Főoldal Blog Oldal: 272

Igazi sikertörténet: a Ford 1 literes EcoBoost motorja egyre népszerűbb és egyre takarékosabb

Az erőművészeket mindig nagydarab embereknek képzeljük, akik csíkos trikóban fura, gömb alakú súlyzókat emelgetnek. Pedig olyan apró erőművész is létezik, ami elfér egy A4-es papírlapon, mégis könnyedén megmozgat egy másfél tonnás autót. A neve: 1.0 literes EcoBoost motor. De téved, aki azt hiszi, hogy ilyen különlegesség csak egyszer születik egy évszázadban, mert a Ford eddig 1,8 millió ilyen motort gyártott 2012 óta.

A Ford forradalmi újítása, az EcoBoost technológia lényege, hogy egy kis lökettérfogatú motor alacsony fogyasztása és emissziója mellett is egy jóval nagyobb hagyományos erőforrás teljesítményét biztosítja. Jó példa erre az EcoBoost motorcsalád legkisebb tagja, a népszerű 1,0 literes változat, aminek 140 lóerejéhez eddig egy 1,6 literes blokkra volt szükség.

Márpedig ha egy motor kisebb, annak sok előnye van.

A kisebb tömeg az egész autó tömegét csökkenti, vagyis a motornak kevesebb súlyt kell mozgatnia, amitől csökken az üzemanyag-fogyasztása és a károsanyag-kibocsátása.
A kisebb méret helyet szabadít fel az egyébként is zsúfolt motortérben, ahol így jobban elférnek az autó kiegészítő berendezései (klíma, stb.)
A kisebb méretnek köszönhetően az új motor a kisautókban is jól elfér, ezért már a B-szegmens vásárlói is erős és dinamikus modellek közül válogathatnak, rácáfolva a „kiskocsi – kis teljesítmény” sztereotípiára.
A kisebb motorblokk gyorsabban melegszik át, vagyis hamarabb éri el azt az üzemi hőmérsékletet, ahol a motor már optimális üzemanyag-fogyasztással és károsanyag-kibocsátással működik. A gyors felmelegedést az is segíti, hogy az 1,0 literes EcoBoost motor blokkja nem alumíniumból, hanem öntöttvasból készül.

Összehangolt működés

Ahhoz, hogy a kisebb motor, a nagyobb teljesítmény és a gazdaságosabb működés látszólagos ellentmondását feloldják, a mérnökök három fontos technológiát valósítottak meg az EcoBoost motorokban. A Ford ugyan már régóta alkalmazza e megoldásokat, ám most innovatív ötletekkel sikerült úgy összehangolni őket, hogy hatásosan egészítsék ki egymás előnyeit.

Az egyik ilyen technológia a változó szelepvezérlés, amivel a motor egymástól függetlenül képes szabályozni a szívóoldali és a kipufogóoldali szelepek működését. Ez optimalizálja a teljesítményt, csökkenti a károsanyag-kibocsátást, mérsékli az üzemanyag-fogyasztást, és alacsony fordulatszámon is magas forgatónyomatékot biztosít. A gyakorlatban mindez azt jelenti, hogy bármikor is kell gyorsítania, a vezető mindig komoly teljesítményre és gyors gázreakciókra számíthat – például amikor egy lassan cammogó kamiont előz.

A másik a nagy nyomású közvetlen üzemanyag-befecskendezés, aminek köszönhetően az EcoBoost motorok nagyon kevés üzemanyagot fogyasztanak. A rendszer precízen adagolva, nagy nyomással, közvetlenül az égéstérbe fecskendezi be az üzemanyagot. Az üzemanyag innovatív és hatékony adagolása révén az EcoBoost motorok ’szegénykeverékes’ üzemmódban tudnak működni, ezért amikor nem kell gyorsítani – például egyenletes haladás közben –, akkor minimális mennyiségű benzin is elegendő számukra.

A harmadik fontos rendszer a fejlett turbótöltés. Minden EcoBoost motor turbótöltésű, így teljesítményük sokkal nagyobb, mint ahogy lökettérfogatuk alapján várnánk. A turbótöltőben a kipufogógáz hajtja meg a turbinát, ami nagy nyomású levegőt présel a motorba, és ez komoly teljesítménynövekedést jelent. A turbótöltő emellett a forgatónyomatékot (vagyis azt az erőt, ami a kerekeket forgatja) is jóval szélesebb fordulatszám-tartományban biztosítja, így az EcoBoost motorok sokkal rugalmasabban, kevesebb váltással használhatók.

Országút vagy versenypálya – az EcoBoost mindenhol nyerő

Az autóipar történetében sok takarékos motor született már, de ezek többnyire azért fogyasztottak keveset, mert a hétköznapi használat minimális elvárásaihoz hangolták őket, nem pedig az autósport kemény igénybevételéhez és teljesítményszintjéhez. Az EcoBoost azonban a versenypályákon is látványosan megállja a helyét: amikor a motorcsalád legkisebb, 1,0 literes blokkját beépítették egy Formula Ford versenygépbe, az autó minden idők egyik legjobb köridejét futotta Németországban, a híres Nürburgring Nordschleife versenypályán.

Az együléses Formula Ford versenyautó 7 perc 22 másodperces teljesítménye a pálya történetének 11. legjobb időeredménye volt – vagyis a Ford autója gyorsabbnak bizonyult, mint a 600-nál is több lóerőt felvonultató szupersportkocsik, például a Lamborghini Aventador, a Ferrari Enzo és a Pagani Zonda.

A Ford azonban nem állt meg itt, hanem EcoBoost motorral szerelte fel a Le Mans-ban rajthoz álló Ford GT-t, ahogy a Rally Világbajnokságon (WRC) látványos sikereket arató Ford Fiesta RS WRC gépeket is 1,6 literes EcoBoost erőforrások hajtják.

Díjözön

Az EcoBoost motorcsalád számtalan fontos szakmai szervezet díját elnyerte már, amelyek közül az egyik legfontosabb az Év Motorja cím, amit az 1,0 literes EcoBoost erőforrás tavaly már zsinórban hatodszor szerzett meg.

