Főoldal Blog Oldal: 426

Átadásra került az első Lada Magyarországon

Ahogyan azt már korábban is olvashatták az Autóaddikt hasábjain, az első magyarországi Lada egy üres szalonból a nyitás napján talált gazdára. A debreceni Ujhelyi adott el egy Lada 4×4 Classicot, amit egy gáláns úriember, Szabó György vásárolt ajándékba a kedvesének, Fazekas Katának, aki jelenleg egy régi Lada Niva tulajdonosa. Az autót meglepetésnek szánta az úr, hogy bizonyítsa szerelmét és kényelmesebbé tegye szíve választottja életét. A hab a tortán, hogy az átadás napja egyben a pár második évfordulója is volt.

lada-4x4-atadas-magyarorszag-autoaddikt-1

A történet azzal kezdődött, hogy az említett gáláns úriember, az újkori Lada értékesítésének első napján elindult a hozzá legközelebb eső márkakereskedésbe. Besétált Debrecenben a Lada Ujhelyi üres szalonjába és látatlanban megvásárolt egy Lada 4×4 Classicot. Az autót meglepetésnek szánta, kedvese aggastyán korú, régi Nivája megérett a cserére. A pár mindkét tagja a mezőgazdaságban dolgozik, ott is találkoztak, pont ma két éve. Racka juhtenyésztéssel foglalkoznak, így Szabó úr az átadásra beígért egy bográcsos juhpörköltet is. (Ami parádésan sikerült, egy csepp sem maradt belőle.)

Eljött a nagy nap, a kedves még mindig nem tudott semmiről, az átadásra is valamilyen álindokkal csalta el hős lovag. És mi történt? Volt nagy meglepődés, boldogság és örömkönnyek, kipirult arcok és szerelem, piros szíves lufik és juhpörkölt és persze a gyönyörű, csillogó zöld Lada 4×4 Classic.

Az importőr üdvözölte a párt, az ilyenkor szokásos ajándékok mellett egy emlékkártyát is kapott a boldog leányzó, miszerint ez a legelső Európában eladott EURO6 motorral szerelt autó. Ez majd biztos jól fog jönni az eladásnál, már ha bármikor is sor fog kerülni erre. Mert hát a Lada az Lada. Ez pedig különösen.

Havas utakon teszteli önjáró autóit a Ford

A Ford az első autóipari szereplő, amely havas utakon is teszteli önjáró autóit; ez fontos lépést jelent az automatizált közlekedés megvalósítása felé, ami idővel világszerte milliók számára válhat majd elérhetővé.

ford-naias-onjaro-auto-autoaddikt-1

Más autógyártóktól és technológiai vállalatoktól eltérően – amelyek kizárólag száraz, túlnyomórészt napos időben végeznek ilyen teszteket – a Ford tisztában van azzal, hogy az automatizált közlekedés nem csupán ideális környezetben zajlik majd.

“Remek dolog, ha egy autó önállóan közlekedik tökéletes időjárás esetén” – vélekedett Jim McBride, a Ford önjáró autókkal foglalkozó technológiai vezetője. „Akkor viszont már némiképp más a helyzet, amikor az autó olyan útfelületen halad, amit hó borít. Az időjárás bizony nem befolyásolható, ezért mi téli útviszonyok közt is teszteljük technológiánkat, hiszen az amerikaiak mintegy 70 százaléka olyan helyen él, ahol télen havazik.”

A Ford téli tesztjeinek helyszíne az Mcity, a Michigan Egyetem városi forgalmat szimuláló, közel 32 focipálya méretű területe.

Az önjáró autók nem használhatják a GPS-adatokat, amivel azok pontossága mindössze néhány méter, ez pedig nem elég a jármű helyzetének pontos meghatározásához. Márpedig a precíz helymeghatározás kulcsfontosságú – nem csupán a városon vagy az adott útvonalon belül, hanem magában a közlekedési sávban is, ahol már néhány centiméter is komoly különbséget jelenthet.

A GPS-nél sokkal pontosabb megoldást kínált a Fusion Hybridekben alkalmazott LiDAR technológia, ami centiméteres pontossággal méri be az autó pozícióját. A LiDAR rendkívül sűrű lézeres energiaimpulzusokat bocsát ki magából, s ennek alapján az önjáró autók valós idejű, nagy felbontású háromdimenziós képet alkotnak a környezetükről.

Az útakadályok és a közlekedési jelzések alapján történő nyomvonal-meghatározásban a LiDAR kínálja a leghatékonyabb megoldást a környezet fontos információinak és a metaadatainak (vagyis az adatok mögöttes információinak) összegyűjtésével – ideális időjárási körülmények közt. Ám ha az úttestet hó borítja, vagy sűrűvé válik a forgalom, a LiDAR és a többi eszköz, például a kamerák nem látják az útfelületet. Ugyanez a helyzet, ha magukat a szenzorokat borítja el a hó vagy a latyak.

ford-naias-onjaro-auto-autoaddikt-2

E probléma megoldására a Ford és a Michigan Egyetem szakértői olyan közös kutatásba kezdtek, amelynek célja, hogy az önjáró autók akkor is ‘lássanak’, ha az utat eltakarja a hó.

Hogyan működik egy ilyen autó havas környezetben?

A havas utakon történő navigáláshoz a Ford önjáró autóit nagy felbontású 3D térképekkel szerelik fel; ezek kiegészítő információt adnak az útról és a jármű környezetéről, vagyis a felfestett jelzésekről, a közlekedési táblákról, sőt a környezet külső megjelenéséről és topográfiájáról is.

“A más cégek által kidolgozott térképek nem mindig használhatók havas környezetben” –  mondta el Ryan Eustice, a Michigan Egyetem mérnöki karának docense. “A Forddal közösen megalkotott térképeink hasznos információkat tartalmaznak az autó háromdimenziós környezetéről, így az autó helyzete még a hóval teljesen lefedett területeken is pontosan meghatározható.”

Kedvező időjárás esetén egy önjáró autó automatikusan felméri a közlekedési jelzéseket, a fákat és az épületeket, és így alkot térképet a tesztkörnyezetről. Amikor a jármű nem látja az útfelületet, a térképen tárolt tájékozódási pontok segítségével határozza meg helyzetét, s így kedvezőtlen útviszonyok között is képes haladni.

“A csúszós utakon gyakran használt, szokásos biztonsági rendszerek – például az elektronikus stabilitásvezérlés és a kipörgésgátló – az önjáró vezérlőszoftverrel összehangoltan működnek” – magyarázta McBride. “Az a célunk, hogy önjáró autóink érzékeljék, ha az útviszonyok romlanak, s ilyenkor képesek legyenek eldönteni, hogy biztonságos-e még az autózás, és ha igen, meddig.”

Az önálló közlekedés úttörője

A téli autózás még számos kihívást tartogat, ám a Ford tesztjei már eddig is fontos eredményekre vezettek az önjáró autózás fejlesztésében. Ez a munka mintegy tíz éve vette kezdetét a Ford első generációs önjáró autója, egy LiDAR technológiával felszerelt F-250 Super Duty megalkotásával.

2013-ban jelent meg a Ford második generációs önjáró autója, a fejlettebb LiDAR érzékelőket használó Fusion Hybrid szedán, és tavaly nyáron a vállalat a fejlesztés kutatási szakaszából a továbbfejlesztett mérnöki szakaszba lépett, ami a gyártást megelőző három szakaszból immár a második fázis megkezdését jelentette.

ford-naias-onjaro-auto-autoaddikt-3

E hónap elején a Ford újabb fontos lépést jelentett be: a vállalat háromszorosára, vagyis összesen harminc darabra növelte a Kalifornia, Arizona és Michigan állam közútjain futó önjáró autóinak számát. Jelenleg egyik autógyártónak sincs ekkora ilyen jellegű flottája. A harmadik generációs önjáró autók a Fusion Hybrid szedánra épülnek, és az első, kifejezetten autókhoz kifejlesztett LiDAR szenzorok hosszabb, körülbelül 200 méteres hatótávolságának köszönhetően többféle forgalmi helyzetet képesek kezelni.

A Ford már több mint egy évtizede foglalkozik az önállóan működő járművek kutatásával; ez a bővítés kulcsfontosságú szerepet játszik a Ford Intelligens Mobilitás programban, melynek célja új szintre emelni az összeköttetést, a mobilitást, az önjáró autókat, a felhasználói élményt és az adatelemzést.

Michelisz Norbert a Honda Racing csapatával folytatja 2016-ban

A Honda Racing 2016-ban is rajthoz áll a FIA Túraautó-világbajnokság futamain – ezt ma erősítette meg a márka. A megújult gárdához a Yokohama Trophy címvédője, Michelisz Norbert csatlakozik, csapattársai a 2012-es világbajnok, Robert Huff és Tiago Monteiro lesznek.

michelisz-honda-civic-type-r-autoaddikt

Magyarország legismertebb autóversenyzője, Michelisz Norbert (31) az elmúlt években a Zengő Motorsporttal ért el csodálatos sikereket. 2015-ben másodjára megnyerte a független csapatoknak kiírt Yokohama Trophy-t, és – a gyári Honda alakulatot maga mögé utasítva – kétszer is az élre küzdötte magát. Győztesként ünnepelhetett például a Hungaroringen, felettébb megható pillanatokkal örvendeztetve meg a hazai szurkolókat.

