AutóAddikt Bemutatók Dacia Terepen, sárban dagonyázva próbáltuk az új Dacia Dustert

Terepen, sárban dagonyázva próbáltuk az új Dacia Dustert

MEGOSZTÁS

Magyarországon is bemutatkozott a rég várt Dacia Duster. Bár kimondottan nem volt szép idő a menetpróba napján, mégis remek környezetet biztosított az autó tulajdonságainak kipécézéséhez a saras, fellazult talaj.

A Dacia hazai képviselete számos remek feladattal készült a Duster itthoni premierjére, úgyhogy kellőképp megismerhették és feszegethették a remek terepes képességekkel felvértezett Duster  határait.

A frankfurti autókiállításon még 2017 szeptemberében leleplezett, Új Dacia Duster teljesen új külső formákkal és gyökeresen áttervezett belsővel dicsekedhet. Alapvetően egy valódi SUV kényelmét és tereptulajdonságait ötvözi, hihetetlenül kedvező árral.

A Dacia ikonikus modelljét teljesen megújult külső formákkal láthatjuk viszont, amely kifejezetten rámenős és mokány külsőt kölcsönöz neki. Az Új Duster belső terét is áttervezték, hogy az utastér kényelmes és felhasználóbarát legyen. Az autóban egyértelműen érzékelhető a minőségi ugrás. Az új vezetéstámogató rendszerekkel és programokkal felszerelt ÚJ Duster egy valódi SUV – sokoldalú és komfortos, igazi élménnyé teszi a mindennapi vezetést.

Az Új Duster: vadonatúj formák

A teljesen megújult Duster kívül-belül merészebb megjelenésű lett. A külseje egészen új, több rajta a kiemelt vonalvezetésű részlet, amely még jellegzetesebbé teszi az autó erőteljes karakterét; a teljesen megújult Duster belseje pedig rendkívüli kényelmet nyújt.

Aprólékos, kiemelt figyelmet fordítottak a felszereltségekre és a felületekre, amely része a Dacia azon igyekezetének, hogy a lehető legnagyobb hangsúlyt fektesse az érzékelhető minőségre.

Erőteljesebb vonalak

Az Új Duster elülső dizájnját határozottabb jellem és erőteljesebb kiállás jellemzi. A hűtőrács egészen az autó elülső szélére helyezett fényszórókig ér, így az autó még szélesebbnek
tűnik. A modell új helyzetjelző lámpákkal büszkélkedhet, beleértve a három részre osztott, LED-es nappali
menetfényt is. A vízszintesebb kialakítású motorháztető tört vonalvezetése marcona, tagolt külsőt ad
az Új Dusternek.

Oldalnézetben még hangsúlyosabb a jármű SUV-jellege. Az Új Duster megemelt övvonala a határozottság és az erőteljes védettség benyomását adja. A szélvédő 100 mm-el előbbre került és kicsit meredekebben emelkedik, ettől az utastér tágasabbnak
tűnik. A SUV-okra jellemző új alumínium tetőcsomagtartó-rudak a szélvédő vonalában folytatódnak, dinamikusabb összképet adva. Az új, 17 colos kerekek még rámenősebb megjelenést kölcsönöznek az autónak.

Hátul a szélesebb farnak köszönhetően jobb az autó kiállása. Az Új Dustert mostantól a Daciára jellemző, négyzet alakú fényszórók díszítik, a hátsó lámpák az autó szélső sarkaira kerültek. A szélesebb elülső és hátulsó védőlemezek a modell offroad képességeire hívják fel a figyelmet

Teljesen átalakított utastér: pazar minőség és kényelem

Ergonómiailag javított vezetőülés: amint beülünk a teljesen megújult Duster belsejébe, figyelmünk azonnal az újragondolt vezetőülésre terelődik, amely immár még nagyobb kényelmet és vezetőbarát környezetet teremt a mindennapi autózáshoz.

A teljesen új műszerfal a SUV-oknál megszokott trendekhez igazodik. A középkonzolba épített MediaNav Evolution kijelzőt 74 mm-rel magasabbra helyezték, így az a vezető számára könnyebben áttekinthető és kezelhető (a piacon kaphatók közül a látási szög szempontjából ez a legmegfelelőbb). A műszerfal tetején elhelyezett három légbeömlő nyílás és az automata klíma három gombja összhangot teremtenek a műszerfalon. Az új középkonzolt még modernebbé és felhasználóbarátabbá tették zongorabillentyűkre emlékeztető vezérlőgombjai. A kézifék áthelyezésével az új középkonzol sokkal több szabad hellyel és még nagyobb tárolókapacitással büszkélkedhet, így tökéletes helye van a négykerék-meghajtást vezérlő kapcsolónak.
A vezetőoldal változatos felszereltsége optimális kényelmet biztosít. A kormánykerék magasságban (40 mm) és mélységben (50 mm) is szabályozható.

