW M3 „30 Years M3” limitált széria 10 000 euróval emeli meg a típus-specifikus Competition Package teljesítménynövelő csomaggal felszerelt BMW M3 (F30) sportlimuzin listaárát. A különkiadás piaci debütálását 2016 nyarára, napra pontosan az eredeti BMW M3 (E30) legelső aláírt vásárlási szerződésének harmincadik évfordulójára tervezi a BMW.

1986: a BMW M3 (E30) világpremierje a BMW 3-as sorozat kiszélesített kerékíveivel és letaglózó teljesítménnyel

Hat hónappal azután, hogy 1985 őszén a BMW a Nemzetközi Frankfurti Autószalonon az első BMW M3 (E30) világpremierjével egy emberként döbbentette le a járműgyártás szakértőit, 1986 tavaszán végre eljött az idő, hogy a meghívott szakújságírók első kézből éljék át az autóipar újabb mérföldkövének letaglózó vezetési élményét és az olaszországi Mugello versenypályáján első ízben próbálják ki „a BMW 3-as sorozatának szuperautóját”, amely többek között kiszélesített kerékíveivel már ránézésre is lenyűgözte a rajongókat. Az eredeti BMW M3 (E30) meghajtásáról egy 2.3 liter hengerűrtartalmú négyhengeres benzinmotor gondoskodott, már hengerenkénti négyszelepes technológiával, 147 kW / 200 lóerő maximális teljesítménnyel. Eme erőforrás kiváló menetteljesítménnyel ruházta fel a könnyűszerkezetes járműépítés alapelveinek alkalmazásával mindössze 1 200 kilogramm önsúlyúra csökkentett kétajtós kupét: az első és a hátsó lökhárító, az oldalsó küszöbök és a légterelővel ellátott csomagtérajtó egytől egyig műanyagból készült, amely nagymértékben hozzájárult a legendás sportautó még napjainkban is bámulatosnak számító 235 km/órás végsebességéhez és 6,7 másodperc alatt abszolvált álló rajtos 100 km/órára gyorsulásához.

bmw-m3-jubileum-30-ev-2016-autoaddikt-1

A sportautó-legenda Evo változatát két évvel később, 1988-ban mutatta be a BMW, az immáron 220 lóerősre edzett maximális teljesítmény pedig 243 km/órás végsebességig gyorsította fel a kétajtós kupét. 1990-ben végül az első BMW M3 (E30) legátfogóbb modellfrissítése is megérkezett a piacra: a mindössze hatszáz darabos limitált szériában elkészült BMW M3 Sport Evolution motorházteteje alatt már egy 2.5 liter hengerűrtartalmú benzinmotor dolgozott, 238 lóerő maximális teljesítménnyel.

A BMW M3 katalizátorral felszerelt változata már 1986-ban újabb ékes bizonyítékát adta a sportautó-legenda fejlesztése során tanúsított kimagasló tervezőmérnöki szaktudásnak. A mérnökök már a modell kezdeti tervezési szakaszában elhatározták, hogy kipufogógáz-tisztító technológiával is felszerelik a sportautó-történelem hamisítatlan ikonját, a katalizátor beépítése pedig így csupán 3 kW / 5 lóerő teljesítményveszteséget jelentett, amely a gyorsulás és a menetdinamika terén semmit sem vont le a vezetés élményéből.

1992: a hamisítatlan motorsport-technológiával felvértezett második BMW M3 (E36) világpremierje, egy elegáns kupé képében

Legendás elődjétől eltérően az 1992-ben bemutatott második modellgenerációt már nem kifejezetten versenysport-részvételre fejlesztették ki a mérnökök. A lényegesen visszafogottabb, elegáns kupé-sziluett egy 3.0 liter hengerűrtartalmú, soros hathengeres benzinmotort rejtett, amely 210 kW / 286 lóerő maximális teljesítményt és 320 Nm csúcsnyomatékot zúdított a hátsó tengelyre. Az innovatív VANOS vezérműtengely-állítással felszerelt erőforrás ismét a BMW tervezőmérnökeinek kimagasló járműtechnológiai szaktudását éltette, a BMW M3 (E36) meghajtásáról gondoskodó szívómotor ugyanis literenkénti 97 lóerős teljesítményével és 108 Nm forgatónyomatékával két világrekordot is beállított a tömegtermelésű erőforrások mezőnyében. A BMW M3 E36 Coupé kereken 6 másodperc alatt gyorsult fel álló helyzetből 100 km/órás tempóra, végsebességét pedig 250 km/óránál korlátozta az elektronika.

bmw-m3-jubileum-30-ev-2016-autoaddikt-5

A BMW M3 második generációja (E36) többek között extravagáns kialakítású, dupla tartókonzolos, aerodinamikailag optimalizált visszapillantó-házaival tűnt ki a sorozatgyártásban kínált BMW 3-as Coupé modellek közül. A jellegzetes visszapillantó-ház mind a mai napig a BMW M divízió sportmodelljeinek egyik legfőbb karosszéria-védjegye.

1994-ben a BMW M divízió egyszerre két karosszéria-változattal bővítette ki a BMW M3 (E36) modellpalettáját: a vászontetős kabrió mellett a sportautó-legenda történetének első négyajtós, limuzin változata is megérkezett a piacra, a rajongók legnagyobb örömére ráadásul egy az egyben a kupé változatlan teljesítményével és hajtásláncával.

Egy évvel később, 1995-ben egy átfogó modellfrissítés részeként a soros hathengeres benzinmotor hengerűrtartalmát 2990 köbcentiről 3201 köbcentire növelték a mérnökök, amellyel párhuzamosan a BMW M3 (E36) meghajtásáról gondoskodó erőforrás 210 kW / 286 lóerő maximális teljesítménye 236 kW/321 lóerőre nőtt. A technológiai újítással a dupla-VANOS vezérműtengely-állítás is megérkezett a bajor gyártó motorházteteje alá, amely a szívóoldali vezérléssel párhuzamosan már kipufogóoldali vezérműtengely-állítást is kínált. A megnövelt teljesítmény és a látványos gyorsulás-javulás (5.5 másodperces 0-100 km/óra) ellenére a BMW M3 (E36) kiváltképp üzemanyag-takarékos sportautó volt.

1996 nyarán a BMW M3 második modellgenerációja (E36) a világ első olyan sorozatgyártású modelljévé vált, amelyet automatizált manuális váltóval szereltek fel. A BMW M divízió versenysportra szakosodott részlegétől érkező szekvenciális M váltó hátrahúzásával a technológia felfelé, az előválasztó kar felfelé tolásával pedig visszafelé váltott. Az SMG névre keresztelt váltótechnológia egy csapásra hatalmas népszerűséget szerzett a bajor gyártó ügyfeleinek körében: a BMW regensburgi gyárában készülő BMW M3 (E36) szinte minden második képviselőjét ezzel a váltóval szerelték fel.

