Főoldal Blog Oldal: 102

Artisan Spirits Lexus IS Black Label: trend a lelke mindennek

Elég néhány jól megválasztott optikai és aerodinamikai kiegészítő, és a legszelídebb szedán is úgy néz ki, mintha egyenesen a versenypályáról érkezett volna. Az új Lexus IS 300h-hoz készített Artisan Spirits tuningkészlet azonban nem csak a látványról szól: valós pályaalkalmasságot eredményez.

A japán tuningszakmában huszonkét éve tevékenykedő Artisan Spirits műhely rendszerint villámgyorsan reagál a piac újdonságaira: annak idején szó szerint hetekkel a világpremier után bemutatták a Lexus LM luxusbuszból faragott soküléses sportautójukat, és a megújult Lexus RC F sportkupé optikai kiegészítőire sem kellett sokáig várnia a közönségnek.

Ehhez képest most mintha visszafogták volna a tempót: a 2021-es modellévre széles körűen átdolgozott Lexus IS középkategóriás szedánhoz (a típus finom ráncait nagyobb hűtőmaszkkal, agresszívabb, szögletesebb fényszórókkal simította el a Lexus) készített csomag csak most, mintegy fél éves késéssel került fel a műhely webáruházába.https://www.youtube.com/embed/LNQS12-uHUI?modestbranding=0&html5=1&rel=0&autoplay=0&wmode=opaque&loop=0&controls=1&autohide=0&showinfo=0&theme=dark&color=red&enablejsapi=0

A Black Label névre keresztelt tuning kit a szokásos elemeket tartalmazza. Az első lökhárító peremére illeszthető szoknya oldalt 12,5, elöl középen 25 mm-rel kerül közelebb az aszfalthoz. Ugyanez a helyzet a küszöbtoldattal, amely az első kerékdobnál 22,5, a hátsónál 24 mm-rel csökkenti az útfelület és az autó közötti távolságot. Hátul a lökhárító sarkára szerelhető, függőleges légterelő perem, valamint klasszikus diffúzor szerepel a kínálatban; ezek külön-külön és együtt is megrendelhetők; az előbbi 24,5, az utóbbi 11,5 miliméteres optikai ültetést eredményez.

A képet 20 colos, két részből összecsavarozott, választható színű keréktárcsák, valamint a csomagtérfedél peremére illesztett (nyers karbon kompozit vagy üvegszálas műanyag) légterelő egészíti ki. Az egész csomag nettó 449 ezer japán jenbe (kb. 1,18 millió Ft) kerül, vagy 485 ezerbe (1,27 millió Ft), ha szénszálas kivitelben kérjük a méretes hátsó spoilert.

Az Artisan Spirits ajánlatát azonban nem ez a komplett csomag teszi ellenállhatatlanná, hanem az a két darabból álló kiegészítő kit, aminek felszerelésekor akár ki is vonhatjuk az autót a forgalomból, mert ezek nem felelnek meg a közúti közlekedésre vonatkozó szabályoknak – magyarul versenypályára, és kizárólag versenypályára tervezték azokat.

Az egyik egy speciális aerodinamikai szett: az első lökhárító sarkaira illeszthető, apró szénszálas uszonyok, amelyek hatékonyan küzdik le az első tengelyre ható felhajtóerőt; a másik pedig egy 2×2 végcsőben végződő, teljes egészében titánból készített kipufogórendszer, amely oldalanként 3,2 kg-os tömegével pillekönnyűnek számít, ellenben sem a károsanyag-kibocsátási normákat, sem a zajkorlátot nem teljesíti, így használata kizárólag zárt pályán engedélyezett. A két szett együtt 423 ezer jenbe (kb.1,1 millió Ft) kerül, plusz adók és beszerelés.

Az Artisan Spirits optikai és aerodinamikai elemei az IS széria bármely tagjára felszerelhetők. A titán kipufogórendszert azonban kizárólag az IS 300h öntöltő hibrid modellhez homologizálták. Így állt elő az a furcsa helyzet, hogy az autó legtisztább üzemű változata egyben a legsportosabb is lehet.

80 éve gurulnak Hankook abroncsokon a világ autói

A világ legnagyobb gumiabroncs gyártói között rangsorolt Hankook idén ünnepli alapításának 80. évfordulóját. Az 1941-ben Chosun Tire Company néven alapított koreai vállalat mára már több mint 180 országban működik, 20 ezer alkalmazottal, 8 – köztük az egyetlen európaiként Magyarországon működő – gyárral, 5 regionális központtal, több mint 30 értékesítési ággal és 5 kutatás-fejlesztési központtal. A vállalat a jubileumi évforduló alkalmából S.T.R.E.A.M. névvel új növekedési stratégiát jelentett be, amely betűszó kijelöli a Hankook jövőbeni fejlődési és fejlesztési céljait is.

Növekedési célkitűzésekkel ünnepli alapításának 80. évfordulóját a Hankook. A fejlődési stratégiai irányokat a Hankook Tire & Technology holdingtársasága, a Hankook & Company jelentette be Koreában. A S.T.R.E.A.M. betűszóval jelölt stratégia minden betűje a vállalat jövőbeni fejlődési és fejlesztési irányait reprezentálja: a „S” a megújuló és környezetbarát intelligens energiát, a „T” az abroncsgyártási alap-tevékenységet, az „R” a technológiai fejlődést, az „E” az elektrifikációt, az „A” az automatizálást és az ezen alapuló hatékonyságot, míg az „M” az iparágat leírva a mobilitást jelképezi. A Hankook & Company célja, hogy a stratégia által kijelölt irányokat a jövőbeni növekedés motorjaivá tegye, és ezzel növelje a vállalat globális versenyképességét.

1941-ben a Chosun Tire Company akkor jött létre, amikor a koreai iparosodás még csak csírájában létezett, és a gazdasági fejlődés feltételei sem voltak adottak az országban. A vállalat az első személygépkocsi gumiabroncs gyártóként segített megteremteni a koreai ipari fejlődés sarokköveit. A cég 1953-ben vette fel a Chosun-hoz hasonlóan ókori koreai királyságokra utaló Hankook nevet. A hatvanas években a vállalat a koreai gazdaság gyorsütemű fejlődését követte, a két Korea autópálya építési projektjeivel vezető szerepet kapott a helyi közlekedés fejlődésében is.

Az abroncs-innováció történetében mindig élen járó vállalat a világ első nagykapacitású gumiabroncs gyárát 1979-ben a koreai Daejonban építette fel. Felismerve a gazdaság fejlődése által generált igényeket, a vállalat a radiál abroncsok kutatás-fejlesztésére és gyártására specializálódott, melyek a hosszabb élettartam és a hatékonyabb üzemanyag-felhasználás támogatása eredményeként az 1960-as évektől széles körben elterjedtek Európában. A gyártási mennyiség megnövelésével 1980-ban már az export bővítése is lehetővé vált az Egyesült Államokba és Európába, így a Hankook globális piaci szereplővé vált. 

A vállalat az 1990-es években is folytatta stratégiáját az infrastruktúrába való befektetéssel és gyártási kapacitásának bővítésével, és megkezdte partnerkapcsolatainak bővítését az autómárkákkal. Az abroncs-technológia és a kötelező kiváló minőség mércéjének megfelelve a vállalat belépett a tengeren túli eredeti gyári felszerelésű abroncsok (OE) piacára, és 1991-ben aláírta első gyári felszerelésű abroncsok szállítására szóló szerződését a Volkswagennel, néhány év múlva pedig az Audival, a BMW-vel, a Mercedes Benz autógyártóval és a Porsche-val is hasonló megállapodások születtek.

A 21. század első évtizedeiben a keresletnövekedést a Hankook gyártási és értékesítési hálózatai is lekövették. A vállalat Európai Kereskedelmi Központja 2001-ben kezdte meg működését, 2006-ban pedig elindult a Hankook egyetlen európai gyárának építése Magyarországon. 

Az elmúlt két évtized – hasonlóan a korábbiakhoz – a folyamatos innovációról, a vezetési élmény fejlesztéséről szólt a Hankooknál. A vállalat alapításának 70-ik évfordulója gyárnyitások sorozatát indította el, Kínában, Indonéziában és az Egyesült Államokban létesültek új üzemek jelentősen növelve a Hankook terjeszkedési kapacitását. Mindemellett a vállalat egyre több prémium autómárka beszállítójaként jelenik meg: az elmúlt években többek között a BMW 3-as széria, a Mercedes-Benz S osztály, a Porsche Macaran, majd tavaly a Porsche Taycan elektromos sportautó gyári abroncs szállítója lett.

Egy Nissan LEAF segítségével jótékonykodtak Hatvanban

Több mint 160 hátrányos helyzetű gyermeknek vittek ajándékot Hatvanban gyermeknap alkalmából, a hatvani szociális szervezeteket tömörítő, Hatvani Karitatív Összefogás önkéntesei a hétvégén. Az akcióhoz többek között csatlakozott a Magyar Rákellenes Liga és a Magyar Máltai Szeretetszolgálat helyi szervezete, részt vesz a segítségnyújtásban a Hatvan Város és Környéke Mozgáskorlátozottainak Egyesülete, a hatvani szociális szolgálat és a roma önkormányzat is. 

A Nissan Magyarország felajánlott egy Nissan LEAF autót az akció időtartamára. „Mikor megtudtuk, hogy rászoruló gyermekeken segíthetünk, azonnal az ügy mellé álltunk” fogalmazott Reizer Levente a Nissan Magyarország PR Managere. Hozzátette, azt is kiemelten fontosnak tartják, hogy egy ilyen ajándékozás környezettudatos módon valósulhat meg, és nem utolsó sorban a gyermekek is kicsit közelebbről megismerhetik a jövő mobilitásának eszközeit.

A Nissan Magyarország és Hatvan együttműködése a jótékonyság mellett a környezettudatosságra és a zöld iparfejlesztésre is irányul. Horváth Richárd, a város polgármestere és Reizer Levente, a Nissan képviselője a tegnapi napon szándéknyilatkozatot írtak alá. A cél az, hogy a város és az autóipari cég együttműködjenek az elektromos mobilitással kapcsolatos technológiák fejlesztésében. Hatvan otthont biztosítana az e-mobilitáshoz köthető energiatárolási projekteknek, a Nissan pedig technológiával és egyéb erőforrásokkal járulna hozzá a közös munkához. Felmérve a település adottságait, a vállalat mind logisztikai szempontból, mind pedig a városvezetés vállalkozásbarát hozzáállást értékelve, fontos és értékes befektetési helyszínként tekint Hatvanra. 

Hatvanban folyamatosan keressük azokat a lehetőségeket, amellyel erősíthetjük a város gazdasági erejét és munkahelyeket teremthetünk. Mindezeken túl elkötelezettek vagyunk a környezettudatosság mellett, így találtunk egymásra a Nissan Magyarországgal. A szándéknyilatkozat lehetőséget nyújt, hogy a település és a vállalat számára is előnyös, értékes módon tudjunk együttműködni. Ennek egy kiváló kezdete, hogy segítséget kapunk egy városi jótékonysági akcióhoz, amellyel rászoruló gyermekeknek igyekszünk örömet szerezni” – mondta Horváth Richárd.

Reizer Levente a karitatív célra felajánlott autó átadásakor bejelentette azt is, hogy hamarosan Nissan márkakereskedés és márkaszerviz nyílik Hatvanban, amely két dolog miatt fontos. „Egyrészt szerettük volna közelebb hozni az autóinkat a városban és a megyében élő emberekhez, másrészt szeretnénk újra rácáfolni azokra a híresztelésekre, melyek szerint a Nissan jövője bizonytalan Európában. Magyarországon folyamatosan erősítjük a jelentlétünket. Az elmúlt évben már a harmadik új kereskedést nyitjuk, és érkeznek azok a modellek, amelyek elsősorban az Európai piacra lettek fejlesztve, például a vadonatúj Qashqai vagy az új elektromos Crossover, a Nissan Ariya.” 

Nyolckerekű Toyota Vios: teljesen értelmetlen, mégis lenyűgöző

Átalakított tuningautóból láttunk már gyorsat, hangosat, kényelmeset, ültetettet, emeltet, nyújtottat, rövidítettet is, de olyat, amelyiknek heccből megduplázták a kerekei számát, talán még sosem. Egy indonéz autóépítő vette észre a piaci rést, és alakította át nyolckerekűvé Toyota Vios-át.

Bátran kijelenhető, hogy a Vios nem tartozik a Toyota legizgalmasabb modelljei közé. A Kelet-Ázsia szinte minden országában (India, Indonézia, Kína, Malajzia, Fülöp-szigetek, Tajvan, Thaiföld és Vietnám) gyártott és népautónak számító kis szedánt a Toyota elsősorban a fejlődő piacok azon vevőinek szánja, akik első autójuk megvásárlására készülnek. A Yaris-alapokra épített, de annál lényegesen hosszabb, 4,41 méteres modell 506 literes csomagtartója még két kategóriával feljebb is megállná a helyét, 1.3 és 1.5 literes benzinmotorjai pedig minimális gondoskodás mellett a világból is kimennek – tehát a kedvező árért cserébe egy igen jól használható, hétköznapi autót kapnak a vevők. Azonban ez nem mindenkinek elég.

Az indonéz Roni Gunawan, a Gemah Ripah taxitársaság kreatív és ügyes kezű tulajdonosa úgy gondolta, hogy a Vios nemcsak személy- és csomagszállításra jó, hanem show-car alapnak is. A nyugat-jávai férfi körülbelül 90 millió indonéz rúpiából (1,8 millió forintból) épített át egy példányt úgy, hogy a kocsinak négy helyett nyolc kereke lett a végén. Kettő a harmadik tengelyt alkotja, a hetedik és a nyolcadik azonban a két hátsó tengely fölé került, aminek mindössze egy oka van: elképesztően menőn néz ki. Érdekesség, hogy a felső kerekek is rugóznak, hogy állandóan kapcsolatban lehessenek az alsókkal, ugyanis menet közben azok hajtják őket a legegyszerűbb módon: súrlódással.

A négy plusz kerék mindegyike egy acélvázhoz van rögzítve, amelyet számos támasztólemezzel és merevítővel láttak el, hogy elbírja a jelentős súlyt, és a rezgések, vibrációk se ártsanak neki. Szemfülesek kiszúrhatják, hogy minden keréken, így a felsőkön is vannak tárcsafékek. Ezek valójában nem a lassítást szolgálják, hanem csak azt, hogy a kerekeket további átalakítás nélkül lehessen a gyári kerékagyakhoz rögzíteni. Maga a karosszéria egyébként az első ajtókig nem különbözik a hétköznapi Vios modelltől, utána azonban a hátsó ajtók helyére olyan elemeket építettek be, amelyek kerékjáratai képesek befogadni három-három rugózó kereket.

Az optikai csomagot a gyöngyház feketéslila fényezés, a tekintélyes méretű hátsó szárny, a négy öblös kipufogóvég, valamint a Lamborghini-stílusban felfelé nyíló ajtók teszik teljessé. Mozgás közben még látványosabb a Vios, mint álló helyzetben. Az ötágú, duplaküllős alufelnik lenyűgöző látványt nyújtanak, főleg a hátsó-felsők, amelyek az alattuk lévőkkel ellentétes irányban forognak. A show-car belül is rengeteg fejlesztést kapott, többek között sportüléseket, teljes bőrkárpitozást, nagyteljesítményű, háttérvilágítással ellátott Blaupunkt audiorendszert.

Természetesen az átépítés hátrányokkal is járt. Például búcsút kellett venni a hátsó ülésektől, és a gumik, felnik cseréje is kétszer annyiba kerül, mint egy sima Vios esetében. Még a rendszám is ugrott, de talán jobb is, ha nem engednek ki a hatóságok a forgalomba egy ilyen drasztikusan átalakított, kétes biztonságú járművet. Utazni sem lehet túl kellemes benne, mivel fokozott gördülési zajt és vibrációkat okozhat a plusz négy kerék, és a menettulajdonságok sem lehetnek a legideálisabbak.

De ezek a negatívumok valójában nem számítanak, mivel ez a Toyota inkább tekinthető mozgó műalkotásnak, semmint mindennapi használati tárgynak. Értelme kevés van, de izgalmas, szokatlan látványt nyújt, és állandó beszédtémát szolgáltat ott, ahol megjelenik.

Bemutatkozott az új Jeep Wrangler 4xe

Minden csúcs elérhető, minden határ kitolható. Mindig is ez a szemlélet határozta meg a Jeep® Wrangler létezését – az autóét, amely mértékadó funkcióinak és technológiáinak köszönhetően szó szerint képes bármilyen akadályt leküzdeni. Ugyanez a 80 évnyi dicsőséges, eredményes, innovációkkal teli múltra visszatekintő márka legfőbb erőssége, ami lehetővé tette, hogy létrehozzák minden idők legtöbb elismerésben részesített szabadidőjármű-palettáját.

A Jeep márka technológiai evolúcióját ma a 4xe modellek folytatják – a sort a Renegade és a Compass kezdte, most pedig a Wrangler veszi át a stafétát. Ezek a modellek egytől egyig kulcsszerepet játszanak a jövőbeli mobilitás új “területeinek” feltérképezésében.

A legújabb kaland hőse az új Wrangler 4xe plug-in hibrid, a legjobb terepalkalmasságú, legnagyobb teljesítményű, legtakarékosabb, legtisztább üzemű, műszakilag legfejlettebb Wrangler, amelyet Európa valaha látott. A legendás Willys MA/MB, a legelső Jeep gépkocsi 1941-ben megismertette a világgal a 4×4 hajtáskoncepciót, és a felismerést, hogy a megfelelő járművel bármilyen terep leküzdhető. A Wrangler ennek a hagyatéknak a letéteményese. A modell története egybefonódott a márkáéval, megtestesíti és egyben tovább is fejleszti annak meghatározó értékeit – mindenekelőtt a szabadságot.

Az új Wrangler 4xe 2021-ben ismét megerősíti a szabadság fogalmát, amennyiben lehetővé teszi a márka ügyfeleinek, hogy bárhová eljussanak – beleértve a korlátozott behajtási övezeteket is. Az első Jeep modell természetes utódjaként és örököseként a Wrangler 4xe a legmagasabb színvonalú terepalkalmasságot a legkiválóbb villamosított hajtástechnológiával kombinálva erősíti meg a márka modellkínálatán belül elfoglalt, ikonikus pozícióját, miközben újabb fontos lépést tesz a fenntartható, tudatos jövő irányába. Mindeközben élő példája annak, hogy a terepjárás igenis összeegyeztethető a környezet védelmével, az érzelmek a takarékossággal, az elektromos mobilitás a vezetési élménnyel.

A mai napon Antonella Bruno, a Jeep márka európai igazgatója, Maria Grazia Lisbona, a vállalat vezető globális hajtástechnológiai főmérnöke, és Fabio Carli, a Jeep Wrangler márkaigazgatója elárultak mindent, amit a márka történetében fontos mérföldkőnek számító, az egész modellkínálat későbbi villamosításában szerepet játszó új Jeep Wrangler 4xe-ről tudni lehet.

A 4xe technológia lehetővé teszi az ügyfelek számára, hogy a mindennapi városi ingázások során tisztán elektromos üzemben közlekedjenek, hogy az országúton takarékosan és élvezetesen autózhassanak, valamint, hogy terepen minden eddiginél hatékonyabban, ráadásul csaknem teljesen nesztelenül közlekedjenek.

Az exkluzív „Electric Blue” külső stíluselemekkel felvértezett új Wrangler 4xe plug-in hibrid modell hatékonyan társítja a legmodernebb technológiákat a Jeep szellemiségének legszabadabb, leghitelesebb megnyilvánulásával. Tökéletesen kielégíti az offroad-rajongók minden elvárását, hiszen a villamosított hajtáslánc még ütőképesebbé tette a modell eleve legendás terepalkalmasságát.

Ugyanakkor ideális megoldást jelent azon ügyfelek számára, akik mindennapi használatra keresnek szabadidőjárművet, de nem szeretnének kompromisszumot kötni a szabadság, a vezetési élmény és a környezettudatosság terén. Így született meg egy különleges Wrangler modell, amely a Jeep legjobb hagyományait követve 100 százalékig megállíthatatlan, ugyanakkor soha nem látott funkciókkal bír: minden idők leginkább környezetbarát, egyben legjobb terepalkalmasságú Wrangler változata, amely ugyanakkor hiánytalanul nyújtja a Wrangler modellekre mindig is jellemző, nyitható tetős szabadságot.

A menetteljesítmények is javultak. A Wrangler 4xe 6,4 másodperc alatt gyorsul 0 – 100 km/órára, maximális rendszerteljesítménye 380 LE, kombinált nyomatéki csúcsa pedig 637 Nm. Ezen túlmenően a modell tisztán elektromos üzemben is képes összkerékhajtással haladni. Ez soha nem látott pontosságú kissebességű manőverezési képességet tesz lehetővé, míg a modell a városi WLTP ciklus szerint több mint 50 kilométert képes megtenni tisztán elektromos üzemben, ami tökéletes választássá teszi a mindennapi belvárosi közlekedésre. Az akkumulátor nem egészen három óra alatt teljesen feltölthető. A töltés időzíthető, illetve a beállítható mértékű fékenergia-visszanyerés funkciónak köszönhetően menet közben is növelhető az akkumulátor töltöttségi szintje.

A Wrangler 4xe plug-in hibrid két villanymotor/generátor egységből, egy nagyfeszültségű akkumulátorcsomagból, egy ultramodern, 2,0 literes turbómotorból, valamint a jól ismert nyolcfokozatú TorqueFlite automata sebességváltóból áll. A benzines turbómotor és a villanymotorok kombinációjából adódó, nagyobb motorteljesítmény és késlekedés nélkül rendelkezésre álló forgatónyomaték még jobb terepalkalmassággal ruházza fel, és a legtechnikásabb környezetben is megállíthatatlanná teszi az offroadbajnokot. A 4xe technológiának köszönhetően az új Wrangler plug-in hibrid tisztán elektromos üzemben is képes összkerékhajtással közlekedni. Ez új szintre emeli a modell terepalkalmasságát: mostantól nem csupán tökéletes biztonságban, de zajtalanul is közlekedhetünk terepen, gyönyörködve a természet hangjaiban.

Mindemellett a Wrangler megőrizte az egyedülálló ‘Trail-Rated’ minősítést lehetővé tevő műszaki tartalmat. Ez felszereltségi szinttől függően olyan technológiákat foglal magában, mint a kétféle, fejlett 4×4-es rendszer, az aktív, kapcsolható és állandó rendszerek (Selec-Trac vagy Rock Trac), az új generációs Dana hidak, az elektromosan kapcsolható Tru-Lock első és hátsó differenciálzár, a Trac-Lok részlegesen önzáró differenciálmű, vagy az elektronikusan oldható elülső kanyarstabilizátor. A 4xe hajtástechnológia nem csupán a fenntarthatóság és a takarékos üzem záloga (a modell átlagos üzemanyag-fogyasztása hibrid üzemben hozzávetőlegesen 3,5 l/100km, míg a WLTP szerinti CO2-kibocsátás csaknem 70%-kal alacsonyabb, mint a benzinmotoros változaté), de egyszerű és kifejezetten élvezetes vezethetőséget is biztosít.

Az új Jeep Wrangler 4xe könnyen, ösztönös módon tölthető, hála a nyilvános, illetve otthoni töltési megoldásoknak, beleértve az easyWallbox fali töltőt, amely nem egészen 3 óra alatt feltölti a 7,4 kWh-os akkumulátort. Az easyWallbox a Free2Move eSolutions (a Stellantist képviselő FCA Italy S.p.A. és az Engie EPS közötti vegyes vállalat) és a Mopar® együttműködésében elérhető.

Könnyen vezethető, könnyen választható

Az új Wrangler 4xe plug-in hibrid három felszereltségi szinten (Sahara 4xe, Rubicon 4xe, valamint az exkluzív 4xe “80th Anniversary” limitált kivitel), kétféle összkerékhajtási rendszerrel, valamint egyedi 17 és 18 colos könnyűfém keréktárcsákkal elérhető. A Wrangler mindig is komolyan vette a testre szabhatóságot; a plug-in hibrid modell tízféle karosszériaszínben (Fekete, Fehér, Firecracker piros, Gránitkirstály, Gecko zöld, Ezüstmetál, Sting szürke és az újdonságok: Hydro Blue, Snazzberry bordó és Sarge zöld) rendelhető. Az összes választható karosszériaszín kombinálható a modellhez kínált összes tetőtípussal (ponyvatető, keménytető, elektromos vászontető, Dual top dupla tető), amelyek a Wranglerre jellemző stílusban utolérhetetlen nyitott tetős vezetési élményt kínálnak.

A modell technológiai alapfelszereltségének része többek között a 8,4 colos Uconnect TM NAV rendszer érintőképernyővel, az Apple CarPlay és Android Auto okostelefon-integráción és a jármű paramétereinek (a MY Uconnect alkalmazáson keresztül történő) felügyeletére szolgáló MY Uconnect alkalmazáson keresztül megvalósuló online kapcsolódás; az akkumulátor töltöttségét és a hatótávolságot (elektromos és hibrid üzemben) megjelenítő, 4xe-specifikus 8 colos TFT képernyő, vagy az 552W-os mélynyomóval szerelt, 9 hangszórós Alpine audiorendszer. A biztonság terén a Wrangler 4xe a legfejlettebb ADAS rendszereket alkalmazza, így hátsó keresztirányú forgalom-felügyelettel kiegészített holttér-figyelő rendszert, tolatókamerát, menetstabilizáló elektronikát (ESC), elektronikus borulásvédelmet (ERM), első és hátsó parkolóradart, valamint kulcs nélküli nyitás és indítási rendszert. Opciós szolgáltatás az adaptív sebességtartó automatika, a ráfutásos ütközésre figyelmeztető, továbbfejlesztett rendszer (FCW+), vagy az új, előre tekintő kamera (Rubicon szinten alapfelszerelés).

Az egyedi kialakítás lehetősége szintén fontos a Jeep Wrangler 4xe ügyfelei számára, akik a Mopar® jóvoltából több mint 100 tartozék közül választva fokozhatják a jármű funkcionalitását extra tartalommal. A modell nem csak a testre szabási opciók kibővített tárházát kínálja, de az ikonikus Wrangler terepalkalmasságot is még magasabb szintre emeli.

Íme, a teljesen elektromos hajtású Ford F-150 Lightning

Lenyűgöző elektromos teljesítmény, még több hálózatba kapcsolt technológia, remek vezetési élmény. Szupererő, amire csak egy elektromos autó képes.

Amerika 44 éve legnagyobb darabszámban értékesített pickupja1, az F-sorozat most felvillanyozó jövőt kínál, hiszen megérkezett az elektromos hajtás minden előnyével felvértezett, rengeteg hálózatba kapcsolt technológiával felszerelt F-150 Lightning. Az autó igazi erőmű: teljesítménye 563 lóerő, forgatónyomatéka 1051 Nm, így tényleg lenyűgöző vezetési élményt nyújt, sőt szükség esetén még egy családi házat is képes ellátni árammal.

Fejlett technológiák: utazás a jövőbe

Az F-150 Lightning olyan hálózatba kapcsolt, intelligens funkciókat kínál, amelyek az idők során egyre tökéletesebbek lesznek a vezeték nélküli szoftverfrissítéssel; a FordPass alkalmazás megtalálja a feltöltő állomásokat, és lehetővé teszi az autó távoli kezelését, a BlueCruise kézhasználat nélküli vezetést biztosít az autópályákon, a fejlett Pro Power Onboard pedig áramot szolgáltat a külső munkaterületeken vagy kempingezés közben.

Nem is kérdés: a Ford Beépített Keménysége alapáron jár

A két elektromotorral működő 4×4 hajtással az F-150 Lightning még a legdurvább terepeken is a Ford Beépített Keménysége néven közismert kitartást és megbízhatóságot kínálja. A nagy szilárdságú, katonai minőségű alumíniumból készült felépítmény mellett új, független hátsó felfüggesztés javítja a menetkomfortot, a vadonatúj alváz pedig az F-150 történetének eddigi legkeményebb acéljából készült, így az autó teherbírása meghaladja a 900 kilogrammot, vontatóképessége pedig a 4,5 tonnát.

Megérkezett a jövő pickupja: az F-150 Lightning a Ford eddigi legintelligensebb és leginnovatívabb platós haszonjárműve. Az autó eddig sosem tapasztalt vezetési és használati élményeket kínál, többek közt azonnal rendelkezésre álló vonóerőt, intelligens vontatási funkciókat, folyamatos szoftverfrissítéseket, a gépházban található csomagteret, és a pickup-piac eddigi legnagyobb digitális kijelzőjét.

Az F-150 modellt jövőre kezdik gyártani Dearbornban a Rouge üzem egyik új, csúcstechnológiájú egységében, ahol fenntartható gyártási módszereket alkalmaznak. 

“Az F-150 Lightning színre lépése mind a Ford, mind az amerikai autóipar számára meghatározó mérföldkő azon az úton, ami egy nulla károsanyag-kibocsátású, digitálisan összekapcsolt jövőbe vezet,” nyilatkozta Bill Ford, a Ford Motor Company vezérigazgatója. “Az F-sorozat már 44 éve Amerika legnépszerűbb pickupja; országszerte ismert, megbízható segítőtárs a munkában, és egész generációk szemében igazi legenda. Ezt az autót forradalmasítottuk most egy új nemzedék számára.”

Az F-150 Lightning fontos szereplő a vállalat 22 milliárd dolláros elektromosítási tervében, aminek lényege, hogy azokon a területeken kezdi meg az elektromos hajtások bevezetését, amelyek hagyományosan az erősségeinek számítanak. Ennek jegyében a Ford már elkészítette legnépszerűbb típusai (Mustang, Transit, F-150) nulla károsanyag-kibocsátású változatait, és a következő években jóval több ilyen autó érkezése várható.

Az élvezetesen gyors, csendes és sima futású F-150 Lightning már alapáron is izgalmas új élményeket nyújt a vásárlóknak. Az elektromos platform egészen új képességeket is kínál, például az autóval egy egész családi ház ellátható árammal, a gépház alatt pedig külön rakodótér található, méghozzá elektromos csatlakozókkal. A márka alapáron biztosítja a Ford Power-Up vezeték nélküli szoftverfrissítéseket, folyamatosan javítva ezzel a technológiai élményt, új funkciókkal bővítve az autó szolgáltatásait, sőt a távolból, külön szervizlátogatás nélkül kijavítva egyes meghibásodásokat. Mindezekre az F-sorozat közismert Ford Beépített Keménysége teszi fel a koronát, illetve az, hogy a vevők Észak-Amerika legnagyobb nyilvános töltőhálózatára2 számíthatnak. Az autó alapára az állami vagy szövetségi adókedvezmények nélkül 39.974 dollár.

“Az F-150 Lightning megalkotása hatalmas eredmény a Ford-csapat számára. Amerika első számú autógyára Amerika kedvenc járművével építi a nulla károsanyag-kibocsátású jövőt. Ez az autó gyorsabb, mint a Raptor; alapáron jár hozzá a négykerékhajtás; elöl is kínál csomagteret; elég energia van benne, hogy három napon át ellásson árammal egy házat vagy hogy kiszolgáljon egy fergeteges plató-partyt; ráadásul a vezeték nélküli frissítésekkel egyre jobb és jobb lesz,” mondta Jim Farley, a Ford elnök-vezérigazgatója. “A Rouge üzemben készül majd, vagyis pontosan ott, ahol Henry Ford megváltoztatta a világot, és ahol a nagyapám nap mint nap blokkolt a munkakezdés előtt. Az F-150 Lightning hűen tükrözi, mi mindenre képes az országunk, ha mind összefogunk a fejlődésért.”

A szokásos ipari mérési módszerek alapján az F-150 teljesítménye 563 lóerő, szinte azonnal rendelkezésre álló forgatónyomatéka pedig 1051 Nm (vagyis több, mint bármelyik eddigi F-150 modellé). Az autó tervezett maximális teherbírása meghaladja a 900 kilogrammot, vontatóképessége pedig a 4,5 tonnát (az XLT és Lariat kiviteleknél) nagyobb kapacitású akkumulátorral és a Max Trailer Tow csomaggal. Az alacsony súlypontnak köszönhetően az autósok a felázott földutakon vagy a mély homokban is magabiztosan haladhatnak.

“Nem az volt a célunk, hogy egy szűk vásárlórétegnek készítsünk elektromos pickupot; a Ford olyan járművet akart építeni, ami hétköznapi emberek valós problémáira kínál megoldást,” mondta Kumar Galhotra, a Ford Motor Company amerikai és nemzetközi piacokért felelős csoportjának elnöke. “Az F-150 Lightning mindent megad, amit az elektromos járművekkel kapcsolatban ígértünk, sőt még a Ford Beépített Keménységet is.”

Intelligens, hálózatba kapcsolt – és az idő múltával egyre csak jobb lesz

Az intelligens funkciókkal telepakolt F-150 Lightning tökéletes példa arra, hogyan ötvözi a Ford a fejlett digitális technológiákat és közismert autótervezési ismereteit, hogy egy minden eddiginél intelligensebb és praktikusabb pickupot készítsen. A már létező Ford Co-Pilot360™ technológia részeként a BlueCruise funkció lehetővé teszi a kézhasználat nélküli vezetést több mint 160.000 kilométernyi, erre kijelölt többsávos közúton az USA-ban és Kanadában – és a jövőben még több ilyen, úgynevezett Kék Zónával bővül majd ez az úthálózat5.

Szintén jó példa az opcióként rendelhető Fedélzeti Mérleg rendszer is, ami a jármű saját érzékelőivel felméri a rakomány súlyát, és megmondja a felhasználónak, mennyi fér még el a platón. És mivel a szállított teher tömege a hatótávolságot is befolyásolja, a tervezők összekötötték a Fedélzeti Mérleget az Intelligens Hatótáv-tervezővel, így az autós mindig pontosan tudja, milyen messzire juthat el az adott feltöltéssel. Az F-150 Lightning modellben mutatkozik be a Vonóhorog Asszisztens is, ami automatikusan kontrollálja a kormány-, fék és gázparancsokat, hogy a vonatatás még egyszerűbb feladatot jelentsen.

Ugyancsak az F-sorozatban mutatkozott be korábban a Telefon a Kulcs funkció is, amivel az autós zárhatja, nyithatja és beindíthatja pickupját – anélkül, hogy elővenné zsebéből a telefonját, vagy a távirányítós kulcsot használná.

Ezek a megoldások az idők során egyre fejlettebbek lesznek majd a Ford Power-Up szoftverfrissítésnek köszönhetően, javítva az F-150 Lightning teljesítményét, minőségét, frissítve a meglévő funkcióit vagy akár vadonatúj szolgáltatásokat telepítve. A frissítések többsége két perc alatt települ, amikor a vásárló úgy dönt, hogy szüksége van rájuk6.

Fejlett digitális szolgáltatások

Az F-150 Lightning modell Lariat és Platinum kiviteleiben mutatkozik be a SYNC® 4A rendszer is; ez egy jól átgondolt, modern interfész 15,5 colos érintőképernyővel, kifejezetten a vezető szokásaihoz igazítva. A SYNC 4A a természetes beszédvezérlésű, felhőalapú navigáció mellett vezeték nélküli csatlakozást kínál a felhasználó kedvenc szolgáltatásaihoz (Apple CarPlay, Android Auto, integrált Amazon Alexa és SYNC AppLink alkalmazások).

A még tökéletesebb digitális élményt szolgálja a 12 colos műszeregység is, amelynek személyre szabható kezelőfelületén szinte maguktól értetődően jelennek meg a legfontosabb információk. A kijelzőn lendületes animáció közvetíti, hogyan működik az autó kéz nélküli vezetés üzemmódban, vagy hogy mennyi energiát nyer vissza a hajtáslánc a regeneratív fékezés során.

“Ez tényleg az eddigi legintelligensebb F-150,” vélekedett Darren Palmer, a Ford Motor Company akkumulátoros elektromos járművek részlegének igazgatója. “Az F-150 Lightning érintőképernyőjén mindig megtalálhatók azok az információk, amikre a felhasználóknak éppen szükségük van. Azonnal, valós időben láthatják, merre tartanak, mennyi rakományt cipelnek, hány mérföldet jártak be eddig – és a Ford Power-Up szoftverfrissítéssel ezek a funkciók egyre jobbak és jobbak lesznek.”

Felvillanyozó ötlet otthonra

Az F-150 Lightning újdonsága a Ford Intelligens Tartalék Áramellátás, amivel a pickup praktikus otthoni áramforrássá válhat. 9,6 kW-os kapacitásával a Ford Intelligens Tartalék Áramellátás egy esetleges áramszünet esetén energiával láthatja el a családi ház világítását, kiegészítő elektromos berendezéseit, riasztórendszerét és sok más egyebet.

“Jöjjön vihar vagy extrém hőhullám, a pickup-tulajdonosok mindig biztonságban lesznek, hiszen számíthatnak az autójukból nyert áramra, amikor arra a legnagyobb szükség van,” mondta Ryan O’Gorman, a stratégiai partnerség részleg elektromos járművekért felelős vezetője. „Ha kell, az F-150 Lightning megszakítás nélküli áramforrásként is használható egy ház energiaellátására, és a Ford az USA-ban elsőként kínálja ezt egy elektromos hajtású pickup szolgáltatásaként.”

A 80 amperes Ford Charge Station Pro töltő és az otthoni vezérlőrendszer segítségével (aminek telepítésében a Ford segít), az F-150 Lightning önműködően rákapcsolódik a ház elektromos rendszerére, majd ha az áramellátás helyreállt, a pickup automatikusan visszakapcsol az akkumulátor töltésére. Átlagosan napi 30 kWh fogyasztással számolva az F-150 Lightning nagyobb kapacitású akkumulátora három napon át képes árammal ellátni egy családi házat, vagy akár tíz napig is, ha a házban csak az igazán szükséges berendezéseket használják.

A jövőben a Ford bevezeti majd a Ford Intelligens Áramellátást, aminek segítségével a pickup áramforrásként használható a magasabb tarifájú csúcsidőszakokban, az olcsóbb éjszakai áramról pedig újra feltölthető az akkumulátor, hogy az autó reggel útra készen álljon. A tulajdonos ezzel spórolhat a villanyszámlán, ugyanakkor az elektromos hálózat terhelése is csökkenthető a csúcsidőszakban.

A Ford együttműködik az ország legnagyobb napenergia-cégével, a Sunrun vállalattal a 80 amperes Ford Charge Station Pro és a háztartási integrált rendszer telepítésében. Ennek köszönhetően a vásárlóknak arra is lehetőségük nyílik, hogy otthonukban napenergiát használjanak, vagyis háztartásuk áramellátását és az F-150 Lightning feltöltését tiszta és fenntartható energiával oldják meg.

Bárhol elérhető áramforrás

Az F-150 Lightning azonban nemcsak a háztartásokat szolgálhatja áramforrásként, hanem a beépített elektromos csatlakozók segítségével rengeteg eszköz működtethető közvetlenül az autóról – távol bármilyen infrastruktúrától. Az alapváltozatok vásárlói 2,4 kilowatt kapacitásra számíthatnak, de opcióként ez tovább növelhető, míg a Lariat és Platinum modellváltozatok már alapáron 9,6 kilowattnyi áramot szolgáltatnak; ebből 2,4 kilowatt az első csomagtartóban, 7,2 kilowatt pedig a kabinban és a platón elhelyezett csatlakozókból nyerhető ki.

Az intelligens funkciókkal az energiagazdálkodás kifejezetten egyszerű. A vásárlókat figyelmezteti a FordPass, ha az akkumulátor töltöttségi szintje a teljes kapacitás egyharmada alá esik, és az is beállítható, hogy az autó elektromos csatlakozóiból ne lehessen áramot venni, ha az akkuban már csak annyi energia maradt, amennyivel el lehet jutni a legközelebbi töltőállomásig.

Mindezt a pickup erős, új generációs lítiumion akkumulátora teszi lehetővé. Az F-150 Lightning erre két opciót kínál: egy normál hatótávolságú akkumulátort, ami az EPA-becslés alapján 370 kilométerre elegendő, illetve egy nagyobb kapacitású akkut, amivel 480 kilométert lehet autózni7.

Elöltöltős

A gépháztető alatt egy sokoldalú, szupermodern rekesz található, ami biztonságos, zárható, könnyen hozzáférhető, motorosan nyitható-zárható csomagtartóként szolgál. Ebben a raktérben 400 liternyi vagy 180 kilogramm súlyú poggyász fér el, ami megfelel két kézipoggyász és egy nagyobb bőrönd, vagy két golftáska méretének.

Az átgondolt tervezésű, a lökhárító magasságában beépített, vízálló csomagtartóban négy elektromos csatlakozó és két USB-port található, és a lyuggatott padlójú rekesz étel és ital tárolására is alkalmas – vagyis ugyanolyan jó hasznát lehet venni egy külső munkaterületen, mint egy lendületes plató-partyn. A 2,4 kilowattos áramszolgáltatás bőven elég az elektromos kéziszerszámok, TV-k, laptopok, hangszórók, hordozható tűzhelyek stb. működtetéséhez.

Ford Beépített Keménység – alapáron

Az F-150 Lightning ugyanazokon a Ford Beépített Keménység nyúzópróbákon esett át, mint az összes többi F-sorozatú pickup. A nagy szilárdságú, katonai minőségű alumíniumból készült felépítmény és a továbbfejlesztett alváz szilárdan a helyén tartja az akkumulátort, az F-sorozatban most először alkalmazott független hátsó felfüggesztés és az alacsony súlypont pedig stabilabb futást és kisebb oldaldőlést biztosít, miközben az autó pontosan olyan strapabíró és megbízható, ahogyan azt az F-150 vásárlói elvárják.

“Mindegy, hogy tűzifával dugig tömött platóval gázolnak át a mély havon, nehéz utánfutót vontatnak vagy hosszú túrára indulnak, az autósoknak mindig érezniük kell, hogy számíthatnak pickupjukra,” mondta Linda Zhang, az F-150 Lightning főmérnöke. “Ezt a tisztán elektromos hajtású teherautót két villanymotor hajtja, ami azt jelenti, hogy kemény terepen is helytáll. Mérnökcsapatunk ugyanazt a kemény tesztprogramot csinálta végig a járművel, amit vásárlóink már jól ismernek és sokra becsülnek.”

Az F-150 Lightning kimagasló off-road teljesítményt nyújt, amiben a 4×4 rendszer négy választható üzemmódja (Normal, Sport, Terep és Vontatás/Szállítás) is hasznos segítséget nyújt. Az akkumulátor épségét kemény alsó védőburkolat biztosítja, a fém alsó védőelemek pedig az akkut és a motorokat is védik terepezés közben. Maga az akkumulátor vízálló borítást kapott, amit ütéselnyelő elemek vesznek körbe, és a szerkezetet extrém, -40 Celsius fokos hőmérsékleten is tesztelték, hogy a Lightning szélsőséges körülmények közt is működjön.

A szigorú állóképességi teszt részeként a pickup átkelt a kaliforniai Iowa-hegyen, nehéz pótkocsit vontatva a hosszú emelkedőkön és a meredek lejtőkön. A próbák tapasztalatai alapján tervezték meg a mérnökök azt a modern folyadékhűtést és hajtáslánc-elrendezést, ami tökéletesen megoldja a hő eloszlatását. A fejlett hűtőrendszereknek köszönhetően a pickup a legkeményebb feladatokat is magabiztosan elvégzi.

Elektromos autóra váltani egyszerű

A Ford a töltést is megkönnyíti vásárlói számára. A Ford az egyetlen autógyártó, amely 80 amperes töltőt ad alapfelszerelésként, így otthon is könnyen elvégezhető a nagyobb kapacitású akkumulátor feltöltése. Ez a rendszer kiaknázza az elektromos haszonjárművekben egyedüliként kínált kettős fedélzeti töltőrendszer előnyeit, hogy az otthoni töltés még gyorsabb lehessen. A berendezéssel óránként 48 kilométerre elegendő áram tölthető az F-150 Lightning akkumulátorába, és a nagyobb kapacitású akkuval felszerelt modell körülbelül 8 óra alatt tölthető fel 15-ról 100 százalékra8.

Menet közben az autósok a FordPass segítségével könnyen megtalálhatják Észak-Amerika legnagyobb nyilvános töltőhálózatának több mint 63.000 töltőpontját. Egy 150 kilowattos egyenáramú gyorstöltővel a hosszabb hatótávolságú F-150 Lightning 10 perc alatt 87 kilométerre elegendő árammal tölthető fel, és 41 percbe telik 15-ről 80 százalékra tölteni az akkut8.

A FordPass Power My Trip funkció segítségével az F-150 Lightning kikalkulálja, mikor és hol lesz szükség az újratöltésre, mert az alkalmazás még az utazás megkezdése előtt azonosítja az útvonalon található töltőpontokat. A pickup Intelligens Hatótáv-tervezője pontosan kiszámítja a még megtehető távolságot, figyelembe véve az időjárást, a forgalmat, a rakomány súlyát, a vontatott tömeget stb. Mindemellett a SYNC 4 felhőalapú navigációja is jelzi a nyilvános töltőállomásokat.

Különleges, szupermodern dizájn

Az F-150 Lightning összetéveszthetetlenül egy F-sorozatú pickup. A mostani F-150 formatervének erősségeire építve a Ford olyan gépet tervezett, ami megtestesíti a vásárlók által annyira kedvelt ‘elpusztíthatatlanság’ hangulatát, ugyanakkor különlegesen modern, high-tech benyomást is kelt. A dizájn legfontosabb elemei az autó elején és hátulján keresztben futó, jellegzetes LED fényvezető elemek, illetve a három új hűtőrács-kialakítás, amelyek merész külsőt kölcsönöznek a már jól ismert orr-résznek.

Az F-150 Lightning az eddigi legáramvonalasabb F-150 pickup9, új formavilágú küszöbvédő elemekkel, a légellenállást csökkentő motorháztetővel, és olyan hűtőráccsal, amelyen a légbeömlő nyílást simább, texturált felület váltja fel. A funkcionális tervezésnek köszönhetően a továbbfejlesztett, 360 fokos Zóna Világítás ugyanúgy fénybe boríthat egy-egy kijelölt területet, mint a jármű teljes környezetét.

Az elektromos változat vásárlóinak nem kell kompromisszumot kötniük, mert az F-150 Lightning kabinja és platója pontosan ugyanakkora, mint a benzinmotoros kivitelé, így az autóhoz gond nélkül felhasználható a kínálatban eddig is szereplő több ezer kiegészítő. A kihajtható Belső Munkafelülettel még könnyebben és eredményesebben lehet dolgozni, a Maximálisan Dönthető Ülésrendszer támlái pedig majdnem 180 fokban hátrahajthatók, hogy az autó utasai jól kipihenhessék magukat.

A Ford büszke arra, hogy az F-150 Lightning Amerikában készül, méghozzá a csúcstechnológiájú Rouge Elektromos Jármű Központban, ami egyben nulla hulladék-kibocsátású gyár is. A Ford 700 millió dolláros beruházással fejleszti a történelmi múltú Rouge üzemet, 600 új munkahelyet teremtve és modern, fenntartható gyártási technológiákat alkalmazva a pickup előállításához, hűen a vállalat elhatározásához, hogy 2050-re karbonsemlegessé válik.

A 2022 tavaszán érkező F-150 Lightning négyféle kivitelben és kétféle akkumulátorral lesz kapható, több mint 2300, EV-tanúsítvánnyal rendelkező amerikai márkakereskedésben. A flottavásárlók a Ford hálózatba kapcsolt adatfeldolgozást és telematikai szolgáltatásokat kínáló, átfogó ökoszisztémájára is számíthatnak a Ford Commercial Solutions égisze alatt.

Extra keménység, alapáron: itt az exluzív Ford Ranger Raptor Special Edition modell

Európa legnagyobb darabszámban eladott pickupjának legkeményebb és legerősebb változata, a Ranger Raptor ezentúl még vonzóbb lesz a vásárlók számára, mivel a Ford tegnap mutatta be az új Ranger Raptor Special Edition modellváltozatot.

Az exkluzivitás érdekében csak korlátozott darabszámban gyártott Ranger Raptor Special Edition még markánsabb, tekintélyt parancsoló külső megjelenést és prémium utasteret kínál, olyan különleges megoldásokkal, mint a versenyautós csíkozás vagy a vörös belső dekorációs elemek.

A limitált példányszámú autó főszerepet kap a “The Good, the Bad and the Bad-RSE” című új spagettiwesternben is, amit ma mutat be a Ford. A filmben megismerhetjük a Ranger Raptor Special Edition újonnan megformált stílusát és magabiztos mozgását a terepen – és persze a Ranger-család többi különleges tagját, például az új Wolftrak és Stormtrak kiviteleket, illetve a rally-versenyek hangulatát idéző Ranger MS-RT változatot is.

A Ranger Raptor fejlesztését végző Ford Perfomance célja a legkeményebb Raptor modell megalkotása volt, ezért az autó ultra-erős alvázzal, egyedi futóművel és gumiabroncsokkal, valamint nagy teljesítményű EcoBlue dízelmotorral készült, tökéletesen kiszolgálva az izgalmakra vágyó outdoor-rajongók és a megszállott terepezők igényeit.

“Az új Ranger Raptor Special Edition még drámaibb stílussal gazdagítja ‘vasderekú’ pickupunkat; olyan egyedi külső és belső megoldásokkal, amelyek még különlegesebbé és vonzóbbá teszik ezt a terepre termett modellt,” mondta el Stefan Muenzinger, a Ford Performance igazgatója. “Az pedig, hogy egy spagettiwestern sztárjaként jelenítettük meg az autót, tökéletes megoldás a Ranger Raptor Special Edition stílusának és terepképességeinek bemutatására.”

A Ranger Raptor Special Edition idén októberben érkezik meg az európai Ford márkakereskedésekbe. 

Lenyűgöző megjelenés

A látványos Performance Blue, Conquer Grey és Frozen White fényezésekkel megrendelhető Ranger Raptor Special Edition gépházán, tetőlemezén, alsó karosszériaelemein, hátsó sárvédőin és platóhátfalán végigfutó, vörössel szegélyezett, dupla fekete versenycsíkozás hatásosan hangsúlyozza ki a pickup nagy teljesítményét.

Szintén különleges dizájn-megoldás az első vonószemek vörös festése, illetve a kerékjárat-szélesítések, az első-hátsó lökhárítók, a kilincsek és a jellegzetes, dombornyomású hűtőrács matt fekete fényezése, amelyek még az autó alapjául szolgáló Raptor szürke külső kiegészítőinél is markánsabb benyomást keltenek.

A Ranger Raptor Special Edition dupla kabinos kivitelben készül, és az utastér egyedi, sportos hangulatáról a kormánykerék, a műszerfal és az ajtóburkolatok vörös varrásai gondoskodnak. A Ford Performance mérnökei úgy tervezték meg a bőrüléseket, hogy azok a kemény terepen és a tüköraszfalton egyformán kényelmesek legyenek és tökéletes megtámasztást adjanak. Az autó exkluzív jellegére a kizárólag a Special Edition kivitelhez kapható Raceway Grey műszeregység teszi fel a koronát.

A Special Edition változatban is a Ranger Raptor nagy teljesítményű futóműve található. A Raptor nagy sebesség mellett is kiválóan helytáll a kemény terepen, amiről az XLT változathoz képest 150 mm-rel kiszélesített nyomtáv és 51 mm-rel megemelt hasmagasság gondoskodik.

Az egyedi felfüggesztés első kettős keresztlengőkarjai alumíniumból készülnek, a hátsó futómű multi-link rendszerű. A Pozíció Érzékelő funkcióval kiegészített FOX lengéscsillapítókkal mindig a pillanatnyi útviszonyoknak megfelelően változik a csillapítás mértéke, a Grabber AT3 terepgumik pedig még a laza talajon is maximális tapadást biztosítanak.

A Ranger Raptor Special Edition változatot a Ford 2,0 literes EcoBlue Bi-turbo dízelmotorja hajtja, amelynek 213 lóerős teljesítményét és 500 Nm forgatónyomatékáta Ford Mustang sportkocsikból ismert, gyorsan kapcsoló 10 fokozatú automata sebességváltó továbbítja a kerekekhez. A Ranger Raptor vezetője a Terepvezérlési rendszer beállításai közül választva igazíthatja az autó viselkedését az adott terep- vagy útviszonyokhoz; e beállítások egyike a Baja üzemmód, ami úgy hangolja át az autó reakcióit, hogy optimális legyen a nagy sebességű terepezéshez (pontosan úgy, ahogyan a híres Baja Sivatagi Rallyn szükséges).

A Ford “The Good, the Bad and the Bad-RSE” című filmjében3 a Ranger Raptor Special Edition más Ranger modellekkel vállvetve küzd meg a banditákkal egy vadnyugati városkában. A több legendás westernre is kikacsintó filmet Spanyolországban forgatták egy eredeti spagettiwestern-helyszínen, lekövetve a Ranger Raptor eredeti bemutató videójának látványos akcióit, amit azóta több mint ötmillióan láttak.

1997 Mercedes-Benz S420 W140: a kesztyűtartó-világítás izzójának cseréje

Alapvetően eddig fel sem tűnt, ám mostanra bebizonyosodott: projektautónkban, a 97-es W140 Mercedes S420-nál, a kesztyűtartó izzója nem világított az ajtó lehajtása után.

Persze nem mindig világít, csak akkor, ha a gyújtást ráadjuk. Egész pontosan a gyújtás kapcsolásának 3 szintjéból az elsőt – ez tulajdonképpen annyi, hogy elfordítjuk az első állásba a kulcsot.

Mint a faék, olyan egyszerű a W140 kesztyűtartó-világítás mechanizmusa. A lámpabúrába van integrálva maga az áramkör megszakító, illetve az izzó foglalata. Maga a metódus annyi, hogy a kesztyűtartó ajtajának lehajtásával kiold egy megszakító (műanyag végű érintkezővel), és zár az áramkör, kvázi az izzó felvillan.

Itt mondjuk elég sok hibalehetőség akad annak ellenére, hogy kifejezetten szimpla a megoldás. Például a kis fémkallantyúk le tudnak törni, ahogy elfáradnak az idővel, a rugóstag el tud fáradni és meglazulhat, valamint a foglalat két tartólapkája – amelyek közé az izzó kerül – szintén el tud engedni, gyengülhet a tartás, vagy le is törhet.

A maga nemében egyébként nem túl drága egy ilyen lámpabúra foglalattal ide, 10 ezer forint felett mozog valahol az ár, ha újonnan szereznénk be. Viszont ha még egyben van – a mi esetünkben is ez volt – akkor érdemes vigyázni rá, karbantartani.

S persze az eltávolítást-leszerelést sem árt óvatosan kezelni, hiszen kemény műanyagburkolatról van szó. Arról nem beszélve, hogy az idő vasfoga rendesen odatesz az ilyen jellegű műanyagoknak, kikeményíti azokat a végletekig, így könnyedén elrepedhetnek, amikor elkezdjük lefeszegetni azokat a helyükről.

Esetünkben szerencsés volt a helyzet, ugyanis a bepattintott műanyag szimplán enyhébb feszítés hatására is kiugrott a helyéről, úgy, hogy még csavarhúzót sem kellett alkalmazni, hogy megtámogassuk kicsit a széleknél. Egyébként ha muszáj valamivel a búra alá benyúlni, akkor a műanyag patentkiszedős megoldás a preferált, hiszen az jóval puhább, kíméletesebb.

Az elhasználódott izzót kiemeltük a foglalatból, majd helyére került az új, nullkilométeres darab. WD40-nel átfújtuk az érintkezéseket, ellenőriztük a rugóstag állapotát, majd utána a búra belső felületét kitisztítottuk – érdekes, nem volt egyébként szinte egyáltalán szennyezett, teljesen újszerűnek hatott valós mivioltában.

Visszacsatlakoztattuk a kábelezést, majd óvatosan a helyére pattintottuk a lámpatestet a búrával. Most minden a legnagyobb rendben működk a kesztyűtartó terén.

Együttműködő partnerek: Mercedes-Benz, Classic Vehicle HungaryVictor’s CustomsZöld AutószervizMerciBolt.huHankook Tire MagyarországULOLoctite (Henkel Adhesives)Olajshop.hu

Fotó: Autóaddikt

Utómunka: Acer

Megjelent a piacon a BMW M xDrive intelligens összkerékhajtással szerelt, új BMW M4 Competition Cabrio

A csúcsteljesítmény új dimenziója hamisítatlan egyéniséggel párosul: a BMW M xDrive intelligens összkerékhajtással szerelt, új BMW M4 Competition Cabrio (átlagos üzemanyag-fogyasztás a WLTP mérései szerint: 10,2 liter/100 km; kombinált károsanyag-kibocsátás a WLTP mérései szerint: 231 – 233 gramm / km) az újgenerációs BMW M modellpaletta legexkluzívabb tagja a prémium középkategóriában. A motorháztető alatt dolgozó soros hathengeres erőforrás 375 kW/510 lóerő maximális teljesítménye és a BMW M xDrive intelligens összkerékhajtás letaglózó menetdinamikát garantál, miközben a vadonatúj vászontető-konstrukció és a BMW M divízió jellegzetes stílusjegyei egy olyan, már első ránézésre felismerhető, nagyteljesítményű sportautó képét alkotják, amely lenyitható tetejével a márka által fémjelzett vezetési élmény merőben új dimenzióját váltja valóra.

A BMW M xDrive intelligens összkerékhajtással szerelt, új BMW M4 Competition Cabrio sorozatgyártása 2021 júliusában veszi kezdetét a BMW dingolfingi gyárában, ahol az új BMW M4 Coupé, a BMW M5, a BMW M8 és az új BMW 4-es Cabrio összes modellváltozata is készül.

Karosszéria: innovatív vászontető-konstrukció, dinamikus vonalvezetés, markáns kisugárzás

A BMW M xDrive intelligens összkerékhajtással szerelt, új BMW M4 Competition Cabrio már első ránézésre egyértelműsíti motorsport-ihlette egyéniségét, és hogy tervezőmérnökei mindent a vezetés exkluzív élményét hirdetve álmodtak meg. A panelekből álló vászontető és a karosszéria dinamikus vonalvezetése egyszerre letisztult és erőtől duzzadó, magával ragadóan sportos formanyelvet hívott életre. Az innovatív vászontető az összecsukható keménytetők erősségét és a szövetborítású tetők letisztultságát egyesíti. A vászonborítás alatt a tető nagyméretű panelekből áll össze, az utolsó elemként süllyesztett hátsó ablakkal. A hagyományos vászontetőkhöz képest a panelekből álló vászontető magasan jobb zaj- és hővédő tulajdonságokkal bír, miközben 40 százalékkal könnyebb, mint a BMW M4 Competition Cabrio közvetlen elődmodelljének összecsukható keményteteje.

A tetőt egy elektromos motor működteti, amely gombnyomásra 18 másodperc alatt képes lenyitni vagy bezárni a szerkezetet. Nyitott tetővel a modell csomagterének térfogata 80 literrel több, immár 300 liter, amely a tető bezárásával 385 literre bővül.

A karosszéria dinamikus vonalvezetését úgy álmodták meg a készítők, hogy a BMW M xDrive intelligens összkerékhajtással szerelt, új BMW M4 Competition Cabrio nyitott és zárt tetővel egyaránt a sportos elegancia ígéretét hordozza. A nagyteljesítményű sportautóktól elvárt funkcionális elemek M-specifikus változatai az abszolút menetteljesítményt éltetik. A frontrész középpontjában a függőlegesen elrendezett, nagyméretű hűtőrács-pár áll, amely kiegészítő légbevezető nyílásaival garantálja, hogy a hajtáslánchoz és a fékrendszerhez minden pillanatban elegendő hűtőlevegő érkezik – még a legdinamikusabb használat közben is. A keskenyre tervezett fényszórók már alapfelszereltségként LED-technológiával dolgoznak, legyen szó akár a tompított, akár a távolsági fényekről. A modellhez a BMW Laserlight lézerfény-technológiával szerelt, adaptív LED-technológiás első fényszórók is elérhetők, az opcionális extrafelszereltség részeként.

A BMW M xDrive intelligens összkerékhajtással szerelt, új BMW M4 Competition Cabrio formanyelvének összetéveszthetetlen elemei továbbá az erőtől duzzadó kerékjárati ívek, az első kerékjárati ívekbe elegánsan integrált BMW M légkivezető nyílások, valamint a lökhárítókat összekötő, masszív kialakítású küszöbtoldatok, amelyekkel az autó alján egy keskeny fekete sáv fut körbe. Hátulnézetből egy ugyancsak feketére fényezett diffúzor fogja közre a sport kipufogórendszer dupla ikervégződését – legendás BMW M stíluselemként. Az opcionális extrafelszereltség részeként a modellhez M Carbon karosszériacsomag is megrendelhető, miközben a BMW M Performance alkatrészek végtelenül széles palettája további személyre szabhatósági lehetőségeket garantál.

Soros hathengeres benzinmotor kivételesen széles fordulatszám-tartománnyal

A BMW M xDrive intelligens összkerékhajtással szerelt, új BMW M4 Competition Cabrio motorházteteje alatt egy 3.0 liter hengerűrtartalmú, soros hathengeres benzinmotor dolgozik, a legkorszerűbb M TwinPower Turbo technológiával és a BMW M GmbH által kifejlesztett erőforrásokra jellemző, kivételesen széles fordulatszám-tartománnyal. A motor egyik leginkább kimagasló tulajdonsága a felső fordulatszám-tartományig folyamatosan fennálló, egyenletes teljesítmény-leadás: 650 Nm csúcs forgatónyomatéka percenkénti 2 750 főtengely-fordulattól egészen percenkénti 5 500 főtengely-fordulatig a vezető rendelkezésére áll, amelyhez percenkénti 5 510 és 7 200 főtengely-fordulat között 375 kW / 510 lóerő maximális teljesítmény társul.

A motorhoz egy Drivelogic-kal dolgozó, nyolcfokozatú BMW M Steptronic automataváltó kapcsolódik, amely a BMW M xDrive intelligens összkerékhajtáson keresztül letaglózó gyorsulásra képes. A BMW M xDrive intelligens összkerékhajtással szerelt, új BMW M4 Competition Cabrio 3,7 másodperc alatt gyorsul fel álló helyzetből 100 km/órás tempóra, a nulla-kétszázat pedig 13,1 szekundom alatt letudja. 80 km/órás sebességről 2,8 másodperc alatt (4. sebességi fokozatban) vagy 3,7 másodperc alatt (5. sebességi fokozatban) gyorsul fel 120 km/órás tempóra. Az opcionális extrafelszereltség részeként megrendelhető M Driver’s Package a modell végsebességét az elektronikusan leszabályozott 250 km/óráról 280 km/órára tolja ki.

Ahogyan a hűtési rendszert, úgy a hajtáslánc kenési rendszerét is a lehető legextrémebb versenypályás használat követelményei szerint fejlesztették ki a mérnökök. Az elektronikusan vezérelt szelepekkel dolgozó, M-specifikus kipufogórendszer mély hangzással fokozza a vezetés abszolút élményét, főként nyitott tetővel.

BMW M xDrive intelligens összkerékhajtás: precíz erőelosztás, abszolút teljesítmény

Az új BMW M4 Competition Cabrio hajtásláncában dolgozó BMW M xDrive intelligens összkerékhajtás osztóművében egy elektronikusan vezérelt többtárcsás tengelykapcsoló felel a motorból érkező erő 0-100 százalék közötti arányban változtatható, érezhetetlenül sima elosztásáért az első és a hátsó tengely között. A technológia a legendás BMW M modellek örökségét éltetve, a hátsókerék-meghajtás preferenciái szerint dolgozik, miközben a tapadást és az agilitást is növeli. A többtárcsás tengelykapcsoló kenési rendszerét ugyancsak úgy optimalizálták, hogy az intelligens összkerékhajtás még a legextrémebb versenypályás körülmények közepette is tökéletesen működjön. A BMW M xDrive intelligens összkerékhajtás a hátsó tengelyen aktív M differenciálművel dolgozik együtt.

A bajor prémiumgyártó ügyfele a központi operációs rendszer „Járműbeállítások” menüpontjában 4WD és 4WD Sport üzemmódok között választhat: amíg előbbi alapbeállításként állandó összkerékhajtást, addig utóbbi hátsókerék-meghajtást hangsúlyozó összkerékhajtást garantál. A dinamikus menetstabilizáló rendszer (DSC – Dynamic Stability Control) teljes kikapcsolásával a 2WD üzemmód is aktiválhatóvá válik: a színtiszta hátsókerék-meghajtás és a teljesen kikapcsolt menetstabilizáló rendszer zabolátlan vezetési élménnyel ajándékozza meg a legtapasztaltabb pilótákat.

Típus-specifikus karosszéria-merevítések és futómű-technológia

A BMW M xDrive intelligens összkerékhajtással szerelt, új BMW M4 Competition Cabrio vezethetőségét a mérnökien precíz irányíthatóság, a teljesítményhatárokon is természetes kormányozhatóság, valamint az egyenletesen felépülő, tökéletesen kiszámítható oldalirányú erőhatások jellemzik. A mérnökien precíz irányíthatóság műszaki alapját a karosszéria kimagasló torziós merevsége és a masszív futómű-rögzítési megoldások teremtik meg. Utóbbihoz nagymértékben hozzájárulnak a menetdinamikát fokozó merevítő elemek, a padlólemez frontrészére erősített, kiegészítő alumínium panel, a padlólemez merevítései és a hátsó tengely segédkerete is. A nyitható tetős kialakítás következtében a mérnökök a karosszéria hátsó felébe extra merevítő elemeket építettek be.

A BMW M xDrive intelligens összkerékhajtással szerelt, új BMW M4 Competition Cabrio futóművében a mérnökök újratervezték a kettős ágyazású lengőkarra támaszkodó rugóstaggal kialakított első kerékfelfüggesztést, valamint típus-specifikus elsőtengely-geometriát és kormánymű-áttételezést állítottak be, amelyekhez a hátsó tengelyen ötkaros kerékfelfüggesztés társul, részletekbe menően finomhangolt mozgástartománnyal. A modell alapfelszereltségének az elöl 19”, hátul 20” méretű, kovácsolt BMW M könnyűfém keréktárcsák is részei.

A BMW M Servotronic kormánymű minden kanyarban mérnökien precíz irányíthatóságot, parkolásnál és alacsony sebességnél pedig könnyed manőverezhetőséget garantál. A technológia a sebességfüggő kormányrásegítés és a változó áttételezés előnyeit egyesíti. A BMW M xDrive intelligens összkerékhajtással szerelt, új BMW M4 Competition Cabrio széleskörű alapfelszereltségét az elektronikusan vezérelt lengéscsillapítókkal dolgozó, adaptív M futómű is színesíti.

Kétféle fékpedál-beállítási lehetőség, tíz fokozatban állítható tapadásvezérlés

A BMW M xDrive intelligens összkerékhajtással szerelt, új BMW M4 Competition Cabrio integrált fékrendszere az elektromos vezérlésnek köszönhetően kivételesen gyorsan és pontosan képes adagolni a szükséges féknyomást. Az alapfelszereltségként kínált fékrendszer és az opcionális extrafelszereltség részeként megrendelhető BMW M karbon-kerámia fékrendszer is elektromos vezérléssel dolgozik, ráadásul az M-specifikus technológia mindkét esetben kétféle fékpedál-beállítási lehetőséget kínál.

A dinamikus menetstabilizáló rendszer (DSC – Dynamic Stability Control) funkcióinak tárházát színesíti az M Dinamikus Mód (MDM – M Dynamic Mode) is, amely gombnyomásra mindvégig kontrollált csúsztatásokkal fokozza a vezetés színtiszta élményét. Ha a modell felszereltségének az opcionális extrafelszereltség részeként elérhető M Drive Professional csomag is része, a bajor prémiummárka ügyfelei az M Traction Control innovatív tapadás-vezérlésben rejlő lehetőségeket is kiélvezhetik. Utóbbi lehetővé teszi, hogy a dinamikus menetstabilizáló rendszer (DSC – Dynamic Stability Control) integrált kipörgés-korlátozó funkciójának (Integrated Wheel Slip Limitation) működését az ügyfelek a saját preferenciáik szerint, tíz különböző fokozatban állítsák be.

M Carbon kagylóülések és M-specifikus járművezérlő rendszer

A BMW M xDrive intelligens összkerékhajtással szerelt, új BMW M4 Competition Cabrio utasterében a kortárs prémium hangulat és a BMW M modellek jellegzetes, teljesítményre optimalizált kialakítása találkozik. A váltófülekkel felszerelt BMW M bőrkormány, az M-specifikus előválasztó kar és a vörös díszítések a vezetés intenzív élményét éltetik. A BMW alapfelszereltségként elektromosan állítható, fűthető BMW M sportüléseket és kibővített Merino bőrkárpitozást kínál a modellhez, miközben az opcionális extrafelszereltségeket egyesítő palettára a nyakmelegítő funkció és – most először – az ülésszellőztetés is felkerült. Az opcionális extrafelszereltségek fénypontjai azonban a vadonatúj, fűthető M Carbon kagylóülések, amelyek kiképzésükkel és könnyű szerkezetükkel a zárt versenypályás használatot nyomatékosítják, kimagasló kényelmükkel és pazar ergonómiájukkal ugyanakkor a hosszabbra nyúló utazásokban is partnerek.

A BMW M xDrive intelligens összkerékhajtással szerelt, új BMW M4 Competition Cabrio M-specifikus járművezérlő rendszerének része a középkonzolra épített „Setup” gomb is, amellyel közvetlenül hangolható a motor, a futómű, a kormánymű, a fékrendszer és a BMW M xDrive intelligens összkerékhajtás karakterisztikája. A kormányon elhelyezett M1 és M2 memóriagombokra bármelyik kívánt járműbeállítás elmenthető és a későbbiekben egyetlen gombnyomással aktiválható. Az opcionális extrafelszereltség részeként megrendelhető M Drive Professional csomagot szintén a versenypályás használat preferenciái szerint fejlesztették ki: a csomag az M Traction Control innovatív tapadás-vezérlésen kívül M Drift Analyser és M Laptimer funkciókat is kapott, a rendkívül sportos vezetési élmények érdekében. A középkonzolon alapfelszereltségként az „M Mode” gomb is megtalálható, amellyel a vezetést támogató rendszerek karakterisztikája és működési módja, illetve a műszerfali kijelzők és a BMW Head-Up kijelző megjelenített tartalmai szabhatók személyre. A funkcióval a bajor prémiummárka ügyfelei a ROAD és a SPORT beállításokat aktiválhatják, az M Drive Professional csomag megrendelése esetén pedig a gombbal a versenypályára hangolt TRACK beállítás is elérhetővé válik.

A modellhez az opcionális extrafelszereltség részeként az új M Race Track Package is megrendelhető, amely mintegy 25 kilogrammal csökkenti a BMW M xDrive intelligens összkerékhajtással szerelt, új BMW M4 Competition Cabrio saját tömegét. A csomag része a BMW M karbon-kerámia fékrendszer, a súlycsökkentett BMW M könnyűfém keréktárcsa-garnitúra (az opcionális extrafelszereltség részeként semi-slick gumiabroncsokkal) és az M Carbon kagylóülések.

Exkluzív és egyedi: prémium minőségű opcionális extrafelszereltségi tételek

A BMW M xDrive intelligens összkerékhajtással szerelt, új BMW M4 Competition Cabrio alapfelszereltségének a háromzónás automata légkondicionáló, a hangulatfényekkel kiegészített, LED-technológiás utastér-világítás és a prémium minőségű zenerendszer is része, amelyek a hétköznapi és a hosszabbra nyúló utak kényelmét egyaránt fokozzák. A modellhez a digitális kijelzőkkel dolgozó BMW Live Cockpit Professional műszerfal-elrendezést, a BMW Maps felhőalapú navigációs rendszert és a BMW Intelligent Personal Assistant technológiát is alapfelszereltségként kínálja a gyártó.

Az elődmodell megjelenése óta elért technológiai fejlődés a vezetést támogató rendszerek jelentősen szélesebb palettáján is visszaköszön. A legfontosabb újítások között az aktív navigáció funkcióval (Active Navigation) és leállósávba kormányzó automata funkcióval (Emergency Lane Assistant) dolgozó kormányzó- és sávtartó asszisztens (Steering and Lane Control Assistant) – amely az opcionális extrafelszereltség részeként megrendelhető Driving Assistant Professional csomag része –, illetve az opcionális extrafelszereltség részeként elérhető parkolóasszisztens (Parking Assistant) egyik funkciójaként dolgozó tolatási segédlet (Reversing Assistant) is megtalálható.

Tervezd meg a Leander Kills turnébuszának dekorációját!

Minden zenekar legjobb barátja a turnébusza. Egy jó öreg Transit sok együttes választása és hű társa a hosszú utakon megbízhatóan és fáradhatatlanul szállítva kiszolgálva a zenekarok minden igényét a koncertkörutak során.

A Ford az európai és hazai haszongépjármű piac legnagyobb szereplőjeként régóta elkötelezett a könnyűzene támogatása mellett. Az Egyesült Királyságban nagy sikerrel futott Bands in Transit Project* mintájára, azt tovább gondolva, és a jelen körülményekre adaptálva a Ford Magyarország 2021. tavaszán meghirdeti saját Band in Transit 2021 projektjét. A Projektben a Ford Magyarország egy feltörekvő zenekarnak biztosít egy Ford Transit TRAIL turnébuszt a zenekar koncertturnéjához. A Ford választása itthon egy fiatal, ígéretes zenekarra, a Leander Killsre esett.

A Leander Kills: Jankai Valentin – dob, Köteles Leander – ének, zongora, basszusgitár, Vermes András – gitár, Czifra Miklós – gitár

Ford Magyarország és a Leander 2021. május 20-án bejelentett együttműködésében a Leander, a Ford új márkanagyköveteként pályázatot hirdet.  Tervezd meg Te  a Leander zenekarok (Leander Kills, Leander Szimfonik, Leander Oktett, Leander Akusztik, Amigod) új turnébuszának, a fekete Ford Transit Trail 9 személyes kisbusz egyedi dekorációját és nyerj 100.000 forintot! 

A Ford és Leander által legjobbnak ítélt pályamunka alapján dekoráljuk ki a Leander-turnébuszt. A nyertes pályamunka készítője 100.000 Ft pénzdíjban részesül.

A tervezést segítő sablon letölthető innen:

SABLON LETÖLTÉSE ?

A pályamunkákat a fordleanderdesign@gmail.com címre várják június 30-ig. Eredményhirdetés 2021. július 7én!

LEGFRISSEBB

[TESZT] Kia Niro 1.6 GDI PHEV Platinum – nagyon élhető, mindennapi...

0
A Kia Niro 1.6 GDI PHEV Platinum újraértelmezi a hétköznapi autózás fogalmát: ötvözi a környezettudatos technológiát a mindennapi használat praktikumaival, mindezt úgy, hogy közben...

TESZTJEINK