Robert Huff a 36 éves, brit pilóta 2005-ben indult először a WTCC versenyein, s az elmúlt tíz év során végig kiemelkedő teljesítményt nyújtott. Képességeiről sokat elárul, hogy 77-szer végzett dobogós helyen, 11-szer szerezte meg a pole-pozíciót és 27 futamon győzedelmeskedett, amivel a sorozat második legsikeresebb pilótájának számít. Emellett a nagy presztízsértékű Macau Guia Race történetében is a legjobbként tartják számon, hiszen nyolcszor akaszthatták nyakába az aranyérmet.

A portugál Tiago Monteiro (39) a 2012-es szezon végén igazolt a Honda Racing Teamhez, így a kezdetek óta segíti a csapatot tapasztalatával. Tavaly ötödikként zárta a szezont, és két versenyen is diadalmaskodott, közöttük Japánban, ami különösen nagy jelentőségű a Honda számára.

A megújult Civic WTCC versenyautót feltehetően március 1-jén, a Genfi Autószalonon mutatja be a Honda.

“Nagyon köszönöm Zengő Zoltánnak és a teljes csapatnak az elmúlt évek közös munkáját, a tőlük kapott áldozatos és profi támogatást, mely versenyzői pályafutásomat ilyen magasságokba emelhette” – mondta Michelisz Norbert, majd így folytatta: “Izgalommal tölt el, hogy a Honda gyári pilótájaként, a JAS Motorsport színeiben indulhatok a FIA Túraautó-világbajnokságon. A Zengő Motorsport égisze alatt már az elmúlt három szezonban is Hondával versenyeztem, aktívan együttműködve a gyári csapattal, így a közös munka során rendkívül szoros viszony alakult ki közöttünk. Az összefogásnak köszönhetően több futamot is nyertem és tavaly a Yokohama Trophy győzteseként zártam az évadot. Hálás vagyok a Hondának, hogy bizalmat szavazott nekem, és remélem, hogy méltón viszonozhatom ezt az idei szezonban.””

“Az elmúlt évadok során már megszoktam, hogy Civic WTCC-k mögött autózom, óriási lehetőségnek tartom hát, hogy a Honda gyári csapatában folytathatom a versenyzést. Nem szívesen zárnám pályafutásom egyetlen világbajnoki címmel, s úgy gondolom, hogy a Honda, illetve a JAS Motorsport kötelékében valós esélyem van ismét begyűjteni a trófeát. Tavaly, a makaói futamon már volt szerencsém kipróbálni a JAS által épített Civic TCR-t, s igen jól összerakott, rendkívül gyors autót ismertem meg benne. Meggyőződésem, hogy nagyon erős szezon áll előttünk, alig várom, hogy megkezdődjenek a tesztek” – mondta Rob Huff.

“Boldog vagyok, hogy 2016-ban is Hondával indulhatok a világbajnoki címért. Rengeteget dolgoztunk az autón az elmúlt években, és ezen a télen is gőzerővel folyik a munka, hogy még gyorsabb legyen a Civic WTCC. Úgy gondolom, hogy a hihetetlenül erős mezőny ellenére igen sikeres szezonnak nézünk elébe, a csapat és a technika egyaránt kiváló” – fogalmazott Tiago Montiero.

Több autógyártó is alkalmazza a Ford SmartDeviceLink szoftvert

Több autógyártó, így például a Toyota is alkalmazza a Ford SmartDeviceLink szoftverét; számos autógyártó és beszállító segít elterjeszteni az új iparági szabványt.

smart-device-link-logo

Az autógyártók és az iparági beszállítók első hulláma – élén a Toyota Motor Corporation vállalattal – felkarolta a Ford SmartDeviceLink szoftverét. Ez óriási lépést jelent abba az irányba, hogy a vásárlóknak sokkal több lehetőség közül választhassák ki, hogyan szeretnék elérni és használni okostelefonos alkalmazásaikat vezetés közben.

A SmartDeviceLink egy nyílt forráskódú szoftver, amelyre a Ford SYNC® AppLink platformja is épül. Segítségével a felhasználók könnyedén hozzáférhetnek kedvenc okostelefonos alkalmazásaikhoz, akár hangvezérlésen keresztül is. A QNX Software Systems és az UIEvolutions autóipari beszállítók szintén alkalmazzák a technológiát, sőt a termékeikbe is beleépítenék azt.

A Ford technológiájának átvételével az autógyártók és a beszállítók hozzájárulnak egy új iparági szabvány elterjedéséhez, amely növeli az autóban használható okostelefonos alkalmazások számát. Egy közös iparági szoftverrel a fejlesztők arra összpontosíthatnak, hogy erre a platformra (SmartDeviceLink) a lehető legjobb felhasználói élményt teremtsék meg, amely hamarosan számos autómárka ügyfelei számára elérhetővé válik.

A PSA Peugeot Citroën vizsgálja a SmartDeviceLink alkalmazását a saját modelljeiben, emellett pedig a Honda, a Subaru és a Mazda is tanulmányozza a szoftveres megoldást.

”Az okostelefonos alkalmazásokra készített közös kommunikációs felület legnagyobb előnye az, hogy iparági szabványt teremt, nagyszerű élményeket garantálva a felhasználóknak, és szabad kezet nyújtva a különböző autógyártóknak saját márkájuk megkülönböztetésében” – mondta el Don Butler, a Ford Kapcsolódó Járművek és Szolgáltatások részlegének ügyvezető igazgatója. ”A Ford azért tette nyitottá a szoftvert, mert mindenkinek hasznára válik, ha az iparágban egy nyelvet beszélünk.”

A SmartDeviceLink szoftver az AppLink megoldással együtt a Ford Intelligens Mobilitás program része. Ennek célja új szintre emelni az összeköttetést, a mobilitást, az önjáró autókat, a felhasználói élményt és az adatelemzést.

Miért jó a felhasználóknak egy iparági szabvány?

A SmartDeviceLink technológiával felszerelt járművekben az autósok a kijelző érintőképernyőjével, a műszerfal kapcsolóival és hangvezérléssel is kezelhetik a népszerű okostelefonos alkalmazásokat. A közkedvelt zenés alkalmazások, mint a Spotify vagy az iHeartRadio; az információt szolgáltató alkalmazások, mint az AccuWeather vagy az MLB; a kiskereskedelmi alkalmazások, mint a Domino’s és egyre több alkalmazás lesz elérhető világszerte a Ford AppLink felhasználói számára.

Ezek az alkalmazások azért lesznek ezentúl könnyebben elérhetők a SmartDeviceLink technológiával felszerelt autók utasai számára, mert a fejlesztők sokkal több autóhoz és lehetőséghez hozzáférhetnek. Az autógyártók és a beszállítók számára a SmartDeviceLink felkarolása azt jelenti, hogy a vásárlóknak sokkal több lehetőségük lesz választani az okostelefonos alkalmazások vezetés közbeni elérését és használatát illetően. Az alkalmazás emellett hozzájárul a minőségfejlesztéshez és a szoftver biztonságos működéséhez is, hiszen egyszerre több csapat dolgozhat a fejlesztéseken.

A Ford SYNC részeként az AppLink világszerte több mint 5 millió Ford autóban megtalálható. A technológia 2020-ig várhatóan még 28 millió autóban jelenik meg.

A SmartDeviceLink iparági elterjedése hozzájárul ahhoz, hogy a technológia új piacokra is eljusson, például Kínába, Tajvanra, Új-Zélandra vagy Thaiföldre.

A kapcsolódó autók közössége egyre népesebb

A SmartDeviceLink szoftver forráskódjának megnyitásával a Ford praktikus megoldást kínál az iparágnak számára, hogy különböző, márkaspecifikus szórakoztatási és kapcsolódási lehetőségeket kínáljanak a felhasználóknak, akik elvárják, hogy az autó és az okostelefon – márkától függetlenül – hatékonyan működjön együtt.

A Ford leányvállalata, a Livio felügyeli a nyílt forráskódú projektet, és együttműködik a SmartDeviceLink technológia átvevőivel az adott modellhez tartozó megfelelő kezelőfelület létrehozásában.

”A felhasználók számára komoly előnyt és értéket jelent egy olyan, autón belül használható, biztonságos okostelefonos kapcsolódási szolgáltatás, amely nagyszerűen illeszkedik az adott autótípus sajátosságaihoz” – nyilatkozta Shigeki Terashi, a Toyota Motor Corporation ügyvezető alelnöke. ”Biztosak vagyunk abban, hogy más vállalatok is egyetértenek velünk, és részt vesznek majd a SmartDeviceLink technológiájának iparági elterjesztésében.”

A BlackBerry kanadai leányvállalata, az ottawai székhelyű QNX Software Systems egy átfogó infotainment, telematikai, biztonsági és akusztikai megoldásokat nyújtó portfóliót kínál, amely ma világszerte több mint 60 millió autóban elérhető.

