Főoldal Blog Oldal: 94

Tisztán elektromos márka lesz a DS

éatrice Foucher, a DS Automobiles ügyvezetője elmondésa szerint az autóipar soha nem látott mértékben és sebességgel változik. Avantgárd szellemiségéhez hűen a DS Automobiles elébe ment ennek az átalakulásnak, hiszen az elektrifikáció a kezdetektől fogva stratégiájának központi eleme volt.

A jogi környezetben várható változások és az EV ökoszisztéma fejlesztései olyan lehetőségeket teremtenek, amelyeket szeretnénk megnyitni ügyfeleink előtt, akik már most elégedettek elektromos kínálatunkkal. Úgy döntöttem, hogy felgyorsítjuk fejlesztéseinket, hogy megalkothassuk az utazás művészetét tisztán elektromos formában, amely élvezet és magas színvonalat nyújt a minőség és a teljesítmény terén. Az utazás művészetét csúcstechnológia és kifinomultság jellemzi. Ez egy merész terv, amely már 2024-ben valósággá válik.

A DS Automobiles már megalapításakor stratégiája középpontjába helyezte az elektrifikációt. 2019 óta a DS teljes kínálata elektromosított. A tisztán elektromos DS 3 CROSSBACK E-TENSE-től, a DS 4 E-TENSE és DS 7 CROSSBACK E-TENSE modelleken át, a 225-360 LE-s plug-in hibrid DS 9-ig bezárólag minden DS elérhető elektromos/hibrid változatban.

2020-ban a DS Automobiles-é lett a legkisebb átlagos CO2 kibocsátás a többféle hajtást kínáló márkák között (83,1 g/km), köszönhetően az elektromosított palettájának (az eladások 30%-a). 

Ennek az offenzív stratégiának a technológiai hatékonyság, a dinamizmus és a kifinomultság a célja. Segítségével a mobilitás biztosítható az egyre szigorúbb szabályozások mellett is (városközpontok).

A csúcstechnológiát képviselő márka 100%-ban elektromossá válik és továbbra is kötődik a Formula E-hez. A DS Automobiles volt az első prémium gyártó, amely csatlakozott ehhez a versenykategóriához és az egyetlen márka, amely egymás után kétszer is elhozta a csapatok és a pilóták bajnoki címeit. A DS Automobiles már bejelentette elköteleződését 2026-ig és megkezdte egy új generációs, még nagyobb teljesítményű és még hatékonyabb versenyautó kifejlesztését. Ez a technológiai laboratórium nagyban segíti majd a szériamodellek fejlesztését.

2024-től az új DS 4 is elérhető lesz tisztán elektromos változatban, majd bemutatkozik egy új kreáció, amely előfutára a Stellantis első 100%-ban elektromos projektjének az új STLA MEDIUM platformon. Nagy kapacitású 104 kWh akkumulátorával 700 km-es autonómiát kínál majd ez a jövőbeli modell, amely egészen kivételes technológiai színvonalat és kifinomultságot nyújt, a technológiai elemeket tökéletesen a DS Automobiles ügyfelek igényeihez szabva.

A motorizációt érintő fejlesztéseken túl a DS Automobiles aktívan dolgozik az ipari környezetszennyezés visszaszorításán, összhangban a Stellantis által indított kezdeményezéssel. Folytatódnak az energetikai átállást támogató ambiciózus kutatások is, új, innovatív anyagok kifejlesztését megcélozva.

A BMW Welt átfogó programsorozattal készül a Müncheni Nemzetközi Autószalon részeként

2021. szeptember 6-12. között a BMW Welt a BMW Group elektromos mobilitásra, gazdasági körforgásra és fenntarthatóságra összpontosító tevékenységeit előtérbe helyező munkaműhelyekkel és foglalkozásokkal, a FUTURE FORUM falai között életre hívott élő digitális beszélgetéssel, testközeli mikromobilitási koncepciókkal, izgalmas tesztpályákkal, jövőbe vezető tárlatvezetésekkel és egy különleges filmélménnyel kíséri végig az idei év legnagyobb autóipari kiállítását.

Workshop-ok, mélyreható elemzések, digitális beszélgetés és egész családot megmozgató programok – egytől egyig a fenntarthatóság, a gazdasági körforgás, az elektromos mobilitás és a mikromobilitás témaköreire épülve: a BMW Welt változatos és inspiráló programsorozattal készül a Bajorországban első ízben megrendezendő Müncheni Nemzetközi Autószalonra (IAA Mobility 2021). Szeptember 6-12. között az autószalon látogatói, München lakosai és a kíváncsi érdeklődők a BMW Welt területén életre hívott számtalan programon keresztül a személyes mobilitás jövőképébe nyerhetnek betekintést. Ez idő alatt a BMW Welt reggel 9:00 óra és este 20:00 között várja a látogatókat.

Középpontban a gazdasági körforgás: munkaműhelyek, digitális beszélgetés és megindító gondolatok

A nemzetközi autószalonok (IAA) történetében idén kerül sor először olyan munkaműhely beindítására, amely a gazdasági körforgás témakörét boncolgatja. A BMW Welt Junior Campus falai között megrendezendő, „RE:BMW Circular Lab“ névre keresztelt műhelyben a 12 év fölötti látogatók 35 perces előadások keretei között tapasztalhatják meg testközelből a gazdasági körforgást, megismerve a KÖRFORGÁS NÉGY HŐSÉT, majd használt műanyagból újrahasznosított, funkcionális termékeket előállítva. A fenntarthatóság és a gazdasági körforgás a FUTURE FORUM koncepcióját is áthatja. Szeptember 9-én 18:00 órakor itt az üzleti és politikai élet szakértői hívják meg a látogatókat egy ingyenes, élő digitális beszélgetésre.  „A jövőnk visszaszerzése: zárjuk be a kört, indítsuk be a gazdasági körforgást” című beszélgetés a gazdasági körforgás lehetőségeibe és kihívásaiba enged betekintést. A FUTURE FORUM német és angol nyelven harmincpercenként előadásokat is indít, amelyek három témakört ölelnek fel: „Úton az emisszió-mentes mobilitás felé”, „Könnyed járműtöltés – a jövő elektromos” és „A gyártástól az újrahasznosításig: fenntarthatóság a BMW Group-nál”.

A mikromobilitási élmény és a tárlatvezetések

A BMW Welt előcsarnokában és szabadtéri területein izgalmas mikromobilitási élmények gondoskodnak a látogatók kíváncsiságának kielégítéséről. A nagyvárosi közlekedés témakörében megalkotott innovatív mobilitási koncepciók bemutatása mellett az elektromos BMW rollerek, X2City rollerek és sok más is kipróbálható lesz az erre épített tesztpályákon. A kézzelfogható élményeket tárlatvezetések övezik majd, a hétnapos programsorozat csúcspontja pedig egy különleges filmélmény lesz, amelyben a nézők egy fantasztikus virtuális világba csöppenhetnek és egyedülálló élményt élhetnek át. Naponta többször indulnak majd német és angol nyelvű tárlatvezetések, amelyeket a BMW i, a BMW M és a BMW Luxury égisze alatt harmincperces betekintések is kísérnek.