2000: a magabiztos kiállású sportoló, vagyis a BMW M3 harmadik modellgenerációjának (E46) bemutatkozása

A BMW M3 harmadik modellgenerációja minden korábbinál merészebb karosszéria-kialakítással hirdette kiválóságát. Erőtől duzzadó „power dome” kidomborítással ellátott alumínium motorháztetejével, látványosan kiszélesített kerékíveivel, aerodinamikailag optimalizált légterelővel szerelt csomagtérajtajával és dupla ikervégződésű sport kipufogórendszerével a BMW M3 E46 Coupé kétséget sem hagyott rendkívüli teljesítményéről és menetdinamikai képességeiről.

bmw-m3-jubileum-30-ev-2016-autoaddikt-7

A sportmodell motorházteteje alatt továbbra is egy szívó sorhatos benzinmotor dolgozott, a 3 246 köbcentis hengerűrtartalomból azonban ekkorra már 252 kW / 343 lóerő maximális teljesítményt és 365 Nm csúcsnyomatékot varázsoltak elő a mérnökök. A BMW M3 harmadik modellgenerációja (E46) mindössze 5,2 másodperc alatt sprintelt fel álló helyzetből 100 km/órás sebességre, 80-ról 120-ra pedig 5,4 másodperc alatt gyorsult fel negyedik sebességi fokozatban, amely értékek hűen tükrözik a harmadik BMW M3 (E46) többlet-teljesítményében rejlő potenciált. A BMW M3 E46 Coupé piaci debütálása után néhány hónappal, 2001 tavaszán a modellből készült kabrió kivitel is kigurult a nagyközönség elé, a laposra húzott, alacsony övvonalnak köszönhetően még sportosabb kiállást sugallva.

2003-ban a BMW elkészítette az E46 M3 könnyűszerkezetes, exkluzív kiadását is, BMW M3 CSL néven. Az angol Coupé (kupé), Sport (sport) és Lightweight (könnyűszerkezetes) szavakból származó CSL rövidítés a BMW M3 E46 Coupé átfogó könnyűszerkezetes finomhangolását jelölte: a tervezőmérnökök a kényelemre optimalizált, a vezetési élmény szempontjából azonban lényegtelen funkciókat és opciókat egytől egyig kiszerelték, a karosszéria egyes elemeit pedig könnyebb anyagokból gyártották újra. A tető szénszál-erősítésű műanyagból (CRP), a hátsó ablak pedig ultravékony üvegből készült, a BMW M3 CSL önsúlya így 1 385 kilogrammra csökkent. A BMW M divízió ezzel párhuzamosan 265 kW-ra / 360 lóerőre húzta fel a soros hathengeres benzinmotor maximális teljesítményét, amellyel a különkiadás teljesítmény / súly aránya lóerőnkénti 3,85 kilogrammra redukálódott, és mint ilyen, a BMW M3 CSL 4,9 másodperces 0-100-as gyorsulásra és 16,8 másodperces 0-200-as sprintre volt képes.

2007: megérkezik a BMW M3 negyedik modellgenerációja (E90, E92, E93), szívó V8-as benzinmotorral és szénszál-erősítésű műanyagból (CRP) készült tetővel

A második (E36) és a harmadik (E46) modellgeneráció soros hathengeres benzinmotorját a BMW M3 negyedik generációjában (E90, E92, E93) egy szívó V8-as benzinmotor váltotta fel, amelyet 309 kW / 420 lóerő maximális teljesítmény mellett kivételesen magas fordulatszám-tartományig kalibráltak a mérnökök. 202 kilogrammos önsúlyával ráadásul a V8-as motor 15 kilogrammal kevesebbet nyomott a mérlegen, mint hathengeres elődje. A könnyűszerkezetes járműépítés alapelvei eközben újabb területekre is kiterjedtek, a BMW M3 E92 Coupé például már az alapfelszereltség részeként szénszál-erősítésű műanyagból készült tetőt kapott, amely az átlátszó lakkrétegnek köszönhetően még tovább fokozta a sportkupé dinamikus kisugárzását. A modell első tengelyének szinte összes alkatrésze alumíniumból készült.

2007 őszén megérkezett a piacra a negyedik generációs BMW M3 négyajtós, limuzin karosszéria-változata is (E90), amelynek 4,9 másodperces álló rajtos 100 km/órára gyorsulása mindössze 0.1 másodperccel maradt el a kupé hasonló értékétől. A sportautó-legenda modellpalettáját 2008 tavaszán a nyitott tetős BMW M3 E93 Cabrio tette teljessé.

2014: innovatív motortechnológia és következetes könnyűszerkezetes járműépítés, avagy a vadonatúj BMW M3 / M4 sportmodell-páros (F30, F32, F33) világpremierje

A sportautó-legenda ötödik és egyben legújabb modellgenerációja (F30, F32, F33) 2014 tavaszán érkezett meg az utakra, a vadonatúj kiadás pedig több szempontból is világújdonságot tartogatott: a BMW M3 történetében most először érkezett meg egy időben a piacra a sportmodell limuzin (F30) és kupé (F32) karosszéria-változata, a sportmodell-páros debütálásával pedig új típusjelzés is született. A BMW M3 elnevezés 2014 tavasza óta a négyajtós limuzin (F30) sajátja, a kupé (F32) a BMW M4 nevet viseli – akárcsak a kétajtós sportoló nyitott tetős változata (F33), amely 2014 őszén debütált a rajongók előtt.

A negyedik modellgeneráció (E90, E92, E93) V8-as benzinmotorja után a mérnökök visszatértek a soros hathengeres benzinmotorhoz, a vadonatúj fejlesztésű erőforrást azonban már az M TwinPower Turbo technológia két turbófeltöltője lélegezteti. A rendkívül magas fordulatszám-tartományig kalibrált erőforrás 317 kW / 431 lóerő maximális teljesítményre és páratlanul széles fordulatszám-tartományban rendelkezésre álló 550 Nm csúcs forgatónyomaték leadására képes, amellyel a vadonatúj motor mintegy 40 százalékkal szárnyalja túl a V8-as erőforrás maximális nyomatékát, miközben átlagos üzemanyag-fogyasztása és károsanyag-kibocsátása egyaránt körülbelül 25 százalékkal alacsonyabb. A BMW M3 / M4 sportmodell-páros 4,1 másodperc alatt gyorsul fel álló helyzetből 100 km/órás sebességre (az opcionális extrafelszereltségként elérhető hétsebességes M duplakuplungos automataváltóval).

A lélegzetelállító vezetési élmény és a kivételes hajtáslánc-hatékonyság legmagasabb szintű kombinációja érdekében a tervezőmérnökök a sportmodell-páros önsúlyát az elődmodellhez képest már az alapfelszereltség részeként mintegy 80 kilogrammal csökkentették, amelyet az intelligens könnyűszerkezetes járműépítés alapelveinek minden korábbinál átfogóbb alkalmazásával váltottak valóra. Ilyen többek között a megannyi könnyűszerkezetes anyag széleskörű felhasználása, mint például a szénszál-erősítésű műanyag és az alumínium, amelyeket a futómű és a karosszéria elemeinél egyaránt alkalmaztak.

bmw-m3-jubileum-30-ev-2016-autoaddikt-6

„Isten éltessen, BMW M3!” – barátok és partnerek gratulációja a sportautó-legenda harmincadik születésnapja alkalmából

„Amíg élek, különleges kapcsolatom lesz a BMW M3-mal: édesapám egy fekete BMW M3-at hajtott, én pedig egy matt fekete BMW Bank M3 versenyautóval lettem a DTM bajnoka 2012-ben. Mindegyik sorozatgyártású BMW M3-ban megvan ez a fajta különleges versenyzői egyéniség, és ezt a vadonatúj BMW M4 is megörökölte. Eme legendás sportautóval a BMW M GmbH tervezőmérnökei a hétköznapok útjaira hamisítatlan versenypálya-hangulatot varázsoltak, miközben közel sem egyszerű feladat egy kompromisszumok nélkül használható, kompakt méretű négykerekűt kirobbanó versenysport-teljesítménnyel felruházni. A BMW M3 esetében ez sikerült: tökéletesen használható autó, a lehető legőszintébb sportossággal felvértezve. Gyönyörű emlékeket őrzök róla” – áradozott Bruno Spengler profi autóversenyző, aki 2016-ban a BMW MTEK csapat színeiben versenyez a Német Túraautó Bajnokságban (DTM) és 2012-ben a BMW M3 DTM versenyautóval a sorozat egyéni bajnoka lett.

