AutóAddikt Exkluzív 1997 Mercedes-Benz S420 W140 projekt Egy 1997-es W140-es Mercedes-Benz S420 megmentése az utókor számára

Egy 1997-es W140-es Mercedes-Benz S420 megmentése az utókor számára

Régóta érlelődött bennünk a gondolat, hogy a talán valaha gyártott legkultikusabb ls legikonikusabb Mercedesek egyikéből, a W140-esből megmentsünk és konzerváljunk egy példányt az utókor számára.

Meg is tettük a lépéseket: hosszas tervezés és logisztikázás után felleltük a számunkra leginkább megfelelő példányt, egy 1997-es évjáratú S420 személyében. Fontos kitétel volt, hogy már a faceliftes, azaz 1995 utáni modellekből válasszunk egyet, hiszen itt már a kezdeti gyermekbetegségek, bugok, és mindenféle titokzatos nyavaják már jószerivel kiküszöbölésre kerültek.

Fontos volt az is a választásnál, hogy ne dízel, hanem benzines, s lehetőleg V8 legyen a delikvens modell. Az S420 remek kompromisszum e téren, ugyanis hasonló felépítéssel, műszaki paraméterekkel rendelkezik, mint az S500, ugyanakkor ritkább (USA belpiac alapvetően). Félreértés ne essék, semmi bajunk a dízelekkel – az S350, vagy a későbbi S300 elnyűhetetlen gázolajosa legendás mindkét esetben -, viszont mi ténylegesen olyan modellt kerestünk, amely a legautentikusabb és testközelibb módon adja vissza a 90-es évek stuttgarti luxusfeelingjét. Ehhez pedig elengedhetetlen a V8.

Van persze S500, meg S600. Előbbiből lehetetlen normális példányt találni, persze lehet, de horrorisztikus árfekvéssel (a büdzsé azért mindig véges egy ilyen jellegű projekt esetében), s ugyanez a probléma az S600-as modellekkel is. Ott ráadásul az alkatrészellátás sokkal döcögősebb, mint a többi, alá pozícionált W140-esek esetében, drágább is, a 6 literes V12 pedig bonyolultabb, szervizigényesebb.

Így – a fentiek összegzéseképp – a választás egy effektíve remek állapotban leledző 1997-es W140 S420-ra esett, egy késői példányra, Brillant Silver fényezéssel, normál tengelytávval. Annak ellenére, hogy felújítási szándékkal szereztük be az S420-at, bíztunk benne, hogy túlzottan nagy generált nem kell végrehajtani majd ahhoz, hogy ténylegesen eredeti állapotába állítsuk vissza az autót.

Vannak persze hibái az S420-nak. Hibái, és hiányosságai, bár ezek külső (laikusabb) szemlélődő számára nem biztos, nhogy feltűnőek lehetnek.

Az első diagnosztizált probléma a hidrotőkék kopogása. Ez a tulaj szerint arra vezethető vissza alapvetően, hogy az autó amolyan hétvégi hobbiautóként eleve keveset volt használva, másrészt sokat állt használaton kívül. Ez így hihető is, hiszen a hidraulikus szelepemelőknek a halála az állás, a visszafogott használat, vagy épp az elhanyagolás.

Szerkezetileg – első blikkre – más különösebb problémát nem konstatáltunk. A 100Ah-s akkumulátort elvből kicseréltük rögtön (ez persze nem hibajelenség), mert nem óhajtottunk belefutni egy esetleges elektromos rendszer-összeomlásba, amely mondjuk az akku töltöttség-hiányára vezethető vissza.

Esztétikai szempontok tekintetében is fontos közelíteni az S420 irányába, hiszen ahhoz, hogy a lehető legeredetibb küllemet, tálalást tudjuk elérni, mindennek klappolnia kell. Az 1997-es szériát például már parkolássegítő asszisztenssel és a lökhárítóba integrált szenzorokkal látták el (opcionális), ez esetünkben is megvan, ráadásul működőképes is. Ez egyike azon mechnaizmusoknak, amelyek megtalálhatók az autón, s majd részletezésre is kerülnek egy későbbi nagyteszt során.