A BMW Welt átfogó programsorozatáról ide kattintva olvashatnak bővebb információkat: https://www.bmw-welt.com/en/iaa-mobility-2021.html

A BMW Welt átfogó programsorozatának áttekintése

Középpontban a gazdasági körforgás: munkaműhelyek, digitális beszélgetés és megindító gondolatok

RE:BMW Circular Lab munkaműhely a BMW Welt Junior Campus falai között

  • Mikor: szeptember 7-12. között minden nap 8:20 és 19:00 között 40 percenként (naponta 14 alkalommal)
  • Hol: BMW Welt Junior Campus
  • Nyelv: német / naponta 4 alkalommal angol
  • Javasolt életkor: 12 év és afölött (a 18 év alatti gyermekekhez kötelező a szülői kíséret)
  • Résztvevők száma: maximum 10
  • Részvétel: ingyenes
  • Regisztráció: https://bmwwelt-juniorcampus.de/overview
  • Hogyan élhetnénk fenntarthatóbban, erőforrásainkat megőrizve úgy, hogy közben megszokott életszínvonalunk is megmarad? Hogyan segíthet a mobilitás egy jobb jövő kiépítésében? A BMW Welt Junior Campus falai között megrendezendő, új „RE:BMW Circular Lab” munkaműhely ezekre a kérdésekre keresi a választ. Ez lesz az első alkalom, hogy a Junior Campus fiataloknak és felnőtteknek egyaránt címzett munkaműhelyt indít. A 35 perces előadások részei a körforgás témakörét érintő foglalkozások is, amelyben a résztvevők a BMW Group tervezési alapelveinek körforgásába és a Körforgás Hőseibe is betekintést nyernek. A résztvevők ezt követően saját életstílusukra koncentrálva gondolkodhatnak el azon, hogy a gazdasági körforgás miként lehetne alkalmazható a saját hétköznapjaikban. Végül használt műanyagból állítanak elő újrahasznosított, funkcionális termékeket.
  • Megjegyzés: a résztvevők hozhatnak magukkal tiszta műanyagot, például kupakokat. Ideálisak a HDPE, LDPE vagy PP címkével ellátott műanyagok.

Élő digitális beszélgetés a FUTURE FORUM színpadán szeptember 9-én

  • Cím: „A jövőnk visszaszerzése: zárjuk be a kört, indítsuk be a gazdasági körforgást”
  • Mikor: szeptember 9. 18:00
  • Hol: virtuális esemény a BMW Welt FUTURE FORUM színpadáról
  • Részvétel: ingyenes
  • A klímaváltozás, a légszennyezés és az egyre növekvő populáció emissziós szintje elleni küzdelemben nem lesz elegendő a károsanyag-kibocsátások csökkentése. Ehelyett gazdasági rendszereinket kell úgy átalakítanunk, hogy felhagyunk erőforrásaink pazarlásával és az összes felhasznált anyag újrahasznosításával a lehető legkevesebb hulladékot termeljük. Egy gazdasági körforgás beindítása kell, hogy legyen a cél. Az elméleti koncepciók azonban hiába értelmezhetők könnyen, ha alkalmazásuk akadályokba ütközik. Az üzleti és politikai élet szakértőivel közös célunk, hogy megtaláljuk a már létező megoldásokat és azokat, amelyekre szükségünk van ahhoz, hogy a gazdasági körforgás területén áttörést érjünk el.
  • Az angol nyelvű beszélgetés élő közvetítésébe minden érdeklődő ingyenesen bekapcsolódhat a BMW Welt FUTURE FORUM weboldalán (https://www.bmw-welt.com/en/experience/popups/exhibition_welt/FF-circular-economy.html), valamint a BMW Welt és a BMW Múzeum Facebook-oldalán (https://www.facebook.com/bmw.welt/).

BMW Welt FUTURE FORUM előadások

  • Mikor: szeptember 6-12. között minden nap 10:00 és 17:00 között 30 percenként (naponta 13 alkalommal)
  • Hol: BMW Welt FUTURE FORUM (német és angol nyelven)
  • Részvétel: ingyenes
  • Témakörök: „Úton az emisszió-mentes mobilitás felé”, „Könnyed járműtöltés – a jövő elektromos” és „A gyártástól az újrahasznosításig: fenntarthatóság a BMW Group-nál”

BMW Welt tárlatvezetések a Müncheni Nemzetközi Autószalon ideje alatt

Tárlatvezetések a BMW Weltben (30 percesek)

  • Mikor: szeptember 6-12. között minden nap 10:00 és 18:00 között
  • Részvétel: 8 euró / IAA MOBILITY Experience jeggyel 7 euró
  • Jegyek kaphatók: a BMW Welt pénztáraiban

Betekintések a BMW i, a BMW M és a BMW Luxury égisze alatt (30 percesek)

  • Mikor: szeptember 6-12. között minden nap 10:00 és 12:00 között, illetve 14:00 és 18:00 között
  • Részvétel: 8 euró / IAA MOBILITY Experience jeggyel 7 euró
  • Jegyek kaphatók: a BMW Welt pénztáraiban

1997 Mercedes-Benz S420 W140: matrica- és ragasztómaradványok eltávolítása

Eddig nem igazán találtunk megfelelő módszert, továbbá nem élvezett prioritást: most sikerült eltávolítani azokat a matrica- és ragasztómaradványokat, amelyek a motortér peremlemezén éktelenkedtek.

Csináltunk már ilyesmit, akkor a Motip citromolajos ragasztóeltávolítójával próbálkoztunk. Az sem volt rossz, azonban a Rhütten matrica- és ragasztó eltávolító spray kiemelten tette meg hatását.

A használat hagyományos: a matricát – amennyire tudjuk, eltávolítjuk – majd a hátramaradt ragasztórétegre permetezzük a spray-t, és várunk körül-belül 3 percig, hogy átitassa, elkezdje feloldani a ragasztóréteget.

Mindezek után képlékeny vékony rétegként törtlőkendővel lehúzható, tulajdonképp lemosható, majd egy száraz, tiszta ronggyal teljesen tisztára törtölhető.

Végső kezelésként pedig némi polírpasztát is lehet alkalmazni, hogy teljes védelmet kapjon az immár tiszta felület.