„A BMW M3 egy lélegzetelállító autó – és nem csak napjainkban, de már harminc évvel ezelőtt is az volt. Az M3-mal eleinte versenypályán kívül ismerkedtem, és ha belegondolok, hogy milyen ma egy versenyautó volánja mögött ülni, bátran mondhatom, hogy a BMW M3 megzabolázása egy kemény, férfias munka volt. Aztán 2013-ban, az első DTM-szezonomban futamgyőzelemre vezettem a BMW M3 DTM versenyautót. Nagyon különleges pillanat volt. Hiszem, hogy a BMW M3 arra született, hogy különleges pillanatokkal ajándékozzon meg minket” –  fejtette ki Timo Glock profi autóversenyző, aki 2016-ban a BMW RMG csapat színeiben versenyez a Német Túraautó Bajnokságban (DTM), 2004 és 2012 között pedig a Forma-1 kilencvenegy nagydíján állt rajthoz.

„Sok-sok ember számára – és természetesen nekem is – a BMW M3 egyet jelent a versenypályákon aratott győzelmekkel. A motorsport-jelleg a génjeibe van kódolva, 1986 óta mind a mai napig. Autóversenyzőként nagyszerű érzés, hogy a versenypályán kívül is egy ennyire sportos négykerekűt vezethetek. A BMW M3 egy vérbeli legenda, jó értelemben” – mondta Martin Tomczyk profi autóversenyző, aki a BMW Schnitzer csapat színeiben versenyez a Német Túraautó Bajnokságban (DTM).

„A BMW M3 minden kétséget kizáróan hosszú versenyzői karrierem legmeghatározóbb autója, hiszen vele nyertem meg a Túraautó-világbajnokságot, a DTM bajnoki címét, az Olasz Túraautó Bajnokságot és számos másik futamot az öreg kontinensen. A BMW M3 igazi győztesnek született, és még évtizedekkel később is az. A rajongók imádják a BMW M3-at – akárcsak én” – nyilatkozta Roberto Ravaglia egykori profi autóversenyző, a motorsport-történelem első túraautó-bajnoka (1987-ben) és a ROAL Motorsport csapat alapítója.

„A BMW M3 egy hamisítatlan járműlegenda. Amikor 1987-ben bemutatkozott a versenysportban, már az első pillanattól kezdve győztes volt, mígnem minden idők legsikeresebb túraautójává érett. Mindig hatalmas élmény volt ezt az autót vezetni, rengeteg felejthetetlen pillanatot szerzett nekem és megannyi győzelemhez segített hozzá. A BMW M3-mal kiváltképp szoros kötelék alakult ki köztünk” – taglalta Johnny Cecotto egykori profi autóversenyző, aki 1989 és 1992 között tíz DTM-futamgyőzelmet ünnepelt, 1990-ben megnyerte a Spa-Francorchamps 24-órás megmérettetését, 1992-ben pedig a nürburgringi 24-órás futamot, egytől egyig a BMW M3 versenyautóval, majd kétszeres motorkerékpár-világbajnokként (1975-ben és 1978-ban) 1993-ban az ADAC GT Kupát is elhódította a BMW M3 GTR volánja mögött.

bmw-m3-jubileum-30-ev-2016-autoaddikt-2

„Számomra a BMW M3 egyszerűen a legjobb. Úgy vélem, a BMW M GmbH hallatán mindenki azonnal a BMW M3 sportautóra asszociál, és nem a BMW M1-re vagy a BMW M5-re. A rengeteg motorsport-győzelemnek kétségkívül óriási szerepe van ebben, sőt mi több, a BMW M3 mind a mai napig a világ legsikeresebb túraautója. Négy különböző BMW M3 modellem van, mindegyik más-más korokból, és a kedvencem egyértelműen a legendás első generáció – elsősorban nem azért, mert a klasszikus BMW modellek megszállottja vagyok, hanem mert személy szerint úgy vélem, hogy eme modell kialakítása és felépítése egyszerűen felülmúlhatatlan” – mondta Felipe Garcia BMW-rajongó és –gyűjtő, a németországi Münster városában székelő Mint Classics alapítója és Bavarian Sports Cars-márkakereskedő.

900 newtonméter nyomatékot mozgósít az új Audi SQ7 TDI

Ezennel búcsút mondhatunk a turbólyuk-jelenségnek. Elektromos hajtású feltöltőjével az Audi SQ7 TDI már álló helyzetből teljes erővel iramodhat neki, a kanyarokat pedig sportlimuzinokat idéző pontossággal veszi, miközben 5.07 méteres hosszúságával akár hét személynek is kényelmes helyet kínál. A vezetői segédrendszerek terén az új SUV-modell világbajnoknak számít piaci szegmensében.

audi-sq7-900nm-autoaddikt

Csupán egy nyomás a vörös szegélyű indítógombra és máris igazi erőt sugárzó, mély zengéssel kel életre a V8-as dízel: 435 lóerő és 900 newtonméter, már 1000-es percenkénti fordulatszámtól. Az SQ7 TDI csaknem teljes vonóereje már közvetlenül az indulástól vezetője rendelkezésre áll. Mindezt világújdonságnak számító fejlesztés teszi lehetővé: az elektromos hajtású feltöltő, amely az alacsony fordulatszám tartományokban segíti a két turbófeltöltőt. A turbólyuk jelensége ezzel immár a múlté. A szükséges energiáról a fedélzeti elektromos hálózat 48 volt feszültségű része gondoskodik, amely teljes egészében új fejlesztésű technika a vetélytársak körében. Kevesebb, mint öt másodperc alatt éri el az SQ7 TDI a 100 kilométer/órás tempót, s a gyorsítás csupán 250 kilométer/óránál ér véget. Emellett azonban korántsem nagyigényű az új SUV-modell, átlagosan 7,2 liter gázolajjal is megelégszik 100 kilométerenként.

A sportlimuzinokat idéző, élvezetes kanyarvételekért többek között az elektromechanikus aktív oldalirányú billenés-stabilizálás innovatív technikája felel, amellyel az SQ7 TDI még tempósabban – és a sportdifferenciálműnek köszönhetően egészen a határtartományokig kimondottan stabilan – abszolválja a fordulókat. Összkerékkormányzásával az 5,07 méter hosszú SUV-modell egyaránt könnyedén manőverezhető a parkolóhelyekre és a szűkös utcákban. A szériafelszereltséghez tartozó összkerékhajtás a behavazott hegyi hágókra éppolyan jól felkészíti, mint a terepes kalandozásokra. Legyenek azonban bármilyen mostohák is az útviszonyok, az Audi SQ7 TDI fokozatmentes elektronikus csillapítás-szabályozással kiegészített légrugózása révén utasai mit sem éreznek belőle.

Az összesen 24 vezetői segédrendszer kínálata a legszélesebb e piaci szegmensben. A közlekedési torlódás asszisztens – a teljesen automatizált vezetés egyfajta előfutáraként – sűrű forgalomban és jó minőségű úton, 65 kilométer/óráig akár a kormányzás feladatát is átveszi. Az Audi SQ7 TDI az éppen igénybe vett forgalmi sáv tartásában is segít, önműködően fékez a veszélyes helyzetekben, balra kanyarodáskor figyeli a szemből érkező forgalmat, éjszaka pedig felismeri a gyalogosokat és az állatokat.

