AutóAddikt Autóteszt BMW BMW 128ti – fronthajtással, ereje teljében a sportkompakt

[TESZT] BMW 128ti – fronthajtással, ereje teljében a sportkompakt

A BMW rettentően ért ahhoz, hogyan kell kategróián belül újat alkotni, létrehozni. A BMW 128ti alapvetően két szegmens-szint közt lavíroz, az alsó-közép és az M-divízó dominál, utóbbi ad némi hátteret és supportot. A végeredmény pedig perfektül sikerült. BMW 128ti teszt az Autóaddikton.

Nem szabad degradálni az 1-es széruát – persze divat a magukat ugazi BMW-fannek tartó megszállottak közt. Másrészt jöhet a fanyalgás is sokszor, amikor fronthajtással felvértezett BMW-modell kerül terítékre. Sietve jegyezzük meg: minden ilyen jellegű külön kör tökéletesen felesleges.

A BMW 128ti egymagában testesíti meg a klasszikus sportkompakt, valamint a hagyományos értelemben vett kompakt kategória mikéntjét. Azért klasszikus, mert anno a 80-as, 90-es években hasonló szellemiségben készülhettek a korabeli hot hatch-ek; nyilván a technológia közel sem járt ott, ahol most, viszont az emóciók, elképzelések valahogy így dominálhattak a dizájnerek és mérnökök fejében.

Visszafogottság jellemzi a BMW 128ti-t, ugyanakkor ez nem jelenti azt, hogy a sportosság, dinamizmus-feeling rovására menne bármi is. A frontrész kialakítása nagyban követi a jelenlegi márkaarculatot, bár a vesék még tradicionálisabbak, nem annyira túlzók, mint mondjuk az új 3-as esetében. Beömlőből is van egy rakat, amelyek nem talmi-kialakítások, hanem valós célfeladatot látnak el. Nyilván az alsó mellső szoknyára húzott hatalmas szélességű rostély a legjelentősebb a BMW 128ti esetében, de a morcos rajzolatot kapott fényszórók alatti rések is jelentős küllemhype-ot erősítenek.

Ez már nem az az 1-es széria

Oldalról látszik igazán a BMW 128ti hatchback-mivolta, csapott far-résszel, tömzsi tálalással, sok-sok dinamizmust tükrözve-felvonultatva. Az alsó köszöbtoldások sarkain virít a 128ti matrica, ami nagyon látványos, és egyben még markánsabbá teszi az összképet, nem beszélve az ültetett ultrakemény futóműről, illetve a 18-as felnikről.

Hátulról újfent jönnek a BMW-t hamisítatlanul erősítő jellemzők, mint például a szélesre húzott lámpatestek, aztán a sportosságot reklámozó hátsó beömlő-műanyag, meg a diffúzor-hatás. Van ugyanolyan oldalrés is, mint a frontfelületen, ez némi párhuzamot húz, ami szintén nagyon kellemes komplexitást biztosít.

Enteriőr tekintetében nem érdemes mindenféle sallangra, extra megvalósításra számítani: a BMW 128ti e téren is visszafogottan sportos, a színvilág itt például szintén ezt hívatott alátámasztani. A kijelzők egységesek és informatívak, míg a középkonzol infotainment panelje is lényegretörő, már-már aprócskának számít a mai kor tendenciájához hasonlítva. Minden remekül kézre esik, jók az arányok, kényelmes és intuitív vezetési élményt kapunk.

Kényelem szempontjából közepes értékelést tudunk adni a BMW 128ti-nek, de ez így is van rendjén, hiszen ez az autó valahol a GT és a hot hatch katehóriák szintjén brillíroz. Kagylóülés-jelleg, kialakítás: rendben, ennek megfelelően az oldaltartás remekbeszabott, a háttámlák kemények, de hatékonyak, ugyanígy a comtámaszok, ülőpadok esetében is. A korménykerék fogása vaskos (ezt külön kultiváljuk minden BMW-modellnél), élmény markolni, és a kialakításnak köszönhetően ténylegesen – szó szerint – a kezünk alá dolgozik.

Korábban az 1-es BMW-k nélkülöztek minden olyan jellegzetességet, amelyet a kompakt-szegmens képviselői hordoznak. Ennek megfelelően a hátsó üléseken utazni nem volt egy leányálom. A BMW 128ti esetében viszont – köszönhetően az újszerűbb kialakítás koncepciójának – már teljes értékűbb a helykínálat, aminek köszönhetően két felnőtt, átlagos testalkattal rendelkező utas kompromisszumoktól mentesen elfér itt.