Együttműködő partnerek: Mercedes-Benz, Classic Vehicle HungaryVictor’s CustomsZöld AutószervizMerciBolt.huHankook Tire MagyarországULOLoctite (Henkel Adhesives)Olajshop.hu

Fotó: Autóaddikt

Utómunka: Acer

A Ford elindította a Niehl összeszerelő üzem átépítését, hogy létrehozza a Kölni Villamosítási Központot

Kölnben már folynak a Niehl összeszerelő üzem átépítésének első munkafázisai; a létesítmény átalakítása után itt kezd majd működni a Kölni Villamosítási Központ.

A tervezők már lebontották a gyáregység egyik használaton kívüli szerkezetét, hogy helyet biztosítsanak egy csúcstechnológiájú épület számára, ahol a járművek karosszériáját készítik majd elő egy új, tisztán elektromos hajtású sorozatgyártású modell összeszerelési folyamatának részeként.

A Niehl üzem átépítése újabb fontos lépést jelent a vállalat terveinek megvalósításában, amelynek lényege, hogy idővel minden Ford elektromos hajtású legyen. A legmodernebb autóipari technológiákkal felszerelt Kölni Villamosítási Központban 2023-ban kezdődik meg a nagy volumenű gyártás.

A komoly kihívást jelentő projekt keretében az építészek egy körülbelül 26 méter magas, 25 méter széles és 100 méter hosszú épületszerkezetet húznak fel egy olyan területen, ahol már most is sok építmény áll, hiszen 1931 óta folyik itt autógyártás. Az új épület keresztezni fogja a Niehl üzem egyik legforgalmasabb útvonalát.

A régi szerkezet lebontását a gyár nyári leállítására időzítették, hogy az 5000 köbméternyi törmelék eltávolítása ne akadályozza a járművek zökkenőmentes gyártását. Maga az új épület 2022. július végére készül el, nem sokkal ezután pedig már az új csarnok felszerszámozása következik.

“Izgalommal tölt el, hogy megkezdtük a gyár átalakítását Villamosítási Központtá,” mondta el egy helyi értekezleten Gunnar Herrmann, a Ford-Werke GmbH igazgatótanácsának elnöke. “Ez rendkívül fontos lépés németországi gyártási tevékenységünk tekintetében, hiszen ez lesz a Ford legelső olyan európai üzeme, amelynek szerelőszalagjáról nagy sorozatban előállított, tisztán elektromos hajtású autók gördülnek majd le.”

Suzuki: mennyire felelősek a magyar autósok?

Az ittas vezetés, a büntetőfékezés és a piroson áthajtás a három legfőbb szabálysértés, amelyet a magyar autósok a legveszélyesebbnek tartanak – derül ki a Magyar Suzuki reprezentatív kutatásából. Bár látjuk a veszélyforrásokat, döntéseinket mégsem mindig a szabályok vezetik, saját képességeink és a járművünk állapota alapján akár kockáztatunk is.

Veszélyérzet kontra gyakorlat

A magyarok az ittas vezetést (97%), a büntetőfékezést (96%) és az áthajtást a piroson (96%) tartják a legveszélyesebb szabálysértéseknek – derült ki a Magyar Suzuki és az Ipsos közös, reprezentatív lakossági felméréséből[1]. A járművezetők hibájából adódó balesetek 10 %-a következett be alkoholos befolyásoltság miatt 2020-ban, így nagy többségben felelősen kezeljük ezt a szabályt.[2] A büntetőfékezés és a piroson való áthajtás miatt bekövetkezett balesetekről nem vezetnek statisztikát, de a közlekedés biztonságának veszélyeztetése miatt akár hároméves szabadságvesztéssel is büntethetők.[3]

A kutatásban résztvevők 95%-a nagyon balesetveszélyesnek tartja, ha rossz állapotú járművel közlekedünk. Valószínűleg erre is odafigyelünk, mert az autók műszaki hibájából adódó személysérüléses közúti közlekedési balesetek száma kevesebb mint 1% volt 2020-ban Magyarországon.[4]

„Az autóipar is számos fejlesztést vezetett be az elmúlt években az autók és utasaik biztonságának növelése érdekében. A ma elérhető számos vezetést támogató rendszerek pl.: kombinált érzékelős vészfékasszisztens, sávtartás-figyelmeztetés, sávelhagyás figyelmeztetés, holttérfigyelés, adaptív tempomat, mind az elmúlt évek innovációi. A Suzukinál kiemelt figyelmet szentelünk a biztonságnak, a legjobb biztonsági öv mégis a felelős vezetői magatartás” – mondta Bonnár-Csonka Zsuzsanna, a Magyar Suzuki Zrt. kommunikációs vezetője.

A magyarok 92%-a nagyon balesetveszélyesnek tartja az indexhasználat elmulasztását, amely kanyarodáskor is kötelező és elengedhetetlen. Mégis, a közúti közlekedési balesetek 75%-a gyorshajtás, az elsőbbségi vagy a kanyarodási szabályok megszegése miatt történt 2020-ban Magyarországon.[5]

A vezetés közbeni dohányzást és evést (64%), a zebrán kívüli átkelést (68%), a leállósáv használatát (69%), a jobbra tartás elmulasztását (75%) vagy a hangos zenehallgatást (75%) tartjuk a legkevésbé veszélyesnek.

Az emberi tényező a leginkább befolyásoló faktor

Ugyanakkor van, amikor megengedőbbek vagyunk az autóvezetésben. Egyértelműen veszélyesnek tartjuk (83%), mégis úgy látjuk (70%), hogy sokan nem megfelelő mentális állapotban, idegesen, feszülten vezetnek. Fáradtan, idegesen ülünk be a volán mögé, vagy vezetés közben zavarnak a velünk utazók. Sőt, a Magyar Suzuki reprezentatív felméréséhez tartozó kiscsoportos interjúk alapján többek szerint az egyén bizonyos esetekben eltérhet a szabályoktól, ha figyelembe veszi a saját képességeit, tapasztalatát, az autó adottságait, technikai jellemzőit. Van, aki szerint egy jobb autóval például meg lehet kockáztatni egy vakmerőbb előzést, mert a jármű lehetővé teszi.

A szabályok fontosak, de a tapasztalatok szerint nem követjük őket

A felmérésből az is kiderül, hogy a magyarok 75%-a szerint elengedhetetlen betartani a KRESZ-t, 73%-uk úgy véli, hogy sok baleset a szabályok figyelmen kívül hagyása miatt történik. A többség szerint fontos a szabálykövetés a biztonságos közlekedés érdekében, de ezt – meglátásuk szerint azonban – nem követi átgondolt, felelősségteljes viselkedés a gyakorlatban.

