Főoldal Blog Oldal: 425

Emlékezetes felhasználói élmény a FordPass programmal

A Ford autógyártó, és mobilitási vállalattá alakul, s ennek keretében mutatja most be a FordPass platformot, amely újragondolja az autógyártó és a vásárló közötti kapcsolatot. A FordPass célja olyan élményt nyújtani az autótulajdonosoknak, mint amilyet az iTunes kínált a zenerajongóknak.

mark-fields-ford-pass-autoaddikt

A FordPass tagok bármikor kérhetnek tanácsot személyes mobilitási asszisztensektől (a FordGuide-októl), akik segítenek nekik megoldani a közlekedési problémáikat, hatékonyabbá tehetik a közlekedési szokásaikat, és megmutatják, hogyan kell előre parkolóhelyet foglalni. A tagok előre kiválaszthatják és kifizethetik parkolóhelyeiket; a FordHub központokban virtuálisan felépíthetik álomautójukat; hűséges tagságukért cserébe pedig jutalmat is kaphatnak.

”A Ford mindig is igyekezett javítani az emberek életminőségén,” mondta el Mark Fields, a Ford elnök-vezérigazgatója. ”Egy évszázaddal ezelőtt mi mutattuk be az autókat a világnak, ma pedig meggyőző palettát kínálunk a személyautók, SUV-modellek, teherautók és elektromos autók terén. A következő lépés a vadonatúj FordPass platform bemutatása, és elmondhatom, hogy talán még nem is volt ennyire forradalmi újításunk.”

A FordPass tagság ingyenes azok számára is, akiknek nincs Ford autójuk. A platform hivatalosan áprilisban válik elérhetővé.

A FordPass a Ford Intelligens Mobilitás program része, aminek célja új szintre emelni az összeköttetést, a mobilitást, az önjáró autókat, a felhasználói élményt és az adatelemzést.

”Rengeteget tanulmányoztuk az emberek mobilitási problémáit, és azért hoztuk létre a FordPass programot, hogy szolgáltatásaival megkönnyítsük a fogyasztók életét,” magyarázta Fields. ”A FordPass figyel az emberek igényeire, és új módszerekkel teszi hatékonyabbá közlekedési szokásaikat.”

A FordPass négy téren is előnyöket kínál a tagok számára: a piactéren mobilitási szolgáltatásokat nyújt; a FordGuide szakemberek segítik a fogyasztókat a hatékonyabb közlekedésben; a hűséges tagok jutalmat kapnak; a FordHub központokban pedig bárki kipróbálhatja a Ford legfrissebb innovációit.

A piactér

A FordPass minden tagja beléphet majd a mobilitási szolgáltatásokat kínáló piactérre.

A Ford a Parkwhiz és a Parkopedia vállalatokkal együtt megkönnyíti a szabad parkolóhelyek megtalálását és a fizetést is, a FlightCar vállalattal együtt pedig egyszerűbbé teszi az autóbérlést és az autómegosztást. A jövőben az autómegosztás, az utazásmegosztás és a multimodális közlekedés terén is bővülnek a szolgáltatások.

A szolgáltatásokért a tagok a FordPay virtuális pénztárcájával fizethetnek, amely a FordPass platform része.

”A FordPass a kényelemről szól” – vélekedett Stephen Odell, a Ford globális marketingért, értékesítését és szolgáltatásokért felelős ügyvezető alelnöke. ”Az egész bámulatosan egyszerű: összekapcsoljuk a fogyasztókat a világgal.”

A Ford-tulajdonosok könnyedén kapcsolatba léphetnek az általuk választott kereskedővel, hogy egyeztessenek a karbantartási és egyéb szolgáltatások időpontjáról, vagy áttekintsék Ford Credit autófinanszírozási számlájuk részleteit.

A SYNC Connect rendszerrel felszerelt Ford autók tulajdonosai a FordPass platformon keresztül olyan extrákhoz is hozzáférhetnek, mint a távvezérléses indítás, nyitás és zárás, ellenőrizhetik az üzemanyag- és olajszintet, az akkumulátor töltöttségét és az abroncsnyomást, sőt autójuk helyzetét távolról is beazonosíthatják.

A FordGuide szakemberek

Senki nem szeretne egyszerűen csak adattá válni. Éppen ezért a FordPass tagok számára egyetlen gombnyomásra elérhetővé válnak a megbízható és nagy tudású FordGuide szakemberek.

ford-hub-autoaddikt

Amikor például egy FordPass tag úgy dönt, hogy parkolóhelyet szeretne foglalni egy koncertre, de nem tudja, hogyan kell ezt megoldani, csak meg kell nyomnia egy gombot az okostelefonján – és azonnal élő összeköttetés jön létre egy FordGuide asszisztenssel, aki felvázolja a lehetőségeket, és segít parkolóhelyet foglalni.

A szolgáltatás ingyenes, mivel a szakemberek célja nem az értékesítés, hanem az útmutatás és a segítségnyújtás.

Elismerés és FordPass Jutalmak

A FordPass Jutalmak az utazástól függetlenül élvezhetőbbé teszik a közlekedést.

A FordPass tagjai olyan egyszerű dolgokért is jutalmat kapnak, mint a taggá válás, a parkolóhely-foglalás vagy a FordGuide szakemberek felkeresése.

Amikor egy tag kapcsolatba lép a McDonald’s, a 7-Eleven vagy egyéb partnercégekkel, a FordPass különleges akciókkal és élményekkel jutalmazhatja őket.

”Szorosan együttműködünk a fogyasztókkal – és potenciális ügyfeleinkkel – hogy minden, Forddal kapcsolatos élményt kellemes élménnyé varázsoljunk” – mondta el Elena Ford, a Ford globális kereskedői és felhasználói élményért felelős alelnöke. ”Szeretnénk, ha a fogyasztóink tudnák, milyen nagyra értékeljük őket. A FordPass platformmal a hűségprogramok következő szintjére lépünk.”

FordHub központok

A FordPass program keretében FordHub központok nyílnak, ahol a fogyasztók felfedezhetik a Ford legfrissebb innovációit, tájékozódhatnak a vállalat mobilitási szolgáltatásairól és részt vehetnek az exkluzív rendezvényeken is.

New York, San Francisco, London és Sanghaj városában is nyílnak majd ilyen üzletek; az első ilyen hely 2016 második felében nyitja meg kapuit a New Yorki Westfield World Trade Centerben.

A helyszínen tartózkodó FordGuide szakemberek bemutatják majd a városi közlekedés különböző lehetőségeit, feltérképezik az érdeklődők mobilitási igényeit, és valós idejű térképet mutatnak be a városról. A betérők exkluzív eseményeken – például egy-egy új modell bemutatásán – is részt vehetnek.

”Ezekben az üzletekben semmit nem akarunk eladni,” mesélte Odell. ”Meghallgatjuk az emberek véleményét, és megmutatjuk nekik, hogyan találunk megoldásokat a jelen és a jövő közlekedési kihívásaira – nemcsak az adott városban, hanem az egész világon.”

A FordPass idén tavasszal indul az Egyesült Államokban és Kanadában, az év második felében pedig Európában, Kínában és Brazíliában is bemutatkozik. A FordPass okostelefonon keresztül érhető el. Bővebb információkért és friss hírekért látogasson el MyFordPass.com weboldalra.

Intelligens autóüveget mutatott be a Continental

A legújabb fóliázási technológia segítségével lehetővé válik az autóablakok célzott árnyékolása a jövőben. Itt az intelligens autóüveg a Continental prezentálásában.

intelligens-uveg-continental-autoaddikt

Az Intelligens Üvegvezérlés olyan speciális fóliát használ, melyet az üvegbe építenek be, és amely az elektronikus jelekre reagálva változtatja meg az átláthatóságát. A Continental a las vegasi CES-esen is bemutatta a gombnyomásra történő ablaksötétítést.

„Az oldalsó és hátsó ablakok, illetve a szélvédő egyes részeinek szelektív, fokozatos sötétülése nem csak jelentősen nagyobb kényelmet biztosít az utasok számára, de a vezetést is biztonságosabbá teszi” – tájékoztat Keszte Róbert, a Continental Automotive Hungary Kft. ügyvezető igazgatója. „Egy jó példa erre az az eset, amikor a nap alacsonyan áll. A sofőr ösztönösen a napellenző után nyúl, a kezét levéve a kormányról. Mindez korlátozza a látási viszonyokat és a jármű felett is csökkenti az uralmat az adott pillanat erejéig” – teszi hozzá Keszte Róbert. A jövőben ezek a helyzetek előre jelezhetővé válnak, és az ablakok még azelőtt automatikusan besötétülnek, hogy az esemény bekövetkezne.

A sötétítés energiát takarít meg

Ezeknek a fóliáknak köszönhetően a napsugárzás ereje még hatékonyabban csökkenthető, mint más technológiákkal. „Ez azt is jelenti, hogy a hő nem jut be a jármű belsejébe, így jelentősen csökkenthető a belső hőmérséklet” – magyarázza az ügyvezető. “Mindez tehermentesíti a légkondicionáló egységet, amely ezáltal kisebb, energiahatékonyabb és könnyebb súlyú lehet. Ezen kívül a napellenzők és mechanikus sötétítők többletsúlya is kikerül a járműből, pozitív hatást gyakorolva a környezetre. „A kalkulációink azt mutatják, hogy a széndioxid-kibocsátás kilométerenként akár 4 grammal is csökkenhet ezen technológiák bevezetésével, ami az elektromos járművek esetén a hatótávolságot körülbelül 5,5%-kal növeli.”

