Főoldal Blog Oldal: 345

[TESZT] BMW i3 94 Ah – persze, hogy csak szeretni lehet

Kifejezetten vártuk, hogy a hagyományos, illetve a hatótávnövelő benzinmotorral szerelt BMW i3 verziók mellett a 94 Ah-s akkumulátorcsomaggal felvértezett modellt is kipróbálhassuk. Kár, hogy végig fagypont alatt volt a hőmérséklet a tesztelés folyamán.

Korábban tehát több ízben írtunk már a BMW i3-ról, annak minden praktikumát a középpontba helyezve. Nyilván sok mindenbe nem lehet belekötni, ugyanis erőteljesen érződik az i3 esetében is a prémium jelenléte – mint ahogyan az már-már kötelező a bajor márka bármely képviselőjénél.

Egy kevés visszatekintés

2011 tekinthető az igazi mérföldkőnek, ugyanis ebben az évben mutatkozott be a Genfi Autószalon keretein belül a BMW i3 koncepciója, az a számtalan egyediséget felhalmozó MCV, amely már akkor is magára vonta az egész világ szaksajtójának figyelmét, s fokozott érdeklődésre tartott számot.

Mindenki várta tehát a debütálás, a gyakorlati hozzáférhetőség pillanatát, mely el is jött hamarosan: a BMW i3 mára sorozatgyártásban készül, 2013 óta találkozhatunk mind több modellel a nemzetközi utakon.

Hasonlóképp Magyarországon is, hiszen a BMW hazánkban is bevezette a kompakt teljesen elektromos hajtású városi autó forgalmazását. Nagy dolognak tekinthető ez, hiszen viszonylag kevés helyszínen hivatalos a jelenlét, főként a közép-kelet európai régióban.

Mivel a Napimagazin.hu, s az összes hozzá tartozó portál, így az Autóaddikt.hu, a Techaddikt.hu, valamint a Szépségnapló.hu is elkötelezett híve a környezetbarát megoldásoknak, külön örömként volt jelen, amikor a BMW i3 először vendégeskedett szerkesztőségünknél tesztre. Természetesen most is úgy döntöttünk, a tesztidőszak minden napját az autó kivesézésével töltjük, prioritást élvezve – nézzük is a részleteket!

Hatékonyság az elsődleges szempont

A BMW i3 alapvetően két fő részegységre, egy Drive (padlólemez, hajtáslánc), valamint egy Life (váz, utastér) modulra osztható. A padlólemez nagy része alumíniumból, és annak ötvözeteiből épül fel, míg a karosszéria speciális, pillekönnyű és rugalmas, kisebb külső behatásoknak is ellenálló műanyagból épül fel, valamint a kocsiszekrény váza karbonszálas technológiával készül. Gyakorlatban mindez akár azt is jelentheti, hogy a korróziót nyugodt szívvel elfelejthetjük, legalábbis, ami a kocsiszekrényt illeti.

Robosztus karosszériájának köszönhetően a BMW i3-nál sikerült kiiktatni a B oszlopokat, így köhetett létre az exhibicionista külsőt még inkább megfejelő egymással szemben nyíló ajtópár, melyből a hátsót kizárólag akkor lehet nyitni-zárni, ha az első ajtó is nyitott állapotban van. A hátrafelé nyílásnak (hátul) leginkább a ki- és beszállásnál van gyakorlati haszna, ugyanakkor rendkívül mutatós is egyben, ahogy van.

Természetesen a BMW stílusjegyei felfedezhetőek a BMW i3 modellnél: az orr rész a tradicionális osztott hűtőmaszk-fazont követi, morcos tekintetet kölcsönözve a vékonyra húzott első lámpatokozások által; a hangsúlyos lökhárítóelem felülete pedig az egyénként kockaformának ad némi lágyítást. A tesztmodell kettős színkombinációjának megfelelően a motortér már sötét árnyalatban pompázik, harmonizálva az ablakok, valamint a hátsó ajtóelem színével.

Mivel a legfőbb szempontok egyike a BMW i3 esetében a minimális gördülési ellenállás, ezért a 19 colos (!) felnikre mindössze 15.5 (elöl), illetve 17.5 centiméter vastagságú (hátul) gumiabroncsok kerültek. A keréktárcsák mintázata is alapvetően az optimalizált légellenállásra lett fejlesztve, emellett mutatósak, hívogatják a tekintetet kétségtelenül.

Megérint a BMW-érzés: hiába más, mégis ugyanaz

Aszimmetrikusak az oldalajtók, fókuszban a vezetőállással, míg a hátsók nagyjából fél hosszt jelentenek az elsőkéhez viszonyítva. Ennek ellenére a szélesre tárhatóságnak köszönhetően nincs különösebb probléma az enteriőrbe jutással, az onnan kiszállással – megszokás kérdése.

Tetszetős a far kialakítása is, remekbeszabottan harmonizálnak környezetükkel a hátsó helyzetjelzők, amelyek tulajdonképp a csomagtérajtó felületébe lettek integrálva kettő LED csík személyében. Ez ismételten a Cw-értéknek kedvez, hiszen újfent sikerült elhagyni egy szinteltérést, fals áramlást eredményező réseket, illesztéseket; a hátsó lökhárítóelemnél kialakított bal- és jobb oldali lezárások is szintén ezt a célt szolgálják, mellette pedig rendkívül illusztris megjelenést eredményeznek a BMW i3-nak.

Az autóiparban is természetesen az újrahasznosításé a jövő

Milyennek kell lennie egy belevaló prémium villanyautó belsejének? Bőrkárpit, krómberakások elfelejtve (persze a bőrrel kapcsolatos kijelentés nem valós teljes egészében, részletek lejjebb), azokban semmi környezettudatosság nincsen.

Sokkal inkább hirdeti a fenntartható jövőt az újrahasznosított anyagok alkalmazása, PET alappal, a műanyagok alapja túlnyomórészt rostmályva, az ülések kárpitozásában jelentős mennyiségű, nyáron és télen is optimális komfortot (hűtő- és melegítő hatással bíró) gyapjú leledzik, a kis arányban fellelhető bőr alapanyag pedig olívalevél-kivonattal lett kezelve. A tesztautó a legmagasabb felszereltségével érkezett hozzánk, melynek szerves része a valódi, 100 százalékos eukaliptusz alapú faberakás a cockpiten – fentiek összessége (kialakítások, színvariációk) eddig talán sosem látott és érzett beltér-hangulatot ébreszt a BMW i3-ban utazókban.

Mindazonáltal az ülések kényelmesek, megmunkálásuk ergonomikus, az ülő- és hátlapok széltében és hosszában is megfelelő tartást biztosítanak, nem érződik, hogy a technológiába fordított költségvetés már kihatással van a belső minőségi megvalósításokra. A hátsó traktus is megfelelő, itt kettő átlagos felnőtt utas foglalhat helyet kompromisszumoktól mentesen, a láb- és térdtér megfelelő (2570 milliméter tengelytáv), a kilátás mind elöl, mind pedig hátul kellemes.

A BMW i3 vezethetősége szimpla, persze nyilvánvalóan megszokást igényel a kormányoszlop jobb oldalára helyezett egyfokozatú irányváltó kapcsolójának kezelése. Egyébként a fő kezelőegységek mind kézre esnek, az utazással kapcsolatos információk – mint például a még megtehető kilométerek száma, az akkumulátorok töltöttség-visszajelzője egyebek mellett – jól leolvashatók menet közben is. Az autó viselkedését teljesen testre szabhatjuk, beleértve az extra költséghatékony vezetési stílust is, ugyanis az ECO PRO profil második fokozata az amúgy sem elhanyagolható, teljesen feltöltött állapotban kiírt ~160 kilométeres hatótávot még növeli jócskán.

Különlegessége maga az egyediség

Központi kijelző kapcsán sincs oka szégyenkezni a BMW i3-nak, ugyanis a kedvező méret és tükröződésmentes bevonatot kapott LCD panel kismilliónyi információval látja el az utazókat.

A hagyományosan kijelzett adatokon kívül (erőátvitel eloszlása, fékezési energiából visszanyert plusz, a töltéssel kapcsolatos infók, stb.) a navigációs rendszer is teljes összhangban van a fedélzeti computer által kiszámított értékekkel – a megtervezett útvonalhoz tippeket kapunk, mely irányokba célszerű haladnunk, figyelembe véve a terepkörülményeket (kevesebb emelkedő nagyobb hatótávot eredményez például), a leginkább célravezető és rövid útvonalat kiszámítva. Úgy, hogy idő tekintetében sem járunk rosszul.