“A Ford EcoBoost blokkja még mindig a legjobb az 1,0 liter alatti háromhengeresek kategóriájában, noha bemutatása óta már sok új kihívója akadt,” vélekedett Dean Slavnich, a Stuttgartban megrendezett 19. Év Motorja verseny társelnöke, az Engine Technology International magazin főszerkesztője. „Ám még ennél is lenyűgözőbb, hogy ez a legelső erőforrás, amely eddig minden olyan évben kategóriagyőzelmet aratott, amikor bekerült a díjra jelölt blokkok mezőnyébe.”

A vásárlók szavazata

Egy jó motor számára mindig hatalmas eredmény a szakma pozitív megítélése, de ami igazán fontos, az a vásárlók elismerése. Szerencsére ebben sincs hiány, hiszen eddig világszerte 1,8 millió ember szavazott bizalmat az 1,0 literes EcoBoost motoroknak, az európai piacon pedig 2017-ben minden ötödik Ford-vásárló döntött úgy, hogy ilyen erőforrást kér az autójához. Az új Fiesta esetében ez az arány még meggyőzőbb: Európában ma már a Fiesták 40 százalékát 1,0 literes EcoBoost motorral rendelik meg a vevők.

A sikertörténet pedig hamarosan folytatódik, mivel 2018 közepétől a Ford az 1,0 literes EcoBoost blokkban bevezeti a hengerlekapcsolás technológiáját; ez a megoldás automatikusan leállítja az egyik henger működését, amikor a motor nem teljes terheléssel üzemel (például amikor az autó egyenletes sebességgel halad), tovább csökkentve ezzel az egyébként is alacsony üzemanyag-fogyasztást. Az új technológia 14 ezredmásodperc alatt, vagyis az emberi pislogásnál hússzor gyorsabban képes lekapcsolni vagy visszakapcsolni egy hengert – anélkül, hogy ez érződne a motor teljesítményében vagy kifinomult működésében.

A Toyota Franciaországban is fejleszt

A Toyota befektet a valenciennesi székhelyű Toyota Motor Manufacturing France (TMMF) üzemben, hogy elindulhasson a Toyota Új Globális Platformján (TNGA) alapuló modellek gyártása.

A több mint 300 millió euró értékű beruházásra évi 300 000 jármű gyártását teszi lehetővé a jövőben. Az idei évtől kezdve további 300 állandó munkaszerződést kötnek majd, a teljes kapacitás elérésével pedig újabb 400 állandó munkahely létesülhet.

A környezetbarát hibrid elektromos modelljeiről ismert Toyota bejelentette, hogy további 300 millió eurót fektet be a Toyota Motor Manufacturing France (TMMF) valenciennesi üzemébe, így az ottani beruházás teljes értéke eléri az 1,4 milliárd eurót. A Toyota Új Globális Platformjának (TNGA) bevezetése érdekében a következő hónapokban az új berendezések, technológiák és rendszerek üzembe állításával fokozatos fejlesztésekre kerül sor a gyárban. Az első szakaszban – az előkészítési munkálatok kivitelezése érdekében – a TMMF 300 időszakos munkaszerződést alakít át állandó jogviszonnyá, majd később, a teljes kapacitás elérésével újabb 400 állandó munkahelyet létesít. A TMMF mindig zéró hulladékkibocsátású termelő üzem volt, és az egység 2007 óta 100 százalékban újrahasznosítja hulladékát. A TMMF globális státuszt élvez a Toyota öko-üzemeként, példaként szolgálva a környezetvédelmi kiválóságra, a legjobb módszerek alkalmazására, az energiahatékony gyártásra, a helyben termelt megújuló energiákra és más fenntartható projektekre. A Toyota Yaris a legnagyobb darabszámban gyártott jármű Franciaországban és az első, ami 2012 óta viseli a “Made in France jelzést. A jelenleg 3.821 dolgozót foglalkoztató üzembe eddig több mint 1,1 milliárd eurót ruházott be a Toyota.

A beruházást bejelentő Didier Leroy, a Toyota ügyvezető alelnöke és a Toyota európai igazgatósági elnöke elmondta: “Tovább dolgozunk európai üzemeink globális versenyképességének erősítésén. A TNGA gyártólétesítmény üzembe helyezése is része ennek a tervnek. A TMMF-ben megvalósuló fejlesztésekben tükröződik a dolgozóink és beszállítóink iránti bizalom, illetve az ő elkötelezettségük a kimagasló minőség és jobb hatékonyság iránt. Emellett nagyra értékeljük a francia államtól és a helyi hatóságoktól kapott támogatást is. ”

Dr van Zyl, a Toyota európai vezérigazgatója megjegyezte: “Ez a bejelentés jól mutatja folyamatos erősödésünket Franciaországban és Európában. 2017-ben a “Made in France” jelzésű Yaris volt a legnagyobb darabszámban gyártott modell Franciaországban. Határozott meggyőződésem, hogy ez a döntés tovább erősíti majd a Yaris pozícióját a kontinensen.”

Luciano Biondo, a TMMF vezérigazgatója büszke arra, hogy bejelenthette ezt a döntést dolgozóinak: “Ez a beruházás jól mutatja a Toyota Csoport részéről megnyilvánuló bizalmat, hogy itteni munkatársaink kimagasló minőségű autókat gyártanak. E döntés meghozatalához a 2017-ben szakszervezeteinkkel aláírt megállapodás is hozzájárult. Ez a beruházás képessé tesz minket arra, hogy a jövőben elérjük az évi 300 000 darabos gyártási kapacitást.”

A beruházást a francia állam is támogatja, akárcsak a helyi (Hauts-de-France régió és Valenciennes) hatóságok által a képzés, innováció és a környezetvédelmi teljesítmény javítása érdekében biztosított ösztönzők. A Toyota globális programot indított azzal a céllal, hogy alkalmassá tegye gyártóüzemeit az új generációs, TNGA-alapú járművek előállítására. A jövőben a Toyota globális modelljeinek többségét már TNGA platformokra építik majd. Már most is a TNGA szolgál a negyedik generációs Prius és a C-HR crossover alapjául, s ezek az autók kiválóan tükrözik a Toyota’ elkötelezettségét, hogy egyre jobb autókat gyártson.