A belső tér alacsonyabb hőmérséklete mellett a sötétítés a biztonságot is növeli. Amikor az autóval leparkolunk, az ablakok automatikusan elsötétülnek, így kívülről nem lehet majd belátni a jármű belsejébe. Az Intelligens Üvegvezérlés a tervezők előtt is új kapukat nyit meg. Keszte Róbert szerint így további felületeket fedhetünk le üveggel anélkül, hogy mechanikusan kelljen borítani bizonyos részeket. A jelenleg használt fóliának kissé kékes árnyalata van, a jövőben azonban a Continental a színek széles skáláját tervezi bevezetni, ami a design terén szintén további lehetőségeknek ad utat. Ezen kívül az olyan megoldások megvalósítása, mint például a fényhatások összekapcsolása az energia-visszanyerésen keresztül, vagy az érintőképernyő funkcionalitása mind lehetségessé válhatnak.

A részecskék áram hatására átrendeződnek

Ez a típusú fólia, amelyben a beépített részecskék feszültség hatására átrendeződnek, és amelyet így az ablak célzott sötétítésére lehet alkalmazni, már régóta rendelkezésre áll. A technológiát azonban egészen mostanáig csak néhány luxuskategóriás jármű tetőablakába építhették be. A Continental mérnökei most először mutatták be egy tesztautó oldalsó és hátsó ablakain illetve szélvédőjén a fóliatechnológia intelligens aktiválását. A jogi előírások miatt azonban a technológia egyelőre csak a napellenző által eltakart terület erejéig volt demonstrálható.

„Ez a gyártás-kész fólia-technológia olyan beépített részecskéken alapul, amelyek kikapcsolt állapotban véletlenszerűen rendeződnek és kívülről elsötétítik az ablakot, de belülről kifelé megmarad az átláthatóság. Amikor viszont feszültség alá kerülnek, a részecskék szabályosan párhuzamos sorba rendeződnek, így az ablak átengedi a fényt mindkét irányból. A jármű rendszeréhez való kapcsolódás azt is lehetővé teszi, hogy az ablakok automatikusan kivilágosodjanak, amikor a sofőr kulcsával vagy okostelefonjával megközelíti a járművet” – tette hozzá az ügyvezető igazgató.

A fólia meglehetősen magas költséget jelent a nagy üvegfelülettel rendelkező középkategóriás járművek számára. A mobil területen való felhasználás ígéretes fejleményeinek köszönhetően azonban az árak várhatóan jelentősen csökkenni fognak. A fólián alapuló technológiának léteznek alternatívái is, melyek többek között folyékony kristály polimereket vagy elektrokróm technológiát használnak. Ez utóbbi esetében a molekulák és kristályok megváltoztatják az optikai tulajdonságaikat, ha elektromos mező vagy áram hatása alá kerülnek. Ezt a technológiát jelenleg is alkalmazzák a járművek belső és külső tükrének sötétítésére, meggátolva így a visszatükröződést. A nagyobb felületek esetében azonban felmerül az a hátrány, hogy a gyors átváltáshoz sok energiára van szüksége a rendszernek.

A vezérlés a legfontosabb tényező

Az, hogy melyik technológia terjed majd el leginkább, nem számít, hiszen mindegyik elektronikus vezérlésű. A tudás kulcsa a szoftverben és a jármű rendszeréhez való intelligens kapcsolódásban rejlik. Keszte Róbert hozzáteszi: „Ma már csak annyi a kérdés, hogy mikor válnak elérhetővé az intelligens üvegek. A Continental-nál mi a rendszer egészére kiterjesztjük a know-how-kat, így képesek vagyunk integrálni a kívánt funkciókat az elektronikus vezérlőegységeinkkel. Ebben az esetben az algoritmusokat igazítjuk oly módon, hogy az ablakok viselkedése a legmagasabb szintű biztonságot és kényelmet nyújthassa a sofőrnek, miközben javítja a kibocsátási mutatókat. Az ablakok megjelenését úgy optimalizálják, hogy intelligensen reagáljon a változó fényviszonyokra, illetve automatikusan kompenzálja a hőmérséklet és az elhasználódás hatásait.”

Peugeot siker a 2016-os Dakaron

Huszonhat évvel legutóbbi Dakar-győzelme után a Peugeot ötödször állhatott fel a dobogó tetejére a verseny történetében. A kétkerékhajtású Peugeot 2008 DKR fedélzetén a fantasztikus Stéphane Peterhansel/Jean-Paul Cottret páros diadalmaskodott.

peugeot-dakar-2016-gyozelem-autoaddikt

  • A dél-amerikai kontinensen rendezett DAKAR-on a PEUGEOT másodszori nekifutásra megnyerte a versenyt.
  • A PEUGEOT 2008 DKR versenygépek a Dakar 2016-on: 12-ből 9 szakaszgyőzelem; öt kettős- és két hármas győzelem.
  • 25 évvel az első (motoron aratott) győzelme után Stéphane Peterhansel megszerezte 12. Dakar-győzelmét (6-szor motorral, 6-szor pedig autóval nyert, navigátorával, Jean-Paul Cottrettel)
  • A Cyril Despres/David Castera és a Sébastien Loeb/Daniel Elena páros nagyszerű meglepetéssel szolgált az idei Dakaron. Az első duó a hetedik, a második a kilencedik helyen végzett.
  • A négy PEUGEOT 2008 DKR közül három célba ért. A verseny vége előtti negyedik napon még az élen álló Carlos Sainz/Lucas Cruz páros ugyan nem állhatott fel a dobogóra, mégis oroszlán része volt a Peugeot Total csapat sikerében.

ARANY, ARANY, ARANY

Ezzel a győzelemmel a PEUGEOT tovább gyarapítja amúgy is gazdag sportsikereinek sorát: négy Dakar-győzelem Afrikában 1987 és 1990 között, számos egyéb győzelem olyan változatos megmérettetéseken, mint a 24 órás Le Mans-i verseny, a Pikes Peak, vagy a WRC ralik.

A PEUGEOT még csak másodszor indult a dél-amerikai Dakaron, ezért a mostani győzelem különösen jelentős helyet foglal el a PEUGEOT sikerek sorában.

Ez az összeredmény elképzelhetetlen lett volna a párosok, valamint a háttérben tevékenykedő hősök, a szerelők közötti kölcsönös segítségnyújtás felemelő pillanatai nélkül.

Cyril Despres, aki egy csodaszép futammal örvendeztette meg a nézőket (és hozzájárult a hét kettős- illetve hármas győzelem egyikéhez) autós pályafutása második Dakar-versenyén, saját elhatározásából bújt csapattársai őrzőangyala szerepébe, és több alkalommal is segítségükre sietett. Feledhetetlen pillanatok ezek, amelyek tovább éltetik a nem mindennapi megmérettetés legendáját…

Mr. DAKAR ISMÉT LECSAPOTT

Minden tapasztalatát latba vetette a 302. rajtszámmal induló PEUGEOT 2008 DKR legénysége: Peterhansel és Cottret a dobogó legfelső fokára állhatott fel Rosarióban. Ezzel a duó hatodik közös győzelmét aratta, Stéphane Peterhansel pedig, aki már hatszor nyert motoron, pályafutása 12. győzelmét érte el. 25 évvel első sikere után ismét javítani tudott saját csúcsán, és továbbra is hűen őrzi a megkerülhetetlen « Mr. Dakar » titulust!

KOMMANDÓS KÜLDETÉS

A Dakar történetének egyik legbámulatosabb kommandójának köszönhetően a Peugeot Total állta a könyörtelen kihívást: versenyautói két hét alatt 9500 km-t futottak Argentína és Bolívia között a szeszélyes időjárási viszonyokkal és az akár 4800 méteres magassággal dacolva. A 2015-ben 17 szakaszgyőzelmet szerzett három pároshoz (Stéphane Peterhansel/Jean-Paul Cottret, Carlos Sainz/Lucas Cruz és Cyril Despres/David Castera) most a kilencszeres rali világbajnok Sébastien Loeb/Daniel Elena duó is csatlakozott, akik idén debütáltak a legendás megmérettetésen.

TECHNIKAI KIHÍVÁS

Mindannyian nagyszerűen versenyeztek a PEUGEOT 2008 DKR gépek fedélzetén. Felhasználva a tavaly feljegyzett információkat, amikor a PEUGEOT először vett részt a dél-amerikai kontinensen rendezett Dakaron, a mérnökök és a szerelők fáradhatatlanul, megállás nélkül dolgoztak.