Az európai sofőrök is lazábban kezelik a KRESZ-t

Egy hasonló témájú európai kutatás[6] is alátámasztja, hogy vannak, akiknek a KRESZ csak irányadó. Az európai autóvezetők 52%-a azért sérti meg a közlekedés szabályait, mert ezeket nem mindig érzik koherensnek vagy életszerűnek. 29%-uk véli úgy, hogy bizonyos előírások csak azért vannak, hogy büntetéseket, bírságokat szabhassanak ki azokra hivatkozva. 22%-uk érzi úgy, hogy ők annyira éberek, hogy nem kell betartaniuk bizonyos szabályokat. Sőt, 10%-uk szerint mindenkinek a saját szabadsága eldönteni, hogy betartja-e a KRESZ-t. 9%-uk gondolja úgy, hogy saját tapasztalata és rutinja miatt nem kell figyelembe vennie az iránymutatást vezetés közben. 7%-uk lesz, ami lesz alapon gondolkodik. 4%-uk pedig úgy érzi, hogy autója az átlagosnál biztonságosabb, ezért nem kell betartania a szabályokat.

„Autógyártóként a biztonság az első számunkra. Azonban még a legtörésállóbb karosszéria sem képes pótolni a közúti szabályok betartását. A felelős hozzáállás fontos, nemcsak a közlekedésben, hanem a mindennapi életünk során is. A Magyar Suzukinál ezért keressük és támogatjuk a felelős megatartás fejlesztését célzó tevékenységeket. Ezzel a kutatással a biztonsággal kapcsolatos társadalmi gondolkozás megváltoztatásának szükségességére szerettük volna felhívni a figyelmet egyfajta kezdő lépésként. Egyúttal felmérni, honnan indulunk. Reméljük, látványos javulást láthatunk majd a számokban, ha később újra kutatjuk a témát.” – osztotta meg gondolatait a kommunikációs vezető a kutatás apropója kapcsán.


[1] A Magyar Suzuki Zrt. 2021 tavaszán „Felelős gondolkozás és magatartás a volán mögött” címmel indított kutatást a 18 és 60 év közötti népesség körében. A válaszadók nemére, korára és lakhelyére vonatkozóan reprezentatív felmérés az Ipsos Zrt. online paneljén, webes kérdőívekkel zajlott; a minta teljes mérete 1028 fő volt.

[2] Központi Statisztikai Hivatal ittasan okozott balesetek 2016-2020 és A közúti közlekedési balesetek kiemelt okok szerint 2019-2020 összevetése

[3] BTK.232. A közlekedés biztonsága elleni bűncselekmény

[4] Központi Statisztikai Hivatal Személysérüléses közúti közlekedési balesetek (2001–-2020)

[5]64 éve nem haltak meg olyan kevesen közlekedési balesetben, mint tavaly

[6] A Ipsos VINCI Autoroutes megbízásából 11 európai országban, 12 400 ember körében végzett reprezentatív kutatása a volán mögött ülő európaiak viselkedéséről és gondolkozásáról. A kutatásban résztvevő országok: Belgium, Franciaország, Görögország, Hollandia, Lengyelország, Nagy Britannia, Németország, Olaszország, Spanyolország, Svédország, Szlovákia.

A Ford GT új, limitált darabszámú Heritage Edition változata az 1964-es prototípus előtt tiszteleg

Több mint fél évszázada már annak, hogy a Ford GT szupersportkocsi prototípusával életre kelt a GT-program, a Ford pedig ennek tiszteletére most elkészítette a 2022-es Ford GT ’64 Prototype Heritage Edition változatot. A korlátozott darabszámú modell azt a Ford GT prototípust idézi meg, ami 1964 április 3-án állt először reflektorfénybe a New Yorki Nemzetközi Autókiállításon, majd pedig Amerika egyetlen Le Mans-győztes versenyautója lett.

„Ez az első Ford GT Heritage Edition modell, ami nemcsak a nagy futamgyőzelmeket idézi, hanem jóval messzebb megy ennél, és a Ford legmélyebb szupersportkocsi-gyökereihez nyúl vissza,” nyilatkozta Mike Severson, a Ford GT programmenedzsere. „A Ford GT Heritage Edition valójában az eredeti autó modern átértelmezése.”

A Ford GT ’64 Prototype Heritage Edition a Monterey Autós Héten áll először közönség elé, méghozzá az 1964-es Ford GT prototípus egyetlen még működő példányával, a GT/105 kódjelű autóval, ami még mindig eredeti versenyfényezésében pompázik.

A korlátozott darabszámú modell az öt eredeti GT prototípust idézi 

A Ford GT ’64 Prototype Heritage Edition szupersportkocsi Wimbledon White fényezését Antimatter Blue színű díszítések – többek közt a tetőn végigfutó versenysávok – egészítik ki. Hatásos látványt nyújtanak a burkolatlan karbonszálas elemek is, például a Ford GT egyik jellegzetességének számító, Antimatter Blue árnyalatúra fényezett 20 colos keréktárcsák, az első légterelő, a küszöbelemek, a tükörházak, gépháztető-légbeömlők és hátsó diffúzor. Az ezüstszínű Brembo® féknyergeket fekete grafika egészíti ki, és feketék a kerékrögzítő csavarok is.

A karbonszálas felületek a kabinban is visszaköszönnek, hiszen szénszál borítja a küszöböket, az A-oszlopok alsó részét és a középkonzolt is. A szintén karbonvázas ülések Lightspeed Blue árnyalatú Alcantara® kárpitozását ezüstszínű varrás díszíti, az ülőfelületen és a fejtámlán pedig dombornyomású GT embléma látható. A műszerfalat Ebony színű bőrrel és Lightspeed Blue árnyalatú Alcantarával burkolták, az oszlopokat pedig steppelt Ebony Alcantara kárpit fedi. A műszerfal és az ülés mögötti merevítő X-idom Antimatter Blue színű díszítései az egyedi keréktárcsák látványvilágára rímelnek. A kormánykereket fekete fonallal varrott Ebony Alcantara borítja, a duplakuplungos váltó kormánykapcsolóit pedig csillogóra polírozták.

„A Ford GT történetében rengeteg olyan pillanat akad, ami méltó a megünneplésre, de a csapat egyöntetűen úgy gondolta, hogy most az eredeti prototípusra kell koncentrálnunk,” mondta el a Severson. „Az 1964-es modell hatalmas alkotó energiákat szabadított fel a Ford Advanced Vehicles részlegében, és kijelölte az utat a Ford GT program számára. Minden ezzel a géppel kezdődött!”

Az eredeti Ford GT prototípus nemcsak gyors volt, hanem zseniális is

A Ford 1963-ban kezdett bele saját versenyautója fejlesztésébe, azzal a nem titkolt céllal, hogy legyőzzék a Ferrarit®, és győzzenek Le Mans-ban – és alig egy évvel később a Ford GT prototípusa (a GT/101) már meg is jelent a New Yorki Nemzetközi Autókiállításon.