[TESZT] Opel Crossland X 1.6 CDTI Innovation – így teljes a paletta

Több Opel Crossland X benzinmotoros verziót sorakoztatott fel a rüsselsheimi gyártó tavalyi, 2017-es modelloffenzívája kapcsán. 1.2 literes szívó- és turbótöltött erőforrásokkal, de van természetesen gázolajos is a felhozatalban. Tesztre is fogtunk egy ilyen példányt.

Tehát ahogy feljebb is olvasható, az Opel Crossland X 1.2 szívó, 1.2 turbó, 1.6 turbódízel verzióban létezik, az 1.4-es benzinesek egyelőre hiányoznak a palettáról. Annyi baj legyen, ha már downsizing, akkor kötelező a sorhármas blokk, s hogy még izgalmasabb legyen a helyzet, nem árt, ha a turbófeltöltőt elfelejtjük. Az Opel Crossland X 1.2 esetében minden egyben volt ahhoz, hogy kíváncsiságunk végig csúcsra legyen járatva.

Ugyanis az első intuíciók már a küllem vizslatásakor kezdődnek, nem is akárhogyan. Emlékeznek biztosan az Opel ADAM megjelenésére, mekkora port kavart a történet, persze szigorúan pozitív értelmezéssel. Egyedi, trendi, nem titkoltan a gyengébbik nemet célozva. Színesen, csillogón, mindenféle vizuális részletelemet bevetve. Az Opel Crossland X 1.2 ezen a vonalon halad tovább: a konfigurálásnál rengeteg ötletünk és lehetőségünk lehet arra nézve, hogy a leginkább custom jelleget kapjuk; az élénk, feltűnő színárnyalatokat jól kiegészíthetjük például teljesen más tónusú tetőidommal, és hozzá válogathatunk mindenféle krómcsíkokat, díszbetéteket, aprócska részleteket.

Optimális városi és kirándulós társ. Mindennapok autója ez

Minden megvan tehát ahhoz, hogy az Opel Crossland X 1.6 CDTI népszerű legyen. Ráadásul manapság talán a leginkább populáris szegmensek egyike, ha nem az első helyezettje a SUV, illetve crossover osztály, tehát emiatt sem hanyagolandó a projekt. Persze kell hozzá megfelelő belpiac, igény, és máris minden rendben.

Tehát a Opel Crossland X 1.6 CDTI kialakítása miniterepjárós, ez ugyanakkor nem jelenti azt, hogy terepjáró lenne az autó. Unalomig ismételt tézis ez, anno a Mokka és a testvérmodell Chevrolet Trax esetében hangsúlyoztuk. A hűtőmaszk rajzolata leginkább a Corsa és az Astra jellemvonásait hozza, jó átmenettel, a lámpaburák vonalai vidám, bohókás küllemet kölcsönöznek a megjelenésnek.

Oldalnézetből jól látszik a magasított kaszni, 1605 milliméter pontosan. Ez a paraméter alaphangon átlag, viszont a szegmensben minimálisan elvárt. Tulajdonképp ha a Corsa mellé állítjuk a Crossland-et, mint hasonszőrű versenyzőt, úgy jól látszik a rangsor, ami így is van rendjén. Utána jöhet máris az Astra, majd a Mokka, a Grandland X, aztán az Insignia a legtetején. Ja, az ADAM-ot most sem szabad kihagyni a Corsa alatt, meg van ugye egy Karl is, amit nálunk nem forgalmaznak jelenleg.

Valahogy így néz ki tehát az Opel Crossland X 1.6 CDTI helyfoglalása a palettán, ha nem lett volna eléggé egyértelmű. A hátsó traktus tér el talán a legjobban az eddig megszokott opeles jellegtől, hiába, itt már a franciább dizájn érvényesül, a szimplább, letisztultabb GM-maradványok legfeljebb a Mokka kései modelljein láthatók (hasonló kategóriában).

Mindenki be- és elfér, nem baj, ha nagy a család

Meglepően tágasra sikeredett az Opel Crossland X 1.6 CDTI enteriőrje, ami alapvetően az első és a hátsó ülések kialakításánál a legszembeötlőbb.

A vezető- és az anyósülés jellegét tekintve közepesen kemény, a tömöttség jó, az oldaltartás szintén rendben.

Az ülőlapok kicsivel lehetnének hosszabbak, konfigurálásnál nem árt combtámaszt is igényelni a lehetőségek szerint.

A hátlapok is jók, átlagos testalkattal (férfi) jól értelmezhetők, kényelmesek, és relatíve hosszabb távolságokon is helyt állnak. A lábterek elöl átlagosak, a középkonzol mindkét elöl helyet foglaló utas számára megfelelő távolságra helyezkedik el, a kezelőszervek ennek köszönhetően optimálisan elérhetők. A fejterek is jók, talán ezek a legjobbak – köszönhetően a magasított kaszninak és tetőívnek.

Hátul is kellemes a helyzet, itt két átlagos méretű felnőtt utas tud utazni párszáz kilométeren keresztül úgy, hogy még – némi túlzással – nyújtózni is tud annak rendje, s módja szerint. A lábterek tehát tágasak, ami nem is csoda, hiszen 2604 milliméternyi tengelytáv áll rendelkezésre. Az egész Opel Crossland X 1.6 CDTI 4.2 méter hosszú egyébként, ami azért nem is annyira kisautós, igaz?

Túrázáshoz lett tervezve  az Opel Crossland X 1.6 CDTI. Ennek megfelelően igény mutatkozik a tágas csomagtér meglétére, ami esetünkben meg is van: alapból 410 literrel, azaz majd’ fél köbméterrel gazdálkodhatunk, ha ez kevésnek bizonyulna, előrehajtott osztott hátsó üléstámlákkal elérhető a 1225 liter is.

Csúcsformában az 1.6 CDTI

Ismerős lehet a hajtáslánc szívét képező 1.6 CDTI? Nem véletlen, megsújuk. A PSA kooperáció révén több ízben találkoztunk már a technológiával, magával a kialakítással és karakterisztikával is (igaz, arrafelé inkább HDi-nek hívják), mindenesetre az egyik kedvenc négyhengeres gázolajosunk ez.