Az elődjénél alacsonyabb, szélesebb, hosszabb és erősebb új PEUGEOT 2008 DKR hamar megmutatta, mire képes. A hagyományos 4×4-es versenygépekkel szemben hű maradt az kétkerékmeghajtáshoz, mégis mindenféle terepen rendkívül otthonosan mozgott, ami megerősítette, hogy a csapat a legjobb megoldásokat találta meg a győztes autó megépítéséhez

KÉT HÉT TÖMÉNY IZGALOM

A Peugeot Total versenyzői már az első szakasztól magukhoz ragadták a vezetést. Az első gyorsasági győzelmet Sébastien Loeb szerezte meg, maximálisan kihasználva raliversenyzői tapasztalatait a számára oly otthonos terepen, ám hamarosan Stéphane Peterhansel és Carlos Sainz is felvette vele a tempót. Az első héten megtett tíz szakasz során a PEUGEOT 2008 DKR versenyautók négy kettős és két hármas győzelmet arattak, és folyamatosan a ranglista első három helyét foglalták el összetettben, ami hatalmas adrenalin löketet adott az egész csapatnak. Saltában, a pihenőnapon a Loeb-Peterhansel-Sainz trió állt az élen a Bolíviai-fennsíkon tett fárasztó versenynap után!

A második héten a változatosabb útvonal, az offroad szakaszok és a homokdűnéken át vezető útvonalak szolgáltattak újabb kalandokat. A borulásveszélyes és váratlan akadályokkal teli terepen Sébastien Loeb (felborultak) és Carlos Sainz (a 10. szakaszban feladta műszaki hiba miatt) hamar búcsút mondhatott a győzelmi esélyeknek. Cyril Despres az ötödik szakaszban hátrányba került (turbóhiba), így attól kezdve Stéphane Peterhansel lett a Peugeot Total fő esélyese a győzelemre. A Fiambala legendás dűnéi között vezető kegyetlen gyorsasági szakasz izgatott győztese a tizedik etapban egyórás előnnyel átvette a vezetést. Innentől kezdve már csak annyi dolga volt, hogy a célba

“Az eredmények túlmutatnak a várakozásainkon, hiszen elsősorban azért voltunk itt, hogy bebizonyítsuk az autó teljesítőképességét. Ezt meg is tettük a verseny teljes ideje alatt, és a legkülönbözőbb körülmények között. Ez azt mutatja, hogy megnyertük a technikai fogadást, amit tettünk. Felmerültek kisebb műszaki gondok, amiken majd még dolgoznunk kell, és sok olyan tapasztalatot is szereztünk, amivel a PEUGEOT 2008 DKR-t még tovább tudjuk fejleszteni. Nagyon örülünk ennek az eredménynek és reméljük, hogy jövőre sikerül megerősítenünk akár egy hármas győzelemmel!” – mondta Bruno Famin, a Peugeot Sport igazgatója

“Roppant elégedettek vagyunk. Messze nem lehettünk biztosak egy ilyen eredményben az indulás előtt. Úgy éreztem az elején, hogy még fiatal és tapasztalatlan a csapat, ám tulajdonképpen minden remekül összejött. Nagyon kellemes meglepetés volt, hogy remek autóval futhattuk a WRC típusú gyorsasági szakaszokat. Ezeken a szakaszokon csak arra figyeltem, hogy versenyben maradjak, hiszen tudtam, hogy Carlos és Séb gyorsabbak nálam. Tisztán versenyeztünk, aztán volt egy nap, amikor teljes sebességre kapcsoltunk, és az élen találtuk magunkat egy rendkívül kényelmes, 50 perces előnnyel három nappal a célba érkezés előtt. Innen viszont nagyon taktikusan kellett tovább versenyezni. Az első motoros Dakar-versenyeimen annyit álmodoztam arról, hogy egyszer majd a Peugeot színeiben futok, hogy borzasztóan elégedett vagyok, hogy csatlakozhattam a csapathoz és győzelemre segíthettem” – vélekedett Stéphane Peterhansel.

“Boldogok vagyunk, hogy sikerült a dobogóra juttatni a PEUGEOT 2008 DKR-t ! Ez a legszebb jutalom a csapatnak, aki annyit dolgozott két éven át. A tavalyi tanulóév után most győztünk. Ez csodálatos, hatalmas köszönet az egész csapatnak” – nyilatkozott Jean-Paul Cottret.

“Pályafutásom második autós Dakar-szereplésének mérlege egyértelműen pozitív. Mindig nagyszerű érzés célba érni a Dakaron. Volt néhány remek szakaszunk, kezdünk belejönni Daviddel. Néhány olyan hibát elkövettünk, amit nem lett volna szabad, de megállapítottuk, hogy egyes gyorsasági szakaszokon képesek vagyunk tartani a lépést a leggyorsabbakkal is. Három PEUGEOT 2008 DKR a legjobb tízben: ez a legnagyszerűbb eredmény az egész csapat számára” – mondta Cyril Despres.

“Örülök, hogy a célba értem! Volt benne jó és rossz is, de összességében jó teljesítményt nyújtottunk. Elkövettünk néhány hibát azokon a szakaszokon, ahol a tapasztalathiány miatt kevésbé voltunk jók. Amúgy, ha tisztán a teljesítményt nézzük, nincs okunk panaszra. Jól szórakoztunk, leszámítva néhány rázós napot” – nyilatkozott Sébastien Loeb.

“Szeretnénk gratulálni az egész csapatnak, és mindenekelőtt Stéphane-nak és Jean Paulnak. Mindannyian keményen dolgoztunk a PEUGEOT 2008 DKR fejlesztésén, és büszke vagyok, hogy hozzájárulhattam ehhez a csapatmunkához. Nagyszerű dolog, hogy már a második Dakarunkon ilyen szép eredményt értünk el. Ez egy fantasztikus kihívás” – fogalmazott Carlos Sainz.

  • Etap győzelmek: 9-ből 13-at a PEUGEOT 2008 DKR versenyautók nyertek (a 2., 3., 5. és 13 szakaszt Loeb/Elena; a 4., 6. és 10. szakaszt S. Peterhansel; a 7. és 9 szakaszt C. Sainz).
  • Az összetett lista vezetői: S. Loeb (a 2-5., majd a 7. szakasz), S. Peterhansel (a 6. és a 8., majd a 10-13., valamint a 9. szakasz).
  • Stéphane Peterhansel Dakar-győzelmei: 1991, 1992, 1993, 1995, 1997, 1998 (motoron);
  1. Stéphane Peterhansel (FRA)/Jean-Paul Cottret (FRA), PEUGEOT 2008 DKR, 45 óra 22 perc 10 mp
  2. Nasser Al-Attiyah (QAT)/Matthieu Baumel (FRA), Mini, +34 p 58 mp
  3. Giniel De Villiers (ZAF)/Dirk Von Zitzewitz (DEU), Toyota, +1 ó 2 p 47 mp
  4. Mikko Hirvonen (FIN)/Michel Perin (FRA), Mini, +1ó 5 p 18 mp
  5. Leeroy Poulter (ZAF)/Robert Howie (ZAF), Toyota, +1 ó 30 p 43 mp
  6. Cyril Despres (FRA)/David Castera (FRA), PEUGEOT 2008 DKR, + 1 ó 49 p 04 mp
  7. Sébastien Loeb (FRA)/Daniel Elena (MC), PEUGEOT 2008 DKR, +2 ó 22 p 09 mp

[TESZT] MINI John Cooper Works – összesűrített erőhatás

Igazi, hamisítatlan gokart élményt ad a MINI John Cooper Works. Valójában tényleg azt adja, amit a profilválasztó üzenete ígér, ha sportos módozatot választunk autózásunkhoz: tudvalévő, hogy a jelenkori MINI-modellek egyik húzómondata ez, de hát egy kisebb lökettérfogatú gázolajostól például nyilván nem várhat az ember csodákat.

mini-john-cooper-works-teszt-autoaddikt-001

Jó, jó, a futómű hangolása, a kormány visszajelzése, reakcióideje megváltozik, direktebben autózzuk ki a teljesítményt még a legvisszafogottabb esetekben is. Viszont a MINI John Cooper Works más, igazándiból ezzel a modellel kellene definiálni a valódi MINI élményt.

mini-john-cooper-works-teszt-autoaddikt-003Voltak már korábbi John Cooper Works verziók, konkrétan az ezelőtti, ami 211 lóerős erőforrásával már szintén mosolyt csalt az utazók arcára; elég lett volna az is, bőven, de a jelenleg aktuális 231 lóerő azért csak nyom a latba még bőségesebben. S hogy mi is ez a gokart feeling? Elegendő csak annyit írnunk: 1195 kilogramm gyári üres tömeg, 5.17 kilogramm/lóerő tömeg-teljesítmény arány. Impozáns adatok, nem igaz?

mini-john-cooper-works-teszt-autoaddikt-002

No de menjünk ennyire a dolgok elébe, mint ahogyan olvasóink megszokhatták, autótesztjeink tematikusan épülnek fel – intró, külső, belső, hajtáslánc, konklúzió. Folytassuk is eme szellemiség jegyében, mondjuk a hosszabbra nyúlt bevezető után a küllem taglalásával.