Összesen öt darab Ford GT prototípus készült; ezek voltak az első Fordok, amelyeket komoly aerodinamikai elemzéssel terveztek, hogy nagy sebességnél is jól teljesítsenek. Ezek a járművek a Ford által gyártott legfontosabb modellek közé tartoznak, és szilárd alapot teremtettek a GT-programhoz, ami végül lenyűgöző eredményt hozott, hiszen 1966-ban a márka az első, a második és a harmadik helyezést is megszerezte Le Mans-ban. Ez az autó jelképezi azt a hatalmas mérnöki teljesítményt, ami mindmáig jellemzi a Fordot, és ami most a 2022-es Ford GT Heritage Edition modellben is testet ölt.

Az öt darab Ford GT prototípus közül már csupán egy, a GT/105 kódjelű autó látható még az aszfalton, amint mindmáig a korszakra jellemző versenyfényezést viseli.

A GT/101 és GT/102 jelű autókat a Le Mans és Monza futamokat előkészítő töréstesztek után ki kellett selejtezni, de ezek a tesztek létfontosságúak voltak ahhoz, hogy a tapasztalatok alapján megépülhessenek a GT/103, GT/104 és GT/105 kódjelű gépek. Az első GT-győzelem a GT/103 nevéhez fűződik; ez 1965-ben történt Daytonában®, ahol az autót Ken Miles és Lloyd Ruby vezette; a GT/104 harmadik helyen ért célba ugyanezen a futamon, Bob Bondurant és Ritchie Ginther irányításával. A GT/103-ast és a GT/104-est később átfestették, és mindkettőt a coloradói Shelby® Múzeumban állították ki.

A Heritage Edition sorozat 

A Ford GT Heritage Edition modellek a típus emlékezetes pillanatait örökítik meg; az új, 2022-es Ford GT ’64 Heritage Edition a hatodik ilyen autó a rendkívül korlátozott darabszámban gyártott sorozatban.

• 2021 Ford GT ’66 Daytona Heritage Edition 

o A Ford GT MK II No. 98 versenyautó emlékére 

o Jelenleg is gyártásban 

• 2020 Ford GT ’69 Gulf Livery Heritage Edition 

o Az 1969-es Le Mans futam győztese, a Ford GT40 MK I No. 6 versenyautó emlékére

o Mindössze 50 darab készült 

• 2019 Ford GT ’68 Gulf Livery Heritage Edition

o Az 1968-as Le Mans futam győztese, a Ford GT40 MK I No. 9 versenyautó emlékére 

o Mindössze 50 darab készült

• 2018 Ford GT ’67 Heritage Edition 

o Az 1967-es Le Mans futam győztese, a Ford GT40 MK IV No. 1 versenyautó emlékére 

o Mindössze 39 darab készült

• 2017 Ford GT ’66 Heritage Edition 

o A Ford GT40 MK II No. 2 versenyautó emlékére, amit Bruce McLaren és Chris Amon vezettek 1966-ban Le Mans-ban 

o Mindössze 27 darab készült

• 2006 Ford GT Gulf Livery Heritage Edition 

o A Le Mans 24 órás futamon 1968-ban és 1969-ben is zsinórban győzelmet arató GT40 versenyautók tiszteletére

o Mindössze 343 darab készült

A 2022-es Ford GT-t már megrendelhetik a kiválasztott Ford GT-vásárlók. A tervek szerint a gyártás januárban kezdődik. További információ: https://www.ford.com/performance/gt/

Bemutatták az új Kia Sportage európai verziójának vázlatait

A Kia Europe nyilvánosságra hozta az új Sportage európai modellváltozatának első vázlatképeit. A Sportage történetében most először, kifejezetten az európai vevők igényei alapján megtervezett változat is készül a Kia legnépszerűbb SUV modelljéből.

Az új Sportage tervezése során már az első vonalaktól kezdve az volt a fejlesztők célja, hogy az ötödik generáció ne csak mércét állítson a szegmensben, de kifejezetten az európai vásárlók ízlésének és elvárásainak megfelelve készüljön. A határokat feszegető külső-belső formaterv alapvetően meghatározza az új Sportage-generáció minden modellváltozatának megjelenését. Az újdonságot csúcstechnológiás konnektivitás, élénk reakciójú, fejlett technológiájú, ugyanakkor takarékos és magas hatásfokú hajtásláncok, és a legmodernebb aktív és passzív biztonsági rendszerek jellemzik. A Kia fejlett vezetőtámogató rendszerének (ADAS) biztonsági fejlesztései kiemelik az új Sportage prémiumkategóriás jellemzőit. Az új műszaki alapokra épülő európai változat menetdinamikai jellemzőit kifejezetten a helyi közlekedési-, és útviszonyokra hangolták.

Jövőbe vetített formák A Kia új formanyelve – az “Egyesült ellentétek” – képezi az új európai Sportage megjelenésének alapját, ez határozza meg az újdonság valamennyi formaelemét. A formaterv irányvonala a “természetesen bátor”, így tükröződik benne a természet tökéletessége, egyszerűsége, ugyanakkor tökéletesen illeszkedik a márka új formairányzatába. A ma bemutatott vázlatok sportos, összeszedett és úttörő SUV-formát sejtetnek.

Az új európai Sportage profilja a korábbinál kompaktabb és izgalmasabb, agilitást és teljesítményt sugározva. A formatervezők célja a szegmens legdinamikusabb vonalainak megalkotása volt: izmos kiállás, erős, és kifinomult sziluett, éles, a felületeket megtörő karaktervonalakkal.

Az orr formái határozottak, a részletgazdag fekete hűtőmaszk vonalai a teljes első részen keresztülnyúlva szélesítik a megjelenést. Határozottan újszerű a Kia jellegzetes lebegő tigrisorr maszkja, az egyedi bumeráng alakú LED-es nappali menetfényekkel és a mátrix LED szerkezetű fényszórókkal.

Az új Sportage-sorozat egy másik fontos újdonsága az oldalképet, és a látványos C-oszlopok vonalait még inkább kiemelő fekete tető.

A karosszéria széles vállvonalai találkoznak a keskeny, az új Kia emblémát is körülölelő LED fényekkel. A hátsó lökhárító egyedi fekete betétje tovább nyomatékosítja az új, európai Sportage sportos és fiatalos karakterét.

Digitális bemutató Az új Sportage európai változatának digitális bemutatója szeptember 1-jén, közép-európai idő szerint 11 órakor lesz látható a Kia médiacsatornáin, itt az érdeklődők megismerhetik a Kia első, kifejezetten európai igények alapján megalkotott SUV modelljének további részleteit is. Az új Sportage európai értékesítése még idén elindul.

Érkezik az új Ford E-Transit

A tisztán elektromos hajtású Ford Transit megkezdi kemény munkáját Európa útjain: a legnagyobb európai flottáknál kezdetét veszi a tisztán elektromos hajtású E-Transit közúti próbája, mielőtt az autó 2022 tavaszán kereskedelmi forgalomba kerül.