Alapvetően az optimális nyomatékeloszlás, az egyenletes turbónyomás felépülése, valamint a kifejezetten barátságos üzemanyagfogyasztási adatok teszik kivételessé az összképet. 120 lóerőt produkál az 1.6 literes dízel aggregát, mindezt 3500-as percenkénti fordulatszámon adja le, a csúcsnyomaték 300 Newtonméteres, és alacsony tartományban, 1750-től elérhető. Tesztjeink pontosan ezt támasztották alá: álló helyzetből indulással kevéske forgatás kell az egységnek, s máris felveszi a fordulatot és lendületet. Az elán kitart nagyjából 4000-ig, így mindegyik sebességfokozat jól kiautózható.

Fürge és dinamikus az Opel Crossland X 1.6 CDTI, mindemellett rendkívül takarékos is (pont erre számítottunk): városi környezetben 4.7, országúton 3.2 literes átlagfogyasztást rögzítettünk 100 kilométeres távra lebontva.

2017 Opel Crossland X 1.6 CDTI specifikációk

Motor

Motortípus: négyhengeres turbótöltött dízelmotor

Lökettérfogat: 1560 cm³

Maximális teljesítmény: 120 LE @ 3500 ford./perc

Maximális forgatónyomaték: 300 Nm @ 1750 ford./perc

Erőátvitel: elsőkerékhajtás, hatfokozatú manuális kéziváltóval

Méretek, egyéb műszaki adatok

Hossz: 4212 mm

Szélesség: 1825 mm

Magasság: 1605 mm

Tengelytáv: 2604 mm

Első gumik mérete: 215/50 R17

Hátsó gumik mérete: 215/50 R17

Tömeg, üresen: 1220 kg

Megengedett össztömeg: 1840 kg

Csomagtartó mérete: 410 liter, 1255 literig bővíthető

Üzemanyagtartály mérete: 45 liter

Menetteljesítmények

Végsebesség: 187 km/h

Gyorsulás 0-ról 100-ra: 9.9 s (gyári), 9.5 s (saját mérés)

Fogyasztási adatok

Saját, mért eredmény (átlagos használattal)

Városi: 4.7 l/100 km

Országúti: 3.2 l/100 km

Vegyes: 5.1 l/00 km

Gyárilag mért eredmények

Városi: 4.6 l/100km

Országúti: 3.6 l/100km

Vegyes: 4.0 l/100km

CO2 kibocsátás: 105 g/km

Bővebb információ az Opel magyarországi képviseletének honlapján, IDE kattintva.

Még több fotó: AutóAddikt Facebook oldal

Fotó: Canon
Szerkesztőségünk mobilinternet-hozzáférését a Telenor Magyarország biztosítja. Az Autóaddikt.hu Telenor Hello Data csomagot használ.
Együttműködő partnereink: Acer Hungary, ASUSDuplitec, Canon, Camera Kft., Telenor Magyarország
Utómunka hardver: Acer, ASUS

A Ford Miamiban teszteli az önvezető szolgáltatásokat

Miamiról főleg a kikapcsolódás és napozás jut eszünkbe, ám ez a város egyben ideális terep is a Ford számára ahhoz, hogy megtegye a következő lépéseket az önvezető járművek piaci bevezetése felé.

“Miami-Dade megyével együttműködve a Ford Miamiban és Miami Beachen készül tesztelni egy önvezető járműveket használó, teljes körben működő szolgáltatást” – mondta el Sherif Marakby, a Ford önvezető járművekért és elektromos autókért felelős alelnöke, majd hozzátette: “Ez az első alkalom, hogy ezt a technológiát a majdani üzleti felhasználás szempontjai alapján alkalmazzuk. Ez tényleg a piaci hasznosítás felé vezető első lépés.”

Az Argo AI révén a Ford jelenleg elsősorban tervezési szempontok alapján teszteli Pittsburghben és Detroit területén az önvezetést.

Marakby szerint Miami (az Egyesült Államok öt legnépesebb régióinak egyike) remek lehetőséget kínál a Ford számára. A személy- és teherszállítás iránt mutatkozó nagy kereslet mellett a sokféle közlekedési megoldás kihívásokkal teli környezetet jelent a vállalat önvezető járműtechnológiája számára. Mindemellett a dél-floridai időjárási viszonyok is kivételesen kedvezőek a Ford önvezető járműveinek jelenlegi üzemelési feltételei szempontjából.

A Ford az Argo AI-val – ami már rendelkezik egy új Ford járműflottával a városi úthálózat feltérképezésére és az adatgyűjtésre – közösen bővíti önvezető járműveinek tesztfolyamatát. A tesztek előrehaladtával várhatóan a járműflotta is bővül majd. A vásárlói élményt érintő vizsgálatokban más partnerek, például a Domino’s és a Postmates is segítik majd a Fordot. A partnervállalatok emellett annak felmérésében is részt vesznek, hogy a dolgozók és vásárlók hogyan viselkednek az önvezető járművekkel kapcsolatos helyzetekben.

A Ford azt tervezi, hogy a Miamiban történő tesztelést felhasználja annak orvoslására, ami Marakby szerint egy eddig figyelmen kívül hagyott logisztikai probléma az önvezető technológia területén. „Mielőtt önvezető járművek ezrei jelenhetnének meg az utakon, fel kell készülnünk a nagyméretű hi-tech flották hatékony kezelésére is,” mondta.

A Ford által Miamiban végzett teszt jelentős előrelépés ebben az irányban. A vállalat egy járműmenedzsment-terminált létesít a flottajárművek takarítására és karbantartására a városközpont közelében. Ugyanebben a létesítményben történik majd a járművek által az utcákon begyűjtött információk letöltése is.

Ezen együttműködés keretében a Ford arra törekszik, hogy megismerje Miami és más városok konkrét igényeit, illetve megfeleljen azoknak, beleértve a városlakók, a vállalkozások és a non-profit szereplők elvárásait, mondta Marakby. “Minden nagyváros más, és nem tehetünk úgy, mintha mindet ismernénk,” – nyilatkozta. “A nagyvárosokkal együttműködve szeretnénk megérteni a helyi problémákat és lehetőségeket.”

A Ford idén jelenti majd be, hogy mely nagyvárosokkal lép partnerségre.

MWC 2018: A BMW Group újdonságai

Ügyfeleit és igényeiket szem előtt tartva, a BMW Group idén Barcelonában a vezető és a gépkocsi közötti intelligens járműkapcsolati hálózat digitális továbbfejlesztésének következő lépéseit tárta a február 26. és március 1. között megrendezett Mobil Világkongresszus (MWC – Mobile World Congress) látogatói elé.