Hasonlóképpen csúcsszínvonalú az infotainment-kínálat. Az Audi nagyméretű érintőfelülettel ellátott, igényes rendszerrel kínálja SQ7 TDI modelljét, amit a vezető szabadszöveges keresővel és az élőbeszédhez közeli hangvezérléssel kezelhet német vagy angol nyelven. A telefonkönyv valamely bejegyzésének felhívásához elegendő például olyan egyszerű utasítás, mint például „M. Péterrel szeretnék beszélni”, de egy olyan kérdésre is, mint a „Hol található a legközelebbi üzemanyagtöltő-állomás?” szinte azonnal érkezik a megfelelő válasz. Mindez egyszerre kényelmes és biztonságos, az igényes megjelenítésről pedig 8.3 col képátlójú monitor vagy éppen a teljes egészében digitális Audi virtual cockpit gondoskodik. Utóbbi 12,3 col átlójú színes kijelzőfelületével a hagyományos körműszerek teljes körű alternatívája, s minden információt tűéles, nagyfelbontású grafikákkal tesz láthatóvá. Kívánságra Head-up kijelző vetíti a vezetői segédrendszerek adatait és a navigációs utasításokat közvetlenül a vezető látóterében a szélvédőre. Az akusztikai élmények ínyenceinek az Audi az egyaránt térhangzású Bose Soundsystem és Bang & Olufsen Advanced technikáit kínálja opcióként, amelyek az A-oszlopokba épített hangszóróikkal bővítik további dimenzióval az utastér hangzásvilágát.

Az Audi SQ7 TDI LTE-modullal csatlakozik az internetre. A parkolóhelykeresés és a közlekedési információk mellett a vezető akár chatelhet is, illetve a Google Earth és a Google Street View képeivel bővített navigációs térképet is használhatja. Az ehhez szükséges rögzített díjas előfizetés az új, az autóba immár beépített SIM-kártya (Magyarországon egyelőre ezen opció nem rendelhető) révén állhat rendelkezésre, amely – például vakációzáskor különösen praktikus megoldásként – számos európai országban a roaming lehetőségét is kínálja. Az utasok WLAN-hotspot segítségével csatlakozhatnak okostelefonjaikkal és táblagépeikkel az internetre. Ám ez még nem minden: a vezető az Audi MMI connect App segítségével okostelefonjával vagy okosórájával is nyithatja, illetve zárhatja az SQ7 TDI ajtóit, de pillanatnyi parkolási pozícióját és bizonyos állapotjelzőit is lekérdezheti.

A Toyota és partnerei innovatív autómegosztó projektjük részleteiről számoltak be

Tizennyolc hónap telt el azóta, hogy a francia Alpokban fekvő Grenoble városában útjára indult egy rendkívül innovatív autómegosztó kísérlet; most a projektben részt vevő Toyota és partnerei megosztották annak első, felhasználói profilokra és használatra vonatkozó eredményeit.
toyota-car-sharing-autoaddikt

A projekt, amely arra az elgondolásra épül, hogy a városi közlekedési és környezetszennyezési problémák megoldásában kulcsfontosságú szerepet játszik a többféle közlekedési eszköz kombinált használata (úgynevezett multimodális felhasználás), nem kevesebb, mint 70 darab Toyota i-ROAD és COMS típusú ultra kompakt elektromos járművet bocsátott a felhasználók rendelkezésére egy Ha:mo (harmonikus mobilitás) elnevezésű  megosztó platformon keresztül.

Ezek a környezetbarát gépjárművek akár a tervezett felhasználás előtt egy órával befoglalhatók; azokat a város 27 pontján, a francia EDF energiaszolgáltató leányvállalata, a Sodetrel által telepített és működtetett töltőállomásokon vehetik fel a felhasználók. Az állomásokon a szolgáltatás egyedi bérletre, valamint bármely városi tömegközlekedési utazási engedélyre szól. A járművek oda-vissza utazáshoz éppúgy igénybe vehetők, mint egy irányú közlekedésre; a foglalás okostelefonon keresztül történik. A felhasználók multimodális utazást is tervezhetnek, csatlakozva a Grenoble térség útvonaltervező szolgáltatásához, a Métromobilité alkalmazáshoz.

A Cité Lib by Ha:mo a létező autómegosztó szolgáltatások minden innovatív megoldását a hasonló rendszerekben nem jellemző multimodális felhasználás bevezetésével egészíti ki. A mai napig több mint ezer felhasználó regisztrált a szolgáltatásra. „A Cité Lib by Ha: mo működésének első hónapjait hagyományos autómegosztó szolgálatokkal összehasonlítva rendkívül biztatónak mondhatók a tapasztalataink” – mondta Martin Lesage, a Cité Lib igazgatója.

A félidejénél járó projekt első tapasztalatai 

A tervek szerint 2017 szeptemberéig tartó, hároméves projekt során eddig begyűjtött járműadatok, illetve a felhasználók körében végzett kutatások alapján máris felvázolhatók az első felhasználási minták. A legfontosabb következtetések:

  • A járműveket többet használják munkanapokon, mint hétvégéken.
  • A napi használati csúcsidő megegyezik az egyéb közlekedési módokéval: a reggeli bejárás, az ebédidő, valamint a késő délutáni időszakok a legforgalmasabbak.
  • Az átlagos úthossz 5 kilométer, ami jóval rövidebb, mint az elektromos járművek 35-50 kilométeres maximális hatótávolsága. Ez is azt bizonyítja, hogy az apró elektromos járművek ideálisak a városi közlekedésre.
  • A bérlés átlagos időtartama 45 perc.
  • A felhasználók többsége (75%) alkalmanként egy irányba veszi igénybe a szolgáltatást, az egyik állomáson átvett járművet egy másik ponton adják le.
  • A felhasználók 20 százaléka menet közben megáll hosszabb-rövidebb időre.
  • A leggyakrabban használt töltőpontok a vasútállomás közelében lévő két állomás; a Grenoble-ban és vonzáskörzetében felállított, többi huszonöt állomás között egyenletesen oszlik meg a foglalási forgalom.

Felhasználói profilok

A projekt résztvevői fókuszcsoportok és közvélemény-kutatások segítségével igyekeztek pontosan megérteni a Cité Lib by Ha:mo felhasználók demográfiai profilját, és utazási szokásait. Az itt begyűjtött adatok a következőket mutatják:

  • Habár a szolgáltatást a legkülönfélébb profilú ügyfelek veszik igénybe, az átlagos felhasználó jellemzően felsőfokú végzettségű, irodai / értelmiségi munkakörben dolgozó, 36 éves férfi.
  • A tanév hónapjaiban Grenoble lakosságának jelentős részét adó diákok teszik ki a felhasználók 14 százalékát.
  • A felhasználók 43 százaléka már rendelkezik valamilyen tömegközlekedési (városi villamos vagy busz, regionális vasút, nemzeti vasút) bérlettel.
  • 54 százalékuk heti 2-3 alkalommal, 41 százalékuk minden nap kerékpárral közlekedik.
  • 74 százalékuknak legalább egy autója van.
  • A szolgáltatás megítélése rendkívül kedvező: a megkérdezett aktív felhasználók 92 százaléka elégedett vagy nagyon elégedett a szolgáltatással; más közlekedési módokhoz viszonyítva a felhasználók mindenekelőtt annak praktikumát és környezetbarát voltát értékelték, olyan egyéb említett erények előtt, mint az időtakarékosság, az élvezetesség, a gyorsaság vagy a költségmegtakarítás

„A maga nemében egyedülálló kísérlet félidős eredményei igazolják az elgondolásban rejlő lehetőségeket, és annak multimodális közlekedési elvbe történő integrálhatóságát. A Cité Lib by Ha:mo innovatív, fenntartható válasz az újszerű mobilitási igényekre, és jól kiegészíti a már fennálló közösségi és környezetbarát közlekedési módozatokat” – mondta Christophe Ferrari, a Grenoble-Alpes Métropole térség elnöke.
Felhasználói közösség és jövőbeli távlatok
A Cité Lib by Ha:mo a közelmúltban felhasználói klubot hozott létre, hogy pontosabban felmérhesse az ügyfelek szükségleteit, és közösséget alakítson ki a projekt körül. Máris számos javaslat érkezett ezen csatornán keresztül, és ezek nyomán lágyabb felfüggesztéssel szerelték fel az i-ROAD gépjárműveket; a foglalási intervallumot 30-ról 60 percre növelték; leegyszerűsítették az árstruktúrát: 1 euro / 15 perc használat.