Több mint 40 autógyártó alkalmazza a QNX Software Systems technológiáját. Ezek közé tartozik a Ford is, amely a SYNC 3 rendszerhez használja fel az operációs rendszert. A tervek szerint a QNX beleépíti a SmartDeviceLink technológiát a QNX CAR infotainment platformba, amely az OEM rendszerek széles skáláját támogatja. Ennek segítségével a felület hamarosan több millió autóban is megjelenhet világszerte.

Media streaming alkalmazást fejleszt a Volvo és az Ericsson

Nincs már messze az az idő a Volvo szerint, amikor az autóvezetők hátradőlhetnek, és szabadon élvezhetik a mindennapos ingázással töltött időt.

volvo-ericsson-media-streaming-autoadikkt

A Volvo a 2016. évi CES szórakoztató elektronikai szakkiállításon számolt be arról, hogy technológiai partnerével, az Ericssonnal közösen olyan intelligens, nagy sávszélességű adat streaming megoldásokon dolgozik, amely lehetővé teszi az autonóm Volvo gépkocsik vezetője és utasai számára, hogy minél tartalmasabban tölthessék az utazás perceit.

„A közelmúltban leleplezett Concept 26 tanulmány képében már bemutattuk, hogyan képzeljük el a teljesen autonóm gépkocsi kialakítását.  Most pedig olyan, a jövőben megvalósítható megoldásokon dolgozunk, amelyek révén ügyfeleink a lehető legteljesebb élményben részesülhetnek, miközben járművük teljesen autonóm üzemben halad. Képzeljenek el egy autópályát, amelyen csupa autonóm gépkocsi közlekedik, miközben utasaik hátradőlve kedvenc tévéműsorukat élvezik HD felbontásban. Ehhez a merőben újszerű ingázáshoz merőben újszerű technológiákra lesz szükség, a zökkenőmentes, élvezetes médiaélmény pedig jóval nagyobb sávszélességeket követel meg” – mondta Anders Tylman, a Volvo Car csoport Volvo Monitoring és Koncepció Központjának ügyvezető igazgatója.

Megszakítástól mentes media streaming

Az autonóm közlekedés paradigmaváltást hoz el a mobil internet iránti elvárások terén. A Volvo és az Ericsson meggyőződése szerint egyre nagyobb igény lesz arra, hogy a sűrűn lakott területektől (pl. városközpontok vagy külvárosok) távol is megbízhatóan állandó, nagy sávszélességű internetes lefedettség álljon a felhasználók rendelkezésére.

Az Ericsson hálózat- és felhő-fejlesztés terén szerzett tapasztalatát és szakértelmét kiaknázva a Volvo Cars arra törekszik, hogy járműveiben menet közben is kiváló minőségű, megszakításoktól mentes médiaélményt tudjon kínálni. Ha a rendszer képes megjósolni az autó útvonalát, és ezáltal előre megvizsgálni a várható hálózati feltételeket, minden egyes utazás időtartamára optimalizálható a tartalom, és az adatok intelligens pufferelése révén kiváló minőségű, megszakítástól mentes videoélmény biztosítható.

„Kutatásink kimutatták, hogy az elkövetkező néhány évben a mobil internetes adatforgalom csaknem 70 százalékát a videotartalom fogja kitenni. Ehhez olyan, innovatív kapcsolódási, felhő és analitikai megoldásokra van szükség, amelyek nem csupán arra képesek, hogy egy adott útszakaszon haladó, számos gépkocsit egyidejűleg kiszolgáljanak, de arra is, hogy a fogyasztók által ma már elvárt, kiváló minőségű, megszakításoktól mentes videoszolgáltatást biztosítsák” – mondta Claes Herlitz, ‎az Ericsson autóipari szolgáltatási csoportjának igazgatója.

A Volvo autói a jövőben képesek lesznek megtanulni, hogy tulajdonosuk mikor és milyen útvonalon szokott leggyakrabban utazni, valamint hogy milyen jellegű médiatartalmat kedvel, és ezáltal egyetlen kattintással indítható navigációs szolgáltatásokat, valamint a szokásokon alapuló, testre szabott  médialistát kínálhatnak. Így a felhasználók kedvük szerint választhatnak útvonalat, illetve az ingázás során igénybe vehető autonóm üzemmód teljes időtartamát kitöltő tartalomszolgáltatásban részesülhetnek.

Személyre szabott, optimalizált tartalom

„Ha Ön kedvenc sorozatának legújabb epizódját szeretné megtekinteni, az autó pontosan tudja, ehhez milyen hosszúnak kell lennie az útnak, és ennek megfelelően optimalizálja az útvonal-választást és a menetvezérlést. Az autonóm közlekedés már nem csak arról fog szólni, hogy minél gyorsabban megérkezzünk A-ból B-be, hanem arról az élményről is, amelyben az ügyfelek az autóban részesülni szeretnének: arról, hogy hogyan kívánják eltölteni a felszabadított idejüket. Jövőbeli autonóm gépjármű-technológiánk révén megajándékozhatjuk az embereket a választás szabadságával: szabadon eldönthetik, hogy hogyan kívánnak ingázni, és ennek során milyen tartalmakat szeretnének élvezni.” – zárta gondolatait Anders Tylman.

CES 2016: a Volkswagen V-Charge kutatási projektje Connected Car Award 2015 elismerést kapott

A V-Charge kutatási projekt elnyerte az Auto Bild és a Computer Bild Connected Car Award 2015 elnevezésű díját.

volkswagen-v-charge-autoaddikt-ces-2016

A V-Charge projektben a Volkswagen Csoport kutatási részlege mellett a zürichi Svájci Műszaki Főiskola (ETH), a Braunschweigi Műszaki Egyetem, a Robert Bosch GmbH, a Pármai Egyetem és az Oxfordi Egyetem is részt vesz. A díjat az összes együttműködő partnert képviselve Dr. Volkmar Tanneberger, a Volkswagen márka elektromos és elektronikai fejlesztésekért felelős igazgatója, valamint Prof. Dr. Thomas Form, a Volkswagen Csoport kutatási részlegének az elektronikai és járműkutatásokért felelős igazgatója vette át január 6-án délelőtt a Las Vegas-i CES kiállításon.

A V-Charge a Valet Charge (parkolószolgálat és töltés) kifejezésből ered, amely az automatizált parkolásnak és az elektromos járművek automatizált töltésének intelligens jövője felé vezető utat jelöli ki.

Az Egyesült Államokban különösen népszerű a kényelmes parkolószolgálat (valet parking): azaz amikor az úti célhoz megérkezve egy kocsirendező átveszi az autót és leparkolja. Igény esetén induláskor a kocsirendező vissza is hozza a gépkocsit a tulajdonosnak. Így nem kell az időt rabló parkolóhely-kereséssel foglalkoznia.

A V-Charge projekt ezt gondolja tovább, a parkolóhely-keresés és az elektromos járművek töltésének automatizálását helyezve a középpontba. A rendszer lényege, hogy a jármű magától keres egy olyan szabad parkolóhelyet, amelyet elláttak a töltéshez szükséges infrastruktúrával, majd indukciós technológiával feltölti az akkumulátorait. A feltöltés befejeztével szabaddá teszi a töltőhelyet egy másik elektromos járműnek, saját magának pedig önállóan keres egy hagyományos parkolóhelyet. A gyalogosokat, a kerékpárosokat és a többi járművet a gépkocsiba épített kamerák, illetve ultrahangos érzékelők segítségével felismeri a rendszer, így a jármű „vegyes forgalomban” is közlekedhet.

Az Auto Bild és a Computer Bild 2013 óta osztja ki a „Connected Car Award“ díjat a hálózatba kapcsolt autók kitüntetéseként, minden területre kiterjedően. A két magazin szakemberei előzetes válogatással összeállítottak egy listát, amelyről az olvasók online szavazással kiválaszthatták a kedvenceiket kilenc kategóriában.

25 éve Magyarországon az Opel

25 éves születésnapját ünnepli az Opel Magyarország, a cégeket – a gyárat és a kereskedelmi vállalatot – 1991 januárjában jegyezték be hivatalosan és akkor írta alá az Opel a márkakereskedői szerződést első tíz partnerével.

opel-astra-antall-jozsef-1992-autoaddikt

Az évfordulón Koncz Gábor ügyvezető igazgató a következőket mondta: „Büszkék vagyunk arra, hogy az Opel illetve anyacége, a General Motors volt az első nemzetközi autóipari cég, amely Magyarországon megjelent. Beruházást hozott ide, autó- és motorgyárat épített és létrehozta a márka kereskedelmi hálózatát. Szintén ipartörténeti elsőség, hogy az Opel gyártotta az első magyar személyautót, ikonikus képe lett a rendszerváltás időszakának, amikor Antall József miniszterelnök levezeti az első Opel Astrát a gyártósorról.”

Ugyanakkor az Opel aktuális elsőségekkel is büszkélkedhet. Koncz Gábor így folytatta: „ Ma Magyarországon Opelből fut a legtöbb, számuk megközelíti a félmilliót és ebből több, mint négyszázezret mi adtunk el – a négyszázezrediket valamikor tavaly szeptemberben. És végül még egy fontos elsőség: az elmúlt öt évben megszakítás nélkül az Opel állt az első helyen a hazai személyautó értékesítésben.”

