AutóAddikt Autóteszt Toyota Toyota GR Supra Dynamic 2.0 Turbo – néha a kevesebb jelentheti...

[TESZT] Toyota GR Supra Dynamic 2.0 Turbo – néha a kevesebb jelentheti a többet

Nem érdemes fanyalogni azoknak, akik a Supra-t sorhat 3 literessel szokták meg. Bátran kijelenthetjük: sornégy 2 literessel talán még élhetőbb víziót zúdít a nyakunkba a Toyota. Teszt.

Formavilág, stílus, karakterisztika: a Toyota GR Supra Dynamic 2.0 Turbo megfelel mindennek, amely elvárást érdemes támasztani egy ízig-vérig sportautó irányába. Mert ez ténylegesen az, minden porcikájában és molekulájában.

Még akkor is, ha a platform BMW Z4, a motor az M40i-ből származik, a középkonzol, a váltókulissza is egyértelműen a bajorok irányából jött. Alapvetően szinte minden örökölt részlet és összetevő, kivéve a kasznit, ami viszont olyan mértékben sikerült egyedire és tényleg toyotásra, hogy nem is lehetett volna jobbat megálmodni.

Egyébként maga a Toyota GR Supra-koncepció a Toyota gyári versenycsapatának, a Gazoo Racing pátyolgatásával készült el és vált véglegessé. A GR rüvdiítés tehát a Gazoo Racing-et felöli, így egész biztosak lehetünk abban, hogy az autó teljes egészében megfelel minden kívánalomnak – ahogyan erre már az első bekezdésekben is utaltunk konkrétan.

Rettentően eltalálták ezt a formatervet

Formavilág tekintetében minden elfogultság nélkül hibátlan a Toyota GR Supra Dynamic 2.0 Turbo. Persze nyilván észlelhető némi Lexus-áthallás a maga megfelelő szegmenséből, de ez nem baj, a Lexus más célközönségnek szól, még akkor is, ha sportautó-kategóriáról esik szó.

Tradicionális Supra-fazont kapott az orr kialakítása. Hangsúlyos motorházfedél-részletek, előretüremkedő vonalvezetés, mindehhez modern, újkori lámpatest kialakítások, és beömlő-hegyek. Rengeteg van az utóbbiból, és nem csak a frontrészen: itt a lámpaburák alsó vonalait is beömlők képviselik, alattuk pedig maga a hűtőmaszk köszön vissza ilyen formában, és tökéletes harmóniát alkot a középső részre helyezett levegőztetővel.

Oldalról igazán sportkupés a Toyota GR Supra, itt szintén vannak beömlők, az ajtók oldalába integrálva elsősorban, megadva a perfekt kialakítását maguknak a B oszlopoknak is. Persze a sárvédőívek sem maradnak magukra, az első kerekektől egészen a hátsókig permanensen emelkedő ívvonalakkal találkozunk, melyek kitartanak a hosszan elnyújtott C oszlopig. Aztán jöhet a lezárása az egésznek egy masszív légterelő képében, meg persze az egész farkialakítás szellemiségében tükröződve.

Klasszikusan modern

Ha nem lenne elég jellegzetesség a TToyota GR Supra Dynamic 2.0 Turbo orrán, valamint az oldalán, akkor egész biztosan a farrész lesz a nyerő. Amolyan tökéletes elegye az egész GR Supra-jelenségnek: felfelé húzott ívű zárófény-burkolatok, kihangsúlyozott LED-csík sziluettekkel, az előbb említett léterelő harmonikus ívet zár a hátsó felület összes részével. A kétoldali, dupla kipufogó végződések pedig meg erőteljesebb magaslatokba emelik a Toyota GR Supra-t.

S akkor még a 19 colos felnik egyediségéről és szépségéről nem is ejtettünk szót. Maga a mintázat, a tálalás is tökélyre hangolt, az autó megjelenéséhez messzemenően illik. Nincs semmi eltúlozva vagy túlgondolva, az egész összesség olyan, mintha egy AutoCad projektbe bepakolták volna az összes igényelt és szükséges paramétert, nyakonöntve nagymértékben stílus- és dizájnfaktorral, retróigény-követelményekkel, autentikus tálalás-érzettel; majd a computer kidobta volna ezt, így, ahogyan van. Egyébként valószínű. hogy volt ilyen a végkifejlet előtt, de nem bánjuk.

Ne várjunk tőle finomkodást. Persze csak akkor, ha úgy akarjuk

A Toyota GR Supra beltere sportos, minimalista és egyszerű. Sajnos olyannyira, hogy a bizonyos – alapvetően ergonómiai részletekre – már nem nagyon sikerült odafigyelni. Maguk az ülések remekül tartanak, hosszú távon viszont nyilván nem annyira komfortosak, ahogyan a középkonzol (és itt jön az első ergonómiai baki) zavaróan belelóg a sofőr térdterébe, így mindig összehúzott lábakkal kell vezetnünk. Még akkor is, ha nem túl tagbaszakadt a sofőr. Persze értjük: ez egy sportautó, ami szűk, és gyakorlati, hétköznapi használatban egyértelműen nem olyan élhető, mint mondjuk egy SUV vagy egy mezei kombi. De akkor is, ez hiányérzetet kelt, de aki elfogult, az valószínűleg megbocsátja.

Ahogyan a kormánykerék kinézetét is: nagyjából olyan, mintha egy Priusból, vagy egy Corollából ültették volna át a Toyota GR Supra-ba. Hol a sportosság? Hol a stílus? Vagy legalább egy kiegyenesített alsó ívet kapnánk, de nem. Ami egyébként nagyban megkönnyíteni a ki- és beszállást, ami értelemszerűen az autó magassága (vagy inkább alacsonysága miatt) nem egy szimpla feladat.