Az első év célja az volt, hogy útjára indítsák a projektet, és üzembe állítsák az összes töltőállomást, valamint járművet; továbbá hogy megkezdjék a szolgáltatás népszerűsítését Grenoble és a környék lakosainak körében.  A második évben a partnerek célja az, hogy minél inkább kibővítsék a jelenleg ezer főt számláló felhasználói kört, hogy minél több adatot gyűjtsenek be, valamint növeljék a járművek kihasználtságát.  A harmadik évet a városi autómegosztó rendszer üzleti modelljének a finomítására szánják a partnerek.

A feltérképezendő területek között szerepel a Toyota COMS járművek rendelkezésre bocsátásának kérdése a 16-18 éves korosztálynak, mint a kétkerekű járművek alternatívája: a rendszer csekély költségű, biztonságos, limitált végsebességű négykerekű járművet bocsát rendelkezésükre. A partnerek jelenleg egy autóvezető iskolával együttműködve részesítik képzésben a fiatal felhasználókat, mielőtt azok számára elérhetővé tennék a járműveket.

Az Alpok szívében fekvő Grenoble-Alpes Métropole térségben egymást érik az innovációk

A Forbes által a világ leginnovatívabb nagyvárosai között számon tartott (5. helyezés a 2013-as listán) város mindig is támogatta a kísérleteket. A 49 településből álló, 450 000 lakosú Grenoble Métropole térség Franciaország egyik legkiválóbb közlekedési hálózatával rendelkezik: öt villamos vonal, 350 km kerékpárút, 7000 darab bérelhető Métrovélo városi kerékpár.

Az energiaipari átállásban kulcsszerepet vállaló EDF csoporthoz tartozó Sodetrel állította fel, üzemelteti és tartja karban a 27 pontból álló töltőállomás-hálózatot. A cél új termékek és egyedi szolgáltatások kifejlesztése; például hogy egyetlen bérlettel lehessen igénybe venni a közösségi közlekedési és autómegosztó szolgáltatásokat.

A Toyota számára a kísérlet igazolni hivatott a kisméretű elektromos járművek városi használatban rejlő lehetőségeket, valamint segít meghatározni, hogy milyen feltételek között lehet azokat egy, a tömegközlekedést kiegészítő autómegosztó szolgáltatás részeként optimálisan alkalmazni. A projekt emellett a szolgáltatást támogató Ha: mo számítástechnikai platform fejlesztéséhez is hozzájárul.

Az első francia autómegosztó hálózathoz, a Citiz-hez tartozó Cité Lib a Rhône-vidék egyik legrégebben működő autómegosztó szolgáltatója: a térségben 250 autót üzemeltető szolgáltató végzi a projekt ügyfélkezelési feladatait, biztosítja a folyamatokat, és gondoskodik a járművek karbantartásáról. A klasszikus retúr szolgáltatással együtt összesen négyezer felhasználó veszi igénybe a Cité Lib szolgáltatásait, különös tekintettel a rugalmas és gazdaságos Cité Lib by Ha:mo ajánlat iránt érdeklődést mutató, fiatalabb generációkra.

Szombaton bárki megnézheti és kipróbálhatja a 2016-os Yamaha MT sorozatot

A 2016-os Yamaha MT Tour május 28-án szombaton Budapestre látogat. Az eseményen 9 órától 17 óráig lehet részt venni, díjmentesen. A történéseknek a WestEnd City Center előtti szakasz ad otthont.

yamaha-mt-tour-autoaddikt

Az ingyenes eseményen nemcsak megtekinthetik a Yamaha MT-család motorkerékpárjait, hanem tesztvezetésre is lesz lehetőség. Ehhez csak megfelelő kategóriájú jogosítványra lesz szükség.

Ez nemcsak egy szimpla tesztvezetés, hanem egy esély, hogy bárki elmerüljön az MT világában és megtapasztalja Japán sötét oldalának minden izgalmas pillanatát és életre keltse városi motoros fantáziáját.

– Minden motorost és (még) nem motorost szeretettel várnak – nem számít, hogy éppen milyen márkát részesítenek előnyben.

– Az MT-kamion mellett számos MT kiegészítő és a legújabb MT-ruházat is megtekinthető. A termékekkel és motorkerékpárokkal kapcsolatos kérdéseket a Yamaha magyarországi képviselői azonnal megválaszolják, sőt bárki lecsaphat kedvenc modelljére.

– A tesztmotorok között megtalálható a 2016-os MT-09 kipörgésgátlóval vagy a többszörös díjnyertes MT-07 is.

– Természetesen a belépő motorosokra és a hölgyekre is gondolnak a márkánál, ezért az MT-03 (A2-es jogosítvánnyal) és az MT-125 (A1-es jogosítvánnyal) is elvihető egy körre.

Ami pedig talán a legizgalmasabb: az idei év sztárja, az MT-10 ezen a napon mutatkozik be Magyarországon.

A PlayStation konzoljain többek között a Milestone két nagysikerű motoros játéka, a MotoGP15 és az MXGP2 is kipróbálható.

yamaha-mt-csalad-autoaddikt

Nyereményjáték is lesz természtetesen: A Démonok között 2. című film premier előtti vetítésére 20 páros belépőjegyet és filmes ajándékokat sorsolnak ki.

Sok európai szívesen osztaná meg autóját a Ford felmérése szerint

A Ford újabb szerteágazó kutatást végzett. Volt idő, amikor még a bizalom legmagasabb fokát jelentette, ha autónk kulcsait odaadtuk valakinek. Mára megváltozott a helyzet, így az is büszkeséget és örömöt jelenthet számunkra, ha az autómegosztás keretében mások használhatják járművünket.

ford-auto-megosztas-autoaddikt

Ez a végkövetkeztetése annak az új európai közvélemény-kutatásnak, amit a Ford Motor Company rendelt meg, hogy jobban átlássa az egyre népszerűbb megosztási kezdeményezések (autók, szakmák és szolgáltatások) gazdasági hátterét.*

A 10.016 francia, német, olasz, spanyol és brit válaszadó 55 százaléka szívesen megosztaná autóját pénzért; 44 százalékuk ugyanezt az otthonával, 33 százalékuk pedig a mobiltelefonjával is megtenné – sőt az emberek 17 százaléka akár még a kutyáját is megosztaná.

A megkérdezettek többsége másoknak is megengedné, hogy vezessék az autóját (78 százalék) vagy csomagokat szállítsanak vele (78 százalék), és túlnyomó többségüket kifejezetten érdeklik a környezetükben elérhető megosztási szolgáltatások. 76 százalékuk szívesen használna telekocsi-szolgáltatásokat, 73 százalékukat pedig a parkolóhely-megosztás, illetve 72 százalékukat az autómegosztás is érdekelné.

