AutóAddikt Újdonságok A 2021-ben érkező Lexus UX 300e egyik legfontosabb piaca Európa lehet

A 2021-ben érkező Lexus UX 300e egyik legfontosabb piaca Európa lehet

A jövőre Magyarországon is bemutatkozó UX 300e az Európában 95%-ban környezetbarát, öntöltő hibrid elektromos modelleket értékesítő Lexus első akkumulátoros elektromos hajtású modellje, amely egyesíti a márka világelső kifinomultságát az új ’Lexus Electrified’ vezetési élménnyel.

A új elektromos Lexus magában hordozza a normál UX génjeit, a feltűnő, futurisztikus dizájnt és kézműves ’Takumi’ részleteket, és a legendás Lexus-megbízhatóságot és tartós akkumulátort, amelynek technológiája a Lexus 15 évnyi piacvezető tapasztalatán alapul a hibrid hajtások területén a luxusautók piacán. Az új modell ugyanakkor egyedülálló Lexus ‘Omotenashi’ (a japánok szava a hagyományos, végletekig figyelmes vendégszeretetre) élményt is kínál majd, benne a Lexus otthoni töltőjével, és könnyű hozzáféréssel Európa legnagyobb töltőhálózatához, valamint csatlakozással a Lexus Link szolgáltatáshoz. A Japán luxusautógyártó nem is titkolja, hogy Európa lehet az új elektromos Lexus egyik legfontosabb piaca, amire minden esély meg is van, tekintve hogy az alig több, mint egy éve debütált UX slágercrossover eddig is tarolt a kontinensen, és mára a márka legfontosabb európai modellje.

A világ vezető zöld luxusautógyártója, a prémium hibrid elektromos autók piacán 15 éve vezető szerepet betöltő Lexus nemrégiben bemutatta első, tisztán elektromos modelljét, ami a legkedveltebb városi Lexus crossover alapjaira épül. Jó időzítéssel, kihasználva a folyamatosan fejődő európai töltőhálózati infrastruktúrát, valamint a luxuskategóriában az elektromos járművek iránti egyre nagyobb érdeklődést, az UX 300e egyszerre kínál dinamizmust és kifinomultságot.

“Az új UX 300e crossover vásárlói számára olyan elektromos vezetési élményt teremtettünk, amely egyedülálló a Lexusnál.” – ígéri Takashi Watanabe, az UX 300e főmérnöke.

A vadonatúj UX 300e modellel a Lexus szintet lép a márka villamosításáról szóló ’Lexus Electrification‘ terv megvalósításában. A legfontosabb azonban, hogy az UX 300e hamisítatlan Lexus, és ezt a célt a tervezők is folyamatosan szem előtt tartották. Mint az első Lexus BEV (akkumulátoros elektromos autó) kivételes kézműves munkát, különleges összeszerelési minőséget, magas szintű komfortot és csendes működést kínál. Az elektromos autók zajmintáinak tanulmányozása alapján olyan konkrét megoldások is születtek, mint például a speciális, kimondottan BEV modellekhez fejlesztett gumiabroncsok alkalmazása, vagy olyan kerékjárat-betétek használata, amelyek hatásosan csökkentik az utastérben a felverődő kövek vagy víz okozta zajokat. A kézműves értékek fontosságát kiemeli az a tény is, hogy az UX 300e fokozatválasztó kapcsolójának vonalait kézzel formázták. Watanabe listáján kiemelt helyen szerepelt a ’vezetés élvezete’, ami rendkívül dinamikus, ugyanakkor kifinomult vezetési élményt eredményezett. Ennek magyarázata elsősorban a rendkívül alacsony súlypont, ami az UX alapját is adó GA-C padlólemez egyik fontos jellemzője, hiszen lehetővé teszi az akkumulátor karosszéria alatti elhelyezését, és az elektromotor alacsonyra kerülhetett a motortérben. Az UX 300e egyedi hangolású felfüggesztéssel és kormányzással készül, a Lexus olyan fejlett, a vezetést segítő műszaki megoldásaival, amelyeket korábban az LF-30 Electrified tanulmányautóban is láthattunk.