Hogyha ma magyarországi autóiparról beszélünk, már senki sem kapja föl a fejét, pedig ez a rendszerváltás előtt, jó 25 éve éppoly „eretnek” gondolatnak számított, mint mondjuk a szabad határátlépés. Érdekes módon a 80-as évek végén, amikor megindult az a demokratizálódási folyamat, amely az első szabad választásokhoz vezetett, havonta röppentek föl a hírek a lehetséges magyarországi személyautó gyártásról – nem véletlenül. A KGST munkamegosztásban Magyarországnak jutott autóbusz és teherautó gyártás, de személyautó nem. Így a személyautó gyártásról szóló hírek éppúgy az adott rendszer kereteit feszegették, mint a demokratizálódási folyamat politikai lépései.

A világ akkori legnagyobb autóipari cége, a General Motors a 80-as évek végén európai leányvállalatának, az Opelnek a motorgyártó kapacitását kívánta bővíteni és tudatosan Közép-Európában keresett megfelelő helyet, hiszen az ottani alacsonyabb gyártási költségek nyilvánvaló versenyelőnyt jelentettek. Ez a térség azonban olyan ismeretlen terep volt, amely az előnyök mellett jócskán rejtett kockázatokat is. Ezért rendelt az Opel független szakértőktől egy olyan tanulmányt, amely ezeket az előnyöket és kockázatokat tette mérlegre.

A több országra kiterjedt vizsgálódás eredménye az volt, hogy a nyolcvanas évek végén egyértelműen a piacgazdaságban kiépítésében előrébb tartó Magyarország nyújtotta a legmegfelelőbb gazdasági, pénzügyi, politikai és infrastruktúrális környezetet egy ilyen beruházáshoz. De hogyan lett a motorgyári projektből magyar autó?

Már a magyar kormánnyal folytatott tájékozódó megbeszéléseken vetődött föl – magyar részről – egy autógyártó üzem létrehozása. A felvetést az Opel vezetői érdeklődéssel fogadták. Akkoriban az import autókat még jelentős vám és illeték terhek sújtották, tehát egy hazai gyártás egyértelmű piaci előnyökkel kecsegtetett.  Végül a szentgotthárdi projekt kibővült egy – elsősorban a hazai piacra dolgozó – személyautó gyárral és az erről szóló megállapodást 1990 júliusában írták alá a magyar kormány és az Opel képviselői.

1990 őszén a Budapesti Nemzetközi Vásár – népszerű nevén a BNV – egyik igazi attrakciója volt, hogy ott hivatalos kiállítóként megjelent az Opel. Az akkori teljes modellpaletta – a szögletes Corsától, a Kadetten, a Vectrán és a szenzációs Calibrán át az Omegáig – ott parkolt a murvás külső kiállítási területen. Ezzel egyidőben egy budapesti sajtóértekezleten az Opel anyavállalatának, a General Motors-nak (GM) az európai alelnöke bejelentette: az Opel létrehoz egy kereskedelmi céget és egy gyárat is Magyarországon.

A hivatalos kezdet 1991 januárjára datálódik.  Huszonöt éve, ekkor jegyezték be General Motors Autóforgalmazó Kft-t, amely még abban a hónapban megkötötte az első tíz Opel márkakereskedői szerződését hazai partnereivel. A szentgotthárdi gyár (Autóipari Kft) bejegyzése pedig egy olyan masszív ipari háttér megteremtésének volt az első mérföldköve, amely az Opel hazai sikereihez mind a mai napig jelentősen hozzájárul.

Az Opel magyarországi jelenlétének történelmi pillanata volt, amikor 1992 márciusában Antall József miniszterelnökkel a volán mögött legördült a szalagról az első magyar autó, az első Opel Astra. Az első Astrát – amelyet az Opel a budapesti Közlekedési Múzeumnak ajándékozott – 1998-ig, ameddig a hazai gyártás tartott, több mint 80.000 követte.

Szentgotthárdon azóta is készülnek motorok és hengerfejek a különböző Opel modellekhez. Sőt, szinte napra pontosan húsz évvel az első magyarországi Opel projekt bejelentése után az Opel újabb, ezúttal félmilliárd euro értékű beruházást jelentett be, amelynek révén a világ legkorszerűbb, legrugalmasabb motorgyára épült fel Szentgotthárdon alig több mint két év alatt.

2012. szeptemberében Orbán Viktor miniszterelnök avatta fel a Flex motorgyárat, ahol azóta az Opel három legújabb motorcsaládjának „tagjai” készülnek. Kis- és közepes benzinmotorok és közepes méretű (1.6-os) dízelek egyre újabb változatai kerülnek le a sorokról. A tavaly debütált új Opel Astrába már kizárólag szentgotthárdi motorokat szerelnek. Az elmúlt években a beruházás további 200 millió Euróval, a kapacitás pedig százezerrel bővült az eredeti projekthez képest. A létszám pedig 2010 óta ezer fővel nőtt.

Magyarországon az Opel mind a mai napig a legépszerűbb márka, a statisztikák szerint Opelből fut a legtöbb a magyar utakon (több, mint 480.000). Az elmúlt öt év mindegyikében az Opel volt a legnagyobb számban eladott személyautó Magyarországon. A márka egész Európában itt nálunk a legnépszerűbb, itt a legnagyobb az Opel piaci részesedése (jelenleg 11,5%).  Az Opel kereskedői- és szervízhálózata az ország egészét lefedi – ez a háttér is nagyon fontos a márka sikere szempontjából.

Végül a  25 év számokban: az Opel Magyarország kereskedelmi szervezete 1991 januárja és 2015 decembere között összesen 404.425 autót értékesített.  Szentgotthárdon 1992 és 1999 között 80.835 Opel Astra és 4.404 Vectra hagyta el a gyártósort. Motorokból 1992 júniusa óta 8.268.006 készült, hengerfejből pedig 1997 óta 6.364.051. (2015. év végi adat)

Volt Lamborghini-vezér irányítja a Genesis fejlesztéseit

Manfred Fitzgerald a Hyundai Motor szöuli vállalati központjából alelnöki minőségben fogja irányítani a Genesis márka stratégiáinak kialakítását, illetve végrehajtását.

genesis-manfred-fitzgerald-autoaddikt

Annak érdekében, hogy a Genesis márka stabilan megvethesse lábát a nemzetközi luxusautó-piacon, Fitzgerald kulcsszerepet vállal a márkastratégiai, marketing és egyéb üzleti tevékenységekben.

Fitzgerald tizenkét évig volt a Lamborghini formatervezési és márka-igazgatója. Irányításával  prototípusgyártó márkából prémium autómárkává vált és tízszeresére növelte eladásait a Lamborghini.

genesis-logo-hyundai-autoaddikt

Az 52 éves Manfred Fitzgerald húszéves szakmai tapasztalattal rendelkezik a luxusautó-márkákhoz kapcsolódó stratégiai és marketing feladatok ellátása terén. Közvetlen munkatársa lesz Luc Donckerwolke-nak, aki a Hyundai Motor formatervezési központjának igazgatójaként a Genesis márka Prestige formatervezési részlegét vezeti majd.

Csúcson a BMW, ötödszörre is megdőlt az éves értékesítési rekord

Világszerte összesen 2 247 485 átadott BMW, MINI és Rolls-Royce modellel a BMW Group fennállásának eddigi legeredményesebb évét hozta a 2015-ös esztendő, amely a BMW és a MINI történetében egyaránt újabb értékesítési rekordot állított fel. A BMW i divízió eközben mintegy 30 000 jövőbe mutató négykerekűt adott át ügyfeleinek a világ minden táján.

bmw-320d-touring-teszt-autoaddikt-011

A BMW Group történetének eddigi legsikeresebb éves értékesítési mutatóját hozta a 2015-ös esztendő, amellyel a vállalatcsoport immáron sorozatban ötödszörre szárnyalta túl előző éves értékesítési volumenét. Tavaly összesen 2 247 485 darab BMW, MINI és Rolls-Royce modellt értékesített világszerte a vállalatcsoport, amely 6,1 százalékos emelkedés a 2014-ben átadott négykerekűekhez képest. Decemberben mindeközben 213 537 darab BMW, MINI és Rolls-Royce modell kelt el a világ minden táján, amely 0,8 százalékos csökkenés az előző év decemberéhez képest.

„2015-ben nem kevesebb, mint tizenöt vadonatúj vagy felfrissített modellünk érkezett meg a nemzetközi piacra, egész éves értékesítési volumenünk pedig kiválóan szemlélteti, hogy ezen modellek mennyire népszerűek ügyfeleink körében” – kommentálta a vállalatcsoport éves értékesítési eredményeit Dr. Ian Robertson, a BMW AG igazgatótanácsának értékesítésért és BMW-marketingért felelős tagja Detroitban, a 2016-os Észak-Amerikai Nemzetközi Autószalon nyitónapján. „Az egyes piacokon tapasztalható gazdasági nehézségek ellenére, vállalatcsoportunk egész évben stabilan tudta növelni értékesítését. 2016 is minden bizonnyal kihívásokkal teli év lesz, ezért a sikereink fenntartása érdekében kiemelten fontos az, hogy továbbra is rugalmasan viszonyuljunk a piac által támasztott feltételekhez” – mondta Dr. Ian Robertson.