“Az autóktól kezdve a zenén át egészen a nyaralásokig az emberek egyre több területen készek elfogadni a megosztást és az ezzel kapcsolatos szolgáltatásokat. Okostelefonunk segítségével gyorsan és könnyen kölcsönkérhetjük valaki más dizájner-cipőjét, fűnyíróját, vagy megszervezhetjük, hogy mi sétáltatjuk meg a kutyáját,” mondta el Will Farrelly, a Ford Intelligens Mobilitás felhasználói élményért felelős fejlesztője. „A mobilitás szerves részévé váló megosztás (legyen szó akár autómegosztásról, telekocsiról, csomagszállításról vagy bármi másról) rugalmas megoldást kínál, méghozzá sokkal takarékosabb formában, ráadásul a közlekedés zsúfoltságát is csökkenti.”

A megosztási üzletág évente több mint 13 milliárd eurós forgalmat generál világszerte, és az előrejelzések szerint ez az összeg 2025-re akár a 293 milliárd eurót is elérheti, amelyből az autómegosztás forgalma 23 százalékot tehet ki.** Farrelly a mai napon egy “A Mobilitási Ökoszisztámák Jövője” című kerekasztal-beszélgetésen vett részt a párizsi OuiShare Fesztiválon, a világ legnagyobb, a megosztási üzletággal foglalkozó rendezvényén.

A Ford jelenleg is dolgozik az új lehetőségek kiaknázásán is a Ford Intelligens Mobilitás terv alapján, aminek célja, hogy piacvezetővé tegye a vállalatot a konnektivitás, a mobilitás, az önállóan működő autók, a vásárlói élmény és az adatfeldolgozás területén.

A FordPass, a vállalat új felhasználói élmény platformja idén jelenik meg Európában. A FordPass új partnerei közé tartozik majd a BP, valamint a Mobile City piacvezető parkolásidíj-fizető vállalat. A FordPass platformban a Ford Germany által kínált Ford CarSharing program is megjelenik, amit a számos partnert összefogó Flinkster Carsharing autómegosztó vállalat működtet.

A felmérés eredménye szerint a spanyolok hajlanak leginkább arra, hogy pénzért cserébe megosszák autójukat (61 százalék). Utánuk az olaszok következnek a sorban (58 százalék), majd a franciák (56 százalék), a britek (50 százalék) és a németek (48 százalék). A franciák 87 százaléka érez kedvet ahhoz, hogy utasokat vegyen fel autójába, míg az olaszoknál ez az arány 86 százalék, a németeknél 82 százalék, a spanyoloknál 80 százalék, a briteknél pedig 58 százalék.

A megosztást leginkább a fiatalok és a férfiak találják jó megoldásnak: a férfiak 61 százaléka kész arra, hogy járművével részese legyen egy autómegosztó szolgáltatásnak, míg a nőknél ez arány 49 százalék. Ugyanakkor a 25-34 éves korosztályban a férfiak és a nők 68 százaléka nyitott erre az ötletre.

A Ford Carsharing ugyanúgy működik a kis- és közepes városokban, mint a nagyvárosokban. Ma már 176 Ford Carsharing állomás szolgálja ki ügyfeleket, akik a Ford Carsharing és a Flinkster közti megállapodásnak köszönhetően mintegy 3600 jármű közül választhatnak.

Londonban fut a Ford GoDrive autómegosztó pilotja, ami a valós autóhasználat utáni fizetést és a garantált parkolást teszteli a városban. Emellett a Ford 2015-ben Belgium első peer-to-peer rendszerű autóbérlési piacterével, a CarAmigo-val is együttműködésre lépett, a Ford Credit pedig egy hat hónapon át futó pilot-programot indított útjára az Egyesült Királyságban, amelynek keretében a brit autósok ezrei adhatják bérbe járművüket más autósok számára.

Az USA-ban a Ford kísérleti jelleggel üzemelteti a Dinamikus Ingajáratot, amely igény szerint fuvarozza a dolgozókat az egyik helyről a másikra a dearborni kampuszon. Ugyancsak ebben az évben mutatta be a vállalat a SYNC 3 technológiához kapcsolódó MyBoxMan alkalmazást, aminek segítségével a felhasználók pénzt kereshetnek azzal, hogy elvállalják mások csomagjainak kiszállítását.

Íme Jack, az Audi kísérleti autója: erősödik a márka automatizált vezetés terén belüli pozíciója

A legújabb Audi A7 piloted driving concept kísérleti modell – Jack – immár azt is megtanulta, hogyan kell az autópályák egyes vezetési manővereit nem csupán önállóan, hanem mindenekelőtt a közlekedés többi résztvevőjére tekintettel végrehajtani.

audi-a7-jack-autoaddikt

Jacket immár a mindenkori menethelyzethez harmonikusan alkalmazkodó, kimondottan biztonságos, egyben különösképpen interaktív vezetési stílus jellemzi – kísérleti autó társasági kapcsolatokkal.

Az Audi folyamatosan fejleszti önállóan közlekedő kísérleti autóit. Jack – ez az Audi A7 piloted driving concept belső beceneve – közlekedése most még természetesebben hat, ami például a veszélyes helyeken való közlekedés során is megmutatkozik. Jack például enyhén megnövelt oldaltávolságot tartva előzi meg a tehergépkocsikat, a sávváltásra pedig az irányjelzés mellett a sávelválasztó útburkolati jelek megközelítésével utal – pontosan úgy, ahogyan az emberi vezető jelezné szándékát környezete felé.

Különösen jól érzékelhető Jack együttműködő karaktere, ha például más járművek kívánnak épp besorolni az autópálya forgalmába. A kísérleti autó ekkor a választott menetprofil függvényében dönt arról, hogy a pillanatnyi menethelyzet gyorsítással vagy fékezéssel oldható meg mindenki számára optimálisan. További fejlesztés, hogy kívánságra a navigációs rendszer az automatikus vezetéssel megtehető lehető legnagyobb távolság jellemezte útvonalat is kiszámítja.

Az automatizált vezetés „szuperagya” a vezetői segédrendszerek központi szabályozóegysége, röviden zFAS, amely a legkorszerűbb, nagyteljesítményű processzorokkal értékeli ki valós időben az érzékelők jeleit a környezet ideális matematikai modelljének felállítása szolgálatában. Ez a lehető legpontosabban képezi le a pillanatnyi közlekedési helyzetet, a zFAS így időben kalkulálhatja ki a megfelelő manővert – mintegy „a jövőbe pillantva”.

Az automatizált vezetést nagyobb biztonság és a közlekedési infrastruktúra hatékonyabb kihasználása, a vezető számára pedig színvonalasabb kényelem jellemzi. Az Audi már eddig is több rendszert fejlesztett ki jól bevált technikáiból a támogatott vezetéshez, a közlekedési torlódásokban segítő, immár sorozatgyártású berendezése jelenleg az Audi A4 és az Audi Q7 kínálatában is megtalálható.

Az Audi újra és újra látványos akciókkal mutatja be az automatizált vezetés terén elért eredményeit. Az Amerikai Egyesült Államokban például egy vezető nélküli Audi TTS rajzolta fel a márka négy karikáját egy sósivatagba, illetve teljesítette ugyancsak pilóta nélkül a Sziklás-hegységbeli Pikes Peak legendás hegyiversenyének távját, Hockenheim pályáján pedig egy szintén vezető nélküli Audi RS 7 Sportback körözött 2014 őszén, mégpedig mindvégig a fizika határain autózva. Azóta a közutakon is bemutatta az Audi az automatizált vezetés következő fejlesztési szintjét, például az Amerikai Egyesült Államok autópályáin valós közlekedési körülmények között, a Nyugati-partról indulva egészen Las Vegasig.

