Főoldal Blog Oldal: 134

A Toyotával kezd új kalandba Michael Jordan, a profi kosárlabda élő legendája

Minden idők legjobb kosárlabdázójának tartott Michael Jordan csapattulajdonosként szállt be a Nascarba, ami a szakértők szerint fordulópontot jelenthet a bajnokság történetében. A legendás sportoló a Toyotát választotta partneréül.

Michael Jordan még most, 57 évesen sem lassít. Ellenkezőleg, vadonatúj ötletekkel hozza lendületbe nemcsak saját magát, de az egész világot.

MJ idén szeptemberben jelentette be, hogy a másfél évtizedes Nascar-tapasztalattal rendelkező versenyzővel, Denny Hamlinnelközösen saját csapatot alapít, és azzal már a 2021-es évadban részt vesz a bajnokságban. Azt már akkor lehetett tudni, hogy Bubba Wallace, a széria egyetlen élvonalbeli színesbőrű versenyzője lesz a pilótájuk – logikus döntés, hiszen Jordan az első afro-amerikai csapattulajdonos azóta, hogy 1973-ban feloszlott a Wendell Scott által 1961-ben alapított Scott Racing csapat.

Ekkor még sem a csapat nevét, sem autójuk gyártóját nem lehetett tudni. Most, másfél hónappal később már egyik sem titok, és tulajdonképpen egyik sem okozott nagy meglepetést.
A társtulajdonosok szokásos mez-, illetve rajtszáma után 23XI Racing néven küzdenek majd a bajnoki címért (Hamlin közösségi csatornáin rendszeresen írja római számmal a tizenegyest), az autót pedig a Toyota szállítja.

Ez utóbbi szinte borítékolható volt, hiszen Denny Hamlin immár 12 éve versenyez Toyotával, ráadásul pont annál a Joe Gibbs Racingnél, amely jelenleg az egyik legerősebb csapat a Nascarban, és amelyet szakmai partneréül választott a 23XI Racing. (A történetet az teszi kerekké, hogy Bubba Wallace az évtized elején tesztpilótaként dolgozott a JGR-nél.)

Michael Jordan friss csapata a Toyota Racing Development (TRD) teljes körű technikai támogatását is élvezi majd: ők építik autójuk versenymotorját, valamint biztosítják a szükséges technológiát és adatelemzést.
A megállapodás keretében a futóművet is a TRD biztosítja a csapatnak, egyéb szolgáltatásokkal egyetemben. A Toyota/TRD csapatok hagyományosan jó viszonyt, nyitott munkakapcsolatot ápolnak egymással a Nascarban.

Az autógyártó arra bíztatja partnereit, hogy osszák meg egymással a műszaki információkat, ezzel is lehetővé téve az autógyártó nevével fémjelzett versenyautók, illetve az általuk támogatott pilóták teljesítményének fejlesztését.

A 23XI Racing Toyota Camry-je – ami szinte magától értetődően Michael Jordan mezszámát viseli (bár Jordan korábban azt nyilatkozta, Wallace „nyugodtan választhat magának saját számot”) – 2021. február 14-én, az ikonikus Daytona 500-as futamon áll először rajthoz.

Ez jó ómen, hiszen Hamlin pályafutása során háromszor tudott itt győzni (2016-ban, 2019-ben és 2020-ban), tavaly a Toyota tripla győzelemmel ünnepelt Daytonában. Wallace pedig minden idők legjobb eredményét érte el itt, mint színesbőrű pilóta: 2018-ban, élete első Daytona 500-as versenyén rögtön a második lett, megelőzve az akkor harmadik helyen célba érő Denny Hamlint.

A Toyota 2007 óta vesz részt a Nascarban, de ilyen rövid idő alatt is a széria történetének harmadik legsikeresebb márkájává tudtak válni: 2016 óta legyőzhetetlenek, noha jóval kevesebb autót indítanak, mint a többi nagy autógyártó. Tőlük eltérően a jövőbeli sikereket sem bízza a véletlenre a márka, 2013-ben saját akadémiát létesítettek, ahol ígéretes fiatal pilóták bontakoztathatják ki tehetségüket.

Házon belüli villanymotor tervezésbe-fejlesztésbe kezd a Volvo

A Volvo Cars jelentős beruházással készíti elő az új generációs Volvo modellekbe szánt villanymotorok házon belüli tervezését és fejlesztését, és ezzel újabb fontos lépést tesz a tisztán elektromos autógyártóvá válás felé.

A vállalat a mai napon a kínai Sanghajban megnyitotta vadonatúj villanymotor-laboratóriumát. Ezzel tovább bővítette az elektromos járművek alkatrészeinek fejlesztésére és tesztelésére szolgáló létesítményeinek globális hálózatát. A vállalat jelenleg a svédországi Göteborgban fejleszt villanymotorokat, illetve Kínában és Svédországban üzemeltet ultramodern akkumulátor laboratóriumokat.

Az autógyártásban a belső égésű motorok helyébe lépő elektromotorok a villanyautók alapvető alkotóelemei (az akkumulátor és a teljesítményszabályozó elektronika mellett.) A három komponens közötti összjáték kulcsfontosságú szerepet játszik a prémium villanyautók fejlesztésében.

Azzal, hogy házon belül fejleszti villanymotorjait, a Volvo Cars lehetővé teszi mérnökei számára, hogy tovább optimalizálják azok működését, és ezáltal az új Volvo modellek teljes elektromos hajtásláncát. A mérnökök még tovább fejleszthetik a villanymotorok energiahatékonyságát, valamint teljesítményét.

„A házon belüli tervezés és fejlesztés révén a jelenleginél is pontosabban hangolhatjuk villanymotorjainkat” – mondta Henrik Green, a Volvo Cars technológiai igazgatója. „Folyamatosan egyre takarékosabbá, egyre komfortosabbá tesszük azokat, így olyan egyedi vezetési élményt kínálhatunk ügyfeleinknek, amely megkülönbözteti a Volvót más piaci szereplőktől.”