A vállalatcsoporttal párhuzamosan a BMW is ötödik egymást követő éves értékesítési rekordját könyvelhette el 2015 végén: a bajor gyártó 1 905 234 járművet adott át ügyfeleinek világszerte, amellyel 5,2 százalékkal múlta felül a 2014-ben értékesített darabszámot. A decemberben átadott 176 681 modell 0,7 százalékkal maradt el az előző decemberben elért, rekordszintű teljesítménytől.

A BMW modellsorozatai szinte kivétel nélkül felülmúlták 2014-es eladási mutatóikat. A BMW 2-es sorozat képviselőit az elmúlt évben 157 144 ügyfél választotta, amelynek kétharmadát, több mint 107 000 példányt a BMW 2-es Active Tourer és Gran Tourer modellek tettek ki, hatalmas értékesítési sikertörténetet érve el ezzel. Hasonlóan sikeres volt a BMW 4-es sorozat is, amelyből 2014-hez képest 27,4 százalékkal több, immáron 152 390 darab talált gazdára. A BMW X4 értékesítési mutatója több mint megkétszereződött 2015-ben: az 55 050 átadott példány 153,8 százalékos növekedésnek felel meg. A világszerte hatalmas népszerűségnek örvendő BMW X modellcsalád éllovasa továbbra is a BMW X5, amelyből tavaly globálisan 168 143 modell kelt el. A 14,1 százalékos növekedést a BMW X6 terepkupé eladásai fokozzák: a 46 305 példány több mint 50 százalékos javulást jelent.

2015-ben 29 513 innovatív modellt adott át ügyfeleinek a BMW i divízió, amely 65,9 százalékos értékesítési növekedés a 2014-es adatokhoz képest. A világ első elektromos meghajtású prémium kisautójának számító BMW i3 modellből 24 057 darab talált gazdára, ami 49,9 százalékos emelkedés, miközben a BMW i8 plug-in hibrid sportautót 5 456 ügyfél választotta.

338 466 darabos éves értékesítésével a MINI 2015-ben története eddigi legsikeresebb esztendejét zárta, az eladási mutató kereken 12 százalékos javulásával. A háromajtós MINI-ből 127 194 példány (+ 0,2 százalékos növekedés), míg ötajtós testvéréből 94 788 modell fogyott a január és december közötti időszakban. A vadonatúj MINI Clubmant, amely 2015 októberében érkezett meg a piacra, december végéig világszerte 8 003 ügyfél választotta.

„Rendkívül elégedettek vagyunk, amiért gyökeresen felfrissített modellpalettánk minden korábbinál színesebb és meggyőzőbb kínálata a MINI történetének eddigi legeredményesebb éves értékesítési mutatóját hozta. A háromajtós MINI népszerűbb, mint valaha, az ötajtós kivitel pedig újabb és újabb ügyfeleket csábít el. Biztos vagyok benne, hogy a vadonatúj MINI Cabrio, amely márciusban debütál a nemzetközi piacon, 2016-ban újabb lendülethez segíti majd a márkát. Globális sikertörténetünk az abszolút bizonyíték arra, hogy jó irányba tartunk” – fogalmazott Peter Schwarzenbauer, a BMW AG igazgatótanácsának MINI-, BMW Motorrad- és Rolls-Royce-ágazatokért felelős tagja.

A Rolls-Royce Motor Cars 112 éves történetének második legeredményesebb esztendejeként könyvelheti el a 2015-ös évet. A Goodwood-i gyártó tavaly összesen 3 785 luxusautóval kedveskedett ügyfeleinek, amely 6,8 százalékkal múlja alul a 2014-es év minden tekintetben rekordnak számító, 4 063 darabos éves értékesítési mutatóját. 2015-ben a Rolls-Royce fejedelmi modelljei iránt világszerte erős érdeklődés mutatkozott, amely alól egyedül Kína a kivétel, ahol jelentős gazdasági megszorítások hátráltatják a luxus kategóriájú járművek térnyerését. Az ügyfelek legkedveltebb luxusautója ezúttal is a Wraith és a Ghost modell volt, miközben a vállalat modellpalettájának csúcsán továbbra is a Phantom trónol, a világ elsőszámú luxusautó-szimbólumaként. A vadonatúj Rolls-Royce Dawn szeptemberben mutatkozott be a 2015-ös Frankfurti Nemzetközi Autószalonon, házon belül minden korábbi előrendelési rekordot megdöntve. A modell első tulajdonosai 2016. második negyedévében vehetik át kedvencüket.

A vállalatcsoport globálisan kiegyensúlyozott értékesítési stratégiájának megfelelően a BMW Group 2015-ben világszerte mindegyik régióban értékesítési növekedést könyvelhetett el.

Európában közel egymillió vadonatúj BMW és MINI modell talált gazdára 2015-ben: a 999 669 átadott modell 9,4 százalékos növekedésnek felel meg. A kontinens legtöbb régiója kétszámjegyű értékesítési gyarapodást ért el a január és december közötti időszakban: a BMW Group negyedik legnagyobb piacának számító Nagy-Britanniában 230 652, míg Franciaországban 77 577 modell kelt el. Előbbi 12,7 százalékos, utóbbi kereken 15 százalékos értékesítési fejlődés. Ez idő alatt a dél-európai országok is jelentős növekedést mutattak: Spanyolország a 45 550 eladott modellel 19,2 százalékos, Olaszország pedig 71 173 darabos értékesítésével 12,3 százalékos javulást ért el.

Az amerikai kontinensen idén 2,8 százalékkal több BMW és MINI modellt értékesített a vállalatcsoport, mint 2014-ben: a 494 629 négykerekűből 404 537 példányt az Egyesült Államokban helyeztek forgalomba, amely 2,2 százalékkal múlja felül az egy évvel korábbi mutatót. Amíg Kanadában a 42 052 eladott autó 10,1 százalékos növekedést, addig Mexikóban a 17 475 átadott modell 17,3 százalékos gyarapodást eredményezett 2015-ben.

Ázsiában a BMW és MINI modellek éves értékesítési mutatója 4,2 százalékos javulással zárt, összesen 684 121 eladott autóval. A január és december közötti tizenkét hónapban csak Kínában 463 736 darab BMW és MINI modell talált gazdára, ami 1,7 százalékos emelkedést jelent. Dél-Koreában ez a szám 54 575, míg Japánban 69 199 modell: előbbi 17,6, utóbbi 8,1 százalékos fejlődésnek felel meg.

2015-ben a BMW Motorrad értékesítési mutatója ismét jelentősen túlszárnyalta az előző évi értékeket, így a gyártó immáron sorozatban ötödszörre múlta felül előző éves értékesítési volumenét. A 2014-ben értékesített 123 495 kétkerekűhöz képest a világszerte átadott 136 963 robogó és motorkerékpár 10,9 százalékos abszolút növekedést eredményezett 2015-ben. A december ugyancsak új rekordnak számító havi értékesítési mutatót hozott a BMW Motorrad történetébe: az előző decemberben regisztrált 7 032 modellhez viszonyított 7 497 eladott kétkerekű 6,6 százalékos gyarapodást jelent.

A BMW Group értékesítési eredményei 2015 decemberében és az egész év során

2015 decemberében 2014 decemberéhez képest 2015-ben 2014-hez képest
BMW Group autók 213 537 – 0,8% 2 247 485 + 6,1%
BMW 176 681 – 0,7% 1 905 234 + 5,2%
MINI 36 375 – 1,1% 338 466 + 12,0%
Rolls-Royce 481 – 1,8% 3 785 – 6,8%
BMW Motorrad 7 497 + 6,6% 136 963 + 10,9%

Intelligens üzleti limuzin a tizedik generációs Mercedes-Benz E-osztály

A Mercedes-Benz jelentős lépést tesz a jövő irányába az új E-osztállyal. Az üzleti limuzin tizedik generációja stílusteremtő a letisztult és mégis érzéki formatervével, valamint kivételes minőségű, exkluzív belső terével.

mercedes-benz-e-osztaly-2016-autoaddikt-001

Az E-osztályban számos technikai innováció ünnepli világpremierjét – többek között új szintre emelkedik a kényelmes, biztonságos vezetés, az asszisztens rendszerek pedig új dimenziót nyitnak. Az infotainment és kezelőrendszerek emellett teljesen új élményt kínálnak. Ugyancsak példaértékű, hogy az új fejlesztésű, könnyű dízelmotor és a rekorder aerodinamikai értékek a szegmensben új mércét állítanak a hatékonyság tekintetében, miközben az új, opcionálisan elérhető többkamrás légrugózás kivételes kényelmet és dinamizmust szavatol. Innovációi az

E-osztályt az üzleti szegmens legintelligensebb limuzinjává emelik – például az Aktív sávváltás asszisztensnek köszönhetően, mellyel a vezető fáradtság nélkül kormányozhat át a kiválasztott sávba.

„Az E-osztály a Mercedes-Benz márka lényegét jeleníti meg, a múltban már számtalanszor helyezte magasabbra a mércét a felső-középkategóriában. Most ezeket a hagyományokat meglovagolva a jövőbe kormányoz számos csúcskategóriás innovációjával. Az új E-osztály még egy lépést tesz a teljesen autonóm közlekedés felé, emellett fokozott hatékonyságot, biztonságot és kényelmet kínál, ráadásul úgy csökkenti a vezetés közbeni stresszt, hogy közben intenzívebb autóvezetési élményt kínál” – mondta Prof. Dr. Thomas Weber, a Daimler AG vezetőségi tanácsának tagja, a Mercedes-Benz Cars fejlesztési részlegének és a csoport kutatásainak vezetője.

