AutóAddikt Autóteszt MINI Countryman Cooper D – nem túl nagy, viszont kimondottan családbarát

[TESZT] MINI Countryman Cooper D – nem túl nagy, viszont kimondottan családbarát

Megszokhattuk, hogy a MINI modellpalettája alapvetően – az elnevezéshez hűen – a kisautók szegmensébe kalauzolja a vásárlókat. Úgy tűnik, hogy a BMW tulajdonában lévő brit gyártó már egy ideje felismerte az igények bővülését, ezért úgy döntött, kissé megnagyobbítja a paletta felhozatalát képező modelleket. Konkrétan a hagyományos értelemben vett stílus egy kicsit fel lett pumpálva, praktikusabbá lett téve. MINI Countryman Cooper D teszt.

Alapvetően a stílus ugyanaz maradt, mint ahogyan azt a már eddig is piacon lévő MINI modellektől megszokhattuk: széles, fektetett trapéz alakzatú hűtőmaszk, sok-sok krómmal, markáns lámpatest-kialakítások, robosztus lökhárító vonalak, egymáshoz közel ülő ködlámpafészkek. Mindehhez a jóféle Countryman feeling társul egyértelműen, hiszen a masszív felépítés már a front részletein is kiütközik jócskán; folytatva persze az oldalvezetés tekintetében is.

Ne aggódjunk, a MINI Countryman Cooper D is megmaradt azért az összetéveszthetetlen „dobozforma”, ami annyit tesz, hogy a csapott, arányaiban nagy szélvédőfelület adja az autó oldalnézeti rajzolatának origóját, majd a hátrafelé haladva a C oszlopig folyamatosan szűkülnek a felületek. Ennek megfelelően a hátsó oldalablakok nagyjából kétharmados méretcsökkenéssel vannak jelen az első ajtókhoz képest, de a raktér oldalablakai is (kicsit kombi hatással) mutatják magukat, és jelzik: bizony itt közel 4 és fél méteres hosszról van szó.

Pontosan olyan, mint az eredeti koncepció. Persze azért nagyobb

Félreismerhetetlen a MINI Countryman Cooper D hátsó felülete, itt az ablakfelület már kimondottan apró, egyenes, téglalapalakzatot hordozó, a fehér színre fújt tetőelem pedig kulturáltan húzza meg a kontrasztvonalat. A helyzetjelző burák egyszerűek, a MINI jelleget a középre helyezett köralakzat azért jelentősen meghatározza itt, de találkozunk megerősített lökhártítóidommal is, melyben a ködlámpák is helyet kaptak. A 450 literes csomagtér ajtajának aljára került a karosszériaelem teljes hosszában elterülő Countryman felirat is, így ha kétkednénk, mely verzió is fut előttünk az utakon, rögvest megbizonyosodhatunk róla.

Ahogyan említettük a szalagcímben, a MINI Countryman Cooper D családokat is képes kiszolgálni. Nyilván ne várjunk MPV jelleget, de az tény, hogy négy felnőtt utas remekbeszabottan tud utazni a Countryman fedélzetén – persze az első két ülésállás nyújtja jelen esetben is a nagyobb komfortot.

A műszeregységek elrendezése remek és egyedi, ahogyan megszokhattuk: középre helyezték a kilométeróra analóg kijelzőjét, a modul két oldalára pedig különféle kijelzők kerültek. Jobb oldalon található az üzemanyagszint rovátkázott mutatója is, ezt szokni kell, ugyanúgy, ahogy a középkonzol kezelését és kiosztását is. Anno a MINI modellekben a középkonzolon helyezkedett el a sebességmérő gigantikus számlapja, ezt ügyesen alakították át mai szájíz és igények szerint a dizájnerek – több MINI modellciklus óta így épül fel a tálalás.

Egyediség

Elmaradhatatlanul jelen vannak a repülőgép műszerfalat idéző kapcsolók, a váltóval egyvonalban található a legfőbb funkcióbillentyű-csoport.

Innen indíthatjuk a MINI Countryman Cooper D-t, de a váltókar köré integrált forgatható gyűrűvel beleavatkozhatunk az autó viselkedésébe is. Még mindig imádjuk a Sport módba kapcsolásnál kiíródó gokartozásra utaló feliratot, bár itt azért visszafogottabb lett a körítés.

Jó tömésű, közepesen kemény üléseket kapunk a MINI Countryman Cooper D-ben. Az első fotelek ülőlapja rövid lenne, viszont ügyesen kipótolható a hiányzó felület a combtámasz használatával.