Kicsiben nagy, nagyban kicsi

Összetéveszthetetlenül MINI: haragos tekintet, melyhez nagyban hozzájárul a légbeömlők kialakítása és elhelyezése a front részeken, a magabiztos fazonírozás, némi króm. S annak érdekében, nehogy összekeverjük holmi mezei kompakttal, még akár házon belül is, ott a John Cooper Works biléta is, az egyébként igen figyelemfelkeltő és hangsúlyos hűtőmaszk jobb felső szegletében.

mini-john-cooper-works-teszt-autoaddikt-004Újabb beömlőt találunk a motorháztetőn, ezáltal már teljes egészében garantált a sportos külalak, főként közepes totálból szemlélve, guggolva igazán belevaló látványt nyújt a MINI John Cooper Works. A piros-fekete színkombináció is gyönyörűen el lett találva a tesztautó konfigurálásakor, a matricázás is elmaradhatatlan, csakúgy, mint a tető eltérő színe a kaszni alapárnyalatától. Vannak még mattfeketére alakított sárvédőívek, csapott far szolid, de annál jobban eltalált hátsó légterelővel, meg a kötelező kellékkel, a dupla sportkipufogóvéggel megspékelve. Úgy, hogy a lökhárító idom itt is követi a mellső részletek meghatározó kialakítását, több, szám szerint négy fő légbeömlő-megoldással.

mini-john-cooper-works-teszt-autoaddikt-007

Egyedi, tradicionális stílusjegyeket ötvöző enteriőrrel büszkélkedhet a a MINI John Cooper Works. Hűen a gyökerekhez, a műszerfal leginkább kihangsúlyozott része az arányokhoz képest hatalmas, középső információs kijelző, ami ugye még az ősidőkben a kilométeróra szerepét volt hívatott ellátni. Mára azonban változtak a trendek, a központi műszeregység közvetlenül a kormányoszlop felett kapott helyet HUD kíséretében az alapvető analóg visszajelzőkkel, jobbra helyezett, kicsit olcsó megoldást sugalló üzemanyagszint-mutatóval.

Úgy érezzük, az utaskabin személyre lett szabva. Így még nagyobb élmény vezetni

Vaskos, masszív fogást ad a bőrbevonatú kormánykerék, a keresztküllőkre helyezett funkciógombok megszokást igényelnek, de rövid idő után minden a kezünk alá dolgozik a MINI John Cooper Works-ben. Az imént felemlegetett középkonzol rendkívül mutatós még mindig, a karima színváltása mellett versenyzászló-szimbólumok is felfedezhetők mintázatként. Ezáltal még egyedibb lesz a legizmosabb MINI beltere, s akkor még nem beszéltünk a lakkfekete berakásokról, fémhatású pedálsorról, illetve egyéb krómátfuttatásokról.

mini-john-cooper-works-teszt-autoaddikt-014

Kiváló tartású és kialakítású sportüléseket kapott a a MINI John Cooper Works, klasszikus Recaro formával, kellően kemény felületekkel. Nem mondanánk, hogy egyszerű a ki- és beszállás, de ez az autó pontosan erről szól többek közt, itt ne a praktikumot keressük elsősorban, hanem az összhatás és hangulat az, amiért gondolkodás nélkül rohan a kereskedésbe a rajongó delikvens.

mini-john-cooper-works-teszt-autoaddikt-013Hátra egyébként még körülményesebb a bejutás, vagy inkább az utazás, ugyanis a láb- és fejtér igen csekély, így rövidebb távokon érdemes gondolkozni mondjuk 4 személy szállítása kapcsán. Itt megint megjegyezzük az egyértelműt: a MINI, vagy kifejezetten a a MINI John Cooper Works elsősorban kétemberes megoldás, szinte borítékolhatóan második vagy harmadik autó, úgyhogy nem gondolnánk, sokat számítana a vásárláskor a vevőkör számára, mennyire optimális a helykihasználási ráta.

mini-john-cooper-works-teszt-autoaddikt-015

Fentieknek megfelelően a csomagtér is hozza az elvárások szerinti méretet. 211 literrel lehet gazdálkodni, ami egyébként ha ügyesen rendezgetjük el a pakolni valókat, máris jól testreszabható felületet ad némi kisebb táska esetében.

Harapós, dinamikus, gyors

mini-john-cooper-works-teszt-autoaddikt-019A MINI John Cooper Works szíve 2 literes turbótöltött benzinmotor, 231 lóerő maximális teljesítmény-leadással 5200-as percenkénti fordulatszámon, míg a 320 Newtonméteres csúcsnyomaték 1250-nél kezd érkezni, és viszonylag hosszú tartományban ki is tart. A leszabályozás 6000 felett történik, de ez bőségesen elegendő is a jól kiautózható sebességfokozatokhoz – itt a hajtásláncba iktatott hatfokozatú automataváltó domborít, néha visszafogottabban, mint ahogyan az elvárható lenne. Pontosan emiatt örvendetes, hogy a MINI John Cooper Works rendelhető szintén hatgangos manuális kéziváltóval is a direktebb élményért – ennek ellenére a tesztautó automatája is mindent megtett az élmény érdekében.

mini-john-cooper-works-teszt-autoaddikt-018

Sport módba kapcsolva minden tömörebbé válik, ami az autó viselkedését illeti, a gázreakciók közvetlenebbek lesznek, csakúgy, mint a kormányzás, vagy felfüggesztés keménysége. Az elöl MacPherson, hátul Multilink felfüggesztés jó társa a sportosra hangolásnak, a kormányzás ténylegesen rövid lesz, pár apró mozdulattal igen komoly kanyarodásokat lehet produkálni a a MINI John Cooper Works-szel. Ez lenne a gokart-érzet? Tényleg az, a stabilitást szinte nem tudtuk megrendíteni, igaz, a tesztnapok alatt nem mindig volt megfelelően száraz az útburkolat a forgalomtól elzárt területeken.

mini-john-cooper-works-teszt-autoaddikt-017Ahhoz, hogy a tesztben részletezett a MINI John Cooper Works-ből ki lehessen hozni a kívánt maximumot, mindenképp üzemmeleg motor szükségeltetik (a műszerfalon pontosan kapunk erre vonatkozóan tájékoztatást), valamint előnyös, ha a kormánykerék mögötti fülekkel adagoljuk a sebességfokozatokat, például intenzív gyorsításkor. Ilyenkor nincs semmi tétovázás, a váltások pontosak és akkor történnek, amikor mi úgy szeretnénk, több fokozat visszaváltásakor még melengető durrogások is érkeznek a jól hangolt kipufogó felől.

mini-john-cooper-works-teszt-autoaddikt-006

Ha kellőképp dinamikusan közlekedünk, a a MINI John Cooper Works 10 liter alatti fogyasztással akkor is beéri, vegyes használattal így 8.3 litert sikerült rögzítenünk 100 kilométeres átlagra. Ugyanakkor ha szolidan, öregurasan autózunk, Green módva kapcsolva szigorúan, úgy országúton hozható a 4.6, míg városban a 6.9-7.5 literes átlag is. Utóbbi kicsit magas, de még több odafigyeléssel és forgalmi helyzettől függően egész biztos, hogy lejjebb faragható az érték.

mini-john-cooper-works-teszt-autoaddikt-008

Mennyiért?

A tesztben szereplő a MINI John Cooper Works árazása első blikkre magasnak tűnhet, mert az is: 12.5 millió forint minden földi jóval felvértezve az autó, ugyanakkor józanabb konfigurálással azért 1-2 millió megspórolható. Az ajánlott bruttó fogyasztói ár 8 226 000 forint, ami jó kiindulópont lehet.

mini-john-cooper-works-teszt-autoaddikt-005

2015 MINI John Cooper Works specifikációk

Motor

Motortípus: soros elrendezésű 4 hengeres turbótöltött benzinmotor

Lökettérfogat: 1998 cm³

Maximális teljesítmény: 231 LE @ 5200 ford./perc

Maximális forgatónyomaték: 320 Nm @ 1250 ford./perc

Erőátvitel: elsőkerékhajtás, 6 fokozatú automataváltóval

Méretek, egyéb műszaki adatok

Hossz: 3874 mm

Szélesség: 1727 mm

Magasság: 1414 mm

Tengelytáv: 2495 mm

Első gumik mérete: 255/40 R18

Hátsó gumik mérete: 255/40 R18

Tömeg, üresen: 1195 kg

Megengedett össztömeg: 1700 kg

Csomagtartó mérete: 211 liter

Üzemanyagtartály mérete: 44 liter

Menetteljesítmények

Végsebesség: 246 km/h

Gyorsulás 0-ról 100-ra: 6.1 s (gyári), 6.0 s (saját mérés)

Fogyasztási adatok

Saját, mért eredmény (átlagos használattal)

Városi: 8.3 l/100 km

Országúti: 4.6 l/100 km

Vegyes: 6.3 l/100km

Gyárilag mért eredmények

Városi: 7.2 l/100km

Országúti: 4.9 l/100km

Vegyes: 5.7 l/100km

CO2 kibocsátás: 133 g/km

Bővebb információ a MINI hazai importőrének honlapján, IDE kattintva.