A villanyautók az elektromotoroknak köszönhetik népszerű jellemzőiket: a késlekedés nélküli gyorsítási képességet, vagy az úgynevezett egypedálos vezethetőséget, ahol a gázpedált lenyomva gyorsul, felengedve pedig lassul az autó.

A frissen megnyitott sanghaji villanymotor-laboratórium októberben kezdte meg működését. Elsődleges feladata a Volvo Cars hamarosan bevezetésre kerülő, új generációs SPA 2 moduláris padlólemezre épülő, tisztán elektromos és hibrid járművekbe szánt villanymotorok fejlesztése lesz.

A villanymotorok tervezését és fejlesztését lehetővé tevő beruházással a Volvo Cars újabb fontos lépést tett klímavédelmi törekvéseinek és villamosítási stratégiájának a megvalósítása felé. A várakozások szerint 2025-re a vállalat globális eladásainak 50 százalékát teszik majd ki a tisztán elektromos járművek, míg a fennmaradó 50 százalékot hibrid modellek adják.

A villamosítás része a Volvo Cars tavaly bevezetett, átfogó klímavédelmi tervének, amely a vállalat tevékenységeinek és termékeinek teljes spektrumában csökkenteni kívánja a karbon-kibocsátást, 2040-re pedig teljes mértékű klímasemlegességet kíván elérni.

A klímavédelmi terv nem éri be annyival, hogy részben vagy teljesen elektromos hajtásláncok alkalmazásával csökkentse a járművek károsanyag-kibocsátását: a vállalat gyártóhálózatának, tágabb értelemben vett tevékenységeinek és beszállítói láncának szénkibocsátását is mérsékelni kívánja, valamint folyamatosan növeli erőfeszítéseit az anyagok újrahasznosítása és újrafelhasználása terén.

A 2020-es célkitűzések megvalósítása felé vezető első, konkrét lépésként 2018 és 2025 között 40 százalékkal kívánja mérsékelni az egy autóra jutó, annak teljes életciklusára vetített szénkibocsátás mértékét.

iSeeCars: 900 ezer adásvétel tükrében a hibrid autók tulajdonosai a legelégedettebbek

Az észak-amerikai használtautó-piac legnagyobb keresőmotorja az iSeeCars legfrissebb ügyfélelégedettségi felmérésében arattak a hibridek, azon belül is a Toyota típusai.

A 2012-es, 2013-as modellévek történelmi fordulópontnak tekinthetők az autóipar szempontjából. A Toyota által útjára indított hibrid forradalomhoz ekkortájt kezdett egyre több gyár csatlakozni. Míg a hibrid autók korábban a bennfentesek és a tudatos fogyasztók titkos kedvencének számítottak, innentől kezdődően egyre szélesebb körben választották a részben elektromos hajtásláncokat az átlagos autóvásárlók is.

Nem véletlen, hogy az észak-amerikai használtautó-piac legnagyobb keresőmotorja, az iSeeCars.com elemzői ezt az évjáratot választották legújabb kutatásuk tárgyául.

A merítés hatalmas volt, hiszen, több mint 900 ezer olyan adásvételt vizsgáltak meg, amelyet 2020 első nyolc hónapjában (januártól kora szeptemberig) kötöttek meg, és amelyben 2012/2013-as modellévi gyártmányok voltak érintettek. 

Az oldal szakértői arra voltak kíváncsiak, hogy ezekben a tranzakciókban milyen számban szerepeltek egyes típusok, és hogy ez a szám hogyan viszonyul az adott időszakban újonnan eladott autók számához – magyarul: mely típusok ügyfelei ragaszkodnak a leginkább járművükhöz.

A jelek szerint a hibridek nagyon népszerűek a vásárlók között: míg a nyolcéves autók tulajdonosainak átlagosan 16,8 százaléka (hatból egy ügyfél) tartja meg járművét, a hibridek körében átlagosan 1,6-szer ennyien (26,9%, azaz hétből ketten) ragaszkodnak bevált autójukhoz.

A teljes piaci kínálatot elemezve kiderült, hogy a leghűségesebb vevők fele hibrid gépkocsival közlekedik. „A hibridek vásárlói jellemzően praktikus gondolkodású, környezettudatos emberek, akik hosszú távon gondolkodnak, és hajlandóak beruházni a környezet védelmébe” – értelmezte az eredményt Karl Brauer, a kutatást végző csoport vezetője.

RangsorModellAz autót megtartó ügyfelek százalékaA piaci átlaghoz (16,8%) viszonyítva
    
1.Toyota Highlander Hybrid38,0%2,3x
2.Toyota Avalon Hybrid36,5%2,2x
3.Toyota Camry Hybrid34,6%2,1x
4.Volkswagen Passat33,8%2,0x
5.Toyota Land Cruiser32,7%2,0x
6.Volkswagen Golf31,3%1,9x
7.Subaru Outback31,2%1,9x
8.Lexus ES 300h31,1%1,9x
9.Honda CR-V30,9%1,8x
10.Toyota Prius30,5%1,8x

Noha 2012/13 táján már más gyártók is kínáltak hibridet, a Toyota-csoport egyértelműen uralja a mezőnyt: mind az öt hibrid modell az ő gyártmányuk (négy Toyota és egy Lexus). Egy hatodik modelljük is felkerült a Top 10-es listára, a Toyota Land Cruiser.

A vérbeli terepjáró jelenleg nem kapható hibrid hajtáslánccal, a következő generációs modell hamarosan aktuális bevezetésekor azonban a gyártó a várakozások szerint ki fogja elégíteni ezt az igényt is. Feltűnő, hogy az „első fecskét”, a Toyota Priust négy másik hibrid is megelőzi a listán: pont ez mutatja, hogy a benzin-elektromos hajtáslánc-technológia már nyolc évvel ezelőtt általánosan elfogadottá vált, és a vevők örömmel választották régi típusuknak az új, immár hibrid hajtású kiadását.

Az elemzők a részben vagy teljesen elektromos járművek között is felállították a rangsort. Erre a listára még egy Lexus, az RX 450h is felfért. Az is látszik ugyanakkor, hogy nem minden hibrid nyűgözte le vásárlóit, a korai villanyautók pedig csak akkor számíthattak tulajdonosuk tartós jóindulatára, ha megfelelően nagy hatótávolságot kínáltak.