A kísérletsorozat tíz darab E-Transit prototípussal indul, és a valós körülmények közt végrehajtott, intenzív tesztek során kiderül majd, hogyan válik be az E-Transit a postáknál, az önkormányzatoknál, a közműszolgáltatóknál, illetve a házhoz szállító és az élelmiszer-szállító cégeknél Németországban, Norvégiában és az Egyesült Királyságban. A tesztelő partnerek közt megtalálható az AWB köztisztasági vállalat, Köln város közműflottája, a brit DHL Express, a DPD, a Norvég Posta, és a Recover Nordic. 

A felhasználók az E-Transit összes kivitelét próbára teszik, beleértve a dobozos áruszállító, a duplakabinos áruszállító és az önjáró alvázas változatokat is (3,5-től 4,25 tonna megengedett össztömeggel1), nem beszélve a különféle speciális felépítményekről, amelyek hűen tükrözik a Transit alkalmazásának változatos körülményeit.

“Szeretnénk bebizonyítani, hogy vásárlóink a környezeti terhelésük mérséklése mellett is javíthatják termelékenységüket” – nyilatkozta Dave Petts, a Ford Európa városi elektromos áruszállító üzletágának vezetője. “Ha az autót valódi felhasználók vezetik és valódi feladatokat végeznek vele, nyilvánvalóvá válnak majd az E-Transit előnyei, mi pedig értékes tapasztalatokat szerzünk a használat módjáról és a töltések gyakoriságáról, aminek alapján tovább tökéletesíthetjük a járművet.”

A mostani közúti próba az új E-Transit fejlesztési munkáinak utolsó fázisát jelenti, amit egy kemény tesztprogram előzött meg a Ford próbapályáin és tervezőközpontjaiban. A próbát elvégző flottapartnerek hat, illetve tizenkét hónapon keresztül üzemeltetik majd az E-Transit prototípusokat.

Egy sor speciális felépítmény

Körültekintő tervezésének köszönhetően az E-Transit egyszerűen és praktikusan átépíthető, méghozzá ugyanazokkal a szerelvényekkel, mint az eddigi Transit modellek. A tesztsorozat járműveinek egy részét – a Ford Minősített Jármű Átalakító hálózatának segítségével – olyan felépítményekkel alakították ki, amelyek jól érzékeltetik az E-Transit platform sokoldalúságát és rugalmasságát:

  • Hűtőkocsi élelmiszer-szállításhoz, 2,3 kW teljesítményű ProPower Onboard rendszerrel
  • Alacsonyplatós felépítmény építkezésekhez, világítótestekkel és súlyérzékelőkkel
  • Ketreces billenőplató hulladékszállításhoz
  • Házhozszállító dobozos felépítmény, átjárható rekeszfallal és légrugós hátsó felfüggesztéssel
  • Házhozszállító felépítmény belső polcrendszerrel, átjárható rekeszfallal és gyors kiszállást biztosító első üléssel

Az E-Transit közúti tesztsorozatát azután szervezte meg a vállalat, hogy előtte már sikeres tapasztalatokat szerzett a Transit Custom Plug-In Hybrid hasonló próbájával, amikor a tipikus városi szolgáltatók több mint 240.000 kilométeren át használták a típust, miközben a munkájuk során bejárt útvonalak 75 százalékát nulla emisszióval teljesítették London belső kerületeiben2. Hasonló tesztekre került sor Kölnben is, ahol bebizonyosodott egy innovatív megoldás, a dinamikus geofencing előnye, amely a különösen magas légszennyezettségű környékeken automatikusan bekapcsolta az autókban a nulla károsanyag-kibocsátású elektromos hajtást, hozzájárulva ezzel a városi levegőminőség javításához.

2020-ban a Ford már a hatodik sikeres évét zárta az európai haszongépjármű-piac első számú szereplőjeként. Ez a trend 2021-ben is folytatódott, hiszen a márka az év első felében is megőrizte ezt a pozícióját.

Új Opel Grandland: markáns megjelenés, high-tech megoldások, digitális Pure Panel műszerfal

Az új Opel Grandland már megrendelhető – új megjelenés, innovatív technológiák és kiemelkedően jó hatásfokú motorkínálat, amelyben plug-in hibrid hajtás is megtalálható.

Az új Grandland nduló áron is magas színvonalú vezetéstámogató rendszereket és kényelmet kínál. Az új modell műszerfala immár az Opel teljesen digitális Pure Panel-je. A rendelhető IntelliLux LED® Pixel fényszóró és az éjjellátó rendszer a Grandland-ben debütál.

Az új Grandland már mától megrendelhető, az első autók az ősz végén készülnek el az Opel Németországban, Eisenach-ban működő üzemében.

“Az új Grandland az Opel csúcs SUV-modellje kívül-belül sportos formáival, és magasabb kategóriákból ismert asszisztens rendszereivel biztosan elbűvöli majd a vásárlókat, akik a magas hatásfokú benzin- és dízelmotorok mellett plug-in hibrid hajtásláncot is választhatnak elektromos összkerékhajtással, vagy a nélkül” – mondta Andreas Marx, az Opel Németország vezetője, aki azt is hozzátette, hogy valamennyi modellváltozat ára kimondottan kedvező.”

A Grandland valamennyi változata jól felszerelt. Az alapfelszerelés része az automatikus vészfékezéssel kiegészített, ráfutásos ütközés figyelmeztető rendszer, a gyalogos felismerő funkció, a sávtartó, a táblafelismerő, a fáradtságjelző, és a sebességhatárolós tempomat is.

Az új Grandland a márka új arcával, az Opel Vizorral érkezik. A Pure Panel műszerfal már az alapmodellben is megtalálható, 7 colos vezetői kijelzővel és ugyanekkora színes középkonzoli érintőképernyővel. Utóbbin az Apple CarPlay és az Android Auto is kezelhető az infotainment rendszeren keresztül.

Már a belépő szintet jelentő, 7 990 000 forintos Business Edition kivitelben is van első-hátsó parkolóradar, automata parkolóasszisztens, tolatókamera és holttérfigyelő is; ezek a felszerelések mind hatásosan növelik a biztonságot. A felszereltséghez illő teljesítmény érdekében a Grandlandet alapban egy közvetlen befecskendezéses 96 kW-os (130 LE-s) turbós benzinmotor mozgatja (fogyasztása hatfokozatú kézi sebességváltóval (NEDC1): város 6.2-5.8 l/100 km, városon kívül 4.9-4.5 l/100 km, vegyes 5.4-5.0 l/100 km, 124-114 g/km CO2; (WLTP2): vegyes 7.1-5.9 l/100 km, 161-133 g/km CO2).

Azok, akik teljesen elektromos és így emissziómentes autózásra vágynak, de a nagy teljesítményről sem kívánnak lemondani, kétféle plug-in hibrid hajtáslánc közül választhatnak. A Business Edition kivitelben is megrendelhető Grandland plug-in hibrid induló ára 13 500 000 forint (áfával, Opel finanszírozással), (fogyasztás; (WLTP2): 1.8-1.3 l/100 km, CO2-kibocsátás 41-29 g/km; (NEDC1): 1.9-1.5 l/100 km, 43-34 g/km CO2; mindkettő vegyes érték).