Még több fotó: AutóAddikt Facebook oldal

A cikkhez tartozó fényképeket Canon EOS 5D Mark II fényképezővel készítettük.
Az online- és egyéb kommunikációnkhoz ASUS ZenFone 2 okostelefont használunk.
Együttműködő partnereink: Acer Hungary, ASUSGigabyte, SonyEpson, Kaspersky Lab, Canon, Camera Kft., Nike
Utómunka hardver: Acer, ASUS, Gigabyte

A Ford együttműködik a Team Sky csapattal

A Ford a napokban jelentette be, hogy új, több évre szóló partneri megállapodást köt a Team Sky csapattal, s így a vállalat lesz az elit kerékpárcsapat exkluzív autó- és haszongépjármű-szállítója.

ford-team-sky-autoaddikt-1

A Team Sky versenyzői, Chris Froome és Sir Bradley Wiggins az elmúlt négy év során háromszor is megnyerték a legendás Tour de France futamot. 2016-tól a Ford legújabb járművei segítik majd a csapat versenyprogramját, amelyben három Grand Tour futam is szerepel: a Tour de France, a Giro d’Italia és a Vuelta a España.

“Új együttműködésünk a Team Sky csapattal fantasztikus lehetőséget teremt arra, hogy megjelenjünk ebben az izgalmas sportágban, és hogy a kerékpársport szenvedélyes rajongói is megismerjék termékeinket” – nyilatkozta Anthony Ireson, a Ford Európa marketing-kommunikációs igazgatója. “E partneri megállapodásnak köszönhetően legújabb modelljeink az események középpontjában tűnnek majd fel, ahol ugyanolyan jól láthatják őket a helyszínen szurkolók, mint azok, akik világszerte a televíziós közvetítést nézve izgulják végig e hihetetlen országúti versenyeket.”

Az együttműködési megállapodás értelmében a Team Sky a csapat minden tevékenységéhez – vagyis a versenyprogramokhoz és a háttérben zajló munkához egyaránt – a Ford modellek széles skálájából választhat.

A versenyek mezőnyében feltűnnek majd a Team Sky jellegzetes kék-fekete színeibe öltözetett Ford Mondeo kombik; ezeket a csapat sportigazgatói és szerelői használják majd. Emellett számos már Ford is megjelenik a csapat flottájában, így bármilyen futamon és bármilyen környezetben biztosítható a versenyzők támogatása.

Minden Kuga és S-MAX – valamint két Mondeo kombi – felszereltségének része lesz a Ford Intelligens Összkerékhajtása, amely remekül helytáll majd Belgium kemény, macskaköves útjain és az Alpok meredélyein. E technológia folyamatosan ellenőrzi az autó kerekeinek tapadását, és ennek megfelelően 20 ezredmásodperc alatt képes optimálisan újra elosztani az első és hátsó kerekekre jutó vonóerőt.

ford-team-sky-autoaddikt-2

“A Ford tökéletes partnernek ígérkezik a Team Sky csapat számára, hiszen hasonló alapértékeket képvisel: a technológia és az innováció segítségével válaszol a nagy igénybevételt jelentő környezet gyorsan változó kihívásaira” – vélekedett Sir David Brailsford, a Team Sky csapatfőnöke. “Amint belevágunk versenyprogramunkba, a Ford sokszínű modellpalettája nagy segítségünkre lesz abban, hogy a Team Sky mindig az adott környezetnek leginkább megfelelő autót használhassa – így még több esélyünk nyílik a sikerre, és több versenyt nyerhetünk 2016-ban és a rákövetkező években.”

A Ford és a Team Sky együttműködése január végén veszi kezdetét az európai szezon első futamán, a január 28-án elrajtoló Majorca Challenge versenyen.

Újabb BMW modellek érkeznek összkerékhajtással

Számos modellsorozatát felfrissíti 2016 tavaszán a BMW: miközben a 4-es sorozat vadonatúj motorokkal, a 2-es Gran Tourer és a 7-es sorozat pedig újabb összkerékhajtású változatokkal gazdagodik, a 6-os sorozat, a 7-es BMW és a BMW X modellcsalád számos képviselője további felszereltségi tételekkel bővül.

bmw-4-sorozat-xdrive-autoaddikt

2016 tavaszától a BMW 4-es sorozat modelljeinek sportosságát és hatékonyságát benzinmotorok egy minden korábbinál szélesebb választéka, valamint a BMW Group legkorszerűbb motorcsaládjának újabb dízelüzemű erőforrása hivatott még tovább fokozni, miközben 2016 márciusától egy vadonatúj négyhengeres dízelmotor válik elérhetővé a BMW 325d limuzin és a BMW 325d Touring motorházteteje alá. A bajor gyártó széleskörű termékportfóliója a BMW xDrive intelligens összkerékhajtásnak köszönhetően mindezeken felül a BMW 2-es Gran Tourer és a vadonatúj 7-es BMW újabb összkerékhajtású modelljeivel bővül*.

Az átfogó frissítés számos modellsorozat alap- és extrafelszereltségi listájára is kiterjed 2016 tavaszán. A vadonatúj Open Air csomag például még tovább fokozza a BMW 2-es Cabrio, a BMW 4-es Cabrio és a BMW M4 Cabrio nyitott tetős vezetésének élményét. A vadonatúj BMW 7-es sorozatban bemutatkozó távirányítású parkolás (Remote Control Parking) a luxuslimuzin mindegyik modellváltozatához elérhetővé válik, miközben a modell újabb karosszéria-fényezési opciókkal, utastér-kárpitozási lehetőségekkel és a BMW Individual egyes kiegészítőivel gazdagodik. A BMW 6-os sorozat képviselőihez alapfelszereltségként kínált ConnectedDrive navigációs csomag 2016 márciusától új menüfelépítést kínál az iDrive vezérlőrendszerhez, induktív okostelefon-töltési opcióval és WiFi-hálózattal kiegészülve. 2016 áprilisától ezen opciók a BMW X3 és a BMW X4 extrafelszereltségi listájára is felkerülnek, miközben az alapfelszereltség újabb alternatívájaként mindkét modellsorozathoz elérhetővé válik az Advantage felszereltségi csomag. A BMW X5M, a BMW X6 és a BMW X6M az év negyedik hónapjától már a tolatókamerát is az alapfelszereltség részeként kínálja a bajor gyártó ügyfeleinek, a BMW X5 és a BMW X6 alap tételei között pedig a parkolássegítő rendszer is megjelenik (PDC – Park Distance Control), az első és a hátsó lökhárítóba integrált szenzorokkal.

Detroiti Autószalon 2016: bemutatkozik a Lexus LC 500

Amikor a Lexus LF-LC Concept 2012-ben feltűnt az Észak-Amerikai Nemzetközi Autókiállításon, a sajtó képviselői és a márka rajongói egyaránt azt találgatták, hogy a tanulmányautó lenyűgöző stílusa és drámai megjelenése vajon megvalósulhat-e egy sorozatgyártású 2+2 üléses kupéban is. Négy év telt el az emlékezetes nap óta, s a Lexus bemutatta a híres tanulmányautó ötlete alapján megalkotott LC 500 luxuskupét. Ez a provokatív és atletikus modell egyértelműen jelzi, milyen irányba halad majd a márka a jövőben.

lexus-lc-500-2016-autoaddikt-002

 

 

A luxusmárka globális szervezete, a Lexus International megalapítása óta a Lexus az elmúlt öt év alatt látványos gyorsasággal fejlődött. Az érzelmeket ébresztő formatervet és a menetdinamikai jellemzőket egyaránt magasabb szintre emelő termékkínálatban olyan izgalmas, új modellek jelentek meg, mint az NX vagy az RC, és az IS is komoly szerepet játszott abban, hogy a márka új vásárlói rétegeket szólít meg.

A Lexus globális megerősödésének vezéralakja Akio Toyoda volt, aki személyesen is sokat tett azért, hogy szorosabbra fűzze a formatervezők, a mérnökök és a marketingszakemberek közti együttműködést – olyan luxusmárkát építve, amely jobban igazodik a vásárlók új generációjának igényeihez. “Az LC 500 fontos termék a Lexus számára, és személyesen nekem is” – mondta Akio Toyoda, a Lexus márkaigazgatója és mesterpilótája. “Néhány évvel ezelőtt úgy döntöttünk, hogy a márka jövőjét olyan termékekre alapozzuk, amelyek az emberek szenvedélyét felélesztve kitűnnek a luxuspiac kínálatából. Legújabb kupé-zászlóshajónk formavilága, teljesítménye és arányai érzékletesen hangsúlyozzák márkánk ‘érzelmi’ irányultságát, és világszerte tovább erősítik majd a Lexus népszerűségét.”

Közösen dolgozó formatervezők és mérnökök

A stílusos és lenyűgöző teljesítményű új LC 500 egy szimbólum is: az autó fejlesztése során a Lexus formatervezői és mérnökei minden eddiginél szorosabban együttműködtek, hogy segítsenek egymásnak az akadályok leküzdésében. Amikor Akio Toyoda megbízta a fejlesztőcsapatokat e különleges autó megtervezésével, egyértelművé tette, hogy közösen kell túllépniük azokon a gyártási, formatervezési, anyagfelhasználási vagy menetdinamikai problémákon, amelyek miatt gyakran kompromisszumos megoldások születnek.

lexus-lc-500-2016-autoaddikt-003

Az LC 500 formai fejlesztésének irányát egy erőteljes és vonzó példakép (az LF-LC) határozta meg, a mérnökök fáradhatatlanul dolgoztak azon, hogy a sorozatgyártású modell új megoldásai révén a lehető legtöbbet őrizzék meg a tanulmányautóból. Hasonlóképpen a formatervezők is már a menetdinamikai fejlesztések legkorábbi fázisától kezdve részt vettek a tervezési folyamatban, hogy jobban megértsék a mérnökök célkitűzéseit. Az LC 500 prototípusának elkészítése során tehát mindkét csapat tagjai jobban átlátták a formai és műszaki megoldásokat, így hatékonyabban finomíthatták az autó legfontosabb elemeit.