Az UX 300e a Lexus elektromos autózásban luxusautó kategóriában 15 éve betöltött vezető szerepének eredménye. A Lexus hibridek globális értékesítése napjainkra már meghaladja az 1,8 milliót, és ebből a mennyiségből 450.000 autó Európában talált gazdára. Ilyen háttérrel az UX 300e tervezőcsapata mára különleges tapasztalatokkal bír az akkumulátorok gyártástechnológiája és az elektromos rendszerek tervezése, gyártása terén. 

Az új UX 300e olyan különleges élményeket kínál, amelyek más, prémium kategóriás, akkumulátoros elektromos modellek vezetésekor biztosan nem tapasztalhatók. Ez többek között azt jelenti, hogy a Lexus többféle töltési lehetőséget is kínál, az otthon kiépített Lexus töltőtől kezdve az útközben teljes körű szolgáltatást kínáló Lexus Feltöltő Hálózatig (a rendszert a kényelmesen használható, integrált digitális töltési megoldások területén piacvezető Digital Charging Solutions GmbH-val közösen fejlesztette a Lexus). A szolgáltatás a teljes európai bevezetés után mintegy 160.000 nyilvános töltőponthoz kínál hozzáférést. Ez a hozzáférés a Lexus Link alkalmazáson keresztül lehetséges, amit a márka híres ‘Omotenashi’ ügyfélközpontú szolgáltatási filozófiájának részeként hoztak létre. 

Felvillanyozva

A Lexus 2005-ben mutatta be a világ első prémium kategóriás benzin-elektromos hibridjét, az RX 400h-t, 2008-ban az első V8-as hibridet, mint a márka zászlóshajóját, majd 2011-ben új irányt mutatott a szélesebb vásárlóréteghez szóló CT 200h kompakt bevezetésével. A közelmúltban a márka mérnökei kifejlesztették az új, nagy teljesítményű Multi Stage Hybrid rendszert az LS 500h limuzinhoz és az LC 500h kupéhoz, valamint megszületett a 4. generációs Lexus öntöltő hibrid rendszer, ami az elmúlt évben az UX 250h-ban és az ES 300h-ban jelent meg. Ma a Lexus nem kevesebb, mint tíz különböző hibridet kínál termékpalettáján. A 2019-es Tokiói Autószalonon az LF-30 ‘Electrified’ tanulmányautó mellett a luxusmárka megvillantotta a ’Lexus Electrified‘ jövőképet is, amely a teljesítményt, a kezelhetőséget és vezetési élményt állítja a középpontba – annak ellenére is, hogy a társadalom és vele a mobilitás az önvezetés és a villamosítás felé halad.

Az ’elemi vezetési élményt’ középpontba helyezve, a Lexus olyan integrált rendszereket fejleszt az elektromos hajtásláncok és a villamosítással kapcsolatos technológiák terén, amelyek révén kiterjesztheti a vezetés élményét, és alapvetően formálhatja át a luxusautók jövőjét. Ezt a folyamatot segíti, hogy a Lexus mérnökei felhasználhatják mindazokat a tapasztalatokat, amiket az eddigi tíz öntöltő Lexus hibrid modell fejlesztésekor szereztek, például az akkumulátor-szabályozás, a motorirányítás és az elektromotorok fejlesztése terén. A Lexusnál az UX300e e folyamat első lépése, hiszen a ’Lexus Electrified’ magában foglalja a jövő hibrid (HEV), hálózatról tölthető hibrid (PHEV), tisztán elektromos (BEV) és üzemanyagcellás hajtású (FCV) járműveit is. A márka hamarosan bővíti választékát: érkezik az első Lexus PHEV, azaz hálózatról is tölthető hibrid, valamint még ebben az évtizedben bemutatkozik a márka vadonatúj, kifejezetten elektromos járművekhez kifejlesztett padlólemeze is. 