Az Opel Grandland plug-in hibrid

1.6 literes turbós benzinmotorjával, és szintén az első kerekeket hajtó villanymotorjával a Grandland plug-in hibrid kombinált rendszerteljesítménye 165 kW (224 LE), hajtásláncának össznyomatéka pedig akár a 360 Nm-t is elérheti. Az 1.6 literes, négyhengeres, közvetlen befecskendezéses turbós benzinmotor önmagában 133 kW teljesítményű (180 LE), a villanymotor 81 kW-ra (110 LE-re) képes. A hajtáslánc lítiumion akkumulátora 13.2 kWh kapacitású. A villanymotor villamosított, nyolcfokozatú automataváltóhoz csatlakozik, a Grandland ezzel a hajtáslánccal 8.9 másodperc alatt gyorsul álló helyzetből 100 km/h-ra. Tisztán elektromos üzemben a Grandland plug-in hibrid végsebessége 135 km/h, mindkét hajtásmód együttes használatával pedig 225 km/h.

Az összkerékhajtású plug-in hibrid kivitel hajtásában az 1.6 literes turbós benzinmotor két villanymotorral dolgozik együtt, így a kombinált rendszerteljesítmény 221 kW (300 LE), a WLTP2 szabvány szerinti fogyasztás (súlyozott vegyes érték) pedig 1.7-1.2 l/100 km, 39-28 g/km CO2-kibocsátás mellett. (Az NEDC1 szerinti értékek: 1.6-1.5 l/100 km, és 37-33 g/km CO2).

Az összkerékhajtású kivitel végsebessége 235 km/h, sportos 6.1 másodperces 0-100 km/h-s gyorsulással. A két villanymotor közül az egyik elöl, a másik a hátsó tengelyen dolgozik. Az első elektromos hajtás teljesítménye 81 kW (110 LE), a hátsóé pedig 83 kW (113 LE). A rendszer kombinált összteljesítménye 221 kW (300 LE). Az első villanymotor teljesítménye villamosított szerkezetű nyolcfokozatú automata sebességváltón át jut az első kerekekre. A hátsó futóműbe épített második villanymotor egy differenciálművön keresztül közvetlenül a hátsó kerekeket hajtja, a Grandland így állandó összkerékhajtású, kiváló tapadású autó. A villanymotorok óriási forgatónyomatéka már az elindulás pillanatában rendelkezésre áll, ami laza talajon óriási hajtási előnyt jelent.

Az összkerékhajtású modell vezetője az útfelület minőségének függvényében négyféle üzemmód közül választhat: hibrid, elektromos, AWD és sport módok állnak rendelkezésre. Hibrid üzemmódban a lehető legalacsonyabb fogyasztás a cél, így a WLTP2 ciklus szerint akár 55-65 km tisztán elektromos haladás is elérhető (69-67 km az NEDC1 szerint).

Lassításoknál a hagyományos hajtásokban egyébként hővé alakuló, mozgási energiákat regeneratív fékrendszer gyűjti össze. A regeneráció mértéke két fokozatban állítható, ezzel a villanymotorok generátorként való működése is módosul, a megtermelt elektromos energiát a rendszer a hajtáslánc 13.2 kWh-s akkumulátorába tölti.

Hatékony benzin- és dízelmotorok

A vásárlók igényeiktől, és a használat módjától függően többféle hajtáslánc közül választhatnak. Az új Grandland kínálatának benzin- és dízelmotorjai magas hatásfokúak és takarékosak. Az 1.5 literes 96 kW (130 LE) teljesítményű, 1,750/perctől már 300 Nm maximális forgatónyomaték leadására képes dízel erőforrás nyolcfokozatú automata sebességváltóval elérhető (fogyasztás; (NEDC1): város 4.6-4.3 l/100 km,városon kívül 4.2-3.6 l/100 km, vegyes 4.4-3.9 l/100 km, 115-103 g/km CO2; (WLTP2): vegyes 5.9-4.9 l/100 km, 154-128 g/km CO2).

A teljesen könnyűfém szerkezetű 1.2 literes, közvetlen befecskendezéses benzinmotor szintén 96 kW-ot (130 LE) teljesít, forgatónyomatéki maximuma 230 Nm, már 1,750/perc fordulatszámon rendelkezésre áll. Ez az erőforrás hatfokozatú kézi kapcsolású (fogyasztás; (NEDC1) város 6.2-5.8 l/100 km, városon kívül 4.9-4.5 l/100 km, vegyes 5.4-5.0 l/100 km, 124-114 g/km CO2; (WLTP2): vegyes 7.1-5.9 l/100 km, 161-133 g/km CO2) vagy nyolcsebességes automata sebességváltóval kapható (fogyasztás (NEDC1) város 6.3-5.8 l/100 km, városon kívül 5.0-4.4 l/100 km, vegyes 5.5-4.9 l/100 km, 126-112 g/km CO2; (WLTP2) vegyes 7.3-6.1 l/100 km, 166-137 g/km CO2).

Pure Panel, éjjellátó rendszer, és IntelliLux LED Pixel fényszórók

Az Opel Pure Panel két egybefüggő, nagyméretű képernyőből áll. Ez a teljesen digitális szerkezetű, vezetőközpontú műszerfal intuitívan és egyszerűen kezelhető, miközben feleslegessé teszi a legtöbb hagyományos nyomógombot is. A legújabb digitális technológiákat vonultatja fel, és a legfontosabb információkat szolgáltatja. A vezető előtti, akár 12 colos információs központ és a 10 colos középkonzoli érintőképernyő is a vezető felé fordul, így a sofőr minden fontos információhoz hozzájut, anélkül, hogy le kellene vennie tekintetét az útról.

Az Opel SUV csúcsmodellje immár az adaptív IntelliLux LED® Pixel fényszórókkal is elérhető. Az összesen 168 LED szegmens – lámpánként 84, akárcsak az Insigniaesetében – menet közben folyamatosan, a környezeti körülményekhez és a forgalmi viszonyokhoz igazítja a fénycsóvát, a többi közlekedő elvakítása nélkül. 

Az új Grandland egy másik, valamennyi közlekedő éjszakai biztonságát növelő technológiája az éjjellátó rendszer. Infravörös kamerája, környezetétől eltérő testhőmérsékletük alapján a fényszórók által be nem világított területeken is láthatóvá teszi az embereket és az állatokat. Ha a rendszer az autó útjába kerülő embert vagy állatot érzékel, figyelmezteti a vezetőt.