A Lexus márka számára az LC 500 projektje messze túlmutatott egy újabb kupé kifejlesztésén. Az LC 500 megváltoztatta a mérnökök módszereit és a formatervezők szemléletmódját – vagyis az autó a Lexus új korszakának kezdetét jelenti. “Formatervezőink és mérnökeink közös munkával, egymás után küzdötték le a felmerülő nehézségeket és akadályokat. Úgy érzem, hogy amit elértünk, az jóval nagyobb dolog, mint a tanulmányautó formatervének sikeres megőrzése,” nyilatkozta Koji Sato főmérnök.

Külső

Már első pillantásra is egyértelmű, hogy a mérnökök és formatervezők együttműködése eredményes volt, hiszen az új LC 500-ba sikeresen átültették az LF-LC formatervezési ideológiáját. Az új, sorozatgyártású modell megőrizte a tanulmányautó legfontosabb formai elemeit, arányait és vizuális dinamikáját. Az LC 500 vonzerejét a karosszéria atlétikus, áramvonalas kialakítása, érzéki vonalai, érzelmeket ébresztő formái, opcionális karbonszálas tetőszerkezete (alapáron üvegtető jár az autóhoz) adja, és az, ahogyan mindez lenyűgözően alacsony és széles felépítményt, ugyanakkor rendkívül funkcionális, szenvedélyes hangulatot kölcsönöz a járműnek.

lexus-lc-500-2016-autoaddikt-009

Az LC 500 orr-részének legjellemzőbb motívuma a Lexus “orsó formájú” hűtőrácsának erőteljes kialakítása, amit három oldalról krómkeret ölel körül, ezen belül pedig egy radikálisan újszerű, háromdimenziós hatású háló látható. Az L alakú nappali menetfények az új tripla LED fényszórók alatt kaptak helyett; különleges formatervének köszönhetően a fényszórókba az iparág egyik legkeskenyebb vetítőlencséje kerülhetett, így a motorháztető a rövid első túlnyúlás ellenére is alacsonyabban húzódhat.

lexus-lc-500-2016-autoaddikt-018

Az LC 500 külső formatervének kidolgozásában fontos szerepet játszott a légbeömlők funkcionális kialakítása, amelyek egyaránt javítják az autó légellenállását és a hűtés hatékonyságát. Az autó atletikus profiljának meghatározó elemei a meredeken ereszkedő tetővonal, a levegőt szinte hasító karosszéria, az alacsonyan húzódó motorháztető és a hosszú, 2.870 mm-es tengelytávolság, amelyhez kompakt (elöl 920 mm-es, hátul 970 mm-es) túlnyúlás társul. Az izgalmas ívek és áramló vonalak folyamatos feszültséget teremtenek a lemezfelületeken az autó orrától egészen a hátsó részig, ahol a keskeny, többrétegű hátsó lámpatestek egyedi fényeffektusaiból ugyancsak az L motívum áll össze. Amikor az autó nagy sebességgel halad, a légáramlást a hátsó diffúzor és az opcionális aktív hátsó légterelő javítja. Az LC 500 20 colos öntött alumínium keréktárcsákon gördül, de a vásárlók 21 colos, kovácsolt alumínium keréktárcsákat is rendelhetnek.

Utastér

Az LC 500 utasterének formaterve a dinamikus luxus témájára épít: a kabin kialakítása egyszerre vezetőközpontú és elegáns. A kupé vezetői üléspozíciója lendületes, sportos autózásra csábít, s az ösztönösen megtalálható kezelőszervek magabiztosságot kölcsönöznek a vezetőnek. A mérnökök úgy tervezték meg a vezető csípőpontjának helyzetét, hogy az a lehető legközelebb essen a jármű tömegközéppontjához, mivel az autó így ‘kommunikál’ leghatékonyabban irányítójával. A remek megtámasztást nyújtó első ülések a hosszú utazások során is kényelmesek, a választható sportülések határozottabb oldalpárnázása pedig még hatékonyabb támasztást ad a húzós kanyarokban.

lexus-lc-500-2016-autoaddikt-022

A Lexus mérnökei sokat dolgoztak azon, hogy a vezető környezete egyszerre sugalljon lelkesítő és megnyugtató hangulatot; ennek érdekében fokozottan ügyeltek az olyan részletekre, mint a kormánykerék mérete és dőlésszöge, a magnéziumból készült váltófülek elhelyezése és a mozgatásukhoz szükséges erő, vagy az opcionális bőr és Alcantara üléskárpitok rugalmassága. Az LC 500 ajtópaneljeinek, középkonzoljának és műszerfalának tökéletes kidolgozását a Lexus világhírű, minden részletre ügyelő Takumi mesteremberei garantálják, akik az autó összeszerelését felügyelik.

lexus-lc-500-2016-autoaddikt-021

“A formatervezők már a munka kezdeti szakaszában is együttműködtek a mérnökökkel, hogy megértsék, milyen menetdinamikát álmodtak meg a szakemberek az LC 500 számára, majd mindezt a formatervezésben is megvalósították” – mesélte Tadao Mori, az LC 500 vezető formatervezője. “Például részletesen tanulmányoztuk, hová fókuszál a vezető tekintete, és úgy terveztük meg ezeket a felületeket, hogy oda pillantva mindig a lényegre figyelhessen. Ez volt az egyik legelső projekt, amelyben a formatervezőket ilyen mélyen bevonták az autó dinamikai tervezésébe is, így sokkal jobban megértettük a fejlesztések célját, és a formatervezés területén segíthettünk ezek megvalósításában.”

Karosszéria és futómű

Annak érdekében, hogy új dimenziókat nyisson meg a Lexus márka számára, az LC 500-nak minden eddigi Lexus-modellénél lenyűgözőbb menetdinamikát és karaktert kellett kínálnia. A közvetlen, ugyanakkor még kifinomultabb vezetési élmény megalkotása izgalmas kihívást jelentett a mérnökcsapat számára – már csak azért is, mert mindemellett meg kellett őrizniük a Lexus páratlan rugózási kényelmét is, hiszen ez illik egy élvonalbeli luxus sportkupéhoz.

lexus-lc-500-2016-autoaddikt-010

Az LC 500 az első olyan Lexus, amely a márka vadonatúj, prémium hátsókerékhajtású luxus padlólemezére épül; a luxusutók számára tervezett új globális GL-A platform egyelőre egyetlen más Lexus modellben sem található meg. Az új kupé építési módja előrevetíti a vállalat jövőbeli orrmotoros-hátsókerékhajtású járműveinek alapjait. Az autó közvetlenebb irányíthatóságának érdekében az LC 500 mérnökei arra összpontosítottak, hogy a tömeg túlnyomó részét – így a motor és az utasok tömegközéppontját is – minél mélyebbre helyezzék, optimalizálva ezzel a jármű tömegközéppontját.

lexus-lc-500-2016-autoaddikt-015

A tömeg elrendezésének problémakörét a Lexus mérnökei egymás közt csak így emlegették: “a tehetetlenségi tényező”. A vezető csípő- és sarokpontját mélyebbre helyezték, a kerekeket kitolták a rövid túlnyúlású karosszéria sarkaihoz, a hajtáslánc tömegközéppontját pedig az első tengely vonala mögé összpontosították, így ez az autó közepe felé tolódott. Az LC 500 felszereltségét egyszerűsíti és a tömeget csökkenti a defekttűrő abroncsok alkalmazása (így nincs szükség pótkerékre), ráadásul ezzel tovább csökkent a túlnyúlás, ami javítja az autó menetdinamikáját. A kedvezőbb tömegelosztás érdekében a 12 voltos akkumulátort is áthelyezték a csomagtérbe.

lexus-lc-500-2016-autoaddikt-016

Ugyancsak a tömegcsökkentést szolgálta a választható karbonszálas tető és a kompozit csomagtartófedél alkalmazása, akárcsak az, hogy az ajtók belső szerkezete karbonszálból készül, s erre kerül az ajtók külső alumíniumborítása. A Lexus az LC 500 szerkezetében használja a legtöbb nagy szakítószilárdságú acélt. Ez az anyag fokozott merevséget biztosít, miközben csökkenti – és ideálisan pozícionálja – a tömeget, javítva ezzel az autó dinamizmusát. Mindezek eredményeképpen az LC 500 kiválóan kiegyensúlyozott jármű: az első és a hátsó tengelyek közti súlyelosztás aránya 52/48.

lexus-lc-500-2016-autoaddikt-020

Annak érdekében, hogy az új kupé megfeleljen a célkitűzéseknek, a Lexus a vállalat történetének legmerevebb önhordó karosszériáját alkotta meg. A kis tömegű, nagy szakítószilárdságú acél átgondolt felhasználásával sikerült magas szintre fejleszteni a karosszéria torziós szilárdságát, így a szerkezet még a nagy mennyiségű karbonszál alkalmazásával épített LFA szupersportkocsinál is jobban ellenáll a csavaró erőhatásoknak. Kialakításának köszönhetően a padlólemez szívósan ellenáll a hajlító erőhatásoknak, s a jármű teljes tengelytávolságán tapasztalható merevség folyamatosan kiszámítható viselkedést és gyorsabb kormányreakciókat eredményez. Más autók karosszériájában általában a motortér hajlamos leginkább a csavarodásra, ám az új kupéban különleges motortéri merevítők, merev alumínium rugótornyok, valamint a hátsó sárvédők közelében beépített gyűrű alakú szerkezet erősítik a karosszériaszerkezetet.