A hátlapok közepesek, legalábbis ami a méretezést illeti, ugyanakkor átlagos testalkattal perfektül be lehet állítani testre szabva a kényelmi faktort.

Kisebb ajtókialakítás ide, vagy oda: a MINI Countryman Cooper D-be kényelmes a ki- és beszállás hátra. Ez alapvetően a széles tartományban nyitható ajtónak köszönhető, valamint az üléssor optimális elhelyezésének és kialakításának is nagy szerepe van. A lábterek, térdterek jók, 250 kilométeres távolságra utazva nem éreztünk itt sem hiányt, kényelmetlenséget. Egyedül a fejtér az, ami visszafog; itt 180 centis magassággal még épphogy el lehet lavírozni.

Hajtáslánc: nagyon nincs mibe belekötni

A BMW 20d gázolajosa dolgozott a tesztelt MINI Countryman Cooper D-ben, 150 lóerő maximális teljesítménnyel, mely 4000-es percenkénti fordulaton volt elérhető. Természetesen dinamikus forgatónyomatékcsúcs is tartozott a hajtáslánchoz, a 330 Newtonméter 1750 RPM-től rendelkezésre is állt annak rendje s módja szerint. A szintén BMW fejlesztésű ZF alapú 8 fokozatú automataváltó áttételezései briliánsak voltak ismét, bármely közlekedési helyzetben megkaptuk a mindig ideális fordulatszámtartományt.

Optimálisan a sofőr keze alá dolgozott az egész egység, beleértve a motort, és magát az egész hajtást is: szinte elképzelhetetlen, hogy bármely MINI-t, vagy BMW-t manuális váltóval egyáltalán érdemes lenne rendelni. Felesleges, ennyire kifinomult váltó jelenleg nem létezik a ZF megoldásain kívül a piacon.

Sikerült meggyőző fogyasztási rátákat produkálni a MINI Countryman Cooper D-vel: városban mindössze 5 literig sikerült feltornásznunk az átlagot 100 kilométerre számolva, országúton pedig 4 liter alá is lementünk többször (3.7-3.9 liter/100 kilométer).

Az adatok tükrében nem csoda, hogy a teszthetet 4.5 literes vegyessel zártuk.
A MINI Countryman Cooper D ára borsos, ez nyilvánvaló: a tesztelt, minden földi jóval felszerelt modell listaára közel 13.5 millió forint. A belépő árazás 7 730 000 forintról indul.

2017 MINI Countryman Cooper D specifikációk

Motor

Motortípus: négyhengeres turbótöltött dízelmotor

Lökettérfogat: 1995 cm³

Maximális teljesítmény: 150 LE @ 4000 ford./perc

Maximális forgatónyomaték: 330 Nm @ 1750 ford./perc

Erőátvitel: elsőkerékhajtás, nyolcfokozatú automataváltóval

Méretek, egyéb műszaki adatok

Hossz: 4299 mm

Szélesség: 1822 mm

Magasság: 1557 mm

Tengelytáv: 2670 mm

Első gumik mérete: 205/60 R17

Hátsó gumik mérete: 205/60 R17

Tömeg, üresen: 1395 kg

Megengedett össztömeg: 2030 kg

Csomagtartó mérete: 450 liter, 1390 literig bővíthető

Üzemanyagtartály mérete: 51 liter

Menetteljesítmények

Végsebesség: 208 km/h

Gyorsulás 0-ról 100-ra: 8.8 s (gyári), 8.8 s (saját mérés)

Fogyasztási adatok

Saját, mért eredmény (átlagos használattal)

Városi: 5.0 l/100 km

Országúti: 3.9 l/100 km

Vegyes: 4.5 l/00 km

Gyárilag mért eredmények

Városi: 4.9 l/100km

Országúti: 4.3 l/100km

Vegyes: 4.6 l/100km

CO2 kibocsátás: 120 g/km

Bővebb információ a MINI magyarországi képviseletének honlapján, IDE kattintva.

Még több fotó: AutóAddikt Facebook oldal

A cikkhez tartozó fényképeket Canon technikával készítettük.
Szerkesztőségünk mobilinternet-hozzáférését a Telenor Magyarország biztosítja. Az Autóaddikt.hu Telenor Hello Data csomagot használ.
Együttműködő partnereink: Acer Hungary, ASUSDuplitec, Canon, Camera Kft., Telenor Magyarország
Utómunka hardver: Acer, ASUS