A vállalatcsoport 2018-ban egy újabb intelligens digitális szolgáltatást vezet be a piacon, amellyel még tovább könnyíti ügyfelei gépjármű-hozzáférését. A Digitális BMW kulccsal a felhasználók okostelefonjukon keresztül nyithatják ki a csatlakoztatott BMW modell ajtajait, sőt mi több, igény szerint a rendszer akár öt digitális másolat megosztását is lehetővé teszi.

A nagymértékben, illetve teljes mértékben automatizált járművezetés megvalósításának egyik alapfeltétele az átfogó járműkapcsolati hálózat kiépítése. A BMW Group ezért a 2018-as Mobil Világkongresszusnak otthont adó barcelonai csarnokegyüttes külső helyszínén egy BMW i3 prototípussal mutatta be az önvezető járművek korszakának (5. szint) kísérleti jövőképét, amely így már a nem túl távoli jövőben valósággá válhat.
Egy vadonatúj technológiai innovációnak köszönhetően Barcelonában idén az okostelefonok és gépkocsik között kiépített tökéletes együttműködés is reflektorfénybe gurult. A forradalmi BMW eSIM kártya lehetővé teszi, hogy a csatlakoztatott BMW modell felkerüljön a felhasználó okostelefonjának teljes körű felhasználói közé, számos új digitális funkció érkezését vetítve előre.

88. Genfi Autószalon: új Toyota Aygo

Az új Toyota AYGO a 2018-as Genfi Autószalonon lép először reflektorfénybe. A Toyota tervezői arra törekedtek, hogy az autó jellegzetes karakterét tovább hangsúlyozva még előnyösebben pozícionálják a modellt az A-szegmensben, ezért nemcsak megerősítették az AYGO fiatalos és különleges arculatát, hanem az autó menetdinamikáját és vezetési élményét is magasabb szintre emelték.

2014-es színre lépése óta a jelenlegi AYGO nagy sikereket aratott az európai A-szegmensben. Az autó első pillantásra felismerhető, már-már védjegynek számító ‘X’ orrkialakítása és a személyre szabást segítő opciók széles választéka révén a Toyota kisautója látványosan kitűnik a tömegből. Az AYGO vásárlói többnyire nem azok, akik pusztán észérvek alapján választanak maguknak járművet; látványos megjelenésének és élvezetes vezetési élményének köszönhetően az AYGO a Toyota egyik legsikeresebb modellje, ha új vásárlók megszerzéséről vagy más márkáktól való átcsábításáról van szó. 2017-ben az AYGO volt az A-szegmens egyik legkelendőbb modellje: az autóból 85.000 darab fogyott el, ami 6,6 százalékos piaci részesedést eredményezett.

DIZÁJN

A tervezők megtartották az AYGO ikonikus ‘X’ orrkialakítását, de a korábbi kétdimenziós grafikát erőteljesebb, térhatású elemmé formálták. Az új, különleges dizájnt áttervezett Keen Look fényszóróegységek és integrált nappali menetfények (DRL) egészítik ki, így az AYGO már első pillantásra is vonzó látványt nyújt. Az orr-rész alsó szekciója határozott keretbe foglalja a hűtőrácsot, kihangsúlyozva az AYGO stabil kiállását és a kompakt autókra jellemző agilitást. A lámpatestek alatti, Fekete, Ragyogó fekete vagy Ezüst színben választható díszítőelem szélesebbnek láttatja az autót. Oldalnézetből azonnal feltűnik, hogy az erősebb térhatású orrkialakítás formavilága szépen egybecseng a hátsó lámpatestek külső lencséivel, vizuális összeköttetést teremtve az autó eleje és hátulja között, álló helyzetben is az előre irányuló mozgás és a dinamizmus benyomását keltve. Az AYGO hátsó részén elhelyezett új LED DRL fényvezető elemei azonnal felismerhető, jellegzetes külsővel ruházzák fel az autót. Ez a megoldás azt az érzetet kelti, mintha a kompakt kabin közvetlenül a széles lökhárító alsó része fölött kezdődne. Az új külső megjelenést két új karosszériaszín teszi teljessé (Magenta és Kék), valamint techno-hangulatú felniközép-elemek és 15 colos könnyűfém keréktárcsák, amelyek minden felszereltségi szinthez más és más dizájnnal rendelhetők meg.
A kombinált műszeregység megjelenése is frissebb lett: ez az elem is erősebb térhatást kelt, és új a háttérvilágítás színe is. Az utastér prémium színsémái közt megjelent a Kvarc szürke és a Zongoralakk fekete árnyalat is, és a legtöbb felszereltségi szinthez új üléskárpitok is rendelhetők.

FELSZERELTSÉGI SZINTEK

A Toyota szakemberei a szegmens legfelső szintjét szem előtt tartva dolgozták ki az új AYGO különböző modellváltozatinak felszereltségét, hogy az autó még szélesebb vásárlóréteget szólítson meg. Minden modellváltozat saját dizájn-elemeket, könnyen felismerhető első lökhárító-kialakítást, egyedi könnyűfém keréktárcsákat és utastér-kidolgozást kínál. A belépő szintű x változattól kezdve a közepes szintű x-play kivitelen át egészen a leggazdagabb felszereltségű x-clusiv változatig minden modell más és más célközönség ízlését és igényeit szolgálja ki. Az új AYGO felszereltségi stratégiájának középpontjában az x-play áll, amelynek kínálatában rengeteg különféle opció szerepel, hogy a vásárlók személyes ízlésükhöz igazíthassák az autót. Ám már az x-play alapfelszereltsége is kifejezetten bőséges, hiszen olyan tételeket is tartalmaz, mint a klímaberendezés vagy az x-touch 7 colos multimédia érintőképernyő. A gazdag felszereltségű új x-clusiv változat az x-play alapfelszereltségét különleges, három színből kiválasztható kéttónusú fényezéssel, egyedi 15 colos, dupla küllős könnyűfém keréktárcsákkal, automatikus klímaberendezéssel, kulcs nélküli ajtónyitással és Toyota Safety Sense biztonsági csomaggal egészíti ki. Két különleges kiadású modell, az x-cite és az x-trend is megjelenik majd, időről időre izgalmasan frissítve fel az AYGO kínálatát. A x-cite az AYGO-család különleges tagja: a kéttónusú Magenta fényezésű autó exkluzív 15 colos fekete könnyűfém keréktárcsákat kap, valamint Magenta színű öltésekkel varrott Manhattan üléskárpitot, a karosszéria színére fényezett szellőzőnyílás- és váltógomb-betéteket és Zongoralakk fekete keretet a műszerfal és a váltókar köré. Azok a vásárlók, akik még több dinamizmust várnak a Toyota A-szegmensű modelljétől, elégedettek lesznek az x-trend kivitellel. Az autó fekete utasterét fekete fényszóródíszítések, világoskék külső tükörburkolatok, egyedi sportmatricák, exkluzív 15 colos, 10 küllős könnyűfém keréktárcsák, részleges bőrkárpitozás és világoskék utastéri dekorációs betétek egészítik ki.