A jövő az internetes hálózatoké, ami az automatizált vezetésre is érvényes. Az autók és a környezeti infrastruktúra a jövőben mind intenzívebb kommunikációt folytat egymással. Ennek fontos feltételei azok a közös információs interfészek, amelyek révén még jobban kiaknázhatók az automatizált vezetés kínálta lehetőségek az autópályákon. A németországi A9 autópálya a Szövetségi Közlekedési és Digitális Infrastruktúra Minisztérium által digitális tesztterületté nyilvánított szakasza ideális feltételeket kínál a jövőbeni funkciók és koncepciók a Bajor Állam, az autóipar és az IT-szektor szakembereivel közösen folytatott kiértékeléséhez, illetve továbbfejlesztéséhez. A négykarikás márka itt újabb alkalommal vizsgálhatja a Car-to-X kommunikáció műszaki lehetőségeit, valós közlekedési körülmények között és valós idejű adatátvitellel.

A változtatható tartalmú közlekedési táblák információi például a jövőben digitális úton immár közvetlenül az autóba továbbíthatók, így támogatva a forgalom zavartalan áramlását. Az Audi partnereivel közösen a jövőbeni 5G kommunikációs szabványnak megfelelő komponenseket is fejleszt, illetve tesztel. A fejlett Car-to-X kommunikáció – ideiglenesen engedélyezett használata esetén – akár a leállósáv késedelem nélküli igénybevételét is lehetővé teszi az automatizált vezetésű autók számára.

Egy lépéssel tovább halad az ugyanazon az úton közlekedő járművek közötti Car-to-Car kommunikáció, amellyel a veszélyes helyek és baleseti helyszínek valós időben jelenthetők. Az automatizált vezetéssel közlekedő gépkocsik sebessége ennek megfelelően mindenkor automatikusan a potenciális veszélyhez igazodik.

Az autópályán működő automatizált vezetés számára különösen nagy jelentőségű a helyi infrastruktúra, az autó beépített érzékelőin túl ugyanis a környezet megfelelő jelei segítségével biztosítható a kellően előrelátó vezetés. Az Audi – az A9 autópálya tesztszakaszán dolgozó – partnerei például speciális anyagú és belső kialakítású útjelző oszlopokat tesztelnek, amelyeket az autók radarszenzorai nagyobb távolságból is érzékelhetnek. A résztvevők emellett különleges közlekedési táblákat is vizsgálnak ezen a szakaszon, pozíciójuk nagypontosságú meghatározását téve lehetővé a kísérleti járműveknek a forgalmi sávok között.

A legtöbb ügyfél számára azonban az autópálya-lehajtó és a városok közötti szakaszon adódó közlekedési helyzetek komplexitása is egyre növekszik. Ez az úgynevezett „First Mile” áll az Audi kutatása középpontjában egy további, az Ingolstadt-Süd autópálya-kijárat környéki tesztszakaszon. Ingolstadt városával közösen 2017-től különleges konstrukciós – például különböző útpadka-kivitelek – és technikai megoldásokat – mint speciális érzékelők – tesztelnek e csomópontban. Az Audi automatizált vezetésű kísérleti járműveit már az új infrastruktúra tervezési szakaszába is be kívánják vonni. A kísérleti üzem 2018-ban indulhat.

Mille Miglia: a legendás BMW 328 is rajthoz áll

A nem kevesebb, mint 1000 mérföldnyi utazást felölelő észak-olaszországi emlékverseny négy napján a bajor gyártó a hamisítatlan járműipari klasszikus megszületésének nyolcvanadik évfordulóját ünnepli.

bmw-328-mille-miglia-autoaddikt

Az 1927 és 1957 között időről időre megrendezett Mille Miglia megbízhatósági verseny a világ legkeményebb hosszú távú megmérettetéseként nyitott új fejezetet a járműipar történelemkönyvében. Az ezer mérföldes utazásokat tartogató egykori futamoknak 1988 óta minden évben a legendás járműklasszikusok hagyományőrző versenye állít emléket, az Észak-Olaszország útjain keresztülvezető modernkori ezer mérföld pedig mind a mai napig százezrével toborozza össze az ikonikus járművek legnagyobb rajongóit: 2016-ban közel 450 történelmi sportautó gurul majd végig május 19-22. között a Brescia – Róma – Brescia útvonalon, számtalan világhírű város érintésével. A hosszú távú emlékfutam hagyománytisztelő szabályrendszere szerint a megmérettetésen csak azok a járműtípusok vehetnek részt, amelyek 1927 és 1957 között legalább egyszer rajthoz álltak a versenyen, s ilyen a BMW 328 modell is. A BMW Group Classic idén a hamisítatlan járműipari klasszikus nem kevesebb, mint hat tagjával képviselteti magát a Mille Miglia ezermérföldes utazásán, stílusosan ünnepelve meg ezzel a legendás roadster megszületésének nyolcvanadik évfordulóját.

A múltidéző müncheni szextett ugyanakkor a BMW 328 modell és a Mille Miglia közötti történelmi párhuzamnak is emléket állít: a világpremierjét az 1936-os Eifel Race megmérettetésen ünneplő klasszikus BMW 328 első ízben 1938-ban debütált a Mille Miglia ezer mérföldjén, amelyet a 2.0 liter hengerűrtartalmú járműosztályban azonnal meg is hódított. Noha két évvel később nagyobb és erősebb motorokkal álltak rajthoz, az ellenfeleknek így sem volt esélyük a győzelemre: Fritz Huschke von Hanstein és Walter Bäumer az összetett ranglista abszolút első helyére érkezett be a BMW 328 Mille Miglia Touring Coupé modellel, mintegy tizenöt perces előnnyel a második helyezett előtt. Sőt mi több, a megmérettetés harmadik, ötödik és hatodik helyén ugyancsak a BMW 328 modell száguldott át a célvonalon, így a csapatok közötti pontverseny arany serlegét is a bajor gyártó nyerte el.

A trófeát elsősorban nem a legendás roadster erőforrásában rejlő kimagasló teljesítmény, sokkal inkább a modell optimalizált súlya, alacsony légellenállása, példaértékű megbízhatósága és tökéletes úttartása érdemelte ki, amelyekkel a BMW 328 örök érvényű győztesként írta be magát a Mille Miglia történelemkönyvébe. 2016-ban a BMW Group Classic az 1937-ben gyártott BMW 328 Berlin-Rome Touring Roadster modellt és az 1939-es BMW 328 Mille Miglia Roadster modellt is az ezermérföldnyi utazás rajtrácsára gurítja. A professzionális autóápolási termékeket forgalmazó Sonax csapata a BMW Group Classic hosszú távú járműipari partnereként ráadásul a müncheni kollekció egy vörös BMW 328 modelljét is elindítja az emlékversenyen.

A 2016-os Mille Miglia hagyományosan az észak-olaszországi Brescia városában rajtol el, május 19-én délután. Az első szakasz Verona és Ravenna városain vezet keresztül, egészen az Adriai-tenger partján fekvő Rimini városáig. A második szakasz során a mezőny előbb San Marinóba, majd Macerata és Ascoli városaiba látogat el, végül pedig megérkezik Rómába, ahol elképesztő fogadtatás várja majd a járműcsodákat és az indulókat. A futam Siena érintésével a harmadik nap déli óráiban már a Toszkána szívében található Poggibonsi városában tart majd, amelyet Pisa és Lucca városai követnek. A szombat délutáni utazás a legendás Futa Pass szoroson és a Raticosa Pass hegyvidéki átjárón is keresztülkalauzolja majd a résztvevőket, a szakasz pedig este Parma városában ér véget. A május 22-i záró szakasz előbb a milánói via Piacenza sugárútra, majd a legendás monzai versenypályára vezeti fel az ikonikus sportautók mezőnyét, az ezer mérföldet felölelő utazás pedig a rajt helyszínén, Brescia városában zárul.

