AutóAddikt Újdonságok Lexus LF-30 Electrified 500 LE, az elektromos közlekedés jövője a gyártó szerint

Lexus LF-30 Electrified 500 LE, az elektromos közlekedés jövője a gyártó szerint

Egyedileg szabályozott kerékagy-motorok, innovatív kezelőfelület, váratlan anyaghasználat, csomagszállító drón – a Lexus így képzeli el az elektromos közlekedés közeli jövőjét.

Ahogy harminc éve átértelmezte a luxusautók piacát, majd 2004-ben, az RX400h bevezetésével a hibrid technológiát emelte addig elképzelhetetlen szintre, most pedig a villanyautó koncepcióját helyezi merőben új alapokra a Lexus. Az LF-30 története a nem is olyan távoli jövőben játszódik, és sokkal izgalmasabb képet fest az autózásról, mint amilyennek sokan elképzelik.

A Lexus, amely napokon belül leleplezi első elektromos szériamodelljét, és hat éven belül minden típusából kínál emissziómentes üzemre alkalmas verziót, jó ideje hangoztatja már, hogy az agymotorokban – azaz közvetlenül a kerékben elhelyezett villanymotorban – látja az elektromos közlekedés jövőjét. Ezzel elméletben mások is egyetértenek, ám a technológiával kapcsolatos problémák – mindenekelőtt a jelentős rugózott tömeg és a viszonylagos sérülékenység – miatt jelenleg csupán tanulmányautókban és lassú járművekben találkozhatunk önhajtású kerékkel. A Lexus szerint azonban 2030-ra kiküszöbölhetők a hátrányok, és megvalósulhat az LF-30-ban felvázolt elképzelés. Olyannyira bíznak ebben, hogy egy különleges menetszabályozó technológiát is kidolgoztak a megoldáshoz. Ez az Advanced Posture Control, amely a motorok egyenkénti vezérlésével gondoskodik arról, hogy a jármű mindig az útviszonyoknak és a vezető szándékának megfelelő karakterisztikával haladjon.

Ennek köszönhetően az LF-30 olyan közvetlen, precíz, kiszámítható vezetési élményt nyújt, mint egy tökéletesen hangolt, könnyű sportautó, ugyanakkor a méretei (5090 x 1995 x 1600 mm, 3200 mm tengelytáv) alapján elvárható kényelmet és kényeztetést biztosítja utasainak. Sőt, annál jóval többet. A Mark Levinsonnal közösen kifejlesztett, speciális audiorendszer például rendkívül pontos hangszabályozást és a fejtámaszokba beépített, zajszűrős hangszórók segítségével ténylegesen személyre szóló zenei élményt kínál. A hátsó üléseket alkotó, mesterséges izomszövet pontosan képes az utas testalkatához idomulni, alkalmazkodni a pillanatnyi menethelyzetekhez, és magától értetődően kiemelkedő masszázsfunkciókkal rendelkezik. Elsötétítés helyett áttetszővé tehetők az oldalablakok, így az utasoknak nem kell választaniuk a magánszféra diszkrét védelme és a világos utastér között, az ülések fölé húzódó hátsó szélvédő pedig valójában egy átlátszó VR kijelző, amelyen videót nézhetnek, információkat jeleníthetnek meg az utasok – vagy éppen csillagos eget varázsolhatnak a fejük fölé (lásd a csatoltmányban található videókat).
A Lexus legjobb hagyományait követve előretekintő megoldások keverednek ősi tradíciókkal.

A padlót például a japán építészetben évszázadok óta alkalmazott, elszenesített cédrusfa borítja, míg az ajtók fonott kárpitja nem szövetből, nem is bőrből, hanem újrahasznosított fémrost-szálakból áll. A legérdekesebb elképzeléssel azonban értelemszerűen a vezetőülésnél találkozunk. A HMI (human-machine interface) kezelőfelületek új korszakát a Lexus Tazuna irányítási koncepció mutatja be. A kormányoszlopon elhelyezett kapcsolók és a head-up kijelző magas fokon összehangolt működéséből adódóan a vezető anélkül tudja ösztönösen, hatékonyan és biztonságosan vezérelni a különböző fedélzeti funkciókat, hogy levenné tekintetét az útról. A Tazuna kezelési koncepciót kézmozdulat-érzékelés és virtuális valóságon alapuló integrált tájékoztatófelület egészíti ki.
Ennyi innovatív elképzelést nem szabad szokványos formába foglalni, ám a tisztán elektromos hajtásláncnak köszönhetően erre nem is volt szükség. Egyrészt az agymotoroknak is köszönhetően a Lexus LF-30 mechanikus kapcsolat nélküli, kizárólag elektronikus utasításokkal működő kormányművet kapott. Ez részben az élvezetes vezethetőség záloga, hiszen a manapság szokásos rendszereknél jóval szélesebb skálán állítható a kormányzási tartomány, illetve a rásegítés és a visszajelzés mértéke, ugyanakkor azt is lehetővé teszi, hogy az autonóm mobilitási funkció aktiválásakor a kormányoszlop messze eltávolodjon a vezetőtől, szabaddá téve az előtte lévő teret.

Másrészt a teljesen sík padlónak, illetve a hajtáslánc-elemek hiányának köszönhetően szabadon szárnyalhatott a formatervezők képzelőereje. Az LF-30 ezért nem orsó alakú hűtőmaszkot kapott, hanem maga öltött orsó alakot, köszönhetően az autó teljes hosszúságában végighúzódó üvegfelületek, a fényszórók látványos és aerodinamikus szárny-profilja, valamint a szokatlanul izmos kerékdobok vizuális összjátéknak. A lágy orrkialakítás ellenpontja az éles törésekkel, geometrikus formákkal megrajzolt far; ez a kettősség az utastér vonalvezetésében is tetten érhető.

Az LF-30 mesterséges intelligencia segítségével ismeri fel utasait, és igazítja a beállításokat és kedvenc szolgáltatásokat a pillanatnyi felhasználóhoz. Szintén mesterséges intelligencia vezérli az akkumulátorok töltését: a vezeték nélküli rendszer teljesen automatikusan lép működésbe, és az igények szerint biztosít optimális töltést, vagy épp fordítva: az autóról biztosítja a háztartás elektromos energiaszükségletét. Néhány évvel ezelőtt ezt a lehetőséget ugyanúgy a fantasztikus irodalom eszköztárába soroltuk volna, mint a Lexus Airporter funkciót: ez a kényelmi szolgáltatás automata drón segítségével szállítja lakóhelyünktől az autóhoz – pontosabban az autóba – csomagjainkat. Mindezt automatizált kétirányú parkolófunkció egészíti ki: kiszállás után az LF-30 tapintatosan elvonul, és csak akkor tér vissza, hogy felvegye utasait, ha arra utasítást adunk neki.