MENETDINAMIKA

A mérnökök az új AYGO teljesítményét és menetdinamikáját is továbbfejlesztették, így az autó még fürgébben mozog a városi forgalomban, ám üzemanyag-fogyasztása továbbra is a kategória legjobbja. Mindemellett jelentősen csökkent az NVH (zaj, rezgés és nyersesség) értéke is, ami tovább javítja az utasok komfortérzetét. A Toyota díjnyertes 998 köbcentiméteres, háromhengeres, 12 szelepes DOHC VVT-i motorja immár az Euro 6.2 emissziós előírásoknak is megfelel. Az átdolgozott erőforrás ideális egyensúlyt teremt a teljesítmény és az üzemanyag-fogyasztás között, miközben nagyobb forgatónyomatékot ad le az alacsony fordulatszám-tartományban, még élvezetesebb vezetési élményt kínálva a nagyvárosokban. Az új, kettős üzemanyag-befecskendező rendszerrel felszerelt motor magasabb sűrítési aránnyal működik, és a blokkban számos megoldás csökkenti a belső súrlódást. A hűtött kipufogógáz-visszavezető (EGR) rendszerrel ellátott erőforrásban egy továbbfejlesztett kiegyensúlyozó tengely csökkenti az alapjárati rezgést. A motor teljesítménye 53 kW (72 DIN LE) 6.000 1/perc fordulatszámon, forgatónyomatéka pedig 93 Nm 4.400 1/percnél. Az új AYGO 13,8 másodperc alatt gyorsít 0-100 km/órára, és a végsebessége 160 km/óra. Az új AYGO standard és Eco változatban is megrendelhető. Ez utóbbi kivitelben hosszabb a IV. és az V. sebességfokozat, és az áramvonalasabb kialakítású autót alacsony gördülési ellenállású (RRC) gumiabroncsokkal és Stop & Start rendszerrel szerelik fel.A standard változat üzemanyag-fogyasztása a korábbi 4,1-ről 3,9 l/100 km értékre javult (NEDC-ciklusban mérve). Az új homologizációs mérések szerint a standard és az Eco változatok CO₂-kibocsátása 93, illetve 86 g/km1. A motor teljesítményének és fogyasztásának javítása mellett a Toyota az új AYGO futómű-beállításait is megváltoztatta, sőt a kormánymű szoftverét is kicserélte, így az autó gyorsabban és pontosabban reagál a vezető utasításaira. A műszerfalba, az A-oszlopokba, az ajtókba és a padló hátsó részébe több hangszigetelő és hangelnyelő anyag került, hogy a motor teljes fordulatszám-tartományában kevesebb zaj és rezgés szűrődjön be az utastérbe. 1 Az EC 2017/1231 rendelettel módosított EC 2017/1153 előírás alapján. Az adatok még végleges homologizációra várnak.

TOYOTA SAFETY SENSE

A Toyota Safety Sense olyan aktív biztonsági megoldásokat foglal egységbe, amelyeket arra terveztek, hogy a legkülönfélébb közlekedési helyzetben megelőzzék a baleseteket, vagy mérsékeljék azok súlyosságát. Az ütközés előtti biztonsági rendszer (PCS) körülbelül 10-80 km/órás sebességtartományban képes észlelni az autó előtt feltűnő járműveket, és csökkenteni a ráfutásos baleset veszélyét. Ha rendszer ütközésveszélyt észlel, hang- és fényjelzéssel figyelmezteti a vezetőt, hogy fékezzen. A PCS ezzel együtt fel is készíti a fékrendszert, hogy extra fékerőt adjon le, amikor a vezető rálép a fékpedálra. Ha az autós lassan reagál, a rendszer automatikusan fékezni kezd, mintegy 30 km/órával csökkentve a sebességet, vagy akár teljesen állóra fékezve az autót, hogy megelőzze az ütközést, vagy csökkentse a becsapódás erejét.
A sávelhagyásra figyelmeztető rendszer (LDA) az úttestre felfestett felező- és záróvonalakat figyelve segít elkerülni a kisodródásból eredő baleseteket és frontális ütközéseket. Ha az autó az irányjelző használata nélkül kezd el kitérni a sávból, az LDA hang- és fényjelzéssel figyelmezteti a vezetőt.

88. Genfi Autószalon: bemutatkozik a Polestar

A Polestar, az új elektromos sportmárka a Genfi Autószalonon mutatkozik be a vállalat első modelljével, a Polestar 1-el, amit itt láthat először élőben a nagyközönség.

A Polestar 1-es elektromos sporthibrid GT 600 lóerős összteljesítményre és 1000Nm nyomaték leadására képes. Tisztán elektromos üzemmódban egyetlen feltöltéssel 150 km-es hatótávval rendelkezik, ami több, mint bármely más, jelenleg kapható hibrid gépkocsié. A Polestar 1-es nemzetközi bemutatója 2017 októberében volt Shanghaiban és a gyártása várhatóan 2019 közepén kezdődik.

“Nagyon várjuk, hogy kiállíthassuk a modellt a Genfi Autószalonon, halhassuk a visszajelzéseket és láthassuk a nagyközönség reakcióit az első autónkról és az új márkáról” – mondta Thomas Ingenlath, a Polestar vezérigazgatója. Hozzátette:

“A genfi standunk valódi megtestesítője lesz mindannak, amit a márka képvisel: kompromisszum-mentes, tiszta és jövőbe mutató dizájn.”