 

Kupé-vonalak és erőt sugárzó kiállás

Az új E-osztály szofisztikált, magabiztosan stílusos és sportos. Elődjével összehasonlítva a tengelytáv 65 mm-rel növekedett (2939/2874), miközben a teljes hossz 43 mm-rel gyarapodott (4923/4880). Formája a Mercedes-Benz szedánok jellegzetes arányait tükrözi. A hosszú motorháztető a kupészerű tetővonallal egy izgalmas sziluettet hoz létre, mely széles hátsó traktusban végződik. Az erőteljesen kiszélesített karosszériát rövid túlnyúlások, hosszú tengelytáv, nagy kerekek és feszített formák jellemzik, melyek friss, stílusos és dinamikus összképet nyújtanak. Ezzel az érzéki letisztultsággal az E-osztály tökéletesen megfelel a Mercedes-Benz formatervezési filozófiájának.

mercedes-benz-e-osztaly-2016-autoaddikt-005

Az erőteljes orrkialakítás az eltérő formai és felszereltségi csomagoknak megfelelően különböző lehet. Az alapverzió a klasszikus Mercedes-hűtőrácsot viseli a motorháztetőn található csillaggal. Az EXCLUSIVE line is ezt a vonalat képviseli, csak részletgazdagabb kialakítással. Az AVANTGARDE és AMG Line modellek egyértelműen sportos hűtőrácsot kapnak, középen nagy Mercedes-csillaggal. Mindegyik verzió jól elkülöníthető karaktert kölcsönöz az E-osztálynak, a személyre szabhatóság egyedi szintjét elérhetővé téve, és garantálva, hogy mindegyik modell kilóg majd a tömegből.

Hátul a kerékjárati ívek feletti széles vállak az E-osztálynak félreismerhetetlenül izmos kiállást biztosítanak. Az egyetlen egységből készülő hátsó lámpák kétrészes kialakítása egyértelműen a Mercedes-Benz szedán családjának legújabb tagjaként azonosítja az E-osztályt. Az opcionálisan elérhető hátsó lámpák különleges csillagporszerű hatást keltenek, amely a Tejútra, vagy éppen egy sugárhajtású motor fényeire emlékeztetnek. Ezt a „csillagpor-hatást” különleges fényvisszaverési technológia teszi lehetővé, mely premierjét az E-osztályban ünnepli.

A belső formatervezés magasabb szintje

Az új E-osztály belső tere az érzelem és az intelligencia összeolvadásáról tesz tanúbizonyságot. A Mercedes-Benz formai filozófiáját megtestesítő sarokkövek elkülöníthető formákkal és érzéki lendülettel egyesülnek. Az opcionális extrák között két újgenerációs, nagyfelbontású kijelzőt találunk, melyek 12,3 colos, szélesvásznú méretet tesznek elérhetővé – elsőként a szegmensben. A közös üvegburkolatuk alatt a két kijelző egyetlen szélesvásznú megjelenítővé olvad össze, amely lebegő hatást kelt, miközben erősíti a belső tér horizontális kialakítását. A szélesvásznú egységben a hagyományos műszercsoporthoz hasonlóan virtuális műszereket találunk a vezető közvetlen látóterében, valamint egy központi kijelzőt a középkonzol felett. A vezető három különböző stílus közül választhat a műszercsoport számára: a „Classic”, a „Sport” és a „Progressive” eltérő hangulatot sugároznak.

mercedes-benz-e-osztaly-2016-autoaddikt-007

Az autók világában a kormánykeréken elsőként találhatunk érintésérzékeny vezérlő gombokat. Ezek egy okostelefon felületéhez hasonlóan precízen reagálnak a hosszanti vagy függőleges húzásokra, lehetővé téve a vezető számára a teljes infotainment rendszer használatát – csupán ujjmozdulatokkal. Mindezt anélkül, hogy a vezetőnek a kezét le kellene vennie a kormánykerékről, ez pedig a lehető legkisebb mértékben tereli el a figyelmét az útról.

A központi rendszer további vezérlői között találhatunk egy érintőfelülettel rendelkező vezérlőt a középkonzolon, amely kézírást is képes felismerni, de jelen van a LINGUATRONIC beszédvezérlési rendszer is. A legfontosabb funkciók közvetlen gombokat kaptak, így például a légkondicionáló berendezés kezelésére, és – ismételten elsőként – bizonyos vezetési segédrendszerek ki- és bekapcsolására.

Az új, intelligens grafikus kialakítás a nagyfelbontású megjelenítéssel és animációkkal, a leegyszerűsített logikával tovább fokozza ezt a teljesen új kezelési élményt. A tágas belső tér emellett a luxus kategória eleganciáját kimért sportossággal vegyíti.

Intelligens anyaghasználat

Kivételes minőségű anyagok határozzák meg a belső tér stílusát. A hajók hangulatát idéző nyílt pórusú, elegánsan ívelő fabetétek, az intarziák modern interpretációja és az újszerű fémbetétek egyaránt feltűnnek a lehetőségek között. Az autentikus anyaghasználat az ajtók és az övvonal bőrborításával folytatódik bizonyos felszereltségeknél.

Az anyagok/színek koncepcióját legalább ilyen figyelemmel alkotta meg a csillagos márka. A barna számtalan árnyalatát kínálva olyan új, vonzó kombinációk jöttek létre, mint a mogyoróbarna/macchiato és a nyeregbarna/macchiato kettőse. Ez magas fokú személyre szabhatóságot tesz lehetővé.

Hangulatvilágítás 64 színben

A belső tér megvilágítása a tartós, energiahatékony LED-technológiát használja. A különböző felszereltségi szinteken elérhető hangulatvilágítás is így tesz, és 64-féle színváltozatával a személyre szabhatóság csúcsát jelenti. A középső kijelző, a műszerfali betétek, a középkonzol tárolói, a kapaszkodók, az ajtózsebek, az első és hátsó lábtér, a tetőkonzol és az opcionális Burmester high-end 3D surround hangrendszer magas hangsugárzói is részesülnek a hangulatos fénysugarakból.

Üléskialakítás: első osztály

Az új E-osztály belső terét illetően ki kell emelni az üléseket. Ergonomikus, szoborszerű kialakításuk a Mercedes-Benz hagyományosan hosszú távú utakra alkalmas kényelmét kifinomult, sportos megjelenéssel egyesíti, mely egyedi kialakítással mindegyik felszereltségi szinten elérhető. A szegmensben szintén újdonságként debütál a Hőkomfort csomag fűthető kartámasszal, mely az ajtókon és a középkonzolon található felületeket fűti igény esetén.

mercedes-benz-e-osztaly-2016-autoaddikt-008

Az új E-osztály szedán hátsó ülései háromrészes, 40-20-40 százalékos arányú dönthetőséggel rendelkeznek, kivételes sokoldalúságot biztosítva. A középső kartámaszban tárolót és két pohártartót is találunk. Opcionálisan táblagép tartó is kérhető a hátsó utasok számára.

Új motorgeneráció

Az új E-osztály kétféle motorral lesz elérhető a piaci start idején: az E 200 négyhengeres benzinmotort, az E 220 d pedig teljesen új négyhengeres dízelmotort kínál.

A piaci indulást követően további modellvariánsok lesznek elérhetőek, beleértve a hibrid technológiás E 350 e-t. A konnektoros PLUG-IN HYBRID lenyűgöző dinamizmussal és hatékonysággal rendelkezik, egy feltöltéssel mintegy 30 kilométernyi teljesen elektromos, vagyis emisszió-mentes közlekedést tesz lehetővé. Négyhengeres benzinmotorja az erőteljes elektromotorral együtt 279 lóerős (205 kW) rendszerteljesítményt kínál 600 Nm nyomatékkal együtt. Ennek köszönhetően az E 350 e egy nagyteljesítményű sportautó menetteljesítményét nyújtja, miközben kevesebbet fogyaszthat, mint egy kisméretű, kompakt autó.

A legerősebb dízel variáns továbbfejlesztett SCR kipufogó-technológiával rendelkező hathengeres motort kap 258 lóerős (190 kW) teljesítménnyel és 620 Nm nyomatékkal.

További variánsként csatlakozik a kínálathoz az E 400 4MATIC, melynek hathengeres benzinmotorja 333 lóerőt (245 kW) teljesít, és 480 Nm nyomatékkal rendelkezik.

Kiemelkedően hatékony motorok

Modell Hengerűr-

tartalom, cm3

kW/lóerő Nm 0-100 km/h

mp

l/100 km CO2

g/km

E 200 1991 135/184 300 7,7

 

5,9 132
E 220 d

 

1950 143/195 400 7,3 3,9 102
E 350 d 2987 190/258 620 5,9 5,1 133
E 350 e 1991 205/279 600 6,2 2,1 49

Előzetes adatok

Későbbi további típusok egészítik ki a motorpalettát, beleértve az új, négyhengeres dízelmotor 150 lóerős (110 kW) változatát. A benzinmotorok kínálata négyhengeresek különböző verzióit öleli fel 184-től 245 lóerőig (135-től 180 kW-ig), valamint egy 333 lóerős (245 kW) hathengerest.