A BMW Group Classic legendás járműveivel a következő csapatok versenyeznek majd a Mille Miglia 2016-os emlékfutamán:

Rajtszám Csapattagok Modell
123 Dirk Hattenhauer / Tim Lücke BMW 328
124 Markus Schramm / Ted Gushue BMW 328 Berlin-Rome Touring Roadster
126 Sergio Solero / Gianluca Pellegrini BMW 328
131 Andreas Wendt / Burkhard Riering BMW 328
139 Bernhard Kuhnt / Vokan Demirkusak BMW 328
140 Graeme Grieve / Jason Barlow BMW 328 Mille Miglia Roadster

 

A Ford nyerte 2015 egyik legnagyobb haszonjármű flotta tendrét

Az elnyert tender értelmében a Ford Magyarország májusban átadta az első 17 Rangert, melyet 2016. során további 270 darab, különböző felépítménnyel szerelt haszongépjármű követ. A közel 300 darab járműből álló flottában 94 darab Transit (V363), 173 darab 5 különböző kategóriájú, összesen több mint 30 különböző konfigurációjú Ranger és 19 darab Transit Custom is szerepel.

ford-ranger-eon-autoaddikt

„A Ford rendkívül széles modellválasztéka haszongépjármű szegmensben Európa-szerte bizonyított, hisz nem véletlenül lett a Ford itthon csakúgy, mint Európában piacvezető ebben a kategóriában. A haszongépjármű piacon és különösen a flottaértékesítésben egyre nagyobb jelentőséggel bír a beszerzési ár mellett az. egy kilométerre vetített futásköltség, az ún. TCO nagysága. A Ford ebben bizonyítottan a legjobb ma a piacon, hisz a Transit modellek a DEKRA minősítése szerint a legalacsonyabb költséggel üzemeltethetőek. Ez a tényező pedig egyre inkább hozzájárul, hogy a haszongépjármű flottaértékesítésben ilyen sikeresek lehetünk” – tette hozzá Nagy András, a Ford Magyarország flotta-értékesítési igazgatója.

A Ford idén könyvelhette el legjobb összesített első négy hónapos járműértékesítési eredményét 2010 óta; legjobb személygépkocsi-értékesítését 2010 óta; valamint legjobb haszongépjármű-értékesítését 1997 óta. A Ford magyarországi sikere elsősorban a haszongépjárműveknek, köztük az új Rangernek köszönhető.

A Ford összesen 4380 járművet értékesített az első négy hónapban, vagyis 9,1 százalékkal többet, mint 2015 első négy hónapjában; a Ford piaci részesedése a személyautó piacon 9,25 százalék, a haszonjármű szegmensben 26 százalék.

Áprilisban a Ford márkakereskedők 1237 gépjárművet értékesítettek és ezzel 15 százalékkal múlták felül a tavaly áprilisi teljesítményüket. A Ford továbbra is Magyarország első számú autómárkája.

Mazda RX-Vision koncepció a Concorso d’Eleganza Villa d’Este-n, Olaszország exkluzív autókiállításán

A Mazda RX-Vision tanulmányt konkrétan sztárként üdvözölték a como-i tó partján rendezett 2016-os Concorso d’Eleganza Villa d’Este-n, melyen a japán autógyár díjnyertes, bolygódugattyús sportautója megjelenhetett.

mazda-rx-vision-autoaddikt

Az exkluzív, klasszikus és különleges oldtimer autókat felvonultató kiállítás – melyen nem egyszer kiválasztott prototípusok is bemutatkoznak – résztvevőire és látogatóira nagy hatást gyakorolt a Mazda RX-Vision.

A tanulmányautót a hétvégére elkísérte a Mazda globális dizájn igazgatója, Ikuo Maeda, és Kevin Rice, az európai főtervező is. Az Aston Martin, Bugatti és Pininfarina koncepciók mellett az RX-Vision mintegy 60 különleges oldtimer autóhoz csatlakozott ünnepi hangulatban a Villa Erba területén, mely a 19. századi építészet ékes emléke.

„Ez az esemény a legnagyobb presztízsű autó kiállítások közé tartozik a világon. Nagy megtiszteltetés, hogy meghívtak minket ide, hogy az RX-Vision-t bemutathassuk az érdeklődők számára, és külön öröm, hogy Maeda úr is jelen tud lenni” – mondta Kevin Rice. „Igen ritka lehetőség, hogy munkánkat a világ leglelkesebb és legjobb módú autórajongói véleményezzék. Ők pedig szerették a végeredményt.”

Az RX-Vision a 31. Nemzetközi Autómobil Fesztiválon első díjat nyert idén januárban, Párizsban, miután világpremierjét ünnepelte a tavalyi Tokiói Autószalonon. A koncepcióautó a „KODO – A mozgás lelke” formanyelv legfrissebb interpretációja, mely számos elismerést hozott a gyárnak az elmúlt öt évben, legyen szó akár tanulmány, akár sorozatban gyártott autókról.

A Mazda RX-Vision amellett, hogy a Mazda egyedi, 110S Cosmo Sporttól az RX-sorozatig és Le Mans-ig terjedő bolygódugattyús sportautó múltja előtt tiszteleg, betekintést nyújt abba, hogy mi jellemzi majd a Mazda dizájnját a jövőben. Az RX-Vision formája pedig előre vetíti a következő generációs SKYACTIV-R bolygódugattyús motorjában rejlő lehetőségeket, melynek kompakt mérete lehetővé teszi, hogy az autó motorházteteje ilyen lapos és hosszú legyen.

A Concorso d’Eleganza Villa d’Este-t, melyen klasszikus motorkerékpárokat is bemutatnak, először 1929-ben rendezték meg.

Újabb négy városban lesz elérhető a Lada

Fél éve már, hogy újra elérhető a Lada Magyarországon. 2015. december végén kilenc márkakereskedéssel indult az értékesítés.

lada_autoaddikt

Az első autót az első nap, a századik Ladát pedig még januárban eladták. A kezdeti kilenc kereskedéshez (Békéscsaba, Csorna, Debrecen, Délpest, Érd, Kecskemét, Kiskunhalas, Óbuda és Pécs), a tavasszal újabb kettő (Pápa és Salgótarján) csatlakozott. Akkor 300 körül volt az eladott autók száma, most pedig már 600 felett van, ami várhatóan tovább fog növekedni az újabb négy márkakereskedés megnyitásával.

A május 27-28-ra tervezett nyílt hétvégén Veszprémben a LADA Császár, Szolnokon a LADA Szolnok, Miskolcon a LADA Miskolc várja szeretettel az érdeklődőket, a következő héten pedig már Nyíregyházán a LADA Valent szalonjában is elérhetőek a LADA modellek.

„A számok és az érdeklődés mértéke egyértelműen azt jelzi, hogy a kezdeti lelkesedés töretlen, a LADA továbbra is egy új színfolt a praktikus és elérhető áru autók piacán. Az új kereskedések nyitásával még többeknek tudjuk biztosítani, hogy közelről is szemügyre vehessenek egy Ladát, kipróbálják és persze meg is vásárolhassák. Az év végéig továbbra is az országos lefedettség a célunk, de ezt bőven el is fogjuk érni. – tette hozzá Markó Zoltán, a LADA Hungary projektigazgatója.

LEGFRISSEBB

Fogadás a magyar válogatottra: így növeld a nyerési esélyeid Mostbeten 

0
 A magyar labdarúgó-válogatott teljesítménye az elmúlt években újra felkeltette a sportfogadók figyelmét. Akár szenvedélyes szurkolóként, akár gyakorlott fogadóként követi valaki a nemzeti csapat szereplését,...

TESZTJEINK