Az enteriőr rendben van, a bőrök szakadásmentesek, egyedül az első fotelek közti könyöklő van megfáradva kicsit: a festés megkopott a felnyitható fedél és a redőnyös rész közt. Itt majd újrafestést kell eszközölni, csere nem érdemes, mert nagy valószínűséggel nehézkes találni olyan példányt, amely nem repedt, törött, és még a bevonat is makulátlan rajta.

A karosszéria szintén rendben, bár itt-ott fellelhető néhány hajszálkarc (polírozással eltüntethető reményeink szerint), s némi vakrozsda. A leginkább szembetűnő korrodált pont a jobb első sárvédőív felett egy nagyjából 1 centis rész, amelyet az okozhatott, hogy korábban egy nagyobb (18, akár 19 col) felnit szélesebb gumival erőltettek az autó alá, s menet közben beleérhetett az ívbe. Ettől kissé kihajlott a belső lemezkidolgozás, a festés megpattant, nem kezelték le, és kialakult a rozsdafolt. Ezt szintén ki kell javítani, rozsdamaró, csiszolás, és korrektor. Vagy részleges fényezés, majd kiderül.

Ahhoz, hogy a lehető legautenikusabb legyen a felújításra váró S420, mindennek olyannak kell lennie, mint ahogyan anno, 1997-ben kijött a gyárból. Nos, eszközöltek korábban az autón néhány változtatást, amelyeket vissza kell állítanunk.

Az egyik, legszembetűnőbb, s egyben leginkább érthetetlen átalakítás a hátsó lámpabura szett átfestése. Szerencsére csak részben, ugyanis az alsó díszcsikot festették a kaszni színével egyezőre (a tolatólámpás résszel), de így is az egésznek W124 hatása van, ha vizsgálódunk. Ez csere lesz, az autó hamarosan megkapja az eredeti lámpabura szettet, bízunk benne, hogy találunk megfelelőt majd (bontott, lehetőleg 97-es szettet keresünk).

Érthetetlen, hogy miért került le a csomagtartó fedeléről az S420 felirat. Ha tüzetesen megvizsgáljuk, látható, hogy a betű és a számok sziluettje ott van még, azaz a hátramaradt ragasztódarabok. Nos, ennek a visszaállítása sem lesz egyszerű folyamat, hiszen kimondottan ritka az S420 felirat bálnákhoz – több helyen ajánlottak W220 és újabb S420 feliratokat, bár hozzátették: kisebb, mint a W140, de azért jó az. Már akinek, mi biztosan addig kutakodunk, amíg nem találunk eredeti (lehetőség szerint 1997-es) S420 feliratot.

Vissza szeretnénk állítani az eredeti gyári, 16 colos alufelnik meglétét. Jelenleg 17-es replikák vannak az autón, a megjelenés ezzel nem rossz, de jó lenne itt is az eredeti tálalás. Úgyhogy olyan felniket keresünk majd, amelyek nem hegesztettek, nincsenek leütve, lehetőleg gyári polírozásúak, és a többi. Persze a megfelelő gumimérettel egyetemben.

Sarkalatos pont volt a megfelelő szakszerviz kiválasztása a későbbi javítások, felújítások és egyéb kapcsolódó ténykedések kapcsán. Szervizpartnerünkre, a Szerdai Gábor által vezetett Zöld Autószervizre esett a választásunk – bár ők hivatalosan nem Mercedes szerviz, viszont Gábornak talán a leginkább a 80-as, 90-es évek Mercedeseihez van a legnagyobb szakértelme. Rajongó egyben ő is, ezért örömmel vállalta az S420 pátyolgatását.

Következő cikkünkben ellátogatunk a Zöld Autószervizbe, és feltárjuk a kopogó hidrotőkék tényleges okát, valamint kap egy teljes, szakszerű revíziót az S420.

Fotó: Panasonic LUMIX DC-GH5S

Együttműködő partnereink: Acer HungaryASUS,  DuplitecCanonCamera Kft., PanasonicTelenor Magyarország

Utómunka hardver: AcerASUS