RangsorModellAz autót megtartó ügyfelek százalékaA piaci átlaghoz (16,8%) viszonyítva
    
1.Toyota Highlander Hybrid38,0%2,3x
2.Toyota Avalon Hybrid36,5%2,2x
3.Toyota Camry Hybrid34,6%2,1x
4.Lexus ES 300h31,1%1,9x
5.Toyota Prius30,5%1,8x
6.Lexus RX 450h29,8%1,8x
7.Lincoln MKZ Hybrid24,3%1,4x
8.Tesla Model S23,6%1,4x
9.Ford Fusion Hybrid23,3%1,4x
10.Ford Fusion Energi20,4%1,2x
11.Porsche Cayenne Hybrid16,1%1,0x
12.Hyundai Sonata Hybrid16,0%1,0x
13.Kia Optima Hybrid12,6%0,8x
14.Nissan LEAF7,3%0,4x

Az ügyfelek elégedettsége nemcsak a gyártók, de az új autó vásárlását fontolgatók számára is értékes információ. „A nyolc éven túl megtartott autók többsége hibrid, illetve az átlagnál kedvezőbb fenntartási költségeket kínáló, megbízható jármű” – összegezte a tanulmány tanulságait Brauer. „Ez mindenképpen bizalmat ébreszthet azokban, akik most gondolkodnak hibrid autó vásárlásában.”

Stark Automotive: egy remek német autóalkatrész-alternatíva?

Kiemelten fontos az általunk birtokolt gépjármű megfelelő alkatrészellátása. Viszont egyáltalán nem mindegy, hogy mekkora költséget jelent mondjuk egy nagyobb lélegzetvételű beruházás – nem feltétlenül biztos, hogy minden esetben a gyári alkatrész jelenti az egyedüli, kizárólagos megoldást. A német székhelyű Stark Automotive által gyártott aftermarket alkatrészek például optimálisak, és remek alternatívát jelenthetnek.

A Stark Automotive hét évvel ezelőtt, 2013-ban csatlakozott az európai autóalkatrész-piachoz. Legelőször fékberendezés-alkatrészekkel voltak jelen a kínálatban, majd széleskörűen kibővült a cég által biztosított termékkínálat.

Így nem meglepő, hogy mára a legkülönbözőbb kategóriákban és szegmensekben is képviselteti magát a Stark Automotive. Így hát legyen szó levegő- illetve olajszűrőről, a legsokrétűbb motoralkatrészekről A-tól Z-ig, vagy épp szíjakról, láncokról, felfüggesztés-összetevőkről, futómű alkatrészekről, kardán- és differenciálművet érintő alkatrészekről, kormányműről és autóvillamossági összetevőkről – a Stark Automotive derekasan állja a sarat.

Jó választást jelenthetnek a Stark szűrők minden kategóriában

Fontos a megfelelő alkatrész az autónkba, ezt tudjuk mind. Ha azonban nincs kimondott keretünk a gyári megoldásokra, olyan eredetivel egyező alkatrészt kell keresnünk, amely megfelel minden kívánalomnak. A Stark Automotives  pontosan ilyen, és kitűnő szűrőket kínálnak minden kategóriában.

Így hát ha levegőszűrőre, üzemanyagszűrőre, utaskabin szűrőkre, vagy épp olajszűrőre lenne szükség – nem utolsósorban költséghatékony megközelítéssel – akkor optimális választás lehet a Stark Automotive kapcsolódó termékpalettáján körbenézni. 

Ráadásul a német pedantéria és precizitás teljes mértékben visszaköszön a Stark Automotives szűrőinél, ezt kellőképp igazolják a legújabb innovatív fejlesztések, amelyeket a gyártó folyamatosan véghez visz. A Stark szűrők alapanyaga elsősorban cellulóz és textil, melyek révén akár 99 százalékos hatékonyság is elérhető. A kialakítás olyannyira masszív ezeknél a szűrőknél, hogy könnyedén ellenállnak a külső behatásoknak, kiiktatva a deformáció lehetőségét. 

Hibridként is kiemelten népszerű a Ford Mondeo

A Ford Mondeo Hybrid anélkül kínál tisztán elektromos hajtást, hogy az autósnak külső áramforrásról kellene feltöltenie az akkumulátort. A full hybrid technológia egyike azoknak a megoldásoknak, amelyek segítségével a Ford vásárlói bármiféle aggodalom nélkül tekinthetnek az elektromos hajtásláncokra, és kifejezetten előnyös azok számára, akiknek fontos a kifinomult és üzemanyag-takarékos működés, de sem otthonukban, sem a munkahelyükön nem tudják megoldani autójuk töltését.

A Mondeo Hybrid már az év első hét hónapjában 25 százalékkal nagyobb részt tett ki az európai Mondeo-eladásokból, mint a teljes 2019-es évben, és jelenleg ez a modell adja a teljes Mondeo-értékesítés több mint egyharmadát.

Ez idő alatt a Mondeo Hybrid népszerűsége több mint 50 százalékkal nőtt az Egyesült Királyságban és mintegy 40 százalékkal Olaszországban, ahol a Mondeo-vásárlók 75 százaléka választotta ezt a modellváltozatot 2020 első hét hónapjában. Magyarországon idén az első háromnegyed évben a Mondeo eladások 40 százalékát tették ki a hibrid hajtású modellek.

A Ford tavaly kibővítette a Mondeo Hybrid kínálatát, bevezetve a szegmens első kombiját, illetve a Ford Performance által inspirált, sportos stílusú Mondeo Hybrid ST-Line kivitelt, akárcsak a stílusos Titanium és a gazdagon felszerelt Vignale változatokat. A négyajtós és kombi Mondeo vásárlói ezentúl az üzemanyag-takarékos full hybrid hajtás és a 2,0 literes EcoBlue dízelmotorok közül választhatnak.