Folyadékhűtéses, 360 Voltos DC szinkronmotor dolgozik a BMW i3 farában, az alapból 260 literes, viszont 1100 literesre bővíthető csomagtér alatt – természetes, hogy stílszerűen a BMW i3 is hátsókerékhajtással bír. A tisztán elektromos hajtásláncba iktatott, mindössze 50 kilogrammot nyomó egység 170 lóerő (125 kW) leadására képes, a forgatónyomaték csúcsa 250 Newtonméter, mely kezdettől rendelkezésre áll. A hajtásért egy 230 kilogramm súlyú, 8 modulos, modulonként 12 cellás, 355 Voltos, 94 Ah-s 21.6 kWh-s akkumulátor egység felel, mely automatikus hűtést és fűtést is kap, figyelembe véve a pillanatnyi külső- és üzemi hőmérsékletet. Gyakorlatban ez annyit jelent, hogy a BMW i3 akkumulátorainak kapacitása mindegyik évszakban hozzávetőlegesen ugyanakkora marad, így nem érzünk jelentős eltéréseket a nyári vagy téli üzemeltetésben. Leegyszerűsítve: nagyjából hasonló hatótávval autózhatunk bárhol, bármikor, bármilyen körülmények között.

Ugyanakkor azért lehetett érezni némi különbséget – volt, van viszonyítási alapunk. A korábban tesztelt 60 Ah-s akkuval szerelt verziót anno nyáridőben hajtottuk, úgy 150 kilométer tisztán megtehető hatótávval. Most, a 96 Ah-s verzió tesztidőszaka sajnos (vagy nem sajnos) a legzordabb téli időszakra esett, bőven fagypont alatt (a leghidegebb tesztnapon -11 fokot mutatott az autó külső hőmérője). Úgy, hogy szinte minden lehetséges fogyasztót bekapcsoltunk, a hatótáv teljes feltöltés után 187 kilométert tett ki a fedélzeti computer szerint, és nagyjából 120-at autóztunk teljes terheléssel, egyhuzamban, vegyes útviszonyok és körülmények közt. Parkolás előtt visszakapcsoltunk mindent alapállásba, így máris 79 kilométer maradt, ami – ha összevetjük az előző értékekkel – nem rossz eredmény. Így számításaink szerint melegebb, jobb időben egész biztos, hogy 200 kilométer felett is megtehetők a távok a BMW i3 96 Ah-s variációjával, persze úgy, hogy a klíma használatát minimálisra csökkentjük. Mindenképp nekifutunk a tesztelésnek majd pár hónap múlva is, amikor már barátságosabb lesz az időjárás.

Kétféle módon tölthetjük fel a BMW i3 akkumulátoregységét: a mellékelt töltővel, mondjuk otthon, valamint a szériafelszereltséghez tartozó töltőkábellel. Utóbbi esetében 16 Amper a maximum, a töltés 1 fázisú, 3.7 kWh. Így körülbelül 6-8 óra alatt érhető el a teljes töltöttség, viszont jelentősen gyorsítható a folyamat, amennyiben beszerezzük az opcionális AC töltóegységet (4.6, valamint 7.4 kW).

Akkumulátor-töltési procedúra: nem túl bonyolult, adja magát a feladat

Amennyiben előre betervezzük a BMW i3 töltését, úgy az intelligens központi rendszer segítségével akár be is állíthatjuk előre az időpontot (segítséget nyújthat a gyári okostelefonos applikáció is ebben) napra, napszakra pontosan. Ezt gyakorlatban is sikerült kipróbálnunk, egyetlen éjszaka leforgása alatt az otthoni hálózatot használva, este 22:30-as starttal reggel 7:00-ás befejezéssel (némi ráhagyással) el is értük a teljes töltöttségi szintet.

Mivel Magyarországon jelenleg CHAdeMO szabványú gyorstöltő oszlopok érhetőek csak el, egyelőre sajnos nincs lehetőség a BMW i3, illetve az i széria nyilvános gyorstöltésére, mivel EU Typ2 Combo aljzatot kapnak e modellek. Egyelőre kérdéses, mikor változik a helyzet, addig is marad az ELMŰ által telepített kútoszlop-hálózat, lassú töltéssel. Átalakító adapter létezéséről sem tudunk egyelőre.

Hatékony a BMW i3? Kifogástalanul, hiszen a gyár által előirányzott normát szinte maradéktalanul hozta. Az igen erős rekuperációnak köszönhetően a motorfékezések által visszanyert energia ténylegesen kihatással van a megtehető távolságra, a kilométerek száma sokkal inkább növekedik, mintsem fogy. Persze ez nagyban függ a vezetési stílustól, a forgalomtól, a domborzati viszonyoktól és még számos egyébtől, de az egyértelmű, hogy az eddigiekkel összehasonlítva a BMW i3 tudta tartani leginkább az ígért hatótávolság mértékét.

Pár sorral feljebb említettük a motorfék hatékonyságát: a tesztnapok alatt szinte a fékpedált fizikailag nem is nagyon kellett használnunk, és ez nem vicc: a „gázról” lelépve intenzív fékhatás kezdődik, gyakorlatilag ezzel az autó pillanatok alatt nullára lassítható. Tegyük hozzá azért, hogy biztonságosan, ugyanis minden egyes motorfék-használatnál a féklámpa automatikusan kigyullad, elkerülve az esetleges kellemetlenségeket.

Nézzük, mennyit fogyaszt – áramból

Furcsa, de a BMW i3 esetében is beszélnünk kell a fogyasztásról, az átlagfogyasztásról. Nyilván nem literekben és üzemanyagfajta megjelöléssel, hanem kilowattórában – a tesztelés során vegyes felhasználási körülmények közt, alapvetően városi közlekedéssel 14.2 kWh volt a maximum 100 kilométerre átlagolva, ez 1.3 kWh többletet jelent a gyárilag megállapított vegyes ciklusú 12.9 kWh-hoz képest. Az átlagfogyasztás vegyes használattal viszont alulmúlta a gyárilag megállapított értéket, 10.6 kWh lett 100 kilométerre átlagolva, sok folyamatos, 50-60, illetve 70 kilométer/órás szakasszal.

 

Ahogyan egyetlen EV autó, úgy a BMW i3 sem szereti az országúti közlekedést, ilyen esetben a legóvatosabb kezeléssel is gyors iramban fogyatkoznak a kilométerek. Segítség lehet a visszafogott vezetési stílus megtartásához az ECO PRO, vagy ECO PRO PLUS fokozat, itt 90 kilométer/órában limitál a rendszer, illetve a legtöbb fogyasztó letiltásra kerül.

Amenyiben úgy éreznénk, hogy a tisztán elektromos hajtás kevés lenne, alapvetően a hatótáv terén megkötendő kompromisszumok megkötése végett, úgy választhatjuk a BMW i3 REX (Range Extender – hatótávnövelő) verzióját is. Ebben az esetben az autóba bekerül egy parányi, 0.6 literes kéthengeres benzinmotor, mely 38 lóerő leadásra képes, melyhez egy 9 literes üzemanyagtank is tartozik. A benzines közbeiktatásával nyerhetünk pluszban úgy 150 kilométert, nagy segítség lehet olyan esetekben, amikor elfeledkezünk netán az elektromos hatótávról, és megtörténik a baj: menet közben merül le az akkumulátor csomag. A benzinmotor-üzemanyagtank páros 120 kilogrammal növeli a BMW i3 gyári 1195 kilogrammos száraz tömegét, s hozzávetőlegesen 10-15 kilométerrel rövidíti meg az elektromos profilú hatótávot.

Mennyiért?

A tesztben szereplő BMW i3 16 590 200 forintért vihető haza (felszereltségfüggő), az induló bruttó ár 12 264 000 forint.

2016 BMW i3 94 Ah specifikációk

Motor

Motortípus: 360 V DC szinkronmotor, folyadékhűtéssel

Lökettérfogat: –

Maximális teljesítmény: 170 LE @ 4800 ford./perc

Maximális forgatónyomaték: 250 Nm @ 0-4800 ford./perc

Erőátvitel: hátsókerékhajtás, 1 fokozatú irányváltó

Méretek, egyéb műszaki adatok

Hossz: 3999 mm

Szélesség: 1775 mm

Magasság: 1578 mm

Tengelytáv: 2570 mm

Első gumik mérete: 155/70 R19

Hátsó gumik mérete: 175/60 R19

Tömeg, üresen: 1195 kg

Megengedett össztömeg: 1620 kg

Csomagtartó mérete: 260 liter, 1100 literig bővíthető

Üzemanyagtartály mérete: –

Menetteljesítmények

Végsebesség: 150 km/h

Gyorsulás 0-ról 100-ra: 7.2 s (gyári), 7.3 s (saját mérés)

Fogyasztási adatok

Saját, mért eredmény (átlagos használattal)

Vegyes: 10.6 kWh/100 km

Gyárilag mért eredmények

Vegyes: 12.9 kWh/100km

CO2 kibocsátás: 0 g/km

Bővebb információ a BMW hazai honlapján, IDE kattintva.