Bár informatív a Toyota GR Supra középkonzol, amely szervesen kapcsolódik a központi infotainmenthez, valamint a központi műszeregységhez, viszont a dőlésszöge nem túl kézbeeső, a látótérben sincs kifejezetten. 

Megszokást igényel, viszonylag rövid ideig tartót, s szerencsére az autó beltere nem annyira terjedelmes, hogy ez nagyobb gondot jelentene. Hasonló ez is a BMW megoldásához, csakúgy, mint a nyolcfokozatú automataváltó egész kulisszája, s maga a váltókar is.

Hiába: néha a kevesebb is lehet több

Nem, nem a BMW sorhatos 30i-je. Igen, megszoktuk, és imádjuk, de ez a 20i-vonal sem rossz, higgyük és fogadjuk el. Sőt, meglepően tud újat mutatni és megdöbbenteni, főként, ha manuális váltásprofillal próbáljuk a track kanyarjait egyengetni.

Az 1998 köbcentis benzines turbós soros elrendezésű 4 hengeres aggregát 258 lóerőt képes a hátsó kerekekre küldeni, 5000-6000 RPM-nél. Kereken 400 Nm nyomaték áll rendelkezésre, viszonylag alul, 1550-nél megindul a tolóerő, és meg sem áll 4400 környékéig.

Agilitás terén kifejezetten élhető a Toyota GR Supra Dynamic 2.0 Turbo, mivel a legapróbb reakcióra is kitűnően képes reagálni a vezető irányából. Legyen ez akár a gázadás-elvétel adagolása, vagy épp egy-egy masszívabb kormánymozdulat. Kezesbárányként viselkedik szinte minden szituációban, legyen szó akár egy autópálya-környezetről, vagy épp versenypálya aszfaltról.

Rendkívül merev a Toyota GR Supra Dynamic 2.0 Turbo, ami alapvetően a kaszni kialakításának köszönhető. Nincsenek felesleges üregek, holtterek az enteriőrben, üregek, kihasználatlan részek. A legjobb példa erre a csomagtér perem-kialakítása – itt látszik a koncepció a legjobban: tömör acél, mindenhol az eldolgozott lemezszélek, felületek.

Mindezekből adódóan a kanyarstabilitás messzemenően optimális, nem érezzük, hogy elasztikusan nyeklik-nyaklik a karosszéria, nem recseg, nem ropog (leszámítva a kalaptartó-szekció keresztrúdját, ott valami megoldhatatlan problémaként zörgött folyamatosan, főként göröngyösebb útszakaszokon).

Klasszikusan hátul hajt a Toyota GR Supra, így ténylegesen megvan az a feeling, aminek meg kell lennie egy dinamikusabban vételezett kanyarban; csúsztat, mosolyt csal az arcra, de az elektronika kellőképp – s pont amennyire kell – avatkozik be, és csakis az utolsó pillanatban. 

Madárétvággyal spórolunk, ha nem sportolunk

A fogyasztás egyáltalán nem tükrözi a dinamikus teljesítményszintet. A Toyota GR Supra tesztjeink során átlagosan 7.7 liter benzint kért 100 kilométerre átlagolva, ez lebontva városi értékre 8.1, míg országúti értékre 5.3 liter lett.

Ami pedig jó hír még pluszban, az a Toyota GR Supra árcédulájára vonatkozik: felextrázva az alapárhoz képest alig 200 ezer forint a különbség, s még így sem éri el a 21 milliót.

2022 Toyota GR Supra Dynamic 2.0 Turbo specifikációk

Motor

Motortípus: soros elrendezésű négyhengeres benzinmotor turbóval

Lökettérfogat: 1998 cm³

Maximális teljesítmény: 258 LE @ 5000-6500 ford./perc

Maximális forgatónyomaték: 400 Nm @ 1550-4400 ford./perc

Erőátvitel: hátsókerék-hajtás, 8 sebességes automataváltó

Méretek, egyéb műszaki adatok

Hossz: 4379 mm

Szélesség: 1854 mm

Magasság: 1292 mm

Tengelytáv: 2470 mm

Első gumik mérete: 255/35 R19

Hátsó gumik mérete: 275/35 R19

Tömeg, üresen: 1370 kg

Megengedett össztömeg: 1715 kg

Csomagtartó mérete: 290 liter

Üzemanyagtartály mérete: 52 liter

Menetteljesítmények

Végsebesség: 250 km/h

Gyorsulás 0-ról 100-ra: 5.2 s (gyári), 5.2 s (saját mérés)

Fogyasztási adatok

Saját, mért eredmény (átlagos használattal)

Városi: 8.1 l/100 km

Országúti: 5.3 l/100 km

Vegyes: 8.0 l/100 km

Gyárilag mért eredmények

Városi: 8.1 l/100km

Országúti: 6.4 l/100km

Vegyes: 7.4 l/100km

CO2 kibocsátás: 168 g/km

Bővebb információ a Toyota magyarországi képviseletének honlapján, IDE kattintva.

Még több fotó: Autóaddikt.hu Facebook oldal

Fotó: Autóaddikt.hu

Együttműködő partnereink: Acer Hungary

Utómunka hardver: Acer

ÉRTÉKELÉS
Forma, dizájn
93 %
Kialakítás
91 %
Teljesítmény
92 %
Anyagminőség
90 %
Ár-érték arány
90 %
Előző cikkElkészült a BMW iFACTORY gyártási stratégia, az autógyártás jövőjének hírnöke
Következő cikkA tisztán elektromos hajtású E-Transittal a Ford Pro Vehicles a termelékenység és az értékteremtés új szintjét kínálja az európai vállalkozásoknak