A vezetőülésnek van kartámlája, deréktájon is állítható, illetve az ülésmagasság 60 mm-es úton
szabályozható az eddigi 40 mm-rel szemben. Az ülőlap a jobb megtámasztás érdekében 20 mm-el hosszabb lett. Az új ülések jobb kiképzésűek, így kanyarodáskor oldalirányból is megtámasztják a testet, ráadásul a sűrűbb, tömöttebb habszivacsnak köszönhetően időtállóbbak és kényelmesebbek. A három, vessző alakú fejtámla betolható az ülésbe, így a vezető hátrafelé jobban kilát.

Gondosan megválasztott anyagok

Az Új Duster még kifinomultabb belső kialakításához a kiválasztott anyagok mellett a z igényes kivitelezésre is különös figyelmet fordítottak.

Már első pillantásra látszik, hogy az utastér minden tekintetben magasabb minőséget képvisel, mint korábban:

A műszerfal elegánsabb lett, finomabb felületek és matt kidolgozás jellemzi. Az ajtópanelekbe erős ajtónyitó kilincseket és párnázott, kényelmesebb tapintású könyöktámaszokat
építettek. A kényelmes és modern kárpitozás háromdimenziós szövéssel és hímzéssel készült. Az új, rövidebb sebességváltókar sportos, szaténfényű krómbetéteket kapott. Felszereltségi szinttől függően a kormánykerék különleges, finom felületképzésű is lehet, amely nem csak kiváló minőséget jelent, de megérinteni is kellemesebb. A belső kiképzés általános minősége egyaránt jelentős mértékben javult. Az utastér praktikus jellemzői megkönnyítik a mindennapos vezetést.

Az Új Duster rakodásra alkalmas területe 27,2 liter, beleértve az új az utasülés alatt elhelyezett, 2,8 liter űrtartalmú tárolótálcát is.
A jármű csomagtartójának űrtartalma a kalaptartó alatt a 2WD változat esetében 445 dm3 VDA (478 liter) és 411 dm3 VDA (467 liter) a 4WD változatnál. Ha a hátsó ülések támláját lehajtjuk, a csomagtartó legnagyobb kapacitása 1478 dm3 VDA (1623 liter) méretűre növelhető.

A fokozottabb hangszigetelés miatt csak feleannyira hangos az utastér

A hangszigetelésre is különösen nagy figyelmet fordítottak.
A külső zajok kizárására alkalmazott jobb minőségű hangszigetelő anyagoknak köszönhetően az utastér belsejébe feleannyi zaj szűrődik be. Az utastér hangszigetelése sokkal jobb lett, mert: – az eddigi 20 helyett 50 százalékra nőtt az itt és a motortérben található hangelnyelő felület – a jobb tömítések és lezárások miatt kisebb a zaj – a szélvédő 0,35 mm-rel vastagabb üvegből készül.
A merevebb orr-résznek köszönhetően kisebb a kültéri és a motorzaj, illetve kevesebb a vibráció.

Valódi SUV, amely autóúton és terepen egyaránt kényelmes

Az Új Duster számos új berendezést tartalmaz, amelyekkel úton és terepen egyaránt könnyebb a manőverezés
A teljesen megújult Duster továbbviszi azokat a terepjáró tulajdonságokat, amelyek az eredeti változatot is olyan népszerűvé tették. Méretei a következők:

4,34 m hosszú;

1,80 m széles;

nagy a hasmagassága (210 mm);

az első és a hátsó terepszög a négykerék-meghajtású változatban 30° illetve 33°, kétkerék meghajtás esetén pedig 34°;

áthaladási szög: 21°.

Nyugodt erő

Az Új Duster új elektromos szervokormánnyal rendelkezik. Ez a kormánykerék elfordításához szükséges erőt mintegy 35 százalékkal csökkenti, ami különösen parkolás esetén hasznos. A kormányzás egy olyan rendszeren keresztül történik, amely a rásegítés mértékét a sebességtől függően változtatja, hogy az autópályán jobb legyen az iránytartása. Sokkal jobb a kormány reakcióképessége is, különösen terepen való vezetés esetén.

Az autóban van egy több látószögű monitor is, amely négy kamera képét mutatja (egy elöl, egy-egy oldalt és egy hátul). A rendszer lehetővé teszi a vezető számára, hogy a jármű körül mindenhol lássa a környezetét, de parkoláskor is nagyon hasznos segítség. Hátramenetbe kapcsolva automatikusan bekapcsolódik.

A kamera kézzel hozható működésbe. A felhasználóbarát navigációs kijelző egyszerre csak egy kamera képét mutatja és automatikusan ki is kapcsol, ha a jármű sebessége túllépi a 20 km/órát. Az oldalsó kamerák a külső tükrökön helyezkednek el, így az elülső kerekekre közvetlenül rá lehet látni.