Még több fotó: Autóaddikt Facebook oldal

A cikkhez tartozó fényképeket Canon technikával készítettük.
Együttműködő partnereink: ASUS, Acer Hungary, Sony, KonzolvilágEPSON, QNAP, AOC, PhilipsMyActionCam, Canon, Camera Kft.
Utómunka hardver: ASUS, Acer, Gigabyte

Három Ford GT-vel veresenyez a Ford Chip Ganassi Racing Sebringen

A Ford Chip Ganassi Racing három Ford GT-vel száll versenybe március 18-án a Sebring 12 órás futamon, hogy a csapat kilenc hónapon belül besöpörhesse a világ három leghíresebb hosszútávú autóversenyének trófeáit.

Jó esély kínálkozik arra, hogy folytatódhat az a lendület, amellyel a pilóták és szerelőik megnyerték a Daytona Rolex 24 órás futamot, és ami a Le Mans 24 órás versenyen is röpítette őket.

“Szerettük volna, ha a Daytona Rolex 24 órás futamon versenyző mind a négy autónkat csatasorba állíthatjuk, de a WEC gépeinket már felkészítettük a monzai tesztre és a Silverstone-i első futamra” – mondta el Dave Pericak, a Ford Performance globális igazgatója.

Ahogy a Rolex 24-en, Stefan Mücke, Olivier Pla és Billy Johnson most is a 68-as rajtszámú Ford GT-vel állnak rajthoz, így három autóra bővül a 66-os és 67-es rajtszámú gépekből álló IMSA WeatherTech flotta. Sébastien Bourdais továbbra is a 66-os autót vezeti Joey Handdel és Dirk Müllerrel, Scott Dixon pedig újra Ryan Briscoe és Richard Westbrook társaként autózik a 67-es rajtszámú Ford GT-ben.

Pla, Mücke és Johnson – akik most csatlakoznak a FIA Hosszútávú Világbajnokság idei első futamának állandó versenyzőihez – Monzában kezdik a FIA WEC szezont a versenysorozat The Prologe nevű hivatalos tesztjén, méghozzá még ezen a héten a Sebring 12 órás futam után; a bajnokság első megmérettetése áprilisban lesz Silvestone-ban.

A szezon során Mücke és Pla autóját kezelő WEC-személyzet Sebringben a 68-as rajtszámú Ford GT-ért felel.

“A közös munka remek lehetőséget jelent WEC és IMSA csapataink számára, hiszen az adatok közvetlen cseréje nagyon fontos dolog” – vélekedett Chip Ganassi, a Ford Chip Ganassi Racing tulajdonosa. “Nincs túl sok lehetőségünk arra, hogy együtt legyünk, így ha mégis összejön a dolog, mindig megpróbáljuk kihasználni az alkalmat. Arról nem is beszélve, hogy mindannyiunk számára izgalmas esemény, hogy újabb autót nevezhetünk be egy ilyen legendás eseményre, mint a sebringi futam.”

A Ford Chip Ganassi Racing történelmi győzelmet aratott a 2016-os Le Mans 24 órás verseny GTE Pro kategóriájában, idén pedig a Daytona Rolex 24 órás futamon is első helyezést szerzett a GTLM osztályban.

Sportos és elegáns tavaszváró: itt az új Audi A5 és S5 Cabriolet

Az új Audi A5 Cabrio megjelenésével immár teljes az A5 család második nemzedéke. A nyitott középkategóriájú modellben akár négy személy is élvezheti az autózás intenzív élményét. Az Audi S5 Cabrio számára – 354 lóerővel és 500 newtonméter forgatónyomatékkal – új, hathengeres turbófeltöltésű motor gondoskodik csúcsszínvonalú menetteljesítményekről.

Az új Audi A5 Cabrio dizájnjának megalkotásakor a Coupé karcsú formáit vették alapul az Audi formatervezői. A hátsó ablak laposabb állásával erősíti e sportos fellépést, akárcsak a karosszéria rövid túlnyúlásai és a jellegzetes powerdome domborulattal kiformált, hosszú, egészen a sárvédőkbe nyúló motorházfedél. Az új Audi A5 Cabrio 4673 milliméteres hosszúsága 47 milliméterrel haladja elődjéét. A 14 milliméterrel megnyújtott tengelytávval és a kompakt konstrukciójú ülésekkel összességében jóval nagyobb hely áll a vezető és utasai rendelkezésére.

A klasszikus stílusú vászontető tökéletesen illeszkedik az atletikus formavilágba, és hatékony szigetelésének köszönhetően kiváló aeroakusztikai tulajdonságai vannak. Új komfortnyitási funkciója nagyban megkönnyíti a – szériafelszereltséget bővítő – akusztikai vászontető kezelését: elegendő röviden meghúzni a kapcsolót, és a tető – 15 illetve 18 másodperc alatt – teljesen automatikusan nyílik és záródik, 50 kilométer/óra tempóig akár menet közben is.

Menetdinamikai képességei terén az új A5 Cabrio sportosan agilis menettulajdonságokkal bizonyul meggyőzőnek. A mérnökök további 40 százalékkal növelték az előd eleve tekintélyes torziós merevségét, az Audi A5 Cabrio karosszériaszerkezete ezzel a legszilárdabb a vetélytársak körében. Az új generáció – kiviteltől függően – akár 40 kilogrammal is könnyebb lehet a korábbinál. Az első kerekeknél továbbfejlesztett ötkaros felfüggesztéseket alkalmaztak a tervezők, hátul pedig ugyancsak ötkaros konstrukció váltja fel az előd trapézkaros rendszerét. Extrafelszerelésként adaptív lengéscsillapítók is rendelhetők, amelyek a dinamikus és kényelmes vezetés élményét kínálva a szériafelszereltséget bővítő Audi drive select menetdinamikai szabályozórendszer részeként működnek. Az új fejlesztésű elektromechanikus szervokormány pontos visszajelzésekkel és még precízebb irányíthatósággal szolgál. Kívánságra a dinamikus kormányzás is rendelkezésre áll, amely a pillanatnyi sebesség és bekormányzási szög szerint változtatja áttételét.

A motorpalettán eleinte három erőforrás sorakozik: egy 2.0 TFSI (185 kW/252 LE), egy 2.0 TDI (140 kW/190 LE) és egy 3.0 TDI (160 kW/218 LE). A piaci bevezetést követően, a későbbiekben egy 2.0 TFSI (140 kW/190 LE) és egy 3.0 TDI (210 kW/286 LE) egészíti majd ki a választékot. Az elődmodellhez képest a motorok teljesítménye akár 17 százalékkal is növekedett, miközben üzemanyag-fogyasztásukat csökkentették a tervezők.

Az új A5 Cabrio alapkivitelben elsőkerék-hajtással készül, opcióként pedig a quattro összkerékhajtás ultra technikájú, illetve állandó változatával is kapható. Utóbbi a 210 kilowattos (286 LE) 3.0 TDI esetében széria, akárcsak az S5 Cabrio sportos csúcsmodellben, amelynek feltöltött, hathengeres aggregátja 2995 köbcentiméter összlökettérfogatából 260 kW (354 LE) teljesítményt produkál, azaz 15 kilowattal (21 LE) többet, mint elődje. A 0 – 100 kilométer/órás sprint itt mindössze 5,1 másodpercet igényel, a végsebességet pedig 250 kilométer/óránál határolja az elektronika.

Az új A5/S5 Cabrio fedélzetén széles körű infotainment-kínálat fogadja a vezetőt. Az Audi connect nagysebességű LTE-modul segítségével hozza el a márka online-szolgáltatásait a fedélzetre, köztük a Google Earth és a Google Street View képeivel, közlekedési, utazási és parkolóhely-információkkal, illetve Twitter-eléréssel. Az utasok WLAN-hotspot segítségével szörfözhetnek mobil külső eszközeikkel a világhálón. A beépített SIM-kártyának köszönhetően a connect-szolgáltatások rögzített díjas adatforgalma három évig ingyenes, az európai roaminggal együtt. Ezen szolgáltatás Németországban, valamint egyes európai országokban érhető el, de Magyarországon jelenleg nem. Az Audi MMI connect App használatával a vezető a távolból hívhatja le okostelefonjára a jármű egyes állapotjelzőit, illetve pillanatnyi parkolási pozícióját, vagy éppen nyithatja és zárhatja az autót. Bizonyos tartalmak – mint például navigációs, telefon- vagy zenei adatfájlok – az Apple Car Play és az Android Auto segítségével egyszerűen továbbíthatók a fedélzeti MMI-rendszerre. Utóbbi kezelése könnyű és logikus, elsősorban a természetes hangvezérlésnek, a szabadszöveges keresőnek és a multifunkciós kormánykeréknek köszönhetően. A középkonzolon kialakított érintőfelületen (touchpad) a vezető egyszerűen görgethet (scroll), nagyíthat (zoom), illetve vihet be különböző írásjeleket. A vezető és utasa számára egyaránt az alapkivitelhez tartozó biztonságiöv-mikrofon szolgál nyitott tető mellett is jobb hangminőséggel.