lexus-lc-500-2016-autoaddikt-014

A mérnökök kiemelt figyelmet fordítottak az LC 500 multilink rendszerű futóművére. A felső és alsó lengőkar kettős gömbcsuklója révén a legcsekélyebb kormánymozdulatok is pontosan átvihetők az aszfaltra, illetve a legapróbb visszajelzések is eljutnak a vezetőhöz. A kettős gömbcsukló nem csupán a terhelés megosztásában játszik szerepet: ezzel a konfigurációval optimalizálható a felfüggesztés geometriája, ezáltal pontosabban kontrollálható a kerék mozgása, valamint precízebb a kormányzás, és a kimozdítási erőszükséglet is csökken. A lehető legalacsonyabb rugózatlan tömeg, valamint a kezesebb futóműreakciók érdekében egy kivételével az összes lengőkar könnyű, kovácsolt alumíniumból készült. A kiállított prototípus Michelin Sport (az első kerekeken 245/40 RF21, a hátsó kerekeken 275/35 RF21 méretű) gumiabroncsokkal van felszerelve. Mindezek együttes eredményeként az LC 500 világszínvonalú luxus sportkupévá vált, amely pengeéles, mégis kiegyensúlyozott reakciókat és sziklaszilárd stabilitást kínál. A vadonatúj platformot a Lexus mérnökei a modell teljes életciklusa során folyamatosan fejlesztik és tökéletesítik majd.

lexus-lc-500-2016-autoaddikt-004

Sato elmondta: “A szokásosnál háromszor több időt fordítottunk a lineáris kormányzás és az úttestről érkező minél tökéletesebb visszajelzések kutatására és fejlesztésére. A futómű merevségének és geometriájának tökéletesítésére is erősen összpontosítottunk. A terméktervezési folyamat továbbfejlesztésének köszönhetően a futómű merevsége világszínvonalú, akárcsak az oldalirányú gyorsulás idején tapasztalható teljesítménye.”

Hajtáslánc

A hajtóerő az LC 500 hátsó kerekeire egy új, kiválóan összehangolt hajtásláncon keresztül jut el, amely maximalizálja a felhasználható teljesítményt. Az új LC 500 erőforrásának alapja az RC F és GS F modellekből már jól ismert és bevált, magas fordulatszámú 5,0 literes V8-as blokk. A V8-as szívómotorra a sima, egyenletes gázreakciók és a borzongató hang miatt esett a választás. A teljes egészében alumíniumból készített, 32 szelepes V8-as tervezett teljesítménye 467 LE, forgatónyomatéka pedig 527 Nm. Az új motor tartósságát tovább növelik a kis tömegű, szilárd, kovácsolt hajtókarok, valamint a titánból készült szelepek, amelyek még magas fordulatszám mellett is biztosítják a biztonságos gázáramlást. Az LC 500 erőforrása kettős légbevezetésű szívórendszert alkalmaz, ami a szabadabb légbeáramlás mellett a fantasztikus motorhanghoz is hozzájárul. Ez a szívómotor ideális erőforrás egy kiegyensúlyozott sportkupé számára, hiszen egyenletes teljesítmény-leadásának köszönhetően az autó könnyen és élvezetesen uralható.

lexus-lc-500-2016-autoaddikt-011

Az LC 500 különleges kipufogóhang-szabályozó szelepei a motor beindításakor aktiválódnak, így az erőforrás robusztus morajjal kel életre. Gyorsításkor egy hanggenerátor izgalmas mennydörgéssé erősíti a motor rekedtes dallamát; ez lesz az LC 500 egyik különleges ismertető jegye.

A hajtóerő hátsó kerekekhez juttatásában fontos szerepet játszik az új fejlesztésű, 10 fokozatú automata sebességváltó is (a legelső ilyen egység egy luxusautóban), amelynek fokozatváltási ideje a duplakuplungos váltókéval vetekedik. A szerkezet kisebb és könnyebb a jelenlegi 8 fokozatú sebességváltóknál. A 10, egymáshoz közel elhelyezett fogaskerék széles fokozatkiosztásának köszönhetően a sebességváltó minden vezetési stílushoz ideális, és bármilyen körülmények közt az éppen megfelelő fokozatot kapcsolja. A szerkezethez egy új elektronikus vezérlőrendszer kapcsolódik, amelynek szoftvere folyamatosan figyeli a gyorsításokat, a fékezéseket és az oldalirányú gyorsulásokat, s ezek alapján segít előre jelezni a vezető legközelebbi parancsát.

lexus-lc-500-2016-autoaddikt-012

Az új sebességváltó csak egyike azoknak a kulcsfontosságú dinamikai vezérlő elemeknek, amelyeket a mérnökök egytől egyig – a teljesítménykifejtéstől a fékrendszeren át a kormányműig – úgy hangoltak, hogy sportos vezetési körülmények között ritmusosan, egymással összhangban működjenek. Az autó vezetője érezni fogja a gyors és sima fokozatváltások kiegyensúlyozottságát, a motor teljesítményének egyenletes áradását, és a hatdugattyús féknyergek meggyőző lassító erejét.

lexus-lc-500-2016-autoaddikt-013

A padlólemez és a hajtáslánc gondos tervezésének köszönhetően az LC 500 olyan teljesítményt és agilitást nyújt, ami igazán szokatlan a négyszemélyes kupék világában: a tervek szerint a jármű kevesebb mint 4,5 másodperc alatt gyorsul 0-96 km/órás sebességre.

Fedélzeti elektronikák

Ebben a kupé-zászlóshajóban mutatkozik majd be 2017-ben a Lexus Multimédia csomag, amelynek frissebb, gyorsabb és sokoldalúbb szoftvere számos jövőbeli fejlesztés és egy grafikus felhasználó kezelőfelület alapjául szolgál majd. Az autó utasai kivételes hangzást élvezhetnek; az audiofil Mark Levinson csomag opcióként rendelhető, az alapfelszereltség listáján pedig egy új, prémium Pioneer audiorendszer szerepel. A Pioneer hangmérnökei az LC 500 karosszériáját és utasterét tervező formatervezőkkel együttműködve tanulmányozták az autó akusztikáját és a vezetés közben fellépő hangzásdinamikai változásokat, hogy a kabin a lehető legjobb hangteljesítményt nyújtsa.

lexus-lc-500-2016-autoaddikt-017

Az LC 500 felszereltségében természetesen megjelenik a Lexus jól ismert biztonsági technológiája, a Lexus Safety System + is, amely számos aktív biztonsági berendezést tartalmaz: az ütközés előtti biztonsági rendszert (PCS), amely segít megelőzni az ütközéseket vagy mérsékelni hatásukat; a sávtartó asszisztenst (LKA), ami megakadályozza, hogy az autó kilépjen a sávjából; az automatikus távfény-vezérlést (AHB), ami éjszaka optimális látási viszonyokat teremt; valamint a minden sebességtartományban működő, dinamikus radaralapú sebességtartó automatikát (All-speed DRCC).

lexus-lc-500-2016-autoaddikt-023

Az aktív biztonságot több területen megvalósító Lexus Safety System + csomag a milliméteres hullámhosszon működő radar, valamint a radarral összhangban működő kamera segítségével rendkívül megbízhatóan, kiváló teljesítménnyel működik.

lexus-lc-500-2016-autoaddikt-006

MŰSZAKI ADATOK  LC 500
Teljesítmény  467 LE / 7.100 1/perc
Forgatónyomaték  527 Nm / 4.800 1/perc
Sebességváltó  10 fokozatú automata
Ülések száma  4
Teljes hosszúság  4.760 mm
Szélesség  1.920 mm
Magasság  1.345 mm
Tengelytávolság  2.870 mm
Hajtás módja  Hátsókerékhajtás
Túlnyúlás  Első: 920 mm – Hátsó: 970 mm
Keréktárcsa mérete (elöl és hátul)  1. 21 col

2. 20 col

3. 20 col

Gumiabroncs mérete  1. E: 245/40 RF21, H: 275/35RF 21

2. E: 245/45 RF20, H: 275/40RF 20

3. E: 245/45 RF20, H:275/40 RF20

Gyorsulás 0 – 96 km/órára  4,5 másodpercen belül

Yard Built Yamaha XV950 ULTRA egyedi építésű motorkerékpár a GS Mashintól

A Yard Built platform egy újabb együttműködést indított el a Yamaha XV950 izgalmas átalakítására.

yard-built-yamaha-xv950-ultra-gs-mashin-autoaddikt

A svájci GS Mashin fiatal csapata színre lép, hogy a népszerű Sport Heritage gépet egy teljesen egyedi köntösbe öltöztesse.  A végeredmény, a Yard Built XV950 „ULTRA” egy totális átalakulás, merőben új elképzeléssel és stílussal bővítve a Yard Built termékcsaládot.