A lejtmeneti vezérlő lehetővé teszi a vezető számára az autó meredek lejtőkön történő ereszkedése közben az állandó sebesség tartását. A megfelelő stabilitás érdekében a vezérlő a jármű fékrendszerét szabályozza. Az emelkedőn elindulást segítő rendszer és a lejtmeneti vezérlő a hegyes-dombos vidéken könnyíti meg az utazást. Az offroad szerelmeseinek a 4X4 monitor még egy tájolót is tartalmaz, és valós időben értesíti a vezetőt, hogy milyen szögben áll a jármű. Az Új Duster kulcs nélkül is nyitható. Ez a rendszer automatikusan nyitja az összes ajtót, amint a vezető az autó közelébe megy, ugyanakkor eltávolodva tőle, messziről is bezárható. Az ajtózárak nyitásakor az autó irányjelzői villognak. Az irányjelzők akkor is villognak, amikor az ajtók zárnak, amihez egy hangjelzés is társul. A vezetőnek nem kell a kulcsát elővennie ahhoz, hogy az autó elinduljon, beindíthatja a motort az indítás és leállítás céljára szolgáló gombbal is. A MediaNav Evolution tartalmazza a Driving Eco2 rendszert is, amelyet a Renault csoport összes vállalata kipróbált és vizsgált, és amely most egy öko-tanácsadóval kiegészítve bíztatja a vezetőket a gazdaságosabb vezetésre.

Jól bevált motorcsalád

Az Új Dustert továbbra is elfogadható árú motorok változataival látták el. Ezeket a cégcsoport más járműveinél már sikerrel kipróbáltak.

Az SCe 115 (2WD és 4WD egyaránt) valamint a TCe 125 (szintén 2WD és 4WD is) benzines motorok kézi váltóval szereltek. A dCi 90 (2WD változat) és a dCi 110 (2WD valamint 4WD) dízelmotorok szintén kézi váltóval működnek, bár a dCi 110-s motor (2WD változat) EDC automata váltóval is rendelhető.

Fokozott biztonság

A teljesen megújult Dusterben rengeteg olyan felszerelés van,
amely segít az utasok védelmében. Az autó megerősített vázzal rendelkezik:

  • az új karosszéria sínjei és lemezei 0,2 mm-rel vastagabbak, és jobb mechanikai tulajdonságokat
    biztosítanak;
  • új merevítés (A-oszlop, padló alatti gerendák).
    Ezen kívül még az alábbi új biztonsági felszerelések találhatók rajta (piacfüggő):
  • új üléskeret;
  • új és nagyobb, vastagabb fejtámasz az elülső üléseken, amelyek hátulról érkező ütések esetén jobb
    védelmet biztosítanak;
  • új függönylégzsákok;
  • pirotechnikai előfeszítők, erőhatárolókkal az első és hátsó üléseken;
  • a gyerekülés Isofix csatlakozója a hátsó oldalülésen új i-Size megoldással. Az i-Size gyerekülésre
    erősített támasztóláb egészen a padlóig ér le (ahol a megerősített padló alatti gerendák vannak), és így
    fokozottabb védelmet nyújt a gyerekeknek;
  • új hátsó biztonságiöv-figyelmeztető (SBR) jelzi a hátul be nem kapcsolt biztonsági övek számát és helyét,
    és hangjelzést ad, ha vezetés közben valamelyik övet kikapcsolják;
  • új lökhárító- és új motorháztető kialakítás, hogy a gyalogosgázolás esetén az energia hamarabb
    elnyelődjön;
  • új, 8 százalékkal nagyobb felületű oldalsó visszapillantó tükrök növelik a vezető látóterét.

A teljesen megújult Duster a minél nagyobb biztonság érdekében számos vezetéstámogató rendszert is kínál.

A holttér-figyelmeztető négy ultrahangos érzékelőből áll, amelyek a jármű két oldalán, elöl és hátul találhatók. Ezek három-négy méteres távolságból észlelik, ha egy jármű közeledik hátulról vagy oldalról. A külső visszapillantó tükörben egy figyelmeztető fényjelzés gyullad ki ha bármilyen veszélyt észlel a rendszer. Ha az irányjelző be van kapcsolva, amikor a vezető holtterében jármű észlelése történik, a hátsó visszapillantó tükörben is megjelenik a figyelmeztető fényjelzés. A rendszer 30 km/h és 140 km/h közötti sebességek mellett üzemképes.

A sebességkorlátozó rendszer révén a vezető előre meghatározott sebességgel haladhat anélkül, hogy állandóan a kilométerórát kellene néznie, és így könnyebben be tudja tartani a kiválasztott sebességkorlátot. A rendszer 30 km/h sebességtől működik.

Az Új Duster automatikus fényszóróval is fel van szerelve a még nyugodtabb vezetés érdekében.

Még több fotó: AutóAddikt Facebook oldal

 Fotó: Canon / Matei Bence/Camera Kft.
Szerkesztőségünk mobilinternet-hozzáférését a Telenor Magyarország biztosítja. Az Autóaddikt.hu Telenor Hello Data csomagot használ.
Együttműködő partnereink: Acer Hungary, ASUSDuplitec, Canon, Camera Kft., Telenor Magyarország
Utómunka hardver: Acer, ASUS