Akár harminc – csúcsérték e piaci szegmensben – vezetői segédrendszer növelheti a biztonságot, a kényelmet és a gazdaságosságot. Az A5/S5 Cabrio emellett az első Car-to-X technikákat is kínálja, a kollektív intelligencia részeként jelenti mobiltelefon-hálózaton keresztül az érzékelt sebességkorlátozásokat és veszélyes helyeket – például meghibásodott jármű vagy síkos útfelület – a felhőtechnológia megfelelő szervere felé. Ez az adatok összegyűjtését és feldolgozását követően a többi Audi-vezetőt is tájékoztatja.

Nagyban fokozza a funkcionalitást az automatikus nyitású csomagtérfedél, amely már alapkivitelben a rádióhullámú távirányítású kulccsal vagy a vezető ajtajának gombjával működtetve teszi szabaddá a 380 literes csomagtartót. Nyitott vászontető mellett a csomagtér 320 literes, ami a legjobb értéknek számít e piaci szegmensben. Kívánságra az Audi mozdulatvezérlésű csomagtérfedelet is kínál, amely ekkor a megfelelő lábmozdulatokra tárul fel. Mindezeken túl számos további high-end technika is rendelkezésre áll, köztük a Head-up kijelző, a térhangzású Bang & Olufsen Sound System, az ülés-masszázsfunkció, valamint a dinamikus első és hátsó irányjelzőkkel kiegészített Matrix-LED fényszórók.

Az új Audi A5 és S5 Cabrio 2017 márciusban érkezik az európai márkakereskedésekbe.

MINI LIVING installáció az idei Salon del Mobile kiállításon

A MINI az idei, 2017-es Salone del Mobile kiállításon a harmadik MINI LIVING installációról is lerántja a leplet, a lehető legkisebb alapterületű élettér környezettudatos vízióját állítva a középpontba.

A MINI a New York-i székhelyű SO-IL dizájncsapat kreatív építészeivel karöltve készítette el az egyedülálló MINI LIVING installáció-sorozat soron következő, harmadik nagyvárosi vízióját, amelyet az idei Salone del Mobile kiállítás egyik legextrémebb alkotásaként lepleznek le 2017. április 4-én. A MINI LIVING – Breathe (Lélegezz!) az erőforrás- és környezettudatos nagyvárosi ingatlanok jövőbe mutató perspektívája, amely a lehető legkisebb alapterületű garzonlakás élhető határait feszegeti. Az ötletes megoldásokban bővelkedő installáció alapjaiban kérdőjelezi meg a metropoliszok hétköznapi élettereinek hagyományos szerkezeti koncepcióját, miközben bemutatja, hogy a kreatív építészet miként küzdheti le az egyre zsugorodó nagyvárosi területek és az egyre szűkösebb erőforrások égető problémáit.

A brit prémiummárka „kreatív helykihasználásra” és „minimális alapterületre” építő filozófiája a harmadik MINI LIVING installációban is főszerephez jut, a mindössze öt méter széles és tíz méter magas alkotás ugyanis egyszerre három embernek kínál élhető területet. A MINI LIVING – Breathe (Lélegezz!) középpontjában az átfogó környezettudatosság áll, hiszen a koncepció önálló, aktív ökoszisztémája az élethez nélkülözhetetlen víz, levegő és fény természetes, intelligens felhasználási lehetőségét teremti meg. Az installáció átlátszó, rugalmas külső borítása kiszűri a káros anyagokat a levegőből, miközben a teljes életteret természetes fényárba öltözteti. A pihentető környezet felett oxigén-termelő növényekkel dúsított tetőkert kapott helyet, amely javítja a levegő minőségét és természetes atmoszférát varázsol a belső térbe. A minimális alapterületű alkotás tetőszerkezetét úgy tervezték meg, hogy összegyűjtse az esővizet, amelyet a lakók később hasznosíthatnak. Az installáció váza környezetbarát és újrafelhasznált anyagokból készült, amely új alternatívákat nyit meg az erőforrás-tudatos építészetben.

A MINI 2016-ban hívta életre a MINI LIVING installáció-sorozatot, amely kreatív, újító ötletekben gazdag építészeti megoldásokkal kíván választ adni a nagyvárosi életterek jövőbeni kérdéseire. A Milánóban bemutatott MINI LIVING – Do Disturb (Döntsd le a nagyvárosok korlátait!) és a London Design Fesztiválon leleplezett MINI LIVING – Forests (Rengetegek) installációk után a MINI LIVING – Breathe (Lélegezz!) a harmadik innovatív alkotásként lát napvilágot, amelynek jövőbe mutató koncepcióját a 2017. április 4-9. között nyitva álló Salone del Mobile kiállításon minden látogató átélheti.

87. Genfi Nemzetközi Autószalon: a Seat Ibiza új generációjának premierje

Mindig az autóipar jelentős eseményének számít a Genfi Autószalon, a 2017-es azonban feltétlen különleges a Seat számára. Mindenekelőtt azért, mert itt mutatkozik be a Seat Ibiza immár ötödik generációja, így a stand középpontjában a márka legnagyobb darabszámban értékesített modellje áll majd, amely eddig több, mint 5,4 millió példányban talált gazdára.

„A Seat e konszolidációs és növekedési szakaszában azon dolgozunk, hogy vállalatunkat az autóipar egyik legdinamikusabb szervezetévé alakítsuk” – emelte ki Luca de Meo, a Seat, S.A. igazgatótanácsának elnöke, majd hozzátette: „Az új Seat Ibiza jelentős előrelépés a márka számára, s valóságos fordulópontot jelenthet piaci szegmensében.”

Mindezeken túl az újdonság további lépés a Seat eddigi legnagyobb termékoffenzívájában is, amely a márka első SUV-modellje, az Ateca bemutatkozásával vette kezdetét, s amelyet a felfrissített Leon követett. Most az új Ibizán a sor, hogy teljessé tegye a vállalat három fő termékpillérjének megerősítését. Továbbra is várhatók újdonságok, mint például az Arona kompakt crossover-modell. Az új Ibiza bemutatásával kereskedelmi értelemben is különleges esztendő vette kezdetét a Seat számára, eladásai 16,5 százalékos januári növekedésével ugyanis a vállalat immár az ötödik egymást követő, egyaránt az értékesítés bővülését hozó évébe léphetett.

Az év végére új termékei a márka piaci lefedettségének jelentős növelését teszi lehetővé Európa piacain. A megújult választék emellett a jelenlegi FR alternatívájaként már az Xcellence változatot is tartalmazza. Az Xcellence felszereltségi szint új vásárlókör meghódítását célozza, akik a kifinomultabb és egyéni dizájn, illetve a kényelmesebb és ötletes funkcionalitás jellemezte felszereltség együttesét keresik.
Döntő fontosságú modell

A Seat Ibiza ötödik generációját Barcelonában fejlesztették ki, és meghatározó lépés a Seat jövője felé vezető úton. Egyfelől azért, mert a Volkswagen-csoport legkorszerűbb technikájaként immár az új MQB-A0 modulrendszerű padlóvázra (Modular Quer Baukasten) épül, ami jól érzékelteti a Seat fontosságát a vállalatcsoporton belül, itt alkalmazva e műszaki alapokat első ízben ebben a piaci szegmensben. Másfelől pedig azért, mivel e modell a legfejlettebb technikák sokaságát felvonultatva kínál meggyőző dinamikát és figyelemreméltóan tágas belteret. Mindez teljes egészében új fejlesztésű autót jelent, amely mint mindig, ez alkalommal is maradéktalanul megőrizte fiatalos szellemiségét, dinamikáját, funkcionalitását és kényelmét. S tette mindezt olyan megújult, friss és sportos formavilág mentén, amely félreérthetetlenül tükrözi a SEAT génjeit, még igényesebben kiformált, izgalmasabb és áramvonalasabb külsővel hangsúlyozva egyedi felületeit.

„Az új Seat Ibiza teljes egészében a Seat dizájn-génjei jegyében született, igazán dinamikus menetteljesítményekkel szolgálva” – hangsúlyozta Dr. Matthias Rabe, a Seat kutatás-fejlesztési alelnöke. „Az új, modulrendszerű MQB-A0 padlóváz alapjain a Seat Ibiza immár a magasabb járműkategóriák technikáit kínálja, kényelme tekintetében pedig jól érzékelhetően tágasabb térkínálat és fokozott variálhatóság jellemzi.” Az elegancia és a stílus ötvözeteként e modell dinamikus karakterét sem nélkülözi. Az új Ibiza minden bizonnyal hatékonyan bővíti a Seat ügyfélkörét, illetve javítja márkaimázsát, olyan egyértelmű kvalitásaival téve még vonzóbbá, amelyeket lekerekített, erőteljes és határozott kiállást eredményező formái tesznek teljessé.