A Polestar európai bemutatkozása 2018 március 6-án kedden 16:30-kor (CET) kezdődik egy média eseménnyel, a stand pedig 2018 március 8 és 18 között lesz látogatható a nagyközönség számára.

BMW i3 a Német Nagykövetség szolgálatában Budapesten

A budapesti Német Nagykövetség egy vadonatúj BMW i3-ast vásárolt, mellyel a Nagykövetség flottája egy elektromos, a hosszú távú fenntarthatóság szimbólumát is jelentő BMW modellel bővült.

Az Imperial Blue BMW i3 elektromos modell az emissziómentes közlekedés egyik kiváló képviselője és mint ilyen, ideális nagyvárosi jármű a budapesti forgalomban. Az autót a Budai Várban a Német Nagykövetségen adta át Volkmar Wenzelnek, Németország Nagykövetének Massimiliano Di Silvestre, a BMW Group Magyarország ügyvezető igazgatója. Az elektromos i3-as egyfajta innovációs és jövőbe mutató autós szimbólumként csatlakozik a Nagykövetség BMW flottájához.

„A Német Nagykövetséget is elérte az elektromobilitás korszaka, nagy örömömre szolgál, hogy hamarosan elektromos autóval közlekedhetünk. Az autó csúcstechnikája rendkívül meggyőző, vezetője úgy érzi magát, hogy a jövő alakításában is részt vállal. A legmodernebb technológia használatával szeretnénk jelentősen hozzájárulni környezetünk és klímánk megóvásához. Az elektromos autók és buszok, valamint az elektromos töltőállomások számának folyamatos növekedése Budapesten, illetve közvetlen szomszédságunkban, a Budai Várnegyedben olyan előnyt jelentenek, mely a Német Nagykövetség számára is kedvező” – mondta el Volkmar Wenzel, Németország Nagykövete az ünnepélyes átadás során.

„Nagy megtiszteltetés, hogy a Nagykövetség a világ és egyben Magyarország legnépszerűbb prémium kompakt elektromos autója mellett döntött. A BMW i3 kiemelkedő dinamizmust, minőséget és intuitív kezelhetőséget garantál és egyben a BMW Group innovációs szimbóluma is, mellyel jól jelzi a vállalat elektromobilitás terén tett erőfeszítéseit. Az i3-as modell valódi mérföldkő a BMW Group stratégiájában, mely szerint a világ vezető elektromobilitási szolgáltatója szeretne lenni. A BMW i3-as modellen kívül további 8 konnektorról tölthető plug-in-hibrid BMW és MINI modellt kínálunk sikerrel, így 2017-ben több mint 100 000 db elektromos meghajtást használó autót értékesítettünk világszerte. A 2014 novemberében Magyarországon bevezetett BMW i3 igazi átütő siker a magyar piacon is, melyhez hathatósan hozzájárul a zöld rendszám, a kapcsolódó kedvezmények és főként az elektromos autók értékesítését ösztönző állami támogatás. Mindezekkel a kondíciókkal a közép- és délkelet-európai régióban kiemelkedően sikeres piacnak számítunk” – mondta el Massimiliano di Silvestre, a BMW Group Magyarország ügyvezető igazgatója az átadás alkalmával.

Az új BMW i3 elektromos motorja 125 kW/170 lóerő maximális teljesítményre képes, amelyet – az elektromos hajtásláncok sajátosságaként – már álló helyzetből rendelkezésre álló, 250 Nm csúcs forgatónyomaték egészít ki. A tisztán elektromos meghajtású prémium kompakt a gázpedál érintésére egy soros hathengeres benzinmotor lendületével gyorsul, a megtorpanás-mentes, folyamatos teljesítmény-átvitelről pedig egy fokozatmentes automataváltó gondoskodik. A modell mindössze 7,3 másodperc alatt sprintel fel álló helyzetből 100 km/órás tempóra, végsebességét pedig az elektronika 150 km/óránál maximálja.

A padlólemezbe épített nagyfeszültségű lítium-ion akkumulátor egyetlen feltöltésével a modell a legmodernebb autók menetteljesítményét vizsgáló EU-ciklus (NEDC – New European Driving Cycle), valamint a valós körülmények közötti legdinamikusabb járműhasználat eredményeit vizsgáló, globális szabvány szerint működő tesztciklus (WLTP – Worldwide Harmonized Light Vehicle Test Procedure) mérései szerint 290–300 kilométer, illetve 235-255 kilométer, hétköznapi használat során azonban minimum 200 kilométer megtételére képes. Az új BMW i3 kombinált energiafogyasztása a legmodernebb autók menetteljesítményét vizsgáló EU-ciklus típus-specifikus tesztkörének mérései szerint 13,1–13,6 kWh 100 kilométerenként.

88. Genfi Autószalon: vadonatúj Honda CR-V

 

A 2018-as Genfi Autószalonon rántják le a leplet a vadonatúj Honda CR-V európai változatáról a Honda munkatársai.

A világ legnagyobb példányszámban eladott szabadidő-autójának* új generációja hétszemélyes kivitelben is elérhető lesz a hazai piacon is, nem mellesleg minőségét, megjelenését, belső kialakítását és kifinomultságát illetően is nagyot lépett előre a korábbi nemzedékhez viszonyítva.

Ráadásul minden eddiginél kifinomultabb felfüggesztés került az autó alá, így a vezetési élmény, a menetkomfort és a terepképességek terén is a legmagasabb színvonalat képviseli a modell.

Forradalmi külső dizájn és prémium minőségű belsőtér
A vadonatúj CR-V friss, szofisztikált megjelenéssel nyűgözi le környezetét, vonzerejét nemcsak a szélesebb, feltűnőbb kerékjáratok és az élesebb – motorháztetőn és sarkokon kialakított – kontúrok fokozzák, hanem a Honda új arculatához igazodó orr-rész is.

A vékonyabb A-oszlopok és a mélyen barázdált első-hátsó lökhárítók még látványosabbá teszik az összhatást, a padlólemez alsó felére rögzített borítás pedig szabályozza a levegőáramlást, egyszersmind megóvja az autót a külső behatásoktól. Szintén újdonság a Honda által fejlesztett, aktív hűtőrácsrendszer (Honda Active Shutter Grille), ami jócskán növeli az erőforrás, ezáltal a modell hatásfokát.