A kamera- és radaralapú rendszerek működését összefogva a Grandland vezetéstámogató funkciói korábban nem látott kényelmet biztosítanak autópályás környezetben. Az adaptív sebességtartó a beállított sebességérték függvényében tartja a távolságot az előttünk haladótól, miközben a sávközéptartó a forgalmi sáv közepén tartja az autót. A Stop&Go funkciónak köszönhetően a Grandland megállás után automatikusan újraindulni is képes, ami jól jön a forgalmi dugóban való araszoláskor.

Magabiztos megjelenés, teljes kényelem

A külső vonalai jellegzetesen tiszták. Az Opel Vizor a teljes orron keresztülhúzódik, hátul pedig az Opel logó és a Grandland felirat áll a csomagtérajtó közepén. A lökhárítók és az oldalsó elemek fényes feketék vagy karosszériaszínűek lehetnek, a felszereltségtől függően. A lökhárítóbetétek fényes feketék, és ezüstszínűek lehetnek.

A sokféleképpen állítható első ülések AGR (Aktion Gesunder Rücken e.V.: Egészséges Hát Munkacsoport) minősítésűek, és így egyedülállóak a Grandland kategóriájában. Bőrkárpitozással fűtés és szellőztetés is elérhető hozzájuk. A kényelmet kulcsnélküli nyitás és indítás, valamint motoros mozgatású csomagtérajtó is növeli.

A csúcsot jelentő Multimedia Navi Pro infotainment rendszer különösen pihentetővé teszi az utazást, a középkonzol vezeték nélküli töltője pedig a megfelelő okostelefonok töltését teszi kényelmessé és egyszerűvé.

Toyota GR Supra, LEGO-ból

A Toyota a LEGO-val közösen elkészítette a GR Supra 1:1-es méretarányú mását, amelyhez közel félmillió építőkockára volt szükség. A leghihetetlenebb az egészben, hogy az elkészült modell teljesen működőképes és belülről vezethető, bár nem olyan gyors, mint az eredeti.

Még júniusban történt, amikor a LEGO bemutatta a Speed Champions Summer 2021-es sorozatának legújabb tagját, a 7 évesnél idősebb gyerekeknek szánt Toyota GR Supra építőkészletet, amely 299 darabból áll, és – amennyire szabványos LEGO-kockákból építve lehetséges – viszonylag realisztikus mását adja az ikonikus sportautó aktuális, A90-es nemzedékének.

A 7690 forintba kerülő készlet tartozékai a szükséges építőkockákon felül még egy Toyota versenyruhába öltöztetett LEGO-figura bukósisakkal és csavarkulccsal, valamint a valódi gumiból készült abroncsok kétféle felni garnitúrával. Az 1:27-es méretarányú, 16 cm hosszú, 7 cm széles és 4 cm magas LEGO-GR Suprának még a világossárga színe is tökéletesen egyezik az igaziéval, bár így is kell némi fantázia ahhoz, hogy belelássuk az igazi sportautó semmivel sem összetéveszthető, konvex és konkáv felületekből álló összetett formáját.

Közel sem ennyire gyermeki egyszerűségű a LEGO és a Toyota Gazoo Racing együttműködéséből született most bemutatott másik LEGO-GR Supra – amellyel szintén a Toyota sportautójának 35. születésnapja előtt tiszteleg a dán játékgyártó – ennek esetében már nincs szükség komoly képzelőerőre, ugyanis az 1:1 méretarányú, Japánban megépített játékautó szakasztott mása az Ausztriában készülő eredeti GR Suprának, messziről nézve simán össze lehet téveszteni őket. Még az sem feltűnő, hogy a LEGO-változat technikai okokból végül 17,5 cm-rel szélesebb (204) és 3 cm-rel rövidebb (435) lett az eredetinél.

Mivel a sima lemezfelületeket apró kockákból lehetetlen reprodukálni, úgy néz ki a LEGO-GR Supra a fotókon, mintha az eredetit látnánk, csak gyenge felbontású képen. Érdekesség, hogy a LEGO-változat 365 kg-mal nehezebb az eredetinél, 1885 kg-ot nyom a mérlegen, pedig annak a legnehezebb alkatrészét, a soros hathengeres benzinmotort egy apró villanymotorral helyettesítették, amelynek mérsékelt ereje mindössze 28 km/h-s végsebességhez elegendő.

Csak a kerekeket, a vezetőülést, a kormánykereket (és az emblémákat) tartották meg az igazi GR Suprából, ugyanis ez a LEGO-változat vezethető is, a kemény műanyagból összerakott ülés és kormány pedig nem lett volna túl ergonomikus benne. Viszont a karosszérián kívül még a világító, LED-es fényszórókat és hátsó lámpákat, a komplett műszerfalat, továbbá a tárcsafékeket is műanyag építőkockákból rakták össze, az autó tervezése több mint 2400, teljes megépítése pedig több mint 3000 munkaórát vett igénybe.

Összesen 477,303 darab alkatrészt használtak fel hozzá, vagyis közel 1600-szor annyit, mint amennyit a cikk elején bemutatott, kisebb méretarányú Speed Champions készlet tartalmaz. Ha annak a 7690 forintos ajánlott fogyasztói árát felszorozzuk ennyivel, akkor azt kapjuk, hogy a LEGO változat ára csak nyersanyagban bő 12 millió forintra jönne ki, és akkor még a valódi autóról származó alkatrészeket nem is számoltuk hozzá.

Az életnagyságú LEGO-GR Suprát október 11-ig a Japánban, Nagojában lévő LEGOLAND-ban lehet megtekinteni, utána pedig a japán Super GT bajnokság futamain lesz kiállítva. „LEGO-kockákból bármit meg lehet építeni. Azt akarom, hogy az emberek érezzék a lehetőségek végtelen tárházát” – nyilatkozta Konisi Eiko, a LEGO-csoport japán részlegének marketing menedzsere a LEGO-GR Supra online közvetített leleplezésén.

Az autó megépítése csak egy része volt annak a jubileumi ünnepségsorozatának, amellyel az első generációs Supra (A70) 35. évfordulója előtt tiszteleg a Toyota (az A70-es megelőző két nemzedék, az A40/A50 és az A60 még Celica Supra néven futott, így azok nem tekinthetőek vérbeli Suprának).

Szintén az évforduló tiszteletére a japán gyártó 35 darab négyhengeres, SZ-R verziót, és 35 darab sorhatos motorral szerelt RZ verziót is piacra dob Japánban a GR Suprából, a sok vásárlójelölt közül sorsolással döntik el, hogy ki lesz az a szerencsés, akinek jut a limitált szériákból.

LEGFRISSEBB

[TESZT] Lexus NX 350h – pontosan ilyen a prémium középkategória

0
A Lexus NX 350h már első pillantásra magára vonja a figyelmet. A markáns, modern frontrész és a masszív orsó alakú hűtőrács a Lexus védjegyévé...

TESZTJEINK