Európa kedvenc Lexusa válik elérhetővé akkumulátoros elektromos hajtással

Az UX 300e a 2019 elején bevezetett kompakt UX crossover család legújabb tagja. Bemutatása után az UX szinte azonnal a Lexus legkeresettebb modelljévé lépett elő Európában. Az eddig értékesített több mint 30.000 darab önmagáért beszél, és egyben rekordszintű, 4,3 százalékos piaci részesedést is jelent a márka számára. A ’Lexus Electrified’ szellemiséget magában hordozó, tisztán elektromos hajtású UX 300e elsősorban városi használatra született. Ugyanakkor a tervezők megtartották az UX crossover különleges formavilágát és hasznos tulajdonságait, arra összpontosítva, hogy az elektromos járművekre jellemző előnyöket maradéktalanul kihasználhassák.  Az alapvetően városi közlekedésre optimalizált, tisztán elektromos UX 300e vadonatúj hajtásláncában nagy teljesítményű, 150 kW-os (204 lóerős) elektromotor/generátor dolgozik, amely könnyed, természetes és élénk gyorsulást biztosít. A működéshez szükséges villamos energiát a padló alá beépített, új fejlesztésű, nagy kapacitású, 54 kWh-s akkumulátor szolgáltatja, így az UX 300e az NEDC ciklus szerint 400 km-es hatótávra képes, míg a valós használathoz közelebb álló WLTP mérések alapján 305-315 km az egy töltéssel megtehető távolság, a körülményektől (például a kerékmérettől, stb.) függően. Az UX-család többi tagjával egyetemben az UX 300e is a luxusmárka új Global Architecture kompakt (GA-C) padlólemezét használja. Ez a könnyű, ugyanakkor rendkívül merev szerkezet (megerősítve a padló alatti akkumulátorral és további kereszttartókkal), az autó alacsony súlypontjával (az akkumulátorok és az elektromotor alacsony beépítési magasságából adódóan), valamint a kifinomult felfüggesztéssel együtt példaértékűen precíz irányíthatósággal, kezelhetőséggel és menetkomforttal ruházza fel az UX 300e-t, amit tovább fokoz az egyedülálló ‘Lexus Electrified’ vezetési élmény. 

Világelső minőség az elektromobilitásban

Annak érdekében, hogy a Lexus első tisztán elektromos hajtású modellje ugyanazt a világszínvonalú minőséget képviselje, mint a márka többi típusa, az UX 300e a Lexus hibrid modelljeivel együtt készül Japánban, a cég díjnyertes Kyushu üzemében, a munkafolyamatokat pedig kézműves Takumi mesterek felügyelik. A részletekre irányuló megkülönböztetett figyelem itt mindenre kiterjed, a kézzel polírozott fényezéstől kezdve a szűrt levegőjű szobában összeszerelt elektromos komponensekig. Az üzemben külön ’elit csapat’ varrja a bőrüléseket, méghozzá egy tradicionális japán steppelési technika, az erőt és jellegzetes stílust sugárzó ’sashiko’ öltésekkel. Kiszállítása előtt mindegyik UX 300e megjárja az úgynevezett ’süketszobát’ is, ahol a tökéletes minőség érdekében kivételes hallású és tapintású Takumi mesterek ellenőrzik az autót: fülelnek, simítanak,és kiszűrik a legapróbb hibákat is az utastérben.

Európa az első akkumulátoros elektromos Lexus kulcsfontosságú piaca

A vadonatúj UX 300e első körben – 2020 második felében – csak egyes kiválasztott európai piacokon jelenik meg, értékesítése a teljes térségben, így Magyarországon is 2021-ben indul. A ’Lexus Electrified’ szellemében a vállalatvezetés arra számít, hogy 2022-ig az eladások egyharmadát már az új, tisztán elektromos hajtású változat teszi majd ki. A többi UX változat sikerét követően, az UX 300e bevezetését úgy időzítették, hogy a Lexus megfeleljen a prémium BEV járművek iránti, folyamatosan növekvő piaci igényeknek. Bár Európa legtöbb városában egyre több a töltőpont, az UX 300e várhatóan olyan országokban lesz a legkelendőbb, ahol a töltési infrastruktúra különösen fejlett (Norvégiában, Hollandiában, Németországban és az Egyesült Királyságban), ahol főleg a ’városi felfedezőket’ csábíthatja a luxus crossover agilitása és szórakoztató vezetési élménye.