A három éve Tom Mosimann, a „Niners” tagja által alapított GS Mashin a visszafogott kézzel készült munkákat feltűnő, új dizájnötletekkel ötvözi. Kisméretű berni műhelyében Tom azon dolgozik, hogy igazán egyedi motorokat építsen, amelyek mind a funkcionális, mind a műszaki követelményeknek eleget tesznek, így az általa épített gépek teljes egészében menetkészek, nem csak kiállítási tárgyak.

Ez alól a Yard Built XV950 ULTRA sem kivétel. A hagyományos XV950-hez képest teljesen eltérő kinézetű, a szó valódi értelmében, egyedi építésű gép követi a Yard Built alapelveit, azaz az ötlet megvalósításához nem vághatják át a vázat, és hegesztést sem alkalmazhatnak. A gótikus építészet által ihletett motornál Tom azon dolgozott, hogy egy alacsony, sportos kinézetű gépet építsen nagyméretű, vékony kerekekkel és bilincses kormányrúddal, feltűnő színösszeállításban.

„Imádom, amit Tom művelt az XV-vel” – nyilatkozta Shun Miyazawa, a Yamaha Motor Europe termékmenedzsere. „Rendkívül örülök, hogy a teljes mértékben radikális kinézet ellenére figyelembe vette alapelveinket, miszerint egy egyedi építésű motornak meg kell őriznie legfontosabb tulajdonságát, a vezethetőséget. Megőrizte az XV950 lelkét, miközben teljesen egyedi kinézetbe csomagolta, anélkül, hogy a vázon bármilyen vágást vagy hegesztést végzett volna. Ami szintén lenyűgöző, hogy a munkáinak 95%-ához mindössze néhány szerszámot, egy sarokcsiszolót, egy zsák homokot és egy kalapácsot használ!”

A Yard Built XV950 ULTRA burkolata 1,5 mm-es acéllemezből készült kézzel, a rögzítőelemek pedig rozsdamentes acél csőből lettek levágva. A kisméretű Bates fényszóró az idomon belül kapott helyet, amelyet két Highsider irányjelző egészít ki. Az egyedi üzemanyagtartály szintén 1.5 mm-es acéllemezből, kézzel készült, amelynek a felső részét sajtolással alakították ki. Az alsó rész az eredeti XV950 üzemanyagtartályából lett levágva. A gép egyik kiemelkedő eleme a K-Tech által épített letisztult hátsó felfüggesztés-prototípus, amely a K-Tech védjegyének számító Bullit egységeken alapszik.

A kézzel készített farokrész egy Shin Yo hátsó lámpaegységet ölel körül, míg az ülés a Jose Rey Saddlery által szintén kézzel készített, bőrből készült munka. A gyönyörű, alumínium felső villakoronát az Asic Robotics készítette. Kinézete rendkívül letisztult, hiányoznak róla a kormányrúdemelő furatok.  A kerekek igazi mesterművek. Az eredeti kerékagyakat felhasználva a hátul lévő 18 colos és az elöl található 21 colos keréktárcsák új küllőket és ABS-rendszert kaptak.

A végeredmény kiemelkedő. Egy újabb, teljes mértékben egyedi modell a Yard Built termékpalettáján, amely révén a GS Mashin megszilárdította pozícióját az egyedi építőműhelyek között.

A Henkel gratulál az Opel Dakar Teamnek

Befejeződött a tizenkét szakaszon keresztül sziklákon, sivatagi dűnéken, úttalan utakon vezető őrületes megmérettetés, mely széles tömegek érdeklődésének középpontjában állt, sokan közülük a motorsportok rajongói, a technika szerelmesei. A Henkel több márkájával támogatta a Szalay Dakar Teamet, akik nagyon szép eredményt értek el.

szalay-dakar-team-africa-race-henkel-autoaddikt-4

Az ide Africa Eco Race még december 27-én ünnepélyes rajtceremóniát követően Monacóban startolt. A száguldó cirkusz mezőnye Marokkó és Mauritánia veszélyes hegyvidékein és sivatagain keresztül haladva végül Szenegálban ért célt. A versenyt világszerte nagy érdeklődés kíséri a starttól egészen a befutóig, nem is csoda, hiszen ez a verseny évről-évre a legnehezebb és legváltozatosabb terepeken zajlik, próbára téve embert, gépet és technikát.

szalay-dakar-team-africa-race-henkel-autoaddikt-2

A tereprali, és egyáltalán az autósport, ahol a megbízhatóság és a bizalom létkérdés, ideális lehetőség a Henkel számára, hogy bizonyítsa márkái magas színvonalú minőségét. A vállalat 2007 óta működik együtt Szalay Balázzsal és az Opel Dakar Teammel, mely együttműködés során a versenyzők a vállalat kozmetikai (Fa, Schwarzkopf, Vademecum), és a ragasztás technológiai (Loctite, Teroson, Pattex, Ceresit) márkák nagykövetei.

szalay-dakar-team-africa-race-henkel-autoaddikt-1

Emellett a Henkel szakemberei már a felkészülés időszakában is szakmai segítséget nyújtottak, és gyakorlati tanácsokat adtak ahhoz, hogy a vállalat ragasztás technológiai termékei hogyan tudnak minél hatékonyabban segíteni az éles helyzetekben. Például a Loctite, és Teroson, termékkínálata csavarrögzítő termékeket, csapágyrögzítőket, tömítőanyagokat, szélvédő ragasztókat, műanyag alkatrészek töréseinek, repedéseinek javítására alkalmas anyagokat, javítószalagokat tartalmaz, azaz javító és karbantartási anyagok igen széles spektrumát.

szalay-dakar-team-africa-race-henkel-autoaddikt-5

“A Henkel és márkái társ a versenyzésben, büszkén állunk hosszú évek óta kiemelt stratégiai partnerként a legsikeresebb magyar tereprali versenyző Szalay Balázs és csapata mellett, akik idén kategóriájukban a tizenharmadik helyet érték el ezen a maratoni versenyen. Szívből gratulálunk a csapat teljesítményéhez!” – mondta Dr. Fábián Ágnes, a Henkel Magyarország Kft. ügyvezető igazgatója.

szalay-dakar-team-africa-race-henkel-autoaddikt-6

A Volvo XC90 rangos EURO NCAP elismerést kapott

A forradalmian újszerű Volvo XC90 újraalkotta a szabadidőjárművek szegmensét, amiért újabb elismerésben részesült, ezúttal a Volvo számára hazai pályának számító biztonság terén: a modell 2015-ben a Kategória legjobbjának bizonyult, a Nagyméretű terepjárók osztályában éppúgy, mint összesítésben.

volvo_xc90_menetproba_2015_autoaddikt_005

A Volvo XC90 a 2015. évi Euro NCAP biztonsági értékelés során nyújtotta a legkiválóbb összesített teljesítményt: 100 százalékos eredményt ért el a biztonsági segédrendszerek kategóriájában, és kiemelkedő 97 százalékot a felnőtt utasvédelmi vizsgapontban. Mindez kiválóan tükrözi azt az innovatív szemléletet, amellyel a Volvo Cars folyamatosan fejleszti új biztonsági rendszereit.

„Mindig nagy öröm számunkra, ha munkánkat elismeréssel illetik. Az XC90 testesíti meg mindazon értékeket, amit a Volvo Cars képvisel, és a mostani kitüntetés újfent igazolásául szolgál annak, hogy változatlanul piacvezetők vagyunk az aktív és passzív biztonsági rendszerek fejlesztése és alkalmazása terén. Célkitűzésünk, hogy 2020-ra nullára csökkentsük az új Volvo gépkocsiban súlyos vagy halálos balesetet szenvedő utasok számát. Az XC90-ben alkalmazott legújabb biztonsági és félautonóm mobilitási funkciókkal töretlen lendülettel haladunk ezen célunk felé.” – mondta Jan Ivarsson, a Volvo Cars biztonsági központjának megbízott igazgatója.

Az Euro NCAP bejelentése, amelyben elismerik az XC90 „kiemelkedő teljesítményét”, mintegy megkoronázta az előző néhány hónapot, amikor az XC90 számtalan egyéb, nagy jelentőségű díjban és elismerésben részesült. Hogy csak néhányat említsünk, az új szabadidőjármű elnyerte a Motor Trend című kiadvány ‘Év Autója’ díját, megválasztották Észak-Amerika legjobb szabadidőjárművének (North American Truck of the Year), valamint megnyerte a brit Auto Express ‘Év Autója’ szavazását.

Az XC90 eladásai továbbra is meghaladják a típus gyártási kapacitását; hallatlan népszerűségével a modell hatalmas mértékben járult hozzá a svéd prémium autógyártó átalakulási folyamatához. 2015-ben a márka eladásai minden eddiginél magasabbra szárnyalva meghaladták az 503 000 darabot.

LEGFRISSEBB

Már alapból megkapjuk az 5 év vagy 200 000 km garanciát...

0
A Volkswagen magyarországi importőre, a Porsche Hungaria jelentős lépést tett a vásárlói elégedettség növelése érdekében: 2025. április 1-től minden újonnan megrendelt Volkswagen haszonjárműre alapfelszereltségként,...

TESZTJEINK