Az új belső dizájnt vízszintes rétegek határozzák meg, ezáltal szélesebbnek, tágasabbnak érződik a páratlan erőt sugározó modell. A műszerfalról két darab 7″-os digitális kijelző tekint vissza a vezetőre, ehhez társulnak a logikusan elrendezett kezelőszervek, közöttük a légkondicionáló leegyszerűsített kezelőpanelje, amelyet a központi érintőképernyő alatt helyzetek el a Honda mérnökei.

Kategóriaelső használati érték és új, hétüléses kivitel

A vadonatúj CR-V méretesebb, mint a kifutó generáció, és a hosszabb tengelytávnak, illetve a szélesebb kialakításnak köszönhetően nagyobb helykínálattal is kecsegtet. A kategóriaelső helykihasználásból fakadóan minden utas kényelmesebben utazhat, és a szélesebb, mélyebb csomagtartó is több poggyászt nyel el. Méretnövekedésének és új, két helyzetben rögzíthető, sík padlójának köszönhetően ezentúl még nagyobb tárgyak szállíthatók a CR-V-ben, és az ötödik ajtó nyitásával-zárásával sem kell bíbelődnie a tulajdonosnak, hiszen motoros mozgatású (Hands-Free Action Power Tailgate).

Az elmés, innovatív megoldások jelentősen megkönnyítik a CR-V mindennapos használatát. A csomagtérajtó nyitási magassága például programozható, így az alacsonyabb garázsok plafonjának sem ütközik neki, a középkonzolon kialakított tárolórekesz pedig háromféle módon is használható. További újítás, hogy a 60/40 arányban osztott hátsó üléstámla egyetlen mozdulattal síkba dönthető, tehát könnyebbé vált a csomagok bepakolása.

A modell történetében először hétszemélyes utastérrel is kapható lesz a Honda CR-V. Itt szintén tetten érhető a Honda szakembereinek innovatív gondolkodása, hiszen a harmadik sor is kivételesen nagy lábtérrel és magasra helyezett ülőlapokkal kényezteti az utasokat, s mivel a háttámla akár 101 fokos szögbe is állítható, a hosszú utak is komfortosan telhetnek. A harmadik sor megközelíthetőség szempontjából is kategóriájának legjobbja, tudniillik széles nyíláson át szállhatnak be az itt utazók, és nem is kell magasra lépniük ahhoz, hogy bejussanak.

Az új motorok lenyűgöző hatékonyságot és vezetési élményt garantálnak

Az új CR-V az első európai Honda szabadidő-autó, amihez hibrid hajtásláncot kínál a márka. Ez a modellváltozat a Honda által fejlesztett Intelligent Multi Mode Drive (i-MMD) rendszerre épül, ami egy Atkinson-ciklusú, kétliteres, benzines erőforrást és két villanymotort foglal magában. Az i-MMD nélkülözi a hagyományos váltót, a nyomatékot fix áttételű erőátvitel továbbítja a kerekekre, egyedülállóan kifinomult és egyenletes nyomatékleadással segítve a kényelmes, biztonságos közlekedést.

Az 1,5 literes, benzines VTEC TURBO motort elismerésre méltó csúcsteljesítmény és kategóriaelső üzemanyag-hatékonyság jellemzi, erejét hatfokozatú manuális váltó vagy extraként rendelhető, lineáris karakterisztikát biztosító CVT egység továbbíthatja a kerekekre.

A benzines és a hibrid kivitel alapváltozata egyaránt elsőkerék-hajtású, de mindkettő megrendelhető a Honda legújabb összkerekes hajtásláncával. A Real Time AWD névre keresztelt, intelligens vezérlőegységgel (Intelligent Control System™) irányított rendszer valódi, komoly terepképességekkel ruházza fel a CR-V-t, különösképpen, hogy a szabad hasmagasság 38 mm-rel megnövekedett; a benzines, összkerekes CR-V szabad hasmagassága 208 mm.

Az új Honda CR-V első, 1.5 VTEC TURBO motorral felszerelt példányai 2018 őszén érkeznek a kereskedésekbe, míg a hibrid 2019 elejére várható.

88. Genfi Autószalon: új Lexus UX

Fellebbent a lepel a nagy várakozással övezett Lexus UX városi kompakt crossoverről: a környezetbarát hibrid modelljeiről ismert japán prémium márka közzétette az első hivatalos fotót és videót az autóról, amelynek világpremierje március 6-án lesz a 2018-as Genfi Autószalonon.

A Lexus ismét felkavarta az állóvizet, amikor bejelentette, hogy a már 2016-ban, a Párizsi Autószalonon történt bemutatását követően óriási lelkesedést kiváltó UX koncepcióautóból sorozatgyártott változat készül, amelyet a jövőhéten kezdődő 2018-as Genfi Autószalonon láthat majd először élőben a nagyközönség.

Az első vizuális anyagokon jól kivehető az UX merész, SUV-stílusú dizájnja (amely szinte teljes mértékben megőrizte a tanulmányautó bátor, futurisztikus vonalvezetését) és a karosszéria erőt sugalló, ‘sűrített’ hangulata. Az autó crossoveres jellegét hatásosan hangsúlyozzák ki az erőteljes sárvédő-szélesítések és a magas övvonal, ám a lemezek alatt egy olyan új padlólemez rejtőzik, ami kivételes szerkezeti szilárdságával és alacsony tömegközéppontjával egy ferdehátú modell élvezetes vezetési élményét nyújtja.

Az utastér tágas és hívogató, a cockpit pedig megnyugtatóan öleli körül a vezetőt, aki magasan ül, és jól rálát a forgalomra. Merész dizájnjával, hibátlan kézműves kidolgozásával és képzeletgazdag technológiájával az UX kifejezetten vonzó autó, ami új szegmensbe nyit kaput a luxusmárkának.

LEGFRISSEBB

Skyscraper: James Hetfield Buick Skylarkja igazi kuriózum a Petersen Automotive Museum...

0
Los Angelesben, a Petersen Automotive Museum-ban sok egyéb mellett az egyik kiemelt kedvencünk volt James Hetfield, a Metallica frontemberének custom Skylark modellje, amely a...

TESZTJEINK