Az új E-osztály összes hajtásláncához szériában jár az ECO start-stop funkció. A benzinmotorok megfelelnek az EU 6-os emissziós előírásoknak, miközben az új OM 654 négyhengeres dízelmotor már a jövőbeli RDE határértékeket szem előtt tartva született meg.

Teljesen új négyhengeres dízelmotor

Az új, négyhengeres dízelmotor a Mercedes-Benz teljesen új motorcsaládjának megszületését jelképezi, és a hatékonyság új dimenzióit teszi elérhetővé. Emellett rövidebb és kisebb, mint elődje, köszönhetően a csökkentett hengertávolságnak (90 mm a 94 mm helyett). Az elődhöz képest kisebb, közel kétliteres hengerűrtartalom ellenére az új dízel erőforrás 195 lóerőt/143 kW-ot teljesít az

E 220 d-ben, miközben az NEFZ vegyes fogyasztási ciklusán mindössze 3,9 l/100 km-es értéket ér el, amely 102 g/km-es CO2-kibocsátásnak felel meg. Ezt az értéket eddig csak sokkal kisebb járművek tudták teljesíteni.

A négyhengeres egység kivételesen kifinomult, alaphelyzetben egylépcsős turbófeltöltéssel és változó turbina-geometriával rendelkezik. A hengerfej és a forgattyúház szintén alumíniumból készült. A Mercedes-Benz által kifejlesztett NANOSLIDE felszíni bevonat csökkenti a súrlódást a henger felülete és az acél dugattyúk között.

mercedes-benz-e-osztaly-2016-autoaddikt-006

Kilencsebességes automataváltó

A piaci bevezetéskor az összes modell az új 9G-TRONIC kilencsebességes automataváltót kapja szériában. Ez gyors váltásokat és alacsony motorfordulatszámot tesz lehetővé, amely különösen előnyös a hatékonyság és a zajszint szempontjából.

Futómű – sportos kényelem

Az új E-osztály futóműve agilis vezetési élményt kínál kanyargós úton a kategóriában elérhető lehető legnagyobb rugózási kényelem mellett. A szedán szériában acélrugókkal érkezik. Ehhez három DIRECT CONTROL futómű áll rendelkezésre szelektív lengéscsillapítással:

  • Komfort futómű
  • Kényelmes Avantgarde futómű sportosabb karakterrel, 15 milliméteres ültetéssel
  • Sportos futómű adaptív lengéscsillapítással és 15 milliméteres ültetéssel, amely a klasszikus sport felfüggesztést helyettesíti

AIR BODY CONTROL többkamrás légrugózás

Az új E-osztály a szegmens egyetlen képviselőjeként felszerelhető többkamrás légrugózással is. A rendszer előnyei: a hátsó rugók három, és az első rugók két különböző méretű kamrája lehetővé teszi a három fokozatban történő szabályozását annak, hogy mennyire feszesen reagáljon a futómű. Ennek köszönhetően az utasok puha rugózást élvezhetnek alapvetően, és a magas fokú menetstabilitás biztonságos érzetét kapják a sebesség növekedésével.

Emellett az érzékenyen és gyorsan reagáló AIR BODY CONTROL többkamrás légrugózás elöl-hátul önszintező a kivételes rugózási kényelem érdekében, terhelt járműnél is. Automatikusan állítja az autó magasságát a sebességtől függően, és például csökkenti az üzemanyag-fogyasztást autópályán a szabad magasság csökkentésével. Rossz úton vagy felhajtásoknál a szintmagasság-állítóval gombnyomásra megnövelhető a magasság.

A többkamrás légrugózáshoz folyamatosan működő, elektronikusan vezérelt lengéscsillapítás jár, amely az egyes kerekek csillapítását egymástól függetlenül automatikusan állítja be az aktuális vezetési helyzetnek és az útviszonyoknak megfelelően. Ez jól jön például hirtelen elkerülő manővereknél vagy rossz úton való közlekedésnél. A rendszer emellett különlegesen jól szigeteli a zajokat és az abroncsok vibrációját, kivételes rugózási kényelmet és kiváló menetdinamikát garantál.

A DYNAMIC SELECT kapcsoló a műszerfalon lehetővé teszi az AIR BODY CONTROL négy üzemmódja közötti választást: “Comfort”, “ECO”, “Sport” és “Sport+”. A további “Individual” lehetőség a jármű egyéni igénynek megfelelő személyre szabását teszi lehetővé.

A vezetési asszisztens rendszerek következő generációja

A Mercedes-Benz az új biztonsági és asszisztens rendszerekkel magasabb szintre emeli a biztonságot, a kényelmet és a járművezető tehermentesítését.

A szériafelszereltség részét képezi az Aktív fékasszisztens. A rendszer figyelmezteti a járművezetőt a veszélyt jelentő baleseti szituációkra, vészfékezés során optimálisan támogatja, vészhelyzetben pedig automatikus, önálló fékezésre képes. A lassan haladó, lassító vagy éppen álló járműveken felül például a jármű előtt átkelő gyalogosokat is felismeri a veszélyzónán belül.

Szintén az alapfelszereltség részét képezi az ATTENTION ASSIST éberségfigyelő rendszer állítható érzékenységgel, amely figyelmezteti a vezetőt, ha figyelmetlenséget vagy fáradtságot észlel. Továbbá szériában jár az Oldalszél-asszisztens, ami különösen erős, oldalirányból érkező széllökések esetén támogatja hatékonyan a sofőrt a sávelhagyás megakadályozásában.

mercedes-benz-e-osztaly-2016-autoaddikt-009

Az opcionális Vezetői segédrendszerek csomagba, amely az új E-osztályt a kategória legintelligensebb limuzinjává teszi, a következő asszisztens rendszerek tartoznak:

  • DRIVE PILOT: ezzel a rendszerrel a Mercedes-Benz egy újabb lépést tett az autonóm közlekedéshez vezető úton. Mostantól a DISTRONIC távolságtartó rendszer autópályákon és országutakon nem csupán a megfelelő követési távolságot képes automatikusan tartani, hanem első ízben követni is képes az előttünk haladó járművet, egészen 210 km/h sebességig. A funkció ezáltal tehermentesíti a járművezetőt, hiszen nem csupán a fékezésektől és gyorsításoktól kíméli meg, de a kormányzás asszisztens révén a sávtartásban és kanyarodáskor is segíti. Szintén egyedülálló: 130 km/h sebességig a rendszer a jármű környezetében lévő többi járműhöz és a párhuzamos közlekedéshez igazodva akkor is képes aktívan dolgozni, ha az útfelfestések nem egyértelműek (például építési munkálatoknál). Ennek köszönhetően a Drive Pilot a járművezetőt dugókban vagy sűrű járműoszlopokban történő haladás során is hatékonyan tehermentesíti. Mindezeken felül a kibővített újra-elindulási funkció is jelentős mértékben segíti a sofőrt azáltal, hogy a DISTRONIC távolságtartó rendszer autópályákon vagy autópályákhoz hasonló utakon egy-egy állóra fékezést követően immár akár 30 másodpercnyi állás után is képes magától újra mozgásba hozni a járművet. További stresszmentesítő újítás: a COMAND Online-nal kombinálva a külön bekapcsolható Sebességkorlátozás asszisztens részfunkció a kamera által felismert sebességkorlátozásokat vagy a navigáció által ismert sebességhatárokat – például lakott területen belül 50 km/h-t vagy országutakon 90 km/h-t – magától betartja. A DRIVE PILOT innovációihoz mindezeken felül első ízben hozzátartozik egy Aktív sávváltás asszisztens. A radar- és kameraalapú asszisztens a járművezetőt többsávos utakon segíti a sávváltásban az autó átvezetésével a sofőr által kiválasztott sávra – például előzések során. Amennyiben a vezető az irányjelzőt minimum két másodpercig működteti, az Aktív sávváltás asszisztens aktív kormányzással segít átsorolni az adott oldali szomszédos sávba, amennyiben a sávot szabadnak látja a rendszer.
  • Aktív fékasszisztens útkereszteződés-funkcióval: a rendszer a szériában járó változathoz képest kibővített funkciókat tartalmaz, és szélesebb sebességtartományban képes felismerni a járműveket és a gyalogosokat. Ezen felül útkereszteződésekben illetve csomópontokban felismeri a keresztirányú forgalmat, és ha elmarad a járművezető reakciója, autonóm fékezésre képes, továbbá első ízben felismeri a feltorlódott kocsisor végét, és ilyen esetekben jóval korábban tud autonóm fékezést kezdeményezni. Ennek köszönhetően 100 km/h-t meg nem haladó sebességeknél a balesetek akár teljesen elkerülhetők, illetve magasabb sebességeknél lényeges mértékben csökkenthető azok súlyossága.mercedes-benz-e-osztaly-2016-autoaddikt-004
  • Kikerülés asszisztens: a szintén új opciónak számító Kikerülés asszisztens rendkívül hasznos kiegészítése az Aktív fékasszisztens gyalogosfelismerő funkciójának. Amennyiben a járművezető egy veszélyhelyzetben tudatosan vagy ösztönösen kikerülési manővert hajt végre, a funkció támogatást képes nyújtani úgy, hogy pontosan kiszámított kiegészítő kormányzási nyomatékokkal segíti a műveletet. Ez segít a sofőrnek abban, hogy a gyalogost kontrolláltan ki tudja kerülni, ezt követően pedig könnyebben visszaterelje a járművet a megfelelő helyzetbe, így biztonságosabban abszolválva a manővert.
  • Továbbfejlesztett asszisztens rendszerek: az új Vezetői segédrendszerek csomagba tartozó intelligens asszisztens rendszerekhez hozzátartoznak a jól ismert, azonban érzékelőiket és funkcióikat tekintve továbbfejlesztett rendszerek. Az Aktív sávtartó asszisztens a sávtartást korrigáló egyoldali fékbeavatkozások segítségével az akaratlan sávelhagyásokat szaggatott felfestések és balesetveszély esetén, például szembeforgalomnál vagy gyorsan előző járműveknél is meg tudja gátolni. Az Aktív holttérfigyelő asszisztens mostantól jellemző városi közlekedés során alacsony sebességeknél is képes figyelmeztetni az oldalirányú ütközésveszélyre, 30 km/h felett pedig – ahogy eddig – felismert oldalsó ütközésveszélyre az utolsó pillanatban kormányzási korrekcióval beavatkozik. A PRE-SAFE® PLUS a mögöttes forgalmat figyelve igyekszik elkerülni az ütközést, baleset esetén pedig próbálja mérsékelni a következményeket.  Mindezeken felül az új E-osztály újdonságainak tárháza a következőkkel bővült:
  • Távirányítású parkolássegéd: egy okostelefonos alkalmazás segítségével ez a rendszer első ízben teszi lehetővé kívülről a jármű parkolóházakban és parkolókban való önálló ki- és beparkoltatását, így nagyon szűk parkolóhelyeken is komfortos be- és kiszállást biztosít.
  • Car-to-X kommunikáció: 2013-ban a Mercedes-Benz volt az első gyártó, amely a járművek Car-to-Car (jármű a járművel) hálózatát egy utólag beszerelt megoldással szériaéretté tette. Ezt követi konzekvens módon a következő lépés, amellyel a világon először szériába kerül az első teljesen integrált Car-to-X megoldás. A mobilhálózat alapú információcsere a többi, például előttünk lévő járművek információit felhasználva messze előrelát. Ezáltal a járművezető az eddigieknél korábban értesülhet a fenyegető veszélyekről, például egy, az út szélén veszteglő lerobbant járműről, de például akár kemény esőzésekről vagy csúszós úttestről. Az új E-osztály az információkat fogadja és egyben szórja, a figyelmeztető üzeneteket a járműállapotok kiértékelésével a rendszer automatikusan kiértékeli, vagy ez manuálisan, a vezető révén is megtörténhet.
  • PRE-SAFE® oldalirányú impulzus: ez a rendszer a Vezetői segédrendszerek PLUS tartalma. Felismert oldalütközés esetén az ütközés előtti pillanatban a vezető vagy az utas preventív módon oldalra mozdul az ülésben a veszélytől távolabbi irányba. Ilyenkor a rendszer az ütközés oldalán a másodperc töredékrésze alatt felfúj egy légkamrát, ami az első ülések oldaltámaszában található. Ezáltal nagyobb lesz a távolság az ajtótól, az utasokra ható erők pedig mérséklődnek.
  • PRE-SAFE® Sound: ez a rendszer a belső füli emberi reflexre alapoz, amit stapedius reflexnek neveznek. A PRE-SAFE® Sound felismert ütközésveszély esetén a jármű hangszóróin keresztül egy rövid, hangos hangjelzést szólaltat meg, ami kiválthatja a stapedius reflexet, ami az utasok fülét ’természetes zajcsillapítással’ felkészíti a baleset erős zajterhelésére.
  • A nagyfelbontású MULTIBEAM LED fényszórók a lámpánként 84 darab egyenként vezérelhető, nagyteljesítményű LED által az úttestet automatikusan, eddig nem látott pontosságú fényelosztással és rendkívül világosan világítják meg, mégpedig a közlekedés többi résztvevőjének elvakítása nélkül. Ez annak köszönhető, hogy a bal- és jobboldali fényszórók fényeloszlása egymástól függetlenül irányítható, és a közlekedési szituációkhoz nagyon dinamikusan igazítható. Az Intelligens világítási rendszer tompított és távolsági fényvezérlése mindezeken felül első ízben teljesen digitálisan, bárminemű mechanikus aktuátor nélkül történik – világújdonságként ide sorolható a Dinamikus kanyarfény funkció is, ami szintén tisztán elektromos vezérlést kapott.
  • Digitális járműkulcs: ez a rendszer a Near Field Communication (NFC) technológián alapulva lehetővé teszi, hogy saját okostelefonunkat használhassuk járműkulcsként.

mercedes-benz-e-osztaly-2016-autoaddikt-003

Multifunkciós telefonálás – teljes összeköttetés, vezeték nélkül

Egy teljesen új infotainment-generáció debütál a COMAND Online rendszerrel felszerelt E-osztályokban. A kettős kijelző, a kormánykerék érintésérzékeny Touch Control gombjai és az új, intelligens grafikus dizájn mellett további technológiai csúcspontnak számít a Multifunkciós telefonálás. A rendszer lehetővé teszi a mobiltelefonok töltését, illetve az E-osztály külső antennájával történő összekapcsolódását – bárminemű vezeték vagy telefonbölcső használata nélkül. A vezeték nélküli indukciós töltés minden olyan eszközzel kompatibilis, amely gyárilag, vagy akár utólagosan támogatja a Qi-szabványt. A töltőfelület a középkonzol elülső tárolójába van integrálva, ahol legfeljebb 6 colos (15,2 cm) kijelző-átmérőjű telefonok elhelyezésére nyílik lehetőség. Az „NFC” logó megérintésére a rendszer a mobiltelefont a Near Field Communication (NFC) segítségével összekapcsolja a fejegységgel és a külső antennákkal. A telefonhívásokat ezt követően automatikusan a Bluetooth®-os kihangosítóra irányítja át az autó.

Háromdimenziós hangélmény

Az új E-osztály szériafelszereltségeként elérhető Mercedes-Benz által kifejlesztett Frontbass rendszer különleges hangélményt kínál. Rezonanciás kamraként kihasználja a karosszéria kereszt- és hossztartóit a mélysugárzók számára. A jármű továbbá felszerelhető az opcionálisan elérhető, 23 hangszórós Burmester® high-end 3D surround hangrendszerrel, mely az utazóknak olyan hangélményt garantál, mely egy koncertterem akusztikáját teremti meg, és a tetőbe épített hangszórókkal háromdimenziós hanghatást kelt.

Robosztus, mégis könnyű karosszéria

A kivételesen merev karosszéria jó alapokat szolgáltat a kiemelkedő menetstabilitáshoz, miközben lenyűgözően csendes és vibrációmentes utazást tesz lehetővé, magas fokú ütközésbiztonság mellett. Ennek elérése érdekében a Mercedes-Benz mérnökei a karosszéria magját az elődnél sokkal nagyobb arányban látták el alumíniummal és ultramagas keménységű acél elemekkel. Az első légterelők, a motorháztető, a csomagtérfedél, az orr, valamint a hátsó rész nagy arányban préselt vagy lemezelt alumíniumból készült. Ez a könnyűsúlyú felépítés csökkenti az üzemanyag-fogyasztást és lehetővé teszi a sportosan agilis menettulajdonságokat.

Széllel szemben

Az aerodinamikai teljesítmény egyike az E-osztály kivételes hatékonysága mögött rejlő okoknak. Itt az E-osztály új mércét állít fel a rekordot jelentő 0,23-as légellenállási együtthatóval (cd). Ennek eléréséhez az aerodinamikai szakértőknek számos részletet kellett optimalizálniuk és új ötleteket megvalósítaniuk. Például az AIRPANEL továbbfejlesztett elzáró rendszere – amely a legtöbb motorhoz elérhető EXCLUSIVE és alap szinten – a hűtőrács állítható belső lamelláit képes kinyitni, ha további hűtés szükséges. Továbbá egy második záró panel a rendszámtábla alatt található légbeömlőnél tovább fokozza a rendszer összteljesítményét. A szofisztikált aerodinamika minimalizálja a szélzajt és garantálja, hogy az E-osztály csendesebb még néhány luxuskategóriás modellnél is.

mercedes-benz-e-osztaly-2016-autoaddikt-002

A magyarországi induló listaár a Mercedes-Benz E 200 modell esetében 11.863.920 forint, míg az E 220 d modell esetében 12.523.850 forint, mely árak 2016. február 1-től érvényesek.

LEGFRISSEBB

Már alapból megkapjuk az 5 év vagy 200 000 km garanciát...

0
A Volkswagen magyarországi importőre, a Porsche Hungaria jelentős lépést tett a vásárlói elégedettség növelése érdekében: 2025. április 1-től minden újonnan megrendelt Volkswagen haszonjárműre alapfelszereltségként,...

TESZTJEINK