Sportosság és dinamika van bőségesen. Karakter is, csak visszafogottan

Bár a BMW 128ti nem igazán a családi utazásokról szól, sokkal inkább a túrázós-sportautós szellemiséget hívatott erősíteni. Az autóba egy 1998 köbcentiméteres, sornégyes keresztbe beépített TwinPower Turbo benzinmotor került, amely 265 lóerőt ad le 4750 RPM-en, valamint 400 Newtonméter forgatónyomaték-csúcsot képes produkálni 1750-4500 RPM közt. Az agilitás remek, a gázreakciók közvetlenek, a hajtásba integrált nyolcgangos automata Steptroni pedig kifinomultan brillíroz minden sebesség- és fordulatszámtartományban.

Annak ellenére, hogy a BMW 128ti fronthajtású, rendkívül stabil és feszes tud maradni még a legextrémebb igénybevétel és körülmények között is. Ez a Torsen differenciálműnek köszönhető, ami természetesen mechanikus, így nem meglepő a pontosság és a megbízhatóság, amit produkál – lényegében majd’ xDrive-stabilitást kapunk, úgy, hogy jelentős súlytöbbletet spórolunk. S az, hogy a null-száz sprint megvan 6 másodperc körül, hab a tortán.

Minden megvan ahhoz, hogy a BMW 128ti egy remek hot hatch legyen. Viszont az élményfaktor nagyon-nagyon hiányzik belőle, ugyanis az egész tálalás nyers és homogén lett, valahogy azt éreztük, hogy a tervezők nem raktak bele apait, anyait. Pontosan olyasmire asszociáltunk, mint amiről az első bekezdésekben írtunk a cikk elején: emóció, elhívatottság, autóimádat. Na, ez most mind kimaradt a BMW 128ti-ből. Sajnos.

Ár és fogyasztás

Mindezek ellenére remek autó a BMW 128ti, és pillanatok alatt meg lehet szeretni. Főként, ha még pluszban el tudunk vonatkoztatni az árazástól, ami eléggé masszív: a tesztben szereplő modell 17 millió forint feletti cédulát kapott, míg a belépő ár a 15 millió forintot súrolja.

Fogyasztás tekintetében átlagosat teljesített a BMW 128ti: városi környezetben 7.9-9.2, országúton 5.9-6.6 literes értékek jöttek ki 100 kilométerre.

2021 BMW 128ti specifikációk

 

Motor

Motortípus: soros 4 hengeres benzinmotor turbóval

Lökettérfogat: 1998 cm³

Maximális teljesítmény: 265 LE @ 4750 ford./perc

Maximális forgatónyomaték: 400 Nm @ 1750-4500 ford./perc

Erőátvitel: fronthajtás, 8 fokozatú autpmataváltóval

Méretek, egyéb műszaki adatok

Hossz: 4319 mm

Szélesség: 1799 mm

Magasság: 1434 mm

Tengelytáv: 2670 mm

Első gumik mérete: 225/40/R18

Hátsó gumik mérete: 225/40/R18

Tömeg, üresen: 1520 kg

Megengedett össztömeg: 2075 kg

Csomagtartó mérete: 380 liter, 1200 literig bővíthető

Üzemanyagtartály mérete: 50 liter

Menetteljesítmények

Végsebesség: 250 km/h

Gyorsulás 0-ról 100-ra: 6.1 s (gyári), 6.3 s (saját mérés)

Fogyasztási adatok

Saját, mért eredmény (átlagos használattal)

Városi: 7.9-9.2 l/100 km

Országúti: 5.9-6.6 l/100 km

Vegyes: 8.1 l/100 km

Gyárilag mért eredmények

Városi: 6.9 l/100km

Országúti: 6.2 l/100km

Vegyes: 7.4 l/100km

CO2 kibocsátás: 170 g/km

Bővebb információ a BMW magyarországi képviseletének honlapján, IDE kattintva.

Még több fotó: Autóaddikt.hu Facebook oldal

Fotó: Autóaddikt.hu

Együttműködő partnereink: Huawei, Acer Hungary

Utómunka hardver: Acer

HIRDETÉS
ÉRTÉKELÉS
Forma, design
89 %
Kialakítás
90 %
Komfort
86 %
Teljesítmény
93 %
Anyagminőség
90 %
Ár-érték arány
88 %
Előző cikk[TESZT] Suzuki SX4 S-Cross 1.4 Hybrid 48V 6AT AllGrip GLX – merre menjek?
Következő cikkAjtó zsanérok karbantartása az 1997-es Mercedes-Benz S420 W140-en