Az új Seat Ibiza kulcsfontosságú szerepe, hogy ötödik generációs modellként egyértelműen előre, a jövőbe tekintő márkaként határozza meg a spanyol gyártót. Legfőbb jellemzői a praktikum, az intelligens technikák és a színvonalas connectivity-megoldások. Az új Seat Ibiza vezetői segédrendszereinek palettája a Leon és az Ateca modellekből ismerős, e piaci kategóriában azonban egyáltalán nem megszokott technikákat – mint például a Front Assist és az adaptív sebességszabályzás (Adaptive Cruise Control) – is felsorakoztat, de vezeték nélküli telefontöltőt és GSM-jelerősítőt is kínál.

Az új Seat Ibiza emellett három extrafelszerelése, az Apple Car Play, az Android Auto és a Mirror Link révén teljes körű internet-hozzáférést is biztosíthat. Ez jól mutatja a Seat törekvését a járműbeli connectivity- és az új mobilitási megoldások fejlesztése terén célként kitűzött vezető pozícióra. Mindezen fejlett technika első ízben élvezhető 8 col képátlójú, beépített monitoron.

Az új modell választékában a Beats hangrendszere is megtalálható, amely prémium szórakoztató technikája energiával, érzelmekkel és izgalmakkal teli hangzásvilágot kínál a zene szerelmeseinek, alapjaiban változtatva meg a zenehallgatást. E technika digitális jelprocesszorral (DSP), hat prémium hangsugárzóval, egy high-end mélynyomóval és 300 watt teljesítményű, nyolccsatornás erősítővel működik.

Összességében az új Seat Ibiza a magasabb járműszegmenseket jellemző minőséget kínálva olyan ügyfélkört céloz, akik nem csupán tisztában vannak igényeikkel és fiatalos, dinamikus szellemiségűek, hanem kifinomultabb stílus mentén keresik a legfejlettebb technikákat, a mindennapok élethelyzeteire kínált egyszerű megoldásokat.

A spanyol márka valaha készült leggyorsabb utcai modelljeként az új SEAT Leon CUPRA is megtekinthető a Seat standján. Noha mindenki elsősorban 300 lóerős, 380 newtonméter maximális forgatónyomatékú motorját és 4,9 másodperc alatti 0 – 100 kilométer/órás gyorsulását méltatja majd, feltétlen említést érdemel a Leon CUPRA – az ST kombi változatában és a kettős tengelykapcsolós sebességváltóval (DSG) kínált – 4Drive Total Traction összkerékhajtása is. A teljesítmény, a forgatónyomaték és a

vonóerő-átadás e jelentős fejlesztései egyértelmű lépések a kiemelkedő menetteljesítmények szolgálatában, amelyekhez a Leon-sorozat további modelljeit jellemző, színvonalas biztonsági, connectivity- és multimédiás technika társul.
A CUPRA család legújabb, egyben legerősebb tagját kiemelkedő sportosság és dinamika, ám három karosszériaváltozatának – ötajtós, SC kupé és ST kombi – köszönhetően emellett még magasabb fokú praktikum és sokoldalúság jellemzi. Ahogy egy CUPRA mindenkor a szenvedély és az értelem legharmonikusabb összhangját kínálja, úgy a sportos dizájn, a legkorszerűbb technika, a kényelem és a kiemelkedő menetteljesítmények együttese is minden eddigit felülmúl.

A 300 lóerős Leon CUPRA mellett egy másik látványos modell is megjelenik a standon, matt szürke színben, utasterében szénszál-erősítésű műanyag (karbon) elemekkel, illetve kívül-belül esztétikus, réztónusú részletekkel. Természetesen a SEAT Leon CUPRACER Evo 17 versenygépről van szó, amely a nemzetközi TCR sorozatban áll rajthoz. A két változatban, DSG illetve szekvenciális manuális sebességváltóval készülő Leon CUPRACER Evo 17 az utcai változatéval megegyező motorral érkezik, ám ezúttal 350 lóerővel (20 lóerővel több a 2016-os változatnál) és 420 newtonméter forgatónyomatékkal.

Az új szezonra több fejlesztést is végrehajtottak a tervezők, például a fékeken (szabályzórendszerükkel együtt), de a visszajelzések és az irányíthatóság szolgálatában az ABS és az ESC rendszerét is átdolgozták. A Seat Leon CUPRACER Evo 17 elsőkerékhajtású, a VAQ elektrohidraulikus differenciálzárral, hatdugattyús féknyereggel és 378 milliméter átmérőjű tárcsával szerelt első, illetve 272 milliméteres tárcsákkal készült hátsó fékekkel. Pontosan alkalmazkodva az adott pilóta és versenypálya igényeihez a fékerő-elosztás aránya és a stabilizátor egyaránt állítható, akárcsak az első MacPherson-felfüggesztések kerékdőlése és -széttartása, illetve a hátsó többkaros konstrukciók magassága és kerékdőlése.

Legendás Ford Le Mans győzelmek, LEGO kockákból

Egy ajándék, mellyel gyermekeink is ráléphetnek az autóversenyzéshez vezető útra. Az 1966-ban és 2016-ban látványos győzelmet arató Ford GT40 és az új Ford GT versenygépek most LEGO kockákból kelnek életre.

Az új LEGO Speed Champions készletben mindkét autó megtalálható, na meg a pilóták figurái, egy kockás zászló és persze a nyertesnek járó trófea, így könnyen felidézhető a történelmi motorsport-diadal.

“A csapatomból sokan a Ford 1966-os győzelmének legendáján nőttek fel, így könnyű elképzelni az izgalmukat, amikor először láthattak neki mindezt LEGO kockákból megalkotni” – mesélte Dave Pericak, a Ford Performance globális igazgatója, majd hozzátette: “Ez a készlet igazán hatásosan adja vissza Le Mans-i történetünket, és bízom benne, hogy erősen inspirálja majd a holnap autóversenyzőit, mérnökeit és formatervezőit is.”

A Ford idén látványos győzelmet aratott Le Mans-ban, megismételve a történelmi diadalt, amikor autói 50 évvel ezelőtt mindhárom dobogós helyezést megszerezték ugyanezen a futamon. A LEGO Group szorosan együttműködött a Ford formatervező- és licenc-csapatával, hogy a lehető legrészletesebben megmintázhassa az 1966-os győztes versenyautót és az új Ford GT versenygépet.

 “Igazi jutalomjáték volt ez, bár komoly felelősséggel is járt. A Ford GT40 minden idők egyik legismertebb versenyautója, a Ford GT pedig egyszerűen hihetetlen“ – mondta el Craig Callum, a LEGO Speed Champions vezető formatervezője. “A készletet gyermekek számára terveztük, de nem feledkezhettünk meg a felnőtt rajongókról sem, akikről tudtuk, hogy szigorúan elbírálják majd e modellek hitelességét.”

Callum – aki szabadidejében egy Ford A-modell hot-roddal versenyez, és valódi autók dizájnereként kezdte szakmáját – tíz prototípus készítését is levezényelte, mielőtt megszületett a két modell végső változata, amelyek már létező LEGO kockákból készíthetők el.

Az új 2016-os Ford GT és az 1966-os Ford GT40 2017. március 1-től rendelhető meg a LEGO.com/shop honlapon 34,99 eurós ajánlott fogyasztói áron. Ugyanitt egy Ford Mustang készlet is kapható, valamint egy Ford F-150 Raptor utánfutóval és egy Ford A-modell hot-rod.

MGE: 2017-es új gépjármű forgalomba helyezések, február

Megérkeztek a legfrissebb MGE (Magyar Gépjárműimportőrök Egyesülete) adatok az idei, 2017-es újautó forgalomba helyezések kapcsán. Valamint számos adatot olvashatunk közleményükben, amelyek a nem túl távoli jövőt vetítik előre.

Kezdjük egy gyors előrejelzéssel az új személyautók és kishaszonjárművek forgalomba helyezési és kivonási statisztikáival:

2017. február Tárgyhó forgalomba helyezés piac Tárgyhó forgalomba helyezés piac változás Tárgyhó kivonás utáni piac Tárgyhó kivonás utáni piac változás Kumulált új autó forgalomba helyezés Kumulált új autó forgalomba helyezés változás Kumulált kivonás utáni piac Kumulált kivonás utáni piac változás
db % db % db % db %
Személygépjármű 8000 207 6883 23,2 14418 18,2 12516 21,1
Kishaszon jármű 1297 –       14,3 1185 –       9,5 2503 -11,4 2282 -7,5

 

2016. október Tárgyhó Tárgyhó változás Kumulált Kumulált változás
db % db %
Motorkerékpár 67 -51,4 105 -46,7
Nagyhaszon jármű 414 -3,7 703 -7,4
Autóbusz 39 -40,9 111 -9

 

(A százalékértékek a tárgyévet megelőző év azonos időszakával való összehasonlítást mutatják – forrás: DataHouse Kft.