“Azzal, hogy a benzinmotoros Mondeo modelleket 100 százalékban full hibridekre cseréljük, hatalmas lépés a Ford számára az elektromos hajtásláncok bevezetésében,” mondta Roelant de Waard, a Ford Európa marketingért, értékesítésért és szolgáltatásokért felelős alelnöke. “Az évi 20.000 kilométernél kevesebbet autózó vásárlók számára átgondolt döntés a Mondeo Hybrid, ami ilyenkor jobban megéri, mint egy dízel, de sosem kell aggódni az akkumulátor lemerülése miatt, és külső áramforrásról sem kell tölteni az autót.”

Egy lábbal már a jövőben

A Mondeo Hybridben egy elektromotor támogatja a különleges tervezésű 2,0 literes Atkinson-ciklusú benzinmotort a kerekek hajtásában, és egy generátor gondoskodik a hátsó üléssor alá beépített, 1,4 kWh teljesítményű lítiumion akkumulátor töltéséről. Az autó a hagyományos belsőégésű motor szabadsága mellett az elektromos hajtás kifinomult és takarékos működését kínálja.

Az energiavisszanyerő féktechnológia a hagyományos fékezés közben veszendőbe menő energia akár 90 százalékát is képes hasznosítani, és az ebből nyert elektromos áramot az akkumulátor tárolja. Az elektromos hajtás különösen a városi környezetben és a gyakori elindulásokkal-megállásokkal tarkított forgalmi helyzetekben bizonyul hasznosnak, emellett pedig hatásosan egészíti ki a benzinmotor erejét, csökkentve az üzemanyag-fogyasztást és a CO₂-kibocsátást.

A Ford által kifejlesztett teljesítményelosztó automata sebességváltó zökkenőmentesen kombinálja a különböző erőforrások vonóerejét, simán és egyenletesen gyorsítva az autót.

A SmartGauge interfész folyamatosan felügyeli az üzemanyag- és energiafogyasztást, illetve megjeleníti az olyan rendszereket, mint a Fékezési Segéd, ami arra ösztönzi a vezetőt, hogy fokozatos fékezéssel a lehető legtöbb energiát nyerje vissza. Ezek már olyan technológiák, amelyek a tisztán elektromos hajtású autózás jövőjébe nyitnak kaput.

A Mondeo Hybrid a Ford szupermodern Valencia üzemében készül, ahol a vállalat a jövő év elején megkezdi az S-MAX és a Galaxy full hybrid változatainak gyártását is.

2021 évégig a Ford 17 új, elektromos hajtásláncú modellt vezet be az európai piacon, ahol 2022 végére az elektromos autók teszik majd ki a vállalat értékesítésének több mint 50 százalékát, túlszárnyalva a hagyományos benzin- és dízelmotoros modellek együttes eladásait.

Fiatal művészekhez fordul a Nissan Észak-Amerikában, cél az idei, nem épp hagyományos Halloween feldobása

A Nissan egy középiskola művésznövendékeivel társult, hogy megünnepeljék azt a fajta kreativitást, amit a Halloween képvisel és hogy megismertesse a tanulókkal az autóipari dizájn nyújtotta karrierlehetőségeket.

Miközben a közösségi távolságtartás irányelvei hatással lehetnek a halloweeni tervekre idén, új autós elfoglaltságok, mint például a kísértetjárta autós vendéglők, egyre népszerűbbek, így miért is ne dekorálnánk idén az autónkat is az otthonunk mellett?

A Nissan a „vásznat” biztosította a projekthez a Hillsboro középiskola haladó művésznövendékeinek, egy két tónusú narancssárga – fekete színű 2020-as Nissan Sentrat, továbbá, dekorációs tippeket és felszerelést is. 

Kilenc megfontolandó tanács mielőtt belefognánk autónk halloweeni dekorálásába:

  1. Tisztítsuk meg az autót a dekoráció felhelyezése előtt.
  2. Autóra való, lemosható eszközöket válasszunk és kis felületen először teszteljük is őket.
  3. A szélvédőt, hátsó szélvédőt, szenzorokat, kamerákat, fényszórókat és féklámpákat ne dekoráljuk. A szenzorok és kamerák pontos helye a kézikönyvben található. 
  4. Ne erősítsünk fel olyan dekorációt, ami akadályozhatja a kilátást, amit a földön húznánk, illetve olyat, ami a kerekek mozgását befolyásolhatja.
  5. Ne hagyjuk a dekorációt túl sokáig az autón. Kímélő tisztítószerrel maradéktalanul távolítsunk el minden nyomot.
  6. Használjunk sablonokat.
  7. Rögzítsük azokat a dekor elemeket, amelyek meglazulhatnak vezetés közben.
  8. Vonjuk be az egész családot a dekorálásba.
  9. Legyünk kreatívak és közben érezzük jól magunkat!

A tanulók, akik virtuálisan folytatják tanulmányaikat, októberben találkoztak, hogy egyesítsék művészi kvalitásaikat a Sentrán.

„A szín a művészetben nagyon fontos. Vizuálisan fejezi ki azt, akik vagyunk és érzelmeket ébreszt” – mondta Briana Burtsell tanárnő. „Izgatott vagyok, hogy lehetőségünk volt a Nissannal dolgozni ezen a remek és kreatív halloweeni projekten, amely tudatosítja a tanítványaimban is a színek alkalmazását osztálytermen kívül is.”

A különleges, tanulók által dekorált halloweeni kiadása a 2020-as Nissan Sentranak a cég észak-amerikai székházának előcsarnokában lett kiállítva.

A tanulók virtuálisan találkozhattak Nicole Fonsecaval is, aki senior design managere a Nissan Design America-nak és megvitathatták az autóipari dizájn nyújtotta karrierlehetőségeket. Fonseca alkotta a naracssárga színű exteriőrt a Nissan számára.

„Miközben a Halloween egy nagyszerű idő arra, hogy fortélyosak legyünk, a tanulóknak ennél több hasonló lehetőségre van szükségük, hogy kiéljék a kreativitásukat” – mondta Fonseca. „Általános iskolásként én nem tudtam, hogy a szín dizájn, vagy akár az autó dizájn létező karrierút. Szóval, küldetésemmé tettem, hogy ezekről a lehetőségekről tájékoztassam a tanulókat.” 

A MINI modellpalettájának jövője és az elektromos mobilitás

A MINI tovább erősíti fenntarthatóságot és hatékonyságot éltető, alapvető értékeit, miközben a modell- és hajtáslánc-paletta bővítésével minden ügyfelének megadja a „választás szabadságát”. A brit gyártó hamarosan a prémium kompaktok és crossover modellek szegmensében is új fejezetet nyit, kínai jelenlétét pedig helyi gyártás beindításával fokozza.

A MINI a jövő hajtáslánc-technológiáit, járműszegmenseit és szolgáltatásait szem előtt tartva szervezi újra modellpalettáját.

Az átszervezés középpontjában az elektromos mobilitás térnyerésének támogatása, a prémium kompaktok és crossover modellek iránti fokozott elköteleződés, valamint a Kínában betöltött piaci pozíció erősítése áll. „A MINI mindig is a személyes mobilitás speciális kihívásaira adott választ. A lehetőség pedig, hogy átszervezzük modellpalettánkat, naprakészen tartja a márkát” – fogalmazott Bernd Körber, a MINI vezetője. „A MINI jövőjének az elektromos mobilitás mellett az újabb célcsoportok és értékesítési piacok meghódítása is meghatározó tényezője” – tette hozzá.

Húsz év telt el azóta, hogy a hagyományokkal átitatott brit prémiummárka újraélesztését követően bemutatkozott a MINI második generációja. Azóta az oxfordi üzem gyártósoráról mintegy négymillió darab új MINI gurult le, amelyeket a gyártó a világ több mint száz országában adott át ügyfeleinek. A MINI fejlesztéseit az elmúlt két évtizedben nagymértékben meghatározták az ügyfelek szükségletei és igényei.

2015-ben az új MINI Clubman sikeresen vezette be a márkát a prémium kompakt szegmensbe, amelybe két évvel később az új MINI Countryman is megérkezett. Ma a brit prémiumgyártó globális értékesítési eredményének hozzávetőlegesen 40 százalékát ez a szegmens adja. Ráadásul a MINI modellpalettája ma szélesebb, mint valaha. A rendkívül sportos MINI John Cooper Works modellek a brit prémiummárka egész éves eladásainak mintegy 5 százalékát teszik ki, a hálózatról tölthető modellek pedig egyre nagyobb népszerűségnek örvendenek.

A MINI mélyen gyökerező hagyományainak egyik legfőbb pillére a hatékony műszaki megoldások mentén kínált abszolút vezetési élmény. A hatvanegy esztendővel ezelőtt bemutatott klasszikus Mini nem csupán forradalmi helytakarékossága, de egyszerre sportos és gazdaságos vezethetősége okán is osztatlan elismerést váltott ki. A 2000-ben debütált, második generációs MINI új dízelmotorokkal optimalizálta tovább a vezetési élmény és az üzemanyag-hatékonyság kettősét, majd 2008-ban a márka az elektromos mobilitás tekintetében a BMW Group úttörőjévé lépett elő. A kisszériában gyártott MINI E értékes információkkal gazdagította a tervezőmérnököket arra vonatkozóan, hogy milyennek kell lennie egy nagyvárosi forgalomban használt, tisztán elektromos meghajtású modellnek.

Az emisszió-mentes mobilitás ma már a MINI modellpalettájának egyik meghatározó alappillére. 2019-ben a márka a MINI Cooper SE Countryman ALL4 (átlagos üzemanyag-fogyasztás: 1,7 – 2,0 liter / 100 km; kombinált energiafogyasztás: 13,1 – 14,0 kWh / 100 km; kombinált károsanyag-kibocsátás: 40 – 45 gramm / km) plug-in hibrid modellnek köszönhetően minden huszadik új autóját hálózatról tölthető hajtáslánc-technológiával szerelve adta el, majd a tisztán elektromos meghajtású MINI Cooper SE (átlagos üzemanyag-fogyasztás: 0,0 liter / 100 km; kombinált energiafogyasztás: 14,8 – 16,8 kWh / 100 km; kombinált károsanyag-kibocsátás: 0 gramm / km) piaci premierjével ez az arány minden tízedik autóra változott.

A rendkívül hatékony belsőégésű erőforrásokkal és hálózatról tölthető modellekkel a MINI megteremti a „választás szabadságát”

A MINI a közeljövőben világszerte egy átfogó, hálózatról tölthető modellpalettával kínálja fel ügyfeleinek a károsanyag-kibocsátástól mentes közlekedés lehetőségét. A brit prémiumgyártó eközben továbbra is garantálja rendkívül hatékony benzines és dízelüzemű erőforrásainak elérését azon célcsoportjai és régiói számára, amelyek mobilitási szükségleteit a tisztán elektromos meghajtású modellek egyelőre nem képesek kielégíteni. „Fejlett benzines és dízelüzemű motorjainkkal, plug-in hibrid hajtáslánc-technológiánkkal és tisztán elektromos meghajtásunkkal a BMW Group által fémjelzett „választás szabadságát” adjuk meg ügyfeleinknek, a világ minden pontján kielégítve mobilitási szükségleteiket és vágyaikat” – mondta Bernd Körber. „Ez lehetővé teszi számunkra, hogy tovább növekedjünk a globális piacon” – tette hozzá.

A MINI jövőbeli, tisztán elektromos meghajtású portfóliójának középpontjában a háromajtós MINI, a kisautó-szegmens új crossover modellje és egy új kompakt crossover áll. A márka prémium kompakt crossover modellje és kisautói belsőégésű erőforrásokkal is megrendelhető lesznek.

Új MINI modellek a crossover és prémium kompakt szegmensben

Hogy előnyt kovácsoljon a crossover modellek iránt világszerte mutatkozó, egyre átfogóbb ügyféligényekből, a MINI egy vadonatúj, az ügyfelek igényeit maximálisan szem előtt tartó crossover modellel bővíti kínálatát ebben a szegmensben.

A hatalmas sikernek örvendő MINI Countryman mellé érkezik egy újabb crossover modell, amely kizárólag tisztán elektromos meghajtással lesz elérhető. A MINI Countryman következő generációja mindeközben belsőégésű erőforrásokkal és hálózatról tölthető hajtáslánc-technológiával is megrendelhető lesz, maradéktalanul kielégítve a világszerte eltérő ügyféligényeket.

A MINI modellpalettájának folyamatos fejlesztése lehetővé teszi a márka számára, hogy egy újabb prémium kompakt modellel elégítse ki ügyfelei helykínálat és sokoldalúság terén jelentkező, egyre átfogóbb igényeit. A kreatív helykihasználás, amely a MINI modelljeit mindig is jellemezte, eközben mit sem csorbul. A brit prémiumgyártó összes új autója hamisítatlan MINI modellként érkezik meg az utakra, a koncepciótól, a szegmenstől és a hajtáslánc-technológiától függetlenül. Az újdonságokat éppúgy a maximális utastéri helykínálat, az izgalmas vezethetőség és a lehető legkisebb alapterületen megvalósított egyediség jellemzi majd, mint a MINI összes eddigi modelljét.

„A márka és a közösségünk iránt érzett felelősségünk része, hogy megőrizzük a MINI egyedi karakterét. Jövőbeni összes új modellünk éppen ezért hamisítatlanul MINI lesz” – nyilatkozta Bernd Körber.

Fokozott elköteleződés a kínai piac mellett

A világ legnagyobb piacának számító Kína dinamikusan növekszik, és mint ilyen, a jövőben egyre fontosabbá válik a MINI számára. Ma a márka által értékesített új autók mintegy 10 százaléka Kínában talál gazdára. Ahhoz, hogy tovább erősítse piaci jelenlétét és jelentős mértékben javítsa kínai értékesítési eredményét, a MINI importált márkából hamarosan helyben készülő autógyártóvá érik.

2023-tól a MINI a Great Wall Motor oldalán kezdi meg Kínában az új járműszerkezetre épülő, kifejezetten tisztán elektromos meghajtásra tervezett, nagyfeszültségű akkumulátorról táplált modellek sorozatgyártását. Ez lehetővé teszi a brit prémiumgyártó számára, hogy maradéktalanul kielégítse az emisszió-mentes mobilitás iránt Kínában és világszerte mutatkozó, egyre intenzívebb ügyféligényeket. A MINI kínai partnerrel megkötött együttműködésének egyértelműen meghatározott alapelve a piaci igényeket követő gyártás. A helyben készült modellekkel a MINI nem csupán a kínai piac egyre növekvő igényeit szolgálja ki, de a többi régió gyártását is stabilizálja.

Sportos offroadert épít a Toyota az új Land Cruiserből

A Dakar ralin tökéletesített technológiák felhasználásával építheti meg a Land Cruiser különösen sportos kivitelét a Gazoo Racing.

„Modellkínálatunk egyetlen tagjánál sem zárjuk ki kategórikusan a GR változatok fejlesztését. Nincs elvi akadálya annak, hogy sportverziót építsünk a Hiluxból vagy a Land Cruiserből – sőt, a GR Hilux típusnevet már le is védettük” – nyilatkozta a napokban az ausztrál Motoring magazinnak a Toyota helyi sajtófőnöke.

Ez meglehetősen merész kijelentés lenne, ha nem tudnánk, hogy a Toyota már jövőre megkezdi azoknak az új generációs, öszkerékhajtású modelleknek a bevezetését, amelyek a cégcsoport vadonatúj TNGA-F (F1) padlólemezére épülnek.

Ez a hírek szerint a létravázak merevségét és teherbírását kombinálja az önhordó architektúrák kényelmi és biztonsági jellemzőivel, és ami még ennél is fontosabb, hogy részben vagy teljesen elektromos hajtásláncok beépítését is lehetővé teszi.

A Toyota teljes globális haszonjármű-portfoliója mellett a Land Cruiser is ezt a platformot kapja majd meg, a 2021-re ígért LC300 szériában egyedülálló módon ötvöződik így a közúti alkalmasság a terepképességekkel. Ami pedig a címben említett, feltételezett sportmodellt illeti, a modern padlólemez a futómű és a hajtáslánc megválasztásában is szabadabb kezet ad a Gazoo Racing mérnökeinek.

A GR Land Cruiser ugyanis nem dinamikus közúti jármű, hanem kvázi terepversenyautó lesz, amely azonban – éppen a fejlett rendszerkomponenseknek köszönhetően – országúton is könnyen vezethető marad.

Nagy kérdés ugyanakkor, hogy milyen motort kaphat a sársportra tervezett modell. Míg az LC300 alaptípusai a jelenlegi V8-as dízelnél modernebb, erősebb és tisztább üzemű V6-osokkal, valamint a modell történetében először hibrid hajtáslánccal kerülnek forgalomba, a GR Land Cruiser biztosan erősebb motort kap.

A Toyota márka típusaiba elvileg nem szerelnek többet V8-as erőforrást, a Land Cruiser azonban testvérmodellje, a Lexus LX révén mégis csak hozzáférhet egy különleges nyolchengereshez: ahhoz a régóta rebesgetett, 4.0 literes, ikerturbós egységhez, amely az LC F sportkupé orrában debütálhat.

Egy 600 lóerős, állandó összkerékhajtású luxusterepjáró persze túlzásnak hangzik, de a hírek szerint a Gazoo Racing mérnökei a csúcsteljesítmény helyett inkább nyomatékra hangolják a blokkot, mely így még inkább megfelelhet a 4×4-es modell igényeinek.

CVH Autószerviz és karosszériaműhely: első lökhárító oldaltartóinak cseréje az 1997-es W140 Mercedes-Benz S420-on

Korábban már beszámoltunk arról, hogy projektautónk, az 1997-es Mercedes S420 W140 mellső lökhárító felfogató csavarjait renováltattuk, pótoltattuk. Most teljes lett az összkép, ugyanis az oldalsó felfogató síneket is kicseréltettük. Mindezt Hamza Csabánál, a CVH Autószerviz és karosszériaműhelyben.

A W140-es mellső lökhárítóját összesen 4 db csavar tartja elöl. Kettő a felső résznél, a motorházfedél hűtőmaszk-része alatt, bal- és jobb oldalon, míg újabb kettő az alsó résznél, a vonószemtakaróknál, szintén bal- és jobb oldalon. Pluszban oldalt, a szegélyperemeknél 1-1 csavar rögzít, azaz tartja megfelelően a sínekben a lökhárítóelemet.

A sínek szintén mindkét oldali elhelyezkedéssel lettek beépítve a 140-esbe. Ennek alapvetően annyi a szerepe, hogy a lökhárítót szintben tartsa, itt, az oldalsó részeknél nincs csavarozás, csak a sínek. Ugyanakkor a síneknek van 2-2 állítócsavarja, amelyekkel a sínek, ezáltal a lökhárító oldalsó hézagjait, magasságát lehet finomhangolni.

Nem egyszerű a feladat egyáltalán, rendkívül sziszifuszi munka. Az autó gyári oldalsó felfüggesztései korrodáltak voltak erősen, ezért cserére írtuk ki az alkatrészeket az előzetes terminusban – viszont be kellett szerezni a donor alkatrészeket is. Ámon Pál bontójából sikerült előkaparni kettő jó állapotú darabot (ugyanabból az USA nyugati partjairól származó S600-ból, amelyből egyebek mellett a kürtök is származnak), amelyek jó cserealapnak bizonyultak.

Az eredeti, gyári felfogató sínek gyatra mivoltuk ellenére relatíve könnyen eltávolíthatóak voltak, viszont a korrodált tartócsavarok egy részét sikerült beletörni a menetbe kiszerelésnél. Ez szinte törvényszerű is volt, hiszen a rozsda enyhén szólva beleette magát a vasba minden ponton. A CVH-nak természetesen nem jelentett akadályt, hogy a csavarmaradványokat eltávolítsák, és a menetek ismét eredeti fényükben pompázhassanak.

Mindezek után helyükre kerültek az új felfüggesztő sínek, és a két-két pozicionálócsavarral sikerült is szinte végleges állást elérni. Így az S420 W140 mellső lökhárítója most stabilan, már szinte gyári megközelítésben áll, viszont szinte teljesen bizonyos, hogy még további hézagszint-állítást kell végezni, elsősorban a vezetőoldali első sárvédő kapcsán (rések nlhány részen aszimmetrikusak, a motorháztetőnél szintén van 1-2 mm eltérés az illesztéseknél.

Együttműködő partnerek: Classic Vehicle HungaryVictor’s CustomsZöld AutószervizMerciBolt.huHankook Tire MagyarországULOLoctite (Henkel Adhesives)Olajshop.hu

Fotó: Canon / Camera Kft.

Utómunka: Acer

[TESZT] Opel Vivaro Cargo L 2.0D 122 – visszafogottabban is remek kisáruszállító

Nemrégiben teszteltük az Opel Vivaro Cargo 150 lóerős verzióját, LWB kivetelben. Most a kisebb telhesítményű, 122 LE-s modellt mutatjuk be olvasóinknak. Teszt.

Tehát nemrég járt szerkesztőségünknél a kitűnő Opel Vivaro Cargo L 2.0D kisáruszállító. Alapvetően minden amellett szól, hogy szerethető és nem utolsó sorban élhető legyen hátköznapi felhasználás során.

Pedig nem nevezhető igazán kompakt méretezésűnek az Opel Vivaro Cargo L 2.0D: 5.3 méteres hosszával a hosszított tengelytávú limuzinok paramétereit hozza, nem beszélve 2 méteres szélességéről, pláne nem beszélve 1.89 méteres magasságáról. Utóbbi egyébként roppant praktikus, hiszen ha mélygarázsba óhajtunk beparkolni vele, gond nem nagyon lesz – ismerve az átlag 2-2.1 méteres magasságkorlátozásokat.

Teljes mértékben megfelel az irányába támasztott elvárásoknak

Küllem tekintetében az Opel Vivaro Cargo L 2.0D modern, követi a rüsselsheimi gyártó aktuális arculat-karakterisztikáját. E téren is elmegy a márka ezen kategóriája személyautós irányba, hiszen az orr kialakítása-rajzolata hamisítatlanul olvad bele a palettába, beleértve a duplaprotektoros fényszórók, valamint a hangsúlyos csíkrajzolatú hűtőmaszk meglétét.

Mindez robosztus és dinamikus megközelítést ad az Opel Vivaro Cargo L 2.0D-nek, azzal együtt, hogy oldalnézetből semleges az összkép. Hasonlóan a korábbi Vivaro dobozos elődökhöz, a kialakítás inkább téglalap-jelleget hordoz, viszont ezáltal kecsesebb, karcsúbb lesz máris a vonalvezetés. S itt ismételten vissza lehet kanyarodni a feljebb már emlegetett személyautós mivolthoz.

Talán leginkább a farrész mutat közeli hasonlóságot az eddigi Vivaro-modellekkel. A zárófények burkolatkialakításai a hátsó záróívekre kerültek (legyen C oszlop), ezen felül semmi más kapcsolódó jellegzetesség nincs, csak a raktér egymásba záródó dupla ajtómegoldása.

Hosszú tengelytávval az igazi?

Tesztmodellünkön csak a jobb oldalon található oldalajtó, ami nem feltétlenül gond, viszont biztos, hogy szerencsésebb és egyben praktikusabb is a kétoldali megoldás. Ezzel együtt könnyedén pakolható az Opel Vivaro Cargo L 2.0D raktere, melyben számos rögzítési pontot találunk. Így az olyan áruk, mint például az egymásra pakolt, csúszkálásra hajlamos dobozok egy szempillantás alatt rögzíthetők gumipókkal, vagy egyéb leszorító megoldással.

Pazar komfortot sugároz az Opel Vivaro Cargo L 2.0D – legalábbis a tesztautó felkonfigurálása fullosra sikerült. Aminőségi bőrkárpit, nem kimondottan kopogós műanyag felületburkolatok váltják egymást, remek pozicionálással.

Mivel jó magasan ülni, ezért az Opel Vivaro Cargo L 2.0D által nyújtott vezetési kényelem minden tekintetben osztályelső. Az A oszlopok méretezése optimális, így a sofőr látómezeje majd’ 100 százalékos lehet. Az ülések jól állíthatók, viszonylag széles skálán mozgathatók előre és hátra, az ülőlapok dönthetők 2:1 arányban. 

Nagyon nem vesszük észre, hogy kisteherautót vezetünk

Ahhoz képest, hogy az Opel Vivaro Cargo L 2.0D teherautó, az elöl MacPherson, hátul torziós futómű csodákra képes, mindenféle elfogultság vagy felesleges hype nélkül. Még akkor is, ha a raktér nulla terheléssel bír: nincs eszeveszett patoggás, instabilitás. Van viszont szögegyénes kanyartartás, SUV-okat és SAV-okat megszégyenítő menetstabilitás. De tényleg, érdemes kipróbálni, és érdemes átélni személyesen, elsőkézből.

Jöjjön az agillitás, és maga a dinamizmus. Mert mindkettőből kijutott bőségesen az Opel Vivaro Cargo L 2.0D-nek; olyannyira, hogy elébe menve a hajtás taglalásának, 10.9 másodperces nulla-százas sprintet futottunk meg vele. Ez kitűnő érték, lássuk be, ha üres a raktér, ha nem – mert ha nem lett volna az, akkor is úgy öt tizeddel lett volna mínuszban az eredmény saccolásaink szerint.

Megvan a lendület és a dinamika is

Soros, négyhengeres, common-rail dízelmotort kapott az Opel Vivaro Cargo L 2.0D, 1997 köbcentis hengerűrtartalommal. A gázolajos egység 122 lóerőt ad le kerek 4000 RPM-en, míg a masszív 370 Newtonméter forgatónyomaték már 2000-től rendelkezésre áll, a görbe szépen csúcsosodik, csekély turbólyuk-érzettel. A gázreakciók közvetlenek, fulladásra való hajlam egy szál se, viszont a kuplung lehetne egy kicsit közvetlenebb, úgy még kevesebb idő kellene a rutinosabb kezeléshez. Azzal együtt, hogy számunkra nagyjából 1.5 perc kellett ahhoz, hogy érezzük az autót, annak határait és korlátait is beleértve.

A hajtáslánchoz remekül illik a rövid áttételezéseket kapott hatfokozatú manuális váltó. Így máris sokkal jobban értelmezhető az Opel Vivaro Cargo L 2.0D menetdinamikája, és jól eltalált vezetési stílussal nincs és nem lesz olyan forgalmi szituáció, amelyből ne lehetne fölénnyel kijönni, dagadó mellel. Bizony, mivel ez “csak” egy kishaszonjármű, nem igaz?

Tovább is lehet fokozni a személyautós párhuzamokat, az utolsó előtti állomás legyen az üzemanyag-fogyasztás. Kíméletes, visszafogott vezetési stílussal országúti környezetben simán tartható a 3.8-4.3 literes átlag (természetesen 100 kilométerre átlagolva), míg városi- és elővárosi miliőben sem fogyasztott az autó többet 5.5 liternél. Írd és mondd: ezek az értékek születtek, amely még briliánsabbá teszi az egész Vivaro Cargo-jelenséget.

Talán az egyetlen fájó pont az Opel Vivaro Cargo L 2.0D esetében az árcédulája – és itt jön az utolsó személyautós-hasonlítgatós állomás. Ugyanis az ellenérték is tipikusan személyautós, ráadásul nem is az alacsonyabb árfekvésből: a cikkben szereplő tesztautó felszereltségének (is) köszönhetően 10.2 millió forintba kerül, szemben az induló, 9.09 millió forintos árcédulával.

2019 Opel Vivaro Cargo L 2.0D 122 specifikációk

Motor

Motortípus: soros négyhengeres dízelmotor turbóval

Lökettérfogat: 1997 cm³

Maximális teljesítmény: 122 LE @ 4000 ford./perc

Maximális forgatónyomaték: 340 Nm @ 2000 ford./perc

Erőátvitel: fronthajtás, hatfokozatú manuális kéziváltóval

Méretek, egyéb műszaki adatok

Hossz: 5309 mm

Szélesség: 2010 mm

Magasság: 1892 mm

Tengelytáv: 3275 mm

Gumiabroncsok elöl: 215/60 R17

Gumiabroncsok hátul: 215/60 R17

Tömeg, üresen: 1735 kg

Megengedett össztömeg: 3100 kg, terhelhetőség maximum: 1365 kg

Csomagtartó mérete: 6100 liter, 6600 literig bővíthető

Üzemanyagtartály mérete: 70 liter

Menetteljesítmények

Végsebesség: 170 km/h

Gyorsulás 0-ról 100-ra: 14.9 s (gyári), 13.3 s (saját mérés)

Fogyasztási adatok

Saját, mért eredmény (átlagos használattal)

Városi: 5.5 l/100 km

Országúti: 3.8-4.3 l/100 km

Vegyes: 5.6 l/00 km

Gyárilag mért eredmények

Városi: 5.5 l/100km

Országúti: 4.7 l/100km

Vegyes: 5.0 l/100km

CO2 kibocsátás: 130 g/km

Bővebb információ az Opel magyarországi képviseletének honlapján, IDE kattintva.

Még több fotó: AutóAddikt Facebook oldal

Fotó: Canon

Együttműködő partnereink: Acer HungaryCamera Kft.

Utómunka hardver: Acer

LEGFRISSEBB

[TESZT] Lexus NX 350h – pontosan ilyen a prémium középkategória

0
A Lexus NX 350h már első pillantásra magára vonja a figyelmet. A markáns, modern frontrész és a masszív orsó alakú hűtőrács a Lexus védjegyévé...

TESZTJEINK