Személyautók

A februári forgalomba helyezési eredmények annak ellenére, hogy a kemény tél nem kedvez a gépjármű értékesítésnek, jelentősen meghaladja a 2016-os értéket, ahogy az első kéthavi kumulált eredmény is. Ez azt vetíti előre, hogy a 2017. évben is folytatódik az új személygépjárművek forgalomba helyezésének növekedése és ha valamilyen jelentősebb gazdasági körülmény nem indokolja 2017-ben az új személyautó forgalomba helyezések meghaladják a százezer darabot.

A magán vásárlók visszatérése folytatódik, mégis inkább a használt autó kínálatból elégítik ki igényeiket, bár valószínűsíthető az is, hogy a céges vásárlások egy része (különösen az egy-három autós céges vásárlások) magán vásárlásnak tekinthető.   Remélhető, hogy az elektromos autókra adott kormányzati támogatás a kezdeti nehézségeket követően beindul.  Ennek közvetlen hatása inkább 2017 tavaszától fog jelentkezni.

Kishaszonjárművek

A kishaszon jármű piac enyhe visszaeséséből sem tudunk két hónap után messzemenő következéseket levonni. Annyi látszik, hogy ennek a szegmensnek a növekedési potenciálja jelenleg kisebb. Sokat javítana a helyzeten, ha a vegyeshasználatú kishaszonjármű ismét visszakerülhetne a palettára. E mellett ez a kategória nagymértékben támogatná a kis-, és középvállalatokat, ami a kormányzat deklarált célja is.

Nagyhaszonjárművek

A nagyhaszon járműveknél a visszaesés minimális.  Nyilvánvaló, hogy a kedvezőtlen időjárás késlelteti az átadásokat, másrészt egyes nagy flotta tulajdonosok némileg növelték a flottacserék idő intervallumát, ami kisebb csúszást okoz a forgalmazásban.

Autóbuszok

Az autóbusz piac igen kis mérete miatt tud jelentős havi eltéréseket mutatni, itt az a fontos, hogy éves szinten növekedést lássunk, mivel a buszpark nagyon öreg és így lecserélésre szorul. Fontosnak tartjuk, hogy az emberek szállítását szolgáló buszpark jelentősen megfiatalodjon és korszerűbb legyen.

Motorkerékpárok

A piac továbbra is igen gyenge, ennek a járműfajtának az értékesítését fokozottabban befolyásolja az időjárás szezonalitása. Továbbra is azt gondoljuk, hogy létfontosságú lenne a robogó azonosítás megoldása, a regisztrációs adó kiigazítása a használati jellegű kétkerekűek esetében, valamint a 125 ccm robogók „B” kategóriás jogosítvánnyal való vezethetőségével kapcsolatos procedúra könnyítése. Fontos tudni, hogy a kétkerekűek nagyobb darabszámú használata jelentősen csökkentheti a dugókat, vagyis könnyítheti az autósok és minden más közlekedő életét, miközben csökkentheti a környezetszennyezést.

Javítók és szervizek

MGE az importőrök támogatásával tovább folytatja a márkaszervizeket bemutató kommunikációs kampányt, amely a jogi környezet változásával együtt (cégautó javítási ÁFA fele visszaigényelhető) már érzékelhető elmozdulást jelentett a legális szervizek irányába, ahol megfigyelhető az ügyfélszám emelkedése. Ez a folyamat mára már látható módon megjelent a legális szervizek látogatottságában és forgalmuk emelkedésében.

Az „értünkhozzá” kampányt egy interaktív blog beindításával folytattuk, ahol az ügyfeleknek is lehetőségük nyílik véleményüket, tapasztalataikat közzétenni. Ettől azt várjuk, hogy a márkaszervizek valós szolgáltatásainak hiteles kommunikációja egy újabb lépéssel egészül ki, illetve azt, hogy a márkaszervizek és ügyfelek kapcsolatának építésére egy további lehetőség nyílik.

87. Nemzetközi Genfi Autószalon: az új Range Rover Velar

A luxusterepjáró fogalma azon a napon született meg, amikor a Land Rover piacra bocsátotta az eredeti Range Rover modellt. Csaknem fél évszázaddal később töretlenül él tovább ugyanaz az innovatív szellemiség, életre keltve a Range Rover modellcsalád negyedik tagját, amely 2017. március 1-én lépett a világ nyilvánossága elé.

Elegáns egyszerűség, lenyűgöző megjelenést eredményező formai irányvonal, és úttörő fogyasztói technológia – ezek az új Range Rover Velar meghatározó jellemzői.

„A Velarra úgy tekintünk, mint az avantgárd Range Roverre” – mondja Gerry McGovern, a Land Rover formatervezésért felelős igazgatója. „A ragyogás, a modernség és az elegancia új távlatait nyitja meg a márka előtt. A Range Rover Velar megjelenésével minden megváltozik.”

A Velar minden terepen, minden helyzetben kifinomult megoldást kínál, és mivel egyedülálló, fenntartható anyagokból és fejlett mérnöki tartalommal készült, tökéletes letéteményese a Land Rover Above and Beyond (messzebbre, magasabbra) filozófiájának.

A Velar név eredete a hatvanas évekig, a legelső Range Rover prototípusokig – a luxusterepjáró műfajának úttörőihez – vezethető vissza.

Amikor a fejlesztő mérnököknek el kellett rejteniük a 26 darab előszériás Range Rover valódi kilétét, a Velar nevet választották, ami pedig a latin velare szóból ered, és annyit tesz: eltakarni.

87. Nemzetközi Genfi Autószalon: Peugeot Instinct Concept

A Peugeot feltette a kérdést: ki ne álmodott volna már olyan autóról, amelyben az utazás teljes nyugalma együtt jár a környezet megóvásával? Egy autóról, amely megért bennünket és annyira ismer, hogy a legkisebb vágyainkat is előre kitalálja? Egy autóról, mely mintha önmagunk térbeli folytatása lenne, s amelyben minden töretlen, könnyed, áramló és természetes?

A Peugeot egy ilyen autóban gondolkodik, a hozzá kapcsolódó jelszó pedig: a szabadság. A vezetési mód és a vezetési élmény megválasztásának szabadsága. A mozgás szabadsága. Mindez a Peugeot Instinct Concept tanulmányautóban ölt testet.

“Egy Peugeot mindig valami mást nyújt, többlet élményt ad. Ezt erősítik meg ügyfeleink, ezt bizonyítja az új PEUGEOT 3008 sikere, és ugyanezt nyújtja majd az új autonóm autónk is a jövőben. Ezt az érzelmi többletet hívják szabadságnak!” – mondta Jean-Philippe Imparato, a Peugeot ügyvezető igazgatója.

“A Samsung ARTIK Cloud könnyű ás átlátható interakciót teremt a hálózatba kapcsolt eszközök és szolgáltatások között, bármilyen technológiát is alkalmaz a felhasználó. A Peugeot Instinct Concept és a SAMSUNG ARTIKTM Cloud valóra váltja az autonóm autóról alkotott elképzelésünket” –  fogalmaz Dr. Luc Julia, a Samsung Electronics innovációs alelnöke.

“Egy autonóm jármű megtervezése rettentően izgalmas kihívás. Számba kell venni a kötöttségeket, az aktív vezetés és az autonóm működés szempontját egyetlen célt tartva a szemünk előtt: mindenkor az öröm forrása legyen, érzelmeket váltson ki. A Peugeot Instinct Concept az első autonóm tanulmány, amely nem hagyja az út szélén a vezetés örömét” – mondja Gilles Vidal, a Peugeot formatervezési igazgatója

Röviden a Peugeot Instinct Concept tanulmányról

A Peugeot Instinct Concept tervezésének mottója a szabadság. A vezetési mód megválasztásának szabadsága, a mozgás szabadsága, az okoseszközök nyújtotta szabadság. Ez az elképzelés a vásárlók vágyaira és igényeire reagál.

A Peugeot elképzelései szerint megalkotott autonóm járműben megtapasztalható vezetési élményen keresztül a márka neve az öröm fogalmával fonódik egybe.

Az autonóm vezetés jelenti majd az új fordulópontot az autózás történetében. Az összes járműgyártó alkalmazni fogja ezt a technológiát; a márkák közötti különbség a megvalósítás mikéntjében rejlik majd.

A világon elsőként mutatnak be olyan járművet, amelyben működőképesek a « I.o.T « platform okosmegoldásai. A Samsung ARTIK Cloud platformról van szó, amely összekapcsolja a járművet a felhasználó saját adatfelhőjével.

A Peugeot Instinct Concept szimbiózisban fejlődik a mobilitás újfajta élményét jelentő, egymással hálózatba kötött eszközökkel. A jármű integrálja azokat az adatokat, amelyeket a felhasználó meg szeretne osztani vele: az okostelefonjáról, az okosórájából és az otthonautomatizálási készülékekből gyűjtött információkat.

Nincs többé fennakadás a hétköznapok egymást követő cselekvéseiben. A tanulmányautó az alkalmazások új palettáját kínálja, a felhasználó az otthonától a szabadidős tevékenységein át a munkájáig minden mozzanatot zökkenőmentesen, tökéletesen összehangolt folyamatban végezhet el.

A Peugeot Instinct Concept négy mozgási, kétféle vezetési (Drive Boost és Drive Relax) módot, valamint két autonóm (Autonóm Sharp és Autonóm Soft) üzemmódot kínál.

A Peugeot Responsive i-Cockpit újraértelmezi az utastér fogalmát annak érdekében, hogy megfeleljen az autonóm vezetésből adódó új felhasználásoknak. A kezelőfelületek a kiválasztott helyváltoztatási módnak és a felhasználó profiljának megfelelően automatikusan végrehajtják a szükséges konfigurációkat a felhasználás előtt, közben és utána.

A vezető minden körülmények között megőrzi uralmát a jármű felett. Autonóm vezetési módban a középkonzolra helyezett i-Device segítségével hajthat végre műveleteket, illetve vezérelheti a kapcsolókat.

Internet of Things

A Peugeot Instinct Concept egy kortalan formába öltöztetett kombi kupé. Rendkívül letisztult külsejét erőteljesen áramvonalas vonásokkal rajzolták meg.

Peugeot Instinct Concept: az I.o.T legjava

A Peugeot Instinct Concept az autózás közben elérhető internet alapú szolgáltatások tárházát kínálja.

Az online szolgáltatások és az okoseszközök önmagunk meghosszabítását jelentik. A Peugeot  egyre egyszerűbb és észrevétlenebb módon építi be ezeket az autóba, hogy nyugodt, intenzív és egyedülálló élményt nyújtson a vásárlóinak. Ezáltal ügyfeleink teljesen szabad döntéseken keresztül saját mobilitásuk aktív szereplőivé válnak.

Aude Brille, aki a Peugeot stratégiáért felel

A Peugeot Instinct Concept elképzelése szerint az Ember a természetből nyer ihletet, és ahogy egyre többet tanul a természettől, úgy lesz egyre önállóbb. A tanulmány a deep learning tanulási módszerre támaszkodva alakítja ki a felhasználó profilját. Mindehhez a Samsung ARTIK Cloud I.o.T (Internet of Things) platformja hálózatba kapcsolja a felhasználó hétköznapi okoseszközeit, és összegyűjti az adatokat az okosórákból, az okostelefonokból, a közösségi hálózatokból. Az otthonautomatizálási készülékek – okostévé, streaming audio – és a számítógép szintúgy bekapcsolódnak a hálózatba. Az autó önmagában is egy elképesztően gazdag információforrás. Mindenütt jelen van a hétköznapjainkban: szokásos útvonalak, kedvenc helyek, vezetési szokások…
A PEUGEOT és a data science területen tevékenykedő Sentiance az adatok feldolgozását és rendezését követően határozza meg az egyes felhasználók profilját. Ez egy dinamikus, folyamatosan gazdagodó kiértékelés, amely lehetővé teszi, hogy a Peugeot Instinct Concept teljes mértékben felkészüljön és alkalmazkodjon a tulajdonosa igényeihez és vágyaihoz.

Hétfő, 7.45
Ön a 8.30-kor kezdődő találkozójára a szokásosnál negyedórával korábban indul. Ugyanis az autó navigációs rendszere már « egyeztetett » az ön jegyzeteivel az aznapi feladatokról, majd az aktuális közlekedési és időjárási viszonyok alapján azt javasolja, hogy induljon el tizenöt perccel hamarabb, hogy biztosan pontosan érkezzen. Amikor beszáll az autóba, a FOCAL rendszer kiváló hangzásminőségében élvezheti ugyanazt a zenét, amelyet az előbb még a nappaliban hallgatott. Amikor pedig beindítja a motort, kattan a zár az otthona ajtaján.

Kedd, 21 óra
Jól kifáradt az edzés után – tudja ezt az okosórája is, ahonnan a Peugeot Instinct Concept tájékozódik, majd az autója automatikusan Autonóm Soft módba vált, így teljes nyugalomban gurulhat hazafelé. Már az otthona közelében jár, amikor az udvari világítás felkapcsol és bevilágítja önnek a parkolóhelyet.

Csütörtök, 8 óra
Úgy tűnik, nem fárasztotta le eléggé a tegnapi sportolás: az autója ezért azt javasolja, hogy az irodától tíz percre parkoljon le, és gyalog menjen be a munkahelyére.

Péntek, 14 óra
Ön egy találkozóra igyekszik, az út egy autópályán, majd egy kanyargós országúton át vezet. Az út első felét Autonóm Sharp módban teszi meg az autó, majd magától Drive Boost módba kapcsol, amikor elérik az alsóbb rendű utat, mivel tudja, hogy ön szereti a dinamikus vezetést.

A felhasználó eddig soha nem tapasztalt könnyedséggel boldogul az autóval. Az egész vezetési környezet azon igyekszik, hogy megkönnyítse számára az autózást. Ezt számos automatika segíti: vezetési mód, a kezelőfelületek és ülések beállításai, hangulatvilágítás, hifiberendezés stb. Ám mindenkor az Ember marad a felelős döntéshozó, aki épp úgy választhatja a manuális sebességváltást, mint azt, hogy az Autonomus mód bekapcsolásával teljesen rábízza magát a járműre.

A négyféle vezetési mód különösen kifinomult vezetést tesz lehetővé. A Drive Boost a dinamikus vezetésre fókuszál. A Drive Relax az ADAS (Advanced Driving Assistance Systems – fejlett, vezetést segítő rendszerek) bevonásával támogatja a vezetőt, például az automatikus fényszóró-bekapcsolás, vagy az aktív sebességtartó automatika segítségével.

Autonóm vezetési módban az Autonóm Soft a kényelmet helyezi előtérbe. Ez hosszabb utazások esetén ideális, amikor megnézhetünk egy filmet, olvashatunk, vagy pihenni szeretnénk. Az optimális menetidőre az Autonóm Sharp a legjobb garancia, amit a precíz és dinamikus úttartás biztosít.

Peugeot Responsive i-Cockpit: forradalom mindenkinek

Eddig a tanulmányok talán túlságosan elitista képet rajzoltak az autonóm autókról, mintha a csúcskategóriának, és kizárólag az autó vezetőjének örömére szánták volna őket. A Peugeot elképzelése szakít ezzel a megközelítéssel. Az autonóm vezetésnek minél több emberhez el kell jutnia. Ezt a szándékot tükrözi a Responsive i-Cockpit adaptív és innovatív belső felépítés is.

Az autonóm autó új utakat nyit a kreativitás előtt, melyeket az új felhasználások hívtak életre.

“A Peugeot Instinct Concept tanulmánnyal és az új Responsive i-Cockpit utastérrel azokra a tényezőkre építünk, amelyek annyira népszerűvé tették a márka legutóbbi modelljeit. A vezetés élményének újfajta formáit teremtjük meg. A kezelőfelületeken, a felépítésen, a stíluson keresztül. Hol van az leírva, hogy egy autonóm autónak kinézetében és használatában unalmasnak kell lennie?” – teszi fel a kérdést Matthias Hossann, a Peugeot tanulmányautók felelőse.

A vezető környezete egy sima felületű kinematikai rendszerrel büszkélkedhet, amely a Drive és az Autonóm módok közötti váltáskor lép működésbe. Ekkor a kompakt kormánykerék és a billenőkapcsolók pultja eltűnik a műszerfalban, a gázpedál pedig visszahúzódik a lábtérben.

A vezető bármelyik üzemmódban ura a járműnek. Drive módban ez nyilvánvaló, az igazi meglepetés, hogy a Peugeot autonóm autója ezt Autonóm módban is tudja. Az autó a középkonzolon elhelyezett 9.7 colos kijelző mellett található i-Device segítségével vezérelhető. Csak egy mozdulat, és már meg is előztük az előttünk haladó járművet, ugyanilyen egyszerűen válthatunk Softból Sharp módba.

Drive módban a holografikus műszerfali kijelzőn jelennek meg a vezetéshez kapcsolódó információk: a jármű sebessége, a PHEV hajtáslánc két energia átalakítója közötti megoszlás, az akkumulátor töltöttsége stb. Az autó holtterében megjelenő járműre a digitális visszapillantó figyelmeztet.

Autonóm módban ezek a berendezések újabb, relevánsabb információkkal is ellátnak, hiszen mostantól, hogy a vezető nyugodtan hátra dőlhet, csupán az idő fogalma számít. A bennülők tisztában vannak azzal, hogy mekkora utat tettek már meg és mennyi van még hátra a menetidőből.

A különböző kapcsolási és vezetési módokhoz más-más hangulat tartozik. Nemcsak a megjelenített információk tartalma különbözik, hanem megváltozik az ülések helyzete, a világítás és a hangjelzés is.

A Responsive i-Cockpit minden utasnak kitüntetett helyet biztosít még ebben a kompakt autóban is. Az egyéni komfortzóna megteremtéséhez az üléseket a repülőgépekéhez hasonlóan alakították ki. A testtel érintkező részeket – az üléslapot, a háttámlát és a fejtámaszt – egymástól külön alakították ki. Az alumínium szerkezetű üléslap továbbra is fix marad. A háttámla azonban mobil, a keresztirányú Y tengely körül forgatható. Az üléspozíciót attól függően állíthatjuk be, hogy éppen mit szeretnénk: ha pihenni, kinyújtózhatunk, ha vezetni, felülhetünk, ha pedig filmnézéssel vagy munkával kívánjuk múlatni az időt, válasszuk a köztes pozíciót.

Az autóban utazók egy chatbot-on keresztül kommunikálhatnak az autóval. A hangvezérelt személyi asszisztens a szolgáltatások széles választékához enged hozzáférést. Gyorsan és egyszerűen foglalhatunk például mozijegyet, vagy vásárolhatunk online.

Az anyagok is arra invitálnak, hogy magunkra szánjuk a felszabadult időt. A padló selymes érintése arra ösztönöz, hogy cipőnket levéve adjuk át magunkat a pihenésnek. A test vonalát követi és megtartja a 3D hurkolt ülésborítás. Ugyanez az anyag köszön vissza a középkonzol oldallapjain, az ajtópaneleken, az üléslapokon és a támlákon. A tarkó és a fej kényelmét szolgálja a bőrrel és rugalmas 3D hurkolt anyaggal bevont fejtámasz.

Kombi kupé: kortalan szépségű design

A Peugeot Instinct Concept tanulmány az autonóm autók egy új, a vásárlók széles rétegének szánt ökoszisztémát vezet be. Az aerodinamikai újításokból letisztult, időtlen stílus született, amely érzelmi húrokat pendít meg.

A mozgó jármű a levegő ellenállásával találkozik, ami jelentős energiát emészt fel. Az aerodinamikai mérnökök folyamatosan azon dolgoznak, hogy a légellenállás minél kisebb legyen, ami a fogyasztás csökkenését és az utazók kényelmét növeli. Ez utóbbi szempont egyre fontosabb lesz a jövőben. Az autonóm jármű utasai új tevékenységeknek adhatják át magukat utazás közben, új örömöket fedezhetnek fel.

A Peugeot Instinct Concept a legdivatosabb karosszériaformákból meríti az arányait. Az ívelt vonalak a lehető legszorosabban követik a szerkezeti elemeket és az utasteret. A PHEV hajtáslánc 300 lóerős teljesítményét vetíti előre a hosszan elnyúló motorháztető. A hangsúlyosan domborodó kerékjáratok az összkerékhajtású tanulmány kitűnő úttartását és nagy teljesítményét sejtetik.

Az orr-rész rendkívül kifejező. A LED-es fényszórók közepébe helyezett kamera lencséje, amely az emberi szem pupilláját idézi, folyamatosan pásztázza a jármű környezetét és információkkal látja el a vezetéstámogató rendszereket.

A kétoldalt fénycsíkkal szegélyezett hűtőmaszk az autó mozgása közben különleges és egyedülálló szerepeket lát el. A közepén elhelyezett oroszlán fehér színű megvilágításával látványosan jelzi a közlekedőknek, hogy az autó autonóm módban közlekedik. 90 km/óra menetsebességtől fontos aerodinamikai funkciói vannak: egyrészt növeli a leszorítóerőt, másrészt a sebesség elérését követően kinyílik rajta egy speciális légbeömlő, amely a menetszél irányított elvezetését biztosítja, ami aztán a karosszéria légellenállását csökkenti számottevő mértékben. A légbeömlőn beáramló levegő a kerékjáratoknál távozik. A virtuális kerékburkolat kioltja az aerodinamikai interferenciát azáltal, hogy a futómű együtt dolgozik az ötküllős könnyűfém keréktárcsákkal, melyek még könnyebbek a felületükön futó szűk barázdáknak köszönhetően. Ugyanez az aerodinamikai megoldás hátul is visszaköszön. A levegő a karosszéria övvonalában, a hátsó ajtóban kialakított nyíláson át áramlik be, onnan a fénycsíkkal összekötött, 3D lámpák alatt található diffúzor felé veszi az irányt.

A domború napfénytető alacsonyan borul az utasok fölé. Vonalvezetését remekül kihangsúlyozza a karosszéria színével megegyező, három rétegű, mélykék lakk.

A Peugeot már a közeljövőben megvalósítja az autózás kettős élményét: a dinamikus vezetés örömét az időnyereség fogalmával kapcsolja össze. A magunkra szánt időével, a szabadság, az öröm idejével. Ezt testesíti meg a Peugeot Instinct Concept.

Lexus LC 500, igazi playboyoknak

Az idén huszonötödik évfordulóját ünneplő lengyel Playboy Magazin megválasztotta a 2017-es év legjobb, legmodernebb és legmagasabb szintű luxust kínáló autóit. A Playboy 25. Jubileumi Autója címet a Lexus legújabb, lenyűgöző sportkupéja, a Lexus LC kapta meg rendhagyó dizájnjáért, élvonalbeli technológiájáért és lenyűgöző vezetési élményéért.

A lengyel Playboy magazin immár 25. alkalommal rendezte meg ezt a nagy presztízsű versenyt. A Toyota prémium márkája, a Lexus már többször is kiválóan szerepelt ezen a megmérettetésen. 2012-ben a Lexus GS 450h lett a Playboy Év Autója, 2015-ben a Lexus RC F sportkupé bizonyult a Luxus és teljesítmény kategória legjobbjának, 2016-ban pedig a Lexus GS F sportszedán szerezte meg az első helyezést a Luxus és sport kategóriában.

A zsűri most újra kihangsúlyozta, hogy bár a Lexusról a legtöbb embernek a hibrid hajtás és a luxuslimuzinok jutnak eszébe, a márka káprázatos sportkocsikat is épít, és a Lexus abban a tekintetben is egyedülálló, hogy a művészet, a film és az üzlet világának számos ismert szereplője előszeretettel választja ezt a márkát. A Playboy 25. Jubileumi Autója címet a legújabb kupé, a Lexus LC kapta meg rendhagyó dizájnjáért, élvonalbeli technológiájáért és lenyűgöző vezetési élményéért.

A Lexus mindössze 27 éve létezik, ám ennyi idő alatt is gyökeresen átformálta a világ luxusautó-piacát. A kiváló mérnöki munka eredményeként erős, remek motorok és sebességváltók generációi láttak napvilágot, és a márka úttörő hibrid technológiája új dimenziókat nyitott az üzemanyag-takarékosság és kifinomult működés terén.

A tradicionális kézműves kidolgozásra épülő luxus és a modern formatervezés még egyedibbé varázsolta a márkát, a világszínvonalú luxusautó-gyártók élvonalába emelve a Lexust. Az új NX crossover, a legújabb generációs RX luxus-SUV, valamint az RC F és GS F nagy teljesítményű modellek érzékletesen mutatják be, milyen hatalmasat lépett előre a Lexus a kortárs dizájn és a vezetési élmény tekintetében, miközben megőrizte azt a hibátlan minőséget és a részletekre fordított figyelmet, amiről autói mindig is híresek voltak. Az LC luxus-kupé most még magasabbra tette a lécet. A díjátadó gálát június 19-én rendezik meg a varsói Zamoyski-palotában.

LEGFRISSEBB

Újragondolja az elektromos autók töltését a Mercedes-Benz

0
A Mercedes-Benz új lendületet ad az elektromos kishaszongépjárművek piacának Közép-Európában: a vállalat az E.ON-nal kötött megállapodás keretében minden eddiginél személyre szabottabb és egyszerűbb e-mobilitás...

Visszatért a Ferrari